• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
In het algemene topic gaat het erg veel over mondkapjes en 'as we speak' lijken we in Nederland een breder mondkapjesadvies te krijgen. Ik heb over de discussie eerder het volgende gezegd:
ZieMaar! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:16:
Qua mondkapjes worden we het hier toch niet eens.

Nogmaals, de argumenten van de voorstanders:
# alle beetjes helpen, ook al is daar geen bewijs voor
# baat het niet, dan schaadt het niet
# het helpt je herinneren dat er Corona is
# ik was in land a en dat was top

En de tegenstanders:
# het gaat ten koste van andere maatregelen
# wellicht helpt het niets, ook al is daar geen bewijs voor
# het heeft geen toegevoegde waarde bovenop de andere maatregelen
# ik was in land b en moet je zien wat daar gebeurde

Vervolgens worden er allerlei scheve vergelijkingen met andere landen bijgehaald die de discussie nog meer vertroebelen en we eindigen met voorstanders die tegenstanders egoïstisch noemen en hun in de viruswaanzin hoek proberen te zetten (en vice versa). Het liefst nog (beide kampen) met een sneer naar ‘de Nederlander’.

Wellicht is het handiger om niet al die argumenten te herhalen, maar bij nieuwe inzichten de bron te linken, de relevante stukken te quoten en van daaruit een inhoudelijke discussie te hebben?
Natuurlijk heb ik toen niet alle argumenten beetgepakt, maar ergens lijkt dit wel continu terug te komen, terwijl een discussie over wat nu wel en niet werkt, best interessant is, zeker met goede onderbouwing. Dat kunnen we volgens mij mooi in dit topic doen, zodat het ook niet andere topics vervuild (wat ook al geopperd werd in het feedbacktopic).

Waar kunnen we het over hebben?
  • Hoe kan de verplichting nou wel of niet geregeld worden
  • Het laatste nieuws over de inzet van mondkapjes in Nederland[/i]
  • Goede bronnen met nieuwe informatie
  • Tips voor brildrages etc

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Een meerderheid in de Kamer is wat betreft de mondmaskers al wel zo ver. Een ruime Kamermeerdheid pleitte eerder in het debat voor een advies een mondmasker in de publieke ruimte te dragen. Voor een mondkapjesplicht is nog geen meerderheid.
Dit haal ik nu uit nu.nl

Blijft een dringend advies.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:42
Wat verstaat men eigenlijk onder 'publieke ruimte'? Ook buiten?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

St@m

@ Your Service

Uitstekende kans voor supermarkten om meer omzet te gaan draaien dan de concurrent :D Ergo, er gaat dus helemaal niets gebeuren.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.nu.nl/coronav...n-in-publieke-ruimte.html
Premier Mark Rutte roept iedereen op een mondmasker te dragen in de publieke ruimte. Dat zei hij woensdag in een Kamerdebat na een Kamerbrede oproep. Het gaat om een "dringend advies".
Vrijdag worden er details duidelijk...

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
St@m schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:29:
Uitstekende kans voor supermarkten om meer omzet te gaan draaien dan de concurrent :D Ergo, er gaat dus helemaal niets gebeuren.
Daarom zal ook bijna geen winkelier moeilijk doen of pro actief die dingen verplichten.

De enige reden dat in Amsterdam en Rotterdam er vooraf wat draagvlak onder de winkeliers was was de angst dat de winkel anders helemaal dicht zou moeten. Toen bleek dat mensen massaal elders boodschappen gingen doen was het draagvlak helemaal weg.

alles kan off-topic

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Laguna

Connaisseur

autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:16:
Ik heb wel het idee dat we sinds half september geen exponentiële groei maar lineaire groei hebben.
Eens, alleen de medici blijven maar schrikbeelden schetsen dat het zomaar wel exponentieel zo kunnen gaan oplopen.
shoombak schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:24:
En ineens is er een mondkapjesplicht advies? Wat een prachtig uitgestippeld beleid weer
Dat advies was er al, alleen nu dus landelijk ipv 3 regio's.
MikeyMan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:25:
[...]

Nee... Onder druk van de kamer wordt er een dringend advies voor enkele regio's nu landelijk gemaakt...

Het moet eens ophouden dat overal zomaar een draai aan wordt gegeven :X
De deur naar een plicht wordt wel op een kier gezet door het opperen eventueel een regeling/amendement toe te voegen aan de covidwet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:47
bvbal79 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:02:
[...]

iemand die doof/slechthorend is zal het wel moeilijk krijgen Daar heeft een mondkapje zo'n dramatisch effect op het dagelijks functioneren denk ik.

En zo heb je van alle kanten bepaalde groepen die benadeeld worden helaas....er lijkt geen gulden midden weg te zijn in deze crisis (economisch als sociaal)
Klopt, maar ik vermoed dat die groep een stuk kleiner is dan de groep ouderen en dat de impact ook een stuk kleiner is dan voor die groep ouderen.

Uiteraard kan je niet 100% van de mensheid tegemoed komen, maar als je moet kiezen dan lijkt me dat niet moeilijk. Het is ook een tijdelijke maatregel. Voor de ouderen kan het een stuk definitiever zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

De mondkapjes zijn eigenlijk ook meer een symptoom, een handvat, en een soort van symbool. Het had net zozeer een "verplicht handen wassen" bij de ingang kunnen zijn, of het instellen van een maximaal aantal mensen dat tegelijk in de supermarkt kan zijn, of verplichte looprichtingen aangeven in de supermarkten. Nu is het mondkapje dat symbool geworden.

Het is een gevolg van hyperindividualisme welke doorslaat richting egoisme bij hen die teveel viruswaanzin oplepelen onder het mom van "mijn vrijheid is belangrijker dan andermans gezondheid". Op het internet worden ze "Karen" genoemd, de veelal Amerikaanse video's van hysterische figuren die grondwet, hun rechten etc aanhalen. Dat zou toch een afschrikwekkend genoeg voorbeeld moeten zijn....
Señor Sjon schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:28:
Dit haal ik nu uit nu.nl

Blijft een dringend advies.
Zelfs gedurende het hoogtepunt was quarantaine/zelf-isolatie voor mensen die uit het buitenland (virushaarden) kwamen alleen maar een dringend advies. Men is in de politiek nu eenmaal te laf.

[Voor 19% gewijzigd door gambieter op 30-09-2020 16:36]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ze hadden een max aantal personen door een max aantal winkelkarren uit te geven. Dat is in de loop der tijd weer losgelaten.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-03 10:16
Als je een flinke nies aan voelt komen, doe je dat dan in je elleboog/zakdoek of doe je dat in je mondkapje?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:45
ikt schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:39:
Als je een flinke nies aan voelt komen, doe je dat dan in je elleboog/zakdoek of doe je dat in je mondkapje?
Beide? Geen enkele methode is perfect, daarom stapel je er meerdere.

• autje
Uit ervaring: beide. Dat elleboogniezen is er al behoorlijk ingesleten de afgelopen maanden, dus dat gaat bijna onbewust...

• Ankona
en daarna geef je oma een knuffel

alles kan off-topic

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:01
Tja leuk vind ik die dingen niet, maar als ze ook maar een beetje helpen..

Maar maak ze wel verplicht. Adviezen doen we gemiddeld niet zoveel meer als bevolking.

• autje
Ankona schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:41:
en daarna geef je oma een knuffel
Je moet helemaal niemand knuffelen, behalve hooguit je partner (en vooruit, als het echt moet: je inwonende kinderen).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Begin bij de basisregels:

* Heb je klachten, blijf thuis en laat je testen.

* Houd 1.5m afstand. (waar dit niet kan, is het verstandig een mondkapje te dragen)

Sowieso moet je je afvragen of de beluchting goed is in de ruimte waar je je bevind.
Er lopen teveel hoestende mensen in de stad, in de winkel, WKC etc.

Het is verplicht in openbaar vervoer, en dat is al tijden oké. Daar zit je met dezelfde soort beperking als bovengenoemd. Ook theater of bioscoop zou ik mijden, waar je lange tijd stil zit.

Maar het is nu plaatselijk advies, en nog geen plicht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij de NOS hebben ze een wat uitgebreidere uitleg:
https://nos.nl/liveblog/2...blieke-binnenruimtes.html
De premier omarmt het plan van een meerderheid in de Tweede Kamer voor een landelijke richtlijn voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in publieke binnenruimtes, zoals winkels. Dat gaat per direct in, zei Rutte. De details van de maatregel worden vrijdag duidelijk. Volgens Rutte zijn er nog wel wat vragen te beantwoorden.

"We maken er een dringend advies van, en we kijken hoe het gaat", zei de premier. Het is dus geen plicht, maar dat zou het nog kunnen worden, bijvoorbeeld als die wordt opgenomen in de coronawet waar op dit moment aan gewerkt wordt.

Nu geldt het dringende advies voor een mondkapje alleen in de regio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De Tweede Kamer vindt dat onduidelijk. Daarom wordt het nu een landelijke richtlijn, geldig voor alle publieke gelegenheden waar het houden van voldoende afstand niet mogelijk is.
Zou dus gaan om publieke binnenruimtes waar het handhaven van de 1,5 afstand niet mogelijk is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• autje
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:45:
Begin bij de basisregels:

* Heb je klachten, blijf thuis en laat je testen.

* Houd 1.5m afstand. (waar dit niet kan, is het verstandig een mondkapje te dragen)

Sowieso moet je je afvragen of de beluchting goed is in de ruimte waar je je bevind.
Er lopen teveel hoestende mensen in de stad, in de winkel, WKC etc.

Het is verplicht in openbaar vervoer, en dat is al tijden oké. Daar zit je met dezelfde soort beperking als bovengenoemd. Ook theater of bioscoop zou ik mijden, waar je lange tijd stil zit.

Maar het is nu plaatselijk advies, en nog geen plicht.
Ik ben begin september in Venetië geweest voor het filmfestival. Zeven dagen lang in allerlei zalen gezeten, met mondkap op (strenge controle ook). Het is voor zover bekend geen groot cluster gebleken.

Over het gebruik van het mondkapje wanneer het af mocht zullen we het maar niet hebben...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Orion84 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:47:
Zou dus gaan om publieke binnenruimtes waar het handhaven van de 1,5 afstand niet mogelijk is.
Het zou verstandig zijn dat buiten al aan te geven "Mondkapje verplicht".

Bij ons staat op elke lesruimte en vergaderkamer nu hoeveel mensen er tegelijk binnen mogen zijn.

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Wat zouden Aziaten er van denken dat een mondkapje dragen hier als mensonterend wordt gezien? Zij doen het tenslotte al jaren,

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gambieter schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:49:
[...]

Het zou verstandig zijn dat buiten al aan te geven "Mondkapje verplicht".
Anders wordt dat inderdaad een bende. Want dan is het dus aan eenieder zelf om te bedenken: kan ik hier afstand houden, zo ja, geen kapje, zo nee wel een kapje. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.
Maar goed, dat zijn mogelijk ook precies die dingen die ze voor vrijdag nog verder willen uitwerken.

[Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 30-09-2020 16:52]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Droefsnoet schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:50:
Wat zouden Aziaten er van denken dat een mondkapje dragen hier als mensonterend wordt gezien? Zij doen het tenslotte al jaren,
Het gros doet het daar omdat je door de lucht kan snijden van de smog.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:49:
[...]

Ik ben begin september in Venetië geweest voor het filmfestival. Zeven dagen lang in allerlei zalen gezeten, met mondkap op (strenge controle ook). Het is voor zover bekend geen groot cluster gebleken.

Over het gebruik van het mondkapje wanneer het af mocht zullen we het maar niet hebben...
Dus is het niet vreemd dat het hier(NL) ook gaat gelden als plicht. Nu is het onduidelijk voor veel mensen. en het werkt ook 'wakend' omdat veel mensen oppassen wanneer je een mondkapje draagt, veel mensen denken
dat je ziek bent eo, en houden er meer rekening mee (1.5M)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
Je kan er maar een reden voor hebben. Toch denk ik niet dat veel aziaten het als mensonterend zien?

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-03 10:16
Ze snappen niet waarom we hier er zo op tegen zijn.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:07
The Realone schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:15:
[...]
En dat is voor mij al reden genoeg om zoiets simpels als een mondkapje op te zetten. Het is een zeer simpele methode om mogelijk besmettingen tegen te gaan. Ik zit persoonlijk vaak genoeg aan mijn gezicht, dat is met een mondkapje niet meer of minder. Als het aan de buitenkant van mijn mondkapje zit, zou ik het zeker binnen hebben gekregen als ik datzelfde mondkapje niet op heb.

Nogmaals, dat mondkapje is niet voor mij, maar voor anderen. Een mondkapje doet geen kwaad en je wordt er niet door onderdrukt door de overheid.
En nogmaals, het is nog steeds de vraag of een mondkapje geen kwaad doet.
[...]
Een mondkapje is hier echt geen politiek statement, hoe kom je daar bij?
Ik ben net terug van een jaar Portland(OR) en heb heel veel mensen daar hun besluit om wel of niet een mondkapje te dragen zien baseren op hun politieke keuze. De Republikeinen vinden het onzin en roepen juist op om geen mondkapje te dragen. De Democraten juist precies andersom. Zeker als je wat naar het platteland in het oosten gaat zie je dat heel duidelijk.
Het enige wat een (politiek) statement is, is het het weigeren een mondkapje op te zetten. Ik en iedereen om mij heen dragen een mondkapje omdat verondersteld wordt dat het helpt. Ik woon in een swing state, dus er zitten hier zowel republicans als democrats om me heen. Heck, tegenover mij wonen er 2 die de Trump/Pence banner buiten hebben hangen en toch naar buiten stappen met een mondkapje op.
Zoals ik al zei kan dat best per staat verschillend zijn. Ik ben in verschillende staten geweest waar dit wel degelijk speelde.
Tot er duidelijk, breedgedragen bewijs is dat een mondkapje meer kwaad dan goed doet zet ik hem op, daar doe ik niet zo moeilijk over. Dat maakt mij geen schaap dat zonder bewijs de overheid volgt, dat maakt mij iemand die, met de kennis van nu, zijn best doet om niemand te besmetten tegen een minimale prijs.
Tja, maar zo kun je met dezelfde gebrek aan kennis pleiten dat je juist geen mondkapje draagt zodat je niemand besmet met een nog miniemere prijs. Feit is simpelweg dat niemand het weet, Zelfs de rapporten waar Faucie naar verwijst zijn simpelweg een gatenkaas.

Ik snap dus zowel voor- als tegenstanders en verwacht dat het b.v. in een winkel wel degelijk iets toevoegd terwijl het daarbuiten juist negatieve effecten heeft. Maar ook dat is een buikgevoel :)

[removed]

• BarôZZa
Ik heb het net aan m'n vrienden gevraagd, maar die zijn te druk met feestvieren op een festival omdat ze de lockdowns hebben ontweken.

• autje
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:53:
[...]

Dus is het niet vreemd dat het hier(NL) ook gaat gelden als plicht. Nu is het onduidelijk voor veel mensen. en het werkt ook 'wakend' omdat veel mensen oppassen wanneer je een mondkapje draagt, veel mensen denken
dat je ziek bent eo, en houden er meer rekening mee (1.5M)
Let wel: die strenge controle was alleen in de zalen, niet erbuiten. En daar had men ook behoorlijk wat mankracht voor ingezet, die tijdens de film actief mensen aanspraken op het niet/verkeerd dragen van het mondkapje (inclusief mensen in het gezicht schijnen met een lampje).

Dat soort strenge controle is niet overal te doen, en werd ook nergens anders gedaan. Winkeliers wezen je er zelf op, alhoewel ik niet in grote supermarkten ben geweest. Maar nogmaals: eenmaal buiten doet de Italiaan het mondkapje onder de kin, om de pols, om de elleboog, en een enkeling zelfs op het voorhoofd. Tja...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:41:
[...]

Uit ervaring: beide. Dat elleboogniezen is er al behoorlijk ingesleten de afgelopen maanden, dus dat gaat bijna onbewust...
Helaas zijn er veel mensen die zomaar in de rondte hoesten. Dat jij het waarschijnlijk netjes doet zegt niets over ander mensen
autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:58:
[...]

Let wel: die strenge controle was alleen in de zalen, niet erbuiten. En daar had men ook behoorlijk wat mankracht voor ingezet, die tijdens de film actief mensen aanspraken op het niet/verkeerd dragen van het mondkapje (inclusief mensen in het gezicht schijnen met een lampje).

Dat soort strenge controle is niet overal te doen, en werd ook nergens anders gedaan. Winkeliers wezen je er zelf op, alhoewel ik niet in grote supermarkten ben geweest. Maar nogmaals: eenmaal buiten doet de Italiaan het mondkapje onder de kin, om de pols, om de elleboog, en een enkeling zelfs op het voorhoofd. Tja...
Er hoeft geen controle te zijn, het is je eigen verantwoordelijkheid bij plicht.
Je weet dat het moet, er hoeft niet voor elke maatregel een handhaver te staan.

Buiten heb je vaak meer ruimte voor 1.5m afstand, en ben je in de buitenlucht, waarom zou je dan mondkapje dragen ?

Premier Rutte geeft ‘dringend advies’: per direct mondkapjes in publieke ruimte

[Voor 21% gewijzigd door Hackus op 30-09-2020 17:05]

• autje
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:01:
[...]

Er hoeft geen controle te zijn, het is je eigen verantwoordelijkheid bij plicht.
Je weet dat het moet, er hoeft niet voor elke maatregel een handhaver te staan.

Buiten heb je vaak meer ruimte voor 1.5m afstand, en ben je in de buitenlucht, waarom zou je dan mondkapje dragen ?
Op het festivalterrein was in principe ook buiten het dragen van een mondkapje verplicht. De meeste mensen hielden zich hier ook aan (bang om de accreditatie te verliezen, denk ik), maar mensen die het niet deden werden er niet op aangesproken, ook niet door de rondlopende politie. Allemaal beetje halfslachtig. Mensen achter de receptie bij het hotel hadden hem ook vaak onder de kin, tot er iemand binnenkwam. Dan ging gauw het ding weer over mond of neus.

Ik denk best dat een hoop mensen een mondkapje op zullen doen in de supermarkt en elders. De vraag is hoe ze ermee omgaan als ze weer buiten zijn, en of het dan nog nut heeft.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:04:
[...]

Op het festivalterrein was in principe ook buiten het dragen van een mondkapje verplicht. De meeste mensen hielden zich hier ook aan (bang om de accreditatie te verliezen, denk ik), maar mensen die het niet deden werden er niet op aangesproken, ook niet door de rondlopende politie. Allemaal beetje halfslachtig. Mensen achter de receptie bij het hotel hadden hem ook vaak onder de kin, tot er iemand binnenkwam. Dan ging gauw het ding weer over mond of neus.

Ik denk best dat een hoop mensen een mondkapje op zullen doen in de supermarkt en elders. De vraag is hoe ze ermee omgaan als ze weer buiten zijn, en of het dan nog nut heeft.
Dat is dus wat anders dan globaal buiten, dan begeef je je nog op het terrein van, en weet je dat er een plicht is.

In de auto zet ik het af, of als ik weg fiets. buiten in de stad(centrum) draag ik constant.
Dan vergeet je het ook niet snel als je ineens een winkel binnen loopt, of in de omstandigheid komt dat je geen 1.5M kunt waarborgen.(door drukte, ook al is dat buiten)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:01:
[...]

Helaas zijn er veel mensen die zomaar in de rondte hoesten. Dat jij het waarschijnlijk netjes doet zegt niets over ander mensen
Dat doe ik meestal om het gangpad vrij te maken van naast elkaar winkelende paren die wel allebei een winkelwagentje hebben en zo als een soort shovel gangpaden blokkeren. ;)

Zonder dollen, ik zie geregeld in winkels mensen met mondkapjes lopen en wordt dat vaak als vervanger van 1,5m gezien.

• autje
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:08:
[...]

Dat is dus wat anders dan globaal buiten, dan begeef je je nog op het terrein van, en weet je dat er een plicht is.

In de auto zet ik het af, of als ik weg fiets. buiten in de stad(centrum) draag ik constant.
Dan vergeet je het ook niet snel als je ineens een winkel binnen loopt, of in de omstandigheid komt dat je geen 1.5M kunt waarborgen.(door drukte, ook al is dat buiten)
Als je hem afgezet hebt, doe je daarna ook weer een nieuwe op als je weer ergens komt waar het nodig is?

Maar goed dat je je er zo streng aan houdt. Ik kan je zeggen: je zult één van de weinigen zijn. Dan kun je zeggen, "Dat is nog geen reden om het niet in te voeren", maar dan is het dus meer symboolpolitiek.

In ieder geval was mijn observatie in een land met plicht in de binnenruimte precies waar het RIVM altijd van heeft gezegd dat men er bang voor was: mensen gaan er niet goed mee om. En dan heb ik het over 95% van de mensen (en ja, mezelf incluis).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Señor Sjon schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:11:
[...]

Dat doe ik meestal om het gangpad vrij te maken van naast elkaar winkelende paren die wel allebei een winkelwagentje hebben en zo als een soort shovel gangpaden blokkeren. ;)

Zonder dollen, ik zie geregeld in winkels mensen met mondkapjes lopen en wordt dat vaak als vervanger van 1,5m gezien.
Ja, in supermarkt kun je ook amper 1.5M waarborgen. 1 gangpad is vaak niet eens 1.5M breed.

@autje Nee, ligt eraan hoelang gedragen. heb er standaard stuk of 20 in de auto, dus kom niet snel zonder.
sowieso elke dag een nieuwe.

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 30-09-2020 17:15]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:35:
De mondkapjes zijn eigenlijk ook meer een symptoom, een handvat, en een soort van symbool. Het had net zozeer een "verplicht handen wassen" bij de ingang kunnen zijn, of het instellen van een maximaal aantal mensen dat tegelijk in de supermarkt kan zijn, of verplichte looprichtingen aangeven in de supermarkten. Nu is het mondkapje dat symbool geworden.
Een niet-medisch mondkapje werkt als een soort 'hand voor je mond als je niest', maar dan voor gewoon ademen. Dit filmpje geeft dat mooi weer. Zo'n mondkapje doet meer voor een ander dan voor jezelf, daarom ligt het minder voor de hand om mensen een eigen keuze te laten maken.

Handen wassen is van een andere orde. Het zou helpen als iedereen zijn handen regelmatig ontsmet, maar als een ander dat niet doet, kan ik mijzelf toch beschermen door het zelf wel te doen. Bij mondkapjes is dat niet mogelijk, omdat medische mondkapjes (die jezelf wel beschermen) niet voorhanden zijn.

Dus ja: verplicht stellen en handhaven.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:07
GlowMouse schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:15:
[...]
....
Bij mondkapjes is dat niet mogelijk, omdat medische mondkapjes (die jezelf wel beschermen) niet voorhanden zijn.
...
Sowieso zijn die niet voor zoiets bruikbaar. Ik heb er hier een stel liggen en als je die goed op doet ademt dat heel zwaar en langer dan een half uur ga je die niet ophouden.

[removed]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

GlowMouse schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:15:
Een niet-medisch mondkapje werkt als een soort 'hand voor je mond als je niest', maar dan voor gewoon ademen. Dit filmpje geeft dat mooi weer. Zo'n mondkapje doet meer voor een ander dan voor jezelf, daarom ligt het minder voor de hand om mensen een eigen keuze te laten maken.

Handen wassen is van een andere orde. Het zou helpen als iedereen zijn handen regelmatig ontsmet, maar als een ander dat niet doet, kan ik mijzelf toch beschermen door het zelf wel te doen. Bij mondkapjes is dat niet mogelijk, omdat medische mondkapjes (die jezelf wel beschermen) niet voorhanden zijn.

Dus ja: verplicht stellen en handhaven.
Yep. En dat het mondkapje anderen beschermd maakt het ook extra egoistisch om het niet te willen dragen. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor anderen. Gewoon verplichten en handhaven.

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31
Godwin's zijn niet toegestaan.

[Voor 98% gewijzigd door defiant op 30-09-2020 18:07]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het is nog steeds geen verplichting, Rutte had het over een "dringend advies".

[Voor 21% gewijzigd door defiant op 30-09-2020 17:43]

La Batterie des Hommes sans Peur

• autje
gambieter schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:24:
[...]

Yep. En dat het mondkapje anderen beschermd maakt het ook extra egoistisch om het niet te willen dragen. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor anderen. Gewoon verplichten en handhaven.
Probleem is alleen: wie gaat dat handhaven? Dat is met de anderhalve meter-maatregel al lastig gebleken, en dat zal hier niet anders zijn.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

RayNbow

Kirika <3

Als brildrager heb ik eigenlijk geen problemen bij het dragen van een mondkap.**

(** Ik heb mijn masker zelf gemaakt.)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

RayNbow schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:34:
Als brildrager heb ik eigenlijk geen problemen bij het dragen van een mondkap.**
Ik heb bril, masker en Plantronics bluetooth oortjes met oorhouder tegelijk. Nada de problemos.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

St@m

@ Your Service

Nou, ik laat me verrassen;
Volgens Rutte geldt het advies een mondkapje te dragen eigenlijk 'overal waar je de hemel niet ziet'.
Volgens mij heeft hij er nog geen op. Ik weet alleen niet zeker of je de hemel kan zien vanuit de plenaire zaal 8)7

Zal vanavond eens kijken hoe het dringende advies wordt opgevolgd als ik even langs de talkshows zap.

Edit: oh, als je zit geldt het advies niet. Das jammer.

[Voor 7% gewijzigd door St@m op 30-09-2020 17:46]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
St@m schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:43:

[...]

Volgens mij heeft hij er nog geen op. Ik weet alleen niet zeker of je de hemel kan zien vanuit de plenaire zaal 8)7
En als ik in de winkel door het raam kijk kan ik de hemel zien :p

[Voor 13% gewijzigd door XWB op 30-09-2020 17:45]

La Batterie des Hommes sans Peur

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hier vaker gelezen dat het verplichten tot dragen van een mondneusmasker in strijd zou zijn met de grondwet in Nederland. ik vraag me dus al een tijdje af waarin de Nederlandse grondwet afwijkt van die van andere West-Europese democratieën die zo'n masker wel verplicht hebben gesteld..

Dat betekent, stam + t .

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

St@m schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:43:

[...]

Zal vanavond eens kijken hoe het dringende advies wordt opgevolgd als ik even langs de talkshows zap.

Edit: oh, als je zit geldt het advies niet. Das jammer.
Daar heeft Google een app voor, de Sky Map: https://play.google.com/s...e.android.stardroid&hl=nl

;)

Bij het schavotje moeten ze weer staan, ben benieuwd hoeveel er in de plenaire zaal aan de mondkapjes gaan.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:51:
[...]

Daar heeft Google een app voor, de Sky Map: https://play.google.com/s...e.android.stardroid&hl=nl

;)

Bij het schavotje moeten ze weer staan, ben benieuwd hoeveel er in de plenaire zaal aan de mondkapjes gaan.
Hoop op wat mooi gestylede vvd, pvv, cda mondkapjes 👍

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
icegodd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:27:
[...]

Voor iets wat 50% effectief tegen bestrijding van corona. Lijkt wel op NAZI land/geloof.
En daar is de Godwin al. Die 50% komt uit je duim. We weten niet hoe effectief het precies is, omdat je daarvoor een experiment moet uitvoeren dat we als onethisch beschouwen (in nazi-Duitsland had men wel genoeg proefpersonen voor zulke experimenten). Wel is er een studie gedaan met mondkapjes op hamsters waarbij de besmettingen met een factor 4 werden teruggebracht.

Het reduceren van besmettingen met 50% zou trouwens al fenomenaal zijn.
autje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:30:
[...]

Probleem is alleen: wie gaat dat handhaven? Dat is met de anderhalve meter-maatregel al lastig gebleken, en dat zal hier niet anders zijn.
Er zou een algemeen gevoel moeten komen dat het dragen van mondkapjes echt een heel groot verschil kan maken, maar alleen als iedereen meedoet. Wat dat betreft helpen de eerdere uitlatingen van Rutte en het RIVM niet mee.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mondkapjes helpen misschien niet direct, maar indirect zullen ze ervoor zorgen dat er minder mensen in winkels ed. zijn, ik ben iig voorstander.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Apache4u schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:49:
Ik heb hier vaker gelezen dat het verplichten tot dragen van een mondneusmasker in strijd zou zijn met de grondwet in Nederland. ik vraag me dus al een tijdje af waarin de Nederlandse grondwet afwijkt van die van andere West-Europese democratieën die zo'n masker wel verplicht hebben gesteld..
Deze kwam toevallig net langs op Twitter:

Een persiflage, NewsThump is als de Onion en de Speld. Voor hen die Magna Carta niet kennen, dat was Koning John van Engeland (de Prince John uit Robin Hood) die ruzie had met de adel en in dat document iets afsprak met 25 baronnen in 1215 (en waarvan hij heel snel weer alles terugtrok, de Paus liet zeggen dat het nul en niets waard was, etc), die nu door allerlei mensen wordt aangeroepen als zijnde de reden dat hun grondwettelijke rechten worden aangetast. Zo ook met allerlei mensen die zomaar wat roepen met "grondwet" als ze iets niet bevalt.

• autje
GlowMouse schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:00:
[...]

Er zou een algemeen gevoel moeten komen dat het dragen van mondkapjes echt een heel groot verschil kan maken, maar alleen als iedereen meedoet. Wat dat betreft helpen de eerdere uitlatingen van Rutte en het RIVM niet mee.
Zelfs de uitlatingen van Rutte vandaag, kennelijk:
De premier denkt niet dat dit de maatregel is waarmee het aantal besmettingen drastisch zullen dalen en het reproductiegetal onder de 1 komt.
Het zou beter zijn het algemeen gevoel weer een beetje aan te wakkeren dat het afstand houden echt een heel groot verschil maakt. Die maatregel heeft zich nl. al bewezen. In combinatie met het 'thuiswerken wordt weer de norm', en wat mij betreft ook weer het lesgeven op afstand op universiteiten en hogere scholen moet dat al genoeg zijn. Nu gooien we er weer een nieuwe maatregel tegenaan waarvan we niet echt weten of het werkt (en resultaten in andere landen waar al een plicht geldt zijn heel uiteenlopend), en gaan we weer drie weken afwachten of het heeft gewerkt.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
Dit krijg je er wel gratis bij:
https://www.leidschdagbla...-hen-met-mes-en-vuurwapen
Niet als een sterk argument tegen mondkapjes, maar het is wel iets waarmee we te maken krijgen. Niet voor niets was gezichtsbedekkende kleding verboden op veel plaatsen. En op z’n minst verdacht op veel andere.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Het effect van niet-medische mondkapjes zolang je 1,5m afstand houdt is 0 en als je geen klachten hebt is overdragen ook al zo goed als onmogelijk. Verder is het sneu om te zien dat er alweer mensen begonnen zijn met het demoniseren van de mensen die geen voorstander zijn van mondkapjes.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• stylezzz
Het is ook niet de vraag of dat ze effect hebben of niet. Het is puur dat we met zijn allen weer even niet voor de lol naar de supermarkt of een andere openbare ruimte gaan.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:04:
Het effect van niet-medische mondkapjes zolang je 1,5m afstand houdt is 0 en als je geen klachten hebt is overdragen ook al zo goed als onmogelijk. Verder is het sneu om te zien dat er alweer mensen begonnen zijn met het demoniseren van de mensen die geen voorstander zijn van mondkapjes.
Het gaat er meer om dat wanneer je geen 1.5M kunt waarborgen. Je kunt het virus al dragen en overdragen, voor je überhaupt zelf al klachten ervaart.
Daarom is testen ook van belang, als je in aanraking bent geweest met iemand die wel klachten heeft, maar vaak moet wachten op test, en dan nog op uitslag.
In de hele tussenperiode weet je dus niet of de ander ook al ’eerder’ in quarantaine moest, en meer mensen kan besmetten.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@stylezzz daar is anders speciaal dit topic voor aangemaakt. Met z'n allen voor de lol naar de supermarkt zie ik sowieso al niet gebeuren, behalve jongeren dan. Voor wat betreft openbare binnenruimtes zijn er maar weinig waar je niet voor de lol heen gaat lijkt me. Tevens is dit niet hoe het advies voor mondkapjes gepresenteerd is, als wat je zegt de bedoeling is dan kan je net zo goed een dringend advies geven om geen onnodige bewegingen te maken.

@Hackus ok vertel hoe kan ik het virus overdragen als ik geen klachten ervaar?

• stylezzz
Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:03:
@stylezzz daar is anders speciaal dit topic voor aangemaakt. Met z'n allen voor de lol naar de supermarkt zie ik sowieso al niet gebeuren, behalve jongeren dan. Voor wat betreft openbare binnenruimtes zijn er maar weinig waar je niet voor de lol heen gaat lijkt me. Tevens is dit niet hoe het advies voor mondkapjes gepresenteerd is, als wat je zegt de bedoeling is dan kan je net zo goed een dringend advies geven om geen onnodige bewegingen te maken.

Je wil niet weten hoeveel mensen 3x per dag desnoods naar de supermarkt gaan. 1x voor ontbijt, dan een paar verse broodjes voor de lunch en ohja wat zullen we vanavond eens eten? Misschien ook nog even naar de winkel tussendoor voor een buil shag want die was ook ineens op..... uiteraard zijn jij en ik dat niet ;)

En inderdaad, zo word het niet gepresenteerd... we leven immers in nederland, waar je afgeslacht word als je niet minimaal 3 promovendi kunt aanwijzen die het beweerde kunnen onderbouwen. Noem het symboolpolitiek, nutteloos of onterecht.... leuk is het allemaal niet, gezellig ook niet. En van mij mogen de komende weken snel voorbij zijn.... ik hoop alleen dat we ons allemaal gedragen, en niet de kont tegen de krib gooien omdat we het zogenaamd beter weten. Want een 2e intelligente lockdown moeten we echt niet willen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 13:45
@stylezzz.

Waarom zou dat gewoon niet kunnen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

Geen klachten ervaren is niet hetzelfde als het virus niet hebben. Als jij het virus hebt, maar geen klachten hebt, dan kan je het virus toch gewoon overdragen.

Vergelijk het met een SOA. Als jij een SOA hebt, waarvan je niet weet dat je 'm hebt, kan je 'm toch overdragen aan iemand anders.

The devil is in the details.

• ijdod
  • Laatst online: 21:26
@Laguna praten met consumptie, direct contact doordat je aan je gezicht zit, een keer niet-corona gerelateerd kuchen, enz.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 13:05

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:04:
Het effect van niet-medische mondkapjes zolang je 1,5m afstand houdt is 0
Niemand houdt die afstand 100% van de tijd, zeker niet in de supermarkt. En dan heb ik toch echt meer vertrouwen in zo'n mondkapje (ook als dat niet 100% tegenhoudt) dan in het idee dat andere mensen te allen tijde hun afstand van mij bewaren. Sowieso is het geen "het werkt wel, of het werkt niet"-scenario. Het heeft een bepaald effect, en hoe groot dat effect is daar kun je over steggelen. Linksom of rechtsom vertrouw ik dan meer op dit soort artikelen dan random mensen op internet die roepen dat het "0 effect" heeft.
Misschien moet je zelf even Google gebruiken? https://journals.plos.org...1371/journal.pmed.1003346

[Voor 16% gewijzigd door NMe op 30-09-2020 20:25]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De meeste mensen laten zich niet testen bij hoestje, maar als ze daar hoofdpijn bij krijgen eo kortademig worden. Net wat je verstaat onder klachten die Covid-19 gerelateerd zijn.
Wanneer je echt totaal nergens last van hebt, is het onwaarschijnlijk dat je drager bent, of een kleine hoeveelheid bij je draagt, wat dan amper overdraagbaar is.

Je kunt daar niet vanuit gaan, dat iedereen zo helder en eerlijk is, dus is een plicht op het dragen van een mondkapje beter, om meer besmetting te voorkomen.

Dit heeft ook niets met het dragen van gezichtsmaskering te maken, in de zin van bivakmuts of burka..

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:23:
[...]

Niemand houdt die afstand 100% van de tijd, zeker niet in de supermarkt. En dan heb ik toch echt meer vertrouwen in zo'n mondkapje (ook als dat niet 100% tegenhoudt) dan in het idee dat andere mensen te allen tijde hun afstand van mij bewaren. Sowieso is het geen "het werkt wel, of het werkt niet"-scenario. Het heeft een bepaald effect, en hoe groot dat effect is daar kun je over steggelen. Linksom of rechtsom vertrouw ik dan meer op dit soort artikelen dan random mensen op internet die roepen dat het "0 effect" heeft.

[...]

Misschien moet je zelf even Google gebruiken? https://journals.plos.org...1371/journal.pmed.1003346
Dat artikel, slot zinnetje staat er wel mooi.
If larger relative effects of masks are confirmed by forthcoming trials, and the entire population wants to make a contribution to reduce transmission, then a few months of universal facemask wearing would achieve a lot, but it will come at a cost. That cost might be lower than not reopening businesses and schools once baseline risk achieves acceptable levels. As no intervention is associated with affording complete protection from infection, a combination of measures will always be required, now and during the next pandemic.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

DiedX schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:18:
[...]

Waarom zou dat gewoon niet kunnen?
Het gaat over de plekken waar nu het dringend advies is om een mondkapje te dragen.

@Hahn ik heb het over hoe, jij leest waarom.
ijdod schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:21:
@Laguna praten met consumptie, direct contact doordat je aan je gezicht zit, een keer niet-corona gerelateerd kuchen, enz.
In publieke binnenruimtes ben je niet met anderen aan het praten, aan je gezicht zitten heeft geen effect op anderen en kuchen daarvan is al maanden het advies in je elleboog.

@Hackus helaas beantwoord je op geen enkele manier mijn vraag, maar goed ijdod deed dat al wel.

@NMe het mondkapje beschermt jou niet tegen het virus.

[Voor 9% gewijzigd door Laguna op 30-09-2020 20:38]

• ijdod
@Laguna je vroeg hoe het kon, dus effectief op dezelfde manier als iemand die wel symptomen heeft, al zal de mate waarin en kans op waarschijnlijk lager zijn. Je reactie zijn daarbij verder geen relevante punten.

• Hahn
Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:29:
[...]

Het gaat over de plekken waar nu het dringend advies is om een mondkapje te dragen.

Waarom zou overdragen anders zijn als je geen klachten hebt :? Overdragen is overdragen, of jij er nou wat van merkt of niet. Dus op alle manieren die je maar kan bedenken waardoor deeltjes van jou naar iemand anders kunnen gaan, kan het gebeuren.
[...]

In publieke binnenruimtes ben je niet met anderen aan het praten
...wat? Waarom niet?
en kuchen daarvan is al maanden het advies in je elleboog.
Ja, en doet iedereen dat 100% van de tijd? Natuurlijk niet.
Dat doet het wel. Niet 100% natuurlijk, maar dat doet niks.

Als ik een glas water in jouw gezicht gooi, terwijl je een masker op hebt, komt er dan minder water in je mond dan wanneer je geen masker op hebt? Ik denk van wel, jij niet?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:58

M2M

medicijnman

Hahn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:42:

Dat doet het wel. Niet 100% natuurlijk, maar dat doet niks.

Als ik een glas water in jouw gezicht gooi, terwijl je een masker op hebt, komt er dan minder water in je mond dan wanneer je geen masker op hebt? Ik denk van wel, jij niet?
Als de grootste kans op besmetting door andere poriën of "ingangen" komt, is zo'n mondkapje voor jezelf niet zo effectief. Maar gelukkig wel voor de andere mensen als je zelf in een volle trein in het wild rondhoest.

mocht je twijfelen over de hoeveelheid druppels, zet maar eens een bouwlamp op een WCbril, kijk er horizontaal overheen en trek de WC door :)

[Voor 11% gewijzigd door M2M op 30-09-2020 20:45]

-_-

• Hahn
M2M schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:44:
[...]

Als de grootste kans op besmetting door andere poriën of "ingangen" komt, is zo'n mondkapje voor jezelf niet zo effectief. Maar gelukkig wel voor de andere mensen als je zelf in een volle trein in het wild rondhoest.
Een mondkapje doe je vooral op om anderen te beschermen, ja, Maar dat betekent niet dat het niet óók jou beschermt, ook al is het in mindere mate.

En volgens mij is de grootste kans van besmetting nog steeds via mond en neus, maar ik hoor graag betrouwbare bronnen als dat achterhaald is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

[...]

In publieke binnenruimtes ben je niet met anderen aan het praten, aan je gezicht zitten heeft geen effect op anderen en kuchen daarvan is al maanden het advies in je elleboog.

@Hackus helaas beantwoord je op geen enkele manier mijn vraag, maar goed ijdod deed dat al wel.

Ik geef je meer uitleg over de situatie, hoef niemand na te praten.
Je negeert telkens dat veel mensen de basisregels al niet toepassen, en we moeten de zwakkere in onze samenleving beschermen.

De maatregelen van nu zijn al veel te laat en te mild.

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Mondkapje op is al mooi, maar graag zie ik ook nog wel een campagne van hoe je zo ding dan oom goed op moet zetten. Ik zie nogsteeds dat die vaak aan de verkeerde kant om zit en / of niet over de neus gaat.

😆 - Denk ook eens om ;)

• M2M

M2M

medicijnman

Hahn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:47:
[...]

Een mondkapje doe je vooral op om anderen te beschermen, ja, Maar dat betekent niet dat het niet óók jou beschermt, ook al is het in mindere mate.

En volgens mij is de grootste kans van besmetting nog steeds via mond en neus, maar ik hoor graag betrouwbare bronnen als dat achterhaald is.
Niks achterhaalds aan hoor, De percentages die ik gezien hebben spreken van 3 tot 10% minder kans om het virus op te lopen als je zelf een mondkapje draagt.

-_-

• BarôZZa
@Bensimpel

Gewoon deze verspreiden:

Je ziet er echt volslagen belachelijk uit als je hem onder je neus draagt.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
M2M schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:44:
en dan...
M2M schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:51:
Niks achterhaalds aan hoor, De percentages die ik gezien hebben spreken van 3 tot 10% minder kans om het virus op te lopen als je zelf een mondkapje draagt.
Dit gaat me wat te snel door de bocht. Ik heb inderdaad onderzoeken gelezen die laten zien dat niet-medische mondmaskers niet bijster goed werken tegen airborne virussen. Maar dat de concludie dan moet zijn dat het de virusdeeltjes dan dus via poriën worden opgenomen?

Ik wil best geloven dat het mogelijk is besmet te worden via bij voorbeeld traanvocht. Maar, als jij over informatie beschikt dat virusdeeltjes opgenomen kunnen worden via de huid, en langs die weg besmettelijk zijn, dan verzoek ik je die info te delen.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

ijdod schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:41:
@Laguna je vroeg hoe het kon, dus effectief op dezelfde manier als iemand die wel symptomen heeft, al zal de mate waarin en kans op waarschijnlijk lager zijn. Je reactie zijn daarbij verder geen relevante punten.
Ja allemaal verwaarloosbaar en je laatste zin had je sowieso wel achterwege mogen laten. Ik houd me al maanden aan de geldende maatregelen, maar een mondkapje dragen onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, daar doe ik niet aan mee. Maar prima als er mensen zijn die wel graag een mondkapje willen dragen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

1. Het hoeft niet alleen mij te beschermen maar ook de mensen waarmee ik contact heb.
  2. Het beschermt wel degelijk ook de drager.
  3. Ik had bronnen. Waar zijn de jouwe?

[Voor 6% gewijzigd door NMe op 30-09-2020 21:11]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:55:
@Bensimpel

Gewoon deze verspreiden:

[Afbeelding]

Je ziet er echt volslagen belachelijk uit als je hem onder je neus draagt.
Technisch gezien praten we hier ook de hele tijd over mondkapjes...

Las gisteren iets van 'iemand medisch', die sprak over mond-neus-maskers dat dekt het ook beter, engelsen gebruiken dan weer facemask, dat is misschien weer iets té, maar dekt wel beide af.

Er zweeft ook nog ergens een afbeelding rond van iemand die in zn broek piest om duidelijk te maken wat mondkapjes (euh..) doen.

Maar op internet staat ook zoveel, maandag nog met iemand gesproken die vond dat mondkapjes meer kwaad deden dan goed, waarschijnlijk mede gespekt door de afbeeldingen van gekweekte bacterieen die uit een mondmasker gehaald zouden zijn, en zo zijn er ook foto's van mensen die rondom hun mond rode vlekken zouden hebben door het dragen van een masker.
Snap soms wel dat je als facebookende huisvrouw dat soort dingen al snel meepakt.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:15:
waarschijnlijk mede gespekt door de afbeeldingen van gekweekte bacterieen die uit een mondmasker gehaald zouden zijn
Da's wel een mooie. Ik durf er geld op te zetten dat ik ranzigere bacteriekweekjes kan maken op basis van iemand's smartphone dan op basis van een één keer gebruikt mondkapje. En daar zitten we met zijn allen de hele dag zonder problemen aan. :')

• M2M

M2M

medicijnman

Helixes schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:58:
[...]

en dan...

[...]

Dit gaat me wat te snel door de bocht. Ik heb inderdaad onderzoeken gelezen die laten zien dat niet-medische mondmaskers niet bijster goed werken tegen airborne virussen. Maar dat de concludie dan moet zijn dat het de virusdeeltjes dan dus via poriën worden opgenomen?

Ik wil best geloven dat het mogelijk is besmet te worden via bij voorbeeld traanvocht. Maar, als jij over informatie beschikt dat virusdeeltjes opgenomen kunnen worden via de huid, en langs die weg besmettelijk zijn, dan verzoek ik je die info te delen.
Stel je voor, je staat in een AH en je wordt vol in je gezicht gehoest. Je draagt een mondkapje, degene die hoest niet. Je wordt in zijn geheel ondergesprayed met de longinhoud van de hoester. Na de boodschappenronde trek je dat masker van je gezicht af en veeg je met je pas gewassen handen over je gezicht heen. Binnen no-time heb je die virusdingen dan toch alsnog in je mond en neus zitten? Overigens zal die heerlijke granny smith appel dan ook onder een mooie egale longinhouddruppeltjescoating zitten.

-_-

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:17:
[...]

Da's wel een mooie. Ik durf er geld op te zetten dat ik ranzigere bacteriekweekjes kan maken op basis van iemand's smartphone dan op basis van een één keer gebruikt mondkapje. En daar zitten we met zijn allen de hele dag zonder problemen aan. :')
Op school bij biologie de prijs voor "meest succesvolle petri-kweek" gewonnen door wat oordopjes af te nemen.

De docente kon het zelf nauwelijks geloven, die dacht inderdaad dat een tobo of smartphone wel ging winnen :P

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• BarôZZa
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:15:
[...]

Technisch gezien praten we hier ook de hele tijd over mondkapjes...

Las gisteren iets van 'iemand medisch', die sprak over mond-neus-maskers dat dekt het ook beter, engelsen gebruiken dan weer facemask, dat is misschien weer iets té, maar dekt wel beide af.

Er zweeft ook nog ergens een afbeelding rond van iemand die in zn broek piest om duidelijk te maken wat mondkapjes (euh..) doen.

Maar op internet staat ook zoveel, maandag nog met iemand gesproken die vond dat mondkapjes meer kwaad deden dan goed, waarschijnlijk mede gespekt door de afbeeldingen van gekweekte bacterieen die uit een mondmasker gehaald zouden zijn, en zo zijn er ook foto's van mensen die rondom hun mond rode vlekken zouden hebben door het dragen van een masker.
Snap soms wel dat je als facebookende huisvrouw dat soort dingen al snel meepakt.
We leven hier gewoon in een heel primitief land als het gaat om mondkapjes en hygiëne in het algemeen.

Verbaast me dat mensen niet boos worden over dat ze hun handen moeten wassen. Al valt het natuurlijk minder op als ze dat niet doen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:21:
[...]

Verbaast me dat mensen niet boos worden over dat ze hun handen moeten wassen. Al valt het natuurlijk minder op als ze dat niet doen.
Ik vind het wat dat laatste betreft vooral vervelend dat de ontsmettingsmiddel-dispensers allemaal alleen aan de ingang staan. Ik wil best mijn handen wassen voordat ik de McDonald's of iets dergelijks in wandel maar als ik klaar ben wil ik graag óók mijn handen even kunnen ontsmetten. Als ik mijn handen ontsmet maar degene voor mij heeft dat niet gedaan en ik raak iets aan dat hij heeft aangeraakt, dan hoef ik maar één keer onbewust aan mijn gezicht te komen om mezelf potentieel te besmetten.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:10:
[...]
  1. Het hoeft niet alleen mij te beschermen maar ook de mensen waarmee ik contact heb.
  2. Het beschermt wel degelijk ook de drager.
  3. Ik had bronnen. Waar zijn de jouwe?
Prima.

Beschermt een niet-medisch mondkapje mij tegen het coronavirus?
Nee, een niet-medisch mondkapje beschermt niet uzelf. Een mondkapje kan de mensen rond u beschermen als u het zorgvuldig draagt en gebruikt. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is altijd een aanvulling op de geldende hygiënemaatregelen.

Bron

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Even uit interesse, maar ik zie wel vaker mensen het op fora een ‘mondneusmasker’ noemen. Waarom eigenlijk? Bang dat mensen het woord ‘mondkapje’ te letterlijk nemen en de neus niet bedekken?
Klinkt echt belachelijk namelijk :p

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:27:
[...]

Prima.

Beschermt een niet-medisch mondkapje mij tegen het coronavirus?
Nee, een niet-medisch mondkapje beschermt niet uzelf. Een mondkapje kan de mensen rond u beschermen als u het zorgvuldig draagt en gebruikt. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is altijd een aanvulling op de geldende hygiënemaatregelen.

Bron
Ja, het RIVM dat continu tegengesproken wordt op dit vlak door haar tegenliggers in andere landen is inderdaad een prima bron. d:)b

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Wootism schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:27:
[...]

Even uit interesse, maar ik zie wel vaker mensen het op fora een ‘mondneusmasker’ noemen. Waarom eigenlijk? Bang dat mensen het woord ‘mondkapje’ te letterlijk nemen en de neus niet bedekken?
Klinkt echt belachelijk namelijk :p
Ik tel dagelijks mega veel mensen die hun neus niet bedekken, want mondmasker.. mondneusmasker dekt veel beter de lading.

😆 - Denk ook eens om ;)

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:24
Het doel van het masker is de preventie van coronabesmetting door uitademen.
Ik stel voor dat we over gaan op de benaming: Adempreventiemasker.

erutangiS

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
M2M schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:18:
Stel je voor, je staat in een AH en je wordt vol in je gezicht gehoest. Je draagt een mondkapje, degene die hoest niet. Je wordt in zijn geheel ondergesprayed met de longinhoud van de hoester. Na de boodschappenronde trek je dat masker van je gezicht af en veeg je met je pas gewassen handen over je gezicht heen. Binnen no-time heb je die virusdingen dan toch alsnog in je mond en neus zitten? Overigens zal die heerlijke granny smith appel dan ook onder een mooie egale longinhouddruppeltjescoating zitten.
Ik begrijp dat je je initiële stelling over poriën wilt intrekken. Dat vind ik ook prima :Y)

Dit is a propos we één van de kritieken tegen het dragen van mondkapjes. In de medische wereld zijn ze onderdeel van een protocol, dat er vrij hard wordt ingestampt bij de verschillende studenten. We kunnen van het publiek niet verwachten het zelfde te doen.

Ik heb daar wel een paar argumenten tegen. Zoals dat het dragen van een mondkapje twee kanten uit werkt. Als de beste man in de generieke supermarkt óók een mondkapje had gedragen, dan was je argument bij voorbeeld al weer anders. Toch, dus, een reden om het wel in te voeren. Ook ben ik er van overtuigd dat het dragen van een mondmasker een continue herinnering is aan je situatie, en elders dus mogelijk ook tot voorzichtiger gedrag leidt.

Maar dat alles staat dus los van transdermale overdracht. Gelukkig maar....

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ook onderstaande risico's (WHO) zijn zorgwekkend:
  • Non-medical or fabric masks could increase potential for COVID-19 to infect a person if the mask is contaminated by dirty hands and touched often, or kept on other parts of the face or head and then placed back over the mouth and nose.
  • It is possible that mask use, with unclear benefits, could create a false sense of security in the wearer, leading to diminished practice of recognized beneficial preventive measures such as physical distancing and hand hygiene.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 19:52

bonzz.netninja

Niente baffi

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:52:
Ook onderstaande risico's (WHO) zijn zorgwekkend:
  • Non-medical or fabric masks could increase potential for COVID-19 to infect a person if the mask is contaminated by dirty hands and touched often, or kept on other parts of the face or head and then placed back over the mouth and nose.
  • It is possible that mask use, with unclear benefits, could create a false sense of security in the wearer, leading to diminished practice of recognized beneficial preventive measures such as physical distancing and hand hygiene.
Nouja zorgwekkend zorgwekkend. Het zijn gewoon risisco's. Niks meer dan dat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
(jarig!)
@Laguna dat is omdat je dan je mondmasker gaat besmetten. Is een beetje alsof je een speciaal pak aantrekt als je gaat verven, maar voor je het pak aanhebt heeft iemand een emmer verf over het pak gemorst.

PS een mondmasker beschermt je WEL. Niet direct jouw eigen, maar doordat je buurman er dan ook een draagt, wordt je beschermd tegen de rondspetterende aerosolen. Dus uiteindelijk heeft het wel nut, en ben je eigenlijk de asociale persoon die altijd gaat roken onder het raam van de buren.

• Ankona
BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:21:
[...]

We leven hier gewoon in een heel primitief land als het gaat om mondkapjes en hygiëne in het algemeen.

Bijna overal staat nog altijd een fles antibacteriële ontsmettingsmiddel. Werkt dus niet tegen virussen en je wordt geacht dat ding te pakken waar dus iedereen met zijn niet ontsmette handen aanzit.
Dat doen we dus niet, gewoon thuis met zeep je handen wassen en daar blijft het bij.

alles kan off-topic

• Valorian
  • Laatst online: 23:33
MrOleo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:35:
Het doel van het masker is de preventie van coronabesmetting door uitademen.
Ik stel voor dat we over gaan op de benaming: Adempreventiemasker.
Een adempreventiemasker heet in de volksmond gewoon een plastic zak. En als je die langer dan een minuut of 3 draagt dan is de kans dat je daarna nog iemand besmet inderdaad verwaarloosbaar. 🤪

• ijdod
@Laguna En weer een boel niet relevante punten. Je stelde een vraag, je krijgt een antwoord. Dat het antwoord je niet bevalt is niet mijn probleem. Het antwoord was verder ook compleet agnostisch wat betreft maskers, dus hoe en waarom die er bijsleept is me niet duidelijk.

Overigens vind ik verwaarloosbaar een gevaarlijke uitspraak. Het lijkt geen grote factor te zijn, maar dat is niet hetzelfde als verwaarloosbaar.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

bonzz.netninja schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:53:
[...]

Nouja zorgwekkend zorgwekkend. Het zijn gewoon risisco's. Niks meer dan dat.
In mijn ogen een groter risico dan het beoogde doel van het advies. Aangezien de meerderheid de mondkapjes verkeerd gebruikt.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 14:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ankona schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:06:
[...]

Bijna overal staat nog altijd een fles antibacteriële ontsmettingsmiddel. Werkt dus niet tegen virussen en je wordt geacht dat ding te pakken waar dus iedereen met zijn niet ontsmette handen aanzit.
Dat doen we dus niet, gewoon thuis met zeep je handen wassen en daar blijft het bij.
En daarom heb ik dus een eigen spray bij me. Stukje papier pakken, sprayen, handvatten van het mandje schoonmaken, papiertje weggooien en handen insprayen/ontsmetten. Ik draag mijn U-Mask als ik boodschappen ga doen. Doe 'm thuis op en gaat ook thuis pas weer af. Teveel mensen hier (Den Haag) die de regels niet zo nauw nemen en als T2-diabeet neem ik liever zo min mogelijk risico. Weerstand/immuniteit opbouwen ben ik een groot voorstander van maar mijn gezondheid is nou eenmaal niet 100%.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ook al is het in strijd met de grondwet, er geldt een toetsingsverbod. Het is maar een enkele keer voorgekomen dat een rechter wel aan de grondwet heeft getoetst.

Zo zal een proces over de huidige discriminatie tussen gelovigen en niet-gelovigen (onbeperkt aantal bezoekers vs. beperkt aantal bezoekers) op basis van het discriminatieverbod in de grondwet niet slagen. Dat kan alleen slagen op basis van artikel 137 Sr.

Er zullen dus andere wetsartikelen zijn die het niet verplicht stellen van mondkapjes onmogelijk maken. En dat is maar goed ook. Iedereen zou vrij moeten zijn in het dragen van zijn of haar kleding. Maar dat kun je niet verdedigen aan de hand van de grondwet.

Verder is bij de mensen om mij heen die wel Corona hebben opgelopen als een van de mogelijke oorzaken het mondkapje genoemd. Bij het op- en afdoen van de beschermende kleding, ook al was het in de "veilige" omstandigheden van hun werk, hebben zij toch Corona opgelopen. Misschien helpt het een beetje, maar het helpt ook een beetje niet. Gezien alle juridische problemen die er bij komen kijken, lijkt mij het nut van een mondkapje al weg.

[Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 30-09-2020 22:30]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topic even 'geskimd' maar kan het zijn dat ik iets essentieels mis in het verhaal?

Ondanks dat er een (recent) dringend advies is voor het gebruik van mondkapjes op bepaalde plekken; er geldt in bepaalde veiligheidsregio's sowieso een plicht (en dus controleerbaar) om in bepaalde situaties zoals met vreemden in de auto per definitie mondkapjes te dragen.

En allicht stel ik domme vragen: 2x (of meer) betrapt en bekeurd worden in bepaalde veiligheidsregio's op de verplichte draagplicht, heeft invloed op het beoordelen/toekennen van je VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) en daarmee, bijvoorbeeld, de mogelijkheid om te blijven werken bij een bepaalde werkgever.

Of, en ik vraag dit dus ook omdat ik zelf meerdere VOG's nodig heb voor werk & prive, is deze regel nationaal van de baan en is de draagplicht en dus strafmaat dusdanig verlaagd dat het onder "overtreding" valt en niet onder "misdrijf"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BarôZZa
Ik wil gewoon vrij kunnen hoesten. De lucht is van iedereen dus ik heb net zoveel recht om erin te hoesten als dat dat omaatje heeft om het in te ademen. Dat is ook overduidelijk veel veiliger dan wanneer ik mijn mond en neus bedek. In andere landen zijn mensen gewoon slaafs en hebben ze geen grondwet. Waar gaat het heen met onze vrijheid? *knip*

[Voor 13% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-09-2020 22:49]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

Stoney3K

Flatsehats!

En als je je mondkapje vol blaft moet je hem natuurlijk wel weg gooien en gelijk een nieuwe op doen.

Leuk als iemand een allergie heeft, mag je gelijk een rugzak vol overal mee naartoe gaan slepen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 2 3 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum [COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. [AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee