Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:49
We zijn bezig met het bouwen van een huis, daar moeten natuurlijk ook zonnepanelen komen.
Het ontwerp is nog niet afgerond, en het duurt nog wel zo'n 1.5 jaar voordat we daadwerkelijk de woning zullen betrekken. We krijgen een schuin dak (ca 45 graden) en een paar platte daken.
Betreft een kavel van ca 1700 m2 waar eventueel een stukje van gebruikt kan worden als "zonneweide"
(de buurman heeft al een parkje liggen van 50 panelen op zuid ca 10 graden hellingshoek).

Ik denk dat ik toch liever voor een in/op daksysteem ga. De nok van het huis zal ZZW gericht zijn. Mijn idee is dat je met het uiteindelijk vervallen van de salderingsregeling wellicht het beste voor een Oost-West opstelling kunt gaan omdat je zo een langere periode per dag de energie uit je panelen zelf kunt afnemen.

Als Wanabee tweaker wil ik natuurlijk een goed inzicht hebben in de te verwachten energieopbrengst van de verschillende mogelijke opties. Ik heb nu het plan opgevat om alvast 2 panelen aan te schaffen om wat mee te experimenteren qua opstelling (hellingshoek en oriëntatie) op het plat dak van de huidige woning. Natuurlijk kan ik ook de bekende tabelletjes aflezen en er een berekening op los laten, maar deze variant is veel leuker :)

De 'functionele requirements'
  • Tier 1 merken
  • Panelen met een redelijk standaard maat zodat de kans op hergebruik groter is (kan ze altijd wel in een plat-dakopstelling kwijt)
  • Capaciteit van de panelen afgestemd op de micro-inverters (mag best iets aftoppen)
  • Opbrengst panelen individueel te monitoren met een redelijke resolutie (< 1/min)
  • montage waarmee ik relatief eenvoudig wat kan experimenteren qua oriëntatie en hellingshoek
  • Beperkte investeringskosten
  • Bij voorkeur all-black panelen
  • Minimale RF interferentie (ben ook zendamateur)
Vergeet ik dan nog iets?

Op basis van deze eisen / wensen ben ik zelf tot onderstaand lijstje gekomen:Totaal € 512,50. Bijkomend zijn er nog wat verzendkosten.

De motivatie voor deze keuze is als volgt:

APSystems is een tier 1 fabrikant, de micro inverters gebruiken Zigbee voor communicatie, dit heeft 2 voordelen: minder RF interferentie dan PLC communicatie, en Zigbee is een "standaard". Hoewel het applicatie protocol proprietary is, zijn er intussen oplossingen (b.v. op basis speciale firmware voor een Sonoff Zigbee bridge) een oplossing met een goedkope TI CC2531 (aan een Windows PC met Z-tool, of aan een ESP8266 met Tasmota) waarmee de gegevens uitgelezen kunnen worden. Dit bespaart weer zo'n € 160,- voor de ECU-R die anders nodig zou zijn (ook handig omdat ik nog niet zeker ben of ik met micro's verder ga). Het is nog wel een "hack oplossing", maar daar ben je Tweaker voor :).

Ik heb ook de Enphase inverters overwogen, maar deze gebruiken bij mijn weten PLC communicatie wat bijna altijd garant staat voor RF interferentie, ook moet je dan een Envoy-S aanschaffen voor de monitoring a € 170,-. Er zijn overigens ook RF issues gemeld met eerdere versies van de YC600, in latere versies is dit opgelost begrijp ik.

JA Solar is een tier 1 fabrikant, de panelen hebben een goed rendement (195 Wp/m2, de NOCT waarde heb ik niet kunnen vinden, Jinko zou het nog iets beter doen?), de 365 Wp matched goed met de specs van de YC600Y ("Accommodates modules from 250-365W+").

De van der Valk Valkbox 3 is een van de voordeligste oplossingen voor een plat dak, en lijkt de meeste mensen hier goed te bevallen. Aangezien de panelen niet aan elkaar gekoppeld worden en de constructie (afgezien van de ballast) niet erg groot of zwaar is kan ik makkelijker eens wat experimenteren met opstellingen. Het systeem komt met rubberen tegeldragers zodat ik verder geen extra materialen hoef te regelen. De verbindingskabel is nodig om een enkele YC600Y op het net aan te kunnen sluiten.

Ik wil proberen om middels een Sonoff Zigbee bridge met een speciale Tasmota gebaseerde firmware de monitoring van de panelen te realiseren. Dit is uiteindelijk gelukt middels een oplossing op basis van het TI Z-tool (onderdeel van de TI Z-Stack 3.0.2) en een 'zjs' script. Deze oplossing heb ik nog niet op github gezien, maar is beschikbaar op een Discord channel (@kadzsol). Nu nog omzetten naar de oplossing met Tasmota op een ESP8266 en een CC2531.

Intussen is e.e.a. dus gerealiseerd, maar alle kritieken, suggesties en vragen m.b.t. dit initiatief zijn nog steeds welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 08-07-2021 12:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Ik heb twee APS QS1 omvormers (2x4 panelen). Die storen zo stevig op de FM band, dat ik alleen de sterkste zenders nog enigszins storingsvrij kan ontvangen. Dit is merkbaar in een straal van ~10 m rond de garage waarop ze liggen (bv. op de autoradio als ik aan kom rijden). Aan de mate van storing kan ik horen hoeveel stroom de panelen opwekken :/

Wellicht komt dit, of wordt versterkt door, doordat ik de panelen in landscape heb liggen; dan moeten de DC aansluitkabels worden verlengd. Of is een nieuwe iteratie van hetzelfde model beter zoals je over de Y600 schrijft. Zelf heb ik 2 verschillende revisies van de QS1 want niet tegelijk gekocht. Ze hebben een verschillend nummer, maar ik merk geen verschil als ik de een of de ander uitzet.

Dit is mijn ervaring. Daarnaast staat ook een topic van iemand anders op dit forum over storing op de radio van z'n buurvrouw). Anderen hebben weer geen probleem.

APS komt met binnen afzienbare tijd met een nieuw model dat meer vermogen aan kan. Misschien beter daar op wachten en desnoods nu wat van marktplaats kopen om mee te experimenten?

Zelfs vind ik Enphase een professionelere uitstraling hebben dan APS; dat is gevoelsmatig meer de budget-keus. De Envoy die je nu koopt, kun je later toch in je nieuwe huis plaatsen? En als je een huis op 1700 m2 gaat bouwen, hoef je het niet voor de kostenbesparing te doen, lijkt me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
WackoH schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:25:
Ik heb twee APS QS1 omvormers (2x4 panelen). Die storen zo stevig op de FM band, dat ik alleen de sterkste zenders nog enigszins storingsvrij kan ontvangen. Dit is merkbaar in een straal van ~10 m rond de garage waarop ze liggen (bv. op de autoradio als ik aan kom rijden). Aan de mate van storing kan ik horen hoeveel stroom de panelen opwekken :/

Wellicht komt dit, of wordt versterkt door, doordat ik de panelen in landscape heb liggen; dan moeten de DC aansluitkabels worden verlengd. Of is een nieuwe iteratie van hetzelfde model beter zoals je over de Y600 schrijft. Zelf heb ik 2 verschillende revisies van de QS1 want niet tegelijk gekocht. Ze hebben een verschillend nummer, maar ik merk geen verschil als ik de een of de ander uitzet.

Dit is mijn ervaring. Daarnaast staat ook een topic van iemand anders op dit forum over storing op de radio van z'n buurvrouw). Anderen hebben weer geen probleem.

APS komt met binnen afzienbare tijd met een nieuw model dat meer vermogen aan kan. Misschien beter daar op wachten en desnoods nu wat van marktplaats kopen om mee te experimenten?

Zelfs vind ik Enphase een professionelere uitstraling hebben dan APS; dat is gevoelsmatig meer de budget-keus. De Envoy die je nu koopt, kun je later toch in je nieuwe huis plaatsen? En als je een huis op 1700 m2 gaat bouwen, hoef je het niet voor de kostenbesparing te doen, lijkt me :D
toon volledige bericht
Thx! Ik hoor inderdaad wat wisselende geluiden over de APS inverters m.b.t. RF interferentie, wel vreemd aangezien ze bij mijn weten geen PLC meer doen? Zijn het dan harmonischen van het omzetten naar AC i.v.m. blokgolven, de DC kabels fungeren dan als antenne? Uit dit topic op zendamateur.com begrijp ik uit de post van 15 januari 2020 dat het RF problemeem met een nieuwere versie is opgelost. Maar ik lees idd dat Enphase het (ondanks PLC communicatie) ook goed doet. Misschien toch maar eens overwegen.

De kostenbesparing op ECU-R of Envoy-S is inderdaad marginaal (op een huis dan), maar een hack oplossing met Tasmota is gewoon leuk om mee te werken en eventueel aan bij te dragen. Ook weet ik niet of ik verder wil met Enphase of APS, als ik de panelen meest schaduwvrij kan leggen lijkt een inverter met enkele MPPT's me ook OK (hoewel ik natuurlijk eigenlijk liever de opbrengst per paneel monitor :? ). Enphase lijkt een wat completer ecosysteem te hebben? (ook i.v.m. V2G, thuisbatterijen in de toekomst).

Maar goed de essentie van deze opstelling is experimenteren, dus heb ik hier per paneel monitoring nodig. De panelen en micro-inverters zijn altijd weer te hergebruiken (eventueel als kleine aanvulling op de hoofd installatie).

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 17-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Batilan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:45:
[...]Thx! Ik hoor inderdaad wat wisselende geluiden over de APS inverters m.b.t. RF interferentie, wel vreemd aangezien ze bij mijn weten geen PLC meer doen? Zijn het dan harmonischen van het omzetten naar AC i.v.m. blokgolven, de DC kabels fungeren dan als antenne? Uit dit topic op zendamateur.com begrijp ik uit de post van 15 januari 2020 dat het RF problemeem met een nieuwere versie is opgelost. Maar ik lees idd dat Enphase het (ondanks PLC communicatie) ook goed doet. Misschien toch maar eens overwegen.
Het zou goed kunnen dat de DC kabels als antennes gaan werken en harmonischen van de DC-DC omzetting gaan uitstralen.
Ik heb de discussie over toepassing van ferrietkralen gelezen, maar dat leek nog niet alles op te lossen. Het is ook niet iets wat je even test, want het gaat om forse kralen en/of de connecteren moeten er af om de kabels door de kralen te halen.
De kostenbesparing op ECU-R of Envoy-S is inderdaad marginaal (op een huis dan), maar een hack oplossing met Tasmota is gewoon leuk om mee te werken en eventueel aan bij te dragen. Ook weet ik niet of ik verder wil met Enphase of APS, als ik de panelen meest schaduwvrij kan leggen lijkt een inverter met enkele MPPT's me ook OK (hoewel ik natuurlijk eigenlijk liever de opbrengst per paneel monitor :? ). Enphase lijkt een wat completer ecosysteem te hebben? (ook i.v.m. V2G, thuisbatterijen in de toekomst).
Ja, dat leek mij ook. Vandaar mijn opmerking dat ik Enphase een professionelere uitstraling vind hebben.

Zaken als de echte kwaliteit onder de motorkap en de bijbehorden levensduur zijn nauwelijks te vinden.
Iemand in Australie heeft data van honderden Enphase systemen bijgehouden. De werkeljikheid is waarshcijlnijk beter omdat mensen pas gaan zoeken en zo'n site vinden, als ze een probleem hebben En dat in een spreadsheet gestopt.
Maar goed de essentie van deze opstelling is experimenteren, dus heb ik hier per paneel monitoring nodig. De panelen en micro-inverters zijn altijd weer te hergebruiken (eventueel als kleine aanvulling op de hoofd installatie).
De echte tweakers/hack oplossing kan zijn om zelf de monitoring op paneelniveau te doen (alleen zinvol bij stringomvomer natuurlijk, maar dat is de meest kosten-efficiente -en misschien ook duurzaamste want minder grondstoffen- oplossing als er geen schaduw is). Het gaat tenslotte alleen maar om stroom en spanning per paneel.
Makkelijkste is dan per paneel een ESP8266 voor denkwerk en Wifi, en shunt en spanningsdeler voor de meting. Desnoods nog een temperatuursensor voor de paneeltemperatuur.

En eentje nog met extra sensoren voor direct en diffuus licht, en omgevingstemperatuur uitrusten.
Dat heeft vast iemand al eens gedaan. :) Maar eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Even een update: het zijn (zoals gepland) 2x JA Solar JAM60S-21-365-MR Mono Full Black Half Cell 365Wp panelen geworden met 1 APsystems Micro Omvormer YC600Y 1 fase 60/72/120-cel (10 jaar garantie) gemonteerd op 2x een ValkBox 3. Voor het gemak direct een Losse AC kabel 1m + connector. T.b.v. 1 losse YC600/QS1 bij besteld zodat ik eenvoudig kon aansluiten. (de panelen zijn vlak na mijn bestelling al weer € 9,- / stuk goedkoper geworden).

Toch tegen een paar dingetjes aangelopen die ik als "absolute beginner" niet helemaal voorzien had, of die niet helemaal optimaal zijn en ik achteraf wellicht toch anders gedaan had:
  • de standaard DC kabels op de panelen zijn te kort om met een 2x zuid opstelling (achter elkaar) met de YC600Y te kunnen verbinden, heb dus nog een 2m kabel bijbesteld om ook het 2e paneel aan te kunnen sluiten.
  • De valkboxen bieden natuurlijk geen mogelijkheid om de omvormer aan te monteren, die ligt nu op de stapel tegels.
  • de YC600Y is best wel zwaar, ook bij een 'echte rail' zal hij naar mijn idee behoorlijk aan die rail trekken (torderen?) maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Het voordeel is wel dat ie niet snel wegwaait :+
  • ik merk met dit weer dat er toch behoorlijk afgetopt wordt, natuurlijk logisch met 2x365Wp op een 2x300W max inverter, maar had gedacht het niet zo vaak / lang te zien, ik probeer het 'verlies' nog preciezer in kaart te brengen
  • de verzendkosten beslaan met zo'n kleine bestelling een niet onaanzienlijk deel van de kosten, maar ja, je wilt ook niet het halve land doorrijden om je paneeltjes op te halen :), en voor zo'n experiment moet je wat investeren.
  • de 2 panelen werden zonder verpakking geleverd, zijn deze normaal niet individueel verpakt?
Verder heb ik wel gebruik kunnen maken van de Zigbee 'hack' oplossing zoals hier besproken. Ik gebruik nu nog de Z-tool variant, maar wil naar Tasmota met een CC2531 (werkt dus niet met z2m). Heb dus geen ECU-R nodig om uit te lezen, scheelt weer zo'n € 180,- :*)

Binnenkort meer over de opbrengst in de praktijk voor verschillende opstellingen. In ieder geval al leuk om te zien dat je zelfs met 2 paneeltjes al gaat terugleveren :D

Nog niets gemerkt van RF verstoringen, maar ook nog niet heel actief gemeten. De FM ontvangst is in ieder geval geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 05-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:04
de YC600Y is best wel zwaar, ook bij een 'echte rail' zal hij naar mijn idee behoorlijk aan die rail trekken (torderen?) maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Het voordeel is wel dat ie niet snel wegwaait
QS1 weegt ongeveer het dubbele. Die heb ik gewoon aan de rail gehangen. Tordeert inderdaad wel.
de 2 panelen werden zonder verpakking geleverd, zijn deze normaal niet individueel verpakt?
Normaal per pallet van ongeveer 30.
Wat je verkoper er mee doet is aan hem.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25
Leuk experiment, ben van plan precies deze componenten zo op het schuine dak van mijn schuur te leggen. 2x portrait naast elkaar dus het gedoe met de kabellengte speelt dan niet.

Kort vraagje: is het echt zo simpel dat je een stekker aan de 'verbindingskabel voor APSystems YC600Y' monteert en inplugt of moet je nog dingen doen voor de verdere installatie?

(verzendkosten zijn met 85,- inderdaad best fors)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 14-05-2021 11:23 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:22:
Leuk experiment, ben van plan precies deze componenten zo op het schuine dak van mijn schuur te leggen. 2x portrait naast elkaar dus het gedoe met de kabellengte speelt dan niet.

Kort vraagje: is het echt zo simpel dat je een stekker aan de 'verbindingskabel voor APSystems YC600Y' monteert en inplugt of moet je nog dingen doen voor de verdere installatie?
Yep, zo simpel is het in de praktijk, maar zie ook de discussie op het algemene topic over NEN1010.
De APS 230V AC kabel is echter zo kort dat je deze nog wel moet verlengen.

En het voor lange termijn waterproof verbinden van 2 kabels in de buitenlucht is nog wel iets waar je even goed materiaal voor moet halen (b.v. een gietmof, maar er zijn ook installateurs die het met een gewone verdeeldoos onder de panelen doen). Denk er ook even aan dat er wat regels zijn m.b.t. buiten bekabeling (en in de praktijk kan er zomaar aan je 230V bekabeling geknabbeld gaan worden door rondkruipend ongedierte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25
@Batilan
Nog een klein vraagje over de monitoring: aanrommelen met github klinkt leuk, maar is ook zonder zo'n stukje hackwerk te zien of het systeem goed werkt? Of heb je daar nog zo'n ding voor nodig?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:09:
@Batilan
Nog een klein vraagje over de monitoring: aanrommelen met github klinkt leuk, maar is ook zonder zo'n stukje hackwerk te zien of het systeem goed werkt? Of heb je daar nog zo'n ding voor nodig?
Als je niet de voorkeur geeft aan zo'n hack oplossing zou ik er inderdaad niet aan beginnen :)
De oplossing is nog niet heel erg soepel aan de praat te krijgen heb ik gemerkt.

In mijn geval wilde ik per se de individuele opbrengst van ieder paneel kunnen monitoren om het effect te vergelijken van verschillende opstellingen bij gelijkwaardige omstandigheden qua zon, dat krijg je niet met een individuele kWh meter.

Met deze meters moet je ook even opletten of ze in beide richtingen kunnen meten, zo gebruik ik een kWh monitor plug van Conrad (de Energy Count 3000 welke ik uitlees met ec3k, een andere 'hack oplossing' ;)) welke alleen maar energieverbruik van het aangesloten apparaat kan monitoren en geen energie levering door dat apparaat. De plug die in de advertentie staat zal het wel doen, evenals die jij noemt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 14-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Is het wel nodig om een ingewikkelde meter te hebben die twee kanten op meet?
De APS QS1 heeft een nachtstroom van 30mW.
Lijkt me redelijk verwaarloosbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
WackoH schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:54:
Is het wel nodig om een ingewikkelde meter te hebben die twee kanten op meet?
De APS QS1 heeft een nachtstroom van 30mW.
Lijkt me redelijk verwaarloosbaar...
Daar gaat het inderdaad niet om, het gaat er om dat sommige pluggen alleen verbruik van het aangesloten apparaat kunnen meten, die geeft dan dus een waarde van 0 als je zonnepanelen staan te leveren via zo'n plug. Als je 1 of 2 panelen via een micro-inverter zoals de YC600 aansluit mag dat dus via een stekker in het stopcontact (max 500W meen ik), als je dan zo'n 1-weg meter er tussen zet meet je dus 0. Je kunt dan natuurlijk weer constructies maken om de plug in het circuit om te draaien, maar daar word het niet fraaier van allemaal (en vast ook niet volgens de regels, maar dat is het aansluiten volgens dit principe ook niet altijd :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Nog even een update m.b.t. bovenstaande configuratie: intussen in de 3 maanden (mei-juli) ruim 10% van de kosten terugverdient, we gaan nu natuurlijk weer de kortere dagen tegemoet dus het rendement zal de komende maanden alleen maar gaan afnemen, maar een terugverdientijd onder de 5 jaar lijkt me reeel.

Ook eens uitgezocht hoeveel je typisch kwijt raakt als gevolge van aftopping als gevolg van een hogere Wp paneel vermogen (365 Wp JA-Solar) t.o.v. het max vermogen van de inverter (in dit geval de APS YC600C met max. 300W). Mijn 1e inventarisatie over de maand juli laat een geschat verlies zien van minder dan 1%. Niet echt iets om je heel druk over te maken dus. Iets meer achtergrond in deze post.
Pagina: 1