Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.584 views

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Bio schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:12:
[...]
Deze grafiek heeft zelfs in de laagste lijn geen social distancing voor iedereen in acht genomen. Ik denk dus dat de huidige maatregelen in de meeste landen strenger zijn dan wat daar staat.

Lees ook dit artikel uit MIT review voor een betere duiding van het Britse onderzoe, met ook andere grafieken die meer representatief zijn voor de huidige maatregelen:

https://www.technologyrev...ial-distancing-18-months/
Als je de studie zelf leest houden ze daar ook rekening mee;
We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social
distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family
members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be
recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –
or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a
vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission
will quickly rebound if interventions are relaxed.
Echter zien ze dat als veel te lang duren.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Wat als (hypothetisch gezien) dit virus net als bijv het herpes virus in een soort sluimerstand blijft zitten in de mensen die het al gehad hebben? En dat het erger wordt op momenten dat je weerstand lager is (bijv. na zware lichamelijke inspanning, menstruatie, of tijdens andere ziekten)?
2/3e van de wereld (4 miljard mensen) hebben herpes, daar is blijkbaar geen vaccin tegen.

Dit is uiteraard puur hypothetisch, ik ga er vanuit dat dit type virus gewoon gevaccineerd kan worden (een 'normale' verkoudheid is ook een type coronavirus waarbij mensen na ziek te zijn geweest gewoon van kunnen genezen).

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
kevlar01 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:58:
Wat als (hypothetisch gezien) dit virus net als bijv het herpes virus in een soort sluimerstand blijft zitten in de mensen die het al gehad hebben? En dat het erger wordt op momenten dat je weerstand lager is (bijv. na zware lichamelijke inspanning, menstruatie, of tijdens andere ziekten)?
2/3e van de wereld (4 miljard mensen) hebben herpes, daar is blijkbaar geen vaccin tegen.

Dit is uiteraard puur hypothetisch, ik ga er vanuit dat dit type virus gewoon gevaccineerd kan worden (een 'normale' verkoudheid is ook een type coronavirus waarbij mensen na ziek te zijn geweest gewoon van kunnen genezen).
Dat is niet het gedrag wat andere coronavirussen laten zien, en dus ook niet te verwachten.

Verwijderd

02-04-2020 14.00 uur

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 5.784 (+625)

Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.339 (+166)

Het totaal aantal positief geteste patiënten: 14.697 (+1.083)
https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus

Verwijderd

+166 doden en flinke toename ziekenhuisopnames.. Afvlakken zit er echt nog niet in. Omgerekend per miljoen inwoners gaat het aardig richting de italie en spanje kant op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:05:
+166 doden en flinke toename ziekenhuisopnames.. Afvlakken zit er echt nog niet in. Omgerekend per miljoen inwoners gaat het aardig richting de italie en spanje kant op.
De groei is ten opzicht van de groei twee weken geleden minder. Dat lijkt te suggereren dat de maatregelen werken, maar dat is niet het afvlakken waar de meeste mensen op gehoopt hadden.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:17
Gekeken naar de grafiek van dagelijkse opnames durf ik toch nog steeds voorzichtig positief te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACSrfssjv0woEiH0JZxQrSofXb8=/f/image/MEmMKWOfgBItBhrdEiYt0JLQ.png

Piek ziekenhuisopnames lijkt op midden vorige week te liggen.

Er kan uiteraard komende dagen nog een flinke correctie volgen op deze week, maar dat 24 maart nu een dikke week later nog steeds de dag is met de meeste ziekenhuisopnames betekent toch dat de exponentiële groei niet veel sprake van is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37
Dat kan je zo niet stellen: kijk vooral naar de grafiek op de RIVM site, er is tot weken terug gecorrigeerd (de groene delen van de balkjes).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• autje
Eerst maar eens kijken hoe deze getallen over de afgelopen dagen zijn uitgesmeerd. Oftewel, wachten op de pdf.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Met afvlakken bedoelen ze toch de exponetiele groei? In dat geval is er wel sprake van afvlakking lijkt mij (het is niet zo dat elke dag het aantal doden verdubbelt).

Maw, de groei vertraagt, de curve wordt vlakker.

[ Voor 13% gewijzigd door kevlar01 op 02-04-2020 14:08 ]

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

kevlar01 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:07:
Met afvlakken bedoelen ze toch de exponetiele groei? In dat geval is er wel sprake van afvlakking lijkt mij (het is niet zo dat elke dag het aantal doden verdubbelt).

Maw, de groei vertraagt, de curve wordt vlakker.
Precies. Veel mensen hebben in hun hoofd dat afvlakken betekent dat er vanaf nu elke dag minder doden zijn. Zo ver zijn we nog lang niet. De groei vlakt af. Dus het groeit nog steeds iets.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

autje schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:07:
[...]

Eerst maar eens kijken hoe deze getallen over de afgelopen dagen zijn uitgesmeerd. Oftewel, wachten op de pdf.
Die staat er altijd meteen :)

https://www.rivm.nl/docum...in-nederland-2-april-2020

Verwijderd

Jovatov schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:07:
Gekeken naar de grafiek van dagelijkse opnames durf ik toch nog steeds voorzichtig positief te zijn.

[Afbeelding]

Piek ziekenhuisopnames lijkt op midden vorige week te liggen.

Er kan uiteraard komende dagen nog een flinke correctie volgen op deze week, maar dat 24 maart nu een dikke week later nog steeds de dag is met de meeste ziekenhuisopnames betekent toch dat de exponentiële groei niet veel sprake van is.
Als je het rapport van 26 maart er bij pakt kun je tot dezelfde conclusie komen, echter is 26 maart nu onze huidige top (ongeveer).

https://www.rivm.nl/docum...n-nederland-26-maart-2020

De vertraging in cijfers geeft een enorm vertekend beeld. De grootste achterstand is na 5/6 dagen weggewerkt, daarna lijkt het altijd in te zakken, maar achteraf is dat nooit het geval. Ik zou de trend tot 5/6 dagen geleden bekijken, niet daarna.

• autje
Ik kreeg nog een 404! :P

Maar hij is er, dus we kunnen weer cijfertjes bestuderen.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:16
hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:07:
[...]

Dat kan je zo niet stellen: kijk vooral naar de grafiek op de RIVM site, er is tot weken terug gecorrigeerd (de groene delen van de balkjes).
Als je kijkt naar de pdf (https://www.rivm.nl/sites...19%202%20april%202020.pdf) dan lijkt dat vooral limburg te zijn voor wat betreft de zieknhuis opnames.
Kennelijk niet zo snel met de administratie aldaar, of toch nog mis-diagnoses ?

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 02-04-2020 14:14 ]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
Qua doden zitten we sowiesos nog ver van Italie/Spanje af... in verhouding tot het aantal inwoners hebben die bijna 3x zoveel doden per inwoner.

Houd er ook rekening mee dat het hier in Nederland geen 'koste wat kost levens redden' is... anders dan Italie en waaarschijnlijk Spanje waar leven meer heilig is. Hier mogen ouderen aangeven 'op deze manier hoeft het niet meer' en wordt er ook gekeken naar kwaliteit van leven erna.

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 02-04-2020 14:15 ]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:17
Ter vergelijk, dit zijn de ziekenhuisopnames van een week geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t23O1aVvideJFT8Oh-wV0H6vpro=/f/image/1UQm8zWLHjefonIVS6zWKAl8.png

De aantallen voor de twee dagen ervoor waren toen 260 en 150, samen 410.
Vandaag telt het RIVM er voor gisteren en eergister 322 en 132, samen 454.

Dat is nog steeds groei, maar toch heel aanmerkelijk minder, dus (voorzichtig) afvlakking.

[ Voor 12% gewijzigd door Jovatov op 02-04-2020 14:14 ]

• hoevenpe
gekkie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:
Als je kijkt naar de pdf dan lijkt dat vooral limburg te zijn voor wat betreft de zieknhuis opnames.
Limburg is inderdaad een dissonant qua rapportage, de rest lijkt redelijk bij. Nog opmerkelijker is het geringe aantal opnames in Brabant de afgelopen vier dagen, als dat niet fors gecorrigeerd wordt zijn die ruim over de piek heen lijkt het.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 10:34

Mfpower

In dubio

@Euler212
Ik ben het helemaal met je redenaties eens en dat mag ook wel eens gezegd worden. Het risico bestaat dat met onze lakse intelligente lockdown we toch aan de ic capaciteit komen en wat mij betreft waren we in het begin toch strenger geweest. Hier in de wijk is het net of er niets aan de hand is, niets te merken van een lockdown. Groepen van 20+ kinderen zonder ouders geen uitzondering.

Dan over vaccins. Naast dat je wilt dat ze werken en immuniteit opbouwen moeten ze echt veilig zijn voor iedereen op lange termijn. En lange termijn veiligheid is moeilijk te checken op korte termijn. Ik bedoel, leuk als je immuun bent maar als bijwerking na een jaar onvruchtbaarheid is en je hebt net iedereen gevaccineerd dan heb je toch een ander probleem. (Sorry voor het absurde voorbeeld)

Ik ben geen antivaxxer, maar wie wil een vaccin willen ontvangen waarvan de veiligheid niet gegarandeerd is? Dat wordt nog interessant als het vaccin uitkomt. Wie zou hem willen hebben? Ik zou wel kritisch zijn.

En het is niet zo dat alle vaccins veilig zijn. Voorbeeld is meningokokken B, met potentieel heftige bijwerkingen. Daarom worden kinderen daar niet standaard tegen gevaccineerd.

Verwijderd

Jovatov schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:

[Afbeelding]

Dat is nog steeds groei, maar toch heel aanmerkelijk minder, dus (voorzichtig) afvlakking.
Moet je in de grafiek van vandaag eens kijken naar de cijfers van 24 en 25 maart, welke de 260 en 150 in deze grafiek zijn.

Je kunt geen enkele conclusie trekken op basis van de cijfers van de laatste paar dagen. Behalve als je aanneemt dat de vertraging in rapportage percentueel gelijk is gebleven.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:15
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:11:
[...]

Als je het rapport van 26 maart er bij pakt kun je tot dezelfde conclusie komen, echter is 26 maart nu onze huidige top (ongeveer).

https://www.rivm.nl/docum...n-nederland-26-maart-2020

De vertraging in cijfers geeft een enorm vertekend beeld. De grootste achterstand is na 5/6 dagen weggewerkt, daarna lijkt het altijd in te zakken, maar achteraf is dat nooit het geval. Ik zou de trend tot 5/6 dagen geleden bekijken, niet daarna.
Maar waar kijk je dan naar? Als ik naar ziekenhuisopnames kijk lag de top in 't rapport van 26 maart op 24 maart. En dat is nu nog steeds zo.

En ik kijk heel bewust naar de opnames, want dat is denk ik het meest betrouwbare getal in die rapportages waar nu al iets uit gehaald kan worden. Testen zegt sowieso weinig omdat er veel te weinig getest wordt en op sterfgevallen zit nog meer vertraging.

En ook opnames zijn onbetrouwbaar, want niet iedereen wordt opgenomen en/of getest bij opname. En ik weet niet of daar de afgelopen weken wijzigingen in de uitvoer zijn geweest. Kan me voorstellen dat de instroom beperkt wordt, om de drukte te matigen.

En Brabant lijkt wel echt lager te zijn dan de piek qua opnames. Al is dat denk ik nog wel tot eind van de week afwachten voordat cijfers t/m gisteren enige betrouwbaarheid hebben om dat te kunnen stellen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jovatov schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:

[Afbeelding]

20 t/m 23 maart komen nog aardig overeen dus, de laatste 1 a 3 dagen kun je duidelijk gen conclusies over trekken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:
[...]

Als je kijkt naar de pdf (https://www.rivm.nl/sites...19%202%20april%202020.pdf) dan lijkt dat vooral limburg te zijn voor wat betreft de zieknhuis opnames.
Kennelijk niet zo snel met de administratie aldaar, of toch nog mis-diagnoses ?
Dit inderdaad. Lijkt er op dat Limburg in één keer heel veel over de afgelopen week heeft doorgegeven. Positief is echt wel Brabant wat nu flink omlaag lijkt te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGzCJmqvLfkzMpbzja8WpW9z5Jk=/f/image/64uZtSfwc4xZFVC2j1iA8NjJ.png

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• autje
Even los van alle interpretaties, ik vind deze stroom aan getallen- en grafiekeninformatie iedere dag best indrukwekkend en knap. Geen idee of dat in andere landen ook zo is.

Verwijderd

rik86 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:18:
[...]

Maar waar kijk je dan naar? Als ik naar ziekenhuisopnames kijk lag de top in 't rapport van 26 maart op 24 maart. En dat is nu nog steeds zo.

En ik kijk heel bewust naar de opnames, want dat is denk ik het meest betrouwbare getal in die rapportages waar nu al iets uit gehaald kan worden. Testen zegt sowieso weinig omdat er veel te weinig getest wordt en op sterfgevallen zit nog meer vertraging.

En ook opnames zijn onbetrouwbaar, want niet iedereen wordt opgenomen en/of getest bij opname. En ik weet niet of daar de afgelopen weken wijzigingen in de uitvoer zijn geweest. Kan me voorstellen dat de instroom beperkt wordt, om de drukte te matigen.

En Brabant lijkt wel echt lager te zijn dan de piek qua opnames. Al is dat denk ik nog wel tot eind van de week afwachten voordat cijfers t/m gisteren enige betrouwbaarheid hebben om dat te kunnen stellen.
Ik kijk naar het dodental. Daar heb ik laatst grafieken en spreadsheet van laten zien dat de grootste vertraging in rapportage na 5 a 6 dagen is bijgewerkt. Voor ziekenhuisopnames heb ik dat niet gedaan.

Daar is inderdaad de piek nog steeds 24 maart, maar de daarop volgende dagen liggen er niet ver meer van af en nog niet helemaal bijgewerkt. Ik ben benieuwd of die inderdaad duidelijk afvlakken.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:16:
[...]

Limburg is inderdaad een dissonant qua rapportage, de rest lijkt redelijk bij. Nog opmerkelijker is het geringe aantal opnames in Brabant de afgelopen vier dagen, als dat niet fors gecorrigeerd wordt zijn die ruim over de piek heen lijkt het.
Zou dat niet komen doordat patiënten nu naar andere ziekenhuizen doorgestuurd worden? Maximum van capaciteit bereikt?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-11 11:28
Aantal positief geteste personen lijkt nu een dagelijkse groei van 15 tot 5% mee te maken en het aantal overleden personen tussen de 20 en 15%. Als je de cijfers uit de PDF pakt (en dus niet alles op 1 dag telt maar uitsmeert op de dagen van testen of overleden) dan zie je daar ook een afvlakking in komen (trend). Dit stemt mij toch enigszins positief dat we goed bezig zijn

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 00:21
Mfpower schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:17:
@Euler212
Ik ben het helemaal met je redenaties eens en dat mag ook wel eens gezegd worden. Het risico bestaat dat met onze lakse intelligente lockdown we toch aan de ic capaciteit komen en wat mij betreft waren we in het begin toch strenger geweest. Hier in de wijk is het net of er niets aan de hand is, niets te merken van een lockdown. Groepen van 20+ kinderen zonder ouders geen uitzondering.
Grote vraag is of we een "echte" lockdown uberhaupt zouden (kunnen) afdwingen, Nederlanders zijn hardnekking koppig, totaal wars van inperking van de persoonlijke levenssfeer en extreem slecht in het verteren van kritiek op individueel handelen (wee je gebeente als je ouders zoals je hierboven beschrijft als onverantwoordelijk, laat staan als je suggereert dat hier best een boete op zou mogen staan)
Dan over vaccins. Naast dat je wilt dat ze werken en immuniteit opbouwen moeten ze echt veilig zijn voor iedereen op lange termijn. En lange termijn veiligheid is moeilijk te checken op korte termijn. Ik bedoel, leuk als je immuun bent maar als bijwerking na een jaar onvruchtbaarheid is en je hebt net iedereen gevaccineerd dan heb je toch een ander probleem. (Sorry voor het absurde voorbeeld)

Ik ben geen antivaxxer, maar wie wil een vaccin willen ontvangen waarvan de veiligheid niet gegarandeerd is? Dat wordt nog interessant als het vaccin uitkomt. Wie zou hem willen hebben? Ik zou wel kritisch zijn.

En het is niet zo dat alle vaccins veilig zijn. Voorbeeld is meningokokken B, met potentieel heftige bijwerkingen. Daarom worden kinderen daar niet standaard tegen gevaccineerd.
Ik vind vaccins altijd een lastig onderwerp. Veilig is bovendien een relatief begrip, hoe veel gevallen per 1000(000) vinden we acceptabel? Indien deze situatie écht lang gaat duren verwacht ik dat hier sowieso anders naar gekeken wordt en een vergelijking getrokken zal worden tussen het middel (vaccin) en de kwaal (corona quarantaine)

Los van de veiligheid: Hoe gaan we dit aanbieden of opleggen aan "het volk"? Ik zie gedwongen vaccinaties niet gebeuren. Gaan we het dan geheel vrijwillig doen? Een pseudo-dwangmiddel door alleen mensen die aan kunnen tonen gevaccineerd te zijn weer toe te laten tot kroegen en kantoorpanden?

[ Voor 0% gewijzigd door BoB_HenK op 02-04-2020 14:26 . Reden: Spellen is moeilijk ]

• gekkie
gws24 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:19:
[...]

Dit inderdaad. Lijkt er op dat Limburg in één keer heel veel over de afgelopen week heeft doorgegeven. Positief is echt wel Brabant wat nu flink omlaag lijkt te gaan.

[Afbeelding]
Hmm gezien de patronen overal aardig overeen lijken te komen, zou ik qua brabant nog wel een slag om de arm houden. Maar ook als dat nog gecorrigeerd wordt dan lijkt het er op dat het aantal opnames stabiliseert.
Blijven de vragen open of de zorg het gaat redden (en blijven redden meer lange termijn qua uitputting) met de IC capaciteit en of we het daar buiten blijven volhouden om ons op dit niveau te blijven houden aan de maatregelen.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 11:05

Bloodclot

Jawier!

op stichting-nice.nl zie ik nog niet echt een afname van het aantal IC-opnames per dag, schommelt al een week tussen de 100 en 120 opnames per dag. niet echt een daling, maar ook niet echt grote groei te zien.

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10 23:18

ratz

Gadgetgeek

Coach4All schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:24:
[...]
Zou dat niet komen doordat patiënten nu naar andere ziekenhuizen doorgestuurd worden? Maximum van capaciteit bereikt?
Nee, want ze komen in Brabant in een ziekenhuis binnen en tellen dus daar mee. Het transport vindt (geïntubeerd) plaats uit het ziekenhuis in Brabant, niet van de straat...
@Euler212
Ik ben het helemaal met je redenaties eens en dat mag ook wel eens gezegd worden. Het risico bestaat dat met onze lakse intelligente lockdown we toch aan de ic capaciteit komen en wat mij betreft waren we in het begin toch strenger geweest.
Veel te vroeg om dit zo te stellen. Zie jij in landen met een geforceerde lockdown een snellere afvlakking van de curve?

Na de pandemie gaat dit ongetwijfeld geanalyseerd worden; benieuwd of er verschillen zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ratz op 02-04-2020 14:33 ]

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bloodclot schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:27:
op stichting-nice.nl zie ik nog niet echt een afname van het aantal IC-opnames per dag, schommelt al een week tussen de 100 en 120 opnames per dag. niet echt een daling, maar ook niet echt grote groei te zien.
Als je vol zit is het 1 naar buiten, 1 naar binnen. Of in dit geval 100 naar buiten, 100 naar binnen.

• rik86
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:23:
[...]
Ik kijk naar het dodental. Daar heb ik laatst grafieken en spreadsheet van laten zien dat de grootste vertraging in rapportage na 5 a 6 dagen is bijgewerkt. Voor ziekenhuisopnames heb ik dat niet gedaan.

Daar is inderdaad de piek nog steeds 24 maart, maar de daarop volgende dagen liggen er niet ver meer van af en nog niet helemaal bijgewerkt. Ik ben benieuwd of die inderdaad duidelijk afvlakken.
Kijk, dan krijg je al snel verschillen in wat je ziet als je naar wat anders kijkt.

Ik zou bij doden ook pas een week of 1 á 2 later een afvlakking verwachten. Na maatregelen na ~1 week afname in aantal geconstateerde besmettingen (incubatie van 2-14 dagen, 6 dagen gemiddeld zou uit m'n hoofd), na 2/3 weken de afvlakking in ziekenhuisopnames (uit m'n hoofd zo'n 1-2 weken voordat klachten zo ernstig worden voordat je in 't ziekenhuis beland) en dan nog 1 á 2 weken voordat je overlijdt of hersteld.

• hoevenpe
rik86 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:30:
dan nog 1 á 2 weken voordat je overlijdt of hersteld.
Heel kort door de bocht meer dan drie weken, daar is mede die 23 dagen op de IC op gebaseerd.

Verwijderd

rik86 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:30:
[...]

Kijk, dan krijg je al snel verschillen in wat je ziet als je naar wat anders kijkt.

Ik zou bij doden ook pas een week of 1 á 2 later een afvlakking verwachten. Na maatregelen na ~1 week afname in aantal geconstateerde besmettingen (incubatie van 2-14 dagen, 6 dagen gemiddeld zou uit m'n hoofd), na 2/3 weken de afvlakking in ziekenhuisopnames (uit m'n hoofd zo'n 1-2 weken voordat klachten zo ernstig worden voordat je in 't ziekenhuis beland) en dan nog 1 á 2 weken voordat je overlijdt of hersteld.
Ja voor het effect van maatregelen zou je eerder terug zien in opnames inderdaad. Die lijkt te stabiliseren vanaf 24 maart. Hopelijk blijft dat.

• rik86
jadjong schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:30:
[...]

Als je vol zit is het 1 naar buiten, 1 naar binnen. Of in dit geval 100 naar buiten, 100 naar binnen.
Klopt, maar volgens mij zitten we nu nog niet vol op de IC's; Uitstroom is op basis van de briefing van gisteren ca. 25/dag de laatste dagen (15-20 overleden, 5-10 hersteld/ geen IC-zorg meer nodig)

Maandag waren er 1151 bedden bezet, komen er ca. 70-100 per dag netto bij dan; Dus vandaag zo'n 1.300 en m'n indruk was dat we naar 1.900 toe willen, daar nog niet zijn, maar wel hoger dan die 1.300
hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:33:
[...]

Heel kort door de bocht meer dan drie weken, daar is mede die 23 dagen op de IC op gebaseerd.
Ja, klopt maar volgens mij overlijdt het merendeel wel 'vlot' en de groep die overleeft ligt 'lang'

• ratz

ratz

Gadgetgeek

hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:33:
[...] Heel kort door de bocht meer dan drie weken, daar is mede die 23 dagen op de IC op gebaseerd.
Die langere ligduur in Nederland komt doordat wij een andere populatie op de IC hebben liggen door het “eerlijke gesprek” vooraf over de zinvolheid van IC opname.

Het nadeel is dat we ‘sterkere’ patienten op de IC hebben liggen die minder snel overlijden, dus de ‘doorloop’ komt pas na 3-5 weken op gang. Ik ben heel benieuwd of we over een tijdje ook zien dat de overlevingpercentages op onze IC’s ook hoger zijn, m.a.w. of we ook zinvollere zorg verleend hebben.

De getallen in China / Italië lieten 50-80% sterfte zien. In Nederland tot nu toe 205/1574 = 13% overleden. Het is uiteraard nog veel te vroeg om hier een definitieve uitspraak over te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ratz op 02-04-2020 14:45 ]

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
ratz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:43:
[...]

Die langere ligduur in Nederland komt doordat wij een andere populatie op de IC hebben liggen door het “eerlijke gesprek” vooraf over de zinvolheid van IC opname.

Het nadeel is dat we ‘sterkere’ patienten op de IC hebben liggen die minder snel overlijden, dus de ‘doorloop’ komt pas na 3-5 weken op gang. Ik ben heel benieuwd of we over een tijdje ook zien dat de overlevingpercentages op onze IC’s ook hoger zijn, m.a.w. of we ook zinvollere zorg verleend hebben.

De getallen in China / Italië lieten 50-80% sterfte zien. In Nederland tot nu toe 205/1574 = 13% overleden. Het is uiteraard nog veel te vroeg om hier een definitieve uitspraak over te doen.
Vergeet daarnaast niet dat in Nederland veel eerder dan in andere landen een patiënt niet op de IC wordt opgenomen. QoL aspect wat in Nederland veel vrijer is. Dat verklaard waarom de Nederlands patiënt op de IC (op dit moment) sterker lijkt. Let wel, aanname,

• ratz

ratz

Gadgetgeek

horizon1978 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:53:
[...]Vergeet daarnaast niet dat in Nederland veel eerder dan in andere landen een patiënt niet op de IC wordt opgenomen. QoL aspect wat in Nederland veel vrijer is. Dat verklaard waarom de Nederlands patiënt op de IC (op dit moment) sterker lijkt. Let wel, aanname,
Dat is precies wat ik met het eerste deel van mijn post bedoel ☺️.

Als de theorie klopt zullen we een toenemende groei gaan zien van de hoeveelheid ontslagen patienten van de IC de komende 2 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5oocy35_Muclze1fe2gxiiWMy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elTkpGslXtR2Q78feubqBIVV.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk op tijd om de nieuwe aanwas op de IC te kunnen balanceren. Dat is de grote onbekende in alle berekeningen....

• ijdod
  • Laatst online: 22:50
Virtuozzo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:55:
[...]

Ja ik weet het. Dit weekend nog gesproken met een SEH arts in een ziekenhuis in Nederland. Die loopt rond zonder chirurgisch masker. Is er niet meer. De juiste type maskers waren er al lang niet meer. Elders een IC afdeling waar men gereduceerd is tot schorten en een regulier hergebruikt chirurgisch masker.

Schaarste. Hier zitten lessen. Toch, zelfs bij de aanwezige krapte valt ook weer op dat het werk gewoon aangepakt blijft worden terwijl elders gewerkt wordt om de wedstrijd van middelen in te halen.
Lessen bij de vleet. Ik weet dat ze hier al vrij snel in elk geval zijn begonnen met het bewaren van gebruikte maskers, waardoor er, toen er een getest sterilisatieplan was, er redelijk goed gerecycled kon worden. Zo'n scenario kan natuurlijk ook onderdeel zijn van je noodplan (dus maskers die je normaal wegwerpt, maar waar je wel een getest recycle noodscenario voor hebt.).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-11 15:01
BlackShadow schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:11:
[...]

Hoeveel mondkapjes heb je dan ter beschikking? Een nieuw voor elke gelegenheid?

Stel dat je een besmetting effectief hebt voorkomen in de winkel, dan hangt het virus dus zeker aan je mondkapje... wat als je de dag nadien terug naar buiten moet?
Je hebt de winkelkar, alle verpakkingen aangeraakt,... dan fruts je per ongeluk aan je mondkapje/gezicht, wat je veel meer doet met een mondkapje aan... Let maar eens goed op beelden van zorgverstrekkers (die het niet/minder gewoon zijn een kapje te dragen) en tel even hoe vaak ze onbewust aan hun mondkapje komen.
Ga je met je mondkapje dan dichter bij de kassierster staan? Want jij voelt je veiliger.

Kortom mits goede handhygiëne en social distance is het niet nodig en als je 1 van de 2 (onbewust) minder gaat doen, is het onveiliger.

Interessant nieuws ivm testing, het geeft een beeld van de personen met antistoffen, maar het geeft volgens mij ook mogelijk een interessant inzicht wanneer de eerste besmettingen effectief gebeurd zijn.

Rode Kruis laat bloedstalen van gezonde donoren testen op corona
Het Rode Kruis Vlaanderen laat vanaf vandaag bloedstalen van gezonde donoren onderzoeken op antistoffen tegen het coronavirus. Wie antistoffen heeft, is al besmet geweest. Door de extra controles zal het dus gemakkelijker zijn om in te schatten hoeveel mensen in ons land al besmet zijn door het virus.

"Op dit moment wordt er maar een heel beperkt deel van de bevolking getest", zegt Ine Tassignon van het Rode Kruis, "maar het is belangrijk dat er heel veel verschillende mensen uit de bevolking wordt getest, zowel gezonde mensen als zieke mensen. Als we gezonde mensen gaan testen, krijgen we een veel algemener beeld van het gedrag van het virus en hoe de epidemie zich gedraagt."
1x per week naar een volle supermarkt, doe een mondkapje op, ontsmet alle boodschappen en doe boodschappen voor een aantal kwetsbare. Mondkapje wordt meteen weggegooid. Ik heb er een stuk of 15, daar kan ik dan 3 maanden mee vooruit. Dan zien we wel weer verder ;) .

Misschien voor vele een stap te ver, maar ik neem die stap liever wel.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
WolfsRain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:47:
[...]

Misschien voor vele een stap te ver, maar ik neem die stap liever wel.
Voor wie of waarom?

Ik merk een soort panisch gedrag bij een deel van de bevolking. Als 80-jarige met dubbele bypass, kunstheup en moeite met plassen, dan zou ik het ook benauwd krijgen, als gezonde dertiger is het een venijnige griep en is het risico voor mij persoonlijk te overzien.
Ik ben dus benieuwd naar de motivatie.
@Euler212
Het risico bestaat dat met onze lakse intelligente lockdown we toch aan de ic capaciteit komen en wat mij betreft waren we in het begin toch strenger geweest. Hier in de wijk is het net of er niets aan de hand is, niets te merken van een lockdown. Groepen van 20+ kinderen zonder ouders geen uitzondering.
Een verdere lockdown is ook duurder.

We zitten nu op een scenario waarbij we in het slechtse geval enkele honderden tot misschien duizend mensen niet kunnen redden door gebrek aan IC bedden.
Je komt echt op bedragen die richting het absurde gaan om die mensen te redden. Denk aan tientallen tot honderd miljoen per leven.
Dan wordt het gewoon een politieke discussie, want voor dergelijke bedragen kun je ook andere keuzes maken.

IMHO heeft de regering het goed gedaan als we precies 'langs de afgrond' lopen. Dan is de balans tussen economie & zorg niet te ver zoek.

• zacht
  • Niet online
82 ic-opnames meer patiënten meer op de IC dan gisteren (bron: teletekst pagina 115). Met de huidige trend kunnen de ic's het nog twee weken aan lees ik daar ook.

Edit: live persco/interview

Kijk mee: update over ontwikkeling aantal IC-bedden in Nederland - https://nos.nl/l/2329162

[ Voor 36% gewijzigd door zacht op 02-04-2020 16:43 ]

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:20:

We zitten nu op een scenario waarbij we in het slechtse geval enkele honderden tot misschien duizend mensen niet kunnen redden door gebrek aan IC bedden.
Heb je hier een bron voor?

• hoevenpe
zacht schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:34:
82 ic-opnames meer dan gisteren (bron: teletekst pagina 115). Met de huidige trend kunnen de ic's het nog twee weken aan lees ik daar ook.
Dacht dat het een stijging van de bezetting betreft, dus nieuwe opnamens - (overleden + voldoende hersteld).
Totaal aantal nieuwe mensen op de IC zal dus hoger zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ratz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:57:
[...]

Dat is precies wat ik met het eerste deel van mijn post bedoel ☺️.

Als de theorie klopt zullen we een toenemende groei gaan zien van de hoeveelheid ontslagen patienten van de IC de komende 2 weken.

[Afbeelding]

Hopelijk op tijd om de nieuwe aanwas op de IC te kunnen balanceren. Dat is de grote onbekende in alle berekeningen....
Hoeft niet, in dit grafiekje staan niet de mensen die van de IC af kunnen, maar nog ergens in het ziekenhuis moeten verblijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
zacht schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:34:
82 ic-opnames meer patiënten meer op de IC dan gisteren (bron: teletekst pagina 115). Met de huidige trend kunnen de ic's het nog twee weken aan lees ik daar ook.

Edit: live persco/interview

Kijk mee: update over ontwikkeling aantal IC-bedden in Nederland - https://nos.nl/l/2329162
Ik denk niet dat dit cijfer klopt omdat ik de Nice data al een tijdje volg. Ik denk dat het getal 82 het aantal meldingen is exclusief het aantal overleden en herstelde personen.

Waarom: hij roept dat er dagen geweest zijn van meer dan 100 personen erbij op de IC per dag. Dit klopt niet, dit is maximaal 93 geweest als je corrigeert voor hersteld en overleden. Hij noemt ook de getallen 211 overleden en 50 hersteld. Dit betreft de huidige, nog niet bijgewerkte data. Hij kan alleen 82 roepen als hij ook weet hoeveel er vandaag overleden en hersteld zijn gemeld.

Kijk je puur naar de Nice cijfers van gisteren en vandaag, dan hebben we het over een stijging van tussen de 25 a 30 extra IC plekken. Ik ben benieuwd wat klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door iamcj op 02-04-2020 17:15 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 09:31

drooger

Falen is ook een kunst.

iamcj schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:13:
[...]

Ik denk niet dat dit cijfer klopt omdat ik de Nice data al een tijdje volg. Ik denk dat het getal 82 het aantal meldingen is exclusief het aantal overleden en herstelde personen.

Waarom: hij roept dat er dagen geweest zijn van meer dan 100 personen erbij op de IC per dag. Dit klopt niet, dit is maximaal 93 geweest als je corrigeert voor hersteld en overleden. Hij noemt ook de getallen 211 overleden en 50 hersteld. Dit betreft de huidige, nog niet bijgewerkte data. Hij kan alleen 82 roepen als hij ook weet hoeveel er vandaag overleden en hersteld zijn gemeld.

Kijk je puur naar de Nice cijfers van gisteren en vandaag, dan hebben we het over een stijging van tussen de 25 a 30 extra IC plekken. Ik ben benieuwd wat klopt.
Geeft helaas aan dat de cijfers van NICE meer achter liggen dan gehoopt:
Het aantal coronapatiënten op de intensive cares in Nederland is opgelopen naar 1273. Dat zijn er 82 meer dan gisteren. Dat heeft Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) gezegd op een persconferentie in het Rotterdamse ziekenhuis Erasmus MC.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44451560

Ik geloof i.i.g. dat Ernst Kuipers niet zomaar getallen roept.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-11 15:01
TheGhostInc schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:20:
[...]

Voor wie of waarom?

Ik merk een soort panisch gedrag bij een deel van de bevolking. Als 80-jarige met dubbele bypass, kunstheup en moeite met plassen, dan zou ik het ook benauwd krijgen, als gezonde dertiger is het een venijnige griep en is het risico voor mij persoonlijk te overzien.
Ik ben dus benieuwd naar de motivatie.

[...]

Een verdere lockdown is ook duurder.

Je komt echt op bedragen die richting het absurde gaan om die mensen te redden. Denk aan tientallen tot honderd miljoen per leven.
Dan wordt het gewoon een politieke discussie, want voor dergelijke bedragen kun je ook andere keuzes maken.

IMHO heeft de regering het goed gedaan als we precies 'langs de afgrond' lopen. Dan is de balans tussen economie & zorg niet te ver zoek.
Volgensmij moet je mijn bericht nogmaals lezen ;) . Ik doe dus boodschappen voor een aantal mensen die tot de kwetsbare groep behoren. Als ik door het dragen van een mondkapje mijn kans op het virus met 0.1% kan verminderen, is dat het al waard.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
WolfsRain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:23:
[...]

Volgensmij moet je mijn bericht nogmaals lezen ;) . Ik doe dus boodschappen voor een aantal mensen die tot de kwetsbare groep behoren. Als ik door het dragen van een mondkapje mijn kans op het virus met 0.1% kan verminderen, is dat het al waard.
Ja, de mondkapjes discussie wordt volgens mij voor het grootste deel bepaald door de beschikbaarheid, niet door het nut of de noodzaak.

We weten dat het werkt, anders zou ziekenhuispersoneel het niet dragen. We weten dat om jezelf te beschermen het lastige procedure is met hygiene, maar niet onmogelijk. We weten ook dat als iedereen er eentje draagt het effect zeker zinvol is.

Ik verwacht dat we veel meer landen gaan zien waar het de komende periode verplicht blijft om er buiten / in het openbaar eentje te dragen. Het is gewoon 1 van de dingen die je kunt doen om de verspreidingsfactor te verlagen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• iamcj
drooger schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:17:
[...]

Geeft helaas aan dat de cijfers van NICE meer achter liggen dan gehoopt:

[...]

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44451560

Ik geloof i.i.g. dat Ernst Kuipers niet zomaar getallen roept.
Dat zo ie zo, maar volgens mij zijn gewoon de twee groene balkjes opgeteld in onderstaande grafiek eventueel -6 voor overleden patienten vandaag en zou het persbericht op dit moment luiden 103 (97) nieuwe patiënten op de IC.

Er zijn geen andere cijfers dan nice, heeft Gommers aangegeven. Kuipers roept andere getallen die niet kloppen en andere getallen uit nice die wel kloppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-UzbbUGPq2YsKyEYh3JP41TWkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRIJg7C03kHZnS8rkEJiEq03.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door iamcj op 02-04-2020 17:42 ]

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:46
NiGeLaToR schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:29:
[...]

Ja, de mondkapjes discussie wordt volgens mij voor het grootste deel bepaald door de beschikbaarheid, niet door het nut of de noodzaak.

We weten dat het werkt, anders zou ziekenhuispersoneel het niet dragen. We weten dat om jezelf te beschermen het lastige procedure is met hygiene, maar niet onmogelijk. We weten ook dat als iedereen er eentje draagt het effect zeker zinvol is.

Ik verwacht dat we veel meer landen gaan zien waar het de komende periode verplicht blijft om er buiten / in het openbaar eentje te dragen. Het is gewoon 1 van de dingen die je kunt doen om de verspreidingsfactor te verlagen.
Het heeft 100% te maken met de beschikbaarheid. Je ziet de toon de laatste dagen ook wat omslaan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/31/mondmaskers/

https://www.volkskrant.nl...k-ze-niet-tegen~baa27480/

of van ons eigen RIVM:

https://lci.rivm.nl/sites...D_19%20%20dd%20180320.pdf

Op basis van de huidige kennis ten aanzien van de transmissieroute van COVID-19 via
druppels en (in)direct contact, biedt een chirurgisch mondneusmakers voldoende
bescherming voor gezondheidsmedewerkers die patiënten moeten verzorgen met COVID-19
(WHO, Leidraad-NVMM). Eerder is in Nederland bij zicht op afdoende voorraden gekozen
voor maximale veiligheid. Echter zitten wij nu in de eerste fase van krapte, waarbij het vanaf
nu nodig is om het gebruik aan de feitelijke risico’s aan te gaan passen. Additioneel, om zo
lang mogelijk met krapte om te gaan, moeten wij ook rekening houden met “verlengd en
langdurig” gebruik van maskers en aanpassingen van de workflow om risico-momenten te
combineren.

Als het voor medisch personeel werkt die met patiënten werken, dan werkt het nauurlijk ook voor de rest.

Uiteraard wel op de juiste manier gebruiken(zo lastig is dat niet) en in combinatie met de andere aanbevelingen zoals goede handhygiëne en afstand. Op de correcte manier versterkt het elkaar alleen maar.

Ben benieuwd wat de cijfers in Tsjechië laten zien. Die lijken een berg nuttige dingen te doen, ook een samenwerking met Taiwan. Heel verstandig allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 02-04-2020 17:56 ]

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
Alle nieuwe ziekenhuisopnames zijn zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe opnames of als een gemeente voor het eerst opnames rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe opnames. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe ziekenhuisopnames.

Al eerder werd aangehaald dat Limburg wat meer data uit het recent verleden rapporteert, hierdoor komt het wat extreem over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNcsyiKjiDxJzIbwTwVwnHs8z0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkFmPft5yqFhxdxQI7ALVgWu.png?f=fotoalbum_large

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik wilde deze link nog even met jullie delen:
https://mackuba.eu/corona/#compare_countries

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rutte heeft het over het beperken van de pleziervaart. Waarom? Als je ergens niet bij elkaar in de buurt komt, dan is dat met pleziervaart (als je alleen of met eigen gezin op een bootje zit). Ze zouden juist zo veel mogelijk mogelijkheden moeten bieden om verantwoord leuke dingen te doen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SvMp schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:18:
Rutte heeft het over het beperken van de pleziervaart. Waarom? Als je ergens niet bij elkaar in de buurt komt, dan is dat met pleziervaart (als je alleen of met eigen gezin op een bootje zit). Ze zouden juist zo veel mogelijk mogelijkheden moeten bieden om verantwoord leuke dingen te doen.
Bron? Mis ik een persconferentie?

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Je zou bijvoorbeeld sluizen een beperkt aantal plezierboten kunnen toelaten per schutting en dan kan iedereen van de ruimte op het water genieten. Je wil wel voorkomen dat een hoop bootjes dicht op elkaar een tijdje stil komt te liggen en volle grachten zit ook niemand op te wachten nu. Varend op een meer zit je echt stukken verder van elkaar dan op een bospad.
Het probleem zal wel weer in de details zitten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:56:
Ik kan me geen alternatief scenario voorstellen.
Ik wel..

Want niet alleen wordt er aan een vaccin gewerkt, er wordt ook gewerkt aan betere behandelmethoden en medicatie. Daar zie ik wel eerder slagen mee maken. Als we mensen beter kunnen behandelen, dan is er minder noodzaak voor lockdown.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• iamcj
Vind het wel knap van Rutte, zo'n nauwkeurige persconferentie uit z'n hoofd.

• alexbl69
  • Laatst online: 23:01
Heb het niet gezien, maar is er nog iets gezegd over de kerken?

Blijft het vrij vreemd vinden dat die niet gesloten worden. In veel streng-religieuze kringen wordt het niet naar de kerk gaan als een doodzonde beschouwd. En zo lang de kerk open mag zijn, wordt men dus geacht te komen, of men het wil of niet.

Corona of niet, in deze kerk op Urk komen mensen nog samen: ‘Dit is echt een risico’

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:49:
Heb het niet gezien, maar is er nog iets gezegd over de kerken?

Blijft het vrij vreemd vinden dat die niet gesloten worden. In veel streng-religieuze kringen wordt het niet naar de kerk gaan als een doodzonde beschouwd. En zo lang de kerk open mag zijn, wordt men dus geacht te komen, of men het wil of niet.

Corona of niet, in deze kerk op Urk komen mensen nog samen: ‘Dit is echt een risico’
Tja, ik blijf het overdreven vinden om te roepen dat met dergelijk kleine aantallen in grote gebouwen samenkomen zo'n risico is.
Natuurlijk het is een risico, maar niet groter dan een rondje wandelen waarbij je anderen tegenkomt of een bezoek naar de supermarkt, bouwmarkt of willekeurige andere winkel.

De Maranatha kerk:
Afbeeldingslocatie: https://kerkfotografie.nl/wp-content/gallery/maranatha-urk/IMG_5153-H.jpg

Stel je hebt een aantal stellen/gezinnen, 1 voorganger en wat kerkenraadsleden die je goed spreidt over zo'n ruimte, dan zit je makkelijk op 3+ meter van het volgende groepje mensen.

Verder zijn grofweg de meeste kerkdiensten al gestopt of enkel in digitale vorm.
Het komt op mij uiteindelijk meer over als het tornen aan een huidige grondwet, terwijl het weinig toevoegt en vooral voor de bühne is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• hoevenpe
Openhartig interview met Diederik Gommers, voor de Tweaker met een pondje meer enige geruststelling aangezien zijn definitie van 'zwaarder' een BMI boven de 30 is:
Hoe staat het ervoor in de ziekenhuizen?
,,Aan het eind van de week moeten we naar 2400 ic-plekken, en dat is de kritische grens. Dan is er misschien nog een beetje rek, maar het houdt ergens op. Ik zie het in mijn eigen ziekenhuis, het Erasmus. Daar zijn we uitgebreid naar 105 en kunnen we naar 150. Maar je moet ook genoeg personeel hebben. Dat is een probleem: ic-verpleegkundigen zijn gespecialiseerd, opleiden kost tijd. We kijken nu of we mensen uit de opleiding eerder kunnen laten beginnen.”

Wat valt op aan de patiënten op de intensive care? Ze zijn zwaarder, zei u eerder.
,,Ja, met een bmi van rond de 30, zwaarlijvig bijna. Dat is misschien ook niet zo heel gek: zij hebben normaal al meer moeite met ademhalen na een inspanning, dus met een infectie wordt dat lastiger. Maar het is voor henzelf wel confronterend. En iets anders dat we nu zien is patiënten met acute stollingsproblemen, een bloedvat dat plots stolt, dan kan je bloed niet verder en kan je overlijden. Maar veel moet nog onderzocht worden, we leren elke dag.”

Ligt u wakker van de coronacrisis?
,,Vorige week wel ja.” Toen was de hausse aan nieuwe ic-patiënten fors. Op dagen steeg het aantal opnames op de afdelingen voor meest intensieve zorg soms met meer dan honderd. ‘Dit gaat veel te hard’, waarschuwde Gommers toen. Een week daarvoor had hij namens de landelijke vereniging alle ziekenhuizen al opgeroepen om uit te breiden.

Maar al die improvisatie is ook nodig omdat we niet bepaald voorbereid waren.
,,Ik zeg weleens: dat is de overlevingsdrang van de mens. We keken naar China, naar Italië en ook in eigen land naar Brabant en bleven maar positief. Er zit blijkbaar iets in ons dat denkt: het zal wel meevallen. Als iemand dit voorzien had, was er heus een slimme ondernemer geweest die in februari miljoenen mondkapjes en duizenden beademingsapparaten had ingekocht…”
En verder mooi om te lezen dat in deze sombere tijden er nog steeds bijzondere dingen gebeuren voor mensen die dat echt verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 02-04-2020 20:22 ]

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
Misschien een stomme vraag, maar waarom stampen wij niet een paar nood-ziekenhuizen uit de grond? In Wuhan hebben ze volgens mij in 1 a 1,5 week tijd een ziekenhuis neergezet speciaal voor de corona patiënten.

Nu zal China wel bouwen met andere voorschriften (lees: mindere kwaliteitsnormen), maar hoe dan ook: het principe blijft ongewijzigd. Bouw in rap tempo nood ziekenhuizen.

Waarom zijn wij nog zoveel aan het improviseren? Dat kost toch alleen maar meer tijd (en op de lange termijn meer geld?). Hoe komt China zo snel aan al die apparatuur?

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 02-04-2020 20:26 ]

• horizon1978
Silent Thunder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:24:
Misschien een stomme vraag, maar waarom stampen wij niet een paar nood-ziekenhuizen uit de grond? In Wuhan hebben ze volgens mij in 1 a 1,5 week tijd een ziekenhuis neergezet speciaal voor de corona patiënten.

Nu zal China wel bouwen met andere voorschriften (lees: mindere kwaliteitsnormen), maar hoe dan ook: het principe blijft ongewijzigd. Bouw in rap tempo nood ziekenhuizen.

Waarom zijn wij nog zoveel aan het improviseren? Dat kost toch alleen maar meer tijd (en op de lange termijn meer geld?). Hoe komt China zo snel aan al die apparatuur?
Plek is het probleem niet. Sporthallen, etc

Personeel en apparatuur wel.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39

jgj82

Ja, maar = nee

Lees het interview nou nog eens van de post boven je...

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:54
alexbl69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:49:

Graag zou ik je opmerking enigszins willen nuanceren. Er zijn inderdaad sommige 'mensen/gemeenten die de mogelijkheid die er nog is te benutten om toch bij elkaar te komen.
Veel - om met jouw woorden te spreken - streng-religieuzen handelen naar de geest van de wet en houden zich aan de door de overheden gestelde richtlijnen. Zij zien het absoluut niet als een (dood)zonde om niet naar de kerk te gaan, maar zijn erg blij en dankbaar voor de digitale mogelijkheden die gebruikt kunnen worden om een dienst te organiseren en virtueel bij te wonen. Al doet men het niet uit beperking van het risico voor zichzelf, dan zeker wel om alles te doen wat in hun vermogen ligt om besmettingen en als gevolg daarvan extra ziekenhuis/ic-patiënten te voorkomen.

Bovenstaande neemt echter niet weg dat er nog steeds zijn die zich onverantwoordelijk op stellen. Helaas! Hopelijk geven ze gehoor aan de oproep van hun politieke voorman van der Staaij

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 02-04-2020 21:29 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heeft iemand eigenlijk al nieuwsberichten gezien in de buitenlandse pers dat wij "oude mensen direct de oven in schuiven" of valt het nog mee qua euthenasie-hyperbool?

specs

• horizon1978
maratropa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:27:
Heeft iemand eigenlijk al nieuwsberichten gezien in de buitenlandse pers dat wij "oude mensen direct de oven in schuiven" of valt het nog mee qua euthenasie-hyperbool?
Populistisch buitenlandse reacties altijd negeren.

Dat gezegd hebben zal ik de drie internationale fora waar ik kom goed gaan inlichten over waar voor praktijken wij er in Nederland op nahouden.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die leuke RIVM plaatjes met al die voorspellingslijntjes.
Trek een horizontale lijn en het oppervlak boven de lijn kun je niet (proberen te) redden.

Overigens zul je voor de impact van een (niveau België) lockdown de modellen van het RIVM erbij moeten pakken.
Corona raakt ouderen onevenredig hard, terwijl een lockdown juist jongeren & werkenden hard raakt, de verkeerde groep.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar hoe het einde van de crisis eruit gaat zien.
maratropa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:27:
Ik denk dat de meesten niet durven. Want over een paar weken zijn ze misschien in eigen land een vergelijkbare triage aan het doen.
Mogelijk dat een land als Italië ook een stapje onze kant op gaat doen. Ze hebben daar nu al veel keren moeten kiezen en 'alleen maar' een waardig einde kunnen geven in plaats van nog een week in isolatie/eenzaam te moeten doodgaan aan de beademing.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
Sneller gegaan dan ik had verwacht, maar inmiddels is de wereld net voorbij de 1.000.000 bevestigde besmettingen, aldus https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDvk2M48MG0IHUwOQqtv2kL5iK0=/f/image/WuReGs5BvhiMDQPrpJoTWIHs.png

The devil is in the details.

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik delete het zelf al wel

[ Voor 94% gewijzigd door interp op 02-04-2020 21:54 ]

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Delete

[ Voor 97% gewijzigd door interp op 02-04-2020 21:54 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Ook voor het bouwen van dergelijke nood-ziekenhuizen dienen nog steeds vergunningen verleend te worden, en daar gaat tijd overheen.

Dat soort vergunningen en regels kunnen overgeslagen worden als de noodtoestand uitgeroepen zou worden, maar zover is Nederland nog niet.

March of the Eagles

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

80% van de mensen met een boot gebruikt deze voornamelijk net zoals mensen met een stacaravan. Zeker in deze periode (vroege voorjaar).
In de meeste jachthavens ligt je buurman niet eens op 1,5 meter afstand, dus als ze de jachthavens dichtgooien, vind ik dat niet eens zo'n heel gek besluit :P

Vaak bu'j te bang!

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:46

Hier zijn we ook wel met dingen bezig

https://www.ad.nl/rotterd...-met-680-bedden~a80094be/

Dit soort losse statements voegen zonder onderbouwing niets toe en keren de onderbouwingslast om, d.w.z anderen moeten nu gaan vragen om toelichting of met bronnen komen om dit statement al dan niet aan te vechten. Dat is niet de bedoeling.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 02-04-2020 23:00 ]

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
The Guardian schrijft in hun liveblog
Trump said he is using the Defense Production Act to ensure the production of more ventilators to fight coronavirus.

“My order to the Secretary of Health and Human Services and the Secretary of Homeland Security will help domestic manufacturers like General Electric, Hill-Rom, Medtronic, ResMed, Royal Philips, and Vyaire Medical secure the supplies they need to build ventilators needed to defeat the virus,” Trump said in a statement.
Mogelijk dat het nu toch moeilijker gaat worden om nog ventilatoren in Nederland te krijgen. Voor zover ik weet was een eerste batch van 100 inmiddels in Nederland, maar zou Philips er duizend (proberen te) leveren.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:40
Een zorghotel is totaal iets anders dan een noodziekenhuis en sluit juist eerder aan bij ons vooruitstrevende IC beleid ten opzichte van andere landen. We hebben geen noodziekenhuizen nodig, we hebben zelfs een calamiteitenhospitaal maar die wordt niet eens in gebruik genomen. Het probleem zit hem in Nederland namelijk niet in de gebouwen, maar in de middelen voor de specialistisch IC zorg. Die kan realistisch gezien niet fatsoenlijk boven de 2.400 geschaald worden, zonder ernstig op de kwaliteit in te boeten. Daarbij lijkt de grootste bottleneck personeel te zijn, zoals praktisch alle landen in deze crisis. Er is al meermaals gemeld dat dit ook voor Duitsland zal gaan gelden, ondanks hun gigantische IC (bedden) capaciteit.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 02-04-2020 23:02 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Flow schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:39:
The Guardian schrijft in hun liveblog

[...]

Mogelijk dat het nu toch moeilijker gaat worden om nog ventilatoren in Nederland te krijgen. Voor zover ik weet was een eerste batch van 100 inmiddels in Nederland, maar zou Philips er duizend (proberen te) leveren.
Van wat ik had begrepen had geen enkel ziekenhuis tot een week geleden zelf Phillips beademingsapparatuur en zijn die machines zeer specifiek in gebruik. Kennelijk staan er bestellingen open bij meerdere bedrijven. Maar de 2400 IC bedden halen gaat zo wel lastiger worden. Hopen dat die niet allemaal nodig gaan zijn. Mensen die op de IC terecht komen, hebben namelijk nog een redelijke kans op herstel. Van wat er naar buiten komt, worden de mensen die eigenlijk geen goede prognose hebben, niet op de IC opgenomen.

Problematischer is dat ik bang ben dat hier tegenmaatregelen op kunnen volgen. Elk land dat onderdelen zal leveren aan de VS voor die apparaten, zie ik die onderdelen pas laten exporteren als ze daarvoor ook zelf beademingsapparaten terugkrijgen. Immers wil iedereen nu die apparaten hebben en ik zie geen politicus succesvol uitleggen dat andere landen ze harder nodig hebben als er zelf problemen in het eigen land zijn. Ga je die kant op, dan ga je juist productieproblemen krijgen. Ik moet dus nog maar zien of er ook gevorderd gaat worden, tenminste van Phillips die kennelijk hun keten over de hele wereld hebben uitgesmeerd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
BlackMonkey schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:51:
[...]

Een zorghotel is totaal iets anders dan een noodziekenhuis en sluit juist eerder aan bij ons vooruitstrevende IC beleid ten opzichte van andere landen. We hebben geen noodziekenhuizen nodig, we hebben zelfs een calamiteitenhospitaal maar die wordt niet eens in gebruik genomen. Het probleem zit hem in Nederland namelijk niet in de gebouwen, maar in de middelen voor de specialistisch IC zorg. Die kan realistisch gezien niet fatsoenlijk boven de 2.400 geschaald worden, zonder ernstig op de kwaliteit in te boeten. Daarbij lijkt de grootste bottleneck personeel te zijn, zoals praktisch alle landen in deze crisis. Er is al meermaals gemeld dat dit ook voor Duitsland zal gaan gelden, ondanks hun gigantische IC (bedden) capaciteit.
Dat is een signaal wat toch nog wel een beetje buiten beeld lijkt te vallen, het is dan ook politiek gevoelig, maar er begint verbetering in te komen (omdat men vanaf de vloer in de sector meer dan vroeger zelfstandig media doet benaderen).

Links- of rechtsom, middelen zijn te schalen. Mensen niet. Je kan ze wel overbelasten. Dat is bij cruciale beroepen buiten crisistijd al traditie geworden.

Ik vraag me wel af of mensen er stil bij staan, bij de berichten over hoe veel mensen nu terug duiken in de zorg vanwege de crisis ook al waren ze er weg (en gaan ze weer weg). Dat zijn wel aantallen die er dus waren. Die weggegaan zijn vanwege en/of ten gevolge de enorme systemische veranderingen, toename van druk en discrepanties bij beloning cruciale beroepen.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:14:

Problematischer is dat ik bang ben dat hier tegenmaatregelen op kunnen volgen. Elk land dat onderdelen zal leveren aan de VS voor die apparaten, zie ik die onderdelen pas laten exporteren als ze daarvoor ook zelf beademingsapparaten terugkrijgen. Immers wil iedereen nu die apparaten hebben en ik zie geen politicus succesvol uitleggen dat andere landen ze harder nodig hebben als er zelf problemen in het eigen land zijn. Ga je die kant op, dan ga je juist productieproblemen krijgen. Ik moet dus nog maar zien of er ook gevorderd gaat worden, tenminste van Phillips die kennelijk hun keten over de hele wereld hebben uitgesmeerd.
Hyperoptimalisatie, tja. Het is niet eens zo dat de keten te complex is. Het is gewoon dat het vanuit ontwerp geen druk mag krijgen.

Ik heb zo af en toe moeite met de publicaties van Engelen, maar hij wist een paar dagen geleden wel een vinger op het MBA drama-al-jaren-in-wording te leggen. Gevoelig onderwerp bij de huidige situatie, maar de kwetsbaarheden vanuit gedragskeuzes liggen inmiddels wel bloot.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56
Virtuozzo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:31:
[...]
Gevoelig onderwerp bij de huidige situatie, maar de kwetsbaarheden vanuit gedragskeuzes liggen inmiddels wel bloot.
uit interesse; kan je deze zin iets toelichten? gedragkeuzes van.... ons allemaal? vanuit welk kader?

at your service

• Virtuozzo
  • Niet online
The_Butler schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:37:
[...]

uit interesse; kan je deze zin iets toelichten? gedragkeuzes van.... ons allemaal? vanuit welk kader?
In zekere zin ja, van ons allemaal. In die zin dat we er allemaal in volgen, in meer of mindere mate. In meer specifieke zin hier zichtbaar in de effecten van politieke marketing op gedrag vanuit het geleidelijk aanpassen van wat mensen leren en hoe daarbij prioriteiten te stellen.

Pseudo-economie, mag je best zeggen. In de opleidingen is op basis van wat in essentie gewoon een verdienmodel is een kader geschapen wat gepresenteerd wordt als economische en procestechnische waarheid. Dat heeft geleid tot het stimuleren van veranderingen in zaken doen, optimalisatieprocessen plannen en zo meer. Het resultaat is uiterst kwetsbare ketens van productie waarbij de minste druk grote complicaties schept.

Dat zijn gedragskeuzes die gegroeid zijn vanuit het binnensluipen in onderwijs van neo-klassieke economische doctrines. Nu er (weer) een crisis is liggen de kwetsbaarheden daarvan weer even bloot. We weten vanuit empirisch onderzoek dat die keuzes tot kwetsbaarheden leiden, hebben er echter voor gekozen om dat te negeren. Het is dogma geworden. Keuzes volgen blind dogma.

Als er bij die gedragskeuzes nu nog voldoende perspectief zou zijn om de vanuit hyperoptimalisatie geschapen marges reserves op te bouwen. Maar ja, ook dat wordt vanuit aangeleerde kaders uitgesloten. De risico's vallen buiten het spreadsheet.

Philips zit nu te stuiteren over Trump's beroep op de Defense Production Act. Tja, dat zal hen raken ja. Niet enkel kan productie gevorderd worden, belangrijker nog, bedrijfsmatige activiteit kan overgenomen worden voor sturing en de productieketens kunnen daarbij gecompromitteerd worden. Dat wist men al lang, dat soort voorzieningen heeft men in veel landen genegeerd. Het schept voor Philips hoe dan ook flink kosten. Die zullen ze ergens op zoeken af te wentelen. Ra ra, waar.

Dit is wel vaker zo, helaas. Of beter gezegd, dat soort denken is de standaard geworden in veel domeinen. Met als resultaat vaak beslissingen die ronduit opmerkelijk zijn als je er even over nadenkt. Dit soort systeem- en optimalisatiedenken zonder blik op realiteit, vanuit rigide focus op het magische spreadsheet, is al geruime tijd dominant. Dermate dat het zelfs ideologisch is geworden. En dus ook politiek.

Een ander voorbeeld daarbij kwam eerder deze week boven tafel, morgen is er een uitzending over van Argos op NPO1, om 1400. Het afstoten van basale overheidstaken via verkoop aan industrie in weerwil van protest van ministeries en hogere ambtenaren. Zie hier, en hier.

offtopic:
De kop bij de Groene is trouwens op een pijnlijke manier grappig, ik ben bekend met een onderzoeksadvies voor privatisering van de brandweer, ook op basis van gedrag wat er ingeslopen is waarbij niet verder nagedacht wordt dan het heilige spreadsheet. Dat is nog net in een la gelegd kunnen worden, de ontvangst was ronduit gruwelijk enthousiast.

offtopic:
Dat drama van pseudo-economie volgend op aangeleerd gedrag zie je trouwens ook op kleinere schaal terug. Neo-klassieke kaders richten zich op het extreem selectief terugkijken naar geleerde lessen. Dat volgt uit vereisten van de politieke marketing daarbij, het is een schock doctrine, gebruik van crisis. Terugkijken naar crisis mag dan enkel vanuit specifieke correlaties. Met flinke beperkingen. Zie het debat over de vraag of de economie op slot tegen corona niet meer doden veroorzaakt. Je ziet dan economen als Bouman en Ruhm de modellen induiken, daar onderzoek en analyse mee doen, maar terugkijken naar voor 1950 (kritieke grens bij de doctrine) valt volledig buiten beeld. Dan krijg je dus economen die stellen dat we nog nooit een depressie of recessie na crisis van pandemie meegemaakt hebben. Tja. Dat is een gevolg van gedragskeuzes die bepaald worden door andere gedragskeuzes, het al lang vrij blind verwerken van pseudo-economische modellen van neo-klassieke grondslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 03-04-2020 01:10 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb zo af en toe moeite met de publicaties van Engelen, maar hij wist een paar dagen geleden wel een vinger op het MBA drama-al-jaren-in-wording te leggen. Gevoelig onderwerp bij de huidige situatie, maar de kwetsbaarheden vanuit gedragskeuzes liggen inmiddels wel bloot.
Ik ben door zo'n peperdure prestigieuze wasstraat geweest. Het verhaal klopt misschien wel als je een behoorlijk narcistische inslag hebt maar als dat niet het geval is kun je er best heel wat nuttigs van meepakken. Ik moet wel zeggen dat ik al gevormd was voordat ik daar aan begon, misschien maakt dat uit.

Het maakt wel uit of je wat verder denkt, dat dan weer wel

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 01:05:
[...]

Ik ben door zo'n peperdure prestigieuze wasstraat geweest. Het verhaal klopt misschien wel als je een behoorlijk narcistische inslag hebt maar als dat niet het geval is kun je er best heel wat nuttigs van meepakken. Ik moet wel zeggen dat ik al gevormd was voordat ik daar aan begon, misschien maakt dat uit.

Het maakt wel uit of je wat verder denkt, dat dan weer wel
Idem. En zolang je inderdaad voorzichtig bent én bredere blootstelling hebt of later doet opbouwen dan kun je er nuttige zaken uit halen. Maar inderdaad, als je er "kaal" in gaat, je komt er ontzettend gevormd uit. Voor mijn huidige activiteiten was ik actief in het bankwezen, daarvoor als ondernemer / investeerder. In het bankwezen kwam ik de echte sturing van die curricula en opleidingen tegen, waar ik de doctrines de revue had zien passeren in het bedrijfsleven - waar maar al te vaak menige wenkbrauw omhoog ging.

MBA is een toolbox geworden van singuliere focus. En daar wringt de schoen. Samen met gedrag volgend op gulzige of zelfs perverse prikkels is het een recept voor kwetsbaarheid van transnationale economische activiteit. En bij crisis dus ook voor landen. Enkel die click valt al volledig buiten het perspectief.

Maar goed, het is een kwestie van perspectief. Detail versus strategisch. Ik ben altijd extreem voorzichtig geweest wanneer er toepassingen van hyperoptimalisatie werden ingezet. Op zijn minst was dan de vereiste die van verder leiden van geschapen marges naar specifieke reserves.

• alexbl69
  • Laatst online: 23:01
Virtuozzo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:31:
[...]
Zeer sterk verhaal inderdaad. Deze crisis zal (hopelijk) zuiverend werken voor dat ultieme resultaatdenken. Zo zal de reisbranche naar mijn mening zonder overheidshulp totaal door z'n hoeven zakken enkel omdat er geen enkele reserve meer wordt aangehouden.

Zie het in mijn eigen wereldje ook al jaren met lede ogen aan. Voorraad wordt gezien als 'dood' geld, al het kapitaal dat 'over' is moet geïnvesteerd worden (overnames worden bekostigd door betalingstermijnen nog verder op te rekken), personeel moet zoveel mogelijk tijdelijk worden zodat ze direct weg kunnen worden gestuurd als ze even niet voor 100% inzetbaar zijn.

Heb zelf ruime voorraden (wat zichzelf al terugverdient door de continue prijsstijgingen) en betaal al m'n rekeningen al jarenlang direct, met betalingskorting. In het MBA denken ben ik ongetwijfeld een dinosauriër die het niet helemaal begrepen heeft. Maar het slaapt een stuk rustiger en ik kom niks tekort.

In normale omstandigheden wordt je al dagelijks geconfronteerd met de praktische beperkingen die dit denken oplevert, maar tegen crises is het al helemaal niet bestand. Bijvoorbeeld een Hema die na een paar weken met verminderde omzet al openlijk vreest voor een faillissement wordt niet geveld door een crisis, maar door mismanagement.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Sterftecijfers CBS wijzen niet op groot aantal 'verborgen' coronadoden
In Nederland zijn in week 12 van dit jaar (16 t/m 22 maart) 3575 mensen overleden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is ruim 500 meer dan in dezelfde week een jaar eerder.

...

De toename van ruim 500 tegenover vorig jaar duidt niet op een groot aantal 'verborgen' coronadoden. Het RIVM meldde op 22 maart dat op dat moment 179 mensen waren overleden aan de gevolgen van het virus.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44460485

Vooralsnog goed nieuws, nu maar afwachten hoe de verhoudingen voor de andere weken zijn.
Eigenlijk hadden we dit signaal al deels met de oversterftegrafiek, maar dit zorgt wel voor een completer beeld.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:35
drooger schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:02:
Tja, ik blijf het overdreven vinden om te roepen dat met dergelijk kleine aantallen in grote gebouwen samenkomen zo'n risico is.
Natuurlijk het is een risico, maar niet groter dan een rondje wandelen waarbij je anderen tegenkomt of een bezoek naar de supermarkt, bouwmarkt of willekeurige andere winkel.
Toch kijk ik met een schuin oog naar:

https://nl.wikipedia.org/...a/Bestand:Sgpstemmen1.png

Ik verbeeld me er nu al enige correlatie (met de RIVM Covid-19 kaart) in te zien namelijk.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Hier zijn de cijfers qua bedden ook naar buiten gekomen, 90 IC bedden in Kreis Kleve, met 310.000 inwoners. Dat zou naar NL omgerekend op ongeveer 2 keer zo veel bedden komen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• autje
alexbl69 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:39:
[...]

In normale omstandigheden wordt je al dagelijks geconfronteerd met de praktische beperkingen die dit denken oplevert, maar tegen crises is het al helemaal niet bestand. Bijvoorbeeld een Hema die na een paar weken met verminderde omzet al openlijk vreest voor een faillissement wordt niet geveld door een crisis, maar door mismanagement.
Ik moet het HEMA verhaal maar weer eens corrigeren. Zie bijvoorbeeld dit verhaal, en dan met name de laatste paragraaf:
https://retailtrends.nl/i...n-iets-minder-drama-graag
Hét probleem van HEMA is niet dat het bedrijf geen succes is. Dat is het juist wel. Nog steeds. Ondanks een wat zwalkend beleid van de afgelopen vijftien jaar. Het échte probleem betreft dat het bedrijf torenhoge schulden heeft. Hiermee zijn ze opgezadeld door de vorige eigenaar. Een typisch voorbeeld van een onethisch handelend hedgefund, Lion Capital. Deze eigenaar heeft het bedrijf volledig leeggeroofd. En de huidige eigenaar Marcel Boekhoorn zit met de gebakken peren.
Het beleid is zeker niet briljant, maar dat is niet de oorzaak van hun huidige problemen. Dat zijn de sprinkhanen.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Koenoe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:02:
[...]

Ik verbeeld me er nu al enige correlatie (met de RIVM Covid-19 kaart) in te zien namelijk.
Dat snap ik, maar dan zul je waarschijnlijk nog wel meer correlaties kunnen maken zoals gezinsgrootte, hechtheid van de gemeenschap etc. ;)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:28
3raser schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:17:
[...]

De Nieuw-Zeelandse manier is dus dat iedereen kwetsbaar blijft voor de overblijfselen van het virus. Hoe gaat men dan om met een eventuele nieuwe coronabesmetting zodra de lockdown is opgeheven? Weer het hele land op slot? En dat blijven herhalen totdat je een redelijke immuniteit hebt opgebouwd? Dat kan jaren duren.
Isoleren. Zodra iemand symptomen heeft gaat hij of naar het ziekenhuis of in quarantaine en worden de overige leden van het gezin/huishouden ook geïsoleerd.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• autje
ScuL schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:09:
[...]

Isoleren. Zodra iemand symptomen heeft gaat hij of naar het ziekenhuis of in quarantaine en worden de overige leden van het gezin/huishouden ook geïsoleerd.
Hoe gaat Nieuw Zeeland dat doen als toeristen weer naar binnen mogen? Het zit nu potdicht, maar dat kun je niet eeuwig volhouden natuurlijk. Of blijft dat zo tot er een vaccin is?

• rik86
ScuL schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:09:
[...]

maar er komen steeds meer/vaker signalen van asymptotische besmettingen/verspreidingen, waardoor dat ook steeds lastiger kan gaan worden :(

• rik86
Koenoe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:02:
[...]

Zoals in 't zuiden Carnaval een 'superspread-festijn' bleek te zijn, kan ik me voorstellen dat biddag daar ook een rol in heeft gespeeld.

Aan de andere kant, 't zijn ook veel/vaak kleinere gemeentes, dus een paar gevallen zorgen voor hoge aantallen. In de gemeentes Zwartewaterland en Heerde is 't in een verzorgingstehuis terecht gekomen. Dan gaat 't heel erg hard. En in bijv. Heerde was 1 van de laatste drukbezochte bijeenkomsten voor de lockdown een informatie-avond over vliegveld lelystad, waar heel veel besmettingen zijn gevallen.

Dus het is ook deels toeval.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:35
rik86 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:24:
[...]

Zoals in 't zuiden Carnaval een 'superspread-festijn' bleek te zijn, kan ik me voorstellen dat biddag daar ook een rol in heeft gespeeld.

Aan de andere kant, 't zijn ook veel/vaak kleinere gemeentes, dus een paar gevallen zorgen voor hoge aantallen. In de gemeentes Zwartewaterland en Heerde is 't in een verzorgingstehuis terecht gekomen. Dan gaat 't heel erg hard. En in bijv. Heerde was 1 van de laatste drukbezochte bijeenkomsten voor de lockdown een informatie-avond over vliegveld lelystad, waar heel veel besmettingen zijn gevallen.

Dus het is ook deels toeval.
De lijn ligt ook (voor een groot deel) tegen de zwaarst getroffen gebieden aan. Dus tja, zo raar is het ook niet.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• hoevenpe
Terwijl de overheid nog aan het nadenken is over het inzetten van telecom-data zet Google alle wereldwijd gedeelde locatiedata online:
Google: Brabanders leven coronaregels beter na dan rest Nederland

Nederland is tussen medio februari tot eind vorige week 65% minder op stap gegaan naar winkelstraten en recreatieplekken en heeft 11% meer in woonwijken gebivakkeerd. Dat blijkt uit het eerste Covid-19 Community Mobility rapport dat Google voor ons land heeft opgesteld op basis van Google accounts van gebruikers die hun locatiegeschiedenis hebben ingeschakeld.

Volgens Google wil het daarmee helpen beleidsmakers inzicht geven in hoe de bevolking zich gedraagt ten opzichte van de regels en adviezen die ze heeft gekregen. Behalve voor Nederland heeft Google dergelijke rapporten voor 130 andere landen opgesteld. Binnen Nederland lijken de provincies Limburg en Noord-Brabant iets strikter te zijn in het naleving van het thuisblijf gebod dan provincies in het midden van het land.

Nederlanders zijn 68% minder op stations en luchthavens geweest, 35% minder op werklocaties en 28% minder bij winkels voor de dagelijkse boodschappen.
Goed initiatief, in deze tijden mag individuele privacy in het algemene belang wel een tandje minder.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 03-04-2020 10:36 ]

• autje
hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:30:
Terwijl de overheid nog aan het nadenken is over het inzetten van telecom-data zet Google alle wereldwijd gedeelde locatiedata online:

[...]

Goed initiatief, in deze tijden mag individuele privacy in het algemene belang wel een tandje minder.
Was in het slowchat topic ook al voorbij gekomen, individuele privacy lijkt me hier niet in het geding.

https://www.gstatic.com/c...NL_Mobility_Report_en.pdf

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 10:34

Mfpower

In dubio

[...]

Grappig ik heb precies het tegenovergestelde. Net als het kwartje van kok wordt dit Mogelijk het nieuwe normaal. Naast deze crisis en het klimaat zie ik het gebrek aan besef over privacy en de eventuele grote issues die daaruit kunnen voortkomen als een van de grote gevaren voor de mensheid. Never waste a good crisis.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
rik86 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:20:
[...]

maar er komen steeds meer/vaker signalen van asymptotische besmettingen/verspreidingen, waardoor dat ook steeds lastiger kan gaan worden :(
Dat er mensen zijn die besmet zijn met weinig of geen symptomen is al een tijdje bekend (lijkt zelfs de meerderheid te zijn, volgens mij) maar voor pre symptomanische verspreiding heb ik nog steeds niet zo heel veel echte onderbouwing gezien. Het zal zeker een rol spelen, dat geloof ik wel, maar ik ben wel benieuwd in welke verhouding...

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[...]

Maar dit raakt de individuele privacy toch net zo weining als de verkeersinformatie op Google Maps?

De 'hamstergolf' na de aangekondigde maatregelen van 12 maart is trouwens goed terug te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9zh9GSiHJUvt8DW_raugs_eJW8=/f/image/7oB8LvY44RbIT8X6bCjBC4cW.png
Pagina: 1 ... 40 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs