Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34
twieren schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:21:
Morgen, als het weer het toe laat, kan ik mij aansluiten tot energie opwekker. 28x 440Wp op oost west op drie dakvlakken. Panelen van URE met Enphase micro omvormers. 🥳
Super, de Y600 omvormers?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
Kees_frl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:54:
[...]

Super, de Y600 omvormers?
Met die panelen ga ik uit van de IQ7A? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 00:34
Batilan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:03:
[...]

Met die panelen ga ik uit van de IQ7A? :)
Yes, Ben zelfs qua merk in de war.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:43
Kees_frl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Yes, Ben zelfs qua merk in de war.
IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@twieren
Gooien ze die verbindingsdozen onder de panelen nog wel vol met gietmofspul?
Voorkomt sluiting door water wat binnendringt.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 06:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:57:
De vervanging voor m'n defecte Tigo (kwam overigens oorspronkelijk van marktplaats, dus ik ken voorgeschiedenis niet) is vandaag gekomen.

Het is gelijk een upgrade van het 10A, 375 W naar het 12A en 500W model. Deze is bovendien kleiner, dunner, lichter heeft twee ipv drie klemmen om 'm aan het paneel vast te maken (hoeft dus niet meer in een hoek).
Dus sjapo voor de goede service van Tigo. (y)
Die heb ik ook onder alle panelen, dat is A-O ipv R-O, en zei toch dat support goed was. ;)

Ik heb ook nog een kapotte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPi87RKBhNywdmRtXGGG8swLgu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aCyD5hAhivAfhpQ4mibWFgK.jpg?f=fotoalbum_large

Ow nee wacht, dat is als ie geen verbinding met de cca heeft 8)7

Nu wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wtjtmCMSaBG9PmPap37kg7WQog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fanLufeSKztVMadSmobhq46C.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mag ik vragen waarom ze bij jou 440 Wp de IQ7+ hebben gekozen? Ik had de IQ7A logischer gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZziktvf61_br3CfpRnwd5m_SFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AwwXiYWNtkRKJHCJ8l9RldfO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:57:
@twieren
Gooien ze die verbindingsdozen onder de panelen nog wel vol met gietmofspul?
Voorkomt sluiting door water wat binnendringt.
Goeie! Zal ik even navragen! Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twieren
Vorkie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:25:
[...]

Mag ik vragen waarom ze bij jou 440 Wp de IQ7+ hebben gekozen? Ik had de IQ7A logischer gevonden.

[Afbeelding]
Zal vast stukje marge geweest zijn vanuit de adviseur. Ik ben op hun kennis en kunde af gegaan

Zie dat ik verkeerde Wp heb vermeld, het zijn 350Wp panelen. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door twieren op 19-05-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
twieren schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Zal vast stukje marge geweest zijn vanuit de adviseur. Ik ben op hun kennis en kunde af gegaan

Zie dat ik verkeerde Wp heb vermeld, het zijn 350Wp panelen. |:(
Dat is al een stuk logischer :+

Lekker hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Iemand een idee?

we hebben sinds aug zonnepanelen en sindsdien 3700 kWh.

Met de energierekening kregen we wel terug...maar viel me wel tegen, aangezien we niet zo heel veel stroom overdag verbruiken...hoogstens een pc aan ivm thuiswerk

energie rekening - 280.- gek gezegd is dat gelijk aan 1500 Kwh
waaruit ik kan opmaken dat we 3000kwh direct aan stroom hebben opgemaakt..
en dat lijkt me toch een beetje veel.

Hoe gaan jullie om met deze cijfers?

(ps. ik moet het gas nog wel bekijken...maar dat lijkt me hetzelfde als het jaar ervoor)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:38
wwwmarcel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:44:
Iemand een idee?

Met de energierekening kregen we wel terug...maar viel me wel tegen, aangezien we niet zo heel veel stroom overdag verbruiken...hoogstens een pc aan ivm thuiswerk

(ps. ik moet het gas nog wel bekijken...maar dat lijkt me hetzelfde als het jaar ervoor)
Ik kan hier niet veel uit opmaken. Je hebt wel even je meterstanden nodig voor een compleet verhaal.
A: Levering,
B: Teruglevering
C: Opwek (deze bij voorkeur van eigen kWh meter anders van uit je omvormer)

Eigengebruik = C-B
Saldering = A-B (indien A<B dan terugleververgoeding)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 10:34
Iemand een idee?

moeilijk te volgen..
maar het deel wat ik wel volg klopt niet :9
3700kwh opwek. 1500kwh teruggeleverd.
Dat is toch echt 2200 kwh verbruikt en niet 3000kwh.

Hoeveel Wp heb je liggen, en in welke richting?
Vanaf aug liggen? dat is bijna een heel jaar al. Ik heb nu 3 maanden 13 x 395 Wp liggen en heb op dit moment 1Mwh opgewekt...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:08
Is er eigenlijk ergens een site die zonnepanelen test en waaruit je vergelijkingen kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

Iemand een idee?

Op zich klopt het wel aardig denk ik. Je energie rekening wordt gesaldeerd dus totale opwek minus gebruik en dus kijkt alleen naar het saldo en dan is 3700 vs 3000 kwh toch wel redelijk denk ik?

Maar inderdaad het ligt ook aan je voorschot notas en exacte getallen natuurlijk. Maar dan is het verschil van 700 kwh al te verklaren.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Boinkie
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
Maar de panelen die ze graag verkopen staan natuurlijk bovenaan. Dus hoe objectief is het dan nog...

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-08 16:34
Tja, wij van WC eend... 8)7
...want zoon-en papa- Solar-bouwmarkt (en Green Guys) zijn de eigenaren van het label First Choice Solar.
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Iemand een idee?

Zonder je meterstanden te weten is het moeilijk rekenen. Maar als je voor 1500KWh moet betalen, terwijl je 3700 hebt opgewekt, is je verbruik dus 5200 geweest.... Ik snap niet hoe je aan die 3000 zou komen, in dat geval zou je, na saldering, 700 teruggeleverd moeten hebben. Bij 0 verbruik krijg je al geld terug, dus met 700 teruglevering zou je helemaal geld terug moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Een meer objectieve test (waar Solar-Bouwmarkt wel netjes naar verwijst) staat hier https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
Beetje onduidelijk of je nu moet betalen voor de resultaten, of dat achterlaten van email voldoende is.

Je weet het pas echt na >10 jaar of zo.
Zien je panelen er dan als links (Kyocera KC125-G2 panelen uit 2004 van @zwerius bron: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html die nog als nieuw werken!) of als rechts (vermoedelijk Philips panelen uit ~2004 met stevige delaminatie; waardeloos want mogelijk zelfs brandgevaarlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn8fGWGrTTbLiNzWmCGZaTexqDk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xFbM1UoyubZT0dJHRmrCLwjd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPbTB0HdUrOKicW5hQsn_mMbiek=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vnAtbnzKlj5ibbJMko4teeuD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ArjoK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Ik kan hier niet veel uit opmaken. Je hebt wel even je meterstanden nodig voor een compleet verhaal.
A: Levering,
B: Teruglevering
C: Opwek (deze bij voorkeur van eigen kWh meter anders van uit je omvormer)

Eigengebruik = C-B
Saldering = A-B (indien A<B dan terugleververgoeding)
sorry, ff snel geschreven in mijn pauze...het zijn 18 panelen van 390wp
tm nu 3700 opgewekt,.en ik verwacht na 12 mnd wel iets van 5000-6000kwh

3700- 1500 (1500kwh had ik berekend op basis vh geld wat we terugkregen) van de 280.-
en dat is inderdaad 2200 ipv 3000

maar ik snap dat het lastig is te begrijpen...misschien moet ik het inzichtelijker maken...
grote punt wat ik eigenlijk had, of het allemaal wel te vertrouwen is...

met deze panelen...wat iets van 7000.- had gekost dat ik dat het met 7 jr terug verdient was...wat neer komt op jaarlijks besparen van 1000 euro...en als je dan 280 terug krijgt, valt dat tegen.

Nu hebben we wel iets meer thuis gezeten afgelopen jaar... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
borft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Zonder je meterstanden te weten is het moeilijk rekenen. Maar als je voor 1500KWh moet betalen, terwijl je 3700 hebt opgewekt, is je verbruik dus 5200 geweest.... Ik snap niet hoe je aan die 3000 zou komen, in dat geval zou je, na saldering, 700 teruggeleverd moeten hebben. Bij 0 verbruik krijg je al geld terug, dus met 700 teruglevering zou je helemaal geld terug moeten krijgen.
het verbruik was 6600....waar die 3700 dus al vanaf was... :F

nu hebben we wel een elektrische auto en kantoor aan huis, maar vorig jaar was geloof ik iets van 8000,
het lastige is, dat er tussen die 2 jaar een hoop anders is/was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 25-07 20:36
wwwmarcel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:30:
[...]

het verbruik was 6600....waar die 3700 dus al vanaf was... :F

nu hebben we wel een elektrische auto en kantoor aan huis, maar vorig jaar was geloof ik iets van 8000,
het lastige is, dat er tussen die 2 jaar een hoop anders is/was
Bedoel je met verbruik je daadwerkelijke verbruik? (dus afname + opwek - teruglevering)? of alleen je afname op de meter (dus eindstand - beginstand)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wwwmarcel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:29:
[...]

sorry, ff snel geschreven in mijn pauze...het zijn 18 panelen van 390wp
tm nu 3700 opgewekt,.en ik verwacht na 12 mnd wel iets van 5000-6000kwh

3700- 1500 (1500kwh had ik berekend op basis vh geld wat we terugkregen) van de 280.-
en dat is inderdaad 2200 ipv 3000

maar ik snap dat het lastig is te begrijpen...misschien moet ik het inzichtelijker maken...
grote punt wat ik eigenlijk had, of het allemaal wel te vertrouwen is...

met deze panelen...wat iets van 7000.- had gekost dat ik dat het met 7 jr terug verdient was...wat neer komt op jaarlijks besparen van 1000 euro...en als je dan 280 terug krijgt, valt dat tegen.

Nu hebben we wel iets meer thuis gezeten afgelopen jaar... 8)7
Op dit moment zou ik zeggen dat de berekeningen van je energieleverancier waarschijnlijk veel betrouwbaarder zijn dat dit slordig geschreven stuk tekst :p (Interpunctie?)

"Ik heb maar €100 terug gekregen" is niet heel gek als je een maandbedrag (voorschot) van €10 betaalt. Evenzo, als jij elke maand een voorschot van €500 betaalt zal je aan het eind van de rit heel veel geld terug krijgen. Maar het is totaal irrelevant natuurlijk. Dus kom met de echte relevante data in kWh'en:
  • Verbruik laag: ?
  • Verbruik hoog: ?
  • Teruglevering laag: ?
  • Teruglevering hoog: ?
  • Productie (hoe gemeten?) laag: ?
  • Productie (hoe gemeten?) hoog: ?
  • En als je uiteindelijk naar Euro's wilt:
  • Laag tarief: ?
  • Hoog tarief: ?
  • Terugleververgoeding laag: ?
  • Terugleververgoeding hoog: ?

edit:
Eigenlijk is het heel simpel zolang je meer verbruikt dan je opwekt (en salderen nog is zoals het is) Dat wat je opwekt vermenigvuldigen met je stroomtarief is wat je had moeten betalen zonder panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2021 10:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
wwwmarcel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:29:
Je moet hier wel de besparing bij optellen die je voorheen betaalde aan stroom.
Dus als je bijv voorheen 500 euro kwijt was dan is je besparing 780 euro.
(er vanuit gaande dat je stroomverbruik nu gelijk is aan vroeger)
Eigenlijk moet je dan ook nog het verschil in stroomprijs en vaste kosten, belasting e.d. tussen vroeger en nu door rekenen.
Dus bepaal je eigen stroomverbruik nu en reken daar de prijs vanuit als je geen panelen zou hebben. Dat optellen bij de 280 euro.

[ Voor 25% gewijzigd door jobr op 19-05-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:39:
@Boinkie
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
Maar de panelen die ze graag verkopen staan natuurlijk bovenaan. Dus hoe objectief is het dan nog...
Even los van of de volgorde klopt:
Ik zie echt een minimaal verschil tussen de beste en de slechtste. Nog geen 3%. Die Chinese panelen met extra marge kun je dus met een gerust hart links laten liggen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Noshi Grote verschillen ga je toch niet zien, als ze allemaal beperkt worden door micro omvormers. ;)
Zo een test moet je uitvoeren op een stringomvormer, met 10 panelen. Zodat de omvormer niet de beperkte factor is.
Verschillen tussen de panelen onderling is te verwaarlozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 22:38
WackoH schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:27:
Een meer objectieve test (waar Solar-Bouwmarkt wel netjes naar verwijst) staat hier https://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
Beetje onduidelijk of je nu moet betalen voor de resultaten, of dat achterlaten van email voldoende is.
Dit heb ik een paar maanden geleden gedaan als hulp voor het kiezen van panelen. Met een email adres invullen kon ik vervolgens inloggen en de resultaten bekijken (en ook als PDF werd die toegestuurd). Ze testen volgens mij per paneel één exemplaar door deze met een (ongedefinieerde) SE optimizer uit te lezen, dat is in ieder geval wat er in de tekst staat. Opvallend is verder dat ze zeggen te hebben gekozen voor panelen tussen de 250Wp en 330Wp, zonder argument waarom precies. De selectie van panelen zou zijn bijgewerkt adhv verkrijgbaarheid, al kon ik het gros van geteste panelen niet terugvinden bij Solar Outlet en Solar Bouwmarkt. Positief aan de test van zonnepanelen.net is dat ze geen samples voor hun test laten aanleveren door fabrikanten, en dus zelf een exemplaar uit een standaard batch plukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Ik bleek er zelfs een account te hebben.
Het is een dappere poging van Zonnepanelen.net om een beetje inzicht in de prestaties van panelen te geven. Maar er zijn zo veel merken en types dat het ondoenlijk is om uptodate te blijven, als ze tegelijkertijd ook een duurtest willen doen.
Wellicht hebben ze die grenzen oor het vermogen om praktische redenen gesteld. Panelen met meer vermogen zijn niet per definitie efficiënter, maar zijn wel groter. In een plat dak opstelling geeft dat dan meer schaduw op de rij erachter, of het past niet in hun opzet.
En/of hun omvormer-opzet laat geen zwaardere panelen toe.

De manier waarop ze de panelen op prestatie sorteren vind ik vanuit hun test terecht (opkWh/wp). want het geeft aan hoe goed een paneel zijn specificaties haalt t..o.v. andere panelen onder dezelfde omstandigheden.

Maar de #1 betekent niet de beste oplossing voor een bepaalde situatie. Dan moet je zelf nog kijken naar de Wp/m2, Euro/Wp of wat je zelf ook maar belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liggen ze al?

Edit: Oh nee nog niet
Noord27 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:31
Er is nog geen topic voor (PV)-energie opslag zie ik. Dus dit is op het moment waar de knappe koppen zitten. En voor nu is dit ook meer toekomstdenken, alhoewel ik dit best in een vroeg stadium op wil pakken (2-3 jaar), ik maak de voorbereiding in deze verbouwing graag.

Ik heb mijn situatie in een apart topic uitgelegd, en ben dit nog uit aan het kristalliseren.
Vanmorgen zag ik wederom een nieuwe accu systeem, ditmaal van growatt, wat met hun nieuwe omvormers moet werken.

mijn situatie globaal:
1 kavel, 2 percelen, 2 daken, 2 meterkasten. Ik noem ze even primair en secundair:
primair : 3x25A, verbruik ca 6-10 MWh, ZZW opstelling 6,4kWp, geschat opbrengst 5,5MWh
secundair: 3x25A, verbruik 0,5<MWh*, NOO opstelling 3kWp, geschat opbrengst 2,4MWh.

*wordt momenteel alleen verlichting + vriezer + vorstbeveiliging gebruikt.
Indien dit gedeelte volledig gebruikt wordt reken ik op 1MWh extra verbruik.
note: de primaire zit 1 L/W wp op gevuld met water en 2 L/L wp's (WP's samen hebben thermisch 23kw).

Nu krijgt elke meter dus zijn eigen omvormer en panelen, waarbij het voor die secundaire complete overkill is op het moment.
Nu denk je: gooi alles op die primaire meter en probeer het verbruik van de secundaire te limiteren. Wat ook gewoon terecht is. Maar dit houdt een keer op, want het zijn wel twee fysiek gescheiden ruimten.

Kort einde: ik zat zelf te denken aan één accu die aan de primaire AC kant hangt (om deze ook te voeden). Maar vanuit 2 kanten DC wordt gevoed, beide omvormers.
Zo kunnen de panelen van secundaire string bijhelpen bij piekverbruik op primair net.
Maar zodra de accu vol genoeg is, wordt er weer terug geleverd op het secundaire circuit.

Hebben jullie een schets nodig :p ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
alaintje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:19:
Er is nog geen topic voor (PV)-energie opslag zie ik. Dus dit is op het moment waar de knappe koppen zitten. En voor nu is dit ook meer toekomstdenken, alhoewel ik dit best in een vroeg stadium op wil pakken (2-3 jaar), ik maak de voorbereiding in deze verbouwing graag.

Ik heb mijn situatie in een apart topic uitgelegd, en ben dit nog uit aan het kristalliseren.
Vanmorgen zag ik wederom een nieuwe accu systeem, ditmaal van growatt, wat met hun nieuwe omvormers moet werken.

mijn situatie globaal:
1 kavel, 2 percelen, 2 daken, 2 meterkasten. Ik noem ze even primair en secundair:
primair : 3x35A, verbruik ca 6-10 MWh, ZZW opstelling 6,4kWp, geschat opbrengst 5,5MWh
secundair: 3x35A, verbruik 0,5<MWh*, NOO opstelling 3kWp, geschat opbrengst 2,4MWh.

*wordt momenteel alleen verlichting + vriezer + vorstbeveiliging gebruikt.
Indien dit gedeelte volledig gebruikt wordt reken ik op 1MWh extra verbruik.
note: de primaire zit 1 L/W wp op gevuld met water en 2 L/L wp's (WP's samen hebben thermisch 23kw).

Nu krijgt elke meter dus zijn eigen omvormer en panelen, waarbij het voor die secundaire complete overkill is op het moment.
Nu denk je: gooi alles op die primaire meter en probeer het verbruik van de secundaire te limiteren. Wat ook gewoon terecht is. Maar dit houdt een keer op, want het zijn wel twee fysiek gescheiden ruimten.

Kort einde: ik zat zelf te denken aan één accu die aan de primaire AC kant hangt (om deze ook te voeden). Maar vanuit 2 kanten DC wordt gevoed, beide omvormers.
Zo kunnen de panelen van secundaire string bijhelpen bij piekverbruik op primair net.
Maar zodra de accu vol genoeg is, wordt er weer terug geleverd op het secundaire circuit.

Hebben jullie een schets nodig :p ?
Duur geintje, 2x 3x35 vastrecht. Waarom niet 1 laten verwijderen, en de andere naar 3x25? Gezien het verbruik van totaal 10-12mWh moet dat makkelijk kunnen.

Accu systemen zijn hier echt geen oplossing, kost te veel en levert amper wat op. 2 netaansluitingen koppelen (op welke manier dan ook) is sowieso uit den boze.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
hesselbeertje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:29:
[...]

Duur geintje, 2x 3x35 vastrecht. Waarom niet 1 laten verwijderen, en de andere naar 3x25? Gezien het verbruik van totaal 10-12mWh moet dat makkelijk kunnen.

Accu systemen zijn hier echt geen oplossing, kost te veel en levert amper wat op. 2 netaansluitingen koppelen (op welke manier dan ook) is sowieso uit den boze.
Ho sh*t, moet 3x25 zijn! Nee 3x35 is idd duur.
Eén laten verwijderen is niet mogelijk. Het zijn 2 percelen. Een ondermeter plaatsn is ook belachelijk duur, want dat was een leuke geweest. Maar niet zo effectief.
2x3x25A is wel heel praktisch als je op A een normaal huis in de winter door loopt, en plek B laad een auto op, of wordt gebruikt als werkplaats, etc.

En daar dacht ik juist over. Dat gebeurt dan toch niet? Want ze worden vanuit de DC kant gevoed en er kan nooit AC in de omvormer en dat deze er DC van maakt en dan de accu gaat laden.
Hij kan alleen de accu voeden vanuit de AC kant waar hij is aangesloten.

Als het galvanisch is verbonden, dan is de kans inderdaad klein dat het goed is/gaat. Maar volgens mij is dit wel dusdanig te maken dat het niet gebeurt.

De rendabiliteit van accu's is idd niet geweldig, en kan ik pas helemaal in kaart brengen als ik live verbruik en opname heb van voornamelijk wintercijfers.
Maar 6-12 uur een stroomstoring overbruggen in de winter is mij wel een hoop waard (het is namelijk in relatie tot alles).

[ Voor 36% gewijzigd door alaintje op 20-05-2021 13:43 . Reden: heleboel :p . ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
alaintje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:35:
[...]Maar 6-12 uur een stroomstoring overbruggen in de winter is mij wel een hoop waard (het is namelijk in relatie tot alles).
Als dat je belangrijkste doel is, kun je dan niet beter een aggregaat kopen?
In de winter leveren je panelen maar 10% van wat ze in de zomer doen. De stroom die wordt opgewekt zal
dus vrijwel geheel in je huis worden verbruikt. Je kunt de accu dus wel volhouden als backup, maar verder heb je er in de winter niets aan.
En een aggregaat kun je nog brandstof bijvullen/. Want je zal net zien dat de zon niet schijnt als je accu leeg raakt

Een laatste complicatie is dat het systeem moet werken als het lichtnet is uitgevallen. Standaard schakelen omvormers af als de stroomvoorziening uitvalt ('anti islanding) om te voorkomen dat de omvormer de kabel onder stroom zet en zo mensen van het energiebedrijf in gevaar brengen.
Dan kom je op het gebied van off-grid terecht.

Het is allemaal heel interessant, het kan allemaal, maar complex en voor Nederlandse condities bijzonder onrendabel.

Iets als dit wordt de oplossing voor de toekomst:
nieuws: Ford introduceert elektrische F-150-pick-uptruck die 9,6kW kan terugl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 14:18

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Goedemiddag,

Wat zijn jullie ervaringen met de growatt shinelink app?
De play store reviews stemmen mij niet echt positief gerust maar die zijn al weer even oud.

Ik ben bezig met nieuwbouw huis en heb vanuit de electro aannemer de offerte binnen voor 12x Jinko Solar 345WP all black panelen + Growatt 3600 TL-XE omvormer + shinelink

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 22:38
@beschuitfluiter
Heb hier nu een maandje de Growatt 5000 TL-XE met 18x 330WP draaien, WiFi stick in de omvormer en de app op m'n oude Androidtoestel draaien. Bij mij werkt het prima, functionaliteit en stabiliteit is in orde. Er zijn nog behoorlijk wat gegevens van de omvormer in te zien vanaf de app, naast alle grafiekjes per tijdsperiode uiteraard. Sommige vertalingen zijn wat knullig. Loggen gebeurt standaard elke 5 minuten, volgens mij is dat niet aan te passen. Battery drain heb ik geen idee van, ik heb net als bij veel andere apps ingesteld dat ze op de achtergrond helemaal niks mogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@wwwmarcel Voor de zekerheid: heb je een "slimme"meter? Zo ja, zijn de panelen aangemeld? Anders verrekenen ze de teruglevering niet. (Je rekent in geld, dat maakt het moeilijk. Beter in kWh rekenen.)

edit: @alaintje dit iets voor jou:? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 20-05-2021 15:26 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
onetime schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:22:
@wwwmarcel Voor de zekerheid: heb je een "slimme"meter? Zo ja, zijn de panelen aangemeld? Anders verrekenen ze de teruglevering niet. (Je rekent in geld, dat maakt het moeilijk. Beter in kWh rekenen.)

edit: @alaintje dit iets voor jou:? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Thanks ga ik doorlezen.
WackoH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:15:
[...]
Als dat je belangrijkste doel is, kun je dan niet beter een aggregaat kopen?
In de winter leveren je panelen maar 10% van wat ze in de zomer doen. De stroom die wordt opgewekt zal
dus vrijwel geheel in je huis worden verbruikt. Je kunt de accu dus wel volhouden als backup, maar verder heb je er in de winter niets aan.
En een aggregaat kun je nog brandstof bijvullen/. Want je zal net zien dat de zon niet schijnt als je accu leeg raakt

Een laatste complicatie is dat het systeem moet werken als het lichtnet is uitgevallen. Standaard schakelen omvormers af als de stroomvoorziening uitvalt ('anti islanding) om te voorkomen dat de omvormer de kabel onder stroom zet en zo mensen van het energiebedrijf in gevaar brengen.
Dan kom je op het gebied van off-grid terecht.

Het is allemaal heel interessant, het kan allemaal, maar complex en voor Nederlandse condities bijzonder onrendabel.

Iets als dit wordt de oplossing voor de toekomst:
nieuws: Ford introduceert elektrische F-150-pick-uptruck die 9,6kW kan terugl...
Het is niet het belangrijkste punt, het is en-en. Het ging mij hier voornamelijk om te PV input.
Nee, een aggegraat heeft allerlei nadelen (stilstand, oude benzine, slijtage, rook, vies).
Een accu is ook niet heilig hoor, zeker wel van bewust.

De meeste moderne batterijen zijn daar toch in voorzien, om hun eigen eiland te creëeren, dan werkt deze weer gewoon samen met de PV (die twee die aan hetzelfde net zijn gekoppeld ;) ).

Het interesse gehalte zit gewoon hoog, en ik wil weten wat nu de afwegingen zijn om het niet te doen. Dan is het dadelijk makkelijk beslissen wanneer het wel kan.

De key was hier, meerdere DC inputs, terug koppelen naar één AC input/output.

Van informeren is nog niemand dommer geworden. Maar val wel buiten dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 20-05-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Op sommige websites lees ik dat de Growatt 4200 TL-XE niet geschikt is voor een 3×25 ampere netaansluiting (bijv. https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-4200-mtl-s/), terwijl ik bijv. op andere websites daar dan weer helemaal niets over lees (bijv. https://www.solar-outlet....n-4200-tl-x-omvormer.html of https://solargarant.nl/pr...t-min-4200tl-xe-omvormer/).

Ook op de datasheet van Growatt lijkt er niets over op te staan (of dat komt door mijn gebrekkige verstand): https://res.cloudinary.co...88421553/growatt/3106.pdf

Hoe zit het nou eigenlijk, is deze nu wel of niet geschikt en wat zouden ze moeten doen om hem wel geschikt te maken?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Die omvormer levert max. 19A op 1 fase.
Als je die dan op bv. 20A afgezekerd, heb je volgens de vuistregel van een factor 1.6 (25 -->16A) geen selectiviteit op overbelasting meer. Maar omdat een omvormer op z'n eigen groep en technisch niet meer dan die 19A kan leveren, is overbelasting vooral een theoretisch probleem.
Voor wat betreft kortsluiting in de omvormer of kabel neemt de kans in dat geval toe dat de hoofdzekering voor de automaat gaat (maar ook bij 16A geen garantie dat het goed gaat).

Dus oficieel niet goed, maar praktisch zal het wel goed gaan.
Wel heel goed checken dat de stromen er in de meterkast niet te groot worden

Met een 1fase, 35A aansluiting past deze omvormer beter.

[ Voor 18% gewijzigd door WackoH op 20-05-2021 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jobr schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Je moet hier wel de besparing bij optellen die je voorheen betaalde aan stroom.
Dus als je bijv voorheen 500 euro kwijt was dan is je besparing 780 euro.
(er vanuit gaande dat je stroomverbruik nu gelijk is aan vroeger)
Eigenlijk moet je dan ook nog het verschil in stroomprijs en vaste kosten, belasting e.d. tussen vroeger en nu door rekenen.
Dus bepaal je eigen stroomverbruik nu en reken daar de prijs vanuit als je geen panelen zou hebben. Dat optellen bij de 280 euro.
Viel hier ook tegen, kreeg maar 170,- terug. :'(

Oh wacht, ik had maar 60,- betaald voor de 7500 kWh verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-08 10:07
WackoH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:51:
Die omvormer levert max. 19A op 1 fase.
Als je die dan op bv. 20A afgezekerd, heb je volgens de vuistregel van een factor 1.6 (25 -->16A) geen selectiviteit op overbelasting meer. Maar omdat een omvormer op z'n eigen groep en technisch niet meer dan die 19A kan leveren, is overbelasting vooral een theoretisch probleem.
Voor wat betreft kortsluiting in de omvormer of kabel neemt de kans in dat geval toe dat de hoofdzekering voor de automaat gaat (maar ook bij 16A geen garantie dat het goed gaat).

Dus oficieel niet goed, maar praktisch zal het wel goed gaan.
Wel heel goed checken dat de stromen er in de meterkast niet te groot worden

Met een 1fase, 35A aansluiting past deze omvormer beter.
Het ligt toch ook sterk aan hoeveel je erop hebt hangen, zo heb ik ook nog ruimte vrij op de omvormer, hier wilde de installateur hem achter een 25A zekering plaatsen ik heb geen idee waarom en dit tegengehouden, praktijk blijkt de meeste worst case ooit dat de piekbelasting op de perfecte dag 2200 watt is(koel/schone lucht aanvoer en juiste zon stand).

Hier hangt die gewoon achter een 16A (B snel zekering), gebeurd niks mee het is de wasmachine groep met een PV verdeler tussen, ook regelmatig wasmachine en droger erbij aan er gebeurd niks het hoort mischien niet mja.

1 fase aansluitingen zijn vrijwel altijd 40A (niet altijd weet ik) en 3 fase aansluitingen 3x 25A of hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2021 17:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
In de handleiding van mijn Goodwe 4200 staat ook 25A vermeld . Kennelijk is er ook een overweging dat een omvormer fabrikant liever een wat zwaardere zekering heeft om doorslaande automaten ten alle tijden te voorkomen Maar goed, dan kun je hem defacto nergens kwijt als je ook selectief wilt blijven.

Ook hier zit ie lekker op een 16A alamat. Zie incidenteel wel eens 17A in de logging langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 10:55
Vandaag mijn zonnepanelen geïnstalleerd. 8 x 415Wp Ja-Solar en een GoodWe 3000 XS omvormer. Alle bekabeling met een MC4 tang geklemd.
Bij meten op de kabels van de zonnepanelen krijg ik een waarde van 372Volt DC. Polariteit is goed. Alles aan de omvormer gehangen maar die blijft na opstarten 'Waiting PAC 0.0W' tonen. Als ik verder door het menu klik zie ik ook de 372Volt DC en de 230Volt van de AC aansluiting.

Ik heb dus wel spanning maar er wordt geen stroom opgewekt. Iemand een idee? Is 372 Volt te weinig? Zou eigenlijk 50Volt verwachten per paneel dus 400Volt. Is er een half paneel kapot?

Even een toevoeging. Misschien te weinig licht/zon waardoor die niet doorstart?

[ Voor 6% gewijzigd door BigSurf op 20-05-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@BigSurf Wilde gok: Misschien nul (N) en fase (L) in stekker naar omvormer verkeerd om aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 13:23
Wat zie je als je de knop lang indrukt? Wat zijn de laatste foutmeldingen?
https://www.goodwe.com/Pu...eries%20User%20Manual.pdf
'Waiting Pac = 0.0W’ betekent dat de omvormer op stand-by staat voor de energieopwekking.

Heb je de landinstellingen wel goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 04:56

Pinobigbird

doesn't share food!

@BigSurf De DC-kant lijkt me goed met die spanning. Weet je zeker dat de AC-kant goed is? Ook de aarde?
Welke lampjes branden of knipperen?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
mr_evil08 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:01:
[...]
Het ligt toch ook sterk aan hoeveel je erop hebt hangen, zo heb ik ook nog ruimte vrij op de omvormer, hier wilde de installateur hem achter een 25A zekering plaatsen ik heb geen idee waarom
Omdat de fabrikant het blijkbaar voorschrijft. Zo iets kan ook onderdeel zijn van de CE (confominty Declaration)
en dit tegengehouden, praktijk blijkt de meeste worst case ooit dat de piekbelasting op de perfecte dag 2200 watt is(koel/schone lucht aanvoer en juiste zon stand).
Dat klopt op zich. Maar als een apparaat een specificatie voor 19A heeft, hoort daar ook de juiste zekering bij.
Als iemand nooit meer panelen wilt, had je maar een kleinere omvormer moeten kopen, en als 'ie toekomstig wil uitbreiden, is het beter om het maar gelijk goed te doen >:)
Maar, je mag in je eigen installatie best veel aanhobbyen.

Zo'n 20A automaat gaat er ook niet direct bij 20.1A uit. Sterker nog, afhankelijk van merk en type zou die nog bv. 1 uur bij 25A blijven werken (net zo zo goed als dat ene 16A een belastign van 17A wel een paar uur volhoudt). Alleen wordt zo'n apparaat er niet beter van als 'ie steeds dicht of over z'n grens wordt belast, want dan warmen ze intern wel op (uitschakelen gaat via opwarming van bimetaal) en opwarming = snellere veroudering.

Beter in het geval van @Gynnad is om een driefasen omvormer te nemen. OK, is ~150 Euro duurder dus kost een paar maanden terugverdientijd, maar nette oplossing en veel minder kans op gedoe met te hoge spanning op een fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-08 10:07
WackoH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Omdat de fabrikant het blijkbaar voorschrijft. Zo iets kan ook onderdeel zijn van de CE (confominty Declaration)

[...]

Dat klopt op zich. Maar als een apparaat een specificatie voor 19A heeft, hoort daar ook de juiste zekering bij.
Als iemand nooit meer panelen wilt, had je maar een kleinere omvormer moeten kopen, en als 'ie toekomstig wil uitbreiden, is het beter om het maar gelijk goed te doen >:)

Zo'n 20A automaat gaat er ook niet direct bij 20.1A uit. Sterker nog, afhankelijk van merk en type zou die nog bv. 1 uur bij 25A blijven werken (net zo zo goed als dat ene 16A een belastign van 17A wel een paar uur volhoudt). Alleen wordt zo'n apparaat er niet beter van als 'ie steeds dicht of over z'n grens wordt belast, want dan warmen ze intern wel op (uitschakelen gaat via opwarming van bimetaal) en opwarming = snellere veroudering.
Juist maar zoals mijn geval 5750 watt zekering plaatsen (25A) terwijl een installatie maar (9A) 2200 watt in worst case kan hebben en in praktijk vaak niet hoger komt dan 1800 watt heben ze het niet helemaal begrepen lijkt mij.

voldoende ruimte overhouden is zeker handig maar regelmatig overdrijven monteurs en fabrikanten het om zeker te weten dat er in geen enkele mogelijkheid "gezeur" van kan komen.

Zekeringen zijn er om brand te voorkomen, hoe zwaarder je gaat overzekeren des te meer kans dat als het fout gaat de installatie/bekabeling in je huis niet uitschakelt.

Wat is de stel regel 1/4e vrijhouden of 1/3e ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 15:14

tijmeng

Panasonic 7J

BigSurf schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:40:
Vandaag mijn zonnepanelen geïnstalleerd. 8 x 415Wp Ja-Solar en een GoodWe 3000 XS omvormer. Alle bekabeling met een MC4 tang geklemd.
Bij meten op de kabels van de zonnepanelen krijg ik een waarde van 372Volt DC. Polariteit is goed. Alles aan de omvormer gehangen maar die blijft na opstarten 'Waiting PAC 0.0W' tonen. Als ik verder door het menu klik zie ik ook de 372Volt DC en de 230Volt van de AC aansluiting.

Ik heb dus wel spanning maar er wordt geen stroom opgewekt. Iemand een idee? Is 372 Volt te weinig? Zou eigenlijk 50Volt verwachten per paneel dus 400Volt. Is er een half paneel kapot?

Even een toevoeging. Misschien te weinig licht/zon waardoor die niet doorstart?
Precies hetzelfde gehad. Die communicatie stick met dat weerstanden erin gepropt?? En check ook FF je stoppen. Bij mij stond hij om. Eerst AC dan DC aanzetten verhielpt t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
alaintje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Ho sh*t, moet 3x25 zijn! Nee 3x35 is idd duur.
Eén laten verwijderen is niet mogelijk. Het zijn 2 percelen. Een ondermeter plaatsn is ook belachelijk duur, want dat was een leuke geweest. Maar niet zo effectief.
2x3x25A is wel heel praktisch als je op A een normaal huis in de winter door loopt, en plek B laad een auto op, of wordt gebruikt als werkplaats, etc.

En daar dacht ik juist over. Dat gebeurt dan toch niet? Want ze worden vanuit de DC kant gevoed en er kan nooit AC in de omvormer en dat deze er DC van maakt en dan de accu gaat laden.
Hij kan alleen de accu voeden vanuit de AC kant waar hij is aangesloten.

Als het galvanisch is verbonden, dan is de kans inderdaad klein dat het goed is/gaat. Maar volgens mij is dit wel dusdanig te maken dat het niet gebeurt.

De rendabiliteit van accu's is idd niet geweldig, en kan ik pas helemaal in kaart brengen als ik live verbruik en opname heb van voornamelijk wintercijfers.
Maar 6-12 uur een stroomstoring overbruggen in de winter is mij wel een hoop waard (het is namelijk in relatie tot alles).
2 percelen, dus ook 2 huisnummers? Als beide aansluitingen op een perceel met woonfunctie zitten, zijn ze eigenlijk gratis (teruggave energiebelasting). Als 1 vd 2 een zakelijke loods oid is, en het gebruik daar blijft zo minimaal als nu, dan zou ik zeker de aansluiting daar laten verwijderen, en kabels naar de woning trekken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tijmeng schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:54:
[...]

Precies hetzelfde gehad. Die communicatie stick met dat weerstanden erin gepropt?? En check ook FF je stoppen. Bij mij stond hij om. Eerst AC dan DC aanzetten verhielpt t
Lijkt me niet dat de omvormer meldingen geeft als hij geen AC spanning krijgt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
WackoH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:12:
[...]

[...]

Beter in het geval van @Gynnad is om een driefasen omvormer te nemen. OK, is ~150 Euro duurder dus kost een paar maanden terugverdientijd, maar nette oplossing en veel minder kans op gedoe met te hoge spanning op een fase.
Ik kan dus niet helemaal duidelijk terug vinden dat Growatt het zelf ook aangeeft. Wij gaan 14 panelen van 360Wp krijgen, wat in totaal dus een Watt piek is van 5040.

Het scheelt echter 400 euro i.p.v. 150 euro en zonde als het niet nodig zou zijn. We nemen trouwens niet bij Stralendgroen af, maar is ter referentie: https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-4200-mtl-s/ vs https://www.stralendgroen...rowatt-5000-tl3-x-3-fase/

Even voor de zekerheid, dit is waar onze stroom binnen komt en als ik kijk met mijn beperkte kennis is dit 3x25, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMcLGZAabGsyJ671MoqZF6D75QI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emUX7cdjCEqOeugKQrCHXvfB.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@alaintje al hier gekeken?
Thuisbatterijen als UPS voor het hele huis icm zonnepanelen

[ Voor 42% gewijzigd door Proton_ op 20-05-2021 19:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 10:55
tijmeng schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:54:
[...]
Thanks. Die communicatiestick heb ik er niet ingestopt. Dacht dat ik die niet nodig had.. Wel zit de Wifi erin. Die communicatiestick is dan de RS485 neem ik aan? Moet daar nog iets speciaals mee gebeuren, de weerstand eruit halen?

Update: RS485 Module erin gestopt. Nu start ie door! Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door BigSurf op 20-05-2021 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gynnad schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:40:
Op sommige websites lees ik dat de Growatt 4200 TL-XE niet geschikt is voor een 3×25 ampere netaansluiting (bijv. https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-4200-mtl-s/), terwijl ik bijv. op andere websites daar dan weer helemaal niets over lees (bijv. https://www.solar-outlet....n-4200-tl-x-omvormer.html of https://solargarant.nl/pr...t-min-4200tl-xe-omvormer/).

Ook op de datasheet van Growatt lijkt er niets over op te staan (of dat komt door mijn gebrekkige verstand): https://res.cloudinary.co...88421553/growatt/3106.pdf

Hoe zit het nou eigenlijk, is deze nu wel of niet geschikt en wat zouden ze moeten doen om hem wel geschikt te maken?
Hier 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 16A groep. Gaat hartstikke goed en bijna geen spanningsopdrijving. Meet desnoods je netimpedantie conform onderste link.
Je moet niet alle informatie op internet vertrouwen die gaat over selectiviteit :P Zeker met installatieautomaten die je hebt.

@WackoH
Weet jij al wat je netimpedantie is. Ik ben wel benieuwd hoeveel Watt jij terug kan leveren voordat je boven de 253 Volt komt op 1-fase :)
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[Edit]
Bij mijn woning hangt de omvormer op zolder met 2,5mm2. Ik kan kan 52 Ampère terugleveren over 1-fase voordat ik boven de 253 Volt kom bij de omvormer. Bij de omvormer is de netimpedantie 0,27 Ohm. Zonder PV is de spanning maximaal iets van 238 Volt. 13 kW op 1-fase kan dus :+

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 20-05-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Dre schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Hier 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 16A groep. Gaat hartstikke goed en bijna geen spanningsopdrijving. Meet desnoods je netimpedantie conform onderste link.
Je moet niet alle informatie op internet vertrouwen die gaat over selectiviteit :P Zeker met installatieautomaten die je hebt.
Met andere woorden, 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op een 25A groep zou dus geen problemen op mogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Gynnad Waar zie jij staan dat zo een omvormer fabrikant / leverancier zegt dat dat zijn omvormer van een bepaald vermogen op een 1fase hoofdaansluiting kan/moet? Ze geven wat ik heb gezien alleen aan dat ze op 1 fase worden aangesloten. Bij een 3 fase aansluiting kan je voor de balans op de andere fases eerst ook een omvormer aansluiten voordat je een 2e omvormer op de 1e aansluit. (de 4e) (Er zijn situaties waar die weg het beste is.)

@WackoH Zoals @Dre al een aantal keren heeft aangetoond is selectiviteit in een huis installatie ondoenlijk, en maakt het de netbeheerder niet uit omdat een huis aansluiting geen overlast voor de rest van het net zal opleveren.

Dus gebruik je verstand, als je er genoeg van weet, gebruik voldoende dikke bedrading, en het komt wel goed.

Dan is er ook nog het probleem dat er tegenwoordig zoveel 16A groepen achter een 1x 25A aansluiting zitten dat bij een beetje redelijke belasting van die groepen de hoofdzekering al lang en breed is overbelast.
Doe mij maar minder 16A groepen zodat die er eerder uit gaat dan de hoofdzekering.
Zo heb ik op 2 adressen de kookplaat, wel dubbel bedraad, achter 1 deel van de dubbele automaat aangesloten, zodat hopelijk eerst die er uit gaat, voordat de hoofdzekering de geest geeft.
Die kan ik niet zelf vervangen. De automaat kan zelf weer ingeschakeld worden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gynnad schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:20:
[...] Ik kan dus niet helemaal duidelijk terug vinden dat Growatt het zelf ook aangeeft. Wij gaan 14 panelen van 360Wp krijgen, wat in totaal dus een Watt piek is van 5040.
[...]
Even voor de zekerheid, dit is waar onze stroom binnen komt en als ik kijk met mijn beperkte kennis is dit 3x25, toch?
[...]
Zie mijn .sig, 5k5Wp op een 4k2W omvormer. Kan gewoon op een 16A groep. Wist ik toen nog niet, maar zit nu op een 20A alamat.

Ja dat is een 3x 25A aansluiting met C karakteristiek. (~traag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:13:
[...] Lijkt me niet dat de omvormer meldingen geeft als hij geen AC spanning krijgt.
Er zijn omvormers die de stroom voor hun besturing uit het net halen, die hebben bv een 24h eigen webserver, en er zijn omvormers die hun eigen vermogen alleen uit de DC kant halen. Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
hesselbeertje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:11:
[...] 2 percelen, dus ook 2 huisnummers? Als beide aansluitingen op een perceel met woonfunctie zitten, zijn ze eigenlijk gratis (teruggave energiebelasting). Als 1 vd 2 een zakelijke loods oid is, en het gebruik daar blijft zo minimaal als nu, dan zou ik zeker de aansluiting daar laten verwijderen, en kabels naar de woning trekken.
Officieel mag er geen stroom tussen consumenten eindgebruikers worden door geleverd.
Dus allen contract opzeggen, na de hoofdschakelaar een wissel-relais, met een kabel naar de andere aansluiting. Als je dat op het andere adres ook doet kan je voor ieder "pand" beslissen op welke aansluiting je het aansluit. (met een onderbreking van een fractie van een seconde.) Goed gedaan valt dat niet op.
En heb je desnoods in beide panden meer dan 3x 25A beschikbaar.

Alleen bij gas moet de aansluiting weg. Bij elektra heb ik daar nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:33:
[...]@WackoH
Weet jij al wat je netimpedantie is. Ik ben wel benieuwd hoeveel Watt jij terug kan leveren voordat je boven de 253 Volt komt op 1-fase :)
Je proefje met de waterkoker (maar dan met een kacheltje) ga ik zeker een keer doen.

Maar we zijn niet alleen op de wereld...
Nadat buren een paar huizen verderop flink wat panelen hebben gelegd, kwam fase 3 waarop ik terugleverde af en toe boven de 250 V (max 251) op de omvormer (de spanning was ~5V hoger dan voorheen :( )
Op dat moment had ik daar nog tijdelijk 5400 Wp op aangesloten (3 kWp en 2.4 kWp systeem met verschillende oriëntatie, dus wordt dat vermogen kwam niet tegelijk vrij) en was de opbrengst 4.2 kW.

Ik heb toen de omvormers apart uitgeschakeld, en daarvoor en daarna de spanning op de fase in de groepenkast gemeten (dit is een alternatief voor je waterkoker-test ;) ). Iedere kW-teruglevering voegde ~1.5V toe.
Dus als ik ~6 kW op die fase had teruggeleverd, was de spanning bij omvormers boven de 253V gekomen en hadden die uitgeschakeld.

Dit is inmiddels een maand geleden.

De 2.4 kWp heb ik over fase 1 en 2 verdeeld, en op fase 3 zit alleen nog 3 kWp.
Vandaag is de 247V op dit fase bij 2500W productie aangetikt. Dus als ik extrapoleer met die 1.5 V/kW kom ik nog steeds op max. ~6 kW terugleveren uit (~24A bij 250V).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
onetime schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:57:
@WackoH Zoals @Dre al een aantal keren heeft aangetoond is selectiviteit in een huis installatie ondoenlijk,
Zonder die hele selectiviteitsdiscussie op te willen rakelen... Dat geldt voor totale selectiviteit (dus kortsluiting + overbelasting) wat bekend en geaccepteerd is. Dat betekent niet dat alle selectiviteit vervolgens overboord kan want in beginsel blijft het een wettelijk eis (zie artikel 2.13 in https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2021-04-30).
Deelselectiviteit (overbelasting) t.o.v. de hoofdzekering is wel prima haalbaar in huisinstallaties. Hoe je dat doet precies doet mag je zelf weten. Bij PV, met 1 apparaat op een eigen groep die een gedefineerd max. vermogen heeft, kan de grens meer worden opgezocht. Het is een individuele afweging hoe ver.
We zijn het verder wel eens. >:)
en maakt het de netbeheerder niet uit omdat een huis aansluiting geen overlast voor de rest van het net zal opleveren.
Refereer je aan dat mailtje dat Dre van een (helpdesk?) medewerker heeft gekregen? Het is de pragmatische benadering maar of het ook een officiële stellingname is?
Het maakt ook nog uit of je automaten of smeltzekeringen als hoofdzekering hebt. Ik heb de laatste en heb dus meer belang om te voorkomen dat die sneuvelen want dat geeft gedoe en kosten.
onetime schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:57:Dan is er ook nog het probleem dat er tegenwoordig zoveel 16A groepen achter een 1x 25A aansluiting zitten dat bij een beetje redelijke belasting van die groepen de hoofdzekering al lang en breed is overbelast.
Doe mij maar minder 16A groepen zodat die er eerder uit gaat dan de hoofdzekering.
Dat vind ik een goede opmerking. Houd ik in gedachten!
onetime schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:41:[...]Zie mijn .sig, 5k5Wp op een 4k2W omvormer. Kan gewoon op een 16A groep. Wist ik toen nog niet, maar zit nu op een 20A alamat.
Ja dat is een 3x 25A aansluiting met C karakteristiek. (~traag)
Adviseer je nu werkelijk om een 4.2 kW omvormer (~18A) met 5.5 kWp aan panelen (zodat de max. ook voor langere tijd gehaald wordt?) op een 16A alamat te zetten?
Het systeem zou dan op een stelselmatige overbelasting zijn uitgelegd. Bij zo'n overbelasting met 10~20% kan het nog uren duren voordat die uit gaat. Dus je komt het peikmoment wel door.
Maar je past zo'n alamat dan toe voor iets waar die niet voor is ontworpen. Dat moet je niet willen als het om een beveiliging gaat. Daarbij speelt ook nog dat een alamat twee beveiligingen in 1 apparaat verenigt zodat het systeem extra kwetsbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@WackoH
Ik begrijp nu waarom je 3-fase wilt. Jij hebt andere ervaringen dan ik heb. Jij hebt een netimpedantie bij de omvormer van 0,345 Ohm (ik 0,27 Ohm) en je basisspanning is veel hoger dan bij mij. Ik zit nu op 234V in de meterkast. Circa 3 kW teruglevering actief.

16A automaat is geen 16A. Het is in mijn meterkast geen 30°C, dat is uitgangspunt van 16A. Hangt van temperatuur en andere omgevingsfactoren af, zoals naastliggende warme automaten. 16A kreeg ik er met 19,2A niet uit gedurende 3 uur doorstromen. Dat is 20% meer dan typeplaatje. Met 22,4A (40% meer dan typeplaatje) gaat de automaat er gemiddeld na 1729 seconden uit.

Het zou mij verbazen als een 16A automaat er uitgaat met een 4200W omvormer, ook al heb je 10 kWp erop. Als je wilt kan ik het testen met de StecaGrid 4200. Ik ben nog zoekende naar een sponsor om oude 230 Wp panelen te ruilen voor leuke 370 Wp panelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:17
3 jaar geleden (voordat ik dit topic kende!) heb ik 6 (AEG 300W, Goodwe 1500 NS) zonnepanelen op mijn platte dak laten leggen (ZZO - 10 graden). 3 van deze zonnepanelen hebben in de ochtend last van het dakterras van mijn buurman. Nu heeft mijn installateur mij aangeraden om Tigo optimizers te plaatsen bij de 3 panelen die last hebben van schaduw.

Ik las hier op het forum dat Goodwe omvormers hele goede schaduw tracking hebben. dus ik dacht, dat zet ik ook maar aan, en warempel, in de ochtend zie ik dat mijn opgenomen vermogen hoger is, en de omvormer netjes in stapjes het MPPT verhoogd (eerst 90, en dan steeds stapjes van 30v omhoog). Zie ook het de vermogens curve hieronder (2 dagen achter elkaar vorige zomer, waarbij blauw shadow tracking met tigo's, en oranje zonder shadow tracking met tigo's is):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43hsWDxNLG1J7bF8LwhEwKMTy0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7Ojyot6aE9QBmy3JZwGmBJD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu: Als shadow tracking zo goed werkt, hebben die Tigo's eigenlijk wel zin? Want mij bekruipt het gevoel dat ik nodeloos op kosten ben gejaagd. Wat denken jullie? Een keer testen zonder de tigo's, en bij geen verlies de optimizers op marktplaats gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:42:
3 jaar geleden (voordat ik dit topic kende!) heb ik 6 (AEG 300W, Goodwe 1500 NS) zonnepanelen op mijn platte dak laten leggen (ZZO - 10 graden). 3 van deze zonnepanelen hebben in de ochtend last van het dakterras van mijn buurman. Nu heeft mijn installateur mij aangeraden om Tigo optimizers te plaatsen bij de 3 panelen die last hebben van schaduw.

Ik las hier op het forum dat Goodwe omvormers hele goede schaduw tracking hebben. dus ik dacht, dat zet ik ook maar aan, en warempel, in de ochtend zie ik dat mijn opgenomen vermogen hoger is, en de omvormer netjes in stapjes het MPPT verhoogd (eerst 90, en dan steeds stapjes van 30v omhoog). Zie ook het de vermogens curve hieronder (2 dagen achter elkaar vorige zomer, waarbij blauw shadow tracking met tigo's, en oranje zonder shadow tracking met tigo's is):

[Afbeelding]

Mijn vraag is nu: Als shadow tracking zo goed werkt, hebben die Tigo's eigenlijk wel zin? Want mij bekruipt het gevoel dat ik nodeloos op kosten ben gejaagd. Wat denken jullie? Een keer testen zonder de tigo's, en bij geen verlies de optimizers op marktplaats gooien?
Je tigo doet het gewoon niet, kun je alleen zien met cca eraan.
Zou die installateur aan spreken.
Of hij heeft je gebruikte gegeven....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djoenez
De 1x per uur gescande mppt van de Goodwe werkt dus beter dan de tigos.
(en wat reneeke zegt: hebben ze het ooit al eens gedaan? Of af-en-toe zoals bij sommigen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
AUijtdehaag schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:57:
@djoenez
De 1x per uur gescande mppt van de Goodwe werkt dus beter dan de tigos.
(en wat reneeke zegt: hebben ze het ooit al eens gedaan? Of af-en-toe zoals bij sommigen?)
ik denk dat de 1 uur scan meer een: per uur komt er 1 paneel bij. Op de tweede vraag heb ik niet echt een antwoord. Ik weet het namelijk niet, want ik lees ze niet apart uit. Ik heb ze as is gekregen (en er zelf nog onder geknutseld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:59:
[...]

ik denk dat de 1 uur scan meer een: per uur komt er 1 paneel bij. Op de tweede vraag heb ik niet echt een antwoord. Ik weet het namelijk niet, want ik lees ze niet apart uit. Ik heb ze as is gekregen (en er zelf nog onder geknutseld).
Mocht je in staat zijn om een ampère meter te plaatsen tussen paneel en tigo moet je dat eens doen, dan zie je of hij mee doet

En wat is als is gekregen?

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 23-05-2021 11:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djoenez Het is toch echt 1x per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Oeh, dat is niet helemaal mijn ervaring, ik zie hem namelijk soms sneller dan dit switchen tussen voltages. Maar, ik wacht even op een goede zonnige dag, dan heb ik een grafiek om het zeker te weten!
reneeke1970 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Mocht je in staat zijn om een ampère meter te plaatsen tussen paneel en tigo moet je dat eens doen, dan zie je of hij mee doet
Ik heb jammer genoeg geen multimeter waarmee ik dit aandurf (alleen een chinese fluke namaak) en ook geen klem. ik denk dat ik ze er eens tussenuit haal en kijk wat ik mis.

[ Voor 12% gewijzigd door djoenez op 23-05-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Oeh, dat is niet helemaal mijn ervaring, ik zie hem namelijk soms sneller dan dit switchen tussen voltages. Maar, ik wacht even op een goede zonnige dag, dan heb ik een grafiek om het zeker te weten!

[...]

Ik heb jammer genoeg geen multimeter waarmee ik dit aandurf (alleen een chinese fluke namaak) en ook geen klem. ik denk dat ik ze er eens tussenuit haal en kijk wat ik mis.
Doe ze dan eerst bij string los maken, dan FF spanning meten op plus en min tigo ,spanning moet overeen komen met je paneel spanning. Is het veel minder dan kapot.....
Is het helemaal nul dan wachten ze op cca en zijn ze al gebruikt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
reneeke1970 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Doe ze dan eerst bij string los maken, dan FF spanning meten op plus en min tigo ,spanning moet overeen komen met je paneel spanning. Is het veel minder dan kapot.....
Is het helemaal nul dan wachten ze op cca en zijn ze al gebruikt
He, dat is een goed idee! Ga ik doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:34
Wat zijn de ervaringen hier met de "birdblocker".
Ik ken iemand die dat heeft laten plaatsen en waarbij vervolgens de birdblocker vernield werd door kauwen.
Uiteindelijk is er een soort constructie gecreëerd met gaas onder de rand van de panelen.
Ik vraag me af of dit vaker voorkomt, of dat het systeem meestal toch wel goed werkt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@djoenez
Als panelen uit de schaduw komen, is het werkpunt met een paneel minder geen lokaal maximum meer omdat dezelfde stroom ook bij een hogere spanning loopt. Dus vindt de inverter zonder volledige scan en met het simpele algoritme al het juiste MPP :)
Het verschil wordt dus 's ochtends na opstarten gemaakt door dan een werkpunt met drie panelen minder te kiezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
Ik heb de optimizers er tussen uitgehaald. is kijken of er morgenochtend wat zon is om het gedrag te bekijken.

De optimizers gaven wel allemaal +-1V de spanning van het paneel weer. dus ze doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 22:25
djoenez schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:42:
Ik heb de optimizers er tussen uitgehaald. is kijken of er morgenochtend wat zon is om het gedrag te bekijken.

De optimizers gaven wel allemaal +-1V de spanning van het paneel weer. dus ze doen het wel.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:47
Heeft er iemand ervaring met het maken van een horizon beschrijving voor PVGIS?

Is domweg de hoek van de zichtbare horizon/gebouw/boom op regelmatige intervallen rond het kompas... en handmatig is dat een hele hoop goniometrie :X

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:16
zx9r_mario schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Ik wil ook een keer panelen op het dak van het huis, maar dat kan nog een dingetje worden ivm asbest dakbeschot. Paar bedrijven gecontacteerd, maar als er asbest onder zit doen ze het niet.
Zelfde euvel hier. Ik snap de uitgangspositie van de bedrijven overigens best. “Even” de asbest weg laten halen is hier op dit moment geen optie. Alternatief kan zijn op een dak van een bijgebouw - maar de opbrengt op het dak van het huis is qua ligging ver uit het hoogst.

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

nickko schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Zelfde euvel hier. Ik snap de uitgangspositie van de bedrijven overigens best. “Even” de asbest weg laten halen is hier op dit moment geen optie. Alternatief kan zijn op een dak van een bijgebouw - maar de opbrengt op het dak van het huis is qua ligging ver uit het hoogst.
Een flink pak aanpakken en zelf verwijderen, goed inpakken en bij de gemeente inleveren geen optie? Kost je nog steeds wat maar de manuren is het duurste natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ronald schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:37:
Heeft er iemand ervaring met het maken van een horizon beschrijving voor PVGIS?
Is domweg de hoek van de zichtbare horizon/gebouw/boom op regelmatige intervallen rond het kompas... en handmatig is dat een hele hoop goniometrie :X
Ik zou een 360 graden panoramafoto maken (kan elke smartphone), bovenste helft verkleinen naar 3600x900 pixels, pixel coördinaat = graden x10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Proton_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Ik zou een 360 graden panoramafoto maken (kan elke smartphone), bovenste helft verkleinen naar 3600x900 pixels, pixel coördinaat = graden x10.
Damn, dat is simpel en doeltreffend ;-) Thanks (y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald wel even opletten wat Noord is en dat het Zenit er ook op staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Proton_ Grootste probleem is streetview overtuigen geen stitchfouten te maken bij het maken van 360 fotos op paneelhoogte boven het dak... Ik heb er 1 met noord en zuid verwisseld voor enkele van de deelfotos 8)7

Eens kijken wat een andere app er van maakt...

Het concept werkt in elk geval ;-)
Dit is een poging waar weinig stitch-fouten in zaten, met de horizon hoek elke 10 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqLhnfmZOalDaTeLQIKlRmi8wyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c1eiYlcO24fXxaTfGF7s25sa.png?f=user_large

(Op mijn garage: noord zijn bomen, zuid de woningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
zx9r_mario schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Ik wil ook een keer panelen op het dak van het huis, maar dat kan nog een dingetje worden ivm asbest dakbeschot. Paar bedrijven gecontacteerd, maar als er asbest onder zit doen ze het niet.
nickko schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Zelf het asbest verwijderen kan alleen als het dakbeschot geschroefd is, volgens mij werd dit veelal niet geschroefd maar gespijkerd. Als dit het geval is en er nog dakpannen overheen liggen dan is het genoeg op één van de platen zelf te vervangen door een niet-asbesthoudend plaat. Daar kan je dan de kabels door naar binnen brengen. Dakleien mag je sowieso niet zelf verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bij brand in een bedrijf met zonnepanelen op het dak worden stukjes kilometers ver teruggevonden. NIet echt fijn: https://solarmagazine.nl/...aangetroffen-in-weilanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

'een bedrijf' = houthandel.
Brand daar geeft een thermiek als een vulkaan.
Wel vervelend, inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54
Heeft er iemand een idee wat 'goede' merken zijn qua duurzaamheid/mensenrechten?

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57124636
Xinjiang produces about 45% of the world's supply of the key component, polysilicon, the research by the UK's Sheffield Hallam University says.
It says the material is obtained under a massive system of coercion, a claim denied by the Chinese authorities.
https://fd.nl/economie-po...zonnepanelen-uxe1caWobWSE
Het zijn merken, zoals Longi Solar, Jinko Solar, JA Solar en Trina Solar, waarvan bekend is dat zij leveringscontracten hebben met de verdachte polysiliciumverwerkers.
LG lijkt in Zuid-Korea te zitten wel voor de Neon reeks; https://www.solar4ever.com.au/NotMadeinChina.php
However, if we take a pragmatic approach, then Fronius inverters, single or three phase, are made in Austria, and Q.Cells Duo+ or LG NeON panels are made in South Korea by South Korean owners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Barryvdh schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:24:
Heeft er iemand een idee wat 'goede' merken zijn qua duurzaamheid/mensenrechten?

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57124636
[...]
https://fd.nl/economie-po...zonnepanelen-uxe1caWobWSE
[...]
LG lijkt in Zuid-Korea te zitten wel voor de Neon reeks; https://www.solar4ever.com.au/NotMadeinChina.php
[...]
Ik heb mijn installateur de keuze uit de Nederlandse producten Exasun en Elsun gegeven. Er zullen vast nog onderdelen in China gemaakt worden ben ik bang, maar in ieder geval overwegend Nederlandse producenten.

Op mijn eerdere vraag werd de REC-group voorgesteld als Europese fabrikant en LG en/of Panasonic (wellicht) als niet-Europese fabrikanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54
bvdbos schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Ik heb mijn installateur de keuze uit de Nederlandse producten Exasun en Elsun gegeven. Er zullen vast nog onderdelen in China gemaakt worden ben ik bang, maar in ieder geval overwegend Nederlandse producenten.

Op mijn eerdere vraag werd de REC-group voorgesteld als Europese fabrikant en LG en/of Panasonic (wellicht) als niet-Europese fabrikanten...
Thanks. Bij Coolblue wordt zo te zien ook REC als optie aangeboden en daar staat inderdaad:
REC is een betrouwbare fabrikant oorspronkelijk uit Noorwegen met productielocatie in Singapore.
Het is alleen lastig om erg echt iets over te vinden. Dat ze er nergens iets over vermelden zal wel betekenen dat ze allemaal niks kunnen garanderen over waar de componenten ed. vandaan komen verder. Maargoed, dan is LG en REC waarschijnlijk wel een acceptabele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-07 11:10
Proton_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:48:
[...]
Ik denk niet dat de meeste camera lensen in een telefoon een verticale beeldhoek van 180o hebben.

@Ronald Je zal de verticale beeldhoek moeten weten van de camera die je gebruikt voor de panorama foto om de conversie pixels naar graden goed te kunnen doen. (En de camera verticaal waterpas houden tijdens het maken van de panorama foto, lastig!)

Meestal wordt door de fabrikant van een foto camera/telefoon een 35mm equivalent focal length gespecificeerd, daarmee kan je de verticale beeldhoek uitrekenen.

hoek= 2*arctan(d/(2*f)) waarbij f dan je 35mm equivalent focal length is en d de hoogte van een 35 equivalent, en dat is 24mm.

Voorbeeldje:
Volgens de fabrikant van mijn telefoon zit er een lens in met een 35mm equivalent focal length van 26mm.
Dit betekend dan dat de verticale beeldhoek als ik de telefoon in landscape orientatie gebruik om een foto te nemen dan 2*atan(24/(2*26)) = 49.5o is, en dus de bovenste helft van een foto ~25o voorsteld.

Als ik mijn telefoon in portrait mode zou gebruiken is d 36mm en de verticale beeldhoek dus 2*atan(36/(2*26)) = 69.4o en dus de bovenste helft van een foto ~35o.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@PentaClover Het resultaat wat ik met de Streetview 360 foto krijg zit voldoende in de buurt, zie horizon profiel eerder, dat klopt in grote lijn... en dat was het doel ;-)

Zelfs de 4 meter verschil tussen de voor en achterkant van het dak komt er uit in de hourly simulatie van PVGIS. (Het verschil is 10kWh per paneel/jaar, maar ik verwacht ook alleen in de winter een echt verschil omdat de set dan in slagschaduw zal liggen. De meest noordelijke panelen gaan eerder zon pakken)

Mijn doel was een simulatie uitvoeren wat het mijn ontwerp zou doen met SolarEdge omvormers; Antwoord: marginaal, maar eigenlijk alleen bij zonsopgang/ondergang in de winterhelft van het jaar een paar watt blocking... en daar boeit het niet (mijn ontwerp heeft ergens een eigen topic als je echt nieuwsgierig bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 13:13
Ik kan de info die ik zoek even niet terugvinden dus ik stel mijn vraag even hier. Iemand in de straat vertelde mijn vriendin gisteren dat zijn zonnepanelen niet meer terugleverden wegens te hoge netspanning. Nu heb ik daarover hier ergens een uitgebreider relaas gelezen met wat je richting je netbeheerder kunt ondernemen om daar iets aan te doen. Dat zoek ik dus, maar ik vroeg me ook af, en meen dat in dat topic daar ook iets over stond, of dat te maken heeft met een aansluiting op 1-fase vs 3-fase.

Misschien dat een kenner hier daar wat licht op kan laten schijnen?

Ik heb zelf een 3-fase aansluiting en via het HomeWizard Energy windows-programma van @Daveth kan ik de spanning op de fasen bij mij uitlezen. Dat zit nergens in een kritieke zone, op zonnige momenten. Ik hoopte dat ik de betreffende buurman wat nuttige informatie kan verschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
@Gramser Je buurman moet ook even het voltage in de gaten houden (in de interface van de omvormer of door uitlezen slimme meter.
Als je boven de 253V komt hoort je omvormer uit te schakelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat is dus wat ik probeerde te omschrijven - dat gebeurt dus vermoedelijk en daarom kan hij op die momenten niet terugleveren. Zelf kun je daar niet heel veel aan doen volgens mij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Gramser
Of er iets aan te doen is, ligt aan het merk omvormer en de toegang tot de installatie menus 8)
Maar aanpassen van beveiligingen is meestal niet slim (lees: slecht voor je overige apparatuur)

Maar je geeft erg weinig info:
- merk omvormer
- lengte AC bekabeling naar de omvormer
- diameter AC bekabeling
- 1-of 3-fase omvormer
- Hoeveel WP hangt eraan en hoeveel kW is de omvormer.

@twain4me heeft er wel eens iets over geschreven
twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Als jij op 3-fase geen hoge waardes meet, gedurende de zonnige dag, dan zou ik de buren eerst eens kritisch naar het elekrische AC circuit laten kijken. Slecht elektrisch kontakt is ook een oorzaak voor een te hoge spanning.
Of een te hoge weerstand door te dunne draadjes.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:34

twain4me

AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:32:

Als jij op 3-fase geen hoge waardes meet, gedurende de dag, dan zou ik de buren eerst eens kritisch naar het elekrische AC circuit laten kijken. Slecht elektrisch kontakt is ook een oorzaak voor een te hoge spanning.
Dat dus.

Disclaimervoor wat ik schreef, dat kwam ver uit mijn geheugen YMMV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
@Gramser Als te hoog voltage voorkomt (bij de meter) dan kan je de netbeheerder bellen en die kan dan zaken aanpassen of eerst onderzoek komen doen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:32:
@Gramser
Of er iets aan te doen is, ligt aan het merk omvormer en de toegang tot de installatie menus 8)
Maar aanpassen van beveiligingen is meestal niet slim (lees: slecht voor je overige apparatuur)

Maar je geeft erg weinig info:
- merk omvormer
- lengte AC bekabeling naar de omvormer
- diameter AC bekabeling
- 1-of 3-fase omvormer
- Hoeveel WP hangt eraan en hoeveel kW is de omvormer.

@twain4me heeft er wel eens iets over geschreven
twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Als jij op 3-fase geen hoge waardes meet, gedurende de zonnige dag, dan zou ik de buren eerst eens kritisch naar het elekrische AC circuit laten kijken. Slecht elektrisch kontakt is ook een oorzaak voor een te hoge spanning.
Ik weet ook niet meer dan wat ik schrijf - ik heb geen getallen beschikbaar, dus ik kan ook niet staven wat hij tegen mijn vriendin vertelde. Ik was op zoek naar dat topic, dus dank voor je links, en ik ben weer wat wijzer. Ik heb in ieder geval zélf nooit een probleem ervaren, en andere buren voor zover ik weet ook niet. Dus als ik hem weer spreek, weet ik nu waarop ik hem vast kan wijzen - waarvoor dank!
Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic