Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.646 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:00:
[...]

In hoeverre dat echt gaat gebeuren weet niemand, maar die 2 weken worden er denk ik wel nog meer
Ik geloof dat het gerucht rondgaat om de scholen tot de voorjaarsvakantie dicht te houden. Ik weet niet of ze van plan zijn om de lockdown ook zo lang te laten duren. Maar het zou me niet verbazen als het wel meer dan twee weken extra wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 10-01-2021 09:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
CyberMania schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Nope.

Ho = Hotel
Re = Restaurants
Ca = Cafe's.
(samen horeca).

Hotels zijn gewoon open, dus niet heel de horeca is dicht. Alleen de reca.
@Verwijderd wijst natuurlijk op de restaurants in hotels die sinds een maand geleden niet langer open zijn. Deze hadden eerder een uitzonderingspositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:23:
al ben ik van mening dat een paar weken online onderwijs echt niet zoveel achterstand brengt. Dat loop je wel weer in.
Het is de vraag of het bij een "paar weken" blijft. De vorige sluiting van het basisonderwijs was van 3 maart tot 11 mei; 7 weken. De scholen zijn nu al 2 weken dicht en dat gaat nog meer worden. De laatste schatting van het RIVM is dat R=0,91. We zitten nu op ~7000 besmettingen per dag, 1832 normale bedden, 697 IC. Op dit tempo zitten we over 7 weken op ~2000 besmettingen per dag, 580 bedden en 220 op de IC (mogelijk verschuift tegen het einde van de golf de bezetting wat meer richting IC door mensen die langdurig daar blijven liggen). De eerste versoepeling in mei vorig jaar was bij 480 normale bedden en 450 IC. Een schooljaar is maar 40 weken, dus dan is 9 weken behoorlijk wat.
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Met 5x zoveel bedden en bijbehorend personeel hadden we telkens precies hetzelfde probleem gehad. Alleen twee weken later.
En dan hadden we jarenlang kunnen klagen waarom we zoveel overcapaciteit betalen. Zie hiervoor Duitsland.
En ook veel meer sterfte en andere (langdurge) gevolgen van covid. Er is geen enkel verschil tussen aanscherpen bij een ziekenhuisbezetting van 1000 en versoepelen bij een bezetting van 400, dan tussen aanscherpen bij een bezetting van 10000 en versoepelen bij een bezetting van 4000 behalve dan dat je 10x meer doden en zieken hebt. Je land zit precies even lang op slot.
Ik betwijfel of we zelfs als we onbeperkte ziekenhuiscapaciteit hadden gehad covid op zijn beloop hadden gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

42erik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:51:
[...]

Even vanuit "mijn" VO gereageerd: Ik denk dat het probleem niet per se is dat docenten het niveau niet tot normaal wilen trekken, maar dat dat gewoon onmogelijk is. Een flink deel van de communicatie valt weg, hoe wil je dan het gewone niveau halen? Dat is onmogelijk.
Normaal kijk je een klas in en zie je of de stof aankomt, dat kan nu niet. Normaal stelt een leerling zijn vraag, nu tikt hij hem in in de chat of "zet mic aan, stelt vraag, zet mic uit" (wat voor de gemiddelde puber nog enger is dan normaal een vraag stellen). Normaal kun je tijdens het maken van opgaven zien of een kind vastloopt of niet, dat kan nu niet.

Dus dat gewone niveau is ronduit onhaalbaar. Maar als je komt met uitspraken als "weinig er aan doen", dan heb je misschien bij een aantal die de kantjes eraf lopen gelijk (die heb je nu eenmaal), maar doe je een heel groot deel flink tekort.
Ik heb het ook niet over "alle" leraren. Er zijn zeker leraren die er wel veel moeite voor doen.

Maar een schoolklas krijgt normaal 6 uur fysiek les krijgt en dat 5 dagen in de week, en dat wordt nu samengevat door 4 uurtjes Zoom en dat niet eens elke dag. Voor de rest van de dag zijn leraren vaak niet bereikbaar voor vragen en is daardoor erg lastig voor leerlingen om direct vragen te stellen als ze er niet uit komen.

Een deel van de communicatie valt weg omdat de communicatiemogelijkheid zelf wordt stopgezet en heeft nog niets te maken met de beperkingen van Zoom. En wat is er mis voor de leraren om met een klein groepje een aparte Zoommeeting te starten om wat te helpen met problemen? Of zelfs een 1op1 gesprek via de telefoon, WhatsApp, Skype of iets anders?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
VidaR-9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:36:
En de carwash. Ik verbaasde mij gister dat het stofzuiggedeelte gewoon open was.. Lijkt me toch niet echt essentieel. Carwash überhaupt niet, maar het wassen zelf kan natuurlijk niet zoveel kwaad.
Bij de wasstraat waar ik kom is het stofzuiger deel onbemand. Staan een paar zuilen met van die stofzuigerslangen eraan en je moet 50 cent of een euro erin gooien. Risico met corona is nihil. Niet iedereen heeft de luxe dat ze op eigen erf hun auto kunnen uitzuigen of even snel met de hoge druk spuit schoonmaken.
anandus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:51:
Ik vraag me af wat effectieve strengere maatregelen zouden zijn?
Avondklok, reisbeperking (bijv niet verder dan 5km van huis zonder geldige reden), niet meer bij mensen op bezoek?

Ik weet niet of dat werkt?
Er is niets meer wat ze kunnen doen om strenger te worden. Reisbeperkingen zijn moeilijk te handhaven, ga er maar eens aan staan om te bepalen waar iemand vandaan kwam. Als je de pakkans een beetje hoog wil krijgen zal je vrijwel het hele politiekorps daarop moeten laten controleren.

Controleren op bezoek is handhaving achter de voordeur. Is onmogelijk en de kans dat De Jonge dit in de coronaspoedwet weet te knutselen lijkt mij klein, alhoewel hij daar al meer twijfelachtige zaken in heeft gekregen. Zal wel maximale dictatuurpuntjes opleveren.

Die avondklok is alleen om mensen te pesten die de hond om 23.00 nog even willen uitlaten. Feestjes waren al illegaal en worden er niet illegaler van.

Ze hebben zo'n beetje al hun kruit verschoten met de huidige lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:42:
... Met 5x zoveel bedden en bijbehorend personeel hadden we telkens precies hetzelfde probleem gehad. ...
Zorg is natuurlijk niet alleen bedden en bijbehorend personeel, maar ook volksgezondheidsgerelateerde capaciteit, quarantaine/isolatie voorzieningen, bron-en contactonderzoek, surveillance etc (en ook daarop is bezuinigd)

Ik denk dat investeren daarin, liefst in internationaal verband, wel wat zou kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:00:
Er is niets meer wat ze kunnen doen om strenger te worden. Reisbeperkingen zijn moeilijk te handhaven, ga er maar eens aan staan om te bepalen waar iemand vandaan kwam. Als je de pakkans een beetje hoog wil krijgen zal je vrijwel het hele politiekorps daarop moeten laten controleren.
Alleen beroepen van de lijst van essentiële beroepen toestaan naar het werk te gaan. Dat is een maatregel die nu niet is gebruikt en ik weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
[...]

Bij de wasstraat waar ik kom is het stofzuiger deel onbemand. Staan een paar zuilen met van die stofzuigerslangen eraan en je moet 50 cent of een euro erin gooien. Risico met corona is nihil. Niet iedereen heeft de luxe dat ze op eigen erf hun auto kunnen uitzuigen of even snel met de hoge druk spuit schoonmaken.
Bij deze wasstraat is het stofzuiger deel binnen. Wel redelijke ruimte uiteraard, maar dan nog. Zie niet in waarom je niet paar weken zonder je auto te stofzuigen zou kunnen. Mensen waar het écht zou moeten kunnen altijd wel ergens terecht. Bijv buiten.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
anandus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Ik geloof dat het gerucht rondgaat om de scholen tot de voorjaarsvakantie dicht te houden. Ik weet niet of ze van plan zijn om de lockdown ook zo lang te laten duren. Maar het zou me niet verbazen als het wel meer dan twee weken extra wordt.
Ik denk dat dit ook verstandig is, experts komen steeds meer terug van het feit dat kinderen niet besmettelijk zijn. En als ergens hygiëne maatregelen en afstand onmogelijk zijn is het wel op scholen.

Daarnaast heb je met scholen natuurlijk hetzelfde effect als bijvoorbeeld bij de horeca. Het aantal direct gerelateerde besmettingen is misschien relatief laag in de statistieken maar ouders en grootouders die besmet raken komen natuurlijk onder de categorie "binnen het huishouden" terwijl de bron daarvan op zijn minst toch ergens extern moet liggen.

Ik zou winkels, bioscopen, kappers, theaters openen veel veiliger vinden dan de scholen.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 10-01-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Bij deze wasstraat is het stofzuiger deel binnen. Wel redelijke ruimte uiteraard, maar dan nog. Zie niet in waarom je niet paar weken zonder je auto te stofzuigen zou kunnen. Mensen waar het écht zou moeten kunnen altijd wel ergens terecht. Bijv buiten.
En hoeveel corona besmettingen denk jij te voorkomen door het sluiten van die stofzuiger apparaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
DutchCommando schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Alleen beroepen van de lijst van essentiële beroepen toestaan naar het werk te gaan. Dat is een maatregel die nu niet is gebruikt en ik weet niet waarom.
De reden is niet zo ingewikkeld: het heeft erg vergaande gevolgen voor de economie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zoals met elke maatregel hoe ga je het handhaven...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Tom-Z schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:56:
Het is de vraag of het bij een "paar weken" blijft. De vorige sluiting van het basisonderwijs was van 3 maart tot 11 mei; 7 weken. De scholen zijn nu al 2 weken dicht en dat gaat nog meer worden. De laatste schatting van het RIVM is dat R=0,91. We zitten nu op ~7000 besmettingen per dag, 1832 normale bedden, 697 IC. Op dit tempo zitten we over 7 weken op ~2000 besmettingen per dag, 580 bedden en 220 op de IC (mogelijk verschuift tegen het einde van de golf de bezetting wat meer richting IC door mensen die langdurig daar blijven liggen). De eerste versoepeling in mei vorig jaar was bij 480 normale bedden en 450 IC. Een schooljaar is maar 40 weken, dus dan is 9 weken behoorlijk wat.
Dat vind ik dus wel meevallen, die 9 weken op 40 weken. Ja het is veel en kan nog wel meer worden, maar als kinderen midden in hun ontwikkeling zitten kun je dit voor de meesten vaak met maatwerk prima inlopen. Ik vind het sowieso een rare constatering, want hoe kun je nou achterstand oplopen in je eigenontwikkeling :? ? Dat is gemeten naar het gemiddelde. Het is altijd noodzaak om te kijken naar de kennis en ontwikkeling van een leerling en daarop aan te sluiten. En aangezien het gemiddelde nu ook verschuift, want iedereen heeft last van dit probleem, zal de achterstand ook kleiner worden.

Zoals ik al zei, vind ik het lastiger voor de laatste jaars. Een voorbeeld: Groep 8 leerlingen moeten nu de midden 8 toets maken, waar vaak hun advisering nog van af kan hangen. Doordat deze nu misschien later komt (februari) kan het zijn dat het advies gesprek ook later komt. Dat zorgt er weer voor dat de aanmelding later komt en dat zorgt er voor dat de VO school te weinig tijd heeft om zijn proces van inschrijving en overdracht goed te voltooien. Daarnaast kunnen kinderen een school niet fysiek bekijken en moeten ze dus een keuze op gevoel maken, van een afstand. Wij willen een auto, fiets, huis o.I.d. toch ook eerst echt voelen en ervaren? Dat doe je niet door een online filmpje te bekijken.

Wanneer kinderen in groep 5/6 zitten, of in de 1e/2e klas, dan heb je als school de kans om het jaar daarop eventuele hiaten wel weer aan te pakken. Daar zijn docenten creatief en capabel voor, mits de kinderen in de klas zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Tja, dat moet inderdaad, boa's en politie.

En als je je werkgeversverklaring of vrijwaringsformulier niet kan laten zien dat je op de bon gaat.

Geloof dat ze in Italië een systeem hadden dat je online een vrijwaring invullen en kon downloaden om te printen (of op je telefoon laten zien), zodat je daarop kon aangeven dat je bijv van 8 tot 9 boodschappen ging doen en dat kon laten zien.

Maar als iedereen daadwerkelijk letterlijk binnen moet blijven wordt het wel een stuk makkelijker, want dan zijn er simpelweg ook gewoon een stuk minder mensen buiten ;)

Ik noem maar wat, hoor.
Ik zeg ook niet dat het een goed idee is, maar er zijn wel mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
Fuujii schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:11:
[...]

De reden is niet zo ingewikkeld: het heeft erg vergaande gevolgen voor de economie...
Ik wil de discussie niet weer openen. Daarom laat ik het bij: we kwakkelen dan lekker verder.
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Op zichzelf niet en het effect van het afkondigen van die maatregel nu is wellicht minder dan in maart toen het wel gebeurde. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat "inspecteurs" niet-essentiële bedrijven kunnen bezoeken en er hoge boetes of sluiting van panden volgen. Een beetje dat idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 19:55
Fuujii schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Ik zie anders meer dan genoeg mensen naar kantoor gaan die makkelijk thuis kunnen werken. De hoeveelheid thuiswerkers ligt hoger dan normaal, maar aanzienlijk lager dan nodig is. Mensen houden zich totaal niet aan de thuiswerken tenzij niet anders mogelijk is maatregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:15
Russel88 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:18:
[...]

Is dat zo? Ik kon me nog herinneren dat de baas van de WHO de wereld opriep om zich voor te bereiden voor Corona. En dat was voordat er een epidemie was in Europa.
Ik denk dat we hier gewoon dachten, dat dit een soort Sars zou zijn. Het is erg, maar waarschijnlijk zou het niet overwaaien naar Europa.
Zelfs toen het los ging in Italië werd er nog lacherig gedaan over geen handen schudden ed. We waren gewoon niet gewend aan het idee dat dit ons ook kan overkomen.
Dat niet alleen. Nu roepen ze allemaal dat niemand er iets over wist en dat het onverwachts was. Maar voordat het hier kwam waren we gewoon hoog van de toren aan het blazen. We zouden goed voorbereid zijn, we zouden de beste experts ter wereld hebben. Toen het wel hier kwam waren de experts elkaar aan het verdringen om op tv te roepen dat we het beste beleid ter wereld hadden en lockdowns onzin zijn.

Er was een enorme misplaatste arrogantie. Wij zouden het nooit zo slecht doen als Italië en die Aziatische landen, wij doen alles beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Zorg is natuurlijk niet alleen bedden en bijbehorend personeel, maar ook volksgezondheidsgerelateerde capaciteit, quarantaine/isolatie voorzieningen, bron-en contactonderzoek, surveillance etc (en ook daarop is bezuinigd)

Ik denk dat investeren daarin, liefst in internationaal verband, wel wat zou kunnen opleveren.
En laat nu net iedereen die tegelijk nodig hebben tijdens een pandemie. Dat gaat niet werken. Tegen een pandemie kan je geen zorgstelsel opzetten.. We zullen wel meer geld vrij gaan maken over preventie (dat we een idee hebben wat soort virussen een dreiging zijn). Vliegverkeer/reisbeweging zullen bij de volgende pandemie wel eerder aan banden leggen. Let wel dat dit vooral tijd kopen is.... Een virus bereikt uiteindelijk de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Dat is redelijk simpel te regelen, net zoals ze dat in Frankrijk en België ook al doen (of gedaan hebben).
Met een attest of certificaat, in te vullen en te ondertekenen door/met de werknemer én de werkgever.
Zonder zo'n officieel document (net zoiets als een identificatiebewijs) mag je de straat niet op, tenzij er een dier op vier poten aangelijnd met je mee loopt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Zingo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Ik zie anders meer dan genoeg mensen naar kantoor gaan die makkelijk thuis kunnen werken. De hoeveelheid thuiswerkers ligt hoger dan normaal, maar aanzienlijk lager dan nodig is. Mensen houden zich totaal niet aan de thuiswerken tenzij niet anders mogelijk is maatregel.
Klopt, ik schreef het al eerder, de autosnelweg bij mij in de buurt is weer net zo luidruchtig als voor de eerste lockdown vorig jaar. In de eerste lockdown was het gewoon stil.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Tja je kunt ook niet eindeloos alleen maar thuiswerken. Voor een aantal weken kan dat wel maar niet al sinds maart vorig jaar

Bij ons was thuiswerken al normaal, dat wil zeggen we mochten ook voor corona al onbeperkt thuiswerken. De meeste deden dat dan 1 a 2 dagen per week. In maart en april vorig jaar hebben we een paar weken volledig thuisgewerkt. Maar daarna als collega's toch zelf de conclusie getrokken dat volledig thuiswerken niet werkt voor ons en bovendien verveelt. Inmiddels dus weer gewoon 2 a 3 dagen naar kantoor wat ook prima kan in ons geval. Ruimte genoeg, bureaus stonden altijd al meer dan 1,5 meter uit elkaar.

Ik ga de regering me echt niet laten vertellen waar ik moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Maar wat stel je voor, elke auto die de politie tegenkomt aan de kant zetten en eens navraag doen? Het in ondoenlijk voor de politie.

Als je ergens aan de lopende band werkt is het moeilijk thuiswerken. De techniek voor het thuiswerken mogelijk te maken is niet goedkoop als je het goed en veilig wil doen. Administratiekantoor Jansen met vier werknemers heeft simpelweg niet de kennis en geld vaak om dat voor elkaar te krijgen, de hele infra die ze nodig hebben mist vaak.
Ik zie anders meer dan genoeg mensen naar kantoor gaan die makkelijk thuis kunnen werken.
Hoe weet je dat? Hoe kan je aan een voorbijganger zien of dit het geval is? En sommige mensen hebben een enorme hekel aan thuiswerken.
DutchCommando schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:15:
Op zichzelf niet en het effect van het afkondigen van die maatregel nu is wellicht minder dan in maart toen het wel gebeurde. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat "inspecteurs" niet-essentiële bedrijven kunnen bezoeken en er hoge boetes of sluiting van panden volgen. Een beetje dat idee.
Die winkels zijn al dicht, net als contactberoepen e.d.. De DAF fabriek is nog open. Medewerkers moeten ook komen, want thuis een vrachtwagen bouwen in de schuur of op zolder is nogal lastig. Ga je dan de productielijn stilleggen?
anandus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:12:
Geloof dat ze in Italië een systeem hadden dat je online een vrijwaring invullen en kon downloaden om te printen (of op je telefoon laten zien), zodat je daarop kon aangeven dat je bijv van 8 tot 9 boodschappen ging doen en dat kon laten zien.

Maar als iedereen daadwerkelijk letterlijk binnen moet blijven wordt het wel een stuk makkelijker, want dan zijn er simpelweg ook gewoon een stuk minder mensen buiten ;)

Ik noem maar wat, hoor.
Ik zeg ook niet dat het een goed idee is, maar er zijn wel mogelijkheden.
Het geheime recept bij die briefjes is liegen. Uiteindelijk zijn het onwerkbare systemen. In Spanje gingen mensen hun honden verhuren zodat anderen over straat konden met zogenaamd een legitieme reden. Werd Fikkie wel 20 keer op een dag uitgelaten. ;)
VidaR-9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:06:
Valt toch wel mee? Je hebt uiteindelijk nog een auto tussen jou en de volgende staan. Persoonlijk zuig ik om de week mijn auto eventjes uit, ben erg gesteld op de boel schoon en fris houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:23:
Voor de onderwijs-discussie kun je weer bijna een eigen topic openen. Uit diverse onderzoeken blijkt toch echt dat een leraar niet voor een digitale leraar te vervangen is. En ook kinderen moeten nog leren hoe ze het kunnen gebruiken (die kun je toch echt niet vergelijken met de tweakers van hier. Ze pakken het liefst de eerste hit op Google.
Ben het er mee eens dat onderwijs meer gebruik mag maken van de digitalisering, maar iedereen heeft eerst feitenkennis nodig eer je deze kan gaan toepassen in een bredere context op bijvoorbeeld het internet. En deze ‘domme’ feiten zijn toch echt via een inspirerende docent het beste aan te leren. En daar ontbreekt het nu via teams of zooms enorm aan helaas.. dat kun je de docent niet kwalijk nemen.

Winkels zijn fysiek dicht gegaan en veel proberen hun hoofd boven water te houden (en toch nog wat inkomsten te genereren) door online iets met afhaal bestellingen te doen. Lukt dat niet, dan gaan ze failliet. Met scholen is het eigenlijk precies hetzelfde, docenten hebben hun ‘winkel’, hun klaslokaal, ook fysiek moeten sluiten en proberen nu ook maar digitaal zoveel mogelijk te leveren.

Een grote verschil echter: scholen gaan niet failliet. Maar gezien de leeropbrengsten misschien toch wel.... al ben ik van mening dat een paar weken online onderwijs echt niet zoveel achterstand brengt. Dat loop je wel weer in. Het is wel een groot nadeel voor kinderen die in groep 8 zitten, examenklassen etc. Zij moeten een nieuwe school kiezen, een advies krijgen e.d. Dat kan niet later worden ingelopen, die kinderen zou je echt naar school moeten laten gaan.
Scholen gaan inderdaad niet failliet. De leerlingen zelf wel. Het is niet een paar weken school wat er mis gelopen wordt. Het was vorig schooljaar 8 weken en nu ook al 5 weken dus dat loop je niet in. Merk ook dat het meeste basisonderwijs gericht is op op niveau houden van leerlingen. Maar vooruitgang is er niet. Gezien alle leerlingen niet zomaar kunnen blijven zitten gaan ze dus met achterstand naar de volgende groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:27:

Het geheime recept bij die briefjes is liegen. Uiteindelijk zijn het onwerkbare systemen. In Spanje gingen mensen hun honden verhuren zodat anderen over straat konden met zogenaamd een legitieme reden. Werd Fikkie wel 20 keer op een dag uitgelaten. ;)
Dat ligt er maar net aan hoe je dat inricht. Mensen gaan niet snel liegen als de boete op liegen 500 euro of meer is. Dan laat je het wel, want stel dat je aangehouden wordt door een buurtagent die dezelfde hond al 20 x voorbij heeft zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:31:
Mensen gaan niet snel liegen als de boete op liegen 500 euro of meer is.
Het gaat om de pakkans. Als die nihil is kan de prijs net zo goed levenslang zijn, maar je neemt het risico wel omdat de kans om betrapt te worden er toch nauwelijks is.
Dan laat je het wel, want stel dat je aangehouden wordt door een buurtagent die dezelfde hond al 20 x voorbij heeft zien komen.
Ga maar bewijzen dat de ene blonde labrador niet elke keer een nieuwe blonde labrador is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:34:
[...]
Ga maar bewijzen dat de ene blonde labrador niet elke keer een nieuwe blonde labrador is.
Dat hoeft die agent niet te bewijzen, degene die de hond uitlaat moet dat bewijzen. En dat kan dus heel simpel met het hondenpaspoort wat sinds vorig jaar verplicht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
[...]

Maar wat stel je voor, elke auto die de politie tegenkomt aan de kant zetten en eens navraag doen? Het in ondoenlijk voor de politie.

Als je ergens aan de lopende band werkt is het moeilijk thuiswerken. De techniek voor het thuiswerken mogelijk te maken is niet goedkoop als je het goed en veilig wil doen. Administratiekantoor Jansen met vier werknemers heeft simpelweg niet de kennis en geld vaak om dat voor elkaar te krijgen, de hele infra die ze nodig hebben mist vaak.

Die winkels zijn al dicht, net als contactberoepen e.d.. De DAF fabriek is nog open. Medewerkers moeten ook komen, want thuis een vrachtwagen bouwen in de schuur of op zolder is nogal lastig. Ga je dan de productielijn stilleggen?
Dat is wat we in maart deden en wat de boel succesvol naar beneden bracht. De boel stilleggen. De vraag was wat we nog meer kunnen doen. Dit is een antwoord. Ik heb het dus niet over thuiswerken als het kan. Ik heb het over niet werken als je niet kan thuiswerken tenzij je in een essentieel beroep zit.

Dat er allerlei haken en ogen aan zitten snap ik ook wel. Maar de stelling dat we niks anders meer kunnen doen die eerder voorbij kwam is niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 18-09 18:48
cvs79 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:28:
Scholen gaan inderdaad niet failliet. De leerlingen zelf wel. Het is niet een paar weken school wat er mis gelopen wordt. Het was vorig schooljaar 8 weken en nu ook al 5 weken dus dat loop je niet in. Merk ook dat het meeste basisonderwijs gericht is op op niveau houden van leerlingen. Maar vooruitgang is er niet. Gezien alle leerlingen niet zomaar kunnen blijven zitten gaan ze dus met achterstand naar de volgende groep.
Dat geef ik ook aan hé, dat leerlingen failliet gaan op deze manier en dat ze dus die fysieke docenten nodig hebben. Ik startte mijn berichten met een reactie op sommigen die aangaven dat scholen achterlopen, dat digitaal onderwijs al veel verder had kunnen zijn etc.

Ik ben het dus helemaal met je eens dat de (zogenaamde) achterstand groter wordt naarmate de kinderen thuis zitten. Alleen denk ik (werk inmiddels 14 jaar in het onderwijs) dat docenten heel goed in staat zijn om die opgelopen achterstand of hiaten per leerling kunnen aanpakken in het jaar daarop.

Als bijvoorbeeld de M8 toets nu niet wordt afgenomen, en een leerling daardoor een iets lager advies krijgt, kan de VO- school in het eerste jaar prima kijken of er mogelijk toch een hoger niveau inzit. Die tijd en mogelijkheden hebben we echt wel..

Mijn punt is alleen dat het voor alle laatste jaars (groep 8, examenklassen, afstudeerders etc) vooral lastig is doordat er een andere school gekozen moet worden. En dat kan zo moeilijk als je er niet mag rondlopen... of omdat examens niet voorbereid kunnen worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Tja, als je in het systeem zet dat iemand gewoon maximaal 1 timeslot per dag heeft om boodschappen kan doen, dan valt er niet zoveel te liegen, immers staat in het systeem dat jij tussen 9 en 10 boodschappen aan het doen bent.

Nogmaals, ik zeg niet dat het een goed idee is, want persoonlijk vind ik het geen fijn idee dat er in een database bijgehouden gaat worden wanneer elke Nederlander boodschappen gaat doen, maar onmogelijk is het niet.
Het zal wel helpen om de drukte in supermarkten te beheersen, dat wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:39:
Dat hoeft die agent niet te bewijzen, degene die de hond uitlaat moet dat bewijzen. En dat kan dus heel simpel met het hondenpaspoort wat sinds vorig jaar verplicht is.
Die jij natuurlijk bij je hebt als je Fikkie uitlaat?

Dit soort draconische maatregelen zijn onzin. Ze zullen weinig bijdragen, maar wel enorme inzet vragen om ze te handhaven en leveren je behoorlijk wat dictatuurpuntjes op. Rutte en De Jonge hebben eigenlijk geen ruimte meer en dat zullen ze ook wel weten. Enige wat er echt vandaag op tafel ligt in het Catshuis is of ze er nog een paar weken aan zullen plakken en op het beste hopen.

Het seizoen helpt corona enorm, dat mag nu wel duidelijk zijn. Ergens maakt het mij wel benieuwd als Nieuw-Zeeland of Australië weer richting de winter gaan, ze hebben her en der nog altijd kleine uitbraakjes en of die dan ook flink groeien.
DutchCommando schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:41:
Dat is wat we in maart deden en wat de boel succesvol naar beneden bracht. De boel stilleggen. De vraag was wat we nog meer kunnen doen. Dit is een antwoord. Ik heb het dus niet over thuiswerken als het kan. Ik heb het over niet werken als je niet kan thuiswerken tenzij je in een essentieel beroep zit.

Dat er allerlei haken en ogen aan zitten snap ik ook wel. Maar de stelling dat we niks anders meer kunnen doen die eerder voorbij kwam is niet juist.
In het voorjaar hielp de angst mee, super ebola was in het land gekomen en half Brabant lag zowat in zijn kistje. Die angst is er niet meer en langere en hardere maatregelen doen ook een soort weerstand/opstandigheid kweken. Het wordt telkens lastiger om alle kikkers in de vijver te houden.

Je kan alles stilleggen, maar de overheid kan ook maar zoveel staatsteun geven. Een maandje geen economische activiteit in Nederland en ik vrees dat de overheid dan voor alleen die maand al 50 miljard weer mag bijlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wolly schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:11:
[...]
En hoeveel corona besmettingen denk jij te voorkomen door het sluiten van die stofzuiger apparaten?
Dat was niet het punt. Zo kan je nog wel 100 voorbeelden geven van bedrijven die nu wel moeten sluiten (want niet essentieel), maar waar nog een stuk minder kans op corona besmettingen is.

Ik was alleen verbaasd dat dit blijkbaar onder essentieel valt / mag. Gisteren stonden er gewoon ~20 mensen hun auto te stofzuigen in dezelfde ruimte. Ik ben gewoon doorgereden, haal thuis de Dyson er wel even doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:48:
[...]
In het voorjaar hielp de angst mee, super ebola was in het land gekomen en half Brabant lag zowat in zijn kistje. Die angst is er niet meer en langere en hardere maatregelen doen ook een soort weerstand/opstandigheid kweken. Het wordt telkens lastiger om alle kikkers in de vijver te houden.

Je kan alles stilleggen, maar de overheid kan ook maar zoveel staatsteun geven. Een maandje geen economische activiteit in Nederland en ik vrees dat de overheid dan voor alleen die maand al 50 miljard weer mag bijlenen.
Ja, dit is allemaal niks nieuws en je kan je de toetsaanslagen besparen.

Laten we hopen dat de Britse variant niet zoveel besmettelijker is. Want anders gaan we van onze kwakkellockdown (0,92) naar een R'etje van 1,3-1,4 en kunnen we het niet meer stoppen. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:17:
...
En laat nu net iedereen die tegelijk nodig hebben tijdens een pandemie. Dat gaat niet werken. Tegen een pandemie kan je geen zorgstelsel opzetten.. We zullen wel meer geld vrij gaan maken over preventie (dat we een idee hebben wat soort virussen een dreiging zijn). Vliegverkeer/reisbeweging zullen bij de volgende pandemie wel eerder aan banden leggen. Let wel dat dit vooral tijd kopen is.... Een virus bereikt uiteindelijk de hele wereld.
Je schrijft hier toch min of meer het zelfde als ik, het mooie aan volksgezondheidsgerelateerde capaciteit heeft nauwelijks iets te maken met capaciteit voor individuele zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Eens. Overigens zou er vanuit overheid ook versoepeling van regelgeving rondom doubleren moeten komen. Anders gaan er scholen onterecht op afgerekend worden. In het belang van de kinderen (beter jaartje over dan leven lang achterstand) en de scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
[...]
Gebrek aan handhaving kun je alleen ondervangen met hogere boetes, lage pakkans plus lage boete is gewoon een klein risico voor een overtreder en dus nemen ze dat risico gewoon. Ik heb namelijk ook het gevoel dat we steeds meer van die "feestjes" zien sinds ze gestopt zijn met die hoge sanctie.

Zelfs al zou je niet iedere auto aan de kant kunnen zetten het risico van een hoge boete is voor genoeg mensen voldoende om dan maar niet op pad te gaan.

Dan moet je natuurlijk wel kiezen voor de hoge sanctie en niet die achterlijke strafbeschikking weer gaan inzetten. Strafblad voor kleine overtredingen.. 8)7 . (hetzij voor coronamaatregelen, hetzij voor iets anders)
Ik kan me overigens voorstellen dat bedrijven als DAF/Scania/VDL/etc., net als ASML zelf maatregelen hebben getroffen om te voorkomen dat er uitbraken zijn op de werkvloer en de productie door kan gaan. Ik meen dat ASML zelf van de zomer shifts heeft ingesteld en volgens mij ook een eigen teststraat opgezet om te voorkomen dat de productie stil zou komen te liggen. Je zou dan een systeem kunnen opzetten voor productiebedrijven, dicht tenzij je maatregelen neemt om uitbraken te voorkomen. Dat zou in mijn ogen ook de enige reisbeweging nog zijn die je kunt beperken volgens mij zonder een vorm van nachtklok, noodtoestand en gebiedsverboden om mensen thuis te houden.

Maar goed los van de vraag of ze daarvoor kiezen met het oog op de economie, moet iemand dan centraal de regie pakken :9 en dat is toch wel een dingetje wat we telkens missen door deze gehele crisis, waardoor je telkens achter de feiten aan blijft lopen, en op het moment dat het wel gebeurd is het weer rijkelijk laat.

Anders moet je gewoon het weer gaan beïnvloeden door weer en wind telkens diezelfde blonde labrador uitlaten gaat ook niemand doen, op weg naar coronafeestjes e.d. :+

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 10-01-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het seizoen helpt corona enorm, dat mag nu wel duidelijk zijn. Ergens maakt het mij wel benieuwd als Nieuw-Zeeland of Australië weer richting de winter gaan, ze hebben her en der nog altijd kleine uitbraakjes en of die dan ook flink groeien.
Toen het daar winter was en hier zomer was door die 'enorme' invloed in Australie het aantal geconstateerde besmettingen bijna 2 keer zo hoog als hier. NZ heeft nooit meer dan 10% van de Nederlandse besmettingen gehad. En nu zit Nederland op 666 keer zoveel besmettingen.

Je kan er wel vurig op hopen (want het bewijst je gelijk over het effect of gebrek daaraan van maatregelen) dat NZ en Autralie ook zoveel besmettingen per dag zullen hebben als wij nu hier maar de kans daarop is heel erg klein. Zelfs als er geen vaccin zou bestaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
[...]

Ik ben wel benieuwd of er nog gekeken gaat worden naar de achterstond dmv bijvoorbeeld de cito metingen te vergelijken. Mijn (n=2) ervaring is juist dat ze in de lockdown periode er op de cognitieve vakken (rekenen, taal, aardrijkskunde etc.) waar op ook getoetst wordt op vooruit gaan. Waarom? Wij focussen daarop en zien daarin ook de vooruitgang of achterstand. Er wordt veel minder gebreid, gepunnikt en gehaakt.
Wij zijn voortdurend in de weer met lezen, spelling, klankgroepen woorden etc, waar op school dingen vaak 1 keer worden uitgelegd en men vrolijk door gaat knutselen en tekenen.
Het is een beetje zoals thuiswerken, je werkt veel efficiënter en de focus is veel beter, dan in een klas met 30+ kinderen of een kantoor vol met collega's.

Natuurlijk zal dit niet voor iedereen gelden, velen die niet gewend zijn hun kinderen thuis te hebben zullen ze misschien de hele dag achter de iPad parkeren, maar ik ben wel benieuwd of we hier inzicht in gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Erapaz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:35:
Ik ben wel benieuwd of er nog gekeken gaat worden naar de achterstond dmv bijvoorbeeld de cito metingen te vergelijken. Mijn (n=2) ervaring is juist dat ze in de lockdown periode er op de cognitieve vakken (rekenen, taal, aardrijkskunde etc.) waar op ook getoetst wordt op vooruit gaan. Waarom? Wij focussen daarop en zien daarin ook de vooruitgang of achterstand. Er wordt veel minder gebreid, gepunnikt en gehaakt.
Wij zijn voortdurend in de weer met lezen, spelling, klankgroepen woorden etc, waar op school dingen vaak 1 keer worden uitgelegd en men vrolijk door gaat knutselen en tekenen.
Het is een beetje zoals thuiswerken, je werkt veel efficiënter en de focus is veel beter, dan in een klas met 30+ kinderen of een kantoor vol met collega's.

Natuurlijk zal dit niet voor iedereen gelden, velen die niet gewend zijn hun kinderen thuis te hebben zullen ze misschien de hele dag achter de iPad parkeren, maar ik ben wel benieuwd of we hier inzicht in gaan krijgen.
Na de eerste scholen sluiting in het voorjaar hadden kinderen een aantoonbaar leerachterstand opgelopen, dat zal grosso modo nu ook het geval zijn. Niet elke ouder is een goede onderwijzer en veel ouders moet dit combineren met een baas die ook nog verwacht dat ze werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]
Die jij natuurlijk bij je hebt als je Fikkie uitlaat?

Dit soort draconische maatregelen zijn onzin. Ze zullen weinig bijdragen, maar wel enorme inzet vragen om ze te handhaven en leveren je behoorlijk wat dictatuurpuntjes op. Rutte en De Jonge hebben eigenlijk geen ruimte meer en dat zullen ze ook wel weten. Enige wat er echt vandaag op tafel ligt in het Catshuis is of ze er nog een paar weken aan zullen plakken en op het beste hopen.

Eerste punt: Je hebt toch ook altijd je ID bij je?
Tweede: Het is geen onzin, pas wanneer je ze niet doorvoert weet je zeker dat ze weinig bijdragen.
Derde: Ik heb nog nergens substantieel bewijs kunnen vinden dat het weer zelf invloed zou hebben op de verspreiding van het virus. Verspreiden doen we voor 100% zelf. Je kan je gedrag, wanneer je vaker binnen bent, ook ietwat aanpassen. Was je handen stuk, anybody?
Vierde: Is dat erg, een paar miljard bijlenen? Er zijn ook economen die zeggen dat het juist goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:49
Via mijn vriendin (die bij de IGJ werkt), waren er al geruchten over sluiten hotels plus verlengen van lockdown. Alleen over het heropenen van basisscholen zitten ze nog na te denken. En wat kan het kabinet nou nog meer doen? Kerken sluiten?

In het AD artikel wat ik gisteravond plaatste was ook al te lezen dat beide predikanten van een kerk ziek waren in Bunschoten. En gezien de hoge besmettingen in de christelijke gemeenten, misschien geen slecht idee. Maar daar heeft het kabinet zich de hele crisis nog niet aan willen branden.

Wat nog over blijft is de twee personen bezoek en een avondklok. Je kan dat nog terugzetten naar 1 of helemaal geen bezoek. Maar dat zal vooral symboolpolitiek zijn. De huidige maatregelen zijn al amper te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Het gaat om de pakkans. Als die nihil is kan de prijs net zo goed levenslang zijn, maar je neemt het risico wel omdat de kans om betrapt te worden er toch nauwelijks is.
Dit is een incomplete analyse. De focus op de hoogte van de boete is ook incompleet. Het gaat om een combinatie van die beiden. Het gaat om het risico.

Uit de risicomanagementliteratuur: risico = kans x impact.

Impact is hier het gevolg van de boete. Dus de pijn die je persoonlijk voelt. Dat zal dus ook per inkomensgroep anders liggen. maar dat zijn nuances, weinig relevant verder voor de discussie. Dus kan je prima op boete richten.

Dus bij een zeer lage pakkans en hoge boete, ja dan heeft het weinig zin.
Is de pakkans al wat hoger, dan heeft hogere boete zeker wel zin.
Een zeer hoge pakkans zonder hoge boete heeft ook weinig zin.

Daar zit het nuanceverschil in.

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 10-01-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Ik zou wel eens willen weten hoe goed de huidige maatregelen opgevolgd willen worden.

Als we ons daar bijv al slecht aan houden, dan zie ik niet zo snel in hoe extra maatregelen daar verandering in brengen.

Of je moet specifiek maatregelen gaan invoeren die ons forceert beter op te volgen (avondklok die stopt elkaar in aantallen te bezoeken, en in het weekend verbod om natuurgebieden te bezoeken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:50:
Via mijn vriendin (die bij de IGJ werkt), waren er al geruchten over sluiten hotels plus verlengen van lockdown. Alleen over het heropenen van basisscholen zitten ze nog na te denken. En wat kan het kabinet nou nog meer doen? Kerken sluiten?

In het AD artikel wat ik gisteravond plaatste was ook al te lezen dat beide predikanten van een kerk ziek waren in Bunschoten. En gezien de hoge besmettingen in de christelijke gemeenten, misschien geen slecht idee. Maar daar heeft het kabinet zich de hele crisis nog niet aan willen branden.

Wat nog over blijft is de twee personen bezoek en een avondklok. Je kan dat nog terugzetten naar 1 of helemaal geen bezoek. Maar dat zal vooral symboolpolitiek zijn. De huidige maatregelen zijn al amper te controleren.
In hotels zit je al niet mee voor je lol. Die volledig sluiten breng je alleen maar mensen in problemen.. Mensen hebben toch een slaapplek nodig. Onze monteurs moeten toch ergens slapen. Echte zakenreizen zijn toch al lang en breed gecancelled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb het ook niet over "alle" leraren. Er zijn zeker leraren die er wel veel moeite voor doen.

Maar een schoolklas krijgt normaal 6 uur fysiek les krijgt en dat 5 dagen in de week, en dat wordt nu samengevat door 4 uurtjes Zoom en dat niet eens elke dag. Voor de rest van de dag zijn leraren vaak niet bereikbaar voor vragen en is daardoor erg lastig voor leerlingen om direct vragen te stellen als ze er niet uit komen.

Een deel van de communicatie valt weg omdat de communicatiemogelijkheid zelf wordt stopgezet en heeft nog niets te maken met de beperkingen van Zoom. En wat is er mis voor de leraren om met een klein groepje een aparte Zoommeeting te starten om wat te helpen met problemen? Of zelfs een 1op1 gesprek via de telefoon, WhatsApp, Skype of iets anders?
Die meetings zijn er ook, doe 1 op 1 gesprekken zijn er ook, en er wordt wat af gechat. Alleen niet via zoom want die is al vanaf week 2 eruit gegooid bij de meeste scholen. Dus sorry, maar je hebt een beeld van het huidge onderwijs waar geen bal van klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15
Basekid schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:02:
Ik zou wel eens willen weten hoe goed de huidige maatregelen opgevolgd willen worden.

Als we ons daar bijv al slecht aan houden, dan zie ik niet zo snel in hoe extra maatregelen daar verandering in brengen.

Of je moet specifiek maatregelen gaan invoeren die ons forceert beter op te volgen (avondklok die stopt elkaar in aantallen te bezoeken, en in het weekend verbod om natuurgebieden te bezoeken?)
Dat kun je wel zien eigenlijk. We gaan veel meer op pad dan in de eerste lockdown. We gaan alleen maar op pad als we een doel hebben. Dat zal voornamelijk zijn naar het werk, boodschappen doen, mensen ontmoeten. (niet 100%).

Aanvullende maatregelen moeten dat dan gaan ontmoedigen. Sluiten OV, sluiten snelwegen. Arbeidsinspectie langsturen om zware boetes uit te geven aan de werkgever (liefst onder bestuurlijke verantwoordelijkheid, zoals die onstaan is na oa het Enronschandaal). Volgens mij is dat in NL in code tabaksblad vastgelegd. Maar ik ken alleen de engelstalige literatuur daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:10:
[...]

In hotels zit je al niet mee voor je lol. Die volledig sluiten breng je alleen maar mensen in problemen.. Mensen hebben toch een slaapplek nodig. Onze monteurs moeten toch ergens slapen. Echte zakenreizen zijn toch al lang en breed gecancelled.
Er is een oplossing die bijvoorbeeld in Australië en op boorplatforms al jarenlang gehanteerd wordt.
Gewoon een portacabin neerzetten waar de monteur die week werkt. Magnetron erin, bedje, elektrische verwarming en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Dat geef ik ook aan hé, dat leerlingen failliet gaan op deze manier en dat ze dus die fysieke docenten nodig hebben. Ik startte mijn berichten met een reactie op sommigen die aangaven dat scholen achterlopen, dat digitaal onderwijs al veel verder had kunnen zijn etc.

Ik ben het dus helemaal met je eens dat de (zogenaamde) achterstand groter wordt naarmate de kinderen thuis zitten. Alleen denk ik (werk inmiddels 14 jaar in het onderwijs) dat docenten heel goed in staat zijn om die opgelopen achterstand of hiaten per leerling kunnen aanpakken in het jaar daarop.

Als bijvoorbeeld de M8 toets nu niet wordt afgenomen, en een leerling daardoor een iets lager advies krijgt, kan de VO- school in het eerste jaar prima kijken of er mogelijk toch een hoger niveau inzit. Die tijd en mogelijkheden hebben we echt wel..

Mijn punt is alleen dat het voor alle laatste jaars (groep 8, examenklassen, afstudeerders etc) vooral lastig is doordat er een andere school gekozen moet worden. En dat kan zo moeilijk als je er niet mag rondlopen... of omdat examens niet voorbereid kunnen worden, etc.
Helemaal eens. Voor onze jongste (groep 2) maak ik me ook niet druk. Die heeft effectief ook geen thuisonderwijs maar heel veel vakantie. De oudste (groep 4) krijgt beperkt onderwijs wat echt gericht is op onderhouden van niveau en niet op leren. Tevens is dat nog geen thuisonderwijs zoals op VO waar ze digitaal les krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:49:
Derde: Ik heb nog nergens substantieel bewijs kunnen vinden dat het weer zelf invloed zou hebben op de verspreiding van het virus. Verspreiden doen we voor 100% zelf. Je kan je gedrag, wanneer je vaker binnen bent, ook ietwat aanpassen. Was je handen stuk, anybody?
Waarom zien we altijd zaken als griepgolven in de winter en nooit in de zomer? Er is zeker een seizoen aspect gaande.
Vierde: Is dat erg, een paar miljard bijlenen? Er zijn ook economen die zeggen dat het juist goed is.
Ja, een eigenschap van geld lenen is dat je moet terugbetalen. De komende jaren krijgen wij als belastingbetalers de rekening voor dit alles. Gemeentes verhogen komend jaar al diverse lokale belastingen om de corona tekorten goed te maken, reken er maar op dat de Rijksoverheid iets zal doen om de tekorten weer terug te dringen.
Robkazoe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:50:
De kerken aanpakken is wettelijk erg lastig, ze hebben een behoorlijke uitzonderingspositie plus dat in het parlement partijen als CDA, CU en SGP dan heel ontstemd raken. Met de discussie rondom mondkapjesplicht hebben De Jonge en Grapperhaus als leeuwen gevochten om de kerken vrij te waren van mondkapjes.

Als puntje bij paaltje komt voorlopig dan delven andere grondrechten sneller het onderspit dan het geloof. Vrijheid van vereniging, lichamelijke integriteit of eerbiediging van persoonlijke levenssfeer zijn allemaal al aan de kant geschoven en in rap tempo. Echter moet je niet denken dat de kerk een wettelijke veer kan laten op dezelfde manier.
Adlermann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:13:
Aanvullende maatregelen moeten dat dan gaan ontmoedigen. Sluiten OV, sluiten snelwegen. Arbeidsinspectie langsturen om zware boetes uit te geven aan de werkgever (liefst onder bestuurlijke verantwoordelijkheid, zoals die onstaan is na oa het Enronschandaal). Volgens mij is dat in NL in code tabaksblad vastgelegd. Maar ik ken alleen de engelstalige literatuur daarover.
Als je het OV sluit hoe komen mensen die daarvan afhankelijk zijn dan nog ergens? Denk bijvoorbeeld bezoek aan dokter, tandarts of ziekenhuis. Ook mensen met essentiële beroepen kunnen in de knel komen.

Zelf maak ik ook ritjes nu zonder echt doel. De auto's staan ook maar stil wat niet goed is, dus dan eens in de twee weken maar eens een aardige rit maken om even de boel lekker warm te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Dat vind ik dus wel meevallen, die 9 weken op 40 weken. Ja het is veel en kan nog wel meer worden, maar als kinderen midden in hun ontwikkeling zitten kun je dit voor de meesten vaak met maatwerk prima inlopen. Ik vind het sowieso een rare constatering, want hoe kun je nou achterstand oplopen in je eigenontwikkeling :? ? Dat is gemeten naar het gemiddelde. Het is altijd noodzaak om te kijken naar de kennis en ontwikkeling van een leerling en daarop aan te sluiten. En aangezien het gemiddelde nu ook verschuift, want iedereen heeft last van dit probleem, zal de achterstand ook kleiner worden.
Aangezien het gemiddelde toch echt over meer jaar gaat, verschuift amper. Dat verschuift pas als de exameneisen en doorstroomeisen minder worden. Dus je kan prima flink achterlopen, je kan zelfs prima een hele jaarlaag hebben die achterloopt.

En ja, inhalen kan, maar de achterstanden van maart zijn nog niet ingelopen en we maken alweer nieuwe (wat ook in niet lockdown gebeurde, door veel afwezigheid van zowel kind als leraar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik wil tussen de discussie van kerken wel even een kanttekening plaatsen dat het maar om enkele kerken in enkele gemeenten gaat (vooral gergem zo te zien). De meeste kerken die ik ken en waar familie naar toe gaat zijn al sinds maar half gesloten (de helft wel en de helft niet) en sinds augustus dacht ik helemaal dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 10-01-2021 12:24 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:19:
[...]
Waarom zien we altijd zaken als griepgolven in de winter en nooit in de zomer? Er is zeker een seizoen aspect gaande.
Remember de Spaanse Griep uit 1918?
Deze begon in Kansas (USA) in maart, die eerste golf was nog niet zo erg. De tweede golf die in augustus begon heeft de meeste ellende veroorzaakt, ook hier in Nederland. Dat was dus zomer/herfst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:57
Het gaat niet alleen om leerachterstanden he, zie ook:

https://www.nu.nl/coronav...ing-tijdens-lockdown.html

Dat zijn 25K kinderen en gezinnen die kapot gaan. Mijn vermoeden is dat deze lockdown het getal nog vele malen hoger ligt.

Het middel is inmiddels erger dan de kwaal. Houd de kwetsbare groepen in een zeer strenge lockdown, maar verspeel niet de toekomst van jonge kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Remember de Spaanse Griep uit 1918?
Deze begon in Kansas (USA) in maart, die eerste golf was nog niet zo erg. De tweede golf die in augustus begon heeft de meeste ellende veroorzaakt, ook hier in Nederland. Dat was dus zomer/herfst.
Nou, weet je dat zeker ?
There were 3 different waves of illness during the pandemic, starting in March 1918 and subsiding by summer of 1919. The pandemic peaked in the U.S. during the second wave, in the fall of 1918. This highly fatal second wave was responsible for most of the U.S. deaths attributed to the pandemic.
Bron : https://www.cdc.gov/flu/p...emoration/three-waves.htm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Morrar schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:43:

Dat zijn 25K kinderen en gezinnen die kapot gaan. Mijn vermoeden is dat deze lockdown het getal nog vele malen hoger ligt.

Het middel is inmiddels erger dan de kwaal. Houd de kwetsbare groepen in een zeer strenge lockdown, maar verspeel niet de toekomst van jonge kinderen.
Hier is de lockdown natuurlijk niet de oorzaak. Deze gezinnen hebben sowieso hulp nodig, lockdown of niet. Met de maatregelen komt dit alleen meer naar voren. Onder normale omstandigheden blijft het lang sudderen omdat het net uit te houden is op school/de opvang en met de abuser op zijn/haar werk.

Zaak is wel nu ondersteuning te bieden en deze gezinnen te helpen, ik weet niet of dat ook extra gebeurd, maar dit is wel het moment om een aantal gevallen “te laten klappen” zodat er een betere omgeving gecreëerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:57
Erapaz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Hier is de lockdown natuurlijk niet de oorzaak. Deze gezinnen hebben sowieso hulp nodig, lockdown of niet. Met de maatregelen komt dit alleen meer naar voren. Onder normale omstandigheden blijft het lang sudderen omdat het net uit te houden is op school/de opvang en met de abuser op zijn/haar werk.

Zaak is wel nu ondersteuning te bieden en deze gezinnen te helpen, ik weet niet of dat ook extra gebeurd, maar dit is wel het moment om een aantal gevallen “te laten klappen” zodat er een betere omgeving gecreëerd kan worden.
Nou als jij 70-80 uur per week mag draaien en daarbij opvang voor hetzelfde aantal uren mag regelen, dan liggen stress, oververmoeidheid en burn out zeer voor de hand.

Dus ja, de lockdown is natuurlijk wel een groot deel van de oorzaak. Dit gaat echt niet alleen over gezinnen die al problemen hadden. Niet iedereen heeft noodopvang, een werkgever die wel inschikt of ouders waar ze op terug kunnen vallen.

Echt absurd dat mensen naar de ouders blijven wijzen als bijvoorbeeld de scholing niet goed loopt. Het leven van ouders is compleet ingericht op de normale situatie en zelfs dan is het aanpoten. Hoe is het raar dat het in de soep draait als de workload van de ene op de andere dag verdubbeld wordt. Ga zelf anders 2x zoveel uren werken en kijken hoe je dat er vanaf brengt...

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 10-01-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Sluit die kerken maar, die Bible Belt loopt helemaal uit de klauwen. Zul je terug zien in de cijfers ben ik van overtuigd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

42erik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Die meetings zijn er ook, doe 1 op 1 gesprekken zijn er ook, en er wordt wat af gechat. Alleen niet via zoom want die is al vanaf week 2 eruit gegooid bij de meeste scholen. Dus sorry, maar je hebt een beeld van het huidige onderwijs waar geen bal van klopt.
Dan hoop ik inderdaad dat ik een compleet verkeerd beeld van de scholen heb, en de 4 basisscholen en 3 andere scholen waar ik mijn reacties op heb gebaseerd niet overeenkomen met de gemiddelde school. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Er is een oplossing die bijvoorbeeld in Australië en op boorplatforms al jarenlang gehanteerd wordt.
Gewoon een portacabin neerzetten waar de monteur die week werkt. Magnetron erin, bedje, elektrische verwarming en klaar.
Ik hoop dat dit een soort van grap is? Daar krijg je echt geen van onze monteur zo gek voor. Al zullen ze voor 300 euro extra best in de bus willen slapen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:57
Agent47 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:08:
Sluit die kerken maar, die Bible Belt loopt helemaal uit de klauwen. Zul je terug zien in de cijfers ben ik van overtuigd.
Lijkt me sterk dat dat door kerkdiensten komt. Het overovergrote deel van de kerken verzorgt alleen nog maar online diensten. En waar men dat niet doet zijn het momenteel toch echt kleinere groepjes in grote gebouwen. Dat gecombineerd met de frequentie (1x per week) lijkt me niet dat dat de drijvende kracht is achter de besmettingen daar.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Eens. Overigens zou er vanuit overheid ook versoepeling van regelgeving rondom doubleren moeten komen. Anders gaan er scholen onterecht op afgerekend worden. In het belang van de kinderen (beter jaartje over dan leven lang achterstand) en de scholen.
Heel veel kinderen laten doubleren levert alleen dan wel weer logistieke problemen op, met klassen die te groot worden/teveel / te weinig klassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is daar vooral het even op de koffie bij tante/broer/zus/neef/nicht* wat het grote probleem is dat is heel erg gewoonte daar en er er niet uit te krijgen.

* soms meerdere soort familie tegelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Morrar schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:43:

Probleem is als je dat doet de helft van je leraren ook niet opdagen. Kwetsbaar(der) ben je al met diabetes, hoge bloeddruk, longproblemen. Dat zijn echt miljoenen mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ben ik de enige die er niet raar van staat te kijken dat we in Nederland alles doen voor een bepaalde generatie? Alles moet altijd en overal wijken voor deze generatie en ook voor de Coronacrisis is dat het geval.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
xzaz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:35:
Ben ik de enige die er niet raar van staat te kijken dat we in Nederland alles doen voor een bepaalde generatie?
Nobel standpunt. Velen vinden juist dat ouderen (en zwakkeren door alle generaties heen) juist niet voorgetrokken moeten worden.
Tenzij je de generatie 'oud en bijna dood' niet bedoelt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Laatst online: 11:02
Als je het een beetje volgt zie je dat de meeste kerken keurig online hun diensten organiseren. Uiteraard enkele uitzonderingen daargelaten, die ook niet goed te praten zijn. Maar ik mis in deze post toch een stukje onderbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Patriot schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Zijn punt is volgens mij meer dat als je leven al zo 'op de rand' is ingericht dat daar meer het probleem zit en dat het dan een beetje nep is om te doen alsof het door de coronamaatregelen komt dat je thuis begint te schelden en/of slaan.
Sowieso is het zo dat wanneer je je frustratie afreageert op de kinderen (al dan niet met fysiek geweld) dat het dan geen coronamaatregelen-probleem is, maar een zelfbeheersingsprobleem.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:44
Dat is lang geleden, daling in het weekend. Meestal zie je dat pas later in de week.
Ook nieuwe opname cijfers flink lager dan de laatste tijd.

Als we zo rond 15:15 uur ook een mooi getal krijgen dan kunnen we hopelijk eindelijk de daling eens goed inzetten. Kerst is nu zolang geleden dat ik niet denk dat iemand zich daar nog zorgen om maakt, en ook O&N lijkt geen probleem te zijn (al is het vrij vroeg om daarover definitief een conclusie te kunnen trekken).

Maar al met al hebben we een goede eerste week van 2021 achter de rug en lijkt het dat we de tweede week ook goed ingaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:44
Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Dat vind ik dus wel meevallen, die 9 weken op 40 weken. Ja het is veel en kan nog wel meer worden, maar als kinderen midden in hun ontwikkeling zitten kun je dit voor de meesten vaak met maatwerk prima inlopen.
Het probleem zit hem dan ook niet zozeer in een mogelijke leerachterstand, in veel gevallen is dat de komende jaren relatief eenvoudig op te lossen. De andere gevolgen van deze sluiting zijn vele malen erger en kan je nooit meer ongedaan maken. En die worden constant onderbelicht en er wordt, mijn inziens, veel te makkelijk overheen gestapt door de politiek, de media en een deel van Nederland.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Positief getest: 6.657
Totaal: 872.847 (+6.612 ivm -45 corr.)

Perc. positief 04 jan - 06 jan: 13,3%

Opgenomen: 187
Huidig: 1.850 (-24)

Opgenomen op IC: 25
Huidig: 711 (+11)

Overleden: 54
Totaal: 12.361

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Not too bad... Verpleegafdelingen krijgen gelukkig ook weer wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het gaat de goede kant op, alleen wel wat traag. Ik denk dan dat een verlenging van de huidige situatie verstandig is, maar hopelijk wel zonder verdere aanscherpingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Minder dan 200 opnames in het zkh op een dag.
Dat is een flink tijdje geleden dat dat het geval was?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:20:
Iets meer dan 1% ruimte ja, welke waarschijnlijk qua verzorgingstijd volledig teniet gedaan wordt door de stijging op de IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Stoffa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:02:
Ik vind dat de scholen zsm weer open moeten.
Op zich mee eens vanuit het belang alleen denk ik stiekem dat dit wel eens de meest effectieve maatregel van de lockdown kan zijn.

Dus ik hoop eigenlijk dat men dit toch niet doet nu. Ik zou eerder beginnen met bijvoorbeeld winkels en de contactberoepen weer laten openen. Dat lijkt mij stukken minder risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ik denk dat dat een hele foute beslissing zou zijn. Het levert zoveel extra reisbewegingen en contactmomenten op dat (zeker met de Britse mutatie in het achterhoofd waarvan we nog niet alles weten) het risico op extra besmettingen op dit moment nog veel te groot is. Beter nog een paar weken wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:20:
Dat is landelijk........

Vrijdag met iemand van 82 in het AMC ziekenhuis geweest ter controle en onderzoek na een lichte tia.
Zij is in het verleden ooit in dezelfde kamer geweest waar iemand eerder besmet bleek met MRSA. Alles was uiteraard ontsmet nadat die patiënt weg was, terwijl die besmetting toen nog niet bekend was.
Ondanks dat zij de bacterie niet had staat zij sindsdien bekend als bio-hazard, en zoals mensen met corona benaderd worden is dat bij haar standaard, verpleging vol in de pakken.
Inmiddels kan ze alleen drager zijn, maar zelfs voor die mogelijkheid gaan alle alarmen af.

Ze moest dus, na onderzoeken waar gelukkig wel ruimte voor was, ter observatie blijven met een bloeddruk van 220/140, eigenlijk, maar gezien haar status moet ze volgens protocol in een aparte IC-kamer.
Die waren er dus niet meer, nergens in omgeving/provincie, vanwege corona en dus zou ze gewoon naar huis gestuurd worden.

Gelukkig heeft de betreffende specialist het dossier tegen het licht gehouden en extra tests afgenomen, ook een sneltest voor MRSA die negatief bleek, waaruit bleek dat ze toch op een gemeenschappelijke zaal mocht . Welke na een aantal uren gevonden werd in de provincie niet al te ver weg.
Enige goede is dus dat ze na uitgebreide tests nu waarschijnlijk de status bio-hazard kwijt is.

Maar het scheelde heel weinig of ze was gewoon naar huis gestuurd.
Die verlichting van zorg en IC is imo dus minimaal, en niet echt een reden om hosanna te gaan roepen met de verschillende besmettelijkere mutaties in het vooruitzicht.
Niet voor niets roept Gommers nu al op dat iedereen zich extra voorbereiden moet op een mogelijke tsunami. Als die toch blijkt te komen ben je sowieso te laat.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ik222 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Op zich mee eens vanuit het belang alleen denk ik stiekem dat dit wel eens de meest effectieve maatregel van de lockdown kan zijn.

Dus ik hoop eigenlijk dat men dit toch niet doet nu. Ik zou eerder beginnen met bijvoorbeeld winkels en de contactberoepen weer laten openen. Dat lijkt mij stukken minder risicovol.
Ik zou nog even wachten, niet weer de fout maken door te snel een aantal maatregelen los te laten. We hebben eind van de zomer gezien wat dat opleverde met als resultaat dat we nu zo ongeveer op hetzelfde punt zitten als in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Teijgetje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:14:
Die verlichting van zorg en IC is imo dus minimaal, en niet echt een reden om hosanna te gaan roepen met de verschillende besmettelijkere mutaties in het vooruitzicht.
Niet voor niets roept Gommers nu al op dat iedereen zich extra voorbereiden moet op een mogelijke tsunami. Als die toch blijkt te komen ben je sowieso te laat.
Het moet ergens beginnen he, volgens mij is niemand hier in feest/hosanna stemming over de cijfers. Dat kan pas als het veel meer zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Iets meer dan 1% ruimte ja, welke waarschijnlijk qua verzorgingstijd volledig teniet gedaan wordt door de stijging op de IC.
Daarentegen is ook 25 IC opnames het laagste gezien over een dagje of 20/30?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Kinderopvang en basisscholen wel, want voor ouders is het echt niet meer te doen. :X Bovendien valt het qua besmettelijkheid en besmettingen haast in het niets vergeleken met de middelbare scholen. Middelbare scholen kunnen daarom nog beter wel even dichtblijven, ook omdat de zelfredzaamheid van middelbare scholieren vele malen hoger ligt dan die van basisschoolleerlingen.

Om over het effect van gebrek aan goed onderwijs voor de onderbouw maar niet te beginnen. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
@Plenkske
Tuurlijk is niemand hier in hosanna stemming, al kom ik er een paar tegen die alles eigenlijk maar onzin of te streng vinden.

Er zijn een paar IC bedden vrij in heel Nederland. Dat is fijn maar kan net zo goed morgen weer teniet gedaan worden.
Voorlopig worden de huisartsen nog steeds overvraagd, want overbezet, overwerkt en veel uitval door corona.

Gelukkig is imo veel te optimistisch gesteld. Dat kan je zeggen als elk ziekenhuis lucht krijgt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 22:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

ik222 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Ik zou eerder beginnen met bijvoorbeeld winkels en de contactberoepen weer laten openen. Dat lijkt mij stukken minder risicovol.
Zodat alle domme mensen weer op shopping jacht kunnen gaan? 8)7
Ik zou zeggen de kleine winkels open, dit levert geen grote groepen mensen op, en de grote ketens dicht houden. Opvang en basis school weer idd open.

Je ziet het, de cijfers gaan zo langzaam, iedereen is het spuugzat, als je geen uitzicht geeft zal het alleen maar erger worden. (ik zie dit in mijn omgeving gebeuren bij zowel de laag-midden-hoog opgeleide mensen. Geen uitzicht hoe minder draagvlak er is om aan de maatregelen te blijven houden)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:24
Bart-Willem schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Kinderopvang en basisscholen wel, want voor ouders is het echt niet meer te doen. :X Bovendien valt het qua besmettelijkheid en besmettingen haast in het niets vergeleken met de middelbare scholen. Middelbare scholen kunnen daarom nog beter wel even dichtblijven, ook omdat de zelfredzaamheid van middelbare scholieren vele malen hoger ligt dan die van basisschoolleerlingen.

Om over het effect van gebrek aan goed onderwijs voor de onderbouw maar niet te beginnen. :X
Als werkggevers en ouders zich dan ook daadwerkelijk gaan houden aan thuiswerken, niet gezellig op een kluitje bij de school gaan staan als de kids opgehaald moeten worden en de kinderen thuis houden als ze verkouden zijn... Komt bij dat je met de nieuwe mutaties nog niet weet in hoeverre kinderen wel bijdragen aan de verspreiding.

VO moet sowieso, vind ik, langer dichtblijven en als het geopend wordt moeten er eindelijk eens maatregelen met betrekking tot afstand e.d. verplicht gesteld worden. Ik werk zelf in het VO en vind het nog steeds verbijsterend dat ik 1,5m afstand van mijn collega's moest houden en alle overleggen online waren, maar ik ondertussen rustig tussen 1100 pubers mocht lopen. Wel met een mondkapje, maar dan nog.

Ja, het is niet goed voor de ontwikkeling van kinderen dat de scholen dicht zijn, maar er wordt ook geen moment gekeken naar hoe ze op een verantwoorde manier open kunnen zonder het personeel als kannonenvoer te gebruiken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mother_Goozz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:28:
[...]
Ik zou zeggen de kleine winkels open, dit levert geen grote groepen mensen op, en de grote ketens dicht houden. Opvang en basis school weer idd open.

Je ziet het, de cijfers gaan zo langzaam, iedereen is het spuugzat, als je geen uitzicht geeft zal het alleen maar erger worden. (ik zie dit in mijn omgeving gebeuren bij zowel de laag-midden-hoog opgeleide mensen. Geen uitzicht hoe minder draagvlak er is om aan de maatregelen te blijven houden)
Winkels open lijkt me nog niet zo’n strak plan idd.
Iedereen heeft kunnen zien hoe goed al dat kerst shoppen in London is gegaan....

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Teijgetje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:25:
@Plenkske
Tuurlijk is niemand hier in hosanna stemming, al kom ik er een paar tegen die alles eigenlijk maar onzin of te streng vinden.

Er zijn een paar IC bedden vrij in heel Nederland. Dat is fijn maar kan net zo goed morgen weer teniet gedaan worden.
Voorlopig worden de huisartsen nog steeds overvraagd, want overbezet, overwerkt en veel uitval door corona.

Gelukkig is imo veel te optimistisch gesteld. Dat kan je zeggen als elk ziekenhuis lucht krijgt.
Not too bad was in het kader van de enorme stijging die ik had verwacht naar de feestdagen. Dat het inmiddels alweer lijkt om te buigen in een stijging is meer dan vervelend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:09

The Legend

*Plop*

Vond deze wel interessant, draadje waarin geopperd wordt dat de (te) langzame daling kan komen door verspreiding van de Britse variant, zodat we straks weer netto exponentieel kunnen gaan groeien. Scholen ook nog maar even niet open dus.

[Twitter: https://twitter.com/innouveau/status/1348282588985761794]

[ Voor 58% gewijzigd door The Legend op 10-01-2021 16:47 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Die shopping jacht beelden doen het natuurlijk leuk in de media maar ik geloof niet dat dit daadwerkelijk veel voor de verspreiding doet. Kan het zo even niet terugvinden maar o.a. in België heeft men die conclusie ook getrokken.

Ik zou vooral de scholen en kinderopvang tot de voorjaarsvakantie dichthouden. Dat is pijnlijk maar met het vorderende inzicht over de rol van kinderen wat mij betreft onvermijdelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Het hele verhaal van soepelere maatregelen zodat mensen zich eraan gaan houden blijf ik een beetje een dubieus argument vinden. Als de relatieve participatiegraad stijgt maar de netto effecten van de maatregelen dalen, dan heb je er geen reet aan dat er meer draagvlak is voor de regels die er nog wel zijn. Het klinkt wel als een logisch argument: "Als de maatregelen redelijker zijn dan houdt men zich er beter aan", maar dat het logisch klinkt lijkt tegelijkertijd de enige onderbouwing van dit argument. Tenzij ik cijfers heb gemist die suggereren dat strengere maatregelen leiden tot een lagere bereidheid ze te volgen en een netto daling in effectiviteit van die maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Nu online
ik222 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Die shopping jacht beelden doen het natuurlijk leuk in de media maar ik geloof niet dat dit daadwerkelijk veel voor de verspreiding doet. Kan het zo even niet terugvinden maar o.a. in België heeft men die conclusie ook getrokken.

Ik zou vooral de scholen en kinderopvang tot de voorjaarsvakantie dichthouden. Dat is pijnlijk maar met het vorderende inzicht over de rol van kinderen wat mij betreft onvermijdelijk.
Welke rol van kinderen, ze worden amper ziek, geen klachten maar je wilt ze wel straffen met geen onderwijs. Kids worden ook niet zieker https://www.bbc.com/news/uk-55518248. En tot de voorjaarsvakantie is wel even meer als 10 weken amper/geen onderwijs totaal. Als je dan ook een concreet plan hebt hoe men dat dit jaar gaat inhalen maar dat is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
The Legend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
Vond deze wel interessant, draadje waarin geopperd wordt dat de (te) langzame daling kan komen door verspreiding van de Britse variant, zodat we straks weer netto exponentieel kunnen gaan groeien. Scholen ook nog maar even niet open dus.

[Embed]
Ik vraag me dan wel direct af of die variant in enige mate in november ook al aanwezig was, toen ging de daling ook niet mega snel en bleven de dagelijkse besmettingen steken op 5-6k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:55
Plenkske schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Ik vraag me dan wel direct af of die variant in enige mate in november ook al aanwezig was, toen ging de daling ook niet mega snel en bleven de dagelijkse besmettingen steken op 5-6k
Als dat toen al flinke invloed had, zou t effect nu al veel sterker zijn geweest;

Als die angst-verhalen over die Britse variant kloppen zitten we aan de huidige maatregelen vast tot april; we zitten nu nog wel duidelijk onder R=1, maar dat zal langzaamaan naar de 1 toekruipen en dan stijgen, wat alleen maar gedrukt kan worden door nog strengere maatregelen of een drukkend effect van de vaccins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
rik86 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:05:

Als dat toen al flinke invloed had, zou t effect nu al veel sterker zijn geweest;
We stegen in december natuurlijk wel vrij snel, maar m.i. heeft het altijd meerdere factoren. Toen waren er ook veel mensen die gingen winkelen en had je sinterklaas.
Ik geloof er dus ook niet in dat de stijging in Engeland alleen maar kwam door die mutatie, ze hadden simpelweg ook te weinig maatregelen.
Dat er wellicht meer maatregelen nodig zijn nu is een ander verhaal, en dat zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Legend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:

[Embed]
Gezien er bij de steekproeven (500 tot 1000 per week) weinig van de Engelse variant gevonden was en is, denk ik niet dat het er veel mee te maken heeft.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Gezien er bij de steekproeven (500 tot 1000 per week) weinig van de Engelse variant gevonden was en is, denk ik niet dat het er veel mee te maken heeft.
Ik vrees dat je gelijk hebt en dat belooft niet veel goeds ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:09

NMH

Moderator General Chat
Yaksa schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:11:
Ik denk dat dat een hele foute beslissing zou zijn. Het levert zoveel extra reisbewegingen en contactmomenten op dat (zeker met de Britse mutatie in het achterhoofd waarvan we nog niet alles weten) het risico op extra besmettingen op dit moment nog veel te groot is. Beter nog een paar weken wachten.
Dit inderdaad. Hoewel denk ik niemand zal ontkennen dat thuisonderwijs zeker voor de basisschool een kwalitatieve aderlating is, moeten we heel voorzichtig zijn, zeker als je dit soor berichten ziet: https://nos.nl/artikel/23...a-uitbraak-op-school.html. Het is uiteraard geen bewijs, maar als de Britse variant zich inderdaad ook via jongere kinderen kan verspreiden, dan zouden we onszelf ongelofelijk in de voet schieten.

Het gevaar is ook dat wanneer de Britse variant besmettelijker is, het kan zijn dat de overall R-waarde nu onder de 1 ligt, terwijl de R-waarde van de Britse variant boven de 1 ligt. Als de "normale" Covid-19 nu nog dominant is, dan ga je in dat scenario eerst een dalende lijn zien die vervolgens afvlakt en weer begint te stijgen wanneer de Britse variant dominant wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01
Plenkske schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:13:
[...]

We stegen in december natuurlijk wel vrij snel, maar m.i. heeft het altijd meerdere factoren. Toen waren er ook veel mensen die gingen winkelen en had je sinterklaas.
Ik geloof er dus ook niet in dat de stijging in Engeland alleen maar kwam door die mutatie, ze hadden simpelweg ook te weinig maatregelen.
Dat er wellicht meer maatregelen nodig zijn nu is een ander verhaal, en dat zou best kunnen.
Engeland ging pas in lockdown toen het al de spuigaten uitliep in de ziekenhuizen. En ze hadden er net shopweken waarin het zwartzag van de mensen achter de rug.

Ik vind het niet zo gek dat het daar dan misgaat, daar draagt die Britse mutatie wellicht een beetje aan bij, maar ze hadden al een waardeloos beleid.

De ziekenhuizen moesten de regering en masse smeken om maatregelen omdat ze het al niet meer trokken voordat er een ruime week later (!!) pas werd ingegrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

cvs79 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Welke rol van kinderen, ze worden amper ziek, geen klachten maar je wilt ze wel straffen met geen onderwijs. Kids worden ook niet zieker https://www.bbc.com/news/uk-55518248. En tot de voorjaarsvakantie is wel even meer als 10 weken amper/geen onderwijs totaal. Als je dan ook een concreet plan hebt hoe men dat dit jaar gaat inhalen maar dat is er niet.
https://www.spiegel.de/co...a0-479b-ac27-d17f07d147a5
Reevaluating Children's Role in the Pandemic

A large study from Austria shows that SARS-CoV-2 infects just as many schoolchildren as it does teachers. Other surveys indicate that while young children may show no symptoms, they are quite efficient at spreading the virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Dit heeft natuurlijk wel een gigantisch voordeel, namelijk dat we de generatie van onder de 18 niet hoeven te vaccineren. Ze vertonen weinig symptomen, lopen geen risico, maar bouwen wel natuurlijke immuniteit op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Minder dan 200 opnames in het zkh op een dag.
Dat is een flink tijdje geleden dat dat het geval was?
Eind november was de laatste keer dat we een dalende trend hadden en onder de 200 zaten. Vanaf 1 december begon er weer een opwaartse trend in het aantal ziekenhuisopnames.

Ik ben op zich wel voorstander van 1 aspect versoepelen, maar het zal heel moeilijk zijn om daar een keuze in te maken. Het openstellen van scholen voor alle leerlingen is belangrijk, maar dit brengt wel meer risico's met zich mee dan het openen van bepaalde doorstroomlocaties zoals winkels (al heb je dan weer ongetwijfeld veel mensen die gaan "fun" shoppen omdat er niks anders open is). Sportscholen open, uitgezonderd groepslessen (en misschien cardio apparatuur), zou weer een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid en BCO is daar heel goed uit te voeren.

Vanuit de zorg wil men begrijpelijk een verlenging van de huidige lockdown. Er zal door het kabinet een afweging gemaakt moeten worden. Op safe spelen of een ingecalculeerd risico nemen. We zullen dinsdag wel horen wat er op tafel ligt, als het niet al eerder uitlekt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Pagina: 1 ... 213 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins