Probeer een goed plan voor mijn dak te maken en zou graag jullie input mee willen nemen.
Vooral of extra panelen op Noord-Oost nog een goed idee zijn.
Dit is de ligging van het huis:
/f/image/EALK2Ji8UZWpZXF0LapukcVE.png?f=fotoalbum_large)
Op de Zuid-West gevel is de situatie als volgt:
/f/image/qrFsnKnwGKajohtZg8hIIMYQ.png?f=fotoalbum_large)
Op Noord-Oost is dit het dak:
/f/image/JY7dq31UfktP5cqZCmRlO2fD.png?f=fotoalbum_large)
Zelf kwam ik daar nu denk het beste uit met 11 keer iets grotere 62 cell panelen zoals:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html
of:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/365wp-full-black.html
In landscape met de volgende opstelling:
Op de Noord-Oost kant zou ik met dezelfde panelen ook landscape ook wel 11 panelen kwijt kunnen.
Het tuinhuis en de garage mogen ook vol geleld worden eventueel maar op het tuinhuis niet extreem vanwege de dakbelasting.
/f/image/UnamV1HjS161k26TywHMWM6q.png?f=fotoalbum_large)
Eigen stroom verbruik is rond de 8000kWh en verwacht dat dit alleen maar toe gaat nemen. (Nu 1 plugin hybride auto en verwacht dat er wel een BEV (bij) komt)
De grote vraag aan jullie is of panelen op het Noord-Oosten een goed idee is. Eventueel als tweede string op een 1 omvormer.
Heb zelf even zitten spelen met Sunny Design;
Als ik alleen panelen op Zuid-Westen simuleer:
/f/image/1ciRJZYWnOWovzCxLSt0j3dE.png?f=fotoalbum_large)
Als ik alleen de panelen op het Noord-Oosten simuleer:
/f/image/S2VIc9yJvuzovLpgUjzBdhVo.png?f=fotoalbum_large)
En met een combinatie van Noord en Zuid: (4kW omvormer topt ook niet heel veel af)
/f/image/c9SuDKxSGzB0Rn70yJFoN3Sb.png?f=fotoalbum_large)
Dus uiteraard leveren de panelen minder op het Noord-Oosten. Maar de kosten zijn vooral bij een string omvormer ook niet erg hoog.
(panelen 1500 + bevestiging 500 + montage 550 + omvormer 200) = 2750 Euro voor 2200kWh extra per jaar met een goede verdeling over de dag.
Lang niet zo als de panelen op het Zuid-Westen maar misschien toch maar in 1 keer goed doen.
Mijn vragen aan jullie:
Vooral of extra panelen op Noord-Oost nog een goed idee zijn.
Dit is de ligging van het huis:
/f/image/EALK2Ji8UZWpZXF0LapukcVE.png?f=fotoalbum_large)
Op de Zuid-West gevel is de situatie als volgt:
/f/image/qrFsnKnwGKajohtZg8hIIMYQ.png?f=fotoalbum_large)
Op Noord-Oost is dit het dak:
/f/image/JY7dq31UfktP5cqZCmRlO2fD.png?f=fotoalbum_large)
Zelf kwam ik daar nu denk het beste uit met 11 keer iets grotere 62 cell panelen zoals:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html
of:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/365wp-full-black.html
In landscape met de volgende opstelling:
code:
1
2
3
| XX XXX XXXXXX |
Op de Noord-Oost kant zou ik met dezelfde panelen ook landscape ook wel 11 panelen kwijt kunnen.
Het tuinhuis en de garage mogen ook vol geleld worden eventueel maar op het tuinhuis niet extreem vanwege de dakbelasting.
/f/image/UnamV1HjS161k26TywHMWM6q.png?f=fotoalbum_large)
Eigen stroom verbruik is rond de 8000kWh en verwacht dat dit alleen maar toe gaat nemen. (Nu 1 plugin hybride auto en verwacht dat er wel een BEV (bij) komt)
De grote vraag aan jullie is of panelen op het Noord-Oosten een goed idee is. Eventueel als tweede string op een 1 omvormer.
Heb zelf even zitten spelen met Sunny Design;
Als ik alleen panelen op Zuid-Westen simuleer:
/f/image/1ciRJZYWnOWovzCxLSt0j3dE.png?f=fotoalbum_large)
Als ik alleen de panelen op het Noord-Oosten simuleer:
/f/image/S2VIc9yJvuzovLpgUjzBdhVo.png?f=fotoalbum_large)
En met een combinatie van Noord en Zuid: (4kW omvormer topt ook niet heel veel af)
/f/image/c9SuDKxSGzB0Rn70yJFoN3Sb.png?f=fotoalbum_large)
Dus uiteraard leveren de panelen minder op het Noord-Oosten. Maar de kosten zijn vooral bij een string omvormer ook niet erg hoog.
(panelen 1500 + bevestiging 500 + montage 550 + omvormer 200) = 2750 Euro voor 2200kWh extra per jaar met een goede verdeling over de dag.
Lang niet zo als de panelen op het Zuid-Westen maar misschien toch maar in 1 keer goed doen.
Mijn vragen aan jullie:
- Panelen op Noord-Oosten erbij doen?
- Of beter panelen op een vlakkere hoek op de garage in de schaduw van het huis?Of beide?
- Hoe het beste om te gaan met de schaduw van de pijp van de ketel
- Betere opstelling op de Zuid-West gevel? Met andere maat panelen eventueel
- Als ik nog panelen op het tuinhuis en of de garage doe (denk het wel), dan goede mogelijkheden voor omvormers (SolarEdge voor alles bijvoorbeeld?)
- Sowieso tips voor panelen of omvormers zijn welkom
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant