Maar laten we eerlijk wezen. In 2009 - 2010 hebben we de H1N1pdm09 pandemie gehad, in 2015 - 2016 hebben we een grootschalige Zika epidemie gehad binnen de wereld. In het prille stadium van de H1N1pdm09 pandemie was er sprake van een case-fatality rate van 7%. Bij Zika stond met name op de voorgrond de kans op aangeboren afwijkingen en neurologische complicaties. Ook SARS en MERS niet te vergeten.
Zonder glazen bol, wanneer grijp je in?
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:
In ieder geval niet in de veronderstelling zijn dat het corona virus ons waarschijnlijk niet zou bereiken maar het als een serieus signaal zien. Zeker in een Wereld die zo met elkaar is verbonden.
Geldt eigenlijk een beetje hetzelfde als bovenstaande. Uitbraken van ziekten zien we op lokaal niveau gemiddeld genomen meer dan eenmaals per jaar. Een deel met pathogenen waarvan we weten dat we het kunnen handelen, een deel problematisch maar wel bekend (denk Ebola, Nipah) en een deel nieuw. Gemiddeld genomen kunnen we binnen de afgelopen 20 jaar spreken over een problematische dan wel nieuwe uitbraak eens per ongeveer 3 jaar.
Met de is het uiteraard altijd makkelijk. Maar afgaande op ervaringen uit het verleden is de kans dat een uitbraak ons niet bereikt groter dan de kans dat een uitbraak ons wel bereikt. Van de eerdere uitbraken hebben we hier namelijk enkel een H1N1pdm09 epidemie gehad, de rest heeft ons niet als epidemie bereikt.
Per direct maatregelen nemen en niet eerst aarzelend en vrijblijvend stapje 1 en dan stap 2. Om per direct maatregelen te nemen die nu gelden koop je tijd. Nu is het een race tegen......
Per direct vanaf welk moment in dat geval? Eerste tekenen van een uitbraak elders? Eerste tekenen van overdracht binnen Europa? Zonder verdere specificatie loop je het risico dat een uitbraak respons vergelijkbaar wordt met het Nederlandse weeralarm. Je moet je realiseren dat het accuraat voorspellen van een pandemie niet eenvoudig zal zijn.
Daarin ga je er dus vanuit dat er niet gekeken zou zijn naar hoe andere landen de situatie aanpakken. Wat zonder twijfel niet waar is.
En je begrijpt dat een groot deel van dit forum een onderdeel van de Nederlandse maatschappij is toch? Verwacht je dat strikte maatregelen derhalve dan ook adequaat door de Nederlandse maatschappij opgevolgd zouden zijn?
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:Overigens gaf het journaal en 1 vandaag een andere beeld dan het gras sprietje eerder deze week.
Het RIVM rekende/schatte op +- 10 dagen IC verpleegduur per patiënt. Informatie uit andere landen geven andere tijdsduur van verpleging. Een misrekening met gevolgen en onnodige onzekerheden. Dat had ik graag anders gezien en meer met de reeds bekende gegevens strategie bepalen.
Statistiek uit andere landen geeft inderdaad andere cijfers, zoals de cijfers uit Italië:
https://www.epicentro.iss...VID-2019_26_marzo_eng.pdf
Mediaan tussen opname en overlijden :
zes dagen.
Het RIVM zit daarmee met 10 dus zelfs nog aan de hoge kant. En dat maakt het dan ook zo lastig op dit moment. Het is roeien met de riemen die we hebben. Er bestaat geen gouden standaard, geen gouden referentie. Dan is het natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen: "Kijk! Het RIVM heeft hun huiswerk niet gedaan!", maar die vlieger gaat natuurlijk gewoon slecht op tijdens een epidemie als dit waarbij we gewoon vooraf niet kunnen inschatten hoe lang mensen in Nederland op de IC in leven gaan blijven. Behaalde resultaten in het buitenland zijn helaas (of gelukkig gezien men langer blijft leven) geen garantie voor onze situatie.
Een andere misser vind ik dat we veel uitbesteed hebben naar lage lonen landen en afhankelijk zijn geworden en veel regie hebben verloren.
Waarom Philips beademing apparatuur in de USA fabriceert en niet in Nederland is me een raadsel. Dus zou graag zien dat er weer het nodige in eigen land wordt gefabriceerd.
Zal wel met economisch voordeel te maken hebben maar teveel leek om dat goed te kunnen beoordelen. Betalen nu een dubbele prijs in bepaald opzicht.
Op dat punt ben ik het wel met je eens, voor wat betreft kritieke diensten vind ook ik dat Europa te veel uit handen geeft. Overigens niet alleen naar lageloonlanden, maar ook onze afhankelijkheid van de VS is te groot als je het mij vraagt. En hoewel ik een internationale economie verder zeker aanmoedig en geen "Europe first" mentaliteit zou willen zien, denk ik wel dat Europe toch net iets meer op de eigen benen moet gaan staan.
Maar zet de genomen maatregelen per land, investering per inwoner in zorg enz.. dan doet Nederland het niet echt denderend als je de cijfers besmettingen/ sterfte (exclusief niet geregistreerde gevallen) vergelijkt.
Maar de cijfers besmettingen / sterfte zegt dus weinig zolang we niet weten wat het werkelijke aantal besmettingen is. Ook al testen wij relatief gezien niet direct opvallend weinig in vergelijking met andere landen, indien wij relatief gezien gewoon meer besmette mensen hebben, dan is de werkelijke sterfte hier ook lager. En dat maakt dit soort vergelijkingen zo onnauwkeurig. Duitsland heeft bijv. zo'n 61.000 besmette mensen positief getest. Nederland zo'n 11.000.
Maar voor beide landen weten we niet wat het ware aantal besmettingen is. Indien in Nederland het aandeel niet geteste, wel besmette individuen aanzienlijk groter zou zijn, dan lopen de cijfers bijvoorbeeld al weer naar elkaar toe. En indien Duitsland reeds vroeg heeft gezegd eventuele andere comorbiditeit is ook goed verklarend, dus we testen niet, dan zou indien zou blijken dat deze wel COVID-19 positief zijn ook dit hun sterftecijfer doen verhogen.
De cijfers zijn om meerdere redenen dan ook gewoonweg slecht te vergelijken met elkaar. Je kunt het ook gewoon zien als dat Nederland mogelijk te eerlijk is, braafste jongetje van de klas mentaliteit dat we vaker hebben binnen registraties. We zijn binnen Europese trials vaak ook al snel koploper qua aanleveren patiëntendata bijvoorbeeld.
Bovendien is natuurlijk de vraag, wie vertrouw je uiteindelijk wel qua data en wie niet. Geloof je de Chinese data? De Russische data? Geopolitieke voorkeuren zullen daar ook nog de nodige kleur aan geven.
Dat is uiteraard leuk en aardig, maar je kunt dan ook stellen dat je een mogelijk wat defensieve houding hebt. Indien je diezelfde houding hanteert bij de komende 5 uitbraken in de komende 15 jaar kun je er prima 5 keer naast zitten

. En met 17 miljoen experts in Nederland, zal statistisch gezien een redelijk aantal het in dit geval juist voorspeld hebben. Maarja, je moet je realiseren dat we ons beleid in Nederland niet kunnen bepalen omdat @
TecTo het zegt

.
Tot slot; ' nadat er een een duidelijk stap is genomen - hetgeen men nu een intellectuele lockdown noemt- heb ik iets meer vertrouwen in een goede afloop. Tenminste als men de regie in handen blijft houden.
En eigenlijk is dat laatste wat je hier zegt een grote bijdragende factor aan waarom het misgaat binnen geheel Europa en de VS, niet alleen binnen Nederland. De overheid zou de regie eigenlijk niet eens binnen handen moeten blijven houden bij een uitbraak als dit. Als de kranten vol staan met honderden doden per dag in je eigen land, duizenden per dag binnen je continent, dan zou common sense ertoe moeten zorgen dat je binnen blijft.
Dat is dan ook waarom ik er persoonlijk niet in geloof dat eerdere, striktere maatregelen een zinnige stap geweest zouden zijn. Nee, mogelijk zelfs, Nederlanders kennende hadden we duizenden mensen op het Malieveld gehad om de trend voort te zetten na de eerdere boeren, bouw, etc. om te beklagen dat ze in hun vrijheid beroofd zouden worden en hadden we aanzienlijk meer hotspots gehad binnen Nederland.