Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.355 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
onetime schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:22:
@wwwmarcel Voor de zekerheid: heb je een "slimme"meter? Zo ja, zijn de panelen aangemeld? Anders verrekenen ze de teruglevering niet. (Je rekent in geld, dat maakt het moeilijk. Beter in kWh rekenen.)
? is dat zo...als ik ze niet heb aangemeld worden ze ook niet verrekend?..
ze staan wel in het overzicht...energiedirect...

ik ga vanavond nog eens checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
@wwwmarcel er wordt verrekend als je energiemeter de teruglevering registreerd. aanmelden bij netbeheerder is daarvoor niet nodig. Wellicht wel slim om je energieleverancier even te bellen (maar als het al op je afrekening staat zal het wel goed gaan)

[ Voor 31% gewijzigd door BarryH op 25-05-2021 17:36 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-10 20:38
Weet iemand of het gebruikelijk is dat nieuwe panelen tegen de kortsluit stroom aan leveren?
Ik zie ampère waarde op de omvormer staan die er akelig dicht in de buurt komen.

Jinko JKM345M-6TL3-B (345 WP) 6x

Maximum Power Current (Imp) 10.30A
Short-circuit Current (Isc) 11.01A
Maximum Power Voltage (Vmp) 33.50V

Ik zie regelmatig waardes van 10.6A op de omvormer voorbij komen.
Nu moet ik erbij zegen dat je deze serie kunt kopen van 340 tot 360 wattpiek.
Is het mogelijk dat ik wellicht 360 versies met een 345 sticker heb gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:34
Chris96 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:05:
Weet iemand of het gebruikelijk is dat nieuwe panelen tegen de kortsluit stroom aan leveren?
Ik zie ampère waarde op de omvormer staan die er akelig dicht in de buurt komen.

Een afwijking van ±3% is vrij normaal. Goed dat die van jou blijkbaar op +3% zitten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10 16:14
Hallo,

Even een vraag voor de kenners van SMA omvormers. Lees net dat de Landcode op EN50549-1: 2018 LV zou moeten staan volgens "https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-voor-de-installatie/sunny-boy-30-36-40-50.html".
Dit document is van september 2020.
Echter als ik in mijn SMA Sunny boy 4.0 kijk staat deze op "[NL] NEN-EN50438:2013", deze laatste was de norm tijdens de installatie van mijn SMA in juni 2020 zoals aangegeven in div. youtube filmpjes en webinars van SMA zelf.

Wat zijn hier verschillen in. Ik vraag dit om dat de aardlek automaat al twee keer is uit is geschakeld . met error code 1302.

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@tweakpat1 jouw aardlekautomaat geeft foutmeldingen :?

Is het een 30 mA aardlek? Hangen er veel panelen aan? Vooral bij nat weer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpat1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-10 16:14
Proton_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:29:
@tweakpat1 jouw aardlekautomaat geeft foutmeldingen :?

Is het een 30 mA aardlek? Hangen er veel panelen aan? Vooral bij nat weer?
Hahah nee de aardlek automaat geeft geen foutmeldingen. En hij is inderdaad 30 mA.
Het aantal panelen wat er nu op zit is 8 a 330Wp op 1 string. Hier komen binnenkort 8 bij op de tweede string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:36
Chris96 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:05:

Als de stroom boven de opgegeven MPPT Imp uit komt kan dit zijn omdat de panelen meer op kunnen wekken dan de omvormer terug kan leveren.
De MPPT kan dan niet meer op de piek regelen.

Een ander punt is dat het opgegeven vermogen bij standaard condities is op gegeven temperatuur en instraling. Kan dus best soms iets hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@tweakpat1
Zet de RCD op 30 mA
Enric0 in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

Liggen er geen stekkers in het water?
Wat lees je uit bij DC aardlekstroom?
Enric0 in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

Als de 8 + 8 hetzelfde liggen kan je ze beter in serie zetten op 1 string.
16 geeft beter rendement dan maar 8 panelen

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2021 22:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-10 20:38
Noshi schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Als de stroom boven de opgegeven MPPT Imp uit komt kan dit zijn omdat de panelen meer op kunnen wekken dan de omvormer terug kan leveren.
De MPPT kan dan niet meer op de piek regelen.

Een ander punt is dat het opgegeven vermogen bij standaard condities is op gegeven temperatuur en instraling. Kan dus best soms iets hoger zijn.
2070wp op een Omnik 2k-TL
Dus heb nog over qu AC vermogen. (Max 2200) ik overweeg dus ook om nog 1 paneel bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-10 10:55
Ik heb een nieuwbouw huis met een paar (excuus) panelen in het dak. Voldoende voor het verbruik van de warmtepomp, maar het houd niet over.

Nu wil ik graag voldoende energie opwekken voor ons jaarlijkse gebruik. Plan is als volgt:
In de achtertuin komt een grote overkapping met een dak van +/- 4 bij 6 meter. Daar kan ik +/- 16 panelen op kwijt.
Achter de garage komt ook nog een overkapping van +/- 3,5 bij 3 meter. De garage zelf steekt ongeveer 1,5 meter uit achter het huis. Op deze overkapping kan ik +/-6 panelen kwijt, en 2 op het achterste deel van de garage.
Dan komt er nog een tuin huis van +/- 3 bij 4, waar ik ook +/- 8 panelen op kwijt zou kunnen.

Aangezien er nog een aantal aanpassingen gedaan worden aan de groepenkast, wil ik de gehele bestaande groepenkast vervangen. (topic: Nieuwbouw: groepenkast uitbreiden en 3 fase perilex)

De panelen wil ik over 3 aardlekautomaten verdelen:
- 1x voor bestaande (in-dak) panelen
- 1x voor de 16 panelen op de overkapping
- 1x voor de 2x 8 panelen op garage/overkapping en tuinhuis

De totale uitbreiding aan panelen komt daarmee op 32 stuks.

Ik heb nog geen keuze gemaakt wat betreft het merk en type panelen, maar om zo efficient mogelijk stroom op te wekken met de ruimte die beschikbaar is denk ik 345-375WP panelen te gaan gebruiken.
Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van Enphase IQ7+ micro-omvormers.

Voordat ik de nieuwe groepenkast bestel, wil ik graag weten of mijn plan wel mogelijk is. Of dat ik bepaalde dingen moet aanpassen aan het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:34

Septillion

Kleine aanvulling op @nietbob naar aanleiding van Nieuwbouw: groepenkast uitbreiden en 3 fase perilex. Hoeveel Enphase IQ7+ mogen er op een 16A groep? Ik kon daar zo snel niets over vinden. Als ik gewoon reken met de 1,26A uit de datasheet kom ik op max 12 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

nietbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:34:
Ik heb een nieuwbouw huis met een paar (excuus) panelen in het dak. Voldoende voor het verbruik van de warmtepomp, maar het houd niet over.

Nu wil ik graag voldoende energie opwekken voor ons jaarlijkse gebruik. Plan is als volgt:
In de achtertuin komt een grote overkapping met een dak van +/- 4 bij 6 meter. Daar kan ik +/- 16 panelen op kwijt.
Achter de garage komt ook nog een overkapping van +/- 3,5 bij 3 meter. De garage zelf steekt ongeveer 1,5 meter uit achter het huis. Op deze overkapping kan ik +/-6 panelen kwijt, en 2 op het achterste deel van de garage.
Dan komt er nog een tuin huis van +/- 3 bij 4, waar ik ook +/- 8 panelen op kwijt zou kunnen.

Aangezien er nog een aantal aanpassingen gedaan worden aan de groepenkast, wil ik de gehele bestaande groepenkast vervangen. (topic: Nieuwbouw: groepenkast uitbreiden en 3 fase perilex)

De panelen wil ik over 3 aardlekautomaten verdelen:
- 1x voor bestaande (in-dak) panelen
- 1x voor de 16 panelen op de overkapping
- 1x voor de 2x 8 panelen op garage/overkapping en tuinhuis

De totale uitbreiding aan panelen komt daarmee op 32 stuks.

Ik heb nog geen keuze gemaakt wat betreft het merk en type panelen, maar om zo efficient mogelijk stroom op te wekken met de ruimte die beschikbaar is denk ik 345-375WP panelen te gaan gebruiken.
Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van Enphase IQ7+ micro-omvormers.

Voordat ik de nieuwe groepenkast bestel, wil ik graag weten of mijn plan wel mogelijk is. Of dat ik bepaalde dingen moet aanpassen aan het plan.
Misschien even een eigen topic hiervoor aanmaken, en ook is misschien de eerste vraag, kan je op het bestaande dak niet panelen bijleggen of zelfs de excuus panelen verwijderen en het dak ombouwen naar gewoon op dak panelen? Als je daar nog veel meer plek hebt dan de bestaande in dak panelen is dat misschien een goede en goedkopere optie, met meer jaaropbrengst. Dan ben je daar misschien geen Enhpase systeem nodig en heb je een veel meer economisch systeem, ook omdat de lichtinval / schaduw vaak veel gunstiger is op een hoog gelegen dak dan de lager gelegen kleinere opties. Maar het ligt er dus een beetje aan hoe vol je huidige dak is. Maar met maar een paar excuus panelen niet heel vol schat ik ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-10 10:55
Gerco-M schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:18:
[...]

Misschien even een eigen topic hiervoor aanmaken, en ook is misschien de eerste vraag, kan je op het bestaande dak niet panelen bijleggen of zelfs de excuus panelen verwijderen en het dak ombouwen naar gewoon op dak panelen? Als je daar nog veel meer plek hebt dan de bestaande in dak panelen is dat misschien een goede en goedkopere optie, met meer jaaropbrengst. Dan ben je daar misschien geen Enhpase systeem nodig en heb je een veel meer economisch systeem, ook omdat de lichtinval / schaduw vaak veel gunstiger is op een hoog gelegen dak dan de lager gelegen kleinere opties. Maar het ligt er dus een beetje aan hoe vol je huidige dak is. Maar met maar een paar excuus panelen niet heel vol schat ik ;)
De huidige panelen zijn door SolarNRG geplaatst bij de bouw. Het uitbreiden van dit systeem is maar heel beperkt mogelijk door de bijzonder dak constructie. Zie foto's.

Overigens heb ik nog wel een e-mail gestuurd of de bestaande 8 panelen uit te breiden is op het dak. Ik wacht nog op antwoord. De offertes om de huidige in-dak panelen te demonteren en voor een compleet op-dak systeem te gaan viel erg tegen. € 8290,- voor een 5200 WP. Dat is excl. de kosten van de dakpannen om het dak weer dicht te maken, maar incl montage.

Voor dat bedrag is ook een veel uitgebreider systeem mogelijk. En montage op een overkapping kan ik grotendeels zelf doen. Op het dak van mijn huis ga ik niet zelf monteren.

De overkapping in de tuin moet nog gebouwd worden. De ligging van de lokatie van de overkapping is zodanig dat deze de hele dag in de zon staat en pas in de late uurtjes voor de helft in de schaduw komt omdat de zon dan achter de huizen verdwijnt. Helaas is het huis nog te nieuw en zijn er geen lucht beelden op google te vinden nog met de ligging. Wel heb ik ergens een tekening met de ligging van de woning. Die zal ik eens opzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4h0c4GxYHS_wyYXjouGQrP3gBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zdTDABORQQDgGs00Xsy3d6D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r6yGjwhgDEu_kDb2W8SkpBHYLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncr9UXlI5U4LiRsPQuVYJKWY.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen op het dak liggen op zuid-westen.

De overkapping krijgt meer zuid-oosten ligging. Maar door vrijstaande ligging van de woning zal er ook bij ondergaande zon nog op een deel van het dak zon vallen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:32
Even een onbelangrijk vraagje; ik ga deze week zonnepanelen aansluiten en ik heb als voorbereiding de software om de slimme meter uit te lezen alvast aangepast om ook de teruglevering te loggen. Maar de teruglevertellers staan niet helemaal op 0, namelijk op 1Wh voor zowel piek- als daltarief. Wat zou daarvan de oorzaak zijn? Zal dit komen door een fabrieksmatige test, of kan b.v. mijn koelkast of ander apparaat telkens bij het uitschakelen een klein stroompiekje terugleveren? De meter hangt er nu zo'n 7 jaar en er zijn nooit panelen aangesloten geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Het bericht (en de reacties daarop) van @Rimco heb ik naar een eigen topic verplaatst:
Zonnepanelen op vakantiewoning: geen terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:47

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik heb begrepen dat de DC kabels voor zonnepanelen door aparte buizen door een (schuin) dak doorgevoerd moeten worden, om vlambogen te voorkomen. Hoe zit dat voor de aardedraad? Moet die ook door een aparte buis, of mag die samen met de + of -?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 18:58

tijmeng

Panasonic 7J

Ethnocentrix schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:45:
Ik heb begrepen dat de DC kabels voor zonnepanelen door aparte buizen door een (schuin) dak doorgevoerd moeten worden, om vlambogen te voorkomen. Hoe zit dat voor de aardedraad? Moet die ook door een aparte buis, of mag die samen met de + of -?
Aparte buis hoeft niet. Je mag alleen geen DC draden van verschillende strings (groepen) in 1 pijp stoppen. Zie nen1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

tijmeng schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Aparte buis hoeft niet. Je mag alleen geen DC draden van verschillende strings (groepen) in 1 pijp stoppen. Zie nen1010
Ik las op verschillende plekken dat het "volgens de NPR" aanbevolen wordt, maar kan helaas nergens die NPR terugvinden:
https://www.ubbink.com/nl...doorvoer-universeel-15-55 (kopje gedetaileerde informatie)

https://advies-elektrotec...montage-enkele-valkuilen/ (kopje DC-bekabeling)

Of geldt dit alleen voor bedrijfsmatige PV-installaties?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethnocentrix op 27-05-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Laatst online: 15-10 22:51
Even een vraag ik wil zelf zonnepanelen installeren (en heb daar ook de Electro achtergrond wel voor. )

Nu wil ik ivm zicht eigenlijk op het stuk platte dak ze volledig horizontaal plaatsen. (of misschien een afwatering van 1 grade).

Nu krijg ik van iemand die ze ook professioneel het advies om het niet te doen omdat ze snel vuil worden. Nu vind ik het niet zoon probleem om er een keer per maand een borstel over te halen.

Zijn hier ervaringsdeskundige die een horizontale situatie hebben?

In mijn situatie zou op 1 omvormer 1 string met 12 panelen op een schuin dak en 1 string met 18 panelen dan horizontaal plat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
1993jjohan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:07:
Even een vraag ik wil zelf zonnepanelen installeren (en heb daar ook de Electro achtergrond wel voor. )

Nu wil ik ivm zicht eigenlijk op het stuk platte dak ze volledig horizontaal plaatsen. (of misschien een afwatering van 1 grade).

Nu krijg ik van iemand die ze ook professioneel het advies om het niet te doen omdat ze snel vuil worden. Nu vind ik het niet zoon probleem om er een keer per maand een borstel over te halen.

In mijn situatie zou op 1 omvormer 1 string met 12 panelen op een schuin dak en 1 string met 18 panelen dan horizontaal plat komen.
jep ze vervuilen erg snel als ze plat liggen, je moet echt eens in de 2 jaar de panelen schoonmaken anders gaat de opbrengst achteruit. >:)
of te wel, geen probleem gewoon leggen.
(en af en toe even bij de randen ontdoen van zand korrels, daar kunnen mosjes gaan groeien en dat wil je niet.)

maar aan de andere kant, als je ze toch gaat leggen 1 extra stoeptegel er onder en je hebt als een graad of 1 a 2.
doe er nog 1 bij en je hebt al die problemen eigenlijk al niet meer.
en een plat dak is ook nooit plat, er is eigenlijk altijd wel 1 a 2 cm per meter afschot als het goed is voor de afwatering.
dus de optie om ze plat te leggen, is eigenlijk een beetje onzinnig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

@1993jjohan welk bevestigingsmateriaal wil je gebruiken? Er is weinig verschil in opbrengst tussen 1 graad of 10 graden.
Ik neem even aan dat dit is om twee strings op één omvormer te zetten? Als je wat foto's post en een eigen topic aanmaakt, kunnen we meedenken met je. Een oostwestopstelling is vaak gunstig op een plat dak, omdat de panelen niet in de schaduw ligt van elkaar, dus kun je veel panelen kwijt met weinig ballast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
migjes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:14:
[...]

jep ze vervuilen erg snel als ze plat liggen, je moet echt eens in de 2 jaar de panelen schoonmaken anders gaat de opbrengst achteruit. >:)
of te wel, geen probleem gewoon leggen.
(en af en toe even bij de randen ontdoen van zand korrels, daar kunnen mosjes gaan groeien en dat wil je niet.)

maar aan de andere kant, als je ze toch gaat leggen 1 extra stoeptegel er onder en je hebt als een graad of 1 a 2.
doe er nog 1 bij en je hebt al die problemen eigenlijk al niet meer.
en een plat dak is ook nooit plat, er is eigenlijk altijd wel 1 a 2 cm per meter afschot als het goed is voor de afwatering.
dus de optie om ze plat te leggen, is eigenlijk een beetje onzinnig. ;)
Bedankt. Dat is natuurlijk wat ik wilde horden. :+
Ik zal denk ik proberen om de afwatering op 2cm per meter te houden.
timovd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:16:
@1993jjohan welk bevestigingsmateriaal wil je gebruiken? Er is weinig verschil in opbrengst tussen 1 graad of 10 graden.
Ik neem even aan dat dit is om twee strings op één omvormer te zetten? Als je wat foto's post en een eigen topic aanmaakt, kunnen we meedenken met je. Een oostwestopstelling is vaak gunstig op een plat dak, omdat de panelen niet in de schaduw ligt van elkaar, dus kun je veel panelen kwijt met weinig ballast.
Daar heb in over nagedacht. Maar dat betekent 3 strings en dus eigenlijk een extra omvormer omdat ik ze eigenlijk alleen maar tegen kom van 2 strings met vermogen van grofweg 11kw

Daarnaast zijn gewoon wat opsluitbanden met die ClickFit eco rails heerlijk goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1993jjohan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:07:

Ja ik heb er onder 2 graden liggen en inderdaad binnen maand vies, maar het kan wel wat vuiligheid hebben voordat opbrengst terug loopt. Dus ik poets twee keer per jaar.
Moet er wel bij zeggen ik heb ze nadelig tegen elkaar liggen, als je tussen ruimte houd spoelt het misschien toch makkelijker weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 13:32
1993jjohan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:25:
[...]

Bedankt. Dat is natuurlijk wat ik wilde horden. :+
Ik zal denk ik proberen om de afwatering op 2cm per meter te houden.

[...]

Daar heb in over nagedacht. Maar dat betekent 3 strings en dus eigenlijk een extra omvormer omdat ik ze eigenlijk alleen maar tegen kom van 2 strings met vermogen van grofweg 11kw
plat is gewoon echt moeilijk om te doen, maar ze hoeven niet schuin voor de opbrengst.
verschil tussen 1 of 3 graden is pinda's.

je zou ook 2 stringen parallel op 1 mpp kunnen aansluiten.
of je werkt met 2 a 3 1 fase omvormers op een 3fase aansluiting.
heb je max 6mpp's tot je beschikking en is amper duurder (soms zelfs niet). ;)

en dan hoever wil je gaan met de optimalisatie zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dit is voor grof weg 95% van de 1fase omvormers die willen eigenlijk 350Vmpp voor optimum.
een 3fase wil 600-720Vmpp voor optimum.

dus misschien is het wel leuk om voor 1x 1fase omvormer te gaan met 12 panelen + 2x9 op een andere omvormer.
je kunt van alles schuiven, en er is van alles mogenlijk, eigen topic is daar handiger voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:49
1993jjohan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:25:
[...]
GW5000-MS t/m 10kW heeft 3x MPPT maar dit zijn dan wel 1-fase omvormers... 8)7
Zie brochure GoodWe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb sinds een goede week extra panelen op het dak liggen. Ik had 8x240 Wp Senersun uit 2012 met een StecaGrid 2010+, er ligt nu 6x335 Wp Denim bij op een 3,6 kW Goodwe omvormer (in twee strings).
Wat mij echt verbaast is hoe lang de panelen doorgaan. Waar de oude panelen om 22:00 uur altijd wel klaar waren ben ik er nu eens naast gaan zitten, om 22:14 schakelde de omvormer uit, dat is 36 minuten na zonsondergang :o
Het laatste kwartier of zo komt er dan nog 36 Watt vanaf.

Ik vind het echt amazing Mike! dat panelen nog zo lang doorgaan. Wat mij betreft is het donker buiten.

Een ander dingetje: Niet goed opgelet bij het optellen van het aantal Wp en de specs van de omvormer. 3930 Wp op een 3,6 kW omvormer dan krijg je dus gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDmlSArsAZAt2mNR4eQgsKr0JOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K498QfSQ8LBMzos0DMAScIKT.jpg?f=user_large
Ik heb dit al aangegeven bij de verkoper en dat ik als het mogelijk was zou willen wisselen met een 4,2 kW omvormer, maar de verkoper doet wat een verkoper moet doen als de deal gesloten is: afwimpelen. "oh, bij mij is het hetzelfde" "ja, dat zie je nu als het wat kouder is, straks in de zomer gebeurt dat niet". "Laten we over een half nog maar eens zien".
Dan heb ik zo iets "ja, over een half jaar zeg je dat je de omvormer niet wil ruilen'.
Wat zouden jullie doen, hier wat meer achteraan gaan? Natuurlijk is de daadwerkelijke winst klein, ik heb een beetje zitten rekenen en ik denk dat ik over de afgelopen 9 jaar 75 kWh minder zou hebben gekregen als mijn vorige installatie ook zo aftopte, dus laat het nu 15-20 kWh per jaar zijn, maar ik ga me wel ergeren dat het tegen het maximum van de omvormer aanloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 28-05-2021 22:41 . Reden: Geanonimiseerd ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Maasluip je adres staat er helemaal 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dak volleggen had je veel eerder moeten doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heulemaal niet! (bedankt)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Ja, weet ik. Sterker nog: BTW terugvragen wordt nu extra lastig omdat ik die volgens mij pas 2 jaar geleden van de vorige installatie heb teruggevraagd.
Reden dat ik het nu toch echt deed was dat de omvormer stuk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Maasluip prima verhouding denk ik. Kijk morgen nog maar eens als er geen bewolking langs komt :) ook is de omvormer theoretisch wat efficiënter als hij flink aan de bak moet, dus dat compenseert ook nog een beetje.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Ik ga niet het dak van @Maasluip volleggen :+

Maar ik ben zelf inderdaad bezig nog op noord-30 graden dak en de garage (oost-west) vol te plannen :p

Zuid ligt al vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vorkie
Goed bezig.
Gaat weer de goede kant op met noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
@Maasluip
3680 W / 3930 Wp = 0.94
Dat is nog een heel eind boven de 0.85. Is dus een prima gedimensioneerd systeem. Een 4200 W omvormer zou ik juist gek vinden bij 3930 Wp. Want die meerkosten verdien je nooit terug en daarnaast is het niet elegant in geval je in de toekomst naar 3 x 25A krachtstroom wilt upgraden.
Daarnaast, juist dat laatste beetje extra vermogen belast het elektriciteitsnet extra terwijl het op jaarbasis nauwelijks extra energie toevoegt.

Niet leuk voor jou dat je er ongelukkig van wordt maar het lijkt me niet fair om van de verkoper te verwachten dat hij kosten gaat maken voor jouw 'mentale probleem'.
Heb je de hoeveelheid aftoppen berekent met Sunnydesign?

99% van de omvormers in Nederland hebben vandaag afgetopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jqsvrpj34qGwmkL1kJVmseX8HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Be8IC5vIBQl9rQCRysUpS2P.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:51

Pinobigbird

doesn't share food!

Maasluip schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:30:
[...]
Wat mij echt verbaast is hoe lang de panelen doorgaan. Waar de oude panelen om 22:00 uur altijd wel klaar waren ben ik er nu eens naast gaan zitten, om 22:14 schakelde de omvormer uit, dat is 36 minuten na zonsondergang :o

Ik vind het echt amazing Mike! dat panelen nog zo lang doorgaan. Wat mij betreft is het donker buiten.
[...]
Dat was mij bij mijn Goodwe GW5K-DT ook al opgevallen, zie Pinobigbird in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7" en Pinobigbird in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"

Ik heb daarna ook nog een keertje alle automaten van de verbruikers op L3 uitgezet en daarna via de P1-poort van de slimme meter in Domoticz de netto teruglevering op L3 gemeten. Toen zag ik wel dat de Goodwe omvormer nog bijna een halfuurtje +/- 50W AC aangeeft terwijl er geen teruglevering meer is.
De panelen wekken dus nog wel genoeg op om de omvormer aan te houden, maar niet genoeg om terug te leveren. De metingen in de omvormer van kleine waarden zijn dus niet helemaal betrouwbaar.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Maasluip
3,6 kW op 3930 Wp is goed. 4,2 kW is overkill. Ik heb 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer en haal 1100 Wh/Wp op jaarbasis.

Een half jaar wachten hoef niet. Een dag met volle zon zonder bewolking en >20°C en je zult zien dat je niet meer aftopt. Met wisselende bewolking en kou zal zelfs een 4,2 kW omvormer bij jou aftoppen. Maar dat scheelt bijna geen energie (kWh, met de h van uur).

Ennuh, GoodWe heeft sjoemelsoftware ;) :
Dre in "Goodwe-3000XS knijpt vermogen af op 2750W ?"
@Pinobigbird

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 29-05-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Vraagje, ik ga op een plat dak 15 panelen in een string plaatsen. (de andere string is 10 panelen op mijn schuine dak)

In totaal komen er dus 25 panelen van 400wp op de omvormer van 3fase 10kw.

Nu ligt mijn huis -40 graden vanaf het zuiden. En het platte dak ligt voor het hogere stuk huis. Waardoor ik daar, zeker op de laatste rij van 3 panelen na grofweg 5uur wat schaduw zal krijgen. Buiten dat heb ik geen schaduw.

Heeft het zin om op de achterste 3 panelen van het platte dak een tigo optimizer te plaatsen voor grofweg 150 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
1993jjohan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:56:
Vraagje, ik ga op een plat dak 15 panelen in een string plaatsen. (de andere string is 10 panelen op mijn schuine dak)

In totaal komen er dus 25 panelen van 400wp op de omvormer van 3fase 10kw.

Nu ligt mijn huis -40 graden vanaf het zuiden. En het platte dak ligt voor het hogere stuk huis. Waardoor ik daar, zeker op de laatste rij van 3 panelen na grofweg 5uur wat schaduw zal krijgen. Buiten dat heb ik geen schaduw.

Heeft het zin om op de achterste 3 panelen van het platte dak een tigo optimizer te plaatsen voor grofweg 150 euro?
Tigo's zou ik alleen aanraden bij zachte schaduw, bijvoorbeeld van een boom.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, toch maar weer eens kijken of ik mijn s0 kWh-meter betrouwbaar werkend krijg. Dacht ik eindelijk een automatisch uitleesbare omvormer te hebben. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:47
@Maasluip Zorg even voor de juiste ARM-firmware en gaaaaaaan: ThinkPadd in "[GoodWe] Uitlezen inverters via USB"
Al weet ik niet of het ook met de D-NS werkt. Tot nu toe alleen berichten over de XS gelezen waarbij het werkt.

En inderdaad, bij lage vermogens sjoemelt hij. Blijft hier ook lang nadat het donker is nog aan staan. Laatste tijd tegen 22:14 pas uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 14-10 22:51

Pinobigbird

doesn't share food!

Haha inderdaad. Maar ook bij de top zie ik rare waarden. Ik had het hier al eerder gemeld op 17 mei: Pinobigbird in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"
Nu had ik eergisteren een nieuwe top: 7kW.

Eerst weer wat gegevens:
Omvormer:
Goodwe GW5K-DT, specs
Nominaal uitgangsvermogen: 5000W
Max. schijnbaar uitgangsvermogen: 5500VA
Max. uitgangsstroom: 8A
Panelen:
17 x JA Solar JAM60S-20-385-MR-BF 385Wp Mono Perc half cell, specs.
3080Wp ZO 137° + 3465Wp NW 317° = 6545Wp totaal 13°tilt plat dak

Ik zou dus verwachten dat de omvormer aftopt op 5500VA, of eigenlijk op 8A, toch? Aangezien de AC-spanning echt zelden de 240V aantikt, zal dat dus maximaal 3*8A*240V=5760VA worden.
Ik zie dan ook zeer regelmatig waarden van iets boven de 5600W in de SEMS-portal staan. Tot zover snap ik het nog.

Maar woensdag 27 mei om 14:15 zag ik er ineens 6927W tussen staan :o .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxxZorct_Dn3osT-gI2CYc8ukjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDg3GIapx6BacioEyusaUwVS.jpg?f=fotoalbum_large
Dat in een periode waarin al meerdere keren 6kW is overschreden, en het al een uur niet onder de 5600W is gekomen.

Dat lijkt dus niet met de specs van de omvormer te kloppen. Zal dan wel een foutje zijn in de SEMS-portal, toch?

Nou, nee. Ik log de slimme meter via P1 in Domoticz. Ik weet van L3 wat het minimale idle-verbruik is: 19W. Dit is het teruggeleverde vermogen op L3, waar het eigenverbruik van minimaal 19W dus nog moet worden opgeteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObqeDQRIIwq4HBjyQ41R5lmlH-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLy6s8PeDE7wUIePfhosdmZC.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is dus 2318W+19W = 2337W per fase, dus 3*2337W = 7011W totaal! :o
Eenzelfde rekensom met L1 komt ongeveer op hetzelfde uit, L2 is te wisselvallig. De spanning was op dat moment ongeveer 237-239V.

Nu weet ik dat de logging soms een momentopname is, of anders een gemiddelde van 5 minuten o.i.d., maar ik heb nu dus meerdere metingen die aangeven dat de omvormer niet (altijd?) hard aftopt op het opgegeven schijnbaar uitgangsvermogen.

Toen ik de GW5K-DT uitkoos ging ik eigenlijk uit van een vermogen van 5kW (ik had de 5500VA niet eens opgemerkt). Dus dat het piekt op 7kW, oftewel 140%, had ik niet verwacht. Of heb ik ergens een denkfout gemaakt?

[ Voor 1% gewijzigd door Pinobigbird op 12-05-2022 15:21 . Reden: Specs van panelen toegevoegd. ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-10 22:44
Maasluip schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:30:
Waar de oude panelen om 22:00 uur altijd wel klaar waren ben ik er nu eens naast gaan zitten, om 22:14 schakelde de omvormer uit, dat is 36 minuten na zonsondergang :o

Ik zou dat met een korreltje zout nemen.
De ervaring van mij (en anderen) is dat de logging van verschillende typen Goodwe omvormers bij lage vermogens niet klopt. Je kunt dit vaststellen via een onafhankelijke kWh-meter.

Volgens de logging produceerde mijn Goodwe 3000D-NS tot 22:45 nog 86 W... Echt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Goedemiddag. Ik zit met het volgende. Ben 10 jaar geleden begonnen met zonnepanelen en het is bij mij steeds een beetje verder uitgebreid en gegroeid. Nu zit ik met het volgende. Ik heb 6 omnik omvormers in gebruik die ik voorheen via het omnik portaal bijhield. Deze is een tijd geleden uit de lucht gegaan. Nu zou ik graag willen over stappen naar een ander programma maar daarvoor moeten de dataloggers vrij worden gegeven. Anders kan ik deze niet aanmelden op een andere site. Weet iemand of dit makkelijk zelf te doen is of hoe dit moet, of kan iemand voor mij die 6 dataloggers vrijgeven. Wie kan mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnefreak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:42:
Goedemiddag. Ik zit met het volgende. Ben 10 jaar geleden begonnen met zonnepanelen en het is bij mij steeds een beetje verder uitgebreid en gegroeid. Nu zit ik met het volgende. Ik heb 6 omnik omvormers in gebruik die ik voorheen via het omnik portaal bijhield. Deze is een tijd geleden uit de lucht gegaan. Nu zou ik graag willen over stappen naar een ander programma maar daarvoor moeten de dataloggers vrij worden gegeven. Anders kan ik deze niet aanmelden op een andere site. Weet iemand of dit makkelijk zelf te doen is of hoe dit moet, of kan iemand voor mij die 6 dataloggers vrijgeven. Wie kan mij hierbij helpen?
Bij solarman moet je zo aan kunnen melden, want daar staan ze feitelijk al....
Één jaar gratis en dan 6 euro per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Bij solarman moet je zo aan kunnen melden, want daar staan ze feitelijk al....
Één jaar gratis en dan 6 euro per jaar
Dat heb ik diverse keren geprobeerd, maar van die 6 omvormers was er 1 tje doorgekomen in die nieuwe omgeving, en de andere 5 totaal niet. Nu is die enige ook nog kwijt. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zonnefreak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Dat heb ik diverse keren geprobeerd, maar van die 6 omvormers was er 1 tje doorgekomen in die nieuwe omgeving, en de andere 5 totaal niet. Nu is die enige ook nog kwijt. :F
Dan zou ik toch gaan mailen naar solarman,de servers van omnik zijn eigenlijk ook al van hun, alleen omnik is nu gestopt met betalen voor jou

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WackoH schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Ik zou dat met een korreltje zout nemen.
De ervaring van mij (en anderen) is dat de logging van verschillende typen Goodwe omvormers bij lage vermogens niet klopt. Je kunt dit vaststellen via een onafhankelijke kWh-meter.

Volgens de logging produceerde mijn Goodwe 3000D-NS tot 22:45 nog 86 W... Echt niet....
Die ervaring heb ik ook. Vandaag 6 panelen geplaatst met Goodwe 2500-XS omvormer. Om 21:00 aangezet en gaf 88W aan. Dat leek nog redelijk te kloppen; de slimme meter sprong van 210 naar 130W verbruik. Maar nu (22:15) geeft hij nog steeds 80W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Pinobigbird schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Haha inderdaad. Maar ook bij de top zie ik rare waarden. Ik had het hier al eerder gemeld op 17 mei: Pinobigbird in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"
Nu had ik eergisteren een nieuwe top: 7kWh.

Eerst weer wat gegevens:
Omvormer:
Goodwe GW5K-DT, specs
Nominaal uitgangsvermogen: 5000W
Max. schijnbaar uitgangsvermogen: 5500VA
Max. uitgangsstroom: 8A
Panelen:
17 x JA Solar JAM60S-20-385-MR-BF 385Wp Mono Perc half cell, specs.
3080Wp ZO 137° + 3465Wp NW 317° = 6545Wp totaal 13°tilt plat dak

Ik zou dus verwachten dat de omvormer aftopt op 5500VA, of eigenlijk op 8A, toch? Aangezien de AC-spanning echt zelden de 240V aantikt, zal dat dus maximaal 3*8A*240V=5760VA worden.
Ik zie dan ook zeer regelmatig waarden van iets boven de 5600W in de SEMS-portal staan. Tot zover snap ik het nog.

Maar woensdag 27 mei om 14:15 zag ik er ineens 6927W tussen staan :o .
[Afbeelding]
Dat in een periode waarin al meerdere keren 6kW is overschreden, en het al een uur niet onder de 5600W is gekomen.

Dat lijkt dus niet met de specs van de omvormer te kloppen. Zal dan wel een foutje zijn in de SEMS-portal, toch?

Nou, nee. Ik log de slimme meter via P1 in Domoticz. Ik weet van L3 wat het minimale idle-verbruik is: 19W. Dit is het teruggeleverde vermogen op L3, waar het eigenverbruik van minimaal 19W dus nog moet worden opgeteld:
[Afbeelding]
Dat is dus 2318W+19W = 2337W per fase, dus 3*2337W = 7011W totaal! :o
Eenzelfde rekensom met L1 komt ongeveer op hetzelfde uit, L2 is te wisselvallig. De spanning was op dat moment ongeveer 237-239V.

Nu weet ik dat de logging soms een momentopname is, of anders een gemiddelde van 5 minuten o.i.d., maar ik heb nu dus meerdere metingen die aangeven dat de omvormer niet (altijd?) hard aftopt op het opgegeven schijnbaar uitgangsvermogen.

Toen ik de GW5K-DT uitkoos ging ik eigenlijk uit van een vermogen van 5kW (ik had de 5500VA niet eens opgemerkt). Dus dat het piekt op 7kW, oftewel 140%, had ik niet verwacht. Of heb ik ergens een denkfout gemaakt?
Effekta 4200: 4904 Watt maximaal gemeten in de meterkast (met tussenmeter)
Effekta 5000: 5651 Watt maximaal gemeten in de meterkast (met tussenmeter)

En dat gaat dan door 1×16A in de meterkast ;)

StecaGrid 4200 kapt daar in tegen keihard af op ~4200 Watt. Een strakke bovenkant vandaag kijkende naar de per 5 minuten maximale waarde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 18:19
Ik heb vandaag ook mijn zonnepanelen geplaatst en aangezet.
Ik heb ze op mijn schuur geplaatst, Ik woon in een huurwoning, en ik wil de panelen niet op de dak van het huis plaatsen.

Ik heb 4 Longi 450 wp panelen, op het zuiden gericht ongeveer op 20 graden.
En een Goodwe GW2000-SX omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-2D_XjyeCLj72BDVA4XH57PiDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOUwYGUffIzCIb5fOasp778e.jpg?f=fotoalbum_large

2 weken geleden heb ik een luifeltje aan het schuurtje gemaakt zodat ik 4 panelen kwijt kon.
Nu nog schuren en schilderen.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 06:48

SaN

Ik heb hier nu drie jaar een sma omvormer hangen met daaraan 16 panelen (oost/west) ik krijg elke avond een mailtje waarin de opbrengst wordt vermeld. Nu was dat vandaag heel erg weinig en zag ik deze avond pas dat hij er om negen uur al mee is gestopt.

In het logboek van de omvormer kan ik niks vinden. Heb de stoppen nog even gecheckt, die zijn allemaal in orde. De internetverbinding van de omvormer is ook goed volgens het blauwe ledje.

Wat zou er mis kunnen zijn? Wat is de volgende stap? Ik kan helaas niet zelf bij de panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door SaN op 30-05-2021 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SaN
Ik zou eens beginnen met het uitlezen van de DC spanningen in de omvormer.

Duiven reeds uitgevlogen?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2021 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
AUijtdehaag schreef op zondag 30 mei 2021 @ 06:56:
@SaN
Ik zou eens beginnen met het uitlezen van de DC spanningen in de omvormer.
Inderdaad, maar ik zou ook de AC spanning(en) willen weten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 06:48

SaN

Bedankt beiden!

Ondanks dat hij aangaf dat hij verbinding had denk ik dat het toch iets met de internetverbinding van de omvormer is geweest. Het enige wat ik gisteren heb gedaan is alle stroom eraf voor een minuut en weer aangezet.

Vanochtend stond hij vrolijk te draaien en de grafiek van gisteren was ineens toch nog compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SaN
Portal van SMA is buggy en loopt vaak achter.
Beter kan je zelf (ook) gaan loggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x896zofXrtPaWpanQ9BlpsNBBCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnw4kYhXN0bgYul7bGsIhsdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4of13yZk490ifcK9aWFeD0qhIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKE1Zm6cZ14Poz5eg44kK7yt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
SaN schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:44:
Bedankt beiden!

Ondanks dat hij aangaf dat hij verbinding had denk ik dat het toch iets met de internetverbinding van de omvormer is geweest. Het enige wat ik gisteren heb gedaan is alle stroom eraf voor een minuut en weer aangezet.

Vanochtend stond hij vrolijk te draaien en de grafiek van gisteren was ineens toch nog compleet.
Oh, dat verklaart een hoop. Op sunny design moet je idd nooit vertrouwen. Altijd gewoon inloggen op je omvormer, dan heb je de rechtstreekse, directe en betrouwbare data.
Loggen (zoals @AUijtdehaag hieronder voorstelt) kan uiteraard ook, maar dat is wat meer werk en vereist extra hardware.
Daarom mijn advies om eerst maar eens te beginnen met inloggen op de omvormer en de data daar te bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-05-2021 12:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WackoH schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:22:
Met alleen capillaire werking zou de vloeistof in het clipje blijven hangen.
Het slimme zit 'm erin dat het water met capillaire werking omhoog wordt getrokken, en daarna o.i.v. de zwaartekracht naar beneden begint te stromen (te hevelen).
Dat is misschien ook wel de reden voor het getrapte ontwerp: Het eerste zorgt voor de capillaire werking, waarna via het tweede het hevelen begint.
Zou dit 2% helling van je PV mogelijk maken zonder dat er water op blijft staan?
(dan kan je er een normale carport mee maken)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
BarryH schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Zou dit 2% helling van je PV mogelijk maken zonder dat er water op blijft staan?
(dan kan je er een normale carport mee maken)
Interessant. Voor 40 euro voor grofweg 100 is dit best te overwegen. Laat ik nu precies van plan zijn om mijn 15 panelen op 2 graden te leggen.

Hoe veel heb ik er nodig per paneel en heeft iemand inderdaad ervaring hiermee? Mijn panelen worden 174 breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Eergisteren ankerpunten op het dak gemaakt en het frame gemonteerd, gisteren de kabels en de panelen (6×385Wp). Voor een amateur waren het twee lange dagen, maar het is helemaal gelukt! Vanochtend werd de omvormer al om 06:00 wakker, toen ik uiteindelijk uit bed stapte had het systeem al 2 kWh binnengetrokken :) Nu staat de teller op 14 kWh en de dag is nog niet afgelopen.

Iedereen hier op het forum bedankt voor de adviezen en het delen van jullie kennis! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Super Cow
Ik heb vandaag al 11.9KWh opgewekt met 4*450WP
Hier begon het om 6:30
Ik ben er ook tevreden mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:15
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote Het grote "jouw productie" topic - Deel 7" topic

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 30-05-2021 18:31 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv17CXXw5KNJi0o4x96qmh3O97Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yd2CJuJqj2zAwTpoyX27DLj.jpg?f=fotoalbum_large

*O*

1 weekend, 38 panelen (de rails en optimizers lagen al een tijdje klaar).
Moet morgen gaan zien of de SE inverter ook blij is, vandaag zeurde hij een tijdje om activatie en naderhand was het te donker om de optimizers te pairen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 11:31
Heb mijn zonnepaneel installatie eind april opgestart. Heb hem zelf in losse onderdelen gekocht, opgebouwd en geïnstalleerd. Ik heb een ideaal plat dak gericht op het zuiden geen schaduw werking. Heb gekozen voor een Flatfix Fusion framewerk met 14 Jinko 355wp (4970WP) panelen en een solax 1 fase 5.0 omvormer.
Deze topic volg ik de laatste weken maar was niet instaat om te reageren, was mijn wachtwoord kwijt en mijn oude email was opgeheven, gelukkig heeft Tweakers support mij geholpen mijn wachtwoord te resetten.
Tot vandaag 30mei heb ik 598kw opgewekt. Vandaag was mij topdag met een vette 7 punter van 37,4kw/4,97kwp = 7,55. Volgens mij best goed in Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIpLbcCEXnz-HQ1LkYVFCJLXBeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2XTIARV5FmFcQEOfTUOtqeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFBWkGpxFzPPbMYt_-OmxwsmHvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQ1qnyIqh2qReYaKgJTj6RAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ntX8dus6u5zh6KyGR9-KrxqCMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iUdPrECbWKoVoAbU3iCbZj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVBWMy6b4Ajm81mwgVG6SI7u6eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiiNtYzwi4bTqy1EPvqm2i5Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WB6WnmMPGNLoZPhxkkIACervd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3unFnjOG9sW1vWbIJjvGfyTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Rol-Co schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:47:
[...]

Ik hoop wel dat je nog iets meer ballast hebt geplaatst.
Voor de ballast heb ik de calculator gebruikt van Esdec. Op de foto was alle ballast nog niet geplaatst. Ondanks de mooie berekening heb ik er toch nog extra ballast bij geplaatst, voor de zekerheid en gevoel.

[ Voor 18% gewijzigd door heibel op 31-05-2021 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
nietbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:34:

Hoe krijg je 16 panelen kwijt op een dak van 6x4? Ik heb ook een schuur/overkapping gemaakt, met een dakoppervlak van 9.00 x 4.60. Daar kan ik met moeite 16 panelen op kwijt (2,1m lang). Ik zou er 20 kwijt kunnen als ik voor 1.69 / 340wp zou zijn gegaan.
Panelen waar je het over hebt zijn 1.78m breed, daar zou je er 2 naar elkaar kunnen leggen, dan oost-west opstelling over 6m, dan redt je 3 dakjes (12 panelen) niet eens, die komen al op 6,60.
Hoe wilde je er 16 op krijgen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-10 16:14
heibel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:31:
Heb mijn zonnepaneel installatie eind april opgestart. Heb hem zelf in losse onderdelen gekocht, opgebouwd en geïnstalleerd. Ik heb een ideaal plat dak gericht op het zuiden geen schaduw werking. Heb gekozen voor een Flatfix Fusion framewerk met 14 Jinko 355wp (4970WP) panelen en een solax 1 fase 5.0 omvormer.
Deze topic volg ik de laatste weken maar was niet instaat om te reageren, was mijn wachtwoord kwijt en mijn oude email was opgeheven, gelukkig heeft Tweakers support mij geholpen mijn wachtwoord te resetten.
Tot vandaag 30mei heb ik 598kw opgewekt. Vandaag was mij topdag met een vette 7 punter van 37,4kw/4,97wp = 7,55. Volgens mij best goed in Twente
ik zie alleen 16A groepen, met 5kW ga je daar ruim overheen, krijg je daar geen problemen mee op mooie dagen zoals gisteren?

7kWh/Wp is inderdaad een heel mooie score, ik ben al blij als ik 5 haal :) that said, mijn dak is verre van optimaal (47 graden en oost-west opstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25
Ik ben al een tijd bezig met mijn plan om zonnepanelen te gaan (laten) plaatsen (zie mijn topic). Na veel puzzelen en schuiven (en een zeer uitgebreide berichtenwisseling met @Ronald, waarvoor dank ;)) heb ik een vraag over de werking (of niet) van korte strings.

Een optie is om 5 panelen op ZW te plaatsen en 6 panelen op ZO. Dat lijkt obv de cijfers uit Sunny Designer en Solar Edge designer vrij efficiënt. Met een 'gewone' stringoplossing betekent dat wel dat de twee strings vrij kort worden (1x5 en 1x6).

De panelen:
450Wp Longi panelen
https://cdn.webshopapp.co...-solar-425-455wp-perc.pdf
Voltage at maximum power (Amp/V) 41,5 (STC) / 38,6 (NOTC)

De omvormer:
Goodwe 3600
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf
MPPT Range (V) 80~550
Start-up Voltage (V) 120
MPPT Range for Full Load (V) 180-550

Ik begrijp niet hoe ik die specificaties van goodwe moet lezen (overigens zie ik dit zelfde ook bij Growat). Wat betekent die start-up spanning nou tov de MPPT range? Die laatste is met 80 lager dan de eerste met 120? Ik probeer een beeld te krijgen bij hoe snel ik bij deze korte strings op het punt kom dat het systeem niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik wil 14 zonnepanelen gaan plaatsen op een plek met veel schaduw (zuidmuur). Ik twijfel tussen solaredge 1fase omvormer en micro omvormers.

Loop ik met solaredge het risico dat 1 paneel wat goed in de zon ligt wordt "afgeknepen" doordat een ander paneel nog helemaal in de schaduw ligt? Zeker omdat ik zomaar 4 panelen met zon kan hebben en de rest nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

cryptapix schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:11:
Ik ben al een tijd bezig met mijn plan om zonnepanelen te gaan (laten) plaatsen (zie mijn topic). Na veel puzzelen en schuiven (en een zeer uitgebreide berichtenwisseling met @Ronald, waarvoor dank ;)) heb ik een vraag over de werking (of niet) van korte strings.

Een optie is om 5 panelen op ZW te plaatsen en 6 panelen op ZO. Dat lijkt obv de cijfers uit Sunny Designer en Solar Edge designer vrij efficiënt. Met een 'gewone' stringoplossing betekent dat wel dat de twee strings vrij kort worden (1x5 en 1x6).

De panelen:
450Wp Longi panelen
https://cdn.webshopapp.co...-solar-425-455wp-perc.pdf
Voltage at maximum power (Amp/V) 41,5 (STC) / 38,6 (NOTC)

De omvormer:
Goodwe 3600
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf
MPPT Range (V) 80~550
Start-up Voltage (V) 120
MPPT Range for Full Load (V) 180-550

Ik begrijp niet hoe ik die specificaties van goodwe moet lezen (overigens zie ik dit zelfde ook bij Growat). Wat betekent die start-up spanning nou tov de MPPT range? Die laatste is met 80 lager dan de eerste met 120? Ik probeer een beeld te krijgen bij hoe snel ik bij deze korte strings op het punt kom dat het systeem niets doet.
1. een onbelast paneel heeft een hogere spanning dan een belast paneel
2. 's ochtends leveren de panelen te weinig vermogen om de omvormer aan de gang te houden

Dat samen zorgt er voor dat de omvormer pas wakker wordt als hij 's ochtends meer dan 120V meet.
Hij gaat dan de panelen belasten en dan moet de dalende spanning boven de 80V blijven (en meer opleveren dan het verbruik van de omvormer zelf :))

De Goodwe 3600 heeft twee MPPTs met een maximale ingangsstroom van 10A.

Fill load spanning:
Om de 3600W terug te leveren, moet er dus 1 MPPT minimaal de helft (1800W) leveren en 1800W/10A=180V. Als beide strings niet aan de 180V komen, zal je dus nooit de 3600W van full load zien.

Maar 1x 260V en 1x100V levert ook full load op (bij 10A+ panelen). (disclaimer: ik weet niet of de MPPTs begrensd zijn op <3600W, vroeger gebeurde dat nog wel eens: dan had een 3600W omvormer twee 2000W MPPTs).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
borft schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:11:
[...]

ik zie alleen 16A groepen, met 5kW ga je daar ruim overheen, krijg je daar geen problemen mee op mooie dagen zoals gisteren?

7kWh/Wp is inderdaad een heel mooie score, ik ben al blij als ik 5 haal :) that said, mijn dak is verre van optimaal (47 graden en oost-west opstelling).
Klopt het zijn alleen 16a groepen. De zonnepanelen zijn nu aangesloten aan de niet gebruikte wasmachine groep in de technische ruimte van mijn huis. Mijn hoofdaansluiting is 35a, de oude wasmachinegroep is voorzien van 20a Alamat (aparte aardlek) om het vermogen van de panelen te kunnen zekeren. Gisteren heb ik ondanks het mooie weer en topscore, maar een max van 17,6 amp (4300watt) gehaald, het was hier toch heiig hoog in de lucht denk ik.
Ik heb ook al dagen gehad dat die over de 20 amp (5000watt) gaat tot een max van 20,8a maar dat is tot nu toe nog van korte duur geweest. Ben nog steeds benieuwd of de 20amp Alamat dat langere duur vol houdt. Als dat niet lukt kan ik hem verzwaren naar 25amp of ik kan de omvormer softwarematig op 95% laten aftoppen.
Er is dus nog ruimte om een 8-punter te halen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:32:
[...]

1. een onbelast paneel heeft een hogere spanning dan een belast paneel
2. 's ochtends leveren de panelen te weinig vermogen om de omvormer aan de gang te houden

Dat samen zorgt er voor dat de omvormer pas wakker wordt als hij 's ochtends meer dan 120V meet.
Hij gaat dan de panelen belasten en dan moet de dalende spanning boven de 80V blijven (en meer opleveren dan het verbruik van de omvormer zelf :))

De Goodwe 3600 heeft twee MPPTs met een maximale ingangsstroom van 10A.

Fill load spanning:
Om de 3600W terug te leveren, moet er dus 1 MPPT minimaal de helft (1800W) leveren en 1800W/10A=180V. Als beide strings niet aan de 180V komen, zal je dus nooit de 3600W van full load zien.

Maar 1x 260V en 1x100V levert ook full load op (bij 10A+ panelen). (disclaimer: ik weet niet of de MPPTs begrensd zijn op <3600W, vroeger gebeurde dat nog wel eens: dan had een 3600W omvormer twee 2000W MPPTs).
Dan lijkt mij het gebruik van deze Goodwe met 5 495Wp Ja Solars per string tricky. 5x38 is 190, maar dan kun je dus zodra beide strings 1 bypass diode inschakelen al geen full-load meer...

Hoeveel verlies dat geeft: Ik denk beperkt (en zoals gewoonlijk niet te kwantificeren), maar zeker niet ideaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

heibel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Klopt het zijn alleen 16a groepen. De zonnepanelen zijn nu aangesloten aan de niet gebruikte wasmachine groep in de technische ruimte van mijn huis. Mijn hoofdaansluiting is 35a, de oude wasmachinegroep is voorzien van 20a Alamat (aparte aardlek) om het vermogen van de panelen te kunnen zekeren. Gisteren heb ik ondanks het mooie weer en topscore, maar een max van 17,6 amp (4300watt) gehaald, het was hier toch heiig hoog in de lucht denk ik.
Ik heb ook al dagen gehad dat die over de 20 amp (5000watt) gaat tot een max van 20,8a maar dat is tot nu toe nog van korte duur geweest. Ben nog steeds benieuwd of de 20amp Alamat dat langere duur vol houdt. Als dat niet lukt kan ik hem verzwaren naar 25amp of ik kan de omvormer softwarematig op 95% laten aftoppen.
Er is dus nog ruimte om een 8-punter te halen :P
Dus die Alamat waar PV onder staat en waar B16 op staat is eigenlijk stiekem een B20? Of zit die B20 daar nog achter?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald als een paneel uitvalt door schaduw heb je dus ook geen volledig vermogen aan instraling beschikbaar :)

'full load' rating is een andere manier om te vertellen dat je met 11A panelen nog steeds 180V nodig hebt, want hij kan maar 10A gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
fsfikke schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Dus die Alamat waar PV onder staat en waar B16 op staat is eigenlijk stiekem een B20? Of zit die B20 daar nog achter?
Oei, dat heb je goed gezien dit was een foto voordat ik de alamat verzwaard heb naar een 20ampAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uouKDdefxVCG3EMNElj6DUkxxkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtbzIqHHiSz4mgfbOWPZsApo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:58:
@Ronald als een paneel uitvalt door schaduw heb je dus ook geen volledig vermogen aan instraling beschikbaar :)

'full load' rating is een andere manier om te vertellen dat je met 11A panelen nog steeds 180V nodig hebt, want hij kan maar 10A gebruiken.
Ja klopt, maar 4x van die Ja-Solars kunnen nog 1980W bij STC... En 5 met 1 ingeschakelde diode (4 2/3e paneel) dus richting 2300 STC. Nu gaan ze wel vrij plat liggen bij @cryptapix .... dus zo hoog zal niet echt veel gehaald worden... Het zit allemaal wel op het randje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25
@Proton_ en @Ronald helder, hier moet ik wat beter over nadenken. Ik zie voor deze opstelling dan alleen nog SE als oplossing omdat alles dan op 1 string kan. Alternatief is alles “gewoon” op ZW en dan 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
heibel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:31:
Vandaag was mij topdag met een vette 7 punter van 37,4kw/4,97kwp = 7,55. Volgens mij best goed in Twente
7,53 bedoel je ;)
Bedankt voor deze getallen, ze bevestigen hoop ik dat mijn systeem de verwachte opbrengst heeft. Mijn eerste dag gisteren eindigde op 16.7 kWh voor 2.310 kWp. Een factor 7,23 (omgeving het Gooi), ideale orientatie op het zuiden, is dat normaal voor de dag van gisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Het is hier weer stralend blauw maar, zit net als gisteren op 80-90% van het maximum vermogen te draaien. Komt dat omdat het heiig is of omdat mijn panelen warm worden en het rendement naar beneden gaan?
Ik heb ook al koude half bewolkte dagen gehad dat die eenvoudig naar zijn max gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 23:33

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zonder wolken heb je een stuk minder diffuus licht en ook geen harde overgangen van weinig licht (koudere panelen) naar volle zon, plus de temperatuur is nu een stuk hoger dan afgelopen week. Ik wek nu een stuk meer op per dag maar haal lager piekvermogen. Niks geks.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-10 16:14
heibel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:11:
Het is hier weer stralend blauw maar, zit net als gisteren op 80-90% van het maximum vermogen te draaien. Komt dat omdat het heiig is of omdat mijn panelen warm worden en het rendement naar beneden gaan?
Ik heb ook al koude half bewolkte dagen gehad dat die eenvoudig naar zijn max gaat.
ik gok de temperatuur. Als ik naar de opbrengst grafieken kijk van de afgelopen dagen, zit ie elke dag een heel klein beetje lager dan de vorige dag, dat is voornamelijk temperatuur denk ik, want het is hier (zeker in de ochtend) gewoon strak blauw, maar wel steeds een beetje warmer!

Vandaag dan eindelijk de opbrengst van april voorbij (dankzij > 100kWh in het weekend), wat is deze mei een drama zeg.....

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 31-05-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
borft schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:47:
[...]

ik gok de temperatuur. Als ik naar de opbrengst grafieken kijk van de afgelopen dagen, zit ie elke dag een heel klein beetje lager dan de vorige dag, dat is voornamelijk temperatuur denk ik, want het is hier (zeker in de ochtend) gewoon strak blauw, maar wel steeds een beetje warmer!
Wat jammer, dan is mijn "grote omvormer" toch een overkill en ga ik mijn 8-punter niet halen. Toch blijft het leuk als die maximaal draait en ben ik heel tevreden. Aftoppen vind ik zonde, voor mijn 20 amp alamat hoef ik mij geen zorgen meer te maken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
Rimco schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:10:
[Afbeelding]

*O*

1 weekend, 38 panelen (de rails en optimizers lagen al een tijdje klaar).
Moet morgen gaan zien of de SE inverter ook blij is, vandaag zeurde hij een tijdje om activatie en naderhand was het te donker om de optimizers te pairen.
Goed bezig!

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
heibel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Wat jammer, dan is mijn "grote omvormer" toch een overkill en ga ik mijn 8-punter niet halen. Toch blijft het leuk als die maximaal draait en ben ik heel tevreden. Aftoppen vind ik zonde, voor mijn 20 amp alamat hoef ik mij geen zorgen meer te maken dus ;)
Als je omvormer ook fysiek overgedimensioneerd is i.p.v. alleen softwarematig, dan zou hij wel eens langer mee kunnen gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Laatst online: 15-10 11:29
Mijn GoodWe GW3000-XS heeft vanochtend 5 uur lang heel veel moeite gehad om MPP te vinden en amper/geen vermogen geleverd (omvormer geeft zoals eerder in dit topic gezien dan ~95W aan, sjoemelsoftware). Hij heeft de spanning ver op laten lopen (de verkeerde kant op) en is daarna uren lang heel langzaam gaan zakken tot uiteindelijk MPP werd gevonden en hij naar behoren werkte.

Heeft iemand dit eerder gezien? Ik nog niet. Kan ik hier iets aan doen? Opstelling sinds 2.5 weken in bedrijf, 9x 360Wp paneel in serie op één string hangt er aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAMhKyCm9FddDHvdFNeFSshcqIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIr3dh11SxNLLG62fCDLkKqt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gO7gZzB2TQoFkj7EzzgIe283QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JAj0pSgIuREn9H1TSkWp9Hvy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ricvdp schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:50:
Mijn GoodWe GW3000-XS heeft vanochtend 5 uur lang heel veel moeite gehad om MPP te vinden en amper/geen vermogen geleverd (omvormer geeft zoals eerder in dit topic gezien dan ~95W aan, sjoemelsoftware). Hij heeft de spanning ver op laten lopen (de verkeerde kant op) en is daarna uren lang heel langzaam gaan zakken tot uiteindelijk MPP werd gevonden en hij naar behoren werkte.

Heeft iemand dit eerder gezien? Ik nog niet. Kan ik hier iets aan doen? Opstelling sinds 2.5 weken in bedrijf, 9x 360Wp paneel in serie op één string hangt er aan.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn alle panelen volledig vrij van schaduw? Vanaf de ochtend tot aan het moment van terug leveren toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft iemand een Klober verlaagde ventilatie dakdoorvoer onder een zonnepaneel zitten? Ik wil deze gebruiken om de dakdoorvoer van de mechanische ventilatie te vervangen, maar sommige websites geven aan dat deze alsnog te hoog is.

Verplaatsen zou een hoop extra werk kosten, dus het zou mooi zijn als ik simpelweg de dakdoorvoer kan vervangen.

Ik heb een schuin dak met standaard betonpannen. De zonnepanelen wordne bevestigd met Clickfit evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Martin7182 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Als je omvormer ook fysiek overgedimensioneerd is i.p.v. alleen softwarematig, dan zou hij wel eens langer mee kunnen gaan :D
Ik heb 10 jaar garantie op de omvormer. Ik verwacht dat over 10 jaren zowel de omvormer als panelen compleet achterhaald zijn qua rendement en opslag van energie. Ben heel benieuwd wat de ontwikkelingen gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Laatst online: 15-10 11:29
zonnefreak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:58:
[...]

Zijn alle panelen volledig vrij van schaduw? Vanaf de ochtend tot aan het moment van terug leveren toe?
Zeker vrij van schaduw, ter vergelijk de dag er voor, wat ik ongeveer had verwacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0VryQj8SW_M4fUGOhRzK5QyMFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihiPiFTlgNivYjMcDsoAyO8W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
heibel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Ik heb 10 jaar garantie op de omvormer. Ik verwacht dat over 10 jaren zowel de omvormer als panelen compleet achterhaald zijn qua rendement en opslag van energie. Ben heel benieuwd wat de ontwikkelingen gaan zijn.
Ik ken iemand met 56 stuks Kyocera 125Wp op het dak... Sinds heel veel langer dan 10 jaar.
Presteren nog zo goed dat ze het vervangen zeker niet waard zijn; dat had ik voor de gein eens doorgerekend.

Die Kyocera's liggen er sinds de bouw op, en ze zijn heel erg klein waardoor ze het dak perfect vullen, daardoor niet meer dan 2kWp te winnen.... Dus roepen dat over 10 jaar alles achterhaald is is wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Ricvdp schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:50:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had het vanochtend ook, niet zo erg, maar vaak viel het terug naar 0 watt, en stond de omvormer in waiting, en telde af van 90 seconden, dit heeft de omvormer regelmatig gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJOV7z1lNgCk-747v8jj0_3nLJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNQj3vazEIkXxreLDi4hMv6y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ethnocentrix schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:05:
Heeft iemand een Klober verlaagde ventilatie dakdoorvoer onder een zonnepaneel zitten? Ik wil deze gebruiken om de dakdoorvoer van de mechanische ventilatie te vervangen, maar sommige websites geven aan dat deze alsnog te hoog is.

Verplaatsen zou een hoop extra werk kosten, dus het zou mooi zijn als ik simpelweg de dakdoorvoer kan vervangen.

Ik heb een schuin dak met standaard betonpannen. De zonnepanelen wordne bevestigd met Clickfit evo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8lKE0iwQBoYWhhFWJ9812fM0Z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPL2ONTIPrwYca4MBI2xmRqh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osqIPQyqhVmHbNDEfmHJkfwHqKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_tile

Als die onder een paneel valt, dan is het goed. (dus niet onder een rand of rail)
Gaat wel haaks door het dak, dus niet schuin naar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ricvdp schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Zeker vrij van schaduw, ter vergelijk de dag er voor, wat ik ongeveer had verwacht:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad wel vreemd. Je gaat bijna denken dat de omvormer even blijft hangen in zijn geheugen of zo. Misschien morgen toch maar even contact opnemen met je leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Ronald schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Ik ken iemand met 56 stuks Kyocera 125Wp op het dak... Sinds heel veel langer dan 10 jaar.
Presteren nog zo goed dat ze het vervangen zeker niet waard zijn; dat had ik voor de gein eens doorgerekend.
Natuurlijk doen ze het technisch na 10 jaar nog prima maar ik kan maximaal 14 panelen op mijn dak kwijt en geen 56. De terugverdientijd van mijn installatie is ca 2 jaar vooral door te scharelen naar onderdelen en alles zelf te doen. De behoefte naar meer en schonere energie wordt alleen maar groter. Dus een hoger rendement per m2 dak is voor mij financieel en milieutechnisch erg aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 18:28

Nox

Noxiuz

Gramser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:46:
Ik kan de info die ik zoek even niet terugvinden dus ik stel mijn vraag even hier. Iemand in de straat vertelde mijn vriendin gisteren dat zijn zonnepanelen niet meer terugleverden wegens te hoge netspanning. Nu heb ik daarover hier ergens een uitgebreider relaas gelezen met wat je richting je netbeheerder kunt ondernemen om daar iets aan te doen. Dat zoek ik dus, maar ik vroeg me ook af, en meen dat in dat topic daar ook iets over stond, of dat te maken heeft met een aansluiting op 1-fase vs 3-fase.

Misschien dat een kenner hier daar wat licht op kan laten schijnen?

Ik heb zelf een 3-fase aansluiting en via het HomeWizard Energy windows-programma van @Daveth kan ik de spanning op de fasen bij mij uitlezen. Dat zit nergens in een kritieke zone, op zonnige momenten. Ik hoopte dat ik de betreffende buurman wat nuttige informatie kan verschaffen.
Ik heb ze een gebeld, mailadres gekregen en mailtje gestuurd. Dat was ruim een maand terug.
Hierbij de bevestiging dat uw klacht in behandeling is genomen. Uw melding is geregistreerd onder referentienummer: 12345678.

Uw klacht betreft het uitvallen van de omvormer van uw zonnepanelen. Zoals aangegeven starten wij een onderzoek naar de netspanning in uw situatie. Tijdens het onderzoek meten wij op afstand de spanning op het stroomnet en bekijken welke variatie (schommelingen) de spanning heeft. Ook onderzoeken we of het stroomnet beïnvloed wordt vanuit uw omgeving. Beide doen we op basis van een theoretisch netmodel en het op afstand uitlezen van meetgegevens die wij ter beschikking krijgen.

Wij nemen contact met u op zodra dit onderzoek is afgerond. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u vragen hebben over dit proces dan kunt u reageren op deze mail.

Met vriendelijke groet,

Pietje
Storingscoördinator

Loket Spanningsklachten | Storingsdienst Liander
Nou heeft Pietje ruim een maand de tijd gehad en zijn er verscheidene dagen geweest dat het echt fout ging. Dit kwam nadat de buren extra PV hadden geinstalleerd een enige keer voor maar sinds PV-bezitter nummer 4 van het rijtje van 5 live kwam ging het toch echt fout dit voorjaar. Wij zijn nummer 1 of 2, al 8 jaar inmiddels :+ Wij waren eerst! Opbokken :P

Enige punt is: ik meet in de meterkast met mn simpele cheap ass multimeter 249v hoogstens (het fluctueert nogal en dit was ook een paar tellen ff snel de meter erop) met veel zon dus vermoed dat het wel legit is. Maar hard maken kan ik het moeilijk. Liander zegt ook:
Meting op locatie

Als ons eerste onderzoek op afstand onvoldoende inzicht geeft, dan bestaat de mogelijkheid om een aanvullend onderzoek te doen op locatie. In dat geval plaatsen we een schrijvende meter in uw meterkast. De kosten voor deze meting bedragen € 410,59. Deze worden aan u doorberekend indien er geen sprake is van afwijkingen in ons net. Vanwege deze kosten adviseren wij onze klanten altijd eerst contact op te nemen met de installateur van de zonnepanelen om uit te sluiten dat de problemen in uw installatie zitten.
Voor 410 euro een metertje plaatsen en die een maand later weer uitlezen vind ik onbeschoft duur. Gebruiken ze iedere keer een nieuwe meter ofzo? |:(

Ik heb geen lasdoos op de zolder, die xmvk of ymvk kabel, whatever (3x2,5mm2) gaat rechtstreeks naar de meterkast en is zo'n 10-15 meter lang. Omvormer is een stecagrid 3010 en verwacht dat die wel redelijk netjes de spanning kan lezen. Is er nog iets wat ik zelf kan doen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:26:

Ik heb geen lasdoos op de zolder, die xmvk of ymvk kabel, whatever (3x2,5mm2) gaat rechtstreeks naar de meterkast en is zo'n 10-15 meter lang. Omvormer is een stecagrid 3010 en verwacht dat die wel redelijk netjes de spanning kan lezen. Is er nog iets wat ik zelf kan doen?
Ik begrijp de frustratie, en ben het er helemaal mee eens... maar...

De netbeheerder is verplicht de spanning in de meterkast onder de 253 te houden... pas daarna is er daadwerkelijk iets waar je ze aan kan houden...

Over 15 meter 2.5mm² krijg je 2.7V spanningsval bij 3kW. En je omvormer gaat uit op 253V
Dus 250V in de meterkast; Netbeheerder: 'Not my .... problem'; Jij: Jamaarjamaarjamaar.

Dikkere kabel = minder spanningsval.
4mm² zou 1.7V verlies geven, 6mm² 1.1V.

Kortere kabel = minder spanningsval.
Dus DC kabels verlengen en omvormer naast meterkast.

Heb je een 3 fase aansluiting? Ja? Meet de andere fasen, staan die lager? Daar je zonnepanelen op hangen.
Nee? Meet bij de buren... Staan andere fasen lager? Aansluiting aan laten passen (Meterkast aanpassing, kosten aan netbeheerder €300+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ronald schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Ik begrijp de frustratie, en ben het er helemaal mee eens... maar...

De netbeheerder is verplicht de spanning in de meterkast onder de 253 te houden... pas daarna is er daadwerkelijk iets waar je ze aan kan houden...

Over 15 meter 2.5mm² krijg je 2.7V spanningsval bij 3kW. En je omvormer gaat uit op 253V
Dus 250V in de meterkast; Netbeheerder: 'Not my .... problem'; Jij: Jamaarjamaarjamaar.

Dikkere kabel = minder spanningsval.
4mm² zou 1.7V verlies geven, 6mm² 1.1V.

Kortere kabel = minder spanningsval.
Dus DC kabels verlengen en omvormer naast meterkast.

Heb je een 3 fase aansluiting? Ja? Meet de andere fasen, staan die lager? Daar je zonnepanelen op hangen.
Nee? Meet bij de buren... Staan andere fasen lager? Aansluiting aan laten passen (Meterkast aanpassing, kosten aan netbeheerder €300+)
Uiteraard, er is een eigen verantwoordelijkheid ;) maar als je de spanningsval meerekent kunnen we dan niet +2v in de instellingen zetten? overigens ligt er 2,7kwp op en vaak halen we de 2500 niet eens dus zal de spanningsval ietsje lager zijn. Maar ff wat anders, een spanning zakt met afstand, dus 250v in de meterkast is 247v bij de omvormer? :S of hoe werkt zoiets? Ben best benieuwd naar de werkelijke techniek achter het terugleveren dus als iemand het weet...

Is 1 fase, ik weet niet of we in het begin of het eind vd kabel staan. Andere optie is misschien 3x25A laten maken maar vooralsnog leveren we gewoon nog steeds redelijke hoeveelheden terug. Vandaag weer bijna 16kwh :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 31-05-2021 19:12 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:11:
[...]

Uiteraard, er is een eigen verantwoordelijkheid ;) maar als je de spanningsval meerekent kunnen we dan niet +2v in de instellingen zetten? overigens ligt er 2,7kwp op en vaak halen we de 2500 niet eens dus zal de spanningsval ietsje lager zijn. Maar ff wat anders, een spanning zakt met afstand, dus 250v in de meterkast is 247v bij de omvormer? :S of hoe werkt zoiets? Ben best benieuwd naar de werkelijke techniek achter het terugleveren dus als iemand het weet...

Is 1 fase, ik weet niet of we in het begin of het eind vd kabel staan. Andere optie is misschien 3x25A laten maken maar vooralsnog leveren we gewoon nog steeds redelijke hoeveelheden terug. Vandaag weer bijna 16kwh :+
Spanningsval werkt de andere kant uit, je omvormer ziet hoger dan de meterkast (Door de weerstand van de kabel!). Op 2,5kW is het 2,2/1.4/0.9V hoger bij de omvormer dan in de meterkast (voor 2,5/4/6mm²)

Stroom werkt net als water: Van hoog naar laag ;)

En nee je kan/mag die instelling voor zover ik weet niet aanpassen. Als je systeem slechts 300W geeft moet je ook onder de 253 blijven, en dan is de spanningsval veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ronald schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Spanningsval werkt de andere kant uit, je omvormer ziet hoger dan de meterkast (Door de weerstand van de kabel!). Op 2,5kW is het 2,2/1.4/0.9V hoger bij de omvormer dan in de meterkast (voor 2,5/4/6mm²)

En nee je kan/mag die instelling voor zover ik weet niet aanpassen. Als je systeem slechts 300W geeft moet je ook onder de 253 blijven, en dan is de spanningsval veel lager.
Ik denk dat ik een technisch artikel c.q. video-uitleg nodig heb om dat te begrijpen :p

250-2,7 is toch 247,3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:23:
[...]

Ik denk dat ik een technisch artikel c.q. video-uitleg nodig heb om dat te begrijpen :p

250-2,7 is toch 247,3?
Het is dus 253,1V aan de omvormer - 2.7V verlies in de kabel = 250.4V in de meterkast: Netbeheerder: Prima! Nox: Grrrr!

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic