Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 595.877 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Bewust, Gaat teveel off topic voor waar het vandaan komt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:47
fsfikke schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:33:
Dat heeft elke bouwmarkt dan weer :p
Verhip, dat is een gewone 3-aderige 220V kabel... :F

Ging me er eigenlijk vooral om of dit veilig kan, zo met 2 panelen op 1 micro direct op het lichtnet in de schuur.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Bewust, Gaat teveel off topic voor waar het vandaan komt
Hier staat wel een uitleg over de werking van halfcell panelen
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
(ook uit dat topic)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Hier staat wel een uitleg over de werking van halfcell panelen
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
(ook uit dat topic)
Ah, ik moet meer links aanklikken, had niet door dat je de uitleg al had gegeven. thanks

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Verhip, dat is een gewone 3-aderige 220V kabel... :F

Ging me er eigenlijk vooral om of dit veilig kan, zo met 2 panelen op 1 micro direct op het lichtnet in de schuur.
Mag niet meer direct op een stopcontact....(al ben ik ook niet heilig O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:42:
Mag niet meer direct op een stopcontact....(al ben ik ook niet heilig O-) )
Dat is niet een antwoord op de vraag of het veilig kan... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@hoevenpe
Dat vraagt de verzekering zich ook niet af, of het veilig kan...maar is/was. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Zie dat het bij Winkelman inderdaad goedkoper is, maar een 'aansluitkabel set' met 220V stekker lijken ze dan weer niet te hebben. In de schuur een PV-verdeler monteren kan natuurlijk ook, maar was juist gecharmeerd van de eenvoud van deze oplossing.
Hoeveel ruimte heb je precies, heb hier ook nogal wat gebruikt spul voor verkoop?

En nee zo in stopcontact is niet veilig, je vriezer is nu met 16 ampère beveiligd en dan met 19

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 14-05-2021 10:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Direct op een stopcontact kan met een voldoende kleine omvormer, <500W, en mag in een huis van voor 2015. Toen zijn de regels aangepast. De NEN1010 is van toepassing op de huisinstallatie. Niet op wat daar met een stekker op is aangesloten. Ook blijft de NEN1010 versie ten tijde van de bouw de voor dat huis geldige versie, tenzij er aan de electrische installatie 'grote' veranderingen zijn aangebracht, dan zijn voor die veranderingen de regels van de NEN1010 van dat moment geldig. Zie topicstart. (wdb op te schonen)

Met een stekker aangesloten zaken maken nimmer -deel uit van de installatie-, ze zijn er slechts op aangesloten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@hoevenpe zijn mijn reactie boven jou.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:48
fsfikke schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:33:

[...]

'Duur' en 'te duur' zijn twee verschillende dingen, gemak heeft ook zijn prijs.
Wat is het verschil in gemak hier dan? (volgens mij alleen het bij elkaar klikken van het winkelmandje? ;) ).
Als je bij Winkelman deze erbij besteld is het aansluiten verder triviaal en heb je geen PV verdeler nodig, alleen even een stukje snoer met een stekker waterdicht er aan zetten?

Je zit toch niet zonder reden op een Tweakers forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Hoeveel ruimte heb je precies, heb hier ook nogal wat gebruikt spul voor verkoop?

En nee zo in stopcontact is niet veilig, je vriezer is nu met 16 ampère beveiligd en dan met 19
Ik heb dat document van ABB grondig zitten bestuderen, en ik denk dat ik deze nu snap:

Het stopcontact kan maximaal 16A geleverd krijgen vanuit het net (Bepaald door de zekering/automaat in je groepenkast)

Ga je 500W toeleveren via een stekker, dan voeg je (bijna) 3A toe aan de groep, en kan er dus 19A door de bedrading van die groep gaan voor de automaat zijn werk gaat doen. De bedrading is als het goed is ontworpen voor 16A... 19A is meer... Dat gaat meestal goed... maar stel je plugt nog een setje in van 3A... of nog een... Ooooops.

Bij het document van ABB gaat het over de interne bekabeling in de groepenkast (Doorgaans ontworpen voor 40A). Met 35A uit het net (bij een 1x35A aansluiting) en 13A uit een 3kW omvormer stel je bij voluit bedrijf van gebruikersgroepen en de zonnepanelen tegelijk de groepenkast bloot aan 48A. Komt als ik het allemaal goed begrijp op hetzelfde neer.

Parallelle invoeding is dus tricky, maar het wordt wel massaal gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ overbelasting
In de pré 2015 versie NEN1010 mocht ~500W / ~2,25A op een bestaande groep ingevoed.
Bedrading kan in de meeste situaties volgens die zelfde NEN1010 -_27A_- hebben.
Er worden gewoon wandcontactdozen verkocht die maar goedgekeurd zijn voor 10A...

Ja, je gaat dichter naar de grenzen.
Nee, als alles in orde is gaat er niets mis.

Als er echter al problemen in de installatie zijn manifesteren die zich eerder, met alle mogelijke consequenties.

Overigens; bij een 25A hoofdzekering met 16A solargroep, kom je maar tot 41A. Mwoah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
onetime schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:20:
Overigens; bij een 25A hoofdzekering met 16A solargroep, kom je maar tot 41A. Mwoah...
Yep, met een 25A 1 en 3 fase aansluiting loopt het in de praktijk wel los... Zeker met 3 fase omvormers.
Maar straks gaan we loadbalancing doen met auto-accus.. nog meer paralelle invoeding dus

35A en 40A hoofdaansluitingen... Even opletten;
Voor die aansluitingen is de oplossing is met gruwelijk veel woorden omschreven... Simpelste is de suggestie op pagina 8.

code:
1
2
3
4
5
Hoofdschakelaar ----- 40A installatieautomaat ----- Gebruikersgroepen
                  |
                  --- 16A alamat ----- Zonnepanelen
                  |
                  --- ??A alamat ----- Auto

Diagrammetje geld voor 1 en 3 fase natuurlijk... De auto zal niet vaak op 1x16 gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Yep, met een 25A 1 en 3 fase aansluiting loopt het in de praktijk wel los... Zeker met 3 fase omvormers.
Maar straks gaan we loadbalancing doen met auto-accus.. nog meer paralelle invoeding dus

35A en 40A hoofdaansluitingen... Even opletten;
Voor die aansluitingen is de oplossing is met gruwelijk veel woorden omschreven... Simpelste is de suggestie op pagina 8.

code:
1
2
3
4
5
Hoofdschakelaar ----- 40A installatieautomaat ----- Gebruikersgroepen
                  |
                  --- 16A alamat ----- Zonnepanelen
                  |
                  --- ??A alamat ----- Auto

Diagrammetje geld voor 1 en 3 fase natuurlijk... De auto zal niet vaak op 1x16 gaan
toon volledige bericht
Zucht, en alleen maar omdat iemand vroeg of een aps600 met stekker in stopcontact mag.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Zucht, en alleen maar omdat iemand vroeg of een aps600 met stekker in stopcontact mag.....
Ik zag dat de B40/30 mA ABB aardlekautomaten weer op voorraad waren bij sander vunderink.
Ik plug mijn SMA 2.5 met sunpower paneeltje weer in het stopkontakt in de keuken.
8)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Ik zag dat de B40/30 mA ABB aardlekautomaten weer op voorraad waren bij sander vunderink.
Ik plug mijn SMA 2.5 met sunpower paneeltje weer in het stopkontakt in de keuken.
8)
Oh ik doe het ook regelmatig, ook 2 kW omvormers, je mot wat om te testen.

B40??? Voor 40 nominaal neem ik aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
3x Aardlekautomaat ipv 3x aardlekschakelaar voor mijn huisgroepen.
Maar straks komt de forumpolitie weer ivm //offtopic

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:20:
@reneeke1970
3x Aardlekautomaat ipv 3x aardlekschakelaar voor mijn huisgroepen.
Maar straks komt de forumpolitie weer ivm //offtopic
Dan b25 neem ik aan? Of heb jij 3×35 .

Ik heb maar vier groepen per fase, en 64 ampère kan wel door 6 kwadraat, want dat gaat naar de 16 automaten toe, dus ik gebruik die extra onzin niet ,kan maar voeden met 50 ampère

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Met B40 bescherm ik mijn bedrading, niet de hoofdzekering.
25A (hoofd) + 25A (PV) = 50A (theoretisch, want het zit bij mij over 3 fases met 3 omvormers verdeeld)
Dan blijft de hoofdzekering heel, maar smelt de bedrading. (alles is op 40A belegd nu)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
Vraagje. ik heb 2 setjes van 2 panelen in een oost/west opstelling. Dit zijn 2 plug&play setjes. Het ene setje zijn 2 panelen van 250W en de andere 2 panelen van 300W. Beide op een Mastervolt Soladin 600.
Is er een mogelijkheid dat ik die 2 losse omvormers kan vervangen voor 1 SMA SUNNY BOY 2100TL?

Specs van die SMA:
Ingang (DC)
Max. DC-vermogen (@ cos ϕ=1): 2200 W
Max. DC-spanning: 600 V
MPP-spanningsbereik 200 V – 480 V
Nominale DC-spanning 400 V
Min. DC-spanning / start DC-spanning 125 V / 150 V
Max. ingangsstroom / max. ingangsstroom per string 12 A
Aantal onafhankelijke MPP-trackers / strings per MPP-tracker 1 / 2

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14
Rudi Vader schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:38:
Vraagje. ik heb 2 setjes van 2 panelen in een oost/west opstelling. Dit zijn 2 plug&play setjes. Het ene setje zijn 2 panelen van 250W en de andere 2 panelen van 300W. Beide op een Mastervolt Soladin 600.
Is er een mogelijkheid dat ik die 2 losse omvormers kan vervangen voor 1 SMA SUNNY BOY 2100TL?

Specs van die SMA:
Ingang (DC)
Max. DC-vermogen (@ cos ϕ=1): 2200 W
Max. DC-spanning: 600 V
MPP-spanningsbereik 200 V – 480 V
Nominale DC-spanning 400 V
Min. DC-spanning / start DC-spanning 125 V / 150 V
Max. ingangsstroom / max. ingangsstroom per string 12 A
Aantal onafhankelijke MPP-trackers / strings per MPP-tracker 1 / 2
Ik ben bang van niet: "Min. DC-spanning / start DC-spanning 125 V / 150 V" en ik denk niet dat je dat haalt, de meeste panelen zitten rond 35 volt dus je zal net de helft halen per kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Gman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Ik ben bang van niet: "Min. DC-spanning / start DC-spanning 125 V / 150 V" en ik denk niet dat je dat haalt, de meeste panelen zitten rond 35 volt dus je zal net de helft halen per kant.
Ok, Dank voor de info. Ik ben eigenlijk opzoek naar een vervanging voor die Mastervolt omvormers en dan eigenlijk in 1 apparaat. Als iemand een tip heeft.....

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Rudi Vader schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Ok, Dank voor de info. Ik ben eigenlijk opzoek naar een vervanging voor die Mastervolt omvormers en dan eigenlijk in 1 apparaat. Als iemand een tip heeft.....
APS QS1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
onetime schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:54:
. Ook blijft de NEN1010 versie ten tijde van de bouw de voor dat huis geldige versie, tenzij er aan de electrische installatie 'grote' veranderingen zijn aangebracht, dan zijn voor die veranderingen de regels van de NEN1010 van dat moment geldig. Zie topicstart. (wdb op te schonen)
Rechtensverkregen nivo is de terminologie die we daar voor zouden moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@twain4me al heb je gelijk, dat moet ook weer uitgelegd worden... en dan heb je mijn tekst, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:48
Inderdaad, lijkt me een perfecte oplossing voor deze situatie, ieder paneel een eigen mppt, nauwelijks tot geen aftopping met je panelen en als je een beetje avontuurlijk bent heb je ook nog monitoring per paneel, mooier kan haast niet voor dat geld (ca € 285,-? ex. verzendkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
hoevenpe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:15:
[...]

600 euro na btw aftrek valt toch wel mee?
Die btw aftrek kun je waarschijnlijk wel vergeten als je al panelen hebt. Bij het forfait moet je ook je bestaande panelen meerekenen, dan blijft er weinig over. Nog afgezien van de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:20:
@reneeke1970
Met B40 bescherm ik mijn bedrading, niet de hoofdzekering.
25A (hoofd) + 25A (PV) = 50A (theoretisch, want het zit bij mij over 3 fases met 3 omvormers verdeeld)
Dan blijft de hoofdzekering heel, maar smelt de bedrading. (alles is op 40A belegd nu)
Nou heb je zon mooie meterkast, maar geen 6 kwadraat, jonge jonge

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@reneeke1970
Van iedere kleur een doos van 100 mtr in de schuur.
Die dozen zijn zwaar, til me een ongeluk iedere keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Goede dag,

Vandaag een elektrischen een meterkast opnieuw ingedeeld en sinds dien een melding van de SMA omvormer. Rood lampje brand.
Iemand een idee wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Adriaan71
- Zekeringautomaat of aardlekautomaat terug ingezet?
- fase en nul omgedraaid? Of slecht of geen kontakt met de automaat?
- aarde niet goed terug aangesloten in de MK?

Kun je niet inloggen in de omvormer om te zien welke foutmelding je hebt?
Misschien is morgen de storing automatisch gereset als de omvormer weer opstart met DC condities.

Edit: fijn zo een berichtje terug.

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:19
Mijn Growatt 3000-S die voorheen in de kelder hing, heb ik sinds afgelopen weekend in gebruik genomen in m'n nieuwe garage (met die tijdelijke opstelling met 3 panelen).
Het was me in de kelder niet zo opgevallen, maar waar die nu hangt is een irritante pieptoon vanaf ongeveer 5 m afstand duidelijk merkbaar. Deze wil je echt niet in een verblijfsruimte of trapgat hebben hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:02:
[...]Dan is paneel spanning te laag, heb je zelf getest.
Ik heb toch gewoon schaduw panelen met 50 watt en zon panelen met 200 watt, dus iets klopt er niet
Om hier nog even op terug te komen...
Met 2 panelen in de volle zon en 1 voor >70%, bleef de stringspanning op ~84V hangen (Vmmp = 42.5 V). Het 3de paneel had in beginsel voor 2/3 mee kunnen doen. Dus de optimale stringspanning was ~110V geweest.
Ik weet niet of dat nu aan de Tigo of de Growatt licht. Die laatste is voor wat betreft schaduwmanagement te stom om te poepen, om het even plat te zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:33:
@Adriaan71

Misschien is morgen de storing automatisch gereset als de omvormer weer opstart met DC condities.

Ga maandag alles nameten. Je hoort uiteraard van me wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Om hier nog even op terug te komen...
Met 2 panelen in de volle zon en 1 voor >70%, bleef de stringspanning op ~84V hangen (Vmmp = 42.5 V). Het 3de paneel had in beginsel voor 2/3 mee kunnen doen. Dus de optimale stringspanning was ~110V geweest.
Ik weet niet of dat nu aan de Tigo of de Growatt licht. Die laatste is voor wat betreft schaduwmanagement te stom om te poepen, om het even plat te zeggen :+
Nee jij begrijp anders, met jou voeding heb je getest dat vanaf 21? Volt de tigo gaat werken.
Heb je nu een paneel met één derde deel in schaduw, zakt ie onder 20 volt en stopt de boel er dus mee.
Panelen met hoge voltage zullen dit probleem niet geven
Ik zie in mijn logging tenminste nooit panelen met 0 watt.
En dat je een domme omvormer hebt maakt niet uit, tigo bepaalt de spanning, krijgt geen enkele omvormer een spelt tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 15-05-2021 15:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 Tigo kan alleen de stroom die de omvormer ziet van het paneel verhogen (dus spanning verlagen). Als de omvormer die hogere stroom niet gaat vragen gebeurt er niets.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:40:
@reneeke1970 Tigo kan alleen de stroom die de omvormer ziet van het paneel verhogen (dus spanning verlagen). Als de omvormer die hogere stroom niet gaat vragen gebeurt er niets.
Uh we hebben het niet over omvormer en tigo maar over tigo en paneel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 je kunt ze niet los zien, want Tigo kan niet boosten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:53:
@reneeke1970 je kunt ze niet los zien, want Tigo kan niet boosten :)
Zeggen we dat dan....
Zeg alleen dat ie er mee kan stoppen als paneel spanning te laag is, want hij heeft tenslotte een minimale waarde.
En als dus het paneel in de schaduw komt en er diode open gaan dan kan dat in theorie gebeuren

En tigo optimiser kun je in feite wel los zien want er is geen communicatie onderling.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 15-05-2021 16:02 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
Ik had de Tigo's getest door de paneelkant met een labvoeding van stroom te voorzien, en de stringzijde met twee verschillende (vermogens) weerstanden te belasten: 6.6, 27 en 50 ohm.
De resultaten staan hieronder.
De metingen bij 6.6 ohm verspringen wat. Ik regelde toen met stroombegrenzing van de voeding en las de spanning af; dat ging niet zo makkelijk. Was ook wat tijdsdruk want de weerstanden werden snel warm... Bij de 27 en 50 ohm heb ik gewoon spanning ingesteld en stroom afgelezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rnd4uWMOZZeNP0hZIefoU5pzToc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bGbU0PreL16n3w91XxxEHIhI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsG7Jj4cjavv6AeEKYjPcCD5Pmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GegdkFeZZQFAMzZcOy9dUBp5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRBzmTI3oAbXSRCUkLNiX4KU3wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wkW7QNqdoVpYIeYtBnxgDZDg.png?f=user_large
De Tigo gaat 'aan' als de paneelspanning >20 V, en weer uit als <16V.

Je ziet in de grafiek van 6.6 ohm dat de Tigo tot een lage spanning terug kan regelen als de weerstand laag is (oftewel: de stroom door de 'string' dus hoog). Maar ook de spanning van het paneel kan volgen (onderste twee grafieken, met name die van 50 ohm).
De reden dat de onderste twee punten in die grafiek van 50 ohm lijken af te wijken komt door de stroomopname van de Tigo zelf van grootte-orde 0.5 W.

In de specs staat ook dat de Tigo tot 0V terug kan regelen. Ik dacht eerst dat dat alleen de beveiligingsfunctie was. Maar als de lijntjes van beide grafieken gaan (vrijwel) door nul, zoals je aan de trendlijn door de meetpunten kunt zien. Zo'n Tigo is in ieder geval in staat om 20 V

Met alle drie de panelen vol in de zon is de stringspanning 120~123V, dus 40~41 V/paneel. Bij een stringspanning van 84V droeg het paneel in de schaduw dus maar 1~4 V bij.
Bij een string-stroom van bv. 10 A zou dat dan max. 40W zijn. Dus grootte-orde wat jullie noemen.
Maar het had 2/3*40V * 10A = ~270W kunnen zijn.

De Tigo's werken standalone en het zou ook erg ingewikkeld worden als iedere Tigo's voor zich begint te regelen. en dan heb je ook nog de stringomvormer. Er zou coördinatie moeten zijn.
Ik geloof niet dat dat met zo'n CCA gebeurt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee die doet alleen logging en eventueel die rapid shutdown

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@WackoH
Een Tigo maakt van schaduw dus geen zon. In hoeverre is een optimizer dan zinvol versus een omvormer die goed om kan gaan met schaduw. Bijvoorbeeld Effekta en Steca hebben goeie schaduwmanagment.

Tigo lijkt me meer een product voor verschillende oriëntaties dan voor keiharde schaduw, of zie ik dat verkeerd? Als 2/3 paneel schaduw heeft doet de Tigo niks meer. Terwijl een normale stringomvormer nog gebruik maakt van de diodes in het paneel.

En heb je de grafieken ook als tabel. Ik vind het lastig uit te lezen in de grafiek welk datapunt input bij welke output hoort.

Zelf heb ik ook ergens een optimizer geïnstalleerd, maar ik vraag me af of dat zinvol is (helaas geen logging op dat paneel). Misschien met bewolkt weer dat je er nog vermogen uit kan halen, maar blauwe hemel en keiharde schaduw is weinig winst denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 16-05-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@WackoH

Iets gaat niet goed in je meting, wat ik hier zie is dat het voltage altijd gelijk blijft +/- 3V maar het amperage verschillend is.

Ik weet niet of het zo zichtbaar is maar dit is de link naar mijn systeem.
https://smart.tigoenergy.com/p/carportsystem

Rechts in de balk kan je voltage of stroom kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2021 14:53 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rol-Co Wat is de inlognaam en wachtwoord? 8)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dre schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:57:
@WackoH
Een Tigo maakt van schaduw dus geen zon. In hoeverre is een optimizer dan zinvol versus een omvormer die goed om kan gaan met schaduw. Bijvoorbeeld Effekta en Steca hebben goeie schaduwmanagment.
Het zijn verschillende technieken die apart van elkaar zijn ontwikkeld. Mijn indruk is dat bypass diodes oorspronkelijk waren bedoeld om panelen tegen schade door defecte cellen te beschermen. Daarna zijn een aantal omvormer fabrikanten dat voor schaduwmanagement gaan gebruiken door slimmere MPP scan algoritmes toe te passen.
Tigo lijkt me meer een product voor verschillende oriëntaties dan voor keiharde schaduw, of zie ik dat verkeerd? Als 2/3 paneel schaduw heeft doet de Tigo niks meer. Terwijl een normale stringomvormer nog gebruik maakt van de diodes in het paneel.
In de brochure staat "Shade and mismatch tolerance" dus beide.
Zelf heb ik ze ook voor beide toepassingen gekocht: Ik heb 2 Qcells panelen van een installateur 'voor weinig' op de kop kunnen tikken. Die zijn alleen van ene iets lager vermogen. En 's ochtend heb ik last van slagschaduw waar de Growatt die toen op die string zat, helemaal niets mee kon.
Voor mismatch is er geen andere optie en werken ze volgens mij perfect (zolang het paneel met Tigo maar minder vermogen heeft dan de overige, want de spanning kan alleen naar beneden wordt geregeld om de stroomsterkte te houden).
En heb je de grafieken ook als tabel. Ik vind het lastig uit te lezen in de grafiek welk datapunt input bij welke output hoort.
Hieronder dan de meetdata zelf. Opklikken voor groot ;)
PS: Houd er rekening meer dat de meetopstelling niet ideaal was; (te) dunne draadjes en daarom (te) eel vermogensverlies. Het is ene wat uti de hand gelopen poging (die gelukt is) om vast te stellen dat er eentje defect was ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrgmc9r_ZEiH-Ax0zrtyfqm4-xk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/asrjEEtb29rfFdx7EkQRxYgR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOX3ZviQDbzSmIhZ0hy6zwQKSWs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nNvWT8MpiVYbu7xFFYEfn1vo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kgziOdvtCY8oIa4Oku3DR1rFbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g7ijY3JbvmRGzzfdrsQC5TcK.png?f=fotoalbum_tile
Zelf heb ik ook ergens een optimizer geïnstalleerd, maar ik vraag me af of dat zinvol is (helaas geen logging op dat paneel). Misschien met bewolkt weer dat je er nog vermogen uit kan halen, maar blauwe hemel en keiharde schaduw is weinig winst denk ik.
Een Tigo lijkt me in zo'n geval niet zinvol t.o.v. een SMA die iedere 6 minuten een schaduwscan doet.
Maar bv. een Goodwe doet dit maar 1x per uur. Dan is het wel zinvoller.

Ik heb nu dus 2 Tigo's op 3 panelen (is eigenlijk te veel, want string spanning kan onder min. spanning omvormer komen. Gaat om testen): 1 voor de harde schaduw van het huis en de andere voor de zachte schaduw van bomen die nu in blad komen. Dus ik ben benieuwd.

Ik zou de Growatt op deze tijdelijk opstelling, en de Goodwe (heeft primitief schaduwmanagement) die nu de string op het dak doet, een dagje om kunnen wisselen. Zowel de string als de 230VAC aansluitingen zijn gelijk. Alleen is het irritante in Nederland is dat de condities nooit gelijk zijn. Veel moeite voor twijfelachtige uitslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WackoH met voldoende stroom maar wel te lage spanning blijft je omvormer wel aan, mijn drie fase tenminste wel met 150 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:35:
@WackoH
Iets gaat niet goed in je meting, wat ik hier zie is dat het voltage altijd gelijk blijft +/- 3V maar het amperage verschillend is.
Dat past aardig met de observatie van de string zoals ik beschreef.
Een paneel in de schaduw levert natuurlijk wel wat vermogen; dat kan goed bij die 3V passen (3V x 10A - 30W; lijkt me typische een schaduw-opbrengst).
Als de overige panelen ook schaduw krijgen of er een wolk komt, zal het amperage van de string dalen. Daarmee zou de spanning van de Tigo omhoog moeten gaan. Zie je dat dan ook?

Maar het kan zijn dat de Tigo als minimale spanning 3V heeft. Misschien moet ik eens testen. Meest extreem door de stringzijde via de multimeter kort te sluiten. Dan zou de weerstand een paar honderste Ohm zijn. Dat is wel een beetje griezelig (al zou het moeten gaan); ik krijg op korte termijn vast geen 2de RMA bij Tigo voor elkaar ;)

Mijn 'meetopstelling' is natuurlijk maar primitief. Ik had als belasting een 'domme' weerstand terwijl in het echie er een 'intelligente' omvormer aan hangt. Ook is de stroom die mijn labvoeding kan opwekken (als 16 jarige ooit zelf gemaakt :9 ) zo'n 2.2 A (met max. 43 V). Het is niet zo'n modern geschakeld prul, maar een lineaire voeding met een trafo. Deze stookt de volts die niet naar buiten gaan, op aan warmte. Dus metingen moeten wel een beetje snel anders rook ik weer eens TIP2955 op >:) Dat heb ik het laatste decennium weten te vermijden.
Nee, helaas niet zichtbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:52:
@WackoH met voldoende stroom maar wel te lage spanning blijft je omvormer wel aan, mijn drie fase tenminste wel met 150 volt
Klopt. 'Uit' was niet het juiste woord. 'Standby' is beter.
Levering stopt en de omvormer ging 60 s aftellen. Ik vermoed dat de voeding dan uit het lichtnet komt. Daarna startte hij opnieuw op en toen bleef de spanning >70V (min. MPPT spanning).
Met de Finder die er nu als kWh op zit kan ik dan meteen zien wat dat standby verbruik dan is. Growatt specificeert die niet, bv. Goodwe noemt ergens 5 W.

Zo, dat was het wel weer even voor vandaag; het is niet mijn draadje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De 11 jaar oude SMA omvormer bij mijn ouders heeft de geest gegeven.
Ik heb ter vervanging deze omvormer geselecteerd: GOODWE 2500-XS OMVORMER (DC SWITCH/WIFI), kost incl. verzendkosten zo’n 420 euro.

De DC kabels zijn nu op de omvormer aangesloten met MC3 connectoren.
Ik kan in de gebruiksaanwijziging van deze Goodwe alleen vinden: Er zijn vier soorten DC-connectoren: DEVALAN, MC4, AMPHENOL H4 en QC4.10. NB: De gebruikte DC-connector wordt weergegeven in de accessoiredoos.

Zijn dit eigenlijk allemaal dezelfde connectoren en uitwisselbaar, of zit hier wel verschil tussen? Anders weet ik niet welke verloopkabeltjes of nieuwe connectoren ik moet bestellen? :?

Is er eventueel ook een mogelijkheid om deze connectoren zonder speciaal gereedschap vast te maken, of ontkom ik er niet aan om deze ook te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:35:
@WackoH

https://smart.tigoenergy....sid=46365&date=2021-05-16

Rechts in de balk kan je voltage of stroom kiezen.
Dan moet je ff een public link aanmaken dan kunnen ze het zien, die zelf benoemde Tigo expert's
:X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADHE8JpJdwgYTZQ0BXMq-UibnVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhMrx56XtPJJDsmaA8FpGIQn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@rube de XS van Goodwe gebruikt MC4 connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rube
Misschien de panelen ook maar meteen vernieuwen voor iets beters 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 07:35:
Nee die doet alleen logging en eventueel die rapid shutdown
Sorry, moet er toch nog eentje doen nu ik het Tigo document "TIGO-impedance-matching-eng-02-20-13.pdf" nog eens heb gelezen. Daarin staat het namelijk anders, nl. dat er wel tweeweg communicatie met afstemming is:
The process starts with the Optimizer sensing the input parameters at each module. This information is
transmitted from each module in the system to the MMU [=management unit]. The MMU collects voltage, current, and temperature of each module. The central processor at the MMU is able to obtain the exact I-V properties of each module (including its desired Vmp), calculate their impedance matching factors and transmit these back to the Optimizers. With access to the input variables, computation of the operating point to maximize the output of the module and the string has been derived by several mathematicians.

Om aan te geven dat ze er echte wetenschap achter zit, laten ze dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps3rJGEKfkuQaOYAHsnIoGGutQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4YBfnbY2FPM501s3BZ0Y7v0F.png?f=user_large
en dan
The calculated Vmp point for each module is used to calculate impedance matching factors and transmit these back to each Optimizer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMK5V4tI-PMOQh31mO4-u2RHAAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0efxig1t4Uuq5wxPfiPXQn5N.png?f=user_large
The amount of current going around each panel is calculated by the MMU using information from each Optimizer on panel voltage, current and temperature. By changing the current flow through the panel the voltage on the panel can be readily adjusted so that the panel voltage is moved to its optimal operating point (Vmp).

Ik gebruik ze nu standalone. Moet ik toch eens zo'n compleet systeem op de kop tikken. Misschien gaat het dan anders 8)
Nu ga ik echt iets anders doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
rube schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:05:
De 11 jaar oude SMA omvormer bij mijn ouders heeft de geest gegeven.
Ik heb ter vervanging deze omvormer geselecteerd: GOODWE 2500-XS OMVORMER (DC SWITCH/WIFI), kost incl. verzendkosten zo’n 420 euro.

De DC kabels zijn nu op de omvormer aangesloten met MC3 connectoren.
Ik kan in de gebruiksaanwijziging van deze Goodwe alleen vinden: Er zijn vier soorten DC-connectoren: DEVALAN, MC4, AMPHENOL H4 en QC4.10. NB: De gebruikte DC-connector wordt weergegeven in de accessoiredoos.

Zijn dit eigenlijk allemaal dezelfde connectoren en uitwisselbaar, of zit hier wel verschil tussen? Anders weet ik niet welke verloopkabeltjes of nieuwe connectoren ik moet bestellen? :?

Is er eventueel ook een mogelijkheid om deze connectoren zonder speciaal gereedschap vast te maken, of ontkom ik er niet aan om deze ook te bestellen?
De + en de - zijn bij MC3 ook verschillend net als bij MC4, dus gewoon met een verloopje erop te gebruiken

https://www.marktplaats.n...tekkers-zonnepanelen.html bv,
Anders de MC3 stekkers dr af knippen en MC4 monteren, filmpjes hier over genoeg op YT te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:13:
@rube de XS van Goodwe gebruikt MC4 connectoren.
Hoe snel kun je aantwoord krijgen _/-\o_
AUijtdehaag schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:16:
@rube
Misschien de panelen ook maar meteen vernieuwen voor iets beters 8)
De panelen zijn iets minder oud, uit 2015 (ooit eens omvormers gewisseld, dus die was een stuk ouder). De opbrengst is voorlopig nog wel voldoende voor hen, dus de panelen laten we nog even liggen.
PClop schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:19:
[...]
De + en de - zijn bij MC3 ook verschillend net als bij MC4, dus gewoon met een verloopje erop te gebruiken

https://www.marktplaats.n...tekkers-zonnepanelen.html bv,
Anders de MC3 stekkers dr af knippen en MC4 monteren, filmpjes hier over genoeg op YT te vinden.
Top!

[ Voor 28% gewijzigd door rube op 16-05-2021 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:57
Vraag; ik heb in mijn garage 7x een Philips/ Stecagrid 500 omvormers hangen, indien de zon vol op de panelen staat en de spanning oploopt tot boven 247 Volt bij de omvormers uitgang ,schakelen er konstant 1 of 2 omvormers uit, hier heb ik last van sinds verleden jaar 2 buren grote zonnepaneel installaties hebben laten aanleggen.
Ik heb geprobeerd de spanning te verlagen door er een transformator tussen te zetten maar dit werkte niet.
Ik wil nu de 7 omvormers vervangen door 1 omvormer, welke raden jullie mij aan en hoe sluit ik het aan, ik heb dus nu 7 x een plus en 7 x een min kabel vanaf het dak in mijn garage.
De zonnepanelen liggen op mijn schuine dak en garage dak, deze laatste krijgen in de namiddag steeds meer schaduw van mijn huis (dak).

Alvast bedankt voor de reacties,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Vraag: is het acceptabel om 2,5 mm2 VD-kabels te gebruiken van meterkast naar zonnepanelen (micro-omvormers) over lengte van ca. 17 meter? Max vermogen PV wordt ca. 3300 WP op 1 fase aansluiting. Veiligheidshalve zou het geen probleem moeten zijn maar lees her en der wat over vermogensverliezen over de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:21:
@Rol-Co Wat is de inlognaam en wachtwoord? 8)
@WackoH

Probeer nog eens :)

https://smart.tigoenergy.com/p/carportsystem

@PClop
Heb je mij nooit horen zeggen ;)
Die link had ik ook wel, echter gebruik hem nooit, gebruik heel af en toe de app en verder pvoutput :)

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Heb een offerte gekregen voor zonnepanelen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhvRPMXThryGmP1DoXsEfoUIbmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUzuPstSNYFu6jxCErjn00Hw.jpg?f=fotoalbum_large

Vindt dit zeer aan de prijs, daarom zit ik even te kijken naar ander aanbieders… alleen overal zijn het van die cowboys heb ik het idee.

Iemand een suggestie waar ik een offerte kan laten maken, moet gewoon een fatsoenlijke aanbieder zijn die werken met (bij voorkeur) SolarEdge ivm monitoring via eigen platform. Dank!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hans4545 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:18:
Vraag; ik heb in mijn garage 7x een Philips/ Stecagrid 500 omvormers hangen, indien de zon vol op de panelen staat en de spanning oploopt tot boven 247 Volt bij de omvormers uitgang ,schakelen er konstant 1 of 2 omvormers uit, hier heb ik last van sinds verleden jaar 2 buren grote zonnepaneel installaties hebben laten aanleggen.
Ik heb geprobeerd de spanning te verlagen door er een transformator tussen te zetten maar dit werkte niet.
Ik wil nu de 7 omvormers vervangen door 1 omvormer, welke raden jullie mij aan en hoe sluit ik het aan, ik heb dus nu 7 x een plus en 7 x een min kabel vanaf het dak in mijn garage.
De zonnepanelen liggen op mijn schuine dak en garage dak, deze laatste krijgen in de namiddag steeds meer schaduw van mijn huis (dak).

Welke van die zeven kijken allemaal dezelfde kant op en hebben dezelfde schuinte?
Die kun je namelijk in serie zetten en dan verkrijg je de hogere spanning die een reguliere omvormer nodig heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 13:30

Het probleem zit hem in het feit dat de spanning bij jou te hoog oploopt nadat je buren ook panelen hebben gelegd. Als die spanning bij jou oploopt naar 247 volt wat voor spanning meet je dan in de meterkast?

Als je een andere omvormer gaat gebruiken dan zal deze waarschijnlijk ook in de problemen raken door de te hoge netspanning, tevens het aansluiten van de 7 setjes panelen zal ook niet handig zijn.

Het kan best zijn dat de bekabeling vanuit je garage naar de meterkast toe in de loop van de tijd ook wat brakker is geworden. Als hierdoor teveel spanningsverlies optreed dan geeft dat die problemen met omvormers. Je hebt nu nog het voordeel dat er maar 2 uitvallen, als je 1 omvormer hebt dan knalt alles uit en verlies je meer energie.
Eigenlijk zou je de omvormers even uit moeten zetten, dan je spanning meten op het stopcontact. Dan een waterkoker van 2kW aansluiten en aanzetten en ondertussen nog een keer de spanning meten. Aan de hand daarvan kunnen we dan berekenen wat je spanningsverlies is bij een vermogen van 2kW. Heb je zelf enig idee hoeveel Wp je zonnepanelen zijn die je per omvormer aangesloten hebt?

Succes met meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:13:
Heb een offerte gekregen voor zonnepanelen:[Afbeelding]

Vindt dit zeer aan de prijs, daarom zit ik even te kijken naar ander aanbieders… alleen overal zijn het van die cowboys heb ik het idee.

Iemand een suggestie waar ik een offerte kan laten maken, moet gewoon een fatsoenlijke aanbieder zijn die werken met (bij voorkeur) SolarEdge ivm monitoring via eigen platform. Dank!
Winkelman of solar-bouwmarkt?
En heb je solaredge nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSLRURttuXF-v6Qq9774UW7So2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxvFKTbzHTYPMbZkf94bGR1N.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hans4545 @zuidhuis Voor solar gebruik is vanaf 2kW 4mm2 aangeraden. In verband met verliezen, opwarming en oplopende spanning. Als dat haalbaar is, doen. Zeker bij nieuw aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Toppe zie topicwarning, eigen topic aub :) zie ook het stappenplan om dan gelijk een goede topicstart te kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vraag; ik heb in mijn garage 7x een Philips/ Stecagrid 500 omvormers hangen,
Op zich is het een eigen topic waard, want je hebt een aantal opties.
De Steca500 is ook naar hedendaagse standaarden vrij efficiënt :)
Waarschijnlijk zijn het de achterste steca's (gezien vanaf de netaansluiting) die uitvallen?
Intern zijn ze doorverbonden door printspoortjes, dunner dan een kabel.
Je kunt dit dus het makkelijkst verhelpen door halverwege een tweede netaansluiting te maken, dat kost een Wieland plug van €2 (even goed kijken welke variant). Of gelijk twee erbij.
Vervangen voor een enkele grote omvormer kan ook, maar dan moet je goed op de stroom en spanning van de panelen letten. De Steca wil 5A en moderne omvormers doen eerder 10A.
Waarschijnlijk kom je dus het beste uit met 2 MPPTs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Hans4545
Welke panelen en hoeveel? En welke richting staan ze op. Ik zou een nieuw topic starten als ik jou was :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
onetime schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:32:
@Hans4545 @zuidhuis Voor solar gebruik is vanaf 2kW 4mm2 aangeraden. In verband met verliezen, opwarming en oplopende spanning. Als dat haalbaar is, doen. Zeker bij nieuw aanleg.
Dat is alleen nodig in een 1-fase installatie. Bij een 3-fasen systeem kun je probleemloos 10+ kW over 2.5mm² laten lopen, zeker zolang je het niet over vele tientallen meters gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik doe 4 a 5 kW over 1-fase 2,5mm2. Spanning is nooit hoger dan ~242V geweest. Op dit moment 226 Volt.

Netimpedantie bij omvormer op zolder is 0,27 Ohm. Inkomende voeding meterkast is 0,11 Ohm. Stukje kabel tussen meterkast en omvormer valt dus bij 16A zo'n 2,6 Volt over. Niet zo spannend vind ik :)

[Edit]
@onetime
Met 2 kW loopt er 9A. Over 2,5mm2 valt dan 1,4 Volt in mijn huis. Om dan te verzwaren naar 4mm2 lijkt me wat overkill ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Dre op 16-05-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Ik probeer te berekenen wat de opbrengst van nieuw te plaatsen panelen is op een leeg stuk je dak.
Een lager schuurtje, misschien dat ik hier nog 2 of 4 panel n kwijt kan.
Enige punt is dat na een en uur 2000hrs daar schaduw valt (rond deze tijd vh jaar).

Is er een tool die daar relening mee kan houden mbt de opbrengst? Meeste toola houden rekening met de hoek / oriëntatie maar verder niet.

Hoek kan ik zelf kiezen, oriëntatie is perfect (zzw).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Bij het Photovoltaic Geographical Information System van de EU kun je 'Use terrain shadows' kiezen en een 'horizon file' uploaden.
Dit klinkt als wat je wilt, maar ik heb er verder geen ervaring mee.

Overigens zou ik me over schaduw na 20:00 niet heel veel zorgen maken. Kost je misschien 10 of 20% opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Dre Ik reageer dan ook op een probleem situatie en geef aan dat het bij nieuw-aanleg is aanbevolen.
Precies om die reden en omdat bij aanleg meteen goed doen nauwelijks duurder is zodat je het nog terugverdient ook. Buiten het stukje extra veiligheid en kleinere kans op problemen. Zie topicstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuidhuis
@Dre over hoeveel lengte loopt jouw 2,5 mm2 draad?

@onetime : deze kabel ligt er al, anders zeker 4mm2 gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:30
_Apache_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:52:
Ik probeer te berekenen wat de opbrengst van nieuw te plaatsen panelen is op een leeg stuk je dak.
Een lager schuurtje, misschien dat ik hier nog 2 of 4 panel n kwijt kan.
Enige punt is dat na een en uur 2000hrs daar schaduw valt (rond deze tijd vh jaar).

Is er een tool die daar relening mee kan houden mbt de opbrengst? Meeste toola houden rekening met de hoek / oriëntatie maar verder niet.

Hoek kan ik zelf kiezen, oriëntatie is perfect (zzw).
Om 20:00 vandaag stond de zon (hier bij mijn huis) op 10.8o ten opzichte van het aard oppervlak.
Als ik voor 1kWp op 202.5o azimuth (zzw) door reken wat dit doet als er bij de avond zon die lager staat dan 10.8o alleen nog diffuse straling op de panelen komt, dan scheelt dit als de paneel tilt 15o is, op jaar basis slechts 16.3 kWh dat is ~1.7% van de opbrengst zonder schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At-yo6AQtYw17_pfbDrn7Y5YWAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qvuWCO9iQxsERqDUd5aUFjXW.png?f=user_large

Niet geheel verrassend het meeste verlies zit in de winter maanden als de zon laag staat.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:33:
@Adriaan71

Fase en Nul waren omgedraaid.
Is bij een aardlek automaat precies andersom als bij een gewone automaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Ja, het werkt. Bedankt!
Met gedownloade data heb ik wat plaatjes van 3 panelen (A2, A4 en A7) op 13 mei gemaakt. Bruine lijn is de spanning op de uitgang, lichtblauw het vermogen.
A7 komt in de schaduw (oost-orientatie?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BphEyDD1phyl-4Z73JSTmQl6TzU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lT48OSmlrVI2IA3TEMkidPdW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EbJbmPHaJBeFzoKJY0f_WLr3WQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TX66UDpILvfKg7NU8z2Wf4MT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZGRXT1Une9KngdVRgdLVswvu_M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/V55qW6u3nW3cxMOSeht3Vzyu.png?f=fotoalbum_tile

Op vallend vind ik verder dat vanaf ~11 uur ook de goede panelen de spanning op hun uitgang afregelen (en dus de stroom omhoog) terwijl de stroom vanuit de panelen niet erg verschilt zoals het onderstaande plaatje laat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ylYYl8oaQDWCEj9VZgdM_F6DWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jEJ5WXIw0Mf4Vdmyf0fIa2ay.png?f=user_large
Dit screenshot is van 12:34. Toen ging er ~10.5 A ampere door de string, meer dan wat 1 van de afzonderlijke panelen deed (zitten A en B nu op aparte strings?)
Dus iedere Tigo was aan het doen (of heb je ook panelen zonder Tigo?)
Leuk om te zien.
PClop schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:09:
[...]Dan moet je ff een public link aanmaken dan kunnen ze het zien, die zelf benoemde Tigo expert's
:X
Zo, waren we met het verkeerde been uit bed gestapt? :'(
Afgelopen nacht beter geslapen? O-)
Niemand houd je tegen om uit te leggen hoe het dan echt zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

zuidhuis schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:48:
@Dre over hoeveel lengte loopt jouw 2,5 mm2 draad?

@onetime : deze kabel ligt er al, anders zeker 4mm2 gekozen.
Circa 5 meter denk ik. Wat voor lengte heb jij en wat voor spanningsverschil meet jij? Haspeltje op een onbelaste groep kan handig zijn voor deze meting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Ja, het werkt. Bedankt!
Met gedownloade data heb ik wat plaatjes van 3 panelen (A2, A4 en A7) op 13 mei gemaakt. Bruine lijn is de spanning op de uitgang, lichtblauw het vermogen.
A7 komt in de schaduw (oost-orientatie?)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Op vallend vind ik verder dat vanaf ~11 uur ook de goede panelen de spanning op hun uitgang afregelen (en dus de stroom omhoog) terwijl de stroom vanuit de panelen niet erg verschilt zoals het onderstaande plaatje laat zien.
[Afbeelding]
Dit screenshot is van 12:34. Toen ging er ~10.5 A ampere door de string, meer dan wat 1 van de afzonderlijke panelen deed (zitten A en B nu op aparte strings?)
Dus iedere Tigo was aan het doen (of heb je ook panelen zonder Tigo?)
Leuk om te zien.
toon volledige bericht
A2 en A4 liggen naar oost, A7 ligt naar west maar het meest tegen het huis dus heeft een rand schaduw over de lange kant, behalve in de avond, b1 en b2 liggen west maar alle b zijn kleinere panelen van 340W, wel met dezelfde spec als de 410W, b3 b4 b5 liggen op zuid aan de andere kant van het huis.
Geen panelen zonder tigo en alles in 1 string.

Zo loopt de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWWRM5iBX__fIa7xaQUc7ls52r4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ra2ZfzqfsgnqqfsJxWmL5fs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e7tf5WJGGBwnU2KwlQohcaPSSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zaLaz1kRm3qUXpPc6OQw2kx.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 17-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
cville schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:53:
[...]

Nu de landscape oriëntatie nog :)
Ik heb de landscape versie er ook bij gezet (https://www.thingiverse.com/thing:4855833). Zelf niet kunnen testen.

Overigens zijn die clips van solarbouwmarkt identiek aan die van aliexpress.
Ik heb nog wel 10 van de 35 mm versie in de aanbieding voor een geïnteresseerde. Past door de brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 11:13
jobr schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Ik heb de landscape versie er ook bij gezet (https://www.thingiverse.com/thing:4855833). Zelf niet kunnen testen.

Ik heb nog wel 10 van de 35 mm versie in de aanbieding voor een geïnteresseerde. Past door de brievenbus.
Bedankt! Ik ga eens kijken waar ik er een paar kan laten printen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
jobr schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Ik zou hem graag willen testen op mijn hanwha G6 panneel.
waar zou ik die het best kunnen bestellen? heb er maar 2 nodig voor een verdwaald paneel
In de 10 stucs 35mm heb ik ook wel interesse. ali duurt wel erg lang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@onetime
Kan je het figuur hieronder ook toevoegen aan de TS voor selectiviteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp zou je van C25 terug moeten naar B6 om selectief te zijn. Of andersom, een 16A omvormer (B16) zou een C50 hoofdzekering vereisen als je selectief wilt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:45
Dre schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:25:
@onetime
Kan je het figuur hieronder ook toevoegen aan de TS voor selectiviteit.
[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp zou je van C25 terug moeten naar B6 om selectief te zijn. Of andersom, een 16A omvormer (B16) zou een C50 hoofdzekering vereisen als je selectief wilt zijn.
Strikt genomen heb je gelijk, maar denk dat je hier heel veel discussie over krijgt. Want veel huizen hebben nog smeltzekeringen (en dus gemengd systeem), en veel huizen zullen dan ook niet selectief zijn.
Note: mijn huis is inderdaad aangelegd volgens plaatje maar in 3 fase en toch maar 3x25A betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 18-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
@Dre Ik vrees dat dit plaatje en de bijbehorende tekst juist verwarring geeft.
Want dan zou een standaard installatie met 3 x 25A en 16 A afgezekerde groepen dus niet voldoen?!
Dan lijkt me dat niet handig in de TS over PV want dat gaat veel vragen opleveren die niet met PV te maken hebben.

Zouden we wat betreft deelselectiviteit (volledige of totale selectiviteit bij kortsluiting is niet praktisch of haalbaar bij huishoudens, lijkt me) niet gewoon bij het ouderwetse standaardregeltje van een factor 1.6 t.o.v. de hoofdzekering moeten houden?
  • Bij overbelasting gaat dat vrijwel altijd goed.
  • Bij kortsluiting:
  • - smeltzekeringen van bv. 25A als hoofdzekeringen installatieautomaten van 16A --> vrijwel altijd zal installatieautomaat het snelste zijn (al kan de smeltveiligheid wel 'slijten' en op een gegeven moment als eerste gaan?)
  • - Met installatie-automaten als hoofd- en eindgroep afzekering boeit het niet zo welke als eerste gaat omdat de gebruiker beide zelf kan resetten.
Wat meer on-topic: Of je een 1-fase PV met >16A mag aansluiten op bv. 25A hoofdzekering is dan de volgende discussie die al meerdere keren gevoerd is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Dre schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Circa 5 meter denk ik. Wat voor lengte heb jij en wat voor spanningsverschil meet jij? Haspeltje op een onbelaste groep kan handig zijn voor deze meting :)
Ca. 17 meter dus. Kan toch nog weinig meten aangezien de panelen er nog niet liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:13:
[...]

A2 en A4 liggen naar oost, A7 ligt naar west maar het meest tegen het huis dus heeft een rand schaduw over de lange kant, behalve in de avond, b1 en b2 liggen west maar alle b zijn kleinere panelen van 340W, wel met dezelfde spec als de 410W, b3 b4 b5 liggen op zuid aan de andere kant van het huis.
Geen panelen zonder tigo en alles in 1 string.

Zo loopt de schaduw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan heb ik voor de aardigheid een A4 naast B3 gezet, en een plaatje van de berekende stroom door de string op basis van de P en Vout van vierl panelen (als check; ze moeten overlappen want 1 string):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEFAa1jzEFNTP6CRdX1pYHa2fj0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5KjcqmRvv6o9Jr54XjtbksRP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EbJbmPHaJBeFzoKJY0f_WLr3WQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TX66UDpILvfKg7NU8z2Wf4MT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNx5byWe4Q3m3K4YX4iOw-_Fj7A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J2WUp8NGi59iX6ydtM7A95oM.png?f=fotoalbum_tile

Eigenlijk best een mooi systeem dat wat meer aandacht verdient.

Dus al ik het goed begrijp (grumpy @PClop meldt zich wel als het niet klopt :9 )
  • Solaredge gebruikt relatief complexe optimizers om een constante stringspanning als voeding voor de centrale DC/AC-omvormer te produceren
  • Tigo-systeem laat met wat eenvoudigere optimizers ieder paneel dezelfde stroom leveren als die met de hoogste stroom, en varieert daarvoor de (string)spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09

twain4me

zuidhuis schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:59:
Vraag: is het acceptabel om 2,5 mm2 VD-kabels te gebruiken van meterkast naar zonnepanelen (micro-omvormers) over lengte van ca. 17 meter? Max vermogen PV wordt ca. 3300 WP op 1 fase aansluiting. Veiligheidshalve zou het geen probleem moeten zijn maar lees her en der wat over vermogensverliezen over de kabels.
Als ik even uitga van max 3kW kom je uit op een max kabel verlies van 1,3% jaar opbrengst verlies van ~0,6% bij 4mm2 draad zou dat 0,8% maxkabelverlies zijn en een jaar opbrengst verlies van ~0,4% zijn.

in het geval van 2,5mm2 en 1,3% zit je dus op een spanningsval van 3 volt (235v) wat niet schokkend veel is, maar lekker weinig ook niet :+

o.a. hier kan je zelf klooien ;)
https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:39:
[...]

Dan heb ik voor de aardigheid een A4 naast B3 gezet, en een plaatje van de berekende stroom door de string op basis van de P en Vout van vierl panelen (als check; ze moeten overlappen want 1 string):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Eigenlijk best een mooi systeem dat wat meer aandacht verdient.

Dus al ik het goed begrijp (grumpy @PClop meldt zich wel als het niet klopt :9 )
  • Solaredge gebruikt relatief complexe optimizers om een constante stringspanning als voeding voor de centrale DC/AC-omvormer te produceren
  • Tigo-systeem laat met wat eenvoudigere optimizers ieder paneel dezelfde stroom leveren als die met de hoogste stroom, en varieert daarvoor de (string)spanning.
Dat laatste zeg je precies goed, en tigo werkt met alle omvormers, ook zonder schaduw beheer of wat voor technische hoogstandjes ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
De vervanging voor m'n defecte Tigo (kwam overigens oorspronkelijk van marktplaats, dus ik ken voorgeschiedenis niet) is vandaag gekomen.

Het is gelijk een upgrade van het 10A, 375 W naar het 12A en 500W model. Deze is bovendien kleiner, dunner, lichter heeft twee ipv drie klemmen om 'm aan het paneel vast te maken (hoeft dus niet meer in een hoek).
Dus sjapo voor de goede service van Tigo. (y)

Voor de verandering eens 'Assembled in the Philippines' (of dit meer betekent dan dat de printplaat 'Made in China' op de Filipijnen in een behuizing is gedaan, weet ik natuurlijk niet).

Dan jeuken nu m'n handen om die defecte open te maken... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:57:
De vervanging voor m'n defecte Tigo (kwam overigens oorspronkelijk van marktplaats, dus ik ken voorgeschiedenis niet) is vandaag gekomen.

Het is gelijk een upgrade van het 10A, 375 W naar het 12A en 500W model. Deze is bovendien kleiner, dunner, lichter heeft twee ipv drie klemmen om 'm aan het paneel vast te maken (hoeft dus niet meer in een hoek).
Dus sjapo voor de goede service van Tigo. (y)

Voor de verandering eens 'Assembled in the Philippines' (of dit meer betekent dan dat de printplaat 'Made in China' op de Filipijnen in een behuizing is gedaan, weet ik natuurlijk niet).

Dan jeuken nu m'n handen om die defecte open te maken... })
Vertel eens hoe jij deze garantie voor elkaar hebt gekregen zonder factuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Contact opgenomen en op verzoek verschillende foto's van goede en defecte Tigo's opgestuurd terwijl die aan een paneel zaten (V_uit was altijd ~12V bij de defecte).
Op de foto's dan duidelijk de bekabeling, multimeter en serienummers in beeld.
Ook heb ik een grafiek van de stringspanning met en zonder Tigo's opgestuurd omdat te laten zien dat met Tigo's ~20 V miste.

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 18-05-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Vertel eens hoe jij deze garantie voor elkaar hebt gekregen zonder factuur?
Hoeveel kapotte heb je liggen dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:48:
Contact opgenomen en op verzoek verschillende foto's van goede en defecte Tigo's opgestuurd terwijl die aan een paneel zaten (V_uit was altijd ~12V bij de defecte).
Op de foto's dan duidelijk de bekabeling, multimeter en serienummers in beeld.
Ook heb ik een grafiek van de stringspanning met en zonder Tigo's opgestuurd omdat te laten zien dat met Tigo's ~20 V miste.
Zal ik dat ook eens doen, gewoon email vanaf hun website?

Ja Alfons, al twee....
Met app uit string verwijderd, daarna in andere string gemonteerd, proberen aan te melden, en niks meer, dood als een pier....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Zal ik dat ook eens doen, gewoon email vanaf hun website?
Soort van; was via invulformulier op website https://nl.tigoenergy.com/contact-support
Vervolgens nam support vanuit Italië via de mail contact op. Daarna is correspondentie verder ook via mail verlopen (foto's komen aan, al lijkt het vanwege de bevestigingsmail van het ticketsysteem van niet, dan zie je alleen tekst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Soort van; was via invulformulier op website https://nl.tigoenergy.com/contact-support
Vervolgens nam support vanuit Italië via de mail contact op. Daarna is correspondentie verder ook via mail verlopen (foto's komen aan, al lijkt het vanwege de bevestigingsmail van het ticketsysteem van niet, dan zie je alleen tekst).
Toppie, zal van de week eens foto's maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
cville schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:02:
Bedankt! Ik ga eens kijken waar ik er een paar kan laten printen.
Ik heb nog een aanpassing gedaan en een pas stukje erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 19:44
#checkt-in

🤔😎

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:06
Morgen, als het weer het toe laat, kan ik mij aansluiten tot energie opwekker. 28x 440Wp op oost west op drie dakvlakken. Panelen van URE met Enphase micro omvormers. 🥳

[ Voor 3% gewijzigd door twieren op 18-05-2021 22:28 ]

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic