Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57
Ik heb een Goodwe-3000XS omvormer, met 3280Wp aan panelen hierop aangesloten. Op basis van de oriëntatie, de zonnestaling en temperatuur van de afgelopen dagen, en de prestatie van mijn andere string zonnepanelen die ook op een GoodweXS zijn aangesloten, verwacht ik een piek rond 15:00 's middags rond de 2900 - 3000W.

Het blijkt dat de omvormer afregelt rond de 2750W.

Voorbeeld de curve van de 12de, tussen 14:30 en 16:00 was de lucht behoorlijk helder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd3ttwHZvUhbSOYsha3sEal-Fds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQvWu59ABz0OwAQQsIvG8oMl.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar de andere data van de omvormer kijk, ligt de stringspanning en stroom precies waar ik die verwacht op basis van de curves van mijn panelen.

Contact gehad met Goodwe, zij suggereren de Power Limit, maar deze functie staat uit.

Wat mij wel opvalt dat de temperatuur die in de omvormer geregistreerd wordt, al heel snel hoog kan worden. Bij een omgevingstemperatuur van 18C en een afgegeven vermogen van 2500W kan de temperatuur al oplopen tot 60 - 65C.

Ook over de temperatuur contact gehad met Goodwe maar ze zeggen dat dit normaal is en dat de omvormer vanzelf afregelt op het moment dat de temperatuur te hoog wordt. Ik vindt twee dingen raar aan dit verhaal:
  • Het afregelen van het vermogen rond de 2750W begint ook als de temperatuur in de omvormer nog rond de 50C ligt. Afregelen vermogen en de temperatuur lijken dus totaal niet met elkaar overeen te komen.
  • Als je een omvormer koopt met een specificatie van 3000W (3300W piekvermogen) dan zou je toch mogen verwachten dat die, in een omgevingstemperatuur van 18C, bij 2500W geleverd vermogen, nog gewoon binnen de normale operating conditions blijft.
Met het afregelen rond de 2750W betreft en de snel oplopende temperatuur, bij vermogens boven de 2500W, lijkt dit eerder een 2500XS model te zijn dan een 3000XS.

Vervolgvragen staan uit bij Goodwe maar het zou wel helpen als ik wat ondersteunende data heb.

Mijn vraag, heeft iemand anders een 3000XS model en wat zijn jullie ervaringen met interne temperatuur en aftoppen van het vermogen?

Beste antwoord (via haw op 15-04-2021 20:38)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
haw schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:36:
Ik heb een Goodwe-3000XS omvormer, met 3280Wp aan panelen hierop aangesloten. Op basis van de oriëntatie, de zonnestaling en temperatuur van de afgelopen dagen, en de prestatie van mijn andere string zonnepanelen die ook op een GoodweXS zijn aangesloten, verwacht ik een piek rond 15:00 's middags rond de 2900 - 3000W.

Voorbeeld de curve van de 12de, tussen 14:30 en 16:00 was de lucht behoorlijk helder:

[Afbeelding]

Als ik naar de andere data van de omvormer kijk, ligt de stringspanning en stroom precies waar ik die verwacht op basis van de curves van mijn panelen.

Contact gehad met Goodwe, zij suggereren de Power Limit, maar deze functie staat uit.

Wat mij wel opvalt dat de temperatuur die in de omvormer geregistreerd wordt, al heel snel hoog kan worden. Bij een omgevingstemperatuur van 18C en een afgegeven vermogen van 2500W kan de temperatuur al oplopen tot 60 - 65C.

Ook over de temperatuur contact gehad met Goodwe maar ze zeggen dat dit normaal is en dat de omvormer vanzelf afregelt op het moment dat de temperatuur te hoog wordt. Ik vindt twee dingen raar aan dit verhaal:
  • Het afregelen van het vermogen rond de 2750W begint ook als de temperatuur in de omvormer nog rond de 50C ligt. Afregelen vermogen en de temperatuur lijken dus totaal niet met elkaar overeen te komen.
  • Als je een omvormer koopt met een specificatie van 3000W (3300W piekvermogen) dan zou je toch mogen verwachten dat die, in een omgevingstemperatuur van 18C, bij 2500W geleverd vermogen, nog gewoon binnen de normale operating conditions blijft.
Met het afregelen rond de 2750W betreft en de snel oplopende temperatuur, bij vermogens boven de 2500W, lijkt dit eerder een 2500XS model te zijn dan een 3000XS.

Vervolgvragen staan uit bij Goodwe maar het zou wel helpen als ik wat ondersteunende data heb.

Mijn vraag, heeft iemand anders een 3000XS model en wat zijn jullie ervaringen met interne temperatuur en aftoppen van het vermogen?
Van een ander fora:
Zie de een na laatste post:
Even drie plaatjes die wel aardig zijn in dit topic:
- De eerste is van 29 juli. Toen zat de oude firmware er nog in die op 90% gelimiteerd was. Zeg 2780W
- De tweede is van 31 juli. Toen zat de nieuwe firmware erin die gewoon de 3300W van de specs moet kunnen leveren.
- De derde is van 2 aug. Die 3300W is idd de max. (2 aug. was veel koeler dan 31 juli)

En een paar posts er boven:
Toeval bestaat niet: de installateur belt me zojuist terug. De XS range is pas kort op de Nederlandse markt en de power factor is sofware-matig afgeknepen op een factor 0,9 (die je overigens niet in het display ziet of kan instellen, dus onder de motorkap).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je ergens een landsinstelling of landcode vinden waarop die staat ingesteld?

Dat hoort NEN_EN50438 te zijn voor NL
VDE4105 is voor duitsland en daar hanteren ze 70% van het vermogen
C10/C11 is voor belgie

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik heb ook een 3000XS en heb er 3360Wp aan hangen, op 61° helling en net iets van zuid af (10 graden richting westen).

Allereerst, wat is de bron van de waardes en grafiek? Als je dat scraped bij Goodwe dan is de interval iets van 5-6 min. dus dat vertekend ook al. Je kunt beter op een mooie dag zelf even op het display kijken, rond 15:30 is een goed meetmoment zo te zien.

Heb vorige week toen het 5°C was buiten, pieken gezien op het display van 3148W. Dat is wel uitzonderlijk, puur omdat het zo fris was met harde wind en afwisselend wolken en dan erg felle zon. In de Goodwe portal zie ik rond dat tijdstip een piek van 3114W, dus hij moet zeker hoger kunnen.

Laat maar weten als ik nog iets voor je moet nakijken in mijn settings of als je meer meetwaardes wil hebben.

Mijn omvormerfirmware is v1.02.10 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:41:
Kun je ergens een landsinstelling of landcode vinden waarop die staat ingesteld?

Dat hoort NEN_EN50438 te zijn voor NL
VDE4105 is voor duitsland en daar hanteren ze 70% van het vermogen
C10/C11 is voor belgie
Landinstelling staat goed.

En 70% van 3300W is maar 2310W. Dan zou het nog minder opleveren :/ hoewel ik best tevreden was met mijn 18.1kWh gisteren, terwijl het toch tot 10:30 bewolkt was met sneeuw en hagel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
ThinkPadd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:50:
Ik heb ook een 3000XS en heb er 3360Wp aan hangen, op 61° helling en net iets van zuid af (10 graden richting westen).

Allereerst, wat is de bron van de waardes en grafiek? Als je dat scraped bij Goodwe dan is de interval iets van 5-6 min. dus dat vertekend ook al. Je kunt beter op een mooie dag zelf even op het display kijken, rond 15:30 zo te zien.
De bron is inderdaad de Goodwe portal. En hoewel ik een XS model heb met én een Wifi aansluiting, én een aparte RS485 poort, lukt het nog niet echt om daar de juiste data uit te krijgen (daar had je me al voor gewaarschuwd).

Natuurlijk ben ik al een paar keer snel naar boven gerend op het moment dat de zon doorbrak op een koude dag, maar nooit waardes boven 2770W gezien op het display.
ThinkPadd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:50:
Heb vorige week toen het 5°C was buiten, pieken gezien op het display van 3148W. Dat is wel uitzonderlijk, puur omdat het zo fris was met harde wind en afwisselend wolken en dan erg felle zon. In de Goodwe portal zie ik rond dat tijdstip een piek van 3114W, dus hij moet zeker hoger kunnen.

Laat maar weten als ik nog iets voor je moet nakijken in mijn settings of als je meer meetwaardes wil hebben.

Mijn omvormerfirmware is v1.02.10 trouwens.
Firmware versie is V1.11.11.

Ik ben wel benieuwd hoe jouw gelogde temperatuur er op de Goodwe portal uitziet.

Ik ga vanvond alle instellingen even noteren.

Enige wat, uit mijn hoofd, afwijkend is, is de Shadow functie die ik aan heb staan. Dat levert in de ochtend met wat schaduw op 2 panelen, significant meer op. Maar het zou, afgezien van die paar minuten tijdens het scannen van de voltage range, geen effect moeten hebben op het piekvermogen midden op de dag. De komende dagen worden mooi, ik kan wel eens proberen om, midden op de dag, de Shadow functie uit te zetten. Bij mijn andere GW-XS omvormer heeft dit trouwens geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij m'n ouders hangt een GW3000D-NS met 3500Wp eraan. Daar topt hij af op +/- 3005W zie ik in de Goodwe portal. Temperatuur van hun omvormer was op een perfecte dag maximaal 37°C. Zij hebben ook schaduw, dus daar staat die functie ook aan. Bij mij staat hij uit, ik heb geen last van schaduw.

Mijn temperatuurmetingen zijn niet helemaal relevant, ik heb er namelijk een oude computerfan met thermostaat (W1701) bovenop liggen. Had ik nog liggen in de rommellade en vond ik wel handig voor in de zomer, omdat het dan op zolder (waar de omvormer hangt) best wel warm (32-35°C) kan worden :P Als echte Tweaker wil ik het maximale vermogen eruit persen natuurlijk >:) Warmste punt van de omvormer lijkt rechtsboven te zijn, daar heb ik de temperatuurvoeler tussen de koelribben geklemd. Fan schakelt in bij +/- 35°C. In de logging zie ik dat de omvormer bij een perfecte zonnige dag rond het middaguur zo'n 55°C aangeeft.

Gezien de buitenkant van de omvormer nog steeds prima aan te raken valt denk ik dat de temperatuur bij onze omvormers onjuist, of op een verkeerde plek wordt gemeten. Het lijkt inderdaad alsof jouw omvormer aftopt op een te laag vermogen. Als je het vergelijkt met de vermogens bij mij en m'n ouders, dan zou hij bij jou zeker nog wel wat hoger moeten kunnen. Je zou ook eens kunnen proberen om hem actief te koelen, als hij dan wel hoger komt dan is het schijnbaar temperatuurbegrenzing.

N.B. De vermogensmeting van de omvormer zelf zit bij mij een bug in. 's Avonds als het al bijna donker is dan blijft hij hangen op 84W. Mijn externe meting (kWh-meter met Youless eraan) zegt dan 13W. Hij blijft op 84W staan totdat de omvormer uitschakelt vanwege te weinig licht. Overdag klopt het wel weer, dan is het verschil tussen de omvormer/portal en de losse meter <50W verschil. Het is in jouw geval dus geen meetfout lijkt mij, daar is de afwijking te groot voor.

@Aiolos heeft het bij zijn XS voor elkaar gekregen om met Modbus uit te lezen: https://github.com/janten...28#issuecomment-819059288 voor mij helaas geen optie omdat ik de benodigde pins niet in die aansluiting heb zitten :-(

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
ThinkPadd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:07:
Bij m'n ouders hangt een GW3000D-NS met 3500Wp eraan. Daar topt hij af op +/- 3005W zie ik in de Goodwe portal. Temperatuur van hun omvormer was op een perfecte dag maximaal 37°C. Zij hebben ook schaduw, dus daar staat die functie ook aan. Bij mij staat hij uit, ik heb geen last van schaduw.
Fan erop zetten wil ik ook nog doen.

Maar als ik de data van mijn andere omvormer bekijk, en die 37C bij jouw ouders, dan lijkt het erop dat die van mij veel te heet wordt.

Eens kijken of Goodwe iets meer reactie hierop wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is het aftoppen of lijkt het aftoppen :)

3250Wp aan panelen met een piek om 15:30 (dus al lekker opgewarmd) zou ik zeggen dat die de 3000W niet gaan halen. Met pieken van seconden of minuutje maximaal misschien nog wel maar dat zie je nooit op die portal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Het is wel opvallend dat omvormer waarschijnlijk onafhankelijk van de temperatuur aftopt.
"Waarschijnlijk", omdat het logging interval met 5 min wat aan de lange kant. Maar aan de andere kant zal de temperatuur in 5 min ook niet zo snel toenemen.

Er is dus ook een kans dat de omvormer defect is.
Vandaar dat het ok wel interessant is de logging van de stroom en spanning in combinatie met het vermogen te zien. Zou je die kunne delen? Het is sowieso interessant om te zien hoe een omvormer aftopt (spanning boven of onder MPP?).

Toch even een checkvraag:
Er is voldoende vrije ruimte (zie handleiding) rond de omvormer om de lucht vrij rond de omvormer te laten stromen? Ze hangen niet direct boven elkaar?

Zelf heb ik ook een Goodwe 3000D-NS. Die kun je echter nauwelijks met de 3000XS vergelijken. Die laatste zit aan bovenkant van de modelreeks, is 295*230*113 mm en weegt 8 kg.
De 3000D-NS zit juist aan de onderzijde van de zwaardere lijn die tot 6000 W loopt, is 354*433*147 mm en weegt 13 kg!
Volume is 3x zo groot, (koel?)oppervlak ruim 2x.

Mijn omvormer hangt op een koele plaats (in de kelder) en wordt net lauw (Ik zie max. 30oC en heb er 3.1 kWp op zitten) Overigens vertrouw ik de temperatuurmeting niet zo. Als de omvormer opstart geeft 'ie 4oC aan. Zo koud is m'n bier niet... Maar als ik m'n hand op de koelribben leg, klopt die 30oC wel ongeveer.

Off topic: Zelfde probleem met foute vermogensmeting aan onderzijde bereik als bij ouders van @ThinkPad . Ik vermoed dat dat met de resolutie van de stroommeting te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
WackoH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
[...]
"Waarschijnlijk", omdat het logging interval met 5 min wat aan de lange kant. Maar aan de andere kant zal de temperatuur in 5 min ook niet zo snel toenemen.
[...]
Ik zie dat als je een export doet in de Goodwe portal, je een .xls krijgt met 1 minuut intervallen :)

P.S. Die ondergrens qua vermogen waar hij op blijft steken is bij mijn XS, of het bij de D-NS van m'n ouders ook zo is weet ik niet. Maar gezien het bij de jouwe wel zo is zijn er dus meerdere series die daar 'last' van hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
WackoH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Het is wel opvallend dat omvormer waarschijnlijk onafhankelijk van de temperatuur aftopt.

Er is dus ook een kans dat de omvormer defect is.
Vandaar dat het ok wel interessant is de logging van de stroom en spanning in combinatie met het vermogen te zien. Zou je die kunne delen? Het is sowieso interessant om te zien hoe een omvormer aftopt (spanning boven of onder MPP?).

Toch even een checkvraag:
Er is voldoende vrije ruimte (zie handleiding) rond de omvormer om de lucht vrij rond de omvormer te laten stromen? Ze hangen niet direct boven elkaar?
De temperatuurlogging van de omvormer laat zien dat het een heel traag systeem is. Het is ook redelijk veel massa met een relatief klein koellichaam dus je verwacht ook niet dat de temperatuur heel snel reageert.

De omvormers hangen in twee verschillende ruimtes en er is voldoende vrije ruimte om de omvormer heen. Ik heb ook de ruimtetemperatuur gelogd en die was stabiel tussen de 18 en 20C. Ook één dag nog een muur staan witten met de ramen tegen elkaar open, toen was het in de ruimte een stuk kouder.

Ik had even wat moeite een stabiel plaatje te vinden omdat ik, sinds dat de omvormer hangt, nog geen dag heb gehad zonder de incidentele wolk. De logging van het SEMS portal laat dus veel spikes naar beneden zien. Die spikes zie ik ook op hetzelfde moment in de data van de andere omvormer, dus moeten dat wel wolken zijn (beide strings twee dakvlakken maar wel met dezelfde oriëntatie).

Ik heb dus de Vpv, Ipv en Pac van het SEMS portal gedownload, Vpv x Ipv = Ppv en dan beide vermogens geplot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux8XDq3TibMbsMku7PSXoX4FPTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hd25KaQQr6BY64B7cBTbppn1.png?f=fotoalbum_large

Door alle spikes heen, zie je dat de omhullende van de Ppv lijn gewoon een normaal profiel vertoont maar dat de Pac strak aftopt rond de 2750W. De andere omvormer heeft dit gedrag op die dag niet en topt pas af bij de het max AC vermogen dat in de specificatie staat.

Als de dakkapel geschilderd is, wil ik er eigenlijk nog een paneel bij leggen maar op deze manier heeft dat geen zin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:55
@haw kan je ook de Vpv weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@haw
Dat extra paneel heeft altijd zin, in alle tijden dat het vermogen onder de 2780 zit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
@haw
jep geef eens een logging van de Vmpp (Vpv waarschijlijk genoemd in jouw systeem.) in de grafiek met de W (of VA)

op het moment dat je aftopt, haalt de mpp van de omvormer je panelen uit het optimum gedeelte.
zie ook de IV-cruve (deze curve is van een ouder 240Wp paneel, maar is relatief ook met de moderne panelen zo.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
(kijkend naar de blauwe lijn van 1000W/m2, laten we een zonnig moment aan houden voor het verhaal.)
dit paneel draait optimaal als hij +/-30Vmpp levert, dan geeft hij 8Ampp.
gaat de omvormer aftoppen dan neemt hij minder Ampp uit de string.
laten we zeggen hij topt af op 4Ampp, dan stijgt de Vmpp naar rechts en zit je op de +/-36Vmpp.

dit zie je vaak goed als je de Vmpp/Vpv in een grafiek zet. ;)

en jep een extra paneel heeft altijd nu.
meer Wp is meer opbrengst, het loopt als het echt te veel Wp word niet meer lineair mee omhoog. ;)
(maar zorg er voor dat je altijd onder de max V van de omvormer blijft met de Voc, ook als het koud is buiten. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-04-2021 15:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNqpagr14MBPMYzy9MU09RzacOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57GZ7eTARkY6xQGlvhvHAJG0.png?f=fotoalbum_large

In de Vpv zie je duidelijk het schakelen tussen de verschillende lokale MPP. Op het moment dat het maximum vermogen bereikt wordt, is er geen schaduw op de panelen en ligt Vpv waar je die verwacht. Uit de specificatie van het paneel V-MPP ongeveer 42V, en voor de string dan 42V x 8 = 336V.

Als je de Vpv op andere momenten goed bekijkt en het I-V diagram van het paneel erbij haalt, zie je dat er 's ochtends, rond 10:00, perfect een ander MPP gevonden wordt, maar b.v,. tussen 11:00 en 12:00 worden enkele bypass diodes van de 2 schaduwpanelen aangesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx-5jofDsiracBoiKQWLk3ZJQyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xV7PRhbgJtTCMQ2Ghjd8cw20.png?f=user_large

Uitgaande van de specificaties van het paneel, de situatie 's ochtends met schaduw en 's middags zonder schaduw even gesimuleerd en dan klopt het globaal MPP scannen van de omvormer heel aardig met wat je zou verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0-7yQmv8UJPLpsscCr6yifRnMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p93do87ZKRXW6bglfJGgVstc.png?f=user_large

Op dat punt lijkt de omvormer het dus prima te doen. Ik verwacht dan ook niet dat het lagere afgegeven vermogen ligt aan de schaduw functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 09:18
als de omvormer zo heet wordt, zou het dan niet simpel deraten kunnen zijn? Had je al een fan geprobeerd? Vandaag is een mooie dag om te testen, hier echt veel hoge spikes door de bewolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
borft schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:46:
als de omvormer zo heet wordt, zou het dan niet simpel deraten kunnen zijn? Had je al een fan geprobeerd? Vandaag is een mooie dag om te testen, hier echt veel hoge spikes door de bewolking.
Op zich is die fan een idee maar deraten bij 50C is te vroeg en verder hoort een goed werkende omvormer met deze specificaties geen 60C+ te worden bij 2500W vermogen en 18C omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:55
Houd er rekening mee dat de temperatuur gemeld waarbij derating begint, de omgevingstemperatuur is, niet de temperatuur in de omvormer (zoals goodwe logt). Die kan intern dan nog een stuk hoger zijn.

Zelf heb ik nog nooit een duidelijk geval van derating gezien, d.w.z. dat het vermogen actief teruggeschroefd wordt om de temperatuur omlaag te krijgen. Meestal is het verlies van vermogen te wijten aan de warme panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
il-Principe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:24:
Houd er rekening mee dat de temperatuur gemeld waarbij derating begint, de omgevingstemperatuur is, niet de temperatuur in de omvormer (zoals goodwe logt). Die kan intern dan nog een stuk hoger zijn.

Zelf heb ik nog nooit een duidelijk geval van derating gezien, d.w.z. dat het vermogen actief teruggeschroefd wordt om de temperatuur omlaag te krijgen. Meestal is het verlies van vermogen te wijten aan de warme panelen.
Klopt, dat is precies wat Goodwe ook zegt. Dus een gelogde temperatuur van 50 of 60C zegt niet zo veel.

Ik kom net thuis en alle instellingen nog eens gecontroleerd, alles lijkt te kloppen.

Maar ook nog een flinke bui natte sneeuw, panelen koud, omvormer koud, ruimtetemperatuur koud, en zodra de zon tevoorschijn komt een horizontale lijn van 2770W.

Het zou mooi zijn als iemand, die geen fan op zijn 3000XS heeft staan, zijn gelogde data zou kunnen delen. Dan heb ik wat meer munitie als ik bij Goodwe beroep ga doen op de garantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
haw schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:36:

[Afbeelding]

Van een ander fora:
- De eerste is van 29 juli. Toen zat de oude firmware er nog in die op 90% gelimiteerd was. Zeg 2780W
- De tweede is van 31 juli. Toen zat de nieuwe firmware erin die gewoon de 3300W van de specs moet kunnen leveren.
- De derde is van 2 aug. Die 3300W is idd de max. (2 aug. was veel koeler dan 31 juli)

Toeval bestaat niet: de installateur belt me zojuist terug. De XS range is pas kort op de Nederlandse markt en de power factor is sofware-matig afgeknepen op een factor 0,9 (die je overigens niet in het display ziet of kan instellen, dus onder de motorkap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
Rouske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:43:
[...]

Van een ander fora:

Dit lijkt het inderdaad te zijn _/-\o_

Ik dacht dat ik met firmware versie 1.11.11 al redelijk goed zat. Benieuwd wat Goodwe zegt.

EDIT: met deze tip wat specifieker op Google gezocht. Nu op een Belgisch forum gevonden dat het probleem toch verholpen zou kunnen worden door de landinstelling te wijzigen. Die staat bij mijn beide omvormers op “Holland” maar het is natuurlijk niet gezegd dat die instelling in firmware V1.03.08 hetzelfde betekent als in V1.11.11. Je zou ook “50Hz grid default” kunnen gebruiken.

Welke landinstelling gebruiken andere XS gebruikers hier?

[ Voor 17% gewijzigd door haw op 14-04-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:35
Ik kan via de sems portal zelf in de omvormer instellingen en daar controleren. Mijn power-factor staat op 1.0 op een XS1500. Het is het blauwe knopje "instellen" op de omvormer pagina. Ik moet dan uiteraard eerst de disclaimer door dat ik de boel kan slopen en dan op akkoord drukken, dan kun je allerhande interessante instellingen editten. Ik weet niet of dat komt omdat ik regelmatig bij Goodwe ben wezen zeuren of dat iedereen die optie heeft in sems portal. Ik heb versie 3.2.9 op een android 9 smartphone. Wie weet kun je er iets mee ?

En oja, ook land Holland

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je de powerfactor niet zelf aanpassen in het menu? https://www.goodwe.com/Pu...eries%20User%20Manual.pdf

Zie boomstructuur 5.2.3 op pagina 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
ThinkPadd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:20:
Kun je de powerfactor niet zelf aanpassen in het menu? https://www.goodwe.com/Pu...eries%20User%20Manual.pdf

Zie boomstructuur 5.2.3 op pagina 19
Nee dat kan niet. Er lijkt ook nog iets hard coded in sommige firmware versies te zitten.

Ik heb net alle instellingen in het menu van mijn beide XS omvormers bekeken en die staan exact gelijk. Alleen de firmware versie is anders, de oudere versie doet het dus wel goed.

[ Voor 19% gewijzigd door haw op 15-04-2021 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
Lardman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:15:
Ik kan via de sems portal zelf in de omvormer instellingen en daar controleren. Mijn power-factor staat op 1.0 op een XS1500. Het is het blauwe knopje "instellen" op de omvormer pagina. Ik moet dan uiteraard eerst de disclaimer door dat ik de boel kan slopen en dan op akkoord drukken, dan kun je allerhande interessante instellingen editten. Ik weet niet of dat komt omdat ik regelmatig bij Goodwe ben wezen zeuren of dat iedereen die optie heeft in sems portal. Ik heb versie 3.2.9 op een android 9 smartphone. Wie weet kun je er iets mee ?

En oja, ook land Holland
Dan moet ik de port forwarding weer aanzetten, die had ik net dichtgezet.

Ik heb ook versie 3.2.9 maar dan op iOS maar daar zie ik nergens een optie/knopje om instellingen te wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door haw op 15-04-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Port forwarding is niet nodig, de wifi-module zoekt zelf contact met Goodwe. In de iOS app heb je de optie qua instellingen niet, moet via Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
ThinkPadd schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:55:
Port forwarding is niet nodig, de wifi-module zoekt zelf contact met Goodwe. In de iOS app heb je de optie qua instellingen niet, moet via Android.
Hmmmm, even een Android apparaat regelen dan. Of zou het met een emulator op Windows ook werken? Bluestacks, werkt dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mr4bCZr8RAjxhNssiHyWm1rpbO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ofjnm2P1YZ968hrwRxnkgYlY.png?f=user_large

Power factor staat gewoon op 1 dus.

Bij de landinstellingen zie ik wel 3x Holland staan. Iemand een idee wat die andere twee betekenen?

Ondertussen via Google wel één of ander half Chinees/Engels document gevonden, zowel "Holland" als "Holland 16/20A'" zouden beide de veiligheidsinstellingen volgens EN50438 moeten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPCojqsKpvNuyeQPMWLCgoeEJOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rkBeQHijfCQWpDNMcwAA85Vr.png?f=user_large

Net bericht gehad van Goodwe, ze gaan er andere firmware op zetten.

[ Voor 74% gewijzigd door haw op 15-04-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
haw schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:34:
[...]

Dit lijkt het inderdaad te zijn _/-\o_

Ik dacht dat ik met firmware versie 1.11.11 al redelijk goed zat. Benieuwd wat Goodwe zegt.

EDIT: met deze tip wat specifieker op Google gezocht. Nu op een Belgisch forum gevonden dat het probleem toch verholpen zou kunnen worden door de landinstelling te wijzigen. Die staat bij mijn beide omvormers op “Holland” maar het is natuurlijk niet gezegd dat die instelling in firmware V1.03.08 hetzelfde betekent als in V1.11.11. Je zou ook “50Hz grid default” kunnen gebruiken.

Welke landinstelling gebruiken andere XS gebruikers hier?
Hier een BE (ofja, NL'er in BE, maar goed :+ ) met 2000XS, hele installatie zelf geplaatst en aangesloten. In BE heb je een 'gelijkvormigheidsattest' nodig van de omvormer dat deze goedgekeurd is voor de Belgische markt. Daar staat een bepaalde firmware versie bij en die was hoger dan deze op mijn omvormer. Daarom contact opgenomen met Goodwe (Nederland) en na wat heen en weer hebben ze de toen laatste versie van de firmware geflashed, die bleek nog altijd lager te zijn dan deze waarmee ze de gelijkvormigheid hadden aangevraagd, dus nog eens terug naar support.. 'Oh, u bent beter op de hoogte dan wij', tja...

Long story short:
- Firmware waarmee de omvormer binnen kwam, landinstelling BE: 2200W max.
- Nieuwe firmware waarmee de omvormer gekeurd was, landinstelling BE: 1800W max.
- Nieuwe firmware waarmee de omvormer gekeurd was, landinstelling '50Hzdefault': 2200W max.

Met andere woorden, bij de keuring na installatie stond de landinstelling op BE en nu terug op 50Hzdefault ;)

Probeer het eens, grote kans dat je ineens wel de power er uit haalt die hij zou moeten leveren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haw
Één stapje verder.

Goodwe heeft vandaag de firmware geüpdate van V1.11.11 naar V1.51.11 het vermogen komt boven de 2770W,..... maar topt nu af bij 3000W.

Op zich zal het niet zo veel uitmaken of je pieken tot 3300W bereikt of stabiel op 3000W zit. Maar toch, er staat 3300W piek vermogen in de specificatie, dus moet dat kunnen.

De komende dagen wordt het zonniger. Een paar dagen data verzamelen en dan nog eens naar Goodwe mailen.

EDIT: Nog even naar mijn andere omvormer (een 1000XS) gekeken. Daar heb ik verhoudingsgewijs meer Wp vermogen op aangesloten dus zou die vaker boven de 1000W moeten zitten dan mij nieuwe systeem boven de 3000W zit. Alle data over april en mei 2020 (extreem goede maanden geweest) van het SEMS portal gehaald en gekeken hoe vaak dit nu echt voorkomt. Dit blijkt 0.01% van de totale opwekking te zijn. Voor die 6 of 7 cent per jaar vind ik het dan niet erg als Goodwe dit niet kan oplossen.

[ Voor 35% gewijzigd door haw op 15-04-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ik heb even extra scherp opgelet, mijn XS hangt nog niet zo lang (2e handsje) en zelfde firmware als ts en de 1500xs knijpt op 1380 watt ongeveer. Voltage gaat ook omhoog dus ik ga nog wel even een mailtje dichten naar goodwe, ik heb het probleem dus ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Lardman op 16-04-2021 08:14 . Reden: Mobiel typen is een hel ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wel gek dat ik met een véél oudere firmware (V1.02.10) regelmatig 31xxW zie bij goed weer. Nieuwer hoeft dus niet perse beter te zijn lijkt mij dus.

Wat is de makkelijkste manier om dit probleem te achterhalen? Aangezien de 3000D-NS bij mijn ouders strak op 3000W aftopt hebben zij dit issue wellicht ook?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:05
De 60 kW Goodwe's die ik log gaan zelden over de 66 kW terwijl ik 69 kW had verwacht. (aan ieder hangt 99 kWp oostwest 20 graden).
De netspanning zit op zulke momenten wel altijd boven de 415 V tussen de fasen. (=239.6 V tussen fase en nul)

https://www.google.com/ur...Vaw3L3o1mqVfNynKWJmfcAbHN laatste 2 pagina's

Niet dat het veel opbrengst scheelt maar verwachten jullie dat ik iets kan bereiken met het aanpassen van de landinstellingen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:21:
Wel gek dat ik met een véél oudere firmware (V1.02.10) regelmatig 31xxW zie bij goed weer. Nieuwer hoeft dus niet perse beter te zijn lijkt mij dus.

Wat is de makkelijkste manier om dit probleem te achterhalen? Aangezien de 3000D-NS bij mijn ouders strak op 3000W aftopt hebben zij dit issue wellicht ook?
Ik vermoed, toch zeker voor hier in BE, dat ze met de nieuwere firmwares de nodige extra beveiligingen / eisen / limieten hebben moeten inbouwen op basis van het land van toepassing. Hier in BE bijvoorbeeld moet je, toen ik de omvormer plaatste, een 'prosumententarief' betalen van +/-100 EUR / jaar / kW van je omvormer. Voor mijn 2000XS bijvoorbeeld staat in de datasheet max. 2200W, terwijl deze volgens het gelijkvormigheidsattest hier in BE gecertificeerd is op 2000W en je dus 20 EUR/jaar minder moet betalen. Met de landinstelling op België blijft hij daar vervolgens ook netjes onder, maar als je hem aanpast naar '50Hzdefault' dan werkt hij dus zoals uit de fabriek op max. 2200W.

Voor wat betreft de 3000D-NS, daar staat in de datasheet gewoon max. 3000W met als opmerking:
*1: For CEI 0-21 Nominal Output Power GW3000D-NS is 2700
Dat is een Italiaanse norm volgens mij, nu weet ik niet of ze daardoor moeten limiteren op 2700W, of dat ze de max. output anders moeten berekenen / weergeven, maar goed.. Als er strak 3000W uitkomt zou ik me er weinig zorgen over maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 16-04-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:54

fxs81

Julianadorp

Ik heb sinds 20 april 3450 Wp op het dak liggen, 10 panelen op een GW3000D-NS en naar aanleiding van dit draadje heb ik een ticket aangemaakt bij Goodwe support of ze eens willen kijken naar mijn settings aangezien de omvormer aftopt bij 3000 terwijl er volgens de specs 3300 mogelijk moet zijn en heb daarbij verwezen naar dit draadje. Alle instellingen vwb landcode, powerfactor en schaduw management stonden goed. Code op Holland (Holland 16/20A of default 50Hz maakten geen verschil), powerfactor op 1 en schaduw uit. Gisteren kreeg ik een mail terug dat ze een firmware update hebben uitgevoerd en het nu beter zou moeten zijn. Nu is het even afwachten of ik nu de 3300 wel kan halen, alleen werkt het weer nog niet echt mee. Ik ben van V1.0.3.8 naar V1.50.10 gegaan. Ik zal nog wel even terugkoppelen wat het resultaat is.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@fxs81 Ik ben benieuwd! Bij m'n ouders 3500Wp op een GW3000D-NS en die heb ik al meerdere malen strak op exact 3000W zien blijven hangen.

Aangezien mijn 3000XS wél over de 3000W heen gaat soms vermoed ik dat de D-NS bij m'n ouders ook wordt afgeknepen door de firmware. Het is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen ;) De firmware versie weet ik zo niet is v1.14.12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@ThinkPad ik zag op Tweakers al dat meer mensen hier last van hadden dus ik dacht ik laat even weten dat Goodwe er geen probleem van maakt om een update te doen. Misschien heeft deze quote "Toen zat de nieuwe firmware erin die gewoon de 3300W van de specs moet kunnen leveren." en de verwijzing naar Tweakers ook wel geholpen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
fxs81 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:04:
@ThinkPad ik zag op Tweakers al dat meer mensen hier last van hadden dus ik dacht ik laat even weten dat Goodwe er geen probleem van maakt om een update te doen. Misschien heeft deze quote "Toen zat de nieuwe firmware erin die gewoon de 3300W van de specs moet kunnen leveren." en de verwijzing naar Tweakers ook wel geholpen.
Toch is dat ook wel gek, want de datasheet spreekt over 3000W (pag 4/6). De 3300W die jij noemt staat alleen aan de DC-zijde genoemd. Niet dat het mij wat uitmaakt hoor, maar specs en realiteit matchen dus niet helemaal.

Anyways, doe maar even een mention als je een mooie dag met >3000W hebt gehad :*) Als een firmware update extra vermogen brengt dan zal ik ze ook even contacten.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

ThinkPadd schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:08:
[...]

Toch is dat ook wel gek, want de datasheet spreekt over 3000W (pag 4/6). De 3300W die jij noemt staat alleen aan de DC-zijde genoemd.
Ik had dat zelf eerst ook verkeerd begrepen, ik dacht dat er 30% overcapaciteit was, dat is er ook wel alleen aan de DC zijde, daar zou je dus tot 3900Wp aan panelen aan mogen hangen (beetje afhankelijk van de specs van de panelen natuurlijk) maar op het voorblad van de datasheet staat ook 10% overcapaciteit aan de AC kant en dan kom je wel op 3300 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaTfa9oIUr_f4vdnbic_cIyg3WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbfqIE9mQ3NoYkQetDf8br9k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
fxs81 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:46:
[...]

Ik had dat zelf eerst ook verkeerd begrepen, ik dacht dat er 30% overcapaciteit was, dat is er ook wel alleen aan de DC zijde, daar zou je dus tot 3900Wp aan panelen aan mogen hangen (beetje afhankelijk van de specs van de panelen natuurlijk) maar op het voorblad van de datasheet staat ook 10% overcapaciteit aan de AC kant en dan kom je wel op 3300 Watt.

[Afbeelding]
met deze kan ik wel een handje helpen.

uitgaand van specsheet van @ThinkPad
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf
(altijd oppassen, sommige goedkope merken willen wel eens verschillende specsheets van zijn, met niet onbelangrijke details.)
hier vinden we 2 belangrijke waardes.
1. Max. DC Input Voltage (V)
dit is de Voc van de panelen en is dus 500V.
de Voc is altijd hoger als de Vmpp, en is ook net zo als de Vmpp afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
grof weg kun je de temperatuur coëfficiënt in temperatuur verschillen uit rekenen, en kom je aardig goed uit als je gewoon 10% neemt.
terug gerekend heb je dan: 500V - 10% = 450Voc aan panelen wat er maximaal aan kan hangen.
in Vmpp heb je dan ongeveer 350Vmpp.
2. Max. Short Current (A)
deze is bij deze omvormer een 15,6A.
dit kun je gewoon opzoeken in de specs van de panelen. no prob.
hier mag je officieel niet overheen gaan.
(nu zijn er wel een aantal tweakers die er ruim overheen gaan, ik hoor nog steeds geen klachten of problemen, dus ik heb ook aardig het idee dat deze misschien best mogenlijk is om te negeren.
op eigen risico.)
nu is de short current leuk, maar de mpp houd echt op bij 12,5Ampp, als het goed is gaat hij daar niet over heen.
(soms zie je wel dat het net 12,6A is, marginale verschillen.)

dan heb je de berekening:
12,5Ampp x 350Vmpp = 4375Wp wat de omvormer maximaal aan kan.
(oei dat valt tegen van deze omvormer, mijn oude 3kW omvormer had al geen problemen met 6430Wp en kan nog veel meer aan.
maar ja als je 2x een mpp hebt is de marge ook 2x zo groot, verklaart een hoop.)
leuk de theorie maar in de praktijk kun je geen panelen vinden die perfect die waardes leveren.
dus een richt lijn van 3900W is best wel oke.
maar de 3900W die gemeld word, dat is een richtlijn geen grens. ;)

dan kunnen we ook nog kijken naar de output.
daar staan 2 gegevens.
1. Nominal Output Power (W) = 3000W
dus hij zou 3000W moeten leveren, geen speld tussen te krijgen.
2. Max. Output Apparent Power (VA) = 3300VA
ja, dit is niet wat er geleverd word maar zo als de logging het weer geeft.
en ja de logging, die is vaak software matig en er word veel gemiddeld zodat de gewone gebruiker het begrijpt, gebruik je een ander software pakket er voor dan zie je in eens hele andere dingen.
(ik gebruik voor mijn omvormer een opensource logger, en heb dus de ruwe data en dan merk je dat de standaard software toch wel wat dingen een beetje weg vlakt.)
een omvormer kan b.v. gelimiteerd zijn op 13,5A leveren.
maar doet hij dat op 220V of is in je wijk iets hoger en zie je vaker 235V.
de software van de omvormer doet dan 13,5Ax235V=3172,5VA
of 13,5Ax245V=3307,5VA
en dan ziet het er toch anders uit als de 3000W die hij zou moeten leveren.
(en het verschilt per type omvormer en per merk, zoveel merken zoveel methodes die er gebruikt worden.)

mijn mening is: de Goodwe-3000XS zou zeker in de logging een 3000VA moeten tonen.
doet hij dit niet dan is er iets niet juist (maar dit kan ook een fout in de logging zijn.). ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:21:

Bij mijn 3600D-NS wordt niet afgetopt op 3000W. Zelfs gisteren nog >3400 Watt vermogen gezien en eerder deze lente >3600 W. Firmwareversie 1.17.10. Er hangt 3180 W aan panelen aan de omvormer.

Zie bijvoorbeeld onderstaande figuur waarbij tussen 16:40 en 16:45 een piekvermogen van 3171 W en een gemiddeld vermogen van 3012 wordt geleverd. Alles gemeten met mijn Youless.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc9X_y_Z17RGZPRexcYG1NlSns8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uAKM3o0duIwtIDgu0rmUMWF.png?f=fotoalbum_large

PS: de firmware heb ik hier als los bestand voor iemand die geïnteresseerd is. Ik neem geen verantwoordelijkheid bij *brick*. Geen garantie. Van deze firmware weet ik dat je niet langer "Holland" kan kiezen, maar je kan de grenswaarden met de hand instellen met de Calibrate app.

[ Voor 44% gewijzigd door Kets_One op 04-05-2021 14:27 . Reden: modelnummer 3000D-NS => 3600D-NS ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 11:08
Naar aanleiding van dit topic ook Goodwe even gemaild voor een 1000XS die aftopte op 900W.

De volgende dag kreeg ik een mail terug van Goodwe dat de firmware vernieuwd was, en inderdaad hij loopt nu netjes door naar 1000W.

Bij 1000W topt die wel direct af, 1100W "Max AC-vermogen" zoals vermeld in de datasheet lijkt nog niet aanwezig. Ik zal binnenkort eens wat proberen met de landcodes, kijken of dat wil helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Wellicht kunnen de mensen die hun firmware hebben laten bijwerken ook de versienummers (voor en na de update) vermelden. Misschien valt er een patroon te ontdekken en kun je Goodwe dan vragen om je omvormer gelijk naar versie x te laten updaten.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik had V1.0.3.8 en ben naar V1.50.10 gegaan. Die laatste topt ook af bij 3000 (al maakt dat met dit weer al helemaal niet uit 8)7 ) Ik heb het gemeld en gevraagd om een versie die wel 3300 haalt en een screenshot meegestuurd van de instellingen van de omvormer in de app. Van het weekend pas gestuurd dus ik moet nog een antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mijn 3000XS draait op v1.52.14 (ik kwam van v1.02.10 en die kneep niet af) en heb gisteren het display nog even zien pieken op 3100W dus ook deze is prima.

De .14 is de ARM-firmware, ik had ook .10 en vanaf >=13 kun je hem lokaal uitlezen: ThinkPadd in "[GoodWe] Uitlezen inverters via USB"

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zat op 1.12.10 en ben naar 1.17.10 gegaan.
Voor eerste versie heb ik onvoldoende historie om aftopping te kunnen bevestigen. Met de huidige firmware geen aftopping op mijn GW3600D-NS

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonro
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2021
Nieuw hier,

Aantal dagen geleden een 2500 XS aangesloten op 2960 WP aan panelen.

Ik kom niet verder dan 2300 W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81mLzFDkPmbWdmDhIjp1VO6X8Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9SyZLqZJgSusRHK1KWAIELv.png?f=fotoalbum_large

Firmware versie moet ik nog opzoeken.

Zal te maken hebben met: "conformiteitscertificaat-omvormers-zonnepanelen-per-27-april-2021-definitief-verplicht"

Voor BE:
www.synergrid.be/download...SMT_MT_20200414_final.pdf

Voor NE:
https://www.vdh-solar.nl/conformiteitscertificaten

Vluchtig bekeken: BE wordt inderdaad actief geknepen op een vermogen gelijk aan het typenummer

NE: nog steeds vermelding van maximum, zo'n 10% boven typeaanduiding.

Praktijk / nieuw uit doos: 8% ondercapaciteit, 2750 als max.opgegeven wordt getopt op 2300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb een goodwe 2500XS met 2960Wp aan panelen. Bij mij topt hij af rond de 2750 Watt met firmware 1.13.13 landinstelling Holland 16A/20A. Conform specs dus.

beetje off topic over temperatuur:
Bij mij geeft hij in de logging ook hoge temperaturen weer. Ik heb er provisorisch 2 computerfans opgelegd en dat brengt de temperatuur ca 10 graden naar beneden, maar dat heeft geen effect op de productie. Hij knijpt dus niet af op basis van deze temperaturen. Is het nuttig om mechanische ventilatorkoeling voor deze omvormer te organiseren? Ik kan er een platte buis boven monteren en deze naar de mechanische ventilator brengen. Deze ventileert de zolder nu toch al, alleen ga ik dat dan achter de omvormer langs leiden. Maar is dat de moeite waard?

Verder ben ik zeer geïnteresseerd in lokaal uitlezen via RS485, ik volg hiervoor ook het draadje https://gathering.tweaker...message/67159496#67159496 maar ik vind dat wel ingewikkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf6fUwYoKSFPSQgA4C2VwzpuURM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZojzlYSHvdBqjoqoyRZEtbcZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqzOvALlg3lOP8v-5g-4bnMfdic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rcAVvWqYqiS7jEZz2ngNaAz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZgoLDki7LdVqxy4gSVvIa2y0A8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VydxrMRS31Fc4iv5ZeI8Nmzy.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonro
Firmware 1.13.13, Zo geleverd of is deze versie er later op gekomen?

Bij mij geleverd met versie v1.10.11, deze lijkt dus op 2300 te toppen.
Wel op Grid Holland,

Ik kan 'm eens op Holland 16/20A zetten, maar ik vermoed dat dat niet zoveel zal veranderen.

In ieder geval e.a. aan Goodwe support voorgelegd.

Warmte: Nog maar enkele dagen ervaring ermee, afgelopen dagen waren niet echt zomers warm te noemen, zelfs wel koud met een graad of 10....
Toch ook bij mij de temperatuur snel naar de 50, af en toe de 60 aantikkend.

Situatie is: omvormer hangt buiten in een eigen kast met ventilatiegaten. Geforceerde koeling toegepast in de vorm van meerdere kleine computer-ventilatoren die bij een kast-temperatuur van zo'n 27 graden gaan draaien en van onderaf lucht blazen langs de koelribben omhoog.

Ik wil eerst zorgen dat er niet zo snel wordt afgetopt.
Die afgetopte energie, waar blijft die, wordt dat niet warmte?

Misschien gaan een aantal nu hard lachen... Ben maar een leek op electro-gebied....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Zonro schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:38:
Firmware 1.13.13, Zo geleverd of is deze versie er later op gekomen?
Bij mij is hij inderdaad met versie 1.13.13 geleverd in oktober 2020. Ik heb alles zelf geïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door wlmpie op 05-05-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonro
versie 1.13.13 in oktober,
De mijne 1.10.11 in de maand ervoor, september 2020, maar nu pas geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:13:
Mijn 3000XS draait op v1.52.14 (ik kwam van v1.02.10 en die kneep niet af) en heb gisteren het display nog even zien pieken op 3100W dus ook deze is prima.
Ik heb dus recent 1.51.11 gekregen en dacht dat ik van de aftopping op 3000W geen issue van zou maken omdat je toch niet zo vaak boven de 3000W komt. Maar nu heb ik deze week al twee van dit soort dagen gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7cdoU4zOr526if7_XRePteUGj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFfXhEbmRwW6wt3E1112kscD.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar weer een mailtje naar Goodwe sturen.

@Thinkpad, heb jij een grafiekje van 5 mei ter vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@haw Het was hier vrij slecht weer gisteren, veel regenbuien. Max. piek die ik zie in SEMS is 2972W. Met een uur of twee staat de zon recht op m'n woning en kan ik voor je kijken waar hij dan op piekt (als het dan niet te bewolkt is tenminste).

@haw Heb pieken van 3100-3200W gezien, dus bij mij gaat het goed.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Goodwe krijgt het er maar druk mee. Hier nog geen reactie gehad van Goodwe nadat ik heb gemeld dat de nieuwe firmware hetzelfde probleem heeft (GW3000D-NS). Op zich geen ramp ook, het zal jaarlijks maar een paar kWh schelen aangezien het toch maar een paar dagen per jaar zal zijn dat het prachtig weer is en koel genoeg, als ik naar 28-04 kijk, dat was een prachtige dag dan haalt hij maar net aan de 3000 omdat de panelen wat warmer zijn door de volle zon. Jammer van het pestweer later in de middag anders was het mijn 1e mooie parabool geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZl8-zTtmCtjYXlkBpjMcUKofyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFunddwmCksRuo4T96onSyEU.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 11:00
fxs81 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:59:
Goodwe krijgt het er maar druk mee. Hier nog geen reactie gehad van Goodwe nadat ik heb gemeld dat de nieuwe firmware hetzelfde probleem heeft (GW3000D-NS). Op zich geen ramp ook, het zal jaarlijks maar een paar kWh schelen aangezien het toch maar een paar dagen per jaar zal zijn dat het prachtig weer is en koel genoeg, als ik naar 28-04 kijk, dat was een prachtige dag dan haalt hij maar net aan de 3000 omdat de panelen wat warmer zijn door de volle zon. Jammer van het pestweer later in de middag anders was het mijn 1e mooie parabool geweest.
[Afbeelding].
Hier hetzelfde aftoppen met de GW4200D-NS, De reactie op mijn mail is dat het alleen voor de XS serie zou zijn.
Heb ze erop gewezen dat ze hier toch echt zeggen dat 10% overlading mogelijk is volgens hun eigen plaatje.

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Waar staat dat dan? (Ik heb een 3000D-NS en zou nog wel 2 panelen extra er op kunnen aansluiten; dus het zou mij wel goed uitkomen)
Ik zie dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9ZI67jsd_7BiAh9k2t01FIvlek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUli9Z6KgkzthbcNII4W4ltp.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W93kvDNLnzi_JtriyBTkLd0Ja_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VzXPBSFRmiOdFJzc04NlQ6H.png?f=fotoalbum_large
Die voetnoot verwijst naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1_d7VuV2qllnaXFPk9JBINJDMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbwuAdzXbJOlYfXiSzchQfuI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@WackoH op het voorblad van de datasheet staat "10% AC Overloading" zie:https://gathering.tweaker...message/67122386#67122386

Als ze dan een firmware kunnen/willen aanleveren die dus van 3000 naar 3300 kan zou dat mooi zijn, alle beetjes helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ik heb ze ook maar gevraagd om een firmware update, maar volgens mij gaat het nog wel een tijdje diuren, ze hebben het druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonro
Nieuwe firmware gekregen voor de 2500 XS

versie 1.10.11, topte af op 2300 W is vervangen door
versie 1.52.11, topt af op 2500 W....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@patjuh1 Ah, dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUtQZ_x97Ih5QHKPSz_CSiAfp60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bunsCods6okEZHkvcJUPYFSB.png?f=user_large
Maar dat lijkt alleen betrekking op de lichtere modellen uit de XS serie te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR63L4ugQjDo4_BWqvZ_7cDhOvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M6nR7K0j1mCrAwMtElJmQkPR.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD7Jh5ZomwXxV7iOBQfqbwrgCUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zI2fEWFt7rLnOFBLedgZUAHn.png?f=user_large
Het is wel een beetje misleiding als men een eigenschap aanprijst die maar voor 4 v/d 18 modellen geldt. :X
Daar had toch een flinke voetnoot bij gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonro
Bovenstaande tabel is nieuw voor mij,
ik ken alleen de tabellen waarbij voor alle XS-en de 10% AC overload / max output wordt weergegeven.

Misschien met alle ophef nu, dat zaken nu juist of anders vermeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Volgende de info in de PDF file waarnaar @patjuh1 linkt, is die file van 6 dec 2018.
Neem je een recent (19 mrt 2021) Nederlands datasheet, dan staat daar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfA0nQ0QxWonwKgZuQ712pjipbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6AVIaB543wXsfSSQdeVurIlj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIqikYqdaIGvuRgjlLJ0Nkhdn2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMYXkAEph2w9K6Th5xIPV0u3.png?f=user_large
Hier zie je dat de XS reeks met twee zwaardere modellen is uitgebreid en N-XS heten, en ook die 10% 'boost vermogen' hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 07-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Firmware update is al doorgevoerd, chapeau Goodwe

de GW3000N-XS heb ik nog niet leverbaar gevonden in Nederland, ben wel benieuwd, ook of ze dan de mogelijkheid introduceren om de AP weer uit te gooien wanneer wifi succesvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Lardman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:16:
Firmware update is al doorgevoerd, chapeau Goodwe
welke firmware heb je dan gekregen? Ik heb zelf firmware 1.13.13 op een 2500xs en die topt af op ongeveer 2760 watt en dat wil ik graag zo houden, maar ik wil hem ook graag lokaal uitlezen via de wifi en daarvoor moet je blijkbaar firmware eindigend op 14 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
wlmpie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:06:
[...]

welke firmware heb je dan gekregen? Ik heb zelf firmware 1.13.13 op een 2500xs en die topt af op ongeveer 2760 watt en dat wil ik graag zo houden, maar ik wil hem ook graag lokaal uitlezen via de wifi en daarvoor moet je blijkbaar firmware eindigend op 14 hebben.
Dan moet je vragen of ze de 'ARM-firmware' willen updaten, dat is het laatste deel van het serienummer. Bij mij hebben ze dat ook apart geupdate, het eerste en tweede deel van het serienummer bleef toen onveranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ze hebben er bij mij geloof ik 1.52.17 ingegooid, maar ik zal dat binnenkort even checken. De omvormer staat nu uit ( het is 23:04)

---

Update, het is 1.52.11
Gister was de piek 1480 watt op een 1500xs, dus het is in ieder geval beter dan het was.
Nou hopen dat ze ooit de wifi weer zo maken dat je het AP uit kunt gooien en dan zijn we spekkoper.

[ Voor 46% gewijzigd door Lardman op 08-05-2021 09:14 . Reden: volgende dag weet je meer ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@fxs81 @patjuh1 Is er nog voortgang bij jullie met de D-NS? Vandaag een mooie dag, bij m'n ouders bijna 3 uur lang strakke aftopping, heb hem niet hoger gezien dan 3022W. Met 3500Wp aangesloten zou dat zeker nog hoger moeten kunnen in theorie. De 3000D-NS daar draait op v1.14.12

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Nope, ik heb zowel via de app als via het support portaal het ticket nog maar een keer een schop gegeven. Ze lijken wel in winterslaap bij Goodwe 8)7
Gisteren trouwens een topdag gehad, de 1e echte parabool en hoogste dagopbrengst tot nu toe, heeft iets afgetopt gedurende een uur of twee. Het verlies per jaar zal dan ook reuze meevallen, ik denk dat het maar zo'n 20 kWh gaat schelen per jaar en dan reken ik het nog heel erg ruim heb ik het idee. Blijft wel erg irritant dat Goodwe niet reageert, zal wel weer 1 of andere feestmaand zijn in China.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3uXTUgY0jsDImI1BpgFB4aBuYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcoQCRudY22hhUe6wVlU9jh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 11:00
ThinkPadd schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:50:
@fxs81 @patjuh1 Is er nog voortgang bij jullie met de D-NS? Vandaag een mooie dag, bij m'n ouders bijna 3 uur lang strakke aftopping, heb hem niet hoger gezien dan 3022W. Met 3500Wp aangesloten zou dat zeker nog hoger moeten kunnen in theorie. De 3000D-NS daar draait op v1.14.12
reactie gehad dat in de specs staat wat de max is, hebben ze natuurlijk gewoon gelijk in. Maar blijft misleidend.
ik heb versie v1.50.14 (4200d-ns)

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Laatst online: 18-06 14:07
Gisterenavond mijn installatie afgerond en nieuwe Goodwe GW3000-XS in gebruik genomen. Deze werd geleverd met firmwareversie 1.51.14. Tot mijn blijdschap werkt de SolarGo-app meteen (dus zelf over UDP uit te lezen), en er wordt niet afgetopt! Rond half 2 vanmiddag langere tijd boven de 3000W gezeten, piek op 3196W. Betreft zuid-oost Brabant, 9x360=3240Wp op zuid.

Ik merk wel iets anders vreemds qua vermogen en dat is bij zeer lage zonintensiteit dat de afgelezen P_AC op 95+/-1W blijft fluctueren met soms even een periode 77W+/-1W. Dit terwijl op basis van V_PV/A_PV vast te stellen is dat het werkelijk geleverd vermogen veel lager is. Het lijkt een afrondingsprobleem te zijn intern. De nauwkeurigheid van de V_AC/I_AC-meting lijkt ook eindig te zijn (I_AC altijd >=0.5A) echter ik kan de discrete gelogde waarden niet helemaal rijmen met de P_AC lezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Ricvdp Exact hetzelfde hier bij mij. Buiten is het bijna donker en de omvormer geeft dan aan nog vrolijk 85W te 'produceren'. Helaas is dat in werkelijkheid niet zo, mijn losse kWh-meter + Youless die de pulsen telt geeft aan dat het eerder zo'n 10W is. Zit inderdaad iets niet helemaal lekker in de berekening. Gratis feature van een Chinees product denk ik maar :P Overigens alleen bij zeer lage vermogens, overdag bij volle bak productie meet ik geen afwijking t.o.v. de losse meter.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ThinkPad
Ik heb ook al eens gezien dat GoodWe lijkt te sjoemelen bij lage vermogens. Zou je jou ervaring met kWh-meter versus GoodWe kunnen posten in:
PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

Mijn ervaring:
Vdc = 127V
Idc = 0,1A (+/- 1 digit?)
(127×0,1= 12,7 W)
Pac = 84 Watt 8)7

AC-stroom is 0,6A volgens GoodWe, dus het is niet dat hij schijnbaar vermogen weergeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 15-05-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Mijn 2000-XS topt netjes af op 2200w
en de 4200D-NS topt netjes af op 4200w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfA0j-7rf5-3vF8BIP3yPo3W_RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSyxzuRNwf52po9Wy2ugGTY6.jpg?f=fotoalbum_large4200D-NS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWROvUSjMS0gA-TLlQ6axJi4oTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2OQDs20ewsnaBKfNUAMNlGh.jpg?f=fotoalbum_large2000-XS

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
.

beetje off topic over temperatuur:
Bij mij geeft hij in de logging ook hoge temperaturen weer. Ik heb er provisorisch 2 computerfans opgelegd en dat brengt de temperatuur ca 10 graden naar beneden, maar dat heeft geen effect op de productie. Hij knijpt dus niet af op basis van deze temperaturen. Is het nuttig om mechanische ventilatorkoeling voor deze omvormer te organiseren? Ik kan er een platte buis boven monteren en deze naar de mechanische ventilator brengen. Deze ventileert de zolder nu toch al, alleen ga ik dat dan achter de omvormer langs leiden. Maar is dat de moeite waard?
Hier ook hoge temperaturen 8)7 59 graden inwendig heb ik al voorbij zien komen. Het komt bij mij door de kast waar hij in hangt en te weinig lucht doorstroming. Ik had in de kast al extra ventilatie sleuven gemaakt,
Toch wat extra koeling gemakt om de levensduur te verlengen en omdat het kan 8)
Vond de stralingswarmte richting m`n verdeler ook niet leuk, heb er een hitteschild tussen gemaakt.

Heb een alu beugel gemaakt met 2 120mm fans er op. Boven in de meterkast zorgen twee 80mm fans dat de warme lucht de kast verlaat. Alle fans worden met een tempertuurschakelaar in en uitgeschakeld.
Aan bij 34 graden uit bij 30 graden. Nu wachten op een onbewolkte zonnige dag om het resultaat goed te kunnen beoordelen. Het scheelt zeker maar of het genoeg is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaOm9CWQNwN3fuwiyAhUGxg20q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKFpuuFqDi5gVGJtA9CxY1FV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:59:
@ThinkPad
Ik heb ook al eens gezien dat GoodWe lijkt te sjoemelen bij lage vermogens. Zou je jou ervaring met kWh-meter versus GoodWe kunnen posten in:
PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

Mijn ervaring:
Vdc = 127V
Idc = 0,1A (+/- 1 digit?)
(127×0,1= 12,7 W)
Pac = 84 Watt 8)7

AC-stroom is 0,6A volgens GoodWe, dus het is niet dat hij schijnbaar vermogen weergeeft.
Laat dat 'lijkt' maar weg. :(
We weten natuurlijk niet of dit nu bewust is, of gevolg het gevolg van hoe hun systeem is opgezet. Maar vervelend is het wel.
Ook APS heeft er een handje van. Die rapporteren in koeienletters de opbrengst van de panelen (dus niet hun scope of het even technisch te zeggen) . Maar naar het geleverde AC vermogen moet je zoeken. Het rendement is dan ook middelmatig (van de QS1 tenminste) met iets meer dan 95%. Maar dit is off-topic voor dit draadje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
DeHollander schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:27:
Mijn 2000-XS topt netjes af op 2200w
Welke firmware versie heb je in die 2000XS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
wlmpie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:53:
[...]

Welke firmware versie heb je in die 2000XS?
Firmware V1.13.12 staat er bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Ah dankjewel. Ik heb V1.13.13 in een 2500XS die aftopt op 2750 watt, maar ik wil ook graag lokaal kunnen uitlezen en dan moet het laatste nummer (ARM) minimaal 14 zijn aldus dit draadje: https://gathering.tweaker...message/67342330#67342330

Jij hebt 12 dus waarschijnlijk kun je met de solargo app jouw omvormer niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
wlmpie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 01:36:
Ah dankjewel. Ik heb V1.13.13 in een 2500XS die aftopt op 2750 watt, maar ik wil ook graag lokaal kunnen uitlezen en dan moet het laatste nummer (ARM) minimaal 14 zijn aldus dit draadje: https://gathering.tweaker...message/67342330#67342330

Jij hebt 12 dus waarschijnlijk kun je met de solargo app jouw omvormer niet uitlezen.
Ik lees de omvormer uit met de SEMS Portal app. Dat werkt prima, solar app ziet de omvormers wel maar kan niet verbinden. Gebruik ook vaak de website: https://www.semsportal.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn GW3000-XS met versie 1.13.13 en 3500 WP aan panelen op west-zuidwest eraan topte op af op ~3320 W en werd daarbij intern 66 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqJDi6KHXRUe1-i3VD3IUo3ILoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cW4UfXJ7CLaeecqb5ER2guGd.png?f=fotoalbum_large

Gisteren lag de temperatuurpiek op maar liefst 73 graden, en die van de opbrengst op 3001 Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_pq0lTpvPBrtL5Kuei4KUx7YB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNub2SEYwQESPIHNBhC4UG3X.png?f=fotoalbum_large

Heb ik in de tussentijd een firmware-update gehad, of was het veel koelere en winderiger weer van negen dagen geleden zoveel beter voor de panelen, of zorgt de hogere interne temperatuur voor een lagere efficiëntie?

De omvormer hangt redelijk vrij, maar wel in een hoek van de voorzolder met weinig natuurlijke ventilatie.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@CodeCaster Je kunt beter als bron voor dit probleem de grafieken in SEMS Portal gebruiken.
Het interval van PVOutput is 5 min., zeker met zo'n bewolkte dag als je eerste grafiek vertekend dat het beeld. De interval van SEMS Portal is 1 min. (misschien in de grafieken niet, maar in de Excel-export sowieso wel).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@ThinkPad ik heb zelf een Windows Service gemaakt die JSON-output uit diezelfde GoodWe-API trekt en die op intervals van 5 minuten naar PVOutput stuurt (PowerStation/GetMonitorDetailByPowerstationId voor live, en HistoryData/GetStationHistoryDataChart voor historisch).

Ik heb nu die van de bovenste dag handmatig geëxporteerd naar Excel, en zie de waarden die ik verwacht, namelijk pieken van ~3302-3322 rond 14:50-15:50.

Wat zou dat volgens jou moeten vertekenen?

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 07-06-2021 14:13 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik bedoelde meer dat je van de GoodWe-API wellicht al een avg. terugkrijgt en dat dan weer in PVOutput stopt die je wellicht ook een avg. in de grafiek laat zien. Je ziet dan wellicht niet de echte data. Aangezien je in de export vanuit SEMS waardes boven de 3kW ziet, wordt jouw omvormer niet afgeknepen (y)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:28

Mir

Ik heb hetzelfde, temperaturen van 70 graden en minder opbrengst dan 2 weken geleden. Heeft het nut om weer een ventilator op te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ThinkPadd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:30:
Ik bedoelde meer dat je van de GoodWe-API wellicht al een avg. terugkrijgt en dat dan weer in PVOutput stopt die je wellicht ook een avg. in de grafiek laat zien. Je ziet dan wellicht niet de echte data. Aangezien je in de export vanuit SEMS waardes boven de 3kW ziet, wordt jouw omvormer niet afgeknepen (y)
Ah, zo.

Nee, hij wordt dus zeker niet geknepen zoals bij TS het geval is (3000 op de doos, 2750 die eruit komt), ik heb zelfs die 10% bonus die in sommige specsheets nog genoemd wordt (3300/3000), en daar ben ik alleen maar blij mee.

Mijn vraag is echter: hoe kan het dat hij negen dagen geleden nog liep af te toppen rond de 3300 W, en gisteren bij een strakblauwe lucht de 3000 niet eens meer wist aan te tikken? Is de zon (edit: de aarde, Galilei en zo) al dermate gedraaid in een paar dagen dat de instraling dusdanig suboptimaal is geworden, of zorgt de hogere temperatuur van de omvormer voor een slechter resultaat?

Of zijn het de panelen zelf die warmer worden en daardoor minder presteren, juist door de hoek van de zon, het gebrek aan wind en de buitentemperatuur?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 07-06-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Panelen zijn echt stukken warmer, dat heeft iedereen. Combinatie van buitentemp en gebrek aan koelende wind. @Mir als je het eenvoudig maken kunt heeft eht natuurlijk altijd zin voor de levensduur van je Hardware, verwacht geen aantoonbare meeropbrengst.

[ Voor 40% gewijzigd door Lardman op 07-06-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:28

Mir

In jouw grafiek zie ik een mooie parabool terug. Als hij zou aftoppen zou je hem eerder tot zijn plafond verwachten, dat een tijdje vol houden (half uur? uur?) en dan weer naar beneden gaan. Alsof een kaasschaaf je topje er af hebt gehaald.

Dat hij de max niet hoger krijgt dan 3000 lijkt mij dan ook ergens anders aan te liggen.
Temperatuur omvormer en panelen?

Ik zie hetzelfde, gister 2998 max, terwijl hij 4-6 en 29-5 nog 3300 aanraakte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
CodeCaster schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:12:
[...]
Of zijn het de panelen zelf die warmer worden en daardoor minder presteren, juist door de hoek van de zon, het gebrek aan wind en de buitentemperatuur?
Dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Ook bij mij hetzelfde. Vandaag geen aftopping, wel aftopping op koelere dagen met soms plotseling felle zon als er een gat zit in de bewolking.
Ik heb ook uitgeprobeerd met of zonder koelventilatortjes, (van een processorkoeler). Maakt qua opbrengst niets uit, maar de temperatuur zakt zeker 10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Nou, vandaag eindelijk weer eens een reactie gehad op mijn 1e ticket waar ze de firmware versie verandert hadden van V1.0.3.8 naar V1.50.10 om met de DNS toch ook de 10% extra te kunnen krijgen. Als er geen verbetering was moest ik via reply aangeven wat er aan de hand was, dat gedaan nadat hij nog steeds aftopte samen met wat afbeeldingen en gegevens waar dit goed te zien was. Wekenlang niets gehoord en inmiddels had ik op een ander emailadres nog een ticket aangemaakt met dezelfde klacht, daarin gezet wat er al was gebeurt en ook meteen aangehaald dat in SEMS Portal een aantal grafieken niet meer zichtbaar waren en dat mijn landsinstelling op Italy stond en niet via de app kon worden aangepast. Daar kreeg ik alleen op terug dat ze er wel andere firmware op wilde zetten die 10% overloading mogelijk maakte maar dat het niet nodig was omdat mijn systeem niet aftopte. Ze hadden er een grafiekje bij gedaan van 1 van de hele warme onbewolkte dagen. Daar een aantal grafiekjes op teruggestuurd waar wel aftopping te zien was en wederom gevraagd hoe het met de landsinstelling zat en dat ik dan toch graag een firmware wilde waar het wel mogelijk was aangezien ze nu zelf aangaven dat het prima zou kunnen. Op dat ticket moet ik dus nog steeds een antwoord krijgen. Op het eerste ticket heb ik vandaag dus reactie gehad maar daarin werd verteld dat alleen de XS die optie had en de DNS niet, op aanhalen van dit forum en dat het wel kon kreeg ik terug dat ik vast in de war was met de XS maar hij heeft er wel een andere firmware op gezet. Ik zit nu op versie V1.51.15 en de landsinstelling kan ook weer worden aangepast. Deze stond trouwens weer (of nog steeds, had het niet meer geprobeerd) op Italy, nu weer op Holland. Nu wachten op een koelere dag met zon of op een warme dag met wat bewolking, als er even schaduw is van de wolken en de zon komt ineens goed door dan topt hij ook heel even af tot de panelen warm zijn. Mocht het nu niet verholpen zijn dan laat ik het erbij, er staat tenslotte in de datasheet dat die 10% alleen voor de XS is (al zit het wel wat weg gestopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt hem met x.x.15 nu iig wel lokaal uitlezen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

ThinkPadd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:13:
Je kunt hem met x.x.15 nu iig wel lokaal uitlezen :*)
:) yep, net even geprobeerd en dat lukt met solargo. Nu even met node red aan de slag. Nog wel een vraagje maar dat post ik wel even in de juiste draad. Vanochtend stond de landsinstelling trouwens weer op Italy en hij topt gewoon nog keurig af, net een mail gehad dat het ticket is gesloten, nooit een antwoord gehad waarom de landsinstelling niet meer klopt en waarom de servicedesk meerdere keren heeft aangegeven dat een firmware die niet aftopt geen enkel probleem is om er vervolgens niets aan te doen en het ticket te sluiten. Ze werken lekker langs elkaar af daar bij goodwe. Maargoed, hij werkt verder gewoon prima en zelf loggen is nu mogelijk dus ik ben evengoed best blij. Over 10 jaar zien we wel weer wat voor omvormer we dan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:24
Hallo, ik heb zojuist mijn oude defecte omvormer vervangen door een Goodwe 2000XS. Geen foutmeldingen, maar hij blijft maar hangen bij "waiting". Er komt spanning van de panelen, maar er gebeurt niets. Volgens de handleiding zou er een countdown moeten volgen met 4 relais tikken.

Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:24
Dat was het! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 06:27
Ik krijg binnenkort ook online de nieuwe firmware update vanuit goodwe. Is mijn opbrengst dan automatisch meer of moet ik zelf wat aanpassingen doen?

Op de wind van gister kan je niet zeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Dat weet niemand, tenzij je toegang hebt tot de changelogs. Waarom vraag je een firmware update aan? Voor lokaal uitlezen van je omvormer? Waarom denk je dat hierdoor de opbrengst zal toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 06:27
wlmpie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 01:15:
Dat weet niemand, tenzij je toegang hebt tot de changelogs. Waarom vraag je een firmware update aan? Voor lokaal uitlezen van je omvormer? Waarom denk je dat hierdoor de opbrengst zal toenemen?
Ik dacht dat je met een firmware update bepaalde gegevens kon wijzigen. Verkeerd gedacht dan. Ik dacht dat door instellingen te wijzigen de opbrengst zou verbeteren

Op de wind van gister kan je niet zeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:15
Kan het kloppen dat ik momenteel niet hoger dan 2200 uitkom? Ik heb 8 x 455 wp zonnepanelen op een plat dak. Met een goodwe 3000 xs. De hellingshoek is 10 graden. Staat de zon dan nu nog te laag om het maximale uit je panelen te halen?

De panelen zijn gericht op het zuiden.

[ Voor 23% gewijzigd door wesley007! op 11-03-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:15
En weten jullie misschien of het kwaad kan als ik meer overdimensioneer dan toegestaan? Ik mag officieel 30% overdimensioneren (3900 watt). Kan ik nog 2 panelen extra aansluiten zodat ik op 4550 watt uitkom? De hellingshoek is namelijk 10% en zal nooit de volledige capaciteit van de panelen benutten.

Of zijn er nog andere tips?

[ Voor 4% gewijzigd door wesley007! op 12-03-2023 09:55 ]

Pagina: 1 2 Laatste