Uit die bron kan ik niet echt data halen, maar wat mij vooral interesseert is hoeveel van die mensen met 3 pikken ernstig ziek werden. Als dat percentage al erg klein is, heeft een verkleining van 300% ook niet veel zin meer. Zeker als je nog altijd een grote groep ongevaccineerden hebt. Het lijkt wel alsof men blijft prikken om de groep ongevaccineerden te compenseren in hoeveelheid opnames.martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:05:
[...]
Volgens https://www.timesofisrael...accine-dose-for-over-18s/ hebben ze onderzoek gedaan naar 400.000 mensen met 4 prikken en 600.000 mensen met 3 prikken. Tegen ernstige ziekte zou het 3x beter beschermen (Omikron) en tegen besmetting 2x beter.
Denemarken gaat nog deze maand alle resterende maatregelen opheffen volgens https://www.telegraaf.nl/...pt-alle-coronabeperkingen
Interessant omdat ze daar nog flink aan het stijgen zij qua besmettingen. Opnames nemen ook toe, maar IC blijft heel laag. Die hebben er dus blijkbaar vertouwen in dat het goed blijft gaan. Blijft interessant om die ontwikkeling te volgen.martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:06:
Denemarken gaat nog deze maand alle resterende maatregelen opheffen volgens https://www.telegraaf.nl/...pt-alle-coronabeperkingen
Als dit getal (aantal opnames) steeds meer vervuild wordt door patiënten die worden opgenomen met covid, dan neemt de relevantie ervan wel hard af. Nog even en de helft van de populatie is besmet, en dan zal dus ook de helft van alle patiënten met een gebroken been opgenomen worden met covid. Voor de ziekenhuizen natuurlijk nog relevant omdat het een grote impact heeft op de dagelijkse gang van zaken (beschermingsmiddelen e.d.), maar voor de ernst van de omicron infectie an sich zegt het dan niet veel meer.RoD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Interessant omdat ze daar nog flink aan het stijgen zij qua besmettingen. Opnames nemen ook toe, maar IC blijft heel laag. Die hebben er dus blijkbaar vertouwen in dat het goed blijft gaan. Blijft interessant om die ontwikkeling te volgen.
Is er eigenlijk al meer bekend over het lichtere ziekteverloop van Omikron en de relatie met long covid? Want dat vind ik nog best tricky aan de huidige hoge besmettingscijfers.
Kortgezegd nee. We weten dat Omicron echt een heel ander beestje is dan delta, maar wat de relatie is met long covid, dat weten we niet. Als ik ergens mijn geld op zou moeten inzetten, dan zou ik zeggen dat er minder long covid zal optreden omdat Omicron minder goed in staat is vervelend te doen in het lichaam vergeleken met delta. Maar omdat we niet goed weten waar long covid door wordt veroorzaakt, is dat slechts speculatie.WoutF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:43:
Is er eigenlijk al meer bekend over het lichtere ziekteverloop van Omikron en de relatie met long covid? Want dat vind ik nog best tricky aan de huidige hoge besmettingscijfers.
Mbt pathologische mechanisme van Omicron vs delta staat er eea in de laatste paar pagina's van het wetenschapstopic. Er is in de afgelopen weken best wel veel bekend geworden over wat Omicron doet vergeleken met delta, alleen dus nog niet op het gebied van long covid.
Duitsland verwacht eind februari/begin maart stappen qua opheffen maatregelen te kunnen nemen zie https://www.tagesschau.de...gen-Ende-Februar-moeglich
In de VS gaat het nog steeds hard:
U.S. reporting more than 2,500 coronavirus deaths a day on average, highest since February 2021
— BNO News (@BNOFeed) 28 januari 2022
Je zou dan moeten kijken hoeveel doden en vaccinatiegraad per staat is. Je hebt staten die achterblijven qua vaccinatie.
EU-ombudsman wil dat smsen Van der Leyen met topman Pfizer openbaar worden zie https://www.ad.nl/buitenl...ampaign=socialsharing_web Het gaat over smsen rond vaccinatiedeal.
[ Voor 8% gewijzigd door martwoutnl op 28-01-2022 12:14 ]
Gelukkig lijken ze daar wel over de ziekenhuis top heen, lagen er 155k, nu nog maar 145k in het ziekenhuis.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://globalnews.ca/new...m-convoy-gofundme-update/
https://www.independent.c...edom-ottowa-b2002815.htmlGoFundMe confirms trucker freedom convoy funds being held until ‘clear plan’ is revealed
En dan nog 1000den berichten op Twitter, zoals die van Musk, die ook graag olie op het vuur gooitTrucker convoy - live: Musk, Trump Jr back vaccine passport protest barrelling to Ottawa as GoFundMe earns $6m
And in the darkness bind them https://t.co/BvxR4HTTq1
— Elon Musk (@elonmusk) 27 januari 2022
Onderzoek in Denemarken naar variant BA2 zie https://www.medrxiv.org/c...101/2022.01.28.22270044v1 Ik zet hier niet verder nee wat er staat omdat daar alles staat en het wetenschappelijk van aard is. Dan is het lastig hier een korte inleiding te tikken.
Hier in Noorwegen gaan we nog niet naar helemaal geen maatregelen, maar wel weer een behoorlijke versoepeling: klik
En dat terwijl de besmettingen juist behoorlijk oplopen.
En dat terwijl de besmettingen juist behoorlijk oplopen.
Kan iemand verklaren waarom in elk geval de mis-c cijfers in de VS de afgelopen maand flink afnemen?/f/image/IdKaGfDoQkhlii964uIvb3fk.png?f=fotoalbum_large)
Bron CDC
- Heeft dit te maken met achterstand in cijfers?
- Of Vaccinatie effect?
- Of zorgt omicron minder voor mis-c?
/f/image/IdKaGfDoQkhlii964uIvb3fk.png?f=fotoalbum_large)
Bron CDC
Het oneindige X 0
Interessant idd, maar aangezien die ineens strak op de 0 ligt zou ik als eerste uitgaan van een probleem bij het melden?Wokker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:42:
Kan iemand verklaren waarom in elk geval de mis-c cijfers in de VS de afgelopen maand flink afnemen?[Afbeelding]
- Heeft dit te maken met achterstand in cijfers?
- Of Vaccinatie effect?
- Of zorgt omicron minder voor mis-c?
Bron CDC
Aan de andere kant hoop ik wel dat dit mogelijk een omicron effect is.
Vanaf wanneer vaccineren ze in de VS <12 ?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-02-2022 23:08 ]
PSN
Misschien is er een verklaring te vinden in dit recent gepubliceerd nature artikel.
“We would have started seeing the signal [for MIS-C] by now, and we haven’t seen it,” he says. That doesn’t mean we’re in the clear, Absoud adds, because the illness can take longer to develop. But it is an encouraging sign that there hasn’t yet been a wave of children hospitalized for the condition.
Het oneindige X 0
De site voor donaties voor de Canadese antivax konvooien is gehackt en de complete lijst van samenzweerders gaat worden doorgespeeld aan de Canadese autoriteiten, en wordt waarschijnlijk ook openbaar gemaakt:
Foreign money funding extremism in Canada, says hacker
Eens kijken of dit ook in NL tot arrestaties leidt (gezien de donaties uit NL), of dat het patroon van zeer zacht cq. niet optreden tegen dit soort anti-democratisch tuig gewoon door gaat.
(meer in artikel)A hacker who leaked the names and locations of more than 90,000 people who donated money to the Canadian trucker convoy protest has said it exposed how money from abroad had funded “extremism” in the country.
In an exclusive interview, the hacker told the Guardian that Canada was “not safe from foreign political manipulation”. “You see a huge amount of money that isn’t even coming from Canada – that’s plain as day,” said the hacker, who belongs to the hacktivist group Anonymous.
The leaked data showed that more than 90,000 donations were made via GiveSendGo, with most funds appearing to come from Canada and the US. According to the data, individuals in countries including the UK, the Netherlands, Ireland and Denmark also donated.
Eens kijken of dit ook in NL tot arrestaties leidt (gezien de donaties uit NL), of dat het patroon van zeer zacht cq. niet optreden tegen dit soort anti-democratisch tuig gewoon door gaat.
Sinds wanneer is het strafbaar om geld te doneren aan protestorganisaties?Amphiebietje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:54:
(meer in artikel)
Als dat zo was dan had ik al decennia geleden wat invallen bij Greenpeace verwacht. Die doen ook zo vaak strafbare dingen. Dat maakt je nog niet strafbaar als donateur.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het zal ervan afhangen of de Canadese regering de truckers als "extremistische organisatie" zal bestempelen.
@XWB ik denk dat je terroristische organisatie bedoeld?
Kan, maar ten eerste is dat dan achteraf en ten tweede denk ik dat dat wel overdreven is. Je ziet dat wereldwijd het sentiment aan het omslaan is wat coronaregels betreft. Het op de lijst van terroristische organisaties zetten van zo’n organisatie is wel de hand wat overspelen op dit moment denk ik.
Kan, maar ten eerste is dat dan achteraf en ten tweede denk ik dat dat wel overdreven is. Je ziet dat wereldwijd het sentiment aan het omslaan is wat coronaregels betreft. Het op de lijst van terroristische organisaties zetten van zo’n organisatie is wel de hand wat overspelen op dit moment denk ik.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Canadese regering gebruikt "Emergencies Act" om protesten te beeindigen
...en gezien bepaalde ontwikkelingen zijn er al genoeg redenen om dit te beschouwen als een gevaarlijke gewapende opstand door groeperingen met kwade bedoelingen:
...en gezien bepaalde ontwikkelingen zijn er al genoeg redenen om dit te beschouwen als een gevaarlijke gewapende opstand door groeperingen met kwade bedoelingen:
Dus ik hoop dat de NL'se donateuren tevreden zijn, mogelijk belanden ze straks op een internationaal arrestatiebevel...The prime minister’s unprecedented move comes amid growing worry from federal officials that protesters are increasingly unwilling to leave the blockades, as well as the rising prospect of violence.
The RCMP said on Monday that 11 people were arrested and detained and police seized 13 long guns, handguns, multiple sets of body armour, a machete, a “large quantity” of ammunition, and high-capacity magazines. For more than two weeks, protesters have blocked the border crossing near the town of Coutts, Alberta.
In a statement, police said they recently “became aware of a small organised group within the larger Coutts protest” that had access to weapons and “was said to have a willingness to use force against police” if any attempts were made to “disrupt” the blockade.
The Alberta premier, Jason Kenney, said the arrests and seizure of firearms “underscores the severity” of the situation.
Aan de andere kant, het protest is tot nu toe nog steeds geweldloos verlopen volgens mij. Ergens zak je dan ook wel laag als democratische rechtstaat als je vreedzame demonstraties als terrorisme gaat bestempelen.Amphiebietje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:24:
Canadese regering gebruikt "Emergencies Act" om protesten te beeindigen
[...]
Dus ik hoop dat de NL'se donateuren tevreden zijn, mogelijk belanden ze straks op een internationaal arrestatiebevel...
Maar het idee dat hier bepaalde niet-Canadese extremistische groeperingen deels achter zitten, is ook geen heel gekke. Neemt niet weg dat ik denk dat in aantallen het grootste deel van de steun van normale inwoners komt die 't niet eens zijn met 't beleid.
Ontregelen van de economie kan je best eronder schuiven. Het is weliswaar geweldloos maar ontregelt wel de samenleving.rik86 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:56:
[...]
Aan de andere kant, het protest is tot nu toe nog steeds geweldloos verlopen volgens mij. Ergens zak je dan ook wel laag als democratische rechtstaat als je vreedzame demonstraties als terrorisme gaat bestempelen.
Maar waar trek je dan de grens wat wel/niet mag? Als je alleen maar met een groepje ergens mag staan roepen, is de kans dat er niets mee gedaan wordt ook een stuk groter. Ik vind dat een lastig dilemma.martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:39:
[...]
Ontregelen van de economie kan je best eronder schuiven. Het is weliswaar geweldloos maar ontregelt wel de samenleving.
Het zou een mooie puinhoop worden als ieder groepje wat het ergens niet mee eens is zich het recht toe eigent om straten te gaan blokkeren. Demonstreren mag, mits je netjes een vergunning aanvraagt en je je aan de basis regels houdt die wij met elkaar hebben afgesproken als samenleving.rik86 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Maar waar trek je dan de grens wat wel/niet mag? Als je alleen maar met een groepje ergens mag staan roepen, is de kans dat er niets mee gedaan wordt ook een stuk groter. Ik vind dat een lastig dilemma.
Zoals een canadees het zelf aangafrik86 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Maar waar trek je dan de grens wat wel/niet mag? Als je alleen maar met een groepje ergens mag staan roepen, is de kans dat er niets mee gedaan wordt ook een stuk groter. Ik vind dat een lastig dilemma.
Optrekken naar de hoofdstad en daar één dag de boel lamleggen als protest. Niet fijn, maar hoort bij democratie.
dagenlang gaan de stad blokkeren, geluidterreur veroorzaken en de hele "downtown" onder pissen en schijten om je zin doordrijven (als kleine minderheid.) is aantasting van de democratie.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk vooral de duur. 1 dag even ontregelen moet je accepteren en daarmee kan je je boodschap overbrengen. Maar weken lang waardoor vele fabrieken stil komen te liggen gaat wel ver. In dit geval wordt een stad en een doorgaande ader geblokkeerd. Dan raak je de samenleving.rik86 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Ik herinner mij voor de Corona crisis toch regelmatig OV stakingen, die legden vooral in de randstad behoorlijk het verkeer plat (ook de boeren toen). Uiteindelijk is wat gepolderd en zijn de protesten opgehouden maar de vakbonden gaven toen wel aan dat als we niet tot een akkoord komen meer actie zou worden gevoerd. Dus de volgende keer maar de vakbonden en het OV personeel op de 'wanted' lijst zetten om niet te hoeven polderen?martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Ik denk vooral de duur. 1 dag even ontregelen moet je accepteren en daarmee kan je je boodschap overbrengen. Maar weken lang waardoor vele fabrieken stil komen te liggen gaat wel ver. In dit geval wordt een stad en een doorgaande ader geblokkeerd. Dan raak je de samenleving.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Stakingen in OV is onvergelijkbaar. Dat is het niet leveren van 1 dienst, waarbij je nog echt kunt kiezen voor andere oplossingen. Aanwonenden aan het spoor hebben er geen last van dat de treinen niet rijden. En de stakers en bonden maken het niet onmogelijk om voor een alternatief te kiezen. Zij doen niets, maar verhinderen anderen niet actief om iets te doen.Cobb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Ik herinner mij voor de Corona crisis toch regelmatig OV stakingen, die legden vooral in de randstad behoorlijk het verkeer plat (ook de boeren toen). Uiteindelijk is wat gepolderd en zijn de protesten opgehouden maar de vakbonden gaven toen wel aan dat als we niet tot een akkoord komen meer actie zou worden gevoerd. Dus de volgende keer maar de vakbonden en het OV personeel op de 'wanted' lijst zetten om niet te hoeven polderen?
Maar zeker, als de boeren hun protest van toen langer als 24 uur hadden laten duren, had van mij daarop hard ingrepen mogen worden. Dat is geen actie meer maar gijzelen.
Persoonlijk vind ik dat als mensen materieel inzetten voor protest omdat dat materieel je een overwicht bezorgt, deze bij te grote overlast verbeurd verklaard moeten kunnen worden. En dat geldt zeker voor grote voertuigen, die bijna als "wapen" worden ingezet.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 15-02-2022 12:38 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
1. het is geen anti-vax konvooi. Het zijn mensen die protesteren tegen de coronamaatregelen, beperking van hun vrijheden, belemmering om hun beroep uit te kunnen oefen. Dit alles vanwege het ontbreken van een vaccinatie. Even kappen met dat domme ge-frame met antivaxxer.Amphiebietje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:54:
De site voor donaties voor de Canadese antivax konvooien is gehackt en de complete lijst van samenzweerders gaat worden doorgespeeld aan de Canadese autoriteiten, en wordt waarschijnlijk ook openbaar gemaakt:
[...]
(meer in artikel)
Antivax en geen corona vaccin willen zijn appels en peren.
2. Daarnaast is dit een zorgelijke ontwikkeling. Mensen die een protest steunen, opsporen en aan de publieke schandpaal hangen. De beleidsmakers maken het je onmogelijk om te protesteren tegen hun beleid. Dat heeft meer trekjes van een dictatuur dan een vrije democratische samenleving.
wijze woorden
Die duurden geen weken en mensen konden dan met de auto of thuis werken. De vrachtwagens in Canada leggen een stad volledig plat c.q. DE toegangsweg tussen Amerika en Canada. Dan ontwricht je toch wel even wat meer.Cobb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Ik herinner mij voor de Corona crisis toch regelmatig OV stakingen, die legden vooral in de randstad behoorlijk het verkeer plat (ook de boeren toen). Uiteindelijk is wat gepolderd en zijn de protesten opgehouden maar de vakbonden gaven toen wel aan dat als we niet tot een akkoord komen meer actie zou worden gevoerd. Dus de volgende keer maar de vakbonden en het OV personeel op de 'wanted' lijst zetten om niet te hoeven polderen?
De brug is al weer vrijgemaakt. Ottawa valt zo te zien behoorlijk mee. Op de livestreams zie ik regelmatig lege straten of dat er een strook die vrij is (je wilt toch ook hulpdiensten langs kunnen laten). Ook zag ik een inwoner weliswaar wat meer naar de rand die vertelde dat de enige keer dat hij niet naar huis kon was doordat er een tegendemonstratie op de weg stond
Neuh, de beleidsmakers maakten het juist heel erg mogelijk om te protesteren. De protestanten mochten immers dagenlang de hele stad platleggen.Valandil schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:45:
2. Daarnaast is dit een zorgelijke ontwikkeling. Mensen die een protest steunen, opsporen en aan de publieke schandpaal hangen. De beleidsmakers maken het je onmogelijk om te protesteren tegen hun beleid. Dat heeft meer trekjes van een dictatuur dan een vrije democratische samenleving.
Op een gegeven moment is het gewoon klaar. Dan moet je als minderheid gewoon accepteren dat er niet genoeg draagvlak is om je zin door te drijven. Anders had de hele bevolking wel achter je gestaan.
Dit dus.
Idd, Omikron stamt dus niet van Delta af maar was er in 2020 al. Rare jongens, die Romeinen.RoD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:51:
[...]
We weten dat Omicron echt een heel ander beestje is dan delta
Ik zie dat Oostenrijk ook flink gaat versoepelen vanaf 5 Maart. En in de Nederlandse media wordt gesproken over dat er enige tijd terug een vaccinatieplicht is ingesteld maar ik kan nergens terug vinden dat deze ook opgeheven wordt.
Er wordt gesproken over dat de meeste maatregelen er af gaan en er worden voorbeelden genoemd maar niet alles dus.
Iemand die daar meer over weet?
Er wordt gesproken over dat de meeste maatregelen er af gaan en er worden voorbeelden genoemd maar niet alles dus.
Iemand die daar meer over weet?
Minder doodgeboortes door Omikron volgens onderzoek Erasmus. Zie https://www.rtlnieuws.nl/...OlKA3S3GOeQlYxHB5XHMuWduw
Huh? Ik weet dat het niet van Delta afstamt maar waar komt dan de conclusie vandaan dat het in 2020 al bestond?Gluten Parody schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:50:
[...]
Idd, Omikron stamt dus niet van Delta af maar was er in 2020 al. Rare jongens, die Romeinen.
Dat is dan ook niet de conclusie, verkeerde interpretatie van Khil.downtime schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:32:
Huh? Ik weet dat het niet van Delta afstamt maar waar komt dan de conclusie vandaan dat het in 2020 al bestond?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Een viroloog op de radio zei dat, kan verder geen bron vinden die het ondersteunt. Dus laten we het afdoen als ‘hearsay’.
https://nextstrain.org/gr...Kingdom&p=grid&r=divisionGluten Parody schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:57:
Een viroloog op de radio zei dat, kan verder geen bron vinden die het ondersteunt. Dus laten we het afdoen als ‘hearsay’.
Volgens NexStrain is hij meer gerelateerd aan Alpha (aftakking 20B), maar daar zijn inderdaad geen waarnemingen van Omicron in 2020, maar hij is meer gerelateerd aan de strain zoals die toentertijd gesignaleerd was.
Dus vast verkeerd de grafiek geïnterpreteerd idd, aangezien de stippen de waarnemingen zijn, en de lijnen niet meer als een relatie tussen de aftakking van de strain.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2022 16:17 ]
PSN
https://www.bbc.co.uk/news/live/uk-60461378Johnson announces end to Covid self-isolation from Thursdaytoon volledige bericht
Summary
Boris Johnson announces an end to all Covid restrictions in England, saying the country will now rely on vaccines and treatments
From Thursday, people with a positive test will no longer need to self-isolate and routine contact tracing will end
Free testing will end from 1 April for the general public, including those with symptoms
But most vulnerable will continue to get free tests if they are symptomatic and others will be able to pay for it
Special payments available to those forced to self-isolate will also come to an end
The prime minister will hold a press conference later at 19:00
Labour leader Sir Keir Starmer says that it looks like, for Johnson, living with Covid "means ignoring it"
People most vulnerable to Covid will be offered an additional booster vaccine from the spring
Natuurlijk moet Johnson wel zoiets doen om af te leiden van de zeer grote politieke problemen waar hij zich in bevindt, en die hij voornamelijk zelf heeft veroorzaakt door een complete lak aan de regels te tonen (illegale feestjes tijdens de lockdown) die hij nu opheft. 
De BMA (organisatie van Britse artsen) is niet gecharmeerd van dit plan.
De BMA (organisatie van Britse artsen) is niet gecharmeerd van dit plan.
(OV) stakingen zijn ook vaak genoeg verboden door de rechter, dus wat is je punt precies? Daarin wordt proportionaliteit meegenomen.Cobb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:18:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 22-02-2022 09:52 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Over frames gesproken. Wow. Dit is gewoon recht proberen te lullen van krom is.Valandil schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:45:
[...]
1. het is geen anti-vax konvooi. Het zijn mensen die protesteren tegen de coronamaatregelen, beperking van hun vrijheden, belemmering om hun beroep uit te kunnen oefen. Dit alles vanwege het ontbreken van een vaccinatie. Even kappen met dat domme ge-frame met antivaxxer.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wat tevens een zorgelijke ontwikkeling is, is dat er buitenlandsegeldstromen naar een actiebeweging gaan die zich op de binnenlandse politiek richt.Valandil schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:45:
[...]
1. het is geen anti-vax konvooi. Het zijn mensen die protesteren tegen de coronamaatregelen, beperking van hun vrijheden, belemmering om hun beroep uit te kunnen oefen. Dit alles vanwege het ontbreken van een vaccinatie. Even kappen met dat domme ge-frame met antivaxxer.
Zulke geldstromen zijn overigens ook aan wetten gebonden, niet in de laatste plaats die van anti-witwaspraktijken en anti-terrorisme. Ik zou me wel twee keer achter de oren krabben om donaties te doen voor een buitenlandse beweging die middels het recht van de sterkste z'n zinnen door wil drukken binnen een vrije democratische samenleving.
in FR gaan er maatregelen af
https://www.france24.com/...accine-passes-on-march-14
Mondkapjes in openbaar vervoer en vaccin pass bij bezoek bejaardenhuizen lijkt als enige overeind te blijven.
Maar ik check net bij worldometer dat Oekraine een lage vaccinatie graad had van rond 35% en in een Covid golf zat vlak voor de oorlog uitbrak.
Stromen vluchtelingen, moeilijke omstandigheden
https://ourworldindata.org/coronavirus/country/ukraine
https://www.france24.com/...accine-passes-on-march-14
Mondkapjes in openbaar vervoer en vaccin pass bij bezoek bejaardenhuizen lijkt als enige overeind te blijven.
Maar ik check net bij worldometer dat Oekraine een lage vaccinatie graad had van rond 35% en in een Covid golf zat vlak voor de oorlog uitbrak.
Stromen vluchtelingen, moeilijke omstandigheden
https://ourworldindata.org/coronavirus/country/ukraine
In China is Omicron nu ook echt aangekomen lijkt het:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/
PSN
Ja, China is fucked. Daar gaan heel erg veel mensen ziek worden en komen te overlijden de komende weken en maanden vrees ik.
Stupide veel te lang doorzetten van een initieel goede strategie. Stupide weigering om fatsoenlijke vaccins te gebruiken en in plaats daarvan te blijven aanrommelen met hun eigen flut-vaccins.
Hopelijk komen ze alsnog vliegensvlug met een mRNA vaccin op de proppen, of gebruiken ze die van Pfizer of Moderna, en vaccineren ze een miljard mensen in een maand.
Stupide veel te lang doorzetten van een initieel goede strategie. Stupide weigering om fatsoenlijke vaccins te gebruiken en in plaats daarvan te blijven aanrommelen met hun eigen flut-vaccins.
Hopelijk komen ze alsnog vliegensvlug met een mRNA vaccin op de proppen, of gebruiken ze die van Pfizer of Moderna, en vaccineren ze een miljard mensen in een maand.
En het lijkt erop dat India van de zomer de 4de golf om z'n oren gaat krijgen. Ik ben benieuwd in hoeverre er weer nieuwe mutaties de kop op gaan duiken en of wij in Europa vanaf de herfst weer de klos zijn.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Update in Spanje:
Met als kanttekening:In Spanje loopt de coronapandemie stilaan op haar einde. Het land gaat vandaag over tot de ‘gripalización’ of ‘vergrieping’. Dat wil zeggen dat Covid-19 vanaf nu wordt beschouwd als een ‘gewone’ griep. Spanjaarden met lichte symptomen die niet tot een risicogroep behoren, hoeven zich vanaf nu niet meer te laten testen en moeten ook niet meer in quarantaine.
Spanje heeft de terugkeer naar het ‘normale’ leven ingezet. De nieuwe fase is aangebroken nu het coronavirus er veel minder besmettingen en sterfgevallen veroorzaakt. De epidemiologische situatie in het land, dat aan het begin van de pandemie erg zwaar werd getroffen, ziet er dus een stuk beter uit. Zo is slechts 3,6 procent van de ziekenhuisbedden ingenomen door coronapatiënten. Bijna 85 procent van de bevolking is dubbel gevaccineerd, terwijl ongeveer 51 procent van de Spanjaarden een derde dosis heeft gekregen.
De Spaanse overheid maakte eerder al bekend dat het coronabeleid vooral zou focussen op kwetsbare personen. Daarmee komt er een einde aan de ‘acute fase van de pandemie’. Als blijkt dat de coronacijfers opnieuw de slechte kant uitgaan, kan het besluit worden teruggedraaid, zo meldt de Spaanse krant El País. De overheid zal de situatie dus nauw blijven opvolgen.
Afwijzing van vaccinatieplicht is fikse nederlaag voor Scholz
De Duitse plannen voor een vaccinatieplicht zijn definitief gesneuveld. Het voorstel voor een vaccinatieplicht was al afgezwakt, eerst zou het op iedereen van 18 jaar en ouder van toepassing zijn. Na gesteggel werd die iedereen van 60 jaar en ouder. Dit voorstel, inclusief een paar varianten, konden geen meerderheid halen in de Bondsdag. Naast een klap in het gezicht van kanselier Scholz betekent dit dat een Duitse vaccinatieplicht tegen corona van de baan is.
De Duitse plannen voor een vaccinatieplicht zijn definitief gesneuveld. Het voorstel voor een vaccinatieplicht was al afgezwakt, eerst zou het op iedereen van 18 jaar en ouder van toepassing zijn. Na gesteggel werd die iedereen van 60 jaar en ouder. Dit voorstel, inclusief een paar varianten, konden geen meerderheid halen in de Bondsdag. Naast een klap in het gezicht van kanselier Scholz betekent dit dat een Duitse vaccinatieplicht tegen corona van de baan is.
Ik denk dat het voorlopig met de prevalentie van Omicron inderdaad niet veel meer toevoegt om vaccineren te verplichten.CMD-Snake schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:54:
Afwijzing van vaccinatieplicht is fikse nederlaag voor Scholz
PSN
https://twitter.com/Donna...66929?ref_src=twsrc%5EtfwYakuzA schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:23:
In China is Omicron nu ook echt aangekomen lijkt het:

Let op: bevat enkele NSFW filmpjes
Hier wordt je dan weer niet heel vrolijk van! Maar ja, niks tegen te doen, we willen onze goedkope spulletjes wel behouden natuurlijk!
Ik snap werkelijk niet hoe een land zich zo blijft misdragen. Toont ook weer aan dat een land dat niets geeft om haar eigen burgers, niet-burgers helemaal als objecten zal behandelen (zie hoe de Russen in Oekraine huishouden)
[ Voor 28% gewijzigd door FunkyTrip op 11-04-2022 00:11 ]
Dit dus.
Ik zie dat worldometers nu ook de asymptomatische gevallen bij China weer geeft (die bij elk ander land al in de cijfers zitten)
1,184 new cases in China The number of new asymptomatic cases, which China counts separately, were 26,411
PSN
Ik schrik hier best van! Gelukkig hebben we dit in Nederland niet. Maar als je zulke extreme lockdowns hebt word je ook gek. Ik hoop dat we dit 1x zien en nooit meer. Maar boycotten doen we niet. Hopelijk hebben ze corona onder controle morgen en dat de mensen weer hun leven op kunnen pakkenFunkyTrip schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:08:
[...]
https://twitter.com/Donna...66929?ref_src=twsrc%5Etfw
Hier wordt je dan weer niet heel vrolijk van! Maar ja, niks tegen te doen, we willen onze goedkope spulletjes wel behouden natuurlijk!
Ik snap werkelijk niet hoe een land zich zo blijft misdragen. Toont ook weer aan dat een land dat niets geeft om haar eigen burgers, niet-burgers helemaal als objecten zal behandelen (zie hoe de Russen in Oekraine huishouden)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
De situatie in Shanghai begint wanhopig te worden. De contactopsporing verloopt chaotisch en heeft niet genoeg capaciteit:FunkyTrip schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:08:
[...]
https://twitter.com/Donna...66929?ref_src=twsrc%5Etfw
Ook de quarantaine- en zorgvoorzieningen zijn bedroevend slecht:De CCP brengt nog altijd mensen met milde infecties onder staatstoezicht, maar hun aantallen zijn zo groot dat het systeem kraakt.
‘Het enige wat ik nog hoop, is deze plaats levend te verlaten’, zei Lu Jiaying (34) tegen de Financial Times. Ze werd op een overvolle bus gezet voor een 16 uur lange rit naar een quarantainecentrum, zonder drinken of plaspauze. Lu had geen symptomen. In principe mogen asymptomatische patiënten thuis uitzieken, in de praktijk staan ambtenaren onder druk van oversten om ‘voldoende gevaarlijke gevallen’ te isoleren uit de gemeenschap. Tijdige medische informatie op basis waarvan ze die mensen kunnen identificeren is er blijkbaar niet, propaganda over ‘het virus als volksvijand nummer één’ is er des te meer. Lu kreeg nooit te horen waarom ze weg moest uit haar flat.
Er is rantsoenering voor afgesloten wijken:Niet alleen de contactopsporing is de trappers kwijt. Ook de quarantaine- en zorgvoorzieningen zijn ondermaats. Huilende moeders met baby’s melden dat ze opgesloten zitten op halve bouwwerven, zonder wc-papier of rantsoenen. ‘Het Fangcang-opvangcentrum, waar ik zit, is een pretpark voor het virus’, schreef Leona Cheng in een zeldzame bewaarde Wechat-post. ‘De overvolle zaal wordt niet ontsmet. Er is geen behandeling. Ik word aangesproken met mijn nummer, alsof ik vee ben. Ik zit vast aan mijn bed, durf niet te drinken, omdat de wc’s zo vuil zijn, en het licht brandt de hele nacht door.’
Samengevat, een schrijnende situatie:Voor het eerst is ook de rantsoenering van afgesloten wijken ingestort. Verse voeding of pampers zijn al dagenlang moeilijk te krijgen. ‘Vlees, rijst, melk of groenten zijn online amper te bestellen, terwijl een verjaardagstaart binnen de twee uur aan huis geleverd was, omdat die lang op voorhand was gemaakt’, tweette Jared Nelson, een Amerikaanse advocaat in Shanghai.
‘Ik begrijp nu waarom vroegere revoluties plaatsvonden’Shanghai heeft de nood aan voedselpakketten onderschat en kampt met uitval bij personeel in de distributiesector. Na twee jaar coronacrisis is er bovendien nog steeds geen oplossing voor mensen die ziek zijn, zwanger zijn of in een noodsituatie zitten en van wie de wijk in lockdown belandt. De CCP kent dat probleem nochtans al sinds Wuhan. Op de sociale media wemelt het van de filmpjes van diabetes- of kankerpatiënten die geen hulp krijgen, omdat ze niet buiten mogen. Al zeker 26 klinieken in Shanghai nemen geen patiënten meer aan.
De CCP ziet denk ik twee keer zoveel doden door een te strenge lockdown als een voor hun goed resultaat vergeleken met een covid uitbraak, dat bevestigt hun status als keiharde overheid.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat klopt toch ook gewoon? In de rest van de wereld zijn miljoenen doden gevallen zonder hele strenge lockdown.IJzerlijm schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:19:
De CCP ziet denk ik twee keer zoveel doden door een te strenge lockdown als een voor hun goed resultaat vergeleken met een covid uitbraak, dat bevestigt hun status als keiharde overheid.
En die gaan in China ook nog komen. Teveel eigenwijze oudjes zijn niet gevaccineerd en die gaan allemaal aan de beurt komen. De vraag is hoeveel er ook nog gaan sterven door de lockdown. Niet eten heeft een 100% CFR en rellen tegen de overheid is ook erg ongezond.RemcoDelft schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:22:
[...]
Dat klopt toch ook gewoon? In de rest van de wereld zijn miljoenen doden gevallen zonder hele strenge lockdown.
https://ourworldindata.or...ity=false&country=NLD~HKG
Zie hier hoe Hong Kong in 6 weken Nederland bijna inhaalt qua sterfte. En dat een jaar nadat een vaccin beschikbaar kwam.
[ Voor 28% gewijzigd door IJzerlijm op 12-04-2022 13:32 ]
Raar eigenlijk, omnicron lijkt me toch overal dominant en veel minder ernstig?IJzerlijm schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:26:
[...]
Zie hier hoe Hong Kong in 6 weken Nederland bijna inhaalt qua sterfte. En dat een jaar nadat een vaccin beschikbaar kwam.
Dit dus.
Voor zover ik begrijp is de vaccinatiegraad in China/Hong Kong veel lager, daarnaast gebruiken ze minder effectieve vaccins. Daar komt ook nog bij dat ze hiervoor corona redelijk uit het land hebben weten te houden, dus ze hebben ook minder natuurlijke immuniteit. Wij hebben het geluk van een hoge vaccinatiegraad, hogere natuurlijke immuniteit + inderdaad de lagere ziekmakendheid van omicron, waardoor het bij ons inderdaad meevalt, maar we kunnen nu goed zien wat het zou doen in een bevolking die dit allemaal niet/minder heeftFunkyTrip schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:59:
[...]
Raar eigenlijk, omnicron lijkt me toch overal dominant en veel minder ernstig?

Omicron is voor iemand op leeftijd zonder vaccinatie of eerdere besmetting een zeer gevaarlijke ziekte. En daar hadden ze er heel veel van in Hong Kong, meer dan de helft van de 60-plussers koos ervoor zich niet te laten vaccineren. En die gaan met honderden per dag dood als het virus rond waart.FunkyTrip schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:59:
[...]
Raar eigenlijk, omnicron lijkt me toch overal dominant en veel minder ernstig?
Het idee dat Omicron milder is komt voornamelijk doordat het zoveel mensen besmet die hersteld of gevaccineerd zijn, die lopen allemaal nauwelijks risico en drukken het aantal overledenen per X besmettingen hard omlaag. Je krijgt dan 10 overleden op 10.000 besmettingen in plaats van 10 overleden op 2.500 besmettingen (en 7.500 die niet besmet werden). Lijkt milder maar exact zo dodelijk want die 10 zitten niet in de groep die niet vatbaar was pre-Omicron.
[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 12-04-2022 16:47 ]
Het aantal doden in Shanghai neemt toe. Gemiddeld zijn de slachtoffers rond de 80.
Goh wat verrassend.
Ik wens China alle succes met hun zero Covid beleid
*knip* graag constructief blijven
Goh wat verrassend.
Ik wens China alle succes met hun zero Covid beleid
*knip* graag constructief blijven
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 24-04-2022 18:40 ]
En de efficacy van het Chinese vaccin ligt wat lager dan ‘onze’ Pfizer/Moderna.IJzerlijm schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:46:
[...]
Omicron is voor iemand op leeftijd zonder vaccinatie of eerdere besmetting een zeer gevaarlijke ziekte. En daar hadden ze er heel veel van in Hong Kong, meer dan de helft van de 60-plussers koos ervoor zich niet te laten vaccineren. En die gaan met honderden per dag dood als het virus rond waart.
Het idee dat Omicron milder is komt voornamelijk doordat het zoveel mensen besmet die hersteld of gevaccineerd zijn, die lopen allemaal nauwelijks risico en drukken het aantal overledenen per X besmettingen hard omlaag. Je krijgt dan 10 overleden op 10.000 besmettingen in plaats van 10 overleden op 2.500 besmettingen (en 7.500 die niet besmet werden). Lijkt milder maar exact zo dodelijk want die 10 zitten niet in de groep die niet vatbaar was pre-Omicron.
Dat scheelt idd ook een slok op een borrel.
(Het verbaasd me overigens dat een land als China nog niet naar de vaccinatie verplichting boven de 60 heeft gegrepen)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2022 18:05 ]
PSN
Oef, zou in China ook Beijing op slot gaan binnenkort in navolging van Shanghai?
Zag dit in een ander topic:
Zag dit in een ander topic:
/edit: https://nos.nl/l/2426611Algemeen Dagblad 26-4-2022:
Nu ook Peking op slot dreigt te gaan, slaat de onrust over naar de financiële markten. De Chinese beurs verloor meerdere procenten, omdat beleggers nog meer zwaar economisch weer verwachten.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2022 17:02 ]
PSN
Vrij veel:YakuzA schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:03:
[...]
En de efficacy van het Chinese vaccin ligt wat lager dan ‘onze’ Pfizer/Moderna.
Dat scheelt idd ook een slok op een borrel.
(Het verbaasd me overigens dat een land als China nog niet naar de vaccinatie verplichting boven de 60 heeft gegrepen)
tov Pfizer (Moderna is verschil nog groter)
Sinovac 4.59x
Sinopharm 1.58x
Zie ook https://www.channelnewsas...a-singapore-study-2625511
en https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35412612/
Volgens https://www.bnnvara.nl/jo...r-patienten-in-ziekenhuis is de BA5-variant in Portugal flink bezig. Ook de ziekenhuizen nemen toe (voornamelijk ouderen).
*knip* als het belangrijk nieuws is, dan graag s.v.p. een bron vermelding en s.v.p. geen commentaar op andermans postgedrag.
[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 11-09-2024 22:21 ]
*knip* als je vragen hebt over moderatie kan dat via de DM met de betreffende moderator
[ Voor 128% gewijzigd door Touchdomex op 12-09-2024 14:50 ]
Inmiddels 3 jaar later dan de laatste bestaande reacties hier toch nog opmerkelijk nieuws.
Op zaterdag 15 maart verscheen er op NOS een artikel dat vermeld dat de Duitse geheime dienst er al veel langer vanuit gaat dat Corona toch in China uit een Lab daar is ontsnapt.
Dit is de link naar dat artikel, maar die link verdwijnt op termijn...
https://nos.nl/artikel/25...e-regering-hield-dat-stil
:strip_exif()/f/image/X9Z4ghDTDIydKo81nixkYWbv.png?f=user_large)
Dat geeft toch een heel ander beeld dan dat Corona per ongeluk uit de natuur via een wetmarket op mensen is overgeslagen. In feite heeft China daar dan toch wel schuld aan, gezien ze verantwoordelijk is voor dat Lab.
Zelf heb ik altijd vermoed dat de oorzaak niet bij een wetmarket lag omdat alleen die in Wuhan was gesloten en nergens anders in het land. Immers wanneer het wel van een wetmarket afkomstig zou zijn dan sluit je per direct alle wetmarkets in heel China om herhaling te voorkomen.
Ook de langdurige gesloten houding van China en het de kop indrukken van commentaar van Chinese artsen riep altijd al vraagtekens op. Kwam het van een wetmarket dan heb je veel minder te verbergen.
Het is "waarschijnlijk" dat de coronapandemie is ontstaan doordat het virus is ontsnapt uit een laboratorium in de Chinese stad Wuhan. Dat zegt Lothar Wieler, toenmalig directeur van de Duitse autoriteit voor infectieziekten, het Robert Koch Institut (RKI).
Op zaterdag 15 maart verscheen er op NOS een artikel dat vermeld dat de Duitse geheime dienst er al veel langer vanuit gaat dat Corona toch in China uit een Lab daar is ontsnapt.
Dit is de link naar dat artikel, maar die link verdwijnt op termijn...
https://nos.nl/artikel/25...e-regering-hield-dat-stil
:strip_exif()/f/image/X9Z4ghDTDIydKo81nixkYWbv.png?f=user_large)
Dat geeft toch een heel ander beeld dan dat Corona per ongeluk uit de natuur via een wetmarket op mensen is overgeslagen. In feite heeft China daar dan toch wel schuld aan, gezien ze verantwoordelijk is voor dat Lab.
Zelf heb ik altijd vermoed dat de oorzaak niet bij een wetmarket lag omdat alleen die in Wuhan was gesloten en nergens anders in het land. Immers wanneer het wel van een wetmarket afkomstig zou zijn dan sluit je per direct alle wetmarkets in heel China om herhaling te voorkomen.
Ook de langdurige gesloten houding van China en het de kop indrukken van commentaar van Chinese artsen riep altijd al vraagtekens op. Kwam het van een wetmarket dan heb je veel minder te verbergen.
Het is "waarschijnlijk" dat de coronapandemie is ontstaan doordat het virus is ontsnapt uit een laboratorium in de Chinese stad Wuhan. Dat zegt Lothar Wieler, toenmalig directeur van de Duitse autoriteit voor infectieziekten, het Robert Koch Institut (RKI).
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.
@keuringsdienst - ik weet niet hoe de historie zal oordelen over de oorsprong van dit virus. Natuurlijk geeft de grote terughoudendheid van China om internationale onderzoekers toe te staan tot de faciliteiten in Wuhan natuurlijk wel te denken. Als er niets aan de hand zou zijn geweest, dan waren zijzelf ook gebaat geweest bij transparantie. Aan de andere kant moet je vaststellen dat transparantie niet past binnen de traditie van de Chinese bureaucratie. Daarnaast hebben ze juist wel hard gelobby'd voor de natuurlijke oorsprong op de markt in levende have. En ogenschijnlijk druk uitgeoefend op de WHO om andere zienswijzen te bagatelliseren.
Daarnaats ben ik het wel met de Duitsers eens dat we deze keer wel heel erg snel in het snotje hadden om wat voor een virus het precies ging.
Maar, uiteindelijk, denk ik dat we de getuigenis van een Chinese lab-assistent nodig hebben om écht te weten wat er gebeurd is.
Daarnaats ben ik het wel met de Duitsers eens dat we deze keer wel heel erg snel in het snotje hadden om wat voor een virus het precies ging.
Maar, uiteindelijk, denk ik dat we de getuigenis van een Chinese lab-assistent nodig hebben om écht te weten wat er gebeurd is.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
@Helixes
De voorheen algemeen aanvaarde opvatting dat Corona spontaan uit de natuur oversloeg is duidelijk aan het verschuiven naar menselijke fouten in een Lab als oorsprong.
Een willekeurige Chinees + een zak geld & levenslange bescherming in de VS gaat dat niet meer veranderen.
De voorheen algemeen aanvaarde opvatting dat Corona spontaan uit de natuur oversloeg is duidelijk aan het verschuiven naar menselijke fouten in een Lab als oorsprong.
Een willekeurige Chinees + een zak geld & levenslange bescherming in de VS gaat dat niet meer veranderen.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn.
@keuringsdienst, In de Duitse media is hier(uiteraard) meer over geschreven. Onder andere door Emanuel Wyler in Die Zeit:
@Helixes , al voor de pandemie was het lab in Wuhan aan internationale kritiek onderhevig, dus ik kan me voorstellen dat de VRC ook darom in een verscherpte context m.b.t. de pandemie openheid problematisch vind (een punt dat natuurlijk weer een punt van kritiek was & is).
Ik zou me bij de auteur aan willen sluiten dat alleen feiten stof voor een zinvolle verdere discussie en verbetering kunnen opleveren—gebrek daaraan en verdere speculatie werkt eventueel zelfs averechts. Wellicht levert een verdere uitdieping van wat bij BND en andere diensten en instellingen—niet in de laatste plaats het lab in Wuhan—bekend is nog wat op, maar ik verwacht niet dat de actuele situatie zo is dat we daarop kunnen hopen. Vooralsnog is dit gewoon speculative informatie.Wir brauchen keine Nachrichtendienstberichte, sondern Faktentoon volledige bericht
Der Bundesnachrichtendienst geht davon aus, dass Corona aus einem Labor kommt. Hilft das weiter? Nein, weil sich seit Jahren Mutmaßung an Mutmaßung reiht. ...
In der Rückschau auf die Coronapandemie und im Hinblick auf zukünftige Pandemien stellen sich zwei wichtige Fragen: Erstens, wo kam das Virus her, und insbesondere, wie ist es auf den Menschen übergesprungen? Und zweitens, wie finden wir eine wirklich globale Übereinkunft über die Forschung an potenziell pandemischen Krankheitserregern? Eine Forschung, die präventiv hilft, aber gleichzeitig maximal sicher abläuft? Beide Fragen sind nach wie vor unbeantwortet, und es gab in den letzten Jahren kaum Fortschritte. ...
Wenn die aktuellen Aufdeckungen nun dazu führen, dass wichtige und aussagekräftige Dokumente endlich bekannt werden – wie es auch in Aussicht gestellt wird –, wäre das ein massiver Fortschritt! Denn was es in der Frage des Ursprungs von Corona braucht, sind nicht weitere Geheimdienstberichte. Stattdessen müssen die Daten und Fakten der Wissenschaft und Öffentlichkeit endlich zugänglich gemacht werden.Geschieht das aber nicht, reihen sich die BND-Berichte ein in eine Reihe von Mutmaßungen, die sich als völlig haltlos herausstellen können – und die es vor allem immer schwerer machen, zur wissenschaftlichen Frage des Ursprungs von Corona vorzudringen. Der Grund: Sie erzeugen ein Klima, in dem unabhängige, unvoreingenommene Forschung kaum mehr möglich ist. In dem Wissenschaftler sich zum Beispiel medial allzu schnell instrumentalisiert fühlen, wenn sie sich für eine bestimmte Hypothese aussprechen. ...
Aufgabe der Wissenschaft ist es, länderübergreifend die Biosicherheit zu thematisieren und konstruktiv an Regulierungen mitzuarbeiten, und diese dann selbstredend hundertprozentig zu gewährleisten. Schlussendlich wird es aber eine weltweite politische Übereinkunft für die Erforschung gefährlicher Krankheitserreger brauchen. Es wird verbindliche Regeln brauchen, etwa für Pelztierfarmen, und internationale Anstrengungen, etwa in der systematischen Beprobung von Fledermäusen in Südostasien, genau wie klare Vorschriften und Kontrollen für und in Laboren.
Das ist schon schwierig genug zu erreichen. Noch mehr Mutmaßungen und Spekulationen, die politische Wellen schlagen, wie auch im aktuellen Fall, könnten es in noch weitere Ferne rücken lassen.
@Helixes , al voor de pandemie was het lab in Wuhan aan internationale kritiek onderhevig, dus ik kan me voorstellen dat de VRC ook darom in een verscherpte context m.b.t. de pandemie openheid problematisch vind (een punt dat natuurlijk weer een punt van kritiek was & is).
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-03-2025 23:43 ]
@begintmeta
Na het nodige ontcijfer werk en geen toegang tot de link kan ik alleen melden dat de opmerkingen zoals speculatie en averechtse uitwerking pure aannames zijn omdat wij simpelweg niet weten wat de Duitse veiligheidsdienst wel en niet weet. Dus in dit geval werkt speculatie precies twee kanten op.begintmeta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:09:
@keuringsdienst, In de Duitse media is hier(uiteraard) meer over geschreven. Onder andere door Emanual Wyler in Die Zeit:
[...]
Ik zou me bij de auteur aan willen sluiten dat alleen feiten stof voor een zinvolle verdere discussie en verbetering kunnen opleveren—gebrek daaraan en verdere speculatie werkt eventueel zelfs averechts. Wellicht levert een verdere uitdieping van wat bij BND en andere diensten en intellingen—niet in de laatste plaats het lab in Wuhan—is nog wat op, maar ik verwacht niet dat de actuele situatie zo is dat we daarop kunnen hopen.
@Helixes , al voor de pandemie was het lab in Wuhan aan internationale kritiek onderhevig, dus ik kan me voorstellen dat de VRCook darom in een verscherpte context m.b.t. de pandemie openheid problematisch vind (een punt dat natuurlijk weer een punt van kritiek was & is).
Alleen bij leken en politici. Niet bij experts zoals virologen, mensen met verstand van infectieziekten etc.keuringsdienst schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:13:
@Helixes
Dit is als zeggen dat de maanlanding fake was omdat er nog steeds mensen dat rondkramen.
iemand als Kristian Andersen legt het nog een keer uit:
Well worth a read. Not because of the content - it's total horseshit - but because it's a prime example of what happens when you mix anti-science, conspiracism, arrogance, and a total lack of expertise. Maybe one day NYT OpEds will engage with the actual science 🤷♂️. www.nytimes.com/2025/03/16/o...
— Kristian G. Andersen (@kgandersen.bsky.social) 16 maart 2025
Het is helemaal geen opmerkelijk nieuws: gewoon dezelfde oprisping die vanuit bepaalde kringen zal blijven komen. Net als het gejammer over oversterfte, antivax gezeur etc.
[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 18-03-2025 02:08 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit heeft toch net even een iets andere lading dan nepnieuws op facebook.gambieter schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 02:01:
[...]
Alleen bij leken en politici. Niet bij experts zoals virologen, mensen met verstand van infectieziekten etc.
Dit is als zeggen dat de maanlanding fake was omdat er nog steeds mensen dat rondkramen.
iemand als Kristian Andersen legt het nog een keer uit:
[Bluesky]
Het is helemaal geen opmerkelijk nieuws: gewoon dezelfde oprisping die vanuit bepaalde kringen zal blijven komen. Net als het gejammer over oversterfte, antivax gezeur etc.
De Duitse overheid, Duitse geheime dienst en het Robert Koch instituut.
:strip_exif()/f/image/4uY9SE6WUoqP7DEQB8pYCTJT.png?f=user_large)
Nee, net zo grote bullshit als eerdere pogingen. De Duitse geheime dienst zijn geen experts, een ex-directeur van het RKI is niet het RKI.keuringsdienst schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 02:15:
Dit heeft toch net even een iets andere lading dan nepnieuws op facebook.
De Duitse overheid, Duitse geheime dienst en het Robert Koch instituut.
[Afbeelding]
Beetje vergelijkbaar met dit verhaal, ook van de <bleeps> die de lableak blijven pushen: Top science journal faced secret attacks from Covid conspiracy theory group
Wat gebrabbel van geheime rapporten is geen bewijs, hoe graag je het ook wilt omdat je het al zeker weet.
Wanneer mensen geen enkele autoriteit meer erkennen en verwijzen naar een Brexit populisten clubje waaronder beruchte leugenaar Boris Johnson dan is iedere redelijkheid allang de deur uit.gambieter schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 02:22:
[...]
Nee, net zo grote bullshit als eerdere pogingen. De Duitse geheime dienst zijn geen experts, een ex-directeur van het RKI is niet het RKI.
Beetje vergelijkbaar met dit verhaal, ook van de <bleeps> die de lableak blijven pushen: Top science journal faced secret attacks from Covid conspiracy theory group
Wat gebrabbel van geheime rapporten is geen bewijs, hoe graag je het ook wilt omdat je het al zeker weet.
Dat artikel is bovendien 2 jaar oud.
NOS
Duitse overheid
Duitse geheime dienst
RKI Robert Koch Instituut
Heeft net wat meer gewicht als Boris Johnson met aanhang, N.B. faal PM en beruchte Brexit leugenaar.
Dat leugenaarsclubje heeft jouw mening.keuringsdienst schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 03:06:
Wanneer mensen geen enkele autoriteit meer erkennen en verwijzen naar een Brexit populisten clubje waaronder beruchte leugenaar Boris Johnson dan is iedere redelijkheid allang de deur uit.
Dat artikel is bovendien 2 jaar oud.
NOS
Duitse overheid
Duitse geheime dienst
RKI Robert Koch Instituut
Heeft net wat meer gewicht als Boris Johnson met aanhang, N.B. faal PM en beruchte Brexit leugenaar.
En geen van deze bronnen heeft autoriteit. Het zijn geen virologen of infectieziekten experts. *knip*, op de persoon.
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 18-03-2025 20:13 ]
Dat clubje leugenaars heeft beslist niet mijn mening.gambieter schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 03:58:
[...]
Dat leugenaarsclubje heeft jouw mening.
En geen van deze bronnen heeft autoriteit. Het zijn geen virologen of infectieziekten experts. *knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.
[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 18-03-2025 20:13 ]
Ja, het zou kunnen dat het lab in kwestie onderzoek deed naar vleermuis-corona-virussen. Dat betekent niet automatisch dat het virus in dat lab is gemaakt.
Het is veel logischer dat die virussen lokaal in het wild voorkwamen, wellicht mensen op kleine schaal ziek maakten, en dat er daarom onderzoek naar werd gedaan. Dat ze vervolgens de pech hebben dat een virus waar ze zelf onderzoek naar deden een mutatie ondergaat waardoor het veel virulenter wordt, betekent echter wederom niet dat die mutatie expres in het lab is veroorzaakt, als de mutatie al in het lab optrad.
Kijk, bij werk aan biologisch gevaarlijk materiaal worden heel veel veiligheidsmaatregelen genomen, van luchtsluizen tot aan beschermende pakken. De kans dat daar iets fout gaat is dus redelijk laag, behalve als iemand zeer onzorgvuldig is.
Daarentegen, een open markt met dicht op elkaar gepakte dieren en mensen en slechte hygiënische omstandigheden is een fantastische beerput voor onvoorziene evenementen waarbij een ziekteverwekker zich onverwacht en onzichtbaar verspreid tussen in de eerste plaats de dieren die er aanwezig zijn, en in de tweede plaats de mensen die de dieren aanraken en vervolgens elkaar.
Verder zijn de Chinese levende dieren markten berucht voor dit soort incidenten. Deze keer bleek alleen de uitbraak niet containable te zijn wegens de snelle verspreiding van het croronavirus...
De onderliggende oorzaak is een onvermogen te begrijpen dat de natuur zelf heel goed is in het "verzinnen" van nieuwe ziektes.
Daar heeft het de mens niet voor nodig, behalve als handige gastheer voor de verspreiding
, zie zo ongeveer elke grote pandemie in de geschiedenis.
Het is veel logischer dat die virussen lokaal in het wild voorkwamen, wellicht mensen op kleine schaal ziek maakten, en dat er daarom onderzoek naar werd gedaan. Dat ze vervolgens de pech hebben dat een virus waar ze zelf onderzoek naar deden een mutatie ondergaat waardoor het veel virulenter wordt, betekent echter wederom niet dat die mutatie expres in het lab is veroorzaakt, als de mutatie al in het lab optrad.
Kijk, bij werk aan biologisch gevaarlijk materiaal worden heel veel veiligheidsmaatregelen genomen, van luchtsluizen tot aan beschermende pakken. De kans dat daar iets fout gaat is dus redelijk laag, behalve als iemand zeer onzorgvuldig is.
Daarentegen, een open markt met dicht op elkaar gepakte dieren en mensen en slechte hygiënische omstandigheden is een fantastische beerput voor onvoorziene evenementen waarbij een ziekteverwekker zich onverwacht en onzichtbaar verspreid tussen in de eerste plaats de dieren die er aanwezig zijn, en in de tweede plaats de mensen die de dieren aanraken en vervolgens elkaar.
Verder zijn de Chinese levende dieren markten berucht voor dit soort incidenten. Deze keer bleek alleen de uitbraak niet containable te zijn wegens de snelle verspreiding van het croronavirus...
De onderliggende oorzaak is een onvermogen te begrijpen dat de natuur zelf heel goed is in het "verzinnen" van nieuwe ziektes.
Daar heeft het de mens niet voor nodig, behalve als handige gastheer voor de verspreiding
For what it's worth: in 2020 of 2021 sprak ik een viroloog in niet het minste UMC die me uitlegde hoe bijzonder de aanpassing was die zorgde dat Covid zich zo makkelijk onder mensen kon verspreiden. Hij noemde een specifieke wijziging duidelijk doelgericht en geen random mutatie. Ik kon niet doorvragen en ben de details helaas vergeten, maar hij klonk erg zeker van zijn zaak. Nooit meer iets van gehoord.
Een verhaal van hetzelfde kaliber als dat van een beveiligingsmedewerker die me back in de 2000s vertelde dat hij wist van een verijdelde terroristische aanslag tijdens SAIL Amsterdam, iets wat blijkbaar in de doofpot is gestopt. Kan ook net zo goed verzonnen of gewoon onjuist zijn, maar wel intrigerend.
Een verhaal van hetzelfde kaliber als dat van een beveiligingsmedewerker die me back in de 2000s vertelde dat hij wist van een verijdelde terroristische aanslag tijdens SAIL Amsterdam, iets wat blijkbaar in de doofpot is gestopt. Kan ook net zo goed verzonnen of gewoon onjuist zijn, maar wel intrigerend.
Het artikel van de NOS vertelt ons dat het instituut in een vroeg stadium opvallend veel kennis had over het virus en dat er vrij laks werd omgesprongen met de veiligheidsmaatregelen. Bijv. tijdens transport van monsters.
Dit maakt het volgens de geheime diensten waarschijnlijker dat SARS-CoV-II een oorsprong had in het laboratorium.
Nu het tegenargument: inlichtingendiensten zijn geen experts op dit gebied. Mutaties ontstaan voortdurend, zeker bij een instabiel molecuul als RNA. De afgelopen decennia heeft deze virusfamilie al meerdere uitbraken gehad, zo was er 20 jaar geleden SARS (SARS-CoV-I), 10 jaar geleden MERS (MERS-CoV) en 5 jaar geleden dus SARS-CoV-II. Hoeveel varianten van het virus hebben we in de afgelopen jaren nu al gehad? Ik heb altijd gezegd dat het veel waarschijnlijker is dat het virus gewoon in "de natuur" is gemuteerd dan dat het uit het laboratorium kwam. Dat vind ik nog steeds. Na dit nieuws moet ik wel zeggen dat het nu wat minder belachelijk klinkt dat het virus, of een minder virulente voorouder daarvan, uit een laboratorium kwam.
Ik ben trouwens blij dat het nieuws nu pas naar buiten komt: alle wappies zouden dit artikel hebben gebruikt om hun "gelijk" te bewijzen en dan was de bom echt gebarsten vrees ik. (en het scheelt ook dat wappies geneigd zijn de NOS toch niet te geloven)
@Randfiguur: het intelligent design argument vind ik een zwak argument. Mutaties vinden voortdurend plaats en net als met evolutie zullen specifieke combinaties gewoon bewaard blijven, ook als deze combinaties op toeval berusten. Daarnaast vindt er ook op RNA niveau recombinatie plaats waardoor de "code" van het éne naar het andere virus kan. (@Gambieter, mijn moleculaire biologie is wat roestig: recombinatie tussen RNA klopt toch?).
Dit maakt het volgens de geheime diensten waarschijnlijker dat SARS-CoV-II een oorsprong had in het laboratorium.
Nu het tegenargument: inlichtingendiensten zijn geen experts op dit gebied. Mutaties ontstaan voortdurend, zeker bij een instabiel molecuul als RNA. De afgelopen decennia heeft deze virusfamilie al meerdere uitbraken gehad, zo was er 20 jaar geleden SARS (SARS-CoV-I), 10 jaar geleden MERS (MERS-CoV) en 5 jaar geleden dus SARS-CoV-II. Hoeveel varianten van het virus hebben we in de afgelopen jaren nu al gehad? Ik heb altijd gezegd dat het veel waarschijnlijker is dat het virus gewoon in "de natuur" is gemuteerd dan dat het uit het laboratorium kwam. Dat vind ik nog steeds. Na dit nieuws moet ik wel zeggen dat het nu wat minder belachelijk klinkt dat het virus, of een minder virulente voorouder daarvan, uit een laboratorium kwam.
Ik ben trouwens blij dat het nieuws nu pas naar buiten komt: alle wappies zouden dit artikel hebben gebruikt om hun "gelijk" te bewijzen en dan was de bom echt gebarsten vrees ik. (en het scheelt ook dat wappies geneigd zijn de NOS toch niet te geloven)
@Randfiguur: het intelligent design argument vind ik een zwak argument. Mutaties vinden voortdurend plaats en net als met evolutie zullen specifieke combinaties gewoon bewaard blijven, ook als deze combinaties op toeval berusten. Daarnaast vindt er ook op RNA niveau recombinatie plaats waardoor de "code" van het éne naar het andere virus kan. (@Gambieter, mijn moleculaire biologie is wat roestig: recombinatie tussen RNA klopt toch?).
Ja, dat is het verhaal over de furine knip site, die zogenaamd niet natuurlijk kon zijn geevolueerd/muteert en uniek zou zijn, terwijl men gewoon kon aantonen dat die ook voorkwam in gerelateerde virussen. Genoeg academici die ook niet wisten waar ze het over hadden. Denk ook aan die gast die claimt dat hij het mRNA vaccin heeft uitgevonden, en ga zo maar door. Mensen die heel erg zeker zijn wat het wel is, die zitten meestal fout; er is gewoon geen enkel bewijs voor de lableak, en veel ondersteunend bewijs voor zoonose. Wel zijn er heel veel aluhoedje verhalen over de lableak met omgekeerde bewijslast.Randfiguur schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:22:
For what it's worth: in 2020 of 2021 sprak ik een viroloog in niet het minste UMC die me uitlegde hoe bijzonder de aanpassing was die zorgde dat Covid zich zo makkelijk onder mensen kon verspreiden. Hij noemde een specifieke wijziging duidelijk doelgericht en geen random mutatie. Ik kon niet doorvragen en ben de details helaas vergeten, maar hij klonk erg zeker van zijn zaak. Nooit meer iets van gehoord.
[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 18-03-2025 15:29 ]
Er liggen gewoon geen nieuwe feiten, behalve dat er een BND rapport is gemaakt. De BND had ter plekke beperke personnelskracht en beperkte toegang tot locaties en materialen. De BND heeft bij mijn weten één viroloog in dienst. Bij een consultatie van externe experts door de Duitse overheid, hadden die voor zover ik weet alleen toegang tot BND-rapportages, en niet tot eventueel bestaande unieke BND-data (mochten die überhaupt bestaan), daarnaast moesten ze een geheimhoudingsverklaring tekenen.
Vooralsnog is de steeds sterker wordende wetenschappelijke consensus op basis van wat publiek bekend is, dat het het waarschijnlijkst is dat virus van nietlabgerelateerde oorsprong is (wellicht via de wasbeerhond?). Tenzij er onverwachte nieuwe gegevens opduiken, verwacht ik niet dat men tot andere inzichten kan komen.
Vooralsnog is de steeds sterker wordende wetenschappelijke consensus op basis van wat publiek bekend is, dat het het waarschijnlijkst is dat virus van nietlabgerelateerde oorsprong is (wellicht via de wasbeerhond?). Tenzij er onverwachte nieuwe gegevens opduiken, verwacht ik niet dat men tot andere inzichten kan komen.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2025 08:51 . Reden: Hopelijk wat beter geformuleerd n.a.v. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81972900#81972900 en https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81973054#81973054 ]
Bij de lableak figuren is het conclusie eerst, gebrek aan bewijs daarna. Het is ideologie/religie...begintmeta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:26:
Tenzij er onverwachte nieuwe gegevens opduiken, verwacht ik niet dat men tot andere inzichten kan komen.
Toevallig dat je 2x een onwaarschijnlijk verhaal van een bron hebt vernomen waar je de details niet meer van weet en toevallig daarna nooit meer iets van hoort. Ik ken iemand die ook steeds met zulke niet te controleren "bronnen" aankomt, maar vervolgens blijkt het complete onzin te zijn als de feiten erbij gepakt worden of later bekend worden.Randfiguur schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:22:
Bij zulke bronnen moet je jezelf ook altijd de vraag stellen, waarom verteld iemand mij dit? Want dit lijken mij toch echt zaken waarvan iedereen overduidelijk weet dat ze niet met de buitenwereld gedeeld mogen worden als ze daadwerkelijk waar zouden zijn en als het wel gedeeld zou mogen worden, zal dat niet meer een willekeurig persoon zoals jou zijn, maar een formele publicatie die iedereen kan lezen en beoordelen. Dan denk ik eerder dat het stoer/interessant doen is, of een foute onjuiste interpretatie aan jouw kant van wat je verteld is.
*knip*
Je hebt je standpunt duidelijk gemaakt. Ze maar blijven herhalen, draagt niet bij aan een constructieve discussie.
Je hebt je standpunt duidelijk gemaakt. Ze maar blijven herhalen, draagt niet bij aan een constructieve discussie.
[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 21-03-2025 13:02 ]
Het llijkt me niet dat "van natuurlijke oorsprong" en "uit een lab ontsnapt" tegenstellingen zijn, het kan zo zijn dat het virus een natuurlijke oorsprong heeft en tegelijkertijd uit een lab is ontsnapt. Bijv. als het virus om een natuurlijke wijze is gemuteerd in een lab.begintmeta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:26:
Vooralsnog is de steeds sterker wordende wetenschappelijke consensus op basis van wat publiek bekend is, dat het het waarschijnlijkst is dat virus van natuurlijk oorsprong is (wellicht via de wasbeerhond?), en niet uit een lab is ontsnapt.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Klopt helemaal, het is helemaal afhankelijk van hoe je natuurlijke oorsprong definieert. Wat ik bedoel is dat het via het lab is gegaan (op welke manier dan ook), of via bijvoorbeeld op de markt verkochte dieren (ook dat zou je terecht niet van natuurlijke oorsprong kunnen noemen), of via bijvoorbeeld een wild levende vleermuis die iemand heeft geïnfecteerd (dat zou je wellicht nog het meest van natuurlijke oorsprong kunnen noemen, maar ook in dat geval zou je argumenten kunnen hebben dat dat niet zo is (net als je in al die gevallen ook zou kunnen zeggen dat het wel van natuurlijke oorsprong is))Salvatron schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:47:
[...]
Het llijkt me niet dat "van natuurlijke oorsprong" en "uit een lab ontsnapt" tegenstellingen zijn, het kan zo zijn dat het virus een natuurlijke oorsprong heeft en tegelijkertijd uit een lab is ontsnapt. Bijv. als het virus om een natuurlijke wijze is gemuteerd in een lab.
Het punt waar het om gaat is dat het bestaan van het BND rapport en de conclusies daarin niets toevoegen aan het publieke inzicht in de verspreidingsgeschiedenis van het virus. Zoals de eerder door mij aangehaalde auteur ook aangeeft, helpt dit ons niet verder.
Of, aangezien de werkelijkheid zich zelden houdt aan rechttoe--rechtaan verhalen: het komt uit de natuur en is, omdat het zich versreidde, in het lab bestudeerd en ook daaruit weer ontsnapt.Salvatron schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:47:
[...]
Het llijkt me niet dat "van natuurlijke oorsprong" en "uit een lab ontsnapt" tegenstellingen zijn, het kan zo zijn dat het virus een natuurlijke oorsprong heeft en tegelijkertijd uit een lab is ontsnapt. Bijv. als het virus om een natuurlijke wijze is gemuteerd in een lab.
Niet als reactie op bovenstaande post:
Voor de veel geziene claim dat het primair door een stap via het lab zo een groot probleem is geworden moet je echter ook wel met sterk bewijs komen.
Het aanroepen van een autoriteit die vervolgens niet komt met een onafhankelijk verifieerbare onderbouwing voldoet daar, naar mijn mening, bij lange na niet aan.
[ Voor 11% gewijzigd door emphy op 20-03-2025 03:28 ]
Die bovenstaande suggesties hebben niets met het type onderzoek in dergelijke laboratoriums te maken, en is gewoon projectie. "In het lab bestuderen" maakt een virus niet opeens zoonotisch en pandemisch, en "ontsnappen uit het lab" geeft het meer een Shawshank Redemption vleugje. Films en werkelijkheid hebben niets met elkaar te maken.
En dat is ook het pijnlijke aan dit soort discussies, waar de welbekende Dunning-Kruger grafiek goed toepasbaar is. Mensen zeggen dingen met veel zekerheid zonder expertise of kennis, al dan niet denkend dat hun bronnen van waarde zijn. En zo krijg je RFK Jr's en dat gaat hard fout.
En dat is ook het pijnlijke aan dit soort discussies, waar de welbekende Dunning-Kruger grafiek goed toepasbaar is. Mensen zeggen dingen met veel zekerheid zonder expertise of kennis, al dan niet denkend dat hun bronnen van waarde zijn. En zo krijg je RFK Jr's en dat gaat hard fout.
[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 20-03-2025 04:19 ]
Ik denk ook dat de verklaring "Het is per ongeluk gelekt uit een lab" helemaal niet ongeloofwaardig is als je bekijkt hoe laks China af en toe is met veiligheid op de werkvloer. Misschien is het via die weg inderdaag bij de inheemse dieren en uiteindelijk op de wet-markets terecht gekomen.Lothlórien schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:09:
Het artikel van de NOS vertelt ons dat het instituut in een vroeg stadium opvallend veel kennis had over het virus en dat er vrij laks werd omgesprongen met de veiligheidsmaatregelen. Bijv. tijdens transport van monsters.
Alleen betekent dat nog totaal niet "Het virus is ge-engineered en bewust uit een lab gelekt" waar veel van die complotwappies gelijk de conclusie van maken.
Uit de hand gelopen bedrijfsongeval? Mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 20-03-2025 12:20 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Eens hoor. Maar dat wil niet zeggen dat er bepaalde gebeurtenissen achteraf gezien toch een beetje anders zijn gelopen. En Amerikanen kicken hier ook wel echt op natuurlijk.gambieter schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 03:48:
Die bovenstaande suggesties hebben niets met het type onderzoek in dergelijke laboratoriums te maken, en is gewoon projectie. "In het lab bestuderen" maakt een virus niet opeens zoonotisch en pandemisch, en "ontsnappen uit het lab" geeft het meer een Shawshank Redemption vleugje. Films en werkelijkheid hebben niets met elkaar te maken.
Gisteravond was dit onderwerp als laatste aan de beurt in het programma dit is Tijs van de EO.
Ik ken dit programma niet goed maar zag wel Mw. Koopmans zitten dus nam het voor de zekerheid op.
https://www.erasmusmc.nl/...searchers/koopmans-marion
Mw. Koopmans kwam aan het woord over de laatste ontwikkelingen vanuit Duitsland.
Voor mij tot dusver onbekend was dat ze het daar (Dtsl. )hebben over een waarschijnlijkheid tussen de 80% en 95% dat het uit het lab zou komen. Waarom ze tot die conclusie komen laten ze helaas niet los.
Linkje om het terug te kunnen kijken.
https://npo.nl/start/seri...2/dit-is-tijs_25/afspelen
Ik ken dit programma niet goed maar zag wel Mw. Koopmans zitten dus nam het voor de zekerheid op.
https://www.erasmusmc.nl/...searchers/koopmans-marion
Mw. Koopmans kwam aan het woord over de laatste ontwikkelingen vanuit Duitsland.
Voor mij tot dusver onbekend was dat ze het daar (Dtsl. )hebben over een waarschijnlijkheid tussen de 80% en 95% dat het uit het lab zou komen. Waarom ze tot die conclusie komen laten ze helaas niet los.
Linkje om het terug te kunnen kijken.
https://npo.nl/start/seri...2/dit-is-tijs_25/afspelen
“Ze” hebben het in Duitsland niet over een waarschijnlijkheid van 80–95%, dat is de waarschijnlijkheid die in het BND-rapport wordt toegemeten aan een verspreidingsgeschiedenis waarin het lab een rol speelt. Zoals wij in dit topic hebben vastgesteld (en ook Koopmans aangeeft), kunnen we weinig zeggen over de waarde van die inschatting door de BND.keuringsdienst schreef op zondag 23 maart 2025 @ 00:43:
…
…
Die inschatting moet om meerdere redenen met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd:
- Het is niet bekend op basis van welke gegevens de inschatting is gemaakt
- Het is niet bekend op welke manier deze onbekende gegevens zijn gewaardeerd
- Die inschatting gaat in tegen de gedachtengang die actueel in wetenschappelijke kring de overhand heeft
Daarbij zijn er actueel ook nog meer redenen terughoudend te zijn:
- De agenten van de BND waren geen experts op het gebied van verzamelen van gegevens met betrekking tot ziekteverspreiding
- Ondanks dat de agenten vast goed zijn in het vergaren van informatie, zal de toegang tot lab, medewerkers en overige locaties in Wuhan in 2020 zeer beperkt zijn geweest
- De BND heeft zelf maar een zeer beperkt aantal analisten met expertkennis op het gebied van virologie en ziekteverspreiding, dus hoe goed de analyse van de BND was, is maar de vraag
- De rapportage is alweer jaren geleden opgesteld, dus in de analyse van de BND kunnen recentere inzichten die plausibeler maken dat het lab er niets mee te maken heeft niet zijn meegenomen
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 23-03-2025 13:02 ]
Ze is in dit geval de media in Duitsland en nu dus ook in Nederland die deze percentages bespreken.begintmeta schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:16:toon volledige bericht
[...]
“Ze” hebben het in Duitsland niet over een waarschijnlijkheid van 80–95%, dat is de waarschijnlijkheid die in het BND-rapport wordt toegemeten aan een verspreidingsgeschiedenis waarin het lab een rol speelt. Zoals wij in dit topic hebben vastgesteld (en ook Koopmans aangeeft), kunnen we weinig zeggen over de waarde van die inschatting door de BND.
Die inschatting moet om meerdere redenen met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd:Daarbij zijn er nog meer redenen terughoudend te zijn:
- Het is niet bekend op basis van welke gegevens de inschatting is gemaakt
- Het is niet bekend op welke manier deze onbekende gegevens zijn gewaardeerd
- Die inschatting gaat in tegen de gedachtengang die actueel in wetenschappelijke kring de overhand heeft
En nogmaals herhalend: het rapport is geheim en de inhoud onbekend, en daarom alleen al is alles onvoldoende transparant—wetenschappelijk kan er geen waarde aan worden toegekend (zoals ook Koopmans aangeeft). Voor zover ik heb begrepen, heeft de Duitse overheid nu externe experts gevraagd de boel te beoordelen. Mocht het echt zo zijn dat de BND gegevens heeft die ander laten licht schijnen op de gang van zaken, heb ik er wel vertrouwen in dat die zullen worden gedeeld. En zoals Koopmans ook aangeeft, duidelijk head krijgen over dit sort zaken, duurt gewoon vaak decennia.
- De agenten van de BND waren geen experts op het gebied van verzamelen van gegevens met betrekking tot ziekteverspreiding
- Ondanks dat de agenten vast goed zijn in het vergaren van informatie, zal de toegang tot lab, medewerkers en overige locaties in Wuhan in 2020 zeer beperkt zijn geweest
- De BND heeft zelf maar een zeer beperkt aantal analisten met expertkennis op het gebied van virologie en ziekteverspreiding, dus hoe goed de analyse van de BND was, is maar de vraag
- De rapportage is alweer jaren geleden opgesteld, dus in de analyse van de BND kunnen recentere inzichten die plausibeler maken dat het lab er niets mee te maken heeft niet zijn meegenomen
Dat we niet weten wat daarvoor de basis is doet er verder niets aan af.
Koopmans eindigde ook met dat ze het nu niet weet.
Voorheen was dat omstreden, ook volgens haar.
Dat is niet zo gek, dat zijn de percentages uit het BND-rapport. Als dat 45–75% of 65–85% was geweest, hadden “we” het daarover gehad. Het punt is dat we niet ongerechtvaardigd waarde moeten toekennen aan dat percentage, of het nu 5–20% of 80–95% is. Hoe aantrekkelijk het ook kan zijn zoiets aan te grijpen omdat je daarin eigen vermoedens bevestigd zou kunnen zien.keuringsdienst schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:26:
…
Ze is in dit geval de media in Duitsland en nu dus ook in Nederland die deze percentages bespreken.
…
We moeten afwachten en uitgaan van gegevens, zoals in begintmeta in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd" en ook door Koopmans is aangegeven. Speculatie welke kant dan ook op helpt niet, zeker omdat dit helaas een erg gepolitiseerde aangelegenheid is geworden.
Dat neemt niet weg dat de wetenschap, op basis van verifieerbare gegevens en met verifieerbare methoden, de geschiedenis van COVID verder kan ontrafelen. Dat we nu weten dat de BND een rapport heeft, helpt daarbij niet. Dat kan veranderen als eventuele unieke BND-gegevens of methoden gedeeld worden, maar om eerdergenoemde redenen heb ik op dit moment geen reden om er veel van te verwachten.
Ik wacht rustig af.
*knip* Niet in herhaling vallen. Je punt was al gemaakt en een veronderstelling erbij veranderd daar niets aan
[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 23-03-2025 12:41 ]
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Overige topics:
• Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat
Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd (buiten NL en BE) in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Overige topics:
• Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat
Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"