Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 662.968 views

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Algemeen

Uitbraak in Nederland
Nadat het Corona virus eind 2019 ontdekt is in China, is het begin 2020 overgekomen naar Europa en werd in Nederland de eerste persoon positief getest op 27 februari. Deze 56-jarige man heeft het opgelopen in Italië. Op 3 maart is de eerste persoon overleden, een 86-jarige man.

De aanpak was in eerste instantie gericht op het testen, traceren en isoleren van personen, maar al snel bleek dat het virus in met name Italië en Oostenrijk al veel breder verspreid was en dat we in Nederland ongewild een katalysator hebben gehad in de vorm van de wintersport en carnaval.

Het virus bleek niet meer tegen te houden en al snel werd de aanpak aangepast: het ging nu om het afvlakken van de curve, door middel van maatregelen (zie hieronder daar mee over).

Die aanpak heeft zijn doel gehaald, we hebben in Nederland geen tekort aan IC bedden gehad, maar het lijkt niet veel gescheeld te hebben en de impact op de zorg was groot.
Outbreak Management Team (OMT)
De belangrijkste adviezen worden in Nederland gegeven door het OMT, onder leiding van Jaap van Dissel, de directeur infectieziekten van het RIVM. De samenstelling is wisselend, maar kennen een vaste basis. Zie de Wikipedia pagina voor meer informatie.
Statistieken
R (het reproductiegetal)
Sinds maart weet praktisch elke Nederland dat R belangrijk is. R geeft aan hoeveel mensen besmet worden door een besmet persoon. Bij een R van 1, besmet elk persoon 1 ander en bij R van 18 (zoals bijvoorbeeld de mazelen) zijn dat er dus 18.

Dit plaatje laat het effect van een lagere R zien:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/images/reproductie-explainer.svg

Sinds 20 maart zit R onder de 1, vanaf half juli er boven.
Corona Dashboard
De overheid heeft een Corona Dashboard ontwikkeld, met daarin de belangrijkste getallen. Daarnaast heeft Allecijfers.nl een duidelijke pagina ingericht, gebaseerd op de open data van het RIVM. Datzelfde RIVM presenteert nu wekelijks de laatste update in een eigen rapport, waarin ook steeds meer details worden toegevoegd. Je vindt die op de site van het RIVM.

Maatregelen

Intelligente Lockdown
We hebben in Nederland in maart een serie van maatregelen gekregen, waarbij dit al snel het predicaat 'intelligente lockdown' kreeg. Intelligent, omdat wij in tegenstelling tot landen om ons heen, geen gedetailleerde regels kregen, maar er een beroep op logisch verstand gedaan werd en er verder vooral richtlijnen waren.

Op 9 maart was de eerste Corona persconferentie, waarin opgeroepen werd om in Brabant zoveel mogelijk thuis te werken, in heel Nederland goede hygiëne maatregelen te nemen en geen handen meer te schudden. Vanaf 10 maart werden in Brabant alle grote evenementen verboden.

Op 12 maart werd in een persconferentie opgeroepen om in heel Nederland zoveel mogelijk thuis te werken, thuis te blijven bij klachten en sociaal contact te mijden. Bijeenkomsten met meer dan 100 mensen konden niet doorgaan.

Op zondag 15 maart volgde de rest van de maatregelen: alle horeca moest sluiten, sportscholen gingen dicht, net als seksclubs en sauna's. Onder druk van de publieke opinie gingen, tegen het advies van het RIVM in, de scholen en kinderdagverblijven dicht. Ook werd opgeroepen om zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te houden.

Tot slot werd op 23 maart besloten dat groepsvorming niet meer toegestaan was en ook contactberoepen (zoals masseurs en kappers) moesten hun diensten staken. Hiermee was de intelligente lockdown in zijn strengste fase.

Begin mei werden de eerste voorzichtige maatregelen weer teruggedraaid: vanaf 11 mei mochten sommige contactberoepen weer aan het werk en kwam het kabinet met de roadmap.

Per 1 juli zijn inmiddels alle maatregelen zoals gehoopt, ongedaan gemaakt en qua aantallen is er zelfs vaak meer mogelijk.

Vanaf 28 september zijn de maatregelen weer aangetrokken, door in eerste instantie de horeca eerder te sluiten, maar 13 oktober werd er in een persconferentie mee gedeeld dat we in een semi-lockdown gaan.

Daarmee zijn de basismaatregelen ook iets uitgebreid:
  • blijf bij klachten thuis en laat u testen;
  • houd 1,5 meter afstand van anderen;
  • was vaak uw handen en hoest en nies in uw elleboog;
  • vermijd drukte:
  • draag een mondkapje in de publieke binnenruimte
  • werk zoveel mogelijk thuis;
  • ga weg als het druk is;
  • reis zoveel mogelijk buiten de spits.

Huidige situatie (half oktober)

Terugblik
Met alle maatregelen is het ons gelukt om het Coronavirus in toom te houden. De zorg is niet omgevallen en de curve is plat geworden. Sinds 1 juni kan iedereen getest worden die klachten heeft, zijn de ziekenhuisopnames en sterftecijfers enorm teruggelopen en zet het RIVM, samen met de GGD in, op een intensief test, traceer en isoleer beleid. Er is sprake van (kleine) haarden, die snel uitgedoofd worden en vakanties zijn naar veel Europese bestemmingen weer mogelijk.
Opleving half juli
In de week van 20 juli werd er echter een alarmerend bericht afgegeven door het RIVM: de cijfers stegen weer. Deels lijkt dit te wijten aan feestvierende cafégangers en arbeidsmigranten in slechte woonomstandigheden, maar het gedrag van de bevolking wordt ook losser, de bereidheid tot anderhalve meter afstand houden neemt af, mensen blijven niet thuis bij (milde) klachten en de testbereidheid is lager dan gehoopt.

De wake up calls in juli en augustus hebben helaas onvoldoende effect gehad.
13 Oktober
De semi lockdown werd afgekondigd, net als het dringende advies voor mondkapjes in de publieke binnenruimte. Vanaf november zal dat een verplichting worden. Ook wordt er met een routekaart gewerkt:
Mondkapjes
Het standpunt van het RIVM is niet veranderd, maar op verzoek van de oppositie en een deel van de Nederlandse bevolking is vanaf 30 september ook in Nederland het advies om mondkapjes in de publieke binnenruimte te dragen.

Discussie nut/noodzaak: Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Ervaringen mondkapjes: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Overige informatie

Handige links
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
https://allecijfers.nl/ni...-corona-virus-en-covid19/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
https://www.rijksoverheid...len-tegen-het-coronavirus
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/
Andere topics
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Dit topic

Dit is niet het topic voor complotdenkers. Kritiek op het RIVM en de Nederlandse aanpak mag, maar onderbouw dat goed. Geen linkdrops, maar vat samen wat interessant is en quote de belangrijkste onderdelen.

Wil je deze topicstart verder aanpassen, mis je informatie of klopt iets niet? Dm me dan!

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

De discussie over KLM, overheidssteun en de piloten die het er nog niet eens mee zijn, is verplaatst naar KLM AF en andere maatschappijen in tijden van corona-steun?

Tevens zijn er 2 topics over de mondkapjes en is er de afgelopen dagen geregeld gepost over dit onderwerp. Probeer de discussie over mondkapjes in deze topics te houden.
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Tweakers Discord

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
update 2020-11-07

RIVM naar eerste ziektedag (indien gemeld)

LCPS bezetting

Kaart veiligheidsregio's gemelde positieve testen

https://rpubs.com/wimpel/687596

Kaart gemeenten gemelde positieve testen

https://rpubs.com/wimpel/687598

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit is wel een interessante:

Weg met die maskers dan maar? :P

Beetje open deur natuurlijk. Het wordt een nuttiger vergelijk als je niet alleen de pros maar ook de contras mee gaat nemen. En da's natuurlijk precies waar het sluiten van winkels en scholen om draait.

[Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 10:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• breew
Slasher schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:09:
[...]

De getallen lijken een beetje onwaarschijnlijk als ik dat vergelijk met andere grafieken bijvoorbeeld hier:

[Afbeelding]
het is ook andere data... ik heb het al een paar keer toegelicht, maar dat sneeuwt snel onder in zo'n groot topic als dit..

Elke positieve test die vandaag is gemeld, wordt door het RIVM ook gelogd op;
bij voorkeur de eerste dag waarop ziekteverschijnselen optraden
indien niet aanwezig, de dag waarop de test is uitgevoerd
indien niet aanwezig, de dag waarop de testuitslag is doorgegeven.

de positieve testen van vandaag zijn dus verdeeld over de afgelopen 3 weken, met het merendeel de afgelopen 7-10 dagen...

Dat is een heel andere weergave van sec het aantal positieve testen per dag. Zeker toen de GGD's soms testen van weken terug aanleverden, en we op >10.000 meldingen per dag zaten.

TLDR; het is andere data, voor een ander doel.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-11-14

RIVM data landelijk
link naar uitleg data

LCPS bezetting ziekenhuisbedden
link naar uitleg data

RIVM kaarten per gemeente en veiligheidsregio
link naar uitleg data
NB: de gebruikte kleurschalen zijn relatief aan de maximale waarde in een kaartlaag!

kan iemand Urk even uitleggen hoe het zit?
https://rpubs.com/wimpel/690825

https://rpubs.com/wimpel/690826

En kan iemand Urk even laten stoppen met knuffelen?

[Voor 6% gewijzigd door breew op 14-11-2020 14:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Modbreak:Goed, kunnen we weer over feiten discussiëren en onderbuik en stemmingmakerij achterwege laten?

Maatregelen zijn ingrijpend, maar geen excuus om emotie de overhand te laten nemen en op basis hiervan een discussie te voeren.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 20:44
Zojuist heeft minister de Jonge een brief naar de kamer gestuurd met daarin opheldering over het aantal vaccins Gisteren hebben we daar hier een discussie over gevoerd, dit dus ter aanvulling en om eventueel op terug te kunnen zoeken later.

https://www.ad.nl/dossier...-half-jaar-2021~a7b3d726/

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke

tweakduke

Duke rules the world...

Modbreak:Het doet altijd een hoop stof opwaaien een dergelijke aankondiging, maar aub:

• Slow-chat in Coronavirus Slowchat #2
• Probeer je emotie en taalgebruik in de hand te houden. Discussieer inhoudelijk over de maatregelen, zonder complottheorieën of andere zaken tegen de richtlijnen.

Is je post weg? Dan was het slow-chat, off-topic of tegen de gestelde richtlijnen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 16:38

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Mijn gemeente heeft het overzicht met de maatregelen op Twitter gezet. Wel zo handig, nu rijksoverheid.nl ongeveer plat ligt:

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 10:12

Dido

heforshe

matthijst schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:37:
Beetje vermoeiend dat gedram over "aso's", verbroedert dat ofzo. "Wij zijn goed, maar de rest is fout".
Weet je wat vermoeiend is? Die aso's :+

Ik kan me verdomd goed voorstellen dat degenen die zich de afgelopen maanden inderdaad wel zoveel mogelijk aanb de regeles en adviezen gehouden hebben hun gal spuien over de aso's die per se met zijn allen in het weekend moeten gaan winkelen, de aso's die naar kantoor gaan (terwijl dat echt niet per se noodzakelijk is, hooguit makkelijker, leuker of fijner), de aso's (en dat is inclusief werkgevers) die riepen "de scholen gaan weer open, dan kan men weer naar kantoor!".

Ja, ik ben naar de supermarkt geweest. Mijn vrouw ook. Maar sinds de eerste lockdown nooit meer samen (tot een tellen gaat de meeste aso's kennelijk al te ver!).
Nee, ik ben sinds maart inderdaad geen dag meer op kantoor geweest. In tegenstelling tot een flinke handvol aso-managers die zich te belangrijk voelen om thuis te werken.
Nee, ik ben niet op vakantie geweest dit jaar. Wel 1 weekendje weg, in een hotel, op het moment dat dat volgens alle adviezen ook gewoon kon. In tegenstelling tot de aso's die steen en been klagen omdat ze geen steun krijgen als ze lastig terugkomen uit een roodgeworden gebied.
Ja, ik draag een mondkapje, of ik het nut ervan nu volledig inzie of niet. In tegenstelling tot de aso's die "er niet in geloven."
Ik heb de afgelopen maanden buiten mijn vrouw misschien 4 mensen per maand IRL bij mij of bij hun thuis gezien. In tegenstelling tot de aso's die niet zonder hun feestjes konden.

Het gaat me nog niet eens om de directe impact van een strudentenfeestje op de besmettingscijfers, maar om de arrogante "de regels gelden voor iedereen maar niet voor mij"-mentaliteit van de aso's die het allemaal niet spannend vinden, of te lastig vinden om zich ergens aan te houden.

Ik wordt onderhand ook moet van deze situatie, en ik ben uiteraard niet de enige. En jij mag best moe worden van het geklaag over aso's, maar ik zou niet weten waarom ik daar meer boodschap aan zou moeten hebben dan aan de aso's.

Ik vind het buitengewoon jammer dat er niet duidelijker is uitgesproken gisteren dat de scholen sluiten (in ieder geval gedeeltelijk) een goed idee is omdat meer mensen dan opeens toch thuis kunnen werken.
Finder schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:42:
Die aso's hebben misschien ook recht van spreken: er zijn al verschillende mensen dakloos, failliet of hun kinderen verloren door ondoordachte maatregelen van een overheid. Dat lijkt mij reden genoeg om te protesteren.
Die mensen zijn niet degenen die ik hierboven als aso typeer.
Soccer98 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:49:
Door te stellen dat het allemaal door de aso’s komt is kortzichtig en zie ik eerder als een soort beter gevoel creëren voor jezelf.
Het gaat mij dus niet eens direct om de extra verspreiding door de aso's, maar om het feit dat ze gewoon schijt hebben aan degenen die zich wel iets aan de regels en adviezen gelegen laten zijn.

Ik voel me niet beter door op ze te wijzen. Ik voel me juist slechter door hun gevoel dat ze boven de wet staan. Als iemand laat zien zich beter te voelen dan de rest, zijn het die arrogante aso's wel.

[Voor 17% gewijzigd door Dido op 15-12-2020 08:57]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• breew
nog ff snel een update met data van gistsren

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• breew
LCPS vandaag...
niet zo'n sterke stijging als gisteren... gelukkig...

Datum,IC_Bedden_COVID,IC_Bedden_Non_COVID,Kliniek_Bedden,IC_Nieuwe_Opnames_COVID,Kliniek_Nieuwe_Opnames_COVID
16-12-2020,526,544,1438,28,142
15-12-2020,524,530,1430,46,262
14-12-2020,503,523,1369,36,184
13-12-2020,497,478,1270,36,166
12-12-2020,481,510,1242,37,247
11-12-2020,472,547,1209,30,199
10-12-2020,469,533,1179,26,198

rivm duurt nog even, daarom dze maar apart
Let op: vanaf 15 december 2020 wordt de open data om 15.15 uur gepubliceerd (nu 14.15 uur)
Take note: As of the 15th of December 2020, the publication of the open data will be rescheduled to 15:15 hours (currently 14:15 CET)

[Voor 15% gewijzigd door breew op 16-12-2020 14:05]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• breew
Gebaseerd op een visuele correlatie met de vermoedelijke-datum-eerste-ziektedag van het RIVM, verwacht ik dat de LCPS bedbezetting (minstens) de komende twee weken nog wel zal toenemen.

Al zal eea natuurlijk sterk afhangen van de leeftijdsgroepen die besmet raken... <50 is een stuk kleinere kans op opname dan >70

[Voor 14% gewijzigd door breew op 16-12-2020 15:23]

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 20:44

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-19

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-23

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• breew
LCPS update 2020-12-25

opvallend: veel nieuwe kliniek opnamen (>300), maar netto een toename van -8 in de bedbezetting.. :?
Blijkbaar veel mensen voor Kerst ontslagen?

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• breew
en de RIVM update van 2020-12-25

[Voor 9% gewijzigd door breew op 25-12-2020 15:30]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-26

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-28

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het slowchat gehalte neemt de laatste pagina's weer wat toe en dat doet de discussie overduidelijk weer geen goed.

Dit topic heeft een serieuze insteek. Beweringen worden onderbouwd met bronnen (en niet pas als er omgevraagd wordt), zeker als het wat gevoelige beweringen zijn (de inmiddels welbekende extraordinary claims require extraordinary evidence).

Blijf vriendelijk, let waar nodig een beetje op je woorden en maak bij posts die niet goed binnen het beleid passen een TR aan, in plaats van op die post te reageren.

Mocht je je post niet meer kunnen vinden, dan was het dus waarschijnljk slowchat of offtopic.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-29

RIVM lijkt over de piek heen. LCPS zit qua kliniek bedbezetting hopelijk vandaag of morgen op de top (zie visuele correlatie onderste figuur). Vanaf het nieuwe jaar zou het daar dan ook moeten gaan dalen. IC volgt nog weer later...

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-12-31

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-01-03

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-01-04

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• breew
beetje laat , maar kan nog net vandaag

update 2021-01-06

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• breew
LCPS update 2021-01-07

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2020-01-09

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• breew
update 2021-01-10

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee