Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 662.969 views

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Algemeen

Uitbraak in Nederland
Nadat het Corona virus eind 2019 ontdekt is in China, is het begin 2020 overgekomen naar Europa en werd in Nederland de eerste persoon positief getest op 27 februari. Deze 56-jarige man heeft het opgelopen in Italië. Op 3 maart is de eerste persoon overleden, een 86-jarige man.

De aanpak was in eerste instantie gericht op het testen, traceren en isoleren van personen, maar al snel bleek dat het virus in met name Italië en Oostenrijk al veel breder verspreid was en dat we in Nederland ongewild een katalysator hebben gehad in de vorm van de wintersport en carnaval.

Het virus bleek niet meer tegen te houden en al snel werd de aanpak aangepast: het ging nu om het afvlakken van de curve, door middel van maatregelen (zie hieronder daar mee over).

Die aanpak heeft zijn doel gehaald, we hebben in Nederland geen tekort aan IC bedden gehad, maar het lijkt niet veel gescheeld te hebben en de impact op de zorg was groot.
Outbreak Management Team (OMT)
De belangrijkste adviezen worden in Nederland gegeven door het OMT, onder leiding van Jaap van Dissel, de directeur infectieziekten van het RIVM. De samenstelling is wisselend, maar kennen een vaste basis. Zie de Wikipedia pagina voor meer informatie.
Statistieken
R (het reproductiegetal)
Sinds maart weet praktisch elke Nederland dat R belangrijk is. R geeft aan hoeveel mensen besmet worden door een besmet persoon. Bij een R van 1, besmet elk persoon 1 ander en bij R van 18 (zoals bijvoorbeeld de mazelen) zijn dat er dus 18.

Dit plaatje laat het effect van een lagere R zien:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/images/reproductie-explainer.svg

Sinds 20 maart zit R onder de 1, vanaf half juli er boven.
Corona Dashboard
De overheid heeft een Corona Dashboard ontwikkeld, met daarin de belangrijkste getallen. Daarnaast heeft Allecijfers.nl een duidelijke pagina ingericht, gebaseerd op de open data van het RIVM. Datzelfde RIVM presenteert nu wekelijks de laatste update in een eigen rapport, waarin ook steeds meer details worden toegevoegd. Je vindt die op de site van het RIVM.

Maatregelen

Intelligente Lockdown
We hebben in Nederland in maart een serie van maatregelen gekregen, waarbij dit al snel het predicaat 'intelligente lockdown' kreeg. Intelligent, omdat wij in tegenstelling tot landen om ons heen, geen gedetailleerde regels kregen, maar er een beroep op logisch verstand gedaan werd en er verder vooral richtlijnen waren.

Op 9 maart was de eerste Corona persconferentie, waarin opgeroepen werd om in Brabant zoveel mogelijk thuis te werken, in heel Nederland goede hygiëne maatregelen te nemen en geen handen meer te schudden. Vanaf 10 maart werden in Brabant alle grote evenementen verboden.

Op 12 maart werd in een persconferentie opgeroepen om in heel Nederland zoveel mogelijk thuis te werken, thuis te blijven bij klachten en sociaal contact te mijden. Bijeenkomsten met meer dan 100 mensen konden niet doorgaan.

Op zondag 15 maart volgde de rest van de maatregelen: alle horeca moest sluiten, sportscholen gingen dicht, net als seksclubs en sauna's. Onder druk van de publieke opinie gingen, tegen het advies van het RIVM in, de scholen en kinderdagverblijven dicht. Ook werd opgeroepen om zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te houden.

Tot slot werd op 23 maart besloten dat groepsvorming niet meer toegestaan was en ook contactberoepen (zoals masseurs en kappers) moesten hun diensten staken. Hiermee was de intelligente lockdown in zijn strengste fase.

Begin mei werden de eerste voorzichtige maatregelen weer teruggedraaid: vanaf 11 mei mochten sommige contactberoepen weer aan het werk en kwam het kabinet met de roadmap.

Per 1 juli zijn inmiddels alle maatregelen zoals gehoopt, ongedaan gemaakt en qua aantallen is er zelfs vaak meer mogelijk.

Vanaf 28 september zijn de maatregelen weer aangetrokken, door in eerste instantie de horeca eerder te sluiten, maar 13 oktober werd er in een persconferentie mee gedeeld dat we in een semi-lockdown gaan.

Daarmee zijn de basismaatregelen ook iets uitgebreid:
  • blijf bij klachten thuis en laat u testen;
  • houd 1,5 meter afstand van anderen;
  • was vaak uw handen en hoest en nies in uw elleboog;
  • vermijd drukte:
  • draag een mondkapje in de publieke binnenruimte
  • werk zoveel mogelijk thuis;
  • ga weg als het druk is;
  • reis zoveel mogelijk buiten de spits.

Huidige situatie (half oktober)

Terugblik
Met alle maatregelen is het ons gelukt om het Coronavirus in toom te houden. De zorg is niet omgevallen en de curve is plat geworden. Sinds 1 juni kan iedereen getest worden die klachten heeft, zijn de ziekenhuisopnames en sterftecijfers enorm teruggelopen en zet het RIVM, samen met de GGD in, op een intensief test, traceer en isoleer beleid. Er is sprake van (kleine) haarden, die snel uitgedoofd worden en vakanties zijn naar veel Europese bestemmingen weer mogelijk.
Opleving half juli
In de week van 20 juli werd er echter een alarmerend bericht afgegeven door het RIVM: de cijfers stegen weer. Deels lijkt dit te wijten aan feestvierende cafégangers en arbeidsmigranten in slechte woonomstandigheden, maar het gedrag van de bevolking wordt ook losser, de bereidheid tot anderhalve meter afstand houden neemt af, mensen blijven niet thuis bij (milde) klachten en de testbereidheid is lager dan gehoopt.

De wake up calls in juli en augustus hebben helaas onvoldoende effect gehad.
13 Oktober
De semi lockdown werd afgekondigd, net als het dringende advies voor mondkapjes in de publieke binnenruimte. Vanaf november zal dat een verplichting worden. Ook wordt er met een routekaart gewerkt:
Mondkapjes
Het standpunt van het RIVM is niet veranderd, maar op verzoek van de oppositie en een deel van de Nederlandse bevolking is vanaf 30 september ook in Nederland het advies om mondkapjes in de publieke binnenruimte te dragen.

Discussie nut/noodzaak: Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Ervaringen mondkapjes: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Overige informatie

Handige links
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
https://allecijfers.nl/ni...-corona-virus-en-covid19/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
https://www.rijksoverheid...len-tegen-het-coronavirus
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/
Andere topics
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Coronavirus Slowchat #2

Dit topic

Dit is niet het topic voor complotdenkers. Kritiek op het RIVM en de Nederlandse aanpak mag, maar onderbouw dat goed. Geen linkdrops, maar vat samen wat interessant is en quote de belangrijkste onderdelen.

Wil je deze topicstart verder aanpassen, mis je informatie of klopt iets niet? Dm me dan!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Lijkt er overigens wel op dat minder mensen hun reishistorie ook daadwerkelijk doorgeven.
Waarom denk je dat (oprechtevraag)? Sowieso moet je je afvragen of Duitsland en België trouwens echt reishistorie zijn, denk ik.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij beschrijft ie vooral dat ie, ondanks dat hij (en zijn gezin) de afgelopen tijd niemand hebben gezien, op 1x supermarkt na, toch besmet is geraakt.

En in die supermarkt had ie een mondkapje op, wat in dit geval dus niet hielp om niet besmet te raken. Dat is ook niet het doel, maar goed.

[Voor 23% gewijzigd door Zeehond op 22-10-2020 20:45]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik blijf met een schuin oog naar Duitsland kijken, waar de besmettingsaantallen die van ons inmiddels voorbij gaan. Dat is op zich logisch, ze zijn veel groter dus per 100k doen ze het nog beter. Tegelijk hebben ze in absolute aantallen onze ic bezetting al fors voorbij gestoken.

Kom je in Duitsland sneller op de IC (zijn ic’s niet uitwisselbaar?)? Want anders is het toch raar dat ze bij een lager aantal besmettingen (met een veel lager positiviteits percentage) wel fors meer ic patiënten hebben. Of zijn daar nog andere redenen voor te bedenken?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Vaccins worden toch nooit 35 jaar lang getest of eventuele langjarige effecten? Mijn beeld is niet zozeer dat het nu megasnel gaat, maar vooral dat het normaal langzaam gaat.

Mensen zijn gewoon slecht in risico’s inschatten, alsof de kans op een bijwerking van het vaccin groter is dan heftige effecten van corona.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:50:
..
@Laguna het hele Red Team is me niet duidelijk.
Ik krijg het idee dat ze wat gefrustreerd zijn omdat ze geen onderdeel van het omt zijn. Wat ze nu nog doen is alleen maar oppositie voeren, zonder echte goede onderbouwing, maar met zodanig veel media aandacht dat ze vooral het omt ondermijnen (en dan met name het draagvlak) waardoor hun mantra dat het strenger moet mogelijk vanzelf waar wordt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat het een misvatting is dat ze zich in andere landen beter aan maatregelen houden, in Europa althans. Nederland was deze golf voorloper, maar we worden aan alle kanten bij- of ingehaald. Wellicht hadden we pech dat onze jongeren het eerst op vakantie gingen etc?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tuurlijk zullen er sites zijn die morgen een nieuw record noemen (als het over de 10k gaat, dat hoeft helemaal niet als er een paar 100 missen).

Eigenlijk weten wij, net als de journalisten, pas dinsdag waar we echt aan toe zijn. Al het andere zegt helaas weinig.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ken ook mensen die Corona hebben gehad. Voor niemand is het erger geweest dan een griep (voor sommige 50+ was het een flinke griep, voor de rest hooguit een goede verkoudheid), op 1 iemand van begin 40 (met een fors te hoog bmi) na, die in april op de ic gelegen heeft (en nu al weer een flinke tijd de oude is).

Probleem blijft hoe dan ook dat die 1% die wel ziek wordt en naar het ziekenhuis moet nu gewoon te groot is. Daar doet het feit dat de grootste groep er weinig tot geen last van heeft, helaas niets aan af.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
President schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Nou, het zal vooral in de weken na de feestdagen (misschien een beetje na Sinterklaas, maar vooral na kerst en oud & nieuw) waarschijnlijk weer flink gaan oplopen... De kerstdagen zonder familie is voor de meeste mensen 'niet oké' vrees ik...
Of stiekem wel ;). Maar dat wordt vergelijkbaar met het offerfeest denk ik...

Ik hoop niet op extra maatregelen. Dat zal in de praktijk wel betekenen dat contactberoepen en sportscholen dicht moeten wat ongeveer 0 besmettingen gaat schelen. Mondkapjes buitenshuis slaat nergens op en aan de middelbare scholen zullen ze zich nog wel niet durven branden...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er zijn gewoon niet zoveel opties meer. Sportscholen kunnen wel dicht, dat scheelt dan toch mooi een handjevol besmettingen, net als de contactberoepen. Echt verschil maken lijkt dat niet te doen. Van alle dingen die je dicht kan doen lijken middelbare scholen of bedrijven die niet noodzakelijk zijn het meeste effect te hebben, maar beiden zal het kabinet zich niet aan wagen denk ik.

Maar goed, we zijn nu 10 dagen na dat de maatregelen in gegaan zijn, getallen worden pas 1 week later echt betrouwbaar, de testcapaciteit is weer groter, dus op die dagkoersen van nu kunnen we eigenlijk geen conclusies trekken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Leon Zwiers schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Ah, dus de R daling van de laatste maatregelen gaan we pas over 2 weken zien dus...
Wellicht. Tegelijk zie je dat de maatregelen van 28/9 dus toch zin hebben gehad (niet voldoende, maar ze deden wel echt wat):

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Waarom het niet gebeurt/nodig is, is volgens mij (en corrigeer me als ik ernaast zit) dat wanneer je terwijl er een code oranje of hoger geld voor een land en je er toch naartoe reist, je reisverzekering niets voor je zal doen indien er iets fout gaat. Zover ik weet staat dit altijd in de kleine lettertjes van de verzekering. Dus wanneer jij gaat skiën in een code oranje land en je breekt je poot: succes. Verzekering betaalt niets, je mag de ambulance en ziekenhuis kosten zelf betalen. Een vlucht terug naar een ziekenhuis in Nederland? Nope, regel zelf maar wat.

Voor de mensen met enig verstand lijkt mij dat toch al genoeg reden om niet te gaan. En ook al breek je geen been, maar raak je alleen wat bagage kwijt, ook dat wordt dan neem ik aan niet vergoed.
Mensen met verstand lezen hun polis en zien dat dit lang niet altijd waar is :). Bij een aantal verzekeringen wordt alles gewoon vergoed als je je been breekt in een land dat oranje is vanwege Corona.

Ik snap die focus op vakantiegangers niet zo goed. Een (klein) deel heeft veel clusters veroorzaakt, door zich op vakantie en daarna hier thuis schijt te hebben aan alle regels. De komende wintersport zal sowieso zonder enige vorm van apresski zijn, er zijn geen hoge school introducties oid (carnaval gaat ook niet door) dus zo groot is het risico waarschijnlijk niet, zeker niet buiten het hoogseizoen (als je liften niet hoeft te delen).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:30:
Noem me naïef, maar hoewel ik zomervakanties naar rustige gebieden wel kon begrijpen met de combinatie van lekker weer + buiten in het achterhoofd zou ik echt stomverbaasd zijn als mensen massaal op wintersport gaan.

Ik hoop dat ik voor een maand of 4 niet toe hoef te geven dat ik inderdaad naïef was. Maar laten we wel wezen, ik weet dat het heftige emoties oproept maar carnaval doet dat ook en is evengoed afgelast.
Als het enigszins kan ga ik skiën, liefst 2x. Uiteraard zonder apresski, in rustige gebieden buiten het hoogseizoen, zodat ik niet met anderen in de lift moet.

Bij lekker weer (praktisch altijd) eet ik op het terras en drink ik een biertje in mijn appartement. Hele dagen in de buitenlucht, heerlijk.

Thuisblijven is maar heel marginaal veiliger.

We beseffen overigens toch wel dat maar een heel klein en specifiek deel van de vele vakantiegangers afgelopen zomer voor problemen heeft gezorgd?

Leg mij eens uit waarom de wintersport (zonder apresski!) nu tot problemen moet gaan leiden?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Grote gondels zijn echt prima te vermijden, de supermarkt bezoek ik hier ook en die pizza sla ik wel over of laat ik bezorgen (of haal ik af). Ik ben een laagseizoen skiër, ik weet vrij zeker dat ik heel beperkt de lift moet delen met anderen.

Ook lijken me die 2 wc bezoekjes en die 1x tanken onderweg me maar beperkt een risico. Dat is allemaal zo vluchtig (net als de supermarkt overigens). Snotterig heeft met het seizoen te maken, dat neemt niet opeens toe als ik op de piste sta.

Ik houd me aan alle regels. Dat doe ik in Nederland, dat deed ik van de zomer in Oostenrijk en dat zal ik deze winter ook doen (waar dat dan ook gaat zijn). Ik denk echt dat het risico dan heel, heel beperkt is.

Maar we zullen het zien, het hangt van de reisadviezen af.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
prijk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd: het gaat er niet om waar je naartoe gaat, maar wat je daar gaat doen. De fixatie op landsgrenzen is krankzinnig.
Dat denk ik ook. Bergwandelen deze zomer was echt beter dan cafés bezoeken in Zandvoort, ook al moest je voor dat eerste wel vaker tanken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie dat de laatste reacties over wintersport nu gaan over vakanties in oranje of rode gebieden. Daar zit de discussie in mijn ogen niet. Als er een negatief reisadvies is, zal er bijna niemand gaan, ik in ieder geval niet en ik denk de meesten die hier in het topic voornemens zijn te gaan, dat alleen doen als het kan.

Maar we gaan het hier echt nooit over eens worden. We zullen zien of het allemaal kan.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Je moet met alle scenario's rekening houden (vandaar ook dat je bij het RIVM de onzekerheidsmarge ziet in grafieken).

De boodschap is volgens mij vrij simpel:
  • er zijn redenen om aan te nemen dat het goed gaat, maar het is te vroeg om dat defintief te zeggen
  • nu extra maatregelen maakt niets uit voor de piek, maar wel voor de snelheid van afvlakking
  • Veel maatregelen van maart gaan minder effect hebben dan toen, doordat we nu (bijv) met aanpassingen naar de kapper gaan
  • Een R onder de 0.8 lijkt nooit haalbaar
De effecten van strenge maatregelen op de daling leken mij vrij marginaal (maar ik kan dat niet heel goed beoordelen). Ook interessant: basisscholen sluiten zorgen voor best nog een potentiele daling van R. Niet door de kinderen, maar doordat de ouders dan thuis moeten blijven. Dat lijkt me best een mooi dreigement of argument om mensen met kleine kinderen nu echt thuis te laten blijven ;).

[Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 28-10-2020 12:04]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De netto opname wordt natuurlijk afvlakking ook steeds kleiner. Meer opnames betekent 1 week later ook meer mensen die weer naar huis gaan. De IC Cijfers houden ze nu 11 dagen in hun data bij, dat zijn gemiddeld 46 mensen die erbij komen, tegen een netto stijging van gemiddeld 17.

De IC Cijfers lijken trouwens best wel stabiel, eerlijk gezegd.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
mesa57 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:33:
Het redteam vraagt nu om meer aandacht van de verspreiding van het virus via aerosolen.
Iets wat ik van Dissel vanmorgen nog hoorde downplayen.

https://www.c19redteam.nl...emmer_deed_overlopen_.pdf
Downplayen of voor de zoveelste keer feitelijk weerleggen, na de zoveelste domme vraag van Agema?

Zijn punt was volgens mij dat als het de grootste bron van verspreiding zou zijn, het heel anders was geweest in maart en april. Hij ontkende zeker niet dat een mogelijke rol heeft, maar het is echt niet zo sterk als bijvoorbeed Agema dacht.

Dat redteam schrijft ook gewoon in die brief dat wereldwijd gezondorganisaties er naast zitten en dat zij het beter weten...

[Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 28-10-2020 15:43]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Op zich was de boodschap helder. Voor de piek maakt het waarschijnlijk niet uit, maar wel voor hoe snel de curve daalt. Daarmee is het een duivels dilemma. Ergens wil je misschien voor de kerst iets kunnen versoepelen, tegelijk is dat echt het moment dat alles en iedereen weer in veel te volle huizen veel te ongezond gaan eten en veel te veel gaan drinken :).

Ik hoop dat daar een realistische afweging ingemaakt gaat worden, over alle assen. Ik hoop vooral niet dat we weer een maatregel krijgen die weinig doet, puur omdat het volk of de oppositie dat wil (basisscholen in golf 1, mondkapjes nu).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
alexbl69 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Vergeet niet dat we ten tijde van de besmettingen die leidden tot die opnames nog geen enkele restrictie hadden. Het afkondigen van de maatregelen en de 'intelligente' lockdown had toen vrij snel effect. Mede geholpen door het betere weer waarin het virus slechter gedijt.

Momenteel zijn veel van die maatregelen nog steeds van kracht, maar begint het aantal opnames toch weer verontrustende vormen aan te nemen.

Het linke is dat we de klap die we het virus toen konden toedienen door het invoeren van maatregelen nu niet meer kunnen geven, omdat veel van deze maatregelen zoals gezegd nog steeds van kracht zijn.

De invloed die we erop hebben wordt blijkbaar kleiner.
Dit is belangrijk en werd gisteren ook door Van Dissel uitgelegd: de maatregelen die we in maart konden nemen hadden veel meer effect dan dezelfde maatregel nu, omdat we in meer of mindere mate al triage hebben, handen wassen, afstand houden, looproutes hebben etc, waardoor het effect van het sluiten van bijvoorbeeld kappers (of sportscholen) echt veel minder effect gaat hebben dan in maart.

En op de piek gaat het sowieso geen effect meer hebben, alleen in de snelheid van dalen (en dan dus waarschijnlijk minimaal). In die zin hebben we gewoon minder opties omdat we het in de basis al 'beter' doen dan in maart, toen we elkaar nog aanraakten etc.

We hebben dus nog:
- Contactberoepen dicht
- Binnensporten dicht
- Middelbaar Onderwijs dicht
- Basis onderwijs dicht
- Niet meer de deur uit voor sociale dingen/winkelen etc
- Maximaal thuis werken
- Avondklok

En misschien nog wel wat meer. De bovenste zijn landelijk in te voeren, maar hebben heel weinig impact. De middelste hebben iets meer impact, maar zijn heel onwenselijk. De onderste werken waarschijnlijk het best, maar zijn ook het lastigst.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Hier in de regio zijn talloze sneltestbedrijven, die met name werken voor bedrijven die hun personeel willen laten testen. De positieve testen daar worden doorgestuurd naar de GGD, de negatieve niet. Ergens zal dat misschien ook wel impact hebben op de positiviteitsratio.

Voorbeeld: in Apeldoorn zijn gisteren 60 mensen positief getest en als we dan 10% positiviteitsratio aanhouden, dan zijn er dus 600 testen gedaan (bij de GGD). Stel dat er ook nog eens 200 testen gedaan zijn bij de sneltestlabs, waarvan er 5 positief waren, dan heb je feitelijk een positiviteitsratio van 7,5%.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Maximaal thuis werken is er al, eigenlijk al heel lang.
Helaas wordt dit een stuk minder gedaan vergeleken met maart/april.
Ja maar dat bedoel ik ook. Je kan dat misschien nog wel meer 'afdwingen' door basisscholen en kinderopvang halve dagen te sluiten, maar als je dat niet doet, kan je als overheid beperkt aan die knop draaien, terwijl hij wellicht een relatief groot effect heeft.

Je moet dus kiezen tussen knoppen die je zelf kan draaien, maar die weinig effect hebben, of knoppen die moeilijker te draaien zijn, maar meer effect hebben. De tussencategorie is dan weer lastig, want heeft maatschappelijk onwenselijke gevolgen (al zou dat voor sport ook wel eens op kunnen gaan).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tommie12 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Maximaal thuis werken is toch niet zo moeilijk. Er zijn nog altijd kantoren waar te veel mensen dicht op elkaar zitten, en waar thuiswerk wel mogelijk is als de "teamchef" een beetje vertrouwen kan geven aan zijn mensen.
Mijn team zit al sinds maart thuis met een laptop en scherm van het bedrijf.

Avondklok klinkt heel ingrijpend, maar we hebben het nu wel in België, in sommige steden zelfs van 22-6h.
Als cinema's, theaters, restaurants en cafés dicht zijn, wat ga je dan nog zoeken op straat....
Het is niet moeilijk om te doen, maar wel moeilijk om als overheid voor elkaar te krijgen. Ik werk ook sinds maart thuis, en met mij al mijn 15k collega's, maar ik zie hier door de wijk dagelijks kantoorpersoneel van een aantal bedrijven uit de buurt weer hun rondje lopen.

Ik denk dat een avondklok vooral sociale bezoeken terug kan dringen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Die avondklok is zulke nonsens, niet enkel in België. Geen normaal mens bevindt zich op straat na 22h in de herfst en winter. Mensen die op straat zijn hebben ofwel een doel (hond uitlaten, terugkeren of gaan naar werk, etc.) of trekken zich niets aan van welke maatregel dan ook.

Zoals je zegt, er is niets open. Er is geen enkele reden tot verplaatsing meer.
Daarom is het geen nonsens. Er vinden nog steeds veel besmettingen plaats, dat kan praktisch alleen nog maar door verjaardagen, borrels bij mensen thuis etc. Mee eens dat diezelfde groep zich ook niet gaat houden aan het advies om voor 22:00 binnen te zijn, maar dat was juist het punt: de mogelijk meest effectieve knoppen zijn het moeilijkst om aan te draaien...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zou ook graag goed nieuws zien in de cijfers (en wellicht is 2 dagen ca 9k, of misschien wel gister 9.5k en vandaag 8.5k, dat ook), maar ik vind het wel moeilijk om de impact van de achterstanden echt goed in te schatten...

Anyway: het zou kloppen met de voorspellingen, de maatregelen van de 28e hadden zin en hopelijk zien we snel dat de maatregelen van de 15e de R onder 1 duwen. Dan blijft er dus nog open hoeveel lager het kabinet hem wil hebben en ten koste van wat...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@BarôZZa Tuurlijk is het wat te leren van Taiwan, maar er zijn ook dingen waardoor de situatie pertinent niet te vergelijken is.

Doordat jij soms 'er is iets te leren' gelijk lijkt te stellen aan 'we zijn hier heel dom' denk ik dat je je eigen punt enorm teniet doet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
BoB_HenK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik vind de volgende quote tekenend voor hoe we in Nederland omgaan met dit geheel: ",,Inmiddels stapelen het aantal positieve coronabesmettingen zich op. Van de acht jongeren die last hadden van feestdrang die vrijdagavond zijn er zeven besmet. Cynisch genoeg heeft de gastheer van het feestje géén corona."

8 mensen komen bij elkaar en het is 'cynisch' dat we gastheer geen corona heeft. Waarom is dit cynisch? Had mevrouw liever gehad dat hij op de IC ligt? Dergelijke teksten tonen eens te meer aan dat we vooral naar anderen kijken als het gaat om nemen van verantwoordelijkheid. Het is altijd ietsje meer iemand anders schuld dan de mijne. Wat belette haar zoon om naar huis te gaan?
Heb je het helemaal gelezen? Ik ben met je eens dat het wat zoeken is waarom dat cynisch is, maar ik vind dat deze mevrouw best schuldbewust is over hoe zij er door ervaring achter moet komen hoe het mis kan gaan en wat voor impact dat heeft.

En voor je roept "ja maar dan moet ze rationeler nadenken", we zitten hier op Tweakers, met allemaal heel rationele mensen en zelf hier denken mensen bijvoorbeeld dat je én exponentiele groei kan hebben én dat meer ziekenhuisbedden iets oplost (terwijl dat hooguit iets tijd oplevert). Niet per se om dat voorbeeld: maar het is gewoon een concept wat moeilijk in de menselijke geest past.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Is er een Belg die iets kan zeggen over de ic situatie daar? Volgens kraakt en piept het daar nu enorm en is de kans heel, heel groot dat ze te weinig bedden gaan hebben. Deels kan dat ook misschien verklaard worden doordat ze daar misschien makkelijker iedereen nog op de ic leggen, waar wij hier 80 jarigen dat vaak besparen. Klopt mijn beeld?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Schildpadje schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:20:
Hele forse stijging., mogelijke vertraging... maar het blijft over de linie een sterke stijging. Afvlakking zou licht kunnen, maar we moeten de conclusie trekken dat een daling er echt niet komt met de maatregelen van 14 oktober.
Dat zei iedereen ook over 28/9 en je ziet in het r getal dat dat toch best impact had. Niet voldoende, maar toch.

Ik denk dat ziekenhuisopnames meer over de trend zeggen momenteel. We testen steeds meer en meer, de testbereidheid is denk ik enorm afhankelijk van nieuwsberichten, het effect van al die sneltestcentra’s is wat onduidelijk en in hoeverre er achterstanden weggewerkt worden ook.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat wordt ook gewoon bevestigd door het rivm: er zitten veel nameldingen bij vandaag. Het cijfer zegt dus niets.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@President ik denk dat een lockdown vooral gaat betekenen dat bekende grote hotspots als kappers, masseurs en sportscholen dicht gaan. De scholen lijkt niemand zich aan te durven branden.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Superflip schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:07:
En weer een lockdown hier in België, ik ben heel blij dat deze pas zondag ingaat, geeft me toch de gelegenheid om met ons gezin mijn palliatieve vader te bezoeken op een menselijke manier, over een maand is hij er misschien niet meer. En als het tot een begrafenis komt, dan mag er zelfs geen eredienst doorgaan, totaal begrijpelijk, maar ik ken mensen die het hier heel moeilijk mee gaan hebben.

Verder kan ik er alleen maar achter staan, ik zie teveel mensen zomaar op een halve meter afstand met elkaar babbelen op straat zonder mondmasker, alsof dit de normaalste zaak van de wereld is.
Dat is klote. Sterkte!

We moeten denk ik niet vergeten dat leed relatief is (net als geluk). Niet relatief tov anderen, maar ten opzichte van je zelf (en misschien de mensen die heel dicht bij je staan). En dat is maar goed ook, anders zouden mensen zonder riolering, stromend water en een koelkast doodongelukkig zijn (en toch zijn we niet pas de laatste 150 jaar ofzo gelukkig ;)).

Voor de een is dit heftig omdat hij dus niet naar zijn zieke vader kan, voor de ander omdat hij zijn baan kwijt is of juist over moet werken. Een derde kan zijn verjaardag niet vieren en weer iemand anders heeft vijf vakanties moeten annuleren. Je kan en moet dat niet teveel met elkaar vergelijken, denk ik. Je kent ook nooit het hele verhaal...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mr.Joker schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Sportscholen grote brandhaard? Bron? Wat denk je dat de reden is dat ze open zijn nu?
Was sarcastisch bedoeld...Sorry voor die mislukte poging :).

Fijn dat we het in Nederland voor nu, met wederom relatief lichte maatregelen (tov andere Europese landen) gekeerd lijken te hebben. Ben heel benieuwd of en hoe het nu doorzet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
mesa57 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:10:
Peiling van Maurice. Als de besmettingen toenemen is de meerderheid voor een complete lockdown :

[Afbeelding]
En bij dalende aantallen? Of was dat niet interessant?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Nou ja, als ze het tij niet keren wordt het wel wat vol in de ziekenhuizen. Of eigenlijk, dan zullen we in Nederland ook in lockdown moeten, zodat wij hier misschien wat bedden vrij hebben om onze zuiderburen te helpen.

Op nos.nl wordt ook over de maatregelen gesproken, wellicht dus musea etc voor 2 weken dicht, zodat hopelijk de cijfers iets sneller afnemen. Ook gaat er waarschijnlijk iets over vakanties in de kerstvakantie gezegd worden, we zullen zien. Voor nu zijn er in de ski landen hele harde maatregelen genomen, maar of dat überhaupt genoeg is om die landen weer naar geel te krijgen, dat vraag ik me af. In die zin zou de oproep ook kunnen zijn om toch echt niet naar oranje landen te reizen en dat je sowieso dan in quarantaine moet?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het hele idee van een sneltest is toch dat je (door het hogere aantal false-positives) bij een positieve uitslag alsnog een PCR test moet doen? Dan hoef je sneltesten toch helemaal niet mee te tellen?

Ik ben benieuwd wat ze roepen over de kerstvakantie (volgens mij gaat het daarover, niet sec over de wintersport). De kerstvakantie is natuurlijk een vakantie waarin vooral families (dus met meerdere huishoudens in auto's/chalets/etc) op vakantie gaan en in de wintersport gebieden is dat by far de drukste week (de week na kerst). Er kan denk ik ook niet zoveel. We hebben al reisadviezen, de dringende oproep die dringende adviezen te volgen is dan eigenlijk het enige wat je kan doen, toch? Of misschien (en dat is denk ik geen slecht idee), ook binnenlandse reizen in de kerstvakantie 'verbieden'?

-edit: dit lijkt dus niet helemaal te kloppen, zie post hieronder

[Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 02-11-2020 16:08]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En om heerlijk op de versoepelingen vooruit te lopen, zijn er misschien inmiddels maatregelen die we sowieso niet moeten versoepelen?

1) dat advies van minder mensen thuis lijkt dus te werken. Misschien moeten we dat vasthouden tot het weer weer echt goed is en het buiten kan?
2) cafe’s dicht houden of, als het heel goed gaat, misschien tot vroeg in de avond open? De disco’s en clubs zijn ook dicht totdat het allemaal achter de rug is, misschien moeten we die knoop ook maar doorhakken over de cafe’s?

Dan kunnen musea ed weer open, kunnen er weer mensen naar een pretpark of kunnen grote restaurants weer wat meer gasten kwijt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor mijn gevoel zou het echt geen slecht idee zijn als cafés gewoon dichtblijven, net als clubs.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat er vooral veel voetballers positief worden bevonden omdat er zo veel getest wordt. Het gros heeft ook totaal geen klachten.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat het erg mee zal vallen met verplaatsingen bij verboden. Ik geloof echt niet dat iemand uit Amsterdam naar Gronau rijdt om een pakje vuurwerk te halen (om vervolgens bij een grenscontrole weer alles in te moeten leveren).

Datzelfde geldt voor regionale horeca sluiting, er zullen vast een paar mensen met de auto naar een dorp verderop gaan om te zuipen, de meesten zullen dat echter niet doen.

Maatregelen hoeven niet 100% waterdicht te zijn om toch heel veel effect te hebben.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
NMH schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:10:
[...]

Een Oostenrijkse piste, juni dit jaar:
[Afbeelding]
Bron: https://nos.nl/artikel/23...-bij-wintersportfans.html

Ja, het is buiten, maar ik zou dit niet als "geen risico" willen bestempelen. :)
Ik zou dit ook niet als typerend voor de 'echte' wintersport willen zien, want dit gaat over gletschers:
  • Vaak één grote (trage) gondel de berg op
  • Vooral heel veel skiclubs/lerarentrainingen, die massaal tegelijk aankomen (met touringcars)
  • Voor heel veel skiclub/lerarenopleiding, die allemaal de eerste lift willen hebben
  • Juni maar vooral oktober (waar deze foto denk ik eigenlijk van is?) is enorm hoogseizoen in die specifieke gebieden
Dat heb je straks niet. In de winter heb je die bussen veel minder, heb je snellere liften met stoelen of kleine gondels, die vanaf verschillende plekken het gebied in gaat én verspreidt het zich qua tijd echt veel meer.

Obv de dingen die nu op de gletschers zijn gebeurd, wintersport een slecht idee vinden, lijkt me op zijn minst wat kort door de bocht...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Groepslessen in de sportscholen is wel zuur...in mijn boksschool (dat zal wel een groepsles zijn) hebben ze de capaciteit flink omlaag gebracht, mag je maar kort van te voren naar binnen, thuis omkleden, boks zakken etc worden elke keer direct na gebruik gereinigd én je kan eigenlijk niet te weinig afstand houden...

Ben benieuwd hoe die precies qua regel eruit gaat zien.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:51:
[...]

Ook niet gletsjer gebieden maken gebruik van gondels. Ben er zat tegen gekomen in Frankrijk. De drukte concentreert zich vooral in de ochtend en middag hier natuurlijk. Maar zat gondels van 10-16 man middenin de skigebieden.

De supermarkten zijn vaak formaat schoenendoos en hetzelfde geldt voor skiverhuur en eventueel skipas verkoop.
klopt, maar je kan ze wel ontlopen (en dat lukt in die gletscher gebieden niet). Supermarkten wisselt, wij koken graag zelf op wintersport en dan helpt het als je net ff iets meer kan krijgen dan in het standaard supermarktje, en dan blijken er zat plekken met echte grote supermarkten te zijn...
En zeker in december zijn tegenwoordig vaak veel pistes nog niet open ivm slechte sneeuw.

Daarnaast verwacht ik dat de reisbranche er alles aan zal doen om zoveel mogelijk mensen die kant op te krijgen. Ook met bussen.

Tenzij er drastisch aan de voorkant op capaciteit wordt gestuurd, zie ik er weinig goeds van komen. Als er netjes alleen maar gezinnen met de auto gaan op halve capaciteit oid zou in theorie misschien moeten kunnen. Maar in de praktijk zie ik dat heen succes worden.

En ja ook voor mij is dat dan de tweede wintersport op rij die ik moet missen. :X
Als ik niet zou kunnen gaan, zou dat de zesde en zevende vakantie zijn die ik moet missen. We zullen zien, als het niet mag, dan ga ik niet. Het zure is ook gewoon dat een stel zoals wij (laagseizoen, zelf koken, slimme gebiedskeuze zodat we nooit een lift hoeven delen) niet kunnen, omdat er in februari veel feestende wintersporters Corona hebben geïntroduceerd. Net als in de zomer, de vakanties zijn het probleem niet, maar het gedrag op vakantie.

Maar nogmaals, dat is geen reden om wel te gaan als het niet mag.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ShininNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:36:
Ik reis zo weer af naar de school waar ik werk. Een groot coronabroeinest, tussen de 20-30 leerlingen van 16-28 jaar in een klein lokaal. Totaal onverantwoord, maar ja, de hypotheek moet ook betaald worden dus ik ga zo braaf maar weer.
Is goed.

Ik cancel wel weer een vakantie (nummer zes en wellicht nummer zeven) blijf nog een paar maanden langer volledig thuis werken, zet mijn sociaal leven nog wat langer op een laag pitje, vier volgend jaar wel kerst met mijn familie en mis mijn sport nog wel wat langer. Ik hou het nog wel even vol, hoor

Ook bedankt names mijn collega’s in het callcenter, die met 3 kinderen in een rijtjeshuis thuiswerken en van de stress dicht bij een scheiding zitten. Die houden het nog wel even vol, hoor.

En dan vergeet ik nog mijn vriendin, die haar artsen niet live kan zien, en al die mensen van wie hun behandelingen uitgesteld worden. Die houden het nog wel even vol, hoor.

Serieus: ik snap dat het niet anders is, maar op sommige dagen besef je meer en meer dat simpele overwegingen als hierboven door talloze mensen gemaakt worden, maar daarmee continu ook ervoor zorgen dat anderen, die een andere of betere overweging maken (of kunnen maken), toch weer de dupe zijn.

En dan mag je (bijna) alles hierboven luxe noemen, als je dat fijn vindt, maar op diezelfde glijdende schaal is werk hebben dat ook. Zo werkt ons mentale gestel ook gewoon echt niet.

@ShininNL Sorry voor de rant, wellicht kan je echt niet anders, maar ik baal gewoon en dan is van je aftypen wel fijn ;).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
prijk schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:55:
[...]

Anderen de maat nemen over de prioriteiten in hun leven is altijd wat gemakkelijk, zelf heb je ook je prioriteiten die niet per se beter of slechter zijn, toch?
Wat die vakanties betreft: als je als gezin deze zomer bent wezen kamperen in Frankrijk of daar in een huisje hebt gezeten, zie ik niet goed waarom het risico hoger is geweest dan wanneer je in NL was gebleven. Dit geldt voor vele honderdduizenden gezinnen en stellen. Wel risicovol waren natuurlijk de jongerenfeest- en zuipvakanties, maar dat was anders op Urk of in een zuipkeet in de Achterhoek ook wel gebeurd. En het virus sluimerde in de zomer overal, uiteindelijk was het toch wel weer geëxplodeerd, ook zonder vakanties. Ik ben deze zomer in Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Italië geweest (keurig volgens de gele vakantiekaart) en dat ging allemaal prima, men hield zich daar even goed of even slecht aan de regels als in NL,
Mee eens. Het is (overigens terecht) notdone om alle jongeren of studenten over 1 kam te scheren in dit topic, maar bij vakantiegangers is dat geen probleem, vooral niet als het gebeurt door mensen die zelf niet per se even weg willen.

Ik kan me enorm goed voorstellen dat mensen die al 8 maanden thuiswerken achter een scherm ook het huis uit willen als ze vrij zijn. Het gedrag wat men dan wel of niet laat zien is het probleem, niet een lands, stads of regiogrens.

Wat iemand nodig heeft is persoonlijk.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:21:
[...]

Bijzonder. Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar steekt.

Zou die 2e besmetting mogelijk voor een overreactie van je afweersysteem kunnen zorgen?
Ze weten dat 1 van de complicaties bij een besmetting zo’n overreactie kan zijn.

Jammer dat in het artikel 0 getallen genoemd word, alles hangt aan elkaar met de ‘soms’ en ‘misschien’.
Volgens mij ook omdat het de anekdotische getallen overstijgt, maar dat is op het geheel nog steeds een hele kleine minderheid...waarschijnlijk blijft het ook bij heel soms. De wetenschappers ontkennen het niet, maar de rest van het artikel gaat volgens mij ook over een Fb groep...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er zitten interessante dingen in, zeker. Maar ik heb mijn vraagtekens bij de ‘groene kaart’ om ergens naar binnen te mogen en ik vraag me af of iedereen bereid is zich te laten testen.

Los van wat inhoudelijke bezwaren vind ik het wel beter dan dat continu geklaag van sommige bedrijfstakken. Natuurlijk is dit stuk ook maar met een doel geschreven (ondernemers die hun omzet weer kunnen halen), maar het is vele malen constructiever dan wat bijv KHN doet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tja, de ‘twijfel’ rondom de herbesmetting ken (en dan met name of het echt veel meer is dan anekdotisch) komt in mijn ogen ook door de verslaggeving. Vandaag op nos.nl interviewen ze iemand die vooral aan de aluhoedjes duidelijk wil maken dat het geen griep is, iemand die juichend een positieve uitslag ontving want ‘het kon toch geen griep zijn’ en iemand die in maart milde klachten had (dus zeer waarschijnlijk niet getest).

Volgens mij vinden veel mensen in dat artikel het moeilijk dat je ook van andere dingen (longembolie, maar ook griep) echt heel ziek kan worden én weken tot maanden moet herstellen.

Ik ontken de herbesmettingen niet, maar geloof ook niet dat het een grote factor is (op het geheel, individueel kan het veel impact hebben natuurlijk). De manier waarover er geschreven wordt door de media helpt overigens ook echt niet, maar nos.nl noemt vandaag voor de zoveelste week op rij de Duitse zondagsdip uit tot daling (nu nog zonder disclaimer, misschien komt dat nog). Ze willen alleen maar paniek zaaien.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
blissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:48:
@MikeyMan klopt. Het is alleen niet “het” argument voor of tegen mondkapjes. Het is op basis van deze studie (mits straks peer reviewed etc.) duidelijk dat een mondkapjesplicht geen vervanging is voor andere maatregelen ( zoals bijvoorbeeld het opschorten van samenkomsten van 1000 man).
Het effect van mondkapjes kan nog steeds significant zijn in bepaalde settings (de kapper, het OV etc.). Ik weet niet of het zo is, maar volgens mij sluit deze studie dat niet uit.
Dat is dan niet direct een effect op de R, maar wel op individuele besmettingskansen.
Ik denk dat het vooral gaat over de winkels ed? Maar op zijn best heeft het, volgens deze studie, dus een heel licht positief effect, maar de kans op een negatief effect op de R is dus groter?

Even lezen zo maar, ben benieuwd hoe ze daar achter zijn gekomen en wat de mogelijke nuances zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CMD-Snake schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:19:
[...]

Bij veel studies is het zo ingeregeld, zeker als je voorbij je eerste jaar bent. Je hebt een of twee colleges per dag. Je zit zeker niet van 9 tot 5 in de collegezaal. Overigens is niet alle tijd daarbuiten ook vrije tijd, maar je hebt die ook nodig om opdrachten en scripties te doen.

[...]

Dan ook nog de vraag of het de maatschappelijke splijtzwam waard is die mondkapjes bij een zeer beperkt effect.
ja dat, maar als ik het artikel zo scan is het helemaal niet zo genuanceerd en maakt het, ook in combinatie met maatregelen, het de r in de praktijk dus (heel iets) hoger en zit een positief effect hooguit in de foutmarge.

Maar goed, dit is niet mijn vakgebied. Het klinkt allemaal logisch wat ze doen, maar wat je vaak ziet in dit soort onderzoek is dat ze ergens een bepaalde (arbitraire) aanname doen die met alle doorrekeningen de uitkomst voor een groot deel bepaalt. Ik kan niet beoordelen of dat hier zo is.

If so, dan zal het red team dit denk ik wel meenemen in hun volgende ongevraagd advies en zijn we mooi op tijd om de verplichting voor openbare ruimten niet door te zetten :+ .

Volgens mij doet het artikel niets met mondkapjes in contactberoepen en ov etc, maar gaat het echt over de publieke ruimte. Bijeenkomsten (denk ook cafés ed) niet doen helpt dus flink (logisch).

Ben echt benieuwd of dit een goed onderzoek is en we dus iets met deze conclusies kunnen...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
IJzerlijm schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:16:
[...]

Dit is wel een theoretisch model van eind Mei, geen echte studie van maatregelen en geconstateerde resultaten.
Een theoretisch model, met echte data, toch? Ik weet het eea van procesverbetering, daar heb je je Y (de R in dit geval) en allerlei x-en (de maatregelen) waar je met voldoende data echt heel goed de causaliteit en correlatie mee kunt vaststellen van de x-en (en die kunnen allerlei soorten data bevatten, hoeft geen continue data te zijn).

Daar zitten wel een hoop randvoorwaarden aan, maar op zich kan je heel veel zo beschrijven. Of dat hier goed gebeurt kan ik echt niet beoordelen, maar volgens mij zou het methodisch prima moeten kunnen werken. Maar ik ben misschien wat bevooroordeeld, omdat ik de uitkomsten mijn eigen mening bevestigen :).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
anandus schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:53:
Was het niet zo dat zondagen langzame dagen zijn?
Dat dacht ik, al meen ik hier ook gelezen te hebben dat dat niet meer zo is, heeft iemand er een bron voor?
Nee. Zoek maar eens een Site op die het grafisch laat zien (die zijn er) en dan zie je dat dat niet zo is. Misschien zelfs wel op plaatjes in dit topic. Andere landen, zoals Duitsland, kennen wel een zondagdip, Nederland niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Beter allemaal naar het bos dan naar de ikea, monkeytown of intratuin. Heeft als bijeffect vast ook een gunstig gevolg voor Corona ;).

Ik woon midden op de Veluwe, dus ben ik de zomer eigenlijk altijd al volle parkeerplaatsen etc gewend, maar de gemiddelde toerist loopt misschien net 5km en heeft gekleurde paaltjes en een informatiebord nodig, dus die zijn echt heel makkelijk te vermijden, als je wilt. Ik denk ook dat de drukte in de bossen en op de stranden niet zoveel kwaad kan, zeker nu die horeca daar toch dicht is.

En als je in de randstad woont, dan snap ik wel dat je hierheen komt, want qua natuur is er gewoon wat minder. Wat mij betreft is iedereen welkom, zolang ze geen troep achter laten, hun labrador aangelijnd houden en niet te luidruchtig zijn.

De tip, als je toch nog rustigere bossen wil, kom echt vroeg, of juist wat later. De hele wereld loopt tussen 10:30 en 14:30 in het bos, daarvoor en daarna is het veel rustiger.

Ik vond het liedje eigenlijk best aardig: “ik snap wel dat het moet, en ooit komt het wel goed...”

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 09-11-2020 07:50]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er is gewoon een groep mensen die enorm pessimistisch is en overal alleen maar nadelen in ziet:
# Dalen de cijfers-> Dan wordt er vast minder getest
# Dalen de cijfers op maandag-> Weekenddip!
# Lopen de ziekenhuizen minder hard vol -> Dat komt omdat mensen niet meer erin mogen want traige!
# Vaccin werkt goed -> ja maar nadelen....
# Jongeren lopen risico -> ja maar niet in de facebookgroep die ik volg...

Etcetera, etcetera. Het lijkt mij k*t als je overal alleen maar nadelen ziet, maar eerlijk is eerlijk, het valt in de praktijk dan altijd mee ;).

Het is gewoon een hele goede dag. Hard dalende cijfers en erg goed nieuws over het vaccin.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
rik86 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:43:
Ik vraag me vooral af wanneer we gaan versoepelen;

Als ik naar mijn eigen veiligheidsregio kijk, we zitten nu op ca 200/100k over de afgelopen 7 dagen, dus kunnen terug naar niveau 3 en met de huidige getallen over 5 dagen naar niveau 2; En dat zal voor een hoop regio's gelden. Maar is dat al een verstandig moment om te versoepelen?

Ik kan me voorstellen als we landelijk onder de 50 per 100k per week, de ziekenhuisopnames stevig dalen zodat reguliere zorg weer zo goed als volledig opgestart is en er duidelijk zicht is op de uitrol van 1 of meerdere vaccins we flink kunnen versoepelen, maar eerder ook niet echt.

Want als we de routekaart pakken en de maatregelen van niveau 3 pakken, want dan zullen we op basis van de afgelopen maanden rond R = 1 zitten, dan schieten we niet echt wat op denk ik

Want:
- Max 3 personen bezoek
- Bijeenkomsten max 30 (binnen)/ 40 (buiten)
- Geen publiek bij sport
- Tijdsloten en reserveren bij activiteiten
- Zoveel mogelijk thuiswerken
- Horeca dicht om 22:00
Lijken me geen gekke versoepelingen, maar misschien net teveel om op een goed niveau te blijven. Ikkan het niet onderbouwen, maar van de horeca lijkt me het ca gedeelte het allergrootste probleem. Ik zou het niet gek vinden als we dat (veel) langer beperken of dicht houden.

In maart lag het aan de apresski en carnaval, in de zomer aan zuip vakanties en feesten in Nederland en ik zie daar maar een rode draad in: feesten (in cafés).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:21:
[...]

Mjah, lastige is natuurlijk dat data in de TS moeilijk up to date te houden is.

@ZieMaar! Linkje naar de GGD site met testaantallen toevoegen kan misschien wel?

https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/
Tuurlijk. Als er meer in moet let me know, en als iemand evt eea aan wil passen dan wel toevoegen, dm me maar.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het lijkt er, op basis van dat artikel, vooral dat we veel negatieve testen missen.

Daarmee wordt het gewoon een nog beter verhaal.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En toch, het zou wat zijn als de groep die niet zoveel last van Corona heeft, pas het laatst weer meer mag, omdat ze het vaccin als laatste krijgen...

Dan mag de te zware, rokende 60 jarige Henk weer het café in, maar moeten jonge goden die zelf weinig risico lopen, zich het schompes hebben gewerkt op de IC, maar verder ook al maanden van beperking naar beperking gaan, nog even buiten wachten, want geen vaccin.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:42:
Hahahaha stelletje jankerds zeg..

Ik denk dat we vooral blij moeten zijn ALS er eenmaal een WERKEND vaccin is..

En dan gaan we weer lopen kissebissen wie het als eerste mag krijgen.. Natuurlijk degenen die in de risicogroep zitten, dat lijkt me nogal wiedes...

En niet iedere 60-jarige is een rokende kroegganger..

Ik ben wel een beetje klaar met Generatie Z die zichzelf zo verschrikkelijk zielig vind. Ik moet meteen weer denken aan dat meisje op het Malieveld met dat spandoek (tijdens de 1e golf) met de tekst "De overheid pakt onze vrijheid af"... Wait, wut? Wat the fuck je mag bijna alles nog... Alleen in kleinere groepjes.. Maar was je deur dichtgelast dan?

Ik geloof trouwens niet in een vaccin en zeker niet in 2021. Maar dat is een onderbuikgevoel wat ik verder totaal niet kan staven. Ik hoop het wel overigens.
Begrijp je dat ik reageer op uitspraken van de Jong? Het gaat er niet om wie als eerst het vaccin krijgt, maar om het feit dat er gespeculeerd wordt dat gevaccineerd zijn betekent dat je eerder meer mag.

En met “het kan altijd erger” kan je werkelijk elke discussie doodslaan. Het is echt een enorm gebrek aan empathie en inzicht in hoe geluk ed werkt om te denken dat je daarmee dan gelijk hebt.

Ik zie de link met generatie z en het malieveld ook totaal niet. Maar jij vindt het dus prima dat gevaccineerde mensen straks eerder dingen mogen dan mensen die het vaccin niet nodig hebben?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn punt gaat niet over generaties. Ik snap dat het makkelijker is vanuit je eigen generatie die discussie lekker te polariseren, maar het punt is in mijn ogen dat ik de oproep van De Jonge lastig vindt. Misschien interpreteer ik het verkeerd en wil hij binnen bijvoorbeeld de kwetsbare groepen straks onderscheid maken en door die dreiging mensen alsnog richting het vaccin duwen? Ook een slecht idee overigens...

Mijn punt is vooral dat ik het lastig vind, als een hele grote groep (misschien wel 70% van de samenleving?) langer thuis moet blijven, omdat zij geen vaccin hebben gekregen en dat de kwetsbare groep wel van alles mag, omdat zij het vaccin al wel hebben gekregen...Een scenario waarin we, afhankelijk van de vaccinatie graad, langzaam steeds verder, voor iedereen, opengaan, lijkt me veel handiger, logischer en eerlijker.

Dat zij het vaccin als eerste krijgen, lijkt me volstrekt logisch, daar gaat het echt niet over.

Maar ik vind dat de discussie op deze manier, met generatie polarisaties en whatabouts niet zoveel zin heeft. Misschien was mijn Henk voorbeeld ongelukkig, om het maar ff bij mezelf te houden ;).
stijnec1 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:34:
[...]

Overigens vind ik het een doodenge ontwikkeling dat een minister hardop zegt dat de mogelijkheid bestaat dat gevaccineerden straks meer privileges/vrijheden krijgen dan niet gevaccineerden, ik hoop dat mensen dit soort uitspraken onthouden op 17 maart.
Dat is inderdaad mijn punt ook, ik heb moeite met die uitspraken. Maar misschien interpreteer ik ze verkeerd (als zijn de alternatieve interpretaties ook niet zo aanlokkelijk).

[Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 11-11-2020 08:36]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Enig opportunisme is die man niet vreemd en misschien is dit zijn manier om de 'beste mensen' gemotiveerd te krijgen om straks vooral het vaccin te halen als je er recht op hebt.

De manier waarop ben ik niet zo fan van, maar als dat het achterliggende idee is kan ik het net wat beter plaatsen....

Anyway: ik denk dat het gewoon geleidelijk aan, voor iedereen, weer open moet. Elke generatie heeft op zijn eigen manier last van Corona, echt vergelijken kan gewoon niet en hoeft wmb ook niet.

Ik heb ook niet zoveel zorg over mensen die het vaccin niet gaan halen, zeker als je straks goede voorlichting doet, etcetera. De enige zorg die er mogelijk is, zijn in mijn ogen die gereformeerde kernen in de bible belt, dat blijven dan potentiële brandhaarden, ben ik bang.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ministerie ontkracht het ook al wel weer een beetje op nos.nl
Pas als een substantieel deel van de Nederlandse bevolking straks is ingeënt, kan er flexibeler worden omgegaan met de coronaregels. Dat zegt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) naar aanleiding van berichten in het AD.

Die krant meldde dat mensen zonder vaccinatie zich mogelijk langer aan de regels moeten houden dan mensen die wél gevaccineerd zijn. Volgens de woordvoerder van het ministerie komt echte versoepeling van de regels pas in beeld als de vaccinatiegraad hoog genoeg is. Ook als het vaccineren straks begint zullen de regels, zoals het houden van anderhalve meter afstand en het dragen van een mondkapje, volgens VWS nog gewoon nodig zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:24:
[...]

Ja dat inderdaad en ook een overrapportage van sterfgevallen ;) Het is in het nieuws geweest dat alle overlijdens uit rusthuizen Corona hadden wat helemaal niet getest was. Maar rusthuizen gaven dit aan voor de zekerheid omdat de uitvaartonderneming dan extra veiligheidsmaatregelen neemt. Nu wordt er trouwens wel veel meer getest, mijn vrouw werkt in een rusthuis en wordt all voor de derde keer getest (nu hebben ze wel een uitbraak onder personeel en bewoners wat heel vervelend is want die bewoners hebben een hele grote kans te overlijden hieraan).

Ook zijn wel bevestigde overlijdens dubbel doorgegegeven (via rusthuizen en ziekenhuizen).

Ik denk dat Nederland dan weer te weinig telt via rusthuizen?
Verhoudingsgewijs liggen de ziekenhuizen en IC's toch ook (veel) voller dan in Nederland? Dan is de verspreiding toch gewoon groter (en daardoor meer doden)?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Bij de griepprik worden ca 3 miljoen mensen (dit jaar wellicht meer) gevaccineerd in een paar weken. Dat moet dan toch voor een corona vaccin zeker verdubbeld kunnen worden (mits genoeg vaccin beschikbaar)?

Ik begrijp dat de logistieke operatie groot is, maar het is niet dat er belangrijkere dingen te doen zijn. De enige bottleneck lijkt mij de beschikbaarheid te zijn, toch?
gekkie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:34:
[...]

Maar hoe magisch is die veronderstelde 60% (of elk ander percentage) ?
Het doet voorkomen dat het bij 59,9999999999999999999999999999999999999% nog welig tiert, maar bij 60% dan op eens niet meer.
Ja dat, plus dat de meeste mensen het sowieso niet een tweede keer krijgen en je dus ook niet op 0 begint. Maatregelen zijn natuurlijk ook teststraten en BCO. Dat zal nog heel lang actief blijven, net als grote evenementen wellicht.

[Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 12-11-2020 09:35]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
dr.lowtune schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:59:
Ik maak me vooral zorgen om al die mensen die zeggen dat ze zich niet willen laten vaccineren. "Want het is niet bewezen dat het werkt of geen bijwerkingen heeft". Ik zie het nog wel gebeuren dat we straks vaccins en vaccinstraten genoeg hebben, maar dat een groot deel van de bevolking gewoon niet gaat.

..
Ik denk dat als je het op de goede manier aanpakt (gewoon uitnodigen, duidelijke uitleg dat het niet anders is dan andere vaccintrajecten etc) dat het aantal mensen dat zich echt niet laat vaccineren wel mee zal vallen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En het feit dat wij het niet weten betekent niet die logistiek niet voorbereid wordt natuurlijk...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
bazzemans schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:58:
[...]

En dat wordt denk ik nog spannender dan het aantal vaccins dat we straks beschikbaar hebben. Als ik zo om mij heen hoor, zijn er veel mensen die (al dan niet terecht) bedenkingen hebben. De houding is niet zozeer niet vaccineren (een enkeling wel) maar vooral eerst een ander, om te kijken of dat goed gaat. Als dat enigszins representatief is dan krijgen we er nog een hele kluif aan om uit de crisis te geraken.

Daar komt dan bij dat, in oktober, een motie is aangenomen dat directe of indirecte verplichting om het vaccin te nemen niet mag. Onlangs gaf De Jonge aan dat sommige beperkingen alleen zullen vervallen voor mensen met vaccinatie. In mijn optiek valt dat onder indirecte druk en dan zal dat dus iets mogen.

Kortom: ik voorzie (los van beschikbaarheid) nog een heleboel obstakels.
Ach, ik denk dat we straks als lemmingen in de rij staan om dat vaccin te halen, op een heel klein groepje complotdenkers of refo’s na. Dat is net als rond de verkiezingen, dat mensen roepen op baudet of Wilders gaan stemmen maar in het stemhokje dan toch verstandiger zijn. Dat zal hier niet anders zijn, denk ik, zeker niet met de juiste communicatie vanuit de overheid.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vind het vooral weer opmerkelijk om te zien dat onze risico inschatting zo slecht is. We zijn banger voor mogelijke lange termijn effecten van een vaccin dat gewoon normaal ontwikkeld is, dan voor de mogelijke gevolgen van Corona (wat ze dan vaak ook alleen vanuit eigen perspectief bekijken). Dat is bijna absurt.

Op nos.nl staat overigens dat van de ouderen de overgrote meerderheid zich laat vaccineren, alleen onder de groep 55-65 is de bereidheid wat lager. Maar die groep zal wel het actiefst op facebook zijn...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk ook dat de doelgroep van evenementen pas ergens als laatste aan de beurt is voor vaccins. Tegelijk heb ik voor die sector wel begrip, die zijn echt hard getroffen en kunnen daar ook helemaal niets aan doen. Maar dat maakt dit denk ik nog geen goed idee, inderdaad.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ziekenhuizen laten nu echt een mooie daling zien, dat zet hopelijk door zodat de ic ook volgt.

Fijne inzichten zo @breew !

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er kan van alles aan de hand zijn. Misschien dat door het nieuwsbericht over de commerciële testen die toch (nog) vaker worden doorgegeven? Misschien dat begin van de week er inderdaad wat hickups waren die nu alsnog doorgevoerd worden? Misschien dat door de berichten dat je weer snel getest kan worden, mensen makkelijker naar de teststraat gaan?

De cijfers zoals @breew ze presenteert zien er nog onverminderd positief uit, net als de ziekenhuis opnames. We zullen zien wat dat, op termijn, voor de versoepelingen betekent. Misschien moeten we de cafés sowieso maar dicht houden, maar de restaurants zouden misschien voor de kerst wel weer open kunnen?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mfpower schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:49:
[...]

Het enige wat ik nog kan doen is zorgen dat ik zelf niet omval (lees: depressief raak door het totale gebrek aan sociale contacten) en dat is al moeilijk genoeg. Ik lees zoveel positieve verhalen over het thuiswerken: nou ik kan er niet langer tegen. Ik word er gierend gek van en dan zijn daarbuiten de paar ontspanningsmogelijkheden die ik had ook al onmogelijk.
Herkenbaar. Gelukkig geen kinderen hier, dus geen verkoudheid en andere testellende hier, maar na met zijn 2-en nu 8 maanden thuis, met een heel beperkt sociaal leven en waar steeds minder kan qua ontspanning, is het wel langzaamaan op het tandvlees aan het worden. En dan moeten we echt nog een paar maanden op deze manier.

En ja, we hebben onze banen nog, we lopen financieel, economisch en qua gezondheid geen of heel weinig risico, we houden bakken met geld over, we kunnen goed thuiswerken (alletwee een eigen werkkamer) en bladiebladiebla. Maar het is niet anders, het moet gewoon dus we houden ons aan de regels.

En, zoals een paar wijsneuzen hier plegen te zeggen, we hebben natuurlijk geen oorlog mee gemaakt!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Na Slowakije gaat nu ook Oostenrijk de hele bevolking testen. Zou dat echt kunnen helpen (als we voor het gemak even de wettelijke discussie parkeren)?

Ik denk dat het wel helpt, als iedereen die positief is dan ook echt thuis blijft, maar het is wel een beste operatie.

[Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 15-11-2020 15:02]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:28:
[...]

Op weekbasis 200 méér dan vorige week maandag...
En weer bijna 4000 minder dan die week daarvoor...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TrailBlazer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:00:
Uiteraard hadden ze ook dood kunnen gaan aan een griepje. Alleen ondanks enorme maatregelen hebben we toch een oversterfte groter dan ooit.
Naja, het grootste gedeelte van die oversterfte was nog zonder maatregelen. Dat de maatregelen de groei van die oversterfte gestopt hebben, dat klopt, maar het gros van de mensen die in golf 1 zijn overleden, hebben Corona opgelopen voordat de maatregelen er überhaupt waren.

Wellicht een nuance, maar wel een belangrijke.

Voor wat betreft het positiviteitspercentage, ik ben het denk ik wel met @LZ86 eens. Het is heel waarschijnlijk dat (het grootste deel van) de positieve testen vanuit de commerciële partijen wel meegeteld wordt en de negatieve niet.

[Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 17-11-2020 15:33]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik begrijp niet zo goed dat mensen zich aan de anderhalve meter proberen te houden en met 4 mensen (uit verschillende huishoudens) in een auto stappen én dat dan weer als argument gebruiken om cafés open te houden.

In een crisis zijn altijd inconsequenties te vinden. Dat brengt snelle besluitvorming nou eenmaal met zich mee. Er zijn 2 maatregelen in hoofdlijnen: niet meer buitenshuis samenkomen/zuipen (cafés, kantines etc) en eigenlijk ook niet meer binnenshuis (de drie personen). Blijkbaar werkt dat dus vrij goed.

Hoe sneu ik het ook vind voor de cafébaas die het wel goed aangepakt heeft, cafés mogen wat mij betreft gewoon dicht blijven totdat Corona onder controle is. Datzelfde geldt voor thuisfeestjes. Ook kerst wordt wat mij betreft overal kleinschalig gevierd (hoewel ik dat zelf ook echt jammer vind, ik vind kerst met de familie wel leuk).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zag dat deze zomer in Duitsland ook al, boven de snelweg borden met 'test als je uit een oranje gebied komt' en dan langs de snelweg testlocaties.

Als je dat doet, maar sowieso in quarantaine gaat, die vervroegd kan eindigen na een negatieve test de 5e dag, dan heb je een redelijk waterdicht systeem om mensen toch wat meer te laten reizen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Als er hier 1000 van gister bijzitten hebben we echt een enorme daling ;).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Holk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:20:
[...]

Iedereen die nu roept “ik laat me niet vaccineren” zit zo in die 90, 94 of 95% groep die wel ziek wordt, wel in het ziekenhuis kan belanden of wel dood gaat. Succes daarmee (zei ik cynisch maar hoop terdege dat mensen zich echt achter de oren gaan krabben)
Die groep schat dan waarschijnlijk het risico op een bijwerking van het vaccin groter in dan het risico van/bij een coronabesmetting. Dat lijkt me overigens niet de goede risico inschatting.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
stijnec1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:00:
[...]

dat hangt heel erg (maar niet alleen) samen met je leeftijd en gezondheidstoestand
Nou ja, ik denk dat daar de denkfout zit. De kans is inderdaad klein om iets over te houden aan Corona, als je jong en gezond bent, maar ik denk dat die kans nog steeds fors groter is dan een ernstige bijwerking van een vaccin dat aan alle regels en testen voldoet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat mij in de strategie eigenlijk wat verbaast, is dat oudere ouderen het eerder krijgen dan jonge ouderen...Het lijkt mij logischer, dat als je moet kiezen, je liever een 60 jarige vaccineert dan een 90 jarige, toch?

In de praktijk gaat de groep rond de zestig nu dus het laatst aan de beurt zijn, de 50- lopen al veel minder risico en de 70+ is gevaccineerd...Al met al een moeilijk dossier.

Qua opengaan van de samenleving denk ik eigenlijk dat het geleidelijk gaat en aan de hand van de zorgbelasting gestuurd wordt. Die zorg wordt wel grotendeels door een kleine doelgroep belast, dus in die zin kan het effect van zo’n eerste ronde eigenlijk al best groot zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De huidige zorggrenzen kan je toch prima hanteren?

De zorg bezetting komt voor 60% uit de groep 65+. Als die gevaccineerd zijn, nemen die geen plek meer in en raken ze niet besmet.

Nu: 40 opnames per dag / 1250 besmettingen per dag

24 van de opnames zijn 65+ (Die groep heeft ca 20% van de besmettingen, dus 250 per dag), maw 9,6% komt in het ziekenhuis
16 zijn 65- (Dus 1000 besmettingen per dag), maw 1,6% komt in het ziekenhuis

Straks: alle 40 plekken zijn voor 65-, dat zijn 2500 besmettingen per dag. Mocht je de kwetsbare 65- groep deels vaccineren, dan mogen het er snel nog veel meer zijn én waarschijnlijk gaat het minder snel omdat je gewoon een steeds grotere groep gevaccineerd hebt en mogelijk daarmee je ook een punt uit de besmettingsketen haalt. Maar, bierviltjes-wise, zou je, zolang de zorg leidend is, het aantal besmettingen best wat hoger kunnen hebben.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De grens die ik voor de zorg hanteer is die van het coronadashboard (die we nu echt dik overschrijden). Wat we nu hebben moeten we niet als normaal of wenselijk zien, helemaal mee eens. Verder ook eens hoor, helemaal los kan zeker niet, maar ik denk dat het sneller gaat dan we verwachten, zeker met een goed test beleid.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ben wel benieuwd naar de cijfers van @breew. Deze dagcijfers zeggen te weinig over de echte trend.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie een win/win/win situatie voor me. We annuleren qua vakanties de 2e kerstvakantieweek en de krokusvakantie, waardoor mensen dan niet op vakantie kunnen. We starten de kerstvakantie een week eerder, met hele strikte thuisblijfinstructies, zodat de kerst qua risico’s meevalt. De 2e kerstvakantie week wordt een week van online onderwijs en de krokus is wat extra inloop. Als we dan ook de lijn van niet reizen doortrekken en de vakantieparken in Nederland sluiten rond de kerst, dan zijn we een heel eind.

Dan stopt de verspreiding op de middelbare scholen, gaan er minder mensen op vakantie (waarbij het risico van hele families in center parcs denk ik groter is dan een de gezinnetjes die in de krokus willen skiën) én kunnen we wat veiliger kerst vieren.

De basisscholen houden we wel open, maar we annuleren daar wel de krokusvakantie, die als inhaal week kan fungeren, doordat er daar toch ook best wat lessen uitvallen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij moet je ook vooral naar het geheel kijken. Misschien werken sommige vaccins beter om de ziekte echt te voorkomen (dan: kwetsbaren en ouderen inenten) en verkleinen andere vaccins de kans enorm op een ernstig ziekteverloop (dan: de grote middenmassa inenten). In die combinatie komt het dan toch goed?

@Stoney3K en als er nou genoeg is, en er ligt een prikje voor je klaar (van een vaccin dat gewoon net zo goed getest en beoordeeld is als alle vaccins die je wellicht ooit gehad hebt): dan wel?

[Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 23-11-2020 09:23]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:42:
[...]

Aantal opnames per dag 7-day avg ligt nu nog steeds op 300 in BE.
Dat is hoger dan de piek in Nederland van de 2e golf?

(aantal afgenomen testen is idd gehalveerd zodra de lockdown begon, tnx voor de link :) )
Dat is wel een enorm verschil (zeker omdat er ook fors meer Nederlanders dan Belgen zijn). Dat is toch ook niet helemaal te verklaren door een iets ander opname beleid voor 90+ oid?

Of hanteren ze hier ook dat alles Covid is, tenzij dat echt niet geloofwaardig is (zoals ze ook de doden telden).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Pssst: voor coronavaccin praat vanaf nu: De Corona Vaccins

[Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 23-11-2020 16:37]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat langer vakantie (en dan bij voorkeur de krokus als inhaal gebruiken), niet zo’n slecht idee is. Ik lees nergens of dat dan voor of na de huidige vakantie gepland wordt.

Ik zou zeggen voor, dan kan je de kerstpiek misschien iets dempen doordat mensen voor die tijd meer thuis zijn? Doe je daarna, dan loop je de kans dat half Nederland dat gebruikt om een weekje goedkoop te wintersporten (ik weet niet dat erg is, maar volgens het kabinet is dat onwenselijk).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
42erik schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:08:
[...]

Van januari in 1x door naar mei....? Niet werkzaam in het onderwijs of wel?
Nee. Is het echt teveel gevraagd voor kinderen om 3,5 maand achter elkaar door te gaan op school?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit is overigens volgens mij de eerste week dat er een echte maandag dip is. Vorige week en die week ervoor waren storingen en daar weer voor waren de dips op andere dagen.

Maw: het schommelt gewoon.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En toch, in het begin van de pandemie update het RIVM volgens mij gewoon die besmettingsgrafieken zoals ze in het rapport staan ook dagelijks. Gaf wel iets meer inzicht. Zouden ze van mij wel weer mogen doen. Tot die tijd hebben we @breew natuurlijk :)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Jaap van Dissel heeft tegen nieuws uur gezegd dat ie verwacht dat we tegen de zomer van maatregelen af kunnen:
Van Dissel is een stuk optimistischer over het voorjaar. "Je hoort dat vaccins in het eerste, tweede kwartaal beschikbaar komen." Als voldoende mensen het vaccin willen nemen, denkt Van Dissel dat Nederland voor de zomer voldoende groepsimmuniteit heeft opgebouwd om terug te keren naar normaal.
Kerst kunnen we echter op onze buik schrijven. Ik hoop ook dat we dat doen, ik denk dat dat van hele grote invloed gaat zijn op het feit of we eind januari of pas ergens in maart weer uit eten kunnen, etcetera. En als de helft van de mensen inderdaad niet gevaccineerd wil worden, dan duurt het natuurlijk nog langer.

De rest: https://nos.nl/l/2358252

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ankona schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:39:
[...]

Dat doen we ook, met zijn allen. Alleen... iedereen zal voor zichzelf wel een uitzondering maken want dat kan best.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Om die reden zou ik me kunnen voorstellen dat de regels toch iets verruimd worden. Misschien dat dan meer mensen zich er aan houden, terwijl ik ook denk dat als mensen de bestaande regel negeren, ze dat ook gelijk volledig doen. Maw: ik kan me een scenario voorstellen waarbij je met een lichte verruiming onder de streep minder mensen rondom het gourmetstel hebt.

Tegelijk zegt van dissel ook dat mensen die geen vaccin willen, dus eigenlijk ervoor zorgen dat we langer maatregelen houden (ik denk dat ie dat wil overbrengen in ieder geval).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:37:
'Langer' kan ik me inderdaad wel voorstellen, want uiteindelijk worden de maatregelen bepaald aan de hand van de resultaten van de vaccins, niet aan de netto aantallen vaccinaties zelf. Maar 'voor altijd' een anderhalvemeter-maatschappij zie ik nooit gebeuren. Ook als dat vaccin zijn doel niet haalt.

Dat we nu met zijn allen niet naar de kroeg kunnen zal me eigenlijk niet zo veel uitmaken, maar ik zou blij zijn als ik straks weer op een normale manier naar de bios kan of tussen de middag een broodje kan eten in de stad.
De resultaten van de vaccins zijn voor een groot deel ook afhankelijk van de aantallen vaccins. Daarmee bedoel ik dat het effect dus vertraagd kan komen als we (onnodig) weinig vaccineren.

Ik zou het ook gewoon fijn vinden om iets meer buitenshuis te doen, inderdaad even weer voor de 'lol' naar een winkel gaan, lekker uit eten kunnen, iets meer dingen weer vooruit plannen, dagjes op kantoor werken, etcetera.

Ow ja, en weer veel skiën, maar dat durf ik hier bijna niet te zeggen ;).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.cbs.nl/nl-nl/...a-9-weken-nog-steeds-hoog

Als je hier naar kijkt dan zou je verwachten dat normaal gesproken er nu zo'n 137.864 mensen zouden zijn overleden dit jaar. Interessanter is de ondergrens (125.979) én de bovengrens (149.751), waar me namelijk keurig tussen blijven dit jaar (met 148.673 overledenen). Natuurlijk wel aan de hoge kant, zeker ook omdat we volgens mij niet echt een zware griep hebben gehad en ook niet een extreem hete zomer én het zonder maatregelen waarschijnlijk een stukje langer had gepiekt dan die paar weken in maart...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
NMH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:03:
[...]

Dit vond ik ook wel "fraai":

[...]

Die quote is gewoon een verkapt reclamepraatje voor wintersport, vermomd als iets wat de wintersporter zich af zou vragen.
Het is zeker een reclame praatje maar ook daadwerkelijk wel hoe (veel) wintersporters er tegenaan kijken. De overgrote meerderheid respecteert (als in: zich er aan houden) wel oranje reisadviezen. De meesten lijken zich ook prima te beseffen dat kerst te vroeg komt en hebben dus om geboekt naar centerparcs, lekker met de hele (schoon) familie kerst vieren. Was nog lastig, want bijna alles was al volgeboekt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:21:
[...]

Op 8 december moet daar duidelijkheid over zijn
Dat lijkt me ook. Een weekje ervoor plakken lijkt me ook veel zinvoller dan een weekje erachter.
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee