Sja, hier gaat de overheid vast en zeker vanzelf paal en perk aan stellen.WolfsRain schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:05:
[...]
Het valt mee. Aan de andere kant, zie ik geen activiteiten die je niet even kan uitstellen. Joggen prima. Maar met z'n 6en op een stuk gras socializen, waarom?
Ik woon zelf naast Amsterdam (Amstelveen) en kom met regelmaat in het centrum. Ik begrijp dat het lastig is als je even een boodschapje moet doen om altijd de gepaste afstand moet houden, of als je de hond uitlaat. Maar lekker in het vondelpark gaan zitten?
Ja dat dus... Collega's van mijn vrouw die het stoer vinden om in Amsterdam te wonen, en daar met twee kinderen voor 5 ton in een 50m2 appartementje te zitten komen zich nu wel tegen.SvMp schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:02:
[...]
Mijn primaire reactie is: Wat een stel randdebielen!
Mijn secundaire reactie is: In Amsterdam wonen veel mensen op minder dan 30 m2.
En al die tijd maar lachen dat wij in Zoetermeer wonen
Nieuwsuur was net ook weer extreem kritisch op de Nederlandse overheid. Volgens veel mensen in dit forum ben ik een paniekzaaier, maar de speech van Rutte was gisteren echt dramatisch. Je kan het Rutte niet kwalijk nemen, maar het kan toch niet zo zijn dat het RIVM de WHO zo negeert?!
Ik denk ook niet dat de maatregelen worden opgeheven over 3 weken.FireFoz schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:38:
[...]
Ik zit zo maar even te denken, maar als je van het volgende uitgaat:
- 10% van de besmette mensen moet opgenomen worden
- we hebben in heel nl 1150 IC kamers waarvan 30% beschikbaar, dus 345
Bron:
https://www.volkskrant.nl...n-nederland-aan~b04981a5/
Een patiënt ligt 4 dagen op een IC kamer (conservatieve aanname, bij langer wordt onderstaand verhaal nog erger).
Dan heb je dus een IC capaciteit van 345/4= 86 nieuwe IC patiënten per dag.
Aangezien dat 10% is van het totaal, mogen er per dag maximaal 10x86=8600 mensen besmet raken.
Zelfs al zou je deze maatregelen houden tot maar 10% het heeft gehad... Dan heb je dus 1.700.000 mensen / 8600 =197 dagen nodiglaat staan met 60%...
Al zorgen ze er voor dat die IC capaciteit 10 keer zo veel wordt, dan heb je na 20 dagen dus nog pas 10%. Mijn punt is, het is nu afgekondigd voor twee weken ofzo, maar ze kunnen het net zo goed voor de rest van het jaar doen als je het zo bekijkt.
.
[ Voor 100% gewijzigd door JvS op 17-03-2020 23:06 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Er zitten nu wat virologen bij Jinek die aangeven dat er geen andere mogelijkheid is.giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:11:
Nieuwsuur was net ook weer extreem kritisch op de Nederlandse overheid. Volgens veel mensen in dit forum ben ik een paniekzaaier, maar de speech van Rutte was gisteren echt dramatisch. Je kan het Rutte niet kwalijk nemen, maar het kan toch niet zo zijn dat het RIVM de WHO zo negeert?!
Jouw mening. Ik heb dat heel anders ervaren.giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:11:
De WHO wordt grotendeels gevolgd. Behalve het testen testen testen adagium mischien. Maar dat doet geen enkel land behalve Korea
Waarom zouden wij het RIVM niet vertrouwen en de WHO die alles ook gierend uit de hand heeft doen lopen en vooral achteraf advies geven wel?giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:11:
Die virologen werken denk ik niet bij de WHO. En de WHO is toch echt de autoriteit op dit gebied.MikeyMan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:13:
[...]
Er zitten nu wat virologen bij Jinek die aangeven dat er geen andere mogelijkheid is.
Verwijderd
https://nos.nl/artikel/23...aar-is-nu-niet-nodig.html
Gisteren leek de boodschap te zijn dat verdere maatregelen überhaupt geen zin hadden, nu behoort het opeens wel weer tot de mogelijkheden.Premier Rutte houdt de mogelijkheid open om tijdelijk het openbare leven in Nederland zo goed als stil te leggen in de strijd tegen het coronavirus. Maar omdat de zorgcapaciteit in ons land nog voldoende is, is zo'n lockdown-maatregel nu niet aan de orde.
Verwijderd
Het WHO waarschuwde al voor een pandemie en voor de noodzaak van maatregelen toen we nog "voorkomen is beter dan Chinezen" op de radio draaiden.PWM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Waarom zouden wij het RIVM niet vertrouwen en de WHO die alles ook gierend uit de hand heeft doen lopen en vooral achteraf advies geven wel?
Dan heb jij niet goed geluisterd. De situatie zou van dag tot dag bekeken worden. Dus dan is het prima mogelijk om stappen verder (of terug) te zetten wanneer nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:15:
[...]
Gisteren leek de boodschap te zijn dat verdere maatregelen überhaupt geen zin hadden, nu behoort het opeens wel weer tot de mogelijkheden.
Wie zegt dat?giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Die virologen werken denk ik niet bij de WHO. En de WHO is toch echt de autoriteit op dit gebied.
De WHO is een organisatie die bestaat uit Ministers van Volksgezondheid. Ze zullen best ook wat virologen hebben, maar ik hou me liever vast aan de bron.
Deze virologen werken niet bij de WHO, maar wel bij een van onze Nederlandse ziekenhuizen.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2020 22:18 ]
Veel landen hebben een lockdown maar uiteindelijk is dat ook geen echte lockdown. Men mag gewoon nog naar het werk en in België zelfs sporten.
Het enige verschil met Nederland is het sluiten van de winkels.
Het enige verschil met Nederland is het sluiten van de winkels.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:15:
[...]
Gisteren leek de boodschap te zijn dat verdere maatregelen überhaupt geen zin hadden, nu behoort het opeens wel weer tot de mogelijkheden.
Ik heb Rutte sinds de val van zijn eerste kabinet niet zo iets waars horen zeggen als dit.Wat Rutte in ieder geval niet van plan is, is een volledige lockdown totdat er een vaccin beschikbaar. "Ik denk niet dat we tegen mensen gaan zeggen: u mag de deur niet uit en dat kan wel een jaar of misschien langer duren. Want zo lang kan het duren voordat er een vaccin tegen corona is."
De who kan alleen maar de landen adviseren. Dit hebben ze vanaf het begin gedaan en ze hebben eigenlijk al heel snel ingezien dat je het agressief in moet dammen zoals China heeft gedaan.PWM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Waarom zouden wij het RIVM niet vertrouwen en de WHO die alles ook gierend uit de hand heeft doen lopen en vooral achteraf advies geven wel?
Nvm was al beantwoord, topic gaat ook zo snel.
[ Voor 100% gewijzigd door Wilke op 17-03-2020 22:24 ]
Het is alleen niet waar.SvMp schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:17:
[...]
[...]
Ik heb Rutte sinds de val van zijn eerste kabinet niet zo iets waars horen zeggen als dit.
De eerste tests met een vaccin zijn al gaande in de VS, en men verwacht hem deze herfst op de markt te brengen.
Bij lange na geen jaar dus
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Van Dissel, gisteravond:SandaX schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Dan heb jij niet goed geluisterd. De situatie zou van dag tot dag bekeken worden. Dus dan is het prima mogelijk om stappen verder (of terug) te zetten wanneer nodig.
https://nos.nl/nieuwsuur/...oor-groepsimmuniteit.htmlMaar een 'total lockdown' zoals andere landen wel afkondigen, is volgens Van Dissel ook niet de beste optie. "Zolang je hard onderdrukt is er weinig ziekte, maar zodra je dat niet meer doet kan het virus meteen terugkomen."
"Het nadeel van zo'n totale lockdown is dat het virus een soort veenbrand gaat vormen, dat er onvoldoende opbouw van immuniteit is en dat je dus ook naar de toekomst toe altijd gevoelig zal blijven voor herintroductie van het virus. Als alles weer wordt opengesteld kunnen er opnieuw overal infectiehaarden ontstaan."
Welke inzichten zijn er vandaag bijgekomen?
Dit kun je bron hier niet zomaar neerzetten.... iets met pot verwijt de ketelwildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Het is alleen niet waar.
De eerste tests met een vaccin zijn al gaande, en men verwacht hem deze herfst op de markt te brengen.
Als het vaccin er in de herfst is, dan is er al heel veel sociale schade toegebracht.wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Het is alleen niet waar.
De eerste tests met een vaccin zijn al gaande in de VS, en men verwacht hem deze herfst op de markt te brengen.
Gisteren zei het rivm een lockdown heeft geen zin want draagt niet bij aan groepsimmuniteit. Wat is er dan veranderd sinds gisteren?SandaX schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Dan heb jij niet goed geluisterd. De situatie zou van dag tot dag bekeken worden. Dus dan is het prima mogelijk om stappen verder (of terug) te zetten wanneer nodig.
Vanochtend was het nog 1.5 jaar. Kan snel gaan danwildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Het is alleen niet waar.
Je zou ook het forum kunnen volgen, dit is al een paar keer gepost.bvbal79 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Dit kun je bron hier niet zomaar neerzetten.... iets met pot verwijt de ketel
Maargoed, speciaal vor jou nog maar een keer dan: https://www.nih.gov/news-...l-vaccine-covid-19-begins
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad BJM is niet Facebook. er zit wat logica in en onderbouwing...maar nog geen correlatieWilke schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:18:
[...]
De bron daarvan is hier:
https://www.bmj.com/content/368/bmj.m1086
Dat lijkt mij toch een betrouwbare bron? (Oprechte vraag, dit is bepaald niet mijn vakgebied). En ja, gepost als 'news', geen peer reviewed werk. Maar niet een random facebook post ofzo.
Ik zie nu dat er al een goed antwoord hierop was gegeven, het is dus meer een vraag tussen medici om uit te vinden of dat zo zou kunnen zijn.bvbal79 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:24:
[...]
Inderdaad BJM is niet Facebook. er zit wat logica in en onderbouwing...maar nog geen correlatie
Van New York Times:wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:23:
[...]
Je zou ook het forum kunnen volgen, dit is al een paar keer gepost.
Maargoed, speciaal vor jou nog maar een keer dan: https://www.nih.gov/news-...l-vaccine-covid-19-begins
Despite the rapid progress, even if the vaccine is proved safe and effective against the virus, it will not be available for at least a year.
https://www.nytimes.com/2.../coronavirus-vaccine.html
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 17-03-2020 22:27 ]
Niksgiantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:22:
[...]
Gisteren zei het rivm een lockdown heeft geen zin want draagt niet bij aan groepsimmuniteit. Wat is er dan veranderd sinds gisteren?
edit: en oh, als de who net zso goed functioneert als alle andere VN organisaties dan vertrouw ik liever op onze instanties.
[ Voor 15% gewijzigd door gws24 op 17-03-2020 22:27 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ten eerste: Dat was voor zover ik weet niet het RIVM maar de speech van een minister president…giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:22:
[...]
Gisteren zei het rivm een lockdown heeft geen zin want draagt niet bij aan groepsimmuniteit. Wat is er dan veranderd sinds gisteren?
Wat benoemd werd was dat uitsterven van de ziekte door een lockdown op lange termijn in een open maatschappij niet haalbaar is.
Wat onbenoemd bleef was dat een lockdown op korte termijn (binnen een maand) in bepaalde gebieden een zeer effectieve maatregel is om daar de verspreiding te dempen.
En... America first...PWM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:26:
[...]
Van New York Times:
Despite the rapid progress, even if the vaccine is proved safe and effective against the virus, it will not be available for at least a year.
Mijn boefje is liev!
Dat geld voor het Amerikaanse bedrijf ja. Curevac uit Duitsland verwacht mogelijk deze herfst een vaccin te hebben.PWM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:26:
[...]
Van New York Times:
Zie https://www.google.com/am...an-coronavaccin-werkt.amp
Virussen? Scan ze hier!
Die groepsimmuniteit is gebaseerd op helemaal niets. Er is volgens de WHO geen bewijs voor. En als het om het globale beeld gaat, inclusief het opbouwen van immuniteit, volg ik toch eerder het WHO dan het RIVM. Hoewel het voor beide nieuw is.Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Van Dissel, gisteravond:
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...oor-groepsimmuniteit.html
Naast wat @SandaX zegt en wat ook mijn ervaring is: men luistert niet.
[ Voor 6% gewijzigd door WolfsRain op 17-03-2020 22:31 ]
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Zeker wel het RIVM: https://nos.nl/l/2327338ANdrode schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:27:
[...]
Ten eerste: Dat was voor zover ik weet niet het RIVM maar de speech van een minister president…
Wat benoemd werd was dat uitsterven van de ziekte door een lockdown op lange termijn in een open maatschappij niet haalbaar is.
Wat onbenoemd bleef was dat een lockdown op korte termijn (binnen een maand) in bepaalde gebieden een zeer effectieve maatregel is om daar de verspreiding te dempen.
<knip>wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:23:
[...]
Je zou ook het forum kunnen volgen, dit is al een paar keer gepost.
Op de man én offtopic.
Dit is een fase 1 studie...accrual is verwacht in juni. Data krijg je bij fase 1 pas na 4 tot 6 maanden. Dan zit je in de herfst inderdaad. Maar dat is dus pas fase 1...voor de verdere uitleg hoe een vaccin op de markt verwijs ik je naar internet...
[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 09:43 ]
Niet de beste is niet hetzelfde als een onmogelijke hè? Door veranderende omstandigheden (een ongehoorzame bevolking bijvoorbeeld) zul je over moeten gaan op een rigoureuzere en niet optimale strategie.Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Van Dissel, gisteravond:
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...oor-groepsimmuniteit.html
Als ze in Juni beginnen met tests, is het herfst 2021. Of we laten opeens alle regelgeving los.wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:28:
[...]
Dat geld voor het Amerikaanse bedrijf ja. Curevac uit Duitsland verwacht mogelijk deze herfst een vaccin te hebben.
Zie https://www.google.com/am...an-coronavaccin-werkt.amp
<knip>bvbal79 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:30:
[...]
Ik denk dat je er geen verstand van...ik vind het wederom erg respectvol reageren alsof je de wijsheid in pacht heb.
Dit is een fase 1 studie...accrual is verwacht in juni. Data krijg je bij fase 1 pas na 4 tot 6 maanden. Dan zit je in de herfst inderdaad. Maar dat is dus pas fase 1...voor de verdere uitleg hoe een vaccin op de markt verwijs ik je naar internet...
Offtopic.
Lees https://www.google.com/am...an-coronavaccin-werkt.amp
Die zeggen dus mogelijk deze herfst.
Maargoed, geloof vooral wat je zelf wil geloven. Ik ga liever af op het oordeel van mensen die er direct bij berokkenen zijn en er bovenop zotten.
[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 09:44 ]
Virussen? Scan ze hier!
Rustig aan lui, genoeg stress al overal. Laten we hier beheerst omgaan met elkaar.
Net bij Jinek meldden de virologen dat uit nieuwe (kleine) studies bleek dat het lichaam wel (tijdelijk) resistent wordt tegen covid19.
Net bij Jinek meldden de virologen dat uit nieuwe (kleine) studies bleek dat het lichaam wel (tijdelijk) resistent wordt tegen covid19.
[ Voor 11% gewijzigd door DeKoetsier op 17-03-2020 22:38 ]
Zoals iemand met wat ervaring met medicijnen voorschrijven?wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:33:
[...]
<knip>
Offtopic.
Maargoed, geloof vooral wat je zelf wil geloven. Ik ga liever af op het oordeel van mensen die er direct bij berokkenen zijn en er bovenop zotten.
[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 09:44 ]
Ik ben maar eens gaan kijken. Er is 1 interview, met een voetbalsite, waar hij aangeeft dat een vaccin "could" be ready. Een volgende site, die dat stuk aanhaald veranderd dat zelf in "Should" be ready. En zo is de mythe geboren.
Dat is totaal niet het punt. Zal vast gebeuren. Groepsimmuniteit is nonsense en onhaalbaar met huidige capaciteit.DeKoetsier schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:37:
Rustig aan lui, genoeg stress al overal. Laten we hier beheerst omgaan met elkaar.
Een medicijn voorschrijven is iets heel anders dan een medicijn ontwikkelen. Of vaccins.MikeyMan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:39:
[...]
Zoals iemand met wat ervaring met medicijnen voorschrijven?
Als een bedrijf dat al tijden bezig is met het ontwikkelen van medicijnen en vaccins iets zegt heeft dat voor mij meer waarde dan als iemand iets leest op Facebook of Twitter oid
Maar nogmaals, iedereen mag van mij geloven wat ze willen en in hun straatje past. Be my guest.
[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 17-03-2020 22:45 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ja dat is zeker iets anders. Maar enige ervaring met de materie heeft ook waarde.wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:42:
[...]
Een medicijn voorschrijven is iets heel anders dan een medicijn ontwikkelen. Of vaccins.
Als een bedrijf dat al tijden bezig is met het ontwikkelen van medicijnen en vaccins iets zegt heeft dat voor mij meer waarde dan als iemand iets leest op Facebook of Twitter oid
Al zou het vaccin beschikbaar zijn in de herfst, er moeten ook nog een paar miljard mensen een spuit krijgen. Weet niet hoe snel je dat in gedachten had?
Dit dus, als je nu gewoon even kijkt op de site van de CureVac zelf vind men het volgende (cursief door mij)PWM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:40:
Ik ben maar eens gaan kijken. Er is 1 interview, met een voetbalsite, waar hij aangeeft dat een vaccin "could" be ready. Een volgende site, die dat stuk aanhaald veranderd dat zelf in "Should" be ready. En zo is de mythe geboren.
In the discussion, Menichella highlighted the potential of CureVac's mRNA platform for vaccine development based on mRNA technology. "We are very confident that we will be able to develop a potent vaccine candidate within a few months, said CureVac CEO Daniel Menichella. “We can rely on the data of a Phase 1 rabies study in which we were able to immunize all participants with a very low dose.
bron (2/3): https://www.curevac.com/n...s-coronavirus-impfstoffesIn the Phase 1 rabies study reported in January, CureVac was able to induce immune responses in humans with the extremely low dose of only 1 microgram. If this is shown to apply to a coronavirus vaccine, millions of vaccine doses could potentially be produced at low costs in existing CureVac production facilities.
Heel veel mitsen en maren dus en eigenlijk niet anders dan anders pr technisch gezien.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat weet ik, ik reageerde op iets van een eeuwigheid geleden, namelijk een half uur.giantgiantus schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:41:
[...]
Dat is totaal niet het punt. Zal vast gebeuren. Groepsimmuniteit is nonsense en onhaalbaar met huidige capaciteit.
Waarom geloof jij dat groepsimmuniteit niet zou werken, terwijl hier net 2 virologen aangeven dat dit een verstandige de enige keuze is?
Edit: I stand corrected Mikeyman
[ Voor 5% gewijzigd door DeKoetsier op 17-03-2020 22:48 ]
Correctie: de enige keuze.DeKoetsier schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:46:
[...]
Dat weet ik, ik reageerde op iets van een eeuwigheid geleden, namelijk een half uur.
Waarom geloof jij dat groepsimmuniteit niet zou werken, terwijl hier net 2 virologen aangeven dat dit een verstandige keuze is?
<knip>wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:33:
[...]
<knip>
Offtopic.
Offtopic.
Ik op mijn collega artsen en farmaceuten en mezelf die betrokken is geweest bij meerdere medicatie studies....
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 09:46 ]
Omdat die twee virologen rechtstreeks tegenover de WHO staan. Die zegt dat er geen bewijs is dat groepsimmuniteit uberhaupt een ding is.DeKoetsier schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:46:
[...]
Dat weet ik, ik reageerde op iets van een eeuwigheid geleden, namelijk een half uur.
Waarom geloof jij dat groepsimmuniteit niet zou werken, terwijl hier net 2 virologen aangeven dat dit een verstandige de enige keuze is?
Edit: I stand corrected Mikeyman
Daarnaast wil je dit ook niet als jongere. Hoe weet iemand van 16 die nergens last van heeft dat hij of zij niet immunocompromised is? Wellicht iets wat nooit naar boven gekomen is.
De eerste observationele studie(s) hebben het ook over mogelijk langdurige longschade. Leuk die muur van immuniteit, maar dat wil je ook niet.
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Als een bedrijf zoiets voorspiegelt dan zou ik het ook geloven. Die hebben immers geen andere belangen dan de volksgezondheid. Nou ja, 80 miljoen misschien....wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:42:
[...]
Een medicijn voorschrijven is iets heel anders dan een medicijn ontwikkelen. Of vaccins.
Maar nogmaals, iedereen mag van mij geloven wat ze willen en in hun straatje past. Be my guest.
Ik hoop van harte dat we op korte termijn een vaccin hebben, maar ik ga dit soort beloftes pas geloven als b.v. de WHO zo'n tijdspad onderschrijft.
Hij wil.
Er zijn dus maatregelen genomen om de scholen en horeca te sluiten en de overheid geeft aan werkgevers, werknemers en zzp’ers financieel/economisch te gaan ondersteunen.
Dit betekent dat er bijvoorbeeld o.a. een nieuwe regeling is gekomen (tevens uitgebreider en versoepeld) voor werktijdverkorting.
Wat opvalt is dat er nu ineens ook retailers besluiten de tent te sluiten, zoals de Bijenkorf en Ikea. Toch bedrijven met heel wat werknemers. Ik weet niet of zij ook zomaar gebruik kunnen maken van de nieuwe regeling? Retail hoeft helemaal niet dicht. Natuurlijk krijgen zij ook wat klappen, maar als alle retail(ketens) dit gaan doen en ook maximaal gebruik kunnen maken van alle regelingen wordt dit nog wat.
Wanneer ze alles goed kunnen aantonen sluit ik niet uit dat ze ook geholpen worden. Het doel van de overheid lijkt mij immers ook om alle bedrijven overeind te houden zodat de banen ook behouden blijven. Als Nederland nu de mooie financiële reserves aanboort om het land zo op de been te houden, kan Nederland na de crisis kei hard terugkomen. Als we dan economisch gezien weer als een speer gaan (t.o.v. alle omliggende landen) zijn we als Nederland ook weer in het voordeel.
Dit betekent dat er bijvoorbeeld o.a. een nieuwe regeling is gekomen (tevens uitgebreider en versoepeld) voor werktijdverkorting.
Wat opvalt is dat er nu ineens ook retailers besluiten de tent te sluiten, zoals de Bijenkorf en Ikea. Toch bedrijven met heel wat werknemers. Ik weet niet of zij ook zomaar gebruik kunnen maken van de nieuwe regeling? Retail hoeft helemaal niet dicht. Natuurlijk krijgen zij ook wat klappen, maar als alle retail(ketens) dit gaan doen en ook maximaal gebruik kunnen maken van alle regelingen wordt dit nog wat.
Wanneer ze alles goed kunnen aantonen sluit ik niet uit dat ze ook geholpen worden. Het doel van de overheid lijkt mij immers ook om alle bedrijven overeind te houden zodat de banen ook behouden blijven. Als Nederland nu de mooie financiële reserves aanboort om het land zo op de been te houden, kan Nederland na de crisis kei hard terugkomen. Als we dan economisch gezien weer als een speer gaan (t.o.v. alle omliggende landen) zijn we als Nederland ook weer in het voordeel.
Na elke longontsteking kun je nog maanden last van hebben... lange termijn schade kan pas gemeten worden na 1 jaar...WolfsRain schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:52:
[...]
Omdat die twee virologen rechtstreeks tegenover de WHO staan. Die zegt dat er geen bewijs is dat groepsimmuniteit uberhaupt een ding is.
Daarnaast wil je dit ook niet als jongere. Hoe weet iemand van 16 die nergens last van heeft dat hij of zij niet immunocompromised is? Wellicht iets wat nooit naar boven gekomen is.
De eerste observationele studie(s) hebben het ook over mogelijk langdurige longschade. Leuk die muur van immuniteit, maar dat wil je ook niet.
Maar iedereen wil wel gelijk een medicijn zonder te weten wat daar de schade van is na 1 jaar....
Ikea is een besluit uit Zweden zelf toch? En bijenkorf past zijn tijden aan het als media marktremzor schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:54:
Er zijn dus maatregelen genomen om de scholen en horeca te sluiten en de overheid geeft aan werkgevers, werknemers en zzp’ers financieel/economisch te gaan ondersteunen.
Er is nog geen bewijs voor in dit specifieke geval nee, dat lijkt me ook lastig na 8 weken.WolfsRain schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:52:
[...]
Omdat die twee virologen rechtstreeks tegenover de WHO staan. Die zegt dat er geen bewijs is dat groepsimmuniteit uberhaupt een ding is.
...
Maar groepsimmuniteit is wel degelijk een ding, of ontkent de WHO dit ook?..
Wikipedia: Kudde-immuniteitThe term herd immunity was first used in 1923.[1] It was recognized as a naturally occurring phenomenon in the 1930s when it was observed that after a significant number of children had become immune to measles, the number of new infections temporarily decreased, including among susceptible children.[8] Mass vaccination to induce herd immunity has since become common and proved successful in preventing the spread of many infectious diseases.[9] Opposition to vaccination has posed a challenge to herd immunity, allowing preventable diseases to persist in or return to communities that have inadequate vaccination rates.[10][11][12]
Verder denk ik dat er feitelijk niet veel verschil in resultaat zal zitten tussen de varianten full lockdown en lockdown lite, er wordt na de toespraak van gisteren alleen onterecht veel nadruk op het doel groeps immuniteit gelegd.
Lijkt mij eigenlijk alleen maar goed als grote hallen als Ikea zelf besluiten te sluiten....
Mensen worden opgeroepen niet samen te scholen, social distancing en vervolgens gaan we allemaal in polonaise de Ikea/Woningboulevard/Terrassen op....
Serieus mensen?
Overigens blijft de webwinkel wel gewoon open en blijven ze bezorgen. Dus lang niet iedereen bij Ikea zal thuiszitten.
Mensen worden opgeroepen niet samen te scholen, social distancing en vervolgens gaan we allemaal in polonaise de Ikea/Woningboulevard/Terrassen op....
Serieus mensen?
Overigens blijft de webwinkel wel gewoon open en blijven ze bezorgen. Dus lang niet iedereen bij Ikea zal thuiszitten.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Voor wie het kan bekijken.
Erg verfrissende blik en uitleg van viroloog/onderzoeker Jaap Goudsmit in programma OP1 van vanavond 17/3.
Er blijken dus onderzoeken bij het RIVM te liggen die aantonen dat SARS-COV-19 al twee dagen voordat symptomen optreden besmettelijk is..............
(en ik moest wel lachen om een verslaggever van de NOS die eerder vanavond zei dat Nederland relatief weinig IC bedden had vergeleken met de rest van Europa, en dit op ging schalen naar 1500. Waar had ik dat ook alweer eerder gelezen?
)
Erg verfrissende blik en uitleg van viroloog/onderzoeker Jaap Goudsmit in programma OP1 van vanavond 17/3.
Er blijken dus onderzoeken bij het RIVM te liggen die aantonen dat SARS-COV-19 al twee dagen voordat symptomen optreden besmettelijk is..............

(en ik moest wel lachen om een verslaggever van de NOS die eerder vanavond zei dat Nederland relatief weinig IC bedden had vergeleken met de rest van Europa, en dit op ging schalen naar 1500. Waar had ik dat ook alweer eerder gelezen?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Inderdaad...het blijft verbazen..maar heb het ergens vanochtend gezegd..we hoeven niet 100% gehoorzaamheid te hebben om effect te krijgen. Vergeet niet...3 dagen geleden mocht nog alles...wontcachme schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:03:
Lijkt mij eigenlijk alleen maar goed als grote hallen als Ikea zelf besluiten te sluiten....
Serieus mensen?
België heeft aangekondigd de lockdown actief te gaan handhaven.
Dit terwijl op Twitter al berichten rondgingen van mensen die aangaven zich er niks van aan te trekken.
Dit terwijl op Twitter al berichten rondgingen van mensen die aangaven zich er niks van aan te trekken.
(uit het liveblog van AD)In België zal de politie optreden tegen mensen die de nieuwe regels (alleen naar buiten om boodschappen te doen, te sporten of naar een arts te gaan) niet naleven. De ordediensten zullen er streng op toezien dat de strengere maatregelen worden nageleefd. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) aan de RTBF gezegd.
,,We hadden geen andere keuze", zei de minister. ,,Mensen moeten thuis blijven. Door voor zichzelf te zorgen, zorgt men ook voor anderen." De Crem benadrukt dat de maatregelen genomen zijn op basis van een advies van wetenschappers.
Virussen? Scan ze hier!
Het voelt bij mij als een quote die uit zijn verband gerukt is, zeker aangezien de quote van RTL Nieuws komt en ook naar het Nederlands is vertaald.WolfsRain schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:52:
[...]
Bron: https://vk.ovg.ox.ac.uk/vk/herd-immunityWhen a high percentage of the population is vaccinated, it is difficult for infectious diseases to spread, because there are not many people who can be infected. For example, if someone with measles is surrounded by people who are vaccinated against measles, the disease cannot easily be passed on to anyone, and it will quickly disappear again. This is called ‘herd immunity’, 'community immunity' or 'herd protection', and it gives protection to vulnerable people such as newborn babies, elderly people and those who are too sick to be vaccinated.
Het gaat niet iedereen beschermen, en net als met mazelen kan er altijd een nieuwe uitbraak zijn zolang we de bevolking niet volledig gevaccineerd hebben, maar het zorgt er wel voor dat verspreiding uiteindelijk zeer lastig wordt voor het virus.
Dus zolang het virus niet dusdanige mutaties doorgaat waardoor mensen voor de 2e keer Covid-19 krijgen, wordt uiteindelijk de kans om Covid-19 te verspreiden steeds kleiner.
Dit mag toch geen nieuws voor je zijn?Teijgetje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:04:
RIVM geeft al geruime tijd aan dat het virus verspreid kan worden voordat er symptomen optreden, maar dat de kans vrij klein is dat het gebeurd.
Het enige waar de onzekerheid in kan zitten is hoe groot de kans is, niet in wel/niet mogelijk zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door drooger op 17-03-2020 23:12 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Nee, Bijenkorf sluit per direct alle winkels. Ikea ook in een aantal landen. Of dit vanuit Zweden komt weet ik niet, doet er ook niet zoveel toe. Ze kiezen zelf de landen waar ze dit doen, ik neem aan met de financiële gevolgen (of dus tegemoetkomingen) in ogenschouw nemend.bvbal79 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Ikea is een besluit uit Zweden zelf toch? En bijenkorf past zijn tijden aan het als media markt
Zo kun je het ook bekijken en dat mag je vinden natuurlijk. Zelfde dan voor alle andere winkels, supermarkten, slagers, enz.wontcachme schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:03:
Serieus mensen?
Echter wordt er ook ingezet om het virus gespreid te laten toeslaan, ’flattening the curve’, en daarvoor hoeft niet alle retail gesloten te worden blijkbaar met alle maatregelen die er al zijn.
Ach ja, we gaan het zien.
Overigens was de strekking vooral dat het mij opviel dat de bedrijven dit nu aankondigen, vlak na die economische speech van vanavond.
[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 17-03-2020 23:12 ]
Om helemaal precies te zijn: IKEA sluit in Nederland, België en Portugal alle winkels, tot minimaal 6 april.remzor schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:08:
[...]
Nee, Bijenkorf sluit per direct alle winkels. Ikea ook in een aantal landen.
Virussen? Scan ze hier!
Yep, Zolang voldoende mensen in polonaise door de Ikea gaan en dus niet aan social distancing doen neemt of de Ikea zelf maatregelen of de overheid gaat dat doen.
Die herd immunity is misschien niet eens een direct doel of gekozen oplossing. Liever zou je iedereen willen vaccineren. Bij gebrek daaraan en de dan als best gekozen mogelijkheid van vertragen van de epidemie krijg je er herd-immunity gratis bij.
Andere landen doen dit ook, ze noemen het alleen niet zo. Er is nog geen enkele land wat echt in totale lockdown is gegaan. Ook China niet. Die deden het voor 3,5% van de bevolking en dan nog hebben ze niet alle deuren dichtgelast
Die herd immunity is misschien niet eens een direct doel of gekozen oplossing. Liever zou je iedereen willen vaccineren. Bij gebrek daaraan en de dan als best gekozen mogelijkheid van vertragen van de epidemie krijg je er herd-immunity gratis bij.
Andere landen doen dit ook, ze noemen het alleen niet zo. Er is nog geen enkele land wat echt in totale lockdown is gegaan. Ook China niet. Die deden het voor 3,5% van de bevolking en dan nog hebben ze niet alle deuren dichtgelast
Het voordeel van een lockdown is dat het aantal doden zeer beperkt blijft.ANdrode schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:27:
[...]
Ten eerste: Dat was voor zover ik weet niet het RIVM maar de speech van een minister president…
Om een groeps-immuniteit van 60% te verkrijgen moeten we 1 tot 2 procent van ongeveer 10 miljoen "betalen". Dat zijn dan 50.000 tot 100.000 doden.
Ik kan me voorstellen dat de meeste landen daarom waarschijnlijk voor de lockdown kiezen.
Welk land kiest voor een lockdown?JoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:13:
[...]
Het voordeel van een lockdown is dat het aantal doden zeer beperkt blijft.
Om een groeps-immuniteit van 60% te verkrijgen moeten we 1 tot 2 procent van ongeveer 10 miljoen doden "betalen". Dat zijn dan 50.000 tot 100.000 doden.
Ik kan me voorstellen dat de meeste landen daarom waarschijnlijk voor de lockdown kiezen.
Maar nu doe je net alsof een lockdown niet voor doden zorgt. Hoe kun je garanderen dat je na maanden (of jaren?) opgesloten zit niet alsnog besmettingen krijgt waardoor het weer opnieuw begint. En wat denk je dat een totale (!) lockdown van maanden/jaren met de economie doet? Dat kan gewoon niet imho.JoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:13:
[...]
Om een groeps-immuniteit van 60% te verkrijgen moeten we 1 tot 2 procent van ongeveer 10 miljoen doden "betalen". Dat zijn dan 50.000 tot 100.000 doden.
Bij een slager of supermarkt zitten er niet honderden mensen tegelijk binnenremzor schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:08:
Zo kun je het ook bekijken en dat mag je vinden natuurlijk. Zelfde dan voor alle andere winkels, supermarkten, slagers, enz.
Echter wordt er ook ingezet om het virus gespreid te laten toeslaan, ’flattening the curve’, en daarvoor hoeft niet alle retail gesloten te worden blijkbaar met alle maatregelen die er al zijn.
Ach ja, we gaan het zien.
Gespreid toeslaan gaat niet werken als mensen allemaal overal heengaan. Er is een reden waarom ze willen dat mensen zoveel mogelijk thuis blijven en alleen noodzakelijke dingen buitenshuis doen.
En hoe lang wil je dat volhouden? Paar maanden? Jaar? Een complete lockdown is leuk om een piek in gevallen te stoppen, maar je zal nooit je hele land corona vrij houden ermee.JoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:13:
[...]
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Hoe krijgen mensen in bv Frankrijk nu boodschappen?
Die mogen ze gewoon doen. Ze mogen ook werken.TweakerVincent schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:17:
Die mogen ze nog gewoon doen in de supermarkt. Er kan wel een beperking zijn hoeveel mensen tegelijkertijd naar binnen mogenTweakerVincent schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:17:
Supermarkten zijn gewon nog open, en boodschappen doen is in Frankrijk gewoon nog toegestaan (een van de uitzonderingen van de lockdown).TweakerVincent schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:17:
Virussen? Scan ze hier!
Met een lockdown winnen we maanden. Mogelijk is er dan een medicijn.Razr schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:15:
[...]
Maar nu doe je net alsof een lockdown niet voor doden zorgt. Hoe kun je garanderen dat je na maanden (of jaren?) opgesloten zit niet alsnog besmettingen krijgt waardoor het weer opnieuw begint. En wat denk je dat een totale (!) lockdown van maanden/jaren met de economie doet? Dat kan gewoon niet imho.
Voor mijn gevoel is een lockdown van enkele weken "goedkoper" dan het uitsmeren van de pandemie.
Mogen gewoon boodschappen doen maar daarna wel meteen naar huis.TweakerVincent schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:17:
Medicijn/Vaccin is op zijn vroegst in de herfst pas. Waarschijnlijk later. Dus dan is het zeker 6+ maanden binnen zitten.JoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:18:
[...]
Met een lockdown winnen we maanden. Mogelijk is er dan een medicijn.
Voor mijn gevoel is een lockdown van enkele weken "goedkoper" dan het uitsmeren van de pandemie.
Is NL voorzienend genoeg in voeding en drinken voor alle inwoners? ZO ja voor hoe lang?
Maandenlang een strikte lockdown op de gok dat er een medicijn is? En dan moet dat ook nog gemaakt, gedistribueerd en toegediend worden.JoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:18:
[...]
Met een lockdown winnen we maanden. Mogelijk is er dan een medicijn.
Wat als dat medicijn er nog niet is? Of in het beste geval alleen voor de zwakkere? Blijven we dan nog zes maanden allemaal binnen? Dan weet je zeker dat er chaos uitbreekt omdat de economie dan helemaal onderuit gaat.
Maar dat is ook wat @Indoubt en ik bedoelen, er is nergens sprake van een echte lockdown?
Ik heb daarom ook niet het idee dat er veel verschil zal zitten in resultaat als ik de aanpak vergelijk van de verschillende Europese landen (maar ik ben geen viroloog).
Ik heb daarom ook niet het idee dat er veel verschil zal zitten in resultaat als ik de aanpak vergelijk van de verschillende Europese landen (maar ik ben geen viroloog).
[ Voor 11% gewijzigd door Grimmie187 op 17-03-2020 23:26 ]
Verwijderd
Met de hoeveelheid eten die we normaal exporteren mag ik hopen van wel. Water zal er sowieso altijd zijn.Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:20:
Is NL voorzienend genoeg in voeding en drinken voor alle inwoners? ZO ja voor hoe lang?
Ik kan gewoon naar de supermarkt lopen en eten en drinken halen wat ik wil? Wat bedoel je precies?Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:20:
Dat is het probleem gelukkig niet...en ook met flatting the curve zorg je dat andere vitale organen blijven functioneren...sommige bedrijven spelen er al op in door in teams te werkenUnknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:20:
Vraag je je af hoe lang het water nog uit de kraan stroomt?Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:20:
intergalactic.fm
We produceren in Nederland veel meer voedsel dan we zelf nodig hebben. Het is niet voor niks dat 80 procent van wat we maken wordt geëxporteerd.Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:20:
Na de VS is Nederland de tweede voedselproducent/exporteur ter wereld.
Virussen? Scan ze hier!
Er gaat van alels gebeuren, ook met onze inkomens en niet alleen die van ondernemers/ZZPers, maar ook loonstrokers zoals ik.
Als dat gedeeltelijk stopt, maar onze huren, vzorgverzekeringen en hypotheken blijven maximaal doorlopen, dan zijn de meeste straks financieel niet meer te redden in dit leven.
Als dat gedeeltelijk stopt, maar onze huren, vzorgverzekeringen en hypotheken blijven maximaal doorlopen, dan zijn de meeste straks financieel niet meer te redden in dit leven.
Het zou alleen kunnen zijn dat voedsel wat we normaal importeren tijdelijk niet krijgen maar dan moet iedereen maar gewoon aan de aardappelen en bloemkool.wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:22:
[...]
We produceren in Nederland veel meer voedsel dan we zelf nodig hebben. Het is niet voor niks dat 80 procent van wat we maken wordt geëxporteerd.
Na de VS is Nederland de tweede voedselproducent ter wereld.
Kunnen we geen Nederlandse term voor Lockdown gaan gebruiken? Vreselijke term om dat steeds te lezen.
(Moet daarnaast ook steeds aan Lockdown uit Transformers Age of Extinction (!) denken).
(Moet daarnaast ook steeds aan Lockdown uit Transformers Age of Extinction (!) denken).
Mensen vergeten ook het verschil in aantal mensen...dat wat wij doen is beter uitvoerbaar hier dan in grote landen denk ik...Grimmie187 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:21:
Maar dat is ook wat ik en @Indoubt bedoelen, er is nergens sprake van een echte lockdown?
Heel veel van die shit wordt natuurlijk geproduceerd en verpakt in het buitenland. Leuk dat de DC's vol liggen, maar die eet je natuurlijk ook een keer leeg.Razr schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:22:
[...]
Ik kan gewoon naar de supermarkt lopen en eten en drinken halen wat ik wil? Wat bedoel je precies?
Nederland produceert heel veel vers voedsel, dus dat zal wel loslopen. Heel veel dingen die verpakt liggen komt gewoon uit het buitenland en dat komt straks gewoon niet meer binnen.
Sowieso zitten daar belangrijke zaken bij zoals generieke medicijnen. Al die medicijnen zijn onrendabel om hier te draaien en importeren we gewoon uit India bijvoorbeeld
Wat als er geen aanvoer meer in naar de supermarkten, omdat er geen vers voedsel meer is. De boeren hebben eten uiteraard, maar awat als daar ook de helft ziek van is straks, wat niet opnmogelijk is, aangezien RIVM zegt dat de meeste mensen besmet zullen raken,.Razr schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:22:
[...]
Ik kan gewoon naar de supermarkt lopen en eten en drinken halen wat ik wil? Wat bedoel je precies?
wat gaat er met loonstrokers? meer belasting betalen bedoel je? want je loon blijft gewoon doorgaan toch tenzij je bedrijf failliet gaat maar dat probeert het kabinet te voorkomen.Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:24:
Er gaat van alels gebeuren, ook met onze inkomens en niet alleen die van ondernemers/ZZPers, maar ook loonstrokers zoals ik.
Klopt, maar dat is zoals je al opmerkt een marginaal probleem.gws24 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:24:
[...]
Het zou alleen kunnen zijn dat voedsel wat we normaal importeren tijdelijk niet krijgen maar dan moet iedereen maar gewoon aan de aardappelen en bloemkool.
Niemand gaat dood als je wat vaker aardappelen moet eten ipv rijst of pasta.
De voedselvoorziening is ongeveer het laatste waar we ons in Nederland zorgen over hoeven te maken.
Virussen? Scan ze hier!
Ik lees 2x "wat als" in je post, dat schiet echt niet op. Wat als de Duitsers morgen binnenvallen met het hele leger omdat ze onze voedselindustrie willen overnemen?Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Wat als er geen aanvoer meer in naar de supermarkten, omdat er geen vers voedsel meer is. De boeren hebben eten uiteraard, maar awat als daar ook de helft ziek van is straks, wat niet opnmogelijk is, aangezien RIVM zegt dat de meeste mensen besmet zullen raken,.
Wees gerust, het woord zal net zoals 'pandemie' een dusdanige lading krijgen dat men het woord gaat proberen te vermijden, ook al zou het in theorie een perfecte omschrijving vormen van de situatie.horizon1978 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:24:
Kunnen we geen Nederlandse term voor Lockdown gaan gebruiken? Vreselijke term om dat steeds te lezen.
@Unknown Alien er zijn ongetwijfeld noodvoorraden daarvoor, en anders kan je gewoon een paar dagen vasten of bloembollen eten.
[ Voor 11% gewijzigd door drooger op 17-03-2020 23:29 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Misschien is "stilleggen" een goed Ned. woord?horizon1978 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:24:
Naast dat we hier in cirkeltjes ronddraaien heb ik sterk het idee dat het verschil tussen een lockdown en de NL benadering nogal overdreven wordt. In beide gevallen is de capaciteit van de zorg (en dan met name de IC) de beperkende factor. In geen van beide scenario's wil je dat die (zwaar) overschreden wordt.
Als we naar Italië kijken blijkt dat ook met een lockdown ontzettend moeilijk te zijn. Terecht dat dan de vraag gesteld wordt of een soepeler aanpak zoals de Nederlandse dat dan wel gaat bereiken. Het antwoord daarop weten we nog niet, maar het ligt voor de hand om aan te nemen dat de uiteindelijke maatregelen heel dicht bij elkaar zullen liggen. Domweg omdat ze hetzelfde doel hebben, ongeacht welk labeltje je er aan hangt. Het is m.i. niet zo dat we in NL sturen op een enorme overschrijding van de IC capaciteit en dat er in landen met een lockdown capaciteit over zal blijken te zijn.
Als we naar Italië kijken blijkt dat ook met een lockdown ontzettend moeilijk te zijn. Terecht dat dan de vraag gesteld wordt of een soepeler aanpak zoals de Nederlandse dat dan wel gaat bereiken. Het antwoord daarop weten we nog niet, maar het ligt voor de hand om aan te nemen dat de uiteindelijke maatregelen heel dicht bij elkaar zullen liggen. Domweg omdat ze hetzelfde doel hebben, ongeacht welk labeltje je er aan hangt. Het is m.i. niet zo dat we in NL sturen op een enorme overschrijding van de IC capaciteit en dat er in landen met een lockdown capaciteit over zal blijken te zijn.
Hij wil.
Ik stem voor 'slotomlaag'.horizon1978 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:24:
Merken jullie trouwens ook via kennissenkring, collega's of familie dat er al meermaal via "betrouwbare" bronnen uitlekt dat het land dicht gaat en er avondklok komt? Van o.a. Servië weten we dat inmiddels, maar er is blijkbaar iemand erg gebaat bij dat waanbeeld want ik blijf het horen. Ik maak niet vaak mee dat een hoax zo consistent over één scenario gaat.
Mja, handhaving. België heeft echt niet zoveel politiemensen in dienst dat ze 10 miljoen inwoners kunnen binnenhouden.wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:07:
België heeft aangekondigd de lockdown actief te gaan handhaven.
[...]
(uit het liveblog van AD)
De supermarkt is zo’n beetje de drukst bezochte, meest op elkaar gepakte ruimte dezer dagen. Geldt ook voor een kleine slagerij ofzo.wontcachme schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:16:
[...]
Bij een slager of supermarkt zitten er niet honderden mensen tegelijk binnen
Gespreid toeslaan gaat niet werken als mensen allemaal overal heengaan. Er is een reden waarom ze willen dat mensen zoveel mogelijk thuis blijven en alleen noodzakelijke dingen buitenshuis doen.
Maar je mist kennelijk mijn punt. Er zijn maatregelen getroffen zoals thuiswerken, geen handen, geen evenementen, scholen dicht, enz. Blijkbaar vindt de overheid deze maatregelen voldoende (en jij niet, dat kan natuurlijk). De inschatting lijkt te zijn dat er maar een klein percentage van de bevolking zo’n drukke retailomgeving bezoekt en vandaag de dag een nóg kleiner percentage, haast verwaarloosbaar op de gehele bevolking. Het is natuurlijk niet zo dat half Nederland in die winkels rondloopt, en wellicht mede daarom dus ook de vraag voor werktijdverkorting vanuit deze bedrijven.
Punt is dat er nu steunmaatregelen zijn aangekondigd en er ineens retailers vrijwillig de tent sluiten. Ze hadden ook gisteren of eergisteren kunnen sluiten natuurlijk, weet niet welke nieuwe inzichten er nu ineens zijn. Gezondheid van de medewerkers is gelijk en vanuit de overheid wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Opvallend is wat ik zeg, that’s it
Als het zover is dan is het leger er allang bij betrokken en worden onmistbare bedrijven genationaliseerd.Unknown Alien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Wat als er geen aanvoer meer in naar de supermarkten, omdat er geen vers voedsel meer is. De boeren hebben eten uiteraard, maar awat als daar ook de helft ziek van is straks, wat niet opnmogelijk is, aangezien RIVM zegt dat de meeste mensen besmet zullen raken,.
Waarschijnlijk liggen de draaiboeken hiervoor al klaar.
[ Voor 1% gewijzigd door JoStad op 17-03-2020 23:33 . Reden: aanvullingen ]
Ze kunnen eventueel ook het leger inschakelen. Dat doen ze in Spanje ook, het leger patrouilleert daar naast de Guardia Civil, om de noodtoestand te handhaven.XWB schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:30:
[...]
Mja, handhaving. België heeft echt niet zoveel politiemensen in dienst dat ze 10 miljoen inwoners kunnen binnenhouden.
Virussen? Scan ze hier!
Draaiboeken daarvoor liggen al vele decennia klaar of nog veel langer, hooguit wat aanpassenJoStad schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:31:
[...]
Als het zover is dan is het leger er allang bij betrokken en worden bedrijven genationaliseerd.
Waarschijnlijk liggen de draaiboeken hiervoor al klaar.
Dat veel mensen ondanks het advies dat niet te doen toch met grote groepen de retailers bezoeken. Daarmee kan de retailer wellicht verantwoordelijk worden gesteld voor het faciliteren.remzor schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:30:
[...]
Punt is dat er nu steunmaatregelen zijn aangekondigd en er ineens retailers vrijwillig de tent sluiten. Ze hadden ook gisteren of eergisteren kunnen sluiten natuurlijk, weet niet welke nieuwe inzichten er nu ineens zijn. Gezondheid van de medewerkers is gelijk en vanuit de overheid wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Opvallend is wat ik zeg, that’s it
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Op het moment dat er een avondklok wordt ingesteld vouw ik een aluminium hoedje om me tegen de 5g aanval te beschermen...nst6ldr schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:30:
[...]
Ik stem voor 'slotomlaag'.
Merken jullie trouwens ook via kennissenkring, collega's of familie dat er al meermaal via "betrouwbare" bronnen uitlekt dat het land dicht gaat en er avondklok komt? Van o.a. Servië weten we dat inmiddels, maar er is blijkbaar iemand erg gebaat bij dat waanbeeld want ik blijf het horen. Ik maak niet vaak mee dat een hoax zo consistent over één scenario gaat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs