Dat is lastig als je daar allemaal aan wil voldoen, want dan moet je ook een validatiecohort hebben en ben je weer paar maanden verder....Mfpower schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:44:
[...]
Klopt ook. En ik hoop dat dat onderzoek goed genoeg is en gevalideerd wordt voor er conclusies uit getrokken worden (en dat lijkt me sterk dat dat dit schooljaar nog gebeurt).
Die onveilige situaties en taalbarrières zijn er toch wel. Sterker, dat laatste wordt aangegeven als een reden dat het ene kind een achterstand oploopt t.o.v. een ander. Als je kinderen nu niets laat doen blijft alleen huiselijk geweld over. Maar nogmaals, dat was er toch al, school of geen school. In het artikel maakt men zich ernstig zorgen over niveauverschil wat ontstaat door allerlei factoren. Dat neem je weg door gewoon geen les meer te geven. Schept ook weer tijd voor ouders op wie die taak nu terechtkomt.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Heb je het artikel gelezen? De context is totaal anders, heeft niks met lesgeven te maken, maar met onveilige situatie en taalbarrieres
Ik denk overigens wel dat huiselijk geweld in bredere zin zal toenemen omdat iedereen op elkaars lip zit de hele dag.
Dat is precies mijn punt.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:45:
[...]
Dat is lastig als je daar allemaal aan wil voldoen, want dan moet je ook een validatiecohort hebben en ben je weer paar maanden verder....
Die publicatie is er ook maar enkel gekomen omdat ergens, eh, iemand de moeite deed om gesprek aan te knopen en te continueren na daartoe aangezet en in positie voor gebracht te zijn geworden. Op gegeven moment resulteert dat in een net wat bredere blik, en persoonlijk initiatief.Brent schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:02:
[...]
Dit soort info, inzicht in die achterkamertjes, daar mag weleens een artikelreeks over verschijnen. Elders spreek ik met een wetenschapsjournalist die denk dat het Nederlandse systeem top is, en helaas kan ik hem hier weinig inzicht in geven omdat ik er zelf geen bronnen voor heb. Het beste waar ik mee kan komen is zoiets: https://nos.nl/artikel/23...otioneel-het-zwaarst.html maar dat is te soft voor numerieke typen.
Soms gaat zoiets via een platform voor onderzoeksjournalistiek, soms via de rolodex, soms via voorspraak, soms is het een resultaat van verandering in groepsdynamica, een andere keer is het doodeenvoudig het aanwezig zijn van genoeg ruimte voor breder perspectief om persoonlijke inzet ook breder te maken.
Het is de aanwezigheid van interactie die bepalend is voor het richten van perspectief, ondanks brede gaten vanuit opleidingen en vaak aanwezige perverse prikkels van commerciële aard (en soms beperkingen vanuit mentaliteit of redactionele invloed) is dat wat toch vrij redelijk dan impuls geeft om te graven. En graven kunnen journalisten.
De bottleneck is meestal niet die van inzicht, maar van blootstelling / herhaling. Op zich is dat eigenlijk al pijnlijk, maar ik denk dat je ergens weet dat dit een inherent onderdeel is van de menselijke realiteit. Mensen volgen prikkels in patronen.
De bronnen, beschikbaarheid datasets / documentatie / beleidsnota's e.d., dat is moeilijker, in die zin dat dit eigenlijk pas volgt op de aanwezigheid van impuls en daarna bepaald wordt door de beschikbaarheid van middelen / toegang. Een WoB traject kan zonder veel moeite - ter illustratie - het pad aantonen van externe consultatie en invloed van netwerk op bestuurlijk proces bij het nieuwe registratiesysteem voor ziekenhuisbedden, maar dat is wel een traject van ettelijke maanden. Smeuïg, als ik het zo mag stellen, gezien de nadruk in correspondentie op omzetmodel en het kwaad van gratis diensten ... maar ja, het kost tijd. En in crisistijd is dat een bijzondere complicatie.
Ik moet wel vermelden, ik heb enige onredelijke voordelen in relatie tot het aspect toegang (WRR, CBS, SCP, SER, NZA et alii). Een journalist heeft dat niet. Daarentegen heeft de journalist wel het bereik wat ik zelfstandig niet heb.
Een wetenschapsjournalist zit daarbij in een valstrik van het niet graven naar maar verwerken van wat aangeboden wordt. En dat, het spijt me dit te moeten zeggen, is het resultaat van veranderingen in kaders voor dat deel van journalistiek begin jaren '80 vorige eeuw. Een wetenschapsjournalist was ooit iemand die veel dieper ging dan de reguliere journalist omdat het ook een controlefunctie was op informatiestromen. Het is een van de vele voorbeelden van termijneffecten in die periode ingezet. Ik denk dat je zelf ook onderscheid kan zien tussen wetenschapsjournalistiek voor die periode, en erna. In toenemende mate is het een stempel van verdienmodel. Angelsaksisch.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
In hoeverre is dat een gevolg van het Angelsaksische model of meer een generiek effect van de opkomst van Internet en 'gratis' nieuws waardoor de inkomstenbronnen voor serieuze journalistiek opgedroogd zijn? Het lijkt me dat kranten in Duitsland en Frankrijk net zo'n probleem hebben met dalende advertentie-inkomsten, lagere oplages en een sterk vergrijsd publiek.Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
Ik denk dat je zelf ook onderscheid kan zien tussen wetenschapsjournalistiek voor die periode, en erna. In toenemende mate is het een stempel van verdienmodel. Angelsaksisch.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Geen , perfect gezond kind die corona opdeed, ziek werd en enkele dagen later gestorven is aan de complicaties ervan.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:54:
[...]
En daarnaast is de context niet duidelijk. 12 jaar, onderliggend lijden, verborgen onderliggend lijden??
Het mag dan maar 0.2% zijn elke 1000 slachtoffers betekend dat 2 .
bron? Want dat is het beloop niet van COVID, je overlijd niet een paar dagen na het oplopen van COVIDk995 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:58:
[...]
Geen , perfect gezond kind die corona opdeed, ziek werd en enkele dagen later gestorven is aan de complicaties ervan.
Het mag dan maar 0.2% zijn elke 1000 slachtoffers betekend dat 2 .
[ Voor 13% gewijzigd door bvbal79 op 31-03-2020 13:59 ]
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
[...]
Ik moet wel vermelden, ik heb enige onredelijke voordelen in relatie tot het aspect toegang (WRR, CBS, SCP, SER, NZA et alii). Een journalist heeft dat niet. Daarentegen heeft de journalist wel het bereik wat ik zelfstandig niet heb.
offtopic:
Nu wordt ik toch wel heel benieuwd wat voor werk je dan doet want ik zie je in veel topics in AWM regelmatig een inzicht(je) verschaffen over de werking achter de schermen op vele beleidsterreinen en dat wij dieper moeten kijken. Niet dat ik verwacht dat je het gaat zeggen of uberhaupt maar hoeft natuurlijk
.
Nu wordt ik toch wel heel benieuwd wat voor werk je dan doet want ik zie je in veel topics in AWM regelmatig een inzicht(je) verschaffen over de werking achter de schermen op vele beleidsterreinen en dat wij dieper moeten kijken. Niet dat ik verwacht dat je het gaat zeggen of uberhaupt maar hoeft natuurlijk
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Bron: NOS liveblogRIVM: 722 nieuwe coronapatiënten in ziekenhuis
Er zijn 722 nieuwe coronapatiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Dat meldt het RIVM. Dat zijn meer nieuwe patiënten dan gisteren werd gemeld: toen ging het om 507 nieuwe patiënten. Het totaal aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest is 4712.
"De provincie Noord-Brabant lijkt over de piek van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames te zijn", stelt het RIVM. In Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland en Limburg neemt het aantal ziekenhuisopnames nog wel toe. De maatregelen die zijn genomen lijken een positief effect te hebben op het aantal opgenomen patiënten en het aantal gemelde overledenen.
Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 175, meldt het RIVM. De patiënten zijn niet allemaal in het afgelopen etmaal overleden. In totaal zijn nu, voor zover bekend, 1039 mensen in Nederland overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat aantal ligt in werkelijkheid hoger, doordat alleen geteste patiënten worden meegerekend als ze overlijden aan de gevolgen van een besmetting.
Het aantal nieuw gemelde besmettingen is 845. In totaal zijn er nu 12.595 besmettingsgevallen bekend. Doordat lang niet iedereen getest wordt, ligt het werkelijke aantal besmettingen hoger.
https://nos.nl/liveblog/2...ing-wel-minder-sterk.html
/edit update vanuit NOS
[ Voor 24% gewijzigd door Vorkie op 31-03-2020 14:18 ]
En voor een deel komt het ook omdat er geen brede afzetmarkt meer is voor dit soort diepgravende journalistiek/artikelen, omdat we in tegenstelling tot begin jaren 80 de tijd niet meer hebben / nemen om dat soort lappen informatie tot ons te nemen. TL;DR is er niet voor niets. Te druk met andere dingen, geef me de samenvatting maar, of beter nog alleen de headline.hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:57:
[...]
In hoeverre is dat een gevolg van het Angelsaksische model of meer een generiek effect van de opkomst van Internet en 'gratis' nieuws waardoor de inkomstenbronnen voor serieuze journalistiek opgedroogd zijn? Het lijkt me dat de kranten in Duitsland en Frankrijk net zo'n probleem hebben met dalende advertentie-inkomsten, lagere oplages en een sterk vergrijsd publiek.
quote maar even toegevoegd voor waar ik op reageerde.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:58:
[...]
bron? Want dat is het beloop niet van COVID, je overlijd niet een paar dagen na het oplopen van COVID
Laten we er maar gewoon van uit gaan. Stel dat het wel iets onder de leden had, maar nog niet onderkend. Wat zou die info dan moeten brengen?
Mijn kinderen lopen hier ook nu continue de trap op en af. De kans dat ze hun nek breken is dus ook groter geworden. Ondanks dat je het niet hoopt gaan er iedere dag kinderen dood.
En is het niet door Covid 19 is het wel door iets anders.
Alleen vroeger las je er wellicht iets over in het lokale suffertje, tegenwoordig staat het op de voorpagina in chocolade letters (of de Belgische variant). Want de media is hongerig naar click-bait. En een dood kind verkoopt meer kranten / clicks. Hoe zuur dat ook is.
[ Voor 17% gewijzigd door Barrycade op 31-03-2020 14:04 ]
Bijbehorend grafiekje van de IC-opnamen.Vorkie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:00:
[...]
Bron: NOS liveblog
https://nos.nl/liveblog/2...ing-wel-minder-sterk.html

Bron
[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 31-03-2020 14:07 ]
De befaamde S-curve, hopelijk zet hij door en komen we rond de 2000 IC bedden uit...thks voor de link trouwens!Cheesy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:07:
[...]
Bijbehorend grafiekje van de IC-opnamen.
[Afbeelding]
Bron
[ Voor 8% gewijzigd door bvbal79 op 31-03-2020 14:09 ]
Nou, inderdaad.
Het bevestigd aantal besmettingen laat ook een curve zien, maar volgens mij is iedereen er redelijk over eens dat we daar weinig conclusies uit kunnen halen. Wellicht uit IC-opnamen meer conclusies mogelijk... maar dat zal de tijd leren
Die 175 doden is wel veel zeg.
Aan de andere kant, die kunnen iig geen IC bed meer bezetten... En hier bedoel ik verder niks mee, ik constateer alleen.
Aan de andere kant, die kunnen iig geen IC bed meer bezetten... En hier bedoel ik verder niks mee, ik constateer alleen.
Verwijderd
Of we zitten al tegen capaciteit aan te hikken en er worden minder mensen "een kans" gegeven op de IC. Daarnaast laat die grafiek altijd wel een lichte afvlakking zien op de laatste paar dagen omdat niet alle data compleet is. Ik zou de champagne nog even dicht laten in ieder geval.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:08:
[...]
De befaamde S-curve, hopelijk zet hij door en komen we rond de 2000 IC bedden uit...thks voor de link trouwens!
Vrt nieuws 13h00 waar ze specifiek die vraag stelde.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:58:
[...]
bron? Want dat is het beloop niet van COVID, je overlijd niet een paar dagen na het oplopen van COVID
Dus ja dat is wel het beloop perfect gezonden mensen en ook kinderen kunnen hieraan overlijden.
Opgenomen 'geweest' suggereert dat dit niet het totaal aantal bezette bedden op dit moment is, in dat geval is het risico op overbelasting inderdaad afgenomen. Iedereen die komt te overlijden of hersteld maakt een bed vrij tenslotte.Cheesy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:07:
Inderdaad kunnen, maar nogmaals een paar dagen na het oplopen van COVID19 (eerste symptomen) al overlijden is extreem....k995 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:12:
[...]
Vrt nieuws 13h00 waar ze specifiek die vraag stelde.
Dus ja dat is wel het beloop perfect gezonden mensen en ook kinderen kunnen hieraan overlijden.
Als er te weinig bedden zijn krijg je helaas ook een s-curve.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:08:
[...]
De befaamde S-curve, hopelijk zet hij door en komen we rond de 2000 IC bedden uit...thks voor de link trouwens!
Dat is ook een aanname, 1127 IC patienten, ik denk dat het aantal bedden niet een probleem op dit moment is.zacht schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:15:
[...]
Als er te weinig bedden zijn krijg je helaas ook een s-curve.
Qua vorm een mooie curve, in werkelijkheid natuurlijk niet. Ik hoop nu toch echt snel grotere resultaten te zien. Tot nu toe hebben we ons blij gemaakt met elk klein sprankje hoop. Even logisch redenerend, denk ik dat de curve geen mooie belvorm gaat worden, maar straks (hopelijk) een scherpere daling. We zitten nu natuurlijk nog met de nasleep van alle zwakkere personen die ziek zijn geworden, maar men is al vrij snel begonnen met roepen dat deze groep voorzichtig moet doen. Even er vanuit gaan dat deze groep dan ook voorzichtig is geweest, hoop ik dat de nieuwere lichting besmettingen een veel jongere leeftijd heeft en dus wat minder kwetsbaar is. Dar is de groep die nog een flinke tijd is doorgegaan met normaal leven totdat de laatste regels van kracht zijn geworden... Nogmaals... Ik hoop dit...Cheesy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:07:
[...]
[Afbeelding]
Bron
Alle statistieken laten iets van 0.2% van de gevallen zijn kinderen tussen de 10 en 20 dus ja is wel te verwachten dat dit gebeurde met 700+ gevallen .bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:14:
[...]
Inderdaad kunnen, maar nogmaals een paar dagen na het oplopen van COVID19 (eerste symptomen) al overlijden is extreem....
De uitspraak was "na 3 dagen koorts plots snel achteruit gegaan" .
[ Voor 8% gewijzigd door k995 op 31-03-2020 14:20 ]
Praten we dan langs elkaar heen? @MikeyMan stelde dat asymptomatische besmetting waarschijnlijk een kleine rol speelt en ik vulde aan dat je ook nog eens moeilijk specifiek kunt sturen op asymptomatische besmetting. Ik haalde uit je eerste reactie dat je het daar niet mee eens was, maar met deze laatste reactie lijken we aardig op 1 lijn te zittenZieMaar! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Als je de symptomatische besmetting weet tegen te houden, is de asymptomanische besmetting misschien niet zo’n punt. Volgens mij is de symptomatische besmetting vele malen makkelijker en groter dan de asymptomanische, maar hoe die verhouding er precies uit ziet, is volgens mij nog onbekend.
Hij wil.
Meest betrouwbare vind ik de ziekenhuisopname, dat wil zeggen, meest betrouwbare manier om data van nu van Nederland te vergelijken met data van een aantal dagen of weken geleden. Ik geloof namelijk niet dat IC beleid constant is gebleven en qua tests zal het beleid niet constant zijn gebleven en hebben we de capaciteit niet. De ziekenhuisopname data zal ook niet clean zijn maar naar mijn vermoeden beter dan de andere. Dan loop je dus wel wat meer achter
Ondertussen meld de RIVM dat Brabant over de piek heen is, maar nu de randstad de sjaak is. Dus over anderhalve week randstad over de piek?
Waarom zou het IC beleid niet hetzelfde zijn gebleven? En waarom omdat jij het niet gelooft is het gelijk niet betrouwbaar?Tomm13 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
Meest betrouwbare vind ik de ziekenhuisopname, dat wil zeggen, meest betrouwbare manier om data van nu van Nederland te vergelijken met data van een aantal dagen of weken geleden. Ik geloof namelijk niet dat IC beleid constant is gebleven en qua tests zal het beleid niet constant zijn gebleven en hebben we de capaciteit niet. De ziekenhuisopname data zal ook niet clean zijn maar naar mijn vermoeden beter dan de andere. Dan loop je dus wel wat meer achter
Amsterdam is hier aanpoten inderdaad....gelukkig goede afspraken met ROAZ.Leon Zwiers schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
Ondertussen meld de RIVM dat Brabant over de piek heen is, maar nu de randstad de sjaak is. Dus over anderhalve week randstad over de piek?
Maar goed dit is de groep die door het Amsterdamse Bos wandelde en naar de stranden ging om uit te waaien....
[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 31-03-2020 14:24 ]
Deze grafiek kan geen daling vertonen, het betreft namelijk een totaaloverzicht.wolly_a schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:
[...]
Qua vorm een mooie curve, in werkelijkheid natuurlijk niet. Ik hoop nu toch echt snel grotere resultaten te zien. Tot nu toe hebben we ons blij gemaakt met elk klein sprankje hoop. Even logisch redenerend, denk ik dat de curve geen mooie belvorm gaat worden, maar straks (hopelijk) een scherpere daling.
Je kan geen mensen met terugwerkende kracht van de IC halen.
Desondanks snap ik je punt hoor
En de rest van Nederland blijft stabiel laag, als dat dan ook zo blijft....Leon Zwiers schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
Jammer dat de site van het rivm steeds slechter bereikbaar wordt.
Daar is helaas een sterke stijging te zien:Tomm13 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
Is daar ook bewijs voor?bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Amsterdam is hier aanpoten inderdaad....gelukkig goede afspraken met ROAZ.
Maar goed dit is de groep die door het Amsterdamse Bos wandelde en naar de stranden ging om uit te waaien....
Zou "fijn" zijn als die piek te bewijzen is natuurlijk, maar zijn er signalen dat veel van die mensen toen bij elkaar waren en op die plekken waren?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dit klinkt als een verwijt aan het RIVM. Denk dat er vooral meer mensen zitten te F5-en tussen 14:00 en 15:00.TrailBlazer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:24:
Jammer dat de site van het rivm steeds slechter bereikbaar wordt.
Nee dat was meer sarcastisch. Maar hier hebben we in Amsterdam wel de boel opgeschaald omdat de instroom van patienten dit weekend is toegenomen. Er zit weliswaar 1 week tussen, maar goed....Maarten_E schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:25:
[...]
Is daar ook bewijs voor?
Zou "fijn" zijn als die piek te bewijzen is natuurlijk, maar zijn er signalen dat veel van die mensen toen bij elkaar waren en op die plekken waren?
Ahh sorry, het sarcasme vloog over mijn hoofd heen, my bad.bvbal79 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:27:
[...]
Nee dat was meer sarcastisch. Maar hier hebben we in Amsterdam wel de boel opgeschaald omdat de instroom van patienten dit weekend is toegenomen. Er zit weliswaar 1 week tussen, maar goed....
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
In zuid Holland nu ook echt aanpoten inderdaad @bvbal79 Roaz regelt eea wel inderdaad. Maar wij liggen vrij vol inmiddels.
Wordt tijd dat Brabant de boel van ons over gaat nemen
Wordt tijd dat Brabant de boel van ons over gaat nemen
EDIT: Het RIVM had in hun update van vandaag de link naar de goede pdf nog niet ge-update dus de screenshots die hier stonden waren van gisteren. Verder op in dit topic de goede gepost.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De grafiek van door de GGD gemelde ziekenhuisopnames naar datum:
screenshot verwijderd
De noordelijke provincies zijn stabiel laag en Noord-Brabant lijkt de piek gehad te hebben. Wel nog veel late ziekenhuisopname meldingen daar.
De meeste nieuwe stergevallen hebben als gemelde datum zaterdag de 28e dus het hoge aantal van 175 van vandaag lijkt inderdaad te komen door late meldingen van het weekend:
screenshot verwijderd
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
screenshot verwijderd
De noordelijke provincies zijn stabiel laag en Noord-Brabant lijkt de piek gehad te hebben. Wel nog veel late ziekenhuisopname meldingen daar.
De meeste nieuwe stergevallen hebben als gemelde datum zaterdag de 28e dus het hoge aantal van 175 van vandaag lijkt inderdaad te komen door late meldingen van het weekend:
screenshot verwijderd
[ Voor 40% gewijzigd door gws24 op 31-03-2020 15:30 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Verwijderd
722 nieuwe opnames op 845 extra positieve besmettingen. Ik dacht dat er extra tescapaciteit was.
Ik heb er nog over na zitten denken, stel hem eens bloot aan een test van achtergrond en mentaliteit, bijvoorbeeld met wat breder kwantitatief perspectief bij ontwikkelingen.Brent schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:02:
[...]
Dit soort info, inzicht in die achterkamertjes, daar mag weleens een artikelreeks over verschijnen. Elders spreek ik met een wetenschapsjournalist die denk dat het Nederlandse systeem top is, en helaas kan ik hem hier weinig inzicht in geven omdat ik er zelf geen bronnen voor heb. Het beste waar ik mee kan komen is zoiets: https://nos.nl/artikel/23...otioneel-het-zwaarst.html maar dat is te soft voor numerieke typen.
Bijvoorbeeld met dit onderzoek: Between conflict and consensus: The Dutch depoliticized paradigm shift of the 1980s (de periode waarin de huidige omstandigheden geschapen zijn geworden).
Breng hem dan in contact met Merijn Oudenampsen, Jerome Roos en David Adler. Als daar geen impuls tot graven uit volgt, zoek dan een andere wetenschapsjournalist.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:52:
Breng hem dan in contact met Merijn Oudenampsen, Jerome Roos en David Adler. Als daar geen impuls tot graven uit volgt, zoek dan een andere wetenschapsjournalist.
offtopic:
Het eerste Twitterbericht onder Merijn Oudenampsen is van Jerome Roos waarin gesteld wordt dat Nederland met haar harde opstelling m.b.t. Italië en corona-bonds de eurozone op het spel zet. Deze harde lijn wordt door heel veel mensen gedeeld, het is niet voor niets dat Mark met 'geen geld meer naar Griekenland' de verkiezingen gewonnen heeft. Dan ben je een groot deel van het publiek kwijt voordat ze inhoudelijk naar andere onderwerpen kijken.
Het eerste Twitterbericht onder Merijn Oudenampsen is van Jerome Roos waarin gesteld wordt dat Nederland met haar harde opstelling m.b.t. Italië en corona-bonds de eurozone op het spel zet. Deze harde lijn wordt door heel veel mensen gedeeld, het is niet voor niets dat Mark met 'geen geld meer naar Griekenland' de verkiezingen gewonnen heeft. Dan ben je een groot deel van het publiek kwijt voordat ze inhoudelijk naar andere onderwerpen kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 31-03-2020 15:03 ]
Hoewel media telkens berichten dat nieuwe maatregelen niet worden verwacht, komt er vandaag mogelijk toch nog een maatregel bij. Uit het NRC:
Het OMT zou ook geadviseerd hebben binnenlandse vakanties tegen te gaan. De meivakantie staat in Nederland van 25 april tot en met 3 mei gepland. Normaal gesproken trekken veel Nederlanders er dan op uit. Verschillende veiligheidsregio’s, zoals Zeeland en Twente, hebben inmiddels zelf al besloten toeristen te weren. Het OMT zou hebben aanbevolen dit in een keer te regelen voor het hele land, door alle hotels, vakantieparken en campings te sluiten. Ook daarover zal in het crisisberaad besloten worden. Nieuwe maatregelen worden niet verwacht, omdat het beeld is dat de richtlijnen redelijk goed worden nageleefd.
Als ik het goed zie, is dit nog de versie van gisteren. De nieuwe staat ook nog niet op de site van het RIVM.gws24 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:44:
Be yourself, no matter what they say ...
Net even met de hond nog een toertje gaan doen, en ik heb onderweg op mijn tanden moeten bijten.wolly_a schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:
[...]
We zitten nu natuurlijk nog met de nasleep van alle zwakkere personen die ziek zijn geworden, maar men is al vrij snel begonnen met roepen dat deze groep voorzichtig moet doen. Even er vanuit gaan dat deze groep dan ook voorzichtig is geweest, hoop ik dat de nieuwere lichting besmettingen een veel jongere leeftijd heeft en dus wat minder kwetsbaar is. Dar is de groep die nog een flinke tijd is doorgegaan met normaal leven totdat de laatste regels van kracht zijn geworden... Nogmaals... Ik hoop dit...
De derde leeftijd was ook aan het genieten van het zonnetje, en dat mag ook, het wordt zelfs aangeraden. Maar om dan in groep bij elkaar gaan fietsen, dat is vragen om binnenkort heel wat koffietafels af te gaan.
Of nog, Jos* heeft een tuintje en natuurlijk moet dat nu in orde worden gezet. De Jean* passeert met de fiets, stopt en doet een praatje met Jos. Op zich nog geen probleem, er is een gracht en haagje tussen. En daar komt Louis* aan, die natuurlijk vlak naast de Jean gaat staan.
Daar waar de derde leeftijd in het begin wel wat schrik had, komen ze nu toch uit hun kot, want "den hof moet gedaan worden", "het is goei weer, en als het goei weer is op dinsdag, rijden we altijd met de fiets. We zullen morgen wel binnenblijven."
Dus nu komt de golf van de feestgaande jeugd binnen in de ziekenhuizen, maar daarna gaat weer een golf gepensioneerden volgen. De leeftijdsgroep die, mijn inziens, redelijk alles goed opvolgt, is de groep tussen de 30 en de 50/60. Maar die laten de kids dan weer vrij, die dan weer gaan samenhokken.
*fictieve namen.
edit :
Ik dacht dat dit algemeen geweten was , maar ik heb het even opgezocht, en blijkbaar is dit verouderd Belgisch-Nederlands
[ Voor 8% gewijzigd door Arator op 31-03-2020 15:36 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ja, frames zijn bepalend. Daar zit ook een flink stuk eigen aansprakelijkheid bij. Mensen kunnen nadenken, moeten ze het wel doen.hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:01:
[...]
offtopic:
waarin gesteld wordt dat Nederland met haar harde opstelling m.b.t. Italië en corona-bonds de eurozone op het spel zet. Deze harde lijn wordt door heel veel mensen gedeeld
Het zekeren van gedeelde belangen is trouwens absoluut geen harde lijn. De vorm, daar kan hard over gediscussieerd worden, maar de crux is waar de harde lijn van gedrag ligt.
Die ligt in Nederland. Even heel nuchter, niet enkel zitten onze pensioenfondsen tot aan hun nek in die landen, investeringen daar zijn ook nog eens navenant, én het zijn frappante afzetgebieden voor Nederlands MKB.
Als je dan meteen de harde lijn (!) neemt van "nee, we praten niet", dan is het niet vreemd dat je een harde reactie krijgt. Het is dan ook niet vreemd dat je dan problemen schept voor je eigen land. Het is dan ook niet vreemd dat je vervolgens een tik op de vingers krijgt van je eigen centrale bank.
Als je gaat triggeren tijdens een crisis voor electoraal gewin dan is dat een vrij duidelijk teken dat het belang van het electoraat je weinig interesseert.
Ik geef grif toe, ik ben hier behoorlijk teleurgesteld in Mark's reguliere vermogen tot omgang met verschillen. Juist tijdens een crisis had ik meer van hem verwacht. Maar goed, als je al zo lang in de B.V. gedachte zit van ABDUP dan is het klaarblijkelijk teveel gevraagd om als er een beetje druk is strategisch perspectief te houden voor meer dan VNO belang.
Hij is zelf al doorgelopen geloof ikVirtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:52:
[...]
Ik heb er nog over na zitten denken, stel hem eens bloot aan een test van achtergrond en mentaliteit, bijvoorbeeld met wat breder kwantitatief perspectief bij ontwikkelingen.
Bijvoorbeeld met dit onderzoek: Between conflict and consensus: The Dutch depoliticized paradigm shift of the 1980s (de periode waarin de huidige omstandigheden geschapen zijn geworden).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Bij deze types, als dat inderdaad zo is - en dat kan, is het niet de argumentatielijn maar de voeding. Ik denk dat je dat ook wel weet. Men duikt in het detail om niet de afhankelijkheid te zien. Klassiek voorbeeld van het aanleren van de kruimel.Brent schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Hij is zelf al doorgelopen geloof ik![]()
Dank voor de aanknopingspunten, maar het is een detaildenker, telkens als ik met niet-numerike argumenten kom dan negeert hij deze op zoek naar iets dat de rekenmachine in kan. Model == objectief, de rest is blabla, uit die stal... Echter, deze typen, dan met de titel consultants, zwaaien wel de scepter. Een argumentatielijn die er bij zulke lui in gaat, daar zoek ik eigenlijk naar. Nouja...
Wat is "de derde leeftijd"Arator schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:08:
[...] de derde leeftijd [...]
Die ziekenhuisopnames zijn niet alleen van vandaag, kijk maar naar deze grafiek:Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:46:
722 nieuwe opnames op 845 extra positieve besmettingen. Ik dacht dat er extra tescapaciteit was.

Gaat zelfs terug tot 8 maart waar er nog een aan toegevoegd is.
Bron: https://www.rivm.nl/sites...pport_20200331_1145_2.pdf
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:11:
Ik geef grif toe, ik ben hier behoorlijk teleurgesteld in Mark's reguliere vermogen tot omgang met verschillen. Juist tijdens een crisis had ik meer van hem verwacht. Maar goed, als je al zo lang in de B.V. gedachte zit van ABDUP dan is het klaarblijkelijk teveel gevraagd om als er een beetje druk is strategisch perspectief te houden voor meer dan VNO belang.
offtopic:
Mark kan ook niet anders, gaat hij akkoord met eurobonds dan gaat hij electoraal met 130100 door het putje. Hoor bijna niemand die voor euro-bonds is, sterker nog het lijkt erop dat de neuro en zeuro terug van weggeweest zijn. De enige reden waarom Italië en Spanje de financiële ruimte hebben om grote steunprogramma's op te tuigen is de euro, anders hadden de financiële markten ze wel afgestraft zoals ook Bolsenaro geen keus heeft.
Dat wil niet zeggen dat we ze niet zouden moeten helpen, maar niet met een blanco cheque en een open-einde regeling. Zoals Rutte ook de bevolking aanvoelde dat de scholen dicht moesten zal hij ook op dit onderwerp begrijpen dat hij geen andere keus heeft dan de harde lijn maar we dwalen nu wel heel erg af...
Mark kan ook niet anders, gaat hij akkoord met eurobonds dan gaat hij electoraal met 130100 door het putje. Hoor bijna niemand die voor euro-bonds is, sterker nog het lijkt erop dat de neuro en zeuro terug van weggeweest zijn. De enige reden waarom Italië en Spanje de financiële ruimte hebben om grote steunprogramma's op te tuigen is de euro, anders hadden de financiële markten ze wel afgestraft zoals ook Bolsenaro geen keus heeft.
Dat wil niet zeggen dat we ze niet zouden moeten helpen, maar niet met een blanco cheque en een open-einde regeling. Zoals Rutte ook de bevolking aanvoelde dat de scholen dicht moesten zal hij ook op dit onderwerp begrijpen dat hij geen andere keus heeft dan de harde lijn maar we dwalen nu wel heel erg af...
Verdomme, heb je helemaal gelijk in. Had wel de link die bij het bericht van vandaag staat gebruikt. Inmiddels staat de nieuwe wel online:voske schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:03:
Als ik het goed zie, is dit nog de versie van gisteren. De nieuwe staat ook nog niet op de site van het RIVM.

Qua ziekenhuisopnames is het beeld ongeveer gelijk maar qua doden is het niet puur een piek van het weekend.
Er wordt dus haast tot 14 dagen terug nog (fors) gerapporteerd... Sterkt me alleen maar meer in het idee dat we erg terughoudend moeten zijn in het vasthouden aan dagelijkse rapportage.
Inderdaad... En dat is niet zo erg als het om "het publiek" gaat, maar ik neem aan dat dit ook de gegevens zijn waar beleid op gebaseerd wordt? Dat vind ik wat schokkender eerlijk gezegd.MikeyMan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:32:
Er wordt dus haast tot 14 dagen terug nog (fors) gerapporteerd... Sterkt me alleen maar meer in het idee dat we erg terughoudend moeten zijn in het vasthouden aan dagelijkse rapportage.
Dat betekent, stam + t .
Ik vermoed dat ze wel redelijk in beeld hebben waar wel/niet gerapporteerd wordt. 't valt denk ik wel op als bijv. 't Bernhoven ziekenhuis in Uden geen aantallen doorgeeft. En voor de trend maakt een klein groepje ontbrekende ziekenhuizen niet uit.Apache4u schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Inderdaad... En dat is niet zo erg als het om "het publiek" gaat, maar ik neem aan dat dit ook de gegevens zijn waar beleid op gebaseerd wordt? Dat vind ik wat schokkender eerlijk gezegd.
Die houden vooral de actuals tegen de modellen aan. Zolang de gerapporteerde getallen nog binnen de modellen passen, valt er best op te sturen. Het is bekend dat er op alle cijfers een lag van 2 weken zit, al was het maar om de incubatie tijd. In algemeenheid zullen ze vooral varen op de IC plekken.Apache4u schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Inderdaad... En dat is niet zo erg als het om "het publiek" gaat, maar ik neem aan dat dit ook de gegevens zijn waar beleid op gebaseerd wordt? Dat vind ik wat schokkender eerlijk gezegd.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 31-03-2020 15:42 ]
Ach, dat soort flauwekul. Het begint al met de keuze.hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:22:
[...]
offtopic:
- Maken we er éérst een show van positioneren van?
- Nemen we het voortouw in aanpak, maken zo de regels en verkrijgen beheersing over verdeling van de baten?
Bij het eerste kom je terecht in spel van politieke marketing. Leuk, begrijpelijk, maar wanneer er mensen dood gaan zet je jezelf wel een pet op die heel erg duur is. En je verliest beheersing.
Bij het tweede stap je opzij van dat soort valstrikken, stap je niet op de bühne maar op de vloer. Dat heeft totaal ander gedrag tot gevolg. Ja, je moet dan doen wat je eigenlijk altijd al moet doen, dingen uitleggen, maar je bent dan wel degene die leidt. Je verkrijgt beheersing. Je bent dan de gids.
En als je slim bent, dan doe je dat als gidsland.
Maar daar wringt precies de schoen. Het blikveld is krampachtig beperkt. Waarom zouden we nadenken over strategisch blikveld van consumptieve economie, van MKB en spin-off, van gedeelde afhankelijkheden als we enkel na hoeven te denken over politiek gedrag in eigen kring. Wat denk je wat de huidige attitude (want dat is het) Nederland wel niet kost in termen van verdeling posities, toegang lidstaten en zo meer? Ik ken weinig methoden die effectiever zijn in het breken van eigen soft power. En laat dat nou precies zijn waar een land in samenwerking mee staat of valt. Om dat nota bene als recept te zien voor meer politieke koehandel ten koste van positieve perceptie van de volledige Eurozone is te ridicuul voor woorden.
Ja, ik ben daar even heel hard. Echter met goede redenen.
Wat je nu ziet is B.V. Nederland denken. Wat nodig is, dat is Nederland Gidsland denken.
En dan moet ik toch echt iets heel pijnlijks op tafel leggen.
We hebben het idee dat het de B.V. is die ons welvaart gebracht heeft. Ja, sinds die tijd is onze virtuele economie enorm gegroeid. Leuk, maar de lasten voor de echte motoren van reële economie en de lasten voor de burger zijn disproportioneel toegenomen - net als de mate van variabelen van onzekerheid.
Daar zit een enorme mismatch, en de eerlijkheid gebiedt wel op te merken dat onze welvaart niet geschapen is in de periode van de B.V. maar in de periode van Gidsland.
Waarom? Omdat wij het voortouw namen met beperkt risico en daarbij zowel doelstellingen als regels konden uitwerken én daarbij de motivatie voor deelname vanuit de resultaten konden richten.
Nee, ik ben ook geen fan van sommige ideeën, maar ik besef wel dat onder de huidige omstandigheden het absoluut niet slim is om politiek spel voor extreem beperkte kring thuis te spelen. Zeker niet wanneer het loon van voortouw nemen vanuit menselijke sociale psychologie nota bene veel bredere en meer stabiele electorale effecten heeft.
Stap naar voren, pak het aan, speel geen spel, geef een plan, start er al mee, maak duidelijk wat de winst is, en deelname is een zaak van condities. En wie controleert die? Degene die voorop loopt en laat zien hoe wat waar werkt en helpt.
Ik spreek zelden een oordeel uit over attitudes in of bij politieke handeling op Europees niveau. Dat gezegd, het woord stupiditeit is wel bij me opgekomen. Het woord oogklep ook trouwens.
Mag wat mij betreft in een andere topic?Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:49:
[...]
Ach, dat soort flauwekul. Het begint al met de keuze.Dit is echt niet moeilijk.
- Maken we er éérst een show van positioneren van?
- Nemen we het voortouw in aanpak, maken zo de regels en verkrijgen beheersing over verdeling van de baten?
Bij het eerste kom je terecht in spel van politieke marketing. Leuk, begrijpelijk, maar wanneer er mensen dood gaan zet je jezelf wel een pet op die heel erg duur is. En je verliest beheersing.
Bij het tweede stap je opzij van dat soort valstrikken, stap je niet op de bühne maar op de vloer. Dat heeft totaal ander gedrag tot gevolg. Ja, je moet dan doen wat je eigenlijk altijd al moet doen, dingen uitleggen, maar je bent dan wel degene die leidt. Je verkrijgt beheersing. Je bent dan de gids.
En als je slim bent, dan doe je dat als gidsland.
Maar daar wringt precies de schoen. Het blikveld is krampachtig beperkt. Waarom zouden we nadenken over strategisch blikveld van consumptieve economie, van MKB en spin-off, van gedeelde afhankelijkheden als we enkel na hoeven te denken over politiek gedrag in eigen kring. Wat denk je wat de huidige attitude (want dat is het) Nederland wel niet kost in termen van verdeling posities, toegang lidstaten en zo meer? Ik ken weinig methoden die effectiever zijn in het breken van eigen soft power. En laat dat nou precies zijn waar een land in samenwerking mee staat of valt. Om dat nota bene als recept te zien voor meer politieke koehandel ten koste van positieve perceptie van de volledige Eurozone is te ridicuul voor woorden.
Ja, ik ben daar even heel hard. Echter met goede redenen.
Wat je nu ziet is B.V. Nederland denken. Wat nodig is, dat is Nederland Gidsland denken.
En dan moet ik toch echt iets heel pijnlijks op tafel leggen.
We hebben het idee dat het de B.V. is die ons welvaart gebracht heeft. Ja, sinds die tijd is onze virtuele economie enorm gegroeid. Leuk, maar de lasten voor de echte motoren van reële economie en de lasten voor de burger zijn disproportioneel toegenomen - net als de mate van variabelen van onzekerheid.
Daar zit een enorme mismatch, en de eerlijkheid gebiedt wel op te merken dat onze welvaart niet geschapen is in de periode van de B.V. maar in de periode van Gidsland.
Waarom? Omdat wij het voortouw namen met beperkt risico en daarbij zowel doelstellingen als regels konden uitwerken én daarbij de motivatie voor deelname vanuit de resultaten konden richten.
Nee, ik ben ook geen fan van sommige ideeën, maar ik besef wel dat onder de huidige omstandigheden het absoluut niet slim is om politiek spel voor extreem beperkte kring thuis te spelen. Zeker niet wanneer het loon van voortouw nemen vanuit menselijke sociale psychologie nota bene veel bredere en meer stabiele electorale effecten heeft.
Stap naar voren, pak het aan, speel geen spel, geef een plan, start er al mee, maak duidelijk wat de winst is, en deelname is een zaak van condities. En wie controleert die? Degene die voorop loopt en laat zien hoe wat waar werkt en helpt.
Ik spreek zelden een oordeel uit over attitudes in of bij politieke handeling op Europees niveau. Dat gezegd, het woord stupiditeit is wel bij me opgekomen. Het woord oogklep ook trouwens.
Dat denk ik dan eigenlijk ookklaaas schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
[...]
Praten we dan langs elkaar heen? @MikeyMan stelde dat asymptomatische besmetting waarschijnlijk een kleine rol speelt en ik vulde aan dat je ook nog eens moeilijk specifiek kunt sturen op asymptomatische besmetting. Ik haalde uit je eerste reactie dat je het daar niet mee eens was, maar met deze laatste reactie lijken we aardig op 1 lijn te zitten
Eens dat die voor nu een goede indicatie lijken te geven. Tegelijk weet ik niet of we nu al echt minder mensen op de IC hebben toegelaten (voor Corona, wel als gevolg van het uitstellen van operaties etc)Tomm13 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:21:
Best heftig artikel over de IC in het Reinier de Graaff ziekenhuis in Delft, het lijkt erop dat ze al fors aan het voorsorteren zijn op leeftijd. Kan me niet voorstellen dat niemand boven de 70 zich bij het ziekenhuis meldt:
Ic-arts schrikt van leeftijd patiënten: 'Het treft veel jonge mensen'
Marco Knook is een van de zorgmedewerkers die aan RTL Nieuws vertelt wat hij meemaakt tijdens de coronacrisis. Hij heeft net een dienst van 24 uur achter de rug, waarin weer nieuwe coronapatiënten zijn opgenomen.
"Ik zie dat er veel patiënten tussen de 40 en de 65 jaar bij ons aan de beademing liggen". Op dit moment ligt er niemand boven de 70 op zijn afdeling aan de beademing.
Ook deze dienst ziet Marco hoe een gezonde en sportieve man snel achteruit gaat. "Deze patiënt is 50. Daar schrik je van: die man heeft een blanco voorgeschiedenis, is gewoon gezond. In minder dan 24 uur is hij zo achteruit gegaan dat wij hem aan de beademing moesten leggen."
@hoevenpe Ik moest even checken of dit niet een bericht was van twee weken geleden... ik heb dit soort berichten meer voorbij zien komen. Volgens mij strookt dat met het beeld, het verbaast me meer dat een ic-arts dat niet zou weten of zou kunnen duiden, eerlijk gezegd. Hoeveel vrijheid heeft de journalist hier genomen?
[ Voor 62% gewijzigd door ijdod op 31-03-2020 16:59 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat is altijd zo? Beleid volgt op bepalingen. Triage is een altijd aanwezig concept. Maar ben voorzichtig met interpretatie van beeld. Verslaggeving (!) heeft het moeilijk tijdens crisis ... Dan is er ook nog eigen perceptie van wat een snapshot is van een gesprek.hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
Best heftig artikel over de IC in het Reinier de Graaff ziekenhuis in Delft, het lijkt erop dat ze al fors aan het voorsorteren zijn op leeftijd. Kan me niet voorstellen dat niemand boven de 70 zich bij het ziekenhuis meldt:
[...]
En als ik zo vrij mag zijn, dit is geen nieuws. Dat mensen zich al een tijdje blindstaren met "oh oude mensen vooral" doet niets af aan de reeds beschikbare informatie van de afgelopen weken.
[ Voor 29% gewijzigd door Virtuozzo op 31-03-2020 17:01 ]
Ligt er denk ik heel erg aan of het lokale gevallen zijn of ook patienten uit Brabant want wat ik van die overplaatsingen begreep is dat ze de zwaarste (te riskant) en lichtste (niet nodig) gevallen niet overplaatsen maar vooral de medium gevallen en dat zullen vooral de mensen <70 zijn (aanname van mijn kant). Kan best zijn dat zodra er meer lokale gevallen zijn het beeld veranderd.hoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
[...]
Hm, ik kwam overzicht tegen vorige week van leeftijdsdistributie bij opname buiten IC, ik kan dat echter nu niet meer terugvinden. Daar zat de druk op de curve op de middenmoot, waarbij complicaties / schade / herstel frappant zijn.ZieMaar! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:02:
Om even in te haken op dat RTL nieuws stukje, dit is de huidige stand van zaken:
[Afbeelding]
Zit ook een filmpje bij van de IC-arts zelf, het zijn letterlijke woorden dus lijkt me weinig ruimte voor eigen journalistieke interpretatie.ijdod schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:55:
Hoeveel vrijheid heeft de journalist hier genomen?
Als ik hoor 'niemand boven de 70 op de IC' dan is dat een meetbaar beeld wat gezien de landelijke verhouding van patiënten en sterfgevallen opvallend is. Triage is logisch maar helemaal geen ouderen op de IC lijkt me niet in lijn met de motie van Henk Krol over het verbieden van leeftijdsdiscriminatie bij toewijzing van de beperkte plekken.Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:59:
Maar ben voorzichtig met interpretatie van beeld. Verslaggeving (!) heeft het moeilijk tijdens crisis ... Dan is er ook nog eigen perceptie van wat een snapshot is van een gesprek.
(maar het kan inderdaad met het verplaatsen uit andere regio's te maken hebben en 'gewoon' toeval zijn)
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 31-03-2020 17:10 ]
Tja, bij ons ligt er niemand van onder de 64. Zegt allemaal nietshoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:48:
[...]
Horen is meten? Voorzichtighoevenpe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:06:
[...]
Als ik hoor 'niemand boven de 70 op de IC' dan is dat een meetbaar beeld wat gezien de landelijke verhouding van patiënten en sterfgevallen opvallend is. Triage is logisch maar helemaal geen ouderen op de IC lijkt me niet in lijn met de motie van Henk Krol over het verbieden van leeftijdsdiscriminatie bij toewijzing van de beperkte plekken.
Leeftijdsdiscriminatie is in Nederland er ook niet in deze. Er is wel een cultureel aspect wat speelt, een gewenning aan / oriëntatie op kwaliteit van leven. En daar zitten wel verschillen die factoren zijn. Dat werkt zich vanzelfsprekend ook uit in beleid.
We zitten nog niet op een punt waarop variatie van triage wel andere waarden aan variabelen van selectie zou moeten gaan toewijzen, zoals leeftijd, maar ook medische voorgeschiedenis en zo meer. Al het huidige streven is er op gericht om het niet zover te laten komen.
Maar, laten we even heel eerlijk zijn. Het is voor politici heel makkelijk om te spelen. De realiteit zit anders in elkaar. Als de curve niet gedempt wordt, dan zijn dat soort keuzes gewoon keihard onvermijdelijk. Maar dan nog ligt de focus op kans van overleven, en dat is geen hokje aankruisen van leeftijd > X.
Zit in de data pdf van het RIVM:Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:05:
[...]
Hm, ik kwam overzicht tegen vorige week van leeftijdsdistributie bij opname buiten IC, ik kan dat echter nu niet meer terugvinden. Daar zat de druk op de curve op de middenmoot, waarbij complicaties / schade / herstel frappant zijn.
:strip_exif()/f/image/Dz9LkfbYwwoaqdHaBX7Iof8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.rivm.nl/sites...pport_20200331_1145_2.pdf
In de pdf van het RIVM staat wel een opname van het aantal per leeftijdsgroep in het ziekenhuis en dat is gelijkmatiger verdeeld dan wat je ziet bij de ic opname zoals gepost door @ZieMaar! hierboven, echter geen info over schade/herstel etc. Ook opvallend is in vergelijking het lage aantal 80+ op de ic dus daar wordt al vaak besloten dat het geen zin heeft of/en bij overleving de kwaliteit van leven te laag is, al dan niet in overleg met de patient/familie.Virtuozzo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:05:
[...]
Hm, ik kwam overzicht tegen vorige week van leeftijdsdistributie bij opname buiten IC, ik kan dat echter nu niet meer terugvinden. Daar zat de druk op de curve op de middenmoot, waarbij complicaties / schade / herstel frappant zijn.

edit:
offtopic:
ik moet echt sneller leren typen
ik moet echt sneller leren typen
Nou, geen fan van nieuwe data van RIVM. Hadden eindelijk alle gemeenten op het vasteland besmettingen, vallen er weer een aantal af omdat ze geen ziekenhuisopnames hebben
.
Voor vandaag ook geen delta's mogelijk omdat RIVM alleen de totalen laat zien en geen historische data per dag heeft zoals sommige andere landen dat wel doen. Alle cijfers zijn dan dus ook o.b.v alle opnames t/m vandaag.
Gemeenten met meer dan 10 ziekenhuisopnames staan met label op de kaart. Bij meer dan 20 staat ook de naam van de gemeente erbij. Vanaf morgen zal ik weer delta's rapporteren i.p.v. de totale aantallen. Ik heb wat aanpassingen gemaakt, maar de begeleidende tekst op de kaart is nu dus niet accuraat (over nieuwe gemeenten e.d.).
Voor vandaag ook geen delta's mogelijk omdat RIVM alleen de totalen laat zien en geen historische data per dag heeft zoals sommige andere landen dat wel doen. Alle cijfers zijn dan dus ook o.b.v alle opnames t/m vandaag.
Gemeenten met meer dan 10 ziekenhuisopnames staan met label op de kaart. Bij meer dan 20 staat ook de naam van de gemeente erbij. Vanaf morgen zal ik weer delta's rapporteren i.p.v. de totale aantallen. Ik heb wat aanpassingen gemaakt, maar de begeleidende tekst op de kaart is nu dus niet accuraat (over nieuwe gemeenten e.d.).
Hee, mijn gemeente is idd weer wit.Flow schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:14:
Nou, geen fan van nieuwe data van RIVM. Hadden eindelijk alle gemeenten op het vasteland besmettingen, vallen er weer een aantal af omdat ze geen ziekenhuisopnames hebben.
Nou ja, zo lang je dezelfde soort metingen vergelijkt blijft het wel wat zeggen natuurlijk.
Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu
Vooraf (maar ik tijp dit nadien, na nalezen voor te plaatsen): ik wil niemand met opzet kwetsen of beledigen en al zeker geen gans volk. We zitten allemaal in 't zelfde schuitje. En door m'n jarenlange contacten in NL leef ik hard mee.
/disclaimer
Mij lijken de reacties in dit topic akelig "ignorant". Veel van wat jullie nu schrijven, meemaken en ontdekken is echt al enkele weken gekend. Misschien niet in NL (en onvoldoende in
, maar wél in Italië. Bijvoorbeeld die Delftse (?) arts die ervan schrikt dat zijn patienten op IC bijna allemaal jonger dan 70 zijn. Ik vind dat ongelooflijk - excuse my french - arrogant. Hoezo die arts schrikt? De gezondheidszorg in noord-Italië is top notch en staat in de oeso ranking ver boven die van NL (en
. Om dan de signalen uit Italië compleet te negeren komt toch dicht in de buurt van schuldig verzuim (is die terminologie gekend in NL?).
/disclaimer
Mij lijken de reacties in dit topic akelig "ignorant". Veel van wat jullie nu schrijven, meemaken en ontdekken is echt al enkele weken gekend. Misschien niet in NL (en onvoldoende in
De pot verwijt de ketel. Als je data van de Italiaanse RIVM krijg je je antwoord.ColdRain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:36:
Vooraf (maar ik tijp dit nadien, na nalezen voor te plaatsen): ik wil niemand met opzet kwetsen of beledigen en al zeker geen gans volk. We zitten allemaal in 't zelfde schuitje. En door m'n jarenlange contacten in NL leef ik hard mee.
/disclaimer
Mij lijken de reacties in dit topic akelig "ignorant". Veel van wat jullie nu schrijven, meemaken en ontdekken is echt al enkele weken gekend. Misschien niet in NL (en onvoldoende in, maar wél in Italië. Bijvoorbeeld die Delftse (?) arts die ervan schrikt dat zijn patienten op IC bijna allemaal jonger dan 70 zijn. Ik vind dat ongelooflijk - excuse my french - arrogant. Hoezo die arts schrikt? De gezondheidszorg in noord-Italië is top notch en staat in de oeso ranking ver boven die van NL (en
. Om dan de signalen uit Italië compleet te negeren komt toch dicht in de buurt van schuldig verzuim (is die terminologie gekend in NL?).
Daarnaast is de eerste brief vanuit FMS gekomen om contact op te nemen met collega's in Italië om te kunnen ingrijpen waar nodig in de zorg...ons ziekenhuis is 3 weken geleden al overgegaan op de komst van een crisis.
[ Voor 9% gewijzigd door bvbal79 op 31-03-2020 20:56 ]
Weten met je verstand en het daadwerkelijk zien en meemaken zijn altijd verschillend. Signalen uit Italie zijn echt niet genegeerd, waarom denk je dat er weken geleden al plannen gemaakt zijn om de ic capaciteit op te schroeven? Dus om nu te spreken van schuldig verzuim vind ik echt belachelijk en doe je alle mensen in de zorg die daar keihard aan werken echt tekort mee.ColdRain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:36:
Mij lijken de reacties in dit topic akelig "ignorant". Veel van wat jullie nu schrijven, meemaken en ontdekken is echt al enkele weken gekend. Misschien niet in NL (en onvoldoende in, maar wél in Italië. Bijvoorbeeld die Delftse (?) arts die ervan schrikt dat zijn patienten op IC bijna allemaal jonger dan 70 zijn. Ik vind dat ongelooflijk - excuse my french - arrogant. Hoezo die arts schrikt? De gezondheidszorg in noord-Italië is top notch en staat in de oeso ranking ver boven die van NL (en
Oh, en die OESO ranking is er maar één van vele, ik kan net zo goed allerlei artikelen linken die NL als een van de best voorbereide laat zien voor een pandemie ver boven landen als Duitsland (bv https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T). Mijn punt hier bij is niet dat wij het nou zo goed doen of goed voorbereid waren maar dat dat soort scores en rankings eigenlijk weinig zeggend zijn omdat ze vaak maar focussen op een gelimiteerd aantal aspecten.
Is trouwens pas sinds corona dat ik lees dat Italiaanse gezondheidszorg goed is aangeschreven. Nergens op gebaseerd. Behalve op ziekenhuis bezoek in Italië meer dan dertig jaar geleden.
Verwijderd
Die arrogantie leeft niet alleen in dit topic, maar ook bij de experts die de regering adviseren:ColdRain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:36:
/disclaimer
Van Diederik Gommers, op 13 maart. https://nos.nl/artikel/23...den-op-jullie-vragen.htmlZijn er nog voldoende IC-bedden beschikbaar?
Ja. Er zijn 1150 bedden beschikbaar, waarvan er tot op heden altijd 200 tot 250 vrij zijn. Diederik Gommers van de Vereniging voor Intensive Care: "Het is vooral druk in Noord-Brabant, maar er is nog veel plek in de rest van Nederland. We zijn echt in control. We komen nooit in de situatie zoals in Italië, waar artsen moeten kiezen wie ze wel en niet behandelen."
@Euler212 het verschil tussen geruststellen en paniek zaaien zit maar in een paar woorden. Stel dat men al wist dat er op dat moment een groot te kort zou komen (als wij dat konden beredeneren, kunnen zij dat ook), wat helpt het dan om daarover paniek te zaaien?
En wellicht krijgt hij alsnog gelijk en hoeven ze ‘nooit’ in de positie van Italie te komen. Ik hoop het van harte.
Ik verbaas me erover dat er erg vaak wordt teruggegrepen op losse uitspraken van weken geleden om aan te geven dat er van alles aan schort of dat men arrogant is. Inclusief in dit topic. Zegt wellicht meer over degene die dat zo stellig en overtuigd zegt?
Vond het in de speech van Rutte vanavond ook goed om te horen dat hij een aantal voorbeelden noemde van het leed van mensen die getroffen worden door de maatregelen tegen corona verspreiding. Speciaal voor de lockdown fans zou ik daar ook graag een RIVM pagina voor willen zien (cynisch bedoeld ja).
En wellicht krijgt hij alsnog gelijk en hoeven ze ‘nooit’ in de positie van Italie te komen. Ik hoop het van harte.
Ik verbaas me erover dat er erg vaak wordt teruggegrepen op losse uitspraken van weken geleden om aan te geven dat er van alles aan schort of dat men arrogant is. Inclusief in dit topic. Zegt wellicht meer over degene die dat zo stellig en overtuigd zegt?
Vond het in de speech van Rutte vanavond ook goed om te horen dat hij een aantal voorbeelden noemde van het leed van mensen die getroffen worden door de maatregelen tegen corona verspreiding. Speciaal voor de lockdown fans zou ik daar ook graag een RIVM pagina voor willen zien (cynisch bedoeld ja).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Volgens mij wordt het in Nederland heel spannend, maar dat is nog wel een paar stappen verwijderd van de Italiaanse situatie.
Daarnaast moeten we die ic arts in leiden ook niet teveel uit context halen. Dat zal daar zijn, maar de statistieken (die nota bene een paar posts lager staan) laten iets heel anders zien.
Ze hebben overigens de patiënten met overgewicht geteld op de ic, is nu bij jinek. 90%! Dat heeft met het vetweefsel te maken, waar het virus beter aan hecht, oid.
Daarnaast moeten we die ic arts in leiden ook niet teveel uit context halen. Dat zal daar zijn, maar de statistieken (die nota bene een paar posts lager staan) laten iets heel anders zien.
Ze hebben overigens de patiënten met overgewicht geteld op de ic, is nu bij jinek. 90%! Dat heeft met het vetweefsel te maken, waar het virus beter aan hecht, oid.
Heb Jinek niet gezien, hebben ze het over obesitas of vooral mannen met een BMI>25?ZieMaar! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:18:
gaat anders morgen toch maar weer een rondje hardlopen...
Verwijderd
Er zijn nog een hele boel gradaties tussen "geruststellen en paniek zaaien". Een realistische "we weten het niet zeker, er is een kans dat het mis kan lopen" was realistisch geweest en niet te paniekerig. Misschien dat het volk het probleem dan ook serieuzer zou nemen. De experts onderschatten het probleem (publiekelijk!) consistent. Ik snap mensen die de anderhalve meter niet heel nauw nemen heel goed. 3 weken geleden hoorde ze nog heel duidelijk op tv van de experts dat personen zonder symptomen niet besmettelijk zijn, waarom mag Bep dan niet met Hennie koffie gaan drinken? Ze hebben beide toch geen symptomen?NiGeLaToR schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:12:
@Euler212 het verschil tussen geruststellen en paniek zaaien zit maar in een paar woorden. Stel dat men al wist dat er op dat moment een groot te kort zou komen (als wij dat konden beredeneren, kunnen zij dat ook), wat helpt het dan om daarover paniek te zaaien?
Daarom moet je realistisch zijn over de gevaren, en niet in het kader van crisismanagement "geen paniek zaaien". Dat werkt averechts, dit is een crisis die lichte paniek onder de bevolking kan gebruiken.
Ik hoop het ook, maar heb ook begrepen dat 80+ sowieso bijna niet op de IC komt. In feite maakt men die keuze al. Ik zeg overigens niet dat het een verkeerde keuze is.En wellicht krijgt hij alsnog gelijk en hoeven ze ‘nooit’ in de positie van Italie te komen. Ik hoop het van harte.
Feit is dat de uitspraken in historisch perspectief achteraf altijd een onderschatting waren. Dat is prima, als die uitspraken met een enorme disclaimer gemaakt worden, maar de stelligheid waarmee ze gemaakt worden vind ik kwalijk. Het straalt een arrogantie uit "het komt niet hier/het is niet heel besmettelijk/kinderen verspreiden het amper/we zijn in control" etc etc. Keer op keer blijkt het echter niet te kloppen.Ik verbaas me erover dat er erg vaak wordt teruggegrepen op losse uitspraken van weken geleden om aan te geven dat er van alles aan schort of dat men arrogant is. Inclusief in dit topic. Zegt wellicht meer over degene die dat zo stellig en overtuigd zegt?
Als ik op het werk consistent werk onderschat, "deze feature kost een dag", en het blijkt achteraf altijd een week te worden, dan wordt ik op een gegeven moment ook niet meer serieus genomen. Dat de experts nog steeds zelfverzekerde uitspraken doen, zonder (publiekelijk!) te reflecteren op verkeerde uitspraken in het verleden getuigd van arrogantie. Ik mag fouten maken op het werk, maar als ik consistent mijn fouten ontken wordt ik er snel uitgeknikkerd.
Het is overigens prima, wat men publiekelijk zegt hoeft niet overeen te komen met officiële advisering (al lijkt het daar wel op), maar het maakt het wel dat ik ze totaal niet meer serieus kan nemen. Als ik alle uitspraken vanaf eind januari op een rij zet, en bedenk hoe die achteraf bleken te kloppen, dan kan ik niet een uitspraak vandaag bekijken en die geloven. Als een wetenschapper elke paper moet terugtrekken omdat er achteraf niks van bleek te kloppen, dan kijk ik extra kritisch naar een nieuw paper. Echter lijkt er hier in het topic een air te hangen dat zegt dat fouten in het verleden niet aangehaald mogen worden (die zijn immers gemaakt met de toen beschikbare informatie) en uitspraken van vandaag niet bekritiseerd mogen worden (die zijn immers gemaakt door experts). Dat kan prima zijn hoe je je politiek beoordeelt, maar ik kijk er liever wetenschappelijk naar.
Ik weet niet wie je bedoeld met lockdown fans?Vond het in de speech van Rutte vanavond ook goed om te horen dat hij een aantal voorbeelden noemde van het leed van mensen die getroffen worden door de maatregelen tegen corona verspreiding. Speciaal voor de lockdown fans zou ik daar ook graag een RIVM pagina voor willen zien (cynisch bedoeld ja).
Overigens zitten we ook al in een keiharde lockdown. Prima dat we er een ander naampje aan geven, maar het leed van de maatregelen is al breed maatschappelijk te voelen.
Zie niet wat Nederland de afgelopen weken/maanden beter had kunnen doen. Heb eigenlijk op elk moment en bij elke maatregel het gevoel gehad dat deze op het juiste moment kwam.
Enige kleine mispeer was de inschatting van de overheid dat ze de scholen niet zouden hoeven te sluiten. Op basis van wetenschappelijke gegevens hoef(t/de) dat wellicht niet, maar iedereen met schoolgaande kinderen voorvoelde al dat dat voornemen niet gehandhaafd kon worden.
Denk dat veel ouders die de kinderen al 2,5 week thuis hebben inmiddels smachten naar de dag dat hun bloedjes weer naar school mogen
.
Verder niks dan lof van deze kant. Hoewel onprettig is de beperkte lockdown veel leefbaarder dan de totale lockdown die ze nu in Italië en Spanje hebben.
Als ik de geleerden mag geloven is het verschil tussen beiden wat de verspreiding van het virus aangaat nihil, en is de keuze voor een maatschappelijk en economisch veel verwoestender totale lockdown dus bovenal een emotionele en politieke. Bedenk wel, wij zitten qua overledenen nog steeds op hetzelfde schema (zelfs erboven) als Italië 2 weken geleden.
Maar ik ben blij dat we een beperkte lockdown hebben. Dit is veel langer vol te houden dan een totale lockdown, zowel voor mens als economie.
Enige kleine mispeer was de inschatting van de overheid dat ze de scholen niet zouden hoeven te sluiten. Op basis van wetenschappelijke gegevens hoef(t/de) dat wellicht niet, maar iedereen met schoolgaande kinderen voorvoelde al dat dat voornemen niet gehandhaafd kon worden.
Denk dat veel ouders die de kinderen al 2,5 week thuis hebben inmiddels smachten naar de dag dat hun bloedjes weer naar school mogen
Verder niks dan lof van deze kant. Hoewel onprettig is de beperkte lockdown veel leefbaarder dan de totale lockdown die ze nu in Italië en Spanje hebben.
Als ik de geleerden mag geloven is het verschil tussen beiden wat de verspreiding van het virus aangaat nihil, en is de keuze voor een maatschappelijk en economisch veel verwoestender totale lockdown dus bovenal een emotionele en politieke. Bedenk wel, wij zitten qua overledenen nog steeds op hetzelfde schema (zelfs erboven) als Italië 2 weken geleden.
Maar ik ben blij dat we een beperkte lockdown hebben. Dit is veel langer vol te houden dan een totale lockdown, zowel voor mens als economie.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat kon nog wel eens tegenvallen. Rationeel gezien wel natuurlijk, maar ik ben bang dat het toch een fine line is tussen gerust stellen en paniek zaaien. In Spanje is het in ieder geval helemaal omgeslagen (bron). Dat wil je ook voorkomen lijkt me.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:29:
[...]
Er zijn nog een hele boel gradaties tussen "geruststellen en paniek zaaien".
Het is ook maar net wat je wilt horen denk ik. 'Het komt hier niet' is niet zo gezegd, 'Het is niet heel besmettelijk' is wat de WHO ook zei, 'kinderen verspreiden het amper' is iets wat nog bewezen nog weerlegd is en 'we zijn in control' lijkt me een noodzakelijk statement (het tegenovergestelde veroorzaakt zeker paniek). Ja, van mij mag het ook genuanceerder en minder stellig, maar zo zwart wit als je het hier stelt is het ook niet allemaal. De kennis van nu komt met een ontzettende confirmation bias en dat is iets wat veel mensen over het hoofd zien als ze 'zie je nou wel!' roepen.Feit is dat de uitspraken in historisch perspectief achteraf altijd een onderschatting waren. Dat is prima, als die uitspraken met een enorme disclaimer gemaakt worden, maar de stelligheid waarmee ze gemaakt worden vind ik kwalijk. Het straalt een arrogantie uit "het komt niet hier/het is niet heel besmettelijk/kinderen verspreiden het amper/we zijn in control" etc etc. Keer op keer blijkt het echter niet te kloppen.
Jij zegt tegen een klant nooit: "komt wel goed!" terwijl je weet dat je keihard aan de bak moet en niet zeker weet of het echt goed komt? Dan benijd ik je positieAls ik op het werk consistent werk onderschat, "deze feature kost een dag", en het blijkt achteraf altijd een week te worden, dan wordt ik op een gegeven moment ook niet meer serieus genomen.
Hij wil.
Ze hadden alles beter kunnen en moeten doen.alexbl69 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:04:
Zie niet wat Nederland de afgelopen weken/maanden beter had kunnen doen. Heb eigenlijk op elk moment en bij elke maatregel het gevoel gehad dat deze op het juiste moment kwam.
Kwam in februari terug uit Taiwan en Hong Kong. Daar was het destijds al massaal mondkapjes, thermometers, testen, handgel(allemaal vanuit de overheid) en schoonmakers overal, posters met informatie, checks op vliegvelden, inreisverbod voor mensen uit Wuhan, productie opgevoerd van benodigdheden etc etc. Die hadden op dat moment 124 maatregelen genomen.
Geen paniek, geen lockdowns, gewoon veel kleine preventieve maatregelen die samen enorm effectief zijn.
Kom je terug en dan zie je dat er geen enkele voorzorgszorgsmaatregel is genomen. Alleen grapjes over Chinezen, maar verder had ik het gevoel terug te zijn in het stenen tijdperk. Weken erna toen de besmettingen binnenliepen werd er groots aangekondigd dat we geen handen meer zouden schudden.
GEEN HANDEN SCHUDDEN... Als ze zoiets in een derdewereldland als maatregel hadden aangekondigd, dan hadden we waarschijnlijk hard moeten lachen. Het is het domste wat ik ooit heb gehoord. En dat maanden nadat andere landen al een heel taskforce hadden opgezet om het virus buiten te houden. Maar dit was ons strijdplan.
Op dat moment wist ik gewoon dat er hier heel veel doden zouden vallen. Ook die onlogische en gevaarlijke berichtgeving destijds (pas besmettelijk als je symptomen hebt, mondkapjes helpen niet). Je zou verwachten dat je het zekere voor het onzekere neemt, maar niets van dat.
En toen Rutte begon over groepsimmuniteit en 60% van de bevolking die het zou krijgen brak al helemaal m'n klomp. Met wat wiskundig inzicht zat je zo op 100.000 doden en die muur van immuniteit klonk meer als een muur van Corona die om oudjes gebouwd wordt.
Dit is allemaal is geen betweterige 'zie je nou wel', het is meer frustrerend om het doemscenario met de dag te zien uit te komen. Het is tenenkrommend om optimistisch nieuws van het RIVM te lezen en dat zoveel mensen denken dat we het zo goed doen als je eerder gewoon hebt gezien hoe het wel moet. En dat je weet dat dit wel degelijk voorkomen had kunnen worden.
We gaan naar honderden doden per dag en de maatregelen stellen nog steeds helemaal niks voor. Wat dingen dichtgooien en vragen of mensen afstand houden. Alsof je in een volle afgesloten supermarkt op anderhalve meter ineens godmode hebt.
We hebben geen echte quarantaines, dus er is niemand die je tegenhoudt om met je coronaharses de deur uit te gaan. Geen mondkapjes, thermometers liever niet want privacy gaat boven de gezondheid van de rest, geen tests, volle IC's maar 80% van de doden haalt het ziekenhuis niet eens. Langs de dokter? Euh, je kan bellen, als je bijna doodgaat dan mag je nog een keer bellen. Als werkgever mag je niet vragen naar Corona. En als iemand het heeft dan mag je de collega's niet inlichten. Diegene moet eerst contact opnemen met de dokter, die neemt contact op het de GGD, de GGD weer met de werknemer en dan gaan ze brieven(!) sturen. Geen idee waar de werknemer de contactgegevens vandaan moet halen overigens.
Nu al 1000 doden en waarschijnlijk minstens 5x meer omdat we totaal geen idee meer hebben hoeveel het er zijn. En we zitten nog steeds in een rechte lijn omhoog.
Het alternatief is niet alleen een lockdown. Neem eerst eens een voorbeeld aan Tsjechië en verplicht gezichtsbedekking op straat. Je zal zien dat het daar ook gaat werken. Niet genoeg maskers? Daar maken mensen ze ook zelf. Je hoeft niet alleen maar genoegen te nemen met dure gecertificeerde filtermaskers. Zelfs als iedereen met een eenvoudige lap stof voor z'n mik loopt zal je zien dat het afvlakt.
Maar nee, Nederland doet het bizar slecht. Ik schaam me ervoor hoe slecht we het hier doen. Klassieke pappen en nathouden. Dat zoveel mensen overlijden is echt een schande en diep triest. We zitten in de bovenste regionen qua besmettingen en sterftegevallen, daar is niks goed aan.
Het is gewoon het advies van de WHO dat gezonde personen geen maskers dragen:BarôZZa schreef op woensdag 1 april 2020 @ 03:42:
[...]
Neem eerst eens een voorbeeld aan Tsjechië en verplicht gezichtsbedekking op straat. Je zal zien dat het daar ook gaat werken. Niet genoeg maskers? Daar maken mensen ze ook zelf. Je hoeft niet alleen maar genoegen te nemen met dure gecertificeerde filtermaskers. Zelfs als iedereen met een eenvoudige lap stof voor z'n mik loopt zal je zien dat het afvlakt.
Maar nee, Nederland doet het bizar slecht. Ik schaam me ervoor hoe slecht we het hier doen. Klassieke pappen en nathouden. Dat zoveel mensen overlijden is echt een schande en diep triest. We zitten in de bovenste regionen qua besmettingen en sterftegevallen, daar is niks goed aan.
https://www.who.int/emerg...when-and-how-to-use-masks
If you are healthy, you only need to wear a mask if you are taking care of a person with suspected 2019-nCoV infection.
Niet zo vreemd dus, dat Nederland maskers niet verplicht.
The best way to protect yourself against COVID-19 is by frequently cleaning your hands. By doing this you eliminate viruses that may be on your hands and avoid infection that could occur by then touching your eyes, mouth, and nose.
https://www.who.int/emerg...e-for-public/myth-busters
Hier ook over handen schudden:
https://www.who.int/emerg...us-2019/advice-for-public
Het lijkt er dus op dat Nederland gewoon de adviezen van de WHO over heeft genomen.
[ Voor 18% gewijzigd door Salvatron op 01-04-2020 04:28 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Inclusief net doen alsof Taiwan niet bestaat.Salvatron schreef op woensdag 1 april 2020 @ 04:10:
[...]
Het lijkt er dus op dat Nederland gewoon de adviezen van de WHO over heeft genomen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
In Zuid Korea eten ze ook meer rijst dan hier. Wat is je punt precies?Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 06:38:
Zuid Korea draagt wel iedereen een masker. Daar hebben ze de problemen niet.
Goh....
Denk je echt dat dat masker magische krachten heeft en hoewel het aantoonbaar virussen niet tegenhoudt het toch somehow virussen tegenhoudt?
Verwijderd
???Kheos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:08:
[...]
In Zuid Korea eten ze ook meer rijst dan hier. Wat is je punt precies?
Denk je echt dat dat masker magische krachten heeft en hoewel het aantoonbaar virussen niet tegenhoudt het toch somehow virussen tegenhoudt?
Het helpt wel, namelijk om anderen niet te besmetten. Daarom is een masker zo belangrijk
Om anderen niet te besmetten? JaVerwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:11:
[...]
???
Het helpt wel, namelijk om anderen niet te besmetten. Daarom is een masker zo belangrijk
Om zelf niet besmet te worden? Nee
Maakt het dan uit of je enkel besmette personen een masker laat dragen of iedereen? Niet echt
Lost Zuid Korea al hun problemen op enkel door iedereen een masker te laten dragen? Nee, die hebben shitloads aan maatregelen. Dat masker is er maar eentje van.
De masker discussie is een beetje zinloos, we hebben hier niet eens genoeg maskers voor verplegend personeel, laat staan voor de hele bevolking. Misschien dat er in de toekomst wel genoeg zullen zijn maar dan heb je nog steeds het vooroordeel dat alleen rare Aziaten maskers op straat dragen en wij nuchtere Hollanders dat niet nodig vinden.Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:11:
[...]
???
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het remt de verspreiding. Dus als je het sociaal leven wilt door laten gaan en de verspreiding wilt blijven remmen kan het zinvol zijn.Kheos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:08:
[...]
In Zuid Korea eten ze ook meer rijst dan hier. Wat is je punt precies?
Moet je ze wel hebben en moet je mensen zo gek krijgen ze te dragen. Wellicht komt dat hierna, voor nu is het mijn inziens geen realistische maatregel omdat niemand zo’n ding heeft.
Een mondkapje gemaakt van een theedoek of t-shirt kan overigens nog best veel tegenhouden. Mits je het goed draagt.
https://smartairfilters.c...make-diy-face-mask-virus/
En ik weet dat het qua hygiene weinig helpt tegen besmetting van jezelf, maar de actieradius van je uitgeademde lucht wordt kleiner en je kunt niet aan je neus en mond zitten zelf. Daar heeft het wel zin voor.
Dus wie weet, als de geesten rijp zijn en we die dingen hebben, wordt het nog een trend hier.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het dodental is nog lang niet de buurt van de piek die een flinke griep laat zien. Als dat de as is om te zeggen dat Nederland het heel slecht doet, dan heeft verder discussiëren misschien niet heel veel zin. Eigenlijk zijn er maar 2 of misschien 3 landen waarvan je, als je door je oogharen kijkt, zou kunnen zeggen dat ze het beter doen (Taiwan, Singapore en Zuid Korea). Denken dat dat puur door de mondkapjes komt is nogal naïef. Dat is een van de maatregelen daar, maar dat de huisarts al je contacten kan zien obv je mobiel, dat dan landen zijn waar je veel minder makkelijk doorheen reist (Taiwan is een eiland, Zuid Korea met Noord Korea als buffer feitelijk ook) en dat de overheid een hele andere rol heeft, dat wordt vergeten of erger nog, bewust niet genoemd.
Wij zijn Nederland. Dat is zeker niet perfect, echt niet. Maar dat is wel een land waar de premier zich door experts en wetenschappers laat adviseren. Dat is een land waar de maatregelen getroffen worden op een manier die bij ons past. Dat is een land waar we continu het compromis zoeken. Niet zouteloos, maar de win/win of gedeeld verlies. We doen alsof we hier by far het ongehoorzaamst zijn van Europa, maar dan zou je toch eens beter naar onze zuidelijke vrienden in Europa moeten kijken. We zijn geen Aziaten. Dat zou misschien nu wat helpen, maar onze houding heeft ons ook enorm veel gebracht, laten we dat ook niet vergeten.
Overal in de wereld, op 2 landen na, is elk land verrast door het virus. Prima om het Nederlands optreden, vergeleken met de rest van de wereld, heel slecht te noemen, maar wat ik zie, is dat dat heel erg meevalt. Dat je vanuit je stoel thuis denkt dat iedereen alles eerder had kunnen doen (dus niet alleen Nederland, maar heel Europa, de VS etc), dat is prima, maar ik denk dat het wat makkelijk achteraf gepraat is.
Wij zijn Nederland. Dat is zeker niet perfect, echt niet. Maar dat is wel een land waar de premier zich door experts en wetenschappers laat adviseren. Dat is een land waar de maatregelen getroffen worden op een manier die bij ons past. Dat is een land waar we continu het compromis zoeken. Niet zouteloos, maar de win/win of gedeeld verlies. We doen alsof we hier by far het ongehoorzaamst zijn van Europa, maar dan zou je toch eens beter naar onze zuidelijke vrienden in Europa moeten kijken. We zijn geen Aziaten. Dat zou misschien nu wat helpen, maar onze houding heeft ons ook enorm veel gebracht, laten we dat ook niet vergeten.
Overal in de wereld, op 2 landen na, is elk land verrast door het virus. Prima om het Nederlands optreden, vergeleken met de rest van de wereld, heel slecht te noemen, maar wat ik zie, is dat dat heel erg meevalt. Dat je vanuit je stoel thuis denkt dat iedereen alles eerder had kunnen doen (dus niet alleen Nederland, maar heel Europa, de VS etc), dat is prima, maar ik denk dat het wat makkelijk achteraf gepraat is.
Voor wie het interesseert (TL;DR), een wetenschappelijke analyse van de Chinese maatregelen om het virus in te dammen.
Wat ik eruit opmaak is dat draconische maatregelen de verspreiding fors heeft ingedamd, maar tegen een heel hoge prijs qua mensenrechten en privacy. Onmogelijk in een open democratische rechtsstaat.
Wat ik eruit opmaak is dat draconische maatregelen de verspreiding fors heeft ingedamd, maar tegen een heel hoge prijs qua mensenrechten en privacy. Onmogelijk in een open democratische rechtsstaat.
[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 01-04-2020 08:39 ]
Gisteravond gaf De Jonge aan dat we uitgebreider gingen testen. Ik had een beetje het idee dat dat ging op basis van bloed i.p.v. uitstrijkje omdat ze willen weten wie het reeds gehad heeft.
Ik hoop niet dat Nederland dezelfde leverancier heeft:
Bron en bron
Bron en bron
Britain’s attempt to ramp up mass coronavirus testing has been dealt a blow after key components ordered from overseas were discovered to be contaminated with coronavirus, the Telegraph can disclose.
Laboratories across the country were on Monday warned to expect a delay after traces of the virus were detected in parts due for delivery in the coming days.
Signify vraagt loonoffer.
Wel mooi dat topmanagers hun bonus alleen uitstellen (WTF dat er sprake is van bonussen). Er word een beroep gedaan op solidariteit.
Wel mooi dat topmanagers hun bonus alleen uitstellen (WTF dat er sprake is van bonussen). Er word een beroep gedaan op solidariteit.
[ Voor 16% gewijzigd door Tassadar32 op 01-04-2020 08:45 . Reden: Te vlug gelezen ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Waar lees je dat? Ik zie staan dat ze ook gewoon 20% van hun beloning (dat is loon, geen bonus) inleveren maar zelf wel gewoon voor de 100% doorwerken. Lijkt mij mooie oplossing toch als dat iedereen z'n baan laat houden?Tassadar32 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:14:
Signify vraagt loonoffer.
Wel mooi dat bestuur alleen maar een deel van de bonussen inlevert (kleine WTF dat er uberhaupt nog sprake van bonussen is) en dat topmanagers hun bonus alleen uitstellen (wederom WTF dat er sprake is van bonussen). Er word een beroep gedaan op solidariteit.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Beloning != bonus. Te vlug gelezenGonadan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:17:
[...]
Waar lees je dat? Ik zie staan dat ze ook gewoon 20% van hun beloning (dat is loon, geen bonus) inleveren maar zelf wel gewoon voor de 100% doorwerken. Lijkt mij mooie oplossing toch als dat iedereen z'n baan laat houden?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
*knip*, niet zo op de man spelen
[ Voor 99% gewijzigd door Migrator op 01-04-2020 09:09 ]
Volgens mij gaan er verschillende dingen gebeuren:JeroenNietDoen schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:13:
Gisteravond gaf De Jonge aan dat we uitgebreider gingen testen. Ik had een beetje het idee dat dat ging op basis van bloed i.p.v. uitstrijkje omdat ze willen weten wie het reeds gehad heeft.
Bron en bron
[...]
1) meer zorgpersoneel dat in aanraking met kwetsbare groepen komt testen (verpleeghuizen etc). Dat is volgens mij de huidige testmethode maar dan opgeschaald
2) door middel van dat bloedonderzoek willen ze inderdaad de verspreiding gaan bekijken. Dat is dan volgens mij op het bloed dat al door de bloedbanken wordt afgenomen
Klopt dat of gaat er meer veranderen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs
/f/image/Dvb98ReReyR8chmayt3xzRLA.png?f=fotoalbum_large)