Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-03 12:27
N.a.v. mijn post hier, TD-er in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4" , kwam de suggestie om een apart topic te maken om te onderzoeken hoe verschillende meters omgaan met het registreren van te salderen energie.

Kort samengevat;
Maakt het uit op welke fase je een PV-omvormer aansluit?
Het meest ideale zou zijn als inkomende en uitgaande stroom tegen elkaar weggestreept worden, ongeacht op welke fase dat gedaan wordt.

Dus bij afname van 1kWatt op fase 1 en levering van 1kWatt op fase 2 zouden beide telwerken na een uur met 0 kWh moeten zijn toegenomen.
Echter, het zou mogelijk zijn dat intern elke fase 2 telwerken heeft en dan zouden in- en uitgaande teller 1kWh meer geregistreerd hebben.

Kortom, heeft iemand ervaring hiermee en zijn er praktische voorbeelden van meters die de eerste situatie, of juist de 2e situatie hanteren?

De reacties uit het andere topic:
franssie schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:19:
[...]

ja een slimme meter die ik via S0 en een rPi uitlees, verbruik is altijd of negatief of positief, nooit beide (kan ook niet want dat is hetzelfde veld). Tellerstand loopt bij negatief verbruik ook niet op, wat wel zou gebeuren anders want ik gebruik alle drie de fasen in mijn huis.
(helaas nog geen typenummer bekend)
Thijs8472 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:44:
Ik heb een Actaris/Itron ACE 3000 en die meet echt per fase, zowel afname als teruglevering loopt tegelijkertijd op en sinds ik mijn twee omvormers op twee verschillende fasen heb gehangen heb ik een stuk meer verbruik 'voor de meter'.

[Voor 32% gewijzigd door TD-er op 18-09-2015 07:36]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

Dit wil ik ook wel even volgen. Recentelijk panelen op mijn dak platen plaatsen en ook in het bezit van een 3-fase aansluiting.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Het staat hier mooi uitgelegd:
http://gold-coast-solar-p...-power-and-solar-tariffs/

Alle fases worden eerst bij elkaar opgeteld. Daar komt dan 1 getal uit en dat het is gebruik/teruglevering.

• Thijs8472
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-05 12:39
Zoals ik gisteren ook al aangaf, mijn Itron ACE 3000 meet dus verbruik en teruglevering per fase. Wellicht niet zoals het 'moet' (het is een implementatie, die wijken altijd af van het ontwerp) maar zo is het wel. Wellicht is het handig om te vermelden welke meters het wel en niet goed doen.

• Skyaero
  • Niet online
Ik dacht dat dat soort meters in Nederland niet gebruikt, maar je lijkt gelijk te hebben. Meerdere mensen praten over ACE3000 meters in Enexis gebied. Voor zover ik weet gebruikt Liander ISKRA meters welke wel eerst de fase sommeert voordat het telwerk wordt aangestuurd.

ACE3000 type meters sturen de telwerken aan per fase. Dus als er vandaag (hoog tarief) fase 1 +200W, fase 2 -300W en fase 3 0W is, dan lopen er dus twee telwerken (1.8.2 en 2.8.2).

Qua (administratief) salderen maakt dat natuurlijk niet uit. Productietelwerken 2.8.1 en 2.8.2 worden natuurlijk eerst afgetrokken van de consumptietelwerken 1.8.1 en 1.8.2.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:32
Thijs8472 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:03:
Zoals ik gisteren ook al aangaf, mijn Itron ACE 3000 meet dus verbruik en teruglevering per fase. Wellicht niet zoals het 'moet' (het is een implementatie, die wijken altijd af van de werkelijkheid) maar zo is het wel. Wellicht is het handig om te vermelden welke meters het wel en niet goed doen.
Mijn itron doet hetzelfde hoor, beide telwerken lopen op indien niet op dezelfde fase. Dus is het belangrijk dat je zelf opwekken en verbruiken goed verdeeld over de fasen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Thijs8472
@Skyaero, nee administratief maakt het niets uit, maar het is voor mij nieuw dat dit bij andere meters anders is en dat geeft me hoop voor de 'echte slimme meter' die tzt hier geplaatst moet gaan worden. Ik heb al wat avonden zitten puzzelen om zaken over te hangen op de fasen waarop wel teruglevering is, of om er nog een kleine PV-installatie bij te leggen voor de fase die nu geen PV heeft.

• reneeke1970
Thijs8472 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:34:
@Skyaero, nee administratief maakt het niets uit, maar het is voor mij nieuw dat dit bij andere meters anders is en dat geeft me hoop voor de 'echte slimme meter' die tzt hier geplaatst moet gaan worden. Ik heb al wat avonden zitten puzzelen om zaken over te hangen op de fasen waarop welk teruglevering is, of om nog een kleine PV-installatie bij te leggen voor de fase die nu geen PV heeft.
Ondanks dat die slimme meter wel verrekend doe ik toch puzzelen net als jij. Ze willen toch met verschillende tarieven gaan werken dus misschien zijn die meters wel heel simpel aan te passen door beheerder. Dus ik ga toch mijn verbruikers verdelen over de drie fase, heb gelukkig heel veel vertrekken in huis aparte zekering gegeven

1 PVoutput . Dongen NB

• Skyaero
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:21:
[...]

Mijn itron doet hetzelfde hoor, beide telwerken lopen op indien niet op dezelfde fase. Dus is het belangrijk dat je zelf opwekken en verbruiken goed verdeeld over de fasen.
En ik maar denken dat nebeheerders in Nederland enigszins hun zaakjes voor elkaar hebben. 3-fase meters waarvan elke fase het telwerk aanstuurt zijn complexer en kostbaarder, maar zijn helemaal niet nodig. Een huishouden wordt namelijk helemaal niet op asynchrone fase-belasting afgerekend.
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:43:
[...]

Ondanks dat die slimme meter wel verrekend doe ik toch puzzelen net als jij. Ze willen toch met verschillende tarieven gaan werken dus misschien zijn die meters wel heel simpel aan te passen door beheerder. Dus ik ga toch mijn verbruikers verdelen over de drie fase, heb gelukkig heel veel vertrekken in huis aparte zekering gegeven
Netbeheerders kunnen niet zomaar meters aanpassen, ook de slimme meter niet. Dat zou namelijk het hele 'comptabel zijn' van de comptabele energiemeter teniet doen.

Het lijkt mij heel lastig om de beste fase te bepalen voor de PV panelen, tenzij je de hele dag een oven aan hebt staan :+
Dan kun je volgens mij beter een batterij plaatsen tussen de meter en de groepenkast. Met een DC/AC converter zijn je meter-fasen dan altijd netjes gelijk belast. Maar ja, dat is financieel niet aantrekkelijk.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

Deze meter registreert al sinds 1989 (en toen was hij al niet nieuw) volautomatisch 3-fasenstroom. Sinds 2009 naar twee kanten.

Untitled by ericplan, on Flickr

ZonPHP PVOutput

• TRON
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-05 13:31
Vraag het eens na bij je netbeheerder, wellicht kunnen zij je helpen :)

Op zoek naar een GRATIS én PRIVACYVRIENDELIJKE (ja echt) rittenadministratie? Ga dan naar RitRegister.nl

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 06-05 11:39
het is eigenlijk erg simpel, en er worden erg veel zaken hier door elkaar gehaald, die er niks mee te maken hebben. ;)
TD-er schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:32:
Kort samengevat;
Maakt het uit op welke fase je een PV-omvormer aansluit?
nop, het maakt geen bal uit.
(het kan soms wel slim zijn er eens naar te kijken, soms zie je wel eens dat de V van 1 fase een stuk je lager is, en dan heb je een goede kans dat die fase makkelijker is om te gebruiken.)
Het meest ideale zou zijn als inkomende en uitgaande stroom tegen elkaar weggestreept worden, ongeacht op welke fase dat gedaan wordt.
dit hoeft niet, maar ik zou het zelf wel doen.
gewoon om het persoonlijke moto: "eigen stroom eerst!" te kunnen voldoen.
dit doe je voor de leuk, niet voor technische redenen. ;)
Dus bij afname van 1kWatt op fase 1 en levering van 1kWatt op fase 2 zouden beide telwerken na een uur met 0 kWh moeten zijn toegenomen.
Echter, het zou mogelijk zijn dat intern elke fase 2 telwerken heeft en dan zouden in- en uitgaande teller 1kWh meer geregistreerd hebben.
dit verschild per meter (slim of dom maakt niet uit).
maar er is wel een groot verschil tussen wat je als klant ziet op je slimme meter en wat de netbeheerder ziet op die meter.
de meeste* slimme meters sturen de gegevens echt per fase door.
en ook echt per fase wat er in is gegaan en er uit is gegaan. ;)
de netbeheerder ziet dit en de klant is konijn zo slim zijn die slimme meters nu eenmaal niet.
(van mij hadden de slimme meters gewoon digitale meters mogen heten, slim is maar marketing taal, het moet verkocht worden.)

*) mischien zelfs alle slimme meters, zover ik het weet. :?
maar 100% is altijd lastig te beweren. ;)
Kortom, heeft iemand ervaring hiermee en zijn er praktische voorbeelden van meters die de eerste situatie, of juist de 2e situatie hanteren?
meerdere meters hier in de buurt.
pas als je ze echt uitleest via de p1 poort zie je wat ze nu echt meten. ;)
en hoe ze het converteren naar het kleine schermpje toe, en dat wisselt flink per type.

maar waar gaat het echt om: moet ik een 3fase omvormer gebruiken of niet.
heeft gewoon niks met de meter te maken, maar eerder met de grote van je set.
zodra je boven de 4kWp gaat komen, dan beginnen 3 fase omvormers interessant te worden.
het heeft er eerder mee te maken hoe je de zaak aansluit op de meter kast.
maar als je over de 8kWp gaat dan heb je echt een 3 fase nodig.
(alleen dit is een houw vast, er zijn uitzonderingen en andere mogelijkheden die de cijfers wat kunnen doen verschuiven, per geval bekijken zeg ik dan.)

voor mensen die pv willen blijft een enkel telwerk feraris de mooiste meter. (en ericplan heeft 1 van de mooiste varianten)
waarom is erg simpel: je saldeert dan eigenlijk gewoon niet, maar het gebeurd van zelf.
niemand die zich daar mee bemoeit en niks wat ook maar iemand daar tegen kan doen.
dat is pas vrijheid ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:31
Lekker is dat. Als een meter per fase registreert (en niet eerst verrekent voor hij 'telt') saldeer je automatisch veel meer. Dat gaat je geld kosten, als het salderen wordt omgezet in een terugleververgoeding.

Zodra er een terugleververgoeding wordt ingevoerd ben je flink in het nadeel tegenover de buurman met een 1-fase aansluiting:

- De buurman wekt 1000W op en verbruikt 1000W, 1 uur lang (op dezelfde fase) : Er telt niets op- of af, het kost hem niets.

- Jij wekt 1000W op en verbruikt 1000W, 1 uur lang(op verschillende fasen): Je krijgt 18 cent* voor de teruggeleverde stroom, en betaalt 23 cent* voor de afgenomen stroom. Je bent voor 5 cent genaaid.

*Bedragen zijn fictief, we weten nog niet wat de terugleververgoeding zal zijn.

Mocht het werkelijk zo zijn, dat beide types meters (dus het type dat eerst optelt en dan schrijft, en het type dat per fase schrijft) in omloop zijn, dan hebben we een heel sterk argument tegen de terugleververgoeding: Rechtsongelijkheid.

[Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 18-09-2015 21:54]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• migjes
@hesselbeertje
je maakt er wel een heel erg theoretisch verhaal van ;)
werkelijkheid is altijd veel grilliger en daar door komt dit verhaal niet voor.
tenzij je zo dom bent om een 3-fase aansluiting te hebben en dan 2 fase voor je huis te gebruiken en 1 fase voor terug levering.
(maar goed dat is geen rechts ongelijkheid maar dommigheid en daar tegen kan het recht je niet beschermen, lol)

maar goed zover ik weet doen alle meters 6 waarden door geven aan de netbeheerder.
(zelfs 1fase meters doen dit, alleen dan zijn er 2 fase gevuld met 0.
voor de netbeheerder is dit namelijk ook een belangrijk gegeven.
in mijn stad is er een 3fase net, maar ieder huis heeft maar 1 fase aangesloten en dat per 3 huizen.
zo worden de fase verdeeld over de huizen.
en met de nieuwe meters kunnen ze dus ook zien of het nog goed verdeeld is in dat blok.)
maar zeggen dat 100% het ook zo doet is altijd gevaarlijk, dit wereldje zit zo vol uitzonderingen die soms zelfs de netbeheerder niet weet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

elke stad, plaats, dorp en zelfs schubkutteveenheeft 3 fases. De verdeling die je aangeeft is ook helemaal niet zo uniek als het geschreven is.

Meters kunnen wel iets meer doorgeven hoor. Hangt er helemaal vanaf wat voor toepassing het is
Bedrijfsmatig kunnen ze (afhankelijk van type meter) ook gewoon kwartierwaardes, of 5 minuten ..doorgeven voor alle registers maar ook bijv de cos phi en piek waardes enzo.

Iperf

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

Ik heb even gekeken en er staat niet zoveel op mijn meter. Het is een ISKRA 3 fase meter (duh) en zowel via het scherm als via de raspberri Pi krijg ik alleen waarden per totaal te zien, niet per fase. Ik kan nog wel eens wat testen met belasting van verschillende fasen (electrisch koken) maar ik denk dat het me het dan wel eerder opgevallen was als beide telwerken zouden lopen.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• migjes
Fish schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:20:
elke stad, plaats, dorp en zelfs schubkutteveenheeft 3 fases. De verdeling die je aangeeft is ook helemaal niet zo uniek als het geschreven is.
het wisseld soms per wijk of soms zelfs per staat.
ik zelf zit in een nieuwbouw stukje van een oude wijk.
met 4 huizen krijgen we allemaal de zelfde fase binnen, en overal echt maar een 1 fase kabel.
(ik vermoed dat de 4 huizen aan de overkant ook de zelfde fase binnen krijgen, maar nooit getest.)
de rest van de straat krijgt allemaal 3fase binnen (de oude huizen).
het stroom net is gewoon langzaam in een jaar of 100 hier in de stad opgebouwd en in die tijd zijn er wel wat dingen veranderd, vinex nieuwbouw wijken zie je het vaak veel beter aangepakt als in oudere gedeeltes van steden.

zo heeft het stukje van oud-noord in de stad nog steeds +/-220V wat binnen komt (de eerste wijk met elektra in de stad.)
terwijl de rest al heel lang +/-230V heeft.
Meters kunnen wel iets meer doorgeven hoor. Hangt er helemaal vanaf wat voor toepassing het is
Bedrijfsmatig kunnen ze (afhankelijk van type meter) ook gewoon kwartierwaardes, of 5 minuten ..doorgeven voor alle registers maar ook bijv de cos phi en piek waardes enzo.
natuurlijk er kan nog veel meer gemeten worden, dat is het punt niet, lol.
en de data grammen van de slimmemeter bevatten ook nog veel meer info. ;)
franssie schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:37:
Ik heb even gekeken en er staat niet zoveel op mijn meter. Het is een ISKRA 3 fase meter (duh) en zowel via het scherm als via de raspberri Pi krijg ik alleen waarden per totaal te zien, niet per fase. Ik kan nog wel eens wat testen met belasting van verschillende fasen (electrisch koken) maar ik denk dat het me het dan wel eerder opgevallen was als beide telwerken zouden lopen.
dat zou wel eens leuk zijn om na te meten.
maar verteld wel alleen wat de netbeheerder jouw wil laten zien, niet wat de netbeheerder echt ziet natuurlijk.

intern heeft echt elke 3fase slimme meter 3x een meter, die soms voor en achteruit kan meten of soms zijn er gewoon 6 meters ingezet per model.
de vraag is dan wel, hoe word dat omgezet in getallen.
berekend hij dat intern(dus dan zie je het niet) of extern(en dan zou hij voor en achteruit tegelijk moeten doen, wat dus feitelijk ook gebeurd.).
1 ding is zeker, stroom kan niet van 1 fase naar de andere fase over hobbelen. ;)
dus wil je je eigen stroom gebruiken, moet je dat ook op die fase doen waar op je levert.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:55

Zoals je hier ziet, zijn er momenten dat er zowel teruglevering als verbruik op hetzelfde moment is. Echter, dat is niet de hele tijd zo. Het grootste deel van de tijd is er gewoon teruglevering zonder eigen verbruik.

Ik denk dat het zo werkt:
Stel Domoticz gebruikt de meterstanden van 5 min verschil, en berekent zelf het gemiddelde vermogen:
Zonnepanelen geven 1,0 kW voor 5 min lang, komt overeen met 83 Wh.
Stel ik zet nu een 2,0 kW waterkoker aan, voor 2 min.

Mijn terugleverteller gaat dan 3 min lang voor 1 kW lopen, dus 50 Wh.
In diezelfde periode gaat mijn verbruiksteller 2min lang 1 kW lopen, dus 33 Wh, en dat zie je op dat grafiekje.

Het is een Landis-Gyr E350.

Overigens, uit de P1 poort komt wel het verbruik en teruglevering per fase:
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.177*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.247*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
Waarbij het eerste geloof ik vebruik is. Hier is het zo, dat de algemene groep voor de slaapkamers en zolder, en woonkamer, blijkbaar bij elkaar op 1 fase zitten. Op de twee anderen staan de vaatwasser, wamachine, die maar soms verbruik hebben. Maar in dit geval (verbruik en opwek op andere fase) loopt de teller geloof ik niet op. Edit: Er kan natuurlijk ook verbruik op fase 1 zijn, wat de meter niet zag.

[Voor 29% gewijzigd door marcop23 op 20-09-2015 11:52]

• TD-er
Dit weekend is bij mij in elk geval de groepenkast alvast vervangen en heb ik kunnen zien dat er 3 fasen het huis in komen. In de andere 2 zit gewoon geen zekering gedraaid, maar staat wel spanning op.

Dus het is wel mogelijk om het hier te krijgen.
Maar goed, gezien de verschillen in meters die er toch lijken te zijn, zal ik proberen of ik Enexis toch niet zover kan krijgen om een 35A zekering als hoofdzekering te laten plaatsen. Dat scheelt dan gewoon gedoe.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• migjes
TD-er schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:26:
Dit weekend is bij mij in elk geval de groepenkast alvast vervangen en heb ik kunnen zien dat er 3 fasen het huis in komen. In de andere 2 zit gewoon geen zekering gedraaid, maar staat wel spanning op.

Dus het is wel mogelijk om het hier te krijgen.
Maar goed, gezien de verschillen in meters die er toch lijken te zijn, zal ik proberen of ik Enexis toch niet zover kan krijgen om een 35A zekering als hoofdzekering te laten plaatsen. Dat scheelt dan gewoon gedoe.
ik zou zeggen probeer 3x25A te krijgen.
1x25A is vaak genoeg voor veel huishoudens om daar het huis aan te hangen,
misschien ex wasmachine ex oven (misschien nog een ander zwaar apparaat) maar dat zijn allemaal geen gebruikers die sluipverbruik hebben dat tikt toch niet echt in op het zelf gebruiken van pv stroom dus die kunnen op een andere fase..
alle andere gebruikers zitten dan op de 1 fase en die hebben het meeste sluipverbruik wat je kunt afdekken met een leuke pv set. (vergis je niet dat je met 1x25A al heel veel Wp kunt leggen ;)
4kWp is zonder discussie mogelijk, maar meer kan ook.)

voordeel is, dan kun je met een leuke pv set straks elektrisch koken en elektrisch douchen(doorstroom boiler) of zelfs je hele huis verwarmen.
(een elektrische auto is ook een mogelijkheid met snel laden. ;) )

ik zou wel willen dat ik 3x25A had, maar dan ben ik mijn oude feraris kwijt (nog niet een echte ramp),
maar de kosten die ik er voor moet gaan betalen zijn waarschijnlijk erg duur. (netbeheerder schat een 50m graven door de straat)
op een dag raak ik mijn feraris waarschijnlijk wel kwijt, en dan wil ik hem wel wisselen voor een 3-fase slimme meter, anders ben ik niet eens met de wissel van de meter(kneiter hard onderhandelen noem ik dat ;) )

• TD-er
Ik heb nu alle groepen met potentieel sluipverbruik (op de schuur na) op 1 aardlek staan. En daarbij ook de oven. Lijkt me leuk om straks een appeltaart te kunnen bakken op zonnestroom ;) (naar goed gebruik van een PV-pionier hier op 't forum)

Tot op heden draait ons hele huis op 1x 25A, dus ik weet dat dat kan.
En als er straks zo'n kleine 4kWp staat in te voeren, zou ik bij wijze van spreken op dat moment zelfs zo'n 40A in huis kunnen gebruiken zonder bang te zijn dat de hoofdzekering eruit klapt.
Dus zeg maar een wasmachine aan, vaatwasser aan, koffie zetten en een boiler die aanspringt, naast het gebruik van de rest in huis zou dan geen klamme handjes meer hoeven op te leveren als de zon schijnt ;)

• hesselbeertje
migjes schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:10:
je maakt er wel een heel erg theoretisch verhaal van ;)
werkelijkheid is altijd veel grilliger en daar door komt dit verhaal niet voor.
Ik vind dat jullie er erg makkelijk aan voorbij fietsen. Laat ik een volledig reeel voorbeeld geven, wanneer de terugleververgoeding wordt ingevoerd:

Mijn meter saldeert niet tussen de fasen. Ik verbruik per jaar 3000 kWh stroom. Mijn installatie is perfect, dus per fase neem ik 1000 kWh af.

Ik wek ook 3000 kWh op, op fase 1. Hiervan is het direct eigen gebruik 500 kWh (de helft van mijn verbruik op fase 1, dit gaat dus niet langs de meter)

Ik lever dus 2500 kWh aan het net via fase 1. Hiervoor krijg ik 2500 x 0,18 = 450 euro.

Ik betaal vervolgens ook weer voor de afname van diezelfde 2500 kWh, 2500 x 0,23 = 575 euro.

Op jaarbasis betaal ik dus 125 euro 'transportkosten'

De meter van de buurman, die exact even veel stroom opwekt en verbruikt, saldeert wél tussen de fasen. Hierdoor is zijn direct eigen gebruik geen 500 maar 1500 kWh.

Hij levert dus maar 1500 kWh aan het net, en koopt het later terug. Dat kost hem (1500*0.23)-(1500*0.18) = 75 euro.

Ik ben dus 60% méér kwijt aan de netbeheerder, alleen maar omdat mijn meter niet tussen de fasen saldeert, en die van de buurman wel.

Als dit werkelijk zo is, sluit ik alles aan op 1 fase. Vindt de netbeheerder vast niet zo leuk, maar het scheelt me 50 euro per jaar!

[Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 23-09-2015 17:30]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• TD-er
hesselbeertje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:28:
[...]

Als dit werkelijk zo is, sluit ik alles aan op 1 fase. Vindt de netbeheerder vast niet zo leuk, maar het scheelt me 50 euro per jaar!
Zo zit ik dus ook een beetje.
Maar goed, je kunt natuurlijk de "grootverbruikers" als in apparaten die per stuk niet veel Watt trekken, maar wel veel uur aan staan (dus veel kWh trekken) op dezelfde groep zetten als je PV.
En de incidentele verbruikers (zware apparaten in de schuur, een oven, etc) op de andere fasen verdelen.
Dan heb je het ook goed voor elkaar en kost het niet zoveel.

Als je dan ook nog bekijkt welke fase overdag de laagste spanning heeft en daar de "PV-groep" van maakt, is de invoer ook nog eens mooi verdeeld in de wijk en heeft de netbeheerder er ook niet zoveel last van.

Enige punt is dat niet veel mensen dit zullen doen, maar het zou een goed idee zijn als standaard methode in nieuw te bouwen huizen of bij vervangen van de meterkast.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
@hesselbeertje
je hit de jackpot
ik heb een 2003 ferraris 3 fasen, de buurman een iskra digi 3 fasen met 1 teruglever telwerk
gelijke pv installatie.
zijn eigen verbruik is vrijwel nihil, op mijn ferraris 22% of hoger over 5 jaar.
ik wil niet klagen of er teveel over zeggen, maar kloppen doet de digitale meter niet.
taak voor de netbeheerder om de burger beter te informeren.
ik heb dat al met greenchoice besproken, tav de margeregeling van 1000kWh,
want met 6kWp is de ferraris dan toch fors beter, en het is rechtsongelijk.
vooralsnog heeft liander nog nergens op gereageerd, mijn eerste mail hierover is van augustus 2014.....
een stukje uit die mail :
Graag wil ik voor uw buurman nakijken of hij inmiddels juist geregistreerd staat voor teruglevering. En of zijn meterstanden juist verwerkt zijn. Zou u dit met hem willen afstemmen? Ik heb om het na te kijken, zijn naam en adresgegevens nodig. De gegevens kunnen gestuurd worden naar klantenman@alliander.com Mijn collega.....
en het bleef stil tot vandaag. ik heb mijn pv nu verdeeld over de 3 fasen (3x2kWp) en afgestemd op mijn gedrag **, tevens is er een warmtepomp bijgekomen die lang en laag pruttelt.
ik zit goed, maar wil graag weten wat er gebeurt als ik een slimme meter krijg.
wie legt het even uit ?
de ferraris werkt simpel met stromen en weerstand analoog, op alle fases.
hoe werkt het digitaal bij alle tot nu toe geleverde meters, er mag geen verschil zijn, het moet tenminste gelijkwaardig of beter zijn.

** :
west pv op de keuken fase, koken en oven werken savonds
oost pv op de warmtepomp fase verwarmen start smorgens
zuid pv op de was en droog fase, ook dan is de zonneboiler warm voor hotfill

[Voor 71% gewijzigd door 238103 op 23-09-2015 21:24]

• TD-er
En is jouw buurman vaak overdag thuis?
In elk geval zou je wel verwachten dat dingen als een koelkast enzo wel het eigen verbruik een beetje opkrikken.

Maar goed, hoe meet je je eigen verbruik op een digitale meter? En hoe op een met een draaischijfmeter?
De digitale telwerken lopen alleen maar op, dus ik vermoed dat je de totaal geleverde tellerstand vergelijkt met hetgeen de PV-omvormer zegt te leveren.
Als dergelijke digitale meters vrijwel alles aan teruglevering registreren, dan zouden dus 2 telwerken tegelijk oplopen wanneer je evenveel levert als afneemt.
Dan is het dus handiger om meer verbruikers op diezelfde fase te zetten als waarop je teruglevert.

• 238103
ik heb tussen elke invoedingsfase een plugwise 20A stealth, de buurman ook
wat niet op de meter verschijnt is verbruikt, op groep 1 of 2 van die fase.
mijn meterkast is "what i call" perfect, 3x (3x16A blokken met als)

invoeding zit boven en altijd op 3e groep van de fase
gridvoeding zit altijd onder
http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg
mijn netimpedantie is 0,18 ohm, zelfs dat weet ik.

[Voor 15% gewijzigd door 238103 op 23-09-2015 21:43]

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
Het verbruik wordt per kwartier berekend. Soort van microsalderen. Gebeurt ook bij grootverbruiksaansluiting. Dat blijft ook als salderen verdwijnt.

• hesselbeertje
Als ik het zo lees zijn er onderhand vele soorten meters in omloop, die elk op hun eigen manier omgaan met teruggeleverde energie

- Ferraris meter, die saldeert onmiddelijk en foutloos
- Digitale meter die niet tussen de fasen saldeert
- Digitale meter die wel tussen de fasen saldeert

Zoals ik het nu lees zijn er dus ook nog digitale meters die per kwartier salderen (al dan niet ook tussen de fasen) Zo heb je 5 soorten meters. Het lijkt wel een lotto.

• StecaGrid
hesselbeertje schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:07:
Als ik het zo lees zijn er onderhand vele soorten meters in omloop, die elk op hun eigen manier omgaan met teruggeleverde energie

- Ferraris meter, die saldeert onmiddelijk en foutloos
- Digitale meter die niet tussen de fasen saldeert
- Digitale meter die wel tussen de fasen saldeert

Zoals ik het nu lees zijn er dus ook nog digitale meters die per kwartier salderen (al dan niet ook tussen de fasen) Zo heb je 5 soorten meters. Het lijkt wel een lotto.
Nee de netbeheerder moet de data per kwartier sommeren. Dat heeft niks met de meter van doen

• 238103
bovenstaande post gaat niet in op het feit dat je een keuze moet hebben, en dat je wilt weten wat je kiest,
als je uiteindelijk je ferraris inruilt wil je minstens hetzelfde.
en dat blijkt duidelijk niet het geval.
nu kunnen we wel doorbazelen met meel in de mond, maar ik verwacht dat we betere informatie krijgen van netbeheer nederland, we betalen er genoeg voor dacht ik zo.
nou webcare accounts kom er maar in, of is het te eng hier ?

[Voor 7% gewijzigd door 238103 op 24-09-2015 21:42]

• TD-er
eric-pvt schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:03:
[...]
nou webcare accounts kom er maar in, of is het te eng hier ?
Zouden die hier rondhangen?
Lijkt me eerder dat je iemand moet hebben die dergelijke meters kent.
Een webcare-medewerker zal toch niet dergelijke technische kennis hebben?

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 06-05 13:26
TD-er schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:50:
[...]

Zouden die hier rondhangen?
Lijkt me eerder dat je iemand moet hebben die dergelijke meters kent.
Een webcare-medewerker zal toch niet dergelijke technische kennis hebben?
Hier de Stedin Webcar medewerker. Hij heeft misschien geen specifieke kennis, maar kan dat wel uitzoeken....

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• TD-er
drielp schreef op donderdag 24 september 2015 @ 23:32:
[...]

Hier de Stedin Webcar medewerker. Hij heeft misschien geen specifieke kennis, maar kan dat wel uitzoeken....
Ik heb de beste persoon uitgenodigd hier ervaring te komen delen.
* TD-er is benieuwd.

• reneeke1970
Digitale meters zijn er verschillende, maar van de slimme versie is er toch maar eentje of niet?
Was van plan om die gewoon aan te vragen want die saldeert tussen de fasen, mijn probleem met drie fase omvormer opgelost

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:14:
Digitale meters zijn er verschillende, maar van de slimme versie is er toch maar eentje of niet?
Was van plan om die gewoon aan te vragen want die saldeert tussen de fasen, mijn probleem met drie fase omvormer opgelost
De salderingsregeling verandert toch pas op zijn vroegst in 2020? En we weten nog niet eens hoe ze zullen veranderen (al zal het echt niet in ons voordeel zijn). Maar ik wacht dus nog wel even met het laten vervangen van mijn digitale meter door een slimme meter.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Stedin webcare
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 28-01-2016

Stedin webcare

Bedrijfsaccount Stedin webcare
Interessante vragen!

Het wordt alleen inderdaad wel wat technisch, dus gaan wij het even verder navragen. Natuurlijk horen jullie het zo snel mogelijk als we wat meer weten!

Met vriendelijke groeten,

Nicole
Stedin Webcare

• TD-er
Ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen/ervaringen. :)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

Stedin webcare schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:08:
Interessante vragen!

Het wordt alleen inderdaad wel wat technisch, dus gaan wij het even verder navragen. Natuurlijk horen jullie het zo snel mogelijk als we wat meer weten!

Nicole
Stedin Webcare
Leuk dat je in dit topic bent gekomen - we zijn (technisch) benieuwd!

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Stedin webcare

Stedin webcare

We hebben wat collega's aangeschreven maar helaas wachten we nog op een terugkoppeling.

We zijn jullie dus zeker nog niet vergeten! Hopelijk kunnen we maandag wat vragen beantwoorden.

Nicole
Stedin Webcare

• migjes
Stedin webcare schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:57:
We hebben wat collega's aangeschreven maar helaas wachten we nog op een terugkoppeling.

We zijn jullie dus zeker nog niet vergeten! Hopelijk kunnen we maandag wat vragen beantwoorden.

Nicole
Stedin Webcare
denk maandag ook heel goed na hoe je het antwoord schrijft. ;)
het maakt namelijk ook uit hoe je het zelf wil zien, en wat je persoonlijke voorkeur er op is.
(salderen is 1 ding, zelf gebruiken is iets anders.)

stroom kan niet van de 1ne fase naar de andere fase hobbelen.
(ze zijn niet in fase met elkaar. een duuhuu, lol)
dus wil je, je eigen stroom gebruiken, dan moet je wel op de fase invoeren als je het ook wil gebruiken.

hoe meters het registeren (en laten zien op de display) en hoe netbeheerder het zien, kan ook nog verschillen.

en netbeheerders willen nog wel eens versimpelde info geven voor de klant.
maar hier zitten we op tweakers, en hebben we liever een niet versimpeld antwoord.
dus liever correct en technisch, als versimpeld en maar half waar voor de "domme" gebruiker. ;)

succes, ik ben benieuwend.

• Stedin webcare

Stedin webcare

Inmiddels hebben we een reactie en hoop ik dat we jullie naar tevredenheid een antwoord kunnen geven. De druk is hierboven aardig opgebouwd, dus we gaan ons best doen!

Alle meters moeten voldoen aan de normen zoals deze gesteld zijn door Netbeheer Nederland. En ander aan informatie daarvan staat op hun eigen website www.netbeheernederland.nl. Onder de verschillende thema's zijn documenten met informatie gehangen. Met betrekking tot het meter van 3fase en teruglevering is er informatie te vinden in document DSMR 4.0 van 11-02-2014, sectie 3.2, figuur DSRM 4.3.27.

Vastgesteld is dat de meting als volgt: ''the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Of wel, de meerfase meter meet via de Ferraris methode, en de werking van de meter komt overeen met de traditionele draaischijf(Ferraris) meter, met meerdere telwerken.

Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.

Beantwoord dit zo jullie vragen?

Nicole
Stedin Webcare

• hesselbeertje
Dat klinkt volkomen logisch, en volgens mij (en vele anderen) zou het ook zo moeten zijn, maar het staat haaks op onderstaande bevinding:
Thijs8472 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:44:
Ik heb een Actaris/Itron ACE 3000 en die meet echt per fase, zowel afname als teruglevering loopt tegelijkertijd op en sinds ik mijn twee omvormers op twee verschillende fasen heb gehangen heb ik een stuk meer verbruik 'voor de meter'.

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-05 12:57

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Ik neem aan dat die meter dan zou moeten worden afgekeurd en vervangen?

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• StecaGrid
Gaat het om het verbruik wat je afleest of middels de p4 poort uitleest?
Kleinverbruik valt binnen de meterpool. Hierbij worden populaties steekproefsgewijs gecontroleerd. Je zou je meter daarnaast specifiek kunnen laten controleren. Hierbij zijn de kosten voor jou op het moment dat er geen afwijking geconstateerd wordt.
Je moet dus vooraf duidelijk hebben of dit daadwerkelijk gezien wordt als een afwijking

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2020
Om wat voor meter gaat het of welke DSMR versie meter betreft het?.

De regel waar Stedin webcare naar verwijst dat een poly E-meter volgens ferraris meetmethode moet meten is volgens mij pas bij DSMR 2.3 toegevoegd (Zie change summary van DSMR V3.0 final main)

Het vervelende is dat het invoersbesluit slimme meter bijvoorbaat vrijstelling verleend die voor die tijd geplaatste (versie) meters en dat de meetmethode voor 3 fase meter niet direct in wet beschreven is.
Mijn kennis gaat niet verder dat die in DSMR beschreven wordt en de vraag is daarmee wel een wettelijk vereiste is, is me ook niet duidelijk.
Volgens mij is de NTA 8130 (zit achter paywall) de vereiste normering en is DSMR een afgeleide/uitwerking ervan (zo was Enexis in 2014 van plan om ESMR5 meters aan te schaffen, waar ze vrij laat moment vanaf gezien hebben)

Misschien iemand die er meer erin zit en ook weet of het in NTA 8130 de polyfase meetmethode beschreven wordt en vanaf wanneer een vereiste is?

[Voor 5% gewijzigd door Domba op 05-10-2015 22:39. Reden: corr typo, verduidelijking]

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Thijs8472
Nog even over die Itron ACE3000, zie https://www.itron.com/Pub...60-EL.0011.1-EN-05.12.pdf voor de spec, ik gok dat de mijne op `Mode 4' staat, zie pagina 2. Ik denk niet dat ik zelf kan achterhalen op welke mode de meter staat.

• reneeke1970
Thijs8472 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 17:23:
Nog even over die Itron ACE3000, zie https://www.itron.com/Pub...60-EL.0011.1-EN-05.12.pdf voor de spec, ik gok dat de mijne op `Mode 4' staat, zie pagina 2. Ik denk niet dat ik zelf kan achterhalen op welke mode de meter staat.
Kwestie van bellen naar net beheerder denk ik, van de mijne weet ik alleen dat hij geen tijdschakelaar heeft dus voor dubbel tarief is hij onbruikbaar ondanks vier telwerken

1 PVoutput . Dongen NB

• janne_nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:50
Die ltron krijgt zijn hoog laag tarief melding via een stuurdraad

• Thijs8472
Het bericht van Stedin heeft me gerustgesteld dat ik tzt met de 'slimme meter' een 'betere' meter krijg. Het zal dus wel loslopen :)

• reneeke1970
janne_nl schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:40:
Die ltron krijgt zijn hoog laag tarief melding via een stuurdraad
Als het in de meter verwerkt zou zijn wel, maar helaas als ik dubbel tarief wil word het nieuwe meter op eigen kosten volgens enexis

1 PVoutput . Dongen NB

• janne_nl
Wat ik bedoelde is de meter geen tijdschakelaar heeft en niet zelf schakelt zoals een 'slimme meter'.

Ik heb die zelfde meter, ook via Enexis, dat zou betekenen dat er verschillende versies van die meter met verschillende config's in omloop zijn.

Of er ligt geen stuurdraad tot bij jou binnen.

• DerKleinePunkt
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Thijs8472 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:04:
Het bericht van Stedin heeft me gerustgesteld dat ik tzt met de 'slimme meter' een 'betere' meter krijg. Het zal dus wel loslopen :)
Werk je voor hun of heb je indirect baat om hun zo te promoten....zo komt het op mij over.
Persoonlijk vind ik het antwoord van Stedin niet geruststellend. Meer van ja, het zou zo moeten zijn. Maar de praktijk laat wat anders zien. Wel petje af dat Stedin de moeite neemt om hier te reageren.

Ik zit in Enexis gebied en heb een zeer oude meter en wil zonnepanelen. Als ik het topic hier zo lees kan ik met salderen straks verhoudingsgewijs duurder uit zijn met een nieuwe meter. Niet leuk :-(

@iedereen hier. Het is dus niet mogelijk om af te dwingen dat alles over één fase of verdeeld wordt over de fasen? Dit doet de meter en / of bepaald het aantal fasen welke je hebt. Hoe kun je eigenlijk achterhalen hoeveel fasen je hebt...het kastje is immers verzegeld.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• janne_nl
Als je het zelf niet kan/kunt zien is het makkelijkst om naar je netbeheerder te bellen of op je jaar afrekening te kijken

• Thijs8472
@DerKleinePunkt, Uh nee. Stedin refereert toch aan een standaard die van toepassing is op meters die nu geplaatst worden en dus van toepassing is op alle netbeheerders?

M.a.w. tegen de tijd dat men iets met salderen gaat doen vraag ik bij Enexis (want ik zit in Enexis gebied) een echte 'slimme' meter aan en verwacht ik dat de nieuwe meter het 'beter' doet dan de Itron ACE3000 (wat gen slimme meter is). Tot die tijd boeit het niet zoveel ivm de huidige salderingsregels. En dus zal het wel goedkomen, ik zie niet hoe ik hier Stedin aai.

Als je nu in Enexis gebied je Ferraris laat vervangen voor een domme meter, bijvoorbeeld omdat je van 1 fase naar 3 fasen gaat dan is de kans volgens mij wel groot dat je een ACE3000 krijgt, mn broertje heeft er laatst ook een gekregen ivm overstap van 1 naar 3 fasen.

[Voor 5% gewijzigd door Thijs8472 op 08-10-2015 17:25]

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:34
DerKleinePunkt schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:58:
[...]
Ik zit in Enexis gebied en heb een zeer oude meter en wil zonnepanelen. Als ik het topic hier zo lees kan ik met salderen straks verhoudingsgewijs duurder uit zijn met een nieuwe meter. Niet leuk :-(
Waarom dat? Omdat ze dan opwek apart kunnen afrekenen?

Echt, tegen de tijd dat men stopt met salderen zal men toch wel gaan eisen dat je bepaalde meetapparatuur hebt. Danwel bij wet, danwel door je vaste kosten zo fors te verhogen dat het niet uit kan om een oude meter te houden (onder het mom dat de netbeheerder investeringen moet doen om het net betrouwbaar te houden bij gebrek aan betere data uit slimme meters, of iets in die trant). Tot die tijd is alles toch gelijk en maakt het niet uit welke meter je hebt.

Tot die tijd is de oude meter alleen beter vanwege de privacy imho. Maar uiteindelijk zal toch iedereen over moeten. Dat gaat links- of rechtsom toch wel eens gebeuren. Overigens grote kans dat je dan zelf mag betalen voor de slimme meter.

[Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-10-2015 17:53]

• 238103
je zult er nooit voor betalen omdat het je eigendom niet is, en nooit word.

• TD-er
DerKleinePunkt schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

@iedereen hier. Het is dus niet mogelijk om af te dwingen dat alles over één fase of verdeeld wordt over de fasen? Dit doet de meter en / of bepaald het aantal fasen welke je hebt. Hoe kun je eigenlijk achterhalen hoeveel fasen je hebt...het kastje is immers verzegeld.
Hoeveel fasen je hebt, kun je op 2 manieren zien.
  • Staat op je rekening (meestal)
  • Je groepenkast is van jezelf en kun je gewoon open maken.
In je groepenkast heb je ofwel 2 draden naar de meter lopen, of 4 stuks (1x nul en 3x fase)
Als je 4 draden hebt lopen, moet je met een spanningszoeker nog even nagaan of er op de 3 fasen ook echt spanning staat en dan weet je het zeker.

Of je kunt upgraden naar 3 fasen of niet hangt ook af van hoeveel draden er naar je meterkast gaan.
Ik heb hier in het kastje van de hoofdzekering 3 van die schroef-zekeringen zitten (met maar 1 ingeschroefd), dus is de upgrade hier niet meer dan vervangen van een meter, een paar draadjes trekken naar de groepenkast en een paar hoofdzekeringen inschroeven. (kost 205 euro bij Enexis)
Maar als ze zouden moeten graven, zou dat per meter geld kosten.

Over het verdelen van de belasting over de fasen.
Meestal is een enkele groep gewoon op een fase aangesloten. Dus kun je krijgen dat "voorkant huis" op fase 1 zit, "achterkant huis" op fase 2 en gang+schuur op fase 3.
Het verbruik in kWh per jaar zou dan wel vergelijkbaar kunnen zijn, maar niet wat je verbruikt als de zon schijnt.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:30
Weet iemand toevallig of onze Landis & Gyr E350 ZMF110 saldeert tussen de 3 fasen? Als dat zo is dan neem ik namelijk gewoon een 1 fase omvormer voor de pv-panelen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:30
Niemand? ;(

Ik ben toch malle pietje niet!

• TD-er
Er zijn vermoedelijk weinig mensen met specifiek die meter en kennis van zaken.
Maar als waarom geen 3-fasen omvormer? Of is die veel duurder? (de schakelautomaat in de meterkast is in elk geval wel duurder)

• migjes
The Legend schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:17:
Weet iemand toevallig of onze Landis & Gyr E350 ZMF110 saldeert tussen de 3 fasen? Als dat zo is dan neem ik namelijk gewoon een 1 fase omvormer voor de pv-panelen.
waarschijnlijk heeft niemand zin om nog een keer te schrijven wat gewoon in dit topic staat.
gewoon even terug lezen.
(maar het is ook lastig om het te begrijpen.)

1. stroom kan gewoon niet van de 1ne fase naar de andere fase.
is echt technisch onmogenlijk.

2. hoe de meter er mee over weg gaat is eigenlijk niet eens meer belangrijk.
het is gewoon in wetten en regels vast gelegd.
je saldeert toch. (alleen als je op 1 fase levert en je gebruikt op een andere fase, dan saldeer je meer.
of dat apart gemeten word is niet meer interessant.)

dus het is veel meer een persoonlijke keuze, maar ook de mogelijkheden die je hebt.
dus wil je zoveel mogelijk zelf de stroom gebruiken en zo min mogelijk salderen.
dan moet je zoveel mogelijk op 1 fase gaan gebruiken en leveren.
of op 3 fase gaan leveren en gebruiken.

maar wil je op 3 fase gaan leveren reken er maar op dat je meer nodig hebt als 4kWp. ;)
en pas op, op 1 fase van een 3fase aansluiting, heb je maar 25A dus je set kan niet al te groot zijn. ;)
(afhankelijk van je locatie kan het zijn dat ook de netbeheerder een overboeking in je kabels heeft zitten.
en dan kan het zelfs zo zijn dat in het ergste geval je beter niet meer als 16A kunt terug leveren. maar dit hoeft niet zo te zijn.)

en dan heb je nog hoe je het wil aansluiten, een 3fase aansluiting maken voor pv is een stuk goedkoper en makkelijker als het groter word als met een 1 fase omvormer. (dit begint rond de +/- 6kWp, maar is geen harde grens, maar een langzaam over gaande grens.)

alles heeft zijn voor en zijn tegen.
welke dat voor jouw zijn is moeilijk te zeggen, maar je meter is niet zo heel belangrijk.
het is een persoonlijke keuze wat je het liefste doet. ;)

edit:
ik ga in het verhaal er van uit dat het een normale consumenten aansluiting is.
van max 1x80A of 3x25A ;)
(en vaak zie je dan dat het 1x35A is of 3x25A.)
zo niet kan het verhaal anders zijn.

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-02-2016 10:09]

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:26

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Een reden om voor 3 fasen te gaan kan nog het verlies op je kabel zijn. Volgens het boekje bij mij SF verlies je op 1 2.5mm2 fase zo'n 4.8 watt per meter kabel (bij het nominale vermogen van 4kW). Op een 4mm2 is het iets beter met 3w verlies. Maar je gaat een ordegrootte omlaag over 3 fasen, met 0.7w en 0.4w voor respectievelijk 2.5mm2 en 4mm2. Bij mij zit er bijna 30 meter kabel tussen omvormer en meterkast, dan tikt het behoorlijk aan!

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• TD-er
Inderdaad, verlies P = I2 R, oftewel tot de 2e macht met de stroom die erdoor gaat.
SunnyDesign (van SMA) geeft hier aan dat mijn 30 meter lange 4mm^2 kabel ongeveer 60 Watt verlies geeft bij vol vermogen (16A)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

T-MOB schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:51:
Een reden om voor 3 fasen te gaan kan nog het verlies op je kabel zijn. Volgens het boekje bij mij SF verlies je op 1 2.5mm2 fase zo'n 4.8 watt per meter kabel (bij het nominale vermogen van 4kW). Op een 4mm2 is het iets beter met 3w verlies. Maar je gaat een ordegrootte omlaag over 3 fasen, met 0.7w en 0.4w voor respectievelijk 2.5mm2 en 4mm2. Bij mij zit er bijna 30 meter kabel tussen omvormer en meterkast, dan tikt het behoorlijk aan!
Wat let je om gewoon een dikkere kabel te leggen ? Daarvoor hoef je niet naar driefasen te gaan.

Iperf

• TD-er
Fish schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:06:
[...]

Wat let je om gewoon een dikkere kabel te leggen ? Daarvoor hoef je niet naar driefasen te gaan.
De verliezen gaan kwadratisch met de stroom.
Dus als je de stroom over 3 fasen kunt verdelen, heb je 9x minder verlies, gegeven dezelfde kabeldikte. (dus 11% van het initiële verlies)
Bij een dikkere kabel, 4mm^2 bijvoorbeeld, is het verlies maar afgenomen naar rato van de kabel diktes. Dus 2.5/4 keer zoveel. (62% van verlies bij 2.5 mm^2)
Voor 3-fasen heb je wel 3x zoveel aan koper nodig, dus moet je bedenken of de kostprijs van dat extra koper en de duurdere schakelautomaat dat kan verantwoorden.
Ik vermoed van niet, want de verliezen van mijn 4mm^2 kabel zijn ongeveer 1.7% van de totale opbrengst. Bij 2.5mm^2 is dat dus ruwweg 2.5% bij een 4 kWp systeem.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TD-er schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:23:
[...]

De verliezen gaan kwadratisch met de stroom.
is het verlies maar afgenomen naar rato van de kabel diktes. Oppervlak
Ftfy, als een (ronde) draad 2x zo dik wordt gaat de weerstand een factor 4 omlaag ;)
A=¶r²

Ik zei dikker, niet 4mm² ;)

Iperf

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Team Welles

Fish schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:06:
[...]
Dikkere kabel kan, en is vaak goedkoper. Maar je houdt hogere verliezen bij evenveel koper.
Het vermogensverlies is nog wel te overzien, maar er worden in dit forum steeds meer verhalen gepost van een te hoge netspanning bij de omvormer. Dan kan het heel fijn zijn dat je bij een driefasensysteem geen spanningsval hebt in de nulgeleider (want geen stroom). Dat scheelt al de helft :)
De rest van de spanningsval wordt over drie geleiders gespreid, dus in totaal 1/6 spanningsval met de dubbele hoeveelheid koper.

Bij hoge vermogens en/of langere kabellengtes en/of oude aansluitingen is driefasen dus de meest praktische keuze.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Proton_ schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:38:
[...]

Dan kan het heel fijn zijn dat je bij een driefasensysteem geen spanningsval hebt in de nulgeleider (want geen stroom). Dat scheelt al de helft :)
Dus als je minder koper gebruikt (meer weerstand dus) omdat er geen stroom door de nulleider loopt heb je minder verliezen. Ik snap je punt helemaal, maar in gedachte zoek ik even "de catch" found it.

Iperf

• Proton_

Proton_

Team Welles

De catch is er niet :)
Met een gebalanceerd driefasensysteem kan je de nulgeleider weglaten. Dan kan je met één geleider meer, 3x zoveel vermogen aan (met de helft van de spanningsval).
Vandaar dat alle AC met serieus vermogen 3fase is.

Misschien bedoel je als catch dat je dan 400V tussen de geleiders hebt en niet 230V?

In de praktijk bij PV gaat een omvormer waarschijnlijk in storing als de nulgeleider ontbreekt (al was het alleen maar om bij zeer lage vermogens op één fase terug te kunnen leveren).

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:55
TD-er schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:23:
[...]
Voor 3-fasen heb je wel 3x zoveel aan koper nodig, dus moet je bedenken of de kostprijs van dat extra koper en de duurdere schakelautomaat dat kan verantwoorden.
[...]
Nee :p

Als je omvormer een 0 nodig heeft, heb je 5 geleiders nodig. Dat zijn er 2 meer dan 3, dus heb je maar 2/3e keer zo veel koper nodig voor 9x zo weinig verlies inderdaad. Als je omvormer geen 0 nodig heeft, is het helemaal leuk, dan heb je maar 1 extra geleider nodig voor 9x zo weinig verlies.

• TD-er
marcop23 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:21:
[...]

Als je omvormer een 0 nodig heeft, heb je 5 geleiders nodig. Dat zijn er 2 meer dan 3, dus heb je maar 2/3e keer zo veel koper nodig voor 9x zo weinig verlies inderdaad. Als je omvormer geen 0 nodig heeft, is het helemaal leuk, dan heb je maar 1 extra geleider nodig voor 9x zo weinig verlies.
Ja, zo zat ik ook al te denken net.
* TD-er was een beetje afgeleid bij dat typen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Weerleg het gerust ik zit al te denken

Normaal is het dus P1=i² *R*2
stroom in het kwadraat maal de dubbele draadweerstand (heen en terug)

En 3fasen nu P2=3*((i/3)²*r) = R*3*(i/3)²
een derde van de stroom in het kwadraat maal r, en dat drie keer

P2   R*3*(i/3)²
-- = ----------
P1     R*2*i²

P2   3*(i/3)²
-- = ----------
P1     2*i²

P2   3*(i/3)*(i/3)
-- = ---------- 
P1     2*i²

P2      i²/3
-- = ---------- 
P1     2*i²

P1
P2 =  ----
       6

Dus dan zou het een factor 6 schelen, niet negen

(het scheelt een factor 9 op 1 ader!) Maar dat moet dus 3x dus het scheelt in totaal een factor 3
en omdat de afstand halveert doordat de som van de stromen 0 is (waarom zou het toch nul heten) mag je het ook nog eens delen door 2 dus delen, dus 6. heel logisch als je er even over nadenkt :P

[Voor 52% gewijzigd door Fish op 14-02-2016 00:07]

Iperf

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:26

T-MOB

Echte chocomel eerst!

[...]

Je hoeft natuurlijk geen aardedraad naar je omvormer te trekken (mijn omvormer is in elk geval dubbel geisoleerd, er is geen aardaansluiting). Het gaat dus om 2x zoveel koper.

Als ik mijn geval belijk ligt er een 30 meter lange 4x4mm2 grondkabel (de kabel gaat ook door de grond). De meerprijs tov 2x4mm2 was 40 euro. Meerprijs voor een 4-polige alamat ipv 2-polig was 50 euro (heb graag alles in hetzelfde merk). Als ik 37.5kWh (+/- 1%) minder verlies door die kabel, en ik kan dat salderen tegen 20ct dan verdien ik de onderdelen in 12 jaar terug. Wat roet in het eten gooit is natuurlijk de omvormer die 200 euro duurder is. Die verdien je nooit terug in de levensduur van het appraat.

Reden om voor 3 fasen te gaan was overigens dat ik niet precies wist wat er op het dak zou komen. Nu is het 4080Wp, maar ik heb ook configuraties van 4,5kWp bekeken.
Fish schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:35:
[...]
Weerleg het gerust ik zit al te denken
Rekenen aan 3 fasen blijf ik lastig vinden, daarom had ik gewoon de cijfers uit de handleiding opgelepeld. Maar volgens mij is de grap dat je op 3 fasen naar 400V gaat waardoor de stroom per draad lager wordt. Bij 4kW heb je dan 10A verdeeld over 3 aders -> 3.3A per ader. (die 3.3A staat in elk gevak in mijn boekje bij nominale uitgangsstroom). Op 230V heb je voor dezelfde 4 kW te maken met 17.3A, die je dan dus door 1 ader moet jagen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

T-MOB schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:33:
[...]

[...]

Rekenen aan 3 fasen blijf ik lastig vinden, daarom had ik gewoon de cijfers uit de handleiding opgelepeld. Maar volgens mij is de grap dat je op 3 fasen naar 400V gaat waardoor de stroom per draad lager wordt. Bij 4kW heb je dan 10A verdeeld over 3 aders -> 3.3A per ader. (die 3.3A staat in elk gevak in mijn boekje bij nominale uitgangsstroom). Op 230V heb je voor dezelfde 4 kW te maken met 17.3A, die je dan dus door 1 ader moet jagen.
Je hebt dan niet één spanningsbron op één fase aangesloten, maar 2 die in een andere fase lopen. De resultante is dan hetzelfde. (uitgaande van hetzelfde geleverde symetrische vermogen natuurlijk)

Iperf

• Thijs8472
Om even op mezelf terug te komen, ik kreeg vandaag een brief van Enexis waarin ze notabene zelf erkennen dat mijn huidige meter, een ACE3000 niet voldoet aan de salderingsregels inclusief uitleg over hoe deze dan wel meet, zie onderstaand screenshot van de brief. En ze willen hem heel graag vervangen ;)

Het lijkt er dus op dat er actief achteraan gegaan wordt door de netbeheerder.

• hesselbeertje
Ondertussen beleven we van alles met die 'moderne' meters:

- Digitale meters die verkeerd meten
- Slimme meters met allerlei storingen door updates
- Meters die om onverklaarbare redenen stukgaan en onmogelijk nog uit te lezen zijn

Goh, die ferraris meters waren toch zo slecht niet... ;-)

De netbeheerders hebben onderhand de handen vol aan de tientallen verschillende soorten meters, met elk hun eigenaardigheden.

[Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 06-08-2016 14:26]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ferrarismeters zij ook niet heilig; ze doen het alleen goed met een sinusvormig signaal en kennen mechanische slijtage:
Proton_ schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:29:
[...]
Verschillen die onder andere door JoopC en ZuinigeRijder zijn gevonden hebben dus -volgens mij- een mechanische oorsprong (richtingsafhankelijke wrijving).

• cville
  • Laatst online: 03-05 19:21
In dit forum en andere gerelateerde fora, wordt er regelmatig gesproken over het onderwerp "salderen over de fasen". Hierbij kom ik regelmatig een referentie naar de DSMR 4 standaard tegen:

DSMR-M 4.3.27

"Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers."

Nu heb ikzelf een Sagemcom T210D die dit niet doet. Velen gaan ervan uit dat meters die niet over de fasen salderen, niet aan de regelgeving voldoen, zoals b.v. Liander toegegeven heeft. Voordat ik Enexis benader om dit recht te zetten, wil ik graag een bron hebben. Bovenstaande DSMR 4 info is niet meer de geldige versie (mijn meter is DSMR 5). In de DSMR 5 standaard, heb ik hierover niets kunnen vinden. Ik heb de Elektriciteitswet doorgespit en ook daarin niets kunnen vinden.

Kent iemand een bron waarin de huidige regelgeving m.b.t. salderen over de fasen staat?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16:21
@cville, Hier komt dezelfde slimme meter naar voren in wat comments: https://www.zelfenergiepr...fase-slimme-meter/page/2/.

Hier ook nog een ander topic op tweakers: Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Maar volgens mij is de standaard gewoon een v4.x maar het communicatieprotocol is DSMR 5. Dit heeft niks met de standaard te maken volgens mij.

[Voor 21% gewijzigd door adjego op 08-09-2020 15:38]

Domoticz | 2900 Wp PVOutput | Tesla Model 3 SR+

• cville
adjego schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:36:
@cville, Hier komt dezelfde slimme meter naar voren in wat comments: https://www.zelfenergiepr...fase-slimme-meter/page/2/.

Hier ook nog een ander topic op tweakers: Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Maar volgens mij is de standaard gewoon een v4.x maar het communicatieprotocol is DSMR 5. Dit heeft niks met de standaard te maken volgens mij.
Bedankt voor de links. Ik kende deze al en die beschrijven het gedrag dat ik ook ervaar. Maar ook deze links geven geen pointers naar een officiële bron m.b.t. tot wet en regelgeving.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 30-03 17:38
@cville : waarom wil je weten in welke wet dit staat? Netbeheerders weten dat een 3 fase meter eerst over de fasen moet salderen. Je kunt dus gewoon bellen en zeggen dat jou meter niet goed registreert. Zij zorgen dan voor een update of vervangen de meter.

• cville
weidevogel schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:23:
@cville : waarom wil je weten in welke wet dit staat? Netbeheerders weten dat een 3 fase meter eerst over de fasen moet salderen. Je kunt dus gewoon bellen en zeggen dat jou meter niet goed registreert. Zij zorgen dan voor een update of vervangen de meter.
Ik heb zeer slechte ervaringen met Enexis. Zo hebben ze bijna een jaar lang beweerd dat ik een 3x40A aansluiting had en mij daar ook voor laten betalen ondanks fotografisch bewijs van het tegendeel. Het heeft me 11 maanden gekost om dat recht te zetten. Ik ben dus graag goed voorbereid.

• Thijs8472
Waarom denk je dat het salderen niet werkt? Ik heb ook een Sagemcom T210D en het salderen voor de meterstanden werkt maar er zit een 'bug' in de software waardoor er geen saldering plaatsvindt over de 'huidig verbruik/teruglevering' (telegramvelden 1.7.0 en 2.7.0) die ook in het scherm op de meter getoond worden.

In mijn geval geven die telegramvelden nu dit weer:

code:
1
2
1-0:1.7.0(00.051*kW)
1-0:2.7.0(01.392*kW)

Het scherm geeft verbruik 50w en terugleveren 1392w.

Voor de meterstanden wordt er echter wel gesaldeerd waardoor 1.8.1 (totaalverbruik nacht) en 1.8.2 (totaalverbruik dag) niet toenemen. De weergave op het scherm is daardoor optisch bedrog en heeft geen gevolgen voor de daadwerkelijke saldering.

EDIT, zie ook deze post van mijzelf Thijs8472 in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."

[Voor 9% gewijzigd door Thijs8472 op 09-09-2020 16:05]

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:31:
Waarom denk je dat het salderen niet werkt? Ik heb ook een Sagemcom T210D en het salderen voor de meterstanden werkt maar er zit een 'bug' in de software waardoor er geen saldering plaatsvindt over de 'huidig verbruik/teruglevering' (telegramvelden 1.7.0 en 2.7.0) die ook in het scherm op de meter getoond worden.

In mijn geval geven die telegramvelden nu dit weer:

code:
1
2
1-0:1.7.0(00.051*kW)
1-0:2.7.0(01.392*kW)

Het scherm geeft verbruik 50w en terugleveren 1392w.

Voor de meterstanden wordt er echter wel gesaldeerd waardoor 1.8.1 (totaalverbruik nacht) en 1.8.2 (totaalverbruik dag) niet toenemen. De weergave op het scherm is daardoor optisch bedrog en heeft geen gevolgen voor de daadwerkelijke saldering.

EDIT, zie ook deze post van mijzelf Thijs8472 in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."
Zie het voorbeeld hieronder met data rechtstreeks uit de P1 poort. Er is duidelijk gelijktijdige levering en teruglevering merkbaar.

Ik gebruik de volgende velden:
ELECTRICITY_USED_TARIFF_1
ELECTRICITY_USED_TARIFF_2
ELECTRICITY_DELIVERED_TARIFF_1
ELECTRICITY_DELIVERED_TARIFF_2

Daarvan lopen er dus 2 (afhankelijk van hoog/laag tarief) tegelijkertijd op.
Of het salderen niet werkt is dus de vraag. Bovenstaande data-elementen worden in ieder geval niet gesaldeerd en ik kan zo gauw ook geen andere data-elementen vinden die dat wel doen (real time).

Heb jij zelf om een firmware update gevraagd? (aangenomen dat die er is)

• Thijs8472
Weet je zeker dat de genoemde velden gebruikt worden voor de grafiek? Je grafiek wordt weergegeven in W en de velden die je noemt bevatten kWh. Het handigste is om ruwe telegrammen te bekijken, dan weet je zeker dat je de correcte data bekijkt.

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:43:
Weet je zeker dat de genoemde velden gebruikt worden voor de grafiek? Je grafiek wordt weergegeven in W en de velden die je noemt bevatten kWh. Het handigste is om ruwe telegrammen te bekijken, dan weet je zeker dat je de correcte data bekijkt.
Dat weet ik zeker want ik heb net in de source code van mijn programma gekeken (dat gebruik maakt van dsmr_parser). Ik heb pas na mijn vorige post je edit gezien en zie dat er ook `Meter Reading electricity delivered to client' en `Meter Reading electricity delivered by client' data-elementen zijn. Wellicht zijn dat de juiste om te gebruiken?

T.a.v. je vraag over kWh nog het volgende: soms heb je energie nodig en soms vermogen; ik reken de data dan om naar de gewenste vorm - dat zou ik ook met de hierboven besproken data-elementen moeten doen.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:06
cville schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:38:
[...]

Ik gebruik de volgende velden:

Daarvan lopen er dus 2 (afhankelijk van hoog/laag tarief) tegelijkertijd op.
Of het salderen niet werkt is dus de vraag. Bovenstaande data-elementen worden in ieder geval niet gesaldeerd en ik kan zo gauw ook geen andere data-elementen vinden die dat wel doen (real time).
Hoe vaak lees je die slimme meter uit?

Ik lees zelf elke vijf minuten de slimme meter uit en dan zie je regelmatig dat beide telwerken oplopen, bv omdat binnen dat interval de 1 of andere verbruiker heel even zoveel vermogen nodig heeft dat het de export teniet doet. Als dat gebeurt tussen twee meetmomenten in, kan het zijn dat beide telwerken oplopen.

PVoutput

• cville
@Thijs8472 CORRECTIE: ik heb nog eens goed gekeken en het blijkt dat ik toch 2 andere data-elementen gebruik voor de getoonde grafiek:

CURRENT_ELECTRICITY_USAGE
CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY

Ik moet eens even goed nadenken wat nu verstandig is.

• cville
Kalentum schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:59:
[...]

Hoe vaak lees je die slimme meter uit?
1 keer per seconde (DSMR5)

• Thijs8472
Als ik dsmr_parser test met dit scriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# DSMR v4.2 p1 using dsmr_parser and telegram objects

from dsmr_parser import telegram_specifications
from dsmr_parser.clients import SerialReader, SERIAL_SETTINGS_V5
from dsmr_parser.objects import CosemObject, MBusObject, Telegram
from dsmr_parser.parsers import TelegramParser
import os

serial_reader = SerialReader(
    device='/dev/ttyUSB0',
    serial_settings=SERIAL_SETTINGS_V5,
    telegram_specification=telegram_specifications.V4
)

# telegram = next(serial_reader.read_as_object())
# print(telegram)

for telegram in serial_reader.read_as_object():
    os.system('clear')
    print(telegram)

Dan bevatten de volgende velden de daadwerkelijke meterstanden en die zijn bij mij correct gesaldeerd.

code:
1
2
3
4

De velden die jij noemt laten bij mij inderdaad de 'verkeerde' waarde zien en dat zorgt voor die rare grafiek waarbij het lijkt alsof er niet gesaldeerd wordt:

code:
1
2
CURRENT_ELECTRICITY_USAGE:   0.209  [kW]
CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY:    0.074  [kW]

Ik zou met bovenstaand scriptje even naar de waarden van de TARIFF velden kijken, dan kun je vrij makkelijk zien welke er op loopt.

[Voor 8% gewijzigd door Thijs8472 op 09-09-2020 17:05]

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:02:
Als ik dsmr_parser test met dit scriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# DSMR v4.2 p1 using dsmr_parser and telegram objects

from dsmr_parser import telegram_specifications
from dsmr_parser.clients import SerialReader, SERIAL_SETTINGS_V5
from dsmr_parser.objects import CosemObject, MBusObject, Telegram
from dsmr_parser.parsers import TelegramParser
import os

serial_reader = SerialReader(
    device='/dev/ttyUSB0',
    serial_settings=SERIAL_SETTINGS_V5,
    telegram_specification=telegram_specifications.V4
)

# telegram = next(serial_reader.read_as_object())
# print(telegram)

for telegram in serial_reader.read_as_object():
    os.system('clear')
    print(telegram)

Dan bevatten de volgende velden de daadwerkelijke meterstanden en die zijn bij mij correct gesaldeerd.

code:
1
2
3
4

De velden die jij noemt laten bij mij inderdaad de 'verkeerde' waarde zien:

code:
1
2
CURRENT_ELECTRICITY_USAGE:   0.209  [kW]
CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY:    0.074  [kW]
Dus back to the drawing board met als consequentie dat als ik mijn realtime grafiek wil maken, ik energie naar vermogen moet omrekenen.

Kun je nog even naar mijn vraag m.b.t. firmware update kijken?

• Thijs8472
cville schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:05:
[...]Kun je nog even naar mijn vraag m.b.t. firmware update kijken?
Nadat ik vastgesteld heb dat mijn saldering prima werkt, en de factuur dus klopt, heb ik geen poging ondernomen om dit te melden bij Enexis, ik heb niet de illusie dat dit ooit aangepast gaat worden.

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:06:
[...]

Nadat ik vastgesteld heb dat mijn saldering prima werkt, en de factuur dus klopt, heb ik geen poging ondernomen om dit te melden bij Enexis, ik heb niet de illusie dat dit ooit aangepast gaat worden.
Bedankt voor het meedenken!

• Thijs8472
Graag gedaan :) We horen natuurlijk wel graag of je meter goed werkt of niet!

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:10:
Dat wil ik uiteraard graag delen maar daarvoor moet ik weten wat de huidige regelgeving is (daar is dit topic mee begonnen) en daar ben ik nog niet achter. Ik heb een brief aan Netbeheer Nederland gestuurd maar ben niet erg hoopvol op een bruikbaar antwoord.

• cville
Thijs8472 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:10:
Ik heb inmiddels antwoorden op mijn vragen gekregen van Netbeheer Nederland. Samengevat is het antwoord als volgt:

1. Er is geen openbare bron waarin een update staat van de door mij eerder aangevoerde passage uit de DSMR4 Companion Standard. "Omdat de netbeheerders ... er voor gekozen hebben om deze specificatie niet openbaar te maken/ te publiceren op de website van Netbeheer Nederland"
2. Wat in bovengenoemde standaard staat is nog wel steeds een requirement. Ik heb dat zelf als volgt samengevat en Netbeheer Nederland heeft bevestigd dat mijn interpretatie correct is: "Hoewel u geen bron kunt noemen begrijp ik uit uw laatste zin dat het door mij aangehaalde citaat uit DSMR-M 4.3.27 nog wel van kracht is en dat ik daar dus de netbeheerder op aan kan spreken (mijn meter voldoet hier n.l. niet aan). Is dit een correcte interpretatie?" Antwoord: JA.
3. In de meest recente email stond een passage die de spijker op zijn kop slaat m.b.t. het functioneren van mijn meter: "als het salderen afgeschaft gaat worden dan heeft het wel impact"

Conclusie: de meter moet intern over de fasen salderen volgens de Ferraris methode en de netbeheerder kan daarop aangesproken worden.

Netbeheer Nederland heeft aangeboden dit door te zetten naar Enexis. Wordt vervolgd...

• Thijs8472
cville schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:48:
"Hoewel u geen bron kunt noemen begrijp ik uit uw laatste zin dat het door mij aangehaalde citaat uit DSMR-M 4.3.27 nog wel van kracht is en dat ik daar dus de netbeheerder op aan kan spreken (mijn meter voldoet hier n.l. niet aan). Is dit een correcte interpretatie?"

[...]

Conclusie: de meter moet intern over de fasen salderen volgens de Ferraris methode en de netbeheerder kan daarop aangesproken worden.
Maar heb je nu al vastgesteld dat je meter de volgende velden wel of niet correct saldeerd?

Dat zijn namelijk de enige velden die er toe doen voor je rekening en voor de DSMR standaard, die heeft over ‘telwerken’. De CURRENT velden zijn geen telwerken.

[Voor 5% gewijzigd door Thijs8472 op 26-09-2020 15:23]

• cville
Thijs8472 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:21:
[...]

Maar heb je nu al vastgesteld dat je meter de volgende velden wel of niet correct saldeerd?

Dat zijn namelijk de enige velden die er toe doen voor je rekening en voor de DSMR standaard, die heeft over ‘telwerken’. De CURRENT velden zijn geen telwerken.
Dinsdag komt er iemand van Enexis langs om mee te denken (hij brengt ook een ruime voorraad aan apparatuur mee).

EDIT: foute info verwijderd

[Voor 53% gewijzigd door cville op 19-11-2020 16:05]

• cville
Na uitvoerig overleg met en analyse door het Agentschap Telecom en Enexis is de conclusie als volgt:
  1. De Sagemcom T210D voldoet aan de regelgeving; het salderen gebeurt correct.
  2. De meter saldeert intern volgens de Ferraris methode maar de relevante regelgeving is niet publiek beschikbaar en op mijn vraag waarom niet, is geen antwoord gekomen.
  3. De Sagemcom T210D saldeert uitsluitend de registers die energie vastleggen.(ELECTRICITY_USED_TARIFF_1+2, ELECTRICITY_DELIVERED_TARIFF_1+2) en nadrukkelijk niet de registers die het instantane vermogen laten zien (CURRENT_ELECTRICITY_USAGE, CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY).
  4. De salderingsmethode voor CURRENT_ELECTRICITY_USAGE, CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY is niet vastgelegd in de regelgeving; iedere netbeheerder kan hierin zijn eigen keuze maken. Dit is het probleem waar ik oorspronkelijk tegenaan liep: mijn vorige meter (een Kamstrup) saldeerde de vermogens wel intern.
Ik heb ter ondersteuning van mijn analyse nog 2 plaatjes gemaakt die dezelfde info laten zien: #1 afgeleid van de energie registers en #2 afgeleid van de vermogenregisters; waarbij ik vermogen/tijd heb omgezet in energie. Daarbij valt op dat de vermogenregisters een aanzienlijk hogere resolutie hebben (1W v.s. 1Wh).

Met dank aan het Agentschap Telecom, Enexis en Netbeheer Nederland voor de hulp en analyse.

• robby015
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 02-04 09:57
Hierbij de vraag over hoe een T211 (digitale Threephase smartmeter) van Sagemcom, die in Vlaanderen uitgerold wordt, de 'injectie' berekent aan het 'externe' netwerk door middel van 2 voorbeelden.
Veronderstelling enkel dagtarief gevraagd, want dubbel tarief(dag + nacht) zal nog ingewikkelder zijn?

Configuratie 1:
===========
* 1 SMA van max 5 Kwh geinstalleerd op fase 1
* geen zonnepanelen (= geen mogelijkheid tot injectie) op fase 2
* geen zonnepanelen (= geen mogelijkheid tot injectie) op fase 3

Al de thuis verbruikers (zijnde wasmachine/droogkast etc...) zijn zo evenwichtig mogelijk gespreid over de 3 fases.

mogelijkheden en hoe reageert de T211 in de praktijk hierop?

* geen zon is geen injectie (logisch)
* wel zonnige dag
fase 1 verbruik: 1KWh + opbrengst zonnepanelen 4 KW
fase 2 verbruik 1,5 KWh + geen opbrengst (geen zonnepanelen)
fase 3 verbruik 0,5 KWh + geen opbrengst (geen zonnepanelen)
Hoe berekent het toestel T211 de grootte van de injectie + verbruik?
a) totaal fase 1 + fase 2 + fase 3 = 1 - 4 + 1,5 + 0,5 = 1 Kwh injectie
b) apart per fase?
zijnde injectie fase 1: 1Kwh - 4 kwh => 3Kwh injectie in het netwerk.
fase 2 + 3: 1,5 + 0,5 => 2 KWh afgenomen van het externe netwerk?
Is het oplossing a of b?
Bij 'terugdraaiende' teller is dit geen probleem en komt die 1 Kwh als een soort reserve terecht.
Bij het injectieprincipe is er wel degelijk een verschillende kostrpijs mee gemoeid!!
=> Want in scenario b zijn AL de toestellen immers verbruikers en kunnen niet genieten van de
opgebrachte Kwh's door de zonnepanelen.

Wat zal ter uiteindelijk in de realiteit op die intelligente T211 in de volgende velden dan staan?

Veld 1.8.1 Actieve energie afname dagtarief: ************** gelieve het getal in te vullen.
Veld 2.8.2 Actieve energie injectie dagtarief: ************** gelieve het getal in te vullen

Configuratie 2:
==========
* 1 SMA van max 5 Kwh geinstalleerd op fase 1
* 1 SMA van max 5 Kwh geinstalleerd op fase 2
* geen zonnepanelen (= geen mogelijkheid tot injectie) op fase 3

Al de thuis verbruikers (zijnde wasmachine/droogkast etc...) zijn zo evenwichtig mogelijk gespreid over de 3 fases.

* geen zon is geen injectie (logisch)
* wel zonnige dag
1) fase 1 verbruik: 1 KWh opbrengst zonnepanelen 4 KW
fase 2 verbruik 1,5 KWh opbrengst zonnepanelen 4 KW
fase 3 verbruik 0,5 KWh + geen opbrengst
Hoe berekent het toestel T211 de grootte van de injectie + verbruik?
a) totaal fase 1 + fase 2 + fase 3 = 1 - 4 + 1,5 - 4 + 0,5 = 5 Kwh injectie
b) apart per fase?
zijnde injectie fase 1: 1Kwh - 4 kwh => 3 Kwh injectie in het netwerk.
zijnde injectie fase 2: 1,5 kwH - 4Kwh => 2,5 KWh injectie in het netwerk?
fase 3: 0,5 KwH => 0,5 KWh afgenomen van het externe netwerk?
Is het oplossing a of b?
Bij 'terugdraaiende' teller is dit geen probleem en komt die 4,5 Kwh als een soort reserve terecht.
Bij het injectieprincipe is er wel degelijk een verschillende kostprijs mee gemoeid!!
=> Want in scenario b zijn AL de toestellen op fase 3 immers steeds verbruikers en kunnen niet
genieten van de opgebrachte Kwh's door de zonnepanelen.

Wat zal ter uiteindelijk in de realiteit op die intelligente T211 in de volgende velden dan staan?

Veld 1.8.1 Actieve energie afname dagtarief: ************** gelieve het getal in te vullen.
Veld 2.8.2 Actieve energie injectie dagtarief: ************** gelieve het getal in te vullen

Dank om me uit dit kluwen te helpen.
Robby015 _/-\o_
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True