Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 09:31
NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:10:
[...]
  1. Het hoeft niet alleen mij te beschermen maar ook de mensen waarmee ik contact heb.
  2. Het beschermt wel degelijk ook de drager.
  3. Ik had bronnen. Waar zijn de jouwe?
Je noemt volgens mij maar 1 bron en daarin lees ik niets over bescherming van de gebruiker door niet-medische maskers. Ze stellen dat werkzaamheid van die maskers sowieso niet is aangetoond.
There is evidence of beneficial effects in medical mask studies, and such effects might also exist for optimally designed cloth masks, although the direct evidence is currently limited to observational and droplet studies.
De Volkskrant heeft gisteren nog een overzicht gemaakt van recente wetenschappelijke inzichten. Ook daaruit komt geen duidelijk voordeel uit naar voren. Veel anekdotes. Wel een vergelijking van staten met en zonder mondkapjesbeleid in de VS maar de gevonden verschillen waren niet statistisch significant.

Ik vind het ver gaan om puur op politieke gronden, zonder wetenschappelijke onderbouwing een dergelijke vervelende ingrijpende plicht op te leggen in een situatie waar besmettingen voorzover bekend bijna niet voorkomen.

Sluit dan de horeca. Daarvan weten we dat het een substantiële bijdrage levert aan de besmettingen.
Voor besmettingen in het voorbijgaan zoals in een winkel heb ik überhaupt nog geen bevestigende literatuur gelezen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ustinov schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:43:
[...]

Je noemt volgens mij maar 1 bron en daarin lees ik niets over bescherming van de gebruiker door niet-medische maskers. Ze stellen dat werkzaamheid van die maskers sowieso niet is aangetoond.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat het niet door dit onderzoek is aangetoond en dat er andere bronnen zijn die weliswaar lichtelijk minder betrouwbaar zijn maar die claimen dat het wel effect heeft. Ze doen daar alleen zelf geen uitspraak over. En ik noemde nog een andere bron die asymptomatische transmissie omschreef.
Sluit dan de horeca.
Want mensen hun inkomen afpakken is redelijker dan vragen of iedereen even een stukje stof op zijn gezicht houdt? Really?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

Stoney3K

Flatsehats!

NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:46:
[...]

Want mensen hun inkomen afpakken is redelijker dan vragen of iedereen even een stukje stof op zijn gezicht houdt? Really?
Er is nu al veel horeca die eigenlijk alleen maar verlies lijdt en waarvoor sluiten misschien zelfs rendabeler is.

Alleen voor de McDonaldsen zou het nog verschil maken in de jaarcijfers als je alles dicht zou gooien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Stoney3K schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:48:
[...]

Er is nu al veel horeca die eigenlijk alleen maar verlies lijdt en waarvoor sluiten misschien zelfs rendabeler is.

Alleen voor de McDonaldsen zou het nog verschil maken in de jaarcijfers als je alles dicht zou gooien.
Ik vind niet dat het aan jou of mij is om te bepalen of een horecagelegenheid winstgevend genoeg open kan, laat dat lekker aan de ondernemer over. Van bovenaf opleggen de zaak verplicht te sluiten is nogal onredelijk en gaat talloze ondernemers de kop kosten en zet al hun werknemers op straat. Dat terwijl een mondkapje verplichten in de wandelgangen zoals onze Europese bondgenoten vaak doen vrijwel geen offer is en het in combinatie met de anderhalvemeterregel wel degelijk effect heeft op de besmettingsgraad.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59
[...]
Mjah aan de andere kant, in de horeca wordt je geacht veel in je mond te stoppen, dus willen ze wat verdienen dan moeten ze daar toch weer af, terwijl er daar juist qua besmettingen reden lijkt om ze op te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat mondkapjes overal er eerder voor gaan zorgen dat mensen de straat minder op gaan, want met een mondkapje op 'gezellig gaan uit eten' zal voor weinig mensen nog aantrekkelijk zijn. Als iedereen zich zo veel mogelijk aan de afstandregel zou houden, dan voegen mondkapjes niks (significants) toe aan het verminderen van de besmettingen.

Dat ze het nu hebben over verplichten van mondkapjes is niks anders dan een zwaktebod dat ze de 1,5 meter afstandregel niet op grote schaal kunnen handhaven. Maar daarmee verplaats je alleen maar je probleem, want kunnen ze het niet (of niet correct) dragen van een mondkapje dan wel effectief handhaven? Ik heb er een erg hard hoofd in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ustinov schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:43:
Sluit dan de horeca. Daarvan weten we dat het een substantiële bijdrage levert aan de besmettingen.
Voor besmettingen in het voorbijgaan zoals in een winkel heb ik überhaupt nog geen bevestigende literatuur gelezen.
Zijn scholen niet de grotere verspreiders? Bovendien zijn veel schoolgebouwen slecht geventileerd en leerlingen kunnen bij uitstek thuiswerken. De logische keuze is dus om zo veel mogelijk kinderen naar huis te sturen.

• ustinov
[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat het niet door dit onderzoek is aangetoond en dat er andere bronnen zijn die weliswaar lichtelijk minder betrouwbaar zijn maar die claimen dat het wel effect heeft. Ze doen daar alleen zelf geen uitspraak over. En ik noemde nog een andere bron die asymptomatische transmissie omschreef.

[...]

Je kunt een effectieve maar economisch vervelende maatregel niet compenseren met een minder vervelende maatregel als die laatste niet effectief is. Dat is dus de vraag die voorligt.
Iedereen kan zelf lezen wat er staat, want ik heb het geciteerd. Jouw vertaling ‘lichtelijk minder betrouwbaar’ laat ik graag voor jouw rekening.

Je andere bron ging inderdaad over asymptotische virusoverdracht (waar geen zinnig mens meer aan twijfelt), maar dat is een andere discussie.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ustinov schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:03:
[...]

Je kunt een effectieve maar economisch vervelende maatregel niet compenseren met een minder vervelende maatregel als die laatste niet effectief is. Dat is dus de vraag die voorligt.
Het is bij lange na niet de meest effectieve aanpassing die je kan doen. Weet je wat de meest effectieve manier is? Kinderen niet meer naar school laten gaan maar online les laten volgen. (zie deze grafiek). Maar nee, daar zijn we allemaal op tegen omdat dat betekent dat we er zelf last van hebben. ;)

Daarnaast zijn er genoeg bronnen die meer dan genoeg aanwijzingen hebben dat niet-medische maskers wel degelijk iets doen. Vind je het nou echt zo bijzonder dat daar een half jaar na de westerse uitbraak nog geen peer reviewed bewijzen voor zijn? Helemaal omdat het nogal een lastig te onderzoeken onderwerp is. Doet niet af aan het feit dat het sowieso niet niks doet om een mondkapje te dragen. In het allerslechtste geval besmet de drager veel lastiger een ander omdat speekseldruppels nooit het mondkapje kunnen verlaten. Ook jij lijkt de indruk te hebben dat mondkapjes ofwel alles tegen moeten houden, ofwel niks tegen kunnen houden. Net zoals letterlijk alle andere maatregelen van de overheid gaat het om het totaalpakket, niet om één enkele maatregel. Rutte zei dat eerder deze week nota bene zelf nog.
Je andere bron ging inderdaad over asymptotische virusoverdracht (waar geen zinnig mens meer aan twijfelt), maar dat is een andere discussie.
Degene voor wie ik de bron aanhaalde twijfelde daaraan.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 10:42

Laguna

Connaisseur

NMe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:18:
[...]

Degene voor wie ik de bron aanhaalde twijfelde daaraan.
Ik twijfelde daar niet aan, jij begreep mijn vraag niet goed.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

MAX3400 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:33:

Ondanks dat er een (recent) dringend advies is voor het gebruik van mondkapjes op bepaalde plekken; er geldt in bepaalde veiligheidsregio's sowieso een plicht (en dus controleerbaar) om in bepaalde situaties zoals met vreemden in de auto per definitie mondkapjes te dragen.
Welke veiligheidsregio's waren dat dan? De enige die ik mij kan herrinneren waren die proeven in Amsterdam en Rotterdam maar die zijn al een tijdje afgelopen en over verplicht in de auto heb ik nog nooit van gehoord.
En allicht stel ik domme vragen: 2x (of meer) betrapt en bekeurd worden in bepaalde veiligheidsregio's op de verplichte draagplicht, heeft invloed op het beoordelen/toekennen van je VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) en daarmee, bijvoorbeeld, de mogelijkheid om te blijven werken bij een bepaalde werkgever.

Of, en ik vraag dit dus ook omdat ik zelf meerdere VOG's nodig heb voor werk & prive, is deze regel nationaal van de baan en is de draagplicht en dus strafmaat dusdanig verlaagd dat het onder "overtreding" valt en niet onder "misdrijf"?
Dit geld allemaal niet want het is vrijwillig! Het enige is wel dat een eigenaar van bv een supermarkt je de toegang mag ontzeggen als je hem niet op doet maar ik vermoed dat niet veel eigenaren dat gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 01-10-2020 00:22 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:52 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:52 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja dit komt gewoon te laat om nu ineens wel geloofwaardig te zijn. Nu is het een politiek advies en geen wetenschappelijk onderbouwd advies. Ook slim om het vanuit de kamer te laten komen ipv vanuit het kabinet.

Ik geloof niet dat het echt helpt, maar ook niet dat het kwaad kan. Ben het al gewend in Duitsland en het probleem daar is vooral verkeerd gebruik. De meesten hebben zo'n ding ergens aan hun pols hangen en raken m steeds aan.

Maar nou moet dit dus duidelijkheid bieden, maar nieuwe vragen zag ik vandaag ook alweer voorbij komen.
Moet het op het werk ook?
En als we op een externe (horeca/congres) locatie zijn?
En als we nu 1 ster krijgen omdat de klant op internet klaagt over mondkapjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

michael3 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:31:
[...]

Zelf Rutte gaf dat aan in de persconferentie en ook het RIVM gaf dat aan.
Een toch zijn hun westerse tegenhangers in andere landen het daar vrijwel allemaal niet mee eens.
Nou las ik elders hier ergens van Iemand die vond dat wij het RIVM niet serieus moesten nemen met het gegeven dat de mondkapjes niet aantoonbaar werkt, laat me niet lachen.
Behalve dat dat in het daar geciteerde stuk tekst helemaal niet was wat ze beweerden. Ze beweren niet dat mondkapjes niet aantoonbaar werken, ze beweren dat ze daadwerkelijk niet werken om jezelf te beschermen. Laat me niet lachen, inderdaad.
michael3 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:40:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat dat artikel het heeft over 'medical mask', medische mondmaskers dus met goedkeuring en niet over de niet medische die nu worden geadviseerd, wij mogen namelijk van de overheid door tekorten nog steeds geen medische mondkapjes dragen.
Medische mondkapjes die ze in de zorg gebruiken hebben in inderdaad een positieve bijdragen om de kans op besmetting te verkomen.
Het artikel dat ik aanhaalde noemt ook preliminaire resultaten in studies die nog aan de gang zijn. Als sluitende bewijzen wil in de vorm van peer reviewed studies die daadwerkelijk 100% betrouwbaar zijn dan kun je wachten tot nadat iedereen lang en breed ingeënt is.

En laten we eens gewoon logisch naar de zaak kijken. Als mondkapjes inderdaad achteraf helemaal geen effect blijken te hebben dan hebben mensen die ze gedragen hebben daar geen nadeel van ondervonden anders dan die paar euro die een stapel mondkapjes kost. Als zo'n kapje echter later wel effect blijkt te hebben gehad dan betekent de keuze om er geen te dragen letterlijk een hoger risico op besmetting, dus een hogere besmettingsgraad en dús meer zieken en doden. Welk van de twee vind jij een redelijker risico om te nemen gezien het feit dat er zowel voor jouw statement als voor het mijne geen 100% sluitende bewijzen zijn?
sambalbaj schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:45:
Moet het op het werk ook?
En als we op een externe (horeca/congres) locatie zijn?
En als we nu 1 ster krijgen omdat de klant op internet klaagt over mondkapjes?
Het moet überhaupt nergens. Het is een dringend advies, geen verplichting. Met andere woorden: er verandert waarschijnlijk vrijwel niks.

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 01-10-2020 00:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dat dringende advies van mondkapjes komt dan ook niet vanuit het OMT maar vanuit het RedTeam, waarvan het de bedoeling is dat zij het OMT adviseren. Nu is het OMT hierin dus gepasseerd en het kabinet gezwicht onder druk van leken. Een zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:44
Stoney3K schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:54:
Ik denk dat mondkapjes overal er eerder voor gaan zorgen dat mensen de straat minder op gaan, want met een mondkapje op 'gezellig gaan uit eten' zal voor weinig mensen nog aantrekkelijk zijn. Als iedereen zich zo veel mogelijk aan de afstandregel zou houden, dan voegen mondkapjes niks (significants) toe aan het verminderen van de besmettingen.

Dat ze het nu hebben over verplichten van mondkapjes is niks anders dan een zwaktebod dat ze de 1,5 meter afstandregel niet op grote schaal kunnen handhaven. Maar daarmee verplaats je alleen maar je probleem, want kunnen ze het niet (of niet correct) dragen van een mondkapje dan wel effectief handhaven? Ik heb er een erg hard hoofd in.
En dat is precies wat men wil bereiken. Even niet dat jaarlijkse familiediner met 40 man in een restaurant, maar misschien even hooguit met zijn 2 of wellicht nog met 2 vrienden erbij. Dat er geen wet is om het te verplichten (want dringend advies) maakt het voor de nederlander alleen maar aantrekkelijk om harder te roepen van ik doe het niet!! We kunnen wel discussiëren over of ze het in den haag nu wel of niet goed aanpakken in de trant van wetten of handhaving. Maar de echte oplossing moeten we toch bij onszelf zoeken, anders is de volgende stap weer de complete sluiting van de horeca....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Bensimpel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:33:
[...]

Ik tel dagelijks mega veel mensen die hun neus niet bedekken, want mondmasker.. mondneusmasker dekt veel beter de lading.
Klopt, zie ik ook. Maar dat zijn vooral ouderen die het anders te ‘benauwd’ krijgen. Het is gelukkig niet omdat ze het niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:25

RayNbow

Kirika <3

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:04:
Het effect van niet-medische mondkapjes zolang je 1,5m afstand houdt is 0
Hoezo is het effect 0? De hoeveelheid viraal materiaal dat iemand uitstoot en bij een ander terechtkomt blijft zowel een functie van hoeveel er bij de uitgang gefilterd wordt en de afstand tussen twee personen.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
Bij de lokale super hier in het nabijgelegen dorp is het eigenlijk nooit druk in de supermarkt. Die anderhalf meter is makkelijk te hanteren. Ik zie daarin ook geen toegevoegde waarde van een mondkapje. Net als bijv. de bouwmarkt. Ik ga daar bewust ‘s avonds heen, omdat het dan rustig is. Sterker nog, ik was afgelopen maandag avond de enigste klant. Zelfde bij de drogist in het naburige dorp. Ik was telkens de enigste klant de afgelopen weken dat ik er een paar keer ben geweest.

Iets anders, die mondkapjes die ze bij de F1 dragen. Wat voor materiaal is dat? Het lijkt wel softshell of wetsuit materiaal maar dat is ontiegelijk warm op en totaal niet ademend.

[ Voor 15% gewijzigd door rimave op 01-10-2020 06:56 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:01:
Dat dringende advies van mondkapjes komt dan ook niet vanuit het OMT maar vanuit het RedTeam, waarvan het de bedoeling is dat zij het OMT adviseren. Nu is het OMT hierin dus gepasseerd en het kabinet gezwicht onder druk van leken. Een zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft.
Aan de ene kant zorgelijk en aan de andere kant ook te begrijpen. Rationeel zijn er, volgens de Nederlandse experts, geen redenen om het bovenop de huidige maatregelen in te voeren, maar toch wil een grote groep het, net als toentertijd met de basisscholen.

Het lastige is dat we met allerlei aanvullende maatregelen én het mondkapje de curve wel gaan keren. In de publieke opinie heeft het mondkapje dat straks waarschijnlijk vooral gedaan en is het voor hun een bevestiging van het feit dat het rivm niet deugt. Dus op de langere termijn verlies je draagvlak, waar je dat nu even wint.
rimave schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 06:53:
..

Iets anders, die mondkapjes die ze bij de F1 dragen. Wat voor materiaal is dat? Het lijkt wel softshell of wetsuit materiaal maar dat is ontiegelijk warm op en totaal niet ademend.
Ik weet niet exact wat ze bij de formule 1 dragen, maar ik heb ook zo’n mondkapje wat van een soort duik pak materiaal gemaakt lijkt te zijn. Werkt prima, niet heel warm en ademt prima. Je kan hem ook heel makkelijk wassen (maar dat zal voor de meerderheid niet echt doorslaggevend zijn).

Algemene vraag: ik ben zelf geen voorstander van mondkapjes maar ben van plan het advies wel te volgen. Wat verwachten jullie? Ergens willen veel mensen mondkapjes, of dan toch vooral bij anderen? Het zorgt er bij mij wel voor dat ik (nog) minder winkels zal bezoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:01:
Op die manier hebben ze in het voorjaar ook de scholen dicht gekregen, tegen alle wetenschappelijke onderbouwing in puur op het onderbuik gevoel van leken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laguna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:23:
[...]

In mijn ogen een groter risico dan het beoogde doel van het advies. Aangezien de meerderheid de mondkapjes verkeerd gebruikt.
Dus omdat een ander misschien zijn mondkapje niet goed gebruikt, ga jij het niet dragen ?

Schijnbescherming ?
verkeerd gebruik.... zal er dan toch iets op je mondkapje komen van een ander, of was dat maar Fake ?
Je kunt gewoon je handen desinfecteren nadat je je mondkapje afzet, en je jas propt ipv weggooien.

Anders is het gewoon je eigen wat er op zit, net als je neus peuteren, dan zit je ook aan je eigen
bacteriën.

Houd zoveel mogelijk 1.5M afstand, kom je in situatie waar dat niet gewaarborgd, en wel van belang is, draag dan een mondkapje om jezelf en anderen te beschermen.

Denk je dat het jezelf niet beschermt, dan bescherm je in elk geval je medemens.
Doe je zoals je zegt al netjes mee aan de maatregels, dan zul jij ook het mondkapje goed dragen, daar vertrouw ik wel op.

De reden dat een ander een mondkapje niet goed gebruikt, is geen reden om het zelf niet te dragen.

Belangrijkste is distancing , en 1.5M uit de buurt van een ander blijven.
;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ustinov
[...]

Daarnaast zijn er genoeg bronnen die meer dan genoeg aanwijzingen hebben dat niet-medische maskers wel degelijk iets doen.
[...]
Kom dan alsjeblieft met die bronnen. Want ik kan ze niet vinden en het RIVM ook niet.
Anders blijft het een wellis-nietes discussie.🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even los van het nut van de mondkapjes; ik zie werkelijk geen reet met die dingen.
Heb een bril met wat grotere glazen (schijnt hip te zijn), en die lopen dus vrij laag door.

Vanmorgen voor het eerst naar de bakker en de slager geweest, en mijn goede gedrag opgezet.
Ding op; wereld verdwenen.

Dus bij deze; hartelijk bedankt aan alle medelanders die er de afgelopen tijd zo’n zooitje van hebben gemaakt dat dit nu het standaard advies is... :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:36:
Even los van het nut van de mondkapjes; ik zie werkelijk geen reet met die dingen.
Heb een bril met wat grotere glazen (schijnt hip te zijn), en die lopen dus vrij laag door.

Vanmorgen voor het eerst naar de bakker en de slager geweest, en mijn goede gedrag opgezet.

Dus bij deze; hartelijk bedankt aan alle medelanders die er de afgelopen tijd zo’n zooitje van hebben gemaakt dat dit nu het standaard advies is... :X
Werd je alweer raar aangekeken? :+

Maar het beste werkt als je de bril op het mondkapje krijgt. Dan beslaat het minder. Of gebruik een anti-fog spray.

Het is erg vervelend maar dit hebben we te danken aan het gedrag van onze mede Nederlanders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:36:

De schuld van de verkeerde bril gekocht hebben in de schoenen schuiven van je medelanders... leuke frame.
past wel in de generaliserende manier van posten van je. daar ben je dan iig wel consequent in .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:01
Nut en noodzaak van die gezichtsluiers zijn er niet. Ik doe hem niet op en als een winkelier me weigert is dat natuurlijk prima. Bestel wel online of ga elders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

De schuld van de verkeerde bril gekocht hebben in de schoenen schuiven van je medelanders... leuke frame.
past wel in de generaliserende manier van posten van je. daar ben je dan iig wel consequent in .
De waarheid is consequent, hoe generaliserend ook, daar kan ik weinig aan doen. Maar; schuif maar lekker opzij dat het Nederlandse volk er gewoon een bende van maakt. Ook dat zal wel de schuld van het kabinet zijn zeker?

Verkeerde bril gekocht? Natuurlijk, iedereen kocht vorig jaar een bril op basis van een aanstormend virus. Die bril is nuttiger dan het mondkapje, denk dat daar weinig discussie over kan bestaan.

@MoldyInko Werd niet raarder aangekeken dan anders volgens mij ;) Ik ga er even mee rommelen. Bril zat over het mondkapje heen, maar het was 5 graden vanmorgen, en dan vijf minuten de bakker in is een kansloze onderneming. Sprays vind ik een beetje link met glazen van 500 euro per stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

De waarheid is consequent, daar kan ik weinig aan doen. Maar; schuif maar lekker opzij dat het Nederlandse volk er gewoon een bende van maakt. Ook dat zal wel de schuld van het kabinet zijn zeker?

Verkeerde bril gekocht? Natuurlijk, iedereen kocht vorig jaar een bril op basis van een aanstormend virus. Die bril is nuttiger dan het mondkapje, denk dat daar weinig discussie over kan bestaan.

@MoldyInko Werd niet raarder aangekeken dan anders volgens mij ;) Ik ga er even mee rommelen. Bril zat over het mondkapje heen, maar het was 5 graden vanmorgen, en dan vijf minuten de bakker in is een kansloze onderneming. Sprays vind ik een beetje link met glazen van 500 euro per stuk.
In de zorg (ziekenhuis heb ik het gezien) zag ik dat er een stukje (medisch)tape op de neus en masker wordt geplakt zodat het vocht niet tussen bril en gezicht omhoog komt (vastplakken aan gezicht). Hoe praktisch dit is geen idee, ben geen brildrager :+ maar het leek goed te werken!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

N3oC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

In de zorg (ziekenhuis heb ik het gezien) zag ik dat er een stukje (medisch)tape op de neus/masker wordt geplakt zodat het vocht niet tussen bril en gezicht omhoog komt. Hoe praktisch dit is geen idee, ben geen brildrager :+ maar het leek goed te werken!
Denk dat dat wel werkt. Maargoed, dan is voor mij de kosten/baten analyse voor naar de bakker en de slager gaan wel erg negatief aan het worden. Dan komt het brood en het vlees voortaan gewoon bij de AH vandaan. Redelijk dramatisch effect voor de lokale detailhandel ;)

Bedenk me trouwens; ik stond notabene twee keer in een verder lege winkel :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gws24 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:18:
[...]
Welke veiligheidsregio's waren dat dan? De enige die ik mij kan herrinneren waren die proeven in Amsterdam en Rotterdam maar die zijn al een tijdje afgelopen en over verplicht in de auto heb ik nog nooit van gehoord.
+
verordening van Gooi en Vechtstreek van 21 augustus even opgezocht en daarin staat:

Artikel 2.2 Verbod niet houden veilige afstand
1. Het is verboden zich in de publieke ruimte of in een besloten plaats, niet zijnde een woning of een daarbij behorend erf, op te houden zonder tot de dichtstbijzijnde persoon een afstand te houden van ten minste 1,5 meter

2. Het verbod is niet van toepassing:
i. in het openbaar vervoer, overig bedrijfsmatig personenvervoer en vervoer voor privé-doeleinden, voor zover dit vervoer primair de verplaatsing van de ene naar de andere locatie behelst en niet strekt tot het mogelijk maken van recreatie in dat voer- of vaartuig;
Ja, zeg het maar? Ik lees dat sub 2 van artikel 2.2. dus echt stelt: als je recreatief dus van A naar B op weg bent, is er dus wel een verbod?

Of, en ik vroeg het gisteravond over auto maar het geldt dus blijkbaar ook als je een taxi zou bellen om "gezellig" met 3 vrienden naar de stad te gaan; iedereen moet dus een mondkapje op in de taxi van het is recreatief vervoer en in totaal 4 mensen die niet uit hetzelfde huishouden komen?
[...]
Dit geld allemaal niet want het is vrijwillig! Het enige is wel dat een eigenaar van bv een supermarkt je de toegang mag ontzeggen als je hem niet op doet maar ik vermoed dat niet veel eigenaren dat gaan doen.
Die snap ik niet? Je vraagt eerst welke veiligheidsregio het was en daarna doe je de (vrij strikte) uitspraak dat alles vrijwillig is?

Ik vind het vrij "smal" om in een topic over nut & noodzaak van mondkapjes vrij algemene uitspraken te doen als er een hele specifieke (juridische) vraag gesteld wordt door iemand (in dit geval mijzelf).

Anyway, toch nog ideeen of dit invloed heeft op je VOG?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ShininNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:44:
Nut en noodzaak van die gezichtsluiers zijn er niet. Ik doe hem niet op en als een winkelier me weigert is dat natuurlijk prima. Bestel wel online of ga elders :)
Was net in een supermarkt die helemaal opgaat in de mania. Als slechthorende ben je dan helemaal geïsoleerd. Ik liep als een van de weinigen zonder zo'n vies ding rond maar het personeel was dus voor mij onverstaanbaar. Ik heb mijn boodschappen gedaan maar morgen doe ik ze ergens anders.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Denk dat dat wel werkt. Maargoed, dan is voor mij de kosten/baten analyse voor naar de bakker en de slager gaan wel erg negatief aan het worden. Dan komt het brood en het vlees voortaan gewoon bij de AH vandaan.

Bedenk me trouwens; ik stond notabene twee keer in een verder lege winkel :X
Bij andere minder vrijwillige situatie kan het brildragend NL misschien helpen :P Ook al heb ik geen bril, ik probeer zo min mogelijk in winkels te komen (sinds maart) om het gewoon niet op te zoeken.

Nouja lege winkel, personeel stond er wel hoop ik anders komt de politie je wel aflossen :+

Ik moet zeggen dat een winkel als Makro veel fijner voelt deze maanden, alleen al door de grote ruimte die je hebt in gangpaden (als je een pas hebt).

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

De waarheid is consequent, hoe generaliserend ook, daar kan ik weinig aan doen. Maar; schuif maar lekker opzij dat het Nederlandse volk er gewoon een bende van maakt. Ook dat zal wel de schuld van het kabinet zijn zeker?
Ik schuif het niet opzij, maar jij generaliseert wel vaak. Ik maak er persoonlijk geen bende van, maar door jouw woorden voel ik me wel aangesproken alsof ik of andere forumleden dat wel doen. Ik ontken echt niet dat er groepen zijn die de regels aan hun laars lappen en daar baal ik ook net zo van als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

ustinov schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

Kom dan alsjeblieft met die bronnen. Want ik kan ze niet vinden en het RIVM ook niet.
Artikelen als Simple Respiratory Protection—Evaluation of the Filtration Performance of Cloth Masks and Common Fabric Materials Against 20–1000 nm Size Particles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Leg mij eens uit hoe in-vitro studies zich precies verhouden tot het gedrag van mensen in een maatschappij waarin mondkapjes 'verplicht' zijn of sterk aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ik ga inderdaad geen mondkapje dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Want je bent van mening dat we dat coronavirus inmiddels onder bedwang hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Was net in een supermarkt die helemaal opgaat in de mania. Als slechthorende ben je dan helemaal geïsoleerd. Ik liep als een van de weinigen zonder zo'n vies ding rond maar het personeel was dus voor mij onverstaanbaar. Ik heb mijn boodschappen gedaan maar morgen doe ik ze ergens anders.
Praat jij zoveel met het personeel van een supermarkt? Anders dan goedemorgen en tot ziens kom ik 99% van de tijd niet en of ik het antwoord hoor of niet, dat boeit me weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Want je bent van mening dat we dat coronavirus inmiddels onder bedwang hebben?
Of zou hij van mening zijn dat een mondkapje daarbij totaal niet gaat helpen of zelfs averechts? Wat gezien alle bekende gegevens nog niet zo'n heel raar idee is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Fly-guy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Praat jij zoveel met het personeel van een supermarkt? Anders dan goedemorgen en tot ziens kom ik 99% van de tijd niet en of ik het antwoord hoor of niet, dat boeit me weinig.
Deels is het het steeds weer geconfronteerd worden met je isolement. Dat is gewoon vervelend en wordt nu extra benadrukt.
Even vragen waar iets ligt is er nu niet meer bij. Niet dat je dat constant doet maar toch.
Bij de kassa is het nu standaard
[#!@#!!#@] -> nee (zal wel koopzegeltjes zijn)
[$@$@#$@#$@] -> nee (zal wel pluche beertjes spaar actie zijn)
[$@#$@$] -> nee (zal wel bonnetje mee zijn)
[$@#$@#$@#] laat ik mijn pinpas maar bij het apparaat houden en klaar.

Tja, het lukt wel maar plezierig is anders. En dat is dan de prijs voor de schijnveiligheid die enkele anderen graag willen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Kun je uitleggen waarom niet? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Of zou hij van mening zijn dat een mondkapje daarbij totaal niet gaat helpen of zelfs averechts? Wat gezien alle bekende gegevens nog niet zo'n heel raar idee is.
Ik heb geen idee wat hij bedoelt. Hij kiest ervoor een oneliner neer te plempen zonder daarbij enige nuancering aan te brengen.

En @Laguna liket jouw reactie. Hij heeft mijn reactie dus wel gelezen maar besloten zijn oneliner niet verder te nuanceren. Ik ga er dus vanuit dat hij zijn woorden bedoelt zoals ze daar staan. Dus ik zie vooralsnog geen enkele reden mijn vraag anders te stellen.

Dus @Laguna, je bent niet van plan een mondkapje te dragen omdat je vindt dat we corona al onder de knie hebben?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 01-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Ik schuif het niet opzij, maar jij generaliseert wel vaak. Ik maak er persoonlijk geen bende van, maar door jouw woorden voel ik me wel aangesproken alsof ik of andere forumleden dat wel doen. Ik ontken echt niet dat er groepen zijn die de regels aan hun laars lappen en daar baal ik ook net zo van als jij.
Tsjah, ik kan er niets anders van maken dat we er met zijn allen een bende van hebben gemaakt de afgelopen tijd. De vier basis maatregelen zijn echt niet zo heel erg moeilijk, maar we doen blijkbaar niks anders dan erover zeuren, de randen opzoeken en het bagatelliseren. Met als gevolg dat 'we' nu weer een onzinnige additionele maatregel hebben, en tegen een verdere beperking aan zitten te hikken. Dus vandaar; Nederland bedankt! Behalve iedereen op GoT natuurlijk :>

@Ankona Online boodschappen doen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Vreemd dat het nu wel "verplicht" word, maar ten tijde van de eerste uitbraak niet.
Dit is hetzelfde al toen ze in maart de scholen sloten: gezwicht voor de publieke opinie.
Terwijl men in politiek den haag altijd de mond vol heeft van het "feit" dat men beslissingen neemt op basis van wetenschappelijk bewijs. Uhhuh....
Blijkbaar word er weer, of is dat nog steeds?, geregeerd vanuit de onderbuik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShellGhost schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:38:
Vreemd dat het nu wel "verplicht" word, maar ten tijde van de eerste uitbraak niet.
Dit is hetzelfde al toen ze in maart de scholen sloten: gezwicht voor de publieke opinie.
Terwijl men in politiek den haag altijd de mond vol heeft van het "feit" dat men beslissingen neemt op basis van wetenschappelijk bewijs. Uhhuh....
Nee hoor, dat is niet hetzelfde. In maart was nog niet bekend dat kinderen nauwelijks een rol spelen bij de verspreiding. Voortschrijdend inzicht, heet dat.

En je weet zo te lezen nog steeds niet dat het coronavirus een nieuw virus is waarvan ze in het begin nog niet wisten hoe het zich zou gedragen? Dat verbaast me, want al dit soort informatie is uit den treure op het nieuws geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@FirePuma142 @Anoniem: 1031525 dat had ik al toegelicht, dus als je wilt weten waarom lees dan maar alles terug wat er gezegd is.

Tevens ga ik m'n ouders waarschuwen. Dat indien ze mondkapjes gaan gebruiken, ze dit wel heel zorgvuldig gaan doen, zodat ze niet zichzelf besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:42:
@FirePuma142 @Anoniem: 1031525 dat had ik al toegelicht, dus als je wilt weten waarom lees dan maar alles terug wat er gezegd is.

Tevens ga ik m'n ouders waarschuwen. Dat indien ze mondkapjes gaan gebruiken, ze dit wel heel zorgvuldig gaan doen, zodat ze niet zichzelf besmetten.
Ik zie aan je oneliner nog niet echt een reden om meer interesse te hebben in jouw mening over dit onderwerp

Ook je falende kennis van wetenschap doen mij nog niet echt interesse krijgen in je mening: je kunt jezelf namelijk niet besmetten...

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 01-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Nee hoor, dat is niet hetzelfde. In maart was nog niet bekend dat kinderen nauwelijks een rol spelen bij de verspreiding. Voortschrijdend inzicht, heet dat.

En je weet zo te lezen nog steeds niet dat het coronavirus een nieuw virus is waarvan ze in het begin nog niet wisten hoe het zich zou gedragen? Dat verbaast me, want al dit soort informatie is uit den treure op het nieuws geweest...
Voortschrijdend inzicht is net zo'n dooddoener als een godwin.
Er werd in Maart ook luidkeels geroepen om een verplichting op mondkapjes. Toen vond men dat niet nodig omdat er geen bewijs was dat die dingen zouden helpen en men ook bang was dat averechts zou werken.

Daarbij was er van de week of vorige week ook in het nieuws dat de mensen die nu in het ziekenhuis terecht komen beter te behandelen zijn omdat de symptomen milder zijn. Wat deze drastische stap nog minder duidelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Dat was in maart dus wel bekend, later kon dat nog nadrukkelijker met meer data onderbouwd worden. Daarom werden in maart in eerste instantie de scholen ook niet gesloten maar pas toen te veel ouders en leerkrachten gingen muiten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ShellGhost schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Voortschrijdend inzicht is net zo'n dooddoener als een godwin.
Sorry man, ik ben hierna gestopt met lezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Sorry man, ik ben hierna gestopt met lezen...
Top. Ik was bij jouw post ook vrij snel klaar. Kunnen we elkaar een hand geven.
Ow wacht, dat mag niet meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShellGhost schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:38:
En als klap op de vuurpijl krijgt nu het kabinet het verwijt dat het nut van de mondkapjes beter moet worden toegelicht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:42:

Daar haal ik alleen uit dat je blijkbaar jezelf niet vertrouwt als het gaat om correct gebruik en ze daarom niet wil dragen. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ankona schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Dat was in maart dus wel bekend, later kon dat nog nadrukkelijker met meer data onderbouwd worden. Daarom werden in maart in eerste instantie de scholen ook niet gesloten maar pas toen te veel ouders en leerkrachten gingen muiten.
Ziehier een artikel uit april 2020:

Nog steeds onderzoek naar besmettelijkheid kinderen, 'koorts niet karakteristiek' - https://nos.nl/l/2331144

In april was nog steeds niet bekend wat de rol van kinderen bij de verspreiding van corona was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

FirePuma142 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Daar haal ik alleen uit dat je blijkbaar jezelf niet vertrouwt als het gaat om correct gebruik en ze daarom niet wil dragen. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd apart.
Dan lees je niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*Knip*, Kibbelen heeft weinig meerwaarde

[ Voor 86% gewijzigd door Zeehond op 01-10-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[ Voor 88% gewijzigd door Zeehond op 01-10-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[ Voor 138% gewijzigd door Zeehond op 01-10-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

En als klap op de vuurpijl krijgt nu het kabinet het verwijt dat het nut van de mondkapjes beter moet worden toegelicht 8)7
Dat mogen ze idd wel eens doen. Duidelijk maken dat het nut nihil is, dat is precies wat de kamer vraagt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

michael3 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:31:
[...]

Er is geen verplichting maar slechts een advies, daar zit wel een groot verschil in.
En dat advies geldt alleen voor openbare binnen ruimtes.
Echt? Het is inmiddels tijd voor ronde twee.

Steeds meer stemmen in Tweede Kamer voor mondkapjesplicht

Hellend vlak, here we go! Ik hoop dat iedereen goeie remmen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Stoney3K schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Echt? Het is inmiddels tijd voor ronde twee.

Steeds meer stemmen in Tweede Kamer voor mondkapjesplicht

Hellend vlak, here we go! Ik hoop dat iedereen goeie remmen heeft.
Dat is een bericht van dinsdag, debat heeft gister al plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 10:36
ZieMaar! schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:36:
[...]

Aan de ene kant zorgelijk en aan de andere kant ook te begrijpen. Rationeel zijn er, volgens de Nederlandse experts, geen redenen om het bovenop de huidige maatregelen in te voeren, maar toch wil een grote groep het, net als toentertijd met de basisscholen.

Het lastige is dat we met allerlei aanvullende maatregelen én het mondkapje de curve wel gaan keren. In de publieke opinie heeft het mondkapje dat straks waarschijnlijk vooral gedaan en is het voor hun een bevestiging van het feit dat het rivm niet deugt. Dus op de langere termijn verlies je draagvlak, waar je dat nu even wint.

[...]

Ik weet niet exact wat ze bij de formule 1 dragen, maar ik heb ook zo’n mondkapje wat van een soort duik pak materiaal gemaakt lijkt te zijn. Werkt prima, niet heel warm en ademt prima. Je kan hem ook heel makkelijk wassen (maar dat zal voor de meerderheid niet echt doorslaggevend zijn).

Algemene vraag: ik ben zelf geen voorstander van mondkapjes maar ben van plan het advies wel te volgen. Wat verwachten jullie? Ergens willen veel mensen mondkapjes, of dan toch vooral bij anderen? Het zorgt er bij mij wel voor dat ik (nog) minder winkels zal bezoeken.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het gebruik snel went, en dat het ook niet echt heel vervelend is, zeker voor relatief korte momenten als een winkelbezoek. Of mensen zich dan ook het advies aantrekken? Dat is denk ik heel erg afhankelijk van de beheerders van de publieke plaatsen. Als een winkelier een bord bij de deur zet met het verzoek een mondkapje op te zetten, dan zullen de meeste mensen dat ook doen. Je hebt altijd horken die het dan niet doen, maar die paar springen er zodanig uit dat de opinie van het grote publiek over dat soort mensen er niet beter op zal worden. Mijn ervaring in een land waar ons advies zelfs een plicht is (Italië), is dat iedereen zich er aan houdt. Nu was Italië natuurlijk wel zwaarder getroffen en is de Nederlander van nature eigenwijs, maar ik ben er wel positief over (let wel: niet over het nut, gestoeld op ervaringen in hetzelfde land). We zijn een volgzamer volkje dan we denken, kijk maar hoe goed we ons hielden aan de regels tijdens de eerst golf (na die golf echter...).

Het verhaal over de bril hierboven kan ik ook beamen. Weliswaar met een zonnebril... *kijkt naar buiten* en die heb ik voorlopig gelukkig niet meer nodig. Maar voor brildragers zal dit lastig worden, hoewel ik wel het idee had dat na een minuutje het effect minder wordt (ben geen brildrager, dus geen idee of dat aan de glazen ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het gebruik snel went, en dat het ook niet echt heel vervelend is, zeker voor relatief korte momenten als een winkelbezoek. Of mensen zich dan ook het advies aantrekken? Dat is denk ik heel erg afhankelijk van de beheerders van de publieke plaatsen. Als een winkelier een bord bij de deur zet met het verzoek een mondkapje op te zetten, dan zullen de meeste mensen dat ook doen. Je hebt altijd horken die het dan niet doen, maar die paar springen er zodanig uit dat de opinie van het grote publiek over dat soort mensen er niet beter op zal worden. Mijn ervaring in een land waar ons advies zelfs een plicht is (Italië), is dat iedereen zich er aan houdt. Nu was Italië natuurlijk wel zwaarder getroffen en is de Nederlander van nature eigenwijs, maar ik ben er wel positief over (let wel: niet over het nut, gestoeld op ervaringen in hetzelfde land). We zijn een volgzamer volkje dan we denken, kijk maar hoe goed we ons hielden aan de regels tijdens de eerst golf (na die golf echter...).

Het verhaal over de bril hierboven kan ik ook beamen. Weliswaar met een zonnebril... *kijkt naar buiten* en die heb ik voorlopig gelukkig niet meer nodig. Maar voor brildragers zal dit lastig worden, hoewel ik wel het idee had dat na een minuutje het effect minder wordt (ben geen brildrager, dus geen idee of dat aan de glazen ligt).
Voordeel van mondkapjes binnen verplichten is mogelijk ook dat mensen minder lang in de winkel blijven fun-shoppen omdat zo'n mondkapje niet het toppunt van comfortabel is.
Win-win.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Voordeel van mondkapjes binnen verplichten is mogelijk ook dat mensen minder lang in de winkel blijven fun-shoppen omdat zo'n mondkapje niet het toppunt van comfortabel is.
Win-win.
Win-win voor iedereen behalve de middenstand dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
YakuzA schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Win-win.
Zou kunnen. Of dat een win-win is? Ligt eraan aan wie je het vraagt. De winkelier zal er anders over denken.

Dat draagcomfort went snel. Zoals gezegd, begin september heb ik drie films per dag zitten kijken met zo'n ding op (niet-medische wegwerpdingen), en de eerste dagen was het best vervelend, maar aan het eind van de week boeide het allemaal niet zoveel meer. Wat me wel opvalt: je gaat meer eten, want dat is een excuus om hem even af te zetten :P. Maar goed, ik zat in een situatie waarin ik hem soms vier uur achter elkaar op moest houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

In de supermarkt waar je langer bent verdwijnt die mist inderdaad vanzelf.
Maar naar voorbeeld vanmorgen het was buiten 14 graden, binnen 20, enorm vochtig. Was 5 minuten in de bakker en 5 minuten in de slager. Heb letterlijk niks gezien. En met -5,5 zet je die bril ook niet even af.

Draagcomfort interesseert me, zeker voor die korte duur, echt helemaal niks overigens. En het is ook echt geen onwil. Wat moet dat moet...

Ik probeer het mondkapje volgende week nog een keer, hopende dat ik de bovenkant beter afgesloten krijg, maar als dat niet werkt, is het voorlopig helemaal klaar met de winkelbezoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2020 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
Als het betekent dat mensen verder weg blijven van me (wat ze al zouden moeten doen) als ik juist geen mondkapje draag is het nog meer win-win.

Kan ik ook weer deo gebruiken. >:) j/k

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Maar naar voorbeeld vanmorgen het was buiten 14 graden, binnen 20, enorm vochtig. Was 5 minuten in de bakker en 5 minuten in de slager. Heb letterlijk niks gezien.

Draagcomfort interesseert me, zeker voor die korte duur, echt helemaal niks overigens. En het is ook echt geen onwil. Wat moet dat moet...

Ik probeer het mondkapje volgende week nog een keer, hopende dat ik de bovenkant beter afgesloten krijg, maar als dat niet werkt, is het voorlopig helemaal klaar met de winkelbezoeken.
Bij mij hielp het als ik het kapje laag op het puntje van de neus zette (dus nog wel de neusgaten afgedekt uiteraard), maar dat zal ook afhanklijk zijn van de grootte van de glazen. Mijn zonnebril is een model als deze.

Bij mij was het 30 graden, dat maakt ook verschil (en binnen had ik hem uiteraard niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Stoney3K schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Leg mij eens uit hoe in-vitro studies zich precies verhouden tot het gedrag van mensen in een maatschappij waarin mondkapjes 'verplicht' zijn of sterk aangeraden?
Dat was niet waar een bron om werd gevraagd. Er werd een bron gevraagd voor het volgende:
[...]

Daarnaast zijn er genoeg bronnen die meer dan genoeg aanwijzingen hebben dat niet-medische maskers wel degelijk iets doen.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Maar naar voorbeeld vanmorgen het was buiten 14 graden, binnen 20, enorm vochtig. Was 5 minuten in de bakker en 5 minuten in de slager. Heb letterlijk niks gezien. En met -5,5 zet je die bril ook niet even af.
Lag dit aan het masker of gewoon aan het van buiten naar binnen treden? Hoewel het niet vaak voorkomt heb ik wel eens (pre-coronacrisis, maskerloos) gehad dat toen ik van buiten kwam een tijdje niets zag omdat m'n bril direct besloeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:00

StM

Het zal vast iets doen als je lekker dicht op elkaar kruipt, je kan ook gewoon afstand (waarbij ik 1.5m als absoluut minimum zie) houden...

Kunnen we niet als regel instellen dat ik je knock-out mag slaan als je terwijl ik mij niet verplaats je binnen mijn arm lengte komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RayNbow schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Lag dit aan het masker of gewoon aan het van buiten naar binnen treden? Hoewel het niet vaak voorkomt heb ik wel eens (pre-coronacrisis, maskerloos) gehad dat toen ik van buiten kwam een tijdje niets zag omdat m'n bril direct besloeg.
Combinatie uiteraard... Maarja, zoals ik zei; supermarkt kom ik niet in, dus blijft het bij mij bij een kort bezoek aan de slager en de bakker. Tegen de tijd dat het minder wordt, ben ik de winkel alweer uit.

Overigens aardige opmerking van Andreas Voss:
https://www.nu.nl/283469/...wee-weken-effect-weg.html

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ustinov schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

Ok, deze bijvoorbeeld: https://www.seattletimes....ting-against-coronavirus/

Netjes een onderzoek van een goed aangeschreven universiteit waarin aangetoond wordt dat zelfs zelfgemaakte maskers een positive bijdrage leveren bij het filteren van besmette spetters. En dan zijn de mondkapjes die je hier overal kan kopen nog een stuk waterdichter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Ik heb geen idee wat hij bedoelt. Hij kiest ervoor een oneliner neer te plempen zonder daarbij enige nuancering aan te brengen.

En @Laguna liket jouw reactie. Hij heeft mijn reactie dus wel gelezen maar besloten zijn oneliner niet verder te nuanceren. Ik ga er dus vanuit dat hij zijn woorden bedoelt zoals ze daar staan. Dus ik zie vooralsnog geen enkele reden mijn vraag anders te stellen.
Het lijkt me dat dat aangeeft dat wat ik zeg zijn standpunt is. Dat is nl. ook wat ik uit zijn berichten haal.
Dus @Laguna, je bent niet van plan een mondkapje te dragen omdat je vindt dat we corona al onder de knie hebben?
Heel eerlijk gezegd zou ik ook geen fatsoenlijk antwoord geven als je vragen op zo'n manier gaat stellen. Vraag dan simpelweg waarom hij geen mondkapje wil dragen. Je weet nl. zelf ook best dat de reden niet is dat corona onder controle is. En als je de moeite neemt om even eerdere replies te lezen weet je het antwoord op je vraag al, niet te vergeten dat ik dat antwoord ook al heb gegeven.
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Wat is daar raar aan? Als iemand mij eerst een half jaar lang verteld dat een bep. maatregel onzinnig is en zelfs averechts werkt, en het dan plotseling aan gaat raden wil ik wel weten waarom. Er moet een reden zijn waarom het plotseling van ongewenst naar zeer gewenst is gegaan. Ik zou die reden wel eens willen weten. Ik krijg nl. het idee dat de voornaamste reden de publieke druk is geweest ipv hernieuwde inzichten.
FirePuma142 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ik zie dat minstens 3/4 van de mensen die ik tegenkom met een mondkapje deze verkeerd dragen en omdoen. B.v. regelmatig met de handen het kapje goed doen waarbij ze hem zowel aan de binnen- als buitenkant vast houden. Zodra het kan gaat het mondkapje over het voorhoofd of juist over de kin, regelmatig wordt de neus niet bedekt etc.
Dus nee, ik vind dat niet zo apart. Ik vind het eerder apart dat jij denkt dat mensen ze wel correct zullen gebruiken.

Dus tja, ik zal best een mondkapje dragen in de winkel. En dan vooral omdat anderen dat schijnbaar fijn vinden en ik er geen enkel probleem mee heb om anderen een plezier te doen. Maar ik denk ook dat het een maatregel is die totaal niets bij gaat dragen. Zoals ik al zei, als het ook maar enigszins zou werken, waarom zijn de griepgolven in Aziatische landen net zo erg als hier? En dat zijn mensen die die dingen vaak dragen en er dus bekend mee zouden moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Wat is daar raar aan? Als iemand mij eerst een half jaar lang verteld dat een bep. maatregel onzinnig is en zelfs averechts werkt, en het dan plotseling aan gaat raden wil ik wel weten waarom. Er moet een reden zijn waarom het plotseling van ongewenst naar zeer gewenst is gegaan. Ik zou die reden wel eens willen weten. Ik krijg nl. het idee dat de voornaamste reden de publieke druk is geweest ipv hernieuwde inzichten.
Publieke druk? Ja en druk vanuit oppositie en burgemeesters...

Dus waarom nu wel? Blijkbaar vinden we een symbolische maatregel democratisch gezien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
NMe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Ok, deze bijvoorbeeld: https://www.seattletimes....ting-against-coronavirus/

Netjes een onderzoek van een goed aangeschreven universiteit waarin aangetoond wordt dat zelfs zelfgemaakte maskers een positive bijdrage leveren bij het filteren van besmette spetters. En dan zijn de mondkapjes die je hier overal kan kopen nog een stuk waterdichter...
Wederom een test waarbij ze recht naar voren niezen en dan gaan kijken hoe effectief er iets voor houden is. Alleen is er helemaal niemand die recht naar voren niest richting iemand anders (voor Covid was dat ook al niet zo heel gewenst trouwens). Laat eens zien wat er gebeurt als je naar beneden niest en dan een mondkapje ervoor houdt.

En voor hierboven, als je bril echt beslaat heb je het kapje verkeerd op. Die moet nl. vooral bij je neus goed aansluiten (vandaar ook de versteviging daar) waardoor de lucht vooral naar beneden eruit gaat. Gaat er veel lucht naar boven blaas je de lucht dus juist hoger de lucht in wat juist niet de bedoeling is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Publieke druk? Ja en druk vanuit oppositie en burgemeesters...

Dus waarom nu wel? Blijkbaar vinden we een symbolische maatregel democratisch gezien nodig.
Dan zou ik dat graag horen bij het invoeren. Naar mijn idee is de grote discussie over mondkapjes nl. vooral ontstaan doordat de regering zelf stug bleef volhouden dat het averechts zou werken. Hadden ze gelijk gezegd dat het kan helpen, maar voor nu alleen in de zorg gebruikt ging worden, had je nu een veel groter draagvlak gehad.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

redwing schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Wederom een test waarbij ze recht naar voren niezen en dan gaan kijken hoe effectief er iets voor houden is. Alleen is er helemaal niemand die recht naar voren niest richting iemand anders (voor Covid was dat ook al niet zo heel gewenst trouwens). Laat eens zien wat er gebeurt als je naar beneden niest en dan een mondkapje ervoor houdt.
Wat maakt dat uit? Die test toont aan dat het in de lucht zwevende druppels tot op zekere hoogte tegenhoudt. Dat masker zal het niet boeien waar die druppel precies vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:07
Zoals ik al zei, als het ook maar enigszins zou werken, waarom zijn de griepgolven in Aziatische landen net zo erg als hier? En dat zijn mensen die die dingen vaak dragen en er dus bekend mee zouden moeten zijn.
Omdat ze daar gedragen worden bij symptomen. Het hele idee nu is juist gericht om asympotomatische besmetting te remmen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie dat minstens 3/4 van de mensen die ik tegenkom met een mondkapje deze verkeerd dragen en omdoen. B.v. regelmatig met de handen het kapje goed doen waarbij ze hem zowel aan de binnen- als buitenkant vast houden. Zodra het kan gaat het mondkapje over het voorhoofd of juist over de kin, regelmatig wordt de neus niet bedekt etc.
Dus nee, ik vind dat niet zo apart. Ik vind het eerder apart dat jij denkt dat mensen ze wel correct zullen gebruiken.
We begrijpen elkaar niet. Als onjuist gebruik de reden is dat je zelf geen mondkapje wil dragen, is dat vreemd omdat je klaarblijkelijk wel weet hoe het moet maar daar geen goed gevolg aan kunt geven.

Ik heb nog even teruggebladerd en blijkbaar vindt @Laguna dat een mondkapje met inachtneming van 1,5 meter 0 zin heeft. Daar ben ik het niet mee oneens, maar ik ben nog geen supermarkt, bouwmarkt of andere winkel tegengekomen waar die 1,5 meter correct wordt nageleefd en ik kom er nauwelijks. Ergo, de beoogde winst zit hem binnen die 1,5 meter en niet daar buiten.

Laat die 1,5 meter afstand nu net iets zijn dat je niet volledig zelf in de hand hebt als je door noodzaak ergens binnen bent. Het is een illusie dat dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

FirePuma142 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

We begrijpen elkaar niet. Als onjuist gebruik de reden is dat je zelf geen mondkapje wil dragen, is dat vreemd omdat je klaarblijkelijk wel weet hoe het moet maar daar geen goed gevolg aan kunt geven.
Tenzij je overal een rugzak vol met mondkapjes, handschoenen én een wasbak mee naartoe neemt, is 'juist gebruik' naar medische normen voor mondkapjes gewoon niet te doen in het openbaar. Daarvoor zijn die dingen ook echt niet gemaakt.

Maar als het puur gaat om beschermen van anderen, dan is dat ook niet nodig, alleen dat je iets voor je mond en neus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

MAX3400 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

+

[...]

Ja, zeg het maar? Ik lees dat sub 2 van artikel 2.2. dus echt stelt: als je recreatief dus van A naar B op weg bent, is er dus wel een verbod?

Of, en ik vroeg het gisteravond over auto maar het geldt dus blijkbaar ook als je een taxi zou bellen om "gezellig" met 3 vrienden naar de stad te gaan; iedereen moet dus een mondkapje op in de taxi van het is recreatief vervoer en in totaal 4 mensen die niet uit hetzelfde huishouden komen?
Dit gaat toch niet over mondkapjes maar over 1,5m? In die zin heeft dat dus niks met mondkapjes te maken en hoort het niet thuis in dit topic. Je moet die twee maatregelen los van elkaar zien.
[...]

Die snap ik niet? Je vraagt eerst welke veiligheidsregio het was en daarna doe je de (vrij strikte) uitspraak dat alles vrijwillig is?

Ik vind het vrij "smal" om in een topic over nut & noodzaak van mondkapjes vrij algemene uitspraken te doen als er een hele specifieke (juridische) vraag gesteld wordt door iemand (in dit geval mijzelf).

Anyway, toch nog ideeen of dit invloed heeft op je VOG?
Dat vrijwillig sloeg natuurlijk op mondkapjes en niet de 1,5m waar wel een boete op staat officieel gezien. Nogmaals, ik reageerde alleen op de mondkapjes aangezien we in het mondkapjes topic zitten ;)

Mocht je een boete en aantekening strafblad krijgen voor die 1,5m dan kan het in uiterste gevallen inderdad een invloed hebben bij een sollicitatie maar:
- bij een vog kijken ze ook altijd op welk vakgebied het betrekking heeft dus in de meeste gevallen maakt het niks uit
- Ze willen sowieso het boetebedrag verlagen en daardoor krijg je ook geen aantekening meer en is het helemaal niet meer relevant voor je vog meer.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gws24 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dat vrijwillig sloeg natuurlijk op mondkapjes en niet de 1,5m waar wel een boete op staat officieel gezien. Nogmaals, ik reageerde alleen op de mondkapjes aangezien we in het mondkapjes topic zitten ;)

Mocht je een boete en aantekening strafblad krijgen voor die 1,5m dan kan het in uiterste gevallen inderdad een invloed hebben bij een sollicitatie maar:
- bij een vog kijken ze ook altijd op welk vakgebied het betrekking heeft dus in de meeste gevallen maakt het niks uit
- Ze willen sowieso het boetebedrag verlagen en daardoor krijg je ook geen aantekening meer en is het helemaal niet meer relevant voor je vog meer.
Het ging in dit geval dus om een boete + aantekening voor het niet dragen van een mondkapje in de auto, wat in bepaalde veiligheidsregio's blijkbaar nog geldt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Dat niet-medische mondkapjes in theorie kunnen helpen dat zal ik niet ontkennen. Alleen gaat die vlieger alleen op bij het correct gebruik, dus regelmatig vernieuwen of wassen en bovenal het gedeelte wat voor je mond/neus zit niet aanraken met niet ontsmette handen anders loop je het risico virusdeeltjes in te ademen. Daar zie ik het dus misgaan en die zorgen worden wat mij betreft te weinig gedeeld. Er wordt ook geen enkele uitleg gegeven over het correct gebruik van mondkapjes. Zelfs Rutte pakt op camera z'n opgevouwen wegwerpmondkapje uit z'n broekzak met z'n handen. Ik ben benieuwd of men hier vrijdag om 18 uur met het precieze advies wel wat over gaat zeggen.

Samenvattend: met het dragen van een niet-medisch mondkapje wordt de kans dat je iemand anders ongemerkt besmet kleiner (ook al was die kans al zeer beperkt). Tegelijkertijd wordt door onjuist gebruik de kans juist groter dat mensen zichzelf besmetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

St@m

@ Your Service

[...]

Ik heb nog even teruggebladerd en blijkbaar vindt @Laguna dat een mondkapje met inachtneming van 1,5 meter 0 zin heeft. Daar ben ik het niet mee oneens, maar ik ben nog geen supermarkt, bouwmarkt of andere winkel tegengekomen waar die 1,5 meter correct wordt nageleefd en ik kom er nauwelijks. Ergo, de beoogde winst zit hem binnen die 1,5 meter en niet daar buiten.

Laat die 1,5 meter afstand nu net iets zijn dat je niet volledig zelf in de hand hebt als je door noodzaak ergens binnen bent. Het is een illusie dat dat wel kan.
Maar geloof jij in besmettingen bij het vluchtig passeren van mensen op minder dan 1.5 meter? Zoals gebeurd in de supermarkt of de bouwmarkt? Ik niet. Het is niet voor niets dat BCO pas begint bij >15min op <1.5 meter.

Edit: Ja, kom maar met de uitzondering die iedereen op Tweakers meemaakt dat mensen constant in je nek staan te hijgen, vol in je gezicht niezen en uitgebreid staan te hoesten over de paprika's. Nou, dat gebeurt in de supermarkten waar ik kom in ieder geval niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 01-10-2020 11:31 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
Tegelijkertijd wordt door onjuist gebruik de kans juist groter dat mensen zichzelf besmetten.
Mondkapjes hebben sowieso eigenlijk alleen nut voor mensen die (ongemerkt) besmet zijn en daardoor geen anderen besmetten. Van 'jezelf besmetten' is dus geen sprake.

Om het inademen van virusdeeltjes van anderen tegen te houden en dus jezelf te beschermen, heeft een mondkapje totaal geen nut tenzij het een FFP2 masker is. En alleen dan moet je de juiste procedures hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Stoney3K schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Het ging in dit geval dus om een boete + aantekening voor het niet dragen van een mondkapje in de auto, wat in bepaalde veiligheidsregio's blijkbaar nog geldt.
Ik denk dat ik zijn reactie dan verkeerd heb geinterpreteerd want hij zegt origineel:
Ondanks dat er een (recent) dringend advies is voor het gebruik van mondkapjes op bepaalde plekken; er geldt in bepaalde veiligheidsregio's sowieso een plicht (en dus controleerbaar) om in bepaalde situaties zoals met vreemden in de auto per definitie mondkapjes te dragen.
Dat staat alleen niet in het stukje dat hij quote van de regels van die regio ;) . Ik denk nu dat hij doelt op de verplichting in OV en dat je bv ook in busjes 1,5m moest aanhouden maar volgens mij is er nooit een regel geweest voor niet-ov dat je de 1,5m mocht verbreken als je maar een mondkapje droeg. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Nu ook dringend advies voor mondkapjes op middelbare scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

autje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:37:
Nu ook dringend advies voor mondkapjes op middelbare scholen.
Dat was zo ongeveer de enige optie waar ik juist mondkapjes zou invoeren. Haha.
Maar goed, ik heb er geen verstand van he :P

Edit: Kan het overigens niet terugvinden, waar heb je het vandaan?

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 01-10-2020 11:40 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
St@m schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Dat was zo ongeveer de enige optie waar ik juist mondkapjes zou invoeren. Haha.
Maar goed, ik heb er geen verstand van he :P

Edit: Kan het overigens niet terugvinden, waar heb je het vandaan?
Van de NOS app die me net een push notification stuurt :P. Maar hier staat het inmiddels ook.

Overigens zou ik universiteiten daar graag aan toevoegen.

[ Voor 13% gewijzigd door autje op 01-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

autje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Van de NOS app die me net een push notification stuurt :P. Maar hier staat het inmiddels ook.

Voor de lessen zou het advies niet gelden.
8)7 ik zei het al eerder.. wat een beleid..
In de klaslokalen is het inderdaad niet mogelijk om corona op te lopen. Dat kan alleen in de aula of op de gang. /s
TIGER1125 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

En hoe gaat dat werken dan? Krijgen ze bij iedere lokaal wisseling een nieuw mondkapje van school? Of gaan ze het mondkapje dat ze in de bus ook al op hadden telkens op en af doen?
De vraag stellen is hem beantwoorden toch?

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 01-10-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:31
Voor middelbare scholen komt er een dringend advies om een mondkapje te dragen. Volgens verschillende bronnen krijgen leerlingen het advies in de gangen, de aula en de kantine een mondkapje op te zetten. Voor de lessen zou het advies niet gelden.

https://nos.nl/artikel/23...p-middelbare-scholen.html
En hoe gaat dat werken dan?

Krijgen ze bij iedere lokaal wisseling een nieuw mondkapje van school? Of gaan ze het mondkapje dat ze in de bus ook al op hadden telkens op en af doen?

Zoals St@m hierboven gezegd, eventuele verspreiding in de les is dus niet mogelijk? Heb even geen beeld van hoe de klassen inrichting nu is v.w.b. anderhalve meter of iets dergelijks?

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 01-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:44
autje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Vreemd, ik kreeg nog een waarschuwing wegens stemmingmakerij vorige week toen ik opperde dat scholen ook gewoon besmettingshaarden waren. En nu ineens mondkapjes.... Wat kan de wereld toch veranderen in een week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laguna schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
Dat niet-medische mondkapjes in theorie kunnen helpen dat zal ik niet ontkennen. Alleen gaat die vlieger alleen op bij het correct gebruik, dus regelmatig vernieuwen of wassen en bovenal het gedeelte wat voor je mond/neus zit niet aanraken met niet ontsmette handen anders loop je het risico virusdeeltjes in te ademen. Daar zie ik het dus misgaan en die zorgen worden wat mij betreft te weinig gedeeld. Er wordt ook geen enkele uitleg gegeven over het correct gebruik van mondkapjes. Zelfs Rutte pakt op camera z'n opgevouwen wegwerpmondkapje uit z'n broekzak met z'n handen. Ik ben benieuwd of men hier vrijdag om 18 uur met het precieze advies wel wat over gaat zeggen.

Samenvattend: met het dragen van een niet-medisch mondkapje wordt de kans dat je iemand anders ongemerkt besmet kleiner (ook al was die kans al zeer beperkt). Tegelijkertijd wordt door onjuist gebruik de kans juist groter dat mensen zichzelf besmetten.
Huh, de hele discussie is dat het kabinet/RIVM daar precies al 7 maanden over praat dat het verkeerd gebruik van mondkapjes waarschijnlijk is, omdat er weinig mensen zijn die exact weten hoe ze een mondkapje correct kunnen gebruiken.
Hoe kan dat ooit 'te weinig' gedeeld zijn?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
NMe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Wat maakt dat uit? Die test toont aan dat het in de lucht zwevende druppels tot op zekere hoogte tegenhoudt. Dat masker zal het niet boeien waar die druppel precies vandaan komt...
Als de druppels ipv naar beneden door het masker juist naar voren gaan (omdat b.v. in de praktijk bij veel mensen bij de neus het kapje open staat) verspreid je het juist meer. Ik zie liever een hoop virusdeeltjes op de grond dan in de lucht. Juist als je luchtstromen wilt bekijken kunnen kleine aanpassingen grote verschillen maken. je moet de test dus wel op dezelfde manier doen als de praktijk.
Semyon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:00:
[...]
Omdat ze daar gedragen worden bij symptomen. Het hele idee nu is juist gericht om asympotomatische besmetting te remmen.
Nee, ik heb zelf in Z-Korea gewoond en daar loopt zeker de helft van de mensen met een mondkapje tijdens het griepseizoen. Ook degenen die geen klachten hebben. Ook asymptomatische besmetting zou daardoor al een stuk minder moeten zijn.
[...]
Je draagt een kapje vooral om anderen niet te besemetten. Als die andere hun kapje niet goed opdoen en daardoor anderen besmetten, wat voegt het dan toe als ik hem wel goed opdoe? Uiteindelijk wordt ik nog door die mensen besmet.

Klopt, maar de impact daarvan ga je kleiner proberen te maken door iets wat je ook weer niet in de hand hebt. Als ik naar de supermarkt ga, probeer ik 1.5m afstand te houden. Dat lukt niet door anderen. Daarom gaan we mondkapjes verplichten, maar ook dat helpt weer niet door diezelfde anderen. Ik zie de winst dus niet zo.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

TIGER1125 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

En hoe gaat dat werken dan?

Krijgen ze bij iedere lokaal wisseling een nieuw mondkapje van school? Of gaan ze het mondkapje dat ze in de bus ook al op hadden telkens op en af doen?

Zoals St@m hierboven gezegd, eventuele verspreiding in de les is dus niet mogelijk? Heb even geen beeld van hoe de klassen inrichting nu is v.w.b. anderhalve meter of iets dergelijks?
Gewoon zoals het altijd al was. 1.5 meter is losgelaten voor leerlingen in het VO. Alleen tot de leerkracht wordt anderhalve meter afstand gehouden (maar dat was natuurlijk altijd al gewenst ;)

Bronnetje: https://www.vo-raad.nl/ar...holen-na-de-zomervakantie

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 01-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Vreemd, ik kreeg nog een waarschuwing wegens stemmingmakerij vorige week toen ik opperde dat scholen ook gewoon besmettingshaarden waren. En nu ineens mondkapjes.... Wat kan de wereld toch veranderen in een week ;)
Tja, alle cijfers zeggen dat het geen besmettingshaarden zijn. Wederom een niet onderbouwde maatregel genomen met onderbuikgevoel. Dit is puur om de mensen blij te maken, maar functioneel is het compleet niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 15:51 ]

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum ~[COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. ~[AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.