Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Stemlokalen 3 dagen open om drukte te spreiden klonk iig wel sensible.Laguna schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:12:
[...]
Die verdeling krijg je hoe dan ook. Het huidige kabinet zal overigens na de verkiezingen toch demissionair verder gaan totdat er een nieuw kabinet is gevormd. Ik vind dan ook dat het democratisch proces gewoon op de afgesproken datum doorgang moet vinden net als dat in Amerika is gebeurd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat zal per plaats verschillen, ik heb het hier nog nooit druk gezien. Op 1 dag ook al genoeg spreiding, zolang er voldoende stemlokalen zijn. Er zal met 3 dagen een verbod op tussentijdse peilingen moeten komen.YakuzA schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:18:
[...]
Stemlokalen 3 dagen open om drukte te spreiden klonk iig wel sensible.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Verkiezingen vind ik zoals ik eerder zei wel passend.grote_oever schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:57:
Verkiezingen nu kan naar mijn idee alleen maar een verdeling van Nederland betekenen.
Het afgelopen jaar werden zeer grote beslissingen vrijwel geheel eenzijdig genomen, had je dit in 2019 aan iemand verteld dan hadden ze je vierkant uitgelachen. Een vers mandaat is zeker op zijn plaats, het afgelopen jaar stond de democratie op een erg laag pitje. De oppositie stond een flinke tijd buitenspel en ook nu kan ik niet zeggen dat ze heel erg veel doen. Beetje commentaar op De Jonge en de rest van het kabinet, maar zie ze applaudisseren als het volgende grondrecht ingeperkt wordt. Wat mij betreft had op sommige momenten er wel een kritischere noot gekraakt mogen worden. Het lijkt mij dan wel terecht dat Nederland weer mag zeggen hoe ze erover denken.
Zo druk is het normaliter bij mij in de woonplaats ook niet in de stemlokalen. Wellicht dat corona meer losmaakt en de opkomst hoger wordt, maar we zullen dat moeten zien.Laguna schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:02:
Dat zal per plaats verschillen, ik heb het hier nog nooit druk gezien. Op 1 dag ook al genoeg spreiding, zolang er voldoende stemlokalen zijn. Er zal met 3 dagen een verbod op tussentijdse peilingen moeten komen.
Dat verbod op campagne voeren/beïnvloeden op de verkiezingsdag moet inderdaad gelden voor alle dagen dat de stembussen open zijn.
Maar maakt de "'schuldvraag" uit dan?Stoney3K schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:55:
[...]
Die hebben dan ook de verantwoordelijkheid om zichzelf te beschermen.
Als oma besmet wordt doordat ze op een verjaardag haar dochter heeft geknuffeld, met het argument van "Maar dit is misschien mijn laatste jaar, ik moet mijn dochter nog een keer kunnen knuffelen", dan ligt het misschien toch echt niet aan haar dochter...
Tja, blijkbaar vinden de meeste partijen dat er redelijk goed beleid wordt gevoerd rondom Corona, alleen te laat/ te slap. Ik denk dat uitstel geen slecht idee zou zijn, en om oplopende besmettingen te voorkomen maar vooral omdat ik verwacht/ hoop dat de komende periode vooral gaat over de post-corona-tijd. De pandemie zal als de regering geïnstalleerd wordt vast over zijn, want dat is vast rond sept-nov (tenzij t huidige kabinet qua uitslag de meest logische samenstelling is). Dan krijg je dat partijen gekozen worden op basis van hun Corona-standpunten terwijl dat maar zeer beperkt relevant zal zijnCMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:25:
[...]
Verkiezingen vind ik zoals ik eerder zei wel passend.
Het afgelopen jaar werden zeer grote beslissingen vrijwel geheel eenzijdig genomen, had je dit in 2019 aan iemand verteld dan hadden ze je vierkant uitgelachen. Een vers mandaat is zeker op zijn plaats, het afgelopen jaar stond de democratie op een erg laag pitje. De oppositie stond een flinke tijd buitenspel en ook nu kan ik niet zeggen dat ze heel erg veel doen. Beetje commentaar op De Jonge en de rest van het kabinet, maar zie ze applaudisseren als het volgende grondrecht ingeperkt wordt. Wat mij betreft had op sommige momenten er wel een kritischere noot gekraakt mogen worden. Het lijkt mij dan wel terecht dat Nederland weer mag zeggen hoe ze erover denken.
[...]
Zo druk is het normaliter bij mij in de woonplaats ook niet in de stemlokalen. Wellicht dat corona meer losmaakt en de opkomst hoger wordt, maar we zullen dat moeten zien.
Dat verbod op campagne voeren/beïnvloeden op de verkiezingsdag moet inderdaad gelden voor alle dagen dat de stembussen open zijn.
Op zich is het vragen om mandaat een leuk idee, maar het wisselen van kapiteins midden in een crisis is eigenlijk waanzin. Je ziet het in je eigen post al: 'de oppositie stond buitenspel'. Sowieso heeft de oppositie geen macht (want geen meerderheid), en wellicht zien je juist het nut in van de maatregelen? Omdat ze niet doen wat jij wilt maakt nog niet dat ze anders opereren dan normaal.CMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:25:
[...]
Verkiezingen vind ik zoals ik eerder zei wel passend.
Daarbij zijn wij hier bovengemiddeld goed geïnformeerd (althans, als men de moeite neemt...), en wij hebben hier regelmatig al moeite om feiten, meningen, en de objectieve en subjectieve kwaliteiten van maatregelen uit elkaar te houden. Voeg daaraan toe dat pijnlijke maatregelen altijd moeilijker te verkopen dat dan een snelle belofte (en dan druk ik met netjes uit, in context van een deel van ons bestel), en dan vrees is dat het een enorm populistisch circus gaat worden.
Op meerdere vlakken worst possible timing.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
https://nos.nl/nieuwsuur/...-zeggen-omt-leden-nu.htmlHet idee dat middelbare scholieren een beperkte rol spelen in de overdracht van corona was "een vergissing". Dat zegt OMT-lid en kinderarts Karóly Illy. De anderhalvemetermaatregel op middelbare scholen werd in de zomer losgelaten op advies van het Outbreak Management Team (OMT). Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat er nog veel vragen leven over de wetenschappelijke onderbouwing van dat advies.
Vergissing
Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie én OMT-lid, zegt: "Persoonlijk vind ik dat we destijds eerder, en zeker in de oudere groep middelbare scholieren, hadden moeten nadenken hoe ze afstand hadden kunnen houden. Met bijvoorbeeld hybride onderwijs, of onderwijs in kleine groepen." Beide OMT-leden denken dat in de toekomst op middelbare scholen onderling afstand houden belangrijk is om het onderwijs door te laten gaan.
Riepen een aantal (en ik) al maanden. Ondanks dat experts natuurlijk belangrijk zijn en alle respect verdienen, bestaat er ook nog zoiets als gewoon boerenverstand.
*knip* het topic over het (mogelijk) nut van mondkapjes is gesloten. Zolang er geen nieuw bewijs of inzicht is, heeft die discussie ook geen zin en gaan we die niet opnieuw voeren, omdat vaak blijkt dat dat toch niet goed gaat.
[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 09-01-2021 12:54 ]
Het is geen zwart-wit: of open of dicht. Natuurlijk moeten ze open maar wel veilig (dus niet te grote groepen bij elkaar langere tijd etc). Ze kunnen bijv met halve klassen werken en de rest kijkt mee vanuit huis bijv en dat om de week wisselen bijv.MikeyMan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:30:
Illy zat nota bene nog in december op TV te vertellen dat de scholen open moesten
Tja, dat riep half Nederland volgens mij al...CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:26:
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...-zeggen-omt-leden-nu.html
Riepen een aantal (en ik) al maanden. Ondanks dat experts natuurlijk belangrijk zijn en alle respect verdienen, bestaat er ook nog zoiets als gewoon boerenverstand.
Nog even en ze ontdekken dat basisschool leerlingen toch ook wel volwassenen en kinderen kunnen besmetten, en net zo'n risico vormen omdat ze veel contacten hebben en dichtbij elkaar zijn het communiceren.
Wat ik mij dan afvraag: kan het OMT ook juridisch gestraft worden voor hun aandeel in het beleid? Of is het een 'het is maar een advies'?
Al is die regel dan weer door de oppositie gekomen, en niet door het OMT.CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:26:
[...]
M'n volgende voorspelling mondkapjes in publieke ruimtes hebben meer kwaad dan goed gedaan, door verkeerd gebruik van mondkapjes zijn er juist meer besmettingen ontstaan.
Al lijkt de relatie onjuist gebruik -> meer besmettingen mij niet heel logisch of bewezen.
PSN
Dat weet jij en dat weet ik, maar daar hoorden we Illy niet over. Scholen moesten open want verschrikkelijk voor kinderen. Geen enkele richting gegeven aan hoe het dan veilig zou moeten.CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:36:
[...]
Het is geen zwart-wit: of open of dicht. Natuurlijk moeten ze open maar wel veilig (dus niet te grote groepen bij elkaar langere tijd etc). Ze kunnen bijv met halve klassen werken en de rest kijkt mee vanuit huis bijv en dat om de week wisselen bijv.
Die vent is knettergek...
Ja, en dat betekent nog steeds niet dat half NL toen 'gelijk' had. Zeker gezien de rest van je post.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:47:
[...]
Tja, dat euro half Nederland volgens mij al...
Daarbij was het nog altijd het kabinet wat die beslissing nam, en hadden die ook nog het Red Team wat ze van advies voorzag, naast diverse lobbies.
Zoals eerder gezegd, het was denkelijk een afweging van factoren. Het heeft mij ook verbaast dat de bovenbouw vo open bleef. Onderbouw vo twijfelachter, daaronder leek het meer voor de hand te liggen. Maar ik erken direct dat ik niet alle informatie daarover heb. Ik ben niet zo arrogant om dat meteen maar te gaan roepen om 'juridische stappen'.
[ Voor 69% gewijzigd door ijdod op 09-01-2021 08:55 ]
En daarbij zou het ook handig zijn als onderwijsland eens met elkaar goed gaat nadenken hoe ze dit aanpakken, in plaats dat elke school een eigen beleid/oplossing gaat bedenken en invoeren... De ene school doet live lessen, de andere school kiest ervoor om instructie filmpjes te maken zodat leerlingen zelf kunnen beslissen wanneer ze de instructie bekijken, etc. Één lijn met een goede onderbouwing zou een stuk fijner zijn dan dat er op elke school iemand is die beslissingen maakt met de beperkte kennis die hij/zij heeft...CyberMania schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:36:
[...]
Het is geen zwart-wit: of open of dicht. Natuurlijk moeten ze open maar wel veilig (dus niet te grote groepen bij elkaar langere tijd etc). Ze kunnen bijv met halve klassen werken en de rest kijkt mee vanuit huis bijv en dat om de week wisselen bijv.
Er is een verschil tussen 'we weten het niet' en beweren dat ze niet/nauwelijks besmettelijk zijn en amper bijdragen aan de besmettingenijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:51:
[...]
Ja, en dat betekent nog steeds niet dat half NL toen 'gelijk' had. Zeker gezien de rest van je post.
Ik heb al eens eerder gezegd dat mij vooral het gebrek aan onderscheid tussen vo en bo me verbaast heeft. Mogelijk zou je de onderbouw van vo daar nog bij kunnen zien. De data leek met name een verschil te laten zien tussen kinderen en scholieren, zeg maar. Maar daar zit een overlap in, en het merendeel valt wel in de lagere groepen qua leeftijd.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:55:
[...]
Er is een verschil tussen 'we weten het niet' en beweren dat ze niet/nauwelijks besmettelijk zijn en amper bijdragen aan de besmettingen
En hoe had je de discussies gezien op basis van "we weten het niet". We zijn hier best goed in het uitspraken langs een totale andere lat te leggen qua interpretatie dan de context waarin die gedaan is.
[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 09-01-2021 09:06 ]
Mja, hoe kan je dat onderscheid maken terwijl de kinderen op basisschool leeftijd of kinderdagverblijf leeftijd amper getest werden?ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Ik heb al eens eerder gezegd dat mij vooral het gebrek aan onderscheid tussen vo en bo me verbaast heeft. Mogelijk zou je de onderbouw van vo daar nog bij kunnen zien. De data leek met name een verschil te laten zien tussen kinderen en scholieren, zeg maar. Maar daar zit een overlap in, en het merendeel valt wel in de lagere groepen qua leeftijd.
En hoe had je de discussies gezien op basis van "we weten het niet". We zijn hier best goed in het uitspraken langs een totale andere lat te leggen qua interpretatie dan de context waarin die gedaan is.
Hoe die discussies dan zouden moeten verlopen? Geen idee... Maar in ieder geval een advies om zoveel mogelijk afstand te houden, maatregelen toepassen daarbij nog onderwijs mogelijk is, etc
Als ik naar de peilingen kijk dan is een nieuwe kapitein onwaarschijnlijk. De VVD ligt een straatlengte voor op andere partijen, dus Rutte als premier is haast een zekerheid. Met diezelfde peilingen in de hand kunnen ze theoretisch hetzelfde kabinet weer vormen als ze willen, sans de diverse politici die besloten om niet meer terug te komen (Grapperhaus en Ollongren).ijdod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:18:
Op zich is het vragen om mandaat een leuk idee, maar het wisselen van kapiteins midden in een crisis is eigenlijk waanzin.
De oppositie lijkt zich soms eerder in te houden omdat te kritisch zijn op coronamaatregelen al snel als faux pas gezien wordt. Te kritisch zijn levert je al snel een ereplekje op in het verdomhoekje naar Willem Engel. Er zijn wat lelijke dingen gebeurt en iemand had best wel eens wat steviger mogen doorvragen op dingen die duidelijk voor de bühne zijn en niets toevoegen als je even nadenkt.Je ziet het in je eigen post al: 'de oppositie stond buitenspel'. Sowieso heeft de oppositie geen macht (want geen meerderheid), en wellicht zien je juist het nut in van de maatregelen? Omdat ze niet doen wat jij wilt maakt nog niet dat ze anders opereren dan normaal.
Als die Ipsos peiling kloppen dat driekwart van de Nederlanders blij is met keihard aangepakt worden dan hebben ze weinig te vrezen, dan slagen ze met vlag en wimpel. Zo onderhand vind ik dat Den Haag ook een beetje feedback mag ontvangen over de gang van zaken.Daarbij zijn wij hier bovengemiddeld goed geïnformeerd (althans, als men de moeite neemt...), en wij hebben hier regelmatig al moeite om feiten, meningen, en de objectieve en subjectieve kwaliteiten van maatregelen uit elkaar te houden. Voeg daaraan toe dat pijnlijke maatregelen altijd moeilijker te verkopen dat dan een snelle belofte (en dan druk ik met netjes uit, in context van een deel van ons bestel), en dan vrees is dat het een enorm populistisch circus gaat worden.
Zie bovenstaande stukje.rik86 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 06:48:
Tja, blijkbaar vinden de meeste partijen dat er redelijk goed beleid wordt gevoerd rondom Corona, alleen te laat/ te slap.
Coronapolitiek kan meer zijn dan het hier en nu. We krijgen hierna ook een periode van herstel en dat kan een flink deel van een vierjarige regeerperiode beslaan. Ik ben ook benieuwd hoe partijen denken over sommige engere standpunten zoals dat bepaalde groepen minder vrijheden krijgen op basis van hun vaccinatiestatus.Dan krijg je dat partijen gekozen worden op basis van hun Corona-standpunten terwijl dat maar zeer beperkt relevant zal zijn
*knip* dus geen mondkapjes discussie
[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 09-01-2021 12:55 ]
Dat alcoholverbod was ook een paniek-regel, omdat de horeca gesloten werd en de volgende dag iedereen huisfeestjes ging houden, dat dachten ze tegen te gaan door de alcoholverkoop na 20:00 te verbieden.CMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:33:
[...]
Iets als het alcoholverbod is ook zo'n merkwaardige regel. Wat maakt het uit dat ik na achten geen alcohol meer mag kopen? Dan ga ik een uurtje eerder naar de winkel toe. Netto resultaat is hetzelfde. Zo zijn er wel meer dingen waarvan je afvraagt waarom het gedaan is, vermoedelijk meer beeldvorming dan dat het echt zal werken.
Na de eerste week was het met die huisfeestjes ook wel gedaan, maar ik denk niet dat dat komt omdat mensen niet meer impulsief een sixpack bier of een fles wijn konden halen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Gewoon sluiten, het is daar veel te druk.link0007 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Precies. Net als dat toevallig alle zieke mensen vaak in het ziekenhuis zijn, terwijl alle mensen die nooit in het ziekenhuis komen kerngezond zijn.
Maar als ik daar een kritische noot over laat, dan doet iedereen alsof ik achterlijk ben
Zover ik begreep was Sars-Cov-1 het virus dat het meeste overeenkomsten had, vandaar de naam Sars-Cov-2.Holk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:25:
[...]
Als ik de twee sequenties op elkaar leg is er een overlap van 78.7%
[Afbeelding]
Vooral de wobbels op de 3de nucleotide, maar af en toe ook wel grotere delen die missen/meer of anders zijn
Maar Sars-Cov-2 is dus een virus dat 16 jaar na het verdwenen Sars-Cov-1 opduikt.
Als je de strain bekijkt met veranderingen/mutaties in dit virus in een jaar, lijkt het mij niet verbazend dat na 16 jaar 21,3% van het virus veranderd is?
Maar het ging niet zozeer om de afwijkingen met 1, het ging er meer om dat werd geroepen dat als je verkoudheids-coronavirussen had gehad, er een theorie was dat je tegen corona kon/sneller/beter genas.
Mocht je in de gelegenheid zijn en het niet teveel werk is zou dat wellicht voor velen een oogopener zijn:
Het verschil in sequence tussen een 16 jaar lang niet gezien virus van 21,3% en het verschil met het laatst rondwarende verkoudheidsvirus van 2019.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
In het verlengde hiervan snap ik dat een deel van de bevolking sceptisch is over de veiligheid van het vaccin. Zelf hebben we de wijsheid niet in pacht, dat moet je aan de experts overlaten. Dit soort voorbeelden, waarin blijkt dat een groep experts er flink naast zit, helpen dan niet bepaald mee in het creëren van vertrouwen.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:47:
Nog even en ze ontdekken dat basisschool leerlingen toch ook wel volwassenen en kinderen kunnen besmetten, en net zo'n risico vormen omdat ze veel contacten hebben en dichtbij elkaar zijn het communiceren.
Wat ik mij dan afvraag: kan het OMT ook juridisch gestraft worden voor hun aandeel in het beleid? Of is het een 'het is maar een advies'?
De vraag is of de expert, met betrekking tot scholen, er flink naast zit of dat er een andere (politieke) reden is die niet genoemd mag worden. In beide gevallen trek je als expert aan het kortste eind.Aghanim schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:21:
[...]
In het verlengde hiervan snap ik dat een deel van de bevolking sceptisch is over de veiligheid van het vaccin. Zelf hebben we de wijsheid niet in pacht, dat moet je aan de experts overlaten. Dit soort voorbeelden, waarin blijkt dat een groep experts er flink naast zit, helpen dan niet bepaald mee in het creëren van vertrouwen.
Wat ze volgens mij altijd gezegd hebben is dat kleine kinderen veel minder symptomen vertonen, dus de kans op ziek worden en anderen besmetten veel kleiner is dan bij oudere mensen én dat het belang van onderwijs voor die groep zo groot is dat de scholen daarom ook open moeten blijven;President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:47:
[...]
Tja, dat riep half Nederland volgens mij al...
Ze hebben volgens mij nooit gezegd dat er geen kans is;
Nee. In de praktijk kan dat niet tenzij aantoonbaar sprake is van kwade wil. En gelukkig maar. Zodra je daaraan begint wil niemand meer lid zijn en gaan de leden zich drukker maken om het ontlopen van risico dan om het leveren van goed advies. Is dat beter?President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:47:
[...]
Als je goed advies wilt dan moet je goede mensen aanstellen en niet zeuren als die ook eens een fout maken. En als je niet tevreden bent dan moet je betere mensen zoeken.
Waarom zou je dat willen? Zodat bij een volgende crisis de gemiddelde wetenschapper geen enkele uitspraak zal durven doen en er dus zonder wetenschappelijke grond besluiten genomen mogen worden?President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:47:
[...]
Natuurlijk, maar kijk eens naar bijvoorbeeld https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderenrik86 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Wat ze volgens mij altijd gezegd hebben is dat kleine kinderen veel minder symptomen vertonen, dus de kans op ziek worden en anderen besmetten veel kleiner is dan bij oudere mensen én dat het belang van onderwijs voor die groep zo groot is dat de scholen daarom ook open moeten blijven;
Ze hebben volgens mij nooit gezegd dat er geen kans is;
In vergelijking met volwassenen... Maar: een kind dat op school besmet raakt en vervolgens zijn gezinsleden besmet, wordt dit gezien als een besmetting 'door school' of een besmetting 'buiten school'. Het zal uiteraard onder het laatste worden gezet, terwijl het direct te linken is aan school. Met dergelijke cijfers/uitspraken kan de positie van de scholen & besmettingen wel erg makkelijk weggestopt worden.Onder kinderen is vooral bij jongeren 13-17 jaar het aantal besmettingen toegenomen. Toch spelen kinderen nog een beperkte rol in de verspreiding van virus in vergelijking met volwassenen. De besmettingen en besmettelijkheid van kinderen neemt echter wel toe naarmate ze ouder worden.
Uit onderzoek van de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en bij clusters op middelbare scholen blijkt dat verspreiding van SARS-CoV-2 in ruim de helft van de gevallen buiten school plaatsvindt. Dat gebeurt dan vooral bij intensief contact met vrienden of klasgenoten in de vrije tijd.
Ook bijvoorbeeld https://www.rivm.nl/nieuw...aantal-meldingen-covid-19
Die grafiek: hartstikke mooi dat de leeftijd 0-12 maar iets van 1/8 deel is in vergelijking met een andere leeftijdscategorie (en dus in het totaal maar een hele kleine plaats inneemt! Maar als je die grafiek bekijkt, dan vind ik het alleen maar bijzonder dat bijna elke leeftijdscategorie hetzelfde beeld geeft. Helaas worden kinderen van 0-12 veel minder getest dan volwassenen, waardoor er automatisch maar een heel klein aantal positief getest wordt. Los dat dit resultaten zijn uit december natuurlijk...
Dat ze er minder last van hebben geloof ik meteen, maar dat de kans op besmetting kleiner is geloof ik nog steeds niet. Wel dat hun leven kleiner is (thuis, sportclub, school) en het aantal contacten dus minder is.
Technisch zegt het RIVM dus dat als een kind van 5 met Corona in mijn gezicht hoest of een man van 50, ik bij het kind bijvoorbeeld 20% kans heb om Corona te krijgen en bij de volwassene ik 90% kans heb om Corona te krijgen. Dat is toch 'besmettelijkheid'?
Dan vraag ik mij af: in het hypothetische geval dat het om allemaal positief geteste mensen gaat:
- als er een ruimte is met 1 kind van 3m2 en een ruimte met 1 volwassene met 3m2, dan kan ik dus beter bij het kind gaan zitten?
- als er een ruimte is met 3 kinderen van 9m2 en een ruimte met 1 volwassene van 3m2, kan ik dan beter in de ruimte met de kinderen of volwassene zitten?
- als er een ruimte is van 6 kinderen van 9m2 en een ruimte met 1 volwassene van 3m2, kan ik dan beter in de ruimte met de kinderen of volwassene zitten?
- etc
Bij elke baan hoort een verantwoordelijkheid. Als nu blijkt dat het OM echt verkeerde aannames of uitspraken heeft gedaan waar het beleid op is gebaseerd, dan zouden ze daar toch verantwoordelijk moeten worden gehouden? Los dat het van mij niet hoeft hoor en iedereen zijn best doet, ben gewoon benieuwd of het OMT ergens verantwoordelijk voor kan worden gehouden aangezien ze 'advies' geven.42erik schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Waarom zou je dat willen? Zodat bij een volgende crisis de gemiddelde wetenschapper geen enkele uitspraak zal durven doen en er dus zonder wetenschappelijke grond besluiten genomen mogen worden?
[ Voor 23% gewijzigd door President op 09-01-2021 14:40 ]
Je zoekt naar antwoorden die gewoon niet bestaan.
Besmettelijkheid is niet 1 of 0.
Het is een bepaalde hoeveelheid virus in de lucht waarbij je over verloop van tijd meer kans hebt om het op te lopen.
Voor zover bekend hadden kinderen onder de 12 idd lagere viral loads, en vrijwel geen symptomen.
Die combinatie maakt dat ze minder besmettelijk zijn.
PSN
Dat klopt. Hetzelfde geld (ongeveer) voor die anderhalve meter regel. Het is niet zo dat het virus stopt buiten een cirkel van anderhalve meter bij een besmet persoon. Andere landen hanteren namelijk ook andere minimale afstanden. De kans dat je besmet raakt wordt kleiner met het vergroten van de afstand tot die persoon. Dat wil niet zeggen dat je op (zeg) 2 meter niet besmet kunt raken. Een regel geldt nog steeds: Geen contact = geen besmetting, dus thuisblijven is nog steeds de golden rule om niet besmet te raken.YakuzA schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Je zoekt naar antwoorden die gewoon niet bestaan.
Besmettelijkheid is niet 1 of 0.
Het is een bepaalde hoeveelheid virus in de lucht waarbij je over verloop van tijd meer kans hebt om het op te lopen.
Voor zover bekend hadden kinderen onder de 12 idd lagere viral loads, en vrijwel geen symptomen.
Die combinatie maakt dat ze minder besmettelijk zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 9 januari 2021
Positief getest: 7.383
Totaal: 866.235 (+7.321 ivm -62 corr.)
% positief (gem. 03 jan - 05 jan): 13,7%
Opgenomen: 241
Huidig: 1.874 (-62)
Opgenomen op IC: 44
Huidig: 700 (-8)
Overleden: 139
Totaal: 12.307 pic.twitter.com/2K5aY9I13l
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren (data NICE):
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 9 januari 2021
Patiënten verpleegafdeling
Bevestigd: 183
Verdacht: 4
Huidig: 1891 (-102)
Totaal: 33222
Patiënten IC
Bevestigd: 35
Verdacht: 1
Huidig: 696 (-5)
Totaal: 7117 pic.twitter.com/nOVkjdALDm
[ Voor 34% gewijzigd door The Legend op 09-01-2021 15:24 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Kijk, druk op de zorg blijft afnemen, positieve trend.. als dat nog wat versnelt binnenkort dan kunnen de kids weer naar school in ieder geval.
American Express vraagbaak
Dat percentage zegt me trouwens meer als die dag cijfers die op en neer hobbelen door aantal testen en verwerken van oudere gegevens.% positief (gem. 03 jan - 05 jan): 13,7%
Verantwoordelijk houden en juridisch straffen is wel echt iets heel anders hoor.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Bij elke baan hoort een verantwoordelijkheid. Als nu blijkt dat het OM echt verkeerde aannames of uitspraken heeft gedaan waar het beleid op is gebaseerd, dan zouden ze daar toch verantwoordelijk moeten worden gehouden? Los dat het van mij niet hoeft hoor en iedereen zijn best doet, ben gewoon benieuwd of het OMT ergens verantwoordelijk voor kan worden gehouden aangezien ze 'advies' geven.
Die mensen werken zich een slag in de rondte, die moeten we dankbaar zijn, niet aan willen klagen...
Mjah idd...mesa57 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:26:
Dit stemt mij nog niet vrolijk :
[...]
Dat percentage zegt me trouwens meer als die dag cijfers die op en neer hobbelen door aantal testen en verwerken van oudere gegevens.
Ben alleen wel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de cijfers die @breew post.
Als in: worden de data van de positieven ook gelinkt aan de data van de tests? Zal gemiddeld niet echt uitmaken, maar ben wel benieuwd.
Het stagneert behoorlijk. Het blijft rond het gemiddelde hangen. Als dit zo blijft is juist reden om de lockdown te handhaven. We zitten nog niet op het niveau dat juist de boel meer open kan.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Kijk, druk op de zorg blijft afnemen, positieve trend.. als dat nog wat versnelt binnenkort dan kunnen de kids weer naar school in ieder geval.
Er was pas wat mogelijk met 3000 besmettingen per dag. En dat was beperkt. Dat zullen dan de scholen zijn.
Pas vanaf 1200 per dag was opheffen van de lockdown mogelijk.
Dus met deze cijfers zullen de scholen nog wel dicht blijven. In iedergeval die twee weken nog wel gok ik.
maar dat weten we maandag al
Maar eigenlijk zegt dat percentage nog steeds niets.mesa57 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:26:
Dit stemt mij nog niet vrolijk :
[...]
Dat percentage zegt me trouwens meer als die dag cijfers die op en neer hobbelen door aantal testen en verwerken van oudere gegevens.
Niet iedereen die klachten heeft laat zich testen. Die blijven vaak gewoon in zelfisolatie of doen soms of er niets aan de hand is.
Daarnaast laten weer andere mensen zich testen die geen of nauwelijks klachten hebben, en dat kan het percentage ook weer in beide richtingen beïnvloeden.
Daarnaast is dat percentage zeer selectief. Of zou dat percentage van 13,7% betekenen dat in mijn woonwijk van 1000 mensen er op dit moment gemiddeld 137 mensen corona hebben?
Speel ook Balls Connect en Repeat
139 doden op een dag (50 !! meer dan de dag ervoor) kan ik nauwelijks een positieve trend noemen.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het aantal doden per dag zegt niet zo heel veel, daar zitten ook gevallen bij van personen die al veel eerder overleden zijn. Daarnaast zijn deze personen vaak al enkele weken geleden besmet geraakt. Het aantal doden per dag zegt daarom weinig over een negatieve of positieve trend. Ik zou toch echt uitgaan van het aantal ziekenhuis opnames en positieve testen.Yaksa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:44:
[...]
139 doden op een dag (50 !! meer dan de dag ervoor) kan ik nauwelijks een positieve trend noemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dutchy88 op 09-01-2021 15:53 ]
Lastig hoor, elke vrijdag (want weekend) worden er minder patienten opgenomen en elke maandag weer meer. Dan lijkt het mij nog veel beter om naar een zevendaags gemiddelde te kijken en dat ziet er nou niet bepaald positief uit.Dutchy88 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Het aantal doden per dag zegt niet zo heel veel, daar zitten ook gevallen bij van personen die al veel eerder overleden zijn. Het aantal doden per dag als negatieve of positieve indicatie aanhouden is dan ook niet aan te raden. Ik zou toch echt uitgaan van het aantal ziekenhuis opnames en positieve testen.
Nee natuurlijk betekent het dat niet. Overigens het zou best kunnen dat er door de maatregelen ziektes met vergelijkbare symptomen verdwijnen dus als je deze klachten hebt heb je Corona. Stel dat bij corona je oren blauw zouden worden en je neus paars dan heb je vermoedelijk 100% test score omdat het symptoom zo duidelijk is.Onbekend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Maar eigenlijk zegt dat percentage nog steeds niets.
Niet iedereen die klachten heeft laat zich testen. Die blijven vaak gewoon in zelfisolatie of doen soms of er niets aan de hand is.
Daarnaast laten weer andere mensen zich testen die geen of nauwelijks klachten hebben, en dat kan het percentage ook weer in beide richtingen beïnvloeden.
Daarnaast is dat percentage zeer selectief. Of zou dat percentage van 13,7% betekenen dat in mijn woonwijk van 1000 mensen er op dit moment gemiddeld 137 mensen corona hebben?
Dit inderdaad. De daling lijkt wat te stagneren, maar rekening houdend met kerst en nieuwjaar is een lager plateau al enigszins licht positief te noemen. Vereiste is dan inderdaad wel dat komende we(e)k(en) de daling weer verder doorzet.TrailBlazer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:36:
Ik denk dat we de eventuele kerstpiek nu wel redelijk gehad hebben. De komende week nog de eventuele oudjaar piek en dan gaan we hopelijk echt zakken.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ziekenhuiscijfers worden juist beter over het gemiddelde, want gaat richting krimp:Yaksa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Lastig hoor, elke vrijdag (want weekend) worden er minder patienten opgenomen en elke maandag weer meer. Dan lijkt het mij nog veel beter om naar een zevendaags gemiddelde te kijken en dat ziet er nou niet bepaald positief uit.
Het 7-daags gemiddelde is nu ruim boven de 100 per dag gekomen, de hoogste waarde sinds eind april.
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 9 januari 2021
In de ziekenhuiscijfers zien we dat de trend doorzet. Het groei% is gedaald naar 3% en in dit tempo gaat het maandag in de min (krimp). Vooral op de verpleeg daalt het snel
2/2 pic.twitter.com/5mNph2h16Q
Day 318, The science-with-out-literature-list edition
— Yorick (@YorickB) 9 januari 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🟢2.574 (-70)
🟢Clinic: 1.874 (-62)
🟢ICU: 700 (-8)
New:
🔴Clinic: 241
🔴ICU: 44
In 🇩🇪: 8#corona #stayhome pic.twitter.com/jAI0NbrjIO
Zo te zien moeten we dus nog steeds tot iedere dinsdag wachten, aangezien het dagelijks percentage positieve testen alleen met terugwerkende kracht wordt bijgewerkt (5 januari was het 12,9%).Drardollan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:17:
[...]
Deze tweet zegt meer:
[Embed]
Eindelijk krijgen we betere cijfers en hoeven we niet meer tot dinsdag te wachten
Dat kun je zo niet zeggen, je kunt de aantallen van een bepaalde dag niet vergelijken met het weekgemiddelde. Er is namelijk altijd een verschil tussen de weekdagen sinds er overcapaciteit met testen is waarbij de maandag en de dinsdag over het algemeen flink onder het gemiddelde liggen, woensdag en donderdag flink boven gemiddeld en zaterdag en zondag rond het weekgemiddelde.Adlermann schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:33:
[...]
Het stagneert behoorlijk. Het blijft rond het gemiddelde hangen. Als dit zo blijft is juist reden om de lockdown te handhaven. We zitten nog niet op het niveau dat juist de boel meer open kan.
Je kunt voor de trend dus het beste naar het totaal aantal over de laatste 7 dagen kijken. En als je daar naar kijkt zie je vandaag weer een aardige daling (-1219) nadat het 2 dagen gestagneerd was Die stagnatie van eergisteren en gisteren is overigens waarschijnlijk een effect van de feestdagen vorige week toen veel minder mensen zich hebben laten testen.
Op http://corontaller.info kun je dat gemiddelde goed in een grafiek zien.
Ik ben wel bezorgd over toenemend effect van 'De Britse Variant'. Heel ruw gerekend:TrailBlazer schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:36:
Ik denk dat we de eventuele kerstpiek nu wel redelijk gehad hebben. De komende week nog de eventuele oudjaar piek en dan gaan we hopelijk echt zakken.
- Stel dat door de maatregelen de R van de Nederlandse variant momenteel 0,75 is
- Stel dat de Britse variant 70% besmettelijker is, dan zit de R daarvan op 1,28
- Stel dat momenteel 10% van de besmettingen de Britse variant is
- Dan is de effectieve R nú ongeveer 0,8
- Dan is na vier iteraties (~ drie weken) de effectieve R ongeveer 1, en heeft de Britse variant de overhand (58%)
- Nog drie weken later is de R dan 1,21
- Nog drie weken later heb je dan een R van 1,27 én ruim twee keer zoveel besmettingen als nu.
Het is niet voor niks dat Diederik gisteren nogal geschrokken was over de Britse cijfers. En gisteravond was er een discussie op TV waarin werd aangegeven dat de recente besmetting met britse variant op die school weleens heel snel voor meer besmettingen kon zorgen omdat niet alle contacten getraceerd konden worden.eamelink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Ik ben wel bezorgd over toenemend effect van 'De Britse Variant'. Heel ruw gerekend:
- Stel dat door de maatregelen de R van de Nederlandse variant momenteel 0,75 is
- Stel dat de Britse variant 70% besmettelijker is, dan zit de R daarvan op 1,28
- Dan is na vier iteraties (~ drie weken) de effectieve R ongeveer 1, en heeft de Britse variant de overhand (58%)
- Nog drie weken later heb je dan een R van 1,27 én ruim twee keer zoveel besmettingen als nu.
Yes, dan zit je eind maart. Met een beetje geluk (als AstraZenica idd eind januari goedgekeurd wordt en de aantallen binnenkomen zoals gepland) heb je eind maart al 2-3 miljoen mensen gevaccineerd. In combinatie met de ca 3 miljoen mensen die ondertussen al corona gehad hebben en het feit dat eind maart ook een redelijk deel van de meest kwetsbare groep gevaccineerd is, dempt dat misschien al wel weer wat.eamelink schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Ik ben wel bezorgd over toenemend effect van 'De Britse Variant'. Heel ruw gerekend:
Kijk dat het in het Verenigd Koninkrijk gierend uit de klauwen loopt is duidelijk. Dat de "Britse variant" daar dominant is geloof ik ook maar een causaal verband tussen beide heb ik voorlopig niet echt aangetoond gezien. Immers tot de kerst had men daar een paar weken ook nauwelijks effectieve maatregelen.
Wat ik wel weet is dat we nu communicatie technisch voor de overheid in een extreem lastige fase zitten. Vaccins zijn er en worden gezet wat uitgebreid in het nieuws is, maar tegelijk zitten we in het meest ongunstige seizoen en duurt het nog minimaal 2 a 3 maanden voordat vaccineren echt een dempend effect op de verspreiding gaat hebben en / of de kwetsbare groepen gevaccineerd zijn. Er is daarmee dus een vrij giftige cocktail om nog even snel aan het einde van de crisis de zorg te overbelasten.
Vanuit het oogpunt van het virus beheersbaar houden komt het dus in elk geval best goed uit dat er wat angst voor een nieuwe variant ontstaat / nog even aanwezig blijft onder de bevolking.
De Engelse versie (of hun andere maatregelen) heeft Londen in de noodtoestand geholpen
Gisteren werd een vrouw geïnterviewd die een coronaprik kwam halen: Ze was heel blij want ze had al twee keer corona gehad! Ook positief getest, dus dat je geen corona meer kunt krijgen nadat je het hebt gehad gaat maar ten dele op.geenstijl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:54:
[...]
In combinatie met de ca 3 miljoen mensen die ondertussen al corona gehad hebben en het feit dat eind maart ook een redelijk deel van de meest kwetsbare groep gevaccineerd is, dempt dat misschien al wel weer wat.
Maar dat was al bekend dat je meerdere keren ziek kunt worden.Yaksa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Gisteren werd een vrouw geïnterviewd die een coronaprik kwam halen: Ze was heel blij want ze had al twee keer corona gehad! Ook positief getest, dus dat je geen corona meer kunt krijgen nadat je het hebt gehad gaat maar ten dele op.
Als je op Google zoekt zie je voorbeelden van mensen die twee keer achter elkaar griep hebben gekregen omdat ze van de eerste griep nog niet helemaal waren hersteld.
Met het coronavirus gebeurt dat waarschijnlijk ook net zo. Vooral mensen met al een verzwakt immuunsysteem hebben mogelijk meer tijd nodig om te herstellen van een (corona)virus, en hebben in de korte periode daarna een hoger risico om weer een virus op te lopen.
Het artikel meldt niets over het effect van de mutatie.42erik schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:04:
https://nos.nl/artikel/23...el-volledig-uitgeput.html
De Engelse versie (of hun andere maatregelen) heeft Londen in de noodtoestand geholpen
Dat hun gebrek aan maatregel een noodlottige keuze was, is echter wel duidelijk. Of de mutatie het huidige drama heeft bijgedragen is volgens mij niet aangetoond.
Die noodtoestand lijkt meer symbolisch te zijn, er zijn in Londen geen extra maatregelen gekomen. Ze zaten al in maximale lockdown daar.42erik schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:04:
https://nos.nl/artikel/23...el-volledig-uitgeput.html
Daarom verschijnt de burgemeester van Londen ook zowat elk uur symbolisch op TV om de inwoners op het hart te drukken om vooral binnen te blijven.CMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:32:
[...]
Die noodtoestand lijkt meer symbolisch te zijn, er zijn in Londen geen extra maatregelen gekomen. Ze zaten al in maximale lockdown daar.
Een noodtoestand heeft dan ook niets te maken met maatregelen maar zuiver met mogelijkheden voor hulpdiensten en instanties.CMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:32:
Die noodtoestand lijkt meer symbolisch te zijn, er zijn in Londen geen extra maatregelen gekomen. Ze zaten al in maximale lockdown daar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is gewoon verschrikkelijk wat daar gaande is qua aantallen in alle opzichten.
Inmiddels is het coronadashboard wel t/m woensdag bijgewerkt qua positiviteitsratio, een lichte daling naar 12.6%.Laguna schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:05:
[Twitter]
[...]
Zo te zien moeten we dus nog steeds tot iedere dinsdag wachten, aangezien het dagelijks percentage positieve testen alleen met terugwerkende kracht wordt bijgewerkt (5 januari was het 12,9%).
De updates komen wel dagelijks, maar lopen dus allemaal wat achter. Al is dat ook weer niet zo heel veel anders dan normaal. Normaal kregen we op dinsdag de cijfers van de week ervoor (t/m zondag) waarbij ook niet alle testen nog bekend waren.
Goed om te bedenken bij duiding van de dagelijkse cijfers positivitetsratio is dat hier een duidelijk weekendeffect optreedt. Minder mensen laten zich in het weekend testen, en dan wordt er dus (relatief) vaker corona gevonden.
Ja, want de stelling is tweeledig:President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Natuurlijk, maar kijk eens naar bijvoorbeeld https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
[...]
Technisch zegt het RIVM dus dat als een kind van 5 met Corona in mijn gezicht hoest of een man van 50, ik bij het kind bijvoorbeeld 20% kans heb om Corona te krijgen en bij de volwassene ik 90% kans heb om Corona te krijgen. Dat is toch 'besmettelijkheid'?
Dan vraag ik mij af: in het hypothetische geval dat het om allemaal positief geteste mensen gaat:
- als er een ruimte is met 1 kind van 3m2 en een ruimte met 1 volwassene met 3m2, dan kan ik dus beter bij het kind gaan zitten?
- als er een ruimte is met 3 kinderen van 9m2 en een ruimte met 1 volwassene van 3m2, kan ik dan beter in de ruimte met de kinderen of volwassene zitten?
- als er een ruimte is van 6 kinderen van 9m2 en een ruimte met 1 volwassene van 3m2, kan ik dan beter in de ruimte met de kinderen of volwassene zitten?
- etc
[...]
Bij elke baan hoort een verantwoordelijkheid. Als nu blijkt dat het OM echt verkeerde aannames of uitspraken heeft gedaan waar het beleid op is gebaseerd, dan zouden ze daar toch verantwoordelijk moeten worden gehouden? Los dat het van mij niet hoeft hoor en iedereen zijn best doet, ben gewoon benieuwd of het OMT ergens verantwoordelijk voor kan worden gehouden aangezien ze 'advies' geven.
1. hoe erger de symptomen, hoe groter de kans dat je voldoende virusdeeltjes uitstoot om iemand anders te besmetten
2. Hoe jonger, hoe minder kans op symptomen
Daarnaast is de cirkel waarin kids zitten kleiner, dus de kans groter dat een kind een besmetting oploopt van een ander dan andersom
En tot slot kiezen ze ervoor (OMT, maar ook regering/ politiek) dat de impact van de maatregel op kinderen qua onderwijsachterstand heftiger/ sterker is dan eigenlijk elke ander maatregel.
Dus het is een combinatie van meerdere factoren, waar blijkbaar de “minder besmettelijkheid” van blijft hangen.
Tja, daar komen we vervolgens bij een groot vraagteken uit: waarom kwam en komt er niks vanuit het ministerie van onderwijs hoe men het beste onderwijs op afstand kan organiseren? Hier en daar zijn wat initiatieven geweest voor subsidie voor laptops... Maar daar houd het ook mee op. De ene school maakt instructiefilmpjes, de andere school doet live lessen op Zoom/Teams/Meet, weer een andere school heeft een platform voor leerlingen met Office365/Google... En genoeg scholen die dat allemaal niet hebben.rik86 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:38:
En tot slot kiezen ze ervoor (OMT, maar ook regering/ politiek) dat de impact van de maatregel op kinderen qua onderwijsachterstand heftiger/ sterker is dan eigenlijk elke ander maatregel.
Als er iets is wat deze corona crisis samenvat dan is het wel gebrek aan aansturing. Het zorgsysteem, het onderwijssysteem, etc.
Ik hoop toch echt dat de politiek ervoor zorgt dat als er over 10 jaar weer een pandemie is, men wel alles goed gaat aansturen...
Omdat we vanuit vroeger decentraal werken en organisaties proberen een zo groot mogelijke vrijheid te geven in hoe ze het doen binnen de geschetste kaders.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Tja, daar komen we vervolgens bij een groot vraagteken uit: waarom kwam en komt er niks vanuit het ministerie van onderwijs hoe men het beste onderwijs op afstand kan organiseren? Hier en daar zijn wat initiatieven geweest voor subsidie voor laptops... Maar daar houd het ook mee op. De ene school maakt instructiefilmpjes, de andere school doet live lessen op Zoom/Teams/Meet, weer een andere school heeft een platform voor leerlingen met Office365/Google... En genoeg scholen die dat allemaal niet hebben.
Als er iets is wat deze corona crisis samenvat dan is het wel gebrek aan aansturing. Het zorgsysteem, het onderwijssysteem, etc.
Ik hoop toch echt dat de politiek ervoor zorgt dat als er over 10 jaar weer een pandemie is, men wel alles goed gaat aansturen...
Nou ben ik met je eens dat dit een vrij plotselinge gedwongen verandering is, aan de andere kant, als ze hadden vastgelegd dat je per se met teams moet werken, was daar weer geklaag over geweest, want de een vind toch dat andere systeem handiger, of die had al wat. En het komt niet "uit het veld", dus dat hebben de Haagse heren weer achter hun bureau verzonnen.
Wellicht iets meer in de vorm van een vraagbaak voor diegene die de sturing wel nodig zouden hebben ?
Tevens ook een mooie kans voor de onderwijsorganisaties en bonden zou ik zo zeggen ?
Dat soort dingen lijkt me bij uitstek verstandig om aan de specialisten zelf over te laten. En ja dat men ook daar soms niet altijd precies weet wat het beste is snap ik ook nog, dit is nog nooit voorgekomen. Dus prima dat men nu probeert en doet wat men denkt dat het beste is, wellicht kan er na afloop gezamenlijk geëvalueerd worden om er lessen uit te trekken maar dat zou ik vooral buiten de politiek laten.
[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 09-01-2021 19:57 ]
Even snel resumerend; ik zie eigenlijk niet heel veel dingen die beter hadden kunnen gaan. Misschien meer communicatie over de overwogen opties die het kabinet had maar verder eigenlijk niet.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Daarnaast vindt ik dat het valt en staat met ons eigen gedrag.xzaz schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:05:
[...]
Even snel resumerend; ik zie eigenlijk niet heel veel dingen die beter hadden kunnen gaan. Misschien meer communicatie over de overwogen opties die het kabinet had maar verder eigenlijk niet.
Ik zie wel dingen die beter hadden kunnen gaan. Ik weet het, het is mijn eigen ervaring maar daarom (voor mijzelf) behoorlijk opvallend.xzaz schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:05:
[...]
Even snel resumerend; ik zie eigenlijk niet heel veel dingen die beter hadden kunnen gaan. Misschien meer communicatie over de overwogen opties die het kabinet had maar verder eigenlijk niet.
Een voorbeeld: Ik sta altijd om 6.00 uur op, maak een bak koffie en loop dan naar buiten. Ik woon hemelsbreed ongeveer 1 kilometer van de A12 af vlak bij de grens naar Duitsland.
Tijdens de eerste lockdown was de snelweg gewoon niet te horen, er was dus praktisch geen verkeer. Dat is gedurende de zomer langzaamaan weer steeds meer geworden en nu zit het (hoorbaar) gewoon weer op het oude niveau. Dus op dat gebied weten we schijnbaar wel hoe het zou moeten, maar langzaamaan is men gewoon weer op de oude voet verder gegaan.
Eens hoor; maar de overheid heeft hier niet gezegd; ga maar lekker naar Duitsland.
Er is een verschil tussen wat de overheid beter had kunnen doen en wij, Nederlanders. Ik woon ook 800m van de grens en hier is er niet veel veranderd. Maar goed, ik woon dan ook op 'het platte land'.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Voor de zorg kan ik me nog wel wat voorstellen bij centraliseren, we zien nu wat er van komt met al die lagen en organisaties, het loopt continu achter de feiten aan.gekkie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:52:
[...]
Omdat we vanuit vroeger decentraal werken en organisaties proberen een zo groot mogelijke vrijheid te geven in hoe ze het doen binnen de geschetste kaders.
Nou ben ik met je eens dat dit een vrij plotselinge gedwongen verandering is, aan de andere kant, als ze hadden vastgelegd dat je per se met teams moet werken, was daar weer geklaag over geweest, want de een vind toch dat andere systeem handiger, of die had al wat. En het komt niet "uit het veld", dus dat hebben de Haagse heren weer achter hun bureau verzonnen.
Wellicht iets meer in de vorm van een vraagbaak voor diegene die de sturing wel nodig zouden hebben ?
Tevens ook een mooie kans voor de onderwijsorganisaties en bonden zou ik zo zeggen ?
Onderwijs is dan weer iets waar echt vrijheid in zou moeten blijven, de overheid moet de kaders uitzetten (het wat) en controleren dat onderwijsinstellingen binnen die kaders blijven, maar het hoe moet zoveel mogelijk bij de onderwijsinstellingen zelf blijven. Maar het is ook enorm lastig om het allemaal digitaal te doen, in een lokaal kan een docent nog enigszins zien of iedereen aan boord is, digitaal met 30 kleine schermpjes lijkt mij dat veel lastiger. Ik kan me voorstellen dat daarbij wel wat hulp/ondersteuning gewenst zou kunnen zijn.
Maar elke school heeft toch andere mogelijkheden, dus daar valt geen eenduidig plan voor te maken.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Tja, daar komen we vervolgens bij een groot vraagteken uit: waarom kwam en komt er niks vanuit het ministerie van onderwijs hoe men het beste onderwijs op afstand kan organiseren? Hier en daar zijn wat initiatieven geweest voor subsidie voor laptops... Maar daar houd het ook mee op. De ene school maakt instructiefilmpjes, de andere school doet live lessen op Zoom/Teams/Meet, weer een andere school heeft een platform voor leerlingen met Office365/Google... En genoeg scholen die dat allemaal niet hebben.
Ik denk toch echt dat je hier beter bij het bedrijfsleven kan gaan kijken. Er liggen enorme kansen om het onderwijs goed te digitaliseren.President schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:45:
[...]
Subsidies voor nieuwe innovatieve ideeën lijkt me nuttiger.
Ik hoop liever dat we hier dezelfde lessen trekken als dat Oost-azië deed bij SARS. Dat een nieuwe ziekte niet een ' soort griep is' maar een 'soort corona' en we preventieve maatregelen nemen.Ik hoop toch echt dat de politiek ervoor zorgt dat als er over 10 jaar weer een pandemie is, men wel alles goed gaat aansturen...
De mensheid mag blij zijn dat Corona niet zo super gevaarlijk is. Begrijp me niet verkeerd, maar ik bedoel met gevaarlijk als in, 2 weken zonder symptomen maar we besmettelijk zijn en dan binnen een paar dagen dood ofzo.
Als de geschiedenis mij iets heeft geleerd, is dat de mens ergens heel goed in is; niet leren van fouten en in herhaling vallen.
Dat gezegd hebbende zou het fijn zijn dat men bij een volgende pandemie niet als een kip zonder kop / kop in het zand tactiek heeft. Zowel burger als regering wat dat betreft. Maar goed... we zullen het in de toekomst vanzelf gaan meemaken.
[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 09-01-2021 22:30 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De WHO had aan het begin ook kritischer mogen zijn. Samen met China hebben ze corona een paar maanden lang lopen bagatelliseren, alles om China maar te vriend te houden.Thalaron schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:29:
WHO onderzoek laten doen naar de oorsprong (mag niet van China.....).
Hierboven een samenvattend artikel over Bunschoten in corona tijd van het AD. De gemeente staat al maanden in de top 5 van relatieve besmettingen. Vond het zelf wel interessant om te lezen omdat het cijfers combineert met de dagelijkse problemen die de gemeente heeft en tevens laat zien wat voor een gemeente het is.
Ik weet niet of discussie over de kwaliteit van het lesgeven hier ook in besproken mag worden, maar ik merk dat veel docenten (of zelfs scholen) er gewoon erg weinig aan doen om het thuisonderwijs richting de kwaliteit van het normale onderwijs te trekken.BarôZZa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:05:
[...]
Ik denk toch echt dat je hier beter bij het bedrijfsleven kan gaan kijken. Er liggen enorme kansen om het onderwijs goed te digitaliseren.
Subsidies voor nieuwe innovatieve ideeën lijkt me nuttiger.
Samengevat: Nauwelijks uitleg vooraf, het is lastig om iets te vragen (en er is een wachttijd totdat je antwoord krijgt), en vaak alleen maar een beknopte uitleg op een site waarna je een paar opgaven moet maken.
Het bedrijfsleven biedt genoeg tools zoals Zoom, Teams en andere platformen, maar het lesmateriaal zelf loopt gewoon achter.
Wij hier op Tweakers.net hebben geleerd om op internet te zoeken voordat we een vraag stellen, maar de kinderen op het basisonderwijs en voortgezet onderwijs doen dat nog niet. En ze leren helaas het opzoeken ook nog niet, en krijgen zeer beperkt (of geen) uitleg.
En aangezien van sommige ouders ook de kennis van taal en rekenen beperkt is, krijgen bepaalde kinderen een leerachterstand die alleen maar oploopt.....
Traditioneel, eigenwijs, en geen vertrouwen in de feiten. Tja...Robkazoe schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:50:
https://www.ad.nl/binnenl...afenissen-gehad~a360fa95/
Hierboven een samenvattend artikel over Bunschoten in corona tijd van het AD. De gemeente staat al maanden in de top 5 van relatieve besmettingen. Vond het zelf wel interessant om te lezen omdat het cijfers combineert met de dagelijkse problemen die de gemeente heeft en tevens laat zien wat voor een gemeente het is.
Je zult eerst ouders moeten hebben die thuiszijn en de kinderen in de gaten houden en helpen met problemen. Je kunt nog zo goed lesgeven, als je de kinderen niet bij de hand hebt gaat dat slecht werken. Het moet aan beide kanten van de verbinding in orde zijn. En daar gaat ook weer een inkomensverschil en een opleidingsverschil bij de ouders meespelen.Onbekend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:03:
Ik weet niet of discussie over de kwaliteit van het lesgeven hier ook in besproken mag worden, maar ik merk dat veel docenten (of zelfs scholen) er gewoon erg weinig aan doen om het thuisonderwijs richting de kwaliteit van het normale onderwijs te trekken.
Samengevat: Nauwelijks uitleg vooraf, het is lastig om iets te vragen (en er is een wachttijd totdat je antwoord krijgt), en vaak alleen maar een beknopte uitleg op een site waarna je een paar opgaven moet maken.
Zeg dat je 3 kinderen hebt die alledrie thuisonderwijs krijgen, in verschillende klassen (want er zal toch snel minstens 1-2 jaar tussen de kinderen zitten), dan heb je 3 kamers nodig, 3 laptops en de tijd en energie 3 kinderen in de gaten te houden.
Er zijn momenten waar kinderloos te prefereren is...
[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 09-01-2021 23:44 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik geef het je te doen hoor, eerst normaal les geven, dan nog alles voorbereiden, vervolgens overschakelen op digitaal les geven, wat in mijn ogen echt een compleet drama is, en dat ligt echt niet aan de inzet van de docenten.Onbekend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:03:
[...]
Ik weet niet of discussie over de kwaliteit van het lesgeven hier ook in besproken mag worden, maar ik merk dat veel docenten (of zelfs scholen) er gewoon erg weinig aan doen om het thuisonderwijs richting de kwaliteit van het normale onderwijs te trekken.
Het bedrijfsleven biedt genoeg tools zoals Zoom, Teams en andere platformen, maar het lesmateriaal zelf loopt gewoon achter.
Wij hier op Tweakers.net hebben geleerd om op internet te zoeken voordat we een vraag stellen, maar de kinderen op het basisonderwijs en voortgezet onderwijs doen dat nog niet. En ze leren helaas het opzoeken ook nog niet, en krijgen zeer beperkt (of geen) uitleg.![]()
En aangezien van sommige ouders ook de kennis van taal en rekenen beperkt is, krijgen bepaalde kinderen een leerachterstand die alleen maar oploopt.....
En ik ben blij dat de kinderen nog "normaal" les krijgen, ipv alles maar op te zoeken, want door alles op te zoeken leer je namelijk vrij weinig, dat doe je een keer en als je het antwoord hebt niet meer. Maar de kunst is juist dat je de weg er naartoe leert. Antwoord in elkaar draaien kan iedereen.
En leerachterstanden, jammer dan, weet niet of je het door hebt, maar er is een pandemie gaande.. Dan maar een jaar extra erover doen.
Je kan niet verwachten van ouders dat ze én thuiswerken én ook nog eens de volledige les van school beheersen én overdragen.
Mooi artikel met voor het AD een bijna ongekende diepgang. En gelukkig daar ook meer besef van de ernst en de krachtige foto van de uitverkochte condoleance kaarten (ik weet nooit hoe echt zo'n foto is maar sterk is deze wel).Robkazoe schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:50:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het probleem is dat al die tools ook geen goede vervanging zijn. Leuk voor een vergadering met een handvol mensen of een presentatie aan een grote groep, maar voor lesgeven aan 20-30 jongeren voldoet het gewoon niet omdat docenten niet kunnen zien of leerlingen het snappen.Onbekend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:03:
[...]
Wij hier op Tweakers.net hebben geleerd om op internet te zoeken voordat we een vraag stellen, maar de kinderen op het basisonderwijs en voortgezet onderwijs doen dat nog niet. En ze leren helaas het opzoeken ook nog niet, en krijgen zeer beperkt (of geen) uitleg.![]()
Daarnaast is het voor scholen en docenten ook aanpoten, die hebben de tijd eigenlijk niet om naar goede alternatieven te gaan zoeken.
Tsjah... Wel een gemeente waarin de heer zijn werk zou moeten doen. Fatalistische instellingen.Robkazoe schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:50:
Je oogst wat je zaait zeg maar.
Laat het een voorbeeld zijn.
Ahaa, jij hield je er in maart al niet aan 😈. Ik woon aan een doorgaande weg en werk sinds maart thuis. Het is nu veel drukker.jadjong schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:36:
[...]
Verdubbeld is nog mild. Ik wil weer moederziel alleen over de A2 rijden in de avondspits.![]()
een treffende spreuk
Even vanuit "mijn" VO gereageerd: Ik denk dat het probleem niet per se is dat docenten het niveau niet tot normaal wilen trekken, maar dat dat gewoon onmogelijk is. Een flink deel van de communicatie valt weg, hoe wil je dan het gewone niveau halen? Dat is onmogelijk.Onbekend schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:03:
[...]
Normaal kijk je een klas in en zie je of de stof aankomt, dat kan nu niet. Normaal stelt een leerling zijn vraag, nu tikt hij hem in in de chat of "zet mic aan, stelt vraag, zet mic uit" (wat voor de gemiddelde puber nog enger is dan normaal een vraag stellen). Normaal kun je tijdens het maken van opgaven zien of een kind vastloopt of niet, dat kan nu niet.
Dus dat gewone niveau is ronduit onhaalbaar. Maar als je komt met uitspraken als "weinig er aan doen", dan heb je misschien bij een aantal die de kantjes eraf lopen gelijk (die heb je nu eenmaal), maar doe je een heel groot deel flink tekort.
Helemaal mee eens - maar en als toevoeging > ook op het werk geldt hetzelfde. Je hebt de personen die altijd direct een opmerking willen plaatsen om relevant over te komen (dat zijn vaak de misbaren) en degenen die even nadenken en dan wel een zinnige aanvulling geven. Ook die vallen weg in de 'zoom cultuur'.42erik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:51:
[...]
Even vanuit "mijn" VO gereageerd: Ik denk dat het probleem niet per se is dat docenten het niveau niet tot normaal wilen trekken, maar dat dat gewoon onmogelijk is. Een flink deel van de communicatie valt weg, hoe wil je dan het gewone niveau halen? Dat is onmogelijk.
Normaal kijk je een klas in en zie je of de stof aankomt, dat kan nu niet. Normaal stelt een leerling zijn vraag, nu tikt hij hem in in de chat of "zet mic aan, stelt vraag, zet mic uit" (wat voor de gemiddelde puber nog enger is dan normaal een vraag stellen). Normaal kun je tijdens het maken van opgaven zien of een kind vastloopt of niet, dat kan nu niet.
Dus dat gewone niveau is ronduit onhaalbaar. Maar als je komt met uitspraken als "weinig er aan doen", dan heb je misschien bij een aantal die de kantjes eraf lopen gelijk (die heb je nu eenmaal), maar doe je een heel groot deel flink tekort.
En als leraar of leidinggevende is het nu verrot lastig om juist die wat stillere maar waardevolle geluiden eruit te halen, om te leren, ondersteunen of wat dan ook.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is dat zo? Ik kon me nog herinneren dat de baas van de WHO de wereld opriep om zich voor te bereiden voor Corona. En dat was voordat er een epidemie was in Europa.CMD-Snake schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:34:
[...]
De WHO had aan het begin ook kritischer mogen zijn. Samen met China hebben ze corona een paar maanden lang lopen bagatelliseren, alles om China maar te vriend te houden.
Ik denk dat we hier gewoon dachten, dat dit een soort Sars zou zijn. Het is erg, maar waarschijnlijk zou het niet overwaaien naar Europa.
Zelfs toen het los ging in Italië werd er nog lacherig gedaan over geen handen schudden ed. We waren gewoon niet gewend aan het idee dat dit ons ook kan overkomen.
https://www.at5.nl/artike...riktere-maatregelen-nodig (tekst)
of video:
[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 10-01-2021 08:27 ]
Ik vraag me af wat effectieve strengere maatregelen zouden zijn?CyberMania schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:24:
OMT-Lid Menno de Jong verwacht dat de lockdown na 19 jan met minimaal 2 weken nog verlengd gaat worden, omdat de daling niet snel genoeg nog gaat (+ risico's Britse variant). En er wordt gezinspeeld op nog strengere maatregelen. Vandaag op AT5 het interview:
of video:
[YouTube: Viroloog Menno de Jong van OMT voorspelt langere lockdown in Corona Q&A]
Avondklok, reisbeperking (bijv niet verder dan 5km van huis zonder geldige reden), niet meer bij mensen op bezoek?
Ik weet niet of dat werkt?
Ik denk dat de mensen die nu nog bij andere mensen op bezoek gaan dan ook nog bij mensen op bezoek zullen gaan.
Overigens heb ik zelf liever bijvoorbeeld nog eens drie weken strengere maatregelen dan zes weken gewone lockdown.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik hoor juist dat we het ergste nog niet gehad hebben, en dat ze denken het nog even allemaal een tandje erger gaat worden.CyberMania schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:24:
OMT-Lid Menno de Jong verwacht dat de lockdown na 19 jan met minimaal 2 weken nog verlengd gaat worden, omdat de daling niet snel genoeg nog gaat (+ risico's Britse variant). En er wordt gezinspeeld op nog strengere maatregelen. Vandaag op AT5 het interview:
of video:
[YouTube: Viroloog Menno de Jong van OMT voorspelt langere lockdown in Corona Q&A]
Zoals ik de UK krijgen wij hier ook.
In hoeverre dat echt gaat gebeuren weet niemand, maar die 2 weken worden er denk ik wel nog meer
Klopt volgens geruchten (iets anders dan hierboven) tot minimaal de voorjaarsvakantie, gezien de seizoensgebondenheid van virussen. Spannend is wel de scholen. Misschien dat ze nog wat nog met hotels gaan doen (de horeca is niet dicht, de ho(tels) uit horeca zijn nog gewoon open) en winkels verder schrappen in essentie (bijv. bloemenwinkels of de Starbucks e.d. die gewoon open zijn...).Mektheb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:00:
In hoeverre dat echt gaat gebeuren weet niemand, maar die 2 weken worden er denk ik wel nog meer
[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 10-01-2021 09:04 ]
Daarnaast denk ik dat we zeker tot 1 april nog rekening moeten houden met het leven zoals het vorig jaar was: afstand, beperkt bezoek, maatregelen in winkels en mondkapjes.
In juni staat mijn vorig jaar juni geplande bruiloft nog een keer op het programma en zelfs voor die maand ben ik benieuwd of het weer enigszins normaal is.
We hadden de hoop dat 2021 weer wat normaler zou zijn, maar ben bang dat ik dan over het najaar praat.
[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 10-01-2021 09:09 ]
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Maar mijn idee heeft de WHO het meest gefaald in het vasthouden aan dat internationaal reizen beperken niet goed was omdat het zoveel meer schade zou opleveren.Russel88 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:18:
[...]
Is dat zo? Ik kon me nog herinneren dat de baas van de WHO de wereld opriep om zich voor te bereiden voor Corona. En dat was voordat er een epidemie was in Europa.
29 februari:
https://www.who.int/news-...tion-to-covid-19-outbreakRecommendations for international traffic
WHO continues to advise against the application of travel or trade restrictions to countries experiencing COVID-19 outbreaks.
In general, evidence shows that restricting the movement of people and goods during public health emergencies is ineffective in most situations and may divert resources from other interventions.
Met daarin ook deze uitspraak die nog steeds de aanpak ondergraaft doordat critici kunnen wijzen ernaar.
"there is no evidence that wearing a mask – of any type – protects non-sick persons"
And to think they once said that computers would take away jobs.
[ Voor 125% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2021 19:56 ]
Ben het er mee eens dat onderwijs meer gebruik mag maken van de digitalisering, maar iedereen heeft eerst feitenkennis nodig eer je deze kan gaan toepassen in een bredere context op bijvoorbeeld het internet. En deze ‘domme’ feiten zijn toch echt via een inspirerende docent het beste aan te leren. En daar ontbreekt het nu via teams of zooms enorm aan helaas.. dat kun je de docent niet kwalijk nemen.
Winkels zijn fysiek dicht gegaan en veel proberen hun hoofd boven water te houden (en toch nog wat inkomsten te genereren) door online iets met afhaal bestellingen te doen. Lukt dat niet, dan gaan ze failliet. Met scholen is het eigenlijk precies hetzelfde, docenten hebben hun ‘winkel’, hun klaslokaal, ook fysiek moeten sluiten en proberen nu ook maar digitaal zoveel mogelijk te leveren.
Een grote verschil echter: scholen gaan niet failliet. Maar gezien de leeropbrengsten misschien toch wel.... al ben ik van mening dat een paar weken online onderwijs echt niet zoveel achterstand brengt. Dat loop je wel weer in. Het is wel een groot nadeel voor kinderen die in groep 8 zitten, examenklassen etc. Zij moeten een nieuwe school kiezen, een advies krijgen e.d. Dat kan niet later worden ingelopen, die kinderen zou je echt naar school moeten laten gaan.
*knip* Reageer dan de volgende keer aub niet, maar maak even een TR aan
[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2021 19:57 ]
En de carwash. Ik verbaasde mij gister dat het stofzuiggedeelte gewoon open was.. Lijkt me toch niet echt essentieel. Carwash überhaupt niet, maar het wassen zelf kan natuurlijk niet zoveel kwaad.CyberMania schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:02:
[...]
Klopt volgens geruchten (iets anders dan hierboven) tot minimaal de voorjaarsvakantie, gezien de seizoensgebondenheid van virussen. Spannend is wel de scholen. Misschien dat ze nog wat nog met hotels gaan doen (de horeca is niet dicht, de ho(tels) uit horeca zijn nog gewoon open) en winkels verder schrappen in essentie (bijv. bloemenwinkels of de Starbucks e.d. die gewoon open zijn...).
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
*knip* Reageer aub dan niet, maar maak een TR aan
[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 10-01-2021 19:58 ]
Verwijderd
Horeca in hotels zijn al een maand dicht. Net als evt welnesscentraCyberMania schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:02:
[...]
Klopt volgens geruchten (iets anders dan hierboven) tot minimaal de voorjaarsvakantie, gezien de seizoensgebondenheid van virussen. Spannend is wel de scholen. Misschien dat ze nog wat nog met hotels gaan doen (de horeca is niet dicht, de ho(tels) uit horeca zijn nog gewoon open) en winkels verder schrappen in essentie (bijv. bloemenwinkels of de Starbucks e.d. die gewoon open zijn...).
Nope.Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:42:
[...]
Horeca in hotels zijn al een maand dicht. Net als evt welnesscentra
Ho = Hotel
Re = Restaurants
Ca = Cafe's.
(samen horeca).
Hotels zijn gewoon open, dus niet heel de horeca is dicht. Alleen de reca.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins