Apache4u schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:01:
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet met de NL aanpak eens ben.
Eerst wat algemeenheden. Zaken als "dat kunnen we niet" wil ik niet van onze regering horen in deze tijd. Dus als er niet voldoende test capaciteit is, opschalen. Als er niet voldoende beschermende kleding is, opschalen. Als er niet genoeg IC bedden dreigen te komen, opschalen. Dat soort zaken wil ik horen.. lukt het niet , dan niet, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. En als iedereen z'n schouders onder een gemeenschappelijk project zet waarbij het resultaat van (levens)belang is voor veel mensen, denk ik dat er meer mogelijk is dan iedereen denkt.
Ondertussen is het al te veel moeite voor mensen om zich aan de makkelijke regels te houden
Nadeel of niet, het is hier geen China. Je kunt hier mensen niet zo eenvoudig dwingen, je moet ze overtuigen. En das eigenlijk ook wel prima.
Overigens heeft Rutte een prima pleidooi gehouden voor die gemene deler: in plaats van twijfelen, doe in ieder geval op z'n minst wat moet gebeuren.
Over groepsimmuniteit..
- de volgende aanname wordt gemaakt: mensen worden immuun voor langere tijd nadat ze dit virus hebben gehad.
Stel dat het werkt, dan ben je een aantal jaren bezig om 60% van de bevolking immuun te laten worden indien er geen vaccin gevonden wordt. Als, in die tijd, de rest van Europa het virus heeft uitgebannen denk ik niet dat Nederlanders nog erg welkom zijn in betreffende landen. Kortom, het gaat onze economie relatief gezien misschien meer schade toebrengen in vergelijk met de ons omringende landen dan gedacht wordt.
- Om de flow naar ziekenhuizen gedurende deze weg-naar-immuniteit goed af te managen moet je kunnen fine-tunen. Om dit te doen moet je weten wat er qua infecties gebeurt, dus veel testen --> meten is weten. Ook dat lijkt niet te gebeuren.
- de berekening die ik gisteren postte , dat je met 5000ic bedden nog minimaal 37 weken bezig bent voordat 60% immuniteit wordt bereikt, zorgt er voor dat ik geen vertrouwen in deze aanpak heb.
Je neemt nu een servet berekening aan als waarheid zonder enig idee te hebben wat de huidige besmettingsgraad is en zonder te weten hoe het zich ontwikkelt heeft of gaat ontwikkelen. Dat continue verwijzen naar andere landen en hun aanpak is alleen nuttig als je er van leert in plaats van het klakkeloos overneemt. De Chinese situatie is (nog) geen succes. Mensen zitten nog steeds in lockdown en ze mogen alleen beperkt weer met bescherming een beetje naar buiten. De gevangenis staat luchten toe. En die periode duurt dus al sinds januari.
Over een total lockdown..
- Dit lijkt te werken om het virus uit te bannen. Waarom Rutte gisteren zei dat dit jaren zou gaan duren is me nog een raadsel, ik probeer daar nog bronnen voor te vinden. Het lijkt me, dat je na 6 weken aardige controle hebt over het virus. 14 dagen max incubatie, 14 dagen ziek en 14 dagen uitloop. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar met veel testen en gerichte maatregelen kunnen die snel aangepakt worden.
Je slaat de plank epidemologisch mis. Als je met een gezin van 5 bent moet je er vanuit gaan dat je niet per se tegelijk ziek wordt. 1 wordt ziek, gaat apart, besmet toch 1 ander, etc. In theorie is je lockdown dan maximaal de 3 x 14 dagen * aantal mensen in je huishouden? Of 2 x 14 dagen * mensen in huis + 14 dagen? Dat zie je dus in China, ze zijn er nog niet, na bijna 3 maanden.
Wat zeker waar is, is dat de bevolking na deze 6 weken niet immuun is. En het virus geherintroduceerd kan worden.
Als dat gebeurt is er wel sprake van het volgende:
- Er is tijd gewonnen om van alles te kunnen opschalen, van IC tot Testen tot Procedures tot een Vaccin.
- Iedereen is zich bewust van de gevaren. Een coronageval zal sneller herkend worden. Misschien een idee om op strategische plekken in het land temperatuur-checks etc, te introduceren.
- Indien een Coronageval gevonden wordt kan er op lokaal niveau een lockdown plaats vinden.
- Instroom vanuit derde landen waar corona is vastgesteld kan meteen worden stilgelegd.
etc. etc.
Deels gebeurt natuurlijk gewoon. Deels is de vraag of het nadeel opweegt tegen het voordeel. China heeft 60 miljoen van de 1,2 miljard mensen 3 maanden vast zitten en hun totale economie is dit jaar naar verwachting 10% gekrompen ten opzichte van vorig jaar. Wij zetten 100% van alle mensen in lockdown en hoeveel economie hebben we dan nog over in 2021? Als we geen samenleving meer hebben, dan hebben de overlevenden er natuurlijk ook niet veel aan. Die economische impact is hard maar waar, gewoon een argument in je besluitvorming.
Het is maar een idee, maar voor mij klinkt lockdown gewoon logischer. je wint tijd en je wint aan kennis. Bij herd immunity worden mijns inziens een aantal gevaarlijke aannames gedaan. Onnodig.
Goed dat je je mening als waarheid poneert. Tis even oefenen, maar als je zegt 'ik vind het onnodig' heb ik minder de behoefte om er onnodig hard tegen in te gaan. Want ik denk namelijk dat je 101 factoren bewust of onbewust weg laat. Zoals sociaal economische impact. Wat hou je over als je doet wat je voorstelt?
Los van de schuld, kosten en ontwrichting ga je mensen ook mentaal in een totale depressie stoppen zonder dat je weet wanneer het stopt. Dat
vind ik dan weer onnodig.