Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.616 views

Verwijderd

Jovatov schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:49:
[...]

Het RIVM en NAZB noteren beide een sterke daling nieuwe overlijdens/opnames corona-patiënten (appels).
Het RIVM schetst over het hele land een daling IC-patiënten en houdt geen cijfers bij over het huidig aantal corona-patiënten op verpleegafdelingen (peren).
Het zal aan mij liggen, maar ik zie die het afgelopen 2 weken absoluut niet tot nauwelijks bij het NAZB (en zij zelf ook niet trouwens :)

Op het plaatje van het RIVM is er in brabant wel een gigantische daling te zien.. blijft vreemd als we naar dezelfde peren kijken.
drooger schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:52:
[...]

Bedoel je niet ook het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) en stichting NICE?
Drie bronnen die op landelijk niveau kijken spreken over een daling en jij hebt het over een bron die op regionaal niveau een stijging ziet.

Wil je daarmee zeggen dat er op landelijk niveau geen ander gedrag kan zijn dan op regionaal niveau?
brabant kan zeker een ander gedrag dan landelijk vertonen, maar het vreemde is dat dit op de RIVM site niet te zien is..

Zoals te zien is het aantal patienten op de IC in Brabant ligt opgelopen. (ondanks overplaatsing 2 patienten naar buiten brabant)

https://www.nazb.nl/nieuws/coronavirus-update-23-april

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:21
ijdod schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:58:
[...]

Dergelijke bewoording hoor ik vaker, hier en elders. Maar de economie ligt niet 'stil'. En valt dus niets 'op te starten'. Mij bekruipt het gevoel dat dergelijke bewoording, en de beeldvorming die daaruit voortvloeit, alleen maar recept is voor teleurstelling, ongeacht welke versoepeling dan ook.
Serieus? De meeste bedrijven doen dit om nog enigszins voort te kunnen, maar ideaal is anders. Gemiddelde afspraak kost mij minstens 2x zoveel tijd in Teams als in the flesh. Dan heb ik het nog niet over de horeca-sector waarbij het gros met 1-2 maanden kapot is. Vrijwel niemand heeft buffers om zijn bedrijf maanden te pauzeren.

De indices inkoop en consumentenvertrouwen zijn ingestort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:15:
[...]

Serieus? De meeste bedrijven doen dit om nog enigszins voort te kunnen, maar ideaal is anders. Gemiddelde afspraak kost mij minstens 2x zoveel tijd in Teams als in the flesh. Dan heb ik het nog niet over de horeca-sector waarbij het gros met 1-2 maanden kapot is. Vrijwel niemand heeft buffers om zijn bedrijf maanden te pauzeren.

De indices inkoop en consumentenvertrouwen zijn ingestort.
Wil je dat stil-liggen noemen dan?

Er zijn evengoed bedrijven of zelfs hele branches waar het geld tegen de plinten klotst momenteel.

De effecten zijn nou eenmaal erg ongelijk verdeeld. Maar ik ben het met @ijdod eens dat je niet van stilliggen kunt spreken.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:14:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik zie die het afgelopen 2 weken absoluut niet tot nauwelijks bij het NAZB (en zij zelf ook niet trouwens :)

Op het plaatje van het RIVM is er in brabant wel een gigantische daling te zien.. blijft vreemd als we naar dezelfde peren kijken.
Eerder noemde ik al dat er een verschil is tussen NAZB en RIVM wat betreft verdachte corona-patiënten en positief-geteste corona-patiënten. Dit verklaart al voor een groot deel de verschillen tussen de cijfers, RIVM telt alleen positief geteste..
Verder is een belangrijk verschil dat in de data van het NAZB ook het ziekenhuis in Weert is meegenomen. Dit ligt in Limburg, en vermoedelijk rekent het RIVM deze voor hun staafjes dus ook bij Limburg. Dit is relevant omdat, als je naar de kaart kijkt Weert zo ongeveer ligt op de plek waar het aantal opnames het hoogst is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzbR-9cCurvF-GDQahgxdtrP_HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exsPy6YZvbnd4bbmZKpJCEZa.png?f=user_large

De eerste grafiek (nieuwe opnames, alleen positief getest) en vijfde grafiek (aantal overlijdens) van het NAZB laten volgens mij wel degelijk een flinke daling zien. Beiden zijn van vóór het niveau van 15 maart.

Je hebt gelijk dat de tweede/vierde grafiek niet de sterke daling laten zien. Maar zoals eerder gezegd: van de tweede grafiek (aantal patiënten op verpleegafdeling) heeft het RIVM geen (openbare) data en van de vierde alleen de landelijke data. Daar valt dus niet goed te vergelijken.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:00
NiGeLaToR schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:11:
[...]

Volgens mij gebruik je je analogie verkeerd om. Het is een functioneringsgesprek met de vraag waarom je die 26.000 IC patienten en pakweg 100.000 reguliere patienten niet even knap kon opvangen in de ziekenhuizen toen je besloot geen maatregelen te nemen.

Die doden zijn in zekere zin irrelevant, de tijd die het vergt voor ze vallen wel. Het is net alsof we 6 weken terug in de tijd gaan en het concept van flatten the curve opnieuw moeten gaan uitleggen. En je kunt nog een betoog houden dat je met name jongere mensen die nog niet 80+ zijn kunt redden door ze kans op goede zorg te bieden. Dat scheelt ook veel levens.

Ik vrees dus dat je besef van oorzaak, interventie en gevolg niet in lijn is met de realiteit en doelmatigheid.
De doden zijn in mijn ogen totaal niet irrelevant, dat is de omvang van de schade en het leed.

Het één sluit het ander niet uit. Omvang beperken én vertragen.

Aangezien je zo goed weet wat flatten the curve is, dan moet je het toch met me eens zijn dat preventie een hele goede manier is om the curve flattenen. 6 weken terug gaan in de tijd, volgens mij kan ik dan beter de tijdmachine pakken naar januari/februari toen ik in Taiwan en Hong Kong was om ze daar te vertellen dat preventie onzin is, doden niet uitmaken en ze gewoon flatten the curve moeten doen.
MikeyMan schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:15:
[...]

Want het is aannemelijk dat we iedereen hadden kunnen redden?
Als je moet redden ben je te laat.
drooger schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:14:
[...]

En toen heb je ook de briefing teruggekeken om zijn volledige antwoord te horen waarom het niet eenvoudig ja/nee is? [/sarcasm]
Ja, jij ook?

Hij heeft helemaal niet aangegeven waarom het niet zinnig zou zijn. Hij kwam met een warrig antwoord dat het anders voor andere omgevingen zoals ziekenhuizen ook zou moeten gelden. Wat hij letterlijk zei is dat hij het niet adviseert aan de medewerkers in de ouderenzorg omdat hij het dan ook zou moeten adviseren aan medewerkers op de afdeling orthopedie in een ziekenhuis. Hij wil een one-size fits all model. Want werken met alleen bejaarden is precies hetzelfde als met kinderen met platvoeten.

Hij heeft het ook over dat in ziekenhuizen ook niet overal een kapje wordt gedragen, maar het aantal besmettingen onder zorgpersoneel ligt dan ook erg hoog. Slecht argument.

Het punt met de ouderenzorg is dat het allemaal kwetsbare mensen zijn en het is precies dezelfde reactieve aanpak als die we initieel in Nederland hadden: wachten tot er besmettingen zijn en dan pas actie ondernemen. Dit heeft dus aantoonbaar al niet gewerkt in 40% van de verpleeghuizen, dus we hebben nog 60% waar we het beter kunnen doen. Die mensen hebben als het goed is geen contact meer met de buitenwereld, dus de enige manier waarop het virus binnenkomt is via de medewerkers.

Het lijkt me heel verrekte logisch als je er alles aan doet om dat virus buiten de deur te houden.

Een ander punt is dat je krijgt dat medewerkers(zeker de oudere) bang worden om te gaan werken en thuis zullen blijven. Dit was een les die we al uit de SARS-uitbraak konden halen, want dat was precies daar gebeurde. De medewerkers zijn helden die er alles aan doen om een ander te helpen, maar je kan niet van ze verwachten dat ze maar onbeperkt hun eigen gezondheid op het spel gaan zetten. Meer dan een kwart van de medewerkers is zelf ook boven de 55.
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 06:49:
[...]

Als ik ook om mij heen hoor, hoeveel mensen deze zomer gewoon naar Spanje, Italië en Griekenland op vakantie willen gaan. Absoluut hun vakantie niet willen overslaan.

Die zijn nu al vergeten dat het allemaal met die skivakanties begonnen is!

Kunnen we aub afspreken dat iedereen die gewoon lekker naar het buitenland vertrekt, bij tekorten, hun plek in het ziekenhuis of op de IC (onder dwang) opgeven bij een tekort?

Dus je mag op vakantie, als je zonodig moet, maar op het moment dat er een tekort aan bedden is, wordt jij van de IC afgehaald voor iemand die wél gewoon zo veel mogelijk is thuisgebleven!
Euh, destijds waren er elders meer besmettingen dan hier, nu is het omgekeerd. Totaal ander scenario. Geïmporteerde besmettingen zijn pas een ramp wanneer je het virus geheel onder controle hebt en nauwelijks besmettingen hebt. Hier is het momenteel een druppel op een gloeiende plaat. En als je hier blijft heb je ironisch genoeg bij hetzelfde gedrag een grotere kans op besmetting. Nederlandse toeristen vormen vooral een gevaar voor andere landen nu.

Overigens doet Griekenland het aardig goed. Die waren al vroeg met maatregelen treffen.

Niet dat ik zeg dat iedereen nu volle bak op vakantie moet en daar met z'n allen moeten gaan feestvieren, maar het scenario is totaal anders.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:27:
[
[...]

Als je moet redden ben je te laat.
Ah, je denkt nog steeds dat we eigenhandig het virus buiten NL hadden kunnen houden?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47

Metro2002

Memento mori

ijdod schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:58:
[...]

Dergelijke bewoording hoor ik vaker, hier en elders. Maar de economie ligt niet 'stil'. En valt dus niets 'op te starten'. Mij bekruipt het gevoel dat dergelijke bewoording, en de beeldvorming die daaruit voortvloeit, alleen maar recept is voor teleurstelling, ongeacht welke versoepeling dan ook.
De economie ligt niet compleet stil maar ligt wel op zijn gat. De kettingreactie die gaat komen gaat ongekend zijn. De PMI cijfers uit Duitsland en Frankrijk zijn in elk geval reden tot zeer grote zorgen en over de olieprijs hoef ik ook niks te zeggen denk ik. Die is zelfs negatief (!) geweest omdat niemand het spul afneemt op het moment. Dat komt niet omdat de economie zo lekker doordraait. Een economie ligt ook nooit 100% stil. Zelfs in oorlogstijd niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8AD004Jl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wuwR2lal.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 23-04-2020 14:36 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:35
Metro2002 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:33:
[...]

De economie ligt niet compleet stil maar ligt wel op zijn gat. De kettingreactie die gaat komen gaat ongekend zijn. De PMI cijfers uit Duitsland en Frankrijk zijn in elk geval reden tot zeer grote zorgen en over de olieprijs hoef ik ook niks te zeggen denk ik. Die is zelfs negatief (!) geweest omdat niemand het spul afneemt op het moment. Dat komt niet omdat de economie zo lekker doordraait.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt en dat hadden ze in Saudi Arabie goed gezien, was gelijk een een of andere meneer met veel geld die enorm veel aandelen in Shell nu kocht.

Want ja die gaan waarschijnlijk wel weer omhoog als ze broer de kraan open zet over een paar maanden :+

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:16:
De effecten zijn nou eenmaal erg ongelijk verdeeld. Maar ik ben het met @ijdod eens dat je niet van stilliggen kunt spreken.
Op dit moment zijn er nog sectoren die relatief ongehinderd doordraaien, maar als dit nog een paar maanden zo doorgaat zullen steeds meer daarvan indirect alsnog geraakt worden.

Als je nu in de horeca werkt, een contactberoep hebt of in de culturele/evenementensector werkzaam bent ligt het toch echt totaal plat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jovatov
Trouw had vandaag een analyse over in hoeverre de economie wel/niet stilligt in Nederland.

Samengevat: In Nederland draait relatief veel nog steeds door, zeker ten opzichte van het buitenland. Al zullen de klappen nog wel volgen en voor iedereen te merken zijn.

• Señor Sjon
Afbeeldingslocatie: https://images3.persgroep.net/rcs/RFp4RyjCEh8v_4A5yf-eW3dybpk/diocontent/169773536/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

Doet me denken aan de grafieken van Griekenland vroeger die altijd scherp omhoog gingen in prognoses. Q3-2020 voor horeca zal niet veel beter worden, aangezien tot 1-9 alles dicht zit en effectief Q2 (1-7 t/m 1-10) als verloren kan worden beschouwd. Het hoogseizoen met strandtenten en festivals e.d. is al afgelast.

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn werkgever zit in de farmacie hoek en die draait gewoon 100%, afgelopen weken meer dan. De frontsoldaten in de magazijnen en apotheken werken gewoon op locatie en zijn gekenmerkt als 'vitaal' (konden dus gebruik maken van kinderopvang). Minder belangrijk personeel (kantoor, waaronder dus IT en ondergetekende) werkt bijna volledig thuis. Thuiswerken sluit naadloos aan bij mijn werkzaamheden, software ontwikkelaar. De productiviteit van ons team is net zo hoog of hoger (voor mij persoonlijk zeker, geen afleiding thuis) als voor de crisis. Maar ik besef me dat het heel anders en slechter kan.

• BarôZZa
MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:32:
[...]

Ah, je denkt nog steeds dat we eigenhandig het virus buiten NL hadden kunnen houden?
Ah, je denkt nog steeds dat de beste manier om een pandemie te bestrijden is door af te wachten tot er mensen besmet zijn en dan nog twee weken te wachten om als maatregel 'geen handen schudden' in te voeren?

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:53:
[Afbeelding]

Doet me denken aan de grafieken van Griekenland vroeger die altijd scherp omhoog gingen in prognoses. Q3-2020 voor horeca zal niet veel beter worden, aangezien tot 1-9 alles dicht zit en effectief Q2 (1-7 t/m 1-10) als verloren kan worden beschouwd. Het hoogseizoen met strandtenten en festivals e.d. is al afgelast.
Behalve dat daar sprake was van (negatieve) feedback in dubbele dip. Met bijbehorende complicaties van bevriezing van kredietvoorziening en een flinke krimp in beschikbare middelen (denk bijvoorbeeld aan vorderingen materieel, ontzetting gebruik vastgoed - zaken die doorstart als potentieel onderuit haalden).

De kwestie kredietvoorziening gaat net als bij de kredietcrisis bepalend zijn. Wat ruimte voor doorstart aangaat, daar wordt best goed over nagedacht. Ik zie ook geen signaal van dubbele dip, en al is er absoluut krimp, de structuren zijn intact.

Vanuit meta / macro (economisch) perspectief kijk ik bijvoorbeeld meer naar de extrapolaties voor K4 in relatie tot aard van crisis en adaptief vermogen. Een opflakkeren / tweede verspreidingscurve kunnen we ons niet veroorloven, en juist K2/K3 zal bepalend zijn in relatie tot kredietvoorzieningen.

De complicatie hier treft mij als enerzijds het belang van niet reflexief grijpen naar gekende draaiboeken, anderzijds het bijstellen van perspectief naar meer lange termijn denken. Onder de huidige omstandigheden is ons gedrag de grootst mogelijke driver van verstoring.

Dit is waarom vanuit mijn optiek we het OMT moeten uitbreiden, maar dan niet vanuit gevestigde traditie "zet er een econoom, een bankier en een vertegenwoordiger van VNO in (drie keer hetzelfde)", maar breder.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:10:
[...]

Ah, je denkt nog steeds dat de beste manier om een pandemie te bestrijden is door af te wachten tot er mensen besmet zijn en dan nog twee weken te wachten om als maatregel 'geen handen schudden' in te voeren?
Jij denkt dat als er 5 besmettingen zijn in Nederland dat een "grove / matige / intelligente lockdown" ook maar enigszins was opgepikt door het volk?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat jij ik en @BarôZZa het niet eens gaan worden nee. (al vinden we allemaal het beperken van leed, in alle opzichten, belangrijk. Vraag is alleen hoe.)

Argumentatie over het totaal kunnen tegenhouden van een virus in een land waar een veelvoud van de inwoneraantallen door het laat reizen in kort tijdsbestek maakt dat al praktisch onmogelijk.

Theoretisch bekeken lijkt het nobel: alles dicht en isoleren tot het virus weg is, maar dan ga je er vanuit dat het uberhaupt weg gaat. Ook is het interessant om te zien dat in een aantal van de landen met de alom geprezen aanpak de corona besmettingen in ene weer enorm oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-04-2020 15:16 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Virtuozzo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:15:

Theoretisch bekeken lijkt het nobel: alles dicht en isoleren tot het virus weg is, maar dan ga je er vanuit dat het uberhaupt weg gaat. Ook is het interessant om te zien dat in een aantal van de landen met de alom geprezen aanpak de corona besmettingen in ene weer enorm oplopen.
Menselijk gedrag voor korte afstand & termijn is door de bank genomen per definitie meer contraproductief dan productief. Maar het is wel verklaarbaar. Taak dan ook om de communicatie bij te stellen, want die reflex is flink aan het opflakkeren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• BarôZZa
P.O. Box schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:12:
[...]

Jij denkt dat als er 5 besmettingen zijn in Nederland dat een "grove / matige / intelligente lockdown" ook maar enigszins was opgepikt door het volk?
Ik heb het nergens over een lockdown gehad. De landen waar ik was hebben niet eens een lockdown.

Als deze crisis overigens iets toont, dan is het wel dat het volk alles pikt en heel gehoorzaam is. Dat is trouwens vrijwel overal het geval. Het volk gaat gewoon om met de maatregelen, in sommige landen waren die eerder en anders dan in andere.

Je denkt dat het volk massaal in opstand was gekomen als we bij de grenzen gezondheidschecks hadden ingevoerd en serieuzere quarantaines uit risicogebieden?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:10:
[...]

Het kost nu, zelfs met alle dramaverhalen die we uit de ziekenhuizen krijgen, al genoeg moeite om het volk aan het verstand te peuteren dat het toch echt een vervelend virusje is. Laat staan als er niets aan de hand was geweest.

Maargoed, kritiek leveren is altijd makkeijk. Papieren exercitie dit.

De beste manier om een pandemie te voorkomen is hem in de kiem te smoren. Die mogelijkheid was al vertrokken nadat het in november al uit china vandaan is gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 23-04-2020 15:23 ]

• hoevenpe
BarôZZa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:19:
Je denkt dat het volk massaal in opstand was gekomen als we bij de grenzen gezondheidschecks hadden ingevoerd en serieuzere quarantaines uit risicogebieden?
Eerste weken wellicht niet, maar je ziet nu al dat mensen nonchalanter worden en de randen gaan opzoeken.

• Señor Sjon
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:11:
[...]

Behalve dat daar sprake was van (negatieve) feedback in dubbele dip. Met bijbehorende complicaties van bevriezing van kredietvoorziening en een flinke krimp in beschikbare middelen (denk bijvoorbeeld aan vorderingen materieel, ontzetting gebruik vastgoed - zaken die doorstart als potentieel onderuit haalden).

De kwestie kredietvoorziening gaat net als bij de kredietcrisis bepalend zijn. Wat ruimte voor doorstart aangaat, daar wordt best goed over nagedacht. Ik zie ook geen signaal van dubbele dip, en al is er absoluut krimp, de structuren zijn intact.

Vanuit meta / macro (economisch) perspectief kijk ik bijvoorbeeld meer naar de extrapolaties voor K4 in relatie tot aard van crisis en adaptief vermogen. Een opflakkeren / tweede verspreidingscurve kunnen we ons niet veroorloven, en juist K2/K3 zal bepalend zijn in relatie tot kredietvoorzieningen.

De complicatie hier treft mij als enerzijds het belang van niet reflexief grijpen naar gekende draaiboeken, anderzijds het bijstellen van perspectief naar meer lange termijn denken. Onder de huidige omstandigheden is ons gedrag de grootst mogelijke driver van verstoring.

Dit is waarom vanuit mijn optiek we het OMT moeten uitbreiden, maar dan niet vanuit gevestigde traditie "zet er een econoom, een bankier en een vertegenwoordiger van VNO in (drie keer hetzelfde)", maar breder.
Vrijwel elk model gaat uit van een tweede golf zodra er sprake is (geweest) van een vorm van lockdown. Aan die voorwaarde wordt ruimschoots voldaan.

• Virtuozzo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:30:
[...]

Vrijwel elk model gaat uit van een tweede golf zodra er sprake is (geweest) van een vorm van lockdown. Aan die voorwaarde wordt ruimschoots voldaan.
Daar zit een valstrik van de aanwezige modellen. We zouden dit mogen herkennen vanuit onze lessen tijdens de kredietcrisis. Het rekenmodel projecteert selectie van cijfers en schept daarmee iets wat nét iets anders is dan analyse van meting. En dat verschil is van cruciaal belang bij omgang met een crisis waar de bepalende variabelen niet corresponderen (voor richting, tempo) aan die van het rekenmodel.

We verwarren zo een golfpatroon van krimp (wat an sich prima verklaarbaar is) met indicator van dubbele dip. Let op, het kan absoluut zo zijn dat dit golfpatroon zich omzet in zo'n dip. Dit is een reëel risico. Maar daarom wijs ik op het belang van de beslissingsboom. En daarom wijs ik op het belang van kredietvoorziening.

We zijn gewend macrotrends richting te geven (voor reactie, correctie) vanuit het detailniveau van metingen. Die extrapoleren we in onze modellen naar trends. In reguliere omstandigheden is dat wel iets van discussie, maar door de bank genomen valt daar redelijk mee te werken. We kennen immers de variabelen en hun relatieve potentieel van verschuiving. In tijden van crisis zit dat helaas anders in elkaar.

De vorige crisis grepen we vrij instinctief naar wat we kenden. Zelfs toen uit de metingen bleek dat het contraproductieve consequenties had, zoals bijvoorbeeld dat klein drama van "we moeten de broekriem aantrekken" -> "lieve mensen dat hebben jullie verkeerd begrepen want dat wil niet zeggen knip op de beurs als je consument bent". Zelfs toen hielden we ons er aan vast.

De les van toen is dat omgang met uitdagingen tijdens crisis anders is dan buiten crisis, en dat de kaders die we tijdens crisis kiezen of scheppen geen causale relatie hebben met de projecties van de reken- of ordeningsmodellen.

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:39:
"lieve mensen dat hebben jullie verkeerd begrepen want dat wil niet zeggen knip op de beurs als je consument bent"
Dat gaat toch wel gebeuren, deze rekening is gigantisch en gaat linksom of rechtsom een keer op ons bord terechtkomen. Ook als je niet direct geraakt wordt is het terugschroeven van uitgaven en kritisch kijken naar wat echt noodzakelijk is op micro-niveau verstandig, een buffer opbouwen voor later want reken maar dat onze pensioenen fors gekort gaan worden.

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:47:
[...]

Dat gaat toch wel gebeuren, deze rekening is gigantisch en gaat linksom of rechtsom een keer op ons bord terechtkomen. Ook als je niet direct geraakt wordt is het terugschroeven van uitgaven en kritisch kijken naar wat echt noodzakelijk is op micro-niveau verstandig, een buffer opbouwen want reken maar dat onze pensioenen fors gekort zullen worden.
Tja, als je er van uit gaat dat het shit wordt, dan wordt het shit.

Als je er rekening mee houdt dat het shit kan worden, maar er niet negatief in gaat staan, dan kun je invloed uitoefenen.

Er is geen terug. Het wordt dus shit, of het is naar voren werken. Hoe we er in staan is bepalend voor welke keuzes we maken én hoe die zich uitwerken.

• BarôZZa
MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:21:
[...]

Het kost nu, zelfs met alle dramaverhalen die we uit de ziekenhuizen krijgen, al genoeg moeite om het volk aan het verstand te peuteren dat het toch echt een vervelend virusje is. Laat staan als er niets aan de hand was geweest.

Maargoed, kritiek leveren is altijd makkeijk. Papieren exercitie dit.

De beste manier om een pandemie te voorkomen is hem in de kiem te smoren. Die mogelijkheid was al vertrokken nadat het in november al uit china vandaan is gekomen.
Kritiekloos zijn is natuurlijk ook makkelijk, de weg van de minste weerstand, zo blijven we bezig ;)

Volgens mij zijn we het niet eens zo geheel oneens met elkaar, want het de kiem in smoren is juist wat ik had gewild en nog steeds wil als je kijkt naar bijvoorbeeld de ouderenzorg. Mij is het echt een raadsel waarom je blijft afwachten met preventieve maatregelen in plaats van af te wachten tot er besmettingen zijn. Hetzelfde gold voor de berichtgeving in het begin in Nederland dat je pas besmettelijk bent als je symptomen hebt(en wat ze nu dus nog steeds als leidraad gebruiken voor de verzorgers, pas thuis blijven als je klachten hebt, geen mondkapjes).

De mogelijkheid was nog niet vertrokken overigens. Zo lang je de besmettingen in kaart hebt en de juiste preventieve maatregelen neemt, dan kan je het enorm goed blijven beheersen. En dan hoef je juist minder aan het volk te vragen.
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:30:
[...]

Eerste weken wellicht niet, maar je ziet nu al dat mensen nonchalanter worden en de randen gaan opzoeken.
Daar zijn natuurlijk ook middelen voor. Als het over quarantaine gaat: mijn vriendin vliegt over een maand terug naar Taiwan. Daar zal ze met speciaal vervoer naar een speciaal quarantainehotel worden gebracht waar ze twee weken moet verblijven. Op reizen met gewoon openbaar vervoer of de quarantaine verbreken staat een boete van max $33000. Dat is heel wat anders dan hier.

Al heb je daar ook Nederlanders die alsnog uit de quarantaine ontsnappen :+

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:47:
[...]

Dat gaat toch wel gebeuren, deze rekening is gigantisch en gaat linksom of rechtsom een keer op ons bord terechtkomen. Ook als je niet direct geraakt wordt is het terugschroeven van uitgaven en kritisch kijken naar wat echt noodzakelijk is op micro-niveau verstandig, een buffer opbouwen voor later want reken maar dat onze pensioenen fors gekort gaan worden.
Voor sommigen is er misschien niets aan de hand maar dat geld voor een grote groep inderdaad niet. Waar voor de een de grote vraag is wat ie met zn vakantie geld gaat doen zit de ander al zonder inkomsten en moet leven van zn buffers (of niet als die er niet zijn). De flexibilisering van de arbeidsmarkt zoals gecreerd in het laatste decennium (of langer) bijt nu hard terug. Daar waar velen in onzekerheid zijn zal er eerst worden gebufferd als er weer wat wordt verdiend.

Onder toenemende onzekerheid vooruit blijven kijken is lastig. Ik denk dat voor velen het pensioen nog ver weg is en dat eerst maar weer wat moet worden opgebouwd voordat er daaraan kan worden gedacht. Dat neemt niet weg dat het wel een punt van aandacht is.

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:55:
Hoe we er in staan is bepalend voor welke keuzes we maken én hoe die zich uitwerken.
Uiteindelijk komt het toch hierop neer:
Participatiesamenleving

De participatiesamenleving / participatiemaatschappij of doe-democratie is in Nederland en België een voorgestelde samenleving waarin iedereen die dat kan, verantwoordelijkheid neemt voor, en actief bijdraagt aan zijn of haar eigen leven en omgeving. Het streven naar een participatiesamenleving is zowel een politieke ideologie als een bezuinigingsoperatie. Vanwege stijgende kosten wil de overheid de verzorgingsstaat beperken en probeert zij steeds meer taken aan de individuele burger over te dragen. Anderzijds wordt aangenomen dat de burger zelf ook minder bemoeienis van de overheid verwacht of nodig heeft.
Positivisme is goed, alleen koop je daar later geen brood voor...

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:33:
[...]

[...]

Historisch gezien juist wel 8) Het is immers de combinatie van progressieve, positieve focus bij realistisch perspectief wat de meest bestendige opbouw geeft.

Ergens drukt ons deze hele crisis met de neus op de kwetsbaarheden, ook in onze perspectieven. We zijn conservatief geworden, selectief, we verwarren het concept behartiging. We houden vast aan wat opgebouwd is geworden - het is wel een opbouw waarbij het momentum niet van de huidige tijd is, maar van eerdere tijden.

Het ligt instinctief gevoelig. Maar dit is een periode waarin het niet gaat om wat we nu hebben, maar wat we later willen hebben. Zo omdenken is behoorlijk wennen voor een land waar visie een vies woord is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat het daar inderdaad aan ligt, aangezien de getallen gewoon redelijk overeenkomstig.
Als je de tabel met mensen die positief getest zijn en opgenomen in het ziekenhuis pakt, en die vergelijk met de RIVM tabel van Noord-Brabant van mensen die positief zijn getest en opgenomen in het ziekenhuis.

https://www.nazb.nl/nieuws/coronavirus-update-23-april
https://www.rivm.nl/sites...rapport_20200423_1015.pdf

verder werken ze ook niet met dezelfde datum dat ze iets plotten, omdat de ggd iets op een andere dag kan melden dan het NAZb het ophaalt bij het ziekenhuis.
Verder zie je dat het RIVM nog bijvoorbeeld gisteren een correctie heeft gedaan van bijv 20 maart, werkt dat bij de nazb hetzelfde of niet.

Zolang je dat niet weet blijft het idd appels met peren vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2020 16:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:52:
Zo omdenken is behoorlijk wennen voor een land waar visie een vies woord is.
Vooropgesteld: er zijn een hoop mensen waarvoor reserves opbouwen niet mogelijk was, maar mensen die zorgeloos geld uitgaven en nu na een paar weken lockdown ontdekken dat ze acuut in financiële problemen komen zullen eerder 'omdenken' dan mensen die op dit moment wat vet op de botten hebben.

Dat er een verandering komt lijkt me evident, verwacht echter niet in de richting waar jij op doelt... ;)

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:03:
[...]

Vooropgesteld: er zijn een hoop mensen waarvoor reserves opbouwen niet mogelijk was, maar mensen die zorgeloos veel geld gaven en nu na een paar weken lockdown ontdekken dat ze acuut in financiële problemen komen zullen eerder 'omdenken' dan mensen die op dit moment wat vet op de botten hebben.

Dat er een verandering komt lijkt me evident, verwacht echter niet in de richting waar jij op doelt... ;)
Ja, dat klopt. Het is echter van kritiek belang om te beseffen dat dit het resultaat was van onze omgang met de vorige crisis, én dat het daarbij om een ontwikkelingslijn ging. Een voortschrijdende trend.

Als we op dit moment één les vanuit intern perspectief kunnen trekken, dan is het wel deze: die draaiboeken en reflexen hebben ons enkel gekost. We moeten het dus anders doen.

De externe les, je hebt vlijtig deelgenomen aan de topics over ontwikkelingen in het VK en de VS, de factoren van wantrouwen, disproportioneel signaal, normaliseren van shock frames, de reële consequenties van negativiteit - daar zitten andere lessen voor ons. Die net zo cruciaal zijn.

De crux is dat we kritisch de vinger aan de pols moeten leggen, kritisch moeten erkennen wat scheef zit, maar ook in de spiegel moeten kijken voor de rol van ons gedrag en nu de impact van deze crisis op dat alles. We hebben het zelf in de hand, als we ons dat maar realiseren, en als we maar beseffen dat we eigenlijk weten wat niet goed werkt.

Weet je wat de grootste drempel is? Niet de problematiek van politieke marketing of tegen eigen belang stemmen, maar het blikveld. We zitten op een punt in de geschiedenis waar het eigenlijk niet langer om de huidige generatie gaat, niet langer om de wishes, wants & habits daarvan. Maar om wat we doorgeven met opbouwen. Dat steekt, op een diep onbewust niveau.

We willen "terug" naar de lusten. Terwijl we zitten met lasten. Wij willen de belofte van de kruimel. We willen rentenieren. Deze crisis is op zoveel manieren en op zoveel niveau's bepalend voor zij die na ons komen, die nu in de schoolbanken zitten, die nu op een kamer zitten. Met wat ons gediend heeft zadelen we hen enkel met een samenleving op die zo scheef zit dat niet langer kan worden voldaan aan de vereisten van opbouw, ontwikkeling en ontplooiing.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 23-04-2020 17:18 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37
[...]

[...]

Participeren is leuk, alleen sinds de laatste crisis zijn er veel mensen die nog net bijgekomen zijn en nu dit krijgen. En hebben we het voor individuen nog lastiger gemaakt om financieel schokbestendiger te worden.

Zoals je aangeeft je koopt er geen brood voor. Het probleem met het participatiemodel is dat het uitgaat van een bepaalde zekerheid. Of eigenlijk zekerheidsgevoel bij de mensen die dat participeren moeten doen. Velen hebben geen enkel gevoel van zekerheid.

Iedereen wil graag meedoen in de samenleving, maar als dat meedoen betekend dat je alleen maar onzekerheid en persoonlijk slechtere financiele vooruitzichten hebt is het een niet erg aanlokkelijk model.

Ga maar proberen om met een nul uren contact lekker te gaan mantelzorgen. Je wordt op allerlei ontij opgeroepen en je moet wel anders is het gedaan met wonen. Die onrust laat in het geheel geen (psychische) ruimte om taken van de overheid over te nemen.

Het idee is dat als je genoeg privé ruimte in tijd en geld is dat je dan bijvoorbeeld je ouders gaat verzorgen als ze ziek worden. Even los van het feit of dat nu wel zo verstandig is, voor vreemden zorgen is toch net even anders dan je dierbaren. Is het enkel mogelijk als je basis zo stevig is dat het financieel kan.

Niet iedereen heeft ruimte voor een granny annex in de tuin zullen we maar zeggen. Het klinkt heel leuk maar praktisch zitten er nogal wat bezwaren aan. Zeker op het gebied van houdbaarheid. Zoals altijd heb je geld en kun je het werk aan, prima dan is het geen probleem. Maar zomaar uitgaan van het principe dat iedereen zijn aandeel wel kan leveren aan de participatie opzet is een enorme overschatting.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

[...]

Alleen is die hele participatiesamenleving uiteindelijk een kabinet Rutte-II woord gebleken. Politiek zoethoudertje voor het moment, maar daarna niks meer van vernomen.

Iets wat je overigens hard hoopt voor de anderhalvemetersamenleving.

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:13:
Als we op dit moment één les vanuit intern perspectief kunnen trekken, dan is het wel deze: die draaiboeken en reflexen hebben ons enkel gekost. We moeten het dus anders doen.
Al dan niet toevallig lekte gisteren dit rapport over de houdbaarheid van ons zorgstelsel uit, je snapt toch ook dat mensen de bui al zien hangen?

Voor de meeste mensen heeft het heel weinig te maken met 'rentenieren' maar met 'overleven'. Mag zelf niet klagen, maar als straks de pensioenen verdampt zijn en we steeds meer voor onze zorg moeten betalen ben ik met een ongewijzigd uitgavenpatroon uiteindelijk ook de pineut. Dan hou je 'een stuk leven over aan het eind van je geld'...

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:30:
[...]

Al dan niet toevallig lekte gisteren dit rapport over de houdbaarheid van ons zorgstelsel uit, je snapt toch ook dat mensen de bui al zien hangen?
Oh ja, maar ik zou wensen dat mensen eens slim genoeg waren - of zelfs maar bereid - om te kijken naar waar de toevoegingen van kosten hun oorsprong hebben.

Ja, zorgkosten stijgen, maar niet opvallend. Toch nemen de kosten van de sector toe. En elk jaar wijzen de analyses en signalen vanuit de Instellingen er op dat we talloze verdienmodellen aan de sector toegevoegd hebben, veel daarvan zonder enige controle of zelfs maar toezicht, waardoor de kosten uit de klauwen lopen.

Maar jaar op jaar happen mensen op de spreekwoordelijke rechterhand. Net zoals bij de show van Air France-KLM. Kijk hier! Bonus! Theater. Ondertussen zorgt de andere hand voor een garantstelling door nationale overheden voor leningen die het vijtienvoudige zijn van de reële waarde van het bedrijf.

Mensen hebben het zelf in de hand. Is de rekening die men krijgt reëel voor toename van kosten van het zorgstelsel? Of is het de rekening voor het jaar op jaar op jaar niet de vinger aan de pols houden?

Saillant, de fiscale reserves van zorgverzekeraars nemen jaar op jaar toe. Bij stijgende kosten? Misschien toch iets om even over na te denken?
Voor de meeste mensen heeft het heel weinig te maken met 'rentenieren' maar met 'overleven'. Mag zelf niet klagen, maar als straks de pensioenen verdampt zijn en we steeds meer voor onze zorg moeten betalen ben ik met een ongewijzigd uitgavenpatroon uiteindelijk ook de pineut. Dan hou je 'een stuk leven over aan het eind van je geld'...
In toenemende mate, absoluut. Dit is echter een amalgaam van trends geworden die het resultaat is van die mentaliteit van rentenieren. Onze structuren van vermogensopbouw op basis van schuldverklaring zijn zo inherent instabiel dat het simpelste struikelen gezinnen onderuit haalt. Ongeacht "opbouw", ongeacht ontplooiing.

Toch blijft dit dezelfde valstrik van happen in de ene hand terwijl de andere elders iets anders doet. Extra saillant, al die tegenpolitiek en populisme is volledig conform het historische patroon, het is er niet voor mensen, het is er voor de scheve verdeling. Tja.

Al die opgebouwde conservatieve gedragsreflexen? Al die selectieve blikvelden? Et voila, de rekening.

De vraag is dan wat doe je er aan. Het antwoord is zo moeilijk niet. Maar men wil het niet. En dus kruipt het stuk "kan het niet" steeds verder op. Hoe normaal is het dat in een land als Nederland 1.7 miljoen gezinnen van bijstandsniveau tot modaal X2 met structurele risico's van schulden en armoede zitten - steeds meer normaal.

Dat kan anders. Maar dan moet men toch echt verder en breder gaan kijken.

offtopic:
Toeval bestaat niet. In politiek absoluut niet. Alles is timing voor duaal effect.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 23-04-2020 18:12 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Mfpower

In dubio

CornermanNL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:22:
[...]

Participeren is leuk, alleen sinds de laatste crisis zijn er veel mensen die nog net bijgekomen zijn en nu dit krijgen. En hebben we het voor individuen nog lastiger gemaakt om financieel schokbestendiger te worden.

Zoals je aangeeft je koopt er geen brood voor. Het probleem met het participatiemodel is dat het uitgaat van een bepaalde zekerheid. Of eigenlijk zekerheidsgevoel bij de mensen die dat participeren moeten doen. Velen hebben geen enkel gevoel van zekerheid.

Iedereen wil graag meedoen in de samenleving, maar als dat meedoen betekend dat je alleen maar onzekerheid en persoonlijk slechtere financiele vooruitzichten hebt is het een niet erg aanlokkelijk model.

Ga maar proberen om met een nul uren contact lekker te gaan mantelzorgen. Je wordt op allerlei ontij opgeroepen en je moet wel anders is het gedaan met wonen. Die onrust laat in het geheel geen (psychische) ruimte om taken van de overheid over te nemen.

Het idee is dat als je genoeg privé ruimte in tijd en geld is dat je dan bijvoorbeeld je ouders gaat verzorgen als ze ziek worden. Even los van het feit of dat nu wel zo verstandig is, voor vreemden zorgen is toch net even anders dan je dierbaren. Is het enkel mogelijk als je basis zo stevig is dat het financieel kan.

Niet iedereen heeft ruimte voor een granny annex in de tuin zullen we maar zeggen. Het klinkt heel leuk maar praktisch zitten er nogal wat bezwaren aan. Zeker op het gebied van houdbaarheid. Zoals altijd heb je geld en kun je het werk aan, prima dan is het geen probleem. Maar zomaar uitgaan van het principe dat iedereen zijn aandeel wel kan leveren aan de participatie opzet is een enorme overschatting.
Ik kan haast niet geloven dat ik dit nu zeg, maar een basisinkomen zou veel van deze problemen oplossen. En ja ik zie alle haken en ogen inclusief de betaalbaarheid in deze crisis, en ik ben er ook niet een onverdeeld voorstander van, maar het had nu een hoop ellende kunnen voorkomen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:14
Brrr begint de politiek nu al te roepen dat we bedrijven moeten openen? We zijn amper over de piek heen en dalen nog maar net in aantallen... verder heeft nog pas 3% de ziekte gehad, dit kan zo weer oplaaien...

Ook dan "Impact Management Team", vind het eng dat er non-medici adviezen gaan geven over medische situaties.

Verder denk ik persoonlijk dat er genoeg geld is voor de groeiende zorg. Het zit alleen op de verkeede plek: overheidsteun aan (internationale) bedrijven, subsidies aan de fossiele instrustrie, etc.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Basekid schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:51:
Verder denk ik persoonlijk dat er genoeg geld is voor de groeiende zorg. Het zit alleen op de verkeede plek: overheidsteun aan (internationale) bedrijven, subsidies aan de fossiele instrustrie, etc.
Ja. En als we een deel van de marketeers, consultants, formulierenbedenkers, tussenkantoren en commerciele partijen eruit halen hoeft de groei niet eens zo hard te zijn... maar ja. Het is zo'n fijne functie, op zo'n tussenkantoor, als formulierenbedenker, tegen een consultantsfee bij een commerciele partij.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:42

gws24

Thinking is hard!

Het RIVM is een onderzoek gestart naar hoe mensen omgaan met de corona maatregelen om te kijken wat de impact hier van is:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/gedrag

Lijkt mij een waardevolle enquette om in te vullen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• hoevenpe
Wat gaat voor, de grondwet of een pandemie?
Noodverordening blijkt illegaal en moet worden aangepast
Nu de acute coronacrisis overgaat in een langdurige anderhalvemetersamenleving, moet de noodverordening worden herschreven, vinden juristen. Want die is illegaal.

De hoogleraren staatsrecht Jan Brouwer (Rijksuniversiteit Groningen) en Jon Schilder (Vrije Universiteit) merken dat juristen én handhavers zich ongemakkelijk beginnen te voelen bij de in de haast geschreven teksten van de noodverordening. Deze geeft verregaande bevoegdheden aan de 25 voorzitters die de veiligheidsregio’s leiden, de zogenaamde ‘superburgemeesters’. Zij worden tijdens deze crisis ook niet langer gecontroleerd door de gemeenteraad, maar staan in direct contact met het kabinet. Alleen de Tweede Kamer kijkt nog mee, op afstand. In de handhaving loopt de politie voortdurend tegen twee tegenstrijdige rechten aan, zegt Brouwer, die specialist is op het gebied van de openbare orde. “Aan de ene kant moeten die voorzitters de gezondheid en het leven van de bevolking beschermen, aan de andere kant staat in de Grondwet het recht op privacy en het huisrecht beschreven.”

Volgens zijn collega Schilder staat in de gemeentewet expliciet dat noodverordeningen in tijden van crisis alle rechten mogen beperken, behálve de rechten die in de Grondwet verankerd zijn. “Dat is nadrukkelijk benoemd. Wat in deze crisis gebeurt, is dus illegaal”, zegt Schilder. “Met het binnentreden van woningen en bedrijfsgebouwen worden het fundamentele recht op privacy en het huisrecht geschonden. Mocht je willen dat dit wél mogelijk moet zijn, dan moet het parlement de wet aanpassen.”

Burgemeesters hanteren de noodverordening ook voor zaken die helemaal niets met corona van doen hebben. Burgemeester Peter Snijders van Zwolle verbiedt bijvoorbeeld de betoging van Pegida zaterdag bij een moskee, op grond van die noodverordening. Volgens Snijders geldt de regel dat je niet met meer dan drie personen mag samenkomen ook voor demonstraties. Volgens Brouwer is dat pertinent onjuist. “Zolang zij anderhalve meter afstand houden, mag er gewoon gedemonstreerd worden.” Hetzelfde geldt voor kerkdiensten in de buitenlucht: het is allemaal juridisch toegestaan – wat iets anders is dan dat je dit moet willen.”

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:41
gws24 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:31:
Het RIVM is een onderzoek gestart naar hoe mensen omgaan met de corona maatregelen om te kijken wat de impact hier van is:

Ik ga het wel invullen. Wat wel vreemd is:

Aan het begin van de enquête staat "Uw antwoorden worden anoniem verwerkt. Wij zorgen ervoor dat uw e-mailadres niet aan uw antwoorden gekoppeld kunnen worden."

Aan het einde van de enquête staat: "Uw e-mailadres en/of telefoonnummer worden alleen gebruikt voor dit onderzoek. U gaat tevens akkoord dat uw gegeven antwoorden, worden gekoppeld aan uw e-mailadres/telefoonnummer."

:? :?

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Prx

nuker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:07:
[...]

Ik ga het wel invullen. Wat wel vreemd is:

Aan het begin van de enquête staat "Uw antwoorden worden anoniem verwerkt. Wij zorgen ervoor dat uw e-mailadres niet aan uw antwoorden gekoppeld kunnen worden."

Aan het einde van de enquête staat: "Uw e-mailadres en/of telefoonnummer worden alleen gebruikt voor dit onderzoek. U gaat tevens akkoord dat uw gegeven antwoorden, worden gekoppeld aan uw e-mailadres/telefoonnummer."

:? :?
Heb hem even ingevuld, maar die laatste pagina gaat niet over dit onderzoek, maar juist of je zou willen deelnemen aan een herhalend onderzoek.
Het RIVM en de GGD willen u graag uitnodigen om tijdens de coronacrisis elke twee weken hierover een vragenlijst in te vullen. Deze informatie kan helpen om de aanpak van de coronacrisis beter te organiseren en burgers beter te ondersteunen. Dit onderzoek staat los van het lid zijn van uw GGD-panel, gemeentepanel of regiopanel.
Met _dit_ bedoelen ze dus volgens mij dat onderzoek dat welke 2 weken herhaald wordt. Daar moeten ze wel koppelen omdat ze juist het verloop van jouw antwoorden willen weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 23-04-2020 23:28 ]

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 11:46
Indoubt schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:16:
[...]

Voor sommigen is er misschien niets aan de hand maar dat geld voor een grote groep inderdaad niet. Waar voor de een de grote vraag is wat ie met zn vakantie geld gaat doen zit de ander al zonder inkomsten en moet leven van zn buffers (of niet als die er niet zijn). De flexibilisering van de arbeidsmarkt zoals gecreerd in het laatste decennium (of langer) bijt nu hard terug. Daar waar velen in onzekerheid zijn zal er eerst worden gebufferd als er weer wat wordt verdiend.

Onder toenemende onzekerheid vooruit blijven kijken is lastig. Ik denk dat voor velen het pensioen nog ver weg is en dat eerst maar weer wat moet worden opgebouwd voordat er daaraan kan worden gedacht. Dat neemt niet weg dat het wel een punt van aandacht is.
Tja, als we als maatschappij bedrijven als booking.com overeind moeten houden met een beroep op de NOW regeling (miljarden omzet en winst met staatssteun) waar houdt die rekening dan op?

En dan verdampen buffers en pensioenen wel snel ja.

Bron: businessinsider.nl

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

iemand die weet of de pinbetalingen nog tot 50 euro gaan zonder pinnen? Ik was in de supermarkt voor boodschappen onder de 40 euro en tot mijn verbazing moest ik mijn pin intoetsen. Ik dacht dat dat tot 50 euro niet meer hoefde?

https://www.nu.nl/geldzak...k-tot-en-met-50-euro.html

Consumenten kunnen vanaf deze week contactloos betalen met hun bankpas zonder de pincode te hoeven intoetsen voor betalingen tot en met 50 euro, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dinsdag.

[ Voor 23% gewijzigd door Salvatron op 24-04-2020 05:15 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:26

codex

Geen OpenAI agent :)

Salvatron schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 05:14:
iemand die weet of de pinbetalingen nog tot 50 euro gaan zonder pinnen? Ik was in de supermarkt voor boodschappen onder de 40 euro en tot mijn verbazing moest ik mijn pin intoetsen. Ik dacht dat dat tot 50 euro niet meer hoefde?

https://www.nu.nl/geldzak...k-tot-en-met-50-euro.html

Consumenten kunnen vanaf deze week contactloos betalen met hun bankpas zonder de pincode te hoeven intoetsen voor betalingen tot en met 50 euro, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dinsdag.
Volgens mij is het bij de meeste banken zelfs 100 euro. Kleine kanttekening, dat is het eenmalige én maximale bedrag tegelijk. Geef je 99,99 uit in 1 betaling dan moet je de volgende keer jouw pincode weer intoetsen. Geef je 30 euro per keer uit dan moet je bij de vierde keer weer intoetsen.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

reemprive schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 05:57:
[...]

Volgens mij is het bij de meeste banken zelfs 100 euro. Kleine kanttekening, dat is het eenmalige én maximale bedrag tegelijk. Geef je 99,99 uit in 1 betaling dan moet je de volgende keer jouw pincode weer intoetsen. Geef je 30 euro per keer uit dan moet je bij de vierde keer weer intoetsen.
nee, ik had verder niets uitgegeven die dag. gewoon iets onder de 40 euro maar dan wel moeten pinnen.

Edit:
o wacht. je bedoelt misschien dat je na een aantal keer zo'n bedrag uit te hebben gegeven, je pincode weer in moet toetsen, en dan weer een paar keer niet, en dan weer een keer wel, en dan weer een paar keer niet, en dan weer wel, en ga zo maar door, ga zo maar door.

Ja, dat zou het kunnen verklaren.

[ Voor 23% gewijzigd door Salvatron op 24-04-2020 06:21 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat klopt. Als je in totaal 100 euro hebt uitgeven moet je de volgende keer weer je pinoode intikken. Daarna kan je weer door tot je weer die 100 euro bereikt. Hoeft niet op dezelfde dag te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Binnenkort moet je misschien je plek in een trein, bus of metro reserveren:
Mogelijk komt er een reserveringsapp voor het openbaar vervoer, schrijft NRC. Door het coronavirus is er veel minder ruimte in bussen en treinen, en als er meer reizigers komen, moet die ruimte goed worden verdeeld. Met een app zou dat kunnen.

Een werkgroep van het ministerie van Infrastructuur, ov-bedrijven en reizigersorganisaties denkt volgens NRC na hoe zo'n reserveringsapp zou moeten werken. Het ligt voor de hand dat bepaalde groepen daarin voorrang krijgen, zoals mensen met cruciale beroepen.

Ook wordt gedacht aan speciale reisuren voor kwetsbare groepen en een verbod op reizen die niet noodzakelijk zijn.

Verwacht wordt dat het aantal reizigers door de heropening van de basisscholen nog niet veel zal toenemen, maar wel bij nieuwe versoepelingen. Met de richtlijn van anderhalve meter afstand kan de bezetting in het ov hooguit een kwart zijn van het niveau van voor de coronacrisis.

"Op dit moment is dat 10 tot 15 procent. De groeiruimte is dus minimaal", zegt Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van ov-bedrijven. "Het kabinet zal moeten aangeven wie wanneer mag reizen." Afgelopen maandag zei Peters ook al dat er duidelijke regels moeten komen om te bepalen wie er wel en niet met het ov mogen.

Technisch gezien lijkt een reserveringsapp geen probleem op te leveren. Verschillende ov-bedrijven gebruiken zo'n systeem al bij flexibele diensten, zoals vervoer op afroep.

Ingewikkelder is de handhaving. Op grote stations kunnen reizigers zonder reservering bij de toegangspoortjes vrij eenvoudig worden geweerd, maar op kleine stations en in bussen wordt dat lastiger.

"Je ziet nu al dat het chagrijn onder passagiers toeneemt", zegt Peters. "Als je passagiers gaat weren, kun je dat niet aan het personeel van de vervoersbedrijven overlaten. Dat is een overheidstaak. Dat moet wel geregeld zijn."
Bron: Mogelijk reserveringsapp tegen te grote drukte in ov

Virussen? Scan ze hier!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:49:
@gws24 Los van bestuurder van het Erasmus is hij ook verantwoordelijk voor de landelijke planning. Maakt het m.i. nog vreemder.
Gommers zegt vandaag trouwens iets vergelijkbaars:
IC-chef Gommers: ‘Behandel Nederlanders niet als een kind’

Hoe staat het er nu voor?
,,We willen heel graag de niet-coronazorg opstarten. Daar zijn we mee bezig. Wie had dat weken geleden gedacht? Eind maart steeg het aantal coronapatiënten zo hard dat gesproken werd over ‘de kritische grens’, het moment dat nog strenger gekozen moet worden wie nog zorg krijgt. Nu versoepelt het kabinet een deel van de lockdownmaatregelen, basisscholen gaan open.

Wat vindt u daarvan?
,,We dalen best snel. Dan denk ik: ja jongens, je moet Nederlanders ook weer wat ruimte geven. Ik ben een positief ingesteld mens, laat het gefaseerd los, kijk goed wat er gebeurt. En we weten nu ook hoe we moeten reageren. Dus als het weer oploopt, weten collega’s wat ze moeten doen, hoe we kunnen uitbreiden. Al heb ik het liever niet nodig.”

Uw collega, bestuursvoorzitter Ernst Kuipers, zei zelfs dat meer versoepelingen eerder mogelijk zijn.
,,We hadden het er net nog even over. Kijk: het gaat over de timing. Wij gaan er niet over wat wanneer weer mag. Het enige dat we weten is: er zitten drie weken tussen een actie en de mogelijke gevolgen in ziekenhuizen. Als scholen dus 11 mei opengaan, zie je daar pas eind mei de effecten van, àls het al leidt tot extra ziekenhuisopnames. Dan heeft een nieuw versoepelingsbesluit op 20 mei dus niet zoveel zin. Je weet op dat moment namelijk nog niet echt wat het voor het virus betekend heeft dat scholen open gingen. Een versoepeling had wel nù gekund, een van deze dagen. Zodat je over drie weken ziet wat er gebeurt, en het schoolbesluit bijvoorbeeld nog kunt heroverwegen.”

Online oogsten uw teksten veel waardering. U bent bepaald niet diplomatiek.
,,Ook lastige onderwerpen maak je bespreekbaar, ja. Is dat omdat ik arts ben? Ik weet het niet. Ik vind: behandel de Nederlander niet als kind, mensen kunnen heel goed tegen slecht nieuws. De clou is wel: je moet je menselijkheid tonen.”

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt er sterk op dat die 'brede maatschappelijke heroverwegingen' niet gespeend zijn van het gebruik van oogkleppen, zodanig dat het eigenlijk eerder 'smalle maatschappelijke continueringen' genoemd zou mogen worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:24:
[...]

Gommers zegt vandaag trouwens iets vergelijkbaars:

[...]
Hoewel ook hier de tekst een ander beeld geeft dan de kop doet vermoeden, blijf ik me erover verbazen. Ze gooien hiermee m.i. de regering en omt nogal onder de bus. Terwijl die hun best doen, tegen een hele hoge prijs, om juist de zorg te ontzien.

Maargoed, prima, dan maar versoepelen.
Ben alleen bang dat we niet veel versoepelingen met klein effect over hebben.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:20:
Ze gooien hiermee m.i. de regering en omt nogal onder de bus. Terwijl die hun best doen, tegen een hele hoge prijs, om juist de zorg te ontzien.
Wat Gommers aangeeft, de reguliere zorg is weer opgestart en ze denken de situatie tegen 11 mei goed onder controle te hebben. De procedures liggen klaar om bij een volgende piek veel sneller te kunnen opschalen, men zal deze keer minder verrast worden vooral als er tegelijkertijd meer getest wordt.

Juist goed dat deze artsen niet blind zijn voor het draagvlak in de samenleving en de gevolgen voor de economie. Een zware lockdown met halflege IC's en relatieve rust in de ziekenhuizen is moeilijk uit te leggen als tegelijkertijd mensen massaal hun baan kwijtraken.

Wat wellicht meespeelt is dat er hoopvolle signalen zijn dat het virus minder goed kan tegen zomerweer.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 07:09:
Binnenkort moet je misschien je plek in een trein, bus of metro reserveren:

[...]

Bron: Mogelijk reserveringsapp tegen te grote drukte in ov
wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 06:30:
Dat klopt. Als je in totaal 100 euro hebt uitgeven moet je de volgende keer weer je pinoode intikken. Daarna kan je weer door tot je weer die 100 euro bereikt. Hoeft niet op dezelfde dag te zijn.
offtopic:
Ik las jouw 2 posts aan elkaar, en daar kwam een suggestie uit dat reserveringen in het OV leiden tot woekerprijzen. :+

Breng ze niet op ideeën ... :X

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 20:06

icecreamfarmer

en het is

Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:10:
[...]

Oh ja, maar ik zou wensen dat mensen eens slim genoeg waren - of zelfs maar bereid - om te kijken naar waar de toevoegingen van kosten hun oorsprong hebben.

Ja, zorgkosten stijgen, maar niet opvallend. Toch nemen de kosten van de sector toe. En elk jaar wijzen de analyses en signalen vanuit de Instellingen er op dat we talloze verdienmodellen aan de sector toegevoegd hebben, veel daarvan zonder enige controle of zelfs maar toezicht, waardoor de kosten uit de klauwen lopen.

Maar jaar op jaar happen mensen op de spreekwoordelijke rechterhand. Net zoals bij de show van Air France-KLM. Kijk hier! Bonus! Theater. Ondertussen zorgt de andere hand voor een garantstelling door nationale overheden voor leningen die het vijtienvoudige zijn van de reële waarde van het bedrijf.

Mensen hebben het zelf in de hand. Is de rekening die men krijgt reëel voor toename van kosten van het zorgstelsel? Of is het de rekening voor het jaar op jaar op jaar niet de vinger aan de pols houden?

Saillant, de fiscale reserves van zorgverzekeraars nemen jaar op jaar toe. Bij stijgende kosten? Misschien toch iets om even over na te denken?

[...]

In toenemende mate, absoluut. Dit is echter een amalgaam van trends geworden die het resultaat is van die mentaliteit van rentenieren. Onze structuren van vermogensopbouw op basis van schuldverklaring zijn zo inherent instabiel dat het simpelste struikelen gezinnen onderuit haalt. Ongeacht "opbouw", ongeacht ontplooiing.

Toch blijft dit dezelfde valstrik van happen in de ene hand terwijl de andere elders iets anders doet. Extra saillant, al die tegenpolitiek en populisme is volledig conform het historische patroon, het is er niet voor mensen, het is er voor de scheve verdeling. Tja.

Al die opgebouwde conservatieve gedragsreflexen? Al die selectieve blikvelden? Et voila, de rekening.

De vraag is dan wat doe je er aan. Het antwoord is zo moeilijk niet. Maar men wil het niet. En dus kruipt het stuk "kan het niet" steeds verder op. Hoe normaal is het dat in een land als Nederland 1.7 miljoen gezinnen van bijstandsniveau tot modaal X2 met structurele risico's van schulden en armoede zitten - steeds meer normaal.

Dat kan anders. Maar dan moet men toch echt verder en breder gaan kijken.

offtopic:
Toeval bestaat niet. In politiek absoluut niet. Alles is timing voor duaal effect.
Ik werk in de WLZ sector maar wij worden niet door de zorgverzekeraars gefinancierd (althans maar een klein deel) maar rechtstreeks door VWS/Zorgkantoor. En eerlijk gezegd snap ik die onbetaalbaarheid wel. Nu al gaat iets van 10% van je loon naar de WLZ en dan moet de dubbele vergrijzing nog komen.

Toevallig ben ik net bezig met de lange termijn planning van verpleeghuizen in Tilburg en heb gisteren projecties gemaakt aan de hand van de demografische cijfers. Tussen nu en 2035 zijn er (bij ongewijzigd beleid) in Tilburg alleen al 1000 extra verpleeghuisplaatsen nodig. Voor een huidig nieuwbouwproject zijn die momenteel geraamd op ruim €300k per stuk. Voor alleen Tilburg alleen al aan vastgoedkosten komt dat neer op €300 miljoen. Dat is nog exclusief zorgkosten welke een veelvoud zullen zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• hoevenpe
Hoeft niet, die ideeën worden al uitgewerkt:
De openbare ruimte, in het vervoer en op straat, wordt de komende tijd zo’n schaars goed dat zelfs de economen van het Centraal Planbureau er al over nadenken, vertelt directeur Pieter Hasekamp van het CPB. „Je kunt kijken naar mechanismen waar economen ervaring mee hebben: beprijzen en rantsoeneren, in combinatie met voorrang voor specifieke groepen en gebruik.”

Het is denkbaar om gewilde trajecten en tijden in het ov duurder te maken. Schaarste in de trein wordt al beprijsd op internationale trajecten en door de dalurenkorting, zegt ov-specialist Oded Cats. Hij is directeur van het Smart Public Transport-lab van de TU Delft, dat samenwerkt met vervoersbedrijven. Toch heeft dat een belangrijk nadeel, aldus Cats. „Het dagelijkse verkeer via het ov is een basisbehoefte. Die dienst maak je dan minder beschikbaar voor mensen die het niet kunnen betalen.”

Prioritering is denkbaar, zegt hij. „Zoals voorrang voor vitale beroepen, of speciale daluren voor kwetsbare personen.” Een reserveringsapp kan snel geïntroduceerd worden, denkt hij. „Die technieken worden al veel gebruikt bij vervoer op afroep. De meeste ov-aanbieders zouden zo’n app wel willen introduceren.”
Lang leve de eigen auto...

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:56
hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:46:
[...]

Wat Gommers aangeeft, de reguliere zorg is weer opgestart en ze denken de situatie tegen 11 mei goed onder controle te hebben. De procedures liggen klaar om bij een volgende piek veel sneller te kunnen opschalen, men zal deze keer minder verrast worden vooral als er tegelijkertijd meer getest wordt.

Juist goed dat deze artsen niet blind zijn voor het draagvlak in de samenleving en de gevolgen voor de economie. Een zware lockdown met halflege IC's en relatieve rust in de ziekenhuizen is moeilijk uit te leggen als tegelijkertijd mensen massaal hun baan kwijtraken.

Wat wellicht meespeelt is dat er hoopvolle signalen zijn dat het virus minder goed kan tegen zomerweer.
Alleen zijn de IC's niet halfleeg, ze zitten t.o.v. de hoeveelheid die 't personeel aan kan nog steeds op 200% van de reguliere bezetting. Want normaal ca. 700-800 bedden gevuld, nu nog zo'n 1.000 met corona en 400 regulier.

• hoevenpe
rik86 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:30:
Alleen zijn de IC's niet halfleeg, ze zitten t.o.v. de hoeveelheid die 't personeel aan kan nog steeds op 200% van de reguliere bezetting.
Gommers had het in het interview over de te verwachte bezetting half/eind mei, tot die tijd blijft de huidige lockdown in stand. Zelfs als het openen van basisscholen significant negatief effect heeft zal de zorg dat pas begin/half juni merken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
[...]

Gommers had het in het interview over de te verwachte bezetting half/eind mei, tot die tijd blijft de huidige lockdown in stand. Zelfs als het openen van basisscholen significant negatief effect heeft zal de zorg dat pas begin/half juni merken.
Helemaal mee eens, maar ik blijf erbij dat het geen goed verhaal is.
Geef dat signaal lekker in het OMT, en breng in de media dat je het volk dankbaar bent dat ze dit mogelijk hebben gemaakt, en dat we nog even geduld vragen om gecontroleerd vrijheden te geven.

Henk en ingrid denken nu "als die dokter het zegt, zal die het wel beter weten dan de regering, want die zijn toch kut".

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 24-04-2020 10:39 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:21:
[...]

Hoeft niet, die ideeën worden al uitgewerkt:
offtopic:
Dat is me bekend, maar woekerprijzen of tegen opbod lijkt me niet zo’n tof plan, zeker niet wanneer miljoenen mensen al een abonnement hebben waarvoor betaald is.

En waar al lang niet voor geleverd wordt.

Werkgevers houden bijv. nu al reiskostenvergoedingen in, terwijl personeel eigenlijk geen keus heeft, en er wel voor betalen, terwijl ze er geen gebruik van maken.

Maak dan ook een regeling voor dit soort gedupeerden.
[...]

Lang leve de eigen auto...
offtopic:
Maak dan als overheid bijv. parkeren op bepaalde plekken gratis of goedkoper - de auto is veel veiliger dan het OV.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 24-04-2020 10:54 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:38:
Geef dat signaal lekker in het OMT, en breng in de media dat je het volk dankbaar bent dat ze dit mogelijk hebben gemaakt, en dat we nog even geduld vragen om gecontroleerd vrijheden te geven.
Wellicht hebben ze dat ook gedaan, in de laatste OMT briefing stond meerdere keren dat er geen unanimiteit was. Kan me voorstellen dat boegbeelden in de zorg als Gommers en Kuipers het beeld willen rechtzetten dat zij de 'hoofdreden' zijn waarom er niet afgeschaald kan worden, zij behoren tot 'focus 1' zoals @Virtuozzo dat eerder noemde en daar gaat het relatief de goede kant op.

Als er een groot risico in 'focus 2' zit dan helpt het als Van Dissel en anderen dat beter proberen uit te leggen, de boegbeelden van deze fase dagelijks bij Jinek en Op1 zitten en net zulke bekende Nederlanders worden als Gommers en Kuiper nu zijn. Door in de beeldvorming bij de IC's te blijven hangen verliest het volk het gevoel van urgentie, de dagelijkse nu.nl pushberichten zijn gestopt en dramatische beelden uit Frankrijk, Spanje en/of Italië heb ik al een tijd niet meer gezien.

Het is niet voor niets dat vanuit het OMT zelf de vraag is gekomen om verdere stappen vanuit breder perspectief te bezien, blijkbaar is men daar intern ook verdeeld over hoe nu verder.
Ramzzz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:51:
offtopic:
Dat is me bekend, maar woekerprijzen of tegen opbod lijkt me niet zo’n tof plan, zeker niet wanneer miljoenen mensen al een abonnement hebben waarvoor betaald is.
offtopic:
Volledig eens met alles wat je zegt, moet niet veel gekker worden... ;)

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
We kunnen nu wel stellen dat de hogescholen en misschien middelbare scholen voorlopig dus niet meer opengaan. De hoeveelheid reizigers die het openstellen van die scholen zijn is niet op te vangen in het OV.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soccer98 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:10:
[...]

We kunnen nu wel stellen dat de hogescholen en misschien middelbare scholen voorlopig dus niet meer opengaan. De hoeveelheid reizigers die het openstellen van die scholen zijn is niet op te vangen in het OV.
Middelbare scholen zijn over het algemeen in de regio, dat zal de volgende stap zijn vanaf 1 juni.
Gezien ook het toestaan van activiteiten voor de groep 12-18 jaar.

Hoge scholen/uni zal idd niet meer dit lesjaar zijn naar mijn verwachting.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2020 11:20 ]

PSN

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
gws24 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:31:

Universiteit van Antwerpen doet dit al vanaf het begin van de crisis.
Daar wordt gevraagd naar zowel de fysieke gezondheid als naar de mentale gezondheid van jezelf en je huisbewoners. Ook het eventuele verminderd inkomen kwam deze week voor in de enquete, aangezien dit ook voor stress kan zorgen.
Ze vragen bijvoorbeeld of je nog iemand hebt kunnen spreken, in levende lijve met maatregelen, zonder voldoende maatregelen, over telefoon, via videoconference,...

Uit de resultaten is dus gebleken dat er toch nog wel wat mensen met symptomen niet thuis bleven. Dit werd dan doorgekoppeld aan de andere experten en dus werd op de dagelijkse persco nogmaals gewezen op de gevaren en wat je moet doen.
https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/corona-studie/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fors meer besmettingen in België
Het aantal besmettingen in België is de afgelopen 24 uur fors toegenomen. Er werden 1.496 nieuwe coronabesmettingen geregistreerd, terwijl het aantal de afgelopen drie dagen steevast onder de duizend lag. Wel werd er veel meer getest, wat de forse stijging kan verklaren.

Sinds gisteren zijn 190 nieuwe doden gemeld in België. 91 van hen overleden in het ziekenhuis, de andere 99 in verpleegtehuizen. Door technische problemen is nog niet bekend hoeveel patiënten er in Vlaamse verpleegtehuizen zijn overleden, waardoor het aantal doden waarschijnlijk hoger ligt.
In Belgie stijging van de besmettingen, maar naar het lijkt vooral door meer testen.
Lijkt erop dat ook daar toch veel onder de radar blijft.
Wel benieuwd of in belgie er ook ~3,5% besmettingen geschat is nu...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Soccer98 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:10:
[...]

Lijkt mij ook.

Ik heb tot nu toe 2x in de metro, 2x in de tram en 1x in een bus gezeten sinds de ‘lockdown’ (o.a. wegens een lekke band ook vandaag toch met het OV) maar dat is geen onverdeeld positieve ervaring.

Snuffende, kuchende mensen die toch overal met hun vingers aan zitten... :F

Ik hoefde naast de zitting van de stoel met mijn achterwerk niets aan te raken, gelukkig.

Dovemansoren, lijkt mij de manier waarop toch een aanzienlijk deel van de bevolking reageert op dringende adviezen. }:|

En ja, ik had voor 1x gedurende 2 dagen geen keus anders dan naar mijn werk komen. :/

• hoevenpe
Ramzzz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:54:
En ja, ik had voor 1x gedurende 2 dagen geen keus anders dan naar mijn werk komen. :/
offtopic:
Tijd voor een e-bike?
Lijkt me de ideale oplossing in tijden van corona en nog gezond ook.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

hoevenpe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:58:
[...]

offtopic:
Tijd voor een e-bike?
Lijkt me de ideale oplossing in tijden van corona en nog gezond ook.
offtopic:
Ik ga van mijn levensdagen niet elektrisch fietsen. Ik hoef ook maar 12 km enkele reis, prima te doen - behoudens weer.

Maar ik heb dat ook in blizzard-situaties, toen geen enkel OV reed met de fiets gedaan.

Lek = lek, helaas.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ramzzz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:00:
[...]

Ik ga van mijn levensdagen niet elektrisch fietsen. Ik hoef ook maar 12 km enkele reis, prima te doen - behoudens weer.

Maar ik heb dat ook in blizzard-situaties, toen geen enkel OV reed met de fiets gedaan.

Lek = lek, helaas.
Nou ik moet 11 en vind de ebike toch wel heerlijk. Weet nu ook zeker hoe laat ik op mijn werk ben i.t.t. eerder waarbij harde wind o.i.d. toch rap 5 a 10 minuten kon schelen. Pak nu ook eerder een omweg die wat mooier is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• P.O. Box
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:38:
[...]

Henk en ingrid denken nu "als die dokter het zegt, zal die het wel beter weten dan de regering, want die zijn toch kut".
Vooral omdat Henk en Ingrid dat persoonlijk beter uitkomt. Als de dokter had gezegd: sluit jezelf op, en de regering had gezegd: leve de lol; hadden ze de regering wel gevolgd. Henk en Ingrid zijn wat dat betreft vrij makkelijk ;)

Overigens erger ik me best wel aan het feit dat ik zoveel om me heen hoor "we mogen dit, dat, zus en zo niet van Rutte/regering". Ik kan niet zo goed tegen die slachtofferrol. Ten eerste: de overheid is geen aparte entiteit, maar een deel van ons allemaal. Ten tweede vind ik dat mensen op die manier hun eigen verantwoordelijkheid heel erg uit de weg gaan. Ikzelf zie de richtlijnen van de overheid als nuttige adviezen die ik niet persé zelf had kunnen bedenken (ik ben immers niet op de hoogte van de details) en ben ze dus dankbaar voor de adviezen. Ik volg ze dus ook op. Dat de overheid vervolgens door middel van regels de boel moet gaan controleren komt enkel en alleen omdat een deel van de bevolking niet zelfstandig genoeg is om zich aan de adviezen te houden.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
YakuzA schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:19:
[...]

Middelbare scholen zijn over het algemeen in de regio, dat zal de volgende stap zijn vanaf 1 juni.

en het mbo?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MBO zal wel onder vervolgonderwijs vallen en met HBO/Uni regels mee gaan.

Zal helemaal afhankelijk zijn de situatie over een paar weken, vanuit het OMT spraken ze specifiek over de groep jonger dan 20 waarvoor het risico veel kleiner lijkt.
Dus misschien dat ze MBO nog bij de regels voor middelbare school trekken, maar dat valt vanaf onze kant amper in te schatten.

PSN

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:13
[...]

Ik heb een paar jaar geleden veel op Middelbare scholen gezworven om promotie/voorlichtingen te geven vanuit mijn vorige opleiding.

Het verbaasde mij hoeveel scholen/vestigingen samenwerkten en de leerlingen toch naar een compleet andere plaats moesten voor een richting dan anderen.
Voorbeeld van mijn oude middelbare school: de Waerdenborch.
In vestiging Goor kom je t/m 3 Havo/Vwo daar zijn, vanaf 4 Havo/Vwo moest je naar Holten (en voor het VMBO-BKG, de praktijkrichtingen dus) gold hetzelfde.

En viel mij op dat er best nog veel scholen zo'n "samenwerking"verband hadden en de leerlingen toch ver weg moesten. Dus ik denk ALS de Middelbare scholen ook open gaan, dat er wel meer met het OV moeten dan je zou denken.

• Soccer98
Feit is dat zolang er beperkende regels in het OV gelden, dat het letterlijk onmogelijk is om de mbo's, hbo's en universiteiten open te gooien. Zoveel reizigers moeten dan met het OV reizen, dat de anderhalve meter-regel niet te handhaven is. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik in september van mijn woonplaats in Noordoost-Gelderland naar Amsterdam moet gaan.

Zie je de reserverings-app al voor je? Stel: ik moet om 10 uur op school zijn, moet ik geluk hebben dat ik kan reserveren voor de trein van rond 8 uur en dan nog maar hopen dat er plek terug is. Dat is onmogelijk voor studenten en eigenlijk ook voor mensen die met de trein moeten reizen naar werk. Bizar dat dit idee niet gelijk afgeschoten is.

[ Voor 32% gewijzigd door Soccer98 op 24-04-2020 13:21 ]

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hoe zit het met die 500 Miljard rescue packages die Europa opzij had gezet? Nederland en Duitsland waren er natuurlijk tegen om centjes uit te geven.

Amerikanen krijgen allemaal een stimulus check van tussen de 1200~2400 dollar.
Ja die hebben geen sociale zekerheid, maar in Nederland moet je volgens mij ook door 100 ogen springen voordat je een uitkering krijg als je nu je baan verliest tijdens de Corona uitbraak.

Ik weet er te weinig vanaf dat is duidelijk maar ik voel geen zekerheid vanuit de Nederlandse overheid voor de werknemers en werkgevers. Als ik nu mijn baan verlies ivm Corona durf ik te wedden dat ik door 100 ogen moet springen en dan nog op mijn knieeen moet gaan bidden om een kansje te maken op een uitkering, of ik dat zoveel beter af ben dan een gemiddelde Amerikaan? ik weet het niet meer.

• Signs
  • Laatst online: 09:33
[...]

Aantal Uni’s hebben al besloten Q4 niet in de huidige vorm door te laten gaan. Veel wordt nu online gedaan, eveneens tentamens.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:49
Wowhead schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:20:
Hoe zit het met die 500 Miljard rescue packages die Europa opzij had gezet? Nederland en Duitsland waren er natuurlijk tegen om centjes uit te geven.

Amerikanen krijgen allemaal een stimulus check van tussen de 1200~2400 dollar.
Ja die hebben geen sociale zekerheid, maar in Nederland moet je volgens mij ook door 100 ogen springen voordat je een uitkering krijg als je nu je baan verliest tijdens de Corona uitbraak.

Ik weet er te weinig vanaf dat is duidelijk maar ik voel geen zekerheid vanuit de Nederlandse overheid voor de werknemers en werkgevers. Als ik nu mijn baan verlies ivm Corona durf ik te wedden dat ik door 100 ogen moet springen en dan nog op mijn knieeen moet gaan bidden om een kansje te maken op een uitkering, of ik dat zoveel beter af ben dan een gemiddelde Amerikaan? ik weet het niet meer.
In coronatijd zijn er geen extra verzwarende eisen voor een uitkering. Als je aan de voorwaarden voldoet krijg je die gewoon. Nooit leuk uitkering aanvragen, maar door 100 ogen moeten springen is wel wat overdreven. En door de NOW regeling is sowieso ook voorkomen dat een hoop mensen een uitkering hoeven aan te vragen.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 00:21
Soccer98 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:17:
Zie je de reserverings-app al voor je? Stel: ik moet om 10 uur op school zijn, moet ik geluk hebben dat ik kan reserveren voor de trein van rond 8 uur en dan nog maar hopen dat er plek terug is. Dat is onmogelijk voor studenten en eigenlijk ook voor mensen die met de trein moeten reizen naar werk. Bizar dat dit idee niet gelijk afgeschoten is.
Welk alternatief is er? Allemaal tegelijk gaat niet en als er een volk niet gedisciplineerd omgaat met dit soort dingen zijn wij het wel.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08

Agent47

I always close my contracts.

Doet niemand meer cijfers?

Positief geteste personen

36.535* (+806)
Ziekenhuisopnames 10.281
(+123)

Overleden personen

4.289** (+112)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:49
Die cijfers zeggen allemaal niet zoveel, het aantal positieve test is afhankelijk van het totale aantal test, en in de sterftecijfers zit om diverse redenen een fikse onderrapportage.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Enige interessante zijn de opnames met covid-19. Dat lijkt een beetje te stabiliseren. Geen idee of die ook echt naar beneden moet uitroeien gaat toch niet lukken.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:27:
Enige interessante zijn de opnames met covid-19.
En IC-bezetting volgens mij.

• Jovatov
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:27:
Enige interessante zijn de opnames met covid-19. Dat lijkt een beetje te stabiliseren. Geen idee of die ook echt naar beneden moet uitroeien gaat toch niet lukken.
Vergeleken met een week geleden zijn de cijfers deze week wel nog half zo hoog als een week geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akgDwPdIz8T3715cKrYuJPOyleE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgWLovv24y8ykVHyFScZnahA.jpg?f=fotoalbum_large

Op dag-tot-dag-basis is er bijna niets zinnigs over te zeggen, aangezien de cijfers zo laag zijn. Je kan wel zeggen: Maandag waren er 64 opnames en woensdag nu 50, dus een daling van dik 20%, maar dat geeft toch een verkeerd beeld.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BoB_HenK schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:17:
[...]

Welk alternatief is er? Allemaal tegelijk gaat niet en als er een volk niet gedisciplineerd omgaat met dit soort dingen zijn wij het wel.
Schoolvervoer/bussen. Dat is de enige manier die ik zie werken om groepen zo weinig mogelijk onderling contact te laten hebben. Sommige scholen in deze regio (noord nederland), hadden dat deels al, dus onmogelijk is het niet. Maar daar zal de overheid toch moeten inspringen om het te subsidieren/regelen, of die wil er is?

Behalve dat bussen en treinen in deze regio vol zitten met scholieren, zitten er ook scholieren van meerdere scholen in de bus. Normaliter valt het in dit seizoen nog te overzien, veel scholieren kunnen het nog op de fiets doen, maar in het najaar wordt dat minder, om nog maar niet te spreken dat "iedereen" verkouden is, en dan is zo'n bus een perfecte virus verspreider :X.

Of misschien hebben we geluk met het corona virus en is de verspreiding onder scholieren nihil, eventueel gejolpen door mondkapjes, ongegacht hoe dicht ze op elkaar zitten. Eigenlijk is dit (kan ov open voor scholieren / kan het niet) ook iets waar nog geen goed antwoord op is. Maar duidelijk voor mij is dat afgezien van grote evenmenten en grootschalige horeca, het ov hier de plek is waar de meeste mensen samen klonteren zonder social distancing.

[ Voor 12% gewijzigd door Norjee op 24-04-2020 14:50 ]

• Soccer98
BoB_HenK schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:17:
[...]

Je kan eventueel het oude kaartensysteem herinvoeren, waardoor mensen dus ook gewoon een retourtje kunnen bestellen bijvoorbeeld. Een bepaald systeem houdt dan wel bij hoeveel plekken er nog zijn,

Punt is dat de capaciteit van het OV dusdanig naar beneden gaat, dat duizenden mensen gewoon stranden her en der. Of ze nou niet naar school of werk kunnen omdat de eerste twaalf treinen van de dag volzitten of niet naar huis kunnen omdat de boel volzitten. En zie dan nog maar te handhaven op stations waar geen OV-poortjes zijn en zwartrijders gewoon meekunnen.

Het enige andere alternatief wat ik kan verzinnen is mondkapjes in de trein. Ik heb geen idee of dat werkt, maar dat moet een onderzoek dan maar aantonen.

Het is al met al te hopen dat dat vaccin van Oxford er is in september. Ze zijn er zelf tachtig procent zeker van dat het in september op de markt is en dus ook werkt. Natuurlijk ben je dan nog maanden zoet met het vaccineren van alle mensen, maar het scheelt in ieder geval een behoorlijke slok op de borrel.

[ Voor 13% gewijzigd door Soccer98 op 24-04-2020 14:44 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

Pierre

Van nature lui!

Geen idee of dit al gepost is hier, maar in onze hoofdstad snappen ze het schijnbaar niet helemaal.

https://www.noordhollands...rt-woningsdag-online.html

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• zacht
  • Niet online
[...]

De scholen kunnen nog wel eens dwars gaan liggen. Ik weet van één lokale middelbare school al dat ze na die streefdatum van 1 juni alleen 'twijfelgevallen voor overgang' op school uitnodigen, de rest blijft thuisonderwijs krijgen.

• zacht
  • Niet online
Pierre schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:45:
Geen idee of dit al gepost is hier, maar in onze hoofdstad snappen ze het schijnbaar niet helemaal.

https://www.noordhollands...rt-woningsdag-online.html
[...]de GVB-woordvoerster.

,,Wij zijn niet bevoegd om de 1,5 meterregel te handhaven’’, vervolgt ze. Volgens haar is de richtlijn voor het openbaar vervoer dat er ‘zoveel mogelijk’ anderhalve meter afstand tussen passagiers wordt gehouden

|:( Een paar dranghekken en wat tape op de vloer zou al wonderen doen.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30
zacht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:55:
[...]

[...]de GVB-woordvoerster.

,,Wij zijn niet bevoegd om de 1,5 meterregel te handhaven’’, vervolgt ze. Volgens haar is de richtlijn voor het openbaar vervoer dat er ‘zoveel mogelijk’ anderhalve meter afstand tussen passagiers wordt gehouden

|:( Een paar dranghekken en wat tape op de vloer zou al wonderen doen.
Hells no. Dat pontje is altijd volledig bezet en vaart zo snel als het kan. Als je daar nu iedereen 1.5 afstand moet laten houden kan je net zo goed het pondje sluiten. Op zich prima als we dan de ij-tunnel opengooien voor fietsers zolang het pontje niet kan varen. Maarja, dan zal autorijdend Amsterdam wel weer over de zeik gaan.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Virtuozzo
  • Niet online
Philpend schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:16:
[...]

In coronatijd zijn er geen extra verzwarende eisen voor een uitkering. Als je aan de voorwaarden voldoet krijg je die gewoon. Nooit leuk uitkering aanvragen, maar door 100 ogen moeten springen is wel wat overdreven. En door de NOW regeling is sowieso ook voorkomen dat een hoop mensen een uitkering hoeven aan te vragen.
Poeh, het kabinet had er toch hoofdpijn bij. Er zijn uiteindelijk geen aanpassingen gemaakt voor procedures als uitkering / bijstand / bijzondere bijstand. De eisen daar zijn bijzonder. Dit terzijde.

De crux ligt meer in de praktische uitwerking. Gemeenten zijn overbelast, en zitten ook met financiële druk. Dan worden er aanpassingen gemaakt in beoordeling van prioriteiten.

Vergeet ook nooit het verschil tussen theorie van wetgeving / richtlijnen en de praktijk.

Klein voorbeeld, juridisch gesproken is wat men kent als regiobinding al een aantal jaren geen toegestaan criterium. Het ministerie stuurt zelfs mystery guests uit om te toetsen of Gemeenten zich daar aan houden. Ondertussen legt het Rijk de Gemeenten ook een kader op voor budgettering sociaal domein (zijdelings nog eens extra via de zogeheten specifieke uitkeringen). Daarmee krijgen Gemeenten voor beleid een perverse prikkel om hetzelfde niet langer toegestane beleid van weigeren toegang tot sociaal domein toch te continueren, enkel onder een ander administratieve term. Overal zit een vergelijkbare discrepantie, of je naar BUIG constructies kijkt, Bbz, participatiebudget, constructies als Simpel Switchen, Regelingen loonkostensubsidie, sociale werkplaatsing.

In vrijwel elk traject van uitkeringen zijn er grote praktische verschillen bij implementaties van procedures en prioriteiten. Wettelijke bepalingen zijn zelden een belemmering. Bij Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein, is een pijnlijke weelde aan dossiers te vinden.

Maar goed, dit is een heel topic op zich. Onderschat nooit hoe vertekend ons algemene beeld van dit soort zaken is versus de meer complexe realiteit.

• zacht
  • Niet online
pingkiller schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:10:
[...]

Hells no. Dat pontje is altijd volledig bezet en vaart zo snel als het kan. Als je daar nu iedereen 1.5 afstand moet laten houden kan je net zo goed het pondje sluiten. Op zich prima als we dan de ij-tunnel opengooien voor fietsers zolang het pontje niet kan varen. Maarja, dan zal autorijdend Amsterdam wel weer over de zeik gaan.
Elders in het land krijgen buschauffeurs een boete als de anderhalve meter tussen passagiers niet in acht wordt genomen, waarom zou dat in dit geval wel mogen?

• Señor Sjon
pingkiller schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:10:
[...]

Dat geldt zo'n beetje voor heel de samenleving. Waarom zou de GVB daar een uitzondering op zijn?

• pingkiller
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:34:
[...]

Dat geldt zo'n beetje voor heel de samenleving. Waarom zou de GVB daar een uitzondering op zijn?
Het pontje bevat voor weet ik hoeveel aan buslijnen aan passagiers. Als je daar nu beperkingen op zet krijg je wachtrijen tot aan de andere kant van het station.
Eens hoor dat het GVB zich ook aan de richtlijnen moet houden, maar dan dus de ij-tunnel open voor fietsers en voetgangers.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Arunia
  • Laatst online: 21:05
@CyberMania Onze werkgever (grote MBO omgeving R'dam) heeft aangegeven pas na de zomervakantie te kijken naar lessen in de klas.
Ze hebben in een zeer korte tijd alles omgegooid zodat er thuis gewerkt kon worden, vergaderd en dat ook het onderwijs doorgang kon vinden via Teams met leenlaptops waar nodig voor leerlingen met weinig geld.
De panden zijn nog wel open voor lessen die niet digitaal kunnen en examenklassen. Maar het meeste personeel werkt nog gewoon thuis.

• Señor Sjon
pingkiller schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:41:
[...]

Het pontje bevat voor weet ik hoeveel aan buslijnen aan passagiers. Als je daar nu beperkingen op zet krijg je wachtrijen tot aan de andere kant van het station.
Eens hoor dat het GVB zich ook aan de richtlijnen moet houden, maar dan dus de ij-tunnel open voor fietsers en voetgangers.
Tsja, is dat allemaal noodzakelijk vervoer als men zich tot het hoogst noodzakelijke moet beperken en zoveel mogelijk vanuit huis moet werken? Dan kan het toch niet zo zijn dat dat pondje even druk is als anders?

• drooger
  • Laatst online: 10:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Inderdaad, ik zou dan als GVB vooral inzetten om gebruik van het pontje te ontmoedigen, tenzij noodzakelijk.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• pingkiller
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:42:
[...]

Tsja, is dat allemaal noodzakelijk vervoer als men zich tot het hoogst noodzakelijke moet beperken en zoveel mogelijk vanuit huis moet werken? Dan kan het toch niet zo zijn dat dat pondje even druk is als anders?
Geen idee of het noodzakelijk vervoer is. Punt is dat je aan de stationskant echt geen lange rijen kan maken. Geen ruimte, zeker niet omdat je in de rij ook weer 1.5 meter afstand moet houden.
Dus of de gemeente gaat de toevoer flink afremmen(mission impossible als je het mij vraagt) of de ij-tunnel gaat open voor fietsers en voetgangers.
Dat laatste lijkt mij ook niet direct een probleem want het is er vast rustiger ivm de maatregelen.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Tja. Als je naar je werk moet en je hebt geen auto, wat moet je dan doen?

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 00:21
Norjee schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:42:
[...]

Schoolvervoer/bussen. Dat is de enige manier die ik zie werken om groepen zo weinig mogelijk onderling contact te laten hebben. Sommige scholen in deze regio (noord nederland), hadden dat deels al, dus onmogelijk is het niet. Maar daar zal de overheid toch moeten inspringen om het te subsidieren/regelen, of die wil er is?

Behalve dat bussen en treinen in deze regio vol zitten met scholieren, zitten er ook scholieren van meerdere scholen in de bus. Normaliter valt het in dit seizoen nog te overzien, veel scholieren kunnen het nog op de fiets doen, maar in het najaar wordt dat minder, om nog maar niet te spreken dat "iedereen" verkouden is, en dan is zo'n bus een perfecte virus verspreider :X.

Of misschien hebben we geluk met het corona virus en is de verspreiding onder scholieren nihil, eventueel gejolpen door mondkapjes, ongegacht hoe dicht ze op elkaar zitten. Eigenlijk is dit (kan ov open voor scholieren / kan het niet) ook iets waar nog geen goed antwoord op is. Maar duidelijk voor mij is dat afgezien van grote evenmenten en grootschalige horeca, het ov hier de plek is waar de meeste mensen samen klonteren zonder social distancing.
Interessante oplossing, lost in ieder geval een deel van het probleem voor hoger onderwijs e.d.. op :) . Groter probleem lijkt mij echter dat zelfs al doe je dit, de 20-25% capaciteit in het OV niet toereikend is om regulier forenzen verkeer mogelijk te maken :/
Soccer98 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:42:
[...]

Je kan eventueel het oude kaartensysteem herinvoeren, waardoor mensen dus ook gewoon een retourtje kunnen bestellen bijvoorbeeld. Een bepaald systeem houdt dan wel bij hoeveel plekken er nog zijn,

Punt is dat de capaciteit van het OV dusdanig naar beneden gaat, dat duizenden mensen gewoon stranden her en der. Of ze nou niet naar school of werk kunnen omdat de eerste twaalf treinen van de dag volzitten of niet naar huis kunnen omdat de boel volzitten. En zie dan nog maar te handhaven op stations waar geen OV-poortjes zijn en zwartrijders gewoon meekunnen.
Zelfs op een station met poortjes is het maar de vraag of het werkt, betekent dat we het hele OV-chipkaart systeem moeten aanpassen - betwijfel of we dat snel genoeg voor elkaar krijgen. Aan gestrandde reizigers had ik nog niets een gedacht, wordt een drama.
Het enige andere alternatief wat ik kan verzinnen is mondkapjes in de trein. Ik heb geen idee of dat werkt, maar dat moet een onderzoek dan maar aantonen.
Zelfs dat zal de capaciteit vast niet verhogen naar 100%, vergt in ieder geval een flinke draai vanuit RIVM/politiek, aangezien er vast wordt gehouden dat op grote schaal mondkapjes weinig zin heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door BoB_HenK op 24-04-2020 16:13 ]

• Baldertt
  • Laatst online: 21-11-2023
Agent47 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:17:
Doet niemand meer cijfers?

Positief geteste personen

36.535* (+806)
Ziekenhuisopnames 10.281
(+123)

Overleden personen

4.289** (+112)
Naar meldingsdatum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9psit4U5mR_6pXxsnMa03hCX5u4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UwXF85pOMAECs0bK7QAuyT4n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDBFRJrDvHUqdF9X5m9Nao7r4Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5i9araQ5j8vVjpGBd1PJu4Ih.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksByUaVPEbBW1M1PNyZD2d8HWT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIB6sRw2DbSMG91TQsYabEsq.png?f=fotoalbum_large

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik zie nog steeds mensen het OV gewoon gebruiken als normaal, voor een paar haltes. Dat zijn geen noodzakelijke reizigers hooguit die gewoon een abonnement hebben of vrij reizen en niet beter (willen) weten. Meeste kan ook op de fiets. Maar het openbaar vervoer heeft als kernwoord openbaar dus vooraf reserveren of beperken gaat gewoon heel lastig worden om te verdedigen en handhaven.
Pagina: 1 ... 72 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs