Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Dat is denk ik het zelfde probleem, het verbod is er nu door (en actief). Er wordt ook gesproken over het afgelopen kalenderjaar.mgroen81 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:20:
Het is weer actueel:
[..]
Ben wel benieuwd om welk merk dit dan gaat?
[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 27-04-2022 10:35 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik was het topic alweer geheel uit het oog verlorenXrypta schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:25:
We hebben reactie van zowel SE als de installateur!
Ze gaan hier de volledige bekabeling aanpassen, ferriet plaatsen en zover ik begrijp vanuit SE andere optimisers plaatsen. Exacte details moet ik nog krijgen, maar wel bijzonder daar de P401 niet aangemerkt staat als probleem optimiser.
Wordt vervolgt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
TLDR: SE blijft een ruisgevoelig product, maar het valt met de aanpassingen (welke volgens mij installatievoorschrift zijn) wel binnen de gestelde normen. Gros van de problemen zit hem volgens mij dan ook meer in hoe een installateur zijn werk doet, dan het product zelf.
SE doet wel zijn stinkende alle (installatie) fouten op te lossen alsmede niet te moeilijk producten te wisselen om hiermee probleem oplossend te werk te gaan. Wel frappant; een Growatt systeem van de buurman, welke op dezelfde dag als mijne is geïnstalleerd door het zelfde team (dus waarschijnlijk met dezelfde hiaten) geeft geen ruis.
3960wp SE | Model Y RWD
Volgens het artikel zit het primiar in het product zelf, want anders het Agentschap Telecom bepaalde apparatuur niet verboden.Xrypta schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:48:
[...]TLDR: SE blijft een ruisgevoelig product, maar het valt met de aanpassingen (welke volgens mij installatievoorschrift zijn) wel binnen de gestelde normen. Gros van de problemen zit hem volgens mij dan ook meer in hoe een installateur zijn werk doet, dan het product zelf.
Een correcte installatie kan de slechte apparatuur niet binnen de normen krijgen.
Daarentegen kan een slechte installatie ook goede apparatuur tot een zware storingsbron maken.
Waarom frappant? Ze werken volgens verschillende principes. SE heeft bij ieder paneel ene DC-DC omzetter die storing kan veroorzaken, en onderlinge communicatie.Wel frappant; een Growatt systeem van de buurman, welke op dezelfde dag als mijne is geïnstalleerd door het zelfde team (dus waarschijnlijk met dezelfde hiaten) geeft geen ruis.
De Growatt (stringomvormer) heeft er maar een waardoor dus ook geen communcatie nodig is.
Wellicht dat de benoemde probleem optimisers van afgelopen jaar wel boosdoeners zijn, maar met juiste installatie en de S400/S500's valt het volgens het AT wel binnen de norm, zij het dat het altijd een lichte ruis geeft (product eigenschap schijnbaar).WackoH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:50:
[...]
Volgens het artikel zit het primiar in het product zelf, want anders het Agentschap Telecom bepaalde apparatuur niet verboden.
Een correcte installatie kan de slechte apparatuur niet binnen de normen krijgen.
Daarentegen kan een slechte installatie ook goede apparatuur tot een zware storingsbron maken.
[...]
Waarom frappant? Ze werken volgens verschillende principes. SE heeft bij ieder paneel ene DC-DC omzetter die storing kan veroorzaken, en onderlinge communicatie.
De Growatt (stringomvormer) heeft er maar een waardoor dus ook geen communcatie nodig is.
Betreffende verschillen met een Growatt vs SE, zo diep zit ik niet in de materie, voor mijn gevoel is het maken van een lus op het dak altijd een risico tot 'ruis', maar schijnbaar zijn er meer variabelen
3960wp SE | Model Y RWD
Het is niet wellicht, maar zeker dat bepaalde optimizers (model P300, P370, P600, P600-M27) te veel storing veroorzaken.
Dus die zijn zeker de boosdoeners. Een goede installatie kan overschrijding van de norm niet voorkomen. Een slechte installatie zal het nog veel erger maken.
Met de S400/S500 valt de storing bij correcte installatie wel binnen de normen, maar is het blijkbaar nog steeds zo veel dat de hobby van zendamateur-buurman wordt verpest.
Het aantal comboys dat nu zonnepanelen installeert en de haast waarmee dat gebeurt vergroot de kans dat er installatiefouten worden gemaakt.
Daarnaast wordt SE vaak onnodig (want geen schaduw) toegepast.
Dit betekent vermoedelijk dat we nog wel meer over storing door deze systemen gaan horen...
Dus die zijn zeker de boosdoeners. Een goede installatie kan overschrijding van de norm niet voorkomen. Een slechte installatie zal het nog veel erger maken.
Met de S400/S500 valt de storing bij correcte installatie wel binnen de normen, maar is het blijkbaar nog steeds zo veel dat de hobby van zendamateur-buurman wordt verpest.
Het aantal comboys dat nu zonnepanelen installeert en de haast waarmee dat gebeurt vergroot de kans dat er installatiefouten worden gemaakt.
Daarnaast wordt SE vaak onnodig (want geen schaduw) toegepast.
Dit betekent vermoedelijk dat we nog wel meer over storing door deze systemen gaan horen...
Even hierop inhakend en geciteerd uit de brief van het AT;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik denk dat het wel losloopt, zeker gezien in de metingen een ander apparaat in de buurt meer 'ruis' veroorzaakte als het SE systeem.
Tevens staan er vanuit het AT volgens mij nog geen berichten online dat dit ook daadwerkelijk de genoemde optimisers zijn, dan zou dit toch al veel meer gevolgen en berichtgeving hebben gehad, of mensen waarvan ze ook de optimisers komen vervangen?
Neemt niet weg dat een kundige installatie (of het ontbreken ervan) wel een probleem is/gaat zijn met de hype rondom panelen.
3960wp SE | Model Y RWD
uit het jaarverslag van het AT:
Hieruit zou je kunnen afleiden dat dit om solaredge gaat.Naar aanleiding van storingsklachten hebben we onderzoek gedaan naar zonnepaneelinstallaties. Uit dit onderzoek bleek dat een bepaald component van een fabrikant van zonnepaneelinstallaties ernstige storingen veroorzaakt op het C2000netwerk van politie, brandweer en ambulance. Daarnaast kunnen er ook andere toepassingen worden gestoord, zoals toepassingen voor het luchtvaartverkeer, digitale radio, slimme meters en mobiele communicatie.
We hebben de betreffende fabrikant verboden bepaalde typen apparatuur op de markt te brengen en de opdracht gegeven om bestaande installaties waarover storingsklachten zijn binnengekomen aan te passen. De fabrikant is in goed overleg met de C2000organisatie en ons bezig om de klachten op te lossen.
De maatregelen zijn in Europees verband gemeld aan de collega markttoezichthouders. Aan hen is gevraagd soortgelijke maatregelen te treffen, zodat er in de interne markt van de EU een lijn is ten aanzien van deze apparatuur. Zweden heeft inmiddels ook maatregelen genomen. In 2021 zijn we daarnaast een onderzoek gestart naar de meest verkochte omvormers van zonnepaneelinstallaties. Naast de storingsaspecten wordt ook die van cyberveiligheid onderzocht. In de loop van 2022 publiceren we de uitkomsten hiervan.
Wise enough to play the fool
Het Agentschap schrijft het zo vaag op dat je alleen af kunt leiden dat het vermoedelijk om meer dan een connector gaat...
De Nederlandse autoriteiten zijn blijkbaar zo bang voor claims van fabrikanten, dat er een direct gevaar voor de volksgezondheid moet zijn, voordat ze duidelijkheid geven. Zelfs als ze het op de markt brengen van een bepaald product hebben verboden (en dat inmiddels in het bezit is van vele mensen) mogen we dat niet weten.
Hun Duitse tegenhanger zijn vorig jaar op 12 mei wel 'uit de school geklapt' en melden specifiek dat het om Solaredge P300, P370, P600, P600-M27 optimizers gaat.
Dat ging toen om een verzoek tot 'Abgabe einer Stellungnahme' (Indiening van een mening) aan relevante marktpartijen.
De termijn voor indiening was 4 weken. Maar ik kan niet vinden wat hier uiteindelijk uit is gekomen. Blijkbaar (nog) geen verbod
Wel heeft Zweden deze (en nog meer!) optimizers verboden, nl. P300, P350, P350I, P370, P4040, P405, P500, P505, P600, P650, P700, P730, P800p, P800s, P850, OPJ300-LV en M6240. En een stringomvormer van Growatt (de 8000TL3-S). https://www.pv-magazine.c...roducts-banned-from-sale/
De opgelegde actie was:
"Verbod op de verkoop van de producten in combinatie met een verplichting voor de fabrikant om ze terug te nemen van detailhandelaren."
Dus niet al geplaatste optimizers vervangen. Dat staat er ook expliciet:
"Een verkoopverbod heeft geen invloed op reeds verkochte producten. Uw mogelijkheid om te klagen over het product hangt af van het feit of het product als een aankooprechtfout wordt beschouwd." (Google translate).
Er was nog wel beroep tegen die beslissing van 2 december 2021 mogelijk. Voor zover ik kan zien is dat niet gebeurd (deze optimizers zijn toch al uitlopende modellen en Zweden een kleine markt?).
De Nederlandse autoriteiten zijn blijkbaar zo bang voor claims van fabrikanten, dat er een direct gevaar voor de volksgezondheid moet zijn, voordat ze duidelijkheid geven. Zelfs als ze het op de markt brengen van een bepaald product hebben verboden (en dat inmiddels in het bezit is van vele mensen) mogen we dat niet weten.
Hun Duitse tegenhanger zijn vorig jaar op 12 mei wel 'uit de school geklapt' en melden specifiek dat het om Solaredge P300, P370, P600, P600-M27 optimizers gaat.
Dat ging toen om een verzoek tot 'Abgabe einer Stellungnahme' (Indiening van een mening) aan relevante marktpartijen.
De termijn voor indiening was 4 weken. Maar ik kan niet vinden wat hier uiteindelijk uit is gekomen. Blijkbaar (nog) geen verbod
Wel heeft Zweden deze (en nog meer!) optimizers verboden, nl. P300, P350, P350I, P370, P4040, P405, P500, P505, P600, P650, P700, P730, P800p, P800s, P850, OPJ300-LV en M6240. En een stringomvormer van Growatt (de 8000TL3-S). https://www.pv-magazine.c...roducts-banned-from-sale/
De opgelegde actie was:
"Verbod op de verkoop van de producten in combinatie met een verplichting voor de fabrikant om ze terug te nemen van detailhandelaren."
Dus niet al geplaatste optimizers vervangen. Dat staat er ook expliciet:
"Een verkoopverbod heeft geen invloed op reeds verkochte producten. Uw mogelijkheid om te klagen over het product hangt af van het feit of het product als een aankooprechtfout wordt beschouwd." (Google translate).
Er was nog wel beroep tegen die beslissing van 2 december 2021 mogelijk. Voor zover ik kan zien is dat niet gebeurd (deze optimizers zijn toch al uitlopende modellen en Zweden een kleine markt?).