advies op offerte zonnepanelen; 65 stuks voor 17k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Wij hebben een offerte liggen voor een PV installatie en ik wilde even een second opinion dat dit een goede aanbieding is. We hoeven niet een budget oplossing maar wil wel dat ik een eerlijke prijs betaal.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHAaFBHQXj3eNZ-eXQQZUbiFGkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHMrLdHhLdzGuqb8OGKmI8dI.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Meer dan voldoende, heb drie schuinen daken met een hoek van 15-18 graden. Daarnaast nog ook platte delen.
Voor nu is daar 65 panelen op ingepland. 2 volledig zonder schaduw, en 1tje met een beetje schaduw.
Schaduw
1 enkele boom die op precies zuid staat en de zon dus overheen komt.
in de winter verliest deze het blad dus schijnt dan ook op de panelen.
Jaarverbruik
onbekend is namelijk een nieuw huis waar we samen wonen met mijn schoonouders. (dus letterlijk 2 huishoudens incl koken via 2x inductie 4 ovens)
Later dit jaar (september) komt er nog warmtepomp voor het zwembad
Binnen een jaar ook een elektrische auto. Later in de toekomst mogelijk nog een tweede van de schoonouders.
We hebben nog gas voor de bijverwarming van de vloerverwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x35a en een oudewetse meter met draaischijf.
Budget en doel
volledig via zonnepanelen.
Wie gaat het project uitvoeren
installatie bedrijf
Bijhouden van data
Yes graag, zat er volgens mij in
Reeds verkregen offertes
Omschrijving werkzaamheden PV installatie:
 64 stuks JA Solar S21 360Wp, Full Black
 1 stuks Solar Edgde SE25K 3-fase omvormer
 32 stuks Solar Edge Power Optimizer P801-5R MDM RM
 1 stuks Constructie materialen (montage op schuine EPDM dak
 Monitoring en data
komt op 17000 excl.
Regio
Altena

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom SE en niet een normale stringomvormer (evt met schaduwmanagement)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:09
timovd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:48:
Waarom SE en niet een normale stringomvormer (evt met schaduwmanagement)?
Voordeel van SE is dat je elk paneel apart kunt monitoren. Dat lijkt me wel prettig als je zoveel panelen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Voor dat we met zijn allen String omvormer gaan roepen... Zelfs een SMA 25K heeft maar 2 trackers en kost 1000 euro meer dan een SE25K. Ik zie 3 daken en we weten nog niet of die wel gelijkwaardig zijn, @Geckoo ?

Er is een reden dat ernstig veel grote zonneprojecten met SolarEdge gedaan worden. De kans dat er iets stuk gaat wordt groter, en SolarEdge is makkelijker diagnosticeren omdat je zo kan uitlezen waar het zit.
Een kapot paneeltje of 4 merk je niet in een string van deze afmetingen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:56:
Voor dat we met zijn allen String omvormer gaan roepen... Zelfs een SMA 25K heeft maar 2 trackers en kost 1000 euro meer dan een SE25K. Ik zie 3 daken en we weten nog niet of die wel gelijkwaardig zijn, @Geckoo ?

Er is een reden dat ernstig veel grote zonneprojecten met SolarEdge gedaan worden. De kans dat er iets stuk gaat wordt groter, en SolarEdge is makkelijker diagnosticeren omdat je zo kan uitlezen waar het zit.
Maar is dat de meerprijs waard? In de TS staat wel 15-18 graden helling, dus ik ga er vanuit dat de dakhelling gelijk is. Er zijn ook omvormers met 3 MPPT's. Precies één per dakdeel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
timovd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Maar is dat de meerprijs waard? In de TS staat wel 15-18 graden helling, dus ik ga er vanuit dat de dakhelling gelijk is. Er zijn ook omvormers met 3 MPPT's. Precies één per dakdeel.
SE25K is €1700, 32 optimizers €2000

Onder de 3700 euro kom ik een Huawei tegen met 3 trackers.

Met alle respect? Nope!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:06:
[...]

SE25K is €1700, 32 optimizers €2000

Onder de 3700 euro kom ik een Huawei tegen met 3 trackers.

Met alle respect? Nope!
Goed punt. Een Solis 25kW heb je voor minder dan 2k en heeft 3 MPPT's (het oude model had er zelfs 4). Maar op zo'n grote installatie is een besparing van 1500 niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Geckoo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:45:
Ik heb een offerte liggen voor 65 panelen voor piek van 23kwh voor €17.000,-.
is dit een beetje redelijke prijs?
Voor SE installatie is dat dikke prima qua prijs.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Geckoo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:45:
Ik heb een offerte liggen voor 65 panelen voor piek van 23kwh voor €17.000,-.
is dit een beetje redelijke prijs?
Wat bedoel je met een piek van 23kWh? per uur? per dag per minuut? Met zoveel panelen zou ik verwachten dat je dagopbrengst een stuk hoger uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
~74 cent/Wp excl btw voor een grote instalatie is wel wat prijzig. ter vergelijking, mijn instalatie zou incl instalatie ~60 cent hebben gekost, (dat was wel 2 jaar geleden ;)) maargoed dat is wel ook SE vs geen SE

@timovd je kan ook nog polystringen en als 1500 euro al klein bier is, waar hebben we het dan in nog over. ;) dat is gewoon ~9% minder investering en dus ~9% minder tvt en niet te vergeten een boel kraten bier :+
ik denk dat ik zou inzetten op goedkoper en dan dat geld investeren in eigenverbruik.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het bevestigings systeem dat kan een deel van de prijs verklaren.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 03-06-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@twain4me Bevestigingsmateriaal voor EPDM lijkt niet heel veel verschil in te zitten met pannendak, maar is misschien meer werk... Als je een schroef door het EPDM draait moet het ook weer goed waterdicht gemaakt worden.

Geen complete pakketten bij de bekende Online zaken voor EPDM; dus dat is even lastig om exact te schatten... Maar ik kom op 13K incl btw voor de onderdelen. 4K bevestiging incl btw lijkt me wel een echt minimum.

Er is dus denk ik nog wel iets aan de prijs te doen, 10-15%, en dat gaat het goed op weg richting die 60ct/Wp.

Ja je kunt misschien nog eens 1000 euro goedkoper door naar een niet-helemaal-a-merk string omvormer te gaan... maar dat heeft dus wel te onderkennen nadelen bij defecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Of voordelen bij defecten.
Ga maar rekenen met het standaard uitval percentage bij de SolarEdge optimizers, en dan maal 32 stuks en dan maal 10 jaar. Ik gok dat het meer dan 1 is. En mailen die optimizers of het systeem je dan als er iets stuk is?

Een beetje stringomvormer met mooie string indeling is ook prima te monitoren, en met 2 omvormers van 3 fase met 4 strings totaal is het toch iets makkelijker te monitoren dan met 64 individuele panelen. Persoonlijk mag ik er niet aan denken om dat te monitoren. Ik heb al een hele fijne dagtaak en geen behoefte aan een tweede ;)

Met 2 mooie ca 12Kw omvormers heb je 4 MPPT trackers, 2 voor het grote dak en 1 voor elk klein dak en kom je met ca 16 panelen per string perfect uit voor aantal panelen per string toch.
Die 2 omvormers kosten toch circa hetzelfde als de ene 25k SE omvormer, en als je 32 stuks optimizers bespaard tikt dat wel flink aan denk ik!

Je kan daar online vast een winkelwagentje voor maken om te zien wat de besparing kan zijn, en er zullen ook genoeg installateurs zijn die voor een aanzienlijke klus zoals dit een hele mooie prijs kunnen maken. Ik raad dan zelf Coolblue aan. Niet de allergoedkoopste, maar wel gewoon goed. En vast nog een heel stuk goedkoper dan de genoemde SE offerte. Maar er zullen wel tig andere installateurs zijn die voor deze mooie klus dus een scherpe prijs kunnen maken voor een offerte met 2 string omvormers. In je regio vast ook wel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Geckoo
optimizers nop geen voorstander van, als het zonder kan dan graag.
(het is kosten, en een logging waar je niet echt veel aan hebt in mijn mening, en nog meer apparaten die allemaal stuk kunnen gaan, garantie of niet het kan.)

maar 3x25A = goedkoop vastrecht, 3x35A is duur vastrecht.
(ik snap dat je het hebt, en soms hoeven mensen er niet voor te betalen, maar ben jij zo een mazzelaar?
of kun je hier nog dingen in aanpassen.)
hoeveel zonnepanelen je ook hebt, dat vast recht word niet lager.

check ook de BTW regels eens goed, dit soort grotere setjes kunnen problemen opleveren met de BTW.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
(soms is het dan handiger op het op te splitsen over de personen of gezinnen.)

goede prijs is moeilijk te bepalen.
handig is totaal prijs ex BTW te delen door totaal aantal Wp.
dan heb je een €/Wp prijs.
pla tdak is dan vaak weer iets duurder als schuin dak en optimizers zijn ook duurder.
grote setjes zijn vaak dan goedkoper als kleine setjes.
een prijs tussen de 0,9€/Wp en de 0,5€/Wp is gewoon mogenlijk.
allemaal afhankelijk van de keuzes en luxes die je wil. ;)

leuke tips:
plaats panelen oost-west dan heb je meer spreiding over de dag.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west zo een groot verschil hebben op mijn dak kan ik met maar een 4kW omvormer af en toch 6430Wp op het dak.
maar deze tip werk ook als je panelen met 10 graden (vrij plat) hebt die die doen het beter in de zomer.
en wat panelen op 30-45graden die doen het beter in de lente/herfst.
of een combi van die 2.

maar ook: als je voor echt grote setjes gaat, leg 30% meer Wp als W omvormer.
dit kan makkelijk zonder significant verlies. ;)
dus 64x360Wp kan met gemak op een 17kW omvormer (of te wel een 3x25A omvormer.).
(en daar boven op kan dan nog oost-west of steiler-platter worden toegepast)
kleine setjes moet je dit niet doen, maar grote setjes is dit gewoon erg verstandig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gerco-M Er zijn prima argumenten om niet voor SE te gaan... maar...
Je suggereert 6% uitval van de optimizers over 10 jaar... Laten we dat maar niet doen? Want dat is een klein beetje onzin.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66900040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Geckoo
oke vast recht:
(ik denk dat je liander hebt, en ik zit in enexis gebied.
dus zoek even de prijzen op die voor jouw gelden, zal niet heel veel verschillen, maar goed check dat even.)

bron:
https://www.enexis.nl/aansluitingen/tariefbladen

3x35A = € 929,3641 captar inc BTW per jaar.
3x25A = € 250,8130 captar inc BTW per jaar.

maar dat is niet alles.
per aansluiting krijg je ook nog een heffingskorting (belasting vermindering)
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
dit jaar vast gesteld op: € 461,62 ex BTW, die krijg je inc BTW dus een € 558,5602 korting.

dit maakt dus:
3x35A = € 929,3641 - € 558,5602 = +/- 400€
3x25A = € 250,8130 - € 558,5602 = +/- -300€ (ja een elektra aansluiting hebben levert geld op in Nederland, klinkt vreemd maar het is wel zo. >:) )

kun je van de situatie nog dit laten maken.
3x35A vervangen voor 2x 3x25A dan verdien je al 2x geld zonder dat je zonnepanelen nodig hebt.
dan heb je al 2x300€ + 400€ per jaar al verdiend. ;)

of te wel, denk hier even goed over na, of er andere oplossingen zijn.
en kies daar je omvormer op. ;)

edit:
ik zeg dit omdat je nu dit hebt: 3x35A en een ouderwetse meter met draaischijf.
ik kan je nu al vertellen die ga je niet behouden krijgen, helaas.
die word binnen 3 jaar vervangen voor iets slims (of erg doms afhankelijk van je persoonlijke mening)
en dan ben je je huidige 3x35A kwijt of je gaat in ieder geval het volle pont betalen. ;)

@roltor
even lezen, dat schrijf ik ook, 2x 3x25A om dan ook 2x de belastring vermindering te scheppen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 03-06-2021 13:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06
Let wel op, het gaat hier om 2 huishoudens die op 1 3x35 aansluiting zitten in 1 huis. Ik weet niet of 3x25 voldoende is voor 2 huishoudens, laat staan voor zo veel panelen.
Maar misschien is 2 3x25 aansluitingen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@roltor @migjes Leuke gedachte, maar in principe is het 1 adres 1 aansluiting.

De woning splitsen heb je een vergunning voor nodig, komt dus een en ander bij kijken

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-06-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:07:
@Gerco-M Er zijn prima argumenten om niet voor SE te gaan... maar...
Je suggereert 6% uitval van de optimizers over 10 jaar... Laten we dat maar niet doen? Want dat is een klein beetje onzin.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66900040
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat het uitval percentage toch wel enkele procenten was, maar misschien waren dat andere merken / types. Ik kan het helaas zo hier niet vinden.
In je genoemde topic waren nog steeds wel enkele optimizers met problemen, en met een termijn van "640 optimizer jaren" lijkt me het toch niet gek dat er enkele problemen zijn.

Zelfs als dat volledig onder garantie is, heb je nog steeds downtime en er werk mee om het op te lossen. Als het probleem al spoedig naar voren komt in elk geval op de een of andere manier, maar ik hoop een beetje dat een "premium" merk als SolarEdge toch wel een beetje slimme software heeft met een "SMART" optie die jouw een mailtje stuurd als er ergens een red flag is.

Ik bedoel maar als er geen noodzaak is kwa schaduw voor optimizers, en monitoring is op andere manieren ook goed te doen dat dan SolarEdge wat moeilijk te onderbouwen is en een andere oplossing waarschijnlijk wel een stukje goedkoper is. En minder elektronica op je dak is altijd beter lijkt me...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gerco-M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:06:
[...]

Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat het uitval percentage toch wel enkele procenten was, maar misschien waren dat andere merken / types. Ik kan het helaas zo hier niet vinden.
In je genoemde topic waren nog steeds wel enkele optimizers met problemen, en met een termijn van "640 optimizer jaren" lijkt me het toch niet gek dat er enkele problemen zijn.
Dat was jaren geleden zo. Nu lees je er veel minder over. Precieze data heb ik echter niet kunnen vinden, maar het is wel aannemelijk dat het behoorlijk is verbeterd.
Zelfs als dat volledig onder garantie is, heb je nog steeds downtime en er werk mee om het op te lossen. Als het probleem al spoedig naar voren komt in elk geval op de een of andere manier, maar ik hoop een beetje dat een "premium" merk als SolarEdge toch wel een beetje slimme software heeft met een "SMART" optie die jouw een mailtje stuurd als er ergens een red flag is.
SE levert heel vlot een nieuwe optimizer en geeft de installateur een vergoeding voor de installatie. Ik heb hier vooral goede ervaringen over gelezen. Hier zou ik mij het minst zorgen om maken. De optimizers geven inderdaad errors als er iets mis gaat zodat je direct ziet dat er iets aan de hand is.

Met meerdere dakvlaken en schaduw van een boom zou ik ook voor SE gaan. Zeker bij grotere systemen lijken de offertes tussen string en SE meer naar elkaar toe te komen. Bij mij was de meerprijs ook minder dan die 50 euro per optimizer die vaak wordt genoemd. En als ik naar mijn opbrengst per paneel kijk (eveneens meerdere dakvlaken + op verschillende momenten van de dag schaduw van dakkappelen), zie ik grote wisselingen in het vermogen per paneel. Een optimizer lijkt me hier dan ook ideaal werken.

Maargoed, er is nauwelijks goede data om een vergelijking te maken tussen SE en niet-SE, dus dit blijft een gevoel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Gerco-M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:06:
[...]

Zoals alles bij SolarEdge... Het staat of valt met de installateur (Waar SolarEdge als bedrijf grote steken laat vallen). Het portal is wat ik begrepen heb te configureren om die alerts te sturen, ik geloof zelfs naar zowel installateur als klant (right as if).

Nu weten we dat de markt vol beunhazen zit die dat natuurlijk niet doen en lekker op het geld gaan zitten tot de klant piept (en dan nog - zie topic bovenin de lijst :N)... Maar dat is het systeem an sich niet aan te rekenen. Installateurs krijgen wat ik begrepen heb zelfs vergoeding om componenten te vervangen.

Het zit in theorie allemaal goed in elkaar....

[edit] @RoD niet zo snel zijn ja ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

RoD schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Dat was jaren geleden zo. Nu lees je er veel minder over. Precieze data heb ik echter niet kunnen vinden, maar het is wel aannemelijk dat het behoorlijk is verbeterd.

[...]

SE levert heel vlot een nieuwe optimizer en geeft de installateur een vergoeding voor de installatie. Ik heb hier vooral goede ervaringen over gelezen. Hier zou ik mij het minst zorgen om maken. De optimizers geven inderdaad errors als er iets mis gaat zodat je direct ziet dat er iets aan de hand is.

Met meerdere dakvlaken en schaduw van een boom zou ik ook voor SE gaan. Zeker bij grotere systemen lijken de offertes tussen string en SE meer naar elkaar toe te komen. Bij mij was de meerprijs ook minder dan die 50 euro per optimizer die vaak wordt genoemd. En als ik naar mijn opbrengst per paneel kijk (eveneens meerdere dakvlaken + op verschillende momenten van de dag schaduw van dakkappelen), zie ik grote wisselingen in het vermogen per paneel. Een optimizer lijkt me hier dan ook ideaal werken.

Maargoed, er is nauwelijks goede data om een vergelijking te maken tussen SE en niet-SE, dus dit blijft een gevoel :)
Dat zijn inderdaad goede punten en ik geloof eigenlijk ook best dat met een SE systeem de opbrengst best iets hoger zal zijn, en deze iets beter met schaduw om kan gaan dan een paneel (bypass diodes) en string omvormer systeem. Maar ik denk dat het een heel persoonlijke keuze is per situatie of je bv voor die 3% extra opbrengst een 15% grotere investering wil doen. Die getallen varieren iets per situatie natuurlijk, maar toch praktisch altijd is de TVT van de SE meerkosten veel hoger dan het initiele systeem.
Als je het budget hebt en wat moeilijke schaduw hebt en heel graag de extra opbrengst wilt hebben, prima eigenlijk!

Maar zoals hier en er nog veel "vrij dak" is (denk ik) dan is het rendement van meer panelen leggen praktisch altijd hoger. Dat kan nu maar ook over 5 jaar afhankelijk van het eigen energie verbruik. Maar als je gelijk alles vol legt, en maximale opbrengst wil, dan is SE ook een goede optie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gerco-M schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Dat zijn inderdaad goede punten en ik geloof eigenlijk ook best dat met een SE systeem de opbrengst best iets hoger zal zijn, en deze iets beter met schaduw om kan gaan dan een paneel (bypass diodes) en string omvormer systeem. Maar ik denk dat het een heel persoonlijke keuze is per situatie of je bv voor die 3% extra opbrengst een 15% grotere investering wil doen. Die getallen varieren iets per situatie natuurlijk, maar toch praktisch altijd is de TVT van de SE meerkosten veel hoger dan het initiele systeem.
Als je het budget hebt en wat moeilijke schaduw hebt en heel graag de extra opbrengst wilt hebben, prima eigenlijk!

Maar zoals hier en er nog veel "vrij dak" is (denk ik) dan is het rendement van meer panelen leggen praktisch altijd hoger. Dat kan nu maar ook over 5 jaar afhankelijk van het eigen energie verbruik. Maar als je gelijk alles vol legt, en maximale opbrengst wil, dan is SE ook een goede optie natuurlijk.
Ik schat de toegevoegde waarde van SE in mijn situatie in ieder geval véél hoger in. Als ik kijk naar de grote spreiding in opbrengst per paneel tussen dakvlakken en door schaduw, kan ik me niet voorstellen dat een stringomvormer, zelfs met 2-3 trackers, daar redelijkerwijs qua opbrengst bij in de buurt gaat komen.

Nogmaals, dat is een gevoel omdat er geen vergelijkende data is, maar ik vind de SE-data in ieder geval overtuigend. Stellen dat de tvt er aanzienlijk hoger van wordt vind ik altijd wat lastig op waarde te schatten, want die vergelijkende data is er simpelweg niet. Althans, ik ben nog nooit een goed testsysteem tegengekomen waarbij SE vs. niet-SE tegenover elkaar werden gezet op een "complex" dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij kleine systemen - die meestal op het forum langs komen - is de meerprijs van SE vaak 15-20%, en dan moet je je afvragen: is het het waard?

Grotere systemen, zoals deze, is afhankelijk van de omvormer keuze, de meerprijs 0 tot 8%. Dat is wat ik wilde aangeven. Welke omvormer keuze de TS prettig vind is aan hem; Hopelijk kan hij met de geboden hulp de voor hem juiste keuze maken... Zo niet dan horen we het wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:33:
Bij kleine systemen - die meestal op het forum langs komen - is de meerprijs van SE vaak 15-20%, en dan moet je je afvragen: is het het waard?

Grotere systemen, zoals deze, is afhankelijk van de omvormer keuze, de meerprijs 0 tot 8%. Dat is wat ik wilde aangeven. Welke omvormer keuze de TS prettig vind is aan hem; Hopelijk kan hij met de geboden hulp de voor hem juiste keuze maken... Zo niet dan horen we het wel ;)
jep, mee eens.
maar ook echt kleine systemen kun je leuk doen met solaredge.
maar dan moet je de compact gebruiken.
https://www.winkelman-zon...with-m2640-optimiser.html

is een tussen vorm tussen solaredge en string omvormer.
en dan is het niet al te gek duur, maar goed blijft solaredge. ;)

maar ook grote systemen, kunnen 15-20% goedkoper zijn als solaredge.
alleen dan is het wel lastiger vergelijken, gewoon omdat de grote omvormers niet veel verkocht worden in dit land en daardoor iets te duur zijn.
(we blijven hier een beetje amaturisties pv op dakjes gooien, zeldzaam dat mensen een 3x25A volgooien.)

welk systeem je wil is meestal toch persoonlijk, en de garantie (die nu ook weer niet zoveel voorstelt) en angst voor een dotje schaduw(die nu ook weer niet zoveel voorstelt) blijft voor veel mensen een punt.
tja kennis komt pas na de eerste set, maar ja dan is het dak al vol. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de vele reacties, ik zal proberen hieronder er even op te reageren.
Gynnad schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Zo te zien 23.000 Wp, dat is een behoorlijke hoeveelheid!
Batilan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Een random guess: 23kWp ? 23kWp/65 = 355 Wp / paneel, klinkt aannemelijk?
Maar typefoutjes kunnen verwarrend zijn idd :)
klopt inderdaad, het zijn panelen van 360W en ik haal inderdaad de eenheden door elkaar.
Ronald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:56:

Daken zijn behoorlijk gelijk en het diagnosticeren lijkt mij inderdaad wel erg makkelijk.
twain4me schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:08:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het bevestigings systeem dat kan een deel van de prijs verklaren.
Op het EPDM zit een verticale strook EPDM waarin een ijzeren vierkante buis zit welke is vast gesmolten aan de dakbedekking. Ik gok dat hierop de horizontale bevestigingsrails wordt bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRM0Zp8gUN_ejWNBGG1gCPwITeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nwAFOFcwkopCgp0R6KXH9fk.jpg?f=fotoalbum_large
offtopic:
het hout zit nog niet tegen de zijkant aan, daar zijn ze nu mee bezig
migjes schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:58:
@Geckoo

maar 3x25A = goedkoop vastrecht, 3x35A is duur vastrecht.
(ik snap dat je het hebt, en soms hoeven mensen er niet voor te betalen, maar ben jij zo een mazzelaar?
of kun je hier nog dingen in aanpassen.)
hoeveel zonnepanelen je ook hebt, dat vast recht word niet lager.
Nope heb geen mazzel mag gewoon betalen, moet ook aangezien we hierin wonen met 2 complete gezinnen. vandaar ook het aantal panelen.
check ook de BTW regels eens goed, dit soort grotere setjes kunnen problemen opleveren met de BTW.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
(soms is het dan handiger op het op te splitsen over de personen of gezinnen.)
dit is wel belangrijk, even inlezen.
leuke tips:
plaats panelen oost-west dan heb je meer spreiding over de dag.
zie mijn set:
De daklijnen zijn op zuid zuid en hoek van 18 graden. heb dus geen oost west mogelijkheid, tenzij ikze op ze op het platte dak ga leggen maar dan heb ik te weinig ruimte.
migjes schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:17:
@Geckoo
oke vast recht:
(ik denk dat je liander hebt, en ik zit in enexis gebied.
dus zoek even de prijzen op die voor jouw gelden, zal niet heel veel verschillen, maar goed check dat even.)

bron:
https://www.enexis.nl/aansluitingen/tariefbladen
ik zit ook in Enexis gebied (4261)
3x35A = € 929,3641 captar inc BTW per jaar.
3x25A = € 250,8130 captar inc BTW per jaar.

maar dat is niet alles.
per aansluiting krijg je ook nog een heffingskorting (belasting vermindering)
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
dit jaar vast gesteld op: € 461,62 ex BTW, die krijg je inc BTW dus een € 558,5602 korting.

dit maakt dus:
3x35A = € 929,3641 - € 558,5602 = +/- 400€
3x25A = € 250,8130 - € 558,5602 = +/- -300€ (ja een elektra aansluiting hebben levert geld op in Nederland, klinkt vreemd maar het is wel zo. >:) )
even wachten, hoe krijg je dat terug?
kun je van de situatie nog dit laten maken.
3x35A vervangen voor 2x 3x25A dan verdien je al 2x geld zonder dat je zonnepanelen nodig hebt.
dan heb je al 2x300€ + 400€ per jaar al verdiend. ;)

of te wel, denk hier even goed over na, of er andere oplossingen zijn.
en kies daar je omvormer op. ;)
een dubbele aansluiting is ook dubbele huisnummer en dat is een werk, daarnaast is de meterkast er al totaal op ingericht.
edit:
ik zeg dit omdat je nu dit hebt: 3x35A en een ouderwetse meter met draaischijf.
ik kan je nu al vertellen die ga je niet behouden krijgen, helaas.
die word binnen 3 jaar vervangen voor iets slims (of erg doms afhankelijk van je persoonlijke mening)
en dan ben je je huidige 3x35A kwijt of je gaat in ieder geval het volle pont betalen. ;)

@roltor
even lezen, dat schrijf ik ook, 2x 3x25A om dan ook 2x de belastring vermindering te scheppen. ;)
Ouderwetse draaischijf heb ik inderdaad, en ik kijk wel hoelang ik die in huis kan houden.

verder heb ik ook nog even na gevraagd wat de garantie is en deze is volgens mij vrij standaard
· Op de panelen zit een productgarantie van de fabrikant van 12 jaar en een opbrengstgarantie van 80% na 25 jaar
· De omvormer heeft een fabrieksgarantie van 12 jaar
· De optimizers hebben een fabrieksgarantie van 25 jaar.

Op alle installatiewerkzaamheden garandeert onze onderaannemer dat eventuele gebreken in het werk die binnen 5 jaar na de oplevering aan de dag treden, kosteloos worden verholpen.

Op de E-installatie geldt een garantie van 1 jaar.
dank voor de info, ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar heb wel het idee dat ik (incl het extra installatie werk en het hoge aantal optimzers) op een best prima prijs zit. _/-\o_

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Geckoo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:51:
Nope heb geen mazzel mag gewoon betalen, moet ook aangezien we hierin wonen met 2 complete gezinnen. vandaar ook het aantal panelen.
das kut, want het kost je veel geld.
maar soms is dat maar zo.
dit is wel belangrijk, even inlezen.
[...]

De daklijnen zijn op zuid zuid en hoek van 18 graden. heb dus geen oost west mogelijkheid, tenzij ikze op ze op het platte dak ga leggen maar dan heb ik te weinig ruimte.
geen probleem toch, mooi zuid combineren met oost of met west. ;)
[...]
ik zit ook in Enexis gebied (4261)
[...]
even wachten, hoe krijg je dat terug?
staat gewoon op je jaar afrekening van je leverancier.
(dat papiertje/emailtje wat domme mensen vaak niet lezen. >:) )
een dubbele aansluiting is ook dubbele huisnummer en dat is een werk, daarnaast is de meterkast er al totaal op ingericht.
tja, het is 1000€ per jaar wat je dan extra betaald, of na 10jaar 10.000€.
daar kun je heel veel nieuwe meterkasten voorkopen. ;)
(maar of je het voor elkaar kunt krijgen? durf ik ook niet te schatten en hangt van meerdere zaken af al ik kennis van heb, dus ik wens je er succes mee. ;) )
Ouderwetse draaischijf heb ik inderdaad, en ik kijk wel hoelang ik die in huis kan houden.
ik probeer de mijne wel even te houden, heb er teveel voordeel aan.
(ik rek dit jaar een beetje op naar 13 maanden, omdat ik nog 700kWh in + sta.
met de nieuwe meters kun je dit schudden.)

verder heb ik ook nog even na gevraagd wat de garantie is en deze is volgens mij vrij standaard

[...]

dank voor de info, ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar heb wel het idee dat ik (incl het extra installatie werk en het hoge aantal optimzers) op een best prima prijs zit. _/-\o_
opbrengstgarantie of fabriekgarantie, het is niet het zelfde als garantie.
het zijn hele andere kleine lettertjes. ;)

wil je goedkoop en een goed systeem.
dan wil je met een 1fase omvormer 350Vmpp en 3fase 720Vmpp.
(en dit geld ook voor solaredge, is het eigenlijk niet anders mee.)
dus een paneel wat 32Vmpp levert krijg je dan.
1fase 350/32= 11 panelen
3fase 600/32= 18 panelen.
(dit komt niet precies aan, dus een 16 tot 20 op 3 fase is vaak erg oke.)
maar dit is dan wel per mpp (of met solaredge 2 stringen parallel) en die heb je vaak 2.
per mpp kun je dan wel weer 2 stringen parallel maken.
kom je uit op 2x2x18x3??Wp = +/-25000Wp.
dit kun je dan zelfs op een 3kW omvormer hangen als het moet, maar ik zou ook een 17kW omvormer kiezen. (een 3kW omvormer geeft mij ook te veel aftoppen. en ik zou zelf voor een 17kW omvormer gaan en niet hoger, misschien ga je in de toekomst toch nog een keer naar 3x25A en dan wil je niet hoger als 17kW omvormer.)
of te wel: aantal Wp heeft niks te maken met W omvormer.
(heb je een installateur die dat wel beweerd, dan heeft hij er geen verstand van of hij is te lui om het echt uit te leggen hoe het werkt. ;) )

ik zou als ik jouw was wel op elk dubbeltje gaan letten.
gewoon omdat als je dat doet, je met gemak in over productie kunt gaan.
(en bedenk er is een einde aan salderen, hou daar maar vast rekening mee.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe zeker je eigenlijk een SE25k af die volgens datasheet 38A kan doen.
Op een 35A aansluiting?

Als de netspanning te hoog is, dan is het wel zuur...

Beter voor 2 kleinere omvormers kiezen dan valt er misschien maar 1tje uit op te hoge netspanning.
En is het selectief aan te sluiten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1