Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.596 views

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28

drooger

Falen is ook een kunst.

PWM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:15:
[...]

Waarom het personeel. Die komen er meestal wel redelijk vanaf.
Omdat al het personeel werkloos wordt, waaronder veel mensen met tijdelijke en x-uren contracten?
Zijn dat mensen die zomaar 3+ maanden van een vermoedelijk kleine buffer of uitkering kunnen rondkomen?
De ondernemer zal uiteindelijk met tonnen schuld overblijven en kan de rest van zijn leven gaan afbetalen. Die hebben er vaak al hun geld inzitten.
Ik zeg ook niet dat het fijn wordt voor de ondernemer, maar men zou voor een tijdelijke aanpak zoals de VS kunnen opteren. Failliet gaan en relatief gemakkelijk een nieuw bedrijf of doorstart maken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

drooger schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:41:
[...]

Omdat al het personeel werkloos wordt, waaronder veel mensen met tijdelijke en x-uren contracten?
Zijn dat mensen die zomaar 3+ maanden van een vermoedelijk kleine buffer of uitkering kunnen rondkomen?
Ja, daar zijn nu programma's voor.
Ik zeg ook niet dat het fijn wordt voor de ondernemer, maar men zou voor een tijdelijke aanpak zoals de VS kunnen opteren. Failliet gaan en relatief gemakkelijk een nieuw bedrijf of doorstart maken.
Niet fijn. Zakelijk en persoonlijk failliet. En er is een goede reden om niet het Amerikaanse model te gebruiken ;) Uiteindelijk betalen we dat soort dingen dan allemaal.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jovatov schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:32:
De pdf staat (voor wie de datum in de URL aanpast ;) ) al online.

Besmettingen: +1213
Ziekenhuisopnames: +237
Overleden: +148

Belangrijkste grafiek:

[Afbeelding]

Nog steeds een daling te zien, maar erg licht.
Ik ben wel weer benieuwd naar een vergelijking met Italië en Spanje e.d. Dat de situaties niet hetzelfde zijn snap ik, maar het kan wel een kleine indicatie geven hoe Nederland het doet, qua curves.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

PWM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:44:
[...]

Ja, daar zijn nu programma's voor.

[...]

Niet fijn. Zakelijk en persoonlijk failliet. En er is een goede reden om niet het Amerikaanse model te gebruiken ;) Uiteindelijk betalen we dat soort dingen dan allemaal.
Ja, maar die programma's zijn nu vooral, mits ik mij niet vergis, op de scenario's dat het personeel in dienst blijft. Als de horeca-zaken failliet gaan en personeel dus op straat komt te staan, dat is een ander scenario.

En w.b.t. niet fijn, ik noemde het in mijn eerste post hierover een ramp.
Mag toch hopen dat je wel inziet dat ik het niet onderschat of wil downplayen door niet steeds de juiste gradatie in termen te gebruiken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 17:54
Toch zie ik niet in hoe terrassen, discotheken, cafe’s en zwembaden open zouden kunnen. Social distancing is daar niet te handhaven. Economisch belang, ja leuk, maar als er in Zandvoort een nieuwe brandhaard gecreëerd wordt deze zomer en de zorg op zijn gat gaat zijn de rapen gaar, maar hé, die ondernemers zijn gelukkig niet failliet!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59

Belangrijkste grafiek:

[Afbeelding]

Volgens mij is de belangrijkste grafiek de ziekenhuis opname. Wat ik mis in deze grafiek van besmettingen de extra tests die gedaan worden. Je zou verwachten nu we meer testen het aantal besmettingen ook moet stijgen. Mocht dat niet zo zijn dan is er maar een klein deel van de mensen met klachten besmet.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:50:
Toch zie ik niet in hoe terrassen, discotheken, cafe’s en zwembaden open zouden kunnen. Social distancing is daar niet te handhaven. Economisch belang, ja leuk, maar als er in Zandvoort een nieuwe brandhaard gecreëerd wordt deze zomer en de zorg op zijn gat gaat zijn de rapen gaar, maar hé, die ondernemers zijn gelukkig niet failliet!
Volgens mij kan dat alleen als je ook een zekerheid hebt dat mensen niet geïnfecteerd zijn.

Dat kan door veel te testen, maar daar hebben we de testcapaciteit niet voor. En het kan door middel van een app die bijhoudt met wie je in contact bent geweest. Maar ook dat zal niet gemakkelijk zijn om aan de man te brengen.

De overheid zou voor een scenario kunnen kiezen: Horeca mag open, maar alleen voor mensen die de app gebruiken.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57

Onbekend

...

Belangrijkste grafiek:

[Afbeelding]

Nauwelijks een daling inderdaad.
Het aantal nieuwe gevallen in het ziekenhuis blijft het zelfde. (Morgen waarschijnlijk een vrijwel dezelfde correctie als dat vandaag gebeurd is op gisteren.)
Zolang dat niet daalt lijkt het er niet op dat het verbetert....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:56
Jovatov schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
De overheid zou voor een scenario kunnen kiezen: Horeca mag open, maar alleen voor mensen die de app gebruiken.
De app gebruiken die een 'groen' scherm geeft, mensen met een 'rood' scherm moeten natuurlijk binnen blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Tito129 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
[...]

Volgens mij is de belangrijkste grafiek de ziekenhuis opname. Wat ik mis in deze grafiek van besmettingen de extra tests die gedaan worden. Je zou verwachten nu we meer testen het aantal besmettingen ook moet stijgen. Mocht dat niet zo zijn dan is er maar een klein deel van de mensen met klachten besmet.
Dit is ook de grafiek van de ziekenhuisopnames.

De grafiek van besmettingen laat overigens eenzelfde beeld zien. Maar conclusies zijn daarover lastig te trekken gezien het wisselende testbeleid.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:29
Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
[...]

Het aantal nieuwe gevallen in het ziekenhuis blijft het zelfde. (Morgen waarschijnlijk een vrijwel dezelfde correctie als dat vandaag gebeurd is op gisteren.)
Stabilisering is voor nu ook al positief.

• JeroenNietDoen
Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
[...]

Zolang er geen vaccin is zullen er altijd mensen ziek blijven worden. Zolang dat behapbaar blijft voor de zorg is het goed.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
rik86 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:04:
[...]

Nu vinden we dit allemaal goed en logisch, maar de reden dat 't geoutsourced was, is natuurlijk de prijs; Iemand moet die hogere prijs gaan betalen, en dat zullen wij als consumenten zijn. Dus als straks de belastingen stijgen/ de koopkracht daalt, zou er dan nog steeds een meerderheid zijn die dit een goed idee vindt?
Dat is ook een gedragsverandering. Duurder maar duurzamer. Wellicht repareerbaar. Spullen die langer mee gaan. Tevreden zijn met een kwaliteitsitem in plaats van 20 prullen van de Action of ome AliExpres... maar inderdaad, dat betekent dus ook inleveren op een aantal zaken. Dus wellicht niet meer een TV in elke kamer, bij wijze van spreken, of welke variant je er van wilt maken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:03
Tito129 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:53:
[...]

In de tabel is dit wel te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RjFgrcc/Capture.jpg

Je ziet dat er 7 en 8 april een lichte stijging is. Dit komt, zover ik kan zien, door de extra testen. Er worden simpelweg meer mensen getest.

De vraag is wel wat de verhouding is. Zijn deze nieuwe besmettingen gevonden bij de normale of uitgebreidere zorg testen? Dat kan je nergens uithalen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• JeroenNietDoen
ijdod schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:01:
[...]

Dat is ook een gedragsverandering. Duurder maar duurzamer. Wellicht repareerbaar. Spullen die langer mee gaan. Tevreden zijn met een kwaliteitsitem in plaats van 20 prullen van de Action of ome AliExpres... maar inderdaad, dat betekent dus ook inleveren op een aantal zaken. Dus wellicht niet meer een TV in elke kamer, bij wijze van spreken, of welke variant je er van wilt maken.
Ik ben best wel benieuwd naar de verkoopcijfers van wish en AliExpress in deze crisis. Er zijn echt veel mensen die niks meer uit China willen, terwijl ze van zoveel producten niet eens weten dat het, of onderdelen daarvan, in China gemaakt worden.

Deels wel mee eens, we hebben nu gezien wat er gebeurt als een land als China stopt met produceren. Daar moeten we minder van afhankelijk worden. Hoeft ook niet volledig onafhankelijk.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:28
Drardollan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:04:
[...]

In de tabel is dit wel te zien:

[Afbeelding]

Je ziet dat er 7 en 8 april een lichte stijging is. Dit komt, zover ik kan zien, door de extra testen. Er worden simpelweg meer mensen getest.

De vraag is wel wat de verhouding is. Zijn deze nieuwe besmettingen gevonden bij de normale of uitgebreidere zorg testen? Dat kan je nergens uithalen.
Staat in de PDF; Verhouding zakt iets, dus lijkt vooral te komen door meer te testen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqZwWfuy1X5MuOus7A6QT1oaV2k=/f/image/JIwMwD8g4XPEBNCOEuSHXX42.png

edit: Al matchen die aantallen voor geen meter zie ik nu :P

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 09-04-2020 14:17 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57

Onbekend

...

JeroenNietDoen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:59:
[...]

Zolang er geen vaccin is zullen er altijd mensen ziek blijven worden. Zolang dat behapbaar blijft voor de zorg is het goed.
Dat er mensen ziek worden is begrijpelijk. Maar met de huidige maatregelen (geen groepvorming en 1,5m afstand) had ik verwacht dat er steeds minder mensen ziek zouden worden.

Ik denk niet dat de hoeveelheid testen die worden gedaan, van invloed heeft voor het aantal mensen dat in een ziekenhuis belanden. Wel voor het aantal gevonden besmette gevallen die thuis kunnen uitzieken. Meestal gaat men bij echte klachten pas naar het ziekenhuis, en daar werden al testen gedaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• ijdod
  • Nu online
[...]

Volgens mij kan dat alleen als je ook een zekerheid hebt dat mensen niet geïnfecteerd zijn.

Dat kan door veel te testen, maar daar hebben we de testcapaciteit niet voor.
Niet alleen de testcapaciteit, ook de tests. De huidige tests zijn bepaald niet feilloos. Het is maar zeer de vraag of deze accuraat genoeg zijn om op die manier gebruikt te worden, zelfs als je qua aantallen op kan schalen. Op dit moment zijn het letterlijk de riemen die we hebben.

• PWM
  • Niet online

PWM

Dit was het strandje gisteren

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/oogopblaricum.blog/wp-content/uploads/2020/04/Schermafbeelding-2020-04-08-om-21.24.36.png?resize=700%2C555&ssl=1

Ik heb dan wel het idee dat we over 1-2 weken een stijging gaan zien als het weekend zo mooi blijft. Als in heel het land weer een deel echt op pad gaat, gaat dat vanzelf wel weer. Wat dus op zich geen ramp hoeft te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 09-04-2020 14:28 ]

• hoevenpe
Onbekend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:22:
Dat er mensen ziek worden is begrijpelijk. Maar met de huidige maatregelen (geen groepvorming en 1,5m afstand) had ik verwacht dat er steeds minder mensen ziek zouden worden.
Dat duidt eerder op asymmetrische besmetting, zolang we dit niveau de komende maanden kunnen volhouden heeft de zorg geen onoverkomelijk probleem.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

PWM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:28:

[Afbeelding]

Ik heb dan wel het idee dat we over 1-2 weken een stijging gaan zien als het weekend zo mooi blijft. Als in heel het land weer een deel echt op pad gaat, gaat dat vanzelf wel weer. Wat dus op zich geen ramp hoeft te zijn.
2,5 week geleden was het ook erg druk op stranden en bossen. Dat heeft ook niet tot grote toename geleid volgens mij. Ik zeg niet dat we alles moet loslaten maar ik denk dat vooral mensen met symptomen thuis blijven op dit moment.

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 09:47

Melkaz

Melkazar

Ik vrees hetzelfde. Net rondje wezen hardlopen en het was echt heel lastig om 1,5m afstand te houden. Wandelaars die gewoon niet achter elkaar gaan lopen bij naderend verkeer, groepjes jongeren die in het gras zaten met z'n 4e op een vierkante meter en ten slotte precies in een bocht waar het pad smaller werd stond een clubje mensen met elkaar te praten waardoor niemand er veilig langs kon.

Maar ook hier in de straat, de achter hebben buren een mooi tuinhuisje gebouwd vorige maand, leuk voor de kids en ouders maar wat staat er voor de deur? een lading fietsen..dus familie en/of vrienden op bezoek en allemaal in een tuinhuisje van 3 bij 2 meter met een glazen ingang 8)7

Overigens heb ik ook het gevoel dat er steeds meer mensen toch weer op kantoor zijn. Hier was de afgelopen weken geen parkeerplekje te vinden, dus kan je er nog een bus kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Melkaz op 09-04-2020 14:35 ]

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 14:31

CoronelHimself

Division Brabant

Melkaz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik vrees hetzelfde. Net rondje wezen hardlopen en het was echt heel lastig om 1,5m afstand te houden. Wandelaars die gewoon niet achter elkaar gaan lopen bij naderend verkeer, groepjes jongeren die in het gras zaten met z'n 4e op een vierkante meter en ten slotte precies in een bocht waar het pad smaller werd stond een clubje mensen met elkaar te praten waardoor niemand er veilig langs kon.

Maar ook hier in de straat, de achter hebben buren een mooi tuinhuisje gebouwd vorige maand, leuk voor de kids en ouders maar wat staat er voor de deur? een lading fietsen..dus familie en/of vrienden op bezoek en allemaal in een tuinhuisje van 3 bij 2 meter met een glazen ingang 8)7

Overigens heb ik ook het gevoel dat er steeds meer mensen toch weer op kantoor zijn. Hier was de afgelopen weken geen parkeerplekje te vinden, dus kan je er nog een bus kwijt.
Nou goed nieuws die 1,5m bij joggen is sowieso niet genoeg. Dus beter een plek in het buitengebied zoeken en niet op het voet/ fietspad.

Steam - PTR83

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 09:47

Melkaz

Melkazar

CoronelHimself schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:37:
[...]

Nou goed nieuws die 1,5m bij joggen is sowieso niet genoeg. Dus beter een plek in het buitengebied zoeken en niet op het voet/ fietspad.
Jep ik las het artikel net nadat ik terug kwam..oeps :9 . Ik blijf het lastig vinden hoor..'vroeger' fietste ik 4/5 x per week 16km per dag, nu zit ik 8u op een stoffige warme zolderkamertje in een matige bureaustoel. Dus ik heb echt die beweging nodig. De volgende keer maar wel de semi drukke wegen vermijden hier of niet meer tussen 11 en 1 lopen ben ik bang.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Hoe zie je dit voor je met het idee wat nu op tafel ligt en het op iPhones onbetrouwbaar is?
Dat is dus ongeveer 50% van de smartphone gebruikers in NL?

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Dat thuislesgeven gaat ook denderend aan al die foto's te zien :+

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:45
Ik zie hier een hele discussie ontstaan over het wel of niet hervatten van onderwijs/opvang van de kleinere kinderen. Er wordt vooral geroepen dat het besmettingsgevaar te groot is, maar is dat zo?

Die kinderen zitten inmiddels al enkele weken thuis en hoewel het contact met anderen beperkt zou moeten zijn, weten we allemaal dat dat in de praktijk nogal meevalt. Veel kinderen spelen gewoon met elkaar. Desondanks lijken veruit de meeste ouders van deze kinderen niet besmet te zijn geraakt in die tijd.

Dus hoe groot is de kans dat die kinderen nu alsnog ineens een besmettingshaard worden wanneer de scholen/opvang open gaan, waarbij het contact met vreemden voorkomen wordt en het contact met bekenden beperkt wordt tot ouders, vriendjes en de docent?
Feitelijk is de enige onbekende variabele de docent, niet de kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 09-04-2020 15:06 . Reden: Iets verduidelijkt ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
LA-384 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:50:
Ik zie hier een hele discussie ontstaan over het wel of niet hervatten van onderwijs/opvang van de kleinere kinderen. Er wordt vooral geroepen dat het besmettingsgevaar te groot is, maar is dat zo?

Die kinderen zitten inmiddels al enkele weken thuis en hoewel het contact met anderen beperkt zou moeten zijn, weten we allemaal dat dat in de praktijk nogal meevalt. Veel kinderen spelen gewoon met elkaar. Desondanks lijken veruit de meeste ouders van deze kinderen niet besmet te zijn geraakt in die tijd.

Dus hoe groot is de kans dat ze nu alsnog ineens besmet raken wanneer het contact met vreemden voorkomen wordt en het contact met bekenden beperkt wordt tot ouders, vriendjes en de docent?
Feitelijk is de enige onbekende variabele de docent, niet de kinderen.
Ik heb net wat aluminium gevonden en zeg dat de overheid dit gedrag al verwachtte en daarom als experiment de scholen een aantal weken dicht heeft gegooid, om te zien wat dat met besmetting (van ouders) deed.

(nee, dit was niet serieus ;). Ik geef je in grote lijnen gelijk).

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Aantal besmettingen lijkt deze week te stijgen, wat niet geheel onverwacht is ivm het uitbreiden van de testcapaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bxxvHKRzbdYmUVyHEQHFHprx1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ff5xCcwZ99VVWk1q9vNytFhA.png?f=fotoalbum_large

Aantal ziekenhuisopnames neemt gestaag af
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_Mg3kB_VpuWBsn7pTeVYT19_H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgRft9j1DJirBtPS0TaVk85g.png?f=fotoalbum_large

Aantal overledenen per dag lijkt enigzins stabiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5ZMRP8q_A61kPMGGw1XylZOB9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSk3zlQEjc6ornoHPmZ4QZ7l.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Kunnen we bij de persconferenties bepaalde journalisten niet weigeren? Het is erg irritant als een journalist zijn mening wilt opdringen m.b.t. Europese steun tijdens een persconferentie.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:13:
Kunnen we bij de persconferenties bepaalde journalisten niet weigeren? Het is erg irritant als een journalist zijn mening wil opdringen m.b.t. Europese steun tijdens een persconferentie.
Ik heb nog niet 1 goede vraag gehoord. Bloedirritant.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• hoevenpe
Het is erg irritant als een journalist zijn mening wilt opdringen m.b.t. Europese steun tijdens een persconferentie.
Je merkt dat andere partijen zenuwachtig worden door de groeiende populariteit van Rutte: Rob Jetten die openlijk Wobke Hoekstra afvalt over steun aan Zuid-Europa, Jesse Klaver die niet achter kan blijven.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 15:36
Kunnen we bij de persconferenties bepaalde journalisten niet weigeren? Het is erg irritant als een journalist zijn mening wilt opdringen m.b.t. Europese steun tijdens een persconferentie.
De vragen tijdens de persconferentie zijn echt tenenkrommend. Vragen naar dingen die letterlijk bij de vorige vraag beantwoord waren, niet luisteren naar het antwoord maar gewoon dezelfde vraag nogmaals stellen,, vragen over techniek waar de bevraagde maar ook de de journalist geen kaas van gegeten heeft.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

• ijdod
  • Nu online
Je zou verwachten dat ze die gewoon terugkoppen. "Die vraag is net beantwoord. Volgende vraag"

Verwijderd

DaCoTa schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:39:
[...]

De vragen tijdens de persconferentie zijn echt tenenkrommend. Vragen naar dingen die letterlijk bij de vorige vraag beantwoord waren, niet luisteren naar het antwoord maar gewoon dezelfde vraag nogmaals stellen,, vragen over techniek waar de bevraagde maar ook de de journalist geen kaas van gegeten heeft.

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Dit is inderdaad bij elke persconferentie terugkomend.
Wat ook zeer vervelend is voor de kijkers, maar ook gemiste kansen voor de pers.
Ik vraag me af: leren ze dit niet meer tijdens de opleiding journalistiek?

Rutte: 'We weten nog niet wat of grote evenementen doorgaan na 27 april.'
Journalist 1: 'Dus voetbalevenementen na 27 april gaan niet door?'
Rutte: 'Dat weten we nog niet.'
Journalist 1: 'Dus we kunnen er vanuit gaan dat we niet naar voetbalevenementen kunnen na 27 april?'
Rutte: 'Dat weten we nog niet.'
...
Journalist 2: 'Hoe zit het met voetbalevenementen na 27 april? Kunnen we hier weer naar toe?'
:F

Er zijn dus al 3 vragen verspilt, die ook nuttige informatie hadden kunnen boven brengen. Laat ik dan nog niet beginnen over journalisten die de president even hun persoonlijke mening willen vertellen of journalisten die de president woorden in de mond proberen te leggen in de hoop op een dikke scoop.

Op dit soort momenten zou een Trump reactie best welkom zijn.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik reed daar gisteren langs over de Stichtse brug uit de polder (A27) en verbaasde mij al over de lading auto's op de parkeerplaats daar zo rond een uur of 18.
Behoorlijk schokkend plaatje.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:30
Constant dezelfde vragen stellen bij iedere conferentie is mij ook opgevallen. Misschien gebeurt dit bij alle persconferenties, maar nu ik ze volg is het best irritant. Het komt over alsof journalist 2 niet eens luistert naar de vraag van journalist 1. Of worden ze betaald per gestelde vraag?

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Benieuwd wanneer het onderzoek naar het gebruik van antibodies naar buiten komt. Je leest daar af en toe wel bemoedigende berichten over.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:16

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:32:
[...]

Je merkt dat andere partijen zenuwachtig worden door de groeiende populariteit van Rutte: Rob Jetten die openlijk Wobke Hoekstra afvalt over steun aan Zuid-Europa, Jesse Klaver die niet achter kan blijven.
En door die profileringsdrang schieten ze zichzelf keihard in de voet. Ken een aantal D66 en groenlinks stemmers en die moeten niks hebben van euro bonds, solidariteit ja maar geen blanco cheque. Je zou toch zeggen dat ze zich op een andere goede manier zouden moeten kunnen profileren.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• ijdod
  • Nu online
Ik denk dat ze moeten scoren. En dan is het belangrijk gezien te worden, ook al is 'jouw' vraag al beantwoord.

Iets wat ik me af zit te vragen, in het licht van wat ik langzamerhand om me heen zie gebeuren, is in hoeverre men met versoepeling tzt ook rekening gaat houden met autonome versoepeling. Ik zie om me heen dat zelfs de mensen die er vrij strict in zitten, langzamerhand de teugels iets laten vieren. Dat wil niet zeggen dat men zich direct niet meer aan de regels houdt, maar wellicht iets meer de grijze gebieden op gaat zoeken. Laat staan dus de personen die vanag dag 1 al diepgrijs zaten... ik hoop/verwacht dat men daar ook rekening mee houdt, en dat maatregelen dus stuk voor stuk met royale tussenpozen genomen zullen worden.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:56:
[...]
En door die profileringsdrang schieten ze zichzelf keihard in de voet. Ken een aantal D66 en groenlinks stemmers en die moeten niks hebben van euro bonds, solidariteit ja maar geen blanco cheque. Je zou toch zeggen dat ze zich op een andere goede manier zouden moeten kunnen profileren.
De regeringspartijen VVD en iets mindere mate CDA, hebben net zo goed last van profileringsdrang. Door de angst voor FvD en PVV slaat men deze taal uit richting de EU en de zuidelijke lidstaten. Nog niet zo lang geleden hoorden we Rutte nog pleiten voor de EU.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 09-04-2020 17:01 ]

It’s the economy, stupid!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:01:
[...]

De regeringspartijen VVD en iets mindere mate CDA, hebben net zo goed last van profileringsdrang. Door de angst voor FvD en PVV slaat men deze taal uit richting de EU en de zuidelijke lidstaten. Nog niet zo lang geleden hoorden we Rutte nog pleiten voor de EU.
Nederland is altijd tegen eurobonds geweest en pleit nog steeds voor de EU. Die 2 zaken kunnen prima naast elkaar bestaan.

Dat betekent, stam + t .

• Chiron
  • Laatst online: 21-11 16:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
[...]

Ik vrees hetzelfde. Net rondje wezen hardlopen en het was echt heel lastig om 1,5m afstand te houden.
En dan te bedenken dat de kans op besmetting bij een hijgende hardloper een straal van minstens 4 meter is, omdat de boel blijft hangen. Als je daar 1,5m achter gaat lopen heb je dus ook al kans op besmetting.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ijdod
  • Nu online
Dat onderzoek ging met name op de slipstream er achter; minder om de afstand links en rechts. WIelrenners zie ik dat wel doen, hardlopers veel minder.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

De regeringspartijen VVD en iets mindere mate CDA, hebben net zo goed last van profileringsdrang. Door de angst voor FvD en PVV slaat men deze taal uit richting de EU. Nog niet zo lang geleden hoorden we Rutte nog pleiten voor de EU.
Heb je helemaal gelijk in, situatie is veel ingewikkelder dan alleen puur de cijfers. Las gisteren een italiaans artikel wat het wel goed weergeeft: https://www.corriere.it/e...69528.shtml?refresh_ce-cp (even vertalen met google translate). Deze gaf precies ook aan wat jij schetst:
Gideon Rachman , in particular, is very effective in pointing out that the others too have their political concerns and commitments to keep, and that the fear spread among Italian and French pro-Europeans - that the sovereign right wing ends up taking advantage of the lack of European solidarity - it is mirrored by that of the German and Dutch pro-Europeans , whose sovereign right wing is eager to speculate on possible "failures" by their governments. In fact, we must put ourselves in the head that for Germans, Austrians, Dutch, Finns and others , sharing the debt is an embankment to defend especially in times of crisis, because they fear subsequent floods. They have always been reassured by their leaders that they would never have to pay for the debts of others, and if they suspect that they have been betrayed they would throw themselves into the arms of populists. Thinking about using this crisis to force the situation would therefore be imprudent.
Explains the signature of the FT: "The risk that Southern Europeans feel abandoned by the North must be placed on the same level as the risk that Northern Europeans feel exploited by the South. Italians and Spaniards are rightly resentful for the caricature of lazy southerners and spenders . But the mirror caricature of wealthy, selfish and arrogant northerners is just as unfair - especially when it is spiced with references to Nazism and accusations of immorality. "
A curiosity: tones much harsher than Rachman's are used in his newsletter by a distinguished Italian (and lover of the counter-hair) like Pietro Ichino : «It is the case to lower the crest a little. And put yourself in the shoes of German taxpayers and of the other countries of Northern Europe, to whom it is certainly convenient for us to remain in the Union, but who are also legitimately concerned about avoiding a waste of funding, which we have asked for loudly, similar to that of our public money for the past forty years. Perhaps it is also our interest to accept some constraints in this regard ».

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Net rondje wezen hardlopen en het was echt heel lastig om 1,5m afstand te houden.
offtopic:
Als je zo vroeg gaat dat je om 7 uur 's ochtends weer thuis bent, en een andere route loopt dan de hondenuitlaters, dan is het best te doen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Apache4u schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:05:
[...]

Nederland is altijd tegen eurobonds geweest en pleit nog steeds voor de EU. Die 2 zaken kunnen prima naast elkaar bestaan.
Los van die bonds de zuidelijke lidstaten de les lezen aangaande hun financiële huishouding, mede mogelijk gemaakt door de noordelijke lidstaten die daar goed aan verdiend hebben, midden in de zwaarste en ingrijpendste crisis sinds WO2 was gewoon profilering wegens angst voor het anti-EU geluid van PVV en FvD (géén geld meer naar Griekenland@!#!).

Laten we het niet mooier maken dan het is.
gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:08:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, situatie is veel ingewikkelder dan alleen puur de cijfers. Las gisteren een italiaans artikel wat het wel goed weergeeft: https://www.corriere.it/e...69528.shtml?refresh_ce-cp (even vertalen met google translate). Deze gaf precies ook aan wat jij schetst:
En vergis je niet; Slavini doet in Italië zo ongeveer hetzelfde. Krijg je met populisten, veel gescheer, weinig wol.

[ Voor 33% gewijzigd door dawg op 09-04-2020 17:14 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-11 22:15
[...]

Die 2 hebben dan ook totaal niets met elkaar te maken. Nederland is altijd al geweest voor een hardere lijn richting landen die zich niet voldoende hervormen om voorbereid te zijn op slechtere tijden. Diezelfde landen die dit voorheen niet gedaan hebben willen nu veel geld. En dan niet alleen geld om bij de huidige crisis te helpen, maar tegelijk om hun schulden/het risico ervan (die ze dus al hadden voor de crisis) naar de EU te brengen.

Je kunt dus prima voor een EU zijn maar tegen eurobonds. Ik ben ook voor een EU, maar falikant tegen eurobonds. Solidariteit is goed, maar een slaatje proberen te slaan uit een crisis is niet de bedoeling. Sterker nog voor de EU en zelfs Italie is het waarschijnlijk beter als er veel tegengas komt voor eurobonds. Nu daar zonder restricties aan toegeven zal de EU ondermijnen en niet goed zijn voor de toekomst.

Vandaar ook dat het een lastig iets is, als EU wil je het zuiden helpen, maar wel op zo'n manier dat je ze helpt met de crisis maar ze niet extra beloond voor 'slecht' gedrag in het verleden (het lijkt wel een verzekering ;) )

[removed]

• hoevenpe
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:11:
Los van die bonds de zuidelijke lidstaten de les lezen aangaande hun financiële huishouding, ...
Het is nou niet dat de Italianen de afgelopen jaren veel gedaan hebben om hun staatsschuld te reduceren, niet zo lang geleden lagen ze nog met Brussel op ramkoers over extra uitgaven.

Als ze de afgelopen tijd veel moeite hadden gedaan om hun financiën op orde te krijgen was in deze crisis de noordelijke flexibiliteit waarschijnlijk groter geweest. Het laatste wat wij hier moeten willen is een ongelimiteerde transferunie.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

redwing schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:15:
[...]

Die 2 hebben dan ook totaal niets met elkaar te maken. Nederland is altijd al geweest voor een hardere lijn richting landen die zich niet voldoende hervormen om voorbereid te zijn op slechtere tijden. Diezelfde landen die dit voorheen niet gedaan hebben willen nu veel geld. En dan niet alleen geld om bij de huidige crisis te helpen, maar tegelijk om hun schulden/het risico ervan (die ze dus al hadden voor de crisis) naar de EU te brengen.

Je kunt dus prima voor een EU zijn maar tegen eurobonds. Ik ben ook voor een EU, maar falikant tegen eurobonds. Solidariteit is goed, maar een slaatje proberen te slaan uit een crisis is niet de bedoeling. Sterker nog voor de EU en zelfs Italie is het waarschijnlijk beter als er veel tegengas komt voor eurobonds. Nu daar zonder restricties aan toegeven zal de EU ondermijnen en niet goed zijn voor de toekomst.

Vandaar ook dat het een lastig iets is, als EU wil je het zuiden helpen, maar wel op zo'n manier dat je ze helpt met de crisis maar ze niet extra beloond voor 'slecht' gedrag in het verleden (het lijkt wel een verzekering ;) )
Het ging me niet om die bonds, maar om de neiging tot profilering, wat niet is voorbehouden aan D66 en GL. Daar doen VVD en CDA net zo goed aan mee. En vast nog wel meer partijen.
hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:17:
[...]

Het is nou niet dat de Italianen de afgelopen jaren veel gedaan hebben om hun staatsschuld te reduceren, niet zo lang geleden lagen ze nog met Brussel op ramkoers over extra uitgaven.

Als ze de afgelopen tijd veel moeite hadden gedaan om hun financiën op orde te krijgen was in deze crisis de noordelijke flexibiliteit waarschijnlijk groter geweest. Het laatste wat wij hier moeten willen is een ongelimiteerde transferunie.
Ik ook niet. Al denk ik om andere redenen dan jullie. Ik zie de EU graag sterker worden, en daar is wel solidariteit voor nodig. Het is niet zo dat wij helemaal niet profiteren van de EU en de afzetmarkten in het zuiden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-11 22:15
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:25:
[...]
Het ging me niet om die bonds, maar om de neiging tot profilering, wat niet is voorbehouden aan D66 en GL. Daar doen VVD en CDA net zo goed aan mee. En vast nog wel meer partijen.
Dat doen simpelweg alle partijen. Dit is het moment om goed je standpunt te laten zien. En zeker voor een Rutte, die dit heel goed ligt, is het natuurlijk een goed moment om mensen straks op hem te laten stemmen.

[removed]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

redwing schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:28:
[...]

Dat doen simpelweg alle partijen. Dit is het moment om goed je standpunt te laten zien. En zeker voor een Rutte, die dit heel goed ligt, is het natuurlijk een goed moment om mensen straks op hem te laten stemmen.
offtopic:
Ik hoop het oprecht niet. Ik heb meer dan genoeg van 10 jaar Rutte en zijn afbraakbeleid. Maar dat is meer iets voor het topic Nederlandse Politiek.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 09:43
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:25:
[...]

[...]

Ik ook niet. Al denk ik om andere redenen dan jullie. Ik zie de EU graag sterker worden, en daar is wel solidariteit voor nodig. Het is niet zo dat wij helemaal niet profiteren van de EU en de afzetmarkten in het zuiden.
En toch..
Het is gewoon deels een heel slecht verhaal naar mijn idee. Wij hebben jarenlang door het zuur van Balkenende moeten gaan, staatsschuld aflossen onder Rutte, terwijl wij als bevolking er weinig voor terugzagen.
En nu worden we op deze manier nóg eens genaaid?! We hadden op deze manier net zo goed de afgelopen 15 jaar alles kunnen verbrassen en ver boven onze stand leven. Je wordt toch wel gered, zo lijken ze in de zuidelijke landen te denken.
Zie die Italianen die eerder niet aan begrotingsregels wilden voldoen.

Juist door onze zuinigheid e.d. kunnen wij voor onszelf de crisis financieel behappen. Eindelijk zien wij ook eens een voordeel van onze afdragen de laatste 15 jaar

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 09-04-2020 17:36 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• ijdod
  • Nu online
@GAIAjohan En in hoeverre klopt die frame? En hebben wij niet daadwerkelijk boven onze stand geleefd door onze investeringen en handelsreleaties met dat zuiden?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:32:
[...]

En dan die tenenkrommende teksten...

Jetten die Knot citeert: "In deze fase, waarin je vrachtwagens met lijken ziet rondrijden op zoek naar crematoria (!?!), moet de nadruk liggen op solidariteit".

Kijk, dat D66 werkelijk elk probleem op wil lossen met meer Europa en nu haar kans schoon ziet om te pleiten voor de bonds is te verwachten. Het invoeren van die bonds staat gelijk aan het opnemen van de EU in onze grondwet. Zelfs de laatste theoretische mogelijkheid om de EU ooit te verlaten wordt dan definitief verlaten.

Dat ze dit onder normale omstandigheden niet voor elkaar kunnen krijgen en deze crisis aangrijpen om een ontwikkeling te promoten die ons a) een onbekende hoeveelheid maar onvoorstelbaar veel geld kost en b) ons beroofd van onze zeggenschap over onze eigen begroting zegt toch wel genoeg over waar deze partij voor staat. En dat is niet voor Nederland.

Eurobonds zijn geen oplossing voor de corona-crisis, en helpen al helemaal niet om vrachtwagens met lijken de weg te laten vinden naar crematoria. Het is je reinste emo-politiek.

Klaver: "Noch Nederland, noch Italië mogen in hun ideologische loopgraven blijven. Het is belangrijk dat er een gemeenschappelijke Europese aanpak komt van de coronacrisis".

Ja Jesse, er is helemaal niemand die tegen een gemeenschappelijke Europese aanpak is. De zuidelijke landen zetten echter niet in op een snelle Europese aanpak van de crisis, maar willen deze noodsituatie misbruiken om hun falende economieën voor eens en voor altijd met ons geld te stutten.

Die Europese noodhulp kunnen ze morgen krijgen, een pakket zonder voorwaarden. Gewoon, als gift. Nog meer honderden miljarden liggen op de plank, hoeven ze alleen maar toe te zeggen om zich aan de afspraken te houden die horen bij de verkrijging van dat geld. Afspraken waar ze destijds zelf mee hebben ingestemd.

Zoals het nu door Italië, Spanje, Frankrijk, Klaver en Jetten wordt gepresenteerd is de wereld op z'n kop. Het zijn juist die landen die noodhulp blokkeren in een poging om middels emo-chantage hun lange-termijn belangen te versterken. Wie speelt er dan met levens van burgers?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:34:
[...]

En toch..
Het is gewoon deels een heel slecht verhaal naar mijn idee. Wij hebben jarenlang door het zuur van Balkenende moeten gaan, staatsschuld aflossen onder Rutte, terwijl wij als bevolking er weinig voor terugzagen.
En nu worden we op deze manier nóg eens genaaid?! We hadden op deze manier net zo goed de afgelopen 15 jaar alles kunnen verbrassen en ver boven onze stand leven. Je wordt toch wel gered, zo lijken ze in de zuidelijke landen te denken.
Zie die Italianen die eerder niet aan begrotingsregels wilden voldoen.

Juist door onze zuinigheid e.d. kunnen wij voor onszelf de crisis financieel behappen. Eindelijk zien wij ook eens een voordeel van onze afdragen de laatste 15 jaar
Hoezo genaaid? Die moet je even uitleggen. En neem dan even in achting dat toen wij Griekenland hebben "gered", we eigenlijk vooral Duitse, Deense en Franse banken hebben gered. Neem ook even in achting dat wij veel meer verdienen in Europa dan de zuidelijke staten. Dat het ook een kwestie van mentaliteit en cultuur is, wat je niet kunt veranderen door je wil op te leggen en anderen belerend toe te spreken en te straffen.

De Europese dynamiek is al heel oud, en heel complex, en valt niet te versimpelen naar wij de lasten, zij de lusten. Dat is veel te kort door de bocht. Er staan naast economische, nog tal van andere belangen op het spel. Geopolitiek. Sociaal. Slagkracht. Vrede, ook niet onbelangrijk. En vast nog heel veel meer die ik nu even niet zo voor ogen heb. :)

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:44:
[...]

Hoezo genaaid? Die moet je even uitleggen. En neem dan even in achting dat toen wij Griekenland hebben "gered", we eigenlijk vooral Duitse, Deense en Franse banken hebben gered. Neem ook even in achting dat wij veel meer verdienen in Europa dan de zuidelijke staten. Dat het ook een kwestie van mentaliteit en cultuur is, wat je niet kunt veranderen door je wil op te leggen en anderen belerend toe te spreken en te straffen.

Deze Europese dynamiek is al heel oud, en heel complex, en valt niet te versimpelen naar wij de lasten, zij de lusten. Dat is veel te kort door de bocht. Er staan naast economische, nog tal van andere belangen op het spel. Geopolitiek. Sociaal. Slagkracht. Vrede, ook niet onbelangrijk. En vast nog heel veel meer die ik nu even niet zo voor ogen heb. :)
Genaaid is misschien niet het juiste woord. Maar ga maar eens verkopen dat mensen naast de klap van deze crisis in Nederland, nog een klap krijgen omdat de zuidelijke landen een YOLO beleid hebben qua financien. Dat D66 de eigen bevolking niet zo lief heeft is wel weer duidelijk.

Het " Noorden" kan niet continu het "zuiden" redden, het zuiden moet zelf ook een beetje moeite doen in deze relatie en dat doen ze niet. Schnapps und Frauen, ze hebben niks geleerd.

• GAIAjohan
ijdod schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:36:
@GAIAjohan En in hoeverre klopt die frame? En hebben wij niet daadwerkelijk boven onze stand geleefd door onze investeringen en handelsreleaties met dat zuiden?
Blijkbaar niet. Wij zijn de financiële crisis uitgekomen en hebben ons jaren gehouden aan de limieten van begrotingstekorten.

Als wij boven onze stand hadden geleefd had de overheid überhaupt nu niet de mogelijkheden die gebruikt worden om lonen door te betalen! Wij als inwoners zien eindelijk echt de vruchten van het beleid.

Ja wij hebben wellicht deels goedkopere arbeid kunnen inkopen maar leef je dan boven je stand? Juist de andere landen zouden daarvan ook moeten profiteren en gaan groeien, en dat gebeurde daar nou net niet.
Desondanks denk ik wel dat het zuiden en het noorden een aparte muntunie hadden moeten hebben. Het verschil is gewoon te groot voor één munt die ergens veel te goedkoop is, maar elders veel te duur.
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:44:
[...]

Hoezo genaaid? Die moet je even uitleggen.
Het voelt alsof geld hier verdiend nu zomaar even elders terecht moet komen. Bij een Italiaanse regering die vorig jaar nog geheel niet wilde meewerken aan het behalen van de begrotingsregels.
Dat klopt gewoon niet.
Onze rating willen gebruiken voor goedkope leningen terwijl ze jaren niet hebben aangetoond te verbeteren lijkt me niet positief voor de hele Unie.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 09-04-2020 18:08 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

dr.lowtune schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:54:
[...]

Genaaid is misschien niet het juiste woord. Maar ga maar eens verkopen dat mensen naast de klap van deze crisis in Nederland, nog een klap krijgen omdat de zuidelijke landen een YOLO beleid hebben qua financien. Dat D66 de eigen bevolking niet zo lief heeft is wel weer duidelijk.

Het " Noorden" kan niet continu het "zuiden" redden, het zuiden moet zelf ook een beetje moeite doen in deze relatie en dat doen ze niet. Schnapps und Frauen, ze hebben niks geleerd.
Wie zegt dat ze een YOLO-beleid hebben? Ik zie meer mensen dat roepen en ik begrijp ook nog wel dat de regeringspartijen dit frame ze goed uitkomt, maar onderbouw het eens? En ligt dat dan aan de Italiaanse/Spaanse/Griekse burgers, of toch vooral het economisch systeem wat gebouwd is op schulden en waarbij de regels zo ingericht zijn dat het bedrijfsleven en de financiële wereld daar vooral de vruchten van plukken? Het is niet voor niets dat er banken gered moesten worden. Dat bedrijven (en ook burgers) geen buffer hebben. Bijvoorbeeld. Inderdaad, dat ging ten koste van burgers, maar dat was in Nederland niet anders.

Het zuiden kan best wat meer moeite doen, daar kun je van mening over verschillen. Maar om op dit specifieke moment op een dergelijke manier daar een punt van maken zoals Hoekstra/Rutte gedaan hebben, is niet de juiste manier om dat aan te kaarten. De situatie is nu nijpend.

En nogmaals. Geld is niet het enige waar we ons op moeten focussen. Als men ziet dat Noord-Europa Zuid-Europa in de steek laat, wordt dat gat hoe dan ook gevuld. Door China bijvoorbeeld, dat zien we nu al in sommige Zuid-Europese en Oost-Europese staten. Willen we dat wel, China in onze achtertuin? Dat zorgt enkel voor breuklijnen binnen de Unie en daar zal Nederland ook last van hebben. Italië bijvoorbeeld, is immers geen bedrijf wat zijn activiteiten even kan verplaatsen natuurlijk. Of een haven in zeg, Griekenland.

Of we blijven ons blindstaren op geld, en zullen daar op de langere termijn flinke schade van ondervinden, want dat betekent uiteindelijk een afname van Europese slagkracht, solidariteit, veiligheid, gemeenschappelijk beleid, noem het allemaal maar op.
GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:54:

[...]

Simpel, wij hebben jaren weinig teruggekregen van het kabinet omdat er schulden afgelost moesten worden. Juist de gewone mens zag weinig terug, en de voordeeltjes leken in het bedrijfsleven te worden verdeeld. De armen steeds armer, de rijken rijker, VVD beleid.
Het voelt alsof geld hier verdiend nu zomaar even elders terecht moet komen. Bij een Italiaanse regering die vorig jaar nog geheel niet wilde meewerken aan het behalen van de begrotingsregels.
Dat klopt gewoon niet.
Onze rating willen gebruiken voor goedkope leningen terwijl ze jaren niet hebben aangetoond te verbeteren lijkt me niet positief voor de hele Unie.
Dan moeten kiesgerechtigde burgers hun conslusie trekken en stemmen op partijen die zich niet bang laten maken door de rechts-conservatieve populisten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dawg honest question; op welke wijze vind je dat ze wel hun best hebben gedaan? Jaar na jaar, ook in goede jaren is de staatsschuld niet gedaald, is de gemiddelde pensioenleeftijd amper gestegen en vziw is de belastingheffing ook bepaald niet op orde...

Vraag ik mij af welke zaken er wel aangepakt zijn.

Dit afschuiven op een rechts populisme wil er bij mij niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 09-04-2020 18:24 ]

Verwijderd

Het enige voordeel dat Nederland op dit moment heeft zijn de verkiezingen over 11 maanden. Waardoor de VVD heel goed weet dat wanneer ze nu instemmen ze dan direct worden afgestraft. Al helemaal nu er zoveel aandacht voor is geweest. Zou mij niks verbazen als deze eurobonds allang waren goedgekeurd als ze verkiezingen verder weg lagen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MikeyMan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:23:
@dawg honest question; op welke wijze vind je dat ze wel hun best hebben gedaan? Jaar na jaar, ook in goede jaren is de staatsschuld niet gedaald, is de gemiddelde pensioenleeftijd amper gestegen en vziw is de belastingheffing ook bepaald niet op orde...

Vraag ik mij af welke zaken er wel aangepakt zijn.

Dit afschuiven op een rechts populisme wil er bij mij niet in.
Dat weet ik niet, ik heb me niet zodanig in de Italiaanse politiek verdiept dat ik daar echt wat over kan zeggen.

Ik weet wel dat zij zwaar getroffen waren na Griekenland tijdens de bankencrisis en zeker na de eurocrisis. Ik kan me ergens wel indenken dat wanneer je een verloren generatie hebt, enerzijds omdat jongeren ineens geen kansen meer hebben en noodgedwongen tot na hun 30e bij hun ouders moeten wonen zonder echte vooruitzichten, anderzijds omdat er ook veel jongeren vertrokken zijn naar het buitenland, samen met een bevolking waarbij de gemiddelde leeftijd al wat ouder is, het heel lastig wordt om middels economisch beleid in de EU dergelijke schulden af te lossen.

Ik schuif dit verder helemaal niet af. Maar ik durf er wel geld op te zetten dat Rutte & co de hete adem van PVV & FvD voelen, met hun anti-EU geluiden. En dat is in Italië met Salvini niet anders. Die politici voelen zich daardoor niet helemaal vrij in de ruimte die men heeft waarbinnen men kan manoeuvreren.

En voor de derde keer. Europa als blok is nodig (in mijn bescheiden optiek dan) in een wereld waar de populisten/dictators onvoorspelbare leiders in China, Rusland, VS, Brazilië, S-A, en anderen, ons omringen. Dan moet geld niet de enige focus zijn.

offtopic:
We dwalen wat af volgens mij. :+

Verwijderd

Zitten wij bovendien te wachten op eurobonds met een land dat anti Europa is? Wie zegt ons dat ze niet lekker veel geld lenen en vervolgens dreigen met de EU te verlaten? Hoe meer schuld je maakt, hoe groter je macht is om de EU te chanteren met het verlaten van de EU en de EU met haar schuld achter te laten.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:13:
[...]

Of we blijven ons blindstaren op geld, en zullen daar op de langere termijn flinke schade van ondervinden, want dat betekent uiteindelijk een afname van Europese slagkracht, solidariteit, veiligheid, gemeenschappelijk beleid, noem het allemaal maar op.
Juist deze coronacrisis heeft het falen van de EU aangetoond: vanuit de EU was het verdacht stil, er is geen gezamenlijke aanpak, ieder land doet het voor zich (inclusief goederen in beslag nemen die voor andere landen bedoeld waren), om over heel dat Noord vs Zuid-gedoe maar niet te beginnen. Uit deze crisis blijkt solidariteit ver te zoeken, slagkracht nihil want de EU blijkt afzijdig, veiligheid en gemeenschappelijk beleid is er helemaal niet geweest. Het zou me niet verbazen als dit wel eens het einde van de EU kan betekenen.

Volvotips.com

Verwijderd

dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:32:
[...]

En voor de derde keer. Europa als blok is nodig (in mijn bescheiden optiek dan) in een wereld waar de populisten/dictators onvoorspelbare leiders in China, Rusland, VS, Brazilië, S-A, en anderen, ons omringen. Dan moet geld niet de enige focus zijn.
Maar dat is nu wat deze Italiaanse propaganda bereikt heeft. Er is een blok: Nederland heeft allang toegeven dat ze Italië wilde steunen. Maar niet zonder dat Italië belooft om de begroting op orde te brengen. En dat wil Italië niet, zij willen niet besparen maar wel extra geld. Maar door de hele PR machine die ze hebben ingezet lijkt Nederland nu de boeman.

Bovendien hoe wil je concurreren als je zulke schreeuw-Italianen hun zin gaat geven? Juist nu is sterk leiderschap nodig dat gebaseerd is op gefundeerde beslissingen i.p.v. diegene die het hardst roept. Want anders stralen wij uit dat we net zo zijn als de VS en Brazilië. Wat ons juist onaantrekkelijker maakt voor buitenlandse investeringen. Juist met gefundeerde beslissingen (zoals niet meer uitgeven dan er binnenkomt ) maakt het dat onze economie kan strijden tegen de opkomende economieën.

• GAIAjohan
Overigens is Duitsland ook nog steeds tegen de eurobonds:
https://mobile.reuters.co...__twitter_impression=true

Dus daarin zit Jetten gewoon te liegen

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bart-Willem schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:36:
[...]

Juist deze coronacrisis heeft het falen van de EU aangetoond: vanuit de EU was het verdacht stil, er is geen gezamenlijke aanpak, ieder land doet het voor zich (inclusief goederen in beslag nemen die voor andere landen bedoeld waren), om over heel dat Noord vs Zuid-gedoe maar niet te beginnen. Uit deze crisis blijkt solidariteit ver te zoeken, slagkracht nihil want de EU blijkt afzijdig, veiligheid en gemeenschappelijk beleid is er helemaal niet geweest. Het zou me niet verbazen als dit wel eens het einde van de EU kan betekenen.
Wat een onzin. De EU is gewoon niet voorbereid op een calamiteit als een pandemie, er is dus niet meteen een gezamenlijk beleid en dus doen landen het allemaal voor zich. Slagkracht is er dus ook niet meteen omdat men niet meteen weet wat te doen. Solidariteit blijkt bijv. uit Duitsland die zieken uit frankrijk, nederland en andere landen opneemt. Dat noord vs zuid kan ook nog wel goedkomen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• alexbl69
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:32:
[...]
Maar ik durf er wel geld op te zetten dat Rutte & co de hete adem van PVV & FvD voelen, met hun anti-EU geluiden.
Ik zie dat echt anders.

We worden geconfronteerd met veruit de grootste bedreiging voor ons land sinds de Tweede Wereldoorlog. We hebben op dit moment nog geen idee hoeveel impact deze ramp op onze samenleving en het welzijn van onze en toekomstige generaties gaat hebben.

In die omstandigheid gaat toch geen enkele overheid instemmen met een besluit waar a) we niet van weten hoeveel het ons gaat kosten, b) we ons budgetrecht verliezen op het moment dat we dat het hardst nodig hebben en c) een besluit waar zowel politiek als maatschappelijk vrijwel unaniem weerstand tegen is?

Het categorisch afwijzen van eurobonds is geen verkiezingsstunt, het is bittere noodzaak.

Wel knap van Duitsland dat ze de flak richting Nederland weten af te wenden, want die zitten in exact hetzelfde schuitje. Hoewel ik vermoed dat de opstelling van beide landen een klassieke vorm van good cop, bad cop is.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:42:

Zoals iemand op Twitter zei tegen Jette: je mede coalitiepartner zit in onderhandeling en jij zaagt de poten onder z'n stoel vandaan.
Het wordt eens tijd dat ook op dit soort personen het de nep nieuws filters worden losgelaten.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:39:
[...]

Maar dat is nu wat deze Italiaanse propaganda bereikt heeft. Er is een blok: Nederland heeft allang toegeven dat ze Italië wilde steunen. Maar niet zonder dat Italië belooft om de begroting op orde te brengen. En dat wil Italië niet, zij willen niet besparen maar wel extra geld. Maar door de hele PR machine die ze hebben ingezet lijkt Nederland nu de boeman.

Bovendien hoe wil je concurreren als je zulke schreeuw-Italianen hun zin gaat geven? Juist nu is sterk leiderschap nodig dat gebaseerd is op gefundeerde beslissingen i.p.v. diegene die het hardst roept. Want anders stralen wij uit dat we net zo zijn als de VS en Brazilië. Wat ons juist onaantrekkelijker maakt voor buitenlandse investeringen. Juist met gefundeerde beslissingen (zoals niet meer uitgeven dan er binnenkomt ) maakt het dat onze economie kan strijden tegen de opkomende economieën.
Dat is hier niet anders. Hier worden Italianen, Spanjaarden en Grieken gezien als luiwammessen die niets anders doen dan geld verspillen aan vrouwen en drank.

Sterk leiderschap zet niet in op verdeel & heers, maar op samenwerking en solidariteit. Als je nooit wat voor een ander iets over hebt zul je ook nooit wat terugkrijgen. En ja, dat werkt twee kanten op.
alexbl69 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:46:
[...]

Ik zie dat echt anders.

We worden geconfronteerd met veruit de grootste bedreiging voor ons land sinds de Tweede Wereldoorlog. We hebben op dit moment nog geen idee hoeveel impact deze ramp op onze samenleving en het welzijn van onze en toekomstige generaties gaat hebben.

In die omstandigheid gaat toch geen enkele overheid instemmen met een besluit waar a) we niet van weten hoeveel het ons gaat kosten, b) we ons budgetrecht verliezen op het moment dat we dat het hardst nodig hebben en c) een besluit waar zowel politiek als maatschappelijk vrijwel unaniem weerstand tegen is?

Het categorisch afwijzen van eurobonds is geen verkiezingsstunts, het is bittere noodzaak.

Wel knap van Duitsland dat ze de flak richting Nederland weten af te wenden, want die zitten in exact hetzelfde schuitje. Hoewel ik vermoed dat de opstelling van beide landen een klassieke vorm van good cop, bad cop is.
Volgens mij denk je (of jullie?) dat ik vóór Eurobonds ben? Want dat ben ik niet, voor de duidelijkheid.

Ik begrijp wel waarom de zuidelijke staten daar nu mee komen, ik begrijp ook waarom wij (=Hoekstra/Rutte) nu wijzen op de financiële situatie in de zuidelijke staten.

Maar je zegt het al; dit is een zeer grote en ingrijpende crisis. Dan is het zaak om elkaar in de EU bij te staan, en niet met het belerende vingertje te wijzen wat de een of de ander niet goed doet. Daar heeft niemand iets aan nu. Daar ageer ik tegen.

En tegen het feit dat het veel te simplistisch is om te stellen dat de zuidelijke staten enkel voordelen genieten van de EU, en wij enkel nadelen. Want dat is gewoon niet zo. En er staat meer op het spel dan enkel meer schuld. Daarom, even wat afstand nemen, niet meteen naar elkaar gaan wijzen, en rustig en gezamelijk op zoek gaan naar een duurzame oplossing. Als er een wil is, is er ook wel een weg te vinden.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Salvatron schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:46:
[...]

Wat een onzin. De EU is gewoon niet voorbereid op een calamiteit als een pandemie, er is dus niet meteen een gezamenlijk beleid en dus doen landen het allemaal voor zich. Slagkracht is er dus ook niet meteen omdat men niet meteen weet wat te doen. Solidariteit blijkt bijv. uit Duitsland die zieken uit frankrijk, nederland en andere landen opneemt. Dat noord vs zuid kan ook nog wel goedkomen.
Helemaal geen onzin, juist deze crisis was een uitgelezen gelegenheid om snel en gezamenlijk een strijdplan op te stellen en echte daadkracht te tonen. Dat heeft de EU echt compleet laten liggen, sterker nog: er werd helemaal niets gedaan zelfs!

Ook binnen mijn netwerk van (vooraanstaande) bankiers die normaal gesproken pro-EU zijn is de toon bijzonder negatief (helemaal richting Italië en ook Spanje). Zij die pro-EU waren zijn dat niet langer. Dat Noord vs Zuid-verhaal oreren zij al langer, maar nu helemaal.

Volvotips.com

• gws24

gws24

Thinking is hard!

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:42:

Niet alleen Duitsland maar ook Oostenrijk, https://nos.nl/artikel/23...ra-we-geven-niks-weg.html, en wat ik verder lees is het zelfs een groep van acht landen. Krijg steeds meer het idee dat Nederland in dat opzicht de kop van jut is in de media terwijl dat niet de realiteit is.

• hoevenpe
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:52:
Dat is hier niet anders. Hier worden Italianen, Spanjaarden en Grieken gezien als luiwammessen die niets anders doen dan geld verspillen aan vrouwen en drank.
Dat valt wel mee, Nederlanders snappen best dat de meeste Italianen heel hard werken. Het probleem zit imo bij opeenvolgende zwakke Italiaanse regeringen die het begrotingstekort tot 130% van het BNP hebben laten oplopen. Er is tijd genoeg geweest om in relatief goede tijden maatregelen te nemen, dat heeft men daar uit angst voor de kiezer jaar op jaar nagelaten.

Je kunt van de VVD zeggen wat je wilt maar mede door het gevoerde zuinige beleid hebben was ons begrotingstekort voor aanvang van deze crisis 49% van het BNP en kregen we geld toe bij het lenen. Natuurlijk moeten we helpen met noodhulp om de Italiaanse gezondheidszorg overeind te houden maar hun staatsschuld is niet onze verantwoordelijkheid.

Wat zich wreekt is de euro, een munt niet gesteund door een politieke unie en met regels in de vorm van een stabiliteitspact die in de praktijk boterzacht blijken. Kijk naar Zweden en Denemarken, die hebben hun eigen munt nog en hoeven niet bij te dragen. Hadden we de gulden nog maar, dan was het nooit zover gekomen.

• ijdod
  • Nu online
Bart-Willem schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:57:
[...]

Helemaal geen onzin, juist deze crisis was een uitgelezen gelegenheid om snel en gezamenlijk een strijdplan op te stellen en echte daadkracht te tonen. Dat heeft de EU echt compleet laten liggen, sterker nog: er werd helemaal niets gedaan zelfs!
En strijdplan met welke macht precies? Die macht mochten ze nooit hebben van de EU-criticasters...

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:04:
[...]

Dat valt wel mee, Nederlanders snappen best dat de meeste Italianen heel hard werken. Het probleem zit imo bij opeenvolgende zwakke Italiaanse regeringen die het begrotingstekort tot 130% van het BNP hebben laten oplopen. Er is tijd genoeg geweest om in relatief goede tijden maatregelen te nemen, dat heeft men daar uit angst voor de kiezer jaar op jaar nagelaten.
Sterker nog, ik meen afgelopen week gelezen te hebben dat het tekort in Italië inmiddels al ergens in de 190% zit. Doet mijn pleidooi geen goed. :+

Maar. Welke goede tijden doel je op? En angst voor de kiezer, dat onderschrijft dan toch mijn punt dat men de hete adem van de populisten voelt?

Wat is het alternatief? Weer een democratie opzij schuiven zoals we in Griekenland hebben gedaan? Wat vervolgens weer ervoor zorgt dat men publieke voorzieningen zal moeten verkopen (bijvoorbeeld aan China), en/of daarmee de populisten verder in de kaart spelen? Het is niet zo gemakkelijk allemaal, het is eigenlijk heel erg complex, vandaar dat ik stel dat we even rustig moeten doen (de Nederlandse bewindslieden vooral), zich niet mee moeten laten slepen in de retoriek van de populisten, en proberen er samen uit te komen. Dat houdt niet automatisch in dat we soevereiniteit op moeten geven, of dat wij overal voor op moeten draaien. En dat moet dan ook nog duurzaam, want dit virus is nog niet weg, er komen nog meer virussen aan, de klimaatcrisis is ook nog niet opgelost, kortom, complexiteit is het toverwoord.
Je kunt van de VVD zeggen wat je wilt maar mede door het gevoerde zuinige beleid hebben was ons begrotingstekort voor aanvang van deze crises 49% van het BNP en kregen we geld toe bij het lenen. Natuurlijk moeten we helpen met noodhulp om de Italiaanse gezondheidszorg overeind te houden maar hun staatsschuld is niet onze verantwoordelijkheid.

Wat zich wreekt is de euro, een munt niet gesteund door een politieke unie en met regels in de vorm van een stabiliteitspact die in de praktijk boterzacht blijken. Kijk naar Zweden en Denemarken, die hebben hun eigen munt nog en hoeven niet bij te dragen. Hadden we de gulden nog maar, dan was het nooit zover gekomen.
Dat het onze verantwoordelijkheid is stel ik nergens. En door datzelfde beleid van de VVD hebben we een tekort aan zorgpersoneel en IC-bedden. Hebben we weinig politie mochten deze nodig zijn als de maatregelen nog langer gaan duren. Hebben burgers geen buffer. Zijn er heel veel ZZP'ers die er niet hadden hoeven zijn, en die wel nu ondersteund moeten worden. Hebben we weinig leraren waardoor zij het nu nog moeilijker hebben door uitval en onderwijs op afstand. Etc. Het is niet zo zwart-wit.

• alexbl69
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:52:
[...]
Maar je zegt het al; dit is een zeer grote en ingrijpende crisis. Dan is het zaak om elkaar in de EU bij te staan, en niet met het belerende vingertje te wijzen wat de een of de ander niet goed doet. Daar heeft niemand iets aan nu. Daar ageer ik tegen.

En tegen het feit dat het veel te simplistisch is om te stellen dat de zuidelijke staten enkel voordelen genieten van de EU, en wij enkel nadelen. Want dat is gewoon niet zo. En er staat meer op het spel dan enkel meer schuld. Daarom, even wat afstand nemen, niet meteen naar elkaar gaan wijzen, en rustig en gezamelijk op zoek gaan naar een duurzame oplossing. Als er een wil is, is er ook wel een weg te vinden.
Nederlands (Hoekstra's) initiële reactie was inderdaad vrij lomp. Wellicht speelde daarbij de angst dat Nederland de controle zou kunnen verliezen een rol. Maar wil dat verder niet goedpraten.

Heb ook absoluut te doen met de inwoners van de zuidelijke landen. Het enige dat je ze eventueel zou kunnen verwijten is dat ze zulke slechte leiders kiezen die niet in hun belang handelen. Maar die geluiden hoor je wel op meer plekken ;).

De grote boosdoener is heel simpel gesteld de euro, die niet heeft geleid tot de verwachte (gehoopte?) convergentie van de Europese economieën. We lijken op een kruispunt te staan; hetzij we gaan richting een geforceerde, van bovenaf opgelegde doorvoering van die convergentie, hetzij we gaan richting een herinrichting van de eurozone om de gebleken niet te werken afhankelijkheden af te bouwen.

Voor het eerste is absoluut geen draagvlak (ook niet in de zuidelijke landen) en zou aldus gepaard moeten gaan met bijkans een staatsgreep van de huidige machthebbers (voorlopig geen verkiezingen) om een totale electorale chaos in de EU te voorkomen.

Blijft de 2e optie over.
dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:14:
[...]

Sterker nog, ik meen afgelopen week gelezen te hebben dat het tekort in Italië inmiddels al ergens in de 190% zit. Doet mijn pleidooi geen goed. :+
Heb dat ook gelezen. Dat is het percentage waarop ze vermoeden uit te komen na het bestrijden van deze crisis.
Wat vervolgens weer ervoor zorgt dat men publieke voorzieningen zal moeten verkopen (bijvoorbeeld aan China),
Pas op met dat China verhaal. De hulp uit China is door Italië bewust 'groot' gemaakt om het zogenaamde falen van de EU te kunnen benoemen.

[ Voor 16% gewijzigd door alexbl69 op 09-04-2020 19:20 ]

• BlackShadow
  • Laatst online: 21-11 12:22
BlackShadow schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:40:
[...]

In België wordt elk vermoedelijk, niet-bevestigd geval meegeteld in de statistieken, zodra er een vermoeden is dat Corona een rol heeft gespeeld worden ze meegeteld.
Overlijdens in woonzorgcentra, buitenland, thuis, ... alles wordt meegeteld.

Er is bij mijn weten geen enkel ander land die op deze manier telt.
Zonet verteld door Steven Van Gucht: Vandaag was het aandeel onbevestigde overlijdens meer dan 50% van het totaal.

Zijn verwachting is dat andere landen de cijfers nadien zullen bijstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 09-04-2020 19:22 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Dat het onze verantwoordelijkheid is stel ik nergens. En door datzelfde beleid van de VVD hebben we een tekort aan zorgpersoneel en IC-bedden.
We hebben normaal voldoende ic bedden. Ligt genoeg leeg. Of wil je je premie voortaan ook afgestemd zien op een pandemie?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@hoevenpe & @alexbl69 de Euro. Ja, daar hebben jullie een punt. Echter is de realiteit dat we de munt nu eenmaal hebben. Ik ben het eens dat daar een zeker zwaktepunt in zit. In dat licht bezien zijn Eurobonds eigenlijk heel logisch; een gezamelijk munt, een gezamelijke schuld, en gezamelijk schuldpapier uitgeven.

Ik weet niet of de Euro een fout is of niet, daar heb ik echt niet genoeg verstand van. Maar we kunnen de realiteit niet negeren, en onze gezamelijke geschiedenis die we met het continent delen ook niet.

Dus inderdaad. Dat kruispunt, daar staan we al een tijdje op, niet wetend welke weg we moeten nemen. Ik zou toch pleiten voor een sterkere EU, en dat houdt dus in dat we naast een muntunie en bankenunie, ook een politieke unie zouden moeten vormen. Ik zie namelijk niet in hoe Nederland, eventueel samen met Duitsland, een zwaarwegende stem heeft in de wereld. Italië in zijn eentje ook niet, of Spanje, of Frankrijk. Gezamelijk, ja, dan wel. We hebben het nu als blok al lastig met mogendheden als China, de VS, en Rusland.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Het is niet zo gemakkelijk allemaal, het is eigenlijk heel erg complex, vandaar dat ik stel dat we even rustig moeten doen (de Nederlandse bewindslieden vooral), zich niet mee moeten laten slepen in de retoriek van de populisten, en proberen er samen uit te komen. Dat houdt niet automatisch in dat we soevereiniteit op moeten geven, of dat wij overal voor op moeten draaien.
Dat het complex is klopt en dat we rustig aan moeten doen ook maar maar dat het vooral de Nederlandse bewindslieden zijn die dat moeten doen ben ik niet met je eens. Dit hele probleem is op de spits gedreven door Italiaanse politici met hun emotionele chantage dus die mogen echt eerst even goed naar zich zelf gaan kijken. Het is vooral hun positie die ook maar enige vorm van compromis bijna onmogelijk maken.

• GAIAjohan
gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:02:
[...]
Niet alleen Duitsland maar ook Oostenrijk, https://nos.nl/artikel/23...ra-we-geven-niks-weg.html, en wat ik verder lees is het zelfs een groep van acht landen. Krijg steeds meer het idee dat Nederland in dat opzicht de kop van jut is in de media terwijl dat niet de realiteit is.
8 landen..
Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Estland, Letland, Litouwen en Luxemburg?!
Oftewel de landen met een behoorlijke discipline.

[ Voor 46% gewijzigd door GAIAjohan op 09-04-2020 19:42 ]

• hoevenpe
Maar. Welke goede tijden doel je op? En angst voor de kiezer, dat onderschrijft dan toch mijn punt dat men de hete adem van de populisten voelt?
Vanuit mijn perspectief is de euro hier het grootste probleem: in vroeger tijden had men de lire laten devalueren en was er vanzelf een nieuw evenwicht ontstaan tussen 'zuiniger' noordelijke en meer 'losse' zuidelijke landen. Dat systeem heeft decennia lang goed gewerkt, wat zich wreekt is een ondoordachte sprong vooruit van EEG naar EU. Een economische unie met een gezamenlijke munt en monetair beleid maar zonder politieke eenheid, in goede tijden kom je daarmee weg maar tijdens een economische implosie als deze ga je 'nat'.
Wat is het alternatief? Weer een democratie opzij schuiven zoals we in Griekenland hebben gedaan?
Het eerlijke antwoord is dat ik dat ook niet weet, zonder transferunie en eurobonds zal de Italiaanse economie het waarschijnlijk niet overleven. Misschien toch een tijdelijke ontkoppeling van de eurozone of een parallelle munt daar, een Neuro en een Zeuro wellicht.
En door datzelfde beleid van de VVD hebben we een tekort aan zorgpersoneel en IC-bedden. Hebben we weinig politie mochten deze nodig zijn als de maatregelen nog langer gaan duren. Hebben burgers geen buffer. Zijn er heel veel ZZP'ers die er niet hadden hoeven zijn, en die wel nu ondersteunt moeten worden. Hebben we weinig leraren waardoor zij het nu nog moeilijker hebben door uitval en onderwijs op afstand. Etc. Het is niet zo zwart-wit.
Er is genoeg aan te merken op het beleid van de afgelopen jaren, sommige dingen hadden wat mij ook wel een paar tandjes minder gekund. Dat we zoveel ruimte op de begroting hebben blijkt echter opeens enorm van pas te komen, er kan met miljarden gestrooid worden alsof het pepernoten zijn.

Deze crisis heeft niemand zien aankomen: zeven weken geleden was ik de koffers voor de wintersport aan het inpakken en was het weer in de Alpen mijn grootste zorg, het lijkt een eeuwigheid geleden. Surrealistisch...

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:30:
[...]

Dat het complex is klopt en dat we rustig aan moeten doen ook maar maar dat het vooral de Nederlandse bewindslieden zijn die dat moeten doen ben ik niet met je eens. Dit hele probleem is op de spits gedreven door Italiaanse politici met hun emotionele chantage dus die mogen echt eerst even goed naar zich zelf gaan kijken. Het is vooral hun positie die ook maar enige vorm van compromis bijna onmogelijk maken.
Dit is door alle partijen in de Europese politiek op de spits gedreven.

Als je naar een ander wijst moet je ook in de spiegel durven kijken.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:31:
[...]

8 landen..
Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Estland, Letland, Litouwen en Luxemburg?!
Bulgarije was in het verleden ook sceptisch, maar schijnt nu nog geen voor-/afkeur te hebben getoond.

Kaartje met welke landen voor/tegen/neutraal zijn:
Wikipedia: Eurobond (eurozone)

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 09-04-2020 19:38 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:31:
[...]

8 landen..
Inderdaad zoiets, kwam het tegen ergens in een liveblog maar kan het nu niet meer vinden.

• hoevenpe
drooger schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:37:
Bulgarije was in het verleden ook sceptisch, maar schijnt nu nog geen voor-/afkeur te hebben getoond.
Alleen landen die de euro hebben zijn hierin relevant, eurobonds worden uitgegeven namens deze landen.

Landen als Bulgarije maar ook Denemarken en Zweden blijven leningen in hun eigen munt uitgeven. Deze landen hebben eerder ook niet meebetaald aan de 'reddingen' van Griekenland en Cyprus.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:33:
[...]

Dit is door alle partijen in de Europese politiek op de spits gedreven.

Als je naar een ander wijst moet je ook in de spiegel durven kijken.
Mee eens maar gebruik dan niet het woordje vooral als je het over Nederlandse bewindslieden hebt want dat suggereert dat het vooral ( :P ) de Nederlanders zijn die het op de spits drijven. Misschien bedoelde je dat niet maar zo las ik het.

• GAIAjohan
gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:38:
[...]
Inderdaad zoiets, kwam het tegen ergens in een liveblog maar kan het nu niet meer vinden.
Mja
Voorstanders zullen de landen met hoge schulden zijn, Italië, Spanje, Griekenland, België, Portugal Cyprus.
Frankrijk zal ook voor zijn ivm de zuidelijke landen bij te houden.
Ierland geen idee.. zou ook bij de 8 kunnen zitten.
Slovenië en Slowakije maakt het misschien niks uit,?
Malta zal pro Italië zijn.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

GAIAjohan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:42:
[...]

Mja
Voorstanders zullen de landen met hoge schulden zijn, Italië, Spanje, Griekenland, België, Portugal Cyprus.
Frankrijk zal ook voor zijn ivm de zuidelijke landen bij te houden.
Ierland geen idee.. zou ook bij de 8 kunnen zitten.
Slovenië en Slowakije maakt het misschien niks uit,?
Malta zal pro Italië zijn.
Malta is inderdaad erg gericht op Italie maar zij hebben hun staatsschuld wel terug gebracht de afgelopen 9 jaar dus of zij nou zitten te wachten op euro bonds? Uit het volgende plaatje kan je zien wie wel en wie niet hun schuld omlaag hebben gebracht:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EVKXDAaUwAEx4lh?format=jpg&name=large

Natuurlijk veel te simpel om alleen daar naar te kijken maar ik denk dat het niet te ver gedacht is om de groep landen die tegen euro bonds zijn vooral in de onderste groep te zoeken.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:41:
[...]

Mee eens maar gebruik dan niet het woordje vooral als je het over Nederlandse bewindslieden hebt want dat suggereert dat het vooral ( :P ) de Nederlanders zijn die het op de spits drijven. Misschien bedoelde je dat niet maar zo las ik het.
Nouja, het is niet de eerste keer dat de Nederlandse directheid anderen tegen de borst stuit. Dus in die zin 'vooral'.

Je hebt gelijk dat het er wat onduidelijk staat op deze manier.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Bart-Willem schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:57:
[...]

Ook binnen mijn netwerk van (vooraanstaande) bankiers die normaal gesproken pro-EU zijn is de toon bijzonder negatief (helemaal richting Italië en ook Spanje). Zij die pro-EU waren zijn dat niet langer. Dat Noord vs Zuid-verhaal oreren zij al langer, maar nu helemaal.
De constatering dat de EU weinig heeft gedaan heb ik wel eens eerder geventileerd op T.net, volgens mij op een artikel op de voorpagina over bandbreedtebeperking van streaming diensten (dat heeft Europa dan weer wel gedaan, zodat de staten met slecht internet ook La Casa de Papel kunnen kijken). Er werd mij toen te verstaan gegeven dat de EU wel echt een call for papers heeft uitgeschreven (wat jaren schijnt te duren normaal) en dat ze wat wisselgeld in onderzoek naar SARS hebben gestopt.

Ondertussen lopen de lidstaten elkaar te naaien door emotionele chantage toe te passen, voorraden te confisqueren en is er van eenheid geen sprake.

Ik heb echt onwijs dubbele gedachten bij de EU. Aan de ene kant ben ik er van overtuigd dat we een unie nodig hebben om de grote machtsblokken van repliek te kunnen dienen. Aan de andere kant krijg ik het gevoel dat Nederland elke keer voorover mag buigen om zonder glijmiddel genaaid te worden door de zuidelijke staten. Als die eurobonds er komen dragen wij het risico en zitten ze in de knoflookstaten weer te YOLO'en aan de sangria en limoncello (of in ieder geval, zo voelt het).

De cultuurverschillen en de verschillen in economien zijn gewoon erg groot, misschien wel te groot. Misschien moet er toch maar eens werk gemaakt worden van een unie met de rijke landen, laat de arme landen een eigen unie vormen en dan zien we over 30 jaar wel waar we staan.

• Chrasher
  • Laatst online: 10:58

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Melkaz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:39:
[...]
Jep ik las het artikel net nadat ik terug kwam..oeps :9 . Ik blijf het lastig vinden hoor..'vroeger' fietste ik 4/5 x per week 16km per dag, nu zit ik 8u op een stoffige warme zolderkamertje in een matige bureaustoel. Dus ik heb echt die beweging nodig. De volgende keer maar wel de semi drukke wegen vermijden hier of niet meer tussen 11 en 1 lopen ben ik bang.
Misschien een tip voor de thuiswerkers die normaal gesproken met de fiets naar kantoor gaan. Fiets voordat je gaat thuis werken een "rondje om de kerk". Voordelen om dat vroeg in de ochtend te doen:
- Heerlijk rustig op de weg vroeg in de morgen
- Geen kinderen / scholieren op straat
- Geen tot weinig wandelaars
- Je kan elke dag een andere route nemen
- Toch lekker een frisse neus gehaald en in beweging geweest voor de dag.

Doe ik zelf regelmatig en als ik dan weer thuis kom ben ik lekker fris en daarna kan je gewoon thuiswerken :) .

PSN-id: Chrasher

• GAIAjohan
gws24 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:02:
[...]

Malta is inderdaad erg gericht op Italie maar zij hebben hun staatsschuld wel terug gebracht de afgelopen 9 jaar dus of zij nou zitten te wachten op euro bonds? Uit het volgende plaatje kan je zien wie wel en wie niet hun schuld omlaag hebben gebracht:

[Afbeelding]

Natuurlijk veel te simpel om alleen daar naar te kijken maar ik denk dat het niet te ver gedacht is om de groep landen die tegen euro bonds zijn vooral in de onderste groep te zoeken.
Slechtste performance eigenlijk:
Griekenland
Cyprus
Slovenië
Ierland
Spanje
Italië.

Zo lijkt het..

• gws24

gws24

Thinking is hard!

dawg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:03:
[...]

Nouja, het is niet de eerste keer dat de Nederlandse directheid anderen tegen de borst stuit. Dus in die zin 'vooral'.

Je hebt gelijk dat het er wat onduidelijk staat op deze manier.
Die directheid is inderdaad niet al te handig in diplomatieke zin :+ . Aan de andere kant zijn de emotionele uitspraken van sommige zuidelijke politici weer niet handig richting ons want wij vinden dat weer chantage. Botsing van culturen zullen we maar zeggen en ik vraag mij af in hoeverre dat nou ook niet een beetje onderhandelings tactiek is. Gelukkig lijkt er zoals altijd toch weer een compromis in de maak: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44580398

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

[...]

Dat het onze verantwoordelijkheid is stel ik nergens. En door datzelfde beleid van de VVD hebben we een tekort aan zorgpersoneel en IC-bedden.
Ik geloof dat ze in Italie hetzelfde probleem hebben. Je staatsschuld op laten lopen en geld uitgeven als water zorgt niet automatisch voor bv een betere zorg ;)

• hoevenpe
Dit vond ik dan wel weer een acceptabele oplossing als we dan toch eurobonds door de strot geduwd krijgen:

8)

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-11 16:31

basvn

Breezand - NHN

hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:58:
Dit vond ik dan wel weer een acceptabele oplossing als we dan toch eurobonds door de strot geduwd krijgen:
[Embed]
8)
is ´maar´ 23500 per persoon

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
basvn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:11:
[...]

is ´maar´ 23500 per persoon
Hmm, kom uit op 23148 uitgaande van 17,28 miljoen Nederlanders.
Ach, dat is een detail

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 09-04-2020 21:14 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

ijdod schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:10:
[...]

En strijdplan met welke macht precies? Die macht mochten ze nooit hebben van de EU-criticasters...
Toen het virus in China uitbrak en om zich heen sloeg naar andere landen had de EU allang overleg kunnen voeren over hoe het gezamenlijk aan te pakken. Dat is totaal niet gebeurd.

Volvotips.com

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Melkaz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:39:
[...]

Maar waarom dan niet even wandelen of op de fiets tijdens een conference call of om na te denken over een probleem ? Sinds de Corona crisis loop ik gemiddeld 8 km per dag. Puur omdat je niet aan kantoor vast zit en veel minder verlies heb van het praten met collega’s/overleggen/reistijd/lunchen. Veel meer vrijheid om je eigen ritme te hebben en veel efficiënter werken.
Pagina: 1 ... 52 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs