Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.616 views

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aan de aantallen te zien lijken er meer mensen met lichte klachten nu ook getest te worden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:43
Deezers schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:00:
Ik zie nog steeds mensen het OV gewoon gebruiken als normaal, voor een paar haltes. Dat zijn geen noodzakelijke reizigers hooguit die gewoon een abonnement hebben of vrij reizen en niet beter (willen) weten. Meeste kan ook op de fiets. Maar het openbaar vervoer heeft als kernwoord openbaar dus vooraf reserveren of beperken gaat gewoon heel lastig worden om te verdedigen en handhaven.
Op zich kunnen reserveringen natuurlijk wel. In veel landen om ons heen is dit van alle tijden. In diverse Duitse treinen is er zo normaal gesproken bijvoorbeeld plaats van zitplaats reservering. Ook lange afstandsbussen werken vaak met zitplaatsreservering.

Onpraktisch is het natuurlijk wel, bovendien is het ook de vraag hoe wenselijk het maatschappelijk gezien is. Zo kan ik niet thuiswerken. Patiënten thuis langs laten komen is niet helemaal van deze tijd. Voorrang voor dit soort publieke functies? Of toch maar gewoon kosten opvoeren en OV inzet verhogen? Ik heb geen idee. Maar denk persoonlijk dat openen van de samenleving met 1.5m beperking binnen het OV gewoon slecht werkbaar gaat zijn.

Ik denk dat de meeste winst daarin echt zal zitten in juist het blijven ontmoedigen van werken op locatie.

Voor scholieren/studenten is nog te overwegen om dit soort lokaties de roosters dusdanig aan te passen dat hun reistijden buiten spitstijden valt.

Maar ondanks wat er ook gedaan wordt, ook maar een paar passagiers meer binnen de spits dan momenteel, en 1.5m binnen het OV is al niet langer mogelijk. En dan woon ik nog binnen één van de dunsbevolkte gebieden van Nederland, Groningen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het kabinet denkt dit jaar maar liefst 92 miljard euro te kort te komen. Met een geschat begrotingstekort van 11,8 procent is sprake van een naoorlogs record. De staatsschuld explodeert eveneens en komt uit op 65,2 procent.
Ondanks de ‘enorme dreun’ hoeft Nederland niet te vrezen voor een flinke bezuinigingsronde, aldus premier Mark Rutte vanmiddag in een reactie.
Meneer Rutte, waarom wordt uw neus steeds langer?! ;)

March of the Eagles

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:34:
[...]

[...]

Meneer Rutte, waarom wordt uw neus steeds langer?! ;)
Omdat hij zei
Het heeft niet zoveel zin om nu bij de begroting van 2021 een enorme bezuinigingsronde te gaan doen
De bezuiniging komt wel als de corona beetje over controle is, niet dit jaar dus...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:35
Fly-guy schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:17:
[...]

Omdat hij zei

[...]

De bezuiniging komt wel als de corona beetje over controle is, niet dit jaar dus...
Jaar erop vast wel ;), en wie had verwacht dat uit eindelijk de belastingbetaler er voor opdraait ? :+

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:40
Er was toch een Corona/calamiteitenpotje van 90 miljard? Dat dekt dat gat toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 24-04-2020 20:23 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Teijgetje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:22:
Er was toch een Corona/calamiteitenpotje van 90 miljard? Dat dekt dat gat toch?
Als het nu al het maximale bedrag kost, is het straks nog veel duurder.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

YakuzA schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:05:
[...]

Aan de aantallen te zien lijken er meer mensen met lichte klachten nu ook getest te worden?
Uit het pdf-document van vandaag zie ik bij de Virologische dagstaten ook veel lagere percentages, allemaal tussen de 13% en 14% positief getest, terwijl daarvoor het percentage veel hoger lag.

Dat kan drie dingen betekenen:
1. De tests zijn niet "willekeurig", maar met enige selectie uitgevoerd. Hierdoor kan je dit percentage nog ook gebruiken voor de rest van de Nederlandse bevolking.
2. Het aantal nieuwe besmettingen neemt echt af, en we zijn op de goede weg.
3. De tests zelf zijn niet betrouwbaar genoeg om mee te kunnen rekenen, maar geven wel een grove inschatting.

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 24-04-2020 20:39 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Mektheb schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:19:
[...]

Jaar erop vast wel ;), en wie had verwacht dat uit eindelijk de belastingbetaler er voor opdraait ? :+
De hele overheid draait op belastingen, dus dat lijkt me niet meer dan logisch :? Wie verwacht je dat er anders voor opdraait dan?
Hoe die verdeling van belastingen er uit ziet kan een stuk beter ja, maar dat populistische "oh en wij moeten zeker weer betalen", die hebben we wel gehoord ondertussen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:35
Intrepidity schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:40:
[...]

De hele overheid draait op belastingen, dus dat lijkt me niet meer dan logisch :? Wie verwacht je dat er anders voor opdraait dan?
Hoe die verdeling van belastingen er uit ziet kan een stuk beter ja, maar dat populistische "oh en wij moeten zeker weer betalen", die hebben we wel gehoord ondertussen.
Het staat er ook sarcastisch, maar ik kan je nu al vertellen dat Henk en Ingrid het niet begrijpen wil ;).

• hoevenpe
  • Nu online
De volgende miljardensteun komt eraan, iemand nog een blauw vliegtuig?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Ook het nieuwe normaal?

Het droneteam heeft gistermiddag gevlogen boven de Waalstrandjes in Wamel en Dreumel naar aanleiding van enkele meldingen dat groepen jeugd zich regelmatig daar zouden ophouden zonder inachtneming van de 1,5 meter regel. Tijdens deze dronevluchten bleek hier gistermiddag in ieder geval geen sprake van te zijn.

De drones zijn een ideaal middel om in korte tijd over grote gebieden te kunnen surveilleren. Ze zijn uitgerust met een high tech camera waarvan het beeldmateriaal gebruikt kan worden om bijv. overtredingen van de noodverordening te constateren waarop vervolgens ook bekeurd kan worden. De komende tijd zullen er in het kader van de handhaving van de noodverordening vaker dit soort vluchten worden uitgevoerd binnen ons gehele werkgebied Tweestromenland.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/94509486_542338156667800_3114753763756112682_n.jpg?_nc_ht=scontent-bru2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=1&_nc_ohc=swJphqq3nLoAX9qo_cS&oh=f8563df9487f6e802d697bc94e94b34f&oe=5ECDCB26

https://www.instagram.com/p/B_W2qOEF1Ox

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:02:
De volgende miljardensteun komt eraan, iemand nog een blauw vliegtuig?
Zie de kracht van lobby. Het bedrijf is relatief weinig waard nog, heeft serieuze problemen die er al voor de crisis lagen, is verslaafd aan buy-backs i.p.v. aanpakken, maar weet wel disproportioneel veel binnen te slepen. Cerfontaine ligt dubbel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
Wat hebben de haven van Rotterdam, Schiphol en de banken gemeen? Ze zijn allemaal 'too big to fail' en dus moeten ze gered worden in het belang van 'de economie' en 'de werkgelegenheid'...

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Barrycade

Through the...

Ja snap niet zo goed hoe je anders de boel ooit weer vlot gaat trekken.

Als we Schiphol met zijn netwerk niet ondersteunen gaat het als het vliegen weer opstart wel via de UK, Duitsland of wellicht Frankrijk.

Dan verplaatsen de grote kantoren op den duur naar steden in Europa waar wel een knap internationaal vliegveld operationeel is. Lopen de expats niet meer de huizenprijzen op te pompen in Amsterdam. Vraag is of de toeristen nog wel komen. En allerlei andere zaken zoals bv de bloemenveiling zal minder afzet hebben etc etc. Stort het hele kaartenhuis in elkaar.

Maar wel lekker rustig in ons klompen landje dan, zonder gasbel om de boel nog leuk aan te kleden maar wel met een staatsschuld en groeiverwachting als een Zuid Europees land aan de broek.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Barrycade schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:48:

Maar wel lekker rustig in ons klompen landje dan, zonder gasbel om de boel nog leuk aan te kleden maar wel met een staatsschuld en groeiverwachting als een Zuid Europees land aan de broek.
Belgie heeft anders weinig luchtvaart maar toch de hoofdstad van Europa.

Het zal vast zijn dat de KLM een leuk netwerk oplevert, maar al die miljarden en milieuvervuiling gaan wel een richting in waar een heleboel anderen niets aan hebben. Je kan geld 1 keer besteden en ik vraag me af of de KLM wel zo'n goede bestemming is. De bonusdiscussies van de afgelopen dagen geven mij tig een beeld van een bedrijf dat een weinig gevoelige maatschappelijke antenne heeft.

En daarbij, wie zegt dat vliegen straks even populair is als voorheen? Misschien is videobellen nu definitief doorgebroken en is het geld gewoon weg.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:22

boesOne

meuh

Ja, eens. En verder lijkt me vliegen toch op zijn retour met de komende klimaatcrisis die welbeschouwd een stuk bedreigender is dan corona. Imho kan je deze crisis ook aanwenden om eens flink wat slagen te maken met vergroening in plaats van de klassieke methodes aan te wenden van steunen van ''oude logge industrie'' op kosten van de belastingbetaler. Ik betaal veel liever belasting voor iets wat in de duurzame hoek zoden aan de dijk zet dan aan een industrie die al redelijk onder vuur ligt en zal moeten gaan veranderen op vrij korte termijn. Stop het geld maar in een fatsoenlijk europees hogesnelheidsnet ofzo.
Tevens lijkt me het fileprobleem nu ook wel voor eens en altijd opgelost. Hoeft geen meter asfalt meer bij zou ik zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door boesOne op 24-04-2020 22:11 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

KLM als thuisvlieger van Schiphol heeft een flink aandeel in de ongeveer 100.000 FTE die direct of direct daar werkzaam zijn. Een kleine 5% van de regio Amsterdam werkt op Schiphol en draagt een dikke procent bij aan het bbp. De aantrekkelijkheid van bedrijfsvestiging op en rond Schiphol valt daar nog buiten. Daarnaast, het is een combinatie van leningen en garantstellingen. Het geld is niet weg. Zie de steun aan de banken in de crisis hier voor, het lijkt er op dat er onderaan de streep op verdiend zal worden.

Vliegen is verre van op zijn retour, het aantal vluchten en passagiers neemt alleen maar toe. Vliegen zal groener moeten op een andere manier dan alleen minderen. Wat betreft het fileprobleem, als we die redenering volgen zijn ook het aantal verkeersdoden, uitgaansgeweld, NS-vertragings-issues, OV-capaciteitsproblemen, en ga zo maar door voor eens en altijd opgelost. Leuk bedacht, niet bijster realistisch.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• hoevenpe
  • Nu online
boesOne schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:05:
Hoeft geen meter asfalt meer bij zou ik zeggen.
In de anderhalvemetersamenleving is de auto het meest veilige vervoermiddel.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door CyberMania op 25-04-2020 00:02 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:38:
[...]

In de anderhalvemetersamenleving is de auto het meest veilige vervoermiddel.
Iedereen aan de Microlino ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
Delerium schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:52:
[...]

Het zal vast zijn dat de KLM een leuk netwerk oplevert, maar al die miljarden en milieuvervuiling gaan wel een richting in waar een heleboel anderen niets aan hebben. Je kan geld 1 keer besteden en ik vraag me af of de KLM wel zo'n goede bestemming is. De bonusdiscussies van de afgelopen dagen geven mij tig een beeld van een bedrijf dat een weinig gevoelige maatschappelijke antenne heeft.

En daarbij, wie zegt dat vliegen straks even populair is als voorheen? Misschien is videobellen nu definitief doorgebroken en is het geld gewoon weg.
KLM levert al heel lang niet meer de netwerkfuncties uit het verleden. Dit was een van de grote drijfveren achter de focus op Air France - KLM.

Schiphol, dat is een ander verhaal. Dat is regionaal een motor die we niet mogen onderschatten. Of het verstandig is om die motor disproportionele invloed uit te laten oefenen, dat is een ander vraagstuk. Maar het is een motor.

KLM is nauwelijks een factor daarbij.

• hoevenpe
  • Nu online
Iets meer luxe voor afstanden boven de 20km is prettig, maar denk oprecht dat men in Den Haag de populariteit van de e-bike met argusogen bekijkt. Wat als een groot deel van de bevolking met een baan in de buurt daardoor de auto wegdoet en deze inkomsten wegvallen...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Barrycade

Through the...

Delerium schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:52:
[...]

België heeft geluk dat ze om en om met Frankrijk dat hele circus hebben. Maar dat brengt meer in het laatje dan hun vliegveld.

Hoeveel multinationals zitten in Brussel? Ondanks dat ze hoofdstad van Europa zijn?

Ik weet een beetje hoe de besluitvorming rondom kantoorruimte gaat van dat soort bedrijven. En dan is een goed aanvliegbaar vliegveld 1 van de speerpunten. En dan een van de zaken die België kwijt gespeeld heeft bij het failliet van Sabena.

En ja we zullen minder zakelijk reizen, maar als je dan internationaal moet vliegen wil je niet op Düsseldorf moeten landen en dan nog in Amsterdam moeten komen met crappy openbaar vervoer of met een dure huurauto 4 uur rijden.

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:42:
[...]

Iets meer luxe voor afstanden boven de 20km is prettig, maar denk oprecht dat men in Den Haag de populariteit van de e-bike met argusogen bekijkt. Wat als een groot deel van de bevolking met een baan in de buurt daardoor de auto wegdoet en deze inkomsten wegvallen...
Oh je moest eens weten. Het ene kamp ziet het als dé oplossing voor het plebs - ja, compleet met substitutie belastingkader. Het andere als bedreiging voor de heilige koe.

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:44:
Oh je moest eens weten. Het ene kamp ziet het als dé oplossing voor het plebs - ja, compleet met substitutie belastingkader.
Ik voel de rijwielbelasting weer aankomen...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Waarom denk je dat die speed pedelecs een kenteken hebben? 8)

Verwijderd

Wat je in Brabant ziet stemt niet positief met een snelle afbouw van maatregelen.

https://www.omroepbrabant...izen-Dit-baart-ons-zorgen

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je ziet hier ook in Brabant weer veel mensen op straat. Net even boodschappen doen (AH ingang zit in winkelcentrum) en afstand houden is er helemaal uit. Ergo daar gaan we. Was ook al benieuwd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:43
Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:50:
Je ziet hier ook in Brabant weer veel mensen op straat. Net even boodschappen doen (AH ingang zit in winkelcentrum) en afstand houden is er helemaal uit. Ergo daar gaan we. Was ook al benieuwd.
Het blijft toch frappant dat in één van Nederlands zwaarst getroffen gebieden mensen zich dus kennelijk slecht lijkt te houden aan de maatregelen, terwijl hier in Groningen waar er juist nauwelijks eigen patiënten zijn afstanden over het algemeen vrij goed behouden wordt.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:50:
Jep, hier in Roosendaal lijkt het ook steeds drukker te worden in de supermarkt. Maar ook in de stad zelf is het qua drukte weer zo goed als "business as usual", zoals het voor de uitbraak was. Steeds meer winkels gaan ook weer open enzo.

Ook steeds minder mensen die zich van die 1.5 meter iets aantrekken in de supermarkt. Waar dat vorige week nog best aardig ging, is het deze week weer als vanouds iedereen die op een paar centimer langs je wandelt.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 25-04-2020 12:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

• SymbolicFrank
Het moet eerst weer flink erger worden voordat de mensen zich er weer aan gaan houden.

Het is mooi weer en ze zitten thuis, het is net vakantie. En omdat ze niet op een terrasje mogen gaan zitten, gaan ze andere dingen doen.

• hoevenpe
  • Nu online
Heel veel mensen hebben bewust of onbewust 28 april als stip aan de horizon gehad, zolang de IC's niet opnieuw volstromen zal de aandacht blijven verslappen.

Merk het in mijn werkomgeving ook, binnenkort gaat het kantoor weer open. De werkplekken zijn op 1,5 van elkaar gezet en vooral in de kantine is naar ik begreep de opstelling fors veranderd. Veel collega's kunnen na al die weken niet wachten om elkaar weer fysiek te zien, werken in het 'nieuwe normaal'.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 25-04-2020 12:54 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

psychodude schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:26:
[...]

Het blijft toch frappant dat in één van Nederlands zwaarst getroffen gebieden mensen zich dus kennelijk slecht lijkt te houden aan de maatregelen, terwijl hier in Groningen waar er juist nauwelijks eigen patiënten zijn afstanden over het algemeen vrij goed behouden wordt.
Uberhaupt is Groningen wat "stugger" sociaal als Brabant.
Maar vergis je niet dat Brabant ook al 2 weken langer "opgesloten" zit, dat kan ook zijn tol eisen.

Maar de echte reden is voor mij ook gissen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:51:

Merk het in mijn werkomgeving ook, binnenkort gaat het kantoor weer open. De werkplekken zijn op 1,5 van elkaar gezet en vooral in de kantine is naar ik begreep de opstelling fors veranderd. Veel collega's kunnen niet wachten om elkaar weer fysiek te zien na al die weken, werken in het 'nieuwe normaal'.
Daar maak ik me wel zorgen over. Je kunt dat kantoor wel aanpassen maar veel medewerkers komen met het OV en treinen en bussen zijn niet gemaakt voor anderhalve meter afstand. En wat heb ik aan anderhalve meter afstand op kantoor, waar ik dagelijks met hetzelfde handjevol mensen zit, als ik op dezelfde dag ook uren met wildvreemden in een volgepakte trein zit.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:51:
Heel veel mensen hebben bewust of onbewust 28 april als stip aan de horizon gehad, zolang de IC's niet opnieuw volstromen zal de aandacht blijven verslappen.

Merk het in mijn werkomgeving ook, binnenkort gaat het kantoor weer open. De werkplekken zijn op 1,5 van elkaar gezet en vooral in de kantine is naar ik begreep de opstelling fors veranderd. Veel collega's kunnen na al die weken niet wachten om elkaar weer fysiek te zien, werken in het 'nieuwe normaal'.
Ik vraag me af hoeveel mensen zich realiseren dat je in een 1,5-metersamenleving werkplekken naast elkaar inderdaad op 1,5 meter moet houden, maar dat werkplekken "achter" elkaar (dus met je rug naar je collega toe) in veel gevallen op meer dan 3 meter moet zetten omdat er anders niemand tussendoior kan lopen.

Idem voor horeca. Leuk, terrasjes weer open, maar er even van uitgaand dat we voor de bediening een oplossing vinden (hier, vang je blikje bier?) moet je je tafels dus al snel een meter of 5 uit elkaar zetten als je 1,5 meter tussen vreemden wilt garanderen. Dan blijven er niet veel tafeltjes over op een gemiddeld terras. Kun je straks met misschien 6 man (3 groepen van 2) op een terras zitten, daar kijken we dan allemaal smachtend naar uit.

En uiteraard gaat iedereen die voor Jan met de korte achternaam naar de terrassen is gekomen en ziet dat ze "vol" zitten zich ook netjes gedragen, dus blijft afstand houden en vertrekt weer.

Gezien eerder gedrag zie ik dat nog niet gebeuren en verwacht ik dus ook niet dat de terrasssen snel weer open gaan.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:55:
[...]

Uberhaupt is Groningen wat "stugger" sociaal als Brabant.
Maar vergis je niet dat Brabant ook al 2 weken langer "opgesloten" zit, dat kan ook zijn tol eisen.

Huh.. hoezo 2 weken langer? Alle grote maatregelen waren in heel Nederland tegelijk. Alleen werd de week ervoor in Brabant opgeroepen thuis te werken (rest van nl geen handjes schudden)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:
[...]

Huh.. hoezo 2 weken langer? Alle grote maatregelen waren in heel Nederland tegelijk. Alleen werd de week ervoor in Brabant opgeroepen thuis te werken (rest van nl geen handjes schudden)
De ziekenhuizen in Brabant lopen 2 weken voor wat betreft aantallen van COVID-19 patiënten. Toen ze eenmaal vol lagen waren wij in het ziekenhuis nog 'gewoon' bezig met electieve zorg. Het landelijk opschalen kwam pas later op gang in ieder geval.

Strava

• SymbolicFrank
Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:55:
Je moet er bij nadenken. De angst is er af, dus alles gaat weer gewoon zijn gangetje.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:
[...]

Je zal vast gelijk hebben, maar de beleving is blijkbaar anders.

• hoevenpe
  • Nu online
Dido schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:
Ik vraag me af hoeveel mensen zich realiseren dat je in een 1,5-metersamenleving werkplekken naast elkaar inderdaad op 1,5 meter moet houden, maar dat werkplekken "achter" elkaar (dus met je rug naar je collega toe) in veel gevallen op meer dan 3 meter moet zetten omdat er anders niemand tussendoior kan lopen.
Dat kan in de supermarkt ook niet, uiteindelijk zal je ook in een kantooromgeving er pragmatisch mee om moeten gaan. Linksom of rechtsom zal de komende weken/maanden het dagelijks leven weer enigszins op gang komen, komende week gaan ook de IKEA en de Bijenkorf weer open.

Vandaar ook in landen om ons heen de nadruk op mondkapjes, in de praktijk is 1,5 meter niet altijd mogelijk zoals in het OV, in de supermarkt en op het werk.

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat koningsdag het weer uit de klauw laat lopen. De koning moet zondagavond een oproep doen om koningsdag echt niet met groepen zuipen te vieren.

De supermarkten hebben allemaal de blikjes bier goed in de aanbieding.

[ Voor 19% gewijzigd door groggy op 25-04-2020 14:19 ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:17
Deze week zijn de eerste voorzichtige plannen op m’n werk voor een terugkeer naar kantoor gepresenteerd. Ons huidige kantoor is een compleet open kantoortuin waar we met 40-50 medewerkers kort op elkaar op één etage zitten, verspreid over een aantal etages. Bureaus zijn opgesteld in rijen van 6 (2x3) tegen elkaar aan. Bureaus zijn ong. 1,5m breed en 0,75m diep en ze hebben een laag tussenschotje met de persoon die tegenover je zit, maar links en rechts van je zit verder geen afscheiding. Tussen deze rijen van 2x3 zit weer zo’n 2 meter. Het plan is nu om 50% naar kantoor te laten komen tegelijkertijd en de andere 50% werkt dan vanaf thuis. Zittend op je werkplek zit je dan wel 1,5m van elkaar maar op het moment dat je je door het kantoor gaat bewegen wordt dat al problematisch. Zeker als je ook kijkt naar de liften (ik werk op een 9e verdieping) en trappenhuizen zijn erg smal, dus passeren/inhalen op 1,5m afstand gaat niet. Verder ook nog gangen van ongeveer 1m breed en overal deuren die handmatig via deurklinken open gemaakt moeten worden. In het kantoorgebouw zitten verder ook nog meer dan 10 andere bedrijven. Hoe krijg je een dergelijk kantoor ‘corona-proof’?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Virtuozzo
  • Niet online
Weg met de kantoortuin?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die 50% verlagen naar 20%. Al zal dat in sommige gevallen nog te hoog zijn.

Sowieso zou ik het thuiswerken zo lang mogelijk in stand houden voor ieder die digitaal aan de gang kan, dan blijft de openbare ruimte en vervoer beschikbaar voor zij die fysiek aanwezig moeten zijn op hun werkplek.

[ Voor 59% gewijzigd door jadjong op 25-04-2020 14:25 ]

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:45:
Wat je in Brabant ziet stemt niet positief met een snelle afbouw van maatregelen.

Heb het ook bekeken. Zorgwekkend.

Ik zag net ook de cijfers van het RIVM. Je ziet duidelijk het aantal COVID-19 opnamen in ziekenhuis boven de 75-120 gaan van 21-24 april in Brabant. Als ik dan kijk naar de cijfers van RIVM landelijk hele andere cijfers (pagina 7).

Misschien al vaker gevraagd hier maar waarom spreken die cijfers elkaar tegen?

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
Ik begrijp sowieso die hele drang om weer naar kantoor te komen niet.

Ten eerste gaat het nu (eigen ervaring) heel goed en efficiënt. Projecten lopen prima door.
Ook ga je op kantoor nog steeds geen overleggen hebben. Doordat maar een klein deel zou kunnen komen, werk je nog steeds virtueel met anderen.
Daarnaast ga je ook niet even snel langs bij verschillende collega's vanwege 1.5m.
Hoe omgaan met liften? (zoals je al aangaf)
Toiletten?
Kortom, dat zou gewoon betekenen dat ik op kantoor achter een bureau zit. Verder is er geen verschil met thuiswerken. Totaal niet realistisch op korte termijn.

• PatrickC
Ben ik helemaal met je eens, ik ben ook geen fan, maar we zijn het afgelopen jaar nu juist verhuisd naar deze locatie en die kantoortuin is gewoon een kosten dingetje. We hebben ook nog een aantal flex plekken per afdeling en dat is nu door Corona ook niet meer mogelijk. Ga maar eens iedere keer die flex plek grondig schoonmaken (bureau, stoel, toetsenbord/muis). Ons vorige kantoor was ook een kantoortuin trouwens, maar veel ruimer van opzet omdat ons bedrijf de laatste jaren enorm is afgeslankt.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja. Ik sta klaar met de vlammenwerper en de maniakale schaterlach, en zal er ook veel plezier van hebben. Dan komt er toch nog iets goeds uit de coronavirus saga :p . Ik heb dit balletje ook al opgeworpen bij mijn afdelingshoofd, dat de kantoortuin absoluut niet kan met de 2m (VK) afstand houden en infectierisico.
PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:47:
Ben ik helemaal met je eens, ik ben ook geen fan, maar we zijn het afgelopen jaar nu juist verhuisd naar deze locatie en die kantoortuin is gewoon een kosten dingetje. We hebben ook nog een aantal flex plekken per afdeling en dat is nu door Corona ook niet meer mogelijk. Ga maar eens iedere keer die flex plek grondig schoonmaken (bureau, stoel, toetsenbord/muis). Ons vorige kantoor was ook een kantoortuin trouwens, maar veel ruimer van opzet omdat ons bedrijf de laatste jaren enorm is afgeslankt.
Het is niet alleen de flexplekken, ook de afstand houden en de zogenaamde (echt imaginaire) interactie van al die mensen met noise-cancellation headphones op.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

nuker schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:29:

Ten eerste gaat het nu (eigen ervaring) heel goed en efficiënt. Projecten lopen prima door.
Ook ga je op kantoor nog steeds geen overleggen hebben. Doordat maar een klein deel zou kunnen komen, werk je nog steeds virtueel met anderen.
Daarnaast ga je ook niet even snel langs bij verschillende collega's vanwege 1.5m.
Hoe omgaan met liften? (zoals je al aangaf)
Toiletten?
Kortom, dat zou gewoon betekenen dat ik op kantoor achter een bureau zit. Verder is er geen verschil met thuiswerken. Totaal niet realistisch op korte termijn.
Wisselend, sommige dingen gaan goed maar een project gaat flink verkeerd en dreigt helemaal in de soep te lopen. Afgelopen week al verschillende keren op kantoor afgesproken met een team en vanaf morgen (ja, op zondag) is er een team op kantoor. Niet alles gaat goed vanaf thuis.

We hebben nu wel 4 meter tussen buro's kunnen creëren want het team is beperkt in omvang

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:45:

Het rare is dat je deze cijfers nergens anders terugziet. Niet bij het RIVM en van de week hoorde ik Ernst Kuipers ook iets anders beweren.

Maar wat is precies het probleem? De ziekenhuizen in Brabant liggen niet vol en het aantal bezette IC bedden is gedaald tot onder de 100. Als het wel een probleem zou kunnen worden, dan kunnen patiënten zeer eenvoudig verspreid worden over Nederland of naar Duitsland.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Het zal per situatie verschillend zijn, maar de efficiëntie bij ons is nog maar zo'n 30% vergeleken met twee maanden geleden. Het online overleggen is gewoon een ramp. Documenten moet je met een omweg naar iemand anders delen, en even gemakkelijk met een pen opmerkingen bijplaatsen is er niet meer bij. En hopelijk hebben we allemaal de zelfde (soms oudere) versie van een document voor ons liggen.
Daarnaast heb je nu totaal geen idee wat iemand aan het doen is: is hij in overleg met iemand anders of wil hij een uurtje niet gestoord worden. In een kantooromgeving zie je dat veel sneller dan online.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:16:
Deze week zijn de eerste voorzichtige plannen op m’n werk voor een terugkeer naar kantoor gepresenteerd. Ons huidige kantoor is een compleet open kantoortuin waar we met 40-50 medewerkers kort op elkaar op één etage zitten, verspreid over een aantal etages. Bureaus zijn opgesteld in rijen van 6 (2x3) tegen elkaar aan. Bureaus zijn ong. 1,5m breed en 0,75m diep en ze hebben een laag tussenschotje met de persoon die tegenover je zit, maar links en rechts van je zit verder geen afscheiding. Tussen deze rijen van 2x3 zit weer zo’n 2 meter. Het plan is nu om 50% naar kantoor te laten komen tegelijkertijd en de andere 50% werkt dan vanaf thuis. Zittend op je werkplek zit je dan wel 1,5m van elkaar maar op het moment dat je je door het kantoor gaat bewegen wordt dat al problematisch. Zeker als je ook kijkt naar de liften (ik werk op een 9e verdieping) en trappenhuizen zijn erg smal, dus passeren/inhalen op 1,5m afstand gaat niet. Verder ook nog gangen van ongeveer 1m breed en overal deuren die handmatig via deurklinken open gemaakt moeten worden. In het kantoorgebouw zitten verder ook nog meer dan 10 andere bedrijven. Hoe krijg je een dergelijk kantoor ‘corona-proof’?
Die 1.5 meter is eigenlijk gewoon een utopie in een gemiddeld kantoorpand. Als er zieken mensen aanwezig zonder symptomen met minimale ventilatie heeft die 1.5 meter beperkt zin, zeker als je er 8 uur per dag zit. De virus deeltjes zweven gewoon in de lucht.
Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:06:
[...]

Het zal per situatie verschillend zijn, maar de efficiëntie bij ons is nog maar zo'n 30% vergeleken met twee maanden geleden. Het online overleggen is gewoon een ramp. Documenten moet je met een omweg naar iemand anders delen, en even gemakkelijk met een pen opmerkingen bijplaatsen is er niet meer bij. En hopelijk hebben we allemaal de zelfde (soms oudere) versie van een document voor ons liggen.
Daarnaast heb je nu totaal geen idee wat iemand aan het doen is: is hij in overleg met iemand anders of wil hij een uurtje niet gestoord worden. In een kantooromgeving zie je dat veel sneller dan online.
Dit lijkt me toch een duidelijk gevalletje niet mee gaan met de tijd? Sowieso is het het al vrij apart dat je niet remote bij de opslag locatie van je werk zou kunnen. Daarnaast kan je minimaal even makkelijk comments plaatsen in word of een gemiddelde pdf tool en ook nog eens tegelijkertijd er aan werken met office 365 of Google doc en dan ook nog eens alles op een locatie op slaan.

Daarnaast kan je gewoon duidelijke afspraken maken over de status van personen, als je bijvoorbeeld een tool gebruikt als Teams of Slack kan je daar je status aanpassen en ook actief zien. Als je daar goede afspraken over maakt is dat totaal geen probleem. Het komt op mij meer over dat er gewoon nooit ervaring is opgedaan of tijd is geïnvesteerd om remote werken goed in te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door bloodlynx op 25-04-2020 17:56 ]

• Drardollan
  • Nu online
groggy schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:13:
Ik ben bang dat koningsdag het weer uit de klauw laat lopen. De koning moet zondagavond een oproep doen om koningsdag echt niet met groepen zuipen te vieren.

De supermarkten hebben allemaal de blikjes bier goed in de aanbieding.
Goed voor de schatkist. Er wordt niet meer gewaarschuwd maar direct geschreven.

Ik ben er overigens absoluut niet bang voor, de meeste mensen zijn echt wel doordrongen van het nut van de maatregelen. Tevens zijn er weinig plekken waar je zomaar even kan gaan zitten met een groep mensen om te zuipen.

En dan heb je ook nog de mensen die wel een bijeenkomst houden en gewoon voldoende afstand houden. Waarmee het in principe geen probleem hoeft te zijn.

• SymbolicFrank
PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:16:
Ons huidige kantoor is een compleet open kantoortuin waar we met 40-50 medewerkers kort op elkaar op één etage zitten, verspreid over een aantal etages.
Klinkt heel gezellig, maar je kunt daar toch al niet werken. Alles is dan een verbetering.

• Drardollan
  • Nu online
psychodude schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:26:
[...]

Niet heel gek als je kijkt naar het aantal inwoners, Grunn is nu eenmaal dunner bevolkt dan Brabant.

Maar het is ook wel verklaarbaar mijn inziens. Veel mensen hebben een hoop uitgesteld de laatste weken. Maar ondertussen gaat dat toch wringen, je hebt op den duur toch spullen nodig. Of het nu een broek is of een nieuwe voorraad gel. Je kan dat wel een paar weken uitstellen, maar er komt een punt dat het nodig is.

En vergeet niet dat veel mensen gewoon werken, en dus in het weekend boodschappen moeten doen.

• hoevenpe
  • Nu online
Drardollan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:08:
En dan heb je ook nog de mensen die wel een bijeenkomst houden en gewoon voldoende afstand houden. Waarmee het in principe geen probleem hoeft te zijn.
Precies dit: ga lekker met je familie of vrienden het bos of park in, neem een kleedje en picknickmand mee en hou in het geval van vrienden wat afstand van elkaar.

Er kan meer dan je denkt zonder in overtreding te zijn en zeker in deze tijd minstens zo gezellig als een drukke kroeg.

• SymbolicFrank
PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:47:
Ons vorige kantoor was ook een kantoortuin trouwens, maar veel ruimer van opzet omdat ons bedrijf de laatste jaren enorm is afgeslankt.
Dat krijg je met die onproductieve kantoortuinen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Kortom: Jullie waren om te beginnen al blijven hangen in de tachtiger jaren.

Bij ons waren de middelen er al om online te werken. Alleen de capaciteit moest heel snel opgeschaald worden want standaard werkte misschien 20% van het personeel thuis. Dat zal nu zo’n 80% zijn.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Hoezo, met een omweg delen? Middels DIrectAccess (of een andere VPN-oplossing) kan je toch gewoon vanuit huis direct met je bedrijfsnetwerk communiceren, en dus ook bij de fileservers, Sharepoint, Document Management Systeem etc?

Je kan ook heel eenvoudig documentne uitwisselen via Teams enzo, net als overleggen. Weet je ook meteen dat iedereen in dezelfde versie van het document zit, want dat regelt Teams netjes voor je.

Dit doe ik al 5-6 weken (net als al mijn collega's), en werkt probleemloos eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 25-04-2020 15:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

downtime schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:13:
[...]

Kortom: Jullie waren om te beginnen al blijven hangen in de tachtiger jaren.

Bij ons waren de middelen er al om online te werken. Alleen de capaciteit moest heel snel opgeschaald worden want standaard werkte misschien 20% van het personeel thuis. Dat zal nu zo’n 80% zijn.
Toen bestond het bedrijf nog niet, maar ik wilde er mee aangeven dat thuiswerken niet voor elk kantoorbedrijf goed zal werken.

Hoe houden jullie bijvoorbeeld bij of een collega beschikbaar is voor een vraagje van 5 minuten?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:23:
[...]

Hoe houden jullie bijvoorbeeld bij of een collega beschikbaar is voor een vraagje van 5 minuten?
Kan toch probleemloos in Teams? Dan zet je je status op "Away", "Busy", "In a meeting", "Do not disturb", "Available" etc?

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

wildhagen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:21:
Je kan ook heel eenvoudig documentne uitwisselen via Teams enzo, net als overleggen. Weet je ook meteen dat iedereen in dezelfde versie van het document zit, want dat regelt Teams netjes voor je.
Dat is nu nét o.a. een punt.
Soms wil je verwijzen naar afspraken die zomaar zijn verdwenen uit de nieuwste documenten.
Als je het uitgeprint hebt, dan kan je dat fysiek meteen laten zien. Online werkt dat gewoon niet lekker.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:24:
[...]

Soms wil je verwijzen naar afspraken die zomaar zijn verdwenen uit de nieuwste documenten.
Als je het uitgeprint hebt, dan kan je dat fysiek meteen laten zien. Online werkt dat gewoon niet lekker.
Dan pak je toch gewoon een previous verion uit Teams? Die houdt gewoon history bij hoor, net zoals Sharepoint dat ook al deed.

Virussen? Scan ze hier!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
[...]

Als je goed gebruik zou maken van versie beheer kan dat niet eens. Via office 365 (teams) of Google docs kan je direct de laatste wijzigen zien en ook reacties plaatsen die iedereen terug kan lezen. Ik denk dat je werkgever er verstandig aan doet om je collega's wat bij te schaven hoe je goed met elkaar online werkt. We zitten nog wel een tijdje in deze situatie en als jullie maar op 30% werken lijkt me dat toch geen onverstandige investering. Het klinkt alsof er binnen het bedrijf nooit fatsoenlijk gebruik is gemaakt van versie beheer.

[ Voor 7% gewijzigd door bloodlynx op 25-04-2020 15:45 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Buiten versiebeheer is het met Teams ook kinderlijk eenvoudig om gewoon je desktop of een specifeke applicatie te delen in de meeting. Kan iedereen meelzen met jouw versie van het document.

Ik herken dit soort "problemen" wel, bij ons zijn ook niet alle teams al even ver in het efficient gebruiken van de electronische vergadermogelijkheden. Dat is soms verbazingwekkend als ik aanschuif bij een meeting van een ander team en ontdek dat ze niet weten hoe ze via Teams documenten of hun scherm kunnen delen. Dat ze proberen om via Teams te bellen, scherm te delen via Skype en documenten tijdens de meeting rondmailen of op shares zetten... Then again, mijn eigen scrummaster kwam er pas vorige week achter dat hij in Teams een standup in het Team kon starten in plaats van iedere keer een nieuw groepsgesprek aan te maken.

Wat betekent mijn avatar?

• PatrickC
Toen bij ons het werken vanaf thuis verplicht werd vanwege Corona zaten we net midden in een migratie van Skype for Business en WebEx naar MS Teams. En bellen deden we via Jabber. Nu doe ik alles met Teams en dat werkt echt ideaal. Ik kan eigenlijk al mijn werk gewoon van thuis uit doen nu, hoef geen noise canceling headphone meer op om de herrie op kantoor af te blokken, kan eindelijk in een normale temperatuur van zo’n 20 graden werken ipv de 23-24 graden op kantoor. Heerlijk! Het enige wat ik mis is het contact met collega’s en de lunchwandelingen op het mooie park bij ons kantoor. Een half uurtje videobellen met m’n team per dag is daar niet echt een alternatief voor.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Toen bestond het bedrijf nog niet, maar ik wilde er mee aangeven dat thuiswerken niet voor elk kantoorbedrijf goed zal werken.

Ik werk al bijna 15 jaar wekelijks een dag thuis. Mijn collega’s ook. Ik heb ook gewerkt bij een bedrijf waar de helft van mijn eigen afdeling op een locatie op uren reizen van ons kantoor zat. Dan leer je wel om elkaar niet voor elk wissewasje fysiek op te zoeken en de techniek in te zetten.

• SymbolicFrank
Het klinkt misschien gek, maar om even iets door te spreken kun je ook gewoon even opbellen. Wat er nu onder vuur ligt (wat betreft kantoorwerk) is vooral de vergadercultuur en het micromanagen. De dagelijkse stand-up. Alles in overleg.

• hoevenpe
  • Nu online
PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:20:
Het enige wat ik mis is het contact met collega’s en de lunchwandelingen op het mooie park bij ons kantoor.
offtopic:
Tip: wij hebben in Teams een gezamenlijke 'slowchat' aangemaakt waarin iedereen dingen aan elkaar vraagt, antwoorden geeft en soms ook de onvermijdelijke kantoorhumor (al dan niet met 'gifs') staat.

Wil je even rustig werken dan kijk je niet, specifieke vragen en gesprekken doen we in Teams één op één. Werkt opmerkelijk goed, je blijft op de hoogte van waar anderen mee bezig zijn en je krijgt alleen op zolder toch een sociaal gevoel. Je kunt zelfs video aanzetten en om vijf uur samen een biertje drinken.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Bij ons wordt er over de persconferenties al geklaagd dat het niet te volgen is voor een deel van de samenleving, maar bij onze zuiderburen doen ze daar nog een stapje bovenop.

Een presentatie over de exit strategie van wel 93 slides:
https://www.premier.be/si...strategy%2024.04.2020.pdf

Toegegeven, dat het in twee talen moet helpt ook niet echt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Even erop uit en X dagen in de week naar kantoor is ook wel prettig, bij ons is het kantoor wel open je komt gewoon beperkt, maar ben bang dat we na deze crisis er niks van geleerd hebben en weer vrolijk 5 dagen in de week verplicht op kantoor moeten zitten ondanks prima x dagen in de week thuis kunt werken, puur omdat 1 of ander manager dat leuk vind of denkt dat je de hele dag op Netflix zit.

Bepaalde banen kunnen uitstekend thuis zoals callcenter, als de medewerker het zelf wil en geen kinderen om zich heen heeft natuurlijk.
[...]

Simpel kijk naar zijn Skype voor bedrijven status, of Teams (staat hij op groen kan je gewoon lullen voor elke wissewassje), op rood bezet dan heeft hij het druk, zie het als er staat al een collega aan zijn bureau, en is het echt noodzakelijk (status staat op in meeting) dan in steekwoorden op de chat zetten en als hij reageert heb je geluk en anders na de meeting even contact.

De status veranderd ook automatisch als je de telefoon aanneemt of een afspraak in Outlook hebt.
Werkt prima bij ons.

Dit thuiswerken is relaxed, in de pauze even wasmachine aanzetten ofzo dan ben je gelijk in beweging, allemaal kleine dingen wat je anders gedwongen in alle haast savonds moet doen.
SymbolicFrank schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:32:
Het klinkt misschien gek, maar om even iets door te spreken kun je ook gewoon even opbellen. Wat er nu onder vuur ligt (wat betreft kantoorwerk) is vooral de vergadercultuur en het micromanagen. De dagelijkse stand-up. Alles in overleg.
Er zijn ook genoeg bedrijfsculturen waar ze gewoon vergaderen om te vergaderen, maar eigenlijk niets zeggen behalve politiek correcte woorden of iets in 30 minuten overleg gerust in 5 minuten kan zeg maar.
Zeg maar wat den-haag op de TV doet wat je eigenlijk in 1 zin kan zeggen maar bewust een complete uitzending met geen informatie loopt uit te kramen.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 25-04-2020 16:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ijdod
  • Laatst online: 22-11 11:08
Ik merk dat we juist makkelijker contact hebben met de collega’s van de andere locatie. Dat is een recente onwikkeling door fusie, en werd voorheen veel face to face gedaan. Nu gooi je gewoon even een Teams sessie open. Onze grootse uitdaging is nu juist de kantoorwerkplek, daar de standaard (vdi) werkplekken geen fatsoenlijke audio/video hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RiCk schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:29:
[...]

Heb het ook bekeken. Zorgwekkend.

Ik zag net ook de cijfers van het RIVM. Je ziet duidelijk het aantal COVID-19 opnamen in ziekenhuis boven de 75-120 gaan van 21-24 april in Brabant. Als ik dan kijk naar de cijfers van RIVM landelijk hele andere cijfers (pagina 7).

Misschien al vaker gevraagd hier maar waarom spreken die cijfers elkaar tegen?
Verdacht VS bewezen. 20% van de verdachte gevallen heet het.
RIVM rapporteert alleen bewezen gevallen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Mfpower

In dubio

Ik ben dus niet de enige die twijfelt aan zowel de werkwijze als de onderbouwing van het OMT: https://nos.nl/nieuwsuur/...heid-corona-adviezen.html
Nieuwsuur sprak met wetenschappers van verschillende disciplines. Zij wijzen erop dat de totstandkoming en onderbouwing van de OMT-adviezen geheim zijn en daardoor niet te controleren en weinig transparant
Als ik het zeg dan moet ik altijd maar blind vertrouwen. Maar wetenschappers vinden het ook.
Epidemioloog Gowri Gopalakrishna, die aan het VUmc in Amsterdam onderzoek doet naar wetenschappelijke integriteit, zet vraagtekens bij de wijze waarop de OMT-leden zijn geselecteerd, wat hun referenties zijn en waar zij hun beslissingen op baseren: "Dat strookt niet met de principes van open wetenschap.
Nieuwsuur sprak met een aantal betrokkenen rond het vaste OMT. Het blijkt dat er op 12 maart een relevante discussie binnen het OMT heeft plaatsgevonden, die niet in het openbare advies is opgenomen. Een paar leden hadden twijfel of de scholen wel open moesten blijven. In het advies valt te lezen: "Algehele schoolsluiting draagt minder bij aan beperking van circulatie van het virus." De verschillende gedachten die hierover leefden binnen het OMT zijn alleen niet opgenomen in het advies, terwijl het OMT wel de mogelijkheid heeft om een zogeheten "tweeledig advies" uit te brengen. Bovendien is ook niet terug te lezen in het advies waar het OMT deze uitspraak op baseert.
Het ergste vind ik misschien nog niet eens dat ik het niet kan controleren. Maar dat de kamer het ook niet kan. Verbazend eigenlijk hoe weinig kritiek daarop is vanuit de oppositie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 25-04-2020 22:33 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:06
Mfpower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:31:

Het ergste vind ik misschien nog niet eens dat ik het niet kan controleren. Maar dat de kamer het ook niet kan. Verbazend eigenlijk hoe weinig kritiek daarop is vanuit de oppositie.
Even advocaat van de Duivel. Op een schip kan je niet alleen kapiteins hebben.
Openheid is normaal gesproken een groot goed en ook een goede wetenschappelijke basis.
Alleen in een crisis situatie moeten er snel beslissingen worden genomen en een discussie of de resultaten kloppen kan dan contra-productief zijn. Zegt de ene expert dat het wel kan dan verspreid dat nieuws zich met de snelheid van het vuur.

Na afloop kan er rustig een reflectie op zijn en bekijken hoe we een goede brede selectie in een draaiboek kunnen vastleggen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

D-dark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:42:
[...]

Even advocaat van de Duivel. Op een schip kan je niet alleen kapiteins hebben.
Openheid is normaal gesproken een groot goed en ook een goede wetenschappelijke basis.
Alleen in een crisis situatie moeten er snel beslissingen worden genomen en een discussie of de resultaten kloppen kan dan contra-productief zijn. Zegt de ene expert dat het wel kan dan verspreid dat nieuws zich met de snelheid van het vuur.

Na afloop kan er rustig een reflectie op zijn en bekijken hoe we een goede brede selectie in een draaiboek kunnen vastleggen.
Eens met je kapiteins opmerking!
Maar we moeten m.i. niet de controlerende mogelijkheden van de kamer buitenspel zetten. Zelfs niet in een crisis. Een kapitein en een goede controle sluiten elkaar niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 25-04-2020 22:45 ]

• hoevenpe
  • Nu online
Mfpower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:44:
Maar we moeten m.i. niet de controlerende mogelijkheden van de kamer buitenspel zetten. Zelfs niet in een crisis. Een kapitein en een goede controle sluiten elkaar niet uit.
Besef je wel hoe snel dit alles gegaan is: 9 weken geleden op dit tijdstip was ik met mijn gezin net in Vorarlberg aangekomen, waren de skilessen voor morgen geboekt en lagen de net gehuurde ski's in het schiraum. Was mijn grootste zorg het gebrek aan sneeuw op de dalafdaling...

Controle is goed, maar de aflopen weken waren een surrealistische achtbaan.

Verwijderd

[...]

Heb wat uurtjes debatten bekeken - tijd te over - en nog weinig wetenschappelijk inhoudelijke reacties gehoord.

Gezien de vele verschillende nieuwsberichten ook logisch. Niemand weet hoe dit virus zich gaat verspreiden of wat gevolgen van maatregelen gaan zijn.

Buiten de principiële bezwaren zie ik geen voordeel, in een crisis als deze, voor het openbaar maken van de adviezen van OMT. Niet in deze fase. Geeft vooral ruis volgens mij.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Soms is het misschien beter om niet alles te weten.
Er zijn veel belangen om te verdedigen, zoals mensenlevens en economie, en verschillende methodes om verspreiding te beperken met daarbij de mogelijke risico's. Welke beslissing men ook maakt, er zijn altijd mensen die zich benadeeld voelen. Om te voorkomen dat die mensen de regels opzettelijk gaan tegenwerken, en is dus verstandig om op dit moment niet alles openbaar te maken.

Zoals bij elke zaak (Q-koorts bijvoorbeeld), zal ook hier over een paar jaar opheldering en openbaarheid worden gevraagd en familie van slachtoffers en nabestaanden willen schadevergoedingen zien.
Maar het belangrijkste punt is dat men op dit moment grote schade wil voorkomen.

• D-dark
[...]

Kan daar een behoorlijk eind in meegaan al kunnen er kanttekeningen geplaatst worden bij de deskundigheid van de kamer. Een paar specialisten nagelaten is het merendeel net als ons goedwillende amateurs.

Wat de kamer krijgt is simpelweg gezegd de samenvattende conclusie van het overleg. Dat daarin nuances zoals discussies wegvallen dat kan. Of dat meerwaarde heeft, mogelijk.

Praktisch gezien is het de taak van de kamer om naar het advies van de Specialisten te luisteren. Daarin zullen zij de harde keuzes moeten maken. Beneid ik het OMT over die verantwoordelijkheid 'Nee' . Alleen zijn zij helaas het best geschikt om die adviezen te geven.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Het is dan aan de kamer om hun deskundigen te bevragen.

Maar goed, de wetenschappers via nieuwsuur zullen er wel naast zitten dan.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

ijdod schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:21:
Ik merk dat we juist makkelijker contact hebben met de collega’s van de andere locatie. Dat is een recente onwikkeling door fusie, en werd voorheen veel face to face gedaan. Nu gooi je gewoon even een Teams sessie open. Onze grootse uitdaging is nu juist de kantoorwerkplek, daar de standaard (vdi) werkplekken geen fatsoenlijke audio/video hebben.
Een leverancier van ons vertelde een tijdje geleden dat ze al een aantal jaar de policy 'als er 1 persoon remote meedoet dan is de hele meeting remote' hadden. Aan dat idee moest ik even wennen maar bij nader inzien klonk het best logisch; als 5 man op locatie zijn en de zesde belt in val je altijd half buiten het gesprek.

Als iedereen remote is verdwijnt dat hele effect en dat zie je nu ook. Bij ons bevalt het ook prima. Ik weet zeker dat ik vanaf nu heel veel minder in de file zit.. als het al niet is omdat ik zelf vaker thuis werk dan is het wel omdat anderen dat doen. Elke dag het vrijdagochtend effect op de weg *O*

• hoevenpe
  • Nu online
Mfpower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:01:
Het is dan aan de kamer om hun deskundigen te bevragen.
Ik heb de afgelopen weken de briefings van de kamer door Van Dissel en Gommers bijna allemaal gezien, kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van onze Kamerleden...

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:06:
[...]

Ik heb de afgelopen weken de briefings van de kamer door Van Dissel en Gommers bijna allemaal gezien, kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van onze Kamerleden...
Ik ook niet.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik vind het wel wat dubbel, aan de ene kant moet er inderdaad de controle plaatsvinden, maar het gevaar is al snel dat de controle belemmerend gaat werken, door bijv. wantrouwigheid of vertraging.

Straks krijg je net zoals bij het stikstofdossier dat er een hoop modder gegooid wordt, men het zelf gaat narekenen en uiteindelijk stilletjes toegeeft dat het wel klopte. Maar dan met het gevolg dat besluiten omtrent maatregelen extra weken uitgesteld zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• D-dark
Mfpower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:01:
Maar goed, de wetenschappers via nieuwsuur zullen er wel naast zitten dan.
Hangt van de blik af waarmee je kijkt.
Al hun antwoorden zijn vanuit standaard wetenschappelijke onderzoeks rapportering.
- Samenstelling groep bekend
- Uitgebreide verslaglegging en afrondende conclusie
- Bronvermelding van de benoemde literatuur en studies.

Voor een dissertatie of studie uitstekende uitgangspunten.

Alleen voor een managementsadvies is dit dodelijk. Daarin dient er een advies gegeven te worden en tenzij er een rond de 50 - 50 uitkomst is een eensluidende meerderheidsadvies gegeven te worden. Dan praat ik nog niet over de tijdsdruk waarin dit plaatsvind.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

D-dark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:12:
[...]

Hangt van de blik af waarmee je kijkt.
Al hun antwoorden zijn vanuit standaard wetenschappelijke onderzoeks rapportering.
- Samenstelling groep bekend
- Uitgebreide verslaglegging en afrondende conclusie
- Bronvermelding van de benoemde literatuur en studies.

Voor een dissertatie of studie uitstekende uitgangspunten.

Alleen voor een managementsadvies is dit dodelijk. Daarin dient er een advies gegeven te worden en tenzij er een rond de 50 - 50 uitkomst is een eensluidende meerderheidsadvies gegeven te worden. Dan praat ik nog niet over de tijdsdruk waarin dit plaatsvind.
Waar het mij, en de wetenschappers om gaat is de traceerbaarheid van de uitspraken. Ik vind dat niet raar. Ik heb al eerder aangegeven dat als een van mijn studenten een dergelijk OMT advies zou schrijven hij een dikke onvoldoende zou halen wegens gebrek aan onderbouwing.

Nu hoor ik verdorie een prof op nieuwsuur hetzelfde zeggen.

Ik ben voor één kapitein. Ik kan meegaan in niet openbaren van OMT vergaderingen (met moeite), maar onderbouwing op welke inzichten een besluit is gebaseerd en/of welke afwegingen zijn gemaakt is echt niet teveel gevraagd als je 17 miljoen mensen maatregelen met grote consequenties oplegt.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Mfpower schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:23:
[...]

Waar het mij, en de wetenschappers om gaat is de traceerbaarheid van de uitspraken. Ik vind dat niet raar. Ik heb al eerder aangegeven dat als een van mijn studenten een dergelijk OMT advies zou schrijven hij een dikke onvoldoende zou halen wegens gebrek aan onderbouwing.

Ik ben voor één kapitein. Ik kan meegaan in niet openbaren van OMT vergaderingen (met moeite), maar onderbouwing op welke inzichten een besluit is gebaseerd en/of welke afwegingen zijn gemaakt is echt niet teveel gevraagd als je 17 miljoen mensen maatregelen met grote consequenties oplegt.
Mee eens, vooral ook omdat veel mensen best weten dat er onzekerheden en aannames in zitten. Vertel die dan ook gewoon.. dat niet doen zorgt juist voor argwaan.

• D-dark
[...]

Een heel eerlijk en oprecht antwoord. Daarvoor (y)

Helaas is de onderbouwing in dit geval ruis. Wat er uit moet komen is een menukaart met keuzes. Kies X of Z maar dat kan je niet combineren met Y maar wel B

Die menukaart is het product dan aan de kamer geleverd moet worden. Die mogen dan bepalen wat ze willen eten.

Of het nu 1 of 17 miljoen mensen betreft dat moet je maar even loslaten, hoe moeilijk het ook is. (ook voor mij) Denk eerder aan 6 miljard.
We hebben nu te maken met een snel veranderende situatie waar we naar de toekomst moeten kijken met minimale reflectie mogelijkheden naar het verleden. Doel is om een redelijke tot goede koers te varen en niet te gaan voor de beste uitkomst. Daar hebben we helaas de tijd niet voor.

• D-dark
Een vergelijkeling met een oorlogssitatuatie al wil men dat liever niet doen is datgene wat nu het meeste met deze situatie overeenkomt.

De OMT kan je zien als de Generale Staf.
De kamer als de kamer.

De Generale Staf geeft een advies af hoe iets kan worden aangepakt.
De kamer accepteerd welk plan het wordt.
Geen keuze maken is helaas niet acceptabel.

Bronvermeldingen, Logistiek, Materiëel, Opleiding etc is dan irrelevant. Gaat om het totale plaatje.
Daarop moet een beslissing genomen worden.
De Generale Staf zijn de deskundigen en hun mening dient gerespecteerd te worden.
(Als politici denken dat ze Generaals zijn gaat het meestal mis)

Na afloop is er tijd om vanuit meerdere invalshoeken en kennis de beslissingen te controleren en lering te trekken voor een volgende keer.
Op dat moment zelf is er geen tijd voor.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Al die mensen die om versoepeling roepen staan (dadelijk) niet zelf te helpen in de zorg. Dus dat is lekker gemakkelijk praten. Een zaak kan je opnieuw opbouwen, een verloren mensenleven niet.

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 26-04-2020 00:07 ]

• Drardollan
  • Nu online
Ik heb mij eens verdiept in wat Maurice de Hond allemaal roept. Nu vind ik dat eigenlijk een drolletje eerste klas, dus moest mij daar echt even overheen zetten.

Maar wat hij schrijft over de ‘superspreading events’ zette mij wel aan het denken. Zelf roep ik al weken dat carnaval en evenementen verboden hadden moeten worden in januari/februari. Mijn inziens heeft dat als een katalysator gewerkt. Natuurlijk was het niet realistisch, niemand had het geaccepteerd op dat moment. Maar je ziet wel dat de plekken met evenementen en een druk OV hard geraakt zijn. Buiten de evenementen lijkt de verspreiding een stuk minder te zijn, in het noorden van Nederland is het zelfs minimaal te noemen.

Hoe denken jullie daarover? Heel kort door de bocht zou je het land in stappen de komende 3 weken open kunnen gooien en evenementen voorlopig blijven verbieden.

En iets waar ik mij ontzettend aan irriteer is dat Rutte geen enkel vooruitzicht geeft. Heel star wordt alles dicht gehouden, en er is op wat schoolactiviteit na geen enkel vooruitzicht. Andere landen geven hun inwoners vooruitzichten (met voorwaarden), hier 0,0. In dat licht vind ik het ook niet gek dat mensen ondertussen zat zijn van de regels en gaan muiten, het wordt overal drukker en het aantal opstootjes loopt ook aardig op.

Tevens is het beleid omtrent verzorgingshuizen mijn inziens compleet gefaald. Er gaan er tientallen, nee honderden, dood daar. De intelligente lockdown was er om de golf voor de zorg behapbaar te houden en onze kwetsbaren te beschermen. Het eerste is gelukt, het tweede echt faliekant mislukt. Waarom zou je dit beleid dan nog aanhouden? De verzorgingshuizen zitten al vol met Corona, daar is geen houden meer aan.

En als laatste wil ik de Eredivisie benoemen. Het is ook weer echt Nederlands om die, ook zonder publiek, tot 1 september te verbieden, het gevolg is 1 grote bende en chaos. Andere landen zijn de competities alweer aan het opstarten en België beslist pas begin mei. Wij willen weer het beste jongetje van de klas spelen. En waarom? Omdat er niemand durft te kijken naar opties als spelen zonder publiek. Er wordt gedacht in problemen, niet in oplossingen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Drardollan 3 weken is een veel te korte termijn om die stappen te nemen. Je ziet pas na 2 weken wat het effect is van een stap. Dus nu nog twee weken zoals het is om het aantal besmettingen verder naar beneden te brengen. Dan twee weken om te kijken wat die scholen open voor effect hebben.
Vergeet ook niet dat mensen in de winkels al weer meer ruimte lijken te gaan nemen. Het wordt duidelijk weer drukker op straat. Denk maar niet dat het RIVM dat niet ziet en meeneemt in de adviezen.
In de verpleeghuizen gaat het nu beter en ja daar hadden doden voorkomen kunnen worden maar nu alles opengooien zou alleen maar extra doden opleveren. De vraag is of het middel niet erger is dan de kwaal voor die mensen.

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 26-04-2020 10:11 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

D-dark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:58:
Een vergelijkeling met een oorlogssitatuatie al wil men dat liever niet doen is datgene wat nu het meeste met deze situatie overeenkomt.

De OMT kan je zien als de Generale Staf.
De kamer als de kamer.

De Generale Staf geeft een advies af hoe iets kan worden aangepakt.
De kamer accepteerd welk plan het wordt.
Geen keuze maken is helaas niet acceptabel.

Bronvermeldingen, Logistiek, Materiëel, Opleiding etc is dan irrelevant. Gaat om het totale plaatje.
Daarop moet een beslissing genomen worden.
De Generale Staf zijn de deskundigen en hun mening dient gerespecteerd te worden.
(Als politici denken dat ze Generaals zijn gaat het meestal mis)

Na afloop is er tijd om vanuit meerdere invalshoeken en kennis de beslissingen te controleren en lering te trekken voor een volgende keer.
Op dat moment zelf is er geen tijd voor.
Ik deel de vergelijking niet helemaal, maar let’s agree to disagree.
Een opmerking wel en dat gaat over tijd. Er is tijd zat om onderbouwd aan te geven wat de afwegingen zijn. Ja, evaluaties kunnen later maar dat er geen tijd zou zijn om de onderbouwingen in het advies te zetten snap ik helemaal niet. Volgens mij kan dat - zeker in de fase waar we nu zitten - geen argument zijn. In de eerste weken nog wel, maar nu niet meer.

@CyberMania mensenlevens staan helaas niet centraal in de communicatie van de overheid. Nu de ic’s rustiger zijn denkt men daarom dat alles weer kan (dat is mijn interpretatie). In de zuidelijke landen staan “levens” meer centraal in de retoriek.

@Drardollan ik vermoed dat de situatie nu is gelijk is aan het perspectief van de komende tijd. Door hier te kiezen voor een intelligente lockdown kon er al meer dan in bijv. België en lijken we nu dus ineens strenger.
En misschien is er wel amper perspectief voorlopig, tenzij we bereid zijn die prijs te betalen.
Wat mij betreft had de overheid in het begin strenger opgetreden. Kun je nu de teugels laten vieren en beter meten wat die effecten zijn.
Als over een aantal weken een nieuwe piek komt, is dat dan omdat iedereen lakser wordt of omdat de scholen opengingen? Om maar een vraag te stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mfpower op 26-04-2020 10:22 ]

• Drardollan
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:07:
@Drardollan 3 weken is een veel te korte termijn om die stappen te nemen. Je ziet pas na 2 weken wat het effect is van een stap. Dus nu nog twee weken zoals het is om het aantal besmettingen verder naar beneden te brengen. Dan twee weken om te kijken wat die scholen open voor effect hebben.
Vergeet ook niet dat mensen in de winkels al weer meer ruimte lijken te gaan nemen. Het wordt duidelijk weer drukker op straat. Denk maar niet dat het RIVM dat niet ziet en meeneemt in de adviezen.
Corona is al maanden in alle landen, op basis van de ervaringen van onszelf en het buitenland kan je al behoorlijk wat conclusies trekken.

De periode van 3 weken is maar een getal, maak er 2 of 6 van als je wil. Maar geef vooruitzichten, dan blijft het voor het grootste deel van de bevolking vol te houden. Nu zijn mensen het zat, ze hebben geen vooruitzichten en gaan dus muiten.

Dat het drukker wordt op straat en in de winkels zal het RIVM eerder toejuichen dan als probleem zien. Al zullen ze dat vast nooit zo zeggen. Het zorgt namelijk voor een geleidelijke verspreiding, en dat is nu net wat ze willen hebben. Als je zoals België na weken ineens de bouwmarkten open gooit, dan krijg je een gigantische golf. Bij ons loopt dat, bewust, een stuk geleidelijker.

Ik heb al eerder in dit topic opgemerkt dat het lijkt alsof alle landen eenzelfde curve hebben, overal lijkt het aantal besmettingen eenzelfde curve te volgen. Dat werd toen een beetje weggezet als niet te vergelijken, maar nog steeds is dit het geval. Alle landen nemen andere maatregelen, maar dat lijkt op de curve helemaal niets uit te maken. Het enige wat elk land, inclusief Zweden, doet is evenementen en samenkomsten verbieden. Schijnbaar is dat de enige echte effectieve maatregel?

Wat betreft de basisscholen kan ik heel simpel zijn, dat gaat 0,0 uitmaken. Dat hebben we namelijk al bewezen, er is geen verschil te zien voor het moment dat de basisscholen dichtgingen en erna. De basisscholen zijn ook niet gesloten op basis van enige medische onderbouwing, dat is gebeurd omdat er een stel aandachtstrekkers lang genoeg hebben gejengeld. En dat is, denk ik, een van de grootste fouten geweest van het hele beleid. Het heeft de economie ontwricht en het ontneemt onze kinderen onderwijs. Hier gaan veel kinderen nog lang last van krijgen, nog los van de probleemgezinnen waar de kinderen nu nog zwaarder de dupe zijn...
Als de basisscholen sluiten had geholpen dan had je kort na het sluiten een piek moeten zien in het aantal besmettingen tussen 4 en 12 jaar (leeftijd kinderen) en 30 en 40 jaar (leeftijd ouders met kinderen op de basisschool) die buiten de risicogroep Zorg vallen. Die daarna hard was teruggelopen omdat de basisscholen dicht gingen. Dat heb je niet zien gebeuren, niet in Nederland en niet in andere landen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Journalisten hebben al geprobeerd via een WOB dit te doen, maar dat lukte dus niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Drardollan schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:20:
[...]

Corona is al maanden in alle landen, op basis van de ervaringen van onszelf en het buitenland kan je al behoorlijk wat conclusies trekken.

De periode van 3 weken is maar een getal, maak er 2 of 6 van als je wil. Maar geef vooruitzichten, dan blijft het voor het grootste deel van de bevolking vol te houden. Nu zijn mensen het zat, ze hebben geen vooruitzichten en gaan muiten.
Er is misschien geen perspectief, maar er is ook geen excuus voor muiten.
Wat betreft de basisscholen kan ik heel simpel zijn, dat gaat 0,0 uitmaken. Dat hebben we namelijk al bewezen, er is geen verschil te zien voor het moment dat de basisscholen dichtgingen en erna. De basisscholen zijn ook niet gesloten op basis van enige medische onderbouwing, dat is gebeurd omdat er een stel aandachtstrekkers lang genoeg hebben gejengeld. En dat is, denk ik, een van de grootste fouten geweest van het hele beleid. Het heeft de economie ontwricht en het ontneemt onze kinderen onderwijs. Hier gaan veel kinderen nog lang last van krijgen, nog los van de probleemgezinnen waar de kinderen nu nog zwaarder de dupe zijn...
Als de basisscholen sluiten had geholpen dan had je kort na het sluiten een piek moeten zien in het aantal besmettingen tussen 4 en 12 jaar (leeftijd kinderen) en 30 en 40 jaar (leeftijd ouders met kinderen op de basisschool) die buiten de risicogroep Zorg vallen. Die daarna hard was teruggelopen omdat de basisscholen dicht gingen. Dat heb je niet zien gebeuren, niet in Nederland en niet in andere landen.
Hier mis ik onderbouwing. Vanuit dat zelfde straatje kun je stellen dat de piek afnam doordat de basisscholen dicht gingen. Het is niet te bewijzen omdat die maatregel gelijk met de anderen kwam.
Het enige wat vaststaat is dat kinderen minder ziek worden. De bijdrage aan verspreiding is onbekend.

• hoevenpe
  • Nu online
Mfpower schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:28:
Het enige wat vaststaat is dat kinderen minder ziek worden. De bijdrage aan verspreiding is onbekend.
Van Dissel was daar deze week toch behoorlijk duidelijk over, de bijdrage aan verspreiding is minimaal.

• Drardollan
  • Nu online
Mfpower schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:17:

@Drardollan ik vermoed dat de situatie nu is gelijk is aan het perspectief van de komende tijd. Door hier te kiezen voor een intelligente lockdown kon er al meer dan in bijv. België en lijken we nu dus ineens strenger.
En misschien is er wel amper perspectief voorlopig, tenzij we bereid zijn die prijs te betalen.
Wat mij betreft had de overheid in het begin strenger opgetreden. Kun je nu de teugels laten vieren en beter meten wat die effecten zijn.
Als over een aantal weken een nieuwe piek komt, is dat dan omdat iedereen lakser wordt of omdat de scholen opengingen? Om maar een vraag te stellen.
Een vooruitzicht had kunnen zijn dat bijvoorbeeld contactberoepen, met beschermende maatregelen, de aankomende week beoordeeld zouden worden. Of dat je voetbal zonder publiek gaat onderzoeken en een beslissing op 1 juni maakt. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.

Wat we kregen was een onduidelijk verhaal over basisscholen, 20 mei en 1 september. Geen enkel vooruitzicht op mogelijke versoepelingen. Een dag later moest Rutte terugkrabbelen en mompelde hij iets over contactberoepen waar deze week een advies voor volgt. Dat wist hij de avond ervoor ook, en had hij dus ook kunnen communiceren. We zitten toch in een intelligente lockdown? Dan mag je wel iets meer verwachten, met de persconferentie van afgelopen dinsdag lijkt het eerder op een totale lockdown.

Over de basisscholen heb ik hierboven al een stuk getypt. Daar hoef je niet op te wachten, dat maakt 0,0 uit.

Pagina: 1 ... 73 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs