Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Mijn buurvrouw ondervindt hinder van mijn PV installatie. Wanneer de zon opkomt begint haar analoge wekkerradio enorm te storen, de radio produceert dan echt een hels kabaal.

Mijn installatie is vrij complex:
- 2 "oude" Delta string omvormers die ongeveer 6 meter bij de radio vandaan hangen
- 6 QS1 micro omvormers waarvan er 1 op +- 3 meter van de radio hangt.

- Als ik alle omvormers afschakel is de storing weg
- Als ik alleen de 3 QS1 omvormers afschakel die het meest dichtbij de radio hangen is de storing een stuk minder maar nog duidelijk aanwezig. De meest dichtbije QS1 die dan nog aanstaat bevindt zich dan op ongeveer 8 meter van de radio.
- Als ik alle QS1 omvormers afschakel is er een heel lichte ruis waarneembaar, blijkbaar veroorzaakt door de Delta omvormers.

De radio is een probleem, maar misschien nog wel groter is het probleem dat ze zich zorgen maakt over de pacemaker van haar vriend. Bij die zorgen kan ik me wel iets voorstellen.
Op internet vind ik veel verhalen over de storing in het elektromagnetisch spectrum door omvormers van zonnepanelen, maar nergens kan ik terugvinden of b.v. mijn QS1 omvormers extra "slecht" zijn, en of ik er zelf nog iets aan kan doen. Ik heb de frames van de panelen in ieder geval geaard door ze aan de aarde aansluiting van de QS1 te koppelen.

Ik ben nu op zoek naar concrete maatregelen die ik kan nemen om dit probleem in ieder geval te verminderen.

Het enige dat ik tot nog toe kan bedenken is dat ik de QS1 die het dichtstbij de buren hangt kan verplaatsen. Ook een paar van de andere QS1's kan ik nog wel wat opschuiven, uiteraard allemaal ten koste van flink wat meer DC kabel en connectoren.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit probleem verder kan aanpakken?

Is er misschien iemand die iets weet over het risico voor een pacemaker?

Hebben jullie misschien tips op radiogebied? Een langere antenne of misschien een dab+ radio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wellicht staan hier nog bruikbare tips.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=18854

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mogelijk werkt het deels inpakken van de omvormer in een metaalfolie of metalen box? Geheel zal niet handig zijn waarschijnlijk i.v.m. te veel warmteontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Box hoeft niet luchtdicht te zijn... een metalen kooi kan al genoeg zijn.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:32
De kooi die jullie voorstellen noemen ze een kooi van faraday. Houdt er rekening mee dat de grote van de mazen in de kooi invloed hebben op welke frequenties hij afschermt.
Wikipedia: Kooi van Faraday

Als zowel jou micro omvormer als de wekker radio een CE markering hebben dan is er in elk geval 1 van de 2 in overtreding. Volgens CE mag je namelijk niet te veel storen op andere apparaten en te gevoelig zijn mag ook niet.

Als je zoveel storing wil veroorzaken dat een pacemaker rare dingen doet dan heb je als snel iets magnetron achtigs nodig. In elk geval zouden jou omvormers dan zo zwaar moeten stralen dat ze erg veel energie verliezen en dus compleet niet efficient zijn.

Ook belangrijk: wat is er allemaal aangesloten op een geaard stropcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Probeer ook alle heen en teruggaande kabels zo veel mogelijk langs /tegen elkaar te leggen.
Dus geen grote kring van plus naar min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@-Pieter-471 een paar ferrietkernen van €0,50 om de ac- en dc lijnen (elke ader één) kan al een heleboel schelen.
Misschien heb je uit oude pc-voedingen ook al wat spoelkernen waar je een filter mee kunt wikkelen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/data-filter-ferriet-ring.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/180782576/enphase-data-filter-ferriet-ring.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2019 13:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 16:29
Die kooi van Farady gaat in dit geval niet helpen. De PV-kabels zijn de boosdoener. Die verspeiden de storing die veroorzaakt worden door de omvormers. Wat helpt zijn zgn. ferrietkralen om de PV-aders te paatsen, om elke ader één. Zo dicht mogelijk bij de omvormer(s). Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gf0yOXFq0kF3224DOAtcRI3h/full.jpg

EDIT: Ongeveer hetzelfde dus wat @Proton_ ook schrijft :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aegle op 22-05-2019 13:36 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat gaat er van uit dat de wekkerradio op FM staat. AM is veel gevoeliger voor storing en heeft een lagere frequentie, die lastiger te filteren is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
Ok, dus het verplaatsen van de omvormer zou zelfs negatief kunnen uitpakken omdat de DC kabels die de storing verspreiden dan langer worden?

Ik zal beginnen met het plaatsen van ferrietkernen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aarden van de frames zal ook helpen (maar is, als het goed is, al gedaan :) )
Omdat de panelen zelf een heel schone voeding geven, moet alle storing uit de omvormer komen. De ferrietkernen dus dicht bij de omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Aarden helpt maar dan wel met aardlitzen en alle panelen onderling verbinden met litzen. Ook is het verstandig om het andere eind van de litze aan een echt aardpunt te leggen bijvoorbeeld de hoofd aardrail in de meterkast.
Ipv litz kun je ook 25mm2 soepel nemen.
Luistert ze naar am of fm?
Als het am is zit je op dezelfde fase als je buren?
Am problemen ga je niet oplossen.
En de vergelijking met de magnatron hierboven slaat nergens op het is een kooi van faraday de magnatron en alles zit in die kleine kubus. Een beetje pv heeft meer vermogen en veel langere antenne draden. Zelfs al zou je de kabels afschermen dan heb je altijd nog de solarcellen zelf die een enorme antenne zijn.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
Ze luistert naar FM volgens mij, dat zal ik de volgende keer dat ik bij haar ben controleren. We hebben om te testen zelf ook een super goedkoop FM radiootje aangeschaft. Die kan geen enkele zender vinden als de QS1's aanstaan, als ik ze uitzet lukt het prima.

Ik voed in op alle 3 fases. 3 QS1's op fase 1, 3 QS1's op fase 2, 2 string omvormers op fase 3.

Aarden van de frames heb ik gedaan door de panelen met 4mm2 (solide kern) aan elkaar te verbinden en 1 paneel ook weer via 4mm2 te verbinden met het aarde contact dat zich buiten op de QS1 bevindt. Ik ging er vanuit dat die weer via de aarde ader van de YMvK kabel waarop de QS1 is aangesloten geaard is in de meterkast. Daar valt dus misschien ook nog wat te winnen.

Ferrietkernen zijn onderweg, dit weekeinde kan ik waarschijnlijk aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
snameroc schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:33:
Aarden helpt maar dan wel met aardlitzen
Waarom litze? Even een bronvermelding aub.

@-Pieter-471 kijk ook even naar de aarding van je systeem. Heb je een goede aardpen?
(Oudere huizen zijn soms nog geaard op de waterleiding)

Ik twijfel trouwens of het alleen de omvormers zijn. Die dingen zijn recent en uitvoerig getest + CE en liggen redelijk onder een vergrootglas ivm brand en veiligheid.

Ik zou ook eens goed kijken naar de verbruikers en die een voor een uitzetten. Je omvormer kan ook veel storing gaan produceren als de vraagkant eruit ziet als een blokgolf. De omvormer moet de spanning immers matchen met het net en gaat dan staan mee golven.

Vooral goedkope (zware) Chinese voedingen zijn verdacht. Maar een oude PC voeding van zeg 1200W kan ook gaan storen door de leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

let me drink about it

TheGhostInc schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:18:
Ik zou ook eens goed kijken naar de verbruikers en die een voor een uitzetten. Je omvormer kan ook veel storing gaan produceren als de vraagkant eruit ziet als een blokgolf. De omvormer moet de spanning immers matchen met het net en gaat dan staan mee golven.

Vooral goedkope (zware) Chinese voedingen zijn verdacht. Maar een oude PC voeding van zeg 1200W kan ook gaan storen door de leeftijd.
En nieuwe China led drivers.

Mogelijk is een DAB radio een optie?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
[...]

Waarom litze? Even een bronvermelding aub.

@-Pieter-471 kijk ook even naar de aarding van je systeem. Heb je een goede aardpen?
(Oudere huizen zijn soms nog geaard op de waterleiding)

Ik twijfel trouwens of het alleen de omvormers zijn. Die dingen zijn recent en uitvoerig getest + CE en liggen redelijk onder een vergrootglas ivm brand en veiligheid.

Het is algemeen bekent dat hoogfrequent stromen door de opervlakte van een geleider gaan van een geleider en een litze heeft veel geleiders dus veel opervlakte. Dit heet emc.

Je zou met je radio kunnen testen of de storing uitgezonden wordt door de omvormer of door de panelen. Ik denk namelijk dat het meer ac zijdig gerelateerd is als dc.
Of de pc maker daar last van heeft is niet waarschijnlijk want dan zou je ook niet meer bij een radio zender in de buurt kunnen wonen maar ik snap de ongerustheid.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Hoe zou ik dit kunnen testen? Behalve dan straks eerst de ferietkernen aan de dc kant plaatsen, testen, en dan de ac kant aanpakken en weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Een sterke zender opzoeken en met de radio op batterijen zo dicht mogelijk bij de bron proberen te komen of te wel kijken waar je dichter bij kunt komen od de panelen of de omvormer.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Dat gaat dan pas lukken als ik de omvormers heb verplaatst. Ze hangen onder de panelen om zoveel mogelijk van de DC paneel kabels direct in de omvormers te kunnen prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:14
CE is zelfverklaring. En EMC test en ontwerp zo goed als de expertise en budget.

Ik heb er in elk geval weinig vertrouwen in dat de gemiddelde meuk uit China op dat vlak ook maar in de buurt komt van spul uit Europa en zelfs bij dat laatste hangt het heel erg van de fabrikant af.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2019 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Heb je een bron dat ze uitvoerig 'getest' zijn?

Altijd zo mooi met verzorgingsproducten waarmee ze adverteren "dermatologisch getest". Dan vraag ik me altijd af wat het testresultaat was en of het proefkonijn het overleefd heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
snameroc schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:13:
[...]

Het is algemeen bekent dat hoogfrequent stromen door de opervlakte van een geleider gaan van een geleider en een litze heeft veel geleiders dus veel opervlakte. Dit heet emc.

<knip>
Dit heet geen EMC, maar het “skin-effect” zie: Wikipedia: Skineffect

De ferrietkralen per ader zo dicht mogelijk bij de storingsbron plaatsen. Doe dit voor alle aders, dus ook aan de AC-zijde.

[ Voor 13% gewijzigd door Aegle op 25-05-2019 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Wat jij wil. Maar de problematiek rond verstoring heet emc en hoogfrequent lekstromen leid le af met litze. Dat deden wij al voor wikipedia bestond. Ik laat het hier weer bij want er zijn er hier genoeg die het weten zo te lezen.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
snameroc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:26:
Wat jij wil. Maar de problematiek rond verstoring heet emc en hoogfrequent lekstromen leid le af met litze. Dat deden wij al voor wikipedia bestond. Ik laat het hier weer bij want er zijn er hier genoeg die het weten zo te lezen.
Nou nou zeg. Wel erg snel op je teentjes getrapt :? . EMC is een afkorting wat staat voor Electro Magnetische Compatibiliteit. Het heeft weinig te maken met het skineffect. Maar goed. Ieder z’n vak zal ik maar zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Liggen de dc kabels naar de zonnepanelen in een lus? Want de + en - moeten eigenlijk naast elkaar gelegd worden. Als je een lus hebt, dan heb je een grote verzendende antenne op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Acid_Burn schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:28:
Box hoeft niet luchtdicht te zijn... een metalen kooi kan al genoeg zijn.
Moet wel ijzer zijn, toch?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Skineffect heb je ook bij gelijk stroom we hebben het hier over hoog frequent. Het was een manier om aan voor mij onbekende topicstarter uit te leggen waarom een litz beter werkt dan massief draad. En hoog frequent heeft in een geleider soort gelijk gedrag als wat er met skineffect wordt bedoelt. Echter skineffect geld ook bij dc. Ik vraag me af of het dan bij hoogfrequent zo heet. Ik probeerde iemand te helpen en dan wordt je met niets doende zaken gekonfronteerd. Vind ik niet leuk. Kijk eens bij rittal of phoenix naar emc litzen. In de industrie zijn die vrijgangbaar en ik weet uit eigen ervaring met frequentieregelaars die toch wel wat op omvormers lijken qua werking dat een 4mm2 soepel veel slechter een stalen kast deur laat afschermen dan een litze. Vanaf 25mm2 soepel schijnt het omslag punt zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
snameroc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:48:
Skineffect heb je ook bij gelijk stroom we hebben het hier over hoog frequent. Het was een manier om aan voor mij onbekende topicstarter uit te leggen waarom een litz beter werkt dan massief draad. En hoog frequent heeft in een geleider soort gelijk gedrag als wat er met skineffect wordt bedoelt. Echter skineffect geld ook bij dc. Ik vraag me af of het dan bij hoogfrequent zo heet. Ik probeerde iemand te helpen en dan wordt je met niets doende zaken gekonfronteerd. Vind ik niet leuk. Kijk eens bij rittal of phoenix naar emc litzen. In de industrie zijn die vrijgangbaar en ik weet uit eigen ervaring met frequentieregelaars die toch wel wat op omvormers lijken qua werking dat een 4mm2 soepel veel slechter een stalen kast deur laat afschermen dan een litze. Vanaf 25mm2 soepel schijnt het omslag punt zijn.
Beste @snameroc, ik zeg ook niet dat litze niet goed is. Daar reageerde ik ook niet op. Ik reageerde alleen op het feit dat jou uitleg over het skin-effect geen EMC heet. That’s all...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En om ook het laatste misverstand weg te nemen: het skineffect bestaat niet bij een DC signaal, maar dat is hier niet interessant omdat het duidelijk over HF(=AC) verstoring gaat. Dat die verstoring bovenop DC zit maakt voor de maatregelen niet uit :)
Ik verwacht dat het ijzerwerk van TS meetbaar verbetering oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Aegle schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Beste @snameroc, ik zeg ook niet dat litze niet goed is. Daar reageerde ik ook niet op. Ik reageerde alleen op het feit dat jou uitleg over het skin-effect geen EMC heet. That’s all...
Zou je het mij dan kunnen uitleggen waarom een litz beter werkt dan massief?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

MrMonkE schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Moet wel ijzer zijn, toch?
Niet perse.. kan ook koper zijn bijvoorbeeld

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ferromagnetisch materiaal werkt beter omdat dit zowel de elektro- als de magnetische component van de EM-golf kortsluit :)

@snameroc Vanwege het skineffect, een natuurkundig verschijnsel :)
EMC is de eis dat het apparaat volgens de normen niet stoort en niet gestoord zal worden, en is dus geen natuurkundig verschijnsel.
https://www.tuv.com/nethe...ompatibiliteit-(emc).html

Het kan prima dat de omvormers aan alle eisen voldoen, maar dat in de kleine lettertjes staat dat dat is op voorwaarde van getwiste DC-kabels oid.
En er is een grote kans dat de wekkerradio niet bijzonder selectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dan is het kringetje rond. De verstoring is emc problematiek. Je mag niet storen en je moet tegen storing kunnen.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

snameroc schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:13:
[...]
EMC is toch iets veelzijdiger/complexer dan dat.
Wikipedia: Elektromagnetische compatibiliteit
Merdere componnetn kunne bijdragen:
elektrische geleiding, capaciteit, inductie, elektromagnetische straling.
De litze weg is er dus maar een...
Je zou met je radio kunnen testen of de storing uitgezonden wordt door de omvormer of door de panelen. Ik denk namelijk dat het meer ac zijdig gerelateerd is als dc.
Dat hoeft niet. De HF-storing kan op de DC gesuperponeerd zijn zoals het heet. Aangezien AC en DC relatief makkelijk te scheiden zijn, lijkt me de DC component makkelijker te ontstoren dan de AC. Maar er zijn hardnekkige gevallen bekend.
Of de pc maker daar last van heeft is niet waarschijnlijk want dan zou je ook niet meer bij een radio zender in de buurt kunnen wonen maar ik snap de ongerustheid.
Radio zenders worden op EMC gekeurd... die moeten aan bepaalde eisen voldoen.

Een groot probleem zit hem vooral in de thuis apparaten, die horen tegenwoordig ook wel een bepaalde mate van EMC resistentie te hebben maar zijn dat niet altijd, zo'n goedkope radiowekker....

Een pacemaker is daar vast op getest en tegen beschermd, maar tot op zekere hoogte. Maar hoe hoog.
Iemand met een pacemaker mag nooit bij te sterke magneten komen.

Als de twijfel blijft dan zou er iemand met een spectrum analyzer als EMC expert toch moeten gaan meten. De zorg kan ik me prima voorstellen.

Alvast beginnen met ontstoren zoals bij diverse tips al aangegeven is, vooral doen. Maar als je pech hebt dat je met een hele rotte wekker radio blijft zitten... dan zal het niet meevallen om de rust terug te laten keren en zal een expert toch moeten aangeven hoe veilig het is en dat het de wekker radio is ie mss totaal niet EMC compliant is.
Anders ga je kosten maken die totaal onnodig zijn en je hebt het probleem nog steeds...
Dit kan heel hardnekkig blijven als je het niet goed aanpakt.

Velen kun zich vast herinneren dat je een aantal jaren met je mobiel aan niet in het ziekenhuis mocht lopen.... de medische apparatuur was niet EMC compliant bleek al ras...
Kijk nu eens.... het mag weer... de fabrikanten hebben er van geleerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zullen we wachten op het resultaat van @-Pieter-471 ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als een gelijkstroom door een homogene geleider loopt is de dichtheid van de elektronenstroom overal in de doorsnede van die geleider gelijk. bij een wisselstroom treedt het skineffect op, dat houdt in dat de dichtheid van de elektronenstroom in het midden afneemt en de elektronenstroom zich bij toenemende frekwentie naar de buitenrand van de geleider verplaatst, vandaar de naam skineffect. resultaat is dat de weerstand van de geleider toeneemt, de effectieve doorsnede wordt immers minder.
door litze te gebruiken vergroot je het oppervlak van de geleider bij gelijkblijvende grootte van de fysieke doorsnede.

als je ervan overtuigd bent dat de installatie deugdelijk is aangelegd en deze blijft storen, kan de buurvrouw het best een klacht indienen bij het agentschap telecom. na enig aandringen komt deze meten, en als inderdaad de omvormers de bron zijn kun je verhaal gaan halen bij de leverancier cq fabrikant. deze laatste heeft dan kennelijk de cee markering misbruikt, en het agentschap zal dan 'not amused' zijn.
jij kunt de leverancier dan verwijten een 'non-conform' product te hebben geleverd, in beide gevallen is de meting van het agentschap het bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wie meer details wil weten zal de wet moeten lezen op dit gebied...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34260-3.html
Dit wel wat specifieker voor radioapparaten maar in principe geldt het vaak ook voor andere apparaten.

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 25-05-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
De eerste batch ferrietkralen passen maar gedeeltelijk. Ik had de doorsnee van mijn eigen dc kabels gemeten maar niet de kabels die aan de panelen zitten. Blijken die net een maar milimeter groter te zijn waardoor de kralen niet passen. Ik heb dus nog geen kralen zitten waar de paneelkabels direct de omvormer ingaan.
Ik ga pas checken of er vooruitgang is als ik overal ferriet omheen heb zitten.

Het parallel leggen van de dc kabels wordt bemoeilijkt omdat bij mijn type panelen de + en - kabels aan de weerszijde van de panelen zitten: dus niet 1 junction box maar twee kleintjes, links en rechts. Voordat ze bij elkaar komen ben je dus al minimaal 50 cm. aan iedere kant verder. Daar waar mogelijk bind ik ze wel samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@-Pieter-471 Het gaat om het verkleinen van de lusoppervlakte.
Dus wellicht is dat te regelen door met de verlengkabels naar de omvormer in omgekeerde richting weer dicht langs de junctionboxes te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En dan hopen dat de storingen "uitgedoofd" worden... .als je pech hebt kunnen de lussen als spoel/antenne werken. Je moet behoorlijk in het EMS veld zitten om het enigszins voorspelbaar te maken.
Anders wordt het een soort trial/error met met een educated guess statistiek als uitvalsbasis (dus niet zo maar wat doen....).

Vraag eens in je omgeving of er een ervaren zendamateur zit, sommigen herken je aan hun grote antennes voor HF of andere antennes op hun dak of op een grote mast. Mss wil die helpen of kent iemand in de buurt met veel ervaring op dat gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.ad.nl/tech/tr...n-wel-eens-zijn~a7d1221c/
Agentschap Telecom heeft in zes maanden tijd al tien gevallen aan de hand gehad waarbij zonnecellen de communicatie van de hulpdiensten dreigden te verstoren..........

Onderzoekers van Agentschap Telecom hebben een half jaar geleden de oorzaak gevonden: zonnepanelen. Omvormers van slechte kwaliteit en slordige montage blijken de voornaamste oorzaak.................

,Zonnepanelen zijn een groeimarkt en er zijn ook cowboys actief die het niet zo nauw met de voorschriften nemen’’, zegt John Derksen, hoofd toezicht bij Agentschap Telecom. Kwalitatief slechte omvormers zijn debet aan de overlast. Ze zenden een radiosignaal uit dat wordt versterkt door aansluitkabels die slordig op het dak gelegd zijn en niet keurig evenwijdig zijn vastgezet. ,,Dan fungeren die kabels als een antenne met een reikwijdte van wel 1 kilometer. Als er dan een zendmast van C2000 in de buurt staat kan er een storing optreden.’’..............

.....Laat meneer Van Turnhout zich maar melden via de website van Agentschap Telecom. Wij onderzoeken dergelijke klachten als we patronen ontdekken bij meerdere meldingen.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het AD vind dat het dus aan de zonnecellen ligt en ook door slecht gemonteerd.

Ik heb het artikel maar niet verder uitgelezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Dat is iets te kort samengevat. Er staat dat de omvormers een stoorsignaal uit kunnen zenden. En dat door verkeerde aanleg van de kabels (in een lus) een grote antenne ontstaat. Dus leg de plus en min kabel het hele traject netjes naast elkaar. En probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dan krijg je de zgn compensatie werking. Maar soms zijn er onderdelen in het systeem waar je niet goed bij kunt komen of dat er ergens op een onderdeel bespaard is... wat jammer is want bron ontstoring daar hoort het bij de beginnen....
Het artikel geeft wel aan dat het geen zeldzaam probleem is.....

https://www.veron.nl/nieu...nnepanelen-in-amersfoort/
Hier staat een mooi traject hoe eea bij EMC door zonnepanelen is opgelost waarbij de buurman als zendamateur niet normaal meer kon werken.
Met doorlinks naar de metingen oa met spectrum analyzer plaatjes..

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 09-06-2019 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Ik ben ook zendamateur met zonnepanelen. Met het oude type SE optimizers (OP300)... :+ . Zoals ik hier al eerder schreef, hebben de ferrietkralen bij mij wonderen verricht. Afstand tussen antennes en optimizers is slechts een paar meter, maar de ferrietkralen hebben bij mij wonderen verricht. Ik schat dat de storing op zowel HF en VHF een dB of 30 minder is. Op UHF merk ik geen verschil. Daar had ik al nauwelijks storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Aegle
In Schiedam hebben ze zelfs 3 Lidl vestigingen....
Maar geen boodschappen doen daar....
https://solarmagazine.nl/u/files/sm2-2016.pdf#page=8
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 01:29

TNW

Indien mogelijk zouden die omvormers open moeten om te kijken of er intern wel ferriet en ontstoringscondensatoren aanwezig zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat deze in apparatuur missen...

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Intern is bij mijn SE3000 uit het jaar kruik een ferrietringkern op de PCB gemonteerd in het AC-circuit. Aan de DC-zijde zie ik niks. Ik heb zelf maar ringkernen om de DC bedrading gemonteert. Vlak bij de MC4-connectoren onder de behuizing. Tevens 4 ringkernen bij de de optimizer. En dat x 10 optimizers. Gelukkig had ik nog een zak vol met die dingen liggen... 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zat eens te bladeren en vond hier nog een lijstje met apparatuur die storingen veroorzaken.
https://www.pc5e.nl/emc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tnx.
En er is vast meer....een aantal zaken is wel van 2014-2016 dus intussen kan het wel verbeterd zijn en toch nog het zelfde model nr hebben.
Best lastig om dat allemaal uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@-Pieter-471 En hoe is het gegaan? Wat is het resultaat?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
Het is nog een "ongoing project" helaas. Ik had ferrietkernen besteld voor de DC en de AC kant van de omvormers. Helaas passen de AC kralen niet. Ik heb meteen nieuwe besteld, bleek de levertijd ruim een maand te zijn, 9 juli zijn ze weer op voorraad bij Reichelt. Aangezien de buurvrouw nu op vakantie is wacht ik dat even af.
Ik heb wel ferrietkernen aan de DC kant geplaatst en alle DC kabels zo goed mogelijk paarsgewijs om elkaar heen gedraaid. Bij mijn eigen test FM radiootje lijkt dat wel iets te helpen, ik kan nu tenminste zenders vinden maar ze storen nog wel.
Wanneer ik helemaal klaar ben laat ik de resultaten zeker nog weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Laatst online: 20:32
Wat grotere ferrietkernen toevoegen, waar de + en - tegelijk doorheen kunnen, zo dicht als mogelijk bij de omvormer kan enorm helpen. Ook aan de AC zijde, voordeel is dat ze minder snel in de verzadiging kunnen gaan (en dan totaal niet meer werken).

Bij ieder paneel ferrietkernen toevoegen zie ik niet zoveel heil in (standaard setup met enkel een string omvormer), ja het zal zeker helpen want je onderbreekt de HF lus steeds een beetje meer, maar je stoorbron zal de omvormer zijn, en daar moet je filteren.
Je kunt ook probleemloos 10 ferrietkernen achter elkaar plaatsen vlak bij de string omvormer, zal effectiever zijn als verspreid bij de panelen. (Vanuit gaande dat je geen optimizers, micro omvormers hebt.)
In dit geval bij micro omvormers is het wel verstanding om alle in-uit gangen bij de micro omvormer te voorzien van ferrietkernen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
DjAntoon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:50:
Wat grotere ferrietkernen toevoegen, waar de + en - tegelijk doorheen kunnen, zo dicht als mogelijk bij de omvormer kan enorm helpen. Ook aan de AC zijde, voordeel is dat ze minder snel in de verzadiging kunnen gaan (en dan totaal niet meer werken).

Bij ieder paneel ferrietkernen toevoegen zie ik niet zoveel heil in (standaard setup met enkel een string omvormer), ja het zal zeker helpen want je onderbreekt de HF lus steeds een beetje meer, maar je stoorbron zal de omvormer zijn, en daar moet je filteren.
Je kunt ook probleemloos 10 ferrietkernen achter elkaar plaatsen vlak bij de string omvormer, zal effectiever zijn als verspreid bij de panelen. (Vanuit gaande dat je geen optimizers, micro omvormers hebt.)
In dit geval bij micro omvormers is het wel verstanding om alle in-uit gangen bij de micro omvormer te voorzien van ferrietkernen.
De storing wordt hier voornamelijk veroorzaakt door de optimizers. Door bij elke optimizer kralen te plaatsen, voorkom je (deels) dat de RF storing zich verspreid via de DC-bekabeling. Bij een gewone string omvormer is dat naturlijk niet van toepassing.
@-Pieter-471: mocht je in de buurt van Schiedam wonen, ik heb nog wel een paar kralen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
@Aegle Helaas, ik woon in de buurt van Apeldoorn. Mocht je kralen hebben voor een kabeldoorsnede van 10 mm dan heb ik daar zeker de verzendkosten voor over! Ik heb er 6 nodig.

Het gaat hier over micro-omvormers (APS QS1). De DC ferrietkralen heb ik zo dicht mogelijk bij de omvormers geplaatst, dus direct na de MC4 stekkers die in de omvormers zitten.

De kralen aan de AC kant plaats ik ook zo dicht mogelijk bij de omvormers, in dit geval om de kabels die vast aan de omvormers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@-Pieter-471: ik heb alleen nog kralen voor 9 of 14mm... zeg maar welke je wilt. Ik heb weinig ervaring met versturen van pakketjes, maar wil er wel m’n best doen.

PM me anders even voor verder overleg. Bespaart wat topic vervuiling :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Apeldoorn - Ede is ook nog te doen:
https://www.eijlander.nl/diversen-196076.html
Mail ze anders eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11

RvV

Ik heb net even gekeken met de 820T2 of er iets te zien was in de lucht terwijl de APS YC600's draaien, maar daar zie ik zo snel niets op de 10,20,40 meter band. Op 3m ook niet? Is dit enkel een probleem van de QS1?
Van de week zou ik nog even kunnen kijken of het misschien aan de afstand ligt. Misschien dat het wel stoort als ik een draadantenne over de panelen heen trek.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
@route99: De 10mm variant bij Eijlander hebben andere stats:
min. impedantie :
◦Z = 105 - 0 ohm @ 25Mhz
◦Z = 180 - 0 ohm @ 100Mhz

Bij Reichelt (RND 165-00013):
• impedantie @ 100 MHz: 270 O
• impedantie @ 25 MHz: 151 O

Betekent dit dat de Reichelt variant "beter" is voor mijn situatie of juist niet? Ze zijn in ieder geval veel goedkoper (eur 0,72 euro bij Reichelt, eur 3,50 bij Eijlander)

@RvV Bij mijn QS1's stoort de FM radio op 3 meter afstand enorm. Als ik die omvormer afschakel en er alleen nog QS1's op +- 8 meter afstand overblijven is de storing een stuk minder maar nog steeds veel te hoog om radio te kunnen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Let op... Reichelt staat vaak bovenaan als goedkoop.. maar als de verzendkosten erbij komen... dan hangt het er sterk af van wat je koopt of het nog steeds aantrekkelijk is.
Als je laat verzenden zijn er in NL vast goedkopere winkels op dit gebied dan Eijlander.
Vraag hier een rond, daar zitten meer experts: http://www.zendamateur.com/
Ook voor additionele tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Tijd voor een kleine update.
  • Ik heb alle uitgangen van alle microomvormers voorzien van ferrietkralen (dank @Aegle!)
  • Alle DC kabels zijn paarsgewijs om elkaar gedraaid zover mogelijk (DC kabels komen bij mijn panelen links en rechts uit het paneel, dus ik kan ze pas twisten waar ze bij elkaar komen)
  • Alle frames zijn nu geaard
Tot zover hebben deze maatregelen maar een klein beetje effect, de storing is nauwelijks minder.

Daarna heb ik contact opgenomen met het Agentschap Telecom. Van hen kreeg ik een keurige brief terug dat mijn melding niet voor behandeling in aanmerking komt omdat:
De storing op aanwijzing van Agentschap Telecom op eenvoudige wijze kon worden verholpen. Toelichting: U dient dit te bespreken met uw installateur en/of fabrikant van uw omvormers (APS).
Aangezien ik zelf de installateur ben zit er dus niets anders op dan contact te zoeken met APS. Drie weken geleden heb ik een mailtje gestuurd naar APS Nederland, maar tot nog toe niets gehoord. Ik heb net nog maar even een reactieformulier op hun website ingevuld. Voorlopig kan ik niets anders doen dan afwachten.

Als iemand nog tips heeft houd ik mij aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04-2020

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

@-Pieter-471 Sorry als ik je oude topic 'kaap', maar wellicht haal je er informatie uit.

@Aegle Aegle,

Ik las je reactie in dit topic en je gebruikt Ferriet kralen om de storing te onderdrukken. Nu ben ik zelf ook radiozendamateur (PC4AD) en gedurende deze zonnige dagen heb ik bijzonder veel geknetter over hele banden heen.

De bron van de storing is duidelijk - deze is afkomstig van zonnepanelen van een buurman 3 huizen verder op. Al een paar keer contact gehad, hij heeft zijn leverancier en fabrikant op de hoogte gesteld maar de reactie is nihil.

Ook mijn buurman gebruikt SolarEdge, niet wetende dat dit het gevolg zou zijn. Het betreft een 14 panelen systeem met een SolarEdge SE3680H en optimizers.

Afgelopen week ben ik bij hem geweest, het ligt op een schuurdak dus kan er relatief makkelijk bij.
Het geheel oogt wat rommelig, is niet voorzien van enige zichtbare vorm van ontstoring en zo te zien loopt de bekabeling ook nog eens in een loop - alle ingrediënten voor een flinke stoorbron zijn daarmee eigenlijk wel samengevoegd.

Samen zijn we aan 't overleggen hoe we dit het beste kunnen aanvliegen, zonder daarbij diep in de buidel te moeten tasten, want dat is nou net niet de bedoeling.

Een aantal dingen die we kunnen gaan doen:
1) De loop 'ombouwen' naar een rechte lijn en aan het einde rechtsomkeert met 1 "-" lange leiding langs de "+" leiding.
2) De lange kabel tijdens het aanleggen daarvan twisten met de kabels in de "+" leiding.
3) Ferriet kernen plaatsen bij alle uitgangen van de optimizers (zowel van de +/- leidingen als die naar de zonnepanelen zelf.
Aegle schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:40:
Ik ben ook zendamateur met zonnepanelen. Met het oude type SE optimizers (OP300)... :+ . Zoals ik hier al eerder schreef, hebben de ferrietkralen bij mij wonderen verricht. Afstand tussen antennes en optimizers is slechts een paar meter, maar de ferrietkralen hebben bij mij wonderen verricht. Ik schat dat de storing op zowel HF en VHF een dB of 30 minder is. Op UHF merk ik geen verschil. Daar had ik al nauwelijks storing.
Mij gaat het voornamelijk om de HF, maar ook zeker de VHF is mooi meegenomen. Kun je aangeven welke ferriet-kernen je gebruikt hebt en of je wellicht nog meer tips hebt?

Zelf heb ik (nog) geen zonnepanelen. Wel is het "niet storen" natuurlijk een eis die er gaat komen als ik overstag ga.

Alvast bedankt en 73 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
De storing welke jullie ondervinden wordt voornamelijk veroorzaakt door de powerline communicatie van de optimizers.
Onlangs heeft SolarEdge enkele optimizers vernieuwd welke beduidend minder storing of interferentie veroorzaken zoals ze het zelf noemen.

Voorkom inductie lussen, leg + en - bekabeling parallel lamgs elkaar, aanvullend kun je de bekabeling twisten. Op deze manier ben je er zeker van dat de inductie lussen tot een minimum beperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@plankie: Ik weet zo niet uit m’n hoofd het type van de ferrietkralen, maar dat zoek ik wel op.
Bij mij liggen de + aders niet in een loop maar redelijk parallel. Als ik m’n panelen opnieuw zou leggen dan zou ik de + en - kabels twisten. Inderdaad is het voornamelijk de Powerline communicatie die eenhoorn rotzooi veroorzaakt. Zaak is dan ook de DC bedrading zo strak mogelijk naast elkaar leggen.

Na het ontstoren ervaar eigenlijk nauwelijks tot geen storing meer van m’n eigen installatie. Het QRM-niveau is hier redelijk hoog. Maar als ik mijn PV uitschakel dan blijft het stoor niveau hetzelfde.

O ja, als zendamateur ben ik niet zo heel actief. Ik heb wel nog wat HF, VHF en UHF en 10GHz spullen staan. Ook voor ATV. Maar je, antennes he? Da’s hier nog wel een dingetje...

Edit: in Electron van een paar maanden terug stond een uitgebreid artikel over het ontstoren van PV. Ik meen dat het hier ging om een SMA omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door Aegle op 23-04-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbree
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 12:20
Ik heb sinds vrijdag ook een set van 14 zonnepanelen en SolarEdge omvormer. Op de VHF een S5 met ruis.
Welke type kralen zijn het geschiktst om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
wbree schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:23:
Ik heb sinds vrijdag ook een set van 14 zonnepanelen en SolarEdge omvormer. Op de VHF een S5 met ruis.
Welke type kralen zijn het geschiktst om te gebruiken?
In een van de eerste posts van dit topic staat al een link naar een site waar je ferrietkralen kunt kopen.
Maar om je even op weg te helpen, zorg dat je de juiste diameter besteld, even met een schuifmaat de kabeldikte opmeten en bestel aan de hand daarvan de ferrietkralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
205Gutmann schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

In een van de eerste posts van dit topic staat al een link naar een site waar je ferrietkralen kunt kopen.
Maar om je even op weg te helpen, zorg dat je de juiste diameter besteld, even met een schuifmaat de kabeldikte opmeten en bestel aan de hand daarvan de ferrietkralen.
Naast de juiste diameter begrijp ik dat ze ook in het juiste frequentiegebied moeten werken.
Direct bij in- en uitgangen van apparatuur ferrietkralen aan te brengen over de gelijkstroom (DC) kabels. Wel moet ferriet voor het juiste frequentiegebied worden toegepast (HF-band). Hoe groter het raakvlak tussen ferriet en bedrading, hoe beter de werking is.
https://www.agentschaptel...oringen-door-zonnepanelen

Nu heb ik maar een simpele installatie zonder optimizers of micro omvormers, gewoon een string aangesloten op een omvormer.

Is het dan nog wijs om ferrietkernen te plaatsen op de DC kabels bij de omvormer? En is onderstaande kern dan geschikt voor 6mm solarkabel, ook qua frequentiegebied?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sXrNYmw8/screenshot-166.png
Productpagina
Datablad

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 04-06-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wolly het kan nooit kwaad... Maar heb je ergens een concrete storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:04:
@Wolly het kan nooit kwaad... Maar heb je ergens een concrete storing?
Nee geen concrete storing voor zover mij bekend maar naar aanleiding van het nieuws van gisteren ben ik op de site van Agentschap Telecom terecht gekomen waar die Ferriet tip stond.

Alhoewel ik wel een slecht GSM bereik heb in huis nu ik erover nadenk. Maar goed, mocht ik met die paar euro aan ferrietkernen een mogelijke storing voor mijn gsm bereik, wifi bereik of de radiohobby van iemand anders kunnen voorkomen dan doe ik dat graag.Moeten het alleen wel de juiste ferriet kernen zijn voor de HF-band.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-06-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Test eerst eens of het GSM bereik significant (dubbel blind?) beter wordt na het uitschakelen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Even out of the box. Probeer eens een DAB+ wekker radio. Geef je haar kado. Als het werkt, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbree
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 12:20
Nog even ter aanvulling op mijn eerdere bericht. Heb de VHF (144 MHZ) zend/ontvanger vervanger door een wat recenter apparaat en heb nu nauwelijks last. Dus de storing heeft ook effect op de afscherming/kwaliteit van de ontvanger.
Pagina: 1