Toon posts:

Het nut en de noodzaak van mondkapjes

Pagina: 1
Acties:
  • 87.000 views

Onderwerpen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Apache4u schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:49:
Ik heb hier vaker gelezen dat het verplichten tot dragen van een mondneusmasker in strijd zou zijn met de grondwet in Nederland. ik vraag me dus al een tijdje af waarin de Nederlandse grondwet afwijkt van die van andere West-Europese democratieën die zo'n masker wel verplicht hebben gesteld..
Deze kwam toevallig net langs op Twitter:

Een persiflage, NewsThump is als de Onion en de Speld. Voor hen die Magna Carta niet kennen, dat was Koning John van Engeland (de Prince John uit Robin Hood) die ruzie had met de adel en in dat document iets afsprak met 25 baronnen in 1215 (en waarvan hij heel snel weer alles terugtrok, de Paus liet zeggen dat het nul en niets waard was, etc), die nu door allerlei mensen wordt aangeroepen als zijnde de reden dat hun grondwettelijke rechten worden aangetast. Zo ook met allerlei mensen die zomaar wat roepen met "grondwet" als ze iets niet bevalt.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
@Bensimpel

Gewoon deze verspreiden:

Je ziet er echt volslagen belachelijk uit als je hem onder je neus draagt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02
redwing schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Tja, alle cijfers zeggen dat het geen besmettingshaarden zijn. Wederom een niet onderbouwde maatregel genomen met onderbuikgevoel. Dit is puur om de mensen blij te maken, maar functioneel is het compleet niet.

Zal inmiddels wel wat veranderd zijn, maar ik ben te lui om een nieuw plaatje te knippen ;)

Over het nut van mondkapjes kun je discusseren, hoe ze op moeten en/of ze uberhaupt virussen tegenhouden. Het grootste effect is natuurlijk dat alle scholieren/studenten niet in het fietsenhok gaan lopen vozen, maar gewoon meteen naar huis gaan.....

[Voor 25% gewijzigd door stylezzz op 01-10-2020 12:08]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:51

Laguna

Connaisseur

Hier trouwens de voorschriften voor het juiste gebruik van een niet-medisch mondkapje:

• Voor en na het opzetten: eerst goed je handen wassen (20 seconden, met water en zeep).
  • Als je je mondkapje opzet: alleen de elastiekjes aanraken (niet het papier).
  • Zorg dat je mond, neus en kin goed bedekt zijn en raak het mondkapje daarna niet meer aan. Met een kleine opening neemt de werking al af.
  • Zet het mondkapje niet tussendoor af om te eten of drinken. De buitenkant van het kapje kan besmet zijn geraakt. Raak het kapje zo min mogelijk aan.
  • Draag je kapje niet langer dan drie uur. Gebruik daarna een ander.
  • Je kapje afdoen? Pak het weer bij de elastiekjes. Raak het midden van je kapje niet aan als je hem afdoet.
  • Heb je een papieren mondkapje gebruikt? Die kan je maar één keer dragen. Vuile kapjes gooi je weg bij het restafval (dus niet in de groenbak of bij het oud papier)
  • Heb je een mondkapje van stof gebruikt? Ook dat mag maar één keer. Daarna moet je hem wassen. Doe dat op 60 graden op een volledig wasprogramma. Was alleen met wasmiddel, doe er geen wasverzachter bij. Als je je mondkapje in de wasmachine hebt gestopt, moet je daarna weer je handen wassen.
  • Bewaar je vuile en je schone mondkapjes in twee aparte plastic zakjes. Sluit de zakjes goed af.
Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk al deze voorschriften naleven om er zo voor te zorgen dat de beperkte bijdrage die de mondkapjes leveren wel effectief is? Of zal het eerder leiden tot geen of zelfs een averechts effect?

Daarnaast heeft het Rode Kruis in februari al gezegd:

Slechts 34 procent van de Nederlanders is zich bewust dat bij verkeerd gebruik juist een groter risico ontstaat op besmetting, meldt het Rode Kruis na onderzoek. Ook denkt iets meer dan de helft dat het belangrijk is om in landen waar het coronavirus heerst continu een mondkapje te dragen.
Eigenlijk hoeven alleen hulpverleners, mantelzorgers of mensen met luchtwegproblemen een mondkapje te dragen.

En ook een deskundige infectiepreventie van het Amsterdam UMC heeft hetzelfde gezegd: mondkapje dragen maakt risico op besmetting juist groter.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het grote gevaar van eventuele zelfbesmetting zit bij de zelfgemaakte of zgn fashion mondkapjes.
Je ziet veel mensen die overal vandaan halen(vaak al gebruikt), uit broek of jaszak, of vrouwen uit hun tas.

Dan moet je nog maar verwachten dat ze dagelijks gewassen worden, op tenminste 50 graden.
Dan zit je nog met geparfumeerd wasmiddel, waar nog lang de geur van in het kapje zit, en het lijkt mij niet bevorderlijk voor je luchtwegen dit constant in te ademen.

De wegwerp kapjes, gooi je -evt.meermaals- per dag weg(hang net af van hoe vaak je in de situatie komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
Jaap van Dissel op 24 januari 2020: https://www.nu.nl/coronav...over-het-coronavirus.html

Hoe zinnig is het dragen van een masker of mondkapje?

"Het zal iets helpen als het virus overgedragen wordt door grote druppels. Maar vaak werken maskers maar voor korte tijd. Het moet dan goed aansluiten langs de neus."

"Bij andere typen verspreiding werkt een masker minder goed. Maskers dragen helpt wel bij het bewustzijn van het probleem. Mensen houden dan meer afstand. Handen wassen helpt ook."

*O*

[Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 04-10-2020 04:05]

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Deze leek me wel toepasselijk ;)

[This is what you get when you mess with us]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Laten we het dan maar eens simpel houden voor de simpele zielen. Misschien dat dit plaatje helpt, gemaakt door viroloog Ian M Mackay uit Australie:

Geen enkele aanpak werkt altijd, maar de combinatie van aanpakken maakt de kansen veel kleiner. Dus ook gezichtsmaskers, zelfs al zijn er idioten die hun neus/lul buiten de onderbroek hangen. Zolang er maar veel mensen het wel goed doen, zal het positief bijdragen.

Veel simpeler kunnen we het niet maken. Als men het nu nog niet begrijpt of gaat aluhoedje schreeuwen over "vrijheden terug kunnen pakken" (er wordt je niets afgepakt), dan is men niet te redden. En voor die mensen mogen de dijken worden doorgestoken.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/pdfs/mm6936a5-h.pdf

interessante info op [1261]
maar liefst 70,6% van de mensen die wel een masker droegen, testen positief op SARS-CoV-2.
Terwijl mensen die nooit tot zelden een masker droegen, minder dan 4% positief testen!

Een opmerkelijk resultaat. :/

Ligt dat nou aan het dragen van dat masker, of omdat die mensen die geen masker dragen, minder vatbaar zijn? Verstandiger? Gezonder?
Kortom; oorzaak, gevolg en verband is ook een dingetje...

[Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 15-10-2020 12:31]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook een interessant weetje; de grootte van b.v. een geurmolecuul versus dat van COVID-19

https://abcdust.net/how-l...compared-to-the-mp10-2-5/

Ik vroeg me dit namelijk af, omdat ik sommige mensen al op 10 meter afstand ruik. Vooral van die sterke parfumluchtjes. Ben er zelf enigszins allergisch voor. Als ik al in de buurt kom van een parfumwinkel, dan krijg ik het al benauwd. :-(

https://www.news-medical....ared-to-Other-Things.aspx

https://www.news-medical....ion-in-colder-months.aspx

En idd, 1-2 meter is eigenlijk ook nog te weinig:

For people do to protect themselves from increased virus survival and transmission rates in the upcoming winter months, we advise:

a- To respect the social distance, at least 2 meters if no air circulation is present, and in case of air or wind speeds, this social distance should be up to 6 meters depending on the wind speed. We have published another detailed study on this subject: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0011960

b- Avoid conditions of high relative humidity, especially indoor

c- Avoid places of low temperature.

d- Avoid crowded places

e- Wear protective face masks, especially in situations where there is unavoidable close contact with other people. See our previous study on face masks: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0015044

f- Avoid forced air convection or forced air circulation in closed indoor places.

g- Apply natural ventilation and air circulation indoors

[Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 15-10-2020 15:14]

Mooie Plaatjes   

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dit is wel grappig. De influenza data set van de WHO. De zomergriep lijkt zo ongeveer afwezig. Effect van o.a. mondkapjes?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 19:30

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik doe mijzelf er totaal geen plezier mee. Je eigen adem continu recyclen? Nee dank je, dat is ook niet al te gezond.

Hierom... de kans om in het ziekenhuis terecht te komen als je jonger dan 50 bent is 0,05%.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Maximized
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:30

Maximized

En niet minimized

Wootism schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat de huidige situatie niet echt zit te wachten op mensen die zelf lijnen trekken.
Voor mensen zoals jij komt straks die verplichting.
Er zijn genoeg werkgevers die hun personeel op dit moment verplichten een mondkapje te dragen. Heeft niks met een managementstijl te maken, maar gewoon met het acteren op de huidige situatie.
Dat ‘samen’ ontbreekt totaal in je beredenering, je bent immers erg trots en je bepaalt zelf wel hoe je met de situatie omgaat. Gelukkig zijn mensen zoals jij in de minderheid
"Mensen zoals jij" -- waar haal je in hemelsnaam de behoefte vandaan om zo over anderen te spreken? Ik vind het echt bizar hoe respectloos je in deze discussie jegens anderen ageert. Het zijn wel gewoon je medeburgers, en ik vind een moment van zelfreflectie aan jouw kant echt even op z'n plaats. Ik mag hopen dat je niet iemand bent die kliklijnen belt of anderen op straat aanspreekt omdat ze zich niet gedragen zoals jij dat wilt.

Ik moet zeggen, dat ik oprecht schrik van dit soort autoritaire uitingen en alles maar moet wijken uit naam van de crisisbestrijding. We hebben ook nog iets dat heet een rechtsstaat, normen en waarden, goed fatsoen en zelfbeschikking. Ik merk op dat alles, maar dan ook alles maar aan de kant wordt geschoven uit naam van de volksgezondheid. Voor het bestrijden van een virus waarvan men nu weet dat het lang niet zo gevaarlijk is als waar men aanvankelijk voor vreesde. Het feit dat er nu nog steeds gesproken wordt over het willen opleggen van een mondkapjesverplichting, en zelfs een avondklok als optie nog op tafel ligt, laat zien dat er een levensgroot verschil is in de opvattingen van onze beleidsmakers en de realiteit. Opvattingen die zeer gevaarlijke, antidemocratische en schadelijke vormen beginnen aan te nemen. Er is geen touw aan vast te knopen wat voor bizarre, inconsistente en onlogische maatregelen de overheid constant neemt. Ik mag niet met 2 vrienden over straat lopen, maar wel met 50 man in een treincoupe zitten. Geloof je het zelf?

Het nieuwe normaal

Iedere burger, dus ook jij, heeft de taak om kritisch te zijn jegens wetten en regels die ons worden opgelegd, en indien nodig (wat nu absoluut het geval is), slechte wetten niet op te volgen (burgelijke ongehoorzaamheid). De overheid heeft ons door de jaren heen op verschillende momenten mogelijkheden uit handen genomen om ons uit te spreken of aan de handrem te trekken (afschaffing van de wrr is het meest recente voorbeeld), en dat terwijl de de overheid wel steeds meer macht naar zich toe heeft getrokken. We moeten de overheid tot de orde roepen en kappen met het blindelings maar opvolgen van regeltjes zonder ons zelf eens eventjes de vraag te stellen: "Wat zijn we in hemelsnaam nu aan het doen?".
Prima als er maatregelen getroffen worden die onderbouwd, consistent en gemotiveerd zijn, die daadwerkelijk effect hebben. Maar ik ga niet meewerken aan de grillen en grappen van een machtsgeile overheid die op straffe van een gevangenisstraf (!) mij wilt vertellen dat ik een mondkapje moet gaan dragen. No fucking way.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:06:
[...]
Mocht je niet al testen als je weet dat je in de buurt bent geweest van een corona patiënt? Heb je toen je vriendin ziek was keurig afstand gehouden of alsnog in dezelfde kamer geslapen, zelfde badkamer gebruikt enzo. Lijkt mij dat je het gewoon al gehad hebt en gewoon geen of nauwelijks klachten had.

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3862

Zolang je geen klachten hebt, is de viral load nog laag en is de kans groot dat de qPCR test het simpelweg niet vindt, of dat ze dermate veel cycli moeten doorlopen dat ze hem als negatief gaan beoordelen.

Toen mijn vriendin haar uitslag kreeg, is ze hier in isolatie gegaan. Ik sliep de dag ervoor al apart, omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Maar zo'n "isolatie" is in hetzelfde huishouden inderdaad niet geweldig. Zo hebben we maar 1 wc en 1 badkamer. Kan best zijn dat het alsnog gebeurd is.

Daarnaast namen we het in beginsel niet zo serieus. Ze kuchte een beetje en we maakten er nog grapjes over. Pas na een dag 4 had ik zoiets van "jij laat je testen". Die beginperiode - waarin zij dus juist het besmettelijkste was - hebben we helaas weinig rekening ermee gehouden.

Dus in principe is de kans het grootst dat ik toen besmet ben geraakt en zit ik inmiddels al lang aan de veilige kant en gaat er niks meer gebeuren.
Hehe, kan ik mij en wellicht velen hier in vinden :'). Totaal geen moeite mee om voorlopig niemand te zien, behalve je vriendin/huisgenoten. Ik moet nog wel vaak naar werk, maar had ik ook zonder gekund.
Merk veel dat veel mensen echt sociale gewoonte mensen zijn en hier wel echt VEEL meer moeite mee hebben.
Ja joh, ik ben een geboren einzelgänger. Toen anderen op de middelbare school van feestje naar feestje leefden en allemaal sociale dingen deden, vond ik het geweldig om uren lang langs de weilanden te fietsen in mijn eentje en na te denken over mijn volgende hobby project ofzo.

Even a broken clock is right twice a day.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Van Twitter:

Iemand heeft het lijstje van het HPdeTijd artikel gelezen. ;)

Anoniem: 1031525

CMD-Snake schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:21:
Ik heb een broertje dood aan degenen die mondkapjes afdwingen met emotionele chantage als enige argument. Het is een gigantische inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het wetenschappelijk bewijs voor de werking is er nauwelijks tot niet.
Stel je toch niet zo ongelooflijk aan, man.

En er is meer dan genoeg wetenschappelijk bewijs voor de werking. Waarom denk je dat chirurgen en tandartsen al decennia lang zo'n mondkapje gebruiken bij operaties?

Ik kan je hier de nuances van deze discussie wel proberen uit te leggen, maar die zijn al talloze keren in de media aan de orde geweest, en ik heb inmiddels (na 10 maanden corona) niet de illusie dat mijn uitleg er voor gaat zorgen dat jij gaat begrijpen hoe je deze discussie moet interpreteren. Van Dissel probeert in zijn uitleg over het nut en de noodzaak van mondkapjes continu genuanceerd te zijn, maar ik zie ook dat er een grote groep mensen is die die nuance niet goed kunnen interpreteren. Op zich geen probleem: niet iedereen is in staat wetenschappelijke nuance te duiden. Maar hou je dan ook buiten de discussie en laat het discussiëren over aan mensen die er wél verstand van hebben.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 21-11-2020 11:43]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:10:
[...]

Gelukkig gaat de meeste transmissie via kleine druppels, voor wat mensen hier dus ook aerosolen, die ook door de chirurgische mondkapjes worden tegengehouden.
Als dat zo was waarom staat deze waarschuwing dan op de verpakking van die mondkapjes?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:07

RayNbow

Kirika <3

Laguna schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:43:
[...]

Finding that the rate of respiratory infection was highest in the cloth mask group and that the particle penetration of cloth masks was 97% (versus 44% for medical masks).

3% versta ik onder niet veel.
Interessant dat je nu iets citeert wat niet in de bronnen staat in de post waar ik op reageerde. Het artikel dat de poriëngrootte onderzocht toonde namelijk dit:

Daarnaast moet je nog een kanttekening plaatsen bij je nieuwe citaat. Ik heb gezocht en het citaat lijkt uit een artikel uit 2015 te komen. Bij dat artikel staat bovenaan:
The authors of this article, published in 2015, have written a response to their work in light of the COVID-19 pandemic.
In de toegevoegde notitie beschrijven de auteurs o.a. een mogelijke verklaring voor de eerder verkregen resultaten.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ter vergelijking. Nu alleen nog ergens vinden waar de grootte van de mazen op staan op een type IIR masker zoals ze/ik die draag in het verpleeghuis. Ze zijn overigens niet gemaakt om virussen tegen te houden. Er staat duidelijk op de doos dat ze bacteriën tegenhouden. Meer niet.

Aanvullend:

Bron: http://www.avel.si/medical-masks.php

[Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 22-11-2020 13:42]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 12:06
Anoniem: 235591 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:41:
[...]

En daarom heeft het hele mondkapjes gebeuren dus geen zin. Als iedereen een vodje voor de mond/neus hangt gaat dat amper wat tegenhouden. En aangezien 95% van Nederland ondeugdelijk met iets voor de mond loopt kan je spreken van schijnveiligheid.
Let s.v.p. op deze modbreak: tweakduke in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes", d.w.z. argumentatie en discussie s.v.p. zonder dit soort kwalificaties.

https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20

[Voor 16% gewijzigd door defiant op 23-11-2020 00:04]

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:07

RayNbow

Kirika <3

YakuzA schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:27:
[...]

Van zelfgemaakte mondkapjes is voornamelijk belangrijk welke stof gebruikt wordt, als je een driedaags hebt waar de middelste bijv van zijde is oid zijn de mazen heel klein.
Over stoffen kapjes zou ik niet zo snel wat zinnigs kunnen zeggen.
Het zelfgemaakte masker dat RTL liet testen bestaat uit 2 lagen:

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Koeitje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:10:
[...]

Graag zie ik eerst een bron van jouw stelling dat maskers averechts werken.

Nature is het in ieder geval niet met je eens: https://www.nature.com/articles/d41586-020-02801-8
Uit je eigen artikel: niet-medische mondkapjes kunnen druppels verkleinen, waardoor mogelijk besmette druppels ipv op de grond vallen in de lucht blijven hangen en door andere mensen kunnen worden ingeademd.

Daarnaast kan je nog virale infecties oplopen door onzorgvuldig gebruik van de mondkapjes, zoals incorrect dragen of langdurig hetzelfde mondkapje gebruiken. Verder kan het tot schijnveiligheid leiden waardoor mensen minder afstand gaan houden.

Tevens is het aantal besmettingen op middelbare scholen gestegen sinds dat na de herfstvakantie mondkapjes verplicht zijn geworden.

[Voor 19% gewijzigd door Laguna op 25-11-2020 20:13]

• Anoniem: 235591
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gisteren in de avonddienst laaide er een discussie op onder het personeel over de mondkapjes en vaccineren. Waar de gematigden, de 'laat de mensen in de waarde', zich rustig hielden gingen de pro mondneuskapjes en vaccinatie personeelsleden aardig uit hun dak. De 'baat het niet schaadt het niet', 'je doet het niet alleen voor jezelf' en dies termen vlogen de tafel over. Kom je met duiding, goed onderbouwde en aantoonbare argumenten en cijfers begrijpen ze het niet en kunnen ze het niet plaatsen om een juist beeld te scheppen. De emotionele chantage droop er van af. De hoofd vpk gaat zowat de complotkant op en maakt haar eigen verhaal. Personeelsleden te dom om zelf te denken volgen daarin. Gevaarlijke ontwikkeling.

Overigens lopen de maatregelen en beleid bij ons in het verpleeghuis dwars door elkaar heen, is het onduidelijk en het testbeleid is zo krom als een hoepel. Daarnaast wordt er vanuit gegaan dat een mondneusmasker voor 100% bescherming biedt. Oordeel zelf maar:

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:56
stresstak schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:57:
[...]

Het is niet dat het minder slecht werkt. Het is opdat boa's en andere controleurs sneller in een oogopslag kunnen zien wie geen blauw vodje draagt. Van zelf gepunnikte oplossingen kunnen zij niet beoordelen of het aan eventuele eisen voldoet.
Zelf gepunnikte oplossingen mogen JUIST wel.
Maar een sjaal/banada dus niet.

Of je moet voor de lol zo'n mondkapje zoals ze in NASCAR vaak deden, o.a. Hamlin

[Voor 25% gewijzigd door Ryur op 29-11-2020 15:01]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-05 17:09
ehtweak schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:13:
M.a.w. imho is het nog steeds niet wettelijk geregeld, toch? Of weet iemand de plek waar staat dat het nu daadwerkelijk wettelijk geregeld is?
Het is zo, vanaf morgen moet je een mondkapje op doen. Alhoewel de winkels niet staan te trappelen om te handhaven.
is zo te zien ook nog niet concreet geregeld? Wat nou, als je als COPD patiënt hier problemen mee hebt?
Hoe en wat maak je dan aannemelijk?
Moet dan je familielid met astma z'n inhalator laten zien, en dan mag hij/zij doorlopen zonder schaamlap?
Van de site van de Rijksoverheid:

De persoon moet bewijzen dat ze niet hoeven te voldoen aan de plicht. Daar is geen vastgestelde manier voor. Je hoeft geen medische gegevens te overleggen, maar zonder zal bewijsvoering moeilijk worden. De Jonge opperde al het idee om je inhalator te laten zien. Maar ga er maar eens aan staan bij minder zichtbare aandoeningen.

Dit zal nog wel voor problemen zorgen. In het OV en bepaalde plekken waar het al afgedwongen werd zorgde het al voor problemen. Dat zal alleen maar groeien.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ze gooien een regeling over de schutting en de winkelier moet het maar handhaven.

Toch kreeg het 120 van de 150 stemmen om de mondkapjesplicht al in de algemenere coronaregeling te verankeren. De verhouding is gelijk aan de latere moties, met alleen SGP die van kant is gewisseld.

https://www.tweedekamer.n...2020Z17637&did=2020D38169

• CMD-Snake
T.C schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:07:
Die kan je natuurlijk aanvechten, maar enkel als je vooraf betaalt.
Dat klopt niet. Alle coronaboetes zijn strafbeschikkingen. Als je betaald dan ga je akkoord en verklaar je jezelf schuldig. Daarmee vervallen je mogelijkheden voor beroep. Zie ook de site van het CJIB:
Mr. Detonator schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:21:
ik kan je verzekeren dat dat wel meevalt.. mijn moeder heeft copd en die heb ik er nog geen enkele keer over horen klagen.... en ze draagt al 2 maanden vrijwillig mondkapjes in het openbaar...

een vriend van me heeft nog veel erger copd dan mijn moeder (92% bloed- saturatie).... als die bij mij 2 hoog de trap op loopt is die helemaal op zowat........ik ga om de paar weken met hem naar Duitsland boodschappen doen, en daar lopen we soms >uur rond met mondkapje vanaf maart/april al...nooit een klacht van hem gehoord
De ene COPD is de andere niet, er zijn gradaties. Net als dat sommige mensen met PTSS wel een mondkapje op kunnen en sommigen niet. Om nu te denken dat die mensen die jij kent gelijk de maatstaf zijn voor allen is wat kort door de bocht.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 15:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tiesemans schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:24:
Wat blijft er over van het argument dat in de landen om ons heen (waar de mondkapjes verplichting reeds langere tijd geldt) nagenoeg allemaal met een ernstige tweede golf te maken hebben gekregen?!
Dat zou toch kunnen inhouden dat de niet medische mondmaskers verplichting een wassen neus is?!
Dat is het ook, er is geen enkel bewijs dat ze werken of dat ze een significant verschil maken. Landen die eerder al een masker plicht hadden laten inderdaad geen betere cijfers zien. Helaas doen gezondverstand of feiten er niet meer toe 8)7

Wat er momenteel gebeurd is een gevolg van een waanzinnige massapsychose.
Señor Sjon schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:44:
[...]

Kijk als je wil het debat terug van vorige week dinsdag (18-21) en je ziet de voornaamste reden voor het kabinet: Duidelijkheid (en daarbij 100% compliance). Overige argumenten werden niet of nauwelijks gehoord, in de regeling zelf worden bezwaren van o.a. NOvA nauwelijks beantwoord. Ik vond het vrij schokkend om te zien hoe een Regeling erdoorheen gerommeld werd.
Dit dus. Het meest opzienbarend vind ik nog wel hoe makkelijk mensen hier in mee gaan, ik had de Nederlandse bevolking hoger ingeschat ;w

Ik zal netjes compliant zijn :+

[Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2020 20:09]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:18:
[...]

Of de belastingvrije km-vergoeding die ooit van 60 guldencent naar 27 eurocent naar 18 ct ging en daarna ooit in 2006(!) één keer is geïndexeerd naar 19 ct. Dat zogenaamd niet toepassen van een paar keer inflatiecorrectie staat niet in verhouding tot dit. Maar goed, daar hebben we andere topics voor

Dat papiertje heeft de regering weer offline gehaald. Stel je voor dat een paar duizend mensen daar misbruik van zouden maken...
Nee hoor. Op deze pagina;
Mondkapjesplicht voor mensen met een beperking of ziekte
Staat nog steeds een link naar;
https://www.vilans.nl/lev...als-je-risico-loopt#item1
Met daar onderaan de link naar;
https://www.vilans.nl/vil...ringskaart-mondkapjes.pdf
Met daarin dit ding;
Stoney3K schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:22:
[...]

Als ik op een winderige dijk sta bij min 2 en windkracht 4 in mijn gezicht, dan vind ik zo'n lap voor mijn gezicht eigenlijk niet eens zo heel erg.

Of krijg je dan van die situaties dat mensen hard roepen "Maar ik doe geen mondkapje op hoor!" en zich vervolgens wel helemaal inpakken met muts, oorwarmers, sjaal, handschoenen en een skijack. :+
Dat lijkt me wel logisch. Je ademt tenslotte niet door je oren en handen maar wel door... hmmm... neus en wellicht mond..?

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2020 12:28]

• CMD-Snake
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:05:
en dan staat er op die boete wel hoe u daar tegen in bezwaar kunt (maar wel eerst betalen) |:(
Niet doen, de boete is namelijk een strafbeschikking. Als je betaald verklaar je jezelf schuldig en vervalt de mogelijkheid op beroep. Zie ook het CJIB:

Je moet protest aantekenen en dan wachten, je betalingsverplichting wordt opgeschort zolang je beroep loopt.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:25
Moest een mondkapje niet ook de kin bedekken?

Via:
https://www.msn.com/nl-nl...leven/ar-BB1bz9oh?ocid=st

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Napo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:17:
[...]

Juist elkaar op een goede manier kunnen aanspreken zou de basis moeten zijn van een goed functionerende samenleving waarbij de handhaving er is voor de excessen.
Een waar woord. Maar zo werkt het helaas niet, anno nu.

En ik begrijp (deels) wel waarom. Van hogerhand wordt opgelegd dat er, op straffe van een boete, een mn-bedekking dient te worden gedragen. Terwijl dezelfde deskundigen en politici al talloze malen verklaard hebben dat ze niet eens eenduidig overtuigd zijn van het functioneren van die maatregel.

Ook al zijn er dan mensen die gebruik mogen maken van de uitzonderingsregel, daar heeft de 'gewone man' niks mee. Hij mot gehoorzamen, dan zal een ander ook gehoorzamen! Basta. Immers die regels gelden voor iedereen, toch? Wij zijn allemaal gelijk en niet de een een beetje meer en de ander een beetje minder.
Alhoewel op vele gebieden telkens weer blijkt dat de realiteit een stuk weerbarstiger is.

Daarnaast helpt het feiten ontwijkende gedrag van politici en het nimmer concreet antwoord geven op inhoudelijke vragen ook niet echt mee. :X

En om dan weer terug te komen op "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"; tja, dat staat dus niet onomstotelijk vast. Zowel het nut als de noodzaak zijn in specifieke gevallen idd van toepassing, maar voor een groot deel ook weer niet.
Want de praktische uitvoering van het middel (die gezichtsbedekking) en de toepassing ervan, rammelen aan alle kanten.

Het is net als met zoveel andere regeltjes; het is wel van toepassing op een ander, maar voor mij niet. Want ik kan beredeneren waarom niet/wel. En soms is dat terecht, en soms niet. :|

En hier is nog eens te zien hoe goed allerlei COVID-19 maatregelen werken in andere landen... NOT

https://www.statista.com/...h-rate-europe-by-country/
Waarbij België extreem slecht scoort. :-(

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 04-12-2020 09:41]

Mooie Plaatjes   

• Laguna

Laguna

Connaisseur

RayNbow schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:47:
[...]

Het probleem is dat zonder verder onderzoek je een stijging niet kunt toekennen als gevolg van de verplichting.
Je kan inderdaad moeilijk stellen dat er een causaal verband is. Je kan wel stellen dat het massaal verplicht dragen van mondkapjes in openbare binnenruimtes buitenproportioneel is. Aangezien er sowieso al duizenden mensen een mondkapje (op de juiste manier) moeten dragen om mogelijk 1 besmetting te voorkomen. Daarnaast komen deze ruimtes ook niet naar voren uit het BCO. Wat natuurlijk deels te verklaren is doordat het veelal onbekenden van elkaar zijn, maar tevens brengt men niet veel tijd op die plaatsen door en betreffen het vluchtige contacten, waardoor de kans op besmetting met de huidige besmettingsgraad zo goed als nul is.

[Voor 3% gewijzigd door Laguna op 05-12-2020 14:32]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Nee, niet gezien. Wel wat aparte 'control group' overigens:
We find statistically significant and sizeable support for the general perception that the public wearing of face masks in Jena strongly reduced the number of incidences. We obtain a synthetic control group that closely follows the COVID-19 trend before the introduction of mandatory masks in Jena.

Zo'n grafiek heb ik nog in geeneen land gezien waarbij mondkapjes werden ingevoerd. Buiten dat, je kan ook niet doodleuk de 'control group' doorstempelen naar boven.

En de auteurs zijn economen? Althans, de universiteiten hebben allemaal economie als basis.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Nox schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:50:
[...]

Ook frappant dat de sint een mnm droeg maar dit dus schijnbaar niet hielp, al is het onduidelijk of dat de waarheid is.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 11:44
Hooglander1 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:39:
[...]

Alleen is het sinds 3 december alleen nog maar stijgend...

https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

Als je met data strooit, doe het dan goed. Ook is er alleen een vertraagde correlatie aangetoond tussen positieve PCR testen en IC-opnames.
Je eigen link laat dezelfde data zien als mijn link (die verwijzen immers naar dezelfde datasets).
En nu ben ik niet zo héél goed in Wiskunde hoor maar ik zie echt een dalende lijn die nu wat gestabiliseerd is maar nog altijd 140 patienten lager ligt dan een maand geleden. En dat terwijl het aantal positieve PCR tests juist enorm gestegen is

Dus of het virus wordt zwakker, of die test deugt van geen kanten of we worden langzaam aan immuun,
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: dit topic staat in het themaforum [COR].

Dat houdt in dat er dezelfde regels van kracht zijn als in [bijv. [AWM].

Houd de discussie ontopic, en onthoud je van discussie-verstorend gedrag. Dat wil zeggen, discussieer omtrent de ontwikkelingen van het beleid en de wetenschap. Ervaringen omtrent het dragen van mondkapjes mogen hier: Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Het ad nauseam herhalen van je mening - zonder enige argumentatie of bewijs - is niet hetzelfde als gelijk hebben of krijgen, en is uiterst storend. We gaan hier niet uitvechten wie uiteindelijk gelijk heeft.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee