Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.025 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox: Grrr!

F..ck it :*)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Nox
Voor 410 euro een meter plaatsen, verwijderen en data verwerken. Niet duur. Een beetje IEC 61000-4-30 klasse A meter van een erg bekend merk kost snel 7000 euro verkoopprijs. Excl. de periodieke kalibratie.

Maar wat let je om zelf een week te gaan loggen met een Sonoff (15 euro?) of een beetje fatsoenlijke multimeter. Of energiemeter. Maak een mooi rapport en het zou me niks verbazen dat de netbeheerder dat accepteert en actie gaat ondernemen.

Je kan ook 1x per 10 seconden een elektrische kachel aanzetten gedurende 0,02 seconden ofzo. De spanning moet 10 seconden lang >253 Volt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de buren aanmoedigen een tesla neer te zetten kan ook helpen:P

ik kan aan de netspanning zien of het zondag is. op mijn kabel zitten ook een aantal bedrijfjes en die zijn op zondag dicht en gebruiken ze weinig tot niets, dan is de netspanning in de straat op een dag als deze zomaar 3 volt hoger (gelukkig nog steeds onder de 240v , wel grappig om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twain4me
Ik vraag me af of ik de Heiztab niet kan regelen op de 253 VAC om voorrang te geven.
Ding (Ez3) is tenslotte geheel programmeerbaar
FF over nadenken op een vrije en rustige zondagochtend.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 20:29
Vandaag zijn de 21 panelen (JA Solar 365kW) geplaatst bij ons, 3 strings:

1x 6
1x 6
1x 9

Op 2 Huawei SUN2000-3KTL-L0 omvormers. Dus 1 omvormer met 12 panelen en de ander 9.

2 panelen van het oosten zitten op de zelfde string als die van het zuiden met 2 tigo's

8 op het oostenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du7EixVYzLnWjKAbYmHvNYUJTOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L7iyZYxcj9t0e1tQMdYVmEE.jpg?f=fotoalbum_tile7 op het zuidenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJB7MnoYFJvRx3VAasFLxNXbIEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY01ByV6Yq4zrf2WjIVFoR0u.jpg?f=fotoalbum_tile6 op het westenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO3RYx3SwvHIvIPO0xp26_OiX_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcLvszr8YbDC69RmWATweIMn.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu uitzoeken ik het op PVoutput krijg ;) en in Home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Ik twijfel m.b.t. de plek voor deze vraag, als het toch in het elektratopic moet dan hoor ik het graag :)

Voor een nieuwbouwwoning willen we rekening houden met latere zonnepanelen, dat willen we natuurlijk meteen goed krijgen. Bij de panelen op het dak kan er een omvormer in de technische ruimte op zolder. Van wat ik zelf heb kunnen vinden kan een dakdoorvoer hier later gemaakt worden(?), en dien ik voor nu rekening te houden met 2x 19mm leiding van techn. ruimte naar meterkast, of 1x 25mm, voor de benodigde bekabeling. So far, so good.

Op de uitbouw achter overweeg ik ook zonnepanelen, daar kon ik veel minder over vinden. Ik schat dat daar in elk geval 4 panelen op kunnen. Daar is echter geen goede (aangrenzende) locatie voor een omvormer. In eerste instantie denk ik dan aan micro-omvormers en dan via een leiding direct naar de meterkast.

Wat zou een handige plek zijn voor een leiding ter voorbereiding op zo'n installatie op de uitbouw? Ik denk zelf aan iets boven de dakrand van de uitbouw uit de hoofdgevel. (Of juist proberen vanaf daar een leiding richting de omvormer in de technische ruimte op zolder te krijgen, zodat het 1 systeem blijft?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@inTIMidate Dat klinkt heel gek.
Normaal gesproken maak je per dakvlak 1 of eventueel meerdere stringen.
als je 1 string met meerdere dakvlakken maakt creer je snel problemen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

En wat gaat dat doen? :P
Dre schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:43:
@Nox
Voor 410 euro een meter plaatsen, verwijderen en data verwerken. Niet duur. Een beetje IEC 61000-4-30 klasse A meter van een erg bekend merk kost snel 7000 euro verkoopprijs. Excl. de periodieke kalibratie.

Maar wat let je om zelf een week te gaan loggen met een Sonoff (15 euro?) of een beetje fatsoenlijke multimeter. Of energiemeter. Maak een mooi rapport en het zou me niks verbazen dat de netbeheerder dat accepteert en actie gaat ondernemen.

Je kan ook 1x per 10 seconden een elektrische kachel aanzetten gedurende 0,02 seconden ofzo. De spanning moet 10 seconden lang >253 Volt zijn ;)
Wat gaan zij doen als hun initiele meting uitwijst dat er geen >253v is? Die zullen wel aansturen op schrijvende meter plaatsen. De optie om de omvormer nabij de meterkast te zetten is handiger.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nox
Die trekt de spanning naar beneden, omdat hij traploos stroom gaat gebruiken voor een boiler of buffervat op te warmen met een heaterelement.
Dan valt je omvormer niet meer uit en heb je een verbruiker. (op zonnestroom)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:07:
[...]

En wat gaat dat doen? :P

[...]

Wat gaan zij doen als hun initiele meting uitwijst dat er geen >253v is? Die zullen wel aansturen op schrijvende meter plaatsen. De optie om de omvormer nabij de meterkast te zetten is handiger.
Boven de 253 Volt zal het nooit worden als de omvormers in de buurt op de juiste landinstellingen staan. Dus formeel hoeft de netbeheerder niks aan te passen. Echter lees ik internet meerdere mensen met positieve ervaringen dat de netbeheerder de spanning aanpast als deze in de buurt van de 253 Volt dreigt te raken. Ze hoeven dit niet te doen, maar ze zijn niet onredelijk.

Meting in de meterkast is om te voorkomen dat je op de schuur 60 meter verderop nog 5 kW gaat invoeden via 2,5mm2 met een 1-fase omvormer.

Hoeveel spanningsverschil meet je tussen de omvormer en een onbelast stopcontact. Bijvoorbeeld een haspel op een andere groep die je bij de omvormer plaatst. Zoveel spanning kan je winnen door de omvormer in de meterkast te plaatsen. Totdat een andere buur ook een omvormer in de meterkast plaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

AUijtdehaag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:12:
@Nox
Die trekt de spanning naar beneden, omdat hij traploos stroom gaat gebruiken voor een boiler of buffervat op te warmen met een heaterelement.
Dan valt je omvormer niet meer uit en heb je een verbruiker. (op zonnestroom)
If only I had a boiler waar die in kon :P (bestaan die eigenlijk? zou wel tof zijn als je zo'n unit zo in een 50L of 100L boiler kon verwerken)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:16:
[...]

If only I had a boiler waar die in kon :P (bestaan die eigenlijk? zou wel tof zijn als je zo'n unit zo in een 50L of 100L boiler kon verwerken)
Daalderop 10 liter van marktplaats. Plaats die voor je CV-ketel, maar na de inlaatcombinatie. Hoeft maar 1× per 10 seconden 0,02 seconde aan. Niet zoveel kWh dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 31-05-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dre schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Boven de 253 Volt zal het nooit worden als de omvormers in de buurt op de juiste landinstellingen staan. Dus formeel hoeft de netbeheerder niks aan te passen. Echter lees ik internet meerdere mensen met positieve ervaringen dat de netbeheerder de spanning aanpast als deze in de buurt van de 253 Volt dreigt te raken. Ze hoeven dit niet te doen, maar ze zijn niet onredelijk.

Meting in de meterkast is om te voorkomen dat je op de schuur 60 meter verderop nog 5 kW gaat invoeden via 2,5mm2 met een 1-fase omvormer.

Hoeveel spanningsverschil meet je tussen de omvormer en een onbelast stopcontact. Bijvoorbeeld een haspel op een andere groep die je bij de omvormer plaatst. Zoveel spanning kan je winnen door de omvormer in de meterkast te plaatsen. Totdat een andere buur ook een omvormer in de meterkast plaatst ;)
Ja ik heb al besloten dat ik tijdelijk even een semi-onveilige situatie maak door ff wat lasklemmen te pakken, heb nog wat wago's liggen met een meetpunt. Dan kan ik naast de omvormer meten en in de meterkast/stopcontact nabij.
Dre schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Daalderop 10 liter van marktplaats. Plaats die voor je CV-ketel, maar na de inlaatcombinatie. Hoeft maar 1× per 10 seconden 0,02 seconde aan. Niet zoveel kWh dus.
Lijkt me weinig nut hebben verder. Maar zijn die elementen uitwisselbaar van een oude daalderop boiler? Want dat maakt zoiets wel mooi om eigen verbruik te regelen ooit als hobbyproject, in begin van de dag alvast de boiler opwarmen met puut eigenopgewekte stroom. Maak er dan wat nuttigs mee want 300 euro en het werk is niet niks, 50-100 liter in een boiler in serie voor de cv-ketel is natuurlijk mooi :)

[ Voor 22% gewijzigd door Nox op 31-05-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Ja ik heb al besloten dat ik tijdelijk even een semi-onveilige situatie maak door ff wat lasklemmen te pakken, heb nog wat wago's liggen met een meetpunt. Dan kan ik naast de omvormer meten en in de meterkast/stopcontact nabij.

[...]

Lijkt me weinig nut hebben verder. Maar zijn die elementen uitwisselbaar? Want dat maakt zoiets wel mooi om eigen verbruik te regelen ooit als hobbyproject, in begin van de dag alvast de boiler opwarmen met puut eigenopgewekte stroom. Maak er dan wat nuttigs mee want 300 euro en het werk is niet niks, 50-100 liter in een boiler in serie voor de cv-ketel is natuurlijk mooi :)
Multi meter op stekker houden is niet simpeler?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
inTIMidate schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:40:
Vandaag zijn de 21 panelen (JA Solar 365kW) geplaatst bij ons, 3 strings:

1x 6
1x 6
1x 9

Op 2 Huawei SUN2000-3KTL-L0 omvormers. Dus 1 omvormer met 12 panelen en de ander 9.

2 panelen van het oosten zitten op de zelfde string als die van het zuiden met 2 tigo's

8 op het oosten[Afbeelding]7 op het zuiden[Afbeelding]6 op het westen[Afbeelding]

Nu uitzoeken ik het op PVoutput krijg ;) en in Home-assistant.
Verkoop die twee tigo en hang er micro omvormer aan want nu is het weggegooid geld, die twee panelen doen misschien nog 30 procent rendement halen.
Moest zeker vanwege 2×6 parallel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

reneeke1970 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Multi meter op stekker houden is niet simpeler?
De kabel gaat direct de omvormer in, er zit geen stopcontact (mag ook niet vziw). Dus even los halen tijdelijk, 3 wagootjes ertussen en dan kan ik meten. Niet het fraaist uiteraard maar ook niet de bedoeling dat het weken blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:46:
[...]

De kabel gaat direct de omvormer in, er zit geen stopcontact (mag ook niet vziw). Dus even los halen tijdelijk, 3 wagootjes ertussen en dan kan ik meten. Niet het fraaist uiteraard maar ook niet de bedoeling dat het weken blijft zitten.
Als je kapje weg haal kun je toch op de polen, hoeft ie niet voor los

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

reneeke1970 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Als je kapje weg haal kun je toch op de polen, hoeft ie niet voor los
Zit volgens mij anders, maar bedoeling is in ieder geval even meten bij de omvormer op een manier, of dat ff een par wagootjes ertussen hangen is of kapje open halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:32
Mijn schoon ouders hebben een schuur met schuin dag met daarop shingles. Schaduw vrij en ruim zat voor 12 panelen.

Nu kan ik echter nergens montage materiaal voor dit soort daken vinden ? Iemand enig idee ?

Van dit spul: https://www.azalp.nl/iko-...Mi-anek_8m4YaAlwyEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 18:02
Dre schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Precies, niet zoveel kWh. Maar als het echt nodig is dan is die 10 liter zo op temperatuur. En dan stopt het. Ik heb 270L hangen. Dat gaat ook best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Heb 450 ltr op zolder staan.
Dejong gorredijk rvs met circulatie pompje aangestuurd door de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:06
Nevermind - werkt alweer

[ Voor 93% gewijzigd door Gynnad op 01-06-2021 08:16 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort panelen. Als ik een vergelijkbaar zonnige dag van begin april vergelijk met eind mei, dan is de opbrengst van die laatste dag later. Kan dat aan de steilheid (50 graden) van mijn dak liggen, waardoor de zon, die in mei immers hoger staat dan in april, minder ideaal op de panelen schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:01
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:08:
Sinds kort panelen. Als ik een vergelijkbaar zonnige dag van begin april vergelijk met eind mei, dan is de opbrengst van die laatste dag later. Kan dat aan de steilheid (50 graden) van mijn dak liggen, waardoor de zon, die in mei immers hoger staat dan in april, minder ideaal op de panelen schijnt?
Ja, op zuid is dat zeker het geval.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
Jan-man schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:42:
Mijn schoon ouders hebben een schuur met schuin dag met daarop shingles. Schaduw vrij en ruim zat voor 12 panelen.

Nu kan ik echter nergens montage materiaal voor dit soort daken vinden ? Iemand enig idee ?

Zijn dit hetzelfde soort shingles? YouTube: ClickFit for Shingle Roofs (USA)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
ArjoK schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:44:
[...]

Ja, op zuid is dat zeker het geval.
en daarnaast zal de temperatuurcoëfficiënt ook nog een negatieve invloed hebben nu het warmer is dan in april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Sinds afgelopen week mijn eigen zonnepanelen op het dak, super! Nu fiets ik er even met een korte vraag in: tijdens het leggen is er voor één dikkere paneel (40mm ipv 35mm) gekozen op het schuine dak. Nu was mijn eerste idee om ze deze te verplaatsen naar het dakkapel zodat ik het iig niet zou zien, maar nu zie ik toch dat het einde van de dag/begin van de ochtend voor schaduw zorgt. Is het noemenswaardig of zou het op het dakkapel (10 graden) verder niets moeten uitmaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36jF2LYd40pdQp_Iu9Sr7KKIoJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/so6WE9FhAOnEleCqQcNiFCsU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

TalkingCarrot schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:26:
Sinds afgelopen week mijn eigen zonnepanelen op het dak, super! Nu fiets ik er even met een korte vraag in: tijdens het leggen is er voor één dikkere paneel (40mm ipv 35mm) gekozen op het schuine dak. Nu was mijn eerste idee om ze deze te verplaatsen naar het dakkapel zodat ik het iig niet zou zien, maar nu zie ik toch dat het einde van de dag/begin van de ochtend voor schaduw zorgt. Is het noemenswaardig of zou het op het dakkapel (10 graden) verder niets moeten uitmaken?

[Afbeelding]
Als de zon een hoek zodanig heeft dat dat minirandje schaduw werpt, dan is de hoek van instraling al zo laag dat het me sterk lijkt dat het veel uitmaakt. Bekijk anders gewoon je monitoring (als je dat hebt), dan zie je vanzelf of dat randje noemenswaardige impact heeft, maar het zou me verbazen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-man schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:42:

Ik heb er oude steunen voor liggen, alleen slechts voor 8 panelen.
Maar gewoon rails er op schroeven met kit ertussen? Of siliconen matje bij de schroef.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:28
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:51:
Jaja, waar het zondag net niet lukte, ben ik gisteren dan toch voor het eerst de 30kWh voorbij gegaan :)

[Afbeelding]

30.135kWh = 5.897kWh/kWp

Denk wel dat dit zo'n beetje het maximale van mijn systeem is. De langste dag 21 juni komt eraan, dus als het rond die tijd ook een stralende dag is zal er misschien nog net 1 of 2 kWh bij kunnen komen, maar dat is het dan wel. Overigens heb ik ook het gevoel dat ik op prime time op het maximale van de omvormers zit, de grafiek lijkt af te vlakken en zitten ca dan anderhalf uur lang op 3,5kWh. Heb het systeem nog nooit boven de 3,5kWh zien uitkomen.

Overigens wel door gisteren net de maand april voorbij gegaan:

April '21 = 494.621kWh / 3.226kWh/kWp
Mei '21 = 533.220kWh / 3.366kWh/kWp

Verder leuk om te zien dat mijn 4 panelen die op een plat garagedak in oost-west opstelling het beste doen.

[Afbeelding]

Prorata 101%. Ik had de maand mei via PVGIS uitgerekend op 505kWh. Wellicht dat ik dat volgend jaar moet bijstellen, want als ik het zo lees is mei eigenlijk een slechte maand geweest en had het veel hoger kunnen zijn. Desalniettemin tevreden, op naar een mooie juni :)
Ik gebruik ook Enphase omvormers. Maar ik vermoed dat je de IQ7 omvormers hebt, die kunnen maximaal 250Watt leveren. Ik tel 14 panelen x 250Watt = 3,5 kWh. Meer dan 3500Watt continu in totaal kunnen de omvormers niet leveren inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door robinh op 01-06-2021 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
Termy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:39:
[...]

Als de zon een hoek zodanig heeft dat dat minirandje schaduw werpt, dan is de hoek van instraling al zo laag dat het me sterk lijkt dat het veel uitmaakt. Bekijk anders gewoon je monitoring (als je dat hebt), dan zie je vanzelf of dat randje noemenswaardige impact heeft, maar het zou me verbazen.
Eens, maar met de schaduw op de korte kant van het paneel zouden alle bypass diodes actief kunnen worden en het hele paneel uitschakelen. Toch een beetje jammer.

De vraag is waarom 1 dikker paneel? Kun je niet gewoon vragen om gelijke panelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald

[Afbeelding]
Volgens de post historie was je zeker niet van plan dit zelf te doen, dus ik neem aan dat je het hebt laten doen.
Is dit opbrengstverlies? 100% zeker: dat hele paneel draait niet mee. Is het veel? Op het moment van de foto niet zo veel.
Maar die schaduw gaat ook bij een zon hoek van 30 graden nog over een randje van de cellen vallen, en dat is extra weerstand in het paneel. Als dat zoveel is dat de bypass triggert dan gaat het wel tellen, anders is het slecht voor de cellen, want die worden in dat stukje schaduw steeds op dezelfde plek warm gestookt (ten koste van opbrengst).

Is het acceptabel voor een installateur om het zo uit te voeren? Nou wat mij betreft absoluut niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Is het ook een ander merk/type paneel? Lijkt me dat ze wat over hadden ofzo. Vind het voor een installateur niet een nette optie, tenzij je on a budget werkt en gewoon niet veel wilde uitgeven en dit naar voren kwam. Maak even rond wat verschillende tijden eens een foto met wat je dan opbrengt, op deze foto maakt het weinig uit vanwege de hoek van de zon, die staat er bijna 90 graden op en dan haal je maar een paar procent van je piekvermogen.

[ Voor 34% gewijzigd door Nox op 01-06-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:40
Ik vroeg me ook wat af, kan het niet direct ergens vinden.

Heb drie fasen in de meterkast. 1 fase omvormer. Mocht het zover komen dat de saldering er 1op1 afgaat en je meer gaat betalen voor levering dan teruglevering loont het op eerst je 'eigen' stroom te verbruien.

Maar maak ik in mijn geval alleen de stroom op die ik terug lever op die fase.

Bv wasmachine draait op L1, teruglevering op L2. Nu is het (bv) 500 gebruik, 1500 oplevering. netto 1000 terug.
straks 500 gebruik aan €+, teruglevering 1500 aan €-

?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:51:
Jaja, waar het zondag net niet lukte, ben ik gisteren dan toch voor het eerst de 30kWh voorbij gegaan :)

[Afbeelding]

30.135kWh = 5.897kWh/kWp

Denk wel dat dit zo'n beetje het maximale van mijn systeem is. De langste dag 21 juni komt eraan, dus als het rond die tijd ook een stralende dag is zal er misschien nog net 1 of 2 kWh bij kunnen komen, maar dat is het dan wel. Overigens heb ik ook het gevoel dat ik op prime time op het maximale van de omvormers zit, de grafiek lijkt af te vlakken en zitten ca dan anderhalf uur lang op 3,5kWh. Heb het systeem nog nooit boven de 3,5kWh zien uitkomen.

Overigens wel door gisteren net de maand april voorbij gegaan:

April '21 = 494.621kWh / 3.226kWh/kWp
Mei '21 = 533.220kWh / 3.366kWh/kWp
@Pazo
Ik heb zelf ook een Enphase oplossing met iq7+ en heb een hogere afgifte. Ook @Tsja83 heeft een iQ7+ eronder zitten en hogere maximalen..
Als je systeem afvlakt op 3,5 kWh gedurende primetime, dan heb je geen IQ7+ eronder hangen. Deze geven namelijk max 295 Watt af (bij mij zelfs 297 watt) en 290 watt continue. Ik denk dat je de oudere IQ7 eronder hebt zitten, die geven continue 240 watt af en max 250 watt af en dat komt overeen met je 3,5 kWh.(250x14)
Denk wel even iets om uit te zoeken…Anders heb je iets gekregen, wat je niet gekocht hebt.
In je menu van je app of web applicatie ( die 3 liggende streepjes) kun je je systeem terugvinden. Staat daar de IQ7+ vermeld?

Verder staat eea ook in PVoutput je inverter size niet helemaal correct zoals ik kan beoordelen nu.

meer info over de inverters vind je bijvoorbeeld hier : https://www.4blue.nl/media/wysiwyg/IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:12:
[...]

Ik gebruik ook Enphase omvormers. Maar ik vermoed dat je de IQ7 omvormers hebt, die kunnen maximaal 250Watt leveren. Ik tel 14 panelen x 250Watt = 3,5 kWh. Meer dan 3500Watt continu in totaal kunnen de omvormers niet leveren inderdaad.
LOL.. zie mijn post, had ik maar de pagina gerefresht

[ Voor 4% gewijzigd door mistercage op 01-06-2021 09:42 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 09:41
Enige tijd geleden had ik een aantal post over een Tigo optimizer die gek deed (uitgangspanning altijd ~12 V). Die bleek defect en via Tigo support heb ik een nieuwe gekregen. Was ik blij mee want ook nieuwer type (lichter, hogere capaciteit).

Om nog wat beter te snappen hoe deze Tigo's nu werken heb ik deze eerst in mijn 'testopstelling' ingebouwd. Die bestaat uit 3x JA Solar 410 Wp panelen (Vmpp_STC = 42.54 V) aan een Growatt 3000-S onder een hoek van ~7o op een plat dak achter het huis. Dit betekent dat pas in de loop van de ochtend de panelen in de zon komen te liggen. De laatste (met optimizer) ligt na~12:45 volledig in de zon. Vanaf ~16 uur komen de eerste schaduwen van boomtakken.

Pas op zondag was het een keer een hele dag onbewolkt dus had ik goede testdata.

Hieronder twee grafieken:
  • Links met de nieuwe TS4-A-O op zondag,
  • Rechts met een oude TS4-O gisteren (het was bewolkt tot ~11:00)
Wat is jullie conclusie over de verschillen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AopM5SeMmlZ8JbTQmtMaHXqcQH4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rxZa9XFxkJIbBhPb1o64Afsl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4aFGgvNMkm9CweN4EAtaeszN3Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oMs3fLb1w8omFjd8LD0iA3C1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:48:
Enige tijd geleden had ik een aantal post over een Tigo optimizer die gek deed (uitgangspanning altijd ~12 V). Die bleek defect en via Tigo support heb ik een nieuwe gekregen. Was ik blij mee want ook nieuwer type (lichter, hogere capaciteit).

Om nog wat beter te snappen hoe deze Tigo's nu werken heb ik deze eerst in mijn 'testopstelling' ingebouwd. Die bestaat uit 3x JA Solar 410 Wp panelen (Vmpp_STC = 42.54 V) aan een Growatt 3000-S onder een hoek van ~7o op een plat dak achter het huis. Dit betekent dat pas in de loop van de ochtend de panelen in de zon komen te liggen. De laatste (met optimizer) ligt na~12:45 volledig in de zon. Vanaf ~16 uur komen de eerste schaduwen van boomtakken.

Pas op zondag was het een keer een hele dag onbewolkt dus had ik goede testdata.

Hieronder twee grafieken:
  • Links met de nieuwe TS4-A-O op zondag,
  • Rechts met een oude TS4-O gisteren (het was bewolkt tot ~11:00)
Wat is jullie conclusie over de verschillen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Conclusie? Dat ik blij ben met hoofdzakelijk oude modellen. De paar nieuwe die ik heb ga ik vervangen door Honey bee ooit.....
Sinds het sma is geworden is kwaliteit niet veel meer....

Als je geluk hebt doet die nieuwe het wel met een cca?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 23:44

Pazo

Mroaw?

@mistercage @robinh 14x IQ7+. (SKU IQ7PLUS-72-2-INT, op 3 fase).
Dus dat is wel vreemd dan?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:25

[Afbeelding]
Ik heb een klein pijpje wat over 2 van mijn panelen gaat. Laatst de monitoring per paneel in een database gegooid. Was toch 20% van de paneelopbrengst kwijt op jaarbasis. En zeker zon volle rand aan de korte kant gaat nog veel harder ivm reeds genoemde bypass diodes (en dat dus 2x want die daarboven heeft het ook).
Ik heb ernaar gekeken om 1 zonnepaneel op te offeren op andere plek om pijpje te verplaatsen. Maar dat kon er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:07:
Ik zou t wel bijzonder vinden ja. In ieder geval een reden om even nader te onderzoeken lijkt mij, toch ?

voer dit eens in je browser in :ipadres enphase box/api/v1/production/inverters

[ Voor 11% gewijzigd door mistercage op 01-06-2021 10:12 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 12:25
Klein_Kipje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:33:
Ik vroeg me ook wat af, kan het niet direct ergens vinden.

Heb drie fasen in de meterkast. 1 fase omvormer. Mocht het zover komen dat de saldering er 1op1 afgaat en je meer gaat betalen voor levering dan teruglevering loont het op eerst je 'eigen' stroom te verbruien.

Maar maak ik in mijn geval alleen de stroom op die ik terug lever op die fase.

Bv wasmachine draait op L1, teruglevering op L2. Nu is het (bv) 500 gebruik, 1500 oplevering. netto 1000 terug.
straks 500 gebruik aan €+, teruglevering 1500 aan €-

?
Nee zolang de meters niet veranderen wordt eerst intern gesaldeerd voordat de telwerken worden veranderd. Er loopt dus altijd maar 1 teller tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@mistercage zit op mn werk, kan ik dus pas vanavond doen.
mistercage schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:40:
Verder staat eea ook in PVoutput je inverter size niet helemaal correct zoals ik kan beoordelen nu.
Wat is hier verkeerd aan? Staat op 440. IQ7+ kan toch tot 440w?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
  • Laatst online: 20-09 22:19
mistercage schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:40:
[...]

@Pazo
Ik heb zelf ook een Enphase oplossing met iq7+ en heb een hogere afgifte. Ook @Tsja83 heeft een iQ7+ eronder zitten en hogere maximalen..
Als je systeem afvlakt op 3,5 kWh gedurende primetime, dan heb je geen IQ7+ eronder hangen. Deze geven namelijk max 295 Watt af (bij mij zelfs 297 watt) en 290 watt continue. Ik denk dat je de oudere IQ7 eronder hebt zitten, die geven continue 240 watt af en max 250 watt af en dat komt overeen met je 3,5 kWh.(250x14)
Denk wel even iets om uit te zoeken…Anders heb je iets gekregen, wat je niet gekocht hebt.
In je menu van je app of web applicatie ( die 3 liggende streepjes) kun je je systeem terugvinden. Staat daar de IQ7+ vermeld?

meer info over de inverters vind je bijvoorbeeld hier : https://www.4blue.nl/media/wysiwyg/IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf
Ik wist niet eens dat de IQ7+ omvormers max 290 kunnen leveren, zijn mijn panelen van 355 wp dan overkill?

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:16:
@mistercage zit op mn werk, kan ik dus pas vanavond doen.

[...]

Wat is hier verkeerd aan? Staat op 440. IQ7+ kan toch tot 440w?
Nee, de omvormer kan inderdaad een paneel tot 440Wp aan.
Echter het maximale uitgangsvermogen betreft 295W.
Inverter size voor PVoutput is dus 295W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:08:
Dit heb ik ook. Ik heb ook een steil dak, en haal in april iets betere opbrengsten dan nu.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Nee, de omvormer kan inderdaad een paneel tot 440Wp aan.
Echter het maximale uitgangsvermogen betreft 295W.
Inverter size voor PVoutput is dus 295W.
Ah, had ik verkeerd begrepen, heb het nu aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
itguy013 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Ik wist niet eens dat de IQ7+ omvormers max 290 kunnen leveren, zijn mijn panelen van 355 wp dan overkill?
Nee, lees dit maar eens.
https://go.enphase.com/nl/bigger-is-better-whitepaper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Volgens de post historie was je zeker niet van plan dit zelf te doen, dus ik neem aan dat je het hebt laten doen.
Is dit opbrengstverlies? 100% zeker: dat hele paneel draait niet mee. Is het veel? Op het moment van de foto niet zo veel.
Maar die schaduw gaat ook bij een zon hoek van 30 graden nog over een randje van de cellen vallen, en dat is extra weerstand in het paneel. Als dat zoveel is dat de bypass triggert dan gaat het wel tellen, anders is het slecht voor de cellen, want die worden in dat stukje schaduw steeds op dezelfde plek warm gestookt (ten koste van opbrengst).

Is het acceptabel voor een installateur om het zo uit te voeren? Nou wat mij betreft absoluut niet.
Ik heb het inderdaad laten doen. Opbrengstverlies vindt niet gedurende de hele dag plaats, maar lijkt wel in de ochtend en avond een ding te zijn. Ze hebben een paneel laten vallen en deze destijds als oplossing geplaatst. In eerste instantie dacht ik dat het geen probleem zou zijn, maar ik heb het gevoel dat ik het vervelender ga vinden dan ik nu besef. Vooral omdat de impact groter is dan ik dacht.
Dapdodo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb een klein pijpje wat over 2 van mijn panelen gaat. Laatst de monitoring per paneel in een database gegooid. Was toch 20% van de paneelopbrengst kwijt op jaarbasis. En zeker zon volle rand aan de korte kant gaat nog veel harder ivm reeds genoemde bypass diodes (en dat dus 2x want die daarboven heeft het ook).
Ik heb ernaar gekeken om 1 zonnepaneel op te offeren op andere plek om pijpje te verplaatsen. Maar dat kon er niet uit.
Vanwege de investering wil je toch dat het goed ligt, vooral als dit niet nodig is. Bedankt voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:07:
Dat is inderdaad wel vreemd. Ik ga er van uit dat je deze data uit de Enlighten app hebt en er inderdaad bij apparaten 14 x IQ7+ staat?

En hoeveel Wp panelen hangen hierachter?

Wat me wel opvalt aan jouw grafiek is dat ik ze niet echt zie toppen, in de zin van een afgevlakte parabool. Als ik dit reflecteer op mijn systeem, ik maak gebruik van IQ7X omvormers. Welke op het hoogtepunt van de dag enkele uren pieken op 321Watt. En dat klopt omdat ze maximaal 320Watt kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TalkingCarrot schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb het inderdaad laten doen. Opbrengstverlies vindt niet gedurende de hele dag plaats, maar lijkt wel in de ochtend en avond een ding te zijn. Ze hebben een paneel laten vallen en deze destijds als oplossing geplaatst. In eerste instantie dacht ik dat het geen probleem zou zijn, maar ik heb het gevoel dat ik het vervelender ga vinden dan ik nu besef. Vooral omdat de impact groter is dan ik dacht.

[...]

Vanwege de investering wil je toch dat het goed ligt, vooral als dit niet nodig is. Bedankt voor alle input.
Ze moeten hem als laatste in de rij plaatsen, of de lagere opvullen....
Of het nieuwe plaatsen die ze inmiddels besteld haden kunnen hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPRPVo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-09 22:38
Volg dit topic al een tijdje sinds ik mijn panelen heb laten installeren eind november afgelopen jaar. Toen nog niet heel erg thuis in deze wereld en de keuze gemaakt om Coolblue de panelen te laten installeren.

Ik heb 15 panelen van 340wp (totaal 5100wp), met een Growatt omvormer sirieel geschakeld. Deze liggen op een plat dak met zuid west oriëntatie. Ik woon in Nieuw-Vennep en vermoed in dezelfde wijk als mistercage.

Gisteren was mijn ath met 37.4kwh | 7.33 kWh/wp. Afgelopen maand 726.5 kWh opgewekt en ben dus zeer benieuwd wat mijn installatie zou kunnen halen bij een meimaand zoals afgelopen jaar.

Ik ga mij binnenkort eens verdiepen in PVoutput en hoe ik dat aan de praat krijg. Ik doe graag mee in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 19:56
JPRPVo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:44:
Volg dit topic al een tijdje sinds ik mijn panelen heb laten installeren eind november afgelopen jaar. Toen nog niet heel erg thuis in deze wereld en de keuze gemaakt om Coolblue de panelen te laten installeren.

Ik heb 15 panelen van 340wp (totaal 5100wp), met een Growatt omvormer sirieel geschakeld. Deze liggen op een plat dak met zuid west oriëntatie. Ik woon in Nieuw-Vennep en vermoed in dezelfde wijk als mistercage.

Gisteren was mijn ath met 37.4kwh | 7.33 kWh/wp. Afgelopen maand 726.5 kWh opgewekt en ben dus zeer benieuwd wat mijn installatie zou kunnen halen bij een meimaand zoals afgelopen jaar.

Ik ga mij binnenkort eens verdiepen in PVoutput en hoe ik dat aan de praat krijg. Ik doe graag mee in dit topic!
Ik heb ook een Growatt en ik kan je eventueel helpen met PV Output.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Dat is inderdaad wel vreemd. Ik ga er van uit dat je deze data uit de Enlighten app hebt en er inderdaad bij apparaten 14 x IQ7+ staat?
Ja, ik heb de boel zelf allemaal aangeschaft / geïnstalleerd dus weet het ook zeker :)
En hoeveel Wp panelen hangen hierachter?
Mengelmoesje:
5x 385Wp Denim
5x 325Wp Denim
4x 390Wp Denim
Wat me wel opvalt aan jouw grafiek is dat ik ze niet echt zie toppen, in de zin van een afgevlakte parabool. Als ik dit reflecteer op mijn systeem, ik maak gebruik van IQ7X omvormers. Welke op het hoogtepunt van de dag enkele uren pieken op 321Watt. En dat klopt omdat ze maximaal 320Watt kunnen leveren.
Ja het is lastig te zien, weet het ook niet helemaal zeker. Als ik bij PVoutput zijn zie een tijdje rond 3500W staan, gisteren bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
31/05/21    17:05   19.932kWh   3.901kWh/kW 3,480W  3,480W  0.681kW/kW  23.9C   
31/05/21    17:00   19.642kWh   3.844kWh/kW 3,490W  3,492W  0.683kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:55   19.351kWh   3.787kWh/kW 3,504W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:50   19.059kWh   3.730kWh/kW 3,504W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:45   18.767kWh   3.673kWh/kW 3,501W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:40   18.475kWh   3.615kWh/kW 3,507W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:35   18.183kWh   3.558kWh/kW 3,507W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:30   17.891kWh   3.501kWh/kW 3,508W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:25   17.599kWh   3.444kWh/kW 3,510W  3,516W  0.688kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:20   17.306kWh   3.387kWh/kW 3,510W  3,516W  0.688kW/kW  24.4C   
31/05/21    16:15   17.013kWh   3.329kWh/kW 3,513W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:10   16.720kWh   3.272kWh/kW 3,518W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:05   16.427kWh   3.215kWh/kW 3,518W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:00   16.134kWh   3.157kWh/kW 3,516W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    15:55   15.841kWh   3.100kWh/kW 3,515W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    15:50   15.548kWh   3.043kWh/kW 3,515W  3,516W  0.688kW/kW  23.3C   
31/05/21    15:45   15.255kWh   2.985kWh/kW 3,511W  3,516W  0.688kW/kW  22.8C   
31/05/21    15:40   14.962kWh   2.928kWh/kW 3,483W  3,480W  0.681kW/kW  23.3C   
31/05/21    15:35   14.672kWh   2.871kWh/kW 3,483W  3,480W  0.681kW/kW  22.8C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Welkom in dit topic en in mijn regio, ik zit in Weteringbrug.
En je kan dan inderdaad leuk vergelijken met @mistercage als je je opbrengst op PVoutput kan krijgen. Ik kan soms met maar 5km verschil al heel leuk vergelijken kwa weertype en wolkenvelden.

Vandaag begint Juni echt top!! Een maand die begint met een perfecte dag. Het mag ook wel eens een keer weer dat iedereen voorloopt op het maandtarget :9~ ;) Hopelijk houd het vol...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Ja, ik heb de boel zelf allemaal aangeschaft / geïnstalleerd dus weet het ook zeker :)

[...]

Mengelmoesje:
5x 385Wp Denim
5x 325Wp Denim
4x 390Wp Denim

[...]

Ja het is lastig te zien, weet het ook niet helemaal zeker. Als ik bij PVoutput zijn zie een tijdje rond 3500W staan, gisteren bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
31/05/21    17:05   19.932kWh   3.901kWh/kW 3,480W  3,480W  0.681kW/kW  23.9C   
31/05/21    17:00   19.642kWh   3.844kWh/kW 3,490W  3,492W  0.683kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:55   19.351kWh   3.787kWh/kW 3,504W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:50   19.059kWh   3.730kWh/kW 3,504W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:45   18.767kWh   3.673kWh/kW 3,501W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:40   18.475kWh   3.615kWh/kW 3,507W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:35   18.183kWh   3.558kWh/kW 3,507W  3,504W  0.686kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:30   17.891kWh   3.501kWh/kW 3,508W  3,504W  0.686kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:25   17.599kWh   3.444kWh/kW 3,510W  3,516W  0.688kW/kW  23.3C   
31/05/21    16:20   17.306kWh   3.387kWh/kW 3,510W  3,516W  0.688kW/kW  24.4C   
31/05/21    16:15   17.013kWh   3.329kWh/kW 3,513W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:10   16.720kWh   3.272kWh/kW 3,518W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:05   16.427kWh   3.215kWh/kW 3,518W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    16:00   16.134kWh   3.157kWh/kW 3,516W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    15:55   15.841kWh   3.100kWh/kW 3,515W  3,516W  0.688kW/kW  23.9C   
31/05/21    15:50   15.548kWh   3.043kWh/kW 3,515W  3,516W  0.688kW/kW  23.3C   
31/05/21    15:45   15.255kWh   2.985kWh/kW 3,511W  3,516W  0.688kW/kW  22.8C   
31/05/21    15:40   14.962kWh   2.928kWh/kW 3,483W  3,480W  0.681kW/kW  23.3C   
31/05/21    15:35   14.672kWh   2.871kWh/kW 3,483W  3,480W  0.681kW/kW  22.8C
Dan ga ik langzaam denken aan of de efficiency van je panelen, verkeerde ligging/opstelling of wellicht verlies in de kabel?
Welke kabellengtes moet de YMVK afleggen en welke kabeldikte gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
itguy013 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Nee, juist niet. Maar dat is weer info dat in een ander topic thuishoort. er staat genoeg erover op internet. In short : Je zit goed! https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
  • Laatst online: 20-09 22:19
mistercage schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:28:
[...]

Nee, juist niet. Maar dat is weer info dat in een ander topic thuishoort. er staat genoeg erover op internet. In short : Je zit goed! https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Thnx, geeft inderdaad wat meer duidelijk dus ik snap het nu wel :D

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage

Wellicht dezelfde straat, aangezien ik in november een Coolblue bus de montage zag doen bij een van mijn buren… :*)

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Dan ga ik langzaam denken aan of de efficiency van je panelen, verkeerde ligging/opstelling of wellicht verlies in de kabel?
Welke kabellengtes moet de YMVK afleggen en welke kabeldikte gebruik je?
10 panelen op west, 50 graden dakhelling.
4 panelen op plat dak, oost-west opstelling.
Kabeldiktes 6mm2
Lengte... zowel vanaf huisdak als garagedak max 25 meter schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:32:
[...]

10 panelen op west, 50 graden dakhelling.
4 panelen op plat dak, oost-west opstelling.
Kabeldiktes 6mm2
Lengte... zowel vanaf huisdak als garagedak max 25 meter schat ik.
Ik zie dat je onder andere op 29 mei wel een peak power hebt gehad van 3800Watt. Mijn vermoeden is dat jouw opstelling denk aan, 50 graden west en oost-west gewoon niet meer opbrengt dan wat je nu opwekt. De opstelling van het systeem heeft simpelweg niet meer rendement. Dat is de enige reden die ik kan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Ik zie dat je onder andere op 29 mei wel een peak power hebt gehad van 3800Watt. Mijn vermoeden is dat jouw opstelling denk aan, 50 graden west en oost-west gewoon niet meer opbrengt dan wat je nu opwekt. De opstelling van het systeem heeft simpelweg niet meer rendement. Dat is de enige reden die ik kan bedenken.
Ik zie dat nu ook ja, niet eerder opgevallen, bedankt :)
Ja wellicht, komende maand maar even bekijken wat er gaat gebeuren als er nog meer mooie / langere dagen zijn, want er rond prime time gebeurt. Vandaag is weer zo'n dag, dus rond 15.00-16.00 maar weer eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPRPVo
TheWalrus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook een Growatt en ik kan je eventueel helpen met PV Output.
Dat is erg vriendelijk van je! Vraag mij namelijk af of mijn technische kennis afdoende is om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPRPVo
mistercage schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Wellicht dezelfde straat, aangezien ik in november een Coolblue bus de montage zag doen bij een van mijn buren… :*)
Wat hilarisch! Toevallig een middenwoning aan het begin van de straat na die foeilelijke flat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 14:05
JPRPVo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Dat is erg vriendelijk van je! Vraag mij namelijk af of mijn technische kennis afdoende is om dat voor elkaar te krijgen.
Ook ik heb een Growatt, en ik heb het volgende op een raspberry staan: https://github.com/johanmeijer/grott

Is zo gedaan en, als je de documentatie goed leest, heb je er vrij weinig technische kennis voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:55:
[...]Conclusie? Dat ik blij ben met hoofdzakelijk oude modellen. De paar nieuwe die ik heb ga ik vervangen door Honey bee ooit.....
Sinds het sma is geworden is kwaliteit niet veel meer....

Als je geluk hebt doet die nieuwe het wel met een cca?
Ik wilde niet al te snel een conclusie trekken, maar ik kan het niet anders zien dan dat die nieuwe (er zat een labeltje om het snoer hoe aan te sluiten en zag er schoon uit) niets doet. Die is gewoon onzichtbaar in het systeem.

Het doel is een paar optimizers inzetten om wat schaduweffect te onderdrukken en/of afwijkende panelen/orientatie aan een string toe te voegen.
Dan 270 Euro voor een CCA-kit af te tikken, wordt me iets te gortig.

De defecte heb ik gedeeltelijk open gemaakt. Maar een beetje zoals verwacht is de elektronica met kunsthars beschermd. Dan wordt een reparatiepoging tamelijk kansloos...

@reneeke1970 Heb je Tigo nog benaderd voor jouw defecte optizimers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Ik kom hier nu ook koekeloeren, aangezien er net sinds vrijdag panelen op mijn dak zitten. Leuk om dit allemaal te gaan bijhouden.

Misschien heb ik me toch niet goed genoeg ingelezen, want ik zie hier nu iedereen commentaar hebben op de enphase IQ7 omvormers die gaan afvlakken boven de 240Watt.

Ik heb Sunpower fullblack 325Wp units op het dak, en ik heb dus ook de IQ7 eronder. Is dat een slechte deal? Volgens de specs zouden ze dat net aan moeten redden.

Anyway, mijn piek-vermogen in de afgelopen dagen lijkt 2,1kW te zijn, met 10 panelen. Den Haag, plat dak, met panelen licht gekanteld naar het zuid-westen. Graad of 20 gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
JPRPVo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Wat hilarisch! Toevallig een middenwoning aan het begin van de straat na die foeilelijke flat?
Zeker ! 🤣🤣

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:56:
Misschien heb ik me toch niet goed genoeg ingelezen, want ik zie hier nu iedereen commentaar hebben op de enphase IQ7 omvormers die gaan afvlakken boven de 240Watt.

Ik heb Sunpower fullblack 325Wp units op het dak, en ik heb dus ook de IQ7 eronder. Is dat een slechte deal? Volgens de specs zouden ze dat net aan moeten redden.
Nee dat kan prima! Zoals een pagina terug als leestip gegeven is:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robinh
Ik kom hier nu ook koekeloeren, aangezien er net sinds vrijdag panelen op mijn dak zitten. Leuk om dit allemaal te gaan bijhouden.

Anyway, mijn piek-vermogen in de afgelopen dagen lijkt 2,1kW te zijn, met 10 panelen. Den Haag, plat dak, met panelen licht gekanteld naar het zuid-westen. Graad of 20 gok ik zo
Persoonlijk had ik de IQ7+ of IQ7A omvormers gekozen voor jouw panelen. Deze hebben meer output (Watt) en zijn ook geschikter volgens de module compatibility. Indien je ze hebt laten leggen dan zou ik onderstaande zeker even terugkoppelen aan je leverancier.

Onderstaande URL's heb ik gebruikt van jouw panelen en de omvormer calculator.
https://www4.enphase.com/...mpatibility-calculator-en
https://cdn.webshopapp.co...s-du-a4-mc4-534816av4.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0D2LAnYNKTvMHesd97wdqfFL_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OD6OXxg2sv5rz1OPixF9DQkw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv8uRlEwi1QSJFnkaKfYeBSfyLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jiBttGSK4uWnNJciqzBNtsV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48

Wuursj

want worst is al bezet

Ligt ook een beetje aan je orientatie.
Een van de opstellingen hier is 6x 320wp in 10 graden Oost-West met APS 300w micro omvormers.
Zelfs op deze stralende dag in de top van de piek zouden deze panelen nauwelijks aftoppen met een 250w omvormer en was ik prima weggekomen met een IQ7.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oOyvi3Z.png
(links-boven ligt deels in de schaduw van de schotelantenne van de buurman)
Op koudere dagen met koude panelen zijn er wel eens piekjes naar 270-300w maar die duren niet lang. Daar verlies je ook niet veel.
Al met al had ik achteraf liever iets over-gedimensioneerd met grotere panelen dan 320wp op 300w omvormer (maar die passen niet op mijn schuurtje)
.
Op zuid en met wat meer helling verlies je misschien wel wat meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 01-06-2021 15:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:37:
[...]
Ik wilde niet al te snel een conclusie trekken, maar ik kan het niet anders zien dan dat die nieuwe (er zat een labeltje om het snoer hoe aan te sluiten en zag er schoon uit) niets doet. Die is gewoon onzichtbaar in het systeem.

Het doel is een paar optimizers inzetten om wat schaduweffect te onderdrukken en/of afwijkende panelen/orientatie aan een string toe te voegen.

De defecte heb ik gedeeltelijk open gemaakt. Maar een beetje zoals verwacht is de elektronica met kunsthars beschermd. Dan wordt een reparatiepoging tamelijk kansloos...

Nee nog niet aan toe gekomen, ben zo druk...
Waar woon je? Kunt misschien een Honey bee testen van mij, jij heb mooie opstelling daarvoor

Maar bij mij gebeurt het ook hoor, maar alleen met een string van 18 waarvan 5 een tigo,die liggen onder dakkapel. Ik vermoed dat ze soms door eigenwijze mpp van omvormer het soms gewoon niet gaan doen. Met volle string allemaal tigo heb je dat probleem niet.
Het zou mij mij ook kunnen zijn dat reikwijdte cca niet voldoende is, ik mis soms paar min of uren de logging.
Zie hier het vergelijk met gisteren
https://pvoutput.org/comp...4&df=20210531&dt=20210601

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 01-06-2021 14:26 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ah ja, ik zie dat er in je data ineens een gat zit.
Ik kwam dit nog tegen over afstanden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLkKYf-fC3DNut0iEVruWgfEGNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FZbC2XSyUCHY2vvyXA0dvmM.png?f=fotoalbum_large
Misschien moet je de TAP (Tigo AccessPoint) op een andere plek hangen?

Afgelopen vrijdag, toen het meerdere uren stabiel zonnig was, vermoede ik al dat er iets niet goed was. Toen heb ik wat geëxperimenteerd met omvormer aan en uit zetten, paneel gedeeltelijk afdekken etc,
Vervolgens oud model optimizer gemonteerd. Na een paar minuten ging de stringspanning met golfjes naar beneden.
Vervolgens weer nieuwe erop: Niets. Stringspanning bleef hoog (en vermogen dus heel laag)
Toen hoopte ik nog dat de nieuwe wellicht veel trager reageren en dat het wel goed zou komen bij een complete dag. Maar de data van zondag laat zien dat 'ie niets doet.

Toch nog maar eens gecheckt. Maar hier staat dat 'ie echt ok zonder CCA moet kunnen doen:
https://support.tigoenerg...TS4-Without-Communication

Ik heb de nieuwe ook in de goede volgorde aangesloten (eerst paneel, dan string); inmiddels heb ik meer ervaring dan me lief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Pazo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Nee dat kan prima! Zoals een pagina terug als leestip gegeven is:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Ik heb net ook even met Solar Factory (mijn installateur) gebeld hierover, en ze hadden nog een andere reden om bij mijn 325Wp panelen een IQ7 die begrensd is op 250W te installeren: dan gaan de panelen langer mee. Door niet het maximale uit de panelen te trekken zal de levensduur ook langer zijn. Dus over de levensduur van het paneel haal je er op die manier uiteindelijk dus meer rendement uit... aldus Solar Factory

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Ik heb net ook even met Solar Factory (mijn installateur) gebeld hierover, en ze hadden nog een andere reden om bij mijn 325Wp panelen een IQ7 die begrensd is op 250W te installeren: dan gaan de panelen langer mee. Door niet het maximale uit de panelen te trekken zal de levensduur ook langer zijn. Dus over de levensduur van het paneel haal je er op die manier uiteindelijk dus meer rendement uit... aldus Solar Factory
mja... i call bullshit...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

teacher schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:50:
[...]

mja... i call bullshit...
hahaha, _/-\o_

Anyway, als ik dit verhaal volg, dan is het verschil erg minimaal.

De mierenn*ker in mij stoort zich er behoorlijk aan dat er nu IQ7 omvormers onder zitten, maar relativerend is het het ook echt niet waard om hier stennis over te gaan schoppen. Het gaat ook echt maar om luttele euro's per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
[...]

hahaha, _/-\o_

De mierenn*ker in mij stoort zich er behoorlijk aan dat er nu IQ7 omvormers onder zitten, maar relativerend is het het ook echt niet waard om hier stennis over te gaan schoppen. Het gaat ook echt maar om luttele euro's per jaar.
Over 5 jaar kan jij voor prikkie je panelen wisselen voor zwaardere, zit je mooi te kijken met deze ouwe meuk waar ze niet meer vanaf komen, word massaal gedumpd op marktplaats, nog niet gezien?
Ik liet ze mooi wisselen als dat al op offerte stond

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Over 5 jaar kan jij voor prikkie je panelen wisselen voor zwaardere, zit je mooi te kijken met deze ouwe meuk waar ze niet meer vanaf komen, word massaal gedumpd op marktplaats, nog niet gezien?
Ik liet ze mooi wisselen als dat al op offerte stond
Nee, deze stonden wel op de offerte. Simpelweg gevalletje van niet grondig genoeg alles uitgezocht, en alleen naar de kwaliteit van de panelen en de dakindeling gekeken. Helaas heb ik geen tijd over in mijn leven. Het stoort mij nu vooral dat deze combi wordt aangeprezen als ideaal.

Voor zover ik kan zien zijn de omvormers goedkoper dan de panelen, en het lijkt me sterk dat ik over 5 jaar al 'voor een prikkie' op een *rendabele* manier mijn panelen kan omwisselen voor zwaardere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Nee, deze stonden wel op de offerte. Simpelweg gevalletje van niet grondig genoeg alles uitgezocht, en alleen naar de kwaliteit van de panelen en de dakindeling gekeken. Helaas heb ik geen tijd over in mijn leven. Het stoort mij nu vooral dat deze combi wordt aangeprezen als ideaal.

Voor zover ik kan zien zijn de omvormers goedkoper dan de panelen, en het lijkt me sterk dat ik over 5 jaar al 'voor een prikkie' op een *rendabele* manier mijn panelen kan omwisselen voor zwaardere.
Ik ben 6 jaar geleden begonnen dus ik weet uit ervaring dat dat nog wel eens kan verrassen. Panelen van toen 150 euro kosten nu 85 als ze überhaupt nog ergens te vinden zijn.
En ze worden steeds kleiner dus passen er telkens meer op het dak met hetzelde vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Ik ben 6 jaar geleden begonnen dus ik weet uit ervaring dat dat nog wel eens kan verrassen. Panelen van toen 150 euro kosten nu 85 als ze überhaupt nog ergens te vinden zijn.
En ze worden steeds kleiner dus passen er telkens meer op het dak met hetzelde vermogen
Dat snap ik, maar dat is niet de berekening die je moet doen. Het gaat om het extra geld dat je moet investeren in verhouding tot de extra opbrengst die je gaat krijgen. Dat geeft je je terugverdien tijd. Mijn gok is dat je daarmee op tientallen jaren uit gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Dat snap ik, maar dat is niet de berekening die je moet doen. Het gaat om het extra geld dat je moet investeren in verhouding tot de extra opbrengst die je gaat krijgen. Dat geeft je je terugverdien tijd. Mijn gok is dat je daarmee op tientallen jaren uit gaat komen
Het extra geld is niet zo veel aangezien je oude panelen een aardige verkoop waarde blijven houden, dus het is snel rendabel om te wisselen. Maar mijn 3×25 is nu al bijna overbelast dus voor mij heeft het geen zin. Hier blijven ze liggen tot ze kapot zijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Het extra geld is niet zo veel aangezien je oude panelen een aardige verkoop waarde blijven houden, dus het is snel rendabel om te wisselen. Maar mijn 3×25 is nu al bijna overbelast dus voor mij heeft het geen zin. Hier blijven ze liggen tot ze kapot zijn....
Overbelast van de hoeveelheid panelen? Wow!

Ik ben zeker nog even aan het mailen met de installateur hierover. Ongelooflijk hoe je echt oval bovenop moet zitten (ik ben nu met een nieuw/bestaand huis bezig); overal waar je niet alles helemaal uitpluist wordt net niet zoals je wilt gedaan. En dit was natuurlijk gewoon mijn verantwoordelijkheid |:(

Maargoed, voorlopig maakt het allemaal niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Dus je hebt 75A aan panelen liggen?

75x230=17250 watt?

5750 watt per fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vorkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Dus je hebt 75A aan panelen liggen?

75x230=17250 watt?

5750 watt per fase
Ik maak een platte grafiek van uurtje of drie rond de 20kW ja....
En nee de automaten zijn nog nooit gesprongen, worden ook niet warm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Jeminee, dat is een hoop, zal eens als ik in de buurt bent opletten, moet wel opvallen denk ik, zulke hoeveelheid aan panelen.

(kom nog vaak in G'berg, 't Veer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vorkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Jeminee, dat is een hoop, zal eens als ik in de buurt bent opletten, moet wel opvallen denk ik, zulke hoeveelheid aan panelen.

(kom nog vaak in G'berg, 't Veer)
Nee hoor, je ziet nog geen kwart.
Fiets maar wat rondjes haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Lekker salderen is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeg maar gerust dat ik stroom verkoop, dat salderen maakt niet zon indruk meer.
Hun brengen er 3000 in rekening en ik 18000.
De rest gaat voor de meter zo mijn huis in.
Gas omwisselen met elektra is zeer lucratief...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Dat klinkt voor mij ook als klinkklare onzin. Want de panelen geven nu eenmaal alle power af aan de micro omvormer. En afhankelijk wat de omvormer ermee kan geeft hij weer door aan het net.

Daarnaast heb je op de Enphase micro omvormers 25 jaar garantie via Enphase, hetzelfde geldt voor een paneel. En het hele doel van zonnepanelen is om juist zoveel mogelijk op te wekken, en als het maar meer is. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:25:
[...]Dat klinkt voor mij ook als klinkklare onzin. Want de panelen geven nu eenmaal alle power af aan de micro omvormer. En afhankelijk wat de omvormer ermee kan geeft hij weer door aan het net.
Dat is ook een niet helemaal correct...
Wat zoals je het hier opschrijft, zou een omvormer het overaanbod, laten verdwijnen. Dat zou kunnen, in de vorm van warmte.
Maar zo werkt het niet.
De omvormer zal een paneel minder stroom laten leveren door op een ander punt op de vermogenscurve (blauw lijn in dit geval) te gaan zitten, zodat de panelen niet meer vermogen afgeven dan de omvormer kan afgeven (min eigenverbruik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOf7YpN_DPNaL4GHrV_40K_dk2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mkr51HnBUvlD7lAnqSQbtmFV.png?f=user_large
Bron: https://www.bespaarbazaar...erp/schaduw-zonnepanelen/
Dit is meteen een aardig plaatje over schaduwmanagement (rode lijn).
Daarnaast heb je op de Enphase micro omvormers 25 jaar garantie via Enphase, hetzelfde geldt voor een paneel.
Ik begrijp nooit zo waarom veel mensen zich zo blindstaren op die 25 jaar garantie. Dat is eeuwigheid. Tegen die tijd is er al lang iets beters ;-)
En het hele doel van zonnepanelen is om juist zoveel mogelijk op te wekken, en als het maar meer is. 8)
Voor de meesten is een acceptabele terugverdientijd het doel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
HalfVol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
Wat ze schrijven is waar...

Maar het is tevens recht lullen wat krom is. De Enphase omvormers zijn achter gebleven bij de paneel ontwikkelingen, en de enige van hun die knap gangbare panelen echt aan kan kost een bak duiten waar je eng van wordt.

En daardoor is het inderdaad kostenefficiënter om wat veel aftop te accepteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
WackoH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Dat is ook een niet helemaal correct...
Wat zoals je het hier opschrijft, zou een omvormer het overaanbod, laten verdwijnen. Dat zou kunnen, in de vorm van warmte.
Maar zo werkt het niet.
De omvormer zal een paneel minder stroom laten leveren door op een ander punt op de vermogenscurve (blauw lijn in dit geval) te gaan zitten, zodat de panelen niet meer vermogen afgeven dan de omvormer kan afgeven (min eigenverbruik).
[Afbeelding]
Bron: https://www.bespaarbazaar...erp/schaduw-zonnepanelen/
Dit is meteen een aardig plaatje over schaduwmanagement (rode lijn).

[...]

Ik begrijp nooit zo waarom veel mensen zich zo blindstaren op die 25 jaar garantie. Dat is eeuwigheid. Tegen die tijd is er al lang iets beters ;-)

[...]

Voor de meesten is een acceptabele terugverdientijd het doel. O-)
Thanks voor de eerste uitleg. Die was mij niet helemaal duidelijk, ik dacht inderdaad dat deze zou wegbranden in een weerstand.

Over de garantie wil ik wel nog iets zeggen. Natuurlijk is deze omvormer over 25 jaar niks meer waard. En zijn er vele betere omvormers op de markt. Maar toevallig onlangs een defect gehad, weliswaar na 2 jaar, deze zelf aangemeld bij Enphase en ik heb deze inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar. Dat werkt top. Echter over 8 jaar kan mij hetzelfde gebeuren en of over 15 jaar. Dan is het toch wel fijn als deze net zoals nu weer gewoon vervangen zal worden.
En dat vind ik persoonlijk een manco aan een centrale omvormer. Garantie gaat soms maar 5 jaar mee, en meer kun je bijkopen. Echter wanneer je zoekt op de gemiddelde levensduur van een centrale omvormer dan kom je uit op 8 / 12 jaar. Dat wil zeggen dat je in de levensduur van de panelen, minstens 2 omvormers gaat verslijten. Inclusief reparatiekosten etc.als je dit niet zelf kan uitvoeren.

En daarom vind ik die 25 jaar garantie via Enphase veel waarde hebben omdat ik weet dat ik 25 jaar een nieuwe omvormer/vervanger mag verwachten. Maar ook over 14 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Wat ze schrijven is waar...

Maar het is tevens recht lullen wat krom is. De Enphase omvormers zijn achter gebleven bij de paneel ontwikkelingen, en de enige van hun die knap gangbare panelen echt aan kan kost een bak duiten waar je eng van wordt.

En daardoor is het inderdaad kostenefficiënter om wat veel aftop te accepteren...
In bijvoorbeeld Duitsland mag je netjinjectie max 70% van het aantal Wp zijn. Dus tenzij je actief de teruglevering meet en actief je omvormer begrenst is zo`n IQ7 nog een prima microomvormer voor een 350 Wp paneel. Zelfs bij pal zuid 20 graden helling topt het nog geen 3% van de jaaropbrengst af.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:06
robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Inclusief reparatiekosten etc.als je dit niet zelf kan uitvoeren.
Enphase komt na 10 jaar toch niet zelf de defecte micro omvormer van het dak halen? Dat zie ik veel mensen toch ook niet zelf doen.

Dan vervang ik persoonlijk liever een omvormer op een goed bereikbare plaats.

[ Voor 14% gewijzigd door Noshi op 01-06-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski En dus zetten ze daar een paar 25 jaar oude panelen van de schroothoop tussen de geraniums? (Met Onzin regels krijg je Onzin "oplossingen")

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:54:
@busscherski En dus zetten ze daar een paar 25 jaar oude panelen van de schroothoop tussen de geraniums? (Met Onzin regels krijg je Onzin "oplossingen")
Haha, geweldig , vind hem toch goed bedacht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:54:
Wat panelen op het noorddak en dan een string omvormer of SolarEdge is een vaak gekozen oplossing ja. Of oost-west.

Ik vind die 70% regel wel een goede regel. Het kost hooguit 3% van de jaaropbrengst maar op hetzelfde stroomnet kan nu veel meer Wp aangesloten worden.
Die noordpanelen doen op slechte dagen overigens net zoveel als andere panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Nope nog steeds geen goede regel.... Kost alleen een paar panelen extra en die systemen zijn dan nog steeds precies de belasting voor het net wat de regel wil voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Stuur hem op, kan hem hier aanmelden maar dan kan ie nooit meer zonder een cca. Kan je niet eerst los testen aan een los paneel, als je spanning meet is het goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Stuur hem op, kan hem hier aanmelden maar dan kan ie nooit meer zonder een cca. Kan je niet eerst los testen aan een los paneel, als je spanning meet is het goed.
Of hij heeft ook het mpp probleem. Hij heeft vervangen door oud model wat hetzelfde is als aan en uit zetten.... En toen deed ie het wel

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic