Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwbouw: groepenkast uitbreiden en 3 fase perilex

Pagina: 1
Acties:

• nietbob
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 28-05 10:59
Ik zit met een elektra uitdaging.

Recent is onze nieuwbouw woning opgeleverd. De keuken is casco opgeleverd, met een aantal aansluitingen waaronder aparte groepen voor de vaatwasser en oven. En een ‘kookgroep’ (3) voor de kookplaat.

Mijn eerste vraag:
We hebben een Miele KM 7897 FL inductie kookplaat (https://www.miele.nl/c/ko...=11754190&name=KM_7897_FL)
besteld bij de keuken. Dit is een 11 kw inductie plaat.

Ik heb foto’s van de perilex aansluiting in de keuken, en de ‘kookgroep’ (3) in de groepenkast.

Volgens mij gaat dit niet werken. En na het forum doorgespit te hebben, begrijp ik dat dit ook niet zo opgeleverd had mogen worden. En moet de kookgroep vervangen worden door een kracht groep.

Nu wil ik dit achteraf als punt melden bij de bouwer zodat ze de kans krijgen om dit goed op te lossen, en wil ik weten hoe ik dit het beste moet omschrijven.
De 2 samengestelde groepen als kook groep vervangen voor een 3 fase krachtgroep is niet voldoende volgens mij aangezien deze ook achter een aparte 3 fase aardlek moeten komen toch?

evt kan ik ook nog een foto maken als ik de groepen kast open maak (als ik uitgevonden heb hoe ik dat doe...)

Daarnaast willen we de groepenkast uitbreiden voor een aantal zaken:
- 2x aparte groepen voor ovens
- 1x aparte groep voor Quooker
- 1x aparte groep voor jacuzzi in de tuin
- Nog een X aantal aparte groepen o.a. garage, netwerkapparatuur en camera’s, tuinverlichting etc…

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:23
Het is technisch een beetje raar, zo'n kookgroep in een 3-fasen meterkast, maar in de praktijk toch heel gebruikelijk. Het is gewoon goedkoper en het voldoet.

Als je liever een krachtgroep maakt kun je daarvoor een 3-fasen alamat gebruiken (net zoals bij groep 10 is toegepast). De bekabeling is al geschikt, dus het is een eenvoudige ingreep. Je moet alleen wat meer ruimte maken in je meterkast maar dat moet toch al gezien je overige wensen.

[Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 19-05-2021 13:10]

• kings54
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 10:06
De aansluitwaarde van de kookplaat (11 kW) ligt wel erg ver boven het vermogen van een kookgroep (7,4 kW) dus daar zal toch echt wel een krachtgroep nodig voor zijn.

Daarnaast is de aansluiting van een kookgroep op een enkele fase van 25A een dingetje, aangezien 2x16A toch flink boven 25A zit, maar die discussie is volgens mij al vaak genoeg hier (en met bouwers!) gevoerd.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:10

Wuursj

want worst is al bezet

je hebt nu al een krachtgroep (10, rechtsboven), waar gaat die heen? Warmtepomp?

De kleuren van de draden van de perilex duiden op een 3 fase groep en niet op een kookgroep. Als die aan de kookgroep hangt, kloppen de kleuren draad niet. Kook groep = 2x nul dus twee keer blauw. Als dit aan een kookgroep hangt, zou ik dat vrij slordig vinden. En wellicht een extra reden om om een krachtgroep te vragen ;)

Als er maar 1 krachtgroep (bij) komt, zou je ook een 3 fase aardlekautomaat (alamat) nemen ipv groep + aardelekschakelaar. Daar heb je er al 1 van maar mogen er rustig meer zijn. Dat is een prima oplossing, scheelt ruimte en gezien dat er al een 3 fase alamat in de kast zit, weet de bouwer hier van.

Kookgroep er uit en een 3 fase alamat erbij en je hoeft geen aardlek bij te plaatsen voor 3 fase. Het past echter net niet in deze kast tenzij je een 1 fase groep op de bovenste rij vervang door een 1 fase alamat op de onderste rij.

Als je er nog meer 1 fase groepen wil gaan toevoegen, zal je ook 1 fase aardlek(s) (ALS) moeten bijplaatsen aangezien er maar 4 groepen achter 1 ALS mag. Ook dat gaat allemaal niet passen in dit kastje dus wellicht is een grotere kast sowieso een goed idee.

[Voor 57% gewijzigd door Wuursj op 19-05-2021 15:00]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• nietbob
Wuursj schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:23:
je hebt nu al een krachtgroep (10, rechtsboven), waar gaat die heen? Warmtepomp?

De kleuren van de draden van de perilex duiden op een 3 fase groep en niet op een kookgroep. Als die aan de kookgroep hangt, kloppen de kleuren draad niet. Kook groep = 2x nul dus twee keer blauw. Als dit aan een kookgroep hangt, zou ik dat vrij slordig vinden. En wellicht een extra reden om om een krachtgroep te vragen ;)

Als er maar 1 krachtgroep (bij) komt, zou je ook een 3 fase aardlekautomaat (alamat) nemen ipv groep + aardelekschakelaar. Daar heb je er al 1 van maar mogen er rustig meer zijn. Dat is een prima oplossing, scheelt ruimte en gezien dat er al een 3 fase alamat in de kast zit, weet de bouwer hier van.

Kookgroep er uit en een 3 fase alamat erbij en je hoeft geen aardlek bij te plaatsen voor 3 fase. Het past echter net niet in deze kast tenzij je een 1 fase groep op de bovenste rij vervang door een 1 fase alamat op de onderste rij.

Als je er nog meer 1 fase groepen wil gaan toevoegen, zal je ook 1 fase aardlek(s) (ALS) moeten bijplaatsen aangezien er maar 4 groepen achter 1 ALS mag. Ook dat gaat allemaal niet passen in dit kastje dus wellicht is een grotere kast sowieso een goed idee.
Groep 10 is inderdaad de warmte pomp.

Zo'n zelfde 3 fase alamat automaat moet er dus in de plek komen van de 2 groepen die samen de kookgroep vormen. En dan heb ik geen krachtgroep nodig en geen extra aardlek.

De indeling van de kast moet sowieso op de schop. Nu kan ik de kast vervangen voor een grotere, of eenzelfde kast ernaast hangen. In dat geval moet de bestaande kast opgeschoven worden anders past het niet en dan heb ik ruimte voor 48 modules. Daar moet het wel in passen.
Of dus een nieuwe kast. Passen die modules in iedere kast? Is dat een standaard? Of is het per merk passend, en als ik een kast van een ander merk neem, moet ik dan ook allemaal nieuwe automaten aanschaffen? :/

• nietbob
kings54 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:57:
De aansluitwaarde van de kookplaat (11 kW) ligt wel erg ver boven het vermogen van een kookgroep (7,4 kW) dus daar zal toch echt wel een krachtgroep nodig voor zijn.

Daarnaast is de aansluiting van een kookgroep op een enkele fase van 25A een dingetje, aangezien 2x16A toch flink boven 25A zit, maar die discussie is volgens mij al vaak genoeg hier (en met bouwers!) gevoerd.
Die 11kw wil ik wel echt kunnen gebruiken. Ik ben gek op koken, en koop zo'n plaat niet voor de sier. Ik koos deze o.a. omdat ik hier 6 pannen tegelijk op kan gebruiken.

Ik ga het melden bij de bouwer als zijnde niet juist opgeleverd en met de vraag om het aan te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

nietbob schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Of dus een nieuwe kast. Passen die modules in iedere kast? Is dat een standaard? Of is het per merk passend, en als ik een kast van een ander merk neem, moet ik dan ook allemaal nieuwe automaten aanschaffen? :/
Ja dat is gestandariseerd. Persoonlijk vindt ik het wel netjes om de nieuwe automaten etc. van hetzelfde merk te nemen maar uitgezonderd van sommige busbar oplossingen, kan je merken wel door elkaar gebruiken en ook andere merk kasten. Zo'n zelfde kast er naast hangen zou mijn weg zijn denk ik. Maar leg het voor aan je electricien want wat ik zo lees, zou ik het niet zelf doen ;)

[Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 19-05-2021 16:45]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:25
Wat munitie aan je bouwer:
Zoals hier genoemd
Artikel 433.1

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
en
hier genoemd, artikel 510.4.3 van NEN1010
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en
woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op
veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben
waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen
gebruik nodig zijn.

510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang
van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
In de linkjes is nog wel meer informatie te vinden over een soortgelijke discussie met een aannemer.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of het aansturen van Itho mechanische ventilatie (of kijk op V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• mcDavid
nietbob schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Groep 10 is inderdaad de warmte pomp.

Zo'n zelfde 3 fase alamat automaat moet er dus in de plek komen van de 2 groepen die samen de kookgroep vormen. En dan heb ik geen krachtgroep nodig en geen extra aardlek.
Nee, die alamat ís een krachtgroep én een extra aardlek, samen in één apparaat.
nietbob schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Die 11kw wil ik wel echt kunnen gebruiken. Ik ben gek op koken, en koop zo'n plaat niet voor de sier. Ik koos deze o.a. omdat ik hier 6 pannen tegelijk op kan gebruiken.

Ik ga het melden bij de bouwer als zijnde niet juist opgeleverd en met de vraag om het aan te passen.
Dat laatste is dus de vraag. Voor deze kookplaat heb je idd een krachtgroep nodig, maar de meeste kookplaten werken prima op een kookgroep. Of het conform de norm is, is helaas voor interpretatie vatbaar. Ik denk persoonlijk dat je nergens gaat komen en gewoon zelf de boel zult moeten aanpassen, wat gelukkig dus een kleine ingreep is.

• Aiolos
mcDavid schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:13:
[...]
Nee, die alamat ís een krachtgroep én een extra aardlek, samen in één apparaat.

[...]

Dat laatste is dus de vraag. Voor deze kookplaat heb je idd een krachtgroep nodig, maar de meeste kookplaten werken prima op een kookgroep. Of het conform de norm is, is helaas voor interpretatie vatbaar. Ik denk persoonlijk dat je nergens gaat komen en gewoon zelf de boel zult moeten aanpassen, wat gelukkig dus een kleine ingreep is.
Dat ze geen 2 keer blauw hebben gebruikt werkt dan wel weer een beetje in het nadeel van de bouwer.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of het aansturen van Itho mechanische ventilatie (of kijk op V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:09
Aiolos schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Dat ze geen 2 keer blauw hebben gebruikt werkt dan wel weer een beetje in het nadeel van de bouwer.
Want?

Deze kleuren (bruin, blauw, grijs, zwart, en groen-geel mogen ook gewoon gebruikt worden. Dat is zelfs wat handiger want dan kun je de aansluiting gewoon wijzigen zonder nieuwe kabels te trekken. Dat zie je namelijk ook bij 5-aderige ymvk kabels.

Nu zijn de bruine en de zwarte fase, en de blauwe en de grijze nul. Als je 3 fase aansluit maak je de bruine, zwarte, en grijze fase en de blauwe blijft nul. Groen-geel is in beide situaties aarde.

• jelle2503
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Hoeveel ovens wil je wel niet installeren als je 2 groepen ervoor reserveert? Want 1 groep voor 2 ovens moet genoeg zijn.

En een aparte groep voor een quooker lijkt me ook een beetje overkill. zo'n ding heeft 5-10w standby en es een keer 1000w als ie et water kookt.

Vreemd dat er voor een nieuwbouw geeneens krachtgroepen aanwezig zijn. Elek auto? WP? Inductie?

• Aiolos
Daeron schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Want?

Deze kleuren (bruin, blauw, grijs, zwart, en groen-geel mogen ook gewoon gebruikt worden. Dat is zelfs wat handiger want dan kun je de aansluiting gewoon wijzigen zonder nieuwe kabels te trekken. Dat zie je namelijk ook bij 5-aderige ymvk kabels.

Nu zijn de bruine en de zwarte fase, en de blauwe en de grijze nul. Als je 3 fase aansluit maak je de bruine, zwarte, en grijze fase en de blauwe blijft nul. Groen-geel is in beide situaties aarde.
Snap ik, maar als je een nieuwe installatie aanlegt, op een 3x25A hoofdaansluiting, de juiste kleuren voor een krachtgroep doet, maar dan toch dat gedrocht er in zet, dan is dat gewoon heel jammer.

Maar goed, in de folder van het huis zal dan ook wel gewoon '2x230V tbv koken' gestaan hebben, elke aanpassing is dan een meerprijs.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Daeron schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Want?

Deze kleuren mogen uitsluitend gebruikt worden wanneer de boel is aangesloten met een 5-aderige kabel. Maar dan moet alsnog de als nulleider gebruikte ader gecodeer zijn met blauwe tape.

In geval er sprake is van buis met VD draad, dan moeten gewoon de correcte kleuren gebruikt zijn. 2* bruin of bruin+zwart, 2*blauw en 1* groen/geel.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Daeron
Aiolos schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:43:
[...]

Snap ik, maar als je een nieuwe installatie aanlegt, op een 3x25A hoofdaansluiting, de juiste kleuren voor een krachtgroep doet, maar dan toch dat gedrocht er in zet, dan is dat gewoon heel jammer.

Maar goed, in de folder van het huis zal dan ook wel gewoon '2x230V tbv koken' gestaan hebben, elke aanpassing is dan een meerprijs.
True, gelijk een krachtgroep plaatsen was handiger geweest, maar de aannemer ziet wss al de klagende mensen die aankomen met een kookplaat die voor 2x16 voorbereid was en die poef zei.

Voor de zekerheid dan een kookgroep plaatsen met voorbereiding in de draden op krachtstroom voor die ene die daar naar vraagt is niet onverstandig.

• Ivow85
  • Nu online
jelle2503 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:42:
Hoeveel ovens wil je wel niet installeren als je 2 groepen ervoor reserveert? Want 1 groep voor 2 ovens moet genoeg zijn.

En een aparte groep voor een quooker lijkt me ook een beetje overkill. zo'n ding heeft 5-10w standby en es een keer 1000w als ie et water kookt.

Vreemd dat er voor een nieuwbouw geeneens krachtgroepen aanwezig zijn. Elek auto? WP? Inductie?
De 'grote' quooker boiler gebruikt tijdens opwarmen 2,2kW. En twee ovens is zo gek toch niet? Een stoomoven met 2,5kW of meer aan piekvermogen en een combimagnetron/oven met 2kW of meer aan piekvermogen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• significant
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:22

1 groep voor 2 ovens is niet genoeg. Aansluitwaarde ligt typisch rond de 3kW en 2x 3kW is meer dan 3.6 kW wat uit een groep komt.
En ja die 2 ovens heb je vaak tegelijkertijd aanstaan dus 2 aparte groepen.
Qooker heeft een piek van 2.5kW (uit mijn hoofd) en typisch heb je nog allerhande keukenapparatuur in gebruik als je ook warm water wilt. Tosti ijzer en qooker zijn dan wederom net geen gelukkige combinatie op 1 groep dus ook deze Qooker lekker apart.
Onze keuken heeft 1x krschtstroom voor de kookplaat, 1x oven, 1xstoomoven, 1x qooker, 1x vaatwasser, 1xkoelkast+wcd en 1xvriezer+wcd.

• Ivow85
  • Nu online
Daeron schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:49:
[...]

True, gelijk een krachtgroep plaatsen was handiger geweest, maar de aannemer ziet wss al de klagende mensen die aankomen met een kookplaat die voor 2x16 voorbereid was en die poef zei.

Voor de zekerheid dan een kookgroep plaatsen met voorbereiding in de draden op krachtstroom voor die ene die daar naar vraagt is niet onverstandig.
Elke kookplaat die voor 2*16A is voorbereid (dus twee afzonderlijke klemmen voor de nul heeft) kun je ook op een krachtstroomgroep aansluiten. Er is geen enkele technische reden om een 2*16A gedrocht in een 3-fase groepenkast te plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:16

Echt niet. Mijn Siemens studioline oven trekt echt 3600W als die opwarmt. Aansluitwaarde is ook echt 3650W. 2 ovens op 1 groep is echt een slecht idee. Een Quooker trekt 2000W.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Daeron
Ivow85 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Deze kleuren mogen uitsluitend gebruikt worden wanneer de boel is aangesloten met een 5-aderige kabel. Maar dan moet alsnog de als nulleider gebruikte ader gecodeer zijn met blauwe tape.

In geval er sprake is van buis met VD draad, dan moeten gewoon de correcte kleuren gebruikt zijn. 2* bruin of bruin+zwart, 2*blauw en 1* groen/geel.
Misschien ligt er ook wel een 5-aderige kabel :+

Maar dat van die blauwe tape om de nuldraad is mij niet bekend. Laatste keer dat ik het opzocht vond ik daar ook niets over. En de oom van mijn partner die werkt bij een groot installatiebedrijf en hier alles goedgekeurd heeft zei ook dat ik het zo gedaan had zoals het hoort.

• Daeron
Ivow85 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:52:
[...]

Elke kookplaat die voor 2*16A is voorbereid (dus twee afzonderlijke klemmen voor de nul heeft) kun je ook op een krachtstroomgroep aansluiten. Er is geen enkele technische reden om een 2*16A gedrocht in een 3-fase groepenkast te plaatsen.
Ja, maar dan moet je de kookplaat wel open schroeven en de aansluiting intern aanpassen.

En hoeveel mensen denk je dat dat besef hebben? Het gros van de mensen ziet een stekker die past doet prik, waarna kookplaat plof doet.

• Ivow85
  • Nu online
Daeron schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Ja, maar dan moet je de kookplaat wel open schroeven en de aansluiting intern aanpassen.

En hoeveel mensen denk je dat dat besef hebben? Het gros van de mensen ziet een stekker die past doet prik, waarna kookplaat plof doet.
Openschroeven moet je sowieso. De kookplaat wordt in Nederland namelijk altijd zonder snoer+stekker geleverd. Juist vanwege de verschillende aansluitmogelijkheden.

• Daeron
Ivow85 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Openschroeven moet je sowieso. De kookplaat wordt in Nederland namelijk altijd zonder snoer+stekker geleverd. Juist vanwege de verschillende aansluitmogelijkheden.
Mijn kookplaat zat al mooi de stekker aan, dat was alleen een normale euro stekker :|

Dat was wel een mooie discussie met de installateur, op het leidingschema stond toch echt een perilex wcd. Hij keek best nors toen hij dus de stekker mocht vervangen :p

En er zijn ook mensen die de kookplaat mee verhuizen.

[Voor 4% gewijzigd door Daeron op 19-05-2021 22:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
@Daeron ik hoop dat je een schuko stekker bedoelt, want een eurostekker (zo'n platte) is geschikt tot max 2,5A :p

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
nietbob schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:13:
Ik denk niet dat je iets kunt eisen bij de bouwer. Wel als je de keuken door hen had laten plaatsen.

Heb je 3x25A of 3x35A hoofdzekeringen? Dat is de aansluiting van de netbeheerder op het electriciteitsnet.

De kookplaat heeft een rating van 2,6 kW power rating per pan. Geen idee hoe het stroomgebruikpatroon is, maar stel dat het verbruik 1,83 kW continu is per pan, dan kun je maximaal 6 pannen tegelijk gebruiken.

Dan blijft er formeel niets over voor andere apparaten. Je krijgt niet dubbel vermogen op een fase door meer groepen te gebruiken. Je omzeilt er een 16A beperking van een groep mee totdat je het maximum van de aansluiting bereikt, d.w.z. die van de zekering.

Met jouw plannen van een jacuzzi en dergelijke denk ik dat je uitkomt bij een 3x35A aansluiting. Die kost 965 euro per jaar in plaats van 258 euro. Dat zijn de prijzen van Liander, andere netbeheerders kunnen een ander bedrag rekenen.

Schneider heeft een kast met 3 rijen, die is 60cm hoog (Pragma). Het alternatief is een kast ernaast plaatsen.

Ik ben er wel voor om 3x35A of hoger de nieuwe standaard te maken voor dezelfde prijs als 3x25. Straks hebben we standaard elektrische auto's, warmtepomp en dan is zoiets gewoon nodig.

palimpsest

• nietbob
mrmrmr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 03:57:
[...]

Ik denk niet dat je iets kunt eisen bij de bouwer. Wel als je de keuken door hen had laten plaatsen.

Heb je 3x25A of 3x35A hoofdzekeringen? Dat is de aansluiting van de netbeheerder op het electriciteitsnet.

De kookplaat heeft een rating van 2,6 kW power rating per pan. Geen idee hoe het stroomgebruikpatroon is, maar stel dat het verbruik 1,83 kW continu is per pan, dan kun je maximaal 6 pannen tegelijk gebruiken.

Dan blijft er formeel niets over voor andere apparaten. Je krijgt niet dubbel vermogen op een fase door meer groepen te gebruiken. Je omzeilt er een 16A beperking van een groep mee totdat je het maximum van de aansluiting bereikt, d.w.z. die van de zekering.

Met jouw plannen van een jacuzzi en dergelijke denk ik dat je uitkomt bij een 3x35A aansluiting. Die kost 965 euro per jaar in plaats van 258 euro. Dat zijn de prijzen van Liander, andere netbeheerders kunnen een ander bedrag rekenen.

Schneider heeft een kast met 3 rijen, die is 60cm hoog (Pragma). Het alternatief is een kast ernaast plaatsen.

Ik ben er wel voor om 3x35A of hoger de nieuwe standaard te maken voor dezelfde prijs als 3x25. Straks hebben we standaard elektrische auto's, warmtepomp en dan is zoiets gewoon nodig.
Ik heb 3x 25A hoofdzekeringen. Ik denk ook niet dat ik iets ga eisen bij de bouwer. Dat duurt me allemaal te lang. Keuken wordt begin juni gemonteerd dus dan moet de elektra klaar zijn.

Ik wil dit nu gelijk goed aanpakken. Nu wonen we er nog niet.

Het is erg realistisch dat er in 5 jaar ook een elektrische auto komt. Dus die 3x 35A komt er in de toekomst wel.

Als ik nu een groepenkast voor 3x 25A met alle genoemde componenten heb, dan kan ik die toch gewoon blijven gebruiken als ik in de toekomst een 3x 35A aansluiting heb?

Ik heb even snel wat componenten bij elkaar geklikt op een paar websites.
1x 3 fase alamat: Schneider Electric Acti 9 iC60 - Aardlekautomaat A9D87416 - € 122,-
1x kast: Schneider Electric Pragma - Verdeler PRA11267 - € 201,03
3x aardlek: Schneider Electric Domae - Aardlekschakelaar 16695 - € 65,28 x3 = € 195,84
11x automaat: Schneider Electric Domae - Installatieautomaat 19187 - € 11,75 x 11 = € 129,25

Totaal: € 648,12

En dan komt hier nog wat materiaal bij om alles in de kast te monteren en aan te sluiten. Plus de uren voor de elektricien om dit allemaal te doen.

Ik denk dat het goedkoper is om een complete kast te bestellen, en de huidige te laten vervangen door de elektricien voor de nieuwe.
De huidige zet ik dan wel op marktplaats.

Ik zie de volgende complete kast: (€ 918,87)
Hager groepenkast 3 fase met 20 groepen, 5 aardlekschakelaars en 1 hoofdschakelaar. Afmetingen zijn 440x475 mm.

Standaard is de groepenkast voorzien van:
20 Groepen 16A 1P+N B-karakteristiek (1 polig + nul)
5 Aardlekschakelaars 2P 40A-30mA
1 Hoofdschakelaar 4P 40A
4 Dinrail(s)
18 uitvoeren 16/19mm pvc buis uitvoer

In deze groepenkast zijn 14 modules vrij.

https://www.groepenkastbe...-en-afmetingen-475x440-mm

Als ik hier 2x krachtgroep 3P+1N 16A toevoeg, dan ben ik compleet toch?
Of zijn deze krachtgroepen iets anders dan een 3 fase Alamat?

Ik weet dat de Hager kast duurder is, maar het ziet er ook een stuk mooier uit. En ik denk dat het verschil snel terug verdiend is als de electricien alles moet ombouwen en monteren in een nieuwe kast,

Uiteraard wordt alles door een elektricien gemonteerd...

• nietbob

Net als de kookplaat heb ik gekozen voor 2 Miele ovens:
Miele DGC7845OBSW combi-stoomoven, aansluitwaarde 3400w
Miele H7860BPOBSW solo oven, aansluitwaarde 3700w

De Quooker is de Fusion Combi+ met Cube... Aansluitwaarde 2200w

Daarom dus op aparte groepen.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:19

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
nietbob schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:56:
Als ik nu een groepenkast voor 3x 25A met alle genoemde componenten heb, dan kan ik die toch gewoon blijven gebruiken als ik in de toekomst een 3x 35A aansluiting heb?
Ja en nee. Op zich kan je hem dan gebruiken maar niet in de huidige staat. Dit komt door je PV. Daarmee voer je ook nog 16A in. In huidige situatie heb je dus 25A net + 16A PV = 41A in je kast. Dat is eigenlijk al net over de rating van 40A van je aardlekschakelaars (maar zie je heel vaak omdat het nog wel in de marges valt). Maar als je een upgrade naar 3x35A doet heb je 35A + 16A = 51A, dat is een aardige overbelasting. De makkelijkste manier om dat op te vangen is door voor je verbruikers nog een 40A C-kar automaat te plaatsen. Als je alle 3-fase als alamat uitvoert hoeft deze alleen voor de 1-fase groepen op deze fase en volstaat dus een 1-fase automaat. Komen er ook 3-fase aardlekschakelaars zou deze automaat ook daarvoor moeten en dus een 3-fase model zijn.
Die aanduiding ziet eruit alsof het alleen een 3-fase automaat betreft, geen aardlekautomaat. Dus dan zal je de aardlekschakelaar er nog los voor moeten zetten.

• borft
  • Laatst online: 14-06 15:58

uhm, nee, de meeste ovens zitten op 3.6kW. En het hele idee van 2 ovens is natuurlijk dat je ze tegelijkertijd kunt gebruiken.

• mcDavid
mrmrmr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 03:57:
[...]

Nee joh, dat is onzin. De gelijktijdigheid van alle apparaten die je opnoemt is bijna niet bestaand. Bovendien kunnen veel van die grootverbruikers (zoals de elektrische auto) in geval dat er toch gelijktijdig verbruik is, prima hun verbruik regelen zodat de maximale aansluitwaarde van je hoofdzekering niet overschreden wordt.

Het (massaal) verzwaren van netaansluitingen zou ontzettend contraproductief zijn, de piekbelastingen op het elektriciteitsnet die nu al problematisch zijn alleen maar vergroten terwijl dat helemaal niet nodig is.

• nietbob
septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Ja en nee. Op zich kan je hem dan gebruiken maar niet in de huidige staat. Dit komt door je PV. Daarmee voer je ook nog 16A in. In huidige situatie heb je dus 25A net + 16A PV = 41A in je kast. Dat is eigenlijk al net over de rating van 40A van je aardlekschakelaars (maar zie je heel vaak omdat het nog wel in de marges valt). Maar als je een upgrade naar 3x35A doet heb je 35A + 16A = 51A, dat is een aardige overbelasting. De makkelijkste manier om dat op te vangen is door voor je verbruikers nog een 40A C-kar automaat te plaatsen. Als je alle 3-fase als alamat uitvoert hoeft deze alleen voor de 1-fase groepen op deze fase en volstaat dus een 1-fase automaat. Komen er ook 3-fase aardlekschakelaars zou deze automaat ook daarvoor moeten en dus een 3-fase model zijn.

[...]

Die aanduiding ziet eruit alsof het alleen een 3-fase automaat betreft, geen aardlekautomaat. Dus dan zal je de aardlekschakelaar er nog los voor moeten zetten.
Thanks... Dus de 2x krachtgroepen 3P+1N 16A niet bestellen maar 2x aardlekautomaat 3P+N

En wat betreft de PV....
Momenteel heb ik 1 afwijkende automaat in de groepenkast hangen. Die is voor de PV. Rechtsonder in de foto.
Ik dacht dat dit een gewone 16A automaat was. Kan ik daarvoor gewone automaten bestellen of moet ik daar ook iets anders voor hebben.
Ik wil dat alles van 1 merk is straks.
Overigens worden er nog 2 groepen met PV panelen later toegevoegd op de garage, en op de overkapping in de achtertuin. Die wilde ik met aparte omvormers op een eigen groep aansluiten. En dan op iedere fase 1 groep met PV panelen.

Wat kan ik nu het beste laten installeren om later zo weinig mogelijk of niks te hoeven aanpassen om de aansluiting naar 3x 35A om te zetten?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

nietbob schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Die krachtgroepen monteren kan maar dan ben je nog niet compleet. Dan moet er nog een 3-fase aardlek (ALS) bij.

Het is:
- Of 3-fase aardlek + 2x 3-fase krachtgroepen. Totaal 12 units breed. Wel fijn als er nog eens een krachtgroep bij moet (max 4 achter 1 ALS)
- Of 2x 3-fase ALAMAT. Totaal 8 units breed. Iets compacter maar wellicht duurder?
Je mag zelf kiezen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

nietbob schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Ik dacht dat dit een gewone 16A automaat was. Kan ik daarvoor gewone automaten bestellen of moet ik daar ook iets anders voor hebben.
Ook dat is een aardlekautomaat (ALAMAT), gebruikelijk voor PV.
Zou ik voor PV ook weer met een alamat doen omdat een PV installatie iets sneller een ALS laat klappen. Dan is niet de vriezer ontdooit als je van vakantie terug komt. Die gaat dan niet achter een ALS (en je ziet ook dat het anders de 5e groep achter de ALS zou zijn in je huidige kast wat niet mag).
Als je het in je nieuwe kast vervangt door een gewone groep, moet ie natuurlijk wel achter een ALS.

Hager heeft ook ALAMAT's in het programma maar zijn wel 2 units breed. Genoeg plek houden dus voor meer ALAMATS voor de latere PV uitbeiding. Ik heb beide PV installaties ook op eigen ALAMATS zitten op andere fases. Ook buitengroepen hangen hier een aan ALAMAT.

[Voor 37% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2021 12:00]

• mcDavid
[...]

Thanks... Dus de 2x krachtgroepen 3P+1N 16A niet bestellen maar 2x aardlekautomaat 3P+N
Het is net wat je zelf wilt. @Wuursj legt het goed uit dus dat zal ik niet herhalen.
En wat betreft de PV....
Momenteel heb ik 1 afwijkende automaat in de groepenkast hangen. Die is voor de PV. Rechtsonder in de foto.
Dat is geen gewone 16A automaat, maar ook een aardlekautomaat (dus gecombineerde aardlekschakelaar en zekeringsautomaat). Die kun je dus niet zomaar vervangen voor enkel een zekeringsautomaat. Of je moet ook hier weer een aparte aardlekschakelaar ervoor zetten.
Overigens worden er nog 2 groepen met PV panelen later toegevoegd op de garage, en op de overkapping in de achtertuin. Die wilde ik met aparte omvormers op een eigen groep aansluiten. En dan op iedere fase 1 groep met PV panelen.
Dat kan. Ook hier zou één grote 3-fasen omvormer technisch een mooiere oplossing zijn, maar dat zal waarschijnlijk onpraktisch zijn voor de DC-kant van je zonne-installatie. Dan is dit niet zo'n gek compromis.
Wat kan ik nu het beste laten installeren om later zo weinig mogelijk of niks te hoeven aanpassen om de aansluiting naar 3x 35A om te zetten?
Dat plan zou ik echt uit mijn hoofd zetten. Dat is gewoon ieder jaar 700 euro weggooien voor niets.
Overigens hoef je er niet wezenlijk iets voor te doen of laten. je kunt TZT evt een extra 40A zekeringsautomaat tussen de teruglevergroepen en de rest van de groepenkast plaatsen.

• nietbob
mcDavid schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Het is net wat je zelf wilt. @Wuursj legt het goed uit dus dat zal ik niet herhalen.

[...]

Dat is geen gewone 16A automaat, maar ook een aardlekautomaat (dus gecombineerde aardlekschakelaar en zekeringsautomaat). Die kun je dus niet zomaar vervangen voor enkel een zekeringsautomaat. Of je moet ook hier weer een aparte aardlekschakelaar ervoor zetten.
[...]
Dat kan. Ook hier zou één grote 3-fasen omvormer technisch een mooiere oplossing zijn, maar dat zal waarschijnlijk onpraktisch zijn voor de DC-kant van je zonne-installatie. Dan is dit niet zo'n gek compromis.

[...]

Dat plan zou ik echt uit mijn hoofd zetten. Dat is gewoon ieder jaar 700 euro weggooien voor niets.
Overigens hoef je er niet wezenlijk iets voor te doen of laten. je kunt TZT evt een extra 40A zekeringsautomaat tussen de teruglevergroepen en de rest van de groepenkast plaatsen.
Ik ben nu spullen aan het samenstellen. Dus als ik door net een andere module te kopen hierop kan voorbereiden dan is dat denk ik wel slim om te doen. Ik denk ook dat het niet nodig is voorlopig, maar als er een Tesla op de oprit komt zal het er toch van moeten komen vermoed ik? Voorlopig geen geld meer voor een Tesla na de aankoop van het nieuwe huis.

Ik zie helaas geen 1 DIN module ALMAT van het merk Hager.. dat is dan weer jammer. Want nu zit de kast al weer vol |:(

Ik heb nu:
HAGER groepenkast
20 groepen 3 fase
440x475x89(BxHxD)

met de volgende componenten:
20x installatie automaat
5x Aardlekschakelaar 2P
Hoofdschakelaar 4P
3x Aardlekautomaat (voor de PV)
2x 3-fase krachtaardlekautomaat (1x voor inductie kookplaat, 1x warmtepomp)

Precies 48 modules... kast is vol 8)

Ik zou evt een losse kast voor de PV aardlekautomaten kunnen nemen:
Hager GD106E miniverdeler 6 modules (https://www.groepenkastbestellen.nl/hager-miniverdeler-gd106)

Dan houd ik ruimte in de groepenkast voor uitbreidingen als er toch een elektrische auto komt over een paar jaar.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

of je hangt er meteen een 12 module hager kast boven/naast. Staat imho net wat netter dan zo'n miniverder en je kunt later wat meer kwijt. Denk ook aan WCD, beltravo, eventuele meters voor verbruik van warmtepomp of PV te monitoren of andere domotica.
Voor je het weet zit je zo
Oud VS nieuw

(De aannemer vond dat ik overdreef)
Had met een beetje schrappen had het ook wel in 2x24 gepast maar ik heb er inmiddels wat meters bij geplaatst en was wel blij met de extra ruimte.

[Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2021 12:22]

• septillion

septillion

Wat @Wuursj ook zegt, of aardlekschakelaar + automaten of alles in aardlekautomaten. Kwestie kosten vs ruimte in de kast. Zeker als er later nog een 3-fase bij moet voor EV. Als je dan naar 3x35A gaat moeten er dan nog 2x 3-fase automaat bij als je voor losse aardlek gaat.
]
En wat betreft de PV....
Dan zal je daar dus weer een alamat voor moeten bestellen. Of, als je meerdere groepen PV wilt, een losse aardlekschakelaar voor de PV-groepen. Daar je de PV ook wilt verdelen over de fases zou dit dus een 3-fase type moeten zijn.
Dan zal je dan dus al moeten zorgen dat er naar de gebruikers niet meer dan 40A kan gaan ofwel dan moet je de 40A automaat bijplaatsen.
Ligt dus vooral aan de keuze voor alamat of niet (voor zowel de krachtgroepen als PV). Maar zeker dus een 40A ter bescherming van overbelasting. Daar je op meer dan één fase wilt gaan invoeren is een 3-fase model hier het makkelijkste.

• mcDavid
nietbob schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Ik ben nu spullen aan het samenstellen. Dus als ik door net een andere module te kopen hierop kan voorbereiden dan is dat denk ik wel slim om te doen. Ik denk ook dat het niet nodig is voorlopig, maar als er een Tesla op de oprit komt zal het er toch van moeten komen vermoed ik? Voorlopig geen geld meer voor een Tesla na de aankoop van het nieuwe huis.
Nee, totaal niet. Een Tesla laadt ook gewoon met 11kW, en met eerdergenoemde slimme laadoplossingen is prima te regelen dat je niet de aansluitwaarde overschrijdt als je gaat koken terwijl de auto staat te laden. Niet dat dat strikt noodzakelijk is trouwens, heel tesla-rijdend Nederland doet dat alles gewoon tegelijk en dat gaat in de regel gewoon altijd goed.

Mocht je toch voorbereid willen zijn kun je evt. de hoofdschakelaar vervangen door een 40A zekeringsautomaat. Dan ben je al een heel eind in de goeie richting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Liander: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/3x35 :
De 3x35A-aansluiting is een grote huisaansluiting voor elektriciteit. Een gezin met naast de standaardapparaten ook een jacuzzi of sauna heeft deze wat grotere aansluiting nodig. Vraag een erkend installateur om advies.

Het gaat er om hoe en wanneer je de apparaten gebruikt (ook de apparaten met een vaste aansluiting zoals een warmtepomp). Als je er rekening mee wil houden kan het met 3x25A, wil of kun je dat niet dan heb je misschien 3x35A nodig. Denk ook aan het gedrag van alle leden van het gezin, inclusief eventuele tieners.

Houd ook rekening mee dat de nominale aansluitwaarde (rating) typisch niet overeenkomt met het werkelijke continu verbruik. Dat ligt vaak veel lager, maar niet altijd. Daardoor gaat het soms goed en soms niet. Bij deze kookplaat moet je mogelijk niet 6 pannen water met vol vermogen aan de kook willen brengen en daarnaast nog een andere grootverbruiker te starten. De vraag is dus of je dat gaat doen en wat nu het werkelijke verbruik is van een pit.

Standaard opladers regelen niet op magische wijze de maximale last tot 11kW. Daarvoor heb je een aanpassing nodig op je meterkast samen met relatief dure apparatuur die de last regelt. Opladers kunnen vaak worden ingesteld, dan beslis je bijvoorbeeld dat het opladen na middernacht begint. Als je dagen achter elkaar grote afstanden rijdt kan dat niet altijd, maar als je normaal woon-werkverkeer hebt kan dat wel. Gebruik is dus de bepalende factor.

palimpsest

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik hoor vaak warmtepomp bij 3x35A. Dat is nou typisch een apparaat dat niet in dat rijtje hoort.
1. Een WP trekt niet superveel stroom. De mijne doet max 1,5kw. Een waterkoker trekt meer. En die WP staat nooit op max rond etenstijd als het huis doorgaans al redelijk warm is, eerder 's ochtens vroeg (als je nachtverlaging gebruikt) of in de nacht als het het koudst is.
2. Als er iets te regelen is wat even uit kan, is het een warmtepomp met het huis als buffer. Die kan rustig even uit / laag als het moet. Zet die uit rond kooktijd en hij doet helemaal niets meer met vermogenspiek.

Alle keukenapparatuur samen, sauna's, jacuzzi's, doorstroomverwarmers en auto laders hebben een veel hogere piekstroom dan die warmtepomp. En ook die zijn prima op (on)gelijktijdigheid te sturen. Een paar timers zijn oneindig veel goedkoper dan een 3x35A aansluting.

Mijn all-electric huis is nog nooit uberhaupt in de buurt gekomen van de max van 3x25A. Ik had zelfs op 1x40A kunnen blijven denk ik.

[Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 20-05-2021 16:03]

• nietbob
Wuursj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:11:
of je hangt er meteen een 12 module hager kast boven/naast. Staat imho net wat netter dan zo'n miniverder en je kunt later wat meer kwijt. Denk ook aan WCD, beltravo, eventuele meters voor verbruik van warmtepomp of PV te monitoren of andere domotica.
Voor je het weet zit je zo
Oud VS nieuw
[Afbeelding]
(De aannemer vond dat ik overdreef)
Had met een beetje schrappen had het ook wel in 2x24 gepast maar ik heb er inmiddels wat meters bij geplaatst en was wel blij met de extra ruimte.
_/-\o_

dit wil ik ook :X

• nietbob
Toch nog een laatste vraag.

Momenteel heb ik een aantal PV panelen op het dak. Deze komen op 1 van de 3 aardlek automaten in de groepenkast.

Daar komen nog een aantal panelen bij in de loop van dit jaar.
- Overkapping met een dakoppervlakte van +/- 4m x 6,5m: met daarop 16 panelen
- Tuinhuis (waar de jacuzzi in staat) met een dak oppervlakte van +/- 3,20 bij 4: met daarop 8 panelen
- Overkapping achter de garage met een dakoppervlakte van +/- 3,50 bij 3: met daarop 6 panelen, + 2 panelen op de garage.
Totaal: 32 panelen. (bovenop hetgeen al op het dak ligt)

Alle toe te voegen panelen worden van micro-omvormers voorzien (Enphase IQ7+). Panelen worden 330-375watt panelen. Moet ik nog uitzoeken.

Kan ik de panelen per set van 16 panelen op 1 aardlekautomaat aansluiten?

• septillion

septillion

Per 16 lijkt me rijkelijk veel daar ze 290VA / 1,26A per stuk kunnen doen. Ik kan even niet vinden wat ze zelf adviseren maar als ik gewoon daarvan uit ga kom ik op 12 panelen per 16A aardlekautomaat. Op 20A zou je misschien net wegkomen met 16 stuks.

Maar wat is nu je volledige plan geworden?

• nietbob
septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:17:
Per 16 lijkt me rijkelijk veel daar ze 290VA / 1,26A per stuk kunnen doen. Ik kan even niet vinden wat ze zelf adviseren maar als ik gewoon daarvan uit ga kom ik op 12 panelen per 16A aardlekautomaat. Op 20A zou je misschien net wegkomen met 16 stuks.

Maar wat is nu je volledige plan geworden?
De bestaande groepenkast gaat vervangen worden voor een nieuwe:
HAGER groepenkast
20 groepen 3 fase
440x475x89(BxHxD)

20x installatie automaat
5x Aardlekschakelaar 2P
Hoofdschakelaar 4P

De 3 aardlekautomaten voor de PV wil ik als volgt gebruiken:
- 1x voor bestaande PV op het dak
- 1x voor de 16 panelen uitbreiding op de overkapping
- 1x voor 16 panelen verspreid over een tuinhuis (8) en een overkapping achter de garage (8)

Ik sta op het punt om die groepenkast te bestellen, maar wil zeker weten dat ik mijn plan met de PV panelen op de kast kwijt kan zoals deze nu samengesteld is, of dat ik daar iets aan moet veranderen. Of dat wat ik van plan met met de panelen, niet mogelijk is.

• nietbob
nietbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:18:
[...]

De bestaande groepenkast gaat vervangen worden voor een nieuwe:
HAGER groepenkast
20 groepen 3 fase
440x475x89(BxHxD)

20x installatie automaat
5x Aardlekschakelaar 2P
Hoofdschakelaar 4P

De 3 aardlekautomaten voor de PV wil ik als volgt gebruiken:
- 1x voor bestaande PV op het dak
- 1x voor de 16 panelen uitbreiding op de overkapping
- 1x voor 16 panelen verspreid over een tuinhuis (8) en een overkapping achter de garage (8)

Ik sta op het punt om die groepenkast te bestellen, maar wil zeker weten dat ik mijn plan met de PV panelen op de kast kwijt kan zoals deze nu samengesteld is, of dat ik daar iets aan moet veranderen. Of dat wat ik van plan met met de panelen, niet mogelijk is.
Ik ga mijn PV plannen even in het zonnepanelen topic stellen. 8)

• septillion

septillion

Klinkt goed :) Maar PV groepen kunnen in deze opstelling dus maximaal 16A zijn en de drie zullen verdeeld over de fases moeten. Dus als uit navraag 16 panelen inderdaad te veel is voor een 16A en je wilt een 20A plaatsen zal je dus de 3-fase 40A automaat moeten plaatsen.

• nietbob
septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:37:
Klinkt goed :) Maar PV groepen kunnen in deze opstelling dus maximaal 16A zijn en de drie zullen verdeeld over de fases moeten. Dus als uit navraag 16 panelen inderdaad te veel is voor een 16A en je wilt een 20A plaatsen zal je dus de 3-fase 40A automaat moeten plaatsen.
Even kijken of ik je begrijp:
Naar de bestaande 3 aardlek automaten die ik voor de PV in de groepenkast wil, moet er een 3 fase 40A automaat voor komen?
Of moet ik de 3 aarlekautomaten in de configuratie vervangen voor 3x 3 fase 40A automaat?

:X

• septillion

septillion

Hehe, sorry. Zolang je voor PV weg kan komen met 3x een 16A alamat (verspreid over de 3 fases) heb je per fase 16A (PV) + 25A (net) = 41A. Dan ga je dus maar marginaal over de 40A heen wat de rating is van standaard aardlekschakelaars (die naar je gebruikersgroepen). Deze 1A erover wordt in de regel door de vingers gezien (ook al ga je er dus strikt genomen wel overheen) en wordt er niets gedaan.

Zodra een PV groep meer dan 16A gaat zijn*, zeg 20A, dan heb je een ander scenario. Dan heb je 20A (PV) + 25A (net) = 45A beschikbaar in je kast en rek je de capaciteit van de andere componenten wel aardig. De makkelijkste manier om hier tegen te beveiligen is door voor de aardlekschakelaars naar de eindgebruikers** een 40A automaat te plaatsen. PV voer je vervolgens voor deze automaat in. Naar de eindgroepen kan nu nooit meer dan 40A gaan lopen ondanks dat je met PV invoer meer dan 40A beschikbaar hebt. ABB heeft hier een kennisdocument over gemaakt.

* Of je besluit naar meer dan 3x25A netaansluiting te gaan.
** Alamats (dus ook de geplande krachtstroomgroepen voor inductie en WP) beschermen zichzelf al tegen overstroom, deze hoeven dus niet achter de 40A automaat.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True