Voor bezoek en thuishulp liggen er inderdaad wel mondkapjes om
verspreiding tegen te gaan.
(linkje van voor de crisis
)
Kom je "onder de mensen", bv met boodschappen doen, dan draag je een kapje bij haar.
Goed je handen wassen is ook verplicht, zodat ze niet na elk bezoek het hele huis hoeft te gaan ontsmetten waar bezoek aangezeten heeft.
Andere optie is niet op bezoek, niet binnen komen.
Je mag daar van vinden wat je wilt.
Van dat ik een dikke maand geleden wat doosjes simpele maskers gekocht heb ook.
Maskers zoals in Azië gewoon verplicht gesteld worden in openbare ruimtes. Niets fancy, dat hoeft niet tegen verspreiding, gewoon een continu 3-laags zakdoekje voor je mond en neus zodat je geen druppels verspreidt.
Voel ik me daar schuldig over dat ik ze heb om haar te beschermen? Misschien een beetje, maar het RIVM had ook andere info kunnen verspreiden om verspreiding tegen te gaan denk ik, behalve "je hebt professionele kapjes nodig om besmetting van jezelf tegen te gaan". En medisch FFP1 genoeg vinden voor medisch personeel.
RaRa wat mensen gaan kopen? Of toch maar liever FFP2 of 3? En zouden bij een ander advies niet bv grote winkelketens simpele kapjes zijn gaan inkopen, want dat is genoeg tegen (snelle ongecontroleerde) verspreiding?
Ik adviseer niets, en nadenken moet je zelf.
Bovendien zijn kapjes onbetaalbaar geworden inmiddels, als al te krijgen.
Je kon dit van een kilometer zien aankomen, info kon je overal vinden, en het om je heen zien gebeuren in de wereld, en het RIVM was toch geheel op alles voorbereid? Het leek toch tot niet zo lang geleden, naar hun inzichten, het meest op een simpel griepje............zelfs aan besmettingsgevaar van mens op mens werd getwijfeld?
Nu zijn ze geheel overvallen.
Kapjes op, IC bedden met oude apparatuur en leger-equipment proberen op te schalen naar 1500, misschien wel 2000 als ze alle isolatiekamers er bij nemen wat normaal geen IC is, ga maar zo door.
Zelfs tests zijn er nog steeds amper en nu overwegen ze om de besmettingen (de al echt zware gevallen) niet meer te melden maar alleen de ziekenhuisopnames (en overledenen).
Ik stoor me een beetje aan de halve waarheden die het volk verteld wordt, en waar het niet zelf nadenkende deel vervolgens van uit gaat.
Mijn haren gaan overeind staan bij een RIVM woordvoerster die uitlegt over de 19 nieuwe sterfgevallen, dat ze alles doen wat mogelijk is en dat behandeling (zuurstof/paracetamol?) dan niet aanslaat, en dat je wel moet bedenken dat die overledenen wel twee tot drie weken geleden besmet raakten....... (Ah, geen nieuwe besmettingen sindsdien die tot hetzelfde kunnen leiden?)
Niet dat ik het beter weet hoe dit aan te pakken, ik heb wel
heel andere veel uitgebreidere info dan het RIVM uitgeeft.
En daar wat maatregelen op genomen, gezien
ik niet verwacht dat ons hoogbejaarde oudje het overleeft als ze besmet raakt.
In het slechtste geval geeft het haar genoeg uitstel zodat zorgcapaciteit beschikbaar is/blijft, in het beste geval ontloopt ze een dure belastende ziekenhuisopname door deze investering van een paar tientjes.
Als je dat egoïstisch vindt dan mag dat.
Edit;
Zo vraag ik me ook af of met een simpele meting niet sneller het kaf van het koren gescheiden kan worden.
Je hoort dat de zuurstofsaturatie van patienten drastisch ingestort is bij besmetting en opname.
Vrij logisch als je longen beginnen te "falen/ontsteken" dat er minder zuurstof in je bloed zit.
Dat moet je dus ook
kunnen zien aankomen.
Handig dan als je elke meting gelijk optekent en een dalende curve krijgt te zien. Of niet als het een griepje is.
(Ik heb een Bluetooth versie die dat allemaal zelf doet, ook niet meer te krijgen bij de Lidl.)
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 18-03-2020 13:15
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.