Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Nee, we moeten gewoon normaal gaan doen, en geen schijnveiligheid accepteren. Blijven bijsturen zul je sowieso moeten.SymbolicFrank schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:41:
[...]
Ok, dan moeten we de lockdown, het thuisblijven en afstand houden regelmatig verscherpen en volhouden tot er een vaccin is.
Het feit dat de eerste besmetting in Frankrijk al op 27december vorig jaar was betekent dat het lange tijd al onder de bevolking was en al die tijd t/m maart deden we niks.
Zelfs Zweden lijkt inmiddels over de eerste piek heen.
Goed materiaal is er dus niet. Anders zouden ze niet een sjaal als voorbeeld geven of hoe je zelf één kunt maken.incaz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:50:
[...]
Weet je wat we ook zouden kunnen doen? Dit soort dingen niet denken maar onderzoeken. En dan toewerken naar oplossingen die dat effect zo min mogelijk hebben. (Goede voorlichting, goed materiaal, dat soort dingen.)
Goede voorlichting kun je geven, maar daar ben je afhankelijk van de uitvoering. Zie Italië in de nu.NL link waar mensen gewoon weer zitten te knuffelen.
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 04-05-2020 20:57 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
<knip>GAIAjohan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:54:
Nee, we moeten gewoon normaal gaan doen, en geen schijnveiligheid accepteren. Blijven bijsturen zul je sowieso moeten.
Het feit dat de eerste besmetting in Frankrijk al op 27december vorig jaar was betekent dat het lange tijd al onder de bevolking was en al die tijd t/m maart deden we niks.
Zelfs Zweden lijkt inmiddels over de eerste piek heen.
Goed materiaal is er dus niet. Anders zouden ze niet een sjaal als voorbeeld geven of hoe je zelf één kunt maken.
Goede voorlichting kun je geven, maar daar ben je afhankelijk van de uitvoering. Zie Italië in de nu.NL link waar mensen gewoon weer zitten te knuffelen.
Reageer inhoudelijk, en zonder stromannen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 04-05-2020 21:42 ]
D'r was blijkbaar toch iets anders want ik geloof niet dat er toen enkele duizenden mensen meer zijn overleden dan verwacht.GAIAjohan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:54:
Het is mooi te lezen dat alles of zwart of wit is.
Vanaf patiënt 1 kan je met testen de boel nog indammen.
Gezien ze dat niet wisten in Frankrijk heeft het zich dus kunnen verspreiden tot je uiteindelijk alleen maar in lockdown kunt gaan om verspreiding trachten te stoppen minimaliseren en de aantallen overledenen te beperken.
Zoals hier het RIVM alles onder controle had vanaf patiënt 0 en de crisis met veel testen heeft weten in te dammen......... tot waar we nu zijn, en half Nederland gebrainwashed is dat mondkapjes niet helpen tegen verspreiding, alleen echt zieke mensen met symptomen het kunnen verspreiden en kinderen niet besmettelijk zijn.
Terwijl onderzoeken uit tal van landen anders laten zien.
Het jammere is dat ze stug aan hun eigen lijn vast moeten houden om niet helemaal ongeloofwaardig te worden qua aanpak en het falende bureaucratische apparaat. Zonder echt zicht op een exit, want ze weten nog steeds (zelf) te weinig.
En ja, achteraf kijk je een koe in zijn kont, maar hier had vooraf toch eea wel gelijk bij de hoorns gegrepen kunnen worden.
Voor de zorg en ouderen overigens niets dan lof, die werden en worden door falend (inkoop)beleid nog steeds voor de leeuwen gegooid.
Want nog steeds zijn de geluiden uit de zorg heel anders dan wat de overheid naar buiten brengt, 2 maanden later.........
En de discussie over schijnveiligheid????
Autogordels zijn ook zo`n schijnveiligheidje, met 200 tegen een muur heb je er niets aan.
Zo kan ik nog meer schijnveiligheidjes opnoemen, je kan ook mensen leren hoe dingen wel de boel veiliger maken. En dat het één het andere niet uitsluit. Niet of of, maar en en.
Gebruik voor de volgende keer nou eens meteen betrouwbare bronnen om jouw stellige beweringen te onderbouwen.
[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2020 10:32 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
En op het allereerste shot van de Italianen die weer knuffelen staat een man die zijn mondkapje maar ongeveer een beetje voor zijn mond heeft gebonden. Dat er ook van alles naar binnenkomt via zijn neus, die niet netjes achter het mondkapje zit, laten we maar even weg...GAIAjohan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:37:
[...]
Hij geeft toch echt duidelijk aan dat het van hem niet 100% hoeft te werken. Eerste regels in de quote die jij aanhaalt. Om hem toch nog een keer te quoten:
[...]
Ik denk ook dat mensen zich met een sjaal ineens te veilig voelen, en dat mensen met een verkoudheid met de sjaal toch de straat opgaan.
Dat moet je gewoon niet willen.
En check dit dan:
https://www.nu.nl/280601/...sse-coupe.html?redirect=1
Italianen die nu weer knuffelen, maar wel 'veilig' met een mondkapje
Dat is dus echt idioot gedrag
Ik denk wel dat mensen zich schijnveilig wanen met een mondkapje. Een beetje als met winterbanden. Mensen die die dingen hebben, hoeven met gladheid ook geen snelheid te minderen, want hun winterbanden zullen ervoor zorgen dat er nooit iets kan gebeuren.
1. Meer doden zullen sowieso vallen, wat we ook doen. Het aantal is echter enigszins te sturen, echter heeft het sturen en vertraging van 2 weken.SymbolicFrank schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:04:
[...]
Kortom, we moeten niet zo moeilijk doen en accepteren dat er eventueel nog wat extra mensen aan dood gaan, als dat al gebeurt. Net als met een griepje. Maar, daar vaccineren we mensen toch voor?
2. Ik zie véél meer gevaar in 30 mensen in een treincoupé met een zelfgemaakt mondkapje/sjaaltje dan bv 10 mensen zonder mondkapje/sjaaltje.
Het punt is namelijk dat als 1 van die 30 corona heeft, het mogelijk verspreid wordt naar de rest. Bovendien is de kans groter dat iemand 'lekkend' in z'n sjaal neusverkouden is, dan dat iemand dat zonder bescherming doet.
Indien je maximaal 10 in een coupé houdt is er bovendien een kleinere groep aangedaan.
Zoals ik hierboven al zei, het draaien aan de knoppen heeft 2 weken vertraging. Wil je dan mensen al dan niet met slechte mondkapjes bij elkaar zetten? Lijkt mij echt niet verstandig.
En dat is ook normaal doen. Niet met schijnoplossingen.
En nu 30 in een treincoupé zonder zelfgemaakt mondkapje, wat kies je dan?GAIAjohan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:50:
2. Ik zie véél meer gevaar in 30 mensen in een treincoupé met een zelfgemaakt mondkapje/sjaaltje dan bv 10 mensen zonder mondkapje/sjaaltje.
Want dat is binnenkort de realiteit als er niet heel snel een verplicht reserveringssysteem met bijbehorend handhavingsapparaat voor het OV wordt ingevoerd. Die ene conducteur per treinstel gaat echt het verschil niet maken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Aangezien ik totaal geen geloof heb in zelfgemaakte zooi of sjaaltjes zou ik gewoon zeggen: doe dan maar gewoon.hoevenpe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:55:
[...]
En nu 30 in een treincoupé zonder zelfgemaakt mondkapje, wat kies je dan?
Want dat is binnenkort de realiteit als er niet heel snel een verplicht reserveringssysteem met bijbehorend handhavingsapparaat voor het OV wordt ingevoerd. Die ene conducteur per treinstel gaat echt het verschil niet maken.
Om het auto argument hierboven als voorbeeld te gebruiken:
In plaats van een gordel krijg je 3 strookjes papier of karton waarvan je een gordel mag maken
Daar staat de huidige situatie met eigen kapjes en sjaaltjes op hetzelfde niveau m.i.
Je vergeet voor het gemak de besmettingen door mensen die geen symptomen hebben en "gezond" zijn, waarvan al cijfers te vinden zijn dat dat om ca 50% van alle besmettingen gaat.
Dus jouw 10 "gezonde" mensen per coupe kunnen allemaal besmettelijk zijn.
Met iets voor hun mond houden ze hun eigen bacillen en virussen bij zich. Dat is eerder volkomen logisch, "ons" moeder leerde al hand voor je mond als je niest/hoest, dan schijnveiligheid.
Als je dan meeneemt dat met gewoon ademen en praten het virus al overgebracht kan, dan is zo`n kapje helemaal niet zo gek.
Je bent pas gek als je denk dan gelijk weer alles te mogen en onoverwinnelijk te zijn, zoals Wolly A aangeeft met zijn winterbanden. Dat je niet besmet kan worden.
Het blijft een discussie over minder verspreiding vs besmetting.
Tegen besmetting is het schijnveiligheid, behalve als je helemaal in maanpak gaat, tegen verspreiding hoest je in je eigen kapje, en besmet je voornamelijk jezelf. Maar de RO blijft lager dan 1.
En inmiddels zijn er toch gewoon tests gedaan met materialen om zelf kapjes je maken?
En kwam één laag katoen en twee lagen chiffon toch vrijwel uit op N95 met het juiste model/patroon?
Dan neem je drie laagjes chiffon, of vier, je gaat toch een jurk verknippen...........
En maak je gelijk een paar kapjes als je toch bezig bent.
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2020 22:18 ]
En hier heb je dus precies het punt. Met kleinere batches heb je sowieso minder verspreiding. Geloof jij nu echt dat iemands gatenkaas sjaal, of 3x gebruikte mondkapje nog effectief is? Of 1 die niet aansluit?Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:03:
@GAIAjohan
Je vergeet voor het gemak de besmettingen door mensen die geen symptomen hebben en "gezond" zijn, waarvan al cijfers te vinden zijn dat dat om ca 50% van alle besmettingen gaat.
Dus jouw 10 "gezonde" mensen per coupe kunnen allemaal besmettelijk zijn.
Met iets voor hun mond houden ze hun eigen bacillen en virussen bij zich. Dat is eerder volkomen logisch, "ons" moeder leerde al hand voor je mond als je niest, dan schijnveiligheid.
Als je dan meeneemt dat met gewoon ademen en praten het virus al overgebracht kan, dan is zo`n kapje helemaal niet zo gek.
Juist de zieke mensen zijn het probleem. En die kunnen zich achter zo'n (slecht) kapje ook makkelijker verschuilen. En juist op díe manier kom je na 2 weken erachter dat er zich een ramp voltrokken heeft, terwijl je juist goed wilde doen door mensen weer ruimte te geven.
Ik ben blij dat ik niet met het OV hoef
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 04-05-2020 22:15 ]
Had mijn laatste post aangepast wbt jouw gatenkaas-sjaals, er zijn tests gedaan wat wel werkt.GAIAjohan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:10:
[...]
En hier heb je dus precies het punt. Met kleinere batches heb je sowieso minder verspreiding. Geloof jij nu echt dat iemands gatenkaas sjaal, of 3x gebruikte mondkapje nog effectief is? Of 1 die niet aansluit?
Juist de zieke mensen zijn het probleem. En die kunnen zich achter zo'n (slecht) kapje ook makkelijker verschuilen. En juist op díe manier kom je na 2 weken erachter dat er zich een ramp voltrokken heeft, terwijl je juist goed wilde doen door mensen weer ruimte te geven.
Een sjaal voor je mond is 50% effectief, dat kan veel beter.
En net als je alles moet leren voor de eerste keer, de naturals uitgezonderd, moet iedereen zich ook even verdiepen in het zelf maken van kapjes, zo moeilijk is dat niet, het is geen rocket-science.
50% van de besmettingen komt van de gezonde a-symptomatische mensen. Die hoeven zich nu niet te bedekken en kunnen rustig de boel verspreiden.
Dat is geen probleem volgens jou?
Zelfs IR temperatuur opnemen is ongewenst, want privacy, en dan ben je dus al zeker besmettelijk als je koorts hebt.
Daar begint juist je ramp als eea wat losser wordt.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2020 22:31 ]
Beetje bijblijven.ZieMaar! schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:42:
@Teijgetje die 50% asymptomatische besmetting lijkt me erg hoog. Ik ben erg geïnteresseerd in het aandeel van asymptomatische besmetting (en de mate waarin je dan ziek wordt), dus ben wel benieuwd hoe je aan die 50% komt.
Fauci
Ook hier.
Beetje oud nieuws.
En gezien er inmiddels bekend is dat de eerste besmettingen in landen veel en veel eerder waren dan de officiële eerste ga ik eerder uit van die 50% dan van de 25% (of de 0% die het RIVM tot voor kort handhaafde).
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2020 22:53 ]
Heb je daar data van? De laatste keer dat dit hier geroepen werd bleek het percentage een factor 5 lager en verre van een vastgesteld feit. Ik ben benieuwd welke nieuwe inzichten er zijn.Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:16:
[...]
50% van de besmettingen komt van de gezonde a-symptomatische mensen. Die hoeven zich nu niet te bedekken en kunnen rustig de boel verspreiden.
Dat is geen probleem volgens jou?
Mondkapjes helpen wel, de vraag is wat helpen ze bovenop 1,5 meter afstand, handen wassen, niesen in de elleboog en overige maatregelen. Het RIVM meldt dat er aanwijzingen zijn dat asymptomatische dragers bijdragen aan de verspreiding maar dat nog onbekend is hoe veel. Ook wordt nergens gesteld dat kinderen niet bijdragen maar dat ze een kleinere rol spelen. Het RIVM is daar niet de enige in, Zwitserland doet daar vrolijk aan mee. Lees dit bijvoorbeeld eens: https://www.telegraph.co....t-exists-evidence-review/Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:39:
@GAIAjohan
en half Nederland gebrainwashed is dat mondkapjes niet helpen tegen verspreiding, alleen echt zieke mensen met symptomen het kunnen verspreiden en kinderen niet besmettelijk zijn.
Nee, het RIVM is niet heilig en ongetwijfeld zullen er fouten worden gemaakt. Het gaat tenslotte om wetenschappelijk onderzoek betreffende een hagelnieuw virus. Elk land heeft zijn eigen kompas. Wat in ieder geval niet helpt zijn uitspraken over hersenspoeling doen die redelijkerwijs ongefundeerd zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 04-05-2020 23:05 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Fauci zegt dat het mogelijk is dat tussen de 25 en 50% van de virusdragers asymptomatisch blijft. Dat is totaal iets anders dan een bijdrage van 50% aan de totale besmettingsgraad door asymptomatische virusdragers. Beetje bijblijvenTeijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:48:
[...]
Beetje bijblijven.
Fauci
Ook hier.
Beetje oud nieuws.
En gezien er inmiddels bekend is dat de eerste besmettingen in landen veel en veel eerder waren dan de officiële eerste ga ik eerder uit van die 50% dan van de 25% (of de 0% die het RIVM tot voor kort handhaafde).
Het spijt me, maar als je dit soort basaal onderscheid niet kunt maken, is het wat mij betreft niet verstandig zo stellig te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 04-05-2020 23:01 ]
Ik vind het goed dat je het ongefundeerd vindt.FirePuma142 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:53:
Mondkapjes helpen wel, de vraag is wat helpen ze bovenop 1,5 meter afstand, handen wassen, niesen in de elleboog en overige maatregelen. Het RIVM meldt dat er aanwijzingen zijn dat asymptomatische dragers bijdragen aan de verspreiding maar dat nog onbekend is hoe veel. Ook wordt nergens gesteld dat kinderen niet bijdragen maar dat ze een kleinere rol spelen.
Wat in ieder geval niet helpt zijn uitspraken over hersenspoeling doen die redelijkerwijs ongefundeerd zijn.
Voor percentages moet je Fauci even aanspreken.
Goed lezen is ook een ding.
Hier een uitgebreider linkje over de a-symptomatische besmettingsgraad en hoe Fauci aan die 50% komt.
Een beetje kinnesinne over hoeveel de gezonde dragers het verspreiden is imo futiel. Als de helft van de besmettingen onder de radar blijft maar het wel door kan geven, hoeveel draagt dat dan bij aan het aantal besmettingen?
Of wil je dat niet inzien? Dat als 50% besmet is maar niet geregistreerd en het doorgeeft, het aantal besmettingen door asymptomatische mensen 50% is (bij een R0 van 1, bij een hogere R0 loopt dat percentage al snel op)?
Vooralsnog heb ik het RIVM steeds hun visie bij zien stellen, nadat ze telkens zelf het wiel uitgevonden hadden om schoorvoetend te bekennen wat de rest van de wereld al wist of zekerheidshalve vast van uitging.
En een hersenspoeling blijft het imo wel zeker. Ze geven zelfs zelf toe dat ze hun eerdere advies over niet en schijnveiligheid niet kunnen gaan veranderen vanwege consequent blijven.......
Zoek ondertussen even het consequent voortschrijdend inzicht op en verbaas je.
Heb je de kamervragen afgelopen week trouwens gezien? Alle vragen over mondkapjes worden terug beredeneert naar dat het niet helpt TEGEN besmetting, en dat ze ze zelf nodig hebben, en dat er genoeg zijn inmiddels.
En de zorg vraagt zich ondertussen nog steeds af waar die dan blijven.
Of waar die testen blijven..........
Maar o wee als partijen voorstellen dat je met kapjes en testen een exit-strategie op kunt zetten, dan weten ze plotseling nog niets/te weinig.
Zelf geef je ook aan dat mondkapjes helpen tegen verspreiding. Maar wil je eerst weten hoeveel procent dat helpt naast andere voorzorgsmaatregelen.
In tal van landen is het én én.
Dus afstand houden maar mocht je toch dichterbij komen dan 1,5 meter (waar je dus genoeg vraagtekens bij kan zetten qua afstand), bv in de winkel of OV, dan is zo`n kapje die extra beschermende factor, voor de ander, voor de ouderen, om zorgcapaciteit te houden. Tegen verspreiding.
Of moet je gewoon handschoenen aan in de winkel, anders kom je er niet in, én handen wassen/gel. Niets pakken en terugzetten of per ongeluk besmetten zoals hier.
Of krijg je gewoon een dikke prent met twee man in de auto en geen huisgenoten.
Hier moet zoals het lijkt eerst wetenschappelijk het kalf verdrinken voordat men de put dicht. Gewoon aannemen van een ander (land) dat kalveren (of paarden of koeien) verdrinken in een put kan niet blijkbaar.
En ja, ze doen hun best.
Alleen vraag jezelf dan ook af waarom dingen die iedereen half februari al aan zagen komen nog steeds niet opgelost zijn, zoals bv de medische hulpmiddelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2020 23:55 ]
Je reageert extreem selectief en vervalt daarna in een nagenoeg onleesbare en onsamenhangende rant. Wellicht heb ik daar morgen wel zin in, maar nu in ieder geval totaal niet.
Dat zal aan jouw scherm liggen.FirePuma142 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:30:
[...]
Je reageert extreem selectief en vervalt daarna in een nagenoeg onleesbare en onsamenhangende rant. Wellicht heb ik daar morgen wel zin in, maar nu in ieder geval totaal niet.
Lees het morgen maar eens rustig, een antwoord op jouw post afdoen als extreem selectief, onleesbaar, onsamenhangend, rant en daar heb ik geen zin in, is wel heel erg makkelijk.
Hij heeft helaas nog steeds gelijk....Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:47:
[...]
Dat zal aan jouw scherm liggen.
Lees het morgen maar eens rustig, een antwoord op jouw post afdoen als extreem selectief, onleesbaar, onsamenhangend, rant en daar heb ik geen zin in, is wel heel erg makkelijk.
Zoals @FirePuma142 al aangeeft, dit zijn 2 dezelfde bronnen waarin Fauci aangeeft dat het tussen de 25% en 50% zou kunnen zijn, alleen gaat dat niet over de verspreiding maar over het gedeelte besmette mensen dat asymptomatisch blijft als ze besmet zijn. Er is allang concensus dat heel veel mensen niet ziek worden (of lichte klachten krijgen). Hoe groot hun aandeel in de verspreiding is, is echter iets heel anders.Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:48:
[...]
Beetje bijblijven.
Fauci
Ook hier.
Beetje oud nieuws.
Het kabinet wil de bevolking meer "perspectief" gaan bieden in de strijd tegen het coronavirus. Er wordt een omslag gemaakt in de adviezen. Niet langer wordt benadrukt wat er allemaal niet kan, er zal worden gekeken naar wat juist wél kan.
De nadruk komt te liggen op thuisblijven als je klachten hebt. Het kabinet wil dat woensdag op een persconferentie uiteen gaan zetten, zo melden bronnen rond het kabinet.
Het zijn geruchten, maar er wordt tot nu toe relatief gericht gelekt volgens mij en het lijkt tot nu toe grotendeels te kloppen. Ergens supergoed nieuws (persoonlijk gezien): ik snak naar mijn ontmoeting met mijn kapster en zou het heerlijk vinden als ik weer een stukje appeltaart kan eten tijdens een lange ronde op mijn racefiets.Ook overweegt het kabinet contactberoepen als kappers en schoonheidsspecialisten op korte termijn weer open te laten gaan. Daarnaast wordt voorzichtig bekeken of terrassen en strandtenten daarna ook weer kunnen openen. Maar grote evenementen en volle kroegen blijven echt uit den boze.
Tegelijk gaat het dan opeens wel snel. Ergens zou de randvoorwaarde moeten zijn dat je naast veel testen ook gericht contactonderzoek kan doen. Op zich is dat niet onmogelijk, de GGD lijkt de draaiboeken gereed te hebben en het lijkt vooral een kwestie van snel werven van medewerkers te zijn, maar dat moet natuurlijk wel gebeuren.
Verder qua versoepeling lijkt het me wel aardig in lijn met wat we verwacht hadden. Evenementen en volle kroegen duren nog lang, de vorige horeca kan weer, aangepast, open, net als de contactberoepen. De grootste puzzel blijft het ov (icm middelbaar en hoger onderwijs)...
Kabinet overweegt terrassen te openen op 1 juni
Het kabinet overweegt cafés en restaurants vanaf 1 juni weer hun buitenterrassen te laten openen. Dat voorstel ligt op tafel en neemt het kabinet naar verwachting morgen over om geleidelijk de lockdown terug te draaien. Dat melden ingewijden aan het ANP.
Het kabinet praat deze week ook over een mogelijke verplichting voor reizigers om mondkapjes te dragen in het openbaar vervoer. Ook wordt nagedacht over de heropening van kapperszaken begin volgende week. Buitenterrassen van horeca zouden dus op 1 juni weer open kunnen gaan, melden ingewijden aan het ANP.
over sportscholen hoor je niks wanneer zullen ze die open gooien? of is dat een te groot risico?hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:10:
De terrassen gaan per 1 juni waarschijnlijk ook weer open en de mondkapjes in het OV komen zoals verwacht ook:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe dat voor het ov gaat. Ik vind het een kuloplossing (met die mondbedekking), maar kan me ook wel voorstellen dat je ergens vanuit de verwachte opinie ook niet zonder open wil gaan (want waarom zou je dan ergens anders nog wel anderhalve meter respecteren). Las net ook iets over België, waarbij het feitelijk ook vrij symbolisch is én met name onder publieke druk ingevoerd is.
Qua horeca lijkt het dus over terrassen te gaan (voor nu), terwijl je ook wel voor het Oostenrijkse model zou kunnen gaan denk ik (alleen reserveren, kleine gezelschappen). Aan de andere kant kun je nu op veel plekken zeer goed eten afhalen en geef je hiermee de echte seizoenshoreca ook weer lucht.
Wow. En dan beschuldig je anderen van brainwashing?Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:39:
@GAIAjohan
tot waar we nu zijn, en half Nederland gebrainwashed is dat mondkapjes niet helpen tegen verspreiding, alleen echt zieke mensen met symptomen het kunnen verspreiden en kinderen niet besmettelijk zijn.
Die mondkapjes gaan er wel komen, maar inderdaad voornamelijk symbolisch, zeker zolang de eerste de beste sjaal hobbyproduct als al acceptabel gezien worden. Maar ja, als men symboolmaatregelen wil, dan krijgt men die. Mij bekruipt het gevoel dat veel mensen mondkapjes zijn gaan zien als de oplossing, en volkomen onrealistische verwachtingen van de functionaliteit hebben.
[ Voor 79% gewijzigd door ijdod op 05-05-2020 09:03 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
zo'n beetje elke sportschool gebruikt iets van airco/luchtcirculeringssystemen. Een ideale manier om virussen (aerosols) rond te pompen.bie100 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:14:
[...]
over sportscholen hoor je niks wanneer zullen ze die open gooien? of is dat een te groot risico?
Volgens mij (correct me if i'm wrong) word bij griepepidemien in bejaardentehuizen daarom vaak direct de luchtcirculatie uitgezet als er besmette bewoners zijn.
Wat ik me nog afvroeg: zou het helpen als je een UV lamp in zo'n luchtcirculeringssysteem opneemt? In mijn aquarium werkt zo'n ding heel goed tegen algen en meen dat 'expert' Trump zoiets voor de bloedbaan heeft voorgesteld. Dat laatste is wat 'rigoureus', maar in een gesloten systeem zou het wellicht een deel van het virus kunnen elimineren.Waah schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:57:
zo'n beetje elke sportschool gebruikt iets van airco/luchtcirculeringssystemen. Een ideale manier om virussen (aerosols) rond te pompen.
N=1 maar dat is niet het geval voor dit geval. De luchtcirculatie draait nog gewoon door, ondanks dat medewerkers hun twijfels hebben of dat verstandig is.Waah schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:57:
[...]
zo'n beetje elke sportschool gebruikt iets van airco/luchtcirculeringssystemen. Een ideale manier om virussen (aerosols) rond te pompen.
Volgens mij (correct me if i'm wrong) word bij griepepidemien in bejaardentehuizen daarom vaak direct de luchtcirculatie uitgezet als er besmette bewoners zijn.
Volgens dit artikel wel, zoals je ziet desinfecteren ze er hele bussen mee. https://www.bbc.com/futur...coronavirus-with-uv-lighthoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:08:
[...]
Wat ik me nog afvroeg: zou het helpen als je een UV lamp in zo'n luchtcirculeringssysteem opneemt? In mijn aquarium werkt zo'n ding heel goed tegen algen en meen dat 'expert' Trump zoiets voor de bloedbaan heeft voorgesteld. Dat laatste is wat 'rigoureus', maar in een gesloten systeem zou het wellicht een deel van het virus kunnen elimineren.
[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 05-05-2020 09:19 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Niet financieel haalbaar en erg onveilig:hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:08:
[...]
Wat ik me nog afvroeg: zou het helpen als je een UV lamp in zo'n luchtcirculeringssysteem opneemt? In mijn aquarium werkt zo'n ding heel goed tegen algen en meen dat 'expert' Trump zoiets voor de bloedbaan heeft voorgesteld. Dat laatste is wat 'rigoureus', maar in een gesloten systeem zou het wellicht een deel van het virus kunnen elimineren.
https://www.bbc.com/futur...coronavirus-with-uv-light
In het kort: Alleen UV-C, wat gevaarlijk is omdat het binnen seconden voor verbranding van de huid zorgt, je binnen seconden las-ogen geeft etc.
Het is sowieso erg kostbaar, maar zolang het niet buiten de luchtbehandelingskasten komt zie ik er niks op tegen.Waah schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:18:
[...]
Niet financieel haalbaar en erg onveilig:
https://www.bbc.com/futur...coronavirus-with-uv-light
In het kort: Alleen UV-C, wat gevaarlijk is omdat het binnen seconden voor verbranding van de huid zorgt, je binnen seconden las-ogen geeft etc.
Wat Trump betreft... als hij iets zegt moet je het vooral _niet_ doen
[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 05-05-2020 09:22 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Luchtcirculatie is in principe nuttig om de concentratie van het virus in de lucht (waar nog steeds heel veel onduidelijkheid over is) te verminderen en continu verse lucht van buiten aan te voeren.
Ventilation is a useful engineering means to control airborne infection but it may not be an efficient way to control droplet-borne transmission. Higher ventilation rate is proved to reduce the risk of airborne infection, however, there is still a lack of scientific evidence of minimum ventilation rate.
[ Voor 39% gewijzigd door IJzerlijm op 05-05-2020 09:38 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Maar een goede luchtbehandelingskast, zoals gebruikt in ziekenhuizen, halen praktisch alle slechte stoffen en pathogenen er al uit. Volgens mij vooral door ionisatie in te zetten, dus nog UVC inzetten voegt dan weinig toe? Even zoeken leverde mij deze brochure bijv. op.Nox schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:20:
[...]
Het is sowieso erg kostbaar, maar zolang het niet buiten de luchtbehandelingskasten komt zie ik er niks op tegen.
Wat Trump betreft... als hij iets zegt moet je het vooral _niet_ doenUV-C op de plek van het virus (longen, slijmvliezen enz.) is zoals je hierboven leest funest. Als je een soort dialyse doet en je bloed bestraalt met UV-C ben ik bang dat je klonten krijgt, maar buiten dat is het niet nuttig omdat het virus zich daar niet bevindt.
Sportscholen is wel een interessante an sich als het bewezen snel het virus vernietigd/inactief maakt. Tussen elke sessie even de lampen aan.. totdat er per ongeluk nog iemand binnen was. Dat moeten we dus niet willen.
Helaas is dat het ook.Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:22:
[...]
Ik vind het goed dat je het ongefundeerd vindt.
Goed lezen raad ik zeker aan.Voor percentages moet je Fauci even aanspreken.
Goed lezen is ook een ding.
Hier een uitgebreider linkje over de a-symptomatische besmettingsgraad en hoe Fauci aan die 50% komt.
Uit je eigen link:
De journalist geeft aan dat het zou kunnen dat de uitspraak van de eigenaar een cruiseschip de bron is van de door Fauci aangedragen 50%. Verder staat het werkelijk bol van de voorbehouden en onbekende factoren, maar die vergeet je voor het gemak. Je ziet 50% en je rent er mee weg als of puur goud betreft. Helaas is het pyriet. Het onderscheid kunnen maken is een groot goed in tijden als deze.Although fewer than 1 percent of the tests came back positive, the company’s founder told CNN that around 50 percent of those who tested positive said they didn’t feel sick.
That may be the source of Fauci’s high-end estimate; on Sunday, he didn’t cite any particular studies, and gesturing to the other experts onstage, he noted that “even among us, good friends that we are, we differ.”
Kinnesinne? Je doet beweringen die niet door feiten worden ondersteund. Als je er vervolgens op wordt aangesproken moet er beter worden gelezen, is het kinnesinne en ga je zonder enige onderbouwing met R0 aan de haal met als basis een arbitraire, ononderbouwde 50%. Dat kun je toch niet serieus menen?Ehm,
Een beetje kinnesinne over hoeveel de gezonde dragers het verspreiden is imo futiel. Als de helft van de besmettingen onder de radar blijft maar het wel door kan geven, hoeveel draagt dat dan bij aan het aantal besmettingen?
Of wil je dat niet inzien? Dat als 50% besmet is maar niet geregistreerd en het doorgeeft, het aantal besmettingen door asymptomatische mensen 50% is (bij een R0 van 1, bij een hogere R0 loopt dat percentage al snel op)?
Gelukkig maar dat het RIVM hun visie nog steeds bijstelt. Dat doet de CDC ook, net als de WHO en ga zo maar door. De studieboeken COVID19 liggen niet op de plank, het kennisniveau is volatiel.Vooralsnog heb ik het RIVM steeds hun visie bij zien stellen, nadat ze telkens zelf het wiel uitgevonden hadden om schoorvoetend te bekennen wat de rest van de wereld al wist of zekerheidshalve vast van uitging.
Hersenspoeling, really. Laat me raden, jij bent zo woke dat je je daaraan onttrokken hebt.En een hersenspoeling blijft het imo wel zeker. Ze geven zelfs zelf toe dat ze hun eerdere advies over niet en schijnveiligheid niet kunnen gaan veranderen vanwege consequent blijven.......
Daar verbaas ik me niet over, daar prijs ik mezelf gelukkig mee.Zoek ondertussen even het consequent voortschrijdend inzicht op en verbaas je.
Vanaf hier wordt je reactie van een rant een turborant. Die laat ik gaan. Ik vind het jammer dat je als een blinde olifant door de porseleinkast dendert terwijl je ondertussen heel hard roept dat de experts blind zijn, behalve degenen waarvan je denkt dat ze het met je eens zijn dan.
Weet niet of het klopt maar ik heb me door een installateur laten vertellen dat er in bejaardentehuizen veelal een warmtewiel gebruikt wordt en lucht vermenging van in- uitgaande lucht kan dan alleen als er lekken zijn. Advies is om het daarom aan te laten staan maar wel 24 uur per dag zodat er altijd verse lucht binnenkomt.Waah schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:57:
[...]
Is er echt een circulatiesysteem met hergebruik van lucht (vermenging) dan kun je natuurlijk ook gewoon de ingaande en uitgaande klep openzetten en de recirculatie klep dicht. Kost wat meer energie.
Lastig in dit kader is dat asymptomatisch en presymptomatisch niet altijd even duidelijk onderscheiden wordt. Zo kwamen Chinese onderzoekers bij een onderzoek onder 77 patiëntenparen (besmetter en besmette) er op uit dat 44% van de besmettingen tijdens de presymptomatische fase had plaatsgevonden.ZieMaar! schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:42:
Ik ben erg geïnteresseerd in het aandeel van asymptomatische besmetting (en de mate waarin je dan ziek wordt), dus ben wel benieuwd hoe je aan die 50% komt.
Be yourself, no matter what they say ...
Dat mag nu ook.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:33:
Het blijft gissen, maar ik denk dat je als volwassene ook vooral buiten weer iets meer gaat mogen (lopen en fietsen in kleine groepen, met afstand).
Met als groot nadeel, dat noemt ie zelf ook, dat de input van symptomen grotendeels afhankelijk was van het geheugen van de patiënten (in landen waarbij gewenste antwoorden erg belangrijk zijn). De gelinkte ondersteunende bewijzen zijn weer die 2 artikeltjes waarbij er vanuit logica als bewijs wordt gepresenteerd.voske schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:54:
[...]
Lastig in dit kader is dat asymptomatisch en presymptomatisch niet altijd even duidelijk onderscheiden wordt. Zo kwamen Chinese onderzoekers bij een onderzoek onder 77 patiëntenparen (besmetter en besmette) er op uit dat 44% van de besmettingen tijdens de presymptomatische fase had plaatsgevonden.
Dat het voor een deel meespeelt, lijkt evident. Of het een zorgwekkend deel is, dat nog lang niet (gelukkig/helaas). Blijft heel lastig.
Dat het voor een deel meespeelt is genoeg. Het gaat om een virus dat dodelijk is voor veel mensen en zich snel verspreidt, een situatie waarin het dus nuttig is om steeds het voorzorgprincipe te nemen: geen risico's. Aanwijzingen dat er besmettingen plaatsvinden die niet te voorkomen zijn door alleen op klachten te sturen is genoeg, maar je beleid zo dat je uitgaat van asymptomatische besmettingen. Niet pas als we met zekerheid weten dat het percentage waarin dat gebeurt 47,389 procent is, maar gewoon nu, nu het al duidelijk genoeg is dat het een rol speelt.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:10:
Dat het voor een deel meespeelt, lijkt evident. Of het een zorgwekkend deel is, dat nog lang niet (gelukkig/helaas). Blijft heel lastig.
Positief geteste personen4.1087* (+317)
Ziekenhuisopnames 11.126 (+89)
Overleden personen 5.168** (+86)
Prima cijfertjes weer!
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Er is, gelukkig, sprake van kappers zonder mondkapjes. Geen fake veiligheid. Er is geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat een mondkapje veiligheid biedt.ijdod schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:50:
[
[...]
Wow. En dan beschuldig je anderen van brainwashing?
Die mondkapjes gaan er wel komen, maar inderdaad voornamelijk symbolisch, zeker zolang de eerste de beste sjaal hobbyproduct als al acceptabel gezien worden. Maar ja, als men symboolmaatregelen wil, dan krijgt men die. Mij bekruipt het gevoel dat veel mensen mondkapjes zijn gaan zien als de oplossing, en volkomen onrealistische verwachtingen van de functionaliteit hebben.
Let wel, ik heb het over mondkapjes bij gewoon klootjesvolk. Mondkapjes, en andere beschermende middelen, die door professionals gebruikt worden zorgen voor ontzettend veel veiligheid.
Overigens zijn er veel overeenkomsten tussen mensen die tegen 5g zijn en voor mondkapjes. Beide groepen hebben geen flauw benul waar ze het over hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 05-05-2020 14:14 ]
Ik hoop ook dat kappers daar niet zo krampachtig mee gaan zijn.
Met of zonder mondkapje, in ieder geval fijn dat we weer naar de kapper kunnen volgende week.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:15:
Ben alleen bang dat de eerste weken ze constant volgeboekt zijn.
Het is zelfs meer dan dat, mond EN neusbedekking. Bij de kappers ga je dat niet zien zoals het er nu uitziet.ZieMaar! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:15:
Waar het gaat over mondkapjes (in het ov, bij de kapper, etc) wordt eigenlijk altijd mondbedekking bedoeld. Mondbedekking is letterlijk alles wat je mond bedekt, zoals sjaals en dergelijke.
In het OV denk ik ook niet verplicht, het RIVM is heel duidelijk dat het niets bijdraagt. Er is geen bron die een tegendeel bewijst, als je andere maatregelen in acht neemt en de beste bron zijn Japan en China waar ze altijd al met mondkapjes lopen en er daar net zo hard (of harder) mensen ziek worden van griep en Corona.
Sowieso is al dat gejengel over dat andere landen dit allemaal verplichten lachwekkend, dit is de actuele situatie:
[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 05-05-2020 14:25 ]
Ja, de wachtruimtes mogen niet gevuld worden verwacht ik. Dus alles op ruime afspraak. Dat betekent minder mensen knippen per dag.hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:17:
[...]
Met of zonder mondkapje, in ieder geval fijn dat we weer naar de kapper kunnen volgende week.
Maar je hebt kans dat er kappers zijn die de eerste 2 weken ook ‘s avonds open gaan. Kunnen ze goed gebruiken deze inkomsten.
Mondkapjes werken op zich goed. Je moet alleen wel snappen hoe je ze moet gebruiken en waarvoor. Je hebt de FFP2/3 kapjes welke ervoor zorgen dat je zelf niet besmet wordt. Mits goed gebruikt zijn die heel effectief.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:11:
[...]
Er is, gelukkig, sprake van kappers zonder mondkapjes. Geen fake veiligheid. Er is geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat een mondkapje veiligheid biedt.
Let wel, ik heb het over mondkapjes bij gewoon klootjesvolk. Mondkapjes, en andere beschermende middelen, die door professionals gebruikt worden zorgen voor ontzettend veel veiligheid.
Overigens zijn er veel overeenkomsten tussen mensen die tegen 5g zijn en voor mondkapjes. Beide groepen hebben geen flauw benul waar ze het over hebben.
Daarnaast heb je de simpele mondbedekking welke ervoor zorgt dat je zelf minder besmettelijk bent (maar dus nog wel steeds besmettelijk). Die voorkomt b.v. dat bij hoesten/niezen je alles in de rondte gooit. Aangezien het virus zelf niet tegengehouden wordt heeft het alleen nut als extra in combinatie met andere maatregelen. Dus die mondbedekking als extra om de verspreiding te remmen is ok, om de verspreiding te stoppen zijn ze inderdaad zinloos.
[removed]
Hoesten in je elleboog, geen handen geven, handen veel wassen, thuisblijven bij klachten en trachten 1,5 meter afstand te houden is miljoenen keren nuttiger dan welk mondkapje of sjaal dan ook. En geeft geen vals gevoel van veiligheid. En als klap op de vuurpijl kost het ook nog eens niets.redwing schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Mondkapjes werken op zich goed. Je moet alleen wel snappen hoe je ze moet gebruiken en waarvoor. Je hebt de FFP2/3 kapjes welke ervoor zorgen dat je zelf niet besmet wordt. Mits goed gebruikt zijn die heel effectief.
Daarnaast heb je de simpele mondbedekking welke ervoor zorgt dat je zelf minder besmettelijk bent (maar dus nog wel steeds besmettelijk). Die voorkomt b.v. dat bij hoesten/niezen je alles in de rondte gooit. Aangezien het virus zelf niet tegengehouden wordt heeft het alleen nut als extra in combinatie met andere maatregelen. Dus die mondbedekking als extra om de verspreiding te remmen is ok, om de verspreiding te stoppen zijn ze inderdaad zinloos.
FFP2 en 3 maskers zijn inderdaad wel heel nuttig, bij juist gebruik in combinatie met de andere PBM zijn ze bijna 100 procent veilig. Maar die kapjes hebben wij klootjesvolk niet, en al hadden we ze wel dan zou 90 procent van de mensen ze verkeerd gebruiken. Laten we die kapjes vooral op de juiste plekken blijven inzetten en niet verspillen.
Elke methode om verspreiding te remmen is mooi meegenomen. Dat doen we immers nu ook met de "intelligente lockdown". We zitten thuis, maar mogen elke dag naar de supermarkt en een rondje wandelen waardoor we het virus nog steeds verspreiden.redwing schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:30:
Dus die mondbedekking als extra om de verspreiding te remmen is ok, om de verspreiding te stoppen zijn ze inderdaad zinloos.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Miljoenen keren niet, maar inderdaad wel nuttiger. Aan de andere kant kosten dit soort mondkapjes ook zo goed als niets en zorgen er wel voor dat je je beter bewust bent. Probleem is inderdaad wel dat ondanks dat ze wel wat doen, het geen vervanging is van afstand houden en handen wassen.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:35:
[...]
Hoesten in je elleboog, geen handen geven, handen veel wassen, thuisblijven bij klachten en trachten 1,5 meter afstand te houden is miljoenen keren nuttiger dan welk mondkapje of sjaal dan ook. En geeft geen vals gevoel van veiligheid. En als klap op de vuurpijl kost het ook nog eens niets.
Die FFP2/3 kappen kun je ook niet als standaard gebruiken, zelfs al had je er wel genoeg. Ik heb er hier nog een paar oude liggen die ik als stofkap gebruik en mits je ze goed gebruikt kun je die dingen echt niet langer dan een uur ophouden. Ten eerste knellen ze omdat je ze strak om moet doen, ten tweede ademt het zwaar door het filter. Niet aan te raden voor b.v. een treinreis van een paar uurFFP2 en 3 maskers zijn inderdaad wel heel nuttig, bij juist gebruik in combinatie met de andere PBM zijn ze bijna 100 procent veilig. Maar die kapjes hebben wij klootjesvolk niet, en al hadden we ze wel dan zou 90 procent van de mensen ze verkeerd gebruiken. Laten we die kapjes vooral op de juiste plekken blijven inzetten en niet verspillen.
[removed]
Precies waarom ik er nog steeds voorstander van ben. Mits gebruikt in combinatie met de andere maatregelen is het prima. De vraag is alleen natuurlijk wel of mensen zich niet 'schijnveilig' gaan vinden en daarmee zich minder aan de andere maatregelen zullen houden. En dat is volgens mij 1 van de redenen waarom het RIVM er niet aan wil.Onbekend schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Elke methode om verspreiding te remmen is mooi meegenomen. Dat doen we immers nu ook met de "intelligente lockdown". We zitten thuis, maar mogen elke dag naar de supermarkt en een rondje wandelen waardoor we het virus nog steeds verspreiden.
[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 05-05-2020 14:57 ]
[removed]
De FFP2 kapjes voor particulieren hebben zullen die van de bouwmarkt zijn. Die zijn ter voorkoming van stof e.d., en hebben een vaak een uitademventiel voor comfort. Dat is prima voor het beoogde doel, maar dan ben de factor 'bescherming van anderen' (such as it is) wel kwijt.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:35:
[...]
FFP2 en 3 maskers zijn inderdaad wel heel nuttig, bij juist gebruik in combinatie met de andere PBM zijn ze bijna 100 procent veilig. Maar die kapjes hebben wij klootjesvolk niet, en al hadden we ze wel dan zou 90 procent van de mensen ze verkeerd gebruiken. Laten we die kapjes vooral op de juiste plekken blijven inzetten en niet verspillen.
Ik ben geen voorstander (neutraal tegen, zeg maar). Ik ben niet al te optimistisch over de medemens, en denk dat mondbedekking gezien gaat worden als Epic Armour en dat de rest van de maatregelen dan gaan versloffen; waarmee het middel denkelijk erger kan zijn dan de kwaal.
Ik heb ook ernstige twijfels juist door het vaak gehoorde argument dat dichter bij elkaar komen met mondbedekking (OV, maar ook elders) dan wel weer kan. Terwijl juist dat nu net de vraag is met random mondbedekking. Bovenop de huidige maatregelen, soit...
[ Voor 27% gewijzigd door ijdod op 05-05-2020 15:27 ]
Je beperkt met zo'n uitademventiel wel de afstand in hoeverre je kan sproeien. Ja, er gaat gewoon ongefilterde uitgeademde lucht door zo'n ventiel maar een flinke nies schiet stukken minder ver de treincoupé door. Druppels lanceren gaat met een uitademventiel echt niet meer, die bereiken hooguit je eigen kleding en gaan zeker de 1.5 meter safespace niet meer te buiten.ijdod schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:21:
[...]
De FFP2 kapjes voor particulieren hebben zullen die van de bouwmarkt zijn. Die zijn ter voorkoming van stof e.d., en hebben een vaak een uitademventiel voor comfort. Dat is prima voor het beoogde doel, maar dan ben de factor 'bescherming van anderen' (such as it is) wel kwijt.
Ik ben geen voorstander (neutraal tegen, zeg maar). Ik ben niet al te optimistisch over de medemens, en denk dat mondbedekking gezien gaat worden als Epic Armour en dat de rest van de maatregelen dan gaan versloffen; waarmee het middel denkelijk erger kan zijn dan de kwaal.
Ik heb ook ernstige twijfels juist door het vaak gehoorde argument dat dichter bij elkaar komen met mondbedekking (OV, maar ook elders) dan wel weer kan. Terwijl juist dat nu net de vraag is met random mondbedekking. Bovenop de huidige maatregelen, soit...
Contactonderzoek tegen 11 mei “volledig operationeel”
artikel: https://www.hln.be/nieuws...ig-operationeel~a8237ec3/De aanbesteding is intussen gebeurd, meldt het kabinet van Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V). Met een consortium van de vijf ziekenfondsen, consultant KPMG en de callcenters Koramic2Engage, N-Allo, Callexcell en Yource is een externe partner aangeduid, klinkt het in het communiqué.
Zij zullen de gevraagde capaciteit aan medewerkers kunnen leveren, maakt het kabinet-Beke zich sterk.
Vandaag in het nieuws in Nederland:
GGD'en niet klaar voor meer contactonderzoek als basisscholen heropenen
artikel: https://nos.nl/artikel/23...sisscholen-heropenen.htmlDe GGD'en in Nederland zijn nog niet klaar om veel meer bron- en contactonderzoek te doen als basisscholen, kinderdagverblijven en het speciaal onderwijs maandag 11 mei weer opengaan. Ze hebben geen idee wat er precies van hen verwacht wordt.
Dat blijkt uit een rondvraag van de NOS bij alle 24 GGD-regio's. Het ontbreekt aan een landelijk plan voor bron- en contactonderzoek.
Dat betekent, stam + t .
Dat klopt in basis, maar sproeien hoor je sowieso al niet te doen (symptomen en thuisblijven en zo). En voor de aerosolen (die vaak worden aangehaald als een issue voor asymptonatische personen) hebben minder last van zo'n filter. En in feite neigt dit al sterk naar mijn tweede punt: het verminderen van de marges 'want masker'.PalingDrone schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:41:
[...]
Je beperkt met zo'n uitademventiel wel de afstand in hoeverre je kan sproeien. Ja, er gaat gewoon ongefilterde uitgeademde lucht door zo'n ventiel maar een flinke nies schiet stukken minder ver de treincoupé door. Druppels lanceren gaat met een uitademventiel echt niet meer, die bereiken hooguit je eigen kleding en gaan zeker de 1.5 meter safespace niet meer te buiten.
Dan ga je wel erg uit van de verantwoordelijkheid die men zou moeten nemen voor anderen.ijdod schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:47:
[...]
Dat klopt in basis, maar sproeien hoor je sowieso al niet te doen (symptomen en thuisblijven en zo). En voor de aerosolen (die vaak worden aangehaald als een issue voor asymptonatische personen) hebben minder last van zo'n filter. En in feite neigt dit al sterk naar mijn tweede punt: het verminderen van de marges 'want masker'.
Ik vertrouw anderen niet met mijn gezondheid omdat zij totaal andere belangen hebben dan ik.
Een ander kan zijn dagelijkse boodschappen, een schone mouw of een net kapsel wel veel belangrijker vinden dan mij niet besmetten.
Ik ga er iig niet van uit dat iedereen met klachten thuisblijft, het zou fijn zijn maar ik geloof het niet.
Zolang er iemand die met koorts een trein/supermarkt/plekmetveelanderen binnenstapt geen strobreed in de weg gelegd wordt en er van regeringswege geappelleerd wordt om toch vooral aan anderen te denken zie ik liever een zichtbaar "lapje voor de kop", dat stelt mij dan weer wat meer gerust.
Zeker met betrekking tot de a- of pre-symptomatische gevallen.
Die 1,5 meter vind ik net zo'n schijnmaatregel, ook iets waar men zich maar heel beperkt aan houd, als de mogelijkheden tot afstand al daar zijn. En wie niest nou altijd heel precies in zijn arm? Daar vliegt nog meer boven- of onderlangs dan door zo'n uitademventiel in een masker.
Tegen aerosolen in bijvoorbeeld treincoupés zou een flinke tocht nog wel eens een oplossing kunnen zijn, verplicht de raampjes open lost dan al veel op.
Ik denk ook niet dat men zich met een mondkapje op onkwetsbaar gaat wanen, misschien sommigen, maar die kunnen daar dan alsnog op aangesproken worden net zoals mensen die nu al te dicht bij elkaar of in groepen samenkomen.
Ik zie het vooral als een extra laag in het geheel aan maatregelen die individueel misschien niets helpen of schijnveiligheid veroorzaken maar in combinatie wel degelijk effect hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 05-05-2020 16:29 ]
Maar dan ga je het doel voorbij van die maatregelen.PalingDrone schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:24:
Die 1,5 meter vind ik net zo'n schijnmaatregel, ook iets waar men zich maar heel beperkt aan houd, als de mogelijkheden tot afstand al daar zijn. En wie niest nou altijd heel precies in zijn arm? Daar vliegt nog meer boven- of onderlangs dan door zo'n uitademventiel in een masker.
Tegen aerosolen in bijvoorbeeld treincoupés zou een flinke tocht nog wel eens een oplossing kunnen zijn, verplicht de raampjes open lost dan al veel op.
Het maakt waarschijnlijk relatief weinig uit of het 1,10 meter, 1,50 meter of 2,00 meter is.
Misschien dat één armlengte in de meeste gevallen wel voldoende is, maar dat is redelijk arbitrair.
Je hebt ook scenario's waarbij, als je het helemaal veilig wilt doen, minstens vier meter afstand moet hanteren, maar dan krijg je scenario's waarbij je misschien een enkele besmetting weet te voorkomen ten koste van allerlei (fiets)paden die je zou moeten aanpassen of afsluiten.
Ook moet je dan de bevolking gaan uitleggen dat als je rustig wandelt x meter afstand moet houden, langzaam/hard fietsen x meter, hardlopen x meter etc.
Dit terwijl we nu al zien dat het voor een groot deel v.d. bevolking helaas al amper te volgen is wat de huidige maatregelen zijn en hoe daarmee omgegaan hoort te worden.
Uiteindelijk zorgt het simpele advies van 1,5 meter afstand ervoor dat we niet meer vlak naast en langs elkaar heen lopen/zitten/staan/...
Het doel van niezen in de elleboog hoeft ook niet precies in de elleboog, daarbij gaat het juist om dat je niet in je hand niest waarmee je vrolijk allerlei oppervlakten of andermans lichaam aanraakt.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Zeker fijn! De kapper waar ik heen ga werkt alleen op afspraak en plant al standaard 45 minuten (ook voor heren) in, waardoor de kans al wat kleiner is dat je elkaar tegenkomt.hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:17:
[...]
Met of zonder mondkapje, in ieder geval fijn dat we weer naar de kapper kunnen volgende week.
Ik ga maar vast via via proberen een afspraak te plannen, want anders wordt het ongetwijfeld achteraan sluiten...
Ik vind het nogal wat, 20 kapjes voor 50 euro. Duur grapje met een gezin van 5 en meerdere keren per dag wisselen.redwing schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:52:
[...]
Aan de andere kant kosten dit soort mondkapjes ook zo goed als niets
Nog even een contact mogelijkheid notuleren, een mooie register voor contactonderzoek in het geval dat.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Ja, de wachtruimtes mogen niet gevuld worden verwacht ik. Dus alles op ruime afspraak. Dat betekent minder mensen knippen per dag.
Maar je hebt kans dat er kappers zijn die de eerste 2 weken ook ‘s avonds open gaan. Kunnen ze goed gebruiken deze inkomsten.
Kan die App ook op de lange baan geschoven worden.
[ Voor 97% gewijzigd door ijdod op 05-05-2020 17:50 ]
Gezichtsbedekking gaat je dan ook niet meer beschermen in die gevallen. Daar *is* die anderhalve meter namelijk al voor, en dat is een belangrijker factor dan mondbedekking. (zie o.a. het interview met Marianne van der Sande in het AD. Zij is een van de auteurs van het veel aangehaalde onderzoek over home-made mondkapjes.). De anderhalve meter is weliswaar arbitrair, maar de factor afstand is dat zeker niet. En het nut voor juist de asymptomatische gevallen is alleen maar twijfelachtiger, omdat we het dan juist over de kleinere deeltjes hebben die minder gefilterd worden.PalingDrone schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:24:
[...]
Zolang er iemand die met koorts een trein/supermarkt/plekmetveelanderen binnenstapt geen strobreed in de weg gelegd wordt en er van regeringswege geappelleerd wordt om toch vooral aan anderen te denken zie ik liever een zichtbaar "lapje voor de kop", dat stelt mij dan weer wat meer gerust.
Zeker met betrekking tot de a- of pre-symptomatische gevallen.
Opmerkelijk dat je stelt dat je je niet zorgen maakt dan mensen zich onkwetsbaar gaan voelen, en tegelijk stelt dat je jezelf daar juist beter bij gaat voelen als anderen dat doen.
Denk dat daar op de type2 of type2R werd gericht. Die zijn ongeveer 20% van de kosten tov FFP2.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:12:
[...]
Ik vind het nogal wat, 20 kapjes voor 50 euro. Duur grapje met een gezin van 5 en meerdere keren per dag wisselen.
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Bepaalde mensen voelen zich altijd al onkwetsbaar, daar gaat een verplicht mondkapje niets aan veranderen.ijdod schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:49:
[...]
...
Opmerkelijk dat je stelt dat je je niet zorgen maakt dan mensen zich onkwetsbaar gaan voelen, en tegelijk stelt dat je jezelf daar juist beter bij gaat voelen als anderen dat doen.
Het grote verschil is dat ik mij veiliger voel bij minder verspreiding, iets waar hele discussies de mist mee ingaan.
De een redeneert dat iets nutteloos is omdat het de drager weinig beschermt, de ander redeneert dat het nuttig is om de openbare ruimte minder te vervuilen met uitgeproeste druppels.
Beide kunnen prima tegelijk waar zijn.
Zo'n simpel kapje draag je niet voor jezelf, en jezelf besmetten wanneer je al ziek bent zie ik ook niet als een probleem. Je voorkomt verspreiding met een masker/doek/etc. en wanneer anderen niet verspreiden profiteer je daar zelf ook van. Dan doe ik ook rustig mee met iets voor mijn mond. Totaal geen probleem.
Nou kom ik al nooit in het ov en hoop dat in de toekomst nog langdurig te kunnen vermijden maar in supermarkten zoals in onze buurlanden al gebruikelijk is zie ik een draagplicht ook best zitten. Op dat soort plekken ventileert het nauwelijks en is 1,5m afstand houden nagenoeg onmogelijk.
Daar noemde ik de prijs van, dingen zijn hartstikke duur op dit moment.Famous schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:54:
[...]
Denk dat daar op de type2 of type2R werd gericht. Die zijn ongeveer 20% van de kosten tov FFP2.
Klopt, normaal zijn ze €1,10 / 1,25 inkoop voor de eindgebruiker.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:14:
[...]
Daar noemde ik de prijs van, dingen zijn hartstikke duur op dit moment.
Met schaarste is het echter een ander verhaal en is de prijs al snel (Of makkelijk) €3,95.
De “patient” masker zijn voor de meeste mensen echter voldoende en dan zit je dus op ongeveer €0,70.
Wat ik vooral bizar vind zijn de nitril handschoenen, die zijn van 0,03 naar 0,09 gegaan per stuk. Ja, ze zijn er nog voor 0,07 maar ik heb het over een fabriek met eigen fabrikaat EN inkoopprijs voor wederverkoop.
Voor die prijs heb ik echt niets gezien op internet de laatste weken. Heb je een link?Famous schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:49:
[...]
De “patient” masker zijn voor de meeste mensen echter voldoende en dan zit je dus op ongeveer €0,70.
Prijs is per afname 1.000st of dat voor een particulier interessant is? Wellicht maar ga niet zelf promoten hier.Drardollan schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:13:
[...]
Voor die prijs heb ik echt niets gezien op internet de laatste weken. Heb je een link?
Persoonlijk denk ik wel dat in juli alles weer kalmer wordt en hierbij de prijzen ietjes zakken.
Voor het eerst heeft een Nederlandse rechter uitspraak gedaan mbt Corona en het nakomen van een overeenkomst. Hoewel de deur op een kiertje staat om Corona in andere gevallen wel als onvoorziene omstandigheid te beschouwen is dat in deze rechtszaak afgewezen, en op basis van de onderbouwing kan je verwachten dat dat in veel gevallen zal gelden.
Er wordt nogal makkelijk geroepen als we het over de gevolgen van Corona hebben dat er sprake is van "overmacht" of iets dergelijks, maar daar kan je dus absoluut niet vanuit gaan.
De coronacrisis is mogelijk een onvoorziene omstandigheid, maar niet van dien aard dat eiseres naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid geen ongewijzigde instandhouding van de fee-verplichting mag verwachten.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Vraag me wel af hoe relevant een internationaal geschil over een aandelenaankoop van 170 miljoen relevant is voor een nederlandse consumentph4ge schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:16:
EERSTE UITSPRAAK OVER COVID-19 EN ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN
Voor het eerst heeft een Nederlandse rechter uitspraak gedaan mbt Corona en het nakomen van een overeenkomst. Hoewel de deur op een kiertje staat om Corona in andere gevallen wel als onvoorziene omstandigheid te beschouwen is dat in deze rechtszaak afgewezen, en op basis van de onderbouwing kan je verwachten dat dat in veel gevallen zal gelden.
Er wordt nogal makkelijk geroepen als we het over de gevolgen van Corona hebben dat er sprake is van "overmacht" of iets dergelijks, maar daar kan je dus absoluut niet vanuit gaan.
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 98% gewijzigd door ph4ge op 06-05-2020 09:38 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Voor de Nederlandse consument is er al genoeg jurisprudentie waar je conclusies uit kan trekken. Bovenstaande uitspraak bevestigt dat, de omstandigheden zijn anders maar de redenatie is hetzelfde. Afspraken moet je ook in tijden van Corona gewoon nakomen, de lat om onder afspraken uit te komen of ze aan te passen ligt hoog en het is verre van vanzelfsprekend dat Corona er aan voldoet.YakuzA schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:23:
Vraag me wel af hoe relevant een internationaal geschil over een aandelenaankoop van 170 miljoen relevant is voor een nederlandse consument
Goed om je te realiseren denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 06-05-2020 09:40 ]
Ho ho, precies dat staat er nou net nietph4ge schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:16:
EERSTE UITSPRAAK OVER COVID-19 EN ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN
[...]
Belangrijk is om op te merken dat niet kan worden gezegd dat een vordering tot het wijzigen van een overeenkomst op grond van de coronacrisis als onvoorziene omstandigheid nooit kan slagen. De NCC vond in dit specifieke geval dat de gemaakte afspraken al een weloverwogen verdeling van de risico’s bevatten. De uitspraak van de NCC geeft dus geen regel die steeds en strikt moet worden gehanteerd. De materie blijft voor een groot deel afhangen van de feiten en omstandigheden van het specifieke geval. Steeds moet op grond van deze feiten en omstandigheden worden afgewogen wat een redelijke en billijke verdeling van risico’s is.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Volgens mij is dat precies wat ik zeg. Kijk uit met denken dat Corona betekent dat je je afspraken niet na hoeft te komen want vaak is dat niet het geval. De lat ligt hoog (maar het kan dus wel).Garyu schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:57:
[...]
Ho ho, precies dat staat er nou net niet. Ik lees juist dit:
[...]
Dat lijkt me dan ook niet meer dan logisch. Corona is niet automatisch een reden om maar alles te laten varen natuurlijk.ph4ge schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:59:
[...]
Volgens mij is dat precies wat ik zeg. Kijk uit met denken dat Corona betekent dat je je afspraken niet na hoeft te komen want vaak is dat niet het geval. De lat ligt hoog (maar het kan dus wel).
Als je echter naar redelijkheid en billijkheid kan argumenteren waarom dat wel het geval zal zijn, dan zijn er vaak wel compromissen te vinden. Van een kale kip valt immers niets te plukken.
Misschien kan de consument er wel 10.000 of 100.000 afnemen, wordt het vast goedkoper van.Famous schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:37:
[...]
Prijs is per afname 1.000st of dat voor een particulier interessant is? Wellicht maar ga niet zelf promoten hier.
Persoonlijk denk ik wel dat in juli alles weer kalmer wordt en hierbij de prijzen ietjes zakken.
Zomaar een screenshotje
Overheid zou het in ieder geval het lage BTW tarief moeten laten gelden, dit is geen luxe-artikel.Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:14:
Misschien kan de consument er wel 10.000 of 100.000 afnemen, wordt het vast goedkoper van.
In mijn ervaring is dat niet logisch voor veel mensen. Ik hoor heel vaak van collega's, andere mensen om heen, de media etc. dat vanwege Corona afspraken aangepast of niet nagekomen zullen worden.Garyu schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:02:
Dat lijkt me dan ook niet meer dan logisch. Corona is niet automatisch een reden om maar alles te laten varen natuurlijk.
Het zal een grote uitzondering zijn als vanwege Corona een afspraak niet nagekomen of aangepast kan worden. Vermoedelijk zal dat in de praktijk betekenen dat alleen in het geval van overheidsmaatregelen gerelateerd aan Corona nakomen onmogelijk maken dat je je er op kan beroepen (mijn mening).
Heeft dit nog consequenties voor vakantie- en vliegreizen? Daar wordt nu kwistig met vouchers gestrooid en krijgen consumenten vooralsnog geen geld terug, terwijl ze daar wel recht op hebben.ph4ge schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:19:
[...]
In mijn ervaring is dat niet logisch voor veel mensen. Ik hoor heel vaak van collega's, andere mensen om heen, de media etc. dat vanwege Corona afspraken aangepast of niet nagekomen zullen worden.
Het zal een grote uitzondering zijn als vanwege Corona een afspraak niet nagekomen of aangepast kan worden. Vermoedelijk zal dat in de praktijk betekenen dat alleen in het geval van overheidsmaatregelen gerelateerd aan Corona nakomen onmogelijk maken dat je je er op kan beroepen (mijn mening).
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als je vlucht niet door gaat heb je recht op geld terug (mogelijk zelfs andere compensatie), tenzij je een voucher of iets anders accepteert. Alleen dan moet je wel de dag van je vlucht voorbij laten gaan, met het risico dat de vlucht wel doorgaat.alexbl69 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:53:
Heeft dit nog consequenties voor vakantie- en vliegreizen? Daar wordt nu kwistig met vouchers gestrooid en krijgen consumenten vooralsnog geen geld terug, terwijl ze daar wel recht op hebben.
Una vez dispensada la primera mascarilla gratuita, los usuarios podrán acceder a sucesivas dispensaciones de mascarillas, de acuerdo con los criterios establecidos, abonando 0,76 euros por cada una, que se corresponde con el precio fijado para la campaña por parte del Departamento de Salud, sin que la distribución ni las oficinas de farmacia tengan ningún margen de beneficio.
41.319* (+232)
Ziekenhuisopnames 11.153
(+27)
Overleden personen
5.204** (+36)
*Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt.
** Er is een vertraging tussen de dag van ziekenhuisopname of overlijden en de dag waarop dat gerapporteerd wordt.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
100 maskers kost je dan 76 euro. Ik vind het nog steeds bijzonder veel geld.mesa57 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:44:
In spanje worden de maskers verkocht via de apotheek a max 0,76 per stuk
Ik weet niet precies hoeveel maskers per uur je moet gebruiken, maar als je met een gezin van 4 of 5 bent dan draag je er voldoende op een dag neem ik aan.
Zelf heb ik ze pas besteld voor € 0,23 per stuk. In China
Tevens binnenkort paar dagen naar Duitsland, dan zal ik er ook wel aan moeten....
Dat komt vooral doordat de luchtvaartmaatschappijen zichzelf in willen dekken tegen een faillisement. Nu hebben consumenten nog recht op hun geld terug, maar straks is het moeilijk plukken van een kale kip.alexbl69 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:53:
[...]
Heeft dit nog consequenties voor vakantie- en vliegreizen? Daar wordt nu kwistig met vouchers gestrooid en krijgen consumenten vooralsnog geen geld terug, terwijl ze daar wel recht op hebben.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tsja ik ga er geen eens moeite in stoppen om die dingen aan te schaffen. Jij gaat naar Duitsland dus je zult wel moeten. Als de NL regering wilt dat ik ze draag prima, geef me ook maar een plek waar ik goede en betaalbare kan kopen. Half Nederland gaat die dingen toch inslaan dus ik ga er geen eens moeite in stoppen om ze nu te zoeken of te kopen.Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:24:
[...]
100 maskers kost je dan 76 euro. Ik vind het nog steeds bijzonder veel geld.
Ik weet niet precies hoeveel maskers per uur je moet gebruiken, maar als je met een gezin van 4 of 5 bent dan draag je er voldoende op een dag neem ik aan.
Zelf heb ik ze pas besteld voor € 0,23 per stuk. In ChinaHoop ze van de week te ontvangen en niet nodig te hebben verder. Nonsens. Maar aangezien Nederlandse wappies graag in nonsens geloven ("5g veroorzaak Corona
") ben ik bang dat ik ze wel nodig ga hebben en heb ze dus maar liggen.
Tevens binnenkort paar dagen naar Duitsland, dan zal ik er ook wel aan moeten....
Ga jij dagelijks met je hele gezin met het OV of naar de supermarkt?Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:24:
Zolang het alleen voor drukke plekken geldt kan je behoorlijk lang doen met 100, je pakt tenslotte niet elk uur een nieuwe.
Je kan ook herbruikbare maken/kopen voor ca. 5-10€ per stuk. Koop je er een paar, ben je klaar voor de rest van het jaar. Wel ff wassen op minstens 60 graden. Zo doen wij het hier al sinds drie weken (Oostenrijk), was een leuk Corona-tijdperk-projectje voor mijn dochter.hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Ga jij dagelijks met je hele gezin met het OV of naar de supermarkt?
Zolang het alleen voor drukke plekken geldt kan je behoorlijk lang doen met 100, je pakt tenslotte niet elk uur een nieuwe.
[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 06-05-2020 15:01 ]
Wel 16 uur vliegen deze zomer. Met KLM.hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Ga jij dagelijks met je hele gezin met het OV of naar de supermarkt?
En kinderen zullen op school straks ook wel moeten alle gekkies kennende.
Naar datum:Agent47 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:54:
Positief geteste personen
41.319* (+232)
Ziekenhuisopnames 11.153
(+27)
Overleden personen
5.204** (+36)
*Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt.
** Er is een vertraging tussen de dag van ziekenhuisopname of overlijden en de dag waarop dat gerapporteerd wordt.
/f/image/pjoW1JS8ZoCflxZpv2EsFXOt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PtgWz3hFHIhX2HQqoWAgzIgD.png?f=fotoalbum_large)
Kabinet versoepelt maatregelen: kappers vanaf 11 mei weer open, terrassen in juni
Vanaf 11 mei mogen de contactberoepen, zoals kappers en schoonheidssalons, weer open. Ook zijn vanaf die datum groepen tot tien personen toegestaan. In juni komt een versoepeling voor de horeca, bioscopen en musea. Voor alle versoepelingen geldt dat het reproductiegetal, dat is de hoeveelheid mensen aan wie een besmet persoon het virus overdraagt, onder de 1 moet blijven en dat de zorg de patiëntenstroom aan moet kunnen.
Oorspronkelijk mochten de contactberoepen op 19 mei de deuren weer openen. De kappers moeten via de telefoon bepalen of een klant tot de risicogroep behoort. Is dat niet het geval, dan hoeft er ook niet met een mondkapje te worden gewerkt. De anderhalvemeter regel blijft voor de klanten van toepassing
Voor de horeca, musea en bioscopen geldt een maximum van dertig personen. Dat betekent dat terrassen voor een deel weer open kunnen. De NOS meldt dat het openbaar vervoer per 1 juni weer volgens de de normale dienstregeling gaat rijden. Mondkapjes zijn dan wel verplicht voor reizigers.
Lekker met 30 personen in de kroeg...
En de kapper mag telefonisch gaan bepalen of iemand tot de risicogroepen hoort... want ze zijn ook echt allemaal medisch opgeleid. Ook apart dat je dus geen mondkapje nodig hebt bij de kapper die steeds in je 1.5m zit maar wel in het OV.
En hoe kom ik aan m'n mondkapje?Pompi schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:12:
[...]
En de kapper mag telefonisch gaan bepalen of iemand tot de risicogroepen hoort... want ze zijn ook echt allemaal medisch opgeleid. Ook apart dat je dus geen mondkapje nodig hebt bij de kapper die steeds in je 1.5m zit maar wel in het OV.
Totaal 30 personen in een museum of op een terras, is dat inclusief of exclusief personeel?Agent47 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:10:
Lekker met 30 personen in de kroeg...
Dat kan toch helemaal niet, zie je het voor je in het Rijks...
Gewoon, bij bol.com of een andere webshop?
Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...NLdA.1_30.39.ProductTitle?
Virussen? Scan ze hier!
Gok op exclusief personeel. Reken maar op gezeik. Je gaat nu mensen krijgen die van 12:00-01:00 blijven zitten op het terras. Of vechtpartijen bij kroegen omdat mensen niet naar binnenkomen. Vaste gasten komen ietsje later en er zijn ineens " nieuwkomers" in de kroeg die blijven zitten waardoor de " vaste" niet naar binnen kunnen.hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:15:
[...]
Totaal 30 personen in een museum of op een terras, is dat inclusief of exclusief personeel?
Dat kan toch helemaal niet, zie je het voor je in het Rijks...
Heel NL koopt die dingen toch op. Geloof ik niet in dat dit nog lang goed gaat.wildhagen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:16:
[...]
Gewoon, bij bol.com of een andere webshop?
Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...NLdA.1_30.39.ProductTitle?
11 mei
Na het openen van de basisscholen op 11 mei mogen ook kappers en mensen met andere contactberoepen volgende week weer aan de slag. Diezelfde week worden de beperkingen voor het bijeenkomen in groepen verruimd naar tien personen. Wie nu met drie of meer personen bijeenkomt, loopt de kans een boete te krijgen. Ook bepaalde buitensporten zoals golf en tennis mogen weer.
1 juni
Drie weken later volgt er een nieuw pakket aan versoepelingen. Restaurants mogen per 1 juni open. Maximaal dertig man mag naar binnen, uiteraard met inachtneming van de 1,5-metermaatregelen. Reserveren wordt verplicht. Gasten moet gevraagd worden of ze corona-klachten hebben. Terrassen en strandtenten kunnen per 1 juni ook weer van start. Het is aan lokale autoriteiten om te bepalen in welke omvang. Per 1 juni mogen ook musea, podia en bioscopen weer de deuren openen, onder dezelfde voorwaarden als de restaurants.
1 juli
Vakantievierders krijgen meer ruimte per 1 juli. Campings en vakantieparken mogen dan weer open.
1 september
Naast de evenementen kunnen per 1 september ook de sportscholen weer van start.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs