Ik heb een Goodwe-3000XS omvormer, met 3280Wp aan panelen hierop aangesloten. Op basis van de oriëntatie, de zonnestaling en temperatuur van de afgelopen dagen, en de prestatie van mijn andere string zonnepanelen die ook op een GoodweXS zijn aangesloten, verwacht ik een piek rond 15:00 's middags rond de 2900 - 3000W.
Het blijkt dat de omvormer afregelt rond de 2750W.
Voorbeeld de curve van de 12de, tussen 14:30 en 16:00 was de lucht behoorlijk helder:
/f/image/cQvWu59ABz0OwAQQsIvG8oMl.png?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de andere data van de omvormer kijk, ligt de stringspanning en stroom precies waar ik die verwacht op basis van de curves van mijn panelen.
Contact gehad met Goodwe, zij suggereren de Power Limit, maar deze functie staat uit.
Wat mij wel opvalt dat de temperatuur die in de omvormer geregistreerd wordt, al heel snel hoog kan worden. Bij een omgevingstemperatuur van 18C en een afgegeven vermogen van 2500W kan de temperatuur al oplopen tot 60 - 65C.
Ook over de temperatuur contact gehad met Goodwe maar ze zeggen dat dit normaal is en dat de omvormer vanzelf afregelt op het moment dat de temperatuur te hoog wordt. Ik vindt twee dingen raar aan dit verhaal:
Vervolgvragen staan uit bij Goodwe maar het zou wel helpen als ik wat ondersteunende data heb.
Mijn vraag, heeft iemand anders een 3000XS model en wat zijn jullie ervaringen met interne temperatuur en aftoppen van het vermogen?
Het blijkt dat de omvormer afregelt rond de 2750W.
Voorbeeld de curve van de 12de, tussen 14:30 en 16:00 was de lucht behoorlijk helder:
/f/image/cQvWu59ABz0OwAQQsIvG8oMl.png?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de andere data van de omvormer kijk, ligt de stringspanning en stroom precies waar ik die verwacht op basis van de curves van mijn panelen.
Contact gehad met Goodwe, zij suggereren de Power Limit, maar deze functie staat uit.
Wat mij wel opvalt dat de temperatuur die in de omvormer geregistreerd wordt, al heel snel hoog kan worden. Bij een omgevingstemperatuur van 18C en een afgegeven vermogen van 2500W kan de temperatuur al oplopen tot 60 - 65C.
Ook over de temperatuur contact gehad met Goodwe maar ze zeggen dat dit normaal is en dat de omvormer vanzelf afregelt op het moment dat de temperatuur te hoog wordt. Ik vindt twee dingen raar aan dit verhaal:
- Het afregelen van het vermogen rond de 2750W begint ook als de temperatuur in de omvormer nog rond de 50C ligt. Afregelen vermogen en de temperatuur lijken dus totaal niet met elkaar overeen te komen.
- Als je een omvormer koopt met een specificatie van 3000W (3300W piekvermogen) dan zou je toch mogen verwachten dat die, in een omgevingstemperatuur van 18C, bij 2500W geleverd vermogen, nog gewoon binnen de normale operating conditions blijft.
Vervolgvragen staan uit bij Goodwe maar het zou wel helpen als ik wat ondersteunende data heb.
Mijn vraag, heeft iemand anders een 3000XS model en wat zijn jullie ervaringen met interne temperatuur en aftoppen van het vermogen?