Soccer98 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:19:
[...]
Helemaal mee eens. Het draagvlak kan afbrokkelen na deze semi-lockdown, niet eens zo heel onbegrijpelijk naar mijn mening. De langetermijnsgevolgen van deze lockdowns worden naar mijn idee totaal genegeerd, totaal.
En als ik dan dit lees, zakt de moed me gewoon in de schoenen:
https://www.telegraaf.nl/...ijk-twee-jaar-mondmaskers
Kortom: zeker nog tot diep in 2022 maatregelen, mondkapjes en dergelijke, want een vaccin rol je er niet zomaar uit. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar beseffen de regeringen wel hoe ongelofelijk veel (moeite) het vergt voor mensen om dat zo lang vol te houden? En dan kan De Jonge bij elkaar persconferentie roepen ‘houd nog even vol’, maar dat kan hij dus tot diep in 2022 blijven doen.
Als ik het even op mezelf betrek: mijn leven speelt zich sinds maart praktisch op mijn kamer af. School is thuis, werk is thuis en dat is toch wel waar je het gros van de tijd mee bezig bent. Bij mij is er onderhand wat geknapt. Natuurlijk probeer ik elke dag wel even een uur te wandelen/fietsen of ga ik naar een winkel om die sleur eruit te halen. Werkt opzich wel aardig, maar zet verder geen zoden aan de dijk. Feit blijft dat je het gros van de tijd thuis bent en ik merk echt dat het een negatieve invloed begint te krijgen op mijn gemoedstoestand. Ik kan niet wachten tot ik weer naar school kan en weer eens kantoor kan bezoeken.
Derhalve heb in de zomermaanden veel ingehaald van wat ik in het voorjaar niet kon doen. Met vrienden afspreken, incidenteel kantoor opzoeken, biertje doen in de kroeg. Dat kan allemaal niet meer en dan begrijp ik best ook wel waarom, want de cijfers zijn te hoog. Maar om tot diep in 2022 semi-lockdown in en uit te gaan; nee, dat gaat echt niet werken. En dan heb ik nog wel de mazzel een makkelijk thuis uit te voeren baan te hebben. Veel leeftijdsgenoten hebben niet eens werk meer en lenen zich diep de schulden in.
Heel herkenbaar. De aanpak in maatregelen en toon in de persconferentie is allemaal gericht op korte termijn. Zoals je zegt: "Houd nog even vol", maar dat werkt alleen als het echt nog "even" is en daarna alles beter wordt. Dat is echter totaal niet aan de orde. De omstandigheden blijven hetzelfde of verslechteren. Wat dat betreft kan de politiek nog wat leren van hoe je leert omgaan met een chronische ziekte. Tegen deze patiënten zeg je niet "houd nog even vol", want het wordt nooit meer zoals het was. Nee, je moet overgaan naar optimalisatie van Quality of Life. De omstandigheden accepteren en vanaf daar leren omgaan met de nieuwe situatie.
Dit kun je vertalen naar de huidige situatie. We moeten ons neerleggen bij het feit dat we de komende jaren met dit virus leven. Hoe kunnen we onze samenleving op deze nieuwe omstandigheden inrichten, voor de lange termijn? Dus veel meer kijken naar een leefbare balans en nieuwe gedragsnormen introduceren.
Nu is het elke keer weer een belerende persconferentie. Mensen houden zich niet aan de maatregelen, mensen gaan toch op vakantie. Ja duh, dit moet je als gegeven zien, hier kun je niet tegen vechten. Als een landje geel is mag je op vakantie, dan moet je niet gaan zeiken dat mensen ook gaan. Maak dan alle landjes oranje (zie gezeur over de koning, hij deed niks fout, prive huis, prive vliegtuig, geel land). Vakantie hoort nu eenmaal bij het leven, dus moeten we dit verbieden of faciliteren. Nu wordt het in het midden gelaten, je mag wel, maar eigenlijk niet. Dat is kop in het zand steken. "Je kunt toch wel een jaartje niet gaan" is dikke onzin, we zitten de komende jaren vast aan dit virus, dus als het kan zoals afgelopen zomer moet je juist gaan, want in de winter kan het weer niet. Quality of Life, precies wat jij ook aangeeft, afgelopen zomer heb je met vrienden kunnen afspreken in de kroeg, nu kan dat weer niet. Net zoals dat een chronisch patient goede dagen heeft en dan leuke dingen doet en op andere dagen met pijn in bed ligt. Dat maakt het leefbaar.