Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:
  • 662.972 views

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Algemeen

Uitbraak in Nederland
Nadat het Corona virus eind 2019 ontdekt is in China, is het begin 2020 overgekomen naar Europa en werd in Nederland de eerste persoon positief getest op 27 februari. Deze 56-jarige man heeft het opgelopen in Italië. Op 3 maart is de eerste persoon overleden, een 86-jarige man.

De aanpak was in eerste instantie gericht op het testen, traceren en isoleren van personen, maar al snel bleek dat het virus in met name Italië en Oostenrijk al veel breder verspreid was en dat we in Nederland ongewild een katalysator hebben gehad in de vorm van de wintersport en carnaval.

Het virus bleek niet meer tegen te houden en al snel werd de aanpak aangepast: het ging nu om het afvlakken van de curve, door middel van maatregelen (zie hieronder daar mee over).

Die aanpak heeft zijn doel gehaald, we hebben in Nederland geen tekort aan IC bedden gehad, maar het lijkt niet veel gescheeld te hebben en de impact op de zorg was groot.
Outbreak Management Team (OMT)
De belangrijkste adviezen worden in Nederland gegeven door het OMT, onder leiding van Jaap van Dissel, de directeur infectieziekten van het RIVM. De samenstelling is wisselend, maar kennen een vaste basis. Zie de Wikipedia pagina voor meer informatie.
Statistieken
R (het reproductiegetal)
Sinds maart weet praktisch elke Nederland dat R belangrijk is. R geeft aan hoeveel mensen besmet worden door een besmet persoon. Bij een R van 1, besmet elk persoon 1 ander en bij R van 18 (zoals bijvoorbeeld de mazelen) zijn dat er dus 18.

Dit plaatje laat het effect van een lagere R zien:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/images/reproductie-explainer.svg

Sinds 20 maart zit R onder de 1, vanaf half juli er boven.
Corona Dashboard
De overheid heeft een Corona Dashboard ontwikkeld, met daarin de belangrijkste getallen. Daarnaast heeft Allecijfers.nl een duidelijke pagina ingericht, gebaseerd op de open data van het RIVM. Datzelfde RIVM presenteert nu wekelijks de laatste update in een eigen rapport, waarin ook steeds meer details worden toegevoegd. Je vindt die op de site van het RIVM.

Maatregelen

Intelligente Lockdown
We hebben in Nederland in maart een serie van maatregelen gekregen, waarbij dit al snel het predicaat 'intelligente lockdown' kreeg. Intelligent, omdat wij in tegenstelling tot landen om ons heen, geen gedetailleerde regels kregen, maar er een beroep op logisch verstand gedaan werd en er verder vooral richtlijnen waren.

Op 9 maart was de eerste Corona persconferentie, waarin opgeroepen werd om in Brabant zoveel mogelijk thuis te werken, in heel Nederland goede hygiëne maatregelen te nemen en geen handen meer te schudden. Vanaf 10 maart werden in Brabant alle grote evenementen verboden.

Op 12 maart werd in een persconferentie opgeroepen om in heel Nederland zoveel mogelijk thuis te werken, thuis te blijven bij klachten en sociaal contact te mijden. Bijeenkomsten met meer dan 100 mensen konden niet doorgaan.

Op zondag 15 maart volgde de rest van de maatregelen: alle horeca moest sluiten, sportscholen gingen dicht, net als seksclubs en sauna's. Onder druk van de publieke opinie gingen, tegen het advies van het RIVM in, de scholen en kinderdagverblijven dicht. Ook werd opgeroepen om zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te houden.

Tot slot werd op 23 maart besloten dat groepsvorming niet meer toegestaan was en ook contactberoepen (zoals masseurs en kappers) moesten hun diensten staken. Hiermee was de intelligente lockdown in zijn strengste fase.

Begin mei werden de eerste voorzichtige maatregelen weer teruggedraaid: vanaf 11 mei mochten sommige contactberoepen weer aan het werk en kwam het kabinet met de roadmap.

Per 1 juli zijn inmiddels alle maatregelen zoals gehoopt, ongedaan gemaakt en qua aantallen is er zelfs vaak meer mogelijk.

Vanaf 28 september zijn de maatregelen weer aangetrokken, door in eerste instantie de horeca eerder te sluiten, maar 13 oktober werd er in een persconferentie mee gedeeld dat we in een semi-lockdown gaan.

Daarmee zijn de basismaatregelen ook iets uitgebreid:
  • blijf bij klachten thuis en laat u testen;
  • houd 1,5 meter afstand van anderen;
  • was vaak uw handen en hoest en nies in uw elleboog;
  • vermijd drukte:
  • draag een mondkapje in de publieke binnenruimte
  • werk zoveel mogelijk thuis;
  • ga weg als het druk is;
  • reis zoveel mogelijk buiten de spits.

Huidige situatie (half oktober)

Terugblik
Met alle maatregelen is het ons gelukt om het Coronavirus in toom te houden. De zorg is niet omgevallen en de curve is plat geworden. Sinds 1 juni kan iedereen getest worden die klachten heeft, zijn de ziekenhuisopnames en sterftecijfers enorm teruggelopen en zet het RIVM, samen met de GGD in, op een intensief test, traceer en isoleer beleid. Er is sprake van (kleine) haarden, die snel uitgedoofd worden en vakanties zijn naar veel Europese bestemmingen weer mogelijk.
Opleving half juli
In de week van 20 juli werd er echter een alarmerend bericht afgegeven door het RIVM: de cijfers stegen weer. Deels lijkt dit te wijten aan feestvierende cafégangers en arbeidsmigranten in slechte woonomstandigheden, maar het gedrag van de bevolking wordt ook losser, de bereidheid tot anderhalve meter afstand houden neemt af, mensen blijven niet thuis bij (milde) klachten en de testbereidheid is lager dan gehoopt.

De wake up calls in juli en augustus hebben helaas onvoldoende effect gehad.
13 Oktober
De semi lockdown werd afgekondigd, net als het dringende advies voor mondkapjes in de publieke binnenruimte. Vanaf november zal dat een verplichting worden. Ook wordt er met een routekaart gewerkt:
Mondkapjes
Het standpunt van het RIVM is niet veranderd, maar op verzoek van de oppositie en een deel van de Nederlandse bevolking is vanaf 30 september ook in Nederland het advies om mondkapjes in de publieke binnenruimte te dragen.

Discussie nut/noodzaak: Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Ervaringen mondkapjes: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Overige informatie

Handige links
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
https://allecijfers.nl/ni...-corona-virus-en-covid19/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
https://www.rijksoverheid...len-tegen-het-coronavirus
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/
Andere topics
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Dit topic

Dit is niet het topic voor complotdenkers. Kritiek op het RIVM en de Nederlandse aanpak mag, maar onderbouw dat goed. Geen linkdrops, maar vat samen wat interessant is en quote de belangrijkste onderdelen.

Wil je deze topicstart verder aanpassen, mis je informatie of klopt iets niet? Dm me dan!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tuinïnen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:03:
Omslagpunt is inmiddels bereikt en zetten een gestage daling in vanaf 12 oktober. Probleem zijn de verwarrende cijfers met oude besmettingen. Maatregelen van 28 september worden nu goed zichtbaar. Deze week dus een verdere verbetering.
Gestage daling? Alle indicatoren stijgen.
Enige lichtpuntje is momenteel dat de stijging afneemt.

[Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 20-10-2020 07:48]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:51:
[...]

Misschien heeft hij de cijfers inzichtelijk naar testdatum ipv uitslag datum? Ik heb begrepen dat er in de dagelijkse cijfers ook veel best oude tests zitten.

Laten we hopen dat hij gelijk heeft. Ik ben echt wel een beetje klaar met dit virus en de belangrijkste maatregelen om het onder controle te krijgen zijn al lang en breed ingezet. (De opties die nog over zijn hebben veel invloed op de samenleving en relatief weinig op het virus)
Meer dan een afvlakking haal ik er nog niet uit:

Zelfs de r lijkt weer iets op te lopen. Maargoed, das een projectie van 2 wkn geleden.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:03
Dit is de dinsdagpiek waar we vorige golf vooral naar keken: de ziekenhuisopnames zoals gemeld door RIVM. De dinsdagpiek is dus daadwerkelijk wel weer terug:

Zo bezien lijkt het aantal opnames vandaag gemeld door het RIVM richting de 150 te gaan.

Alleen we kijken nu veel meer naar besmettingscijfers en de ziekenhuisdata van st. Nice en LCPS, welke een veel actueler beeld geven.

[Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 20-10-2020 08:16]

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ankona schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Ik snap (en onderschrijf) helemaal de rationale achter het ingrijpen.

Echter, in het voorjaar duurde het ook een week of 3 a 4 voor het effect van de maatregelen zichtbaar werd in de cijfers. Als je dus aanvullend in gaat grijpen voor je het effect kunt verwachten is dat wat ik blinde paniek noem.
3 Weken geleden is er stevig ingegrepen. Als de cijfers nu gaan dalen is dat als gevolg van die ingreep. Vorige week in aanvullend ingegrepen op een ontwikkeling die 3 weken geleden al voorzien was. Misschien waren ze 3 weken geleden te laat (Ik denk zelf dat de kroegen al veel eerder dicht hadden gemoeten), maar vorige week hadden ze geen nieuwe inzichten.
Het OMT en de regering nemen besluiten op basis van forecasting modellen zoals deze van even geleden:

Die zullen niet perfect zijn, maar worden continu geupdate met nieuwe data.
De maatregelen worden genomen om gedrag te beinvloeden. Zo wordt er ook gekeken naar bijvoorbeeld verkeersbewegingen. Die waren na de maatregelen van 3 weken geleden geloof ik met 10 procent verminderd. Terwijl dat tijdens de intelligente lockdown bij de eerste golf iets van 40% was.
Zie ook: https://www.bnr.nl/nieuws...terugdringen-besmettingen

Op besmettingen verwacht je eerder een effect dan 3 a 4 weken.
Het testbeleid is totaal verschillend vergeleken met maart / april.
Vandaag wordt iemand besmet, krijgt over gemiddeld 4 a 5 dagen klachten.
Zeg nog 4 dagen tot de test-uitslag.

De vertekening in aantal testen van week-op-week maakt het lastig, maar de positiviteits-ratio wil je wel zien stabiliseren.
Je hebt gewoon niet de marge om telkens 3 of 4 weken te gaan zitten wachten.
We hadden gezworen om tijdens een tweede golf de reguliere zorg niet af te schalen.
And here we are...

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:51
Jovatov schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:14:
Dit is de dinsdagpiek waar we vorige golf vooral naar keken: de ziekenhuisopnames zoals gemeld door RIVM. De dinsdagpiek is dus daadwerkelijk wel weer terug:

[Afbeelding]

Zo bezien lijkt het aantal opnames vandaag gemeld door het RIVM richting de 150 te gaan.

Alleen we kijken nu veel meer naar besmettingscijfers en de ziekenhuisdata van st. Nice en LCPS, welke een veel actueler beeld geven.
Als je inderdaad zeer selectief een selectie maakt, dan kan je dat denken. Wat je laat zien is enkel de datum waarop RIVM het verwerkt heeft. En aangezien er enkel op dinsdag wordt bijgewerkt wanneer de daadwerkelijke opnames waren lijkt het op een piek.

Als je een eerlijk beeld wilt schetsen van de situatie dan moet je de grafiek gebruiken die aangeeft hoeveel opnames er daadwerkelijk waren op een dag:

Het nadeel is alleen dat die cijfers enkel op dinsdag worden bijgewerkt zoals ik zeg. Ik blijf dat ongelofelijk vinden. In het voorjaar (tot 1 juli) werden we dagelijks doodgegooid met getallen door het RIVM. Daarna is dat volledig opgedroogd tot een dinsdag rapportje. Het is nog een klein wonder dat ze wat data beschikbaar maken die verwerkt wordt door onder andere M. van Zelst en BD Dataplan.

De conclusie dat er een dinsdag piek is klopt dus niet wat mij betreft. Als je kijkt naar de gecorrigeerde (en dus werkelijke) cijfers dan zie je een heel ander beeld.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
ultimateharry schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Volgens mij haal je hier een paar zaken flink door elkaar.

Symptomen zijn klachten.

Hier vind je de belangrijkste klachten voor Covid-19: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19
Als je een of meerdere van deze klachten hebt, laat je testen.

Dat er een overlap is tussen de symptomen tussen Covid-19 en griep heeft daar niets mee te maken.

Overlap heeft er zeker wel mee te maken. Als jij een snotneus krijgt in het griepseizoen wat denk je dan dat het is? Als jij nergens anders last van hebt, maar alleen een snotneus die je elk jaar hebt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:11:
Wat anders. Het lijkt net of de regering dit nieuws volledig genegeerd heeft.
Handen stuk wassen staat nog steeds in de maatregelen :

https://www.volkskrant.nl...loeg-nergens-op~b183cdef/
Dacht even dat dit de Telegraaf was... Titel en artikel zijn niet helemaal in lijn met elkaar...

Cijfers van vandaag: 8182 nieuwe coronabesmettingen, 171 meer dan gisteren
De afvlakking van de besmettingen zet door zo te zien. Opnames gaan helemaal niet lekker.

[Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 20-10-2020 14:28]

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:54

Bloodclot

Jawier!

Redelijk stabiel de afgelopen 5 dagen. zitten we op de top? Eind van de week zullen we toch weer moeten dalen.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 09:46
Dennahz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Hoezo had men dit van te voren kunnen bedenken? Het lijkt mij toch vrij logisch dat je je mondkapje gewoon zelf weer meeneemt en ergens in een vuilnisbak gooit? Ik draag ze al maanden en heb er nog nooit één zomaar op de grond geflikkerd.
Ja, jij en ik wel (sterker nog, ik gebruik mijn weggooi kapje al weken), maar als je ziet hoeveel sigaretten, FEBO afval, lachgas ampullen, etc hier liggen, dan kun je natuurlijk makkelijk voorspellen dat dat met mondkapjes ook gaan gebeuren.

@psychodude het komt niet door het virus, het komt door de symboolpolitiek die mondkapjes adviseert en wil verplichten en niet nadenkt over de praktische gevolgen.

[Voor 5% gewijzigd door Erapaz op 20-10-2020 21:57]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:30
psychodude schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Alles moet wijken voor het virus? Het probleem is in dit geval toch echt niet het virus. Maar een gebrek aan fatsoen van mensen om mondkapjes normaal in een vuilnisbak achter te laten. Dit is natuurlijk niet enkel en alleen een probleem van mondkapjes in Nederland, maar iets dat we hier al veel langer zien. Plastic, blik, etc. dat door een deel van de bevolking gewoonweg gedumpt wordt op straat waar men loopt, vanuit een auto, binnen onze natuur, waar dan ook. Het is echt gewoonweg ronduit asociaal. En staat volledig los van het coronavirus en de daarbij gehanteerde maatregelen.

Schrijnend is al helemaal dat indien je er iets van zegt, je vaak niet eens een of ander slap excuus krijgt in Nederland. Dus geen 'oh, dat ging per ongeluk'. Nee, je krijgt gewoon een grote bek.

Ik kan me hier ontzettend aan storen en vind het zo zonde van ons straatbeeld. Het is jammer dat hierbij te weinig en te slap wordt opgetreden. Voor wat betreft dit soort overtredingen zou men veel vaker en hogere boetes moeten uitschrijven. Maak het gewoon dusdanig hoog dat surveillance zichzelf hierin met gemak terug verdient. Besteed het resterende bedrag verder aan natuurbehoud of wat dan ook. Zodra de pakkans groot genoeg is en men 250 - 500 euro neer mag leggen voor het op straat gooien van hun zwerfafval stopt het op een gegeven moment vanzelf wel.
In de VS wordt de lage pakkans aldus gecompenseerd...

iRacing Profiel

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CMD-Snake schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Ik weet niet of ik nou blij wordt van zo'n constructie. Iedereen met een coronapaspoort laten rondlopen? Dan creëer je ook een soort tweestromen maatschappij. Uiteindelijk is een test ook slechts een momentopname.
We kunnen ook een kruis op de voordeur schilderen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

Lees het anders nog eens terug.
Ik gaf aan dat we in Zweden zagen dat de bevolking zelf de conclusie trok en zelf meer thuis bleef, minder op reis ging etc. Dit als logisch gevolg van de angst voor het virus, door berichtgeving uit allerlei hoeken. Dat heeft geen jota met de demografie of geografie te maken.
En dat terwijl de modellen een apocalyps voorspeld hadden, modellen waarin de mensen willoze poppetjes zijn die zonder overheidsregels precies zo door leven als eerder. Misschien zullen ze zich afvragen waarom er zoveel begrafenissen in hun vriendenkring zijn maar tot de overheid een regel instelt veranderen ze hun gedrag niet. Hier zit ook een politieke dimensie tussen de overtuiging dat de alleen de overheid zo'n crisis aan kan en degenen die van mening zijn dat de overheid het juist erger maakt en dat x miljoen individuen beter in staat zijn om de nodige maatregelen te nemen en die af te wegen tegen de nadelen voor hun als individu.

Intervention strategies against COVID-19 and their estimated impact on
Swedish healthcare capacity, 4 April 2020

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.04.11.20062133v1
This individual-based modelling project predicts that with the current mitigation approach
approximately 96,000 deaths (95% CI 52,000 to 183,000) can be expected before 1 July, 2020.
At the peak period (early May), the need for ICU beds will be at least 40-fold higher than the
pre-pandemic ICU-bed capacity, not considering ICU admissions for other conditions.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 10:19
Marzman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

We kunnen ook een kruis op de voordeur schilderen.

[Afbeelding]
In Hongarije gebeurd dat al:

Sticker op je deur als je in quarantaine zit (ook als je niet positief getest bent!), totaalverbod om je huis te verlaten en iedere dag controle door de politie of je ook daadwerkelijk thuis bent.

• mesa57
  • Laatst online: 12:27
Het aantal overlijdensgevallen stijgt nog steeds niet exponentieel mee :

• Jovatov
mesa57 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:06:
Het aantal overlijdensgevallen stijgt nog steeds niet exponentieel mee :

[Afbeelding]
Het is natuurlijk hoe je kijkt. Maar pak je de gecorrigeerde cijfers tot twee weken terug (overlijdenscijfers komen helaas rijkelijk laat binnen) zie je toch gewoon een vergelijkbare curve met de ziekenhuis- en besmettingscijfers:

Afgelopen twee weken lijken nu stabiel, maar aangezien de ziekenhuis- en IC-cijfers afgelopen dagen vooral nog oplopen zou ik niet teveel hopen...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Soccer98 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Ik zou allereerst gewoon de maatregelen van vorige week aanzien. Nu al roepen om een totale lockdown vind ik waanzin. En geloof me: een echt complete lockdown gaat echt niet iedereen meekrijgen. Dat gaat totaal niet werken in dit land.
Dat aanzien lijkt me een goed idee want je kunt wel blijven zwabberen. Het wisselt flink per regio, in de randstad zie je een daling en dat staat aardig in contrast met Brabant Noord. Of Flevoland, net zo'n beeld.

https://coronadashboard.r...1/positief-geteste-mensen

Dat is nu niet heel bemoedigend..

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Schildpadje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Het prikken zelf is echt geen topic of enig issue. Massavaccinatie zelf hebben we ervaring mee (meningokokken). Er liggen zelf draaiboeken bij de ggd klaar om iedereen binnen een week gevaccineerd te hebben. Met hulp van het leger is dat een peuleschilletje.
Het probleem is het vaccin zelf... Hoeveel kan daar snel van geproduceerd worden.
Het probleem is inderdaad het vaccin zelf...

(AD)

[Voor 7% gewijzigd door prijk op 21-10-2020 20:07]

• ultimateharry

ultimateharry

prijk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

Het probleem is inderdaad het vaccin zelf...
[Afbeelding]
(AD)
Het placebo vaccin, blijkt dus.

[Voor 26% gewijzigd door ultimateharry op 21-10-2020 20:15]

• ultimateharry

ultimateharry

pedorus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:54:
De BBC heeft enkele dagen geleden gekeken of de uitspraken van Rutte over dat het "de enige manier" zou zijn wel kloppen. Echter in Zweden moesten ze toch bekennen dat er een alternatief was:
[YouTube: Covid-19: Is Sweden getting it right? - BBC News]
Volgens professor Kim Sneppen uit Denemarken hebben ze het juist goed gezien (behalve bij verzorgingstehuizen). Ook komt Tegnell langs die zeker nog niet veranderd is van positie.

Vaak wordt Zweden verkeerd vergeleken met andere landen, waarbij er alleen maar naar corona wordt gekeken. Maar wie alleen maar naar de corona kijkt, die is maar zielig hoor. Een mooi artikel daarover is WHO Bulletin: Health is more than influenza. Er is volgens dat artikel maar weinig reden om aan te nemen dat er meer doden dan in 1957 of 1968 zullen vallen, toen we allerlei maatregelen niet namen. Wel is er alle reden om aan te nemen dat er veel meer mensen richting de ondervoeding gaan door coronabeleid dan dood zullen gaan door corona. En dat komt ook juist door het zelfzuchtige beleid dat we hier in Nederland hebben.

Als je een eerlijkere analyse doet en Zweden vergelijkt met Zweden in andere jaren, of met de buurlanden maar naar alle doodsoorzaken kijkt, dan is het griepseizoen van 2019/2020 in Zweden niet erg afwijkend. Kijk je naar de eerste 10 seconden van dit filmpje dan zie je hoe druk de winkelstraten in Stockholm zijn en hoe normaal het uitgaansleven is. Op de andere dimensies dan corona scoort Zweden dus een stuk beter dan Nederland en op de coronadimensie ongeveer hetzelfde qua oversterfte. Er is dus wel degelijk een alternatief.

[...]

Lol. Mensen die Zweden aanhalen moeten vooral beseffen dat er tal van mensen zijn die bijvoorbeeld in de medische industrie zitten, denken dat ze een ernstig risico hebben, of in een soort Stockholm-syndroom denken dat de opofferingen niet voor niets geweest moeten zijn. Die mensen hebben er belang bij om oneliners zonder onderbouwing te plaatsen.

[...]

Voorjaar 2022 is de verwachting dat de uitrol klaar is, dus met de zomer van 2022 kunnen ze hopelijk weer. Als het vaccin echt goed werkt en velen het nemen natuurlijk. Dus gewoon heel even volhouden, we hebben nu een half jaartje gehad en nog anderhalf jaar te gaan... Voor deze epidemie dan he, er komen er vast nog wel een aantal.
Ah daar komt het gedweep met de Zweden weer :)

Zweden is een middenmoter:

Verder gooien ze nu ook het roer om https://time.com/5901352/sweden-local-lockdowns/
De lokale lockdown bijvoorbeeld.

En dat is maar goed ook, want de befaamde herd immunity laat nog wel even op zich wachten, nu nog onder de 7% anti-stoffen: https://www.folkhalsomynd...oppar-for-covid-19-virus/

• Jovatov
pedorus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:13:
Ik kan dit nog rustig 5 jaar volhouden, de vraag is of dat een goed idee is als je geluk wil..

[...]

Zijn de belangrijkste dimensies in het leven economische groei en coronadoden per miljoen? En is China (waarvan de cijfers waarschijnlijk niet kloppen) een van de beste landen?

Time werd ook aangehaald in het BBC-filmpje, ze zullen nog niet van gedachte veranderd zijn, ze denken waarschijnlijk dat Zweden een gevaar voor ze vormt. Wat er gebeurd is dat de Zweden overwegen om bepaalde risicogroepen in bepaalde gebieden (Uppsala sinds gisteren) aan te raden om bepaalde dingen niet meer te doen, nou wat een grote ommekeer..

Langzamerhand komen gelukkig steeds meer mensen er achter dat de coronadimensie niet op 1 hoort te komen. Je kunt het zien op straat en om je heen, maar ook bij ieder artikel over corona op nu.nl als je de comments sorteert op meest gewaardeerd. Er zijn eerder talloze mensen voor onze vrijheid gestorven. Ook in deze tijd denk ik niet dat oma een jaartje langer wil leven ten koste van kleinkind die 2 jaar vanaf thuis de universiteit doet. In onze familie niet in ieder geval. Het leven moet ook de moeite waard zijn, risico's maken het de moeite waard. En als je oma bezoekt, dan doe je dat liefst buiten.
De vraag was of de 'strategie Zweden' succesvol is. Volgens mij heeft de vraagstelling wat het leven de moeite waard maakt daar niet veel mee te maken. Noch de versimpelde voorstelling van zaken dat het simpelweg een keus is tussen oma een jaar eerder dood en de kleinkinderen wel naar de uni (laat staan dat elk kleinkind die keus zo zou maken).

Feit is dat Zweden aan een tweede golf is begonnen. Het aantal gevallen én de positiviteitsratio lopen op. Sterker nog zelfs dan de buurlanden die corona (vergeleken met Zweden) ongeveer compleet buiten de deur hebben gehouden.

De groepsimmuniteitstrategie heeft in elk geval tot zover niet een verwacht effect.

Ik ben het met je eens dat er meer in het leven is dan corona. Corona moet niet alles bepalend zijn en aandacht voor de nadelen van de huidige maatregelen is broodnodig.
Maar op dit moment wordt er in Nederland voor de tweede keer binnen acht maanden tijd al reguliere zorg afgeschaald omdat de ziekenhuizen vol liggen.
In tegenstelling tot wat 'de meest gewaardeerde comments op nu.nl' ons doen geloven is de coronadimensie er dus wel een waar het levensgeluk op dit moment een pas voor op de plaats moet maken.
Doen we dat niet, of anders gezegd: negeer je de coronadimensie, dan is er (om het bij versimpelde vergelijkingen te houden) voor de universiteitsstudent met kanker straks geen plek in het ziekenhuis omdat alle oma's al in het ziekenhuis liggen...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog eens acht regio's naar hoogste risiconiveau
Het..euh.. gaat lekker in Nederland

Zo te zien zijn er nog paar dorpjes in Groningen die dapper weerstand bieden :P
Edit: En Montfoort is ook een baken van licht in de donkerblauwe zee :P

[Voor 8% gewijzigd door anandus op 22-10-2020 08:35]

• Drardollan
iamerwin schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:51:
Duitsland 11.000 nieuwe besmettingen, Belgie 13.000, Tsjechie bijna 15.000, Frankrijk iets van 25-26.000.

Ik zou zeggen: het gaat niet zo lekker. Ik vrees voor de nieuwste cijfers van Nederland.
Ik zou zeggen: het gaat best lekker in Nederland.

Of je vrees terecht is, dat zullen we pas over een paar weken weten. Vooralsnog wijzen alle indicatoren erop dat we aan de piek zitten. Het lastige is dat het virus zo nieuw is en de situatie zo uniek dat het een hoop natte vinger werk is.

Maar een belangrijke tabel is die van Martijn Broekman:

De groei in het aantal positieve testen (laatste kolom) neemt al een behoorlijk tijd af, ruwweg 2 weken na de maatregelen van 28 september zie je een ommekeer. Vooralsnog loopt dit, ondanks het record van gisteren, dus nog steeds af.

Let op, dit is zoals gezegd allemaal natte vinger werk. Je kan de overweldigende bak met data op een miljoen manieren interpreteren.

• mesa57
Mooi overzichtje van Maurice over de actualiteit van de testuitslagen :

(bron : maurice.nl met medewerking van Marino van Zelst en Edwin Veldhuizen)

[Voor 7% gewijzigd door mesa57 op 22-10-2020 12:10]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

en het plaatje;

Toch is er een daling van de groeicurve te zien, al is het een hele lichte van het aantal besmettingen.
Je blindstaren op een absolute stijging is niet zinvol zonder deze data.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:47

gws24

Thinking is hard!

Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Dat was de veelbelovende blaastest.
Die geeft aan: negatief of ?
Bij ? ga door naar PCR
Net een bron aan mijn post toegevoegd en daar staat dit in:

bron: https://www.ntvg.nl/artik...-zijn-sneltesten/volledig

Gaat dus niet om de blaastests maar nog steeds swabs uit de neus/keel. Die blaastest had ik, dacht ik, ergens gelezen dat die onbetrouwbaar werd bij mensen met bv tandvleesontsteking etc maar heb weer geen bron.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

stijnec1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

uw argument "ik vraag u om een mondkapje op te zetten" omdat de rest (klopt dat wel?) het ook doet snijdt geen hout. Om mij te overtuigen zult u met betere argumenten moeten komen

Als ik ook een mondmasker opdoe en jij ook, verlagen we samen het risico.

Alle beetjes helpen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

De frustratie is er vooral dan ook omdat het laaghangend fruit wordt aangepakt (bijstanders die een tientje voor de verjaardag krijgen) terwijl de grote excessen niet worden aangepakt, zoals faillisementsfraude.
Faillisementsfraude is ook geen grote exces, dat is maar een van de kleine types.

Wat dat betreft is dit altijd wel intersssant:

Iets met disproportionaliteit :P

Virussen? Scan ze hier!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Misschien meer iets voor het WTF topic in de huiskamer maar WTF:

Dat je als normaal bedrijf hier uberhaupt mee geassocieerd wil worden. Vvmu is een groot goed maar gewoon complot blaadjes gaan verkopen :X :N

De link in de screenshot is de volgende: https://nos.nl/artikel/23...s-aan-huis-verspreid.html. Bespreekt een aantal van die complot blaadjes en de connecties.

De hoofdredacteur van 'Gezond verstand' is Karel van Wolferen:
Sinds een aantal jaren wordt hij gekarakteriseerd als een complotdenker. Zo verwerpt hij de bewijsvoering van het Joint Investigation Team rondom het neerhalen van vlucht MH17,[13] en meent hij dat het neerhalen een valse vlag-aanslag was. Over de aanslagen van 9-11 is hij dezelfde mening toegedaan [2]. Ook twijfelt hij aan de officiële verklaringen over de terroristische aanslagen in Londen van 7 juli 2005 en de aanslag op Charlie Hebdo.
bron: Wikipedia: Karel van Wolferen

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05
Ik herinner me de grafieken van het RIVM:

Het verhaal was ook steeds dat er bij een echte lockdown een tweede golf zou komen. Het is nu een beetje stil op dat front. Er is lange tijd gezegd dat we het groene lijntje zouden volgen, maar groen is overgegaan in blauw. Dat lijkt me ook veel logischer en zal vast nog wel een (paar) keer gebeuren.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 16:18

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

ZieMaar! schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:37:
Ik blijf met een schuin oog naar Duitsland kijken, waar de besmettingsaantallen die van ons inmiddels voorbij gaan. Dat is op zich logisch, ze zijn veel groter dus per 100k doen ze het nog beter. Tegelijk hebben ze in absolute aantallen onze ic bezetting al fors voorbij gestoken.

Kom je in Duitsland sneller op de IC (zijn ic’s niet uitwisselbaar?)? Want anders is het toch raar dat ze bij een lager aantal besmettingen (met een veel lager positiviteits percentage) wel fors meer ic patiënten hebben. Of zijn daar nog andere redenen voor te bedenken?
Het gaat daar natuurlijk ook regiogewijs, maar tot nu toe gaat het precies zoals ik al zei, ze gaan dezelfde curve tegemoet, alleen begint het een aantal weken later.
Mfpower schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:28:
Het red-team heeft een naar mijn mening fantastisch goed stuk gepubliceerd: https://www.c19redteam.nl...oorkom-een-derde-golf.pdf

Ik heb geen tijd om nu veel te quoten maar ik ben het met elke regel 100% eens. Van de bijdrage van scholen, beschermen van kwetsbaren en rekening houdend met “long covid” wat elke groep kan raken. Ze kiezen dan voor indammen ipv mitigeren wat nu gebeurt. Goed onderbouwd stuk ook met citaten naar relevante studies. Met leerpunten uit Israël (die ik hier vaak gepost heb). Hun beleid heeft meer raakvlakken met Denemarken en Duitsland. Ondanks dat het daar nu ook hard gaat denk ik dat ze in de basis een veel betere aanpak hebben.

Ik zou uit de grond van mijn hart wensen dat zij het OMT waren.
Ja, operatie geslaagd, patiënt overleden. Het lijkt wel alsof ze niks leren van lockdowns in andere landen. Het scenario niks doen wordt als volgt behandeld:
1. Het is onzeker in welke mate en voor hoe lang immuniteit ontstaat.9
2. Het is onzeker hoeveel patiënten restklachten overhouden aan Covid-19.10
3. Het is waarschijnlijk dat de vraag naar zorg de huidige capaciteit ver overschrijdt, met
hoge mortaliteit als gevolg. Schrijnende voorbeelden daarvan kennen we uit Italië en
enkele regio’s in de Verenigde Staten. Ook in Nederland zijn we hiermee niet onbekend.
4. Het is waarschijnlijk dat er daarom grote maatschappelijke onrust ontstaat, met als gevolg
grote schade aan volksgezondheid, zorg en economie.
Geldt 1, 2 en 4 niet voor elke maatregel, alleen in verschillende gradaties? Waarbij 4 in dit scenario eerder bij lockdowns ontstaat met grote economische schade terwijl het bij niets doen nauwelijks zo is?

Correct me if I'm wrong, maar de helft van de doden is omdat het door verzorgingstehuizen heeft geraasd?

Kijk ik naar cijfers van het RIVM:

Wat valt mij eigenlijk op
1) het aantal overledenen zal het meeste naijlen obv besmetting weken geleden
2) het aantal opnames zal meer overeen komen met de besmettingen. Maar liggen eigenlijk nog erg laag.
3) Van de beroepsbevolking (grofweg 20-65) zijn er 85 opgenomen in het ziekenhuis (29% van alle opnames). Onder de 50 gaat het maar om 27 personen (en 1 dode...).

Dus waarom moet het land dicht? Enkel om de zorg te ontlasten, wat zo'n beetje het enige thema (nog steeds is), zonder de geestelijke en economische toestand van het gros van de mensen die het virus bijna ongemerkt overleven in ogenschouw te nemen?

In het RED-stuk gaat men weer door over scholen met een casus uit Israël. Vreemd genoeg wordt niet benoemd dat er geen noemenswaardige verandering in besmettingen is geweest toen scholen hier in mei weer open gingen, wat eigenlijk dat verhaal weer grotendeels onderuit haalt.

Je ziet het nu al aan Schiphol als uitlichting (meer dan 60k banen op de tocht), maar dit geldt in alle lagen van het bedrijfsleven. Dat is door de overheid niet in stand te houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wel een klein lichtpuntje:

• Drardollan
Stylze schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:30:
Dit lijkt wel richting een strenge lockdown te gaan.. Je zou nu toch deze dagen wel al wat hebben moeten merken van de maatregelen van anderhalve week geleden.
De maatregelen zijn nog veel te kort actief om terug te zien. Het had leuk geweest als het zo was (en ik had het ook gehoopt). Maar het duurt nog zeker tot volgende week.

Maar dat de maatregelen wel zin hebben kan je in de cijfers wel terugzien hoor. Het is alleen nog niet zo dat het een daling tot gevolg heeft. Maar als je naar het 7 daagse groeipercentage kijkt dan zie je zowel de eerste als tweede maatregelen effect hebben. Het aantal nieuwe besmettingen groeide op 11 oktober nog met 59,7% en ondertussen is dat gedaald naar 20,5%.

Bron:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

daarvoor moet je klikken :$ O-)

https://i.fokzine.net/s/facemask.png

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Jovatov
Plenkske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Het zijn grafieken die de werkelijke aantallen per dag laten zien in plaats van "vandaag zijn X aantal gemeld".
Het overgrote deel van het aantal besmettingen wat elke dag gemeld wordt is ouder dan 2 dagen.
Pas na 10-14 dagen is een dag nagenoeg compleet in zijn meldingen...
Maar dit geldt ook voor de cijfers van vorige week en de week ervoor. Een vergelijking maken heeft daardoor wel degelijk zin. Zolang er ook actuele data binnenkomt en de verhouding grotendeels gelijk blijft kan je gewoon een trend waarnemen.
En zoals de grafiek van de Hond laat zien blijft de verhouding grotendeels gelijk. Bovendien is een significant aandeel actueel. Zo'n 25-40% van het aantal meldingen dat binnenkomt.

Met de incubatietijd (gemiddeld 3 dagen), laten testen (2 dagen), wachten op uitslag (1 dag) en doorgeven van uitslag aan het RIVM (1 dag) zou je na een goede week al wel een eerste effect moeten kunnen zien in de data.

Als dit weekend de cijfers blijven doorstijgen en de hogere besmettingscijfers niet volledig door een hoger aantal testen wordt weggerelativeerd (weten we maandag/dinsdag precies) kan je al vrij goed beoordelen of de semi-lockdown het gewenst effect heeft.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
BarôZZa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:39:
@BlakHawk wat draag jij bij dan?

De afgunst naar die paar oudjes die nog een paar jaar hebben te leven en er het beste van proberen te maken. Man man man.

Pensioentjes van bejaarden afpakken. Dat is echt de meest skere maatregel die ik iemand ooit heb horen voorstellen.
Afgunst?!
Waar de fuck heb je het over?!?!

Dee eerste lockdown heeft al zo’n 100 miljard gekost, van de de periode juni-oktober is onduidelijk. En nu nieuwe steunpakketten

We doen 280.000 testen per week, dat kost ons 18.000.000 per week, een miljard per jaar, als we niet verder opschalen.

Niemand heeft het over afpakken, we hebben het over bijdragen.
De sterkste schouders die de lasten dragen:
Van de werkende huishoudens zit 8,2% onder de armoedegrens. Van de gepensioneerden 3,5%.

Mediane vermogen van werkende huishoudens is €28k, mediamensen vermogen van gepensioneerden: €116k

Bron CBS

Als we niets doen komt de rekening volledig bij de jongeren te liggen, vind je dat wel eerlijk?
Heel cru gezegd, de jongeren hebben weinig last van het virus. Maar ze moeten wel de volledige rekening betalen?!

Ik zeg nergens dat we aan aow zouden moeten toornen. Die basis moet blijven zoals hij is. Maar een extra heffing van 2% over pensioenuitkeringen en misschien 5% voor het gedeelte boven de €1500 euro vind ik niet meer dan redelijk.

Youtube: DashcamNL

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:16
Gonadan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:37:
Aangenomen dat de R nog hoger dan 1 is, maar dan heb je het over besmettingen. Ik kijk meer naar de belasting in de ziekenhuizen en daar zie ik geen exponentiële groei, of dermate klein dat hij net zo goed lineair genoemd kan worden.
Maar daarin ligt natuurlijk wel een venijnig probleem, want visueel bijna lineair is niet lineair.

Mijn visueel lineaire paint vaardigheid. Maar om daarbij toch in ieder geval te laten zien dat dit echt niet net zo goed lineair genoemd kan worden. Want welke lineaire lijn gebruiken we? Het gaat gewoon langzamer, maar juist dat maakt het des te gevaarlijker want je verkijkt je al snel op de cijfers.

Even aangenomen dat dat inderdaad de indicator is (waar vind ik dat?), wat is de definitie van additionele zuurstofbehoefte? De gemiddelde IT-er die met de trap naar z'n werkplek moet heeft over het algemeen ook al een additionele zuurstofbehoefte bijvoorbeeld. :+
De lokale ziekenhuis richtlijnen zijn voor ziekenhuizen lokaal leidend, en doorgaans enkel te benaderen via de lokale intranets. Maar hierin wordt de basis zoals gelegd binnen de LCI richtlijnen en SWAB richtlijnen gehanteerd.

En de SWAB definitie voor mild COVID-19 is:
Mild: Geen opname-indicatie. Geen extra zuurstofbehoefte.
Matig ernstig: Opname indicatie verpleegafdeling en extra zuurstoftoediening noodzakelijk.
Zeer ernstig: Opname indicatie MC of IC beademing of ECMO noodzakelijk
Ook daarin kan je best schuiven, niets is in beton gegoten en herijken is niet per definitie inhumaan, dat is gewoon onzin.
Maar waarin wil je schuiven? Het beangstigende gevoel dat mensen ervaren?

"Meneer Jansen, u heeft nu een zuurstof saturatie niveau van 90%. Volgens onze bijgestelde richtlijn bent u nog niet dusdanig benauwd dat u zou moeten ervaren dat u dood gaat. Bij verergering van de klachten kunt u een nieuwe afspraak maken". Zoiets?

Er is geen harde waarde op te plakken. Het is namelijk een gevoel dat de persoon in kwestie ervaart. Iemand die gebruikelijk een normale zuurstof saturatie heeft zal zich doodsbenauwd voelen bij circa 88 - 94%. Daaronder functioneer je gewoon bijna niet meer en loop je zelfs het risico het bewustzijn te verliezen.

Daarentegen mensen die door chronische aandoeningen gewend zijn geraakt aan lagere zuurstof saturatie spiegels, zoals bijvoorbeeld bij longemfyseem, kunnen een saturatie hebben van 88% en gewoon rondlopen.

Je kunt dus niet goed stellen, puur op basis van een waarde of er een opname indicatie bestaat. Je moet dit afstemmen op de persoon. Heeft de persoon in kwestie baat bij zuurstof suppletie of niet.
Overigens wil ik helemaal niet beweren dat mensen nu onterecht opgenomen worden en we ze thuis moeten laten. Ik stel simpelweg de vraag of iedereen die nu opgenomen wordt, al is het maar op de verpleging, dat ook écht nodig heeft. Juist omdat ik het antwoord zelf nog niet heb en wel erg benieuwd ben.
Opnames op sociale indicatie wordt in ziekenhuizen in Nederland sowieso al nauwelijks gedaan. Zeker niet ten tijden van een beddentekort. Je kan er dan ook veilig van uit gaan dat de mensen die op dit moment opgenomen wordt, opname behoeftig is.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
reemprive schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:43:
Oké, aan de mensen die tegen een lockdown zijn:

Als het scenario is dat de besmettingen nu niet afnemen, wat is het alternatief?
Naar ziekenhuisopnames kijken, die lijken iets af te vlakken en te stabilizeren rond 200/dag sinds de 14e, of de data is weer eens niet op orde (wat allang op orde had moeten zijn).

Verder, want 50% IC vol is een probleem:

Kijken wie er nu liggen: ’Verband vitamine-D-gebrek en vele donkere covidpatienten op ic’. En daar schijn je iets aan te kunnen doen, hebben ze in Spanje zelfs al getest en er bleek een sterke causatie te zijn. Onderzoek doen naar de tal van andere middelen (oa broomhexine hcl) nog voordat mensen in het ziekenhuis belanden. Parttimers vragen om tegen vergoeding langer te werken. Noodhospitalen inrichten en personeel uit het buitenland halen. Kijken of zuurstof thuis een optie is. Eerlijk advies en regelingen om risicogroepen te beschermen. Veel duidelijker zijn dat de risicogroepen een probleem hebben en dat je echt niet in het ziekenhuis of op de IC wil belanden, ook niet als er plek is. Stoppen met wijzen naar groepen die zelf vrijwel geen risico hebben, jouw gezondheid is jouw verantwoording en je hebt 1000x+ meer risico. Ventilatie en buiten dingen doen veel meer stimuleren. Tijd tussen aanvraag test en uitslag mag maximaal 24u zijn, dus alleen voor risicogroepen totdat het gefixt is. Behandeling moet op de dag van symptomen beginnen, niet als iemand in het ziekenhuis ligt.

Resources in testen kun je grotendeels overhevelen naar nuttigere zaken, denkt deze expert:

Waarom zou je eigenlijk voor een lockdown zijn? Denk dat Argentinië, België en Spanje mooie voorbeelden van lockdowns hebben laten zien. Het is volledig feitenvrij om nog met een lockdown aan te komen.
Jovatov schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:54:
De vraag was of de 'strategie Zweden' succesvol is.
Een zweedse arts:

En vooral ook al kijk je naar andere zaken dan corona zoals het goede leven is Zweden vrij succesvol. De vraag is of de strategie Argentinië zo succesvol is, meer lockdowns zijn nauwelijks mogelijk, maar ze hebben inmiddels meer doden dan Zweden:

Het probleem van de lockdowns is oa dat de immuniteit zich opbouwt onder groepen die bijvoorbeeld zorg nodig hebben of verlenen en daarom niet volledig in lockdown kunnen. Lekker dan.

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Ebayzo

Gekke eend

Het moet niet gekker worden. Krijg nu ook al ongevraagd "post" in mijn brievenbus van de anti-Corona gekkies:

Goeie verhaal ook...

• Jovatov
Vergeleken met vorige week zitten we nog steeds op een stijging van 17%. Deze week 9018 gemiddeld per dag, vorige week 7661 gemiddeld per dag.

Qua ziekenhuisaantallen zou ik ook niet te hard juichen nu nog. Afgelopen drie weken steeg het aantal patiënten op verpleegafdelingen flink op de maandag, zie deze grafiek van st. Nice (rood zijn maandagen):

.

Het aantal testen kan de positiviteitsratio nog verder relativeren (als het aantal testen wat is afgenomen verder is gestegen), dat horen we morgen en dinsdag precies.

We zijn er nog lang niet. Zolang het blijft stijgen, blijft de zorg een hogere druk houden...

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Hoe werkt dat dan? Ik vind het lastig om te getallen te parsen, geloof best dat er een vertraging in zit omdat besmetting > ziek genoeg om te testen > testuitslag een tijd duurt natuurlijk, maar op basis van welke data is dan te zeggen dat er op dit moment minder nieuwe besmettingen 'in de maak zijn'?
Iemand op FOK houdt dat prachtig bij.

Dit is het overzicht van hoe oud de ‘nieuwe besmettingen’ zijn die per dag gemeld worden:

En een andere tabel van daar die laat zien hoeveel besmettingen er nu daadwerkelijk waren:

Meest rechtse kolom moet je kijken, dat is de meest actuele stand van zaken. En dan zie je dat 12 oktober op dit moment, ook na alle correcties en besmettingen die op 13 oktober en later gemeld zijn voor 12 oktober, op dit moment de piek was.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:24

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Klopt, die zal niet zo groot zijn als het er nu uitziet. Maar voor 13 en 14 is het bijvoorbeeld wel al redelijk compleet.
Hey, moet hier toch nog even op terugkomen. Tenzij ik echt helemaal verkeerd loop te rekenen, zie ik dit:

Oftewel: tussen 3 dagen en 7 dagen aan data over een specifieke dag zit een factor 2.6 verschil, dan van 7 naar 14 dagen factor 1.3 (telkens op basis van de laatste 5 waarnemingen om enigzins rekening te houden met ratio's die door ander testbeleid veranderen - uiteraard marginaal effectief). Als ik die loslaat op de data, zie ik dat de piek theoretisch ongeveer in de afgelopen dagen ligt (de grijze getallen zijn telkens aannamen op basis van de waargenomen groei tussen 3>7 en 7>14 dagen).

Mis ik iets, of is dat effect dat de data van onze fok-vriend inherent incompleet is (immers, dat is precies het effect dat hij/zij beschrijft) dat corrigeren daarop toch wel laat zien dat de piek _niet_ achter ons ligt?

[Voor 26% gewijzigd door Roytoch op 25-10-2020 16:31]

Welles

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44
Wellicht hier al langskomen, maar hoe lezen jullie dit artikel? Dat de telegraaf een sensatie titel maakt oké, maar had van de NOS toch anders verwacht.

Proefpersonen vertellen over coronavaccin: 'Enige bijwerking was lichte hoofdpijn' - https://nos.nl/l/2353780

Crypto.com cashback tips

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zoiets klinkt best goed of niet ? :

[Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 26-10-2020 09:38]

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:44
CMD-Snake schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:28:
Van de NOS:

[...]

Wij weten niet zeker wat het OMT allemaal zegt intern. Zij spreken namelijk niet tot ons via Twitter en andere kanalen. Het OMT maakt adviezen en het kabinet mag kiezen en dingen bekend maken, dus zit er altijd een filter tussen.

Het Red Team doet aan een hoop stemmingmakerij mee. Zij gooien ook steeds olie op de vuurtjes op social media. Zie ook bijvoorbeeld hoe ze de mondkapjesdiscussie aanwakkeren. In de wiskundige modellen die het RIVM gebruikt zullen mondkapjes de R beïnvloeden met 0,05. Toch presenteert het Red Team de mondkapjes als onze rots in de branding. Dan is het ineens die slechte Jaap van Dissel die mokkend tegen mondkapjes is, dat is het beeld wat daarna volgt.
De adviezen en stukken staan gewoon hier: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt

In Hong Kong staan mondkapjes op de eerste plek qua maatregel. 0,05 lijkt me een enorme onderschatting.

Ook niet echt wat Jaap in januari zei natuurlijk:

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:10
Ik weet niet hoe ver de GGD's achterlopen met doorgeven van de juiste datum(s) van positieve testen, maar als ik de landelijke data van het RIVM pak (https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv) dan kom ik op de volgende dagelijkse besmettingscijfers..

Mijn aanname is dat er een achterstand van +/- 1 week is, dus de laatste 7 dagen heb ik rood gearceerd in de grafiek... Deze zouden dan nog worden aangevuld de komende dagen.

Tenzij er nog data van 2 weken geleden wordt geüpdate, lijkt het toch dat we over de 'bult' zijn inmiddels... Of ik maak ergens een denkfout bij interpretatie van de data...

reproduceerbaar in R
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
library( data.table )
library( ggplot2 )

DT <- data.table::fread("https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv")
DT[, date2 := as.IDate( Date_statistics ) ]

plotdata <- DT[, .(aantal_positief = .N), by = .(datum = date2) ]
ggplot( plotdata, aes( x = datum, y = aantal_positief, group = 1 ) ) + 
  #plot data tm 1 week terug
  geom_line( data = plotdata[ datum <= max(datum) - 7, ], size = 1 ) + 
  #geom_smooth( data = plotdata[ date2 <= max(date2) - 7, ], method = "loess", span = 0.1 ) +
  #plot recente data ivm achterdtanden GGD
  geom_line( data = plotdata[ datum >= max(datum) - 7, ], linetype = 2, color = "red" ) +
  labs( title = "Aantal positieve COVID-19 per dag"
        subtitle = "bron: https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv")

• breew
Señor Sjon schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:53:
[...]
@breew Maak de laatste 2 weken maar rood. Er komt nog zoveel achterna.
ok.. da's jammer... dat is de hele 'daling'
Drardollan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Tot gisteren leek de piek op 12 oktober te liggen. Haal jij dat ook uit de cijfers? Ik mis een dagnummer namelijk.
lijkt er wel op...
BarôZZa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:54:
De denkfout is dat dat volgens mij de besmettingen per dag zijn, terwijl we dagelijks de toename van het totaal rapporteren waarbij die verspreid zijn over meerdere voorgaande dagen.
nee, dat is de andere dataset.. deze heeft een datum die bestaat uit:
Date_statistics: Datum voor statistiek; eerste ziektedag, indien niet bekend, datum lab positief, indien niet bekend, melddatum aan GGD (formaat: jjjj-mm-dd)

bron: https://data.overheid.nl/...ieken-per-casus-landelijk

Het gaat dus niet om het aantal meldingen die op een dag worden gedaan, maar van elke melding wordt de datum aangepast verwerkt..

• Jovatov
Als we naar 7-daagse gemiddeldes kijken dan is deze voor het eerst sinds 13 oktober weer gestegen helaas:

Bron

• breew
Plenkske schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:21:
Wat me wel opvalt aan de cijfers vandaag is dat enkele grote steden in de randstad wat minder zijn terwijl geheel Noord-Brabant(steden en dorpen) opeens een stuk hoger is. Zouden sommige regio's toch nog wat ingehaald hebben vraag ik me dan af...
vast.. als ik de dagelijkse meldingen per GGD opsplits, dan krijg je echt weirde grafieken bij sommige GGD's de afgelopen 10 dagen... er gaan dus nog wel een achterstanden doorgegeven worden de komende tijd (gok ik)... Zie bijvoorbeeld GGD regio Twente... 8)7

Wel irritant dat je zelfs uit de 'harde' cijfers zo ongeveer geen conclusies meer kunt trekken zonder 10 slagen om de arm...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TheMandroid is het onwil? Desinteresse? Of onkunde? Je produceert hier prima volzinnen, dus volgens mij kun je ook prima tien regels uit je hoofd leren.

En anders kun je natuurlijk de graphic van de overheid uitprinten:

Je kunt het, ik heb vertrouwen in je! :>

Mind you, de grootste reden dat er uitzondering op uitzondering en toevoeging op toevoeging kwam is omdat er op grote schaal naar mazen in de 'wet' werd gezocht. Ja zo maak je er wel een epistel van ja.

[Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2020 10:22]

• Drardollan
Uit deze post: breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Deze tabel:

Sowieso is 21-10 al wel even geleden ;)

• breew

hij is wel een beetje tricky... probleem zit hem in de het datum_type dat door de GGD wordt doorgegeven..

er zijn drie types datum:
# Datum voor statistiek;
  1. (DOO) eerste ziektedag, indien niet bekend,
  2. (DPL) datum lab positief, indien niet bekend,
  3. (DON) melddatum aan GGD (formaat: jjjj-mm-dd)
Het liefst wil men een DOO datum, maar als dat er niet is, neemt men ook genoegen met DPL, en als er echt niets beters is, wordt het DON...

Probleem is dat bij de GGD van de laatste weke bijna helemaal geenDOO datum bekend is.. die 10.000 gevallen worden dus recent geplaatst, terwijl een persoon mogelijk al 1,5-2 weken geleden besmet is geraakt... dat verkloot het beeld (en daarmee de interpretatie) van de cijfers behoorlijk als je niet oplet...
De datum kan achteraf nog weer worden aangepast naar een ander type namelijk... en dus verschuiven in de grafiek.. dagtotalen veranderen dus, met terugwerkende kracht, elke dag..
update: En dat is dus nog los van het feit dat hele bulten testresultaten soms pas na een paar dagen worden doorgegeven...

IK heb helaas geen historie opgebouwd van de dagbestanden van de afgelopen maanden.. zou interessant zijn om daar in te duiken om te kijken hoeveel achteraf wordt aangepast in de dagtotalen..

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Leon Zwiers schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Ah, dus de R daling van de laatste maatregelen gaan we pas over 2 weken zien dus...
Wellicht. Tegelijk zie je dat de maatregelen van 28/9 dus toch zin hebben gehad (niet voldoende, maar ze deden wel echt wat):

• breew
Plenkske schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:08:
Op basis van huidige cijfers ed. denk ik dat ze toch nog meer moeten gaan dichtgooien om echt serieuze daling te krijgen. Te lang op hoge cijfers zitten houd de zorg niet vol.
dat groeit nog aardig door inderdaad...
bron: https://lcps.nu/datafeed/

• IC_Bedden_COVID: Het aantal IC-bedden bezet door patiënten met COVID-19;
  • IC_Bedden_Non_COVID: Het aantal IC-bedden bezet door patiënten zonder COVID-19;
  • IC_Nieuwe opnames_COVID: Het aantal patiënten met COVID-19 dat in 24 uur nieuw is opgenomen op de IC;
  • Kliniek_Bedden: Het aantal kliniekbedden bezet door patiënten met COVID-19.
  • Kliniek_Nieuwe opnames_COVID: Het aantal patiënten met COVID-19 dat in 24 uur nieuw is opgenomen in de kliniek;

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De corona-ontkennende wappies beginnen steeds meer geestelijk gestoord te worden.
Arjan van den Broek, verpleegkundige op intensive care, wist niet wat hij zag toen hij zich dinsdagochtend opmaakte voor wéér een zware dag in het Bredase Amphia ziekenhuis. Pal voor de deur van zijn woning in Bergen op Zoom bleek een kunstwerk dat daar staat beklad: ‘Covid = Hoax’.

,,Bizar, verschrikkelijk gewoon’', reageert Van den Broek 's middags in de vanwege de drukte verlate lunchpauze in het ziekenhuis. ,,Dit voelt als een klap in je gezicht. Degenen die dit doen, weten echt niet waar ze het over hebben. Kijk maar eens een keer met ons mee in het ziekenhuis, zou ik zeggen. Dan praat je wel anders.‘’

Van den Broek die afwisselend op de intensive care en de spoedeisende hulp in het Amphia werkt, zag zijn ziekenhuis de afgelopen tijd weer volstromen met coronapatiënten. Niet zelden doodziek. De teller staat inmiddels alweer op 54 besmette patiënten, waarvan 15 op de ic. Ondanks de zorg bezweken de afgelopen dagen opnieuw enkele mensen in het Amphia aan het virus.
Bron, en meer info: Wéér anti-covid-bekladding, dit keer voor huis verpleegkundige: ‘Voelt als klap in je gezicht’

Echt, je mag het bijna niet zeggen, maar je zou die wappies bijna zelf corona toewensen.

Die wappies horen sowieso in een ziekenhuis thuis. Is het niet op de corona-afdeling of de IC, dan op zijn minst op de psychiatrische afdeling :X

Virussen? Scan ze hier!

• Jovatov
Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:26:
Kuipers (LCPS) had net ook mooie plaatjes in de briefing. Ik weet niet of die ergens online al te vinden zijn, maar ze hebben nu meerdere prognoses voor de ziekenhuisbedden en IC bedden:
- huidige trend blijft
- R is ongeveer 1
- R is 0.9

Bij die lijnen zou de top ergens volgende week er zijn, maar moet deze week het aantal nieuwe opnames gaan afvlakken/dalen.

Dezelfde prognoses voor als de R t/m vandaag nog boven de 1 is en pas later naar 1 en 0.9 zou dalen.
Uiteraard liggen de top getallen dan hoger en duurt het nog langer voor het gaat afvlakken.
Presentaties zijn hier te vinden.

Deze bedoelde je denk ik:

Zelf ben ik erg bang dat we sinds de maatregelen 13 oktober tussen de 1.0 en 1.1 blijven zweven en dat is inclusief effect herfstvakantie...

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:31
Even iets positiefs.
Als ik het goed uitreken verlaten nu ongeveer 2x zoveel mensen levend het ziekenhuis(september t/m nu), ten opzichte van maart/april.
Verhouding levend - dood verlaten van ziekenhuis heb ik hier uitgerekend.
Bewijst dus wel hoe goed de behandelmethodes zijn geworden.

bron grafiek: https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
let op die grafieken worden elk half uur ge-update en dit is een snippet van zojuist.

[Voor 190% gewijzigd door Plenkske op 28-10-2020 13:02]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Het duurt simpelweg 10-14 dagen voor het aantal besmettingen van een dag compleet is.
In één van de sheets van van Dissel vandaag staat dat de gegevens na een week (inmiddels) ongeveer 98% compleet zijn.

• Plenkske
gws24 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:53:
[...]
In één van de sheets van van Dissel vandaag staat dat de gegevens na een week (inmiddels) ongeveer 98% compleet zijn.

[Afbeelding]
Ik weet het niet zeker, maar gaat het daar alleen over meldingsdatum ?
De grafieken die een onderverdeling maken in "eerste ziektedag, meldingsdag en labuitslag" laten namelijk hele andere percentages zien. Zeker geen 87% binnen 58 uur.

Deze verdeling was er recent nog, het zou kunnen dat dit intussen wel flink verbeterd is overigens. Maar dan zou het dus van 8 dagen naar 2,5 dag gegaan moeten zijn in een week tijd. Lijkt me sterk. Zeker gezien de recente "technische storingen"

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Het enige wat daar tegenin te brengen valt is dat er aanwijzingen zijn dat een kleine groep verantwoordelijk is voor heel veel besmettingen. De superspreaders. Misschien dat via hun de route wel via aerosolen gaat. /speculatie.
Er zijn wel onderzoeken waarin sommige mensen zonder duidelijke oorzaak tot 7,5 keer zoveel aerosolen produceren bij identieke teksten op een identiek volume oplezen. Een zo iemand vroeg in de verspreiding kan een enorm aantal meer besmettingen opleveren vergeleken met een ander gebied waar mensen 'gewoon' verspreiden.

https://www.nature.com/articles/s41598-019-38808-z

En dan is er ook nog de taal die gesproken wordt en qua klanken ook weer meer of minder verspreiding oplevert.

https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0227699

And to think they once said that computers would take away jobs.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Wij waren het slechte jongetje uit de klas in Europa. Maar alle landen om ons heen gaan hard de verkeerde kant op en halen ons keihard in
Je ziet ook dat andere landen op hetzelfde traject als Nederland zitten, maar op een later moment. Bv Polen Slowakije, echter ook Duitsland volgt het traject. Frankrijk volgt exact het Nederlandse traject

Alleen Denemarken en Spanje hebben tot nu toe enigszins de groei kunnen afvlakken..
https://nos.nl/l/2354117

België zit inmiddels boven de piek van de eerste golf qua ziekenhuisbezetting

[Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2020 22:12]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Is hier al een update over?
Kan namelijk nog niks vinden over de volledige uitslag, lijkt me dat die ICT storing al opgelost is toch..

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Is dat zo ? Zou het totaal aantal ziekenhuisopnames niet al ongeveer gelijk liggen ?
Nee.

bron: https://stichting-nice.nl/

en ook op de IC is het lang niet zo druk als eerst.

[Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 29-10-2020 10:42]

• breew
hier mijn update met de data van vandaag..

• breew
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Linkje ingedrukt houden in dat geval ;)

Kijkend naar de cijfers:
Randstad word langzaam minder, Noord Nederland gaat goede kant op.
Brabant gaat nog niet goed, is vandaag stuk hoger (de vraag is of dit aan correctie ligt ook).
Regio Twente ook nog steeds hoog.
hier een link met mijn grafiekje van hiervoor, maar dan per provincie.. zoomable
Ik zie nog niet echt een significante afname ergens, maar de stijging lijkt er wel uit te zijn...

https://rpubs.com/wimpel/683200

screenshotje afgelopen 4 weken:

[Voor 23% gewijzigd door breew op 29-10-2020 15:11]

• Sphere-
  • Laatst online: 27-05 12:23
Wijnand1980 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:34:
Ik begrijp niet helemaal hoe die R0 functioneerd. Zoals ik het begrijp gaat dat over hoeveel mensen een ziek iemand besmet en is deze afhankelijk van de omstandigheden/richtlijnen. Bij minder contacten, dus een lagere R0.

Nu is de R0 op/boven 1 geven ze aan en de richtlijnen veranderen niet. Toch wordt verwacht/gehoopt dat de R0 onder 1 duikt komende week.
Waar is die gewenste/verwachtte daling op gebaseerd bij ongewijzigd beleid?
De R is een groeifactor, is die groter dan 1 dan zal het virus zich steeds sneller verspreiden, is die precies 1 dan zal de verspreiding hetzelfde blijven (dus elke dag hetzelfde aantal mensen dat besmet raakt), is die kleiner dan 1 dan zal de verspreiding afnemen.

Op dit moment is het belangrijk dat die R toch een stuk onder de 1 komt omdat we nu een zeer hoog aantal besmettingen per dag hebben. Een R van 1 waarbij het aantal besmettingen gelijk blijft (rond de 10K per dag) geeft teveel belasting voor de zorg. Hoe verder die R onder de 1 ligt hoe sneller de verspreiding zal afnemen.

Met de huidige maatregelen verwachten ze dacht ik een R van 0.88. Dus dat 100 besmette mensen 88 andere mensen zullen besmetten. Die 88 zullen dan weer 77.4 mensen besmetten en die 77.4 zullen dan weer 68.1 mensen besmetten, en zo neemt de verspreiding verder af.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
TrailBlazer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:44:
Ik heb echt het idee dat Belgie geexplodeerd is. Waar ze het eerst duidelijk beter deden dan Nederland is daar nu niks van te zien.

Als daar een lockdown van winkels komt mogen van mijnde grenzen trouwens dicht. Zijn er vast bij die gaan shoppen bij ons.
Wanneer deed België het precies beter?
Volgens de NOS nooit:
https://nos.nl/artikel/23...is-de-daling-ingezet.html

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• breew
ZieMaar! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:38:
Is er een Belg die iets kan zeggen over de ic situatie daar? Volgens kraakt en piept het daar nu enorm en is de kans heel, heel groot dat ze te weinig bedden gaan hebben. Deels kan dat ook misschien verklaard worden doordat ze daar misschien makkelijker iedereen nog op de ic leggen, waar wij hier 80 jarigen dat vaak besparen. Klopt mijn beeld?
wellicht moeten ze de maatregelen eens vertalen in het Frans ;-)

maar series.. de shit is daar wel aardig tegen de plinten aan het klotsen... laatste piek = meer dagelijkse opnames dan in de eerste piek/golf...

• breew
#update ter info... nog twee heatmapjes van RIVM NL data, met de data t/m gisteren

het is gebaseerd op de landelijke csv, waarbij als datum bij voorkeur de datum van de eerste ziektedag wordt gebruiikt.. data van de afgelopen 14(?) dagan kan dus nog (significant) wijzigen. Hoe recenter, hoe groter de aanvulling nog zal worden.

• breew
Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:22:
Mocht de GGD/RIVM nog steeds achterstand aan het wegwerken zijn, dan zouden we dat eenvoudig bij @breew in de tabel moeten kunnen zien.

• breew
gws24 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:34:
@breew Dank voor de grafieken steeds . Heb ik meteen een verzoekje aan je en dat is of je die grafiek ook kan maken met alleen de maanden september/oktober. De hele linkerkant is imo namelijk minder interessant omdat er toen vele malen minder getest werd en je kan beter de plateaus beter zien waar steeds over gesproken wordt.
voila

en meteen de beddenbezetting erbij

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
Plenkske schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:12:
Ziekenhuis toch wel weer een toename. Trendbreuk.

584 covidpatiënten op IC, 1864 in kliniek
31 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 2448, 63 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1864 buiten de Intensive Care, 46 meer dan gisteren. Op de IC liggen 584 covidpatiënten (waarvan 2 in Duitsland), 17 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 452 non-covidpatiënten op de IC, 5 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1036 (waarvan 2 in Duitsland), 22 meer dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 314 in de kliniek en 76 op de IC.

In de afgelopen 24 uur zijn er 38 patiënten verplaatst tussen de regio’s, waarvan 3 IC-patiënten. Dit blijkt uit gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: “In de afgelopen dagen is met name sprake van druk op de IC capaciteit. Deze wordt daarom verder opgeschaald.”
Mwah, trendbreuk zou ik het nog niet willen noemen. Dalend was het sws niet. Denk dat het 7 daags gemiddelde groeipercentage aan het afnemen is. Sowieso komen de dalingen in ziekenhuizen 1 a 2 weken na een daling in de besmettingen.

Wel wat meer ademruimte op de verpleegafdeling vergeleken met een paar dagen terug... (reguliere zorg verder afgeschaald?)

• breew
update

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:44
SomerenV schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:07:
Ik denk dat het huidige pakket aan maatregelen gedoemd was/is te mislukken. Als ik het straatbeeld nu vergelijk met tijdens de eerste golf dan merk je gewoon dat mensen over het algemeen gewoon minder geven om de regeltjes. Iedereen doet wel braaf z'n mondkapje op, maar that's it. Het is druk op de straten, druk in de winkels en men praat gewoon gezellig met elkaar. Daar komt dan bovenop dat verkoudheidsvirussen nu lekker hun gang kunnen gaan want het is herfst (en je hippe katoenen mondkapje houdt dat soort virussen niet tegen), dus dat belooft nog wat :+
Mondkapjes en maatregelen helpen uiteraard ook tegen de verspreiding van verkoudheid en griep

Tenzij je deze draagt natuurlijk:

• mesa57
Peiling van Maurice. Als de besmettingen toenemen is de meerderheid voor een complete lockdown :

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 18:13
Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:13:
[...]

Je begint nu op het moment te komen dat het draagvlak ook bij de algemene bevolking heel zwak aan het worden is. Dan heb je nog één optie die je kan proberen, en dat is de maatregelen keihard af gaan dwingen met repressieve maatregelen.

Maar met de verkiezingen in het vooruitzicht denk ik niet dat het kabinet daar aan wil beginnen.
Ik denk persoonlijk dat het beter was geweest als we een paar weken geleden al 4 weken in complete lockdown waren gegaan, iets wat viroloog Ab Osterhaus al weken verkondigt.

Rutte is nu de bevolking als een soort proefkonijn aan het gebruiken, wat ie ook al deed met de eerste golf. En daarnaast is geen ruimte voor een ander geluid dan dat van het kabinet.

Ik vind het ook wel interessant om te kijken wat de leeftijdsverhouding is wat er nu op de IC ligt qua leeftijden en daar een afweging voor te maken of we een lockdown het waard vinden.

Het doel was om de ouderen te beschermen, dat is verre van gelukt, want dat is nu de grootste groep die op de IC ligt.

[Voor 36% gewijzigd door Turdie op 01-11-2020 14:42]

• breew
update

geen idee wat er mis is gegaan bij de registratie van LCPS, maar de neiuwe IC en Kliniek-opnamesn lijken verwisseld... :?

edit: afgaande op hun website lijkt dat dus ook het geval te zijn..
quote: LCPS
Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 237 in de kliniek en 58 op de IC.

• breew
Plenkske schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
Voor de huidige situatie zijn het vandaag prima cijfers.
Hopelijk zet het door.
Aan de hand van de grafieken die ik net op twitter zag lijkt het er ook op dat er geen gekke correcties of storingen meer zijn.

Betreft IC/ziekenhuis cijfer wat mogelijk niet klopte ? Waarschijnlijk in de csv alleen fout ? Want hier staat het gewoon goed:
https://lcps.nu/583-covidpatienten-op-ic-1910-in-kliniek/
Klopt, op hun website stata het goed. het gaat mis in de csv-datafeed die ze aanleveren.. tiepfoutje van de stagair ofzo ;-)
Ik heb ze net gemaild, maar ze zullen het vast al via meerdere kanalen vernomen hebben...

laatste twee getallen van elke rij...

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
Man man,

Ik zit eens door de cijfers van Belgie heen te spitten, die hebben in sommige gebieden gewoon bijna 50% positieven ....

Die hebben nu 6500 man op de verpleegafdeling en 1160 op de IC. (3.5x de hoeveelheid de NL verpleegafdeling en 2x de IC afdeling en iets minder dan de helft van de inwoners ongeveer)

Ik dacht dat van Dissel in zijn presentaties aangaf dat 1.5% van de geïnfecteerde mensen op de verpleegafdeling terechtkomt. 0.25% komt dacht ik op de IC.

Die zitten nu aan de 400-500.000 geïnfecteerde mensen momenteel hoogstwaarschijnlijk....

Per 100k testen er 1000+ positief per week. Ik weet niet wat de opkomst is van het testen, maar zou me niet verbazen als dat dan 20% is.

Op papier krijgt 1% van de bevolking het per week. In de realiteit zal dit dan wel richting de 5% gaat als je de ziekenhuisopnames er bij pakt. (10 mil inwoners)

De maatregelen gaan vanaf maandag in, dan duurt het nog eens 2 a 3 weken voordat je effect gaat zien.

Momenteel ontvangen zij 600-700 patiënten per dag in het ziekenhuis. Mocht dit nog 2 weken doorgaan hebben ze totaal al 40k mensen opgenomen. Correspondeert dan wel met ongeveer 3-4m mensen die het hebben gehad.

Zou me niet verbazen als het daar langzaam uitdooft, omdat zoveel mensen het krijgen...
Mocht er een land zijn die dicht tegen herd immunity zit voordat er een vaccin beschikbaar is, zijn het onze buren wel :|

[Voor 61% gewijzigd door Mr.Joker op 02-11-2020 02:10]

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:14:
[...]

Je weet dat de GGD en RIVM bezig is en is geweest met een inhaalslag? De dagelijkse CSV bevat elke dag minder oude data.
Welke inhaalslag heb je het precies over? Als ik deze grafiek bekijk dan zie ik nog steeds veel toevoegingen op oude data.

[...]

En dat heb ik ook nergens gedaan. Dat heb jij nu ineens bedacht.
Ik wilde alleen maar zeggen dat op basis van die data van @breew je nog niet van een daling kan spreken. Als je datzelfde bedoeld. Dan zijn we het eens.

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:07:
Je ziet toch duidelijk in de grafieken dat het aantak oude meldingen omlaag gaan? Er worden er minder gemeld op eerdere data. Ik heb nooit beweerd dat het 0 zou zijn, maar daarmee zie je dat er een inhaalslag plaats heeft gevonden. Tevens is dat ook gewoon in een nieuwsbericht bekend gemaakt:
En ook @Jovatov
Gisteren zag ik deze grafiek voorbij komen, is dus bijgewerkt t/m gister.

Het wisselt nogal zoals je ziet. Dat komt ook door de storingen vorige week. Maar de laatste paar dagen is de data wel iets minder oud.
Wat wel nog steeds is: 25% van gemelde besmetting gaat over 7 dagen of meer geleden.
(edit) Uiteraard zijn dit percentages dus als het dagelijkse gemelde aantal lager wordt, dan worden de absolute aantallen over oudere dagen ook lager. Als tegelijk het percentage van oudere dagen ook nog daalt heb je nog meer "winst" daarop ;)

Betreft de NICE en LCPS data in het weekend en maandag:
NICE loopt in het weekend altijd achter omdat er minder gerapporteerd wordt. Op maandag zie je dan altijd dat er nog redelijk veel data wordt toegevoegd.
LCPS zou dit weekend/maandag effect niet moeten hebben, en het lijkt er ook op de afgelopen weken dat dit niet zo is, omdat hun meerdere keren per dag contact hebben met de ziekenhuizen over de cijfers. Dat zou dus gewoon actueel moeten zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 02-11-2020 10:26]

• Plenkske
FabianGTI schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ga daar maar wel vanuit helaas
Werken met incorrecte cijfers van weet ik het hoe oud, en dan weer met maatregelen komen, terwijl we toch echt een afvlakking zien in de cijfers 8)7
Het gaat er daarbij meer om hoe snel je wil dat het daalt.
De huidige "afgevlakte cijfers" zijn nog steeds erg hoog en de zorg kan dit niet maanden volhouden.

Gisteren kwam ik deze op twitter tegen:

Als je de hele twitter draad wil lezen, begin dan hier:
https://twitter.com/mzelst/status/1322928382930276355

• breew
RIVM cijfers komen straks pas, naar LCPS is al geüpdatet...

met wederom de laatste dag de nieuwe opnames verwisseld...

[Voor 33% gewijzigd door breew op 02-11-2020 14:17]

• breew
en daar is het RIVM

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Groeipercentages nu echt de goede kant op. Haalt wel de angel uit de persco van morgen :X

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

• Plenkske
YakuzA schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:41:
[...]

Hmm, vanochtend kwam deze langs:
Plenkske in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Maar door het gebrek aan bronvermelding denk ik idd dat dit over de NICE en/of LCPS gegevens gaat en niet over de GGD besmettings aantallen.
Alleen die opmerking over de storing bij RIVM snap ik niet, dat slaat namelijk niet op de NICE/LCPS gegevens.
Bron is iemand op Twitter en die haalt het uit de RIVM datadump.
Update van vandaag:
https://twitter.com/janno...23255969585967111/photo/1

Wederom minder oude data dus.
Maar nog steeds wel veel meer dan het percentage waar @Leon Zwiers het over had.

[Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 02-11-2020 14:48]

• breew
De IC in België gaat hopelijk snel afvlakken... in 1 week >500 nieuwe opnames, en nu nog maar 700 onder max capaciteit...
Ziekenhuisopnames inmiddels ook boven de eerste golf...

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/03/liveblog-3-november/

[Voor 5% gewijzigd door breew op 03-11-2020 11:20]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:55:
[...]

Ik lees van de belgen dat ze wat selectiever omgaan ook met het testbeleid nu, alleen mensen met klachten worden getest.

Het kan ook gewoon echt zijn dat sommige gebieden zo hard zijn getroffen dat de verspreiding gewoon gestopt is (lees: net als Manau in Brazilië)

Sommige gebieden hadden een 50% positief percentage!

We zullen het de komende weken snel genoeg merken. Als het de komende 2 weken al structureel daalt (ziekenhuisopnames), voordat de effecten van de lockdown in werking zijn getreden, dan weet je voldoende
Ja, 50% van het aantal tests natuurlijk ;)

En dan valt het alsnog mee met de herd immunity:

Luik gaat idd lekker.

Dat krijg je als je geen 1,5 meter aanraadt :+

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2020 14:00]

• Sphere-
Heb een plot gemaakt van het effect van een constante R op de daling.
Heb ook de lijnen getekend van de risiconiveaus van de routekaart (ook al is die meer regionaal bedoeld).

• breew
LCPS is er al met de cijfers van vandaag..

aantal nieuwe kliniekopnames toch behoorlijk gestegen lijkt het... nieuwe IC blijft redelijk stabiel

• breew
En het RIVM is ook bij...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:25:
[...]

De ziekenhuiscijfers zijn, hoe raar dat ook klinkt, op dit moment niet interessant.

De keten is aantal besmettingen -> ziekenhuisopnames -> IC opnames -> overlijdens.

Om te beginnen moeten we de eerste stap in de keten omlaag zien te krijgen. Dat is wat er nu gebeurd en daarom mogen we blij zijn en juichen. De volgende stap is dat we dit in de ziekenhuizen gaan merken, en dan worden de cijfers van de ziekenhuizen wel belangrijk.
Ja dat weet ik wel. Maar nog even een paar 100 man erbij op de IC's de komende twee weken wordt wel een ding.

[Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2020 14:28]

• breew

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:27

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Zou deze combinatie een parallel kunnen zijn voor de persconferentie van vanavond?

De roep om dergelijke maatregelen is af en toe nog best hoog. :P

Met een knipoog natuurlijk jongens. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:35:
Opvallend uit wekelijkse PDF:

- De afgelopen week zijn 50 personen die in maart en april zijn overleden nageteld. Deze overleden personen tellen mee in het totaal aantal overlijdens van afgelopen week. Hierdoor lijkt de stijging in overleden personen hoger dan in de werkelijkheid.
- Prominentere plek voor NICE data, namelijk al op pagina 5 ipv veel lager
- Data waarvan ze weten dat die niet volledig kan zijn wordt nu lichtgrijs weergegeven.
- Week van de stabilisatie: elke leeftijdsgroep, bijna elke regio (West-Brabant stijging, paar dalers)
- Gemelde overleden patiënten afgelopen 2 weken heel erg verspreidt door het land
- Besmettingen op werk procentueel hoger: 14.5%
- BCO ondanks hoge getallen toch nog veel gevonden
- Enige regio's waar % positief is gestegen zijn Flevoland en Zeeland, de rest is stabiel of lager.

Vallen er nog wel meer op:
- Thuis daalt
- Bezoek stijgt
- Werk stijgt
- School daalt
- Horeca daalt; toch 1,5% naar beneden.
- Sportclubs daalt
- Religieuze bijeenkomsten stijgt
- Uitvaart stijgt

@YakuzA Ik hoor niet anders van collega's en vrienden dan dat ze verkouden zijn. Nog geen positieve test langs zien komen onder de testers daar. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van dat die verkoudheidsklachten minder zijn. Maar misschien heb ik een aparte steekproef :+

[Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2020 15:47]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:47:
[...]

Ten opzichte van het gemiddelde of ten opzichte van vorige week. Wat voor vergelijking heb je gemaakt?
Euh, goed punt. T.o.v. gemiddelde van de tweede golf. Maargoed, evengoed lijkt dat een daling aan te geven.

Zal die van vorige week er eens bij pakken.

Links deze week; rechts vorige week:

Ze zijn weer aan de categoriën aan het sleutelen geweest.

Bijvoorbeeld; uitvaart verdubbelt ruim..

Feest; 702 + 84 = 805... Ah...

[Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2020 15:56]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:49:
Wat ik bijzonder vind is dat je in de afgelopen weken ziet dat in de leeftijdscategorie 15-29 en 45-59 procentueel de meeste positieve test voorkomen. In kan geen andere verklaring bedenken dan dat het leerlingen/studenten en hun ouders zijn.

Scholen en naschoolse activiteiten zijn naar mijn idee dan ook de grootste bron van besmetting, samen met bedrijven die hun medewerkers de mogelijkheid thuis te kunnen werken weigeren en/of dit niet willen/kunnen faciliteren.
Die groepen zijn ook relatief het grootst in aantal als ik CBS bekijk:

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:34:
Als er iets geen risico is, dan is het de wintersport (mijn inziens).
Een Oostenrijkse piste, juni dit jaar:

Bron: https://nos.nl/artikel/23...-bij-wintersportfans.html

Ja, het is buiten, maar ik zou dit niet als "geen risico" willen bestempelen. :)

• Sphere-
Ik had hem vandaag al eerder gepost, maar hij was een beetje ondergesneeuwd (laatste keer dat ik dit nog eens post)

Heb een plot gemaakt van het effect van een constante R op de daling.
Heb ook de lijnen getekend van de risiconiveaus van de routekaart (ook al is die meer regionaal bedoeld).

Ik kan goed begrijpen dat de overheid toch wil kijken naar extra maatregelen. Zelfs met een R van 0.90 zitten we met kerst nog op 2500 besmettingen per dag. De druk op de ziekenhuizen mag dan wel afnemen, met een besmettingsaantal van in de duizenden per dag ben je heel erg gevoelig voor een snelle stijging als de R boven de 1 uit komt. Als je onder de 1000 zit kan je het je "veroorloven" om een tijdje boven de 1 te zitten zonder dat het direct uit de hand loopt.

We moeten niet vergeten dat met exponentionele daling, de absolute aantallen die verminderd worden snel afnemen (10% afname van 10000 is 1000, 10% afname van 5000 is 500), dus het is niet zo gek dat we de afgelopen dagen een significante daling zien. Maar de cijfers van de afgelopen dagen zijn nog niet compleet en het is nog erg lastig om daar conclusies uit te trekken. Zelf heb ik het gevoel dat de R nog boven de 0.90 ligt.

Over de zinvolheid van de mogelijke maatregelen zelf laat ik me nog niet uit.
Pagina: 1 2 3 4 5

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee