Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.895 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Dikker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb maar één fase in de meterkast. Hoe kan die netspanning nou te hoog zijn?
Standaard is dit toch 240 V? Moet ik mij nu zorgen gaan maken met de aansluiting in mijn meterkast?

Maar ik lees dat dit te maken heeft met teveel zonlicht op de panelen?
Ik ben ook geen expert. Maar volgens mij komt het er op neer dat wanneer er veel zon is en/of hoge pieken zijn (door bijvoorbeeld zon die achter de wolken vandaan komt) de spanning op het net te hoog wordt waardoor de omvormer uitschakelt. Dit komt niet specifiek door jou installatie maar door de totale belasting van het net in jou wijk/omgeving.

Wat ik hier wel eens lees is dat je dan contact op moet nemen met de netbeheerder en dat deze dat dan (misschien ooit) voor je aanpast in de aansluiting in de wijk. Dit was bij mij niet direct nodig omdat ik nog 1 fase zonder PV beschikbaar had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hmmmm..... Dat gaat dus weer een feest worden met kabels trekken. :/ ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Sanderb1990 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Ik ben ook geen expert. Maar volgens mij komt het er op neer dat wanneer er veel zon is en/of hoge pieken zijn (door bijvoorbeeld zon die achter de wolken vandaan komt) de spanning op het net te hoog wordt waardoor de omvormer uitschakelt. Dit komt niet specifiek door jou installatie maar door de totale belasting van het net in jou wijk/omgeving.

Wat ik hier wel eens lees is dat je dan contact op moet nemen met de netbeheerder en dat deze dat dan (misschien ooit) voor je aanpast in de aansluiting in de wijk. Dit was bij mij niet direct nodig omdat ik nog 1 fase zonder PV beschikbaar had.
Ik ga dit eens aan Stedin navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb maar één fase in de meterkast. Hoe kan die netspanning nou te hoog zijn?
Standaard is dit toch 240 V? Moet ik mij nu zorgen gaan maken met de aansluiting in mijn meterkast?

Maar ik lees dat dit te maken heeft met teveel zonlicht op de panelen?
alle panelen in de straat verhogen de spanning iets.. alle verbruikers op dezelfde kabel verlagen de spanning bij een scheve verhouding krijg je dus een hoger voltage op de kabel.
Een omvormer mag van de wet niet meer dan 253v uit poepen (gemeten bij de omvormer)
De kabel van omvormer naar meterkast heeft verlies. Hoeveel verlies is afhankelijk van de lengte en het vermogen dat op dat moment door de kabel moet. dit verlies gaat dus van die 253v af
In de praktijk is het zo dat een spanning bij de meter van 248- 249v de eerste omvormers doet omvallen

Wat je kan doen behalve klagen bij de netbeheerder is die voltage drop in de kabel te verkleinen. door een dikkere kabel toe te passen of een omvormer kiezen die om kan gaan met dit probleem door zelf terug te schroeven bij 253v in tegenstelling tot dom uit gaan.
Omdat je de keuze van de kabel en omvormer al hebt gemaakt blijft eigenlijk alleen klagen en afwachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Hmmmm..... Dat gaat dus weer een feest worden met kabels trekken. :/ ;)
Misschien eerst even analyseren wat het probleem precies veroorzaakt. Als je zonder PV al een erg hoge spanning binnenkrijgt in je meterkast, dan helpt een dikkere kabel misschien niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Martin7182 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Misschien eerst even analyseren wat het probleem precies veroorzaakt. Als je zonder PV al een erg hoge spanning binnenkrijgt in je meterkast, dan helpt een dikkere kabel misschien niet genoeg.
Zo technisch ben ik ook weer niet. Maar ik bel inmiddels al met Enie.
Ze zijn aan het inloggen in mijn systeem voor controle.

Update:
Ze zeggen dat er inderdaad piekbelasting is in de wijk, maar mogelijk ook gebruik van een te korte draad.
Ik zag net de de omvormer gewoon de 254,1 volt haalde. Ik dacht dat hij niet hoger kon dan 253 V. Of blokkeert hij pas als dat langdurig hoog is?

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:34:
[...]

Zo technisch ben ik ook weer niet. Maar ik bel inmiddels al met Enie.
Ze zijn aan het inloggen in mijn systeem voor controle.

Update:
Ze zeggen dat er inderdaad piekbelasting is in de wijk, maar mogelijk ook gebruik van een te korte draad.
Ik zag net de de omvormer gewoon de 254,1 volt haalde. Ik dacht dat hij niet hoger kon dan 253 V. Of blokkeert hij pas als dat langdurig hoog is?
Hij kan prima hoger, en we zeggen kan/mag niet hoger omdat dat het daar in de praktijk opneer komt.. het is niet zo simpel als alleen een grens die grens is iets wat fluide en zit idd een tijds eenheid aanvast. maar die is zo kort dat 253v in de praktijk gewoon min of meer een harde grens is.

ze hebben er zelfs een hele norm voor ;)

https://www.nen.nl/nen-en-50438-2008-is-01-2015-en-207466

Het kan ook prima dat ze er een voltje of 2 bij hebben gesmokkeld toen ze gingen "kijken" B)
zoals ik al zei, het apparaat kan prima hoger, het mag alleen niet.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 29-07-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

twain4me schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Hij kan prima hoger, en we zeggen kan/mag niet hoger omdat dat het daar in de praktijk opneer komt.. het is niet zo simpel als alleen een grens die grens is iets wat fluide en zit idd een tijds eenheid aanvast. maar die is zo kort dat 253v in de praktijk gewoon min of meer een harde grens is.

ze hebben er zelfs een hele norm voor ;)

https://www.nen.nl/nen-en-50438-2008-is-01-2015-en-207466

Het kan ook prima dat ze er een voltje of 2 bij hebben gesmokkeld toen ze gingen "kijken" B)
zoals ik al zei, het apparaat kan prima hoger, het mag alleen niet.
Waarom is er dan een wettelijke grens als het voltage gewoon hoger kan, maar dat dus niet mag.
Of zou het stroomnet voor het huis dat niet aan kunnen als iedereen dat zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Waarom is er dan een wettelijke grens als het voltage gewoon hoger kan, maar dat dus niet mag.
Of zou het stroomnet voor het huis dat niet aan kunnen als iedereen dat zou doen?
waarom moeten we 100 rijden als de weg en de auto harder kunnen ;)
ik heb geen idee dat zijn afwegingen die gemaakt zijn door mensen die daar al dan niet hard over hebben nagedacht, als we kijken naar de landen om ons heen in duitsland zitten ze inmiddels al wat hoger.
in nederland is 253v de maximale vast gestelde afwijking van de normaal (die is er ook voor te lage spanning)
Ze garanderen dus dat er nooit meer dan 253v je huis in komt. zolang die garantie er is kan je als buurman niet meer dan 253v invoeden. Althans, dat denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Team Welles

@AW_Bos het net is nominaal 230V, maar het is technisch onmogelijk deze spanning altijd exact te leveren. Daarom is er marge ingebouwd; in Nederland is dat +/-10%.
Deze bovengrens is in zekere zin arbitrair (in Duitsland is die laatst iets opgehoogd geloof ik), maar wel belangrijk. De maximale ontwerpspanning beïnvloedt de isolatiedikte, de luchtspleet bij schakelaars, rating van ingangselco's en MOVs etc.

Om praktische redenen mag je een paar seconden over de 253V, zodat omvormers niet bij een enkele piek allemaal tegelijk uitvallen. Dat zou het net instabiel kunnen maken.

Overigens; "te korte draad"? Daar ging wat mis in de communicatie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Proton_ schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:38:
@AW_Bos het net is nominaal 230V, maar het is technisch onmogelijk deze spanning altijd exact te leveren. Daarom is er marge ingebouwd; in Nederland is dat +/-10%.
Deze bovengrens is in zekere zin arbitrair (in Duitsland is die laatst iets opgehoogd geloof ik), maar wel belangrijk. De maximale ontwerpspanning beïnvloedt de isolatiedikte, de luchtspleet bij schakelaars, rating van ingangselco's en MOVs etc.

Om praktische redenen mag je een paar seconden over de 253V, zodat omvormers niet bij een enkele piek allemaal tegelijk uitvallen. Dat zou het net instabiel kunnen maken.

Overigens; "te korte draad"? Daar ging wat mis in de communicatie :)
Die 253 v is inderdaad +/- 10% meer dan standaard 230 volt.
De kabel legt wel een flinke afstand af, maar de dikte zou volgens de elektricien goed zijn.
We laten een monteur komen die het gaat doormeten. En als het echt niet anders kan, dan is het misschien maar leuke decoratie. :P

Maar we gaan maar uit dat er wel wat aan te doen is zonder veel ingrijpende werkzaamheden. Wordt vervolgd.

Maar wel jammer dat het stroomnet in sommige wijken al behoorlijk overbelast is. Ik denk dat zeven tiende van de huizen hier al panelen hebben liggen. Ik had gehoopt dat ze bij de ophoging van de wijk, twee jaar geleden, hier wel rekening mee zouden houden.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:22
Als dit niet het goed topic is hoor ik het graag!

Ik ben me aan het orienteren op 16 zonnepanelen in een Oost-West opstelling en kom regelmatig Winkelman tegen als leverancier. Zijn er mensen die alles door Winkelman hebben laten regelen en hoe dit bevallen is? Zijn er ook andere competente leveranciers die een compleet systeem kunnen installeren in Oost-Nederland waar jullie ervaring mee hebben?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:36
@AW_Bos Hoe dik en hoe lang is de kabel en hoe zwaar de omvormer?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jassy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:01:
Als dit niet het goed topic is hoor ik het graag!

Ik ben me aan het orienteren op 16 zonnepanelen in een Oost-West opstelling en kom regelmatig Winkelman tegen als leverancier. Zijn er mensen die alles door Winkelman hebben laten regelen en hoe dit bevallen is? Zijn er ook andere competente leveranciers die een compleet systeem kunnen installeren in Oost-Nederland waar jullie ervaring mee hebben?
Mijn beperkte ervaring (ik koop er eigenlijk alleen maar) is dat ze opzich prima weten maar ze mee bezig zijn.. als je berijkbaarheid en comunicatie hoog in het vandel hebt staan zou ik overwegen ze links te laten liggen.. bij drukte reageren ze gewoon niet of heel erg langzaam. Opzich is dat helaas vrij normaal op dit moment in alles wat te maken heeft met bouw en instalatie techniek, het is maar dat je het vooraf weet :+

Opzich komt solarbouwmarkt in het nederland en daar zijn mijn koop en laten plaatsen ervaringen prima mee.

(ook daar kan de comunicatie nog wel een tandje beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@AW_Bos
Wellicht is een GoodWe omvormer een beter idee. Die beperken het vermogen om niet boven de 253 Volt uit te komen. Je verliest wel opbrengst, maar de omvormer valt niet uit.

Sowieso vraag ik me af wat de hysterese is bij 253 Volt. Anders gaat de omvormer telkens aan en uit de hele middag door.

Even meten in de meterkast en daarna bij de omvormer om te kijken of je veel spanning verliest over de kabel. Nog mooier is een haspel vanuit de meterkast uit te rollen naar de omvormer om het spanningsverschil te meten.

@Proton_
Historie van spanningen en regelingen per land is mij helaas onbekend. Maar Duitsland staat in de oude Effekta's ook al op 264,5 Volt.
Wel is er een regeling bij gekomen die vermogen gaat terugregelen i.v.m. 50,2 Hz problematiek. P/f regeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 29-07-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:55:
Sinds gisteren hebben we zonnepanelen, en een GroWatt omvormer. Het heeft gisteren goed gewerkt, tot aan het eind van de ochtend. Toen kregen we error 300 door:

Display op de omvormer gaf aan:
AC V Outrange

In de manual lees ik dit:
De spanning van het elektriciteitsnet
is buiten het toegestane bereik

Oplossing:
Controleer de netfrequentie
Als de foutmelding blijft staan ondanks dat de frequentie
binnen het toegestane bereik ligt, neem dan contact op met
Growatt

Ik heb de omvormer gereset, en hij doet het weer. Maar bij de volgende keer ga ik bij installateur Enie of Growatt aan de bel trekken. maar wat zou er mis kunnen zijn? Moet het apparaat worden finegetuned? Of is er iets anders aan de hand?
Even dit topic doorlezen, ongeveer elke dag wordt hierover gesproken, en de mogelijke oplossingen staan er ook steeds bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Vanmorgen zijn er bij mij panelen geïnstalleerd en ik zie daarbij dat de opwekte energie op het display van de omvormer sneller lijkt op te lopen dan de teller van de teruglevering in de meterkast. In de middag liep dit 1kWh uit de pas, nu al 2. Ik heb hier weleens gelezen dat iemand zijn meter wilde laten kalibreren omwille van hetzelfde probleem, maar kan dat niet terugvinden. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar wat raden jullie aan als het verschil blijft oplopen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Brent schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:00:
Vanmorgen zijn er bij mij panelen geïnstalleerd en ik zie daarbij dat de opwekte energie op het display van de omvormer sneller lijkt op te lopen dan de teller van de teruglevering in de meterkast. In de middag liep dit 1kWh uit de pas, nu al 2. Ik heb hier weleens gelezen dat iemand zijn meter wilde laten kalibreren omwille van hetzelfde probleem, maar kan dat niet terugvinden. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar wat raden jullie aan als het verschil blijft oplopen?
Ik denk dat je vergeet dat je huis op dat moment ook stroom gebruikt. Dat registreerd dus wel op de omvormer maar niet op de terugleverteller van de "slimme" meter.
Het gaat dus direct je tv, koffieapperaat etc in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AW_Bos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:21:
Te hoge spanning is ook slecht voor je apparatuur. Daarom is er een grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-09 23:38
Dre schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:38:
@BeerBR
1-fase is optimaal rond de 360 Volt.
3-fase is optimaal rond de 660 Volt
Maar een 'afwijkende' spanning scheelt meestal hooguit 1 procentpunt rendement.

Gezien je oost/west ligging zou ik eerder voor een 1-fase omvormer gaan. Beter rendement en goedkoper. GoodWe GW5000D-NS bijvoorbeeld. Ik denk zelfs dat een 4200 niet zoveel uitmaakt in kWh per jaar. Maar dat kan je simuleren in SMA Sunny design. Gissen is missen.

Met Tigo gaat je spanning nog verder naar beneden trouwens. Step-down converter is dat.
Sunny Design geeft aan dat de Sunny Tripower 5.0 perfect gaat (alternatief is 2 x 1 fase omvormer, vergelijkbaar rendement) en deze komt wel met 2 strings zonder issues.

Ik zie nu dat deze SMA een VDC-nom heeft van 580V, een lage minimale VDC-in van 125 V en in datasheet v2.0 een opstartspanning specificeert van 150 VDC en in datasheet v2.1 van 175 VDC (aangepast dus en niet bij iedere leverancier geupdate). De inverter zal het dus ook nog doen buiten het mpp bereik (niet ideaal, maar toch).
Wat een gedoe met PV Inverter specs, overal verschillende benamingen bij verschillende merken en zelfs van een zelfde merk in EN een andere naam dan in NL of DE.

Voor mijn Longi 455wp 8x NW en 8x ZO in 2 strings denk ik dus dat ik voor de SMA 3F ga, ik kan zo geen alternatief vinden met vergelijkbare specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dre schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:38:
Gezien je oost/west ligging zou ik eerder voor een 1-fase omvormer gaan. Beter rendement en goedkoper.
Dat een 1-fase omvormer een beter rendement heeft is echt een sprookje. Dat hele kleine beetje rendement (half procentje misschien) wat een 3-fase omvormer van een B-merk wellicht minder heeft, maakt ie makkelijk weer goed aan het veel lagere verlies in de bedrading (factor 6). In de praktijk zal een 3-fase omvormer dus een beter totaalrendement hebben dan een 1-fase omvormer.
En dan heb je de andere voordelen er nog bij, zoals een factor 6 minder spanningsverhoging en een mooie verdeling over de fasen.
Zeker bij een hoog vermogen als 5 kW is een 3-fasen omvormer gewoon een no-brainer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
twain4me schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:47:
[...]

ook dit is bifacial

ik zou als je normale panelen neemt denk ik wel glas/glas panelen nemen.. aan de folie kant zijn de cellen erg makkelijk te beschadigen, die worden normaal door hun ligging beschermd. uiteraard kan dat ook door ze aan de muur of schutting te hangen..

[Afbeelding]
hmm klopt natuurlijk, maar bifacial is bijna dubbel zo duur. en glas/glas vind ik niet in (400w?) 2m panelen)
misschien dan toch maar een schutting achter zetten ter bescherming.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:31:
[...]

Dat een 1-fase omvormer een beter rendement heeft is echt een sprookje. Dat hele kleine beetje rendement (half procentje misschien) wat een 3-fase omvormer van een B-merk wellicht minder heeft, maakt ie makkelijk weer goed aan het veel lagere verlies in de bedrading. In de praktijk zal een 3-fase omvormer dus een beter totaalrendement hebben dan een 1-fase omvormer.
Met een 1-fase omvormer kun je natuurlijk dezelfde bedrading nemen. Maar die meerprijs verdien je doorgaans niet terug. Dus is het beter totaalrendement van 3-fase eigenlijk een farce. Wat heb je aan rendement als het netto geld kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:28:
[...]
Met een 1-fase omvormer kun je natuurlijk dezelfde bedrading nemen.
Dat klopt niet. Om bij 1-fase hetzelfde verlies te krijgen als bij 3-fase met 2.5mm2, moet je al naar 16 mm2. Dat is niet bepaald praktisch of betaalbaar en doet dus niemand.
Bovendien stoppen de verliezen en de spanningsverhoging niet bij je meterkast, maar pas bij de wijktrafo. En de kabeldiameter tussen je meterkast en de wijktrafo kun je niet aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 30-07-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Nock372 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:49:
[...]

hmm klopt natuurlijk, maar bifacial is bijna dubbel zo duur. en glas/glas vind ik niet in (400w?) 2m panelen)
Check even bij je gemeente hoe hoog je schutting mag zijn. In sommige gemeentes is dat 1.8m. Zou zonde zijn als je nu een paar duizend euro uitgeeft aan je schutting en je deze achteraf weer weg moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Dat klopt niet. Om bij 1-fase hetzelfde verlies te krijgen als bij 3-fase met 2.5mm2, moet je al naar 16 mm2. Dat is niet bepaald praktisch of betaalbaar en doet dus niemand.
Bovendien stoppen de verliezen en de spanningsverhoging niet bij je meterkast, maar pas bij de wijktrafo. En de kabeldiameter tussen je meterkast en de wijktrafo kun je niet aanpassen.
Dat eerste klopt wel, maar ik denk dat de verschillen erg klein zijn met 1-fase gewoon 2 aders op L en 2 op N. Misschien eens uitrekenen hoeveel het scheelt. Het tweede klopt ook, alleen die kosten betaal je niet. Bvendien valt het nadeel voor de netbeheerder gedeeltelijk weg door alle 1-fase aansluitingen te verdelen over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
twain4me schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat je vergeet dat je huis op dat moment ook stroom gebruikt. Dat registreerd dus wel op de omvormer maar niet op de terugleverteller van de "slimme" meter.
Het gaat dus direct je tv, koffieapperaat etc in.
Aha, ik was in de veronderstelling dat dat niet mogelijk was met die 'slimme meters', dat deze altijd alles eerst terug via het net laten lopen. Dank voor dit feit :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 23:10
[...]hmm klopt natuurlijk, maar bifacial is bijna dubbel zo duur. en glas/glas vind ik niet in (400w?) 2m panelen)
Echt? In december heb ik glas/glas bifacial panelen van 410 Wp en 1 bij 2 m voor 137 Euro/stuk gekocht (type "JAM72D-10-410-MB Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zilver Frame").
Ik zie dat deze nog steeds te koop zijn (bij een andere winkel voor 153,-).
Voor het eerst dat ik een prijsstijging van panelen zie. Dat schijnt door de toegenomen transportkosten te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Martin7182 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Ik denk dat de verschillen erg klein zijn met 1-fase gewoon 2 aders op L en 2 op N. Misschien eens uitrekenen hoeveel het scheelt.
Doe dat, heel leerzaam :)
Een vergelijkbaar sommetje (éénfase 7.2 kW laden vs driefase 11 kW laden):
Proton_ in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Al draait een laadpaal altijd op maximale stroom en PV praktisch nooit, en gaat het bij de laadpaal over vermogensverlies en bij PV om spanningsverlaging.

Een ander voordeel is dat de busspanning bij een driefase omvormer constant is, omdat het afgenomen vermogen niet met 100Hz pulseert. Dit zorgt dat het MPPT nauwkeuriger geregeld kan worden, en daar win je ook opbrengst mee (orde grootte <1%).

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 30-07-2021 10:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

Sja het wekt dan ook dubbel zoveel stroom op. Iig als je ze oost/west plaatst althans. Maar aan de andere kant, 2x (bijna) niks is nog steeds (bijna) niks natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Dat eerste klopt wel, maar ik denk dat de verschillen erg klein zijn met 1-fase gewoon 2 aders op L en 2 op N. Misschien eens uitrekenen hoeveel het scheelt.
Dat heb ik natuurlijk al lang gedaan, heb er een Excelletje van gemaakt.
Stel 5 kW, 2.5 mm2 bekabeling, 15 meter tot meterkast.
Dan is het verlies bij 1 fase 96 Watt (2%) in je bekabeling, en de spanningsverhoging tussen omvormer en meterkast al 4.4 V.
Bij 3 fasen is het verlies maar 16 Watt (0.3%) en de spanningsverhoging maar 0.7V.
Het tweede klopt ook, alleen die kosten betaal je niet.
Maar ook in die kabel van meterkast tot straat (vooral als je wat verder van de straat woont kan dit een flink eind zijn), en daarna in de straat tot het transformatorhuisje heb je wel degelijk last van de spanningsverhoging. Ook hier een enorm voordeel voor de 3-fasen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
mcDavid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:02:
[...]Sja het wekt dan ook dubbel zoveel stroom op. Iig als je ze oost/west plaatst althans. Maar aan de andere kant, 2x (bijna) niks is nog steeds (bijna) niks natuurlijk.
Voor de panelen die ik heb aangeschaft geldt voor 'bifaciality' dat Pmax,achterzijde / Pmax,voorzijde = 70+/-10%.
Volgens mij betekent dit dat de achterzijde bij NOCT-condities dus ~70% van de 410 Wp kan leveren, dus ~290 Wp.
Het datasheet geeft verder aan dat bij 410Wp op de voorzijde, de achterzijde nog tot 25% extra vermogen bij kan dragen (het tabelletje gaat niet verder dan die 25%). Dus in totaal 513Wp.
Dit gaat alleen over de elektrische eigenschappen. Er staat niet bij met welk lichtintensiteit op de achterzijde die 513Wp wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
WackoH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Voor de panelen die ik heb aangeschaft geldt voor 'bifaciality' dat Pmax,achterzijde / Pmax,voorzijde = 70+/-10%.
Volgens mij betekent dit dat de achterzijde bij NOCT-condities dus ~70% van de 410 Wp kan leveren, dus ~290 Wp.
Het datasheet geeft verder aan dat bij 410Wp op de voorzijde, de achterzijde nog tot 25% extra vermogen bij kan dragen (het tabelletje gaat niet verder dan die 25%). Dus in totaal 513Wp.
Dit gaat alleen over de elektrische eigenschappen. Er staat niet bij met welk lichtintensiteit op de achterzijde die 513Wp wordt gehaald.
Ah ok, in dat geval 70% meer dus :P

Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je ooit in de buurt komt van de max stroom als je ze rechtop zet though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:07:
[...]

Dan is het verlies bij 1 fase 96 Watt (2%) in je bekabeling, en de spanningsverhoging tussen omvormer en meterkast al 4.4 V.
Bij 3 fasen is het verlies maar 16 Watt (0.3%) en de spanningsverhoging maar 0.7V.

[...]

Maar ook in die kabel van meterkast tot straat (vooral als je wat verder van de straat woont kan dit een flink eind zijn), en daarna in de straat tot het transformatorhuisje heb je wel degelijk last van de spanningsverhoging. Ook hier een enorm voordeel voor de 3-fasen installatie.
Ik mag hopen dat je geen 5kwh (21,74 Ampere) bij 1 fase door een 2,5mm2 kabel gaat sturen. In dat geval moet je 4mm2 gebruiken. Bij 15 meter heb je dan een spanningsval van 3,05 volt of 66,35 watt. Of wel 1,3 procent verlies op het moment dat piek vermogen wordt afgeleverd. Op andere momenten zal het verlies lager zijn. (Over gehele opbrengst zal dit lager uitvallen en misschien nog maar 0,4% zijn? Jammer dat mij bij Sunnydesing nog niet gelukt is om kabel verliezen uit te laten rekenen).

Het enige wat wel zo is dat een 4mm2 kabel mogelijk duurder is dan een 3 fase 2,5mm2 kabel. Daar in tegen is de omvormer wel weer goedooper. En voordeel is dat zelf kunt kiezen op welke fase wordt geleverd.

Want tot hoe ver kan een 3fase omvormer schakelen om op 1 fase meer te leveren dan een ander? Want stopt die niet al wanneer 1 fase de spanning te hoog is terwijl je bij 1 fase omvormer er nog voor kunt kiezen om op een andere fase aan te sluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:07:
[...]

Ja dat geloof ik wel, maar ik had het over 2 aders op L en 2 op N. Dus een 1-fase omvormer op dezelfde kabel als een 3-fase omvormer; effectief 5 mm2 bekabeling. Als je omvormers vergelijkt, dan natuurlijk over dezelfde (dure) kabel.

Edit: spanningsverhoging kan ook juist een positief effect hebben want bij gelijk vermogen loopt er minder stroom, dus heb je minder koperverliezen. Maar het zal ook van de effectiviteit v.d. omvormer bij verschillende ac-spanningen afhangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 30-07-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

ron321 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:09:
@AW_Bos Hoe dik en hoe lang is de kabel en hoe zwaar de omvormer?
2,5 kwadraat en 25 meter lang.
Omvormer is 2400 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
Martin7182 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Edit: spanningsverhoging kan ook juist een positief effect hebben want bij gelijk vermogen loopt er minder stroom, dus heb je minder koperverliezen. Maar het zal ook van de effectiviteit v.d. omvormer bij verschillende ac-spanningen afhangen.
Maar in dit geval is een lagere stroom gewoon verlies. Stel dat je netspanning constant is op 230V, je spanning bij de omvormer zeg 250V, dan is je stroom lager, maar 250-230=20V x stroom is puur verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Ja dat geloof ik wel, maar ik had het over 2 aders op L en 2 op N. Dus een 1-fase omvormer op dezelfde kabel als een 3-fase omvormer; effectief 5 mm2 bekabeling. Als je omvormers vergelijkt, dan natuurlijk over dezelfde (dure) kabel.

Nee zo werkt dat niet. Spanningsverhoging is een gevolg van weerstand van het koper, kortom spanningsverhoging ís "koperverlies".

Een 5-aderige kabel gebruiken en de L en N bundelen lijkt me overigens niet conform. Je aarddraad heeft dan een hogere weerstand dan de spanningsvoerende draden. Dit wordt wel gedaan in "kookgroepen" maar daarbij zijn beide aderparen individueel op 16A afgezekerd en zal een overbelasting altijd beide aderparen spanningsloos maken. Een dergelijke oplossing werkt niet voor een enkelfase omvormer, want die heeft niet twee gescheiden aansluitingen voor beide aderparen.

Daarnaast is de spanningsval (en dus het koperverlies) dan alsnog 3x zo hoog als wanneer je dezelfde kabel gebruikt voor een 3-fasen omvormer.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:51:
[...]
En voordeel is dat zelf kunt kiezen op welke fase wordt geleverd.

Want tot hoe ver kan een 3fase omvormer schakelen om op 1 fase meer te leveren dan een ander? Want stopt die niet al wanneer 1 fase de spanning te hoog is terwijl je bij 1 fase omvormer er nog voor kunt kiezen om op een andere fase aan te sluiten?
In de praktijk is de spanningsval bij een 3-fasen systeem dusdanig veel lager dat dit uberhaupt geen probleem is. Ja, de omvormer zal waarschijnlijk (afhankelijk van het merk/type) stoppen of rate-limiten als de spanning op één fase te hoog wordt, maar de hoogstgemeten spanning is nog steeds aanzienlijk lager dan wanneer je een éénfase omvormer op de laagste fase aansluit.

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 30-07-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Edit: spanningsverhoging kan ook juist een positief effect hebben want bij gelijk vermogen loopt er minder stroom, dus heb je minder koperverliezen.
En een flink negatief effect als je netspanning erg hoog is zodat de omvormer >253V ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

BeerBR schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Sunny Design geeft aan dat de Sunny Tripower 5.0 perfect gaat (alternatief is 2 x 1 fase omvormer, vergelijkbaar rendement) en deze komt wel met 2 strings zonder issues.

Ik zie nu dat deze SMA een VDC-nom heeft van 580V, een lage minimale VDC-in van 125 V en in datasheet v2.0 een opstartspanning specificeert van 150 VDC en in datasheet v2.1 van 175 VDC (aangepast dus en niet bij iedere leverancier geupdate). De inverter zal het dus ook nog doen buiten het mpp bereik (niet ideaal, maar toch).
Wat een gedoe met PV Inverter specs, overal verschillende benamingen bij verschillende merken en zelfs van een zelfde merk in EN een andere naam dan in NL of DE.

Voor mijn Longi 455wp 8x NW en 8x ZO in 2 strings denk ik dus dat ik voor de SMA 3F ga, ik kan zo geen alternatief vinden met vergelijkbare specs.
STP5.0-3AV-40 = 6030 kWh per jaar
SB5.0-1AV-41 = 6053 kWh per jaar
1-fase is dus +23 kWh bij oost/west 23 graden volgens SMA zelf.

Uit je reacties maak ik op dat je je zinnen gezet hebt op 3F, en dat mag. Maar qua jaaropbrengst en financieel rendement zou ik voor 1F gaan. En dan GoodWe in plaats van SMA. Maar wie betaald bepaalt :)
3F SMA zal ook goed werken hoor. Alleen stukje duurder dan 1F GoodWe.
Proton_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Een ander voordeel is dat de busspanning bij een driefase omvormer constant is, omdat het afgenomen vermogen niet met 100Hz pulseert. Dit zorgt dat het MPPT nauwkeuriger geregeld kan worden, en daar win je ook opbrengst mee (orde grootte <1%).
De busspanning staat los van de spanning op de MPPT. Tenminste, ik heb nooit een 100 Hz rimpel gemeten op de 1F omvormer.
Heb je een bron van deze informatie. Als SMA omvormers last hebben van een 100 Hz rimpel zou een ELCO wel een oplossing zijn voor tot 1% extra opbrengst te halen. Aan StecaGrid Coolcept en Effekta heb ik die rimpel niet geconstateerd bij metingen. Welke merken hebben last van die rimpel?

@Andrehj
De zon schijnt niet dag en nacht met volle 1000W/m2 bij mij. Daarbij vind ik persoonlijk vind ik de kWh (energie) verliezen belangrijker kW (vermogen).

Zie berekening van energie (kWh) uit SMA Sunny Design:
Verliezen volgens SMA Sunny Design met 2×9×245 Wp (4410Wp) op een SB3600-21TL omvormer. Bij 10 meter AC kabel is het verschil tussen 4mm2 en 2,5mm2 zo’n 3,6 kWh per jaar. Aan de DC zijde is het verschil tussen 4mm2 en 6mm2 bij de twee stringen met elke 10 meter afstand (40 meter kabel) zo'n 1,4 kWh per jaar. Verliezen moeten gezien worden in relatie met de totale opbrengst, deze is circa 3970 kWh per jaar. Het gebruik van de 'dikkere' kabels zorgt dus voor zo'n 0,1% meer jaaropbrengst per jaar.
Zo groot zijn de kabelverliezen niet. Of je moet dag en nacht volle belasting hebben, maar zelfs op de evenaar halen ze dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dre schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:58:
[...]
Dat is een verschil van slechts 0.4%. En dat terwijl ik hierboven al een aantal maal heb uitgerekend dat je een veelvoud daarvan extra verliest in je bedrading, omdat 3-fasen zoveel efficiënter door de bedrading wordt getransporteerd.
Uit je reacties maak ik op dat je je zinnen gezet hebt op 3F, en dat mag. Maar qua jaaropbrengst en financieel rendement zou ik voor 1F gaan.
Qua financieel rendement klopt je bewering misschien, maar qua opbrengst zeker niet.
Zo groot zijn de kabelverliezen niet. Of je moet dag en nacht volle belasting hebben, maar zelfs op de evenaar halen ze dat niet.
In mijn post stonden behalve waardes in Volt (die ervoor zorgen dat je 1-fase omvormer afschakelt terwijl de 3-fase omvormer nog vrolijk doorwerkt) ook waardes in %. En die percentages veranderen niet als het vermogen toe- of afneemt.

Bottom line is dat een installatie met 3-fasen omvormer efficiënter werkt, een mooiere fasenverdeling heeft en je de kopzorgen (en opbrengstverlies) van het uitschakelen bij overspanning voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AW_Bos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:50:
[...]

2,5 kwadraat en 25 meter lang.
Omvormer is 2400 watt.
even heel grof, dat is een spanningsval van ~4 volt zodra de spanning in de meter ~249v raakt zal hij uit gaan.met een beetje twijfelachtige verbinding nog wel wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:17:
[...]
even heel grof, dat is een spanningsval van ~4 volt zodra de spanning in de meter ~249v raakt zal hij uit gaan.met een beetje twijfelachtige verbinding nog wel wat lager.
Dat is alleen het stuk tot de meter. Ook in het stuk tussen meter en straat (6 mm²? van hoeveel meter?) en tussen de las in de straat en het trafo-huisje gaat de spanningsverhoging gewoon door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Dat is een verschil van slechts 0.4%. En dat terwijl ik hierboven al een aantal maal heb uitgerekend dat je een veelvoud daarvan extra verliest in je bedrading, omdat 3-fasen zoveel efficiënter door de bedrading wordt getransporteerd.

[...]

Qua financieel rendement klopt je bewering misschien, maar qua opbrengst zeker niet.

[...]

In mijn post stonden behalve waardes in Volt (die ervoor zorgen dat je 1-fase omvormer afschakelt terwijl de 3-fase omvormer nog vrolijk doorwerkt) ook waardes in %. En die percentages veranderen niet als het vermogen toe- of afneemt.

Bottom line is dat een installatie met 3-fasen omvormer efficiënter werkt, een mooiere fasenverdeling heeft en je de kopzorgen (en opbrengstverlies) van het uitschakelen bij overspanning voorkomt.
Wat betreft spanningsverhoging en uitschakelen heb je gelijk. Alleen in mijn omgeving zie ik vaak een lage spanning en goeie netimpedantie. 1-fase is dus geen probleem. Dit zal wel verschillend bekeken worden door mensen die veel in de randstad meten of die in het buitengebied meten. Meten is weten :)

Ik haal met 5080 Wp op een StecaGrid 4200 een jaaropbrengst van 5757 kWh. Opbrengst van 1133 Wh/Wp.
Dit loopt door ~10 meter 2,5mm2 op 1-fase groep van 16A. De opbrengst is gemeten in de meterkast (kWh meter voor PV).

Kan je aan de hand hiervan uitrekenen hoeveel kWh ik zou halen in de meterkast wanneer ik zou overstappen naar SMA TriPower 5 kW met 5×2,5mm2. Ben benieuwd of 3-fase zoveel winst geeft.

Wellicht dat je de Excelsheet kan delen waar we de jaarlijkse kWh winst kunnen narekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 30-07-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Dat is alleen het stuk tot de meter. Ook in het stuk tussen meter en straat (6 mm²? van hoeveel meter?) en tussen de las in de straat en het trafo-huisje gaat de spanningsverhoging gewoon door...
Laten we het niet nodeloos ingewikkeld maken ik geef alleen aan wat @AW_Bos kan verwachten als hij een multimeter in/bij de meterkast gebruikt om na te meten, dan wel de slimme meter uitleest. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

twain4me schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:35:
[...]

Laten we het niet nodeloos ingewikkeld maken ik geef alleen aan wat @AW_Bos kan verwachten als hij een multimeter in/bij de meterkast gebruikt om na te meten, dan wel de slimme meter uitleest. ;)
Ik laat dat liever doen. Ik weet alleen wat ik weet.
Dinsdag of woensdag weet ik meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dre schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Wat betreft spanningsverhoging en uitschakelen heb je gelijk. Alleen in mijn omgeving zie ik vaak een lage spanning en goeie netimpedantie. 1-fase is dus geen probleem. Dit zal wel verschillend bekeken worden door mensen die veel in de randstad werken of die in het buitengebied werken.

Ik haal met 5080 Wp op een StecaGrid 4200 een jaaropbrengst van 5757 kWh. Opbrengst van 1133 Wh/Wp.
Dit loopt door ~10 meter 2,5mm2 op 1-fase groep van 16A. De opbrengst is gemeten in de meterkast (kWh meter voor PV).

Kan je aan de hand hiervan uitrekenen hoeveel kWh ik zou halen in de meterkast wanneer ik zou overstappen naar SMA TriPower 5 kW met 5×2,5mm2. Ben benieuwd of 3-fase zoveel winst geeft.
Even alleen de winst die je in de bekabeling kunt behalen door naar 3-fasen te gaan (de rendementsgrafieken van de omvormers moet je zelf maar uitpluizen):
Je verliest nu 1.29% in de bekabeling tot de meterkast. Dat kun je reduceren naar 0.21% als je naar 3 fasen gaat.
De winst is dus ca 1.08%, oftewel 62 kWh. Stel dat je nu al PV overschot hebt en teruglevert met een oud contract bij Greenchoice (11 ct/kWh), dan levert die 62 kWh je dus op jaarbasis € 6.85 op. Ik denk niet dat je daarmee welke investering dan ook gaat terugverdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Even alleen de winst die je in de bekabeling kunt behalen door naar 3-fasen te gaan (de rendementsgrafieken van de omvormers moet je zelf maar uitpluizen):
Je verliest nu 1.29% in de bekabeling tot de meterkast. Dat kun je reduceren naar 0.21% als je naar 3 fasen gaat.
De winst is dus ca 1.08%, oftewel 62 kWh. Stel dat je nu al PV overschot hebt en teruglevert met een oud contract bij Greenchoice (11 ct/kWh), dan levert die 62 kWh je dus op jaarbasis € 6.85 op. Ik denk niet dat je daarmee welke investering dan ook gaat terugverdienen...
Als ik je goed begrijp:
Wek ik 5757 kWh op de in meterkast
Gaat er 1,29% (=74 kWh) in de kabel zitten. Met supergeleiding zou ik 5757 + 74 = 5831 kWh opwekken in de meterkast.

Om eerlijk te zijn vraag ik me af of deze berekening klopt. 10 meter kabel met 17A (vol vermogen) geeft namelijk 39 Watt verlies. Dat is minder dan 1% van wat de omvormer kan leveren. Hoe kom je dan aan 1,29%.

Ga je er in je jaarlijkse kWh berekening vanuit dat de kabelverliezen lineair verlopen met de stroom, of kwadratisch? Immers kabelverliezen is I2×R. Ik verwacht dat daar iets mis gaat in de berekening. Kan je die Excel delen dat ik er naar kan kijken.

Ik denk dus dat er iets fout gaat in het verschil tussen vermogen en energie. En in I×R versus I2×R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
DjAntoon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Maar in dit geval is een lagere stroom gewoon verlies. Stel dat je netspanning constant is op 230V, je spanning bij de omvormer zeg 250V, dan is je stroom lager, maar 250-230=20V x stroom is puur verlies.
Niet als de spanningsverhoging na de meter zit, b.v. omdat de buren PV hebben. Als de verhoging komt door je eigen installatie dan klopt het wat je zegt. Maar bij 20V verhoging zou ik de 'stekker' eruit trekken en het probleem proberen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
jobr schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:29:
[...]

En een flink negatief effect als je netspanning erg hoog is zodat de omvormer >253V ziet
Daarom zei ik ook "kan". Inderdaad kan het ook een flink negatief effect hebben. Eerder dat dan een positief effect. Maar mij hoor je niet klagen met 230V +10V = 240V inkomend waarbij mijn omvormer op ~242V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dre schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Als ik je goed begrijp:
Gaat er 1,29% (=74 kWh) in de kabel zitten. Met supergeleiding zou ik 5757 + 74 = 5831 kWh opwekken in de meterkast.

Om eerlijk te zijn vraag ik me af of deze berekening klopt. 10 meter kabel met 17A (vol vermogen) geeft namelijk 39 Watt verlies. Dat is minder dan 1% van wat de omvormer kan leveren. Hoe kom je dan aan 1,29%.

Ga je er in je jaarlijkse kWh berekening vanuit dat de kabelverliezen lineair verlopen met de stroom, of kwadratisch? Immers kabelverliezen is I2×R. Ik verwacht dat daar iets mis gaat in de berekening. Kan je die Excel delen dat ik er naar kan kijken.

Ik denk dus dat er iets fout gaat in het verschil tussen vermogen en energie. En in I×R versus I2×R.
n.m. ik ziet niet op te letten

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 31-07-2021 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
mcDavid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:54:
[...]

Nee zo werkt dat niet. Spanningsverhoging is een gevolg van weerstand van het koper, kortom spanningsverhoging ís "koperverlies".

Een 5-aderige kabel gebruiken en de L en N bundelen lijkt me overigens niet conform. Je aarddraad heeft dan een hogere weerstand dan de spanningsvoerende draden. Dit wordt wel gedaan in "kookgroepen" maar daarbij zijn beide aderparen individueel op 16A afgezekerd en zal een overbelasting altijd beide aderparen spanningsloos maken. Een dergelijke oplossing werkt niet voor een enkelfase omvormer, want die heeft niet twee gescheiden aansluitingen voor beide aderparen.

Daarnaast is de spanningsval (en dus het koperverlies) dan alsnog 3x zo hoog als wanneer je dezelfde kabel gebruikt voor een 3-fasen omvormer.
Ik doelde op spanningsverhoging in de straat waarvan gezegd wordt dat die zo kwalijk is.
Verder was die 5 aderige kabel alleen bedoeld als gedachteexperiment. @Andrehj merkte terecht op dat 3-fase minder kabelverlies geeft. Nogal wiedes, je gebruikt (onder andere) 2 keer zoveel koper. Je kunt anders ook wel de normale 3x2.5 mm2 voor 1-fase met 5x2.5 mm2 voor 3-fase vergelijken als je 3-fase een financiele handicap geeft ter grootte van het prijsverschil tussen de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beter vergelijken met 5x 2,5mm2 is 3x4mm2 ;) En die 4mm2 heb je ook nodig wanneer je meer dan 3,6Kwh wilt transporteren.

Spanningsverhogin, het grote voordeel van 1 fase omvormer is dat je de mogelijkheid hebt om hem aan te sluiten op een fase die laag mogelijke spanning heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Dan klop ik wel aan met vragen bij jou als nieuwe gebruiker van een SE systeem.

Aanstaande vrijdag wordt het elektronische gedeelte eindelijk aangesloten. Detail: het zijn 31 panelen geworden. Offerte ging uit van 32, de monteurs dachten er 30 geplaatst te hebben.

Maar zie ik het online gedeelte dat het er 31 zijn (van 360Wp). Dat maakt 11.160Wp.

:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHQ0bIPiMwGdaAJRNaoBHlLQUrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOVWst0IQXJanOAksmJZZiEv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Dre schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Uit je reacties maak ik op dat je je zinnen gezet hebt op 3F, en dat mag. Maar qua jaaropbrengst en financieel rendement zou ik voor 1F gaan. En dan GoodWe in plaats van SMA. Maar wie betaald bepaalt :)
3F SMA zal ook goed werken hoor. Alleen stukje duurder dan 1F GoodWe.

[...]
Voor 3F heb ik alles in orde, altijd al gehad, vandaar dat ik daar mijn zinnen ook op zet voor PV. Stel dat ik toch voor de GoodWe GW5000D-NS (1F) ga dan moet ik een nieuwe (dikke) 20 m AC kabel leggen, een nieuwe ALA van 25A (theoretisch max AC vermogen van deze omvormer is 22,8 A). Dan nog mijn hoofdzekering die nu 25A is...

Ik was eerst van plan de Goodwe GW5K-DT (3F) te kopen, vandaar mijn initiële vragen over de DC input. De SMA Tripower werkt dus volgens Sunny Design met mijn geplande 2 strings (stelt deze zelf voor) en qua specs ben ik daar met de Goodwe niet zeker van:

VDC-in min: SMA 125V vs Goodwe 210V
VDC-nom: SMA 580V vs GoodWe 620V

Het nadeel is inderdaad dat de SMA flink duurder is.

SMA Tripower 5.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14E_OYNyaSK1j5CeaSk1ME4pN5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jPSkYXmuR9CvgjN9CmwHHBBN.png?f=user_large

Maar ja, waar hier dan de "Min. PV voltage" vandaan komt is weer een vraag. In de specs van de panelen niet te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door BeerBR op 30-07-2021 23:37 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dre schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Als ik je goed begrijp:
Je hebt gelijk. Ik zit te prutsen. Was even de kwadraat in I²R vergeten. Excel klopt wel, maar omdat ik de kwadraat was vergeten had ik het vermogen niet aangepast, omdat ik een percentage nodig had, en dus uitging van een lineair model.
Bij 4200 W en 240V kom ik trouwens op 42 W verlies in de kabel.

Om een wat betrouwbaarder benadering te geven van je winst door naar 3F te gaan moet je uitgaan van iets van 2100W (mijn installatie draait gemiddeld op 1/3 van Pmax, maar het deel boven dat gemiddelde telt zwaarder mee).
Bij 2100W kun je 0.42% winnen door naar 3F te gaan. Dat is in jouw geval dus 24 kWh. Oftewel ca € 2.50....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
mcDavid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Sja het wekt dan ook dubbel zoveel stroom op. Iig als je ze oost/west plaatst althans. Maar aan de andere kant, 2x (bijna) niks is nog steeds (bijna) niks natuurlijk.
Er zit wel wat in. Nu moet aan de ene kant natuurlijk wel een optimizer . Die zijn natuurlijk niet zo egaal zwart…
Hmmm twijfel twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
WackoH schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]

rechtop op oost geeft nog steeds een mooie opbrengst hoor 56%. En op zuid 77 % (hier heeft bifacial geen nut. Hier komen ze zowiezo tegen muur)
De oostkant kan natuurlijk wel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De busspanning staat los van de spanning op de MPPT. Tenminste, ik heb nooit een 100 Hz rimpel gemeten op de 1F omvormer.
Heb je een bron van deze informatie. Als SMA omvormers last hebben van een 100 Hz rimpel zou een ELCO wel een oplossing zijn voor tot 1% extra opbrengst te halen. Aan StecaGrid Coolcept en Effekta heb ik die rimpel niet geconstateerd bij metingen. Welke merken hebben last van die rimpel?
Ik zal de y-stukken opzoeken en mijn Goodwe aan de scope hangen :)
Ik hoef je niet uit te leggen waar de 100Hz vandaan zou komen, en <1% rimpel met condensators verhelpen op 5 kW is een duur geintje.
Makkelijker is het om de busspanning ook met
100Hz te laten pulseren (ten koste van ESR verliezen). Linksom of rechtsom zijn dat verliezen die je inherent niet hebt op 3fase.

Een aantal jaar terug stond de MPPT efficiency standaard op de datasheets; bij driefase was dat doorgaans hoger. Het kan zijn dat de regelstrategie intussen zodanig is verbeterd dat het geen issue meer is, dan blijven alleen de hogere ESR verliezen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

BeerBR schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:21:
[...]

Voor 3F heb ik alles in orde, altijd al gehad, vandaar dat ik daar mijn zinnen ook op zet voor PV. Stel dat ik toch voor de GoodWe GW5000D-NS (1F) ga dan moet ik een nieuwe (dikke) 20 m AC kabel leggen, een nieuwe ALA van 25A (theoretisch max AC vermogen van deze omvormer is 22,8 A). Dan nog mijn hoofdzekering die nu 25A is...

Ik was eerst van plan de Goodwe GW5K-DT (3F) te kopen, vandaar mijn initiële vragen over de DC input. De SMA Tripower werkt dus volgens Sunny Design met mijn geplande 2 strings (stelt deze zelf voor) en qua specs ben ik daar met de Goodwe niet zeker van:

VDC-in min: SMA 125V vs Goodwe 210V
VDC-nom: SMA 580V vs GoodWe 620V

Het nadeel is inderdaad dat de SMA flink duurder is.

SMA Tripower 5.0:
[Afbeelding]

Maar ja, waar hier dan de "Min. PV voltage" vandaan komt is weer een vraag. In de specs van de panelen niet te vinden.
Met 8×455 Wp heb je in een hete zomerdag nog minimaal 267 Volt over volgens mijn Excel. Mits alle panelen in de zon liggen, maar hoog zomer midden op de dag verwacht ik dat dat zo is. Dat lijkt me voldoende voor GoodWe.
Overigens heeft de GoodWe GW5K-DT een MPPT spanning vanaf 180 Volt. Daar kom jij toch niet onder, of zie ik dat verkeerd? Bron 180V: https://cdn.webshopapp.co...039/goodwe-4kdt-10dkt.pdf

De GoodWe 3-fase heeft een iets hoger EU-rendement dan SMA (">97,6%" vs "97,4%"). Niet echt spannend verschil vind ik.

Maarja, de 1-fase GW4200D-NS kost 673 euro.
De STP5.0-3AV-40 kost 1269 euro
596 euro extra betalen voor het werk besparen van een nieuwe kabel / ALA die je zegt nodig te hebben.

Al met al maakt het mijn inziens technisch niet zoveel uit of je 3F of 1F neemt en SMA of GoodWe. Doe waar je je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Ik zal de y-stukken opzoeken en mijn Goodwe aan de scope hangen :)
Ik hoef je niet uit te leggen waar de 100Hz vandaan zou komen, en <1% rimpel met condensators verhelpen op 5 kW is een duur geintje.
Makkelijker is het om de busspanning ook met
100Hz te laten pulseren (ten koste van ESR verliezen). Linksom of rechtsom zijn dat verliezen die je inherent niet hebt op 3fase.

Een aantal jaar terug stond de MPPT efficiency standaard op de datasheets; bij driefase was dat doorgaans hoger. Het kan zijn dat de regelstrategie intussen zodanig is verbeterd dat het geen issue meer is, dan blijven alleen de hogere ESR verliezen over.
ESR verliezen zitten opgenomen in de EU-efficiency. Die verliezen lijken me verwaarloosbaar klein.

StecaGrid Coolcept met een EU-efficiency van 98,6% en een "Statische MPP werkingsgraad" > 99,7 % (statisch), > 99 % (dynamisch). Als er een omvormer een 100Hz rimpel moet hebben is het de StecaGrid Coolcept wel, zie topologie en golfvorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nuIMld3tiInPMO4yPqEix562P8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DjSCYgnlw4ufSLHajiY4HmLT.jpg?f=user_large

Toch geen rimpel gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is mij een raadsel wat de MPPT efficiency precies is. En hoe ze die meten of bepalen.

[ Voor 72% gewijzigd door Dre op 31-07-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Iemand die een Growatt heeft, en deze webserver tegen gekomen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViPDjruuIQovQeX1K0uIZdpZVdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SetIfLCO5knetCU60yk3uQlo.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een dingetje voor de technische mensen van Growatt en installateurs, of zit hier een standaard wachtwoord achter? De standaard accountlogin voor Shinephone/Growatt werkt niet, vooral omdat er max 10 tekens in te vullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij mij is dat gewoon admin/admin... 8)7
Verder kun je er niet zoveel mee voor zover ik kan zien.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Iemand anders die last van storing heeft met Growatt ShinePhone? Sinds vanochtend leest ie niks meer uit en rapporteert alsof de omvormer uitstaat, terwijl die netjes aan het terugleveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hier werkt het nog. Wat voor module heb je? Wifi? Of de lan RF adapter? Ding al eens gereset?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
strandbal schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:46:
Hier werkt het nog. Wat voor module heb je? Wifi? Of de lan RF adapter? Ding al eens gereset?
Heb een Growatt Min 5000TL-XE met WiFi-module. Had 'm opnieuw gekoppeld maar hielp niet, zal een reset eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Dre schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Maarja, de 1-fase GW4200D-NS kost 673 euro.
De STP5.0-3AV-40 kost 1269 euro
596 euro extra betalen voor het werk besparen van een nieuwe kabel / ALA die je zegt nodig te hebben.

Al met al maakt het mijn inziens technisch niet zoveel uit of je 3F of 1F neemt en SMA of GoodWe. Doe waar je je goed bij voelt.
"596 euro extra betalen voor het werk besparen van een nieuwe kabel / ALA die je zegt nodig te hebben." en daarna ongeveer €600,-/jaar besparen voor de hogere afzekering die dan niet nodig is. Dan zijn die initiële hogere kosten van een 3F omvormer snel terugverdiend toch?

MPP regelspanning is iets anders dan VDC-in min. De volledige specs van GoodWe staan niet in de datasheet, maar in de user manual. Al blijft het dan nog moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:48:
[...]

"596 euro extra betalen voor het werk besparen van een nieuwe kabel / ALA die je zegt nodig te hebben." en daarna ongeveer €600,-/jaar besparen voor de hogere afzekering die dan niet nodig is. Dan zijn die initiële hogere kosten van een 3F omvormer snel terugverdiend toch?
Barking up the wrong tree. In het kort, niet iedereen is van mening dat 5kw niet op een 25a aansluiting kan/mag ;) ik zou ook voor dit zeggen: kies waar je je prettig bij kan voelen.
MPP regelspanning is iets anders dan VDC-in min. De volledige specs van GoodWe staan niet in de datasheet, maar in de user manual. Al blijft het dan nog moeilijk te vergelijken.
Een onduidelijke specs verhaal is mede waarom ik paar jaar geleden de knoop had doorgehakt en voor sma gegaan. maargoed er zijn genoeg mensen heel blij met hun goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Zonnepanelen hoeven nlet selectief te zijn voor particulieren, word gedoogd.....
En met een 20 ampère ben je al heel klein beetje selectief.
Ga je alle 16 nou met tigo doen of word het 2×8 zonder tigo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Het wordt 2x8 en dan kijk ik nog even of er een paar Tigo's bij komen voor de vroege morgen en avond.

PV lijkt toch meer gevoel dan feiten te zijn helaas. Ik voel me het fijnst met feiten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:46:
Het wordt 2x8 en dan kijk ik nog even of er een paar Tigo's bij komen voor de vroege morgen en avond.

PV lijkt toch meer gevoel dan feiten te zijn helaas. Ik voel me het fijnst met feiten. :)
Als je feiten wilt moet je voor de 3-fase gaan. Met de 1-fase zit je op het randje en wordt het weliswaar gedoogd, maar feitelijk mag het volgens de regels niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:46:

En welke feiten mis je dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
BeerBR schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:

Het punt is dan echter dat bij alle 3F omvormers de nominale DC spanning (vaak rond de 600 VDC) lang niet gehaald wordt door de panelen: 8 x 38,8 = 310,4 VDC. Daarbij is het misschien ook wachten totdat de strings het Min feed-in voltage geven.

De omvormer die het dichtst bij het theoretische optimum komt is de GoodWe GW6KL-DT, met een nominaal DC input voltage van 480 V, maar deze is nergens te koop.

Is een omvormer misschien zo ontworpen dat er een optie is de voltages van beide strings na de MPP regeling in serie te zetten (op te tellen) voor de inversie naar 3x240V? Ik nam eigenlijk aan dat de gespecifieerde DC spanningen per string zijn (al vind ik wel dat anno nu er toch wel een omvormer zou moeten zijn die hier slimmer mee om kan gaan).

Heeft misschien iemand een tip qua omvormer configuratie?
Aangezien het aspect Nominal DC Input Voltage toch vrij algemeen is heb ik geen specifiek topic aangemaakt.
Sorry voor het quoten van mezelf. VDC input feiten gaat het me eigenlijk om dus. Ik weet nu wel al dat de GoodWe die niet te koop is ook een Min. Feed-in Voltage van 210 V heeft, wat dus niet helpt.

1 of 3 fasen was eigenlijk geen twijfel voor me, dat moet 3 fasen worden. Echter schijnt er een gebied van compromissen en gevoel te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Zonnepanelen hoeven nlet selectief te zijn voor particulieren, word gedoogd.....
En met een 20 ampère ben je al heel klein beetje selectief.
Ga je alle 16 nou met tigo doen of word het 2×8 zonder tigo?
Sterker nog, een 16A groep van bijvoorbeeld de oven is niet selectief ten opzichte van 25A hoofdzekering bij installatieautomaten. Heeft niks met PV te maken. Mijn netbeheerder vind het geen probleem.

@BeerBR
Neem gewoon die SMA 3-Fase. Sommige keuzen zijn gewoon meer emotioneel dan rationeel. Die 596 euro ben je na een paar maanden vergeten. En dan ben je blij dat je 3-fase wasmachine direct gevoed wordt vanuit de omvormer. (sorry :>, ik zit op 1×35A met all-electric woning (10 kWp) met ferrarismeter).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Sorry voor het quoten van mezelf. VDC input feiten gaat het me eigenlijk om dus. Ik weet nu wel al dat de GoodWe die niet te koop is ook een Min. Feed-in Voltage van 210 V heeft, wat dus niet helpt.

1 of 3 fasen was eigenlijk geen twijfel voor me, dat moet 3 fasen worden. Echter schijnt er een gebied van compromissen en gevoel te zijn.
Drie fase met 8 panelen of zelfs 6 indien schaduw word helemaal niks.
Al gedacht over vier units aps qs1 en dan beetje verdelen over de fasen?
Beter rendement kan eigenlijk niet en alle twijfels over misschien te weinig spanning of schaduw problemen zijn in één keer opgelost.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@reneeke1970
455 Wp panelen Longi met 72 cellen wil hij nemen. Niet een standaard paneel. Waarom zou dat niet kunnen op 3-fase? Ben het eens dat 1-fase een beter idee is, maar 3-fase gaat toch wel redelijk werken. Of zie ik iets over het hoofd.

[Edit]
QS1 is geschikt tot maar 380 Wp STC. Ongeacht welke oriëntatie 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 31-07-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
Dre schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:14:
@reneeke1970
455 Wp panelen Longi met 72 cellen wil hij nemen. Niet een standaard paneel. Waarom zou dat niet kunnen op 3-fase? Ben het eens dat 1-fase een beter idee is, maar 3-fase gaat toch wel redelijk werken. Of zie ik iets over het hoofd.

[Edit]
Ja, dat dacht ik ook. Of ben je met een 3F omvormers gebonden aan langere strings van meer panelen met minder opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
5kW op 1 fase is een heel slecht idee zonder te weten wat de netspanning in de meterkast doet.

Was geloof ik gister nog dat iemand met een kakelverse set panelen moest concluderen dat 1 fase niet de juiste keuze was. Er is iemand die heel graag komt roepen had maar een Goodwe genomen, die valt niet uit... Nee, maar veel vermogen weggooien blijft het.

Meten is weten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:14:
@reneeke1970

[Edit]
In de schaduw gaat dat zakken naar 250 volt en dat gaat niet werken op drie fase.
De qs1 begrenst gewoon dus wat maakt het uit, die elf ampère en veertig volt vind ie prima. Kunt er ook drie panelen aan hangen, haal je zeker de max eruit.
Er komt binnenkort ook nieuw model met veel meer vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerBR
reneeke1970 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:47:
[...]

In de schaduw gaat dat zakken naar 250 volt en dat gaat niet werken op drie fase.
Omdat?

Misschien toch handiger om bij het begin te beginnen (VDC): hoeveel volt laat 1 Longi 455 paneel vroeg in de morgen zien? Of: wat is Panel Min. Vout waarbij er enig rendement is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeerBR schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Omdat?

Misschien toch handiger om bij het begin te beginnen (VDC): hoeveel volt laat 1 Longi 455 paneel vroeg in de morgen zien? Of: wat is Panel Min. Vout waarbij er enig rendement is?
Omdat dat het voltage is van 6 panelen omdat er 2 schaduw hebben.
Data sheet van je panelen zit rond de veertig volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2021 19:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Omdat dat het voltage is van 6 panelen omdat er 2 schaduw hebben.
Data sheet van je panelen zit rond de veertig volt
6×40V = 240 Volt. Meer dan de 180V die GoodWe minimaal nodig heeft. Ik zie het probleem niet. De omvormer boost dat zonder problemen naar ~660 Volt.

@Ronald
4,2 kW zou ik nemen bij BeerBR. SMA Sunny Design zegt dat er weinig piekverliezen zullen zijn.
En 2300 Watt moet gewoon op 1F kunnen. Anders is er iets mis met je installatie of de netbeheerder. Een loszittende klem moet je gewoon aandraaien ;) (naar mijn mening is 3F geen oplossing voor problemen met een 2300W installatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:53:
[...]

6×40V = 240 Volt. Meer dan de 180V die GoodWe minimaal nodig heeft. Ik zie het probleem niet. De omvormer boost dat zonder problemen naar ~660 Volt.

@Ronald
4,2 kW zou ik nemen bij BeerBR. SMA Sunny Design zegt dat er weinig piekverliezen zullen zijn.
En 2300 Watt moet gewoon op 1F kunnen. Anders is er iets mis met je installatie of de netbeheerder. Een loszittende klem moet je gewoon aandraaien ;) (naar mijn mening is 3F geen oplossing voor problemen met een 2300W installatie.)
Ja ik zou zeker de data sheet geloven en praktijk in de wind slaan.
Maargoed ik heb mijn tip gegeven en ik zie het hier wel als @BeerBR zijn praktijk ervaring gaat delen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@BeerBR waarom niet 2 keer 1-fase? (met 2 omvormers dus op verschillende fasen aangesloten) Ik geloof dat dat niet eens veel duurder is dan 1 3-fase omvormer. En je kunt de oost en west strings compleet gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:49
Ik sta op het punt om een eigen systeem te bestellen. Ik ga alles zelf doen.

Installatie zal in Belgie komen.

Ik heb, op basis van de schaduw op mijn dak doorheen de dag (van schoorsteen, brandmuurtjes naar de buren, berkenboom, verschillende orientaties) en de beperkingen van SolarEdge (max 5700 Watt per string bij 1-fase omvormer, waardoor de strings onnodig kort worden, Namelijk 2x7 stuks. SolarEdge geeft aan dat de minimale stringlengte bij de P505 (450 Wp panelen) 6 panelen zijn. Dit zijn panelen in de volle zon, waar bij mij dus geen sprake van is.

Omdat in Belgie niet meer gesaldeerd kan worden en omdat er in een Oost-West of Noord-Zuid configuratie meer panelen passen op mijn dak, heeft dit de voorkeur boven een puur zuid gerichte oplossing.

De noord-zuid configuratie:
14 panelen totaal Canadian Solar Bihiku 450 Wp, met Enphase IQ7A. Verdeeld in:
12 panelen op grote dak, 6x "noord", 6x "zuid"
2 panelen op kleine dak, "zuid"

De oost-west configuratie:
14 panelen totaal Canadian Solar Bihiku 450 Wp, met Enphase IQ7A. Verdeeld in:
12 panelen op grote dak, 6x "oost", 6x "west"
2 panelen op kleine dak, "zuid"

Ik heb beide zaken in PVSol gezet, met de volgende resultaten:

Noord-Zuid
Afbeelding Google Drive

Orientatie is 20 graden verdraaid richting het Oosten. Dus feitelijk is het Noord-Noordwest en Zuid-Zuidoost.
8 panelen op Zuid-Zuidoost (6 panelen op grote dak, 2 panelen op lager dak met schaduw van grote berk).
6 panelen op Noord-Noordwest (op grote dak).

Opbrengst per jaar is 5.200 kWh
Opbrengst van de Noord-Noordwest panelen is slechts 260 kWh/jaar minder dan de Zuid-Zuidoost panelen.
Zuid-Zuidoost: 2400 kWh/jaar (6 panelen, 450 Wp)
Noord-Noordwest: 2140 kWh/jaar.

Oost-West
Afbeelding Google Drive

Orientatie is 20 graden verdraaid richting het Oosten. Dus feitelijk is het Oost-Noordoost en West-Zuidwest.
6 panelen op Oost-Noordoost (op grote dak)
6 panelen op West-Zuidwest (op grote dak).
2 panelen op lager dak Zuid-Zuidoost (kleine dak).

Opbrengst per jaar is 5.031 kWh

Ik ben nu aan het twijfelen wat de beste keus gaat zijn. Gevoelsmatig zijn panelen richting het noorden niet efficient, maar de simulatie zegt toch wat anders. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Martin7182 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:27:
@BeerBR waarom niet 2 keer 1-fase? (met 2 omvormers dus op verschillende fasen aangesloten) Ik geloof dat dat niet eens veel duurder is dan 1 3-fase omvormer. En je kunt de oost en west strings compleet gescheiden houden.
Ja en dan? Heb je wel de kosten, niet de baten... Schiet je vrij weinig mee op dus.

Edit: @_VoiD_ waarschijnlijk zijn het vooral de panelen richting het zuiden die meer opbrengen. Gevoelsmatig zou ik zeggen doe oost/west voor een zo hoog mogelijk eigen gebruik (erg belangrijk in België), maar het is uiteindelijk erg situatie afhankelijk wat het gunstigste is. Misschien even een eigen topic openen en wat luchtfoto's van je dak erbij doen?

[ Voor 30% gewijzigd door mcDavid op 31-07-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
mcDavid schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Ja en dan? Heb je wel de kosten, niet de baten... Schiet je vrij weinig mee op dus.
Ik zat te denken aan lagere stringspanning (bliijkbaar is optimum 3F 600V en 1F 360V). Daarbij zijn 2 1F omvormers niet veel duurder dan 1F van dubbele capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Proton_
Rimpelspanning Soladin 600. Belasting onbekend, maar ik denk een hoge stroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMMdEaPSD3870Ds_2AmGPuIYWAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghERVjtdDHcLWE450aXfaEjX.png?f=fotoalbum_large

Rimpelspanning Effekta 4200:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECzb1FZ0TUN8EF6K3EngeAaf2Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtQbxPG9xZtkcGF6MYsYB0cD.png?f=fotoalbum_large
  • De Soladin 600 heeft geen tussenkring (direct via HF-trafo). Een 100 Hz rimpel is uiteraard zichtbaar op DC, maar valt in het niets met het zoekgedrag van de MPPT. Zoekgedrag is wel wat extreem in dit plaatje, volgens mij is het met een normale zuid set en 3 dezelfde panelen veel minder.
  • De Effekta 4200 heeft geen 100 Hz rimpel.
  • Van de StecaGrid coolcept had ik geen goeie meting door te lage samplesnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 31-07-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

StecaGrid Coolcept gaat elke 6 minuten ShadeFix activeren. Het gevolg is verminderde opbrengst gedurende 1,5 seconden. Deze ShadeFix is niet uit te schakelen.

In het ergste geval verlies je 0,5% opbrengst door ShadeFix van StecaGrid coolcept. Niet 5757 kWh per jaar maar 5786 kWh per jaar zou mogelijk zijn uit 5080 Wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Top, thanks. Met zo'n tijdbasis is alleen weinig boven pakweg 5 Hz te zien. Waarmee (en hoe, daar kan ik ook van leren) is dit gemeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:47:
[...]

De qs1 begrenst gewoon dus wat maakt het uit, die elf ampère en veertig volt vind ie prima. Kunt er ook drie panelen aan hangen, haal je zeker de max eruit.
Deze vlieger gaat niet op. Als ik naar mijn data kijk is het gewoon ~300 Wac per kanaal, ongeacht wat de rest doet .Alles zit hier 2xoost + 2xwest per QS1 dus nooit volle belasting op 4 kanalen tegelijk, toch stoppen ze altijd rond hetzelfde vermogen op een gegeven kanaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Top, thanks. Met zo'n tijdbasis is alleen weinig boven pakweg 5 Hz te zien. Waarmee (en hoe, daar kan ik ook van leren) is dit gemeten?
Tijdbasis had ik voor mezelf even vergroot, maar geen screenshot van gemaakt.
Gebruikt scope recorder met geïsoleerde kanalen tot 500VDC. Gelukkig dus geen ongeïsoleerde en geaarde BNC stekkers zoals veel scopes hebben. Deelbare stroomtang DC tot 20A. Een huis tuin en keuken scope heeft geaarde BNC-stekkers. Dan kan je het beste een differential probe gebruiken om veilig te kunnen meten. Anders gaat het fout in combinatie met trafoloze omvormers ;)

Samplerate rate van grofweg 10× de 100 Hz is voldoende. Ik heb met 2000 S/s per kanaal gemeten en zou dus de 100 Hz makkelijk moeten kunnen zien. Geen filtering toegepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 31-07-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Vraagje over nauwkeurigheid temperatuurmeting van GoodWe; mijn 2500-XS geeft bij het wakker worden (even na 06:00) ruim 31 graden aan en mijn 1000-XS net geen 20 graden. De eerste hangt op zolder waar het ongeveer 20 graden is, de tweede in de schuur (waar het rond 06:00 zo'n 17 graden is gok ik). Tijdens zonuren is het verschil 20 a 25 graden, maar de de apparaten zijn even groot/zwaar en de 2500-XS verstouwt twee keer zoveel vermogen als de 1000-XS.

Waar zou dit verschil vandaan kunnen komen? De 1000-XS heeft wel een hogere firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zelfde behuizingen (en koellichaam?), maar de versie met 2.5x meer vermogen wordt warmer. Lijkt me logisch.
Voordat 'ie echt wakker wordt, zal er wel elektronica aan de gang zijn om te checken hoeveel vermogen er is.

[ Voor 32% gewijzigd door WackoH op 01-08-2021 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dre schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:21:
StecaGrid Coolcept gaat elke 6 minuten ShadeFix activeren. Het gevolg is verminderde opbrengst gedurende 1,5 seconden. Deze ShadeFix is niet uit te schakelen.

In het ergste geval verlies je 0,5% opbrengst door ShadeFix van StecaGrid coolcept. Niet 5757 kWh per jaar maar 5786 kWh per jaar zou mogelijk zijn uit 5080 Wp ;)
Schaduwmanagment ≠ ShadeFix ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:58:
Zelfde behuizingen (en koellichaam?), maar de versie met 2.5x meer vermogen wordt warmer. Lijkt me logisch.
Voordat 'ie echt wakker wordt, zal er wel elektronica aan de gang zijn om te checken hoeveel vermogen er is.
Inderdaad zelfde behuizing en koellichaam. Maar toch heb ik het idee dat de 2500-XS ~10 graden teveel aangeeft. Er zijn momenten op de dag dat beide omvormers precies hetzelfde opwekken en even warm aanvoelen. Ik zal eens in de logging kijken welke temperaturen daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Adres #1 1000-XS: 20°C in de ochtend
Adres #2 2500-XS: 23°C in de ochtend
Zou wel ongeveer kunnen kloppen voor beide adressen.

Het relevante gebied voor de temperatuursensor zit bij 80-100°C ofzo. Met Effekta heb ik ook wel gezien dat er wat afwijkingen zitten bij kamertemperatuur.
Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic