Nee. Onze regering is niet overtuigd van het nut en heeft de beslissing niet genomen om te vragen zich klaar te maken. Dit is niet de keuze van GGD's, dit is de keuze van de aanpak door onze regering.
Het gaat me helemaal niet om gelijk hebben of gelijk te halen, enkel jou te voorzien van een andere kijk erop.
Waarom zou je denken dat je daarmee iets schrijft dat ik nog nooit eerder ben tegengekomen? Je denkt dat je de enige fatalist bent die vooral van 'het kan vast toch niet' redeneert? Niet mijn ervaring

Dus ja, achteraf kan je concluderen dat het anders had gemoeten en acties ondernemen om het de volgende keer anders te doen, maar het resultaat uit het verleden was altijd hetzelfde gebleven.
1. een groot deel van de kennis was al voorhanden op het moment dat de beslissing genomen werd
2. we doen het nog steeds niet anders
3. er is geen sprake van een conclusie dat het een volgende keer anders moet of dat we het anders hadden kunnen/moeten doen.
Eigenlijk wat ik boven al zei. Opdrachten geven is wel mooi, maar het GGD bepaalde ook vanuit/via het OMT zelf wat het eigenlijk zou moeten doen.
Vraagje: heb je je eigenlijk uberhaupt verdiept in dit onderwerp? Want dat de GGD geen verzoek heeft gekregen om op te schalen en actief onderzoek te doen is toch gewoon bekend?
Je kan wel mooi democratisch opdrachten geven vanaf boven, zoals het opschalen van de IC-capaciteit naar 3000, maar als de IC's zeggen dat 2400 gewoon de max is, dan sta je daar leuk te staan met je opdracht.
Hardstikke leuk in theorie,
maar die vraag is dus niet gesteldOf dat bijv. een nieuwe minister wel even de chaos bij een belastingdienst kan oplossen.
Als we de chaos en de onrechtmatigheid bij de belastingdienst op willen lossen, dan kan dat. Kost wel wat moeite, maar als we vanaf nu integriteit en wettelijke grondslag en zorgvuldigheid weer de norm maken, dan kan dat gewoon. Je moet het alleen willen.
En dat is het probleem, want rondom de belastingdienst is de onwil wel met nog veel grotere koeienletters geschreven. De VVD wil geen eerlijk belastingsysteem, maar een belastingsysteem met veel willekeur en veel uitzonderingen, waar wegens gebrek aan mankracht allerlei dingen makkelijk buiten het zicht blijven en men het tegelijkertijd bepaalde groepen moeilijker kan maken.
Ik zie niet in hoe een roep/opdracht/manager van bovenaf concreet het verschil zou uitmaken bij het handelen van een GGD, als je er vanuit gaat dan het GGD al naar hun beste kunnen handelt.
It's a mystery.
Bijna net zo mysterieus als een verband tussen te weinig beschermingsmiddelen in de verpleegtehuizen, de plicht om door te werken als je bepaalde klachten hebt maar nog niet 'genoeg', en vervolgens het ziekworden en doodgaan van heel veel mensen in de verpleeghuizen. Geen idee, snap er niks van, gebeurt zomaar uit het niks.
Wie hou je hier nou voor de gek? Want ik vind het niet zo overtuigend eigenlijk.
En andere landen zijn ook maar naar apps gaan kijken voor gemakzucht?
Nee. Andere landen deden dat met andere intenties, en Nederland wilde het graag lenen omdat het leuk en hip klinkt, het goed viel in de peilingen en een manier was om te doen alsof je iets doet terwijl je toch niet daadwerkelijk iets hoeft te doen.
Ik ben wel van mening dat een app tegenwoordig gewoon nodig is,
Nodig voor wat?
Als je enkel de personen vraagt met wie ze contact hebben gehad, dan noemen ze enkel de namen van personen die ze herinneren,
Ik heb het idee dat ik mijzelf herhaal, maar dit hebben we dus nog niet geprobeerd! We hebben geen idee wat er uit gericht contactonderzoek komt
want we doen het niet. We weten dus ook niet wat een app voor toegevoegde waarde heeft,
want we doen nog niks, en weten ook niet eens wat we nou precies willen opsporen of waarom.
Of wat dacht je van mensen die vreemdgaan of bij een prostituee zijn geweest?
Daar denk ik heel weinig van, maar eigenlijk lijkt het me net zo waarschijnlijk dat ze hun telefoon op die momenten uitzetten. Maar goed, dat weten we helemaal niet, want we doen geen onderzoek en dus hebben we geen idee of mensen hier wel of niet eerlijk over zijn, en ook niet of dat wel of niet een probleem is voor het goed indammen van het virus, want we proberen nog niks.
Vasthouden aan de oude manieren van contact- en brononderzoek is in mijn ogen doelbewust vasthouden aan een incompleet en foutgevoelig systeem.
We houden nergens aan vast, we doen niks.
Maar tegelijkertijd zijn mensen bij uitstek in staat om heel goed patronen te herkennen die zinvol zijn in ons leven. Omdat we mensen zijn. Een app zal vast prima zijn om locaties vast te stellen, maar het geeft verder geen inzicht in waarom iets gebeurt of niet. (Heel vaak het probleem met AI.) Juist het vrij breed op zoek gaan naar dingen, luisteren naar mensen en wat ze zeggen en niet geeft over het algemeen veel meer inzicht. Die kant laten we nu helemaal liggen.
Het is ook niet normaal, maar wel een relatief veilige methode om de samenleving weer te hervatten, zeker tot we een vaccin hebben.
Ja, en die manier is: inzetten op het stoppen van het virus binnen onze maatschappij, door inzicht te krijgen in besmettingen, die terug te brengen en dan de afzonderlijke besmettingen op te sporen en uiteindelijk te isoleren.
Daarvoor hoeven we maar 1 ding te doen: ermee te beginnen.
Heel bot gezegd, in een land waar wekelijks 2500+ doden vallen, wat maken dan een paar 100 doden per week meer uit?
Kwenie. Misschien maakt het voor die mensen en hun omgeving uit. Is dat vreemd? Dat je waarde hecht aan een individueel mensenleven omdat het een individueel mens is, die wellicht graag nog even door wil leven?
Waarom niet het laten bij wat we nu doen, zeg maar in toom houden, en de rest van onze tijd, geld en energie steken in andere zaken zoals voorkomen van de 60.000 gevallen van huidkanker per jaar, bevechten van obesitas, of willekeurig andere ziekten?
Omdat dat duurder is, meer mensenlevens kost, niet erg haalbaar is voor de lange termijn, en we hoe dan ook ook geen tijd en geld in die andere zaken steken. (Want om daar echt iets mee te doen kom je bv uit bij meer sociale rechtvaardigheid, en daar is het draagvlak ook nogal dun voor, meen ik de indruk te krijgen hier.)
en a.u.b. niet met zo'n dooddoener komen als 'we moeten én-én doen'
Ja, want gedverdemme, het idee dat je gewoon probeert om in het belang van de gezondheid van mensen te handelen is 'zo'n dooddoener'.
(Ik vind het echt vrij bizar om te praten met mensen die denken dat je gewoon een aantal mensen weg kunt gooien, laat maar doodgaan, ach wat doet het ertoe? Niet eens omdat het nodig is, maar gewoon omdat je het niet interessant genoeg vindt om te overwegen wat we anders kunnen doen. Wat een minachting voor het leven.)