Nee, geen schijn van kans. Tenzij jullie als sector er zorg (!) voor dragen dat de gebruikte frames de juiste zijn. Dat vereist een communicatiestrategie, op zijn minst een focus op herhaling van de juiste labels, de juiste stellingen én de juiste prikkels om met name politiek geloofsgedrag telkens te ontzenuwen. En een paar mensen die de lijst van genodigde media bij persconferenties ook elke keer zelf binnen haalt om tegengif te geven.Leon Zwiers schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:09:
[...]
Ik ben benieuwd hoe het straks gaat. Denk dat de publieke opinie eindelijk meezit voor de zorg nadat NL zo met de neus op de feiten is gedrukt. (jammer dat de CAO al rond was)
Ik besef dat dit geen welkome uitspraak zal zijn. Het is echter al weken een gegeven dat er een toepassing van invloed op communicatiestrategie is, hier speelt een factor die het gevolg is van de verschuiving van positie van het RIVM binnen ons bestel (die is veranderd, onder invloed van politieke reorganisatie). Eenvoudig geschetst, tien jaar geleden was het RIVM nog een van de Instellingen zoals WRR, SCP et alii. Daar is enkele jaren geleden verandering in gekomen, het RIVM ressorteert tegenwoordig tot belangrijke hoogte onder het ministerie (beleid, procedures, benoemingen, plaatsingen). Dat proces was nog niet volledig, ook hier hakt Corona als crisis dus (tijdig) in.
Ik zal het bij het eerdergenoemde voorbeeld van die communicatiestrategie laten, aangezien de afgelopen pagina's in het topic verschillende mensen al goede overzichten hebben gegeven hoe zelfs de beste journalistieke media struikelen in het overnemen van bewerkte informatiestromen. Ook zijn er een paar zeer goede berichten voorbij gekomen waar duidelijk weer gegeven werd waar zaken scheef gingen, en waar het gecorrigeerd werd.
Laten we daarbij in het achterhoofd houden dat dit a) niet hetzelfde is als verslaggeving (zoals "oh wauw dorp in Italië is immuun! - oh nee er was geen mobiliteitsinteractie") en b) journalistiek absoluut niet makkelijk is in tijden waarin mensen extreem consumptief omgaan met informatie alsof Twitter Waarheid is en alles bij wijze van spreken à la minuut van het schap in de supermarkt moet komen.
De duidelijkste bevestiging die jullie hebben zit hem in a) in de substitutie van labels bij verwijzing naar jullie sector en b) de harde nog steeds aanwezige focus op gebruik van jullie sector.
Dat laatste, dat kwam gelukkig vandaag in het nieuws, met de stunt van twee slimmeriken die van de verwarring rond het centrale regiedebat gebruik maakten om gratis diensten te verdringen door nieuwe dure diensten met heel veel kleine lettertjes.
Dat eerste, van cruciaal beroep zijn jullie gemasseerd tot vitaal beroep. Heel nuchter en eenvoudig: vitaal heeft geen enkele correlatie met waardebepaling. Cruciaal wel. Aangezien jullie vitaal zijn, kunnen jullie conform politieke frames alles zelf dragen, pluimpje, eenmalige compensatie, en nu terug naar het uithollen van opleidingen, het toevoegen van nieuwe omzetmodellen zoals afgesproken door de CZ lobby en aangezien de vakbonden toch in de valstrik zitten van het Derde Weg denken is loon naar werken een fantasie - en ja in algemene zin gaat de broekriem strak moeten.
Ja, veel zaken staan nu even in perspectief. Dat is echter niet hetzelfde als verandering van perceptie. Daar is iets anders voor nodig dan wat we nu zien. Iedereen uit de sector die nu in beeld komt zou eigenlijk de frames er bij herhaling in moeten hameren bij elk stuk uitleg, bij elk antwoord. En laat Mark dan in beeld staan als enige die "vitaal" zegt, dan houdt dat snel op.
Maar, en het spijt me oprecht dit te moeten zeggen, wat ik in de stukken die ik in kan zien tegenkom is dat de communicatiestrategie van substitutie en framing al vier weken geleden is ingezet. Ik heb eerder uitgelegd waarom ontwikkelingen na een crisis bepaald worden tijdens een crisis, en zo hard dit ook is, never waste a good crisis. En dat wordt al gedaan.
Compleet met een bijna essay over hoe om te gaan met mogelijk inzetbaar frame van een zorg die gulzig gedrag vertoont na te veel pluimpjes.
En ja, journalisten en redacties prikkelen heeft nut.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 31-03-2020 02:35 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
/f/image/i19uLKXyxDDHtfP8WorY3YQY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bWSb8rq3ih2ES4d76j845Zh7.png?f=fotoalbum_large)