Legplan Zuid-Oost plus Noord-West, dak vol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
Probeer een goed plan voor mijn dak te maken en zou graag jullie input mee willen nemen.
Vooral of extra panelen op Noord-Oost nog een goed idee zijn.

Dit is de ligging van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0auQtrxZg0TXewXDwopwHVb9HkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EALK2Ji8UZWpZXF0LapukcVE.png?f=fotoalbum_large
Op de Zuid-West gevel is de situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mmHLFU3P2FjPOMAgrE_7_2digg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrFsnKnwGKajohtZg8hIIMYQ.png?f=fotoalbum_large
Op Noord-Oost is dit het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6OSrnDOjv9V01m1JoLngOsV8Jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JY7dq31UfktP5cqZCmRlO2fD.png?f=fotoalbum_large
Zelf kwam ik daar nu denk het beste uit met 11 keer iets grotere 62 cell panelen zoals:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html
of:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/365wp-full-black.html
In landscape met de volgende opstelling:
code:
1
2
3
  XX 
 XXX
XXXXXX

Op de Noord-Oost kant zou ik met dezelfde panelen ook landscape ook wel 11 panelen kwijt kunnen.

Het tuinhuis en de garage mogen ook vol geleld worden eventueel maar op het tuinhuis niet extreem vanwege de dakbelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xauZTJMU5MQt13h3EFSPRkJFFV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnamV1HjS161k26TywHMWM6q.png?f=fotoalbum_large

Eigen stroom verbruik is rond de 8000kWh en verwacht dat dit alleen maar toe gaat nemen. (Nu 1 plugin hybride auto en verwacht dat er wel een BEV (bij) komt)

De grote vraag aan jullie is of panelen op het Noord-Oosten een goed idee is. Eventueel als tweede string op een 1 omvormer.

Heb zelf even zitten spelen met Sunny Design;

Als ik alleen panelen op Zuid-Westen simuleer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2WA0m50DrUTg1p1vyX6-gdAwNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ciRJZYWnOWovzCxLSt0j3dE.png?f=fotoalbum_large

Als ik alleen de panelen op het Noord-Oosten simuleer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0WN7bpvH-i7fM-MdzyKF9Intl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S2VIc9yJvuzovLpgUjzBdhVo.png?f=fotoalbum_large

En met een combinatie van Noord en Zuid: (4kW omvormer topt ook niet heel veel af)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0xHZWtgn4_90GpVw3j4Ee15Zkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9SuDKxSGzB0Rn70yJFoN3Sb.png?f=fotoalbum_large

Dus uiteraard leveren de panelen minder op het Noord-Oosten. Maar de kosten zijn vooral bij een string omvormer ook niet erg hoog.
(panelen 1500 + bevestiging 500 + montage 550 + omvormer 200) = 2750 Euro voor 2200kWh extra per jaar met een goede verdeling over de dag.
Lang niet zo als de panelen op het Zuid-Westen maar misschien toch maar in 1 keer goed doen.

Mijn vragen aan jullie:
  • Panelen op Noord-Oosten erbij doen?
  • Of beter panelen op een vlakkere hoek op de garage in de schaduw van het huis?Of beide?
  • Hoe het beste om te gaan met de schaduw van de pijp van de ketel
  • Betere opstelling op de Zuid-West gevel? Met andere maat panelen eventueel
  • Als ik nog panelen op het tuinhuis en of de garage doe (denk het wel), dan goede mogelijkheden voor omvormers (SolarEdge voor alles bijvoorbeeld?)
  • Sowieso tips voor panelen of omvormers zijn welkom

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Ga je het zelf installeren of laten doen?

Je lijkt een grote dakgoot te hebben maar installateurs willen graag een volle dakpan overlaten onder en boven (onder zodat al het water in de goot valt en boven vanwege windbelasting/windgeluid).
Dan kom je met panelen van 1.67 m lang minder slecht uit dan met panelen van 1.77 m.
https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html
Of bovenaan in landscape zoals ik heb. (onze daken lijken overigens veel op elkaar, hier liggen 15 Qcells van 1.685 m lang, er is ook een buurman die de bovenste rij in landscape heeft en panelen van denk ik 1.65 m, maar daar lijkt niet alle regen in de dakgoot te stromen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isQQbmbxAJaXoVow9EcQOIRb_js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjaxBb8EPemn3qbzCpnKoEm5.jpg?f=fotoalbum_large
Panelen op Noord-Oosten erbij doen?
Volgens mij snap je al hoe het zit qua kosten / baten. Bij twijfel gewoon doen zou ik zeggen. Bij mijn huis zou een eventuele dakkapel richting zuidwest moeten (waar de zonnepanelen liggen). Aan welke kant zou die bij jou komen?
Of beter panelen op een vlakkere hoek op de garage in de schaduw van het huis?Of beide?
De garage heeft denk ik nog minder opbrengst dan het noordoost dak, maar dat weet ik niet zeker. Tuinschuurtje is een stuk beter maar ik zie dat er water op blijft staan. Daar zou ik in ieder geval geen zonnepanelen met ballast op leggen. Of je moet het installeren zonder ballast (dan komt er een dakdekker bij kijken).
Hoe het beste om te gaan met de schaduw van de pijp van de ketel
Ventilatie pijpjes kunnen vaak vervangen worden door lagere versies.
Het CV pijpje kun je het best negeren en deze zomer de CV ketel eruit doen en vervangen door een L/W warmtepomp.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Mocht dat nog net iets te spannend zijn dan kun je daar ook nog wel een paar jaar mee wachten. Een string omvormer kan namelijk ook gewoon met harde schaduw om gaan. Daar zou ik gewoon voor kiezen, niet voor SolarEdge of micro's.
Betere opstelling op de Zuid-West gevel? Met andere maat panelen eventueel
Daar past niet veel op, en nu kan er nog een dakraam bij komen richting noordwest.
Als ik nog panelen op het tuinhuis en of de garage doe (denk het wel), dan goede mogelijkheden voor omvormers (SolarEdge voor alles bijvoorbeeld?)
Als je het moet laten doen is SolarEdge misschien het makkelijkst dan. Als je het zelf doet zou ik eerder kiezen voor een string omvormer op het huis en micro's op de andere daken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
busscherski schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:25:
Ga je het zelf installeren of laten doen?

Je lijkt een grote dakgoot te hebben maar installateurs willen graag een volle dakpan overlaten onder en boven (onder zodat al het water in de goot valt en boven vanwege windbelasting/windgeluid).
Dan kom je met panelen van 1.67 m lang minder slecht uit dan met panelen van 1.77 m.
https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html
Of bovenaan in landscape zoals ik heb. (onze daken lijken overigens veel op elkaar, hier liggen 15 Qcells van 1.685 m lang, er is ook een buurman die de bovenste rij in landscape heeft en panelen van denk ik 1.65 m, maar daar lijkt niet alle regen in de dakgoot te stromen)

[Afbeelding]

[...]

Volgens mij snap je al hoe het zit qua kosten / baten. Bij twijfel gewoon doen zou ik zeggen. Bij mijn huis zou een eventuele dakkapel richting zuidwest moeten (waar de zonnepanelen liggen). Aan welke kant zou die bij jou komen?

[...]

De garage heeft denk ik nog minder opbrengst dan het noordoost dak, maar dat weet ik niet zeker. Tuinschuurtje is een stuk beter maar ik zie dat er water op blijft staan. Daar zou ik in ieder geval geen zonnepanelen met ballast op leggen. Of je moet het installeren zonder ballast (dan komt er een dakdekker bij kijken).

[...]

Ventilatie pijpjes kunnen vaak vervangen worden door lagere versies.
Het CV pijpje kun je het best negeren en deze zomer de CV ketel eruit doen en vervangen door een L/W warmtepomp.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Mocht dat nog net iets te spannend zijn dan kun je daar ook nog wel een paar jaar mee wachten. Een string omvormer kan namelijk ook gewoon met harde schaduw om gaan. Daar zou ik gewoon voor kiezen, niet voor SolarEdge of micro's.

[...]

Daar past niet veel op, en nu kan er nog een dakraam bij komen richting noordwest.

[...]

Als je het moet laten doen is SolarEdge misschien het makkelijkst dan. Als je het zelf doet zou ik eerder kiezen voor een string omvormer op het huis en micro's op de andere daken.
Bedankt voor input!
Onze daken lijken inderdaad op elkaar.
Wil het schuine dak sowieso laten leggen, de platte daken hangt er een beetje vanaf wat beter uit komt.
Panelen strak tot de dakgoot leggen lijkt me in dit geval geen probleem te zijn maar goed om in de gaten te houden.

Nok van het dak is in mijn geval maar 2,80m dus kom zelf met landscape niet echt op een betere opstelling.

Tuinhuisje is inderdaad een lastig verhaal. kunnen best flink wat panelen op die redelijk in de zon staan. Maar zowel de afwatering als de constructie houden niet over.
Als iemand hier goede ideeën heeft dan hoor ik het graag!

Als een string omvormer niet de hele string in zakt dan vind ik wat verlies op 1 paneel niet zo'n ramp.
Vraag is meer of een Tigo nodig is om de rest van de string op pijl te houden.
Of doet bijvoorbeeld "SMA shadefix" dit beter dan andere omvormers?

Bij eventuele panelen op de garage overweeg ik bijvoorbeeld deze panelen:
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
Omdat ze toch bijna niet zichtbaar zijn.
Dan heb je natuurlijk in potentie wel weer meer Wp per euro maar of dat de slechte ligging dat een beetje goed kan maken weet ik niet.

Voor de platte daken zat ik zelf te overwegen om (net als jij?) wat APS mirco's te gebruiken. Klopt het dat deze alleen aan een eigen groep hoeven te hangen en verder geen extra relais oid? (bij enphase mag dit niet geloof ik)

Warmtepomp zal ik ook overwegen maar misschien handig om deze niet het legplan te laten beïnvloeden.

Dakramen komen op Noord-West dus verder geen dakkapellen in de planning.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bedankt voor input!
Onze daken lijken inderdaad op elkaar.
Wil het schuine dak sowieso laten leggen, de platte daken hangt er een beetje vanaf wat beter uit komt.
Panelen strak tot de dakgoot leggen lijkt me in dit geval geen probleem te zijn maar goed om in de gaten te houden.
Ja je hebt grote dakgoten, dat scheelt.
Tuinhuisje is inderdaad een lastig verhaal. kunnen best flink wat panelen op die redelijk in de zon staan. Maar zowel de afwatering als de constructie houden niet over.
Als iemand hier goede ideeën heeft dan hoor ik het graag!
1) Extra draagbalken onder het dak schroeven en vervolgens gewoon een syteem met ballast installeren.
2) Balkjes van bijvoorbeeld 3/4 van de overspanning op het dak schroeven, de dakdekker er dakbedekking over laten aanbrengen en daar weer panelen op schroeven. Dat kan dan zonder ballast.
Als een string omvormer niet de hele string in zakt dan vind ik wat verlies op 1 paneel niet zo'n ramp.
Vraag is meer of een Tigo nodig is om de rest van de string op pijl te houden.
Of doet bijvoorbeeld "SMA shadefix" dit beter dan andere omvormers?
Bijvoorbeeld mijn SolaX gaat er prima mee om als ik het dakraam open zet en er een deel schaduw op een paneel komt. Dan wordt een deel van het paneel afgeschakeld zonder dat de andere panelen er last van hebben. Hoe hoger het DC voltage, hoe beter een string omvormer er mee om kan gaan. Met 11 panelen zit je vrij optimaal.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/by-pass-diodes/
Heel veel meer opbrengst zouden Tigo's er niet uit moeten halen.
Shadefix van SMA kan je in sommige situaties redden, maar het heeft niet altijd meerwaarde. Shadefix betekent dat de omvormer soms wat minder logische voltages uitprobeert, en op die manier soms een optimaler punt vind. Zoveel schaduw heb je niet.
Bij eventuele panelen op de garage overweeg ik bijvoorbeeld deze panelen:
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
Omdat ze toch bijna niet zichtbaar zijn.
Dan heb je natuurlijk in potentie wel weer meer Wp per euro maar of dat de slechte ligging dat een beetje goed kan maken weet ik niet.
Zeker als je het zelf legt en niet teveel besteed aan de omvormer kan het er al snel uit.
Voor de platte daken zat ik zelf te overwegen om (net als jij?) wat APS mirco's te gebruiken. Klopt het dat deze alleen aan een eigen groep hoeven te hangen en verder geen extra relais oid? (bij enphase mag dit niet geloof ik)
Ja ik heb ook heftige schaduw op platte daken, en ook meerdere richtingen en types panelen, daarom gekozen voor APS. Van de QS1 mag je er 3 op een groep aansluiten (en verder niets op die groep), dus 12 panelen per groep.
Bij APS hoef je geen relais nee, als je logging wilt moet je die er wel apart bij kopen.
https://www.winkelman-zon...-zigbee-communicatie.html
Het hoeft niet zo te zijn dat micro's ook bij jou de beste keuze zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Heb nog even zitten puzzelen:
En overweeg nu om alles op SolarEdge te doen en nog een paar 450W Longi panelen toe te voegen:

Opstelling zou dan op zoiets uit komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CaYyfozi4xH9wxmuVLhBisqkuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8TFIU1Ac0FE6JxZy49imFVCL.png?f=fotoalbum_large
Heb expres de performance kleuren van SolarMonkey performance er in laten staan om te laten zien dat ik besef dat panelen niet optimaal liggen.

Heb even de ruwe prijzen berekend met solar-outlet inclusief installatie enz.
En kom dan op de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgeiYKAZP956tIgqY78gYB9EWPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NasyIt6F3DL6oYLZN5xK2fUL.png?f=fotoalbum_large

Nu is de terugverdientijd iets langer dan een oplossing met alleen string omvormers maar na 10 jaar is de winst al groter (renteverlies niet meegenomen).
Plus nog het voordeel van minder schaduw werken van de pijpjes op de beste gevel en monitoring per paneel.

Dus zit sterk te overwegen om dan maar gelijk alles vol te gooien met de solaredge oplossing.
Of zie ik hier iets belangrijks over het hoofd? (gaan solaredge toch de mist in met zulke grote verschillen bijvoorbeeld).
Combinatie van verschillende soorten omvormers is natuurlijk ook nog een optie maar dan gelijk alles solaredge is dan eigenlijk zo verkeerd niet lijkt het.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Welke optimisers had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
busscherski schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:22:
Welke optimisers had je in gedachten?
Heb nu gerekend met p370 voor 360Wp Longi panelen en P505 voor 450Wp Longi panelen.
Edit: goede vraag @busscherski zie nu dat je deze iig al niet mag mixen.

[ Voor 13% gewijzigd door ice-T106 op 02-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Die Longi panelen hebben een Isc van 11.33 A, maar een P370 optimiser mag maximaal 11 A hebben.
Met die 360 Wp Longi's kom je op P401 of P505.

Ik weet voor 75% zeker dat die optimisers niet samen in 1 string gebruikt kunnen worden.
En 2 strings kan ook niet want dan heb je te weinig optimisers in die string.

Allemaal P505 is vrij duur, misschien is het dan verstandiger om allemaal panelen te kiezen die geschikt zijn voor P401.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een alternatief kan zijn om te kiezen voor 2 stringomvormers.

Bijvoorbeeld een enkelfase +/- 3.3 of 3.6 kW omvormer voor de voorkant en een enkelfase 2.5 of 3 kW met 2 mppt's voor noord en plat.

Of 3.6 kW enkelfase stringomvormer voor zuid en noord met een APS QS1 micro voor de platte panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
busscherski schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:36:
Die Longi panelen hebben een Isc van 11.33 A, maar een P370 optimiser mag maximaal 11 A hebben.
Met die 360 Wp Longi's kom je op P401 of P505.

Ik weet voor 75% zeker dat die optimisers niet samen in 1 string gebruikt kunnen worden.
En 2 strings kan ook niet want dan heb je te weinig optimisers in die string.

Allemaal P505 is vrij duur, misschien is het dan verstandiger om allemaal panelen te kiezen die geschikt zijn voor P401.
Alles met de zwarte Longi 360Wp 365Wp is eigenlijk ook wel prima. Dan kan ik 1 of 2 rijen van 5 panelen kwijt. Dan kan alles op dezelfde (P401) optimizer. En dan heb ik voor zowel de panelen als de optimizers gelijk soort backups liggen mocht er op het dak ooit iets stuk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Dit wordt het uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg1vNINYBTi_3go_4Sf7-U1c_88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h2FRSsYmuz6U9lQ96gl5lzdi.png?f=user_large

Met op de schuine daken 22 keer 365WP zwarte Longi.
En acht keer portrait 450WP Longi (alleen in witte backsheet)
Voor een geïnstalleerd vermogen van 11520Wp totaal (waarvan een groot deel met suboptimale ligging)
Allemaal P505 optimizers.

Dit zou prima op een SE10K kunnen. Maar ga gelijk voor een SE12.5K is maar een klein beetje duurder en komen in de toekomst misschien nog panelen op een tuinhuis dat wel degelijk is. (nu geen zin in doorzakkend lek dak).

Blij met de deskundigheid en de prijs de GreenGuys tot nu toe.
Hou jullie op de hoogte van de verdere afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga je hier geen last krijgen van Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Je hebt een minimaal aantal panelen in de zon nodig?

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? @Rouske ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Als ik het zo zie zijn ze van plan om alle 30 optimizers in 1 string te doen.
Geen idee of dat juist voor of nadelen heeft voor de mogelijke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik laat het aan de experts over. Misschien ben ik iets te voorbarig.

Ik heb weinig (en wil ook geen) ervaring met solaredge.
Ik zou hier 2x 1-fase string omvormer voor nemen, dan heb je met elk vlak niks te maken wat het andere vlak doet.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Met alles in 1 string gaat het allemaal prima qua optimiser voltage clipping.
11 panelen per kant, ieder 85V dus ruim over de 750 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
3379 incl btw alleen al aan omvormer kosten met SE...
Waarvan 65% van de panelen maar 50% doen van zuid.

Dat is erg dure logging.
Mijn keuze is het niet. (maar ieder moet het voor zichzelf weten uiteraard)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
AUijtdehaag schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:14:
3379 incl btw alleen al aan omvormer kosten met SE...
Waarvan 65% van de panelen maar 50% doen van zuid.

Dat is erg dure logging.
Mijn keuze is het niet. (maar ieder moet het voor zichzelf weten uiteraard)
Voor drie dakvlakken (en in de toekomst 4) kom je al snel in de buurt anders toch? 1 keer een SMA voor de twee dakvlakken. En op de garage dan een APS met de passende logging. Eventueel nog twee tigo's voor de schaduw van ketel. En dan 4 vierde dak nog meer APS of string. Dan scheelt het allemaal niet meer zoveel en weer ik zeker dat ik geen last heb van schaduw effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan toch makkelijk met 2x SMA 3.6 af voor die 3 bestaande dakvlakken? (heeft 4x mppt ingang)
Dan ben je minder dan 2000 euro kwijt aan omvormers.
En heb je de uitbreiding aan panelen gratis.

Die noordvlakken moeten het vooral hebben van de licht weerkaatsting op de wolken.
Tussen april en september komt daar "iets" uit.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m

Ik begrijp dat je graag alles op 1 omvormer houdt en per paneel wilt uitlezen.
Maar het is en blijven 2 noord daken (en 1 zuid dak)
Een optimizer maakt er ook geen zon van, en het is gewoon (te) duur voor een noord paneel.

De SMA kan prima overweg met de harde schaduw van de 2 cv-pijpjes.

Is er ergens iets gesimuleerd, waarbij een SE 12,5K gerechtvaardigd is?

[ Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:07
ice-T106 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:51:
[...]
Voor drie dakvlakken (en in de toekomst 4) kom je al snel in de buurt anders toch? 1 keer een SMA voor de twee dakvlakken. En op de garage dan een APS met de passende logging. Eventueel nog twee tigo's voor de schaduw van ketel. En dan 4 vierde dak nog meer APS of string. Dan scheelt het allemaal niet meer zoveel en weer ik zeker dat ik geen last heb van schaduw effecten.
Als je met dakvlak 4 van plan was om in dezelfde string te zetten, per string mag het max 11.250W zijn.
Dus dat moeten ze dan wel simuleren met de SE designer
Laat elk dakvlak apart naar de omvormer brengen, dan kan je het later nog eenvoudig aanpassen.

@AUijtdehaag
Aan het plaatje met de kleuren te zien, simuleert de installateur met de SE designer.
@ice-T106 kiest zelf voor een stapje grotere omvormer vanwege dakvkak 4.

[ Voor 18% gewijzigd door Rouske op 14-03-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Bedankt voor de feedback weer.

Er is inderdaad gesimuleerd aan deze opstelling:
Zowel met de 30 panelen die er nu komen. Als ook een uitbereiding van 8 panelen op een virtueel tuinhuis.
Beide kunnen prima uit met de 10K omvormer. Maar gezien de zeer lage meerkosten en een mogelijk nog grotere uitbereiding heb ik zelf aangegeven liever voor de 12.5K te gaan. (50 euro, en verder geen nadelen zover ik kan zien)

@AUijtdehaag
Zoals je ziet in het begin van de thread ben ik zelf ook gewoon begonnen met SMA string omvormers. (kwam zelf op een 4K of 5K 3 fase uit voor alleen het dak).

Je hebt helemaal gelijk dat de panelen op het Noord-Oosten aanzienlijk minder op brengen. Maar als je naar opbrengst over een jaar of 10 kijkt en er komt toch al iemand om alles aan te leggen is het best rendabel om alles vol te leggen. (ook met SolarEdge)

Op de garage is de schaduw nogal variabel en op het zuidelijke dak hebben we dus de paaltjes.
Dus er valt inderdaad prima over te discussiëren hoeveel de meerwaarde van SE is. Maar scheelt ongeveer 1000 euro / 10% op de totaalprijs.
Verwacht opbrengst in ongeveer 8kWh per jaar. Stel het levert 3% meer op (naar mijn idee makkelijk haalbaar) dan is dat na 20 jaar ook weer terug verdient.

Natuurlijk kun je als je kan kiezen om je euro te besteden aan meer panelen of SE je geld beter in meer panelen steken, maar gezien de huidige situatie vind ik het de meerprijs voor SE wel waard.

Kom nu alles bij elkaar onder de 1 euro per Wp inclusief btw en inclusief installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
De panalen liggen er netjes op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a4HMaAHtpmexZq4QON-Fh6C8ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWgMKtH5dt9P1Ey71TJ9UKhd.jpg?f=fotoalbum_large
En de eerste volle statistieken is toevallig wel een grappige:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV4hJnZ4Be_TWxVsfhVRx1sL3Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8PsJWxGLMOGMVBlt787or0N.png?f=fotoalbum_large
Met de panelen die de "verkeerde" kant opliggen meer opbrengst dan de panelen op het zuid-westen.
Dit is heel toevallig door veel zon in de morgen en veel diffuus licht in de rest van de dag.

Maar het systeem lijkt allemaal wel mooi te werken met 1 string. Voltages zien ook prima uit. En het lijkt er op dat panelen op de garage die in de loop van de dag weer in de zon draaien wel voordeel hebben van een eigen mppt.

Bedankt voor het meedenken allemaal. En iemand nieuwsgierig is naar bepaalde statistieken of metingen van deze opstelling, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En het lijkt er op dat panelen op de garage die in de loop van de dag weer in de zon draaien wel voordeel hebben van een eigen mppt.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
De zon draait om het huis heen en rond 12:00 komen de eerste panelen van de garage weer in de directe zon, terwijl de rest van de garage panelen nog vol in de schaduw liggen. Dit is denk ik een situatie waar losse tracking per paneel meer rendement op levert dan in 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Even een korte update, vooral voor mensen om een betere inschatting the hebben over wat panelen met een dergelijke liggen doen en ook te laten zien dat SolarEdge wel goed kan werken:

De panelen op Noord-Oosten in de schaduw van het huis leveren toch een aanzienlijke bijdrage:
(denk ik de zomer relatief meer dan de winter)
(Bij bewolkte dagen doet de "slechte" kan het net zo goed als de kant op het zuid-westen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGrLApYyruCJntZGAhZv51AE-VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OytUgFJwf2HzMTYahJrBB1yP.png?f=fotoalbum_large

En ik het het idee dat vooral de garage aanzienlijk meet op levert door de losse optimizers als ik kijk naar curve's zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0xkG0e2qyiP3_WwFOz-nMk35hI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PcBsjHpVklfRHds93OoW0ndQ.png?f=fotoalbum_large

Spreiding over de dag is extreem goed met de verdeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upFfm56Xy8mZb0A6QDcI7TRikD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGJabSEGaytCQFh9A7CbDsYg.png?f=fotoalbum_large

Maar belangrijkste conclusie voor mij is wel; Als je toch bezig bent gooi dan gelijk alle grote dakvlakken vol. Vooral met 450Wp voor weinig, levert het al snel veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:24
Wel mooi om te zien dat 1.1.1 en 1.1.8 net zoals in de instralingssimulatie duidelijk meer opleveren.

Is dat financieeltechnisch genoeg om SolarEdge te verantwoorden... vast niet... maar het is wel leuk ;-)

Was dat een half bewolkte dag?

Heb je ook een overzicht van de strakblauwe situatie?

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 12-05-2021 16:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
@Ronald
Deze was wel strak, wel wat vroeger in het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90s2Y_FAxmhxa34yJzs6mPDxD_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3l4T5hhzynXJmk7qMXQpf2v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Iq5vhxl4DslXbcRxR_iqT5rFnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJGJuvVZYVjs55aPQdVB122e.png?f=fotoalbum_large

Hier zijn de panelen die een een paaltje ernaast hebben ook prima te herkennen.

[ Voor 5% gewijzigd door ice-T106 op 12-05-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:24
@ice-T106 Mijn gevoel zegt hier dan toch dat jouw systeem een bovengemiddeld goede casus is voor SolarEdge.

Kan in elk geval zo aanwijzen welke curves bij welk paneel zullen horen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Misschien handig om gewoon in dit topic verder te gaan:
De rest van het systeem draait nu bijna een jaar en werkt prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhLfgWbeXv30NrlrZ5CqSnTGh-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n02ZQS83Z9KJ7XfSADJdsVd5.jpg?f=fotoalbum_large

Had al een 12,5K solaredge omvormer genomen om nog (flink) uit te kunnen bereiden.

Had op de veranda geen panelen gelegd omdat ik het dak niet zo vertrouwde en dat lijkt niet onterecht met de stormen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PH4-PiWpYC3WaBTZJrCn3WvtQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf6FkHVhS1jHEX08WiHjBVNn.jpg?f=fotoalbum_large
Nu lijkt het dat ik het onder verzekering kan laten repareren. En zou ik het gelijk beter geschikt willen maken om wel panelen op te leggen.
Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Punten dit ik zelf al zie:
  • De dakbelasting is voor mij een vraagteken of die geschikt is en de inmiddels failliete fabrikant zegt heel makkelijk nee
  • De plaatsing van het de huidige regenpijp heeft duidelijk geen goed afschot met de hoek van plat dak.
  • Verlijmd EPDM komt op mij niet zo degelijk over. Is ook een keer eerder opnieuw vast gezet
Wat is nu slim? (zover dat met de verzekering nu kan).
Kan ik de dakbelasting op dit moment makkelijk inschatten en of verbeteren?
Is het niet handiger om er gewoon damwand platen of golfplaten op te schroeven? (daar kunnen denk ik zonnepanelen rechtstreeks aan vast zonder extra ballast)
Of iets nog directer met zonnepanelen?

Heb indien gewenst meer informatie van de veranda zoals foto van de balken en of maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Update na 1 jaar:

Misschien handig voor mensen om te zien dat bijna elke ligging rendabel is als het gaat om extra panelen.
De panelen op garage liggen liggen Noord-Oost achter een hoog jaren 30 huis (zijn wel 2 meter 450Wp panelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0d7Zy-uNNvmor8iuT45LvicVRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sxIyMgcW2hjQknOx1G5hLqll.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1