Zal wel een handhaving ding zijn en wie heeft op papier staan wat zijn pre corona capaciteit was ? de regel van 30 is gewoon duidelijker voor iedereen en geen gesjoemel mogelijk.Ramzzz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:45:
[...]
Dat lijkt mij in het algemeen gezegd behoorlijk krankjorum, wat er gebeurde, keiharde, absolute aantallen noemen, terwijl het geen absoluut, maar een relatief probleem betreft. Mensen per m2.
Een groot restaurant met plek voor 100 gasten, kan nu 'gemakkelijk' 30 man herbergen, maar een restaurant met 30 plekken niet.
Veel beter zou zijn geweest: max. 30% (of, ik ben in een gulle bui, 40%) van je maximale capaciteit, ongeacht je nering.
Restaurants, kappers, etc. zijn daarmee veel beter geholpen.
Bovendien max 40% van je capaciteit betekent bij student restaurants nog steeds dat 1,5m onhaalbaar is terwijl ergens anders hele grote gaten vallen..Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 01:00:
[...]
Zal wel een handhaving ding zijn en wie heeft op papier staan wat zijn pre corona capaciteit was ? de regel van 30 is gewoon duidelijker voor iedereen en geen gesjoemel mogelijk.
Of bij cafetaria t hoekje nog naar 1 zitplaats overblijft.
Max 30, 1,5m afstand verplicht.
Heel simpel te controleren
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 07-05-2020 01:06 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Kappers hebben vanuit hun eigen brancheorganisatie ANKO vrij duidelijke instructies gekregen: maximaal 1 klant per vierkante meter salonoppervlak met een totaal maximum van 10. Waarbij 1.5m afstand tussen personeel onderling en klant onderling im acht mkrt worden gehouden.Ramzzz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:45:
[...]
Restaurants, kappers, etc. zijn daarmee veel beter geholpen.[...]
Ik hoop overigens wel op boetes in de eerste week, want ik kan je nu al zeggen dat niemand zich er precies aan gaat houden door de economische druk icm een roodgloeiende telefoon.
Zoals ze het bij supermarkten doen. Gewoon m2 oppervlakte pakken en op basis daarvan max aantal bezoekers bepalen, te handhaven met een max aantal winkelwagentjes.Ramzzz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:45:
[...]
Dat lijkt mij in het algemeen gezegd behoorlijk krankjorum, wat er gebeurde, keiharde, absolute aantallen noemen, terwijl het geen absoluut, maar een relatief probleem betreft. Mensen per m2.
Een groot restaurant met plek voor 100 gasten, kan nu 'gemakkelijk' 30 man herbergen, maar een restaurant met 30 plekken niet.
Veel beter zou zijn geweest: max. 30% (of, ik ben in een gulle bui, 40%) van je maximale capaciteit, ongeacht je nering.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Het is natuurlijk verleidelijk om alle tegenstrijdigheden, praktische vragen etcetera weer voor de voeten van het kabinet te gooien, maar het gaat ergens toch ook gewoon om boerenverstand. Er zullen vast zat mensen zijn die er echt niets van begrijpen, maar de meeste mensen hier kunnen toch prima voor zichzelf de vraag beantwoorden: “moet ik dit nu wel of niet doen?”, zonder dat daar uitgebreid geschreven en gedetailleerde regels voor nodig zijn.
Vermijd drukte (ook qua ov)
Werk thuis waar mogelijk
Houdt afstand
Was je handen vaak en goed
Blijf thuis met klachten
En natuurlijk:
Hou rekening met elkaar
Vermijd drukte (ook qua ov)
Werk thuis waar mogelijk
Houdt afstand
Was je handen vaak en goed
Blijf thuis met klachten
En natuurlijk:
Hou rekening met elkaar
Conrad heeft ze schijnbaar ruim op voorraad (klik).Maarten_E schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:55:
Dus mondkapjes worden verplicht in het OV op straffe van een boete vanaf 1 juni, dat is ergens te begrijpen. Zit voor de grap te zoeken bij bol.com, maar het enige wat ik daar kan vinden zijn reviews over oplichters of een melding dat ze niet leverbaar zijn.
De overheid gaat ze niet uitdelen, hoe kom je er dan aan in hemelsnaam?
Ik denk dat de achtergrond scopebeperkingen is. *als* die maatregel niet lijkt te werken, is het max dertig die je besmet. En het is sowieso anderhalve meter en max 30.Ramzzz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:45:
[...]
@SeatRider Mijn ervaring met Conrad is dat hun voorraad status nog wel eens meer een 'suggestie' is dan daarwerkelijke voorraad (zelfs bij de leverancier). Overigens geen idee hoe dat hier zit.
[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 07-05-2020 08:43 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
De helft van je bronnen zeggen dat kinderen Covid-19 kunnen oplopen en de andere helft zegt dat ze mogelijk even goed als volwassenen de ziekte kunnen verspreiden of dat het plausibel is dat kinderen de ziekte verspreiden.CyberMania schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:54:
[...]
Wie zegt dat het RIVM alle wijsheid in huis heeft? Er zijn tegenstudies die aantonen dat kinderen net zo goed het virus kunnen verspreiden als volwassenen. Bijvoorbeeld:
1) Coronavirus: scientists caution against reopening schools
[...]
https://www.theguardian.c...against-reopening-schools
2) Amerikaanse Center for Disease Control and Prevention
[...]
https://www.cdc.gov/coron...life-coping/children.html
3) New Studies Add to Evidence that Children May Transmit the Coronavirus
[...]
https://www.nytimes.com/2...-transmission-school.html
4) Shedding of infectious SARS-CoV-2 in symptomatic neonates, children and adolescents
[...]
https://www.medrxiv.org/c...04.27.20076778v1.full.pdf
Maar goed. Het lijkt mij juist beter altijd kritisch te kijken naar wat het RIVM zegt omdat je imho nooit op 1 bron moet vertrouwen bij dit soort zaken. Dat jij wel blindelings vertrouwt op het RIVM is jouw keuze. Het RIVM heeft nog steeds een onderzoek lopen onder kinderen dus helemaal zeker is het nog steeds niet.
Hetzelfde RIVM dacht in 2007 ook dat de Q-Koorts wel mee zou vallen. Behoorlijk onderschatte men de risico's in eerste instantie.
Als jij denkt dat de overheid/rivm altijd het beste voor hebben met de volksgezondheid dan adviseer ik je je eens goed in te lezen in de Q-Koortsuitbraak.
[...]
[...]
Dat spreekt het standpunt van het RIVM niet tegen.
Het RIVM zegt enkel dat ze op basis van de data die zij hebben, ze niet het patroon zien dat kinderen hun gezinsleden besmetten. Ik lees daar niet in dat ze zeggen dat het onmogelijk is, enkel dat het veel waarschijnlijker is dat ouders het ergens oplopen en hun kinderen besmetten.
Of de scholen en BSO's gesloten zijn tijdens een van de onderzoeken maakt in mijn ogen niet veel uit, want diezelfde kinderen spelen vaak alsnog met hun vriendjes.
Vergeet ook niet dat er vanuit het buitenland ook geen aanwijzingen of bewijs is dat basisscholen of kinderopvang bronnen zijn voor clusters.
Ook niet uit landen waar de scholen langer of altijd open zijn gebleven.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
En toch blijft het een beetje voelen als een test, zo van gooi maar gooi die scholen en we zien wel.drooger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:48:
[...]
De helft van je bronnen zeggen dat kinderen Covid-19 kunnen oplopen en de andere helft zegt dat ze mogelijk even goed als volwassenen de ziekte kunnen verspreiden of dat het plausibel is dat kinderen de ziekte verspreiden.
Het RIVM zegt enkel dat ze op basis van de data die zij hebben, ze niet het patroon zien dat kinderen hun gezinsleden besmetten. Ik lees daar niet in dat ze zeggen dat het onmogelijk is, enkel dat het veel waarschijnlijker is dat ouders het ergens oplopen en hun kinderen besmetten.
Of de scholen en BSO's gesloten zijn tijdens een van de onderzoeken maakt in mijn ogen niet veel uit, want diezelfde kinderen spelen vaak alsnog met hun vriendjes.
Vergeet ook niet dat er vanuit het buitenland ook geen aanwijzingen of bewijs is dat basisscholen of kinderopvang bronnen zijn voor clusters.
Mijn dochter moet 2 juni weer naar school maar ik heb nog geen idee of ik dat ook wel zie zitten. Het is nog 5 weken tot de zomervakantie, ik zou haar eigenlijk het liefst thuis houden tot we meer weten over de verspreiding onder jongeren.
Zo moet iedereen een afweging maken.Dracula schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:01:
[...]
En toch blijft het een beetje voelen als een test, zo van gooi maar gooi die scholen en we zien wel.
Mijn dochter moet 2 juni weer naar school maar ik heb nog geen idee of ik dat ook wel zie zitten. Het is nog 5 weken tot de zomervakantie, ik zou haar eigenlijk het liefst thuis houden tot we meer weten over de verspreiding onder jongeren.
De realiteit na 2 maanden is gewoon luguber: we weten nauwelijks meer dan dat we twee maanden geleden wisten. Ik begrijp uit het OMT advies dat ze pas verlichting adviseren als de testcapaciteit er is, maar het kabinet geeft nu toch een beetje in (onder voorbehoud) aan het sentiment. En dat snap ik ook.
Er zijn dus geen goede keuzes: dicht houden van alles en de schade neemt toe, onvrede neemt toe en de beheersbaarheid neemt af. Open gooien betekent risico op nieuwe opleving en verspreiding en dus doen ze dat druppelgewijs en elke keer met tussenpozen.
Zelf heb ik een voorgevoel dat we vd zomer nog wel een keer of wat risico lopen op strengere maatregelen, maar in het najaar, zodra mensen weer massaal binnen zitten én de maatregelen versoepeld zijn.. das voor m'n gevoel bijna een garantie op toename van verspreiding. Vraag is alleen: hoeveel.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als je dat doet, gaat je dochter dan nog wel over naar het volgende jaar? Geen idee hoe daarmee omgegaan wordt.Dracula schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:01:
[...]
En toch blijft het een beetje voelen als een test, zo van gooi maar gooi die scholen en we zien wel.
Dat is het ook deels, zoals ook benoemd in de bijlage van het OMT-advies destijds:Dracula schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:01:
[...]
Deze data is van redelijk belang om een plan op te zetten voor na de zomervakantie.• Door het voortgezet onderwijs 1 maand na de kinderopvang en de basisscholen te openen, kan het effect van het openen van de kinderopvang en de basisscholen bepaald worden alvorens het voortgezet onderwijs gestart wordt. Deze aanpak geeft ook een eerste beeld van het gecombineerde effect
zodat beter bepaald kan worden of het verantwoord is na de zomervakanties fysiek onderwijs op alle niveaus toe te staan.
• Door de zomervakantie zullen eventueel ontstane transmissieketens weer
doorbroken worden
Let ook op het volgende stukje uit het advies:
Dus ja, ik snap dat menigeen er zich niet helemaal comfortabel bij voelt, maar je moet toch iets bij gebrek aan data.Het OMT adviseert het voortgezet onderwijs het fysiek onderwijs zo in te richten dat 1,5 meter
afstand geborgd is.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Brief van de Minister van VWS aan de Tweede Kamer
Paar zaken die me opvielen:
Paar zaken die me opvielen:
Advies OMTVoor de laatste stap, de massale evenementen met een landelijke uitstraling, kunnen we nog geen datum noemen. Dat kan eigenlijk pas weer als er een vaccin is en niemand weet hoe lang dat gaat duren. We hopen natuurlijk op snel, maar een jaar of langer is heel reëel.
(...)
We zetten de komende maanden maximaal in op het spreiden van vervoersstromen over de dag en het beperken van het gebruik van het OV. Daarom hebben we met het onderwijs afgesproken dat scholieren en studenten zo min mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer, en sowieso niet tijdens de spits. Met de sectoren die open gaan maken we afspraken over vermindering van de druk op mobiliteit, bijvoorbeeld door afspraken te make over openingstijden. Als overheden geven we het goede voorbeeld: thuiswerken blijft de komende maanden voor kantoorwerk het devies.
(...)
Daarnaast zal het kabinet de Denktank en het samenwerkingsverband van de Planbureaus op korte termijn advies vragen hoe kan worden gerealiseerd dat niet iedereen in de komende maanden weer tegelijk het OV wil gebruiken of de auto neemt. Daarbij kan gedacht worden aan gespreide werktijden van bedrijven en onderwijsinstellingen, structureel meer thuiswerken en een grotere rol voor de fiets.
Be yourself, no matter what they say ...
Ik vond een erg interessant overzichtsartikel waarin zo'n beetje alle bekende studies over het onderwerp verspreiding door kinderen naast en tegenover elkaar worden gezet:
https://www.sciencemag.or...e-pandemic-still-mystery#
Ook onze eigen RIVM studie komt er in terug, waarbij dezelfde vragen worden gesteld als ik en anderen hier stellen (en telkens wordt afgekraakt):
En er is nog een ding, wat ik onlangs bedacht en nog niet aan argumentatie voorbij is gekomen. Wanneer je kind ziek (snotterig is) moet hij thuis (binnen!) blijven. Dat hebben we al meegemaakt, dat is zwaar! Omgaan met andere kinderen betekent dat dit risico verhoogd wordt (dus niet op covid, maar wel op loopneus achtige verschijnselen).
Wanneer een van de huisgenoten koorts heeft of benauwd is blijft iedereen thuis. Dit hebben wij drie weken gedaan en dat was al genoeg voor een mensenleven. Dat was enorm zwaar. En dan weten we nog niet of we covid hadden, omdat ze niet testten. Daarbij, onze kids krijgen vaak bij een verkoudheid al koorts! Ik heb er echt geen zin meer in om nogmaals de muren op me af te zien komen omdat er weer een verkoudsheidsvirus rondgaat op school / bij ons waarvan we niet weten of het covid is. Nee dan kiezen we gewoon voor onszelf, veilig dus.
Het tegenargument is dat de kinderen met klachten al thuis moeten blijven en dus niet verspreiden op school, maar de werkelijkheid is denk ik niet zo mooi.
Ik denk overigens wel dat het iedereen met klachten kunnen testen vanaf 1 juni, en hopelijk bijbehorend traceerbeleid het meeste zoden aan de dijk gaat zetten m.b.t. het controleren van de pandemie. Eindelijk is er dan het testen, testen, testen!
https://www.sciencemag.or...e-pandemic-still-mystery#
Ook onze eigen RIVM studie komt er in terug, waarbij dezelfde vragen worden gesteld als ik en anderen hier stellen (en telkens wordt afgekraakt):
Critics have noted these numbers, posted on RIVM’s website, are too small to be statistically significant. But combined with other studies, Van den Hof says, “The data all seem to be pointing in the same direction: that there is not as much transmission from children.” That helped convince the Dutch government to reopen elementary schools—and allow children’s sports teams to practice—starting next week.
(..)
COVID-19 may be different, but the evidence has been slow to come in, for several reasons. Once schools are closed and children cocooned with their nuclear families, it’s tough to study how efficiently the virus can pass through crowds of young people or from young people to adults.
Mijn punt is dat het daarom vooral een gok is. Zoals het artikel schrijft: ze weten het niet. Daar komt nog bovenop doordat er nu extra versoepelingen zijn het moeilijker te meten gaat zijn in Nederland wat het effect dan wél is. Er is geen controlegroep meer (voorzover je daar al over kon spreken).drooger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:48:
[...]
De helft van je bronnen zeggen dat kinderen Covid-19 kunnen oplopen en de andere helft zegt dat ze mogelijk even goed als volwassenen de ziekte kunnen verspreiden of dat het plausibel is dat kinderen de ziekte verspreiden.
Het is ook een test, want ze willen hun hypothese bevestigd zien. Het artikel spreekt zelf ook over een test:Dracula schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:01:
[...]
Die van ons moeten 11 mei al. We houden ze daarom ook thuis, had ik al eerder aangegeven. Twee belangrijke redenen: wij willen als ouders geen risico lopen, maar willen ook niet bijdragen aan de pandemie. Wij zijn overal super voorzichtig en gaan niet mee met de versoepelingen. Als er dan toch een nieuwe piek komt willen wij onze kansen zo optimaal mogelijk benutten. Dat is een prive afweging.The countries reopening schools may soon provide a reality check. If children are ample virus spreaders after all, cases could surge in a matter of weeks. And if they aren’t, parents and policymakers will heave a sigh of relief and more countries may follow. For now, the natural experiment proceeds. “Everyone is looking at each other,” Van den Hof says, “to see what will happen” next.
En er is nog een ding, wat ik onlangs bedacht en nog niet aan argumentatie voorbij is gekomen. Wanneer je kind ziek (snotterig is) moet hij thuis (binnen!) blijven. Dat hebben we al meegemaakt, dat is zwaar! Omgaan met andere kinderen betekent dat dit risico verhoogd wordt (dus niet op covid, maar wel op loopneus achtige verschijnselen).
Wanneer een van de huisgenoten koorts heeft of benauwd is blijft iedereen thuis. Dit hebben wij drie weken gedaan en dat was al genoeg voor een mensenleven. Dat was enorm zwaar. En dan weten we nog niet of we covid hadden, omdat ze niet testten. Daarbij, onze kids krijgen vaak bij een verkoudheid al koorts! Ik heb er echt geen zin meer in om nogmaals de muren op me af te zien komen omdat er weer een verkoudsheidsvirus rondgaat op school / bij ons waarvan we niet weten of het covid is. Nee dan kiezen we gewoon voor onszelf, veilig dus.
Het tegenargument is dat de kinderen met klachten al thuis moeten blijven en dus niet verspreiden op school, maar de werkelijkheid is denk ik niet zo mooi.
Dat is de pijnlijke werkelijkheid. Een andere pijnlijke werkelijkheid is dat zoveel mensen kijken naar wat mag en niet hun gezond verstand gebruiken. Iedereen heeft het over de regels maar volgens mij was de MP heel duidelijk: vermijd drukte. Je moet niet met 10 man afspreken, het mag. etc.NiGeLaToR schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Zo moet iedereen een afweging maken.
De realiteit na 2 maanden is gewoon luguber: we weten nauwelijks meer dan dat we twee maanden geleden wisten. Ik begrijp uit het OMT advies dat ze pas verlichting adviseren als de testcapaciteit er is, maar het kabinet geeft nu toch een beetje in (onder voorbehoud) aan het sentiment. En dat snap ik ook.
Ik denk overigens wel dat het iedereen met klachten kunnen testen vanaf 1 juni, en hopelijk bijbehorend traceerbeleid het meeste zoden aan de dijk gaat zetten m.b.t. het controleren van de pandemie. Eindelijk is er dan het testen, testen, testen!
Nofi, maar als je met 'gezond verstand' bedoeld 'gelijk gestemden' aan jouw opvattingen wordt het nog steeds een lastig en vooral langdurig verhaal. Wanneer ga je je kinderen wel naar school sturen? Als er een vaccin is?Mfpower schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:55:
Dat is de pijnlijke werkelijkheid. Een andere pijnlijke werkelijkheid is dat zoveel mensen kijken naar wat mag en niet hun gezond verstand gebruiken. Iedereen heeft het over de regels maar volgens mij was de MP heel duidelijk: vermijd drukte. Je moet niet met 10 man afspreken, het mag. etc.
Verwacht je van dat 'gezonde verstand' dat iedereen maar in extrema binnen blijft tot volgende zomer? Ben serieus benieuwd naar je overwegingen in deze.
We weten niet veel van het virus momenteel, en helaas is er maar 1 manier om er achter te komen hoe het zich gedraagt vrees ik. En dat is niet met z'n allen binnen gaan zitten tot er misschien (!) een vaccin is.
Ben met je eens dat testen hier een bijdrage aan kan leveren, maar m.i. blijft hier een vals gevoel van veiligheid door ontstaan. Immers; vandaag negatief kan morgen positief betekenen. Zelfs zonder additionele contacten.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2020 10:02 ]
Testen geeft me geen gevoel van veiligheid, ik had het over het kunnen controleren van de pandemie; dat is iets anders. Maatschappij vs individu zeg maar. Wat goed is voor velen kan verkeerd uitvallen voor het individu.MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:00:
[...]
Nofi, maar als je met 'gezond verstand' bedoeld 'gelijk gestemden' aan jouw opvattingen wordt het nog steeds een lastig en vooral langdurig verhaal. Wanneer ga je je kinderen wel naar school sturen? Als er een vaccin is?
Verwacht je van dat 'gezonde verstand' dat iedereen maar in extrema binnen blijft tot volgende zomer? Ben serieus benieuwd naar je overwegingen in deze.
We weten niet veel van het virus momenteel, en helaas is er maar 1 manier om er achter te komen hoe het zich gedraagt vrees ik. En dat is niet met z'n allen binnen gaan zitten tot er misschien (!) een vaccin is.
Ben met je eens dat testen hier een bijdrage aan kan leveren, maar m.i. blijft hier een vals gevoel van veiligheid door ontstaan. Immers; vandaag negatief kan morgen positief betekenen. Zelfs zonder additionele contacten.
En wanneer de kinderen weer naar school gaan? Geen idee. Home schoolen ging best goed (was zwaar maar ok). Een vaccin kan, wanneer blijkt dat kinderen echt amper tot niet verspreiden, dan kan het ook zijn. Het kan ook maar nog heel lang duren. Met name mijn vrouw heeft wat van die rode vlaggetjes bij risicogroepen en ik zet liever dit door dan dat ik haar verlies.
Er is nu weer een briefing met Van Dissel:
https://nos.nl/livestream...amer-bij-over-corona.html
Opmerkelijk: Van Dissel zegt impliciet dat mondkapjes nauwelijks werken, bij correct gebruik van een niet-medisch mondmasker gaat het volgens sommige studies om 5% tot 10% reductie.
Opmerkelijk: Van Dissel zegt impliciet dat mondkapjes nauwelijks werken, bij correct gebruik van een niet-medisch mondmasker gaat het volgens sommige studies om 5% tot 10% reductie.
[ Voor 37% gewijzigd door hoevenpe op 07-05-2020 10:25 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Met de sheets van van Dissel.. Weinig echt nieuwe informatie. Had eerlijk gezegd meer verwacht mbt besmettingsgraad-onderzoeken etc. Lijkt meer oude wijn in nieuwe zakken.
https://www.tweedekamer.n...n%20Dissel%20-%20RIVM.pdf
https://www.tweedekamer.n...n%20Dissel%20-%20RIVM.pdf
Dit is al heel lang de visie van het RIVM. Je kan berichten met dezelfde strekking terugvinden van half april. Op hun eigen site spreken ze wel over de uitzondering van het OV, maar waarom daar dan wel.hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:13:
Het zou fijn zijn al de neuzen dezelfde kant op staan. Want waarom verplichten we dan mondkapjes in het OV? Hetzelfde RIVM adviseert immers het kabinet.
Daarom krijg je dus dat mensen schijnveiligheid roepen en je gaat krijgen dat mensen zonder mondkapje in het OV gaan reizen. Als het RIVM het al betwist... waarom moeten wij ons er dan aan gaan conformeren?
[ Voor 26% gewijzigd door RodeStabilo op 07-05-2020 10:37 ]
Impliciet? Hij zegt het vrij expliciet. Gaat dan inderaad wel om zelf gemaakte (niet-medische) maskers.hoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:13:
Ik kan vrijwel geen informatie vinden over het aantal bezoekers in je eigen huis en of dat veranderd per 11 mei.
Ik kom na wat Google werk op Max https://www.maxvandaag.nl...kon-of-in-de-tuin-zitten/ tegen dat je maximaal met 3 "niet gezinsleden" thuis mag zijn.
Echter op rijksoverheid.nl vind ik vrij weinig (over zowel de pre als apres 11 mei omgangsregeling). Het lijkt dat rijksoverheid doorverwijst naar de gemeente in een APV. Kijk je bij bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, dan gaat het meer over samenscholingsverboden in de publieke ruimte dan bij je thuis.
Terwijl er wel degelijk handhaving heeft plaatsgevonden bij mensen thuis, die met te veel waren. Heeft iemand meer info?
Ps. Dit is niet een start óf het wel óf niet verantwoord is om met vier man thuis te gaan zitten. Ik ben benieuwd wat a: het standpunt van de overheid is en b: wat er nu in de noodverordening staat
Ik kom na wat Google werk op Max https://www.maxvandaag.nl...kon-of-in-de-tuin-zitten/ tegen dat je maximaal met 3 "niet gezinsleden" thuis mag zijn.
Echter op rijksoverheid.nl vind ik vrij weinig (over zowel de pre als apres 11 mei omgangsregeling). Het lijkt dat rijksoverheid doorverwijst naar de gemeente in een APV. Kijk je bij bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, dan gaat het meer over samenscholingsverboden in de publieke ruimte dan bij je thuis.
Terwijl er wel degelijk handhaving heeft plaatsgevonden bij mensen thuis, die met te veel waren. Heeft iemand meer info?
Ps. Dit is niet een start óf het wel óf niet verantwoord is om met vier man thuis te gaan zitten. Ik ben benieuwd wat a: het standpunt van de overheid is en b: wat er nu in de noodverordening staat
Dit is besproken tijdens de persconferentie gisteren.Cai schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:36:
Ik kan vrijwel geen informatie vinden over het aantal bezoekers in je eigen huis en of dat veranderd per 11 mei.
Het advies is niet meer dan drie gasten, maar daar wordt niet op gehandhaafd.
Wel wordt opgetreden tegen (schijt aan) corona-feesten.
Volgens mij is de verantwoordelijkheid hiervoor ook veelal geplaatst bij lokale overheid.
Dat is een beleidskeuze van het kabinet. Dit staat er in het OMT-advies over mondneusmaskers:RodeStabilo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:34:
[...]
Want waarom verplichten we dan mondkapjes in het OV?
Men laat het dus aan het kabinet. Dat zie je ook terug in de brief van de minister vandaag aan de Tweede Kamer:Het OMT heeft op basis van de meest recente informatie en literatuur een inschatting gemaakt van de kans dat mensen zonder klachten het virus overdragen. Op basis hiervan komt het OMT met betrekking tot het gebruik van mondneusmaskers in de openbare ruimte tot de volgende conclusies en adviezen:
Conclusies:
• SARS-CoV-2 wordt overgebracht via druppelcontact. Een patiënt is besmettelijk in de symptomatische fase. Er zijn echter aanwijzingen voor presymptomatische overdracht. De mate waarin dit bijdraagt aan de verspreiding van het virus is nog niet met zekerheid vastgesteld.
• De literatuur over het effect van het dragen van niet-medische mondmaskers in de openbare ruimten is niet eenduidig en de resultaten spreken elkaar tegen.
• Niet-medische mondneusmaskers beschermen de drager ervan in zeer beperkte mate tegen besmetting. Dit is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de materialen, de mate waarin het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort.
• Niet-medische mondneusmaskers dragen mogelijk enigszins bij aan het beperken van verspreiding van COVID-19 door presymptomatische patiënten in openbare ruimten, waar voldoende afstand houden niet altijd mogelijk is.
• Plastic kappen (zgn. face-shields) zijn mogelijk een praktisch alternatief voor mondneusmaskers die de drager van de kap beschermen bij direct face-to-face-contact met mogelijke COVID-19-patiënten. Deze kappen zijn mogelijk minder efficiënt in situaties waar virusdeeltjes vanuit verschillende richtingen kunnen komen, zoals in het openbaar vervoer, omdat de kap niet volledig aansluit op het gezicht.
• Door de beperkte bescherming is mondneusbescherming niet geschikt als vervanging van social distancing, hygiënemaatregelen en (thuis)isolatie van patiënten met klachten.
• Mondneusbescherming kan als aanvullende maatregel de aandacht voor social distancing en hygiënemaatregelen versterken. Mondneusbescherming kan echter ook een gevoel van schijnveiligheid creëren waardoor andere maatregelen niet goed meer opgevolgd worden. In dat geval kan het gebruik van niet-medische maskers die maar een beperkte bescherming bieden, leiden tot een toename van infecties met COVID-19.
• In het OV en in bijzondere settings in de openbare ruimte (waar de afstand van anderhalve meter niet kan worden gehandhaafd) kan er sprake zijn van vele contacten op een zeer korte afstand en mogelijk gedurende langere tijd. Ook is daar niet de mogelijkheid om triage op klachten toe te passen. Dit maakt dat deze omstandigheden een ander risico met zich meebrengen dan in de situatie van contactberoepen, waar de instroom van klanten gereguleerd kan worden.
Adviezen:
• Medische mondneusmaskers dienen gereserveerd te worden voor gebruik in de zorg en dienen gebruikt te worden conform de vigerende adviezen.
• Het OMT adviseert geen algemeen gebruik van niet-medische mondneusmaskers in de publieke ruimte daar waar het mogelijk is anderhalve meter afstand te bewaren.
• Voor het gebruik van niet-medische mondneusmaskers in settings waar het niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te bewaren en waarbij het niet mogelijk is om triage toe te passen, kan het OMT, vanwege het gebrek aan eenduidig bewijs van het effect van niet-medische adembescherming, geen richtinggevend positief advies uitbrengen dat voldoende inhoudelijk onderbouwd is. Het OMT stelt daarom dat gebruik van niet-medische mondneusmaskers overwogen kan worden in die settings waar het niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden en triage toe te passen.
Mede op basis van de inzichten vanuit het OMT en het RIVM heeft het kabinet besloten dat in het openbaar vervoer het dragen van een mondkapje per 1 juni verplicht wordt. Zowel reizigers als werknemers in het openbaar vervoer gaan mondneusbescherming dragen. Het gaat hier nadrukkelijk niet om medische mondmaskers, die blijven voor de zorg. In het openbaar vervoer dienen dus niet
medische mondkapjes gebruikt te worden. In overleg met de werkgevers in het openbaar vervoer kunnen, naast mondneusbescherming, ook spatschermen worden ingezet.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en VNO NCW/MKB Nederland zullen samen met de betrokken partijen (groothandels, retailers en inkopers) de productie, inkoop en de distributie van persoonlijke beschermingsmiddelen bespreken. Betrokken partijen kijken daarbij ook naar de mogelijkheden van publiek private samenwerking, gezamenlijke inkoop en het verder benutten van mogelijkheden voor Nederlandse productie. Met de beschikbaarheid van niet-medische mondkapjes buiten de zorg wordt voorkomen dat medische mondkapjes die nodig zijn voor de zorg elders gebruikt worden. Er komt op korte termijn een instructie beschikbaar op www.rijksoverheid.nl/mondmaskers waarin beschreven wordt hoe de maskers zelf te maken zijn.
Ik heb gedragswetenschappers van het RIVM gevraagd welk effect het gebruik van mondkapjes heeft op de naleving van de voorgestelde maatregelen. Zij stellen in hun verkenning dat het effect op de naleving sterk afhankelijk zal zijn van de uitleg van de maatregel en de mate waarin het besluit over de inzet van mondkapjes in het verlengde ligt van maatregelen in omringende landen. Ik stel vast dat ook de landen om ons heen, waaronder België, Duitsland en Frankrijk, het gebruik van niet medische mondkapjes in het openbaar vervoer verplichten. Ook in deze landen geldt dat dit niet gaat om beschermingsmiddelen die voor de zorg bedoeld zijn. Daarmee is de maatregel zoals deze per 1 juni in Nederland zal gelden, in lijn met het beleid in die landen. Ik zal het advies van gedragswetenschappers om nauw gezet te monitoren wat het effect van de maatregel is, opvolgen. Deze monitoring richt zich op de vraag of de protocollen van de sectoren worden uitgevoerd, of het gebruikte mondkapje inderdaad niet eigenlijk bedoeld is voor de zorg en wat het effect is op de algemene maatregelen, in het bijzonder op het houden van anderhalve meter afstand. Indien de vraag naar medische mondkapjes met dit besluit toch onverhoopt ook vergroot, zal worden nagedacht over een terugvaloptie, zoals een verbod op medische mondkapjes buiten de zorg.
Daar valt men inderdaad terug op de noodverordeningen met daarin het verbod om samenkomsten te laten plaatsvinden, te (laten) organiseren of te laten ontstaan, dan wel aan dergelijke samenkomsten deel te nemen.drooger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Volgens mij is de verantwoordelijkheid hiervoor ook veelal geplaatst bij lokale overheid.
[ Voor 4% gewijzigd door voske op 07-05-2020 10:46 ]
Maar daar ligt dan toch een bijzondere vage lijn.drooger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Dit is besproken tijdens de persconferentie gisteren.
Wat is een "schijt aan Corona feest" en wat is een biertje doen met 5 vrienden in een tuin van + 100m2.
Nogmaals ik zoek niet de grenzen op wat kan en mag, maar juist de definitie. Zeker als er gehandhaafd kan/gaat worden, dan zal dit benoemd zijn. (Juist expliciet, aangezien het gaat om gedragingen achter je voordeur)
Het betreft een officiële richtlijn, dat is veel strenger dan een advies maar het is in juridische zin niet verboden.drooger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:41:
Luguber ook in de zin van: De balans opmaken. We weten nog steeds nauwelijks iets, hebben na wat polderen gekozen voor een zogenoemde intelligente lock-down, en er zijn 5000 mensen gestorven. In Denemarken ging alles eerder dicht en zijn het er een kleine 500. In Nieuw-Zeeland ging alles heel snel potdicht, en zijn er slechts 18 doden gevallen.NiGeLaToR schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Zo moet iedereen een afweging maken.
Er zijn dus geen goede keuzes: dicht houden van alles en de schade neemt toe, onvrede neemt toe en de beheersbaarheid neemt af. Open gooien betekent risico op nieuwe opleving en verspreiding en dus doen ze dat druppelgewijs en elke keer met tussenpozen.
Zelf heb ik een voorgevoel dat we vd zomer nog wel een keer of wat risico lopen op strengere maatregelen, maar in het najaar, zodra mensen weer massaal binnen zitten én de maatregelen versoepeld zijn.. das voor m'n gevoel bijna een garantie op toename van verspreiding. Vraag is alleen: hoeveel.
In alle drie de voorbeelden is de kennis hetzelfde, de voorlopige balans verschillend. En staan we nog steeds op hetzelfde punt: wachten op een vaccin. Groepsimmuniteit is in alle landen nog ver weg. Qua regels omtrent corona komen de landen nu aardig overeen. Ik besef dat het appels en peren vergelijken is qua bevolkingsdichtheid, cultuur, etc.
Denemarken heeft een 3x zo kleine bevolking, en een bevolkingsdichtheid die 2,5x zo klein is. Verkijk je dus niet helemaal op de cijfers.zacht schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:47:
[...]
Luguber ook in de zin van: De balans opmaken. We weten nog steeds nauwelijks iets, hebben na wat polderen gekozen voor een zogenoemde intelligente lock-down, en er zijn 5000 mensen gestorven. In Denemarken ging alles eerder dicht en zijn het er een kleine 500. In Nieuw-Zeeland ging alles heel snel potdicht, en zijn er slechts 18 doden gevallen.
In alle drie de voorbeelden is de kennis hetzelfde, de voorlopige balans verschillend. En staan we nog steeds op hetzelfde punt: wachten op een vaccin. Groepsimmuniteit is in alle landen nog ver weg. Qua regels omtrent corona komen de landen nu aardig overeen. Ik besef dat het appels en peren vergelijken is qua bevolkingsdichtheid, cultuur, etc.
En Zweden heeft alles open gelaten en beweerde gisteren op het nieuws 40% van de bevolking besmet gehad te hebben als ik het goed herinner. Maar wel iets van 3000 doden hoorde ik, waarom gaan er mensen niet dood als ze miljoenen besmette mensen gehad hebben? Zijn het taaie viking-genen?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik ben benieuwd of de NOW-regeling verder verlengd gaat worden? Is daar meer over bekend? De huidige tegemoetkoming is voor de maanden maart, april en mei, waarbij de werkgever committeert dat er tijdens de periode van de tegemoetkoming geen ontslagen zullen plaatsvinden om bedrijfseconomische redenen.
Ben benieuwd of dit zelfde pakket ('een tweede pakket') toegepast gaat worden voor juni, juli en augustus. Anders verwacht ik aanzienlijk meer ontslagen.
Ben benieuwd of dit zelfde pakket ('een tweede pakket') toegepast gaat worden voor juni, juli en augustus. Anders verwacht ik aanzienlijk meer ontslagen.
Klopt helemaal, vandaar ook mijn appels en peren opmerking. Mijn punt is dat als we de balans op maken er 5000 mensen gestorven zijn, hadden dat er minder kunnen zijn met andere en/of eerdere maatregelen? En er gaan nog steeds dagelijks mensen dood aan de gevolgen van corona, kunnen we door anders te handelen de huidige sterfte omlaag brengen?autje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:56:
[...]
Denemarken heeft een 3x zo kleine bevolking, en een bevolkingsdichtheid die 2,5x zo klein is. Verkijk je dus niet helemaal op de cijfers.
Ik heb dus vanochtend voor het eerst een mondkapje opgedaan. PWM in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Net even boodschappen gedaan en nu ik zelf zo'n ding heb, valt het me direct op: Niemand draaft die dingen goed inderdaad
Ik heb mij even ingelezen en wat YouTube gekeken over juist gebruik. Ik denk dat ik alleen al de helft met het masker op zijn kop zie lopen
Ook zie ik nu mensen lopen waarvan wel duidelijk is dat die al een week dezelfde op hebben en dus gewoon op en af doen gedurende meerdere dagen.
Dit gepaard met mijn eigen observatie dat mensen met mondkapjes inderdaad minder afstand houden dan degene zonder en mijn N=1 onderzoek ondersteund wel de kritische houding.
Net even boodschappen gedaan en nu ik zelf zo'n ding heb, valt het me direct op: Niemand draaft die dingen goed inderdaad
Ik heb mij even ingelezen en wat YouTube gekeken over juist gebruik. Ik denk dat ik alleen al de helft met het masker op zijn kop zie lopen
Dit gepaard met mijn eigen observatie dat mensen met mondkapjes inderdaad minder afstand houden dan degene zonder en mijn N=1 onderzoek ondersteund wel de kritische houding.
Waarom er in vergelijkbare landen met vergelijkbare maatregelen zulke enorme verschillen zijn zullen nog wel veel dikke boeken over worden geschreven.zacht schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:04:
[...]
Klopt helemaal, vandaar ook mijn appels en peren opmerking. Mijn punt is dat als we de balans op maken er 5000 mensen gestorven zijn, hadden dat er minder kunnen zijn met andere en/of eerdere maatregelen? En er gaan nog steeds dagelijks mensen dood aan de gevolgen van corona, kunnen we door anders te handelen de huidige sterfte omlaag brengen?
Ik denk zelf dat het gevoerde beleid niet zo enorm veel verschil heeft gemaakt, lang niet genoeg om bijvoorbeeld het verschil tussen Zweden en Denemarken te verklaren. Als het overheidsbeleid de grootste factor was dan zou Nederland het veel beter moeten hebben gedaan. In midden Maart gaat heel Europa (ook Zweden die ten onrechte worden weggezet als geen maatregelen) in een of andere vorm van lockdown en gaat de verspreiding van exponentieel naar lineair. Het aantal besmettingen op dat moment bepaalt dan hoeveel er verder ziek worden, niet zozeer de aard van de lockdown die ook voor een groot deel door mensen zelf wordt gedaan uit angst ongeacht wat de overheid voorschrijft.
En hoeveel mensen er besmet waren op dat moment ligt denk ik voor een groot deel van toeval af. Als er 5 of 15 initiele patient zero waren is twee weken later een enorm verschil geworden. Een groot publiek evenement op 25 februari of 25 maart (en dus afgelast) kan zo duizenden besmettingen schelen die in de lockdown periode tot tienduizenden uitgroeien met lineaire groei.
https://www.gstatic.com/c...NL_Mobility_Report_en.pdf
https://www.gstatic.com/c...SE_Mobility_Report_en.pdf
https://www.gstatic.com/c...DK_Mobility_Report_en.pdf
De verschillen hier zijn veel te laag om de verschillen in slachtoffers te verklaren.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verwijderd
bron van de 40%?, lijkt heel erg vreemd als je kijkt naar de zwaarst getroffen gebieden in Italie, met procentueel (3000 op 10 miljoen in Zweden) veel meer doden... die getallen nog niet gehaald worden.Nox schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:59:
En Zweden heeft alles open gelaten en beweerde gisteren op het nieuws 40% van de bevolking besmet gehad te hebben als ik het goed herinner. Maar wel iets van 3000 doden hoorde ik, waarom gaan er mensen niet dood als ze miljoenen besmette mensen gehad hebben? Zijn het taaie viking-genen?
Ik denk dat de betere vraag is: willen we dat? Is ons doel om koste wat het kost doden te voorkomen (ik denk het niet)?zacht schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:04:
[...]
Klopt helemaal, vandaar ook mijn appels en peren opmerking. Mijn punt is dat als we de balans op maken er 5000 mensen gestorven zijn, hadden dat er minder kunnen zijn met andere en/of eerdere maatregelen? En er gaan nog steeds dagelijks mensen dood aan de gevolgen van corona, kunnen we door anders te handelen de huidige sterfte omlaag brengen?
Tot er een vaccin of behandelmethode is zul je een balans moeten vinden tussen druk op de zorg, aantal slachtoffers, en een zo leefbaar mogelijke samenleving. Daarin moet je gewoon accepteren dat er doden zullen vallen, want mensen zullen het virus oplopen tenzij je iedereen opsluit.
Het Zweedse KTH Royal Institute of Technology meldde dinsdag het volgende:
By early April, coronavirus had spread to 10 percent of Stockholm population
By the first weeks of April, 10 percent of Stockholm’s population had been infected with the coronavirus and developed antibodies, according to sampling collected via post from 1,000 of the city’s residents. KTH researchers now will follow up with a second mailing of 1,000 sample collection kits in order to determine the spread over the last four weeks.
The results provide a snapshot of the spread of infection Stockholm had accumulated by Easter. Of 1,000 anonymous home sampling kits sent, 550 were returned. Of these, 446 test responses were approved.
The incubation period for COVID-19 ranges from 2 to 14 days following exposure, with most cases showing symptoms approximately 4 to 5 days after exposure. The average sampling day was April 11, says Niclas Roxhed, associate professor at KTH.
The mailings were evenly distributed to men and women, chosen at random, and ranging in age between 20 and 74, from a population of 1.22 million people in 717,850 households.
“We really need the public's help now,” Roxhed says. “Only with as many contributions as possible can we get a true picture of the spread of infection.
“And this allows us to put into practice a way for everyone who needs to be tested to be able to test themselves.”
Roxhed (KTH) and Olof Beck (Karolinska Institutet) are responsible for sampling and mailing. Analysis of antibodies and proteins is led by Jochen Schwenk and Claudia Fredolini (both from KTH / SciLifeLab). Production of viral proteins is handled by Gerald McInerney, Leo Hanke and Benjamin Murrell (all three from Karolinska Institutet).
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Het is een andere vraag, niet per se een betere. Wat 'we' willen varieert uiteraard van persoon tot persoon, en in ons land zijn we uiteindelijk afhankelijk van wat het Kabinet Rutte wil. En dat betwist ik ook niet, ik ben meer dan tevreden over onze staatsvorm.autje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat de betere vraag is: willen we dat? Is ons doel om koste wat het kost doden te voorkomen (ik denk het niet)?
Tot er een vaccin of behandelmethode is zul je een balans moeten vinden tussen druk op de zorg, aantal slachtoffers, en een zo leefbaar mogelijke samenleving. Daarin moet je gewoon accepteren dat er doden zullen vallen, want mensen zullen het virus oplopen tenzij je iedereen opsluit.
Dat neemt niet weg dat ik er persoonlijk moeite mee heb dat we, gechargeerd, een paar duizend oude mensen laten doodgaan omdat we eigenlijk te weinig kennis hebben van dit virus en hoe we het aan moeten pakken. Net zoals ik er daarnaast moeite mee heb om te leven in een intelligente lock-down, ik smacht naar meer contact. Mijn punt is dan ook geen roep om de vraag wat wijsheid is, maar even stilstaan bij een lugubere conclusie. Wat de juiste balans is, is niet zwart-wit, en ik ben blij dat ik de verantwoordelijkheid voor de besluitvorming niet hoef te dragen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er besluiten worden genomen waarbij mensenlevens worden verkort. Kijk naar bijvoorbeeld besluitvormingen rond aanleg van snelwegen en dergelijke. Fijnstof doodt mensen eerder, maar als het een economisch belang heeft groter dan het aantal mensen dat sterft: doen!zacht schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:38:
[...]
maar even stilstaan bij een lugubere conclusie.
En dat is maar goed ook, want anders kan helemaal niks meer. Van onze gewoontes gaan nou eenmaal mensen dood, schijnbaar.
Wat betreft de corona doden, een groot deel van deze mensen had met een stevige griepgolf, zo eentje als in 2018, ook overleden. Dat maakt corona niet minder erg, maar plaatst het wel in perspectief. De dood is nu eenmaal onderdeel van het leven en ik vind luguber niet het goede woord; dat is te negatief. Onvermijdelijk is denk ik passender.
<knip>SeatRider schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:25:
[...]
Conrad heeft ze schijnbaar ruim op voorraad (klik).
Dat is hier niet de bedoeling.
[ Voor 46% gewijzigd door Ramzzz op 07-05-2020 14:44 ]
Bol.com, grote drogisterijen en HEMA gaan mondkapjes verkopen.Maarten_E schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:55:
Dus mondkapjes worden verplicht in het OV op straffe van een boete vanaf 1 juni, dat is ergens te begrijpen. Zit voor de grap te zoeken bij bol.com, maar het enige wat ik daar kan vinden zijn reviews over oplichters of een melding dat ze niet leverbaar zijn.
De overheid gaat ze niet uitdelen, hoe kom je er dan aan in hemelsnaam?
Virussen? Scan ze hier!
Too good to be true. Heeft alle schijn van een hit and run webshop. Verkopen 2 producten tegen een schijtprijs, domeinnaam gisteren geregistreerd, etc.sylvesterrr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Hier kan je ze voor € 24,95 (excl. € 7,45 verzendkosten) bestellen. Het zijn wel maskers die voldoen aan een andere norm (GB/T 32610-2016). Zie deze pagina voor een overzicht van van de Europese en Chinese normen.
True. Maar met Paypal checkout hoef je je geen zorgen te maken denk ik zo.SeatRider schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:17:
[...]
Too good to be true. Heeft alle schijn van een hit and run webshop. Verkopen 2 producten tegen een schijtprijs, domeinnaam gisteren geregistreerd, etc.
Goed om te zien dat steeds meer onderdelen van de testketen in eigen beheer komen:
Limburgs bedrijf DSM maakt miljoenen teststaafjes voor coronatestkits
DSM stelt de grondstof, een hoogwaardige kunststof, gratis ter beschikking. Hetzelfde geldt voor de expertise. Het van oorsprong Limburgse bedrijf dat nu actief is over de hele wereld heeft met een 3D-printer eerst een prototype van het teststaafje gemaakt. Daarna kon de productie beginnen.
"De staafjes die normaal in Nederland gebruikt worden, zijn geproduceerd in Italië en China", aldus DSM. Omdat er een wereldwijd een tekort is en om minder afhankelijk te zijn van de toelevering vanuit het buitenland, heeft het ministerie van Volksgezondheid een beroep gedaan op DSM.
En als je nou gewoon bij Bol of Hema koopt, hoef je je al helemaal geen zorgen te makensylvesterrr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:17:
[...]
True. Maar met Paypal checkout hoef je je geen zorgen te maken denk ik zo.
Bol.com geeft aan dat ze de verkoop ervan op hun platform toestaan, niet dat ze het zelf gaan verkopen. Dan liever Hema of Etos.XWB schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:19:
[...]
En als je nou gewoon bij Bol of Hema koopt, hoef je je al helemaal geen zorgen te maken
Een fouter bedrijf kun je volgens mij niet vinden. Het leuke van Belgische ondernemingen (jazeker de onderneming is Belgisch! ondanks de Nederlandse domeinnaam) is dat de jaarverslagen gewoon openbaar zijn. Het bedrijf maakt 25.000 euro per jaar omzet en heeft bijna 2 ton schuld.sylvesterrr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Hier kan je ze voor € 24,95 (excl. € 7,45 verzendkosten) bestellen.
Ah, goed om te weten. Ik heb niks besteld overigens. Maak geen gebruik van het OV, dus vooralsnog is er op korte termijn een noodzaak voor mij. Wil wel een setje in huis hebben voor het geval het opeens verplicht wordt.Skyaero schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Een fouter bedrijf kun je volgens mij niet vinden. Het leuke van Belgische ondernemingen (jazeker de onderneming is Belgisch! ondanks de Nederlandse domeinnaam) is dat de jaarverslagen gewoon openbaar zijn. Het bedrijf maakt 25.000 euro per jaar omzet en heeft bijna 2 ton schuld.
Telt een zakdoek of sjaal (of boerka, voor de liefhebbers) voor je mond nu ook als 'mondkapje' of gaan ze eisen dat het echt een 'mondkapje' is en niet alles wat je mond en neus bedekt?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sjaal etc mag ook in de trein.Stoney3K schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:34:
Telt een zakdoek of sjaal (of boerka, voor de liefhebbers) voor je mond nu ook als 'mondkapje' of gaan ze eisen dat het echt een 'mondkapje' is en niet alles wat je mond en neus bedekt?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Op twitter heeft NS_online gezegd dat het echt een mondkapje moet zijn dus ook bij de NS zijn ze er nog niet helemaal uit maar dat zal voor 1 juni wel goed komen.
edit:
bron waar ns naar linkt: https://www.ov-nl.nl/nieu...ienstregeling-per-1-juni/Mondkapje verplicht, zelf aanschaffen
Het gebruik van mondkapjes wordt per 1 juni in de ov-voertuigen voor reizigers en medewerkers verplicht. De ov-bedrijven roepen reizigers op om ook nu al mondkapjes te dragen. Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet afdoende. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk om mondkapjes aan te schaffen.
[ Voor 43% gewijzigd door gws24 op 07-05-2020 13:40 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Zie https://www.rtlnieuws.nl/...erplicht-openbaar-vervoerDe ov-bedrijven drongen al aan op zo'n mondkapjesplicht omdat in de bus, tram, metro of trein het ondoenlijk is om anderhalve meter afstand te houden. Reizigers moeten wel een mondkapje gaan dragen. Sjaals en andere mondbedekkingen zijn niet genoeg. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor hun mondkapjes.
Virussen? Scan ze hier!
Als dat het daadwerkelijke staafje is, ziet dat er zeer oncomfortabel uithoevenpe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:17:
Goed om te zien dat steeds meer onderdelen van de testketen in eigen beheer komen:
[...]
Het is natuurlijk een schraper om een monster te nemen van je neusslijmvlies. Dat is niet bedoeld om comfortabel te zijn, maar als je gewoon in je neus peutert heb je daar ook weinig last van.MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Als dat het daadwerkelijke staafje is, ziet dat er zeer oncomfortabel uit
Ik zou zelf ook een comfortabeler testmethode willen zien, ik heb liever een naald in mijn arm om bloed te prikken dan dat ze zo'n staafje achterin mijn neusholte proberen te wroeten.
[ Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 07-05-2020 13:46 ]
Reverse image toont aan dat het plaatje ook gewoon geripped van een andere site is/stock photo's, niet eigen product foto's. Dat vind ik erg fishy.sylvesterrr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:17:
[...]
True. Maar met Paypal checkout hoef je je geen zorgen te maken denk ik zo.
https://www.google.com/se...n%20op%20afbeelding&hl=nl
https://www.google.com/se...2Lhdk71C7XuAiZ02DxA&hl=nl
[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 07-05-2020 13:49 ]
Geloof me, kweken zijn weinig prettig.MikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Maar, gezien de kwaliteit en complexiteit van POTC's zijn de PCR's inmiddels wel een stuk meer betrouwbaar (caveat, de 6-8 uur testen, de 1 uur testen blijven problematisch). Het enige wat echt volledig uitsluitsel geeft blijft de scan, maar ja.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Wat voor scan doel je dan op? Volgens mij is de test die echt dag(en) duurt degene die nu nog wordt gehanteerd om de echte diagnose te stellen in het ziekenhuis.Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:13:
[...]
Geloof me, kweken zijn weinig prettig.
Maar, gezien de kwaliteit en complexiteit van POTC's zijn de PCR's inmiddels wel een stuk meer betrouwbaar (caveat, de 6-8 uur testen, de 1 uur testen blijven problematisch). Het enige wat echt volledig uitsluitsel geeft blijft de scan, maar ja.
Longfoto geloof ik, maar op het moment dat je daar COVID-19 op kan zien is de schade al zo groot dat je op de IC ligt.Prx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:22:
[...]
Wat voor scan doel je dan op? Volgens mij is de test die echt dag(en) duurt degene die nu nog wordt gehanteerd om de echte diagnose te stellen in het ziekenhuis.
De longen geven altijd uitsluitsel, punten tellen op de foto maakt testen (ongeacht op SEH, IC, AOA of covid afdeling) overbodig. Hier wringt wel de schoen, enkel registratie vanuit testbeleid geeft registratie Covid besmetting in de systematiek. Volledig los van de diagnostiek.Prx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:22:
[...]
Wat voor scan doel je dan op? Volgens mij is de test die echt dag(en) duurt degene die nu nog wordt gehanteerd om de echte diagnose te stellen in het ziekenhuis.
Ik denk dat je het hebt over de oude testen en testregimes die aan het begin gebruikt worden (en ook nu nog, de 6-8 uurs testen zijn nog steeds aan het uitrollen én er zijn nog steeds plekken waar men nog niet de mogelijkheden heeft om deze uit te voeren).
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Helaas is het gebruik van een CT scan is niet zaligmakend. Als het overduidelijk is dan wel, maar er moet dan al wel echt wat te zien zijn. En in in de eerste fase is dat niet altijd het geval. Het ziekenhuis in Nieuwegein heeft zo ook een eerste screening gedaan met CT, maar natuurlijk alleen bij mensen die al een verdenking hadden.Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:27:
[...]
De longen geven altijd uitsluitsel, punten tellen op de foto maakt testen (ongeacht op SEH, IC, AOA of covid afdeling) overbodig. Hier wringt wel de schoen, enkel registratie vanuit testbeleid geeft registratie Covid besmetting in de systematiek. Volledig los van de diagnostiek.
Ik denk dat je het hebt over de oude testen en testregimes die aan het begin gebruikt worden (en ook nu nog, de 6-8 uurs testen zijn nog steeds aan het uitrollen én er zijn nog steeds plekken waar men nog niet de mogelijkheden heeft om deze uit te voeren).
Ja, daar wringt ook een schoen. Het moment dat je de punten kunt tellen is al sprake van actief ziektebeeld. Ik hoop dat nu de druk wat afneemt er ook meer directe bereidheid is onder mensen om vroeger te melden, zeker nu de nieuwe PCR testen een flink stuk meer betrouwbaar en accuraat zijn. De ontwikkeling en invulling van testbeleid (toepassing, capaciteit, koppelingen laboratoria et alii) is wel een dingetje gebleken.Prx schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:29:
[...]
Helaas is het gebruik van een CT scan is niet zaligmakend. Als het overduidelijk is dan wel, maar er moet dan al wel echt wat te zien zijn. En in in de eerste fase is dat niet altijd het geval. Het ziekenhuis in Nieuwegein heeft zo ook een eerste screening gedaan met CT, maar natuurlijk alleen bij mensen die al een verdenking hadden.
Ik hoorde het op het nieuws voorbij komen waarbij een Zweedse deskundige dat beweerde. Ik heb het opgezocht, die 40% verwachten ze eind v.d. maand, nu is dat 25%.Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:39:
[...]
bron van de 40%?, lijkt heel erg vreemd als je kijkt naar de zwaarst getroffen gebieden in Italie, met procentueel (3000 op 10 miljoen in Zweden) veel meer doden... die getallen nog niet gehaald worden.
https://nos.nl/artikel/23...olm-groepsimmuniteit.html
Ik vermoed dat ze erop gokken dat ze die 40-60 procent die benodigd is bij de jongeren neerleggen en dan hopen dat de ouderen meeliften op die groepsimmuniteit. Maar ik vrees dat zoiets niet gaat werken, in bejaardenhuizen e.d. zal zo'n virus redelijk rond gaan en alsnog veel doden eisen.
[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 07-05-2020 14:40 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Huh? Ik hoor hier vanuit protocol (op basis van onderzoek) juist het tegendeel. De CT geeft weinig (0.1%) bijvangst ten opzichte van de PCR tests, in elk geval voor preoperatieve scans, en mist een aanzienlijk deel van de positief geteste patienten. Dat zijn dus scans op niet-symptomatische patienten (in elk geval zonder directe COVID19 verdenking)., maar dat impliceert wel dat de CT dus verre van zaligmakend is. Op basis daarvan wordt de CT hier niet meer gebruikt voor pre-op testen. Ik kan dat niet rijmen met de stelling dat de foto testen overbodig maakt cq echt uitsluitsel geeft.Virtuozzo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:27:
[...]
De longen geven altijd uitsluitsel, punten tellen op de foto maakt testen (ongeacht op SEH, IC, AOA of covid afdeling) overbodig. Hier wringt wel de schoen, enkel registratie vanuit testbeleid geeft registratie Covid besmetting in de systematiek. Volledig los van de diagnostiek.
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 07-05-2020 16:01 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Zie deze modbreak: Ramzzz in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"
Die discussie s.v.p. hier voeren: Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Die discussie s.v.p. hier voeren: Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 07-05-2020 23:46 ]
★ What does that mean? ★
Oh nee...
Het Outlet in Roermond gaat weer open
https://www.1limburg.nl/d...eer-open-horeca-nog-dicht
Hopelijk gaat niemand, en zijn de Duitsers ook slim genoeg om niet te gaan.
Het Outlet in Roermond gaat weer open
[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 07-05-2020 16:55 ]
Er zit ook een flink verschil in wat tot een "corona doden" gerekend wordt en wat niet. Het ene land telt ook verdachte zaken mee, de andere alleen bevestigde gevallen. Je ziet dan ook flinke correcties in de grafieken wanneer landen halverwege van methode veranderen zoals België heeft gedaan.MrMonkE schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Ik lees net op een andere site hoe slecht het wel niet gaat in Zweden.
Nederland is slechter.. vooralsnog.
302 doden per 1 miljoen inwoners, Nederland.
288 doden per 1 miljoen inwoners, Zweden.
bron: https://www.statista.com/...-per-million-inhabitants/
Je ziet ook de VS op de 9e plaats -dus ook onder de 6e plek van nederland- terwijl je als je sommige zenders moet geloven het daar het slechtst is geregeld. Als het daar zo zlecht is hoe slecht is het hier dan wel niet.
Ik denk dat de oversterfte misschien wel de enige manier is om enigszins tot een vergelijk te komen tussen landen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
En dan nog iets: wat is 'slechter' in een wereldwijde pandemie waar geen vaccin/medicijn is? Geen doden? Geen economie? Minder doden? Langzamer de curve doormaken?Standeman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:02:
[...]
Er zit ook een flink verschil in wat tot een "corona doden" gerekend wordt en wat niet. Het ene land telt ook verdachte zaken mee, de andere alleen bevestigde gevallen. Je ziet dan ook flinke correcties in de grafieken wanneer landen halverwege van methode veranderen zoals België heeft gedaan.
Ik denk dat de oversterfte misschien wel de enige manier is om enigszins tot een vergelijk te komen tussen landen.
Volgens mij hanteert iedereen een andere norm voor wat 'slechter' is en zou het kunnen dat de meeste Zweden vinden dat het prima gaat zolang ook hun zorgsysteem nog blijft functioneren?
Ik denk dat de concensus in het westen is dat als je het remt én de economie kunt laten functioneren tot op zekere hoogte, het een succes is. Niets is erop gericht alle overlijdensgevallen 100% te voorkomen namelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-05-2020 17:10 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De VS zit niet zo ver op de curve als Nederland al zit. Het feit dat ze daar nu al op grotere schaal weer open te lijken gaan als dat wij dat doet voorspelt niet veel goeds.MrMonkE schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Ik lees net op een andere site hoe slecht het wel niet gaat in Zweden.
Nederland is slechter.. vooralsnog.
302 doden per 1 miljoen inwoners, Nederland.
288 doden per 1 miljoen inwoners, Zweden.
bron: https://www.statista.com/...-per-million-inhabitants/
Je ziet ook de VS op de 9e plaats -dus ook onder de 6e plek van nederland- terwijl je als je sommige zenders moet geloven het daar het slechtst is geregeld. Als het daar zo zlecht is hoe slecht is het hier dan wel niet.
An accident waiting to happen.GAIAjohan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:51:
Oh nee...
Het Outlet in Roermond gaat weer open![]()
![]()
Ik noem dit gewoon bijna moedwillig verspreiden. Zeker met al die vrije dagen van Duitsers nu. Laat staan de chaos zodra Belgen de grens weer mogen passerenBart-Willem schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:49:
[...]
An accident waiting to happen.Als je een treinramp in slowmotion wil zien, dan zet je stoel maar klaar.
Ach... wees blij dat het achterin je neus isMikeyMan schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Er zijn wel gevoeliger plekken te vinden waar een arts soms wat cellen wil schrapen.
Het woord "wattenstaafje" ook vooral niet te letterlijk nemen, "Korrel 60 op een stokje" dekt de lading beter.
Verwijderd
Ik ben benieuwd wat de versoepeling van volgende week teweeg gaat brengen. In Brabant is de daling op de IC er al uit. (Vandaag zelfs een toename tot 83 volgens omroep Brabant)
Op de kaart van het rivm lijken het een paar flinke haarden (tilburg/den bosch, maastricht, biblebelt).. ik heb mijn twijfels of die contained kunnen krijge
Op de kaart van het rivm lijken het een paar flinke haarden (tilburg/den bosch, maastricht, biblebelt).. ik heb mijn twijfels of die contained kunnen krijge
Ik weet niet of 3 meer nu significant te noemen is.
Niet significant inderdaad..mesa57 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:39:
Daarnaast geeft het bericht van omroep brabant niet aan hoe deze stijging veroorzaakt is. Terugplaatsingen vanuit andere provincies of Duitsland bijvoorbeeld kan ook voor een stijging zorgen.
Het bericht geeft ook aan dat het totale aantal opnames van COVID19 patienten in de Brabantse ziekenhuizen gedaald is tov gisteren.
Deze cijfers zeggen dus niet zoveel, maar de kop "Aantal coronapatiënten op de Brabantse intensive cares stijgt licht" genereert natuurlijk wel clicks ;-)
Dat betekent, stam + t .
Heb jij eigenlijk ooit al eens geteld hoeveel keer jou hier al is gezegd dat je dus niet dag per dag moet kijken en in paniek schieten als er een mindere dag tussen zit, maar dat je naar trends op minstens week basis moet kijken?Verwijderd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:29:
Ik ben benieuwd wat de versoepeling van volgende week teweeg gaat brengen. In Brabant is de daling op de IC er al uit. (Vandaag zelfs een toename tot 83 volgens omroep Brabant)
dat zal dus helemaal niks te maken hebben met toekomstige maatregelen...Verwijderd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:29:
een groei van aantallen infecties zal pas twee weken later merkbaar zijn en een groei van aantallen ziekenhuisopnames en ook intensive care intakes heeft een nog langere duur voordat een toename van besmettingen dat kan veroorzaken.
iig kan je getal nooit kloppen, stichting NICE meld voor gisteren 9 bevestigde COVID-19 patienten en 7 covid-verdachtte patienten op de Intensive Care
https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0
(Het sterftecijfer is gisteren wel gemeld als 84 sterfgevallen en dat was idd een grotere stijging tov voorgaande dagen, maar ook dat kan ook liggen aan het effect dat meldingen later binenkomen en er rustige en drukkere dagen zijn, zeker als er feest-/gedenkdagen geweest zijn, zoals nu 4 en 5 mei)...
Je moet erg oppassen zomaar bepaalde tijdelijke statistische meldingen heel snel te koppelen aan beleid; natuurlijk zullen er bij beslissingen sterk gekeken worden naar trends in deze statistieken, maar met grote voorzichtigheid en vaak ook met behulp van modellen
[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 08-05-2020 12:56 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Het is ook een lastige situatie, moet je versoepeling in het hele land afhouden omdat er in één of enkele regio's niet voldoende daling is?

Bron: https://www.bd.nl/brabant...ijgt-weer-licht~a9a25a73/
We hebben gezien dat regionaal kroegen wel/niet openhouden kan leiden tot situaties zoals horecatoerisme, dus dat is ook al snel een wassen neus.
Bron: https://www.bd.nl/brabant...ijgt-weer-licht~a9a25a73/
We hebben gezien dat regionaal kroegen wel/niet openhouden kan leiden tot situaties zoals horecatoerisme, dus dat is ook al snel een wassen neus.
Registratie of werkelijk aantal op die dag?mesa57 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:39:
Bedenk dat dinsdag een feestdag was, dan krijg je dit soort effecten.
Instant bloedneus in mijn geval (kwetsbare haarvaatjes in de neus). Gaat em niet worden voor mij.PalingDrone schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 04:10:
[...]
Ach... wees blij dat het achterin je neus is![]()
Er zijn wel gevoeliger plekken te vinden waar een arts soms wat cellen wil schrapen.
Het woord "wattenstaafje" ook vooral niet te letterlijk nemen, "Korrel 60 op een stokje" dekt de lading beter.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Protocol voor zwembaden is gepubliceerd :
https://water-vrij.nl/organisaties/?ref=zbb
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Is er in dat soort situaties een andere manier om te testen? Kunnen ze je in bepaalde gevallen dwingen om mee te werken aan zo'n test?Tassadar32 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Instant bloedneus in mijn geval (kwetsbare haarvaatjes in de neus). Gaat em niet worden voor mij.
Ik heb even gekeken net en De Telegraaf had een soort 'val' voorbereid om Rutte iets te laten zeggen over de zomervakantie en of je nu wel of niet op vakantie gaat. En uiteraard geeft Rutte dezelfde redenatie mee als er voor: heel europa is nu reisadvies oranje, dus alleen essentiële reizen. Je wordt niet verboden te gaan, maar het zou onverstandig zijn (want niet essentiële reis) en verder kan hij niet verder dan een paar weken vooruit kijken.
Idem over mondkapjes: in gevallen dat 1,5 niet kan worden gehandhaafd en klachten niet kunnen worden getoetst is dragen van mondkapje dragen zinvoller dan niet. Op zich wel goed dat die nuance er is, ook al spinnen veel media outlets hier garen bij.
Hoe bedoel je dat media outlets er garen bij spinnen?NiGeLaToR schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Idem over mondkapjes: in gevallen dat 1,5 niet kan worden gehandhaafd en klachten niet kunnen worden getoetst is dragen van mondkapje dragen zinvoller dan niet. Op zich wel goed dat die nuance er is, ook al spinnen veel media outlets hier garen bij.
Het standpunt over mondkapjes is nog steeds hetzelfde als het 2 maanden geleden was.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Madness. Niet douchen maar wel zwemmen. Je handen ontsmetten voor je een zwembad in gaat dat geacht wordt voldoende ontsmettingsmiddel te hebben om virus te doden. Het is een exacte vertaling van de template-regels, maar ik kan echt niets ontdekken aan zinvolle onderbouwing of het doordenken van de specifieke situatie van zwembaden.mesa57 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:16:
Protocol voor zwembaden is gepubliceerd :
De bieb mag open maar de boeken worden 72 uur in quarantaine gehouden, omdat het gevaarlijk is, maar zwemmen kan? Sorry, ik geloof hier dus echt niet dat er gehandeld wordt op grond van doordacht wetenschappelijk inzicht.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Het formele standpunt is dat het mogelijk is dat gebruik van mondkapjes onder civiele bevolking iets toe kan voegen, maar dat de gedragswetenschappelijke analyse wijst op reële risico's van gedragsverandering en consequenties daarvan. Daar zit een kleine verschuiving bij als resultaat van onderzoek.YakuzA schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Hoe bedoel je dat media outlets er garen bij spinnen?
Het standpunt over mondkapjes is nog steeds hetzelfde als het 2 maanden geleden was.
Het politieke perspectief is echter inmiddels onder druk verschoven.
Daarom dat het formele standpunt nu het bovenstaande is, maar met de verplichting van gebruik vanaf 1 juni binnen OV en de caveat van "anderhalve meter!" als compensatiemechanisme voor de reële risico's van gedragsverandering.
Ik denk dat hier vooral gedacht is aan de mensen die het zwemmen nodig hebben qua beweging.incaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Sorry, ik geloof hier dus echt niet dat er gehandeld wordt op grond van doordacht wetenschappelijk inzicht.
En dat daarom de zwembaden nu al open gaan.
Dan snap ik alleen niet, waarom sportscholen niet..
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Een virus doden kan ook niet.incaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Madness. Niet douchen maar wel zwemmen. Je handen ontsmetten voor je een zwembad in gaat dat geacht wordt voldoende ontsmettingsmiddel te hebben om virus te doden. Het is een exacte vertaling van de template-regels, maar ik kan echt niets ontdekken aan zinvolle onderbouwing of het doordenken van de specifieke situatie van zwembaden.
De bieb mag open maar de boeken worden 72 uur in quarantaine gehouden, omdat het gevaarlijk is, maar zwemmen kan? Sorry, ik geloof hier dus echt niet dat er gehandeld wordt op grond van doordacht wetenschappelijk inzicht.
Ik ga er vanuit dat het handen wassen vooral bedoeld is voor de oppervlakten die je aan gaat raken voordat je het water in springt, zoals een deur of het trappetje.
Als je het virus van je lichaam af kunt wassen met water en zeep, dan zal vermoedelijk hetzelfde gebeuren in een groot bad met chloor.
Met zeep was je het virus niet van je lichaam af, je doodt het. Ik weet niet of voor chloor hetzelfde geldt.drooger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:09:
[...]
Als je het virus van je lichaam af kunt wassen met water en zeep, dan zal vermoedelijk hetzelfde gebeuren in een groot bad met chloor.
Dat los je prima op met een ordinaire xylometazoline neusspray.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:14:
[...]
Instant bloedneus in mijn geval (kwetsbare haarvaatjes in de neus). Gaat em niet worden voor mij.
Paar keer pompen in het bloedende gat en die bloedneus is ook weer over, daar zou ik mij echt geen zorgen over maken.
Virussen leven niet, dus kan je ze niet dood maken.P.O. Box schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Met zeep was je het virus niet van je lichaam af, je doodt het. Ik weet niet of voor chloor hetzelfde geldt.
In je link staat ook:
Enhet virusomhulsel gaat kapot.
Hiermee is het nog niet afgelopen, want de zeepmoleculen vangen de virusdeeltjes en vormen kleine vetbubbels, zogeheten micellen. Deze spoelen weg met het water.
@drooger , moet dit?
Maar waarom raden ze dan wel aan om je handen te wassen, terwijl je in het zwembad je hele lijf wassen (douchen) dan weer niet zou kunnen?drooger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:09:
[...]
Het RIVM heeft per vandaag de rapportage van het aantal ziekenhuisopnames veranderd.
/f/image/wP51j4M0uOS8iYjr3JiksqP7.png?f=fotoalbum_large)
blijkbaar zijn er op 31 maart 165 mensen opgenomen om een reden anders dan COVID-19 klachten, maar wel getest en positief bevonden. Best bijzonder.
De figuur voor ziekenhuisopnames ziet er daardoor wat vreemd uit..Vanaf 8 mei geven we alleen nieuwe ziekenhuisopnames weer in de cijfers over ziekenhuisopnames waarbij COVID-19 de opnamereden is. De meldingen van patiënten die voor een andere reden in het ziekenhuis worden opgenomen en bij screening ook COVID-19 blijken te hebben worden toegevoegd aan het totaal aantal meldingen.
/f/image/wP51j4M0uOS8iYjr3JiksqP7.png?f=fotoalbum_large)
blijkbaar zijn er op 31 maart 165 mensen opgenomen om een reden anders dan COVID-19 klachten, maar wel getest en positief bevonden. Best bijzonder.
[ Voor 4% gewijzigd door Baldertt op 08-05-2020 15:32 ]
Los van het semantische puntje was mijn reactie gewoon oprecht hoor.
Zie ook volgend artikel over twee Amerikaanse studies omtrent coronavirussen en water: https://www.forbes.com/si...nd-swimming/#2caa6df84360
Misschien vanwege praktische redenen zoals langer verblijf dan nodig, extra aanraken van oppervlakten zoals doucheknoppen, mensen die douchen zonder zeep, douchen blokkeert toegang tot het zwembad?Stoney3K schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:28:
[...]
Maar waarom raden ze dan wel aan om je handen te wassen, terwijl je in het zwembad je hele lijf wassen (douchen) dan weer niet zou kunnen?
Ik weet het niet, maar zolang mensen de handen wassen zie ik ook geen noodzaak om daar te douchen t.o.v. thuis te douchen. (fijn is anders)
De meeste zwembaden verplichten je toch (voor de pandemie althans) om uit hygiène-redenen te douchen voordat je het bad in gaat en ook als je het bad weer uit komt. Ook zaken zoals voetschimmel verspreiden zich heel snel in een zwembad, vooral als iedereen niet doucht.drooger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Misschien vanwege praktische redenen zoals langer verblijf dan nodig, extra aanraken van oppervlakten zoals doucheknoppen, mensen die douchen zonder zeep, douchen blokkeert toegang tot het zwembad?
Ik weet het niet, maar zolang mensen de handen wassen zie ik ook geen noodzaak om daar te douchen t.o.v. thuis te douchen. (fijn is anders)
Rapporten over zwemwater genoeg, maar nog geen 100% duidelijkheid
“Wij zien inderdaad ook al die rapporten voorbijkomen, maar ik kan je vertellen dat er nog geen volledig wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksrapport op de planken ligt. Maarten Keuten (TU Delft) en Jan Bakker (Zwembadpoli), beiden betrokken bij werkgroep van de VTZ, hebben alles grondig bestudeerd. Met de combinatie van alle stukjes informatie uit die onderzoeken wordt de puzzel steeds duidelijker, maar er missen ook nog stukjes. Deze vullen we dan op met de kennis die wij hebben.” Die kennis is belangrijk zo blijkt ook, want vanuit het buitenland wordt nu naar Nederland gekeken. “In mei leidt Maarten Keuten een Internationale webmeeting met een selecte groep zwembadexperts van over de hele wereld over de technische aspecten van corona en zwembaden. Vanuit CDC is gevraagd of Nederland de leiding wil nemen. Daarnaast organiseert Italië in juni een congres over de verschillende coronaprotocollen in zwembaden met als doel om van elkaar te leren.”
Sjemig, die heeft erg z'n best gedaan om lollig te schrijvendrooger schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:39:
Zie ook volgend artikel over twee Amerikaanse studies omtrent coronavirussen en water: https://www.forbes.com/si...nd-swimming/#2caa6df84360
Maar ik word nog altijd niet vrolijk van de onderbouwing. Dat drinkwater geloof ik wel, maar zwembaden?
Je krijgt bij zwemmen vrijwel onvermijdelijk wat water binnen, en corona kan ook via maagdarm-route infecteren (en bij ik geloof 1/3 is dat ook erg waarschijnlijk dat het een rol speelt, omdat ze darmklachten en buikpijn als symptomen hebben.)
Het punt is dus: ik zie geen enkel teken dat er daadwerkelijk is nagedacht over dingen die specifiek voor zwembaden zijn. Het lijkt een 1op1-kopie van het algemene regelboek. Maar dat is onzinnig, want een zwembad is een hele specifieke plek met allerlei omstandigheden die niet algemeen zijn. En ik maak me dus erg ongerust over beleid dat niet bedacht wordt door mensen die bekend zijn met specifieke zaken, maar gewoon een algemeen regelboek hanteren.Misschien vanwege praktische redenen zoals langer verblijf dan nodig, extra aanraken van oppervlakten zoals doucheknoppen, mensen die douchen zonder zeep, douchen blokkeert toegang tot het zwembad?
Die symptomen zijn voor mij trouwens wel nieuw, dan heb je best kans dat veel meer mensen het gehad hebben dan we nu testen. Ik heb een kleine 2 weken geleden ook een paar dagen last gehad van mijn maag, maar dat heb ik toen toegeschreven aan een mild buikgriepje, 1 dag echt serieus vervelend last van gehad en daarna niets meer aan de hand. Me verder ook niet meer zorgen over gemaakt. Conclusie was toen "Waarschijnlijk iets verkeerds binnen gekregen".incaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:01:
[...]
Je krijgt bij zwemmen vrijwel onvermijdelijk wat water binnen, en corona kan ook via maagdarm-route infecteren (en bij ik geloof 1/3 is dat ook erg waarschijnlijk dat het een rol speelt, omdat ze darmklachten en buikpijn als symptomen hebben.)
Als darmklachten en buikpijn ook symptomen zijn dan zijn dat zulke algemene symptomen dat de schaal van het ziektebeeld enorm kan variëren van "niks aan de hand" tot "je komt op de IC te liggen".
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 08-05-2020 16:08 ]
Interne ontsmetting met chloor doordat je zwembad water per ongeluk doorslikt...incaz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:01:
[...]
Sjemig, die heeft erg z'n best gedaan om lollig te schrijven![]()
Maar ik word nog altijd niet vrolijk van de onderbouwing. Dat drinkwater geloof ik wel, maar zwembaden?
Verder staan maag/darm klachten ook niet bij de veelvoorkomende symptomen van covid19, dus 1/3e lijkt me niet direct logisch:
https://www.cdc.gov/coron...oms-testing/symptoms.html
Other less common symptoms have been reported, including gastrointestinal symptoms like nausea, vomiting, or diarrhea.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 08-05-2020 16:21 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.1limburg.nl/u...n-en-verspreidt-zich-daarStoney3K schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:06:
Als darmklachten en buikpijn ook symptomen zijn dan zijn dat zulke algemene symptomen dat de schaal van het ziektebeeld enorm kan variëren van "niks aan de hand" tot "je komt op de IC te liggen".
En ja, dat kan dus. Die veelheid van klachten maken het lastig, maar zijn ook weer heel logisch: bijna allemaal zijn het klachten die je merkt doordat het immuunsysteem reageert op een bepaalde plaats.
(En op z'n minst 1 van de redenen dat er niet altijd ook resistentie hoeft op te treden kan zijn omdat bij mensen met een gezond immuunsysteem en lage infectiedruk de eerstelijnsdefensie op zich voldoende is, en de boel al grotendeels opgeruimd heeft voor er noodzaak is voor het recruteren van specifieke antistoffen.)
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs