Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op Nu.nl is een artikel te lezen over een merk zonnepanelen dat stoort op het C2000-netwerk.
Is bij een van jullie bekend om welk merk het gaat?

https://www.nu.nl/tech/61...nicatie-hulpdiensten.html

Dit is wel goed om te weten, mocht er later regelgeving voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:08

Toppe

Oké ✅

“ De AT-woordvoerder kon tegenover NU.nl geen verdere toelichting geven, omdat er ook "juridische componenten" aan de zaak zitten. Daarom maakt de toezichthouder de naam van de fabrikant nog niet openbaar. Wel maakt het AT duidelijk dat het gaat om een grote, internationale speler.”

Wordt een kwestie van gokken denk ik. Snap wel dat ze de fabrikant bewust niet bekend maken. Er is natuurlijk meer onderzoek nodig, ook om te kijken of en wat de oplossing zou kunnen zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik lees in de reacties dat het dus gaat om optimizers? Dat zou logischer zijn eigenlijk.
Het gaat hier niet om zonnepanelen of micro omvormers. Het gaat om optimizers van een groot merk in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 21:56
Vorkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:42:
Ik lees in de reacties dat het dus gaat om optimizers? Dat zou logischer zijn eigenlijk.
Ik wil geen namen noemen.
Maar als dat zo is weten we het wel. Er is maar 1 groot merk optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ben benieuwd waar dit dan fout gegaan is.

Is het spul slecht gekeurd? Of voldoet het niet meer aan de oorspronkelijke keuring?
Of, wat natuurlijk ook kan. Houden installateurs zich niet aan het installatievoorschrift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:24

Illusion

(the art of)

https://www.veron.nl/nieu...itgeschakeld-world-forum/

Hier word ook expliciet optimizers benoemd als storingsbron.

En hier vertelt de eigenaar van de panelen op world forum: “per twee zonnepanelen hebben we een optimizer”
https://www.omroepwest.nl...d-voor-betere-beveiliging

[ Voor 45% gewijzigd door Illusion op 03-06-2021 09:07 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
timberleek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:05:
Ben benieuwd waar dit dan fout gegaan is.

Is het spul slecht gekeurd? Of voldoet het niet meer aan de oorspronkelijke keuring?
Of, wat natuurlijk ook kan. Houden installateurs zich niet aan het installatievoorschrift?
In mijn vorige werk nogal veel te maken gehad met keuringsinstanties. Die gingen, terecht, dwarsliggen toen 1 van onze producten niet aan alle standaarden voldeed. Echter, een belletje van een hoge pief van ons naar een hoge pief van hun met het dreigement dat er geen project meer bij hun terecht zou komen, en voila... we waren goedgekeurd. Ze worden gewoon tegen elkaar uitgespeeld die bedrijven hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-06-2021 09:08 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Zal wel SolarEdge zijn. Ik vraag me dan af hoe je deze optimizers zou moeten monteren als installatie uitmaakt.

Mooi man Dit kan er ook wel bij in bijna 2 jaar tijd dat ik die panelen op mn dak heb. Vraag me af wat er nu moet gebeuren en wie voor die kosten moet opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
armageddon_2k1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:07:
[...]

n mijn vorige werk nogal veel te maken gehad met keuringsinstanties. Die gingen, terecht, dwarsliggen toen 1 van onze producten niet aan alle standaarden voldeed. Echter, een belletje van een hoge pief van ons naar een hoge pief van hun met het dreigement dat er geen project meer bij hun terecht zou komen, en voila... we waren goedgekeurd. Ze worden gewoon tegen elkaar uitgespeeld die bedrijven hoor.
Ja klopt,
Ik heb ook het eea te maken met dergelijke keuringen. Het is vaak wel een beetje een fluïde concept wat wel en niet over de limieten is.

Kan me best een situatie voorstellen als:
- Gekeurd op 50% vermogen, maar in het veld bij 80% draait hij intern op een andere frequentie die beter straalt
- Goedgekeurd met ferrietkraal op de afgaande kabel, staat ergens in de installatiehandleiding die niemand leest.
- Minor changes in het design gehad na keuring die (naar verwachting) geen invloed zouden hebben

Sowieso zit je nog met het hele "eigenverklaring" stuk rondom (een deel van) EMC keuringen (zo lang je binnen de EU blijft iig)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13
Lijkt me inderdaad heel sterk dat het om panelen zelf gaat. Die doen helemaal niets met wisselstroom of radiosignalen, zie niet in hoe dat iets zou kunnen storen. Dit lijkt me eerder omvormers, optimizers of micro-omvormers.

Beetje de typische kwaliteit van tech-artikelen op nu.nl. Ze zijn vooral snel, maar het ontbreekt nogal vaak aan de juiste technische kennis, waardoor die artikelen een hoog klok-klepel gehalte hebben. Jammer, want het leidt tot een hoop speculatie en verkeerde informering van lezers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
borft schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:20:
Lijkt me inderdaad heel sterk dat het om panelen zelf gaat. Die doen helemaal niets met wisselstroom of radiosignalen, zie niet in hoe dat iets zou kunnen storen. Dit lijkt me eerder omvormers, optimizers of micro-omvormers.

Beetje de typische kwaliteit van tech-artikelen op nu.nl. Ze zijn vooral snel, maar het ontbreekt nogal vaak aan de juiste technische kennis, waardoor die artikelen een hoog klok-klepel gehalte hebben. Jammer, want het leidt tot een hoop speculatie en verkeerde informering van lezers.
Nou, het is OT, maar soms zijn de artikelen daar diepgaander dan de artikelen hier....
Daarnaast, op Nu.nl staat het al, waar staat het op Tweakers?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 20:05

jorammeke

Prutser

https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/
Lijkt er op dat ze het in Duitsland ook al weten.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56
@jorammeke Interessant, er worden daar tenminste namen genoemd... Daar hebben we wat aan (y)

Het lijkt dus niet om alle SolarEdge optimizers te gaan; slechts de wat oudere / lichtere modellen (P300, P370, P600, P600-M27)

P600 is bedoeld voor 2 panelen, en zou dus het model kunnen zijn wat op World forum gebruikt is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Vorige week publiceerden wij twee artikelen over de resultaten van EU-EMC-onderzoeken naar respectievelijk zonnepaneelinstallaties en LED-verlichting. Daaruit blijkt onder andere dat 75% van onderzochte PV-systemen (zonnepaneelinstallaties) en 25% van onderzochte LED-verlichtingen niet voldoet aan de emissie-eisen van de EU-EMC-richtlijn. Behalve technische eisen schrijft de EU-EMC-richtlijn ook administratieve eisen voor, bijvoorbeeld ten aanzien van de verplichte CE-markering en de EU-conformiteitsverklaring.
Dat is een serieus probleem. Daar is in de hele keten iets misgegaan, niet alleen bij SolarEdge. Maar ook in de goedkeuring ervan. Ben benieuwd of TuV en DEKRA en kornuiten hier nog last van gaan ondervinden.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart1604
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04 13:44
Ik heb ze zelf hier op het dak liggen en mijn buurman heeft er last van, die is radiozendamateur. Moet zeggen dat SolarEdge er alles aan doet om het op te lossen al zijn ze wel extreem traag in hun communicatie. Dit speelt al 2,5 jaar bij ons..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05 20:38
Voor de liefhebber dit stukje uit het Amtsblatt 9 Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas, Telekommunikation, Post und Eisenbahnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVc0Kc12xerWjRk62qOvcEiZHdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bp6zHqsHdIEvCCsMrK09kpCa.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door WackoH op 03-06-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Aah. Gellukkig heb ik maar 12 P370 optimizers 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:50
In een Solar Magazine uit mei 2019 wordt er specifiek aandacht besteed aan etherveruling.

https://solarmagazine.nl/u/magazine/sm2-2019.pdf#page=37

Het gaat er specifiek om dat je geen grote lus maakt tussen je plus en min bedrading van je panelen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan ferrietbescherming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart1604
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04 13:44
com2,1ghz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:45:
Aah. Gellukkig heb ik maar 12 P370 optimizers 8)7
Geen zorgen, Solaredge heeft hier ook alle optimizers (15 stuks) vervangen voor andere (kosteloos).
Komen er vervolgens wel pas dan achter dat de combinatie van de nieuwe optimizers met een 3 fase omvormer de string van panelen minimaal 16 moet zijn 8)7

Nu komen ze binnenkort nog 5 panelen extra plaatsen kosteloos (moet wel zelf de panelen leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:08
Bij ons liggen er sinds mei 2019 60 P300 optimizers.

Gaat vervangen van Solar Edge zelf geregeld worden, of door de installateur die ze gelegd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
En op de Frontpage:
nieuws: Agentschap Telecom: slechte zonnepanelen verstoren C2000-netwerk hulp...

@Hayte Misschien hier nog wat info extra uithalen, zoals die Duitse rapportages?

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 03-06-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
BovenHond schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:52:
In een Solar Magazine uit mei 2019 wordt er specifiek aandacht besteed aan etherveruling.

https://solarmagazine.nl/u/magazine/sm2-2019.pdf#page=37

Het gaat er specifiek om dat je geen grote lus maakt tussen je plus en min bedrading van je panelen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan ferrietbescherming.
Hier heb ik mijn installateur ook over gehoord toen ze het bij ons kwamen aanleggen. Mag je dan ook aannemen dat als hier rekening mee is gehouden, dat er dan geen verstorende werking uitgaat van de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 11:42
bart1604 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:52:
Ik heb ze zelf hier op het dak liggen en mijn buurman heeft er last van, die is radiozendamateur. Moet zeggen dat SolarEdge er alles aan doet om het op te lossen al zijn ze wel extreem traag in hun communicatie. Dit speelt al 2,5 jaar bij ons..
Klopt, in de zendamateurwereld zijn zonnepaneelinstallaties in het algemeen beruchte storingsbronnen.

Wat ik niet begrijp: waarom gaat AT hier zo ogenschijnlijk nonchalant mee om? EMC is een serieuze zaak, de noodzaak blijkt hier maar weer, en klaarblijkelijk heeft de fabrikant z'n zaken niet op orde. Of is dat te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:49
Hier 10 x P370 op het dak liggen, ik ga het nieuws hieromtrent wel volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is al een tijdje bekend, zeker in zendamateurland:
https://a03.veron.nl/stor...nnepanelen-in-amersfoort/

En ook al in de media:
https://www.ad.nl/tech/tr...n-wel-eens-zijn~a7d1221c/

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 03-06-2021 11:46 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
roelboel schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Klopt, in de zendamateurwereld zijn zonnepaneelinstallaties in het algemeen beruchte storingsbronnen.

Wat ik niet begrijp: waarom gaat AT hier zo ogenschijnlijk nonchalant mee om? EMC is een serieuze zaak, de noodzaak blijkt hier maar weer, en klaarblijkelijk heeft de fabrikant z'n zaken niet op orde. Of is dat te simpel?
Het zijn niet alleen de radiozendamateurs of C2000 maar het hele spectrum wordt verstoord door die rommel. En het is ook niet alleen spul van 1 fabrikant maar heel veel uit China afkomstige elektronica heeft dit soort problemen. Nu de overheid zelf ineens problemen ondervindt hierdoor moet er actie ondernomen worden.

Dat had jaren geleden al moeten gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41
Is er een (makkelijke) manier om te checken of je installatie deze storing veroorzaakt? Ik heb sinds 3 maanden panelen op het dak, met 23 P300 optimizers 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 22:54
Fijn, ik heb 10 P370 optimizers op het dak liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

Ben benieuwd hoe men dit wil oplossen als het SolarEdge betreft en hoe men dit gaat oplossen. Betekend dat veel installaties er grotendeels af zouden moeten, andere optimizer. Dat is een mega project..

Hier ook 15 P370..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 13:36
Is er iets geweten of P500 optimisers slecht zijn? Zo heb ik er 10.
Vorig jaar uitgebreid met 4 P370 optimisers.

Wel in België, ik weet niet of ik hier de installateur kan aanzetten om deze te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:44
Hier 11 panelen met P401 optimisers. 3 huizen verderop een zendamateur die last heeft van mijn set en sinds oplevering in gesprek met SolarEdge en mijn installateur hoe dit op te lossen. Ik ben bang dat dus mogelijk niet alleen de genoemde optimisers dit issue veroorzaken... ;w

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Er wordt in dit artikel geschreven dat "BNetzA legt daarom een marktbeperkende maatregel op aan SolarEdge."

Ik twijfel of dat helemaal klopt.
[Edit: Ik heb Veron inmiddels een berichtje gestuurd dat ze het bericht nog even goed moeten checken, want het bericht gaat internationaal al aardig rond]
De Mitteillung begint namelijk met:
"Aufforderung zur Abgabe einer Stellungnahme zu nichtkonformen Geräten mit denen ein Risiko verbunden ist"
Dus: "Verzoek om een ​​verklaring in te dienen over niet-conforme apparaten waaraan een risico is verbonden".
Ik lees hier geen verbod op verkoop o.i.d. uit. (maar dat kan natuurlijk wel op termijn gebeuren).

Daarna:
"Ein Mitgliedstaat der Europäischen Union hat für nachfolgendes Gerät eine markteinschränkende Maßnahme nach Artikel 38 Absatz 4 der Richtlinie 2014/30/EU durchgeführt":
Dat vertaal ik als: Een EU-lid heeft op het onderstaande apparaat een marktbeperkende maatregel opgelegd.
Dan zou het juist niet om Duitsland gaan!

Daarnaast: "Die nationalen Wirtschaftsakteure können hierzu eine Stellungnahme abgeben"
Dus: Nationale partijen met een economisch belang kunnen hier een menig op laten weten.
Verderop wordt nog genoemd dat ze hier vier weken tijd voor hebben.

Ik heb (nog) niet kunnen achterhalen welk land dat dan is. Misschien NLD wel en spreekt Duitsland voor z'n beurt >:)

[ Voor 18% gewijzigd door WackoH op 03-06-2021 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Het zou eigenlijk heel goed kunnen dat het inderdaad NLD is. :)F

In dat jaarbericht van Agentschap telecom staat:
"Deze fabrikant [begint met een 'S' en eindigt met 'olarEdge'?? O-) ] is opgedragen goede apparatuur op de markt te brengen en bestaande apparatuur die stoort, aan te passen. Doet hij dat niet, dan worden er boetes opgelegd. [dat klinkt wel als 'marktbeperkend] De zaak is ook gedeeld met andere toezichthouders in Europa, omdat deze fabrikant ook producten in andere EU landen op de markt brengt. Daar spelen soortgelijke problemen. Agentschap Telecom zet zich in voor eenzelfde aanpak in de interne markt van de EU."
[dikgedrukt heb ik gedaan]

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 03-06-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:56
Ik heb de specs van de P300 optimiser opgezocht, en daar suggereert SolarEdge dat ze voldoen aan de wet en regelgeving. Dan is het dus of een onopzettelijk foutje (waarbij ze er van uitgingen dat ze voldeden aan de norm maar er tijdens productie iets mis is gegaan) of zware fraude (waarbij ze claimen dat ze voldoen aan de regels, maar wisten dat dit niet zo was)...

https://enersolar.nl/site...20P300-P350-P405-P500.pdf

En een fijn overzicht van de IEC61000-6-3 en IEC61000-6-2 standaarden is terug te vinden op https://www.academyofemc.com/emc-standards

[ Voor 12% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 03-06-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dus de vraag aan de radio-experts, die hier zo te zien wel mee kijken...

Is eventueel probleem met SE optimizers af te dekken met een stapel ferrietkralen, zonder dat dit de communicatie tussen optimizers en omvormer verstoort? Moeten het wel ferrietkralen zijn die buiten kunnen!

Een paar dozijn van die kralen zijn de kosten niet; en als daarmee eventuele problemen te voorkomen zijn lijkt dat me te doen. Optimizers hebben 4 aansluitingen: 2 naar paneel, 2 naar de string.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 10:07
Prachtig; 15 p370 optimzers hier... Ben benieuwd of ik hier iets op ga horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelB74
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 16:28
Wij hebben 13 P505's van Solaredge liggen en sinds de plaatsing, werkelijk op de dag van inschakelen, is bij ons de kwaliteit van het Wifisignaal bedroevend geworden...

Aan de installatie is niets gewijzigd.

Kan het ook aan de omvormer (SE5000H) liggen? Deze is in de buurt van de router geplaatst (helaas kon het fysiek niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:49
Ook hier 15 P370 optimizers. Ik zal er eens een mailtje naar de installateur aan wagen...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:20
ik heb ze denk ik ook, maar ik kan nu even niet bij de offerte maar wel bij het solaredge portaal, kan ik het daar niet ergens terug vinden misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Overigens hebben ook het Zweedse autoriteiten via hun "Elsäkerhetsverket" Solaredge op de korrel en dreigde volgens een installatiejournaal al vorig jaar met een verbod:

Zie ook: https://www.veron.nl/nieu...mizers-voor-zonnepanelen/

Hier de ervaringen van een zendamateur in Amersfoort die al in 2015 het probleem had:
https://www.veron.nl/vere...-installaties-amersfoort/
En de ervaringen na modificaties die laten zien dat de storingen flink gereduceerd kunne worden:
https://www.veron.nl/vere...ties-aan-pv-installaties/

Dat na ~5 jaar de fabrikant eindelijk eens serieus wordt aangesproken, geeft toch wel de indruk dat instanties als Agentschap Telecom, maar ook veel anderen, incl. de EU, de moderne dynamische economie niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:40
Zijn het een soort-'Wifi' optimizers?

Vond het nieuwsartikel irritante sensatiezucht: aLlE zOnNEPaNelEn bLokkEREN nOoD frEquENtie wordt er gesuggereerd. Het gaat dus om een paar optimizers van 1 fabrikant.

[ Voor 26% gewijzigd door Harm_H op 03-06-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:56
Harm_H schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:49:
Zijn het een soort-'Wifi' optimizers?

Vond het nieuwsartikel irritante sensatiezucht: aLlE zOnNEPaNelEn bLokkEREN nOoD frEquENtie wordt er gesuggereerd. Het gaat dus om een paar optimizers van 1 fabrikant.
Maar dan wel een zeer populaire optimizer, die waarschijnlijk met duizenden tegelijk geinstalleerd is de afgelopen jaren. En waarbij het oplossen van het probleem een flinke klus kan zijn. De panelen moeten los, de optimizer vervangen, een eventueel Low pass filter geinstalleerd en bekabeling verbeterd. Niet iets was je als "gewone" PV bezitter op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:05
Gelukkig hebben wij geen optimizers... Wel panelen van dit merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
CrystalViriS schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:01:
Gelukkig hebben wij geen optimizers... Wel panelen van dit merk.
Nee, je hebt een omvormer van dit merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:05
Heijmenberg99 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Nee, je hebt een omvormer van dit merk ;)
Nee ik heb een goodwe omvormer. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 06:29
Kan een omvormer van dat merk zonder optimizers van dat merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vond dit wel een vermakelijk filmpje
YouTube: Solar Edge Interference to Amateur Radio Stations
en deze
YouTube: Solaredge rfi problem

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2021 15:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

DaWaN

'r you wicked ??

Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:20:
Dus de vraag aan de radio-experts, die hier zo te zien wel mee kijken...

Is eventueel probleem met SE optimizers af te dekken met een stapel ferrietkralen, zonder dat dit de communicatie tussen optimizers en omvormer verstoort? Moeten het wel ferrietkralen zijn die buiten kunnen!

Een paar dozijn van die kralen zijn de kosten niet; en als daarmee eventuele problemen te voorkomen zijn lijkt dat me te doen. Optimizers hebben 4 aansluitingen: 2 naar paneel, 2 naar de string.
Technisch gezien kun je het vast oplossen met filters buiten de optimizers, ik denk echter dat de optimizer zelf dan nog steeds niet aan de geldende regelgeving voldoet.
Het is het best om deze storing bij de bron aan te pakken: in dit geval dus binnen in de optimizer.

Ik ken overigens de exacte regelgeving m.b.t. PV-installaties niet, ik zou mij dan in die regelgeving moeten verdiepen hoe de fabrikant dit probleem binnen de regels zou kunnen oplossen. Een filter wat vastzit aan de optimizer zou misschien een optie kunnen zijn.
WackoH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:16:
Dat na ~5 jaar de fabrikant eindelijk eens serieus wordt aangesproken, geeft toch wel de indruk dat instanties als Agentschap Telecom, maar ook veel anderen, incl. de EU, de moderne dynamische economie niet aankunnen.
De regels in de EU werken zoiets ook in de hand. Producten moeten aan de regels voldoen, maar er zijn geen onafhankelijke test-instanties die dit afdwingen zoals b.v.b. de FCC in Amerika. Grote bedrijven kunnen zelfs hun eigen producten testen. In de regel nemen grote bedrijven niet te veel risico en voldoet alles aan de normen, maar er is genoeg troep van kleine bedrijven te koop binnen de EU. Er is niemand die je tegenhoudt troep te verkopen, het is pas een probleem als iemand aan de bel trekt als producten niet lijken te voldoen aan de eisen.

De handhaving is wat mij betreft meer het probleem. Voor dit soort gevallen zou ik het verplicht vervangen en/of aanpassen van alle verkochte optimizers geen overtrokken straf vinden voor SolarEdge.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DaWaN schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Technisch gezien kun je het vast oplossen met filters buiten de optimizers, ik denk echter dat de optimizer zelf dan nog steeds niet aan de geldende regelgeving voldoet.
Het is het best om deze storing bij de bron aan te pakken: in dit geval dus binnen in de optimizer.

Ik ken overigens de exacte regelgeving m.b.t. PV-installaties niet, ik zou mij dan in die regelgeving moeten verdiepen hoe de fabrikant dit probleem binnen de regels zou kunnen oplossen. Een filter wat vastzit aan de optimizer zou misschien een optie kunnen zijn.
Er is bij mij geen twijfel dat de optimizer zelf dan nog steeds niet voldoet (al staat het recentere model wat ik op het oog heb niet in de lijst van de Duitse autoriteit) - Het gaat er meer om: kan ik de overlast van zo'n apparaat beperken tot de leverancier het product vervangt indien het toch een model is dat niet conform blijkt.

Er is vermoedelijk geen specifieke regeling voor PV, maar ik geloof dat je in het algemeen zorg moet dragen dat je geen radio interferentie veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
DaWaN schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Dit is wat men in Amersfoort heeft gedaan:
  • De oude Power Optimizers verwijderen.
  • Nieuwe Power Optimizers plaatsen.
  • De bedradingen twisten.
  • De bedrading voorzien van ferriet kernen bij de AC/DC omvormer.
  • De bedrading voorzien van ferriet kernen bij de Power Optimizer modules.

[...]

De regels in de EU werken zoiets ook in de hand. Producten moeten aan de regels voldoen, maar er zijn geen onafhankelijke test-instanties die dit afdwingen zoals b.v.b. de FCC in Amerika. Grote bedrijven kunnen zelfs hun eigen producten testen. In de regel nemen grote bedrijven niet te veel risico en voldoet alles aan de normen, maar er is genoeg troep van kleine bedrijven te koop binnen de EU. Er is niemand die je tegenhoudt troep te verkopen, het is pas een probleem als iemand aan de bel trekt als producten niet lijken te voldoen aan de eisen.

De handhaving is wat mij betreft meer het probleem. Voor dit soort gevallen zou ik het verplicht vervangen en/of aanpassen van alle verkochte optimizers geen overtrokken straf vinden voor SolarEdge.
Dat is ook wel wat ik bedoelde. De regels zijn op zich OK, maar instanties komen gewoon niet meer aan serieuze handhaving toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:28:
[...]Er is vermoedelijk geen specifieke regeling voor PV, maar ik geloof dat je in het algemeen zorg moet dragen dat je geen radio interferentie veroorzaakt.
Nee, die 2014/30 richtlijn heet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsTxuXiXXwASbkiAGh0mKHpfI6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8zZMhPr5eleJk8D02PbOP4s.png?f=fotoalbum_large

De Duitse Mitteilung stelt dat een EU-land dit aan het doen is (artikel 38, lid 4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7fmlwEK-4tMkKpYBSiAmLbgM74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l9YukQtcKL68Thnwvh1gIHiv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
Als je het omdraait is het ook waar: C2000 netwerk niet robuust ontworpen tegen interferentie van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 21:09
Voor zover ik het kan bezien worden er 2 oorzaken genoemd, enerzijds de optimizers welke voor verstoring zorgen en anderzijds wordt er gesproken over het voorkomen van inductielussen, zoals dat in de techniek genoemd wordt. In de NPR wordt er al langere tijd gesproken over het voorkomen van inductie lussen, dit om verstorende signalen te voorkomen maar ook om de gevolgen bij blikseminslag te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:51:
[...]

"And now its a Solar Edge detector." _O-
2e filmpje "Hee. We hebben weer ontvangst. Hoe bijzonder is dat." 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
nihilissimis schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:48:
Als je het omdraait is het ook waar: C2000 netwerk niet robuust ontworpen tegen interferentie van zonnepanelen.
Vind ik niet:
1) Het is makkelijker de (ether-)vervuiling bij de bron aan te pakken, dan bij degene die er last van heeft
2) C2000 bestond al lang voordat de storende apparatuur werd verkocht
3) C2000 is nu in het nieuws omdat hulpdiensten er last van hebben, maar dat SolarEdge stoort op verschillende frequentie in het bereik van 100 kHz tot 500 Mhz
4) De optimizers waar het hier over gaat voldoen schijnbaar gewoon niet aan bestaande wet- en regelgeving (EMC-richtlijn)

Dus SolarEdge hun vervuiling oplossen, en niet de samenleving voor de kosten op laten draaien.
De vervuiler betaalt, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Terrestrial schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:01:
[...]
Nu de overheid zelf ineens problemen ondervindt hierdoor moet er actie ondernomen worden.
Ik heb wat inside information van een vriend die dit probleem al lange tijd onderzoekt en probeert dat er iets aan gedaan wordt.
Het probleem hier was juist dat de overheid (AT, dus) al die tijd niet wilde ingrijpen terwijl aantoonbaar het C2000 netwerk in de problemen raakt op sommige plekken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

MichaelB74 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:28:
Wij hebben 13 P505's van Solaredge liggen en sinds de plaatsing, werkelijk op de dag van inschakelen, is bij ons de kwaliteit van het Wifisignaal bedroevend geworden...
Is het probleem er ook als het donker is buiten en als je je omvormer uit hebt gezet en spanningsloos hebt gemaakt? Ja? Dan heeft het niets met je SE installatie te maken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

WackoH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Dus SolarEdge hun vervuiling oplossen, en niet de samenleving voor de kosten op laten draaien.
Precies. En dat is ook de inzet hoorde ik.

Verder 'zenden' alle electrische apparaten straling uit. Ze moeten alleen onder een bepaalde richtlijn blijven, en daar is bij SE of keuringstraject duidelijk wat fout gegaan.
En zelfs als ze onder die richtlijnen zitten en dus goedgekeurd zijn, wil dat niet zeggen dat je er zeker weten geen last van kunt hebben. Immers, ze zenden altijd troep uit. Net als alle andere electrische apparaten.

Het is goed dat het nu eindelijk out in the open is, dan komen vanzelf de volgende stappen.

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 03-06-2021 19:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
Ik ben heel benieuwd of hier vervolg op komt en hoe dat er dan uit gaat zien. Zal met deze (voor mij) nieuwe info wel lastig zijn om contact met SE te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
remco_k schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Ik heb wat inside information van een vriend die dit probleem al lange tijd onderzoekt en probeert dat er iets aan gedaan wordt.
Het probleem hier was juist dat de overheid (AT, dus) al die tijd niet wilde ingrijpen terwijl aantoonbaar het C2000 netwerk in de problemen raakt op sommige plekken.
De inside info kan vast niet gedeeld worden, maar wellicht kan bevestigd worden of het om een deel van het SE assortiment gaat (dus zeg maar de lijst die in het Duitse artikel naar voren komt) of ook recentere modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Begrijpelijk dat er meer gevist gaat worden, maar ik wil niet iemand in de problemen brengen, dus ik hou dat ff voor mezelf.

Het gaat uiteindelijk wel bekend gemaakt worden, ik denk dat dat gebeurd als AT en fabrikanten het allemaal met elkaar eens zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
Gisteren vroeg ik mijn installateur:
Hai *voornaam*, jou vast al wel bekend, maar deel het toch met je: Zonnepanelen van bepaald merk storen op C2000-netwerk. Het schijnt dat SolarEdge met een bepaald aantal typen omvormers teveel storing veroorzaakt waaronder de P370 die je bij mij geïnstalleerd hebt.
Zijn antwoord was:
Hoi Martijn, zover mij nu bekend is, speelde dit een aantal jaar terug. En heeft SolarEdge zijn optimizers daarop aangepast.
Toch strookt dat niet helemaal met wat ik hier allemaal lees :-(

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
martijn946 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:15:

Toch strookt dat niet helemaal met wat ik hier allemaal lees :-(
Ik zat gisteravond het artikel van Veron te lezen, en volgens mij stond daar wel in dat nieuwere modellen optimizers beter zijn op het punt van radio-emissie. Dat klopt dan weer met de lijst van Ambtblad.

De vraag is of SolarEdge recent geproduceerde p300s/p370s/p600s ook aangepast heeft... Gezien de acties van de Duitsers twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Zou dit ook invloed kunnen hebben op andere frequenties? Zodra bij m'n ouders de pv installatie (met se) actief wordt valt het DAB+ signaal compleet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Tja, als:
  • PV-uit = DAB+ ontvangst
  • PV-aan = Geen DAB+
is er wel een causaal verband.

DAB+ zit volgens Wikipedia op TV-band III (174–230 MHz) (VHF).
Ter vergelijking: Radioverbindingen binnen C2000 bestaan blijkbaar uit T2000 (380 ~ 395 MHz) en P2000 (169,650 MHz, voornamelijk voor brandweer en ambulancezorg volgens Wikipedia)

PA3GYM schrref op de Veron-website
"Nadat de installaties [PV met SolarEdge] in gebruik waren gesteld, begon ook de storingsellende. Ik constateerde in het frequentiegebied vanaf 100 kHz (kilo Hertz) tot ver boven de 450 MHz (mega Hertz) heel veel dominante storingen"

Hieronder de plaatjes uit het artikel van (opklikken voor groot). Een groot deel van het spectrum is dus vervuild.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiBsTUv35NdV6Audxh5O9lIaM0c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C7ZvymLisbQx8aVy1zcwwsfQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwsVBB_z7w-3I7PyS0nhoi-dCng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QrpjGEvrEyi204vD4nNowvDK.png?f=fotoalbum_tile

Overigens is er wel een oplossing mogelijk (grotendeels tenminste), want in 2018 schreef hij (SolarEdge vertregenwoordigers waren hier bij betrokken):
"Er is sprake van een zeer grote verbetering ten opzichte van de situatie vóór de modificaties. Zeker voor de situatie vanaf 70 MHz tot en met het UHF gebied (70 centimeter band) is dit het geval. De breedbandige ruis is nu over het gehele HF gebied verdwenen en tot en met de 12 meter band is alles probleemloos te ontvangen."
Maar tussen 28 tot 35 MHz was geen verbetering. Ook hele specifieke frequenties waren nog aanwezig:
14.212, 14.273, 14.335, 21.174 en 24.959 MHz.

Hij schreef ook: "Deze datasignalen zijn op 25 meter afstand met een draagbare ontvanger nog steeds goed waar te nemen. Het lijkt er heel sterk op, dat dit directe of indirecte frequenties zijn die door de Power Optimizers zelf voor onderlinge & DC/AC-converter communicatie worden gebruikt. Indien dit klopt, dan is er sprake van ongeautoriseerd frequentie gebruik in onze amateurbanden door deze Power Optimizers. Dit ter verdere beoordeling van het AT."

Het kwalijke is dat is blijkbaar 3 jaar later en masse nog steeds storende optimizers worden verkocht en mogelijk niet juist geïnstalleerd, terwijl er blijkbaar wel een alternatief is.
Dan is wat mij betreft een no mercy aanpak gerechtvaardigd, zeker omdat het de hulpdiensten belemmerd en dus mensenlevens kan kosten. Dat is de winst van een ver-weg bedrijf en een beetje zonnestroom niet waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat ik niet begrijp is dat de particuliere eigenaar ook niet wordt aangesproken op dit nare bijverschijnsel. Het is natuurlijk logisch om de fabrikant te sommeren om te stoppen met het leveren van deze stoorzenders ter voorkoming van nog meer ellende.

Ook is het uit oogpunt van efficiency natuurlijk gemakkelijker om één partij (fabrikant) zover te krijgen om de reeds gemonteerde spullen te vervangen.

Maar uiteindelijk is het de particulier die het spul in bezit en gebruik heeft. Is de particulier dan niet aansprakelijk voor de hinder? De particuliere eigenaar zou natuurlijk via de garantie aanspraak kunnen doen bij de fabrikant.

Let op: Onpopulaire boodschap:

Op die manier kan de potentieel levensgevaarlijke hinder per direct stoppen als de particulier gemaand wordt de installatie uit te schakelen tot het probleem in zijn installatie is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Wolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:46:
Wat ik niet begrijp is dat de particuliere eigenaar ook niet wordt aangesproken op dit nare bijverschijnsel. Het is natuurlijk logisch om de fabrikant te sommeren om te stoppen met het leveren van deze stoorzenders ter voorkoming van nog meer ellende.

Ook is het uit oogpunt van efficiency natuurlijk gemakkelijker om één partij (fabrikant) zover te krijgen om de reeds gemonteerde spullen te vervangen.

Maar uiteindelijk is het de particulier die het spul in bezit en gebruik heeft. Is de particulier dan niet aansprakelijk voor de hinder? De particuliere eigenaar zou natuurlijk via de garantie aanspraak kunnen doen bij de fabrikant.

Op die manier kan de potentieel levensgevaarlijke hinder per direct stoppen als de particulier gemaand wordt de installatie uit te schakelen tot het probleem in zijn installatie is opgelost.
Ik snap je richting, maar dat is wel wat kort door de bocht. Ikzelf heb hier nooit stil bij gestaan, en pas bij attenderen vanuit mijn buurman kwam ik hiervan op de hoogte dat hij last ervaarde vanuit mijn installatie. Ik heb zelfs bij installatie mijn installateur gewezen op het feit dat er een zendamateur vlak naast mij woont met de vraag of dit gevolgen zou hebben.

Persoonlijk heb ik juist een gedegen installateur gekozen (met de bijbehorende hogere vergoeding voor installatie) omdat dit juist niet mijn vakgebied is :) Neemt niet weg dat ook ik de route naar mijn installateur reeds heb gezocht, naar mijn idee valt dit onder hun / fabrikant zijn verantwoordelijkheid, het is immers geen aliexpress product.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
nihilissimis schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:48:
Dit vind ik nog het ergste aan het hele verhaal. Maken ze een enorm duur netwerk dat het altijd moet doen, valt het bij een beetjes storing al uit. Kom op zeg, voor het geld dat daar in is gepompt had je toch een beetje robust systeem verwacht dat tegen wat storing kan :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Xrypta schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Ik snap je richting, maar dat is wel wat kort door de bocht. Ikzelf heb hier nooit stil bij gestaan, en pas bij attenderen vanuit mijn buurman kwam ik hiervan op de hoogte dat hij last ervaarde vanuit mijn installatie. Ik heb zelfs bij installatie mijn installateur gewezen op het feit dat er een zendamateur vlak naast mij woont met de vraag of dit gevolgen zou hebben.

Persoonlijk heb ik juist een gedegen installateur gekozen (met de bijbehorende hogere vergoeding voor installatie) omdat dit juist niet mijn vakgebied is :) Neemt niet weg dat ook ik de route naar mijn installateur reeds heb gezocht, naar mijn idee valt dit onder hun / fabrikant hun verantwoordelijkheid, het is immers geen aliexpress product.
Natuurlijk staat de eigenaar van de geinstalleerde panelen hier niet bij stil, maar dat ontslaat hem niet van de verantwoordelijkheid om geen radio-hinder toe te brengen aan anderen. Het feit dat je een gedegen installateur hebt gekozen pleit dus voor je, die zal immers inzien dat hij aansprakelijk is voor geleverde spullen en dit zsm oplossen.

Ik pleit er dus niet voor dat de particulier de vervanging moet betalen, echter kan ik mij wel voorstellen dat eigenaren van storende installaties worden gelast om de installatie uit te schakelen totdat het probleem is opgelost.

Eventuele kosten zouden dan dus op het bordje moeten komen van de partij die de ondeugdelijke spullen heeft geleverd (tot aan de fabrikant toe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Wolly Als ik het allemaal goed begrepen heb is de particulier ook verantwoordelijk.

Met een grote maar of 2...
Het lijkt erop dat AT hard heeft liggen slapen (Om welke reden dan ook) waardoor veel meer particulieren met foute optimizers zitten. Het product had zo te zien al jaren geleden onder verkoopverbod moeten vallen.

En dat is eigenlijk wel nalatig van de marktcontrole mechanismen waar particulieren op moeten kunnen vertrouwen... Bijna al die optimizers zullen gewoon via Nederlandse verkoopkanalen gekocht zijn.

Dus van particulieren verwachten dat ze intussen hun PV maar uitzetten? Ja dat gaat mij te ver.

Indien de particulier een expert (installateur) heeft gebruikt, dan kan hij van die verwachten de fout te corrigeren. Op hun beurt kunnen die van de fabrikant verwachten dat de foute producten kostenloos vervangen worden. Het is immers verkocht zonder melding dat het product niet aan de regels voldoet. (Nog sterker, de claim was inherent dat het voldeed)

Indien het inderdaad SolarEdge betreft: SolarEdge geeft een vergoeding aan hun installateurs voor vervangen van defecte producten... Sja dikke vette strop voor SolarEdge... hun fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:57:
@Wolly Als ik het allemaal goed begrepen heb is de particulier ook verantwoordelijk.

Met een grote maar of 2...
Het lijkt erop dat AT hard heeft liggen slapen (Om welke reden dan ook) waardoor veel meer particulieren met foute optimizers zitten. Het product had zo te zien al jaren geleden onder verkoopverbod moeten vallen.

En dat is eigenlijk wel nalatig van de marktcontrole mechanismen waar particulieren op moeten kunnen vertrouwen... Bijna al die optimizers zullen gewoon via Nederlandse verkoopkanalen gekocht zijn.

Dus van particulieren verwachten dat ze intussen hun PV maar uitzetten? Ja dat gaat mij te ver.

Indien de particulier een expert (installateur) heeft gebruikt, dan kan hij van die verwachten de fout te corrigeren. Op hun beurt kunnen die van de fabrikant verwachten dat de foute producten kostenloos vervangen worden. Het is immers verkocht zonder melding dat het product niet aan de regels voldoet. (Nog sterker, de claim was inherent dat het voldeed)

Indien het inderdaad SolarEdge betreft: SolarEdge geeft een vergoeding aan hun installateurs voor vervangen van defecte producten... Sja dikke vette strop voor SolarEdge... hun fout.
Het gaat ook ver, maar als de gederfde zonnestroom + afschrijving wordt vergoed voor die periode door de leverancier is er weinig aan de hand behalve een paar tientjes afrondingsverschillen?

Het levert wel weer een veilige communicatie op tussen hulpdiensten, daar is iedereen bij gebaat en niet die ene particulier die een paar kWh's binnenharkt.

Als de zaak nu al drie jaar loopt en (van wat ik ervan begrijp) de situatie qua storingen eerder groter wordt dan kleiner is het natuurlijk niet te verwachten dat er binnen afzienbare tijd duizenden installaties zijn gerepareerd. Juridisch getouwtrek kan jaren duren en de installatiebranche heeft flink handen tekort om het werk aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
@Wolly @Ronald

Bijzondere is, en ik moet nog terugkoppeling krijgen van SE / mijn installateur, dat ik de P401's heb en mijn installatie dus ook dergelijke issues veroorzaakt.

Lullig gezegd; ik was mijn handen in onschuld, ik heb gedaan wat ik als particulier kan doen. Daarnaast heeft uitschakelen ook geen nut, dit is reeds getest en er blijft interferentie ontstaan doordat Optimisers van spanning voorzien blijven vanuit de panelen.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als ik onderstaand topic lees dan zijn er overigens ook radio storingen bij een andere fabrikant, in dat topic wordt gesproken over APS micro omvormers.

Radiostoring door microomvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Xrypta p401 valt niet onder het de marktbeperkende maatregel. Zou me tegenvallen als die toch een probleem veroorzaakt: mede omdat Veron ook al aangeeft dat nieuwere modellen het probleem niet zouden hebben.

En ik snap @Wolly zijn punt, kan me er in vinden... maar aangezien onze overheid via AT enorme steken heeft laten vallen vind ik niet dat de particulier op korte termijn voor het probleem moet opdraaien... maar na een redelijke termijn zeker wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 04-06-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Klopt, daarom ook enorm benieuwd naar de reactie van installateur / SE. De buurman heeft voor mij inmiddels afdoende aangetoond dat ik de 'stoorzender' ben. Zal topic van een update voorzien zodra ik meer hoor :)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 07:26

Crazy-

Best life ever

Ik heb als installateur contact gezocht met een kennis die bij SE werkt; aankomende maandag belt hij mij met meer details. Ik houd jullie op de hoogte

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb dus 15 P370 optimizers van SE, verder lijk ik nergens last van te hebben, maar mede door het artikel van gisteren voel ik me wel verantwoordelijk ervoor, cq in het verlengde de installateur. Ik ga dus wel kijken wat de mogelijkheden zijn om de installateur hier garantie technisch voor aansprakelijk te stellen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er iets geïnstalleerd wordt waarvan men mag uitgaan dat het goed gecertificeerd spul is, om het daarna te moeten vervangen en ook nog zelf voor de kosten op te draaien. Daarvoor heb ik het natuurlijk niet laten installeren. Ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
redwing schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:53:
[...]Dit vind ik nog het ergste aan het hele verhaal. Maken ze een enorm duur netwerk dat het altijd moet doen, valt het bij een beetjes storing al uit. Kom op zeg, voor het geld dat daar in is gepompt had je toch een beetje robust systeem verwacht dat tegen wat storing kan :?
Dit is de populistische mening... Maar de realiteit is dat je met een stoorzender ieder nuttig radiosignaal kunt wegdrukken.
De optimizers gooien schijnbaar iedere 100 kHz over een heel breed bereik een stoorsignaal de ether in. Dan valt er met frequentiehopping of zo ook niet veel meer te bereiken.
Daarnaast draagt een enkele installatie niet zo ver, maar als een straat of hele wijk met zo'n systeem is uitgerust zal de communicatie volledig plat liggen. Dan moeten de hulpdiensten naar bv. mobiele telefonie uitwijken omdat dat buiten het bereik van de stoorzenders werkt.

Het agentschap gebruikt nu de storing op C2000 als de aanleiding, maar dit speelt al jaren. Vergeet ook niet dat het aantal PV installaties rap toeneemt, en daar bovenop het marktaandeel SE vermeodelijk ook sterk is gestegen.
Het probleem zal de laatste tijd van een aantal incidenten tot landelijk probleem zijn geëscaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:46:

De particulier en zelfs de installateur valt weinig te verwijten als ze apparatuur gebruiken die volgens de fabrikant aan alle wettelijke eisen voldoet (=CE verklaring heeft).
Het is niet voor niets dat 1 v/d 2 gebreken die het Bundesamt aangeeft, een foutieve conformiteitsverklaring betreft.

Zoals hierboven al werd geschreven zou de overheid in het ergste geval particuliere kunnen sommeren om de installaties uit te zetten vanuit maatschappelijk belang. Blijkbaar is daarvoor de nood nog niet hoog genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
WackoH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:40:
[...]
Dit is de populistische mening... Maar de realiteit is dat je met een stoorzender ieder nuttig radiosignaal kunt wegdrukken.
De optimizers gooien schijnbaar iedere 100 kHz over een heel breed bereik een stoorsignaal de ether in. Dan valt er met frequentiehopping of zo ook niet veel meer te bereiken.
Voor een systeem dat zo noodzakelijk is (en zoveel gekost heeft) als C2000 zou ik verwachten dat ze een paar totaal verschillende bandbreedtes als backup zouden hebben waarop automatisch wordt overgeschakeld.
Daarnaast draagt een enkele installatie niet zo ver, maar als een straat of hele wijk met zo'n systeem is uitgerust zal de communicatie volledig plat liggen. Dan moeten de hulpdiensten naar bv. mobiele telefonie uitwijken omdat dat buiten het bereik van de stoorzenders werkt.
Dus waarom heeft het C2000 systeem niet standaard zoiets ingebouwd? Momenteel komt het er op neer dat ik via teams op mijn telefoon een beter en minder snel te storen bereik heb dan C2000. Naar mijn idee gaat er dan iets heel goed fout.
Het agentschap gebruikt nu de storing op C2000 als de aanleiding, maar dit speelt al jaren. Vergeet ook niet dat het aantal PV installaties rap toeneemt, en daar bovenop het marktaandeel SE vermeodelijk ook sterk is gestegen.
Het probleem zal de laatste tijd van een aantal incidenten tot landelijk probleem zijn geëscaleerd.
Naar mijn idee zijn het dan ook 2 problemen. Wat betreft de storingen ben ik het er volledig mee eens dat dat je binnen de normen moet blijven waarbij het ook kan zijn dat de normen aangepast moeten worden omdat zonnepanelen steeds meere gemeengoed worden. Zeker met grote vermogens kun je ten slotte al snel veel storing veroorzaken.
Maar wat betreft C2000 vind ik het echt wel een enorme flater dat het door een storing op één frequentiegebied onbruikbaar is. Het is het rampensysteem dat altijd moet werken en dus juist allerlei backups moet hebben die ervoor zorgen dat het dan nog steeds goed werkt. Maar in plaats daarvan is het nu foutgevoeliger dan voorgaande systemen. Leuk dat er dan meer versleuteling op zit, maar de fundamentele werking is toch het belangrijkste van zo'n systeem.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:28
Mijn installateur ook maar even een mailtje gestuurd.
Heb ik het in ieder geval alvast gemeld.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

elsinga

=8-)

redwing schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Dit vind ik nog het ergste aan het hele verhaal. Maken ze een enorm duur netwerk dat het altijd moet doen, valt het bij een beetjes storing al uit. Kom op zeg, voor het geld dat daar in is gepompt had je toch een beetje robust systeem verwacht dat tegen wat storing kan :?
Het is niet "een beetjes storing", het gaat echt om behoorlijke stoorsignalen. En aangezien (o.a.) C2000 werkt met signaalsterktes a la GSM netwerk kan een beetje storing veel invloed hebben.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
elsinga schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Het is niet "een beetjes storing", het gaat echt om behoorlijke stoorsignalen. En aangezien (o.a.) C2000 werkt met signaalsterktes a la GSM netwerk kan een beetje storing veel invloed hebben.
Ik weet waar het over gaat, maar het blijft een storing waar een noodnetwerk tegen zou moeten kunnen. Juist doordat de signaalsterkte belabbert is, het een digitaal signaal is en er weinig foutcorrectie mogelijk is maakt het een heel slecht doordacht systeem. Dit is een systeem dat robuust zou moeten zijn en overal zou moeten werken. Als er iets midden in een draaiende fabriek gebeurt zijn je storingen nog wel erger en heb je waarschijnlijk ook veel metaal wat het signaal ook nog eens dempt. Het komt er dus op neer dat je dan gewoon geen bereik hebt.

En dit doet er niets aan af dat optimizers niet zo'n storing zouden moeten verspreiden. Dus ik ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren (mede omdat ik ook P370's op mijn dak heb liggen ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik geef toe dat de C2000 dekking beter kan, zeker binnenshuis. Dat zeggen de gebruikers ook. Maar storing rond de 390MHz van C2000 veroorzaken... daar moet je best veel fout voor doen. Een schakelende voeding die wat stoort op 2MHz kan ik me voorstellen, dat filtert nog vrij lastig. Maar in de VHF/UHF...? Die storing kun je met een eenvoudig en niet eens zo steil low pass filter makkelijk uitfilteren. Maar kennelijk was dat filter bij de genoemde optimizers geen onderdeel van het product.

Maar goed, het liefst heb ik een heel steil en goed dempend LPF dat alles boven de 100Hz afkapt. Scheelt alle gebruikers van de korte golf een hoop onnodige ruis.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Het vermoeden van die zendamateur in Amersfoort is dat de optimizers met PLC (Power Line Communication) met draaggol(f)/ven in gebied van 20~25 MHz werken.
Of dat (de harmonischen daarvan) nu de belangrijkste storingsbron zijn, of de "schakende voeding" (de optimizer is tenslotte vooral een DC/DC omzetter) die vrij oscilleert en harmonischen de ether inslingert, is mij niet duidelijk.
Wellicht is het zelfs een combinatie van beiden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 16:28
Bij mij liggen er sinds 2014 10 stuks OP300 onder de panelen. Én ik ben zendamateur. Uit ervaring weet ik dat dat geen goede combinatie is ;w .
Echter, ferrietkralen bij alle DC leidingen zo dicht mogelijk bij de optimizers deed wonderen. Zie ook Aegle in "Radiostoring door microomvormers"
Sindsdien heb ik van mijn PV nauwelijks storing meer. Wel van de buren, terwijl die hebben geen SE hebben...
WackoH schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:13:
Het vermoeden van die zendamateur in Amersfoort is dat de optimizers met PLC (Power Line Communication) met draaggol(f)/ven in gebied van 20~25 MHz werken.
Of dat (de harmonischen daarvan) nu de belangrijkste storingsbron zijn, of de "schakende voeding" (de optimizer is tenslotte vooral een DC/DC omzetter) die vrij oscilleert en harmonischen de ether inslingert, is mij niet duidelijk.
Wellicht is het zelfs een combinatie van beiden :'(
Dat klopt wel ongeveer. Mijn spectrumanalyzer gaf een onbeschoft sterk blokvormig PLC-signaal (dus veel harmonischen) rond 20 MHz. Je kan wel raden hoe de DC-bedrading zich als antenne gedraagd. Advies is ook om de plus en min aders zo parallel mogelijk te leggen. Dus geen loop.

[ Voor 49% gewijzigd door Aegle op 06-06-2021 21:05 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
WackoH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Vind ik niet:
1) Het is makkelijker de (ether-)vervuiling bij de bron aan te pakken, dan bij degene die er last van heeft
2) C2000 bestond al lang voordat de storende apparatuur werd verkocht
3) C2000 is nu in het nieuws omdat hulpdiensten er last van hebben, maar dat SolarEdge stoort op verschillende frequentie in het bereik van 100 kHz tot 500 Mhz
4) De optimizers waar het hier over gaat voldoen schijnbaar gewoon niet aan bestaande wet- en regelgeving (EMC-richtlijn)

Ja en nee. Natuurlijk moet je bedrijven aanpakken die ethervervuiling veroorzaken. Dit laat onverlet dat het zowel wenselijk is als technisch mogelijk om een systeem te bouwen wat (meer) resistent hiertegen is. Als je met zoiets simpels als omvormers/optimizers de communicatie van hulpverleners (en ordehandhaving, neem aan dat P2000 hier ook door getroffen wordt) kan verstoren en dan dus ook platleggen maak je het criminelen en terroristen wel heel makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:40:
Ik heb als installateur contact gezocht met een kennis die bij SE werkt; aankomende maandag belt hij mij met meer details. Ik houd jullie op de hoogte
vanmiddag netjes teruggebeld en dus te woord gestaan. Wat is er nu gaande?

Agentschap Telecom (AT) heeft in hun jaarplan 2020 het e.e.a gepubliceerd over 'verstoring zonnepaneelsystemen'; dat zij toezicht hierop als een speerpunt hebben in 2020 etc.

Medio 2017/2018 speelde echter al dat er 'specifieke cases' waren waarbij mogelijke verstoring zou zijn op het C2000 netwerk. Tijdens het World Forum in den haag in juni 2019 is dit nogmaals extra onder de aandacht gekomen. Tijdens het WF diende er een een stabiel/gegarandeerd signaal te zijn voor de P2000 apparatuur in het gebouw. D.m.v. metingen & het plaatsen van extra richtantennes kon dit behaald worden, echter was e interferentie i.c.m. de zonnepanelen & C2000 apparatuur.

Note: het C2000 netwerk heeft al vele jaren problemen met storingen; ook in gebieden zonder PV installaties

Er moet in gedacht genomen worden dat men als producten/fabrikanten 'altijd' achter de feiten aanloopt; er wordt conform richtlijnen/certificeringen producten ontwikkeld en uitgerold. (In dit geval hebben we het zeker over 100.000den+! installaties alleen al in Nederland); derhalve betreft het in alle situaties steeds specifieke op zichzelf staande cases.

Wat is er nu gebeurd?

Duitsland heeft in deze 'informatie opgevraagd bij desbetreffende partij', specifiek over certificeringen omtrent bepaalde modellen. Er is derhalve in geen geval blokkade of enige actie als gevolg. Het is/was puur informatief.

Echter n.a.v. dit verzoek heeft Veron (en het F.D.. is hier volledig in mee gegaan) dit als aanleiding gevonden om het maar allemaal weer eens dikker te maken dan het is. Veron zelf heeft echter ook een update uitgevoerd op hun artikel van mei 24 mei jl. (https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/, update van 3 juni 2021 j.l.)

het gevolg is dat 'alle' media alles 1op1 heeft overgenomen

Wat is er nu exact aan de hand?
Is er reden tot 'paniek'? nee absoluut niet.

Alle apparatuur voldoet 100% aan de eisen die zijn gesteld qua certificering. Ja, er zij inderdaad specifieke casus waarbij er een storing zou hebben/heeft kunnen/is opgetreden. In alle gevallen is zelfs correct en netjes opgetreden door oplossingen te bieden.

In al deze gevallen betrof het grote installaties welke 'dichtbij in de buurt' van C2000 antennes stonden en in enkele gevallen zend-amateurs.

Oplossing?
Eigenlijk geeft het AT hierin zelf al het antwoord : de PV installatie dient conform richtlijnen geplaatst en aangesloten te zijn. Denk hierbij aan (1) DC bekabeling altijd parallel van elkaar loopt; (2) installaties geaard zijn; etc.. .zie: https://www.agentschaptel...outmelding%20laten%20zien.

Al met al is alles wat nu gebeurd is gebaseerd op 100% oud-nieuws (2018/2019) en is er werkelijk niks nieuws naar voren gekomen, behalve dat men n.a.v. het verleden meer informatie opgevraagd heeft
Note Deze informatie heb ontvangen na een telefoongesprek met iemand werkzaam bij fabrikant, waarbij uitgegaan is van eerlijkheid. Rekening houdend met eventuele juridische beperkingen, blijft in mijn ogen alles naar waarheid en correctheid
note 2: het is in deze (naar mijn idee) volledig onzinnig enige actie te ondernemen bij “je” leverancier cq je installatie. Er is totaal geen reden/aanleiding om je apparatuur te vervangen. Er geldt geen verbod op verkoop of desbetreffende apparatuur en/of er is geen eis om “alles” te vervangen.

Mi. is het informeren naar of opdracht geven tot vervangen overbodig en zonde van de tijd (& kosten) voor alle partijen.

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 07-06-2021 19:25 . Reden: Note ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:28
Ook mijn leverancier van mijn SE systeem heeft gereageerd om mijn mail.
Ze geven ook aan dat er storing op kan treden bij onjuiste montage.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 07-06-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:50:
[...]

Wat is er nu exact aan de hand?
Is er reden tot 'paniek'? nee absoluut niet.

Alle apparatuur voldoet 100% aan de eisen die zijn gesteld qua certificering. Ja, er zij inderdaad specifieke casus waarbij er een storing zou hebben/heeft kunnen/is opgetreden. In alle gevallen is zelfs correct en netjes opgetreden door oplossingen te bieden.
Die 100% lijkt niet te kloppen volgens het jaarbericht:
Aan de installatie kan wat gedaan worden, maar de
gebruikte apparatuur voldoet helaas regelmatig niet aan de wettelijke eisen (EMC-richtlijn).
Al met al is alles wat nu gebeurd is gebaseerd op 100% oud-nieuws (2018/2019) en is er werkelijk niks nieuws naar voren gekomen, behalve dat men n.a.v. het verleden meer informatie opgevraagd heeft
Het jaarbericht rept over dingen die op dit moment spelen en waarbij de fabrikant wordt opgedragen de boel op te lossen en opgelost te houden.
Agentschap Telecom heeft in 2020 veelvuldig contact met de installatiebranche. We informeerden en
stimuleerden de branche om zonnepaneelinstallatie zo aan te leggen dat de kans op storingen geminimaliseerd wordt. Verder zijn componenten die onderdeel uitmaken van een zonnepaneelinstallatie onderzocht.

Op dit moment is Agentschap Telecom gestart met een zaak tegen een fabrikant. Deze fabrikant is opgedragen
goede apparatuur op de markt te brengen en bestaande apparatuur die stoort, aan te passen
. Doet hij dat
niet, dan worden er boetes opgelegd. De zaak is ook gedeeld met andere toezichthouders in Europa, omdat
deze fabrikant ook producten in andere EU landen op de markt brengt. Daar spelen soortgelijke problemen.
Agentschap Telecom zet zich in voor eenzelfde aanpak in de interne markt van de EU.
Bron: Jaarbericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Die 100% lijkt niet te kloppen volgens het jaarbericht:

[...]

[...]

Het jaarbericht rept over dingen die op dit moment spelen en waarbij de fabrikant wordt opgedragen de boel op te lossen en opgelost te houden.

[...]

Bron: Jaarbericht
Ja; het eea speelde in 2018/2019 - dat is jaarplan 2020 opgepakt & behandeld in 2020. Het jaarbericht is een terugblik op het jaar 2020 - waarin dus (...) partij(en) zijn aangeschreven nav 18/19. Niks nieuws onder de zon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Ja; het eea speelde in 2018/2019 - dat is jaarplan 2020 opgepakt & behandeld in 2020. Het jaarbericht is een terugblik op het jaar 2020 - waarin dus (...) partij(en) zijn aangeschreven nav 18/19. Niks nieuws onder de zon....
In het jaarplan 2019 stond dit over zonnepaneel installaties, iets wat jij stelt dat in jaarplan 2020 stond:
Toezichtdoel 2019:
Apparatuur dat op de Nederlandse
markt komt voldoet aan de
Europese richtlijnen.
Met accent op potentiele risico
categorieën.

Speerpunt 2019
Zonnepaneel installaties:
conformiteitsonderzoek in
internationaal verband. Dialoog
met marktpartijen en stakeholders
in de sector.
https://www.agentschaptel...01/jaarplan-toezicht-2019

In 2020 zijn dus andere acties opgestart, zoals de zaak tegen een fabrikant vanwege apparatuur die niet voldoet aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Crazy- schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:50:
[...]Echter n.a.v. dit verzoek heeft Veron (en het F.D.. is hier volledig in mee gegaan) dit als aanleiding gevonden om het maar allemaal weer eens dikker te maken dan het is. Veron zelf heeft echter ook een update uitgevoerd op hun artikel van mei 24 mei jl. (https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/, update van 3 juni 2021 j.l.)

het gevolg is dat 'alle' media alles 1op1 heeft overgenomen
Die update was niet helemaal toevallig ;)
(ik heb wat met de auteur gecorrespondeerd omdat naar mijn mening de feiten iets te ver uit hun verband waren getrokken en media, ook internationaal, er mee aan de haal ging)

Dat verzoek om informatie is Duitsland door hun agentschap is overigens wel actueel. Alleen is er geen sprake van verbod o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:42:
[...]

In het jaarplan 2019 stond dit over zonnepaneel installaties, iets wat jij stelt dat in jaarplan 2020 stond:

[...]

https://www.agentschaptel...01/jaarplan-toezicht-2019

In 2020 zijn dus andere acties opgestart, zoals de zaak tegen een fabrikant vanwege apparatuur die niet voldoet aan de eisen.
2019 constatering cq start onderzoek
2020 is dit voortgezet en zijn oplossingen gezocht, onderzocht en dit ism met de branche (lees: oa fabrikanten)

Hieruit is gekomen dan in 18/19 apparatuur was (is) welke (onvoldoende) Storings-arm was (is) en derhalve is informatie verzoek gedaan aan fabrikant (...) en betreft het nog steeds gebaseerd op “oude” apparatuur.

Derhalve betreft het tot op heden nog steeds in “enkele gevallen” icm foutief aangelegd en/of grote installaties in de buurt van C2000 antennes cq “oudere” apparaten (dat neemt niet weg dat het vrij van storing gegarandeerd)

Wat het AT ook aangeeft is dieper hierop in te gaan om verdere problemen te voorkomen. Bedenk en vergeet niet dat huidige apparatuur gebaseerd en ontwikkeld is op certificeringen van “jaren terug” is. Je loopt hiermee altijd achter

De constatering dat fabrikant in deze nochtans NIET voldoet aan eisen & keurmerken is absoluut nog niet bewezen/bevestigd; er is onderzoek gedaan en hieruit is met de oude apparatuur mogelijk een probleem ja. Dat is ook iets wat men niet ontkent; echter ook in de gevallen correct is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WackoH schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Die update was niet helemaal toevallig ;)
(ik heb wat met de auteur gecorrespondeerd omdat naar mijn mening de feiten iets te uit hun verband waren getrokken en media, ook internationaal, er mee aan de haal ging)

Dat verzoek om informatie is Duitsland door hun agentschap is overigens wel actueel. Allen is er geen sprake van verbod o.i.d.
Scherp en inderdaad het is uit het verband getrokken. En absoluut geen verbod; correct. En juist dat maakt het in deze vervelend ... dat men dat wel beweerd(e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wie zelf aan de gang wil kan uit dit artikel inspiratie putten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi9_mM5O31wqR_CTHtNBpyp2gH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BQwSTIjoxOMMsNqXMVqBn93F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

nihilissimis schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Als je met zoiets simpels als omvormers/optimizers de communicatie van hulpverleners (en ordehandhaving, neem aan dat P2000 hier ook door getroffen wordt) kan verstoren en dan dus ook platleggen maak je het criminelen en terroristen wel heel makkelijk.
Dat kan nog eenvoudiger en met meer zekerheid: op Ali goedkoop een paar porto's kopen die op de ingangsfrequentie van de C2000 repeaters kunnen zenden en die dicht in de buurt van de C2000 masten op zenden zetten. Ingang docht, dus op straat valt er niet meer te communiceren. Nog beter is een hoog vermogen mobilofoon te gebruiken op de uitgangsfrequentie, dan valt er vanuit de meldkamer ook al niks meer te doen.

En als de criminelen echt graag willen, dan valt er ook nog wel wat te doen met het doorknippen van de coax bij de C2000 masten (a la 5G gekkies) of het bouwen van een breedband C2000 jammer (hoog vermogen ingang en uitgang frequentie stoorsignaal).

Alles is te storen, helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xrypta
We hebben reactie van zowel SE als de installateur!
Ze gaan hier de volledige bekabeling aanpassen, ferriet plaatsen en zover ik begrijp vanuit SE andere optimisers plaatsen. Exacte details moet ik nog krijgen, maar wel bijzonder daar de P401 niet aangemerkt staat als probleem optimiser.

Wordt vervolgt! :+

3960wp SE | Model Y RWD

Pagina: 1 2 Laatste