Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.568 views

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

CoronelHimself schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:50:
[...]
En hoe lang blijft zo'n mondkapje nou eigelijk goed? (in de situatie dat mensen ermee naar de supermarkt gaan) 1 week? 1 dag? Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Kunnen we ook meteen uitrekenen hoeveel er nodig zijn in NL. :+
Één keer. Dat is na één keer op doen met hij op de juiste manier afgezet worden en weggegooid worden.

Dat is precies de reden dat door de gemiddelde persoon zo'n ding dragen weinig zin heeft. Men weet niet hoe men hem op doet, men weet niet hoe men het ding goed afdoet. Men stopt hem in de jaszak tussentijds even en zet hem later weer op. Even aan de neus zitten tussentijds en je versterkt juist de kans dat je het virus aantrekt.

Daarom adviseert men die dingen niet. Tel daar bovenop dat er flinke tekorten zijn bij mensen die het ding moeten dragen voor hun werk en weten dat ze zonder sowieso de lul zijn.

Ergo, doneer die dingen naar de juiste plek en blijf vooral binnen als je je genoodzaakt voelt zo'n ding te dragen. Daar hebben we als maatschappij echt meer aan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TheGhostInc schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:52:

Exact.
Maar dan moet je wel eerlijk blijven. Als nu 600 doden extra onacceptabel is, dan is 600 verkeersdoden dat dus ook. Een volledige lockdown kost miljarden... dus trek die portemonee maar voor al die andere doden.
(Fijnstof bijvoorbeeld)
Appelen en peren, er word veel geld/tijd en economie opgeofferd om zoveel mogelijk dat te beperken.
Du dat is langs geen kanten vergelijkbaar.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:05
[...]

Zou dat ook niet deels gezegd zijn om te voorkomen, dat iedereen ook mondkapje zou gaan hamsteren. Ook aan het begin van het virus in Nederland was het al wel duidelijk dat er niet voldoende PPE voor ziekenhuis/ zorgpersoneel was. Als mensen die ziek zijn thuis blijven, hoeven ze ook geen mondkapjes op in het openbaar. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de mondkapjes (die in Azie worden gebruikt) vooral bedoeld om anderen niet te besmetten. En niet om zelf niet besmet te raken.

En hoe lang blijft zo'n mondkapje nou eigelijk goed? (in de situatie dat mensen ermee naar de supermarkt gaan) 1 week? 1 dag? Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Kunnen we ook meteen uitrekenen hoeveel er nodig zijn in NL. :+
Het probleem is natuurlijk dat je besmettelijk kan zijn terwijl je geen symptomen hebt, ze niet opmerkt óf er gewoon schijt aan hebt.

Nu zijn we dus afhankelijk van of een ander zorgvuldig handelt. Als iedereen zo'n ding op z'n snuffert heeft is dat een stuk minder relevant.

In Taiwan konden de inwoners er 2 per week kopen voor omgerekend 20 cent per stuk.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip* reactie op modbreaked reactie verwijderd.
[...]

Simpel gesteld: Elke keer dat je het met je handen aanraakt moet het vervangen worden. Dus naar de supermarkt geweest en daarna thuis weer afgedaan? Dan een nieuwe gebruiken als je weer naar buiten gaat. En niet vergeten om je handen te wassen nadat je het vieze masker hebt aangeraakt.

En ja, ik weet dat niemand zijn masker zo vaak vervangt, en daardoor is het gebruik van die maskers door leken juist onzin.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 29-03-2020 23:09 ]

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Mensen zeggen nu: "Och, kijk, die paar honderd doden. De griep was dodelijker."

Maar dan vergeten ze dat als we in Nederland niets hadden gedaan, er een half miljoen mensen dood waren gegaan.

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:40

CoronelHimself

Division Brabant

Hooglander1 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Één keer. Dat is na één keer op doen met hij op de juiste manier afgezet worden en weggegooid worden.

Dat is precies de reden dat door de gemiddelde persoon zo'n ding dragen weinig zin heeft. Men weet niet hoe men hem op doet, men weet niet hoe men het ding goed afdoet. Men stopt hem in de jaszak tussentijds even en zet hem later weer op. Even aan de neus zitten tussentijds en je versterkt juist de kans dat je het virus aantrekt.

Daarom adviseert men die dingen niet. Tel daar bovenop dat er flinke tekorten zijn bij mensen die het ding moeten dragen voor hun werk en weten dat ze zonder sowieso de lul zijn.

Ergo, doneer die dingen naar de juiste plek en blijf vooral binnen als je je genoodzaakt voelt zo'n ding te dragen. Daar hebben we als maatschappij echt meer aan.
Oke we dan hoeven we er maar een stuk of 50 á 80 miljoen per week te maken. Vraag me toch af waarom het RIVM dit dan niet adviseerd? :+ [/sarcasme]

Steam - PTR83

• k995
drooger schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:57:
[...]

En dat is een bewuste keuze, om nog enige vorm van een functionerende maatschappij te houden.
Dat jij het er niet mee eens bent en liever een aanpak zoals Spanje of Frankrijk wilt, prima.
Ik sprak van belgie, denk je dat de maatschappij daar niet meer functioneert?
Er is trouwens groot verschil tussen spanje/frankrijk.
Maar voegt het nou veel toe aan dit topic om dat elke x pagina's te herhalen?
De situatie veranderd wel snel word slechter en eigenlijk dicht tegen kritiek en nog steeds treed nederland niet op. Ik vraag af waar ze op wachten en waarom?
Gelukkig begrijpen er ook mensen dat in tijden van crisis er grote aantallen mensen juist de houvast van hun geloof nodig hebben en het kunnen volgen van kerkdiensten daar een grote rol in speelt, zij het via kerktelefoon, internet, of door met 30 personen in een gebouw samenkomen waar normaliter 300+ zitten.
EN nogmaals dat is absurd. Sommige vinden dat in voetbal, cafe of fietsen dan moet je niks meer afschaffen.

• k995
NiGeLaToR schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Kerkdiensten staken oke.

Net weer rondje familie en vrienden contact gehad. Na twee weken binnen zitten (talloze mensen doen dat gewoon netjes namelijk) is een deel eenzaam en voelt zich depressief. Stel dat de suicide aantallen explosief toenemen door de lange lockdown die nodig is om te bewerkstelligen wat je noemt, vind je het dan nog steeds waard?
Ga je nu echt beweren dat het verschil tussen belgie en nederland zo groot is dat men in nederland masaal zelfmoord gaat plegen?
Het is geen zero sum game dit. Waar je aan de ene kant wat wint, verlies je aan de andere kant. We kunnen niet ‘winnen’ van het virus. We kunnen alleen kiezen waar we wat verliezen.
Dat is het excuus dat veel hier geven, nochtans heb ik daar nergens enig bewijs van gezien. Kan je ees zeggen hoeveel doden het beleid in belgie zal veroorzaken?
Hoe lang ga je dat nog niet willen inzien?
Wanneer zal je de ernst van de situatie van dit virus inzien? Dat lijkt me het huidige actuelle prbleem. Niet een denkbeeldige psychologisch breakdown van heel nederland.
Prima dat we nu gedwongen worden te kiezen voor strenge maatregelen ivm de druk op de zorg, maar dat is dan ook de enige reden. De illusie dat het virus ons overslaat als we maar lang genoeg binnen zitten begrijp ik nog steeds niet.
Daar gaat het niet over, zoals al zoveel keren uitgelegd is gaat het over de ziekenhuizen te ontlasten. Je weet wel die ziekenhuizen die in nederland op het punt staan overbelast te geraken?

Er is gewoon een 1 op 1 relatie tussen mensen meer vrij laten en meer besmettingen en dus meer mensen in het ziekenhuis. Dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond onbegrijpelijk dat nederland dus gewoon toekijkt als hun diensten dicht tegen het punt komen overblast te geraken.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
psychodude schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:36:
Als wij het naar jouw mening dan kennelijk zo slecht doen, laat ik je dan vragen wat had jij graag wel gezien? Want bijvoorbeeld voldoende IC capaciteit voor de huidige crisis of een voorraad aan mondmaskers voor een tijd van crisis valt daar kennelijk niet onder. Dat je het oneens bent met het beleid is dan in ieder geval duidelijk, maar wat en belangrijker hoe zou je dit anders willen zien, en wat is de mogelijkheid daartoe?
Wat betreft de mondkapjes beademing apparatuur dacht ik dat het cynisme was en een overdreven maatregel. Verkeer geïnterpreteerd. Excuus.

Zou niet weten wat wel de juiste aantallen zou moeten zijn maar daar heb je experts die dit hadden kunnen weten als ze onderstaande twee regels wat serieuzer hadden genomen.

De waarschuwingen dat er een pandemie onomkeerbaar zou uitbreken NIET jaren achtereen negeren maar participeren en geen ziekenhuizen sluiten en capaciteit inboeten. Gaat nu een veelvoud meer kosten.

In ieder geval niet in de veronderstelling zijn dat het corona virus ons waarschijnlijk niet zou bereiken maar het als een serieus signaal zien. Zeker in een Wereld die zo met elkaar is verbonden.

Per direct maatregelen nemen en niet eerst aarzelend en vrijblijvend stapje 1 en dan stap 2. Om per direct maatregelen te nemen die nu gelden koop je tijd. Nu is het een race tegen......

Deze lering hadden ze kunnen trekken uit hoe het in andere landen is verlopen al naar gelang wel of geen maatregelen nemen.

Een groot deel op dit forum vond maatregelen in eerste instantie helemaal niet nodig. Werd vaak als paniek of angst zaaien afgeserveerd.

Overigens gaf het journaal en 1 vandaag een andere beeld dan het gras sprietje eerder deze week.

Het RIVM rekende/schatte op +- 10 dagen IC verpleegduur per patiënt. Informatie uit andere landen geven andere tijdsduur van verpleging. Een misrekening met gevolgen en onnodige onzekerheden. Dat had ik graag anders gezien en meer met de reeds bekende gegevens strategie bepalen.

Een andere misser vind ik dat we veel uitbesteed hebben naar lage lonen landen en afhankelijk zijn geworden en veel regie hebben verloren.

Waarom Philips beademing apparatuur in de USA fabriceert en niet in Nederland is me een raadsel. Dus zou graag zien dat er weer het nodige in eigen land wordt gefabriceerd.

Zal wel met economisch voordeel te maken hebben maar teveel leek om dat goed te kunnen beoordelen. Betalen nu een dubbele prijs in bepaald opzicht.

Maar zet de genomen maatregelen per land, investering per inwoner in zorg enz.. dan doet Nederland het niet echt denderend als je de cijfers besmettingen/ sterfte (exclusief niet geregistreerde gevallen) vergelijkt.

Dit is niet allemaal achteraf praat want vanaf het begin heb ik de nodige kanttekeningen geplaatst.

Tot slot; ' nadat er een een duidelijk stap is genomen - hetgeen men nu een intellectuele lockdown noemt- heb ik iets meer vertrouwen in een goede afloop. Tenminste als men de regie in handen blijft houden.

Wat betreft de eigen omstandigheden zijn we eruit en alle maatregen genomen die nodig zijn om zo goed als mogelijk besmetting en of verspreiding in te dammen.

Mocht het niet lukken en ondanks toch besmet raken dan is de keuze om niet opgenomen te worden in een ziekenhuis of IC. Als het lichaam het niet zelf aankan (zo goed als zeker) dan is het wat het is.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@k995 er is geen bewijs wat het langdurige effect van deze maatregelen zijn, want dit is de eerste keer sinds WO2 dat miljarden mensen massaal huisarrest kregen. Ontnemen van de vrijheid is de zwaarste straf die we criminelen geven en je blijft me er van overtuigen dat je dit ziet als iets doodnormaals.

Dat heeft niets met of ik de ernst van het virus in zie, maar of jij (en anderen) de ernst van het volledige plaatje ziet. Waaronder het virus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
SymbolicFrank schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:02:

Maar dan vergeten ze dat als we in Nederland niets hadden gedaan, er een half miljoen mensen dood waren gegaan.
Wie zegt dat? Is helemaal geen bewijs voor aangezien niemand de ziekte zijn beloop heeft laten gaan.

You only live once, so enjoy the ride.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:53

drooger

Falen is ook een kunst.

k995 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:07:
[...]

Ik sprak van belgie, denk je dat de maatschappij daar niet meer functioneert?
Er is trouwens groot verschil tussen spanje/frankrijk.
Op het moment dat zo'n groot deel van de inwoners niet meer kan werken en afhankelijk is van (overheids)steun en hun buffers, dan denk ik dat de maatschappij eerder op een waakvlam of pauzestand staat dan dat je het functionerend kan noemen.

Maar goed, persoonlijke mening en ongetwijfeld zal andere terminologie het beter kunnen beschrijven.
De situatie veranderd wel snel word slechter en eigenlijk dicht tegen kritiek en nog steeds treed nederland niet op. Ik vraag af waar ze op wachten en waarom?
Ze wachten tot ze het effect zien van de aanscherping van de maatregelen.
i.p.v. besluiten nemen op basis van gevoel, kiezen ze ervoor om te sturen op basis van data en rekenmodellen.
En ja, dat houdt ook in dat je misschien langer dan gewenst moet wachten tot je volgende acties onderneemt.
EN nogmaals dat is absurd. Sommige vinden dat in voetbal, cafe of fietsen dan moet je niks meer afschaffen.
Tja, geloof gelijk stellen aan sport of cafe... Ik laat het wel hierbij.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
SymbolicFrank schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:02:

Volgens mij zegt niemand dat de griep dodelijker was. Het enige dat een aantal mensen probeert hier is eea wel in perspectief te plaatsen. De zorgcapaciteit is een groot risico, maar de kans dat er 500k doden aan Corona gaan vallen in Nederland is heel klein. Stel, het sterftecijfers is aan de hoge kant, 1%. Dan heb je het over ‘maar’ 170k doden. Daar zijn dan nog allerlei zaken op af te dingen (niet iedereen zal het krijgen etc, etc).

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 29-03-2020 21:45 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:06
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:
De waarschuwingen dat er een pandemie onomkeerbaar zou uitbreken NIET jaren achtereen negeren maar participeren en geen ziekenhuizen sluiten en capaciteit inboeten.
Maar laten we eerlijk wezen. In 2009 - 2010 hebben we de H1N1pdm09 pandemie gehad, in 2015 - 2016 hebben we een grootschalige Zika epidemie gehad binnen de wereld. In het prille stadium van de H1N1pdm09 pandemie was er sprake van een case-fatality rate van 7%. Bij Zika stond met name op de voorgrond de kans op aangeboren afwijkingen en neurologische complicaties. Ook SARS en MERS niet te vergeten.

Zonder glazen bol, wanneer grijp je in?
In ieder geval niet in de veronderstelling zijn dat het corona virus ons waarschijnlijk niet zou bereiken maar het als een serieus signaal zien. Zeker in een Wereld die zo met elkaar is verbonden.
Geldt eigenlijk een beetje hetzelfde als bovenstaande. Uitbraken van ziekten zien we op lokaal niveau gemiddeld genomen meer dan eenmaals per jaar. Een deel met pathogenen waarvan we weten dat we het kunnen handelen, een deel problematisch maar wel bekend (denk Ebola, Nipah) en een deel nieuw. Gemiddeld genomen kunnen we binnen de afgelopen 20 jaar spreken over een problematische dan wel nieuwe uitbraak eens per ongeveer 3 jaar.

Met de is het uiteraard altijd makkelijk. Maar afgaande op ervaringen uit het verleden is de kans dat een uitbraak ons niet bereikt groter dan de kans dat een uitbraak ons wel bereikt. Van de eerdere uitbraken hebben we hier namelijk enkel een H1N1pdm09 epidemie gehad, de rest heeft ons niet als epidemie bereikt.
Per direct maatregelen nemen en niet eerst aarzelend en vrijblijvend stapje 1 en dan stap 2. Om per direct maatregelen te nemen die nu gelden koop je tijd. Nu is het een race tegen......
Per direct vanaf welk moment in dat geval? Eerste tekenen van een uitbraak elders? Eerste tekenen van overdracht binnen Europa? Zonder verdere specificatie loop je het risico dat een uitbraak respons vergelijkbaar wordt met het Nederlandse weeralarm. Je moet je realiseren dat het accuraat voorspellen van een pandemie niet eenvoudig zal zijn.
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:Deze lering hadden ze kunnen trekken uit hoe het in andere landen is verlopen al naar gelang wel of geen maatregelen nemen.
Daarin ga je er dus vanuit dat er niet gekeken zou zijn naar hoe andere landen de situatie aanpakken. Wat zonder twijfel niet waar is.
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:Een groot deel op dit forum vond maatregelen in eerste instantie helemaal niet nodig. Werd vaak als paniek of angst zaaien afgeserveerd.
En je begrijpt dat een groot deel van dit forum een onderdeel van de Nederlandse maatschappij is toch? Verwacht je dat strikte maatregelen derhalve dan ook adequaat door de Nederlandse maatschappij opgevolgd zouden zijn?
TecTo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:15:Overigens gaf het journaal en 1 vandaag een andere beeld dan het gras sprietje eerder deze week.

Het RIVM rekende/schatte op +- 10 dagen IC verpleegduur per patiënt. Informatie uit andere landen geven andere tijdsduur van verpleging. Een misrekening met gevolgen en onnodige onzekerheden. Dat had ik graag anders gezien en meer met de reeds bekende gegevens strategie bepalen.
Statistiek uit andere landen geeft inderdaad andere cijfers, zoals de cijfers uit Italië:
https://www.epicentro.iss...VID-2019_26_marzo_eng.pdf

Mediaan tussen opname en overlijden : zes dagen.

Het RIVM zit daarmee met 10 dus zelfs nog aan de hoge kant. En dat maakt het dan ook zo lastig op dit moment. Het is roeien met de riemen die we hebben. Er bestaat geen gouden standaard, geen gouden referentie. Dan is het natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen: "Kijk! Het RIVM heeft hun huiswerk niet gedaan!", maar die vlieger gaat natuurlijk gewoon slecht op tijdens een epidemie als dit waarbij we gewoon vooraf niet kunnen inschatten hoe lang mensen in Nederland op de IC in leven gaan blijven. Behaalde resultaten in het buitenland zijn helaas (of gelukkig gezien men langer blijft leven) geen garantie voor onze situatie.
Een andere misser vind ik dat we veel uitbesteed hebben naar lage lonen landen en afhankelijk zijn geworden en veel regie hebben verloren.

Waarom Philips beademing apparatuur in de USA fabriceert en niet in Nederland is me een raadsel. Dus zou graag zien dat er weer het nodige in eigen land wordt gefabriceerd.

Zal wel met economisch voordeel te maken hebben maar teveel leek om dat goed te kunnen beoordelen. Betalen nu een dubbele prijs in bepaald opzicht.
Op dat punt ben ik het wel met je eens, voor wat betreft kritieke diensten vind ook ik dat Europa te veel uit handen geeft. Overigens niet alleen naar lageloonlanden, maar ook onze afhankelijkheid van de VS is te groot als je het mij vraagt. En hoewel ik een internationale economie verder zeker aanmoedig en geen "Europe first" mentaliteit zou willen zien, denk ik wel dat Europe toch net iets meer op de eigen benen moet gaan staan.
Maar zet de genomen maatregelen per land, investering per inwoner in zorg enz.. dan doet Nederland het niet echt denderend als je de cijfers besmettingen/ sterfte (exclusief niet geregistreerde gevallen) vergelijkt.
Maar de cijfers besmettingen / sterfte zegt dus weinig zolang we niet weten wat het werkelijke aantal besmettingen is. Ook al testen wij relatief gezien niet direct opvallend weinig in vergelijking met andere landen, indien wij relatief gezien gewoon meer besmette mensen hebben, dan is de werkelijke sterfte hier ook lager. En dat maakt dit soort vergelijkingen zo onnauwkeurig. Duitsland heeft bijv. zo'n 61.000 besmette mensen positief getest. Nederland zo'n 11.000.

Maar voor beide landen weten we niet wat het ware aantal besmettingen is. Indien in Nederland het aandeel niet geteste, wel besmette individuen aanzienlijk groter zou zijn, dan lopen de cijfers bijvoorbeeld al weer naar elkaar toe. En indien Duitsland reeds vroeg heeft gezegd eventuele andere comorbiditeit is ook goed verklarend, dus we testen niet, dan zou indien zou blijken dat deze wel COVID-19 positief zijn ook dit hun sterftecijfer doen verhogen.

De cijfers zijn om meerdere redenen dan ook gewoonweg slecht te vergelijken met elkaar. Je kunt het ook gewoon zien als dat Nederland mogelijk te eerlijk is, braafste jongetje van de klas mentaliteit dat we vaker hebben binnen registraties. We zijn binnen Europese trials vaak ook al snel koploper qua aanleveren patiëntendata bijvoorbeeld.

Bovendien is natuurlijk de vraag, wie vertrouw je uiteindelijk wel qua data en wie niet. Geloof je de Chinese data? De Russische data? Geopolitieke voorkeuren zullen daar ook nog de nodige kleur aan geven.
Dit is niet allemaal achteraf praat want vanaf het begin heb ik de nodige kanttekeningen geplaatst.
Dat is uiteraard leuk en aardig, maar je kunt dan ook stellen dat je een mogelijk wat defensieve houding hebt. Indien je diezelfde houding hanteert bij de komende 5 uitbraken in de komende 15 jaar kun je er prima 5 keer naast zitten ;). En met 17 miljoen experts in Nederland, zal statistisch gezien een redelijk aantal het in dit geval juist voorspeld hebben. Maarja, je moet je realiseren dat we ons beleid in Nederland niet kunnen bepalen omdat @TecTo het zegt :9.
Tot slot; ' nadat er een een duidelijk stap is genomen - hetgeen men nu een intellectuele lockdown noemt- heb ik iets meer vertrouwen in een goede afloop. Tenminste als men de regie in handen blijft houden.
En eigenlijk is dat laatste wat je hier zegt een grote bijdragende factor aan waarom het misgaat binnen geheel Europa en de VS, niet alleen binnen Nederland. De overheid zou de regie eigenlijk niet eens binnen handen moeten blijven houden bij een uitbraak als dit. Als de kranten vol staan met honderden doden per dag in je eigen land, duizenden per dag binnen je continent, dan zou common sense ertoe moeten zorgen dat je binnen blijft.

Dat is dan ook waarom ik er persoonlijk niet in geloof dat eerdere, striktere maatregelen een zinnige stap geweest zouden zijn. Nee, mogelijk zelfs, Nederlanders kennende hadden we duizenden mensen op het Malieveld gehad om de trend voort te zetten na de eerdere boeren, bouw, etc. om te beklagen dat ze in hun vrijheid beroofd zouden worden en hadden we aanzienlijk meer hotspots gehad binnen Nederland.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Zijn die kapjes niet wasbaar? Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde kapjes je het filter vervangt en het kapje op minstens 60 graden wast.

• BarôZZa
CoronelHimself schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Oke we dan hoeven we er maar een stuk of 50 á 80 miljoen per week te maken. Vraag me toch af waarom het RIVM dit dan niet adviseerd? :+ [/sarcasme]
Een stuk minder zou al een hele berg helpen, maarja sarcasme natuurlijk.

Overigens is dat precies waar ze in Taiwan mee bezig zijn. Vanaf januari zijn ze bezig met de productie van maskers flink omhoog te schroeven, zetten daar het leger voor in en knallen er nu 10 miljoen per dag uit en gaan straks richting de 15 miljoen (23 miljoen inwoners).

https://focustaiwan.tw/business/202003090013

Maarja, kan niet, helpt niet, allemaal nutteloos, die mensen snappen er niks van, hier doen we het beter.

• k995
https://nos.nl/artikel/23...cijfers-van-29-maart.html

Volgens de laatste cijfers (18 uur) van de stichting NICE (Nationale Intensive Care Evaluatie) liggen er 975 coronapatienten op de IC.

Wat dus momenteel juist de capaciteit is, hopelijk kunnen ze dit snel uitbreiden.
NiGeLaToR schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:22:
@k995 er is geen bewijs wat het langdurige effect van deze maatregelen zijn, want dit is de eerste keer sinds WO2 dat miljarden mensen massaal huisarrest kregen. Ontnemen van de vrijheid is de zwaarste straf die we criminelen geven en je blijft me er van overtuigen dat je dit ziet als iets doodnormaals.

Dat heeft niets met of ik de ernst van het virus in zie, maar of jij (en anderen) de ernst van het volledige plaatje ziet. Waaronder het virus.
Vergelijk je nu echt de maatregelen in belgie met een gevangenis straf? Sorry dat is toch echt van de pot gerukt.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-11 12:41
zacht schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:07:
[...]Zijn die kapjes niet wasbaar? Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde kapjes je het filter vervangt en het kapje op minstens 60 graden wast.
Even bevochtigen en drogen in de magnetron.
Studenten drogen op die manier hun snelwas van ondergoed bijvoorbeeld.
..

[ Voor 5% gewijzigd door JoStad op 29-03-2020 22:23 ]

• SymbolicFrank
ZieMaar! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Volgens mij zegt niemand dat de griep dodelijker was. Het enige dat een aantal mensen probeert hier is eea wel in perspectief te plaatsen. De zorgcapaciteit is een groot risico, maar de kans dat er 500k doden aan Corona gaan vallen in Nederland is heel klein. Stel, het sterftecijfers is aan de hoge kant, 1%. Dan heb je het over ‘maar’ 170k doden. Daar zijn dan nog allerlei zaken op af te dingen (niet iedereen zal het krijgen etc, etc).
Het hele idee achter "flatten the curve" is dat de 5% mensen die IC zorg nodig hebben die ook krijgen ipv. meteen dood te gaan. Als dat onzin is, moeten we inderdaad meteen weer iedereen naar school en het werk laten gaan.

• SymbolicFrank
[...]

Zijn die kapjes niet wasbaar? Ik kan me voorstellen dat je bij bepaalde kapjes je het filter vervangt en het kapje op minstens 60 graden wast.
Nee, dan gaat het filter (en mogelijk de afdichting) kapot.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:48
k995 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:13:
[...]
Ga je nu echt beweren dat het verschil tussen belgie en nederland zo groot is dat men in nederland masaal zelfmoord gaat plegen?
Ik werk zelf voor een interventiedienst van de Belgische spoorwegen bij ongevallen/aanrijdingen.
  • Qua zelfmoorden op het spoor is het een zeer rustig najaar geweest in onze regio (Antwerpen-Mechelen). Wij spreken altijd over 3 drukke(re) periodes : het vallen van bladeren, het botten van de bomen en de eindejaarsfeesten. Er zijn dus 2 periodes redelijk rustig geweest.
  • In België worden er nog steeds opnames gedaan in de psychiatrische instellingen, maar elkeen die binnenkomt, moet 14 in quarantaine. Deze maatregel zou kunnen resulteren dat er minder vrijwillige opnames gebeuren.
  • Jeugd begint zich ook gaan te vervelen, en door het goede weer van vorige week, troepten ze samen op spoorwegdomein (komt de politie toch niet, denken ze)
  • De druglijn, een gratis telefoonlijn waar je terecht kan met vragen of je verhaal ivm drugs, meldt een groter aantal oproepen (er zullen er wel in een soort cold turkey aan het geraken zijn)
  • Eenzame opsluiting doet iets met een mens. Sommige mensen hadden enkel wat contact op café. Dit sociale is nu ook uit hun leven, en dan begint het te malen in het kopke.
  • Financiële problemen, die misschien al bestonden voor deze crisis, maar die nu nog harder aankomen.
Al het bovenstaande is bij ons een trigger dat het druk voorjaar zou kunnen worden. Maar om nu te stellen dat er een verschil gaat wezen tussen Nederland en België... Ik mag hopen voor de collega's van ProRail van niet.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
SymbolicFrank schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Het hele idee achter "flatten the curve" is dat de 5% mensen die IC zorg nodig hebben die ook krijgen ipv. meteen dood te gaan. Als dat onzin is, moeten we inderdaad meteen weer iedereen naar school en het werk laten gaan.
Ik begrijp oprecht niet wat je bedoelt en wat dit nog met die 500k doden van je te maken heeft...

Het idee is inderdaad om de zorg niet te overbelasten. Qua sterfte is er, tot nu, niet iets bijzonder schokkends aan de hand (in Nederland).

• SymbolicFrank
ZieMaar! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Ik begrijp oprecht niet wat je bedoelt en wat dit nog met die 500k doden van je te maken heeft...

Het idee is inderdaad om de zorg niet te overbelasten. Qua sterfte is er, tot nu, niet iets bijzonder schokkends aan de hand (in Nederland).
Als iedereen gewoon naar school / werk gaat, krijgen zo'n 10 miljoen mensen het virus voordat er genoeg immuun zijn. Daarvan heeft 5% intensive care nodig.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:28
NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 22:23 • AANGEPAST OM 22:23
RIVM: coronamaatregelen minder effectief dan verwacht en drukte bij ziekenhuisapothekers
Wat is het nu. Paar dagen terug overal het stabiliseert en de gevallen nemen af. En nu weer dit.
Je kunt geen "goed" nieuws uitbrengen als het niet echt 100% daadwerkelijk positief is en het niet meer op kan lopen.

Je hebt altijd mensen die denken "ah het gaat al beter, pff die maatregelen, niet meer nodig nu".

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
SymbolicFrank schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:36:
[...]

Als iedereen gewoon naar school / werk gaat, krijgen zo'n 10 miljoen mensen het virus voordat er genoeg immuun zijn. Daarvan heeft 5% intensive care nodig.
Ja ok, maar dus geen 500k doden ;).
NeutraleTeun schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:41:
[...]

Wat is het nu. Paar dagen terug overal het stabiliseert en de gevallen nemen af. En nu weer dit.
Je kunt geen "goed" nieuws uitbrengen als het niet echt 100% daadwerkelijk positief is en het niet meer op kan lopen.

Je hebt altijd mensen die denken "ah het gaat al beter, pff die maatregelen, niet meer nodig nu".
Ik zie vooral mensen die denken: “zie je wel, het gaat echt heel slecht” ;). Wat het is, is heel duidelijk, toch? Ja, het stabiliseert, maar dat zien we nu (nog) niet terug in de IC. Dat kan een probleem worden. Dat is nooit ontkent volgens mij, toch?

• SymbolicFrank
ZieMaar! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:47:
[...]

Ja ok, maar dus geen 500k doden ;).
Als we zo'n 100.000 IC bedden hadden niet, nee.

• k995
drooger schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:26:
Op het moment dat zo'n groot deel van de inwoners niet meer kan werken en afhankelijk is van (overheids)steun en hun buffers, dan denk ik dat de maatschappij eerder op een waakvlam of pauzestand staat dan dat je het functionerend kan noemen.

Maar goed, persoonlijke mening en ongetwijfeld zal andere terminologie het beter kunnen beschrijven.
In belgie is momenteel 1/5e van de beroepsbevolking werkloos door corona. Grootste deel van de economie draait dus nog.
Ze wachten tot ze het effect zien van de aanscherping van de maatregelen.
i.p.v. besluiten nemen op basis van gevoel, kiezen ze ervoor om te sturen op basis van data en rekenmodellen.
En ja, dat houdt ook in dat je misschien langer dan gewenst moet wachten tot je volgende acties onderneemt.
IC capaciteit die bijna vol zit is een heel belangrijk cijfer hoor, dit heeft niks te maken met gevoel maar simpelweg met de mogelijkheid om nog voor mensen e zorgen. Toch een kerntaak van de overheid.

Wat jij eigenlijk zegt is dat ze "hopen" dat de stijging de volgende dagen zal meevallen.
Tja, geloof gelijk stellen aan sport of cafe... Ik laat het wel hierbij.
Voor sommigen is dat effecteif even belangrijk. Zie niet in waarom je de ene zijn plezier zou toelaten en de andere niet. Alsof je niet kan bidden van thuis .

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
k995 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:50:
[...]

In belgie is momenteel 1/5e van de beroepsbevolking werkloos door corona. Grootste deel van de economie draait dus nog.
Als er 20% van de beroepsbevolking werkeloos is, dan vind ik het wel opportuun om te zeggen dat de economie doordraait...Dat is in Nederland nog nooit gehaald. Of is mijn sarcasme meter stuk?
[...]

IC capaciteit die bijna vol zit is een heel belangrijk cijfer hoor, dit heeft niks te maken met gevoel maar simpelweg met de mogelijkheid om nog voor mensen e zorgen. Toch een kerntaak van de overheid.

Wat jij eigenlijk zegt is dat ze "hopen" dat de stijging de volgende dagen zal meevallen.

[...]

Voor sommigen is dat effecteif even belangrijk. Zie niet in waarom je de ene zijn plezier zou toelaten en de andere niet. Alsof je niet kan bidden van thuis .
Ik vind zelf de uitzonderingen voor de kerken ook onlogisch. Daar zijn we het wel over eens.
SymbolicFrank schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Als we zo'n 100.000 IC bedden hadden niet, nee.
Dus jij verwacht wel 500k doden? Ik volg je niet meer...

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 29-03-2020 22:55 ]

• k995
psychodude schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:57:
Geldt eigenlijk een beetje hetzelfde als bovenstaande. Uitbraken van ziekten zien we op lokaal niveau gemiddeld genomen meer dan eenmaals per jaar. Een deel met pathogenen waarvan we weten dat we het kunnen handelen, een deel problematisch maar wel bekend (denk Ebola, Nipah) en een deel nieuw. Gemiddeld genomen kunnen we binnen de afgelopen 20 jaar spreken over een problematische dan wel nieuwe uitbraak eens per ongeveer 3 jaar.

Met de is het uiteraard altijd makkelijk. Maar afgaande op ervaringen uit het verleden is de kans dat een uitbraak ons niet bereikt groter dan de kans dat een uitbraak ons wel bereikt. Van de eerdere uitbraken hebben we hier namelijk enkel een H1N1pdm09 epidemie gehad, de rest heeft ons niet als epidemie bereikt.
Sorry wat je opsomt is nooit tot europa geraakt en was nooit dermate besmettelijk als deze.
Van zodra het in italie zat is het imho onverantwoord dat belgie en nederland amper maatregelen troffen voor dit.
Het RIVM zit daarmee met 10 dus zelfs nog aan de hoge kant. En dat maakt het dan ook zo lastig op dit moment.
Gemiddeld liggen mensen die genezen in italie 15 dagen op ICU's
En eigenlijk is dat laatste wat je hier zegt een grote bijdragende factor aan waarom het misgaat binnen geheel Europa en de VS, niet alleen binnen Nederland. De overheid zou de regie eigenlijk niet eens binnen handen moeten blijven houden bij een uitbraak als dit. Als de kranten vol staan met honderden doden per dag in je eigen land, duizenden per dag binnen je continent, dan zou common sense ertoe moeten zorgen dat je binnen blijft.
Echter als de overheid maare lauwe maatregelen neemt en niet echt de noodzaak benadrukt denkt de bevolking nauutlijk dat het wel meevalt en dat het "toch maar oudjes" zijn die sterven.
Het is aan de overheid om hierop actie te ondernemen, niet de schouders op te halen .
Dat is dan ook waarom ik er persoonlijk niet in geloof dat eerdere, striktere maatregelen een zinnige stap geweest zouden zijn. Nee, mogelijk zelfs, Nederlanders kennende hadden we duizenden mensen op het Malieveld gehad om de trend voort te zetten na de eerdere boeren, bouw, etc. om te beklagen dat ze in hun vrijheid beroofd zouden worden en hadden we aanzienlijk meer hotspots gehad binnen Nederland.
Al de landen die dit meer succesvol onder controle hebben doen meer en strictere maatregelen. Ik denk toch echt niet dat dit toevallig is.

• SymbolicFrank
ZieMaar! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:54:Dus jij verwacht wel 500k doden? Ik volg je niet meer...
Lees dit.

• BarôZZa
Arator schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Ik werk zelf voor een interventiedienst van de Belgische spoorwegen bij ongevallen/aanrijdingen.
  • Qua zelfmoorden op het spoor is het een zeer rustig najaar geweest in onze regio (Antwerpen-Mechelen). Wij spreken altijd over 3 drukke(re) periodes : het vallen van bladeren, het botten van de bomen en de eindejaarsfeesten. Er zijn dus 2 periodes redelijk rustig geweest.
  • [...]
Al het bovenstaande is bij ons een trigger dat het druk voorjaar zou kunnen worden. Maar om nu te stellen dat er een verschil gaat wezen tussen Nederland en België... Ik mag hopen voor de collega's van ProRail van niet.
offtopic:
Er is altijd een aardig verschil in zelfmoord tussen Nederland en België. België heeft structureel een behoorlijk hoog zelfmoordcijfer, hoger dan bijvoorbeeld Japan en zitten altijd rond de top 10 van de wereld.

In Nederland springen we echter massaal voor de trein. Ik geloof het hoogst aantal spoorspringers per inwoner van Europa. Dat is hier een structureel probleem.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik snap niet dat Nederland niet gewoon kiest voor de aanpak van Zweden - die werkt - . In Zweden zijn de kroegen en restaurants nog steeds open In Zweden kiezen ze voor een aanpak gebaseerd op vertrouwen, zij gaan ervan uit dat mensen die ziek zijn gewoon netjes thuisblijven en dus anderen niet kunnen infecteren en ouderen zichzelf goed beschermen (ook als ze niet ziek zijn).

Enige wat je er tegen in kan brengen is dat het virus al overgedragen kan worden zonder dat je symptomen nog ervaart (incubatietijd). Maar in ieder geval - in dit stadium - lijkt me het een veel betere aanpak, in ieder geval niet zo desastreus voor de economie als Nederland doet.

Bron: https://www.bbc.com/workl...-we-can-learn-from-sweden

[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 29-03-2020 23:09 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
k995 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:13:

Vergelijk je nu echt de maatregelen in belgie met een gevangenis straf? Sorry dat is toch echt van de pot gerukt.
Ik mag morgen weer diverse organisaties helpen die al twee weken overuren draaien om mensen en gezinnen in crisis situatie door de maatregelen in NL te helpen. Angst, eenzaamheid, huiselijk geweld, huwelijkse problemen, problemen met de financien.

Dat jij dat niet wilt zien, daar vind ik wat van ja. Zie dit als de laatste. Succes verder.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:22
[...]

Puur economisch inderdaad, de afzetmarkt is daar veel hoger. Snap ook niet helemaal waarom het een raadsel is, alleen om dat Phillips een Nederlands bedrijf is? Alsof alle (van origine) Nederlandse bedrijven ook maar in Nederland moeten produceren. Je kan ook doorslaan.

Wat trouwens best grappig is, Phillips produceert ze niet alleen in Amerika, zo hebben ze ook in Duitsland een fabriek waar ze geproduceerd worden (en op nog wel meer plekken): https://www.philips.nl/a-...de-covid-19-pandemie.html Niet alles hier is dus zo zwart wit. Doet mij denken aan het deel in Jinek een paar dagen geleden over Roche. Daar werd de CEO Nederland vol aangevallen dat ze het recept moesten vrijgeven terwijl dat op dat moment niet het probleem meer was (haar woorden natuurlijk). Dan ben je op het gegeven moment alleen maar aan het doordrukken (ze had al aangegeven samen verder te willen kijken) en verlies je het doel uit het oog.

@NOS artikel dat gaat over dat het meest positieve scenario niet is uitgekomen. Waarom nuanceert niemand dat dit gaat over het meest positieve scenario. Op de voorspellingen stonden 100e lijnen en daar waren er ook meerdere die heel strak op de capaciteitsgrens balanceerde. We wisten al dat het krap ging worden en dat dit rond begin april kon gebeuren. De ophef is dus ook meer sensatiejournalistiek. En ja, volgende de legenda gingen ze toen al van 3 weken uit.

• CyberMania
Wel apart dat RIVM nog steeds volhoudt dat de scholen gewoon open kunnen en dat de enige reden dat ze dicht zijn een politiek besluit is (namelijk: organiseerbaarheid van lessen door zieke docenten/leerlingen en onzekerheid/angst onder personeel/ouders). Maar volgens het RIVM lopen kinderen op school geen gevaar en is het dus medisch niet nodig.

Hoe anders in ScienceMag:
Q: How about proactive school closures, before there are any infections associated with a school? Are they helpful?

A: Proactive school closures—closing schools before there’s a case there—have been shown to be one of the most powerful nonpharmaceutical interventions that we can deploy. Proactive school closures work like reactive school closures not just because they get the children, the little vectors, removed from circulation. It’s not just about keeping the kids safe. It’s keeping the whole community safe. When you close the schools, you reduce the mixing of the adults—parents dropping off at the school, the teachers being present. When you close the schools, you effectively require the parents to stay home.

There was a wonderful paper published that analyzed data regarding the Spanish flu in 1918, examining proactive versus reactive school closures. When did [regional] authorities close the schools relative to when the epidemic was spiking? What they found was that proactive school closing saved substantial numbers of lives. St. Louis closed the schools about a day in advance of the epidemic spiking, for 143 days. Pittsburgh closed 7 days after the peak and only for 53 days. And the death rate for the epidemic in St. Louis was roughly one-third as high as in Pittsburgh. These things work.
https://www.sciencemag.or...-spread-novel-coronavirus

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
BlackMonkey schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:13:
[...]

Puur economisch inderdaad, de afzetmarkt is daar veel hoger.
Er is een veel eenvoudiger verklaring: de producten worden geproduceerd door een onderdeel dat in het verleden is overgenomen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CyberMania schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:19:
Wel apart dat RIVM nog steeds volhoudt dat de scholen gewoon open kunnen en dat de enige reden dat ze dicht zijn een politiek besluit is (namelijk: organiseerbaarheid van lessen door zieke docenten/leerlingen en onzekerheid/angst onder personeel/ouders).
Dat was dus duidelijk niet de reden... :X

• CyberMania
MikeyMan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Dat was dus duidelijk niet de reden... :X

0:40 tot 2:00m

• BlackMonkey
CyberMania schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:07:
Ik snap niet dat Nederland niet gewoon kiest voor de aanpak van Zweden - die werkt - . In Zweden zijn de kroegen en restaurants nog steeds open In Zweden kiezen ze voor een aanpak gebaseerd op vertrouwen, zij gaan ervan uit dat mensen die ziek zijn gewoon netjes thuisblijven en dus anderen niet kunnen infecteren en ouderen zichzelf goed beschermen (ook als ze niet ziek zijn).

Enige wat je er tegen in kan brengen is dat het virus al overgedragen kan worden zonder dat je symptomen nog ervaart (incubatietijd). Maar in ieder geval - in dit stadium - lijkt me het een veel betere aanpak, in ieder geval niet zo desastreus voor de economie als Nederland doet.

Als je het artikel leest zie je dat het komt door de sociale normen en waarden in het land: de cultuur. Volgens mij hebben we al lang bewezen dat zoiets niet geweldig werkt in ons land. Subtiel uitgedrukt. Die verschillen zijn hier al talloze keren besproken ondertussen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 23:27
Wel apart dat RIVM nog steeds volhoudt dat de scholen gewoon open kunnen en dat de enige reden dat ze dicht zijn een politiek besluit is (namelijk: organiseerbaarheid van lessen door zieke docenten/leerlingen en onzekerheid/angst onder personeel/ouders). Maar volgens het RIVM lopen kinderen op school geen gevaar en is het dus medisch niet nodig.

[...]

De huidige corona is niet te vergelijken met de Spanish flu. Bij die flu gingen vooral jonge mensen dood. Dan zijn scholen sluiten veel logischer. In dit geval werkt die vergelijking dus niet.

• CyberMania
Basekid schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:27:
[...]

De huidige corona is niet te vergelijken met de Spanish flu. Bij die flu gingen vooral jonge mensen dood. Dan zijn scholen sluiten veel logischer. In dit geval werkt die vergelijking dus niet.
Dat staat er toch:
It’s not just about keeping the kids safe. It’s keeping the whole community safe. When you close the schools, you reduce the mixing of the adults—parents dropping off at the school, the teachers being present. When you close the schools, you effectively require the parents to stay home.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Basekid schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Bovendien zijn de scholen dicht en blijven ze dicht. Althans tot dat onderzoek klaar is, wat nog een week of 6 gaat duren.

Combi van overvolle IC’s en geen resultaat uit dat onderzoek maakt dat we wel aan kunnen nemen dat de scholen voorlopig dicht blijven.

Dus ook het RIVM heeft dat standpunt aangepast in afwachting van meer resultaat. Op zich prima, al is nog 6 weken lesgeven én werken best lang. For the greater good dan maar.

• k995

En dat zweden veel en veel minder druk bevolkt is (20 keer eigenlijk) waar je dus automatisch meer afstand hebt .
Ze beginnen steeds meer maatregelen te nemen hoor.

• BlackMonkey
Rukapul schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:22:
[...]

Er is een veel eenvoudiger verklaring: de producten worden geproduceerd door een onderdeel dat in het verleden is overgenomen.
Nou zou dat best kunnen (maakt het natuurlijk nog steeds economisch) maar daar gaat het gelinkte artikel niet over. Dat gaat over een potentiële overname (datum vandaag) en dat bedrijf produceert voor de consumentenmarkt. Of je moet het verkeerde artikel gelinkt hebben.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
BlackMonkey schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:13:

@NOS artikel dat gaat over dat het meest positieve scenario niet is uitgekomen. Waarom nuanceert niemand dat dit gaat over het meest positieve scenario. Op de voorspellingen stonden 100e lijnen en daar waren er ook meerdere die heel strak op de capaciteitsgrens balanceerde. We wisten al dat het krap ging worden en dat dit rond begin april kon gebeuren. De ophef is dus ook meer sensatiejournalistiek. En ja, volgende de legenda gingen ze toen al van 3 weken uit.
Ja en nee. Ja, dit mag inderdaad genuanceerd worden want enkel koersen op de meest positieve is niet echt handig natuurlijk. Maar vooral nee: de lijntjes die we gezien hebben zijn uitkomsten uit het model bij dezelfde uitgangspunten. Althans, zo heb ik het begrepen. Het is niet zo dat we nu koersen op een ander lijntje uit die grafiek. De doortelling die we maken om de piek te bepalen is veranderd doordat een uitgangspunt voor die doortelling niet zou kloppen.

Hij wil.

• CyberMania
NiGeLaToR schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:30:
[...]

Bovendien zijn de scholen dicht en blijven ze dicht. Althans tot dat onderzoek klaar is, wat nog een week of 6 gaat duren.
Nee Rutte heeft dit onlangs al ontkracht, het is een van de punten die ze zullen meewegen in de beslissing van de scholen, maar zeker niet het enige.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 29-03-2020 23:39 ]

• k995
NiGeLaToR schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Ik mag morgen weer diverse organisaties helpen die al twee weken overuren draaien om mensen en gezinnen in crisis situatie door de maatregelen in NL te helpen. Angst, eenzaamheid, huiselijk geweld, huwelijkse problemen, problemen met de financien.

Dat jij dat niet wilt zien, daar vind ik wat van ja. Zie dit als de laatste. Succes verder.
Dat heb je nogal gezegd en ik begrijp dat gerust enkel sta je daar dan veel te dichbij zodat je enkel dat kan zien.

• BlackMonkey
klaaas schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:32:
[...]

Ja en nee. Ja, dit mag inderdaad genuanceerd worden want enkel koersen op de meest positieve is niet echt handig natuurlijk. Maar vooral nee: de lijntjes die we gezien hebben zijn uitkomsten uit het model bij dezelfde uitgangspunten. Althans, zo heb ik het begrepen. Het is niet zo dat we nu koersen op een ander lijntje uit die grafiek. De doortelling die we maken om de piek te bepalen is veranderd doordat een uitgangspunt voor die doortelling niet zou kloppen.
De lijntjes zijn alle mogelijke scenarios met de vastgestelde uitgangspunten. Dat klopt. Maar zoals ik aangaf stond daar gewoon een verwachting IC 3 weken in. Tot nu toe heb ik naast dat slecht geschreven artikel ook nog niets gezien dat die foute aanname van 10 dagen bevestigd. Misschien horen we er morgen meer over. Daarbuiten hoop ik dat ze de modellen ook wel met meer verschillende uitgangspunten hebben gedraaid. Daar zul je zeer waarschijnlijk ook eenzelfde soort dans rond de IC capaciteit zien.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar die 10 dagen opeens vandaan komen snap ik ook niet helemaal.
Hier de powerpoint van het RIVM:
https://www.tweedekamer.n...amer_presentatie_rivm.pdf

En hier 1 van de slides waar ze aangeven zelf met een aanname van 3 weken ligtijd te werken in hun modellen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHOi8M2NLeJ1v84XDYU16Ag9A_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qn9OTaHWInqX5hYZM47QFmU0.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
BlackMonkey schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:40:
[...]

De lijntjes zijn alle mogelijke scenarios met de vastgestelde uitgangspunten. Dat klopt. Maar zoals ik aangaf stond daar gewoon een verwachting IC 3 weken in. Tot nu toe heb ik naast dat slecht geschreven artikel ook nog niets gezien dat die foute aanname van 10 dagen bevestigd. Misschien horen we er morgen meer over. Daarbuiten hoop ik dat ze de modellen ook wel met meer verschillende uitgangspunten hebben gedraaid. Daar zul je zeer waarschijnlijk ook eenzelfde soort dans rond de IC capaciteit zien.
Ja ok, dan bedoelen we volgens mij hetzelfde. Waar het mij om ging was het volgende: het basismodel berekent de verspreiding van het virus in NL en dus het aantal besmettingen. Over de uitkomsten daarvan doe je een percentage dat op de IC terecht komt en je maakt dat cumulatief door de tijd dat men gemiddeld op de IC ligt mee te nemen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het heel raar is dat er toen expliciet gesproken wordt over 3 weken en dat dat nu 10 dagen zou zijn, maar omdat het om een afgeleide gaat van het basismodel zou dat de juistheid van het model an sich niet in twijfel trekken. Als echter de 10 dagen vs 3 weken een gelegenheidsverklaring is en er in de aannamen voor het basismodel iets niet klopt, dan hebben we geen idee waar we op koersen.

Hij wil.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

30 minuten in de oven op 70 graden. Dat geldt in elk geval voor N95-maskers, en ik neem aan ook voor N99 maar dat heb ik nergens met zoveel woorden gelezen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• BlackMonkey
klaaas schreef op zondag 29 maart 2020 @ 23:52:
[...]

Ja ok, dan bedoelen we volgens mij hetzelfde. Waar het mij om ging was het volgende: het basismodel berekent de verspreiding van het virus in NL en dus het aantal besmettingen. Over de uitkomsten daarvan doe je een percentage dat op de IC terecht komt en je maakt dat cumulatief door de tijd dat men gemiddeld op de IC ligt mee te nemen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het heel raar is dat er toen expliciet gesproken wordt over 3 weken en dat dat nu 10 dagen zou zijn, maar omdat het om een afgeleide gaat van het basismodel zou dat de juistheid van het model an sich niet in twijfel trekken. Als echter de 10 dagen vs 3 weken een gelegenheidsverklaring is en er in de aannamen voor het basismodel iets niet klopt, dan hebben we geen idee waar we op koersen.
We bedoelen inderdaad hetzelfde. Gelukkig willen onze journalisten dit soort negatieve dingen graag uitdiepen zoals we hebben gemerkt dus misschien krijgen we wel een antwoord :+

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
ZieMaar! schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Ik vind zelf de uitzonderingen voor de kerken ook onlogisch.
Mijn persoonlijke opvatting even daargelaten, kan ik de uitzondering vanuit juridisch perspectief wel plaatsen. Als de overheid oordeelt dat uitvaarten en huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn, dan is een algemeen verbod op kerkdiensten juridisch gezien lastig haalbaar. Het wordt dan bijzonder lastig om aan een rechter (en ik denk dan zowel aan de Nederlandse rechter als aan aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens) uit te leggen dat een algemeen verbod op kerkdiensten noodzakelijk is voor de bescherming van de gezondheid. Je komt dan dus in het gedrang met artikel 9 lid 2 van het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden
De vrijheid zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uiting te brengen kan aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de openbare veiligheid, voor de bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Een uitzondering voor kerkdiensten mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn in combinatie met de dringende oproep geen kerkdiensten te laten plaatsvinden, lijkt daarmee het hoogst haalbare.

Be yourself, no matter what they say ...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

voske schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:00:
[...]

Het wordt dan bijzonder lastig om aan een rechter (en ik denk dan zowel aan de Nederlandse rechter als aan aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens) uit te leggen dat een algemeen verbod op kerkdiensten noodzakelijk is voor de bescherming van de gezondheid.
Waarom? Je hebt niet elke dag of zelfs elke week een begrafenis of huwelijk, wat bij kerkdiensten wel het geval is. Puur en alleen al de frequentie is anders waardoor het appels met peren vergelijken is.

• k995
ALs je die grafiek pakt en de huidige gegevens (975/29 maart) erop zet ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7Jorq35ABRfB8YEk3zfl_E2xA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kloz9p2XCraxHHxouTx2okhh.png?f=fotoalbum_medium

Toch aan de eerder bovenkant van meeste curves.

[ Voor 6% gewijzigd door k995 op 30-03-2020 00:08 ]

• k995
voske schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:00:
[...]

Mijn persoonlijke opvatting even daargelaten, kan ik de uitzondering vanuit juridisch perspectief wel plaatsen. Als de overheid oordeelt dat uitvaarten en huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn, dan is een algemeen verbod op kerkdiensten juridisch gezien lastig haalbaar. Het wordt dan bijzonder lastig om aan een rechter (en ik denk dan zowel aan de Nederlandse rechter als aan aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens) uit te leggen dat een algemeen verbod op kerkdiensten noodzakelijk is voor de bescherming van de gezondheid. Je komt dan dus in het gedrang met artikel 9 lid 2 van het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden

[...]

Een uitzondering voor kerkdiensten mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn in combinatie met de dringende oproep geen kerkdiensten te laten plaatsvinden, lijkt daarmee het hoogst haalbare.
Andere landen verbieden dit in de EU. Niemand zegt dat je niet je godsdient mag beleven zoals je wil, enkel niet met 29 anderen rond je. Je kan dat gerust thuis in familie doen.

Mar idd als je andere zaken nog toelaat met 30 man kan je moeilijk afkomen dat dit dan weer niet mag.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

[...]

Dat artikel is dan ook niet gebaseerd op Covid-19 maar op historische pandemieën. Het RIVM baseert haar richtlijnen in lijn met de beschikbare info van deze virus.

:)

Imperfectionist.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
3 weken IC vs de huidige communicatie "we rekenden op 10 dagen" is in mijn ogen niets meer dan een (imho foute vorm) vorm van crisis beheersing. Het RIVM is niet gek, dat er een tekort aan IC capaciteit is / zou komen was onontkoombaar, maar dat communiceren is een tweede, want overheid acteert in control te zijn, communicatie wordt dus mee gewacht tot het niet meer te ontkennen van (al is er natuurlijk al veel langer sprake van triage, maar ja als in de media is gekomen ~1200 bedden, elke dag komen er 100 bij, dan ziet iedereen dat "numbers don't add up"). Maar ja, hoe kun je nu gaan van "we doen ons best en met de huidige maatregelen verwachten we success" naar "oops" dan is er toch een verklaring nodig, dus RIVM kijkt naar zijn gunstigste model dat niet uit kwam, daar zat 10 dagen in, helaas, dat model klopt niet want 10 dagen, communicatie done. En eigenlijk lijkt die hele nadruk op IC capaciteit een farce op zich (eigenlijk net als het virus de zichtbare / makkelijk te definiëren top), het houdt verdere problemen in de gezondheidszorg in de luwte, al wordt daar in de media langzaam wat meer aandacht aan gegeven.

En ja, ik erger me best wel aan die hele overheids communicatie, voor sommigen zal het werken, maar ik denk veel "maar ik ben toch niet gek", het voelt als een langzaam kokende kikker, steeds een standje erbij (maar die kikker, die springt er uit). Al is het VK qua maatregelen net zo reactief al NL, ik kan het meer respecteren dat daar sinds het begin slechte maar realistische scenario's worden geschetst en ook nu duidelijk gecommuniceerd wordt dat het eerste slechter gaat en dan beter; wat een contrast met de nl campagne van "samen gaan we het managen, oranje boven!".

[ Voor 14% gewijzigd door Norjee op 30-03-2020 01:36 ]

• BlackMonkey
bvbal79 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:12:
[...]

Nou kan me vakantie in juli ook wel schrappen dan....
Dat zou ik sowieso doen, dat is erg optimistisch.

Ik zat trouwens nog even na te denken. Duitsland heeft zoals eerder vermeld de meeste IC bedden. De twijfel is alleen of ze daar voldoende personeel voor hebben, zoals ik geloof @psychodude benoemde. En hier ook wordt beschreven linkje. Ze hebben niet alleen patiënten uit Nederland over genomen maar ook uit Italië. Zou het niet logischer zijn als we hun nu met spoed verzoeken om apparatuur? Wij kunnen dan eerder onze berekende piekcapaciteit bereiken zoals nodig lijkt, alle bestelde apparatuur kan dan gelijk naar Duitsland zodra hij binnenkomt. Hoe dat uiteindelijk weer wordt teruggewisselt/verrekend lijkt mij een latere zorg.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:48
NMe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:04:
[...]
Waarom? Je hebt niet elke dag of zelfs elke week een begrafenis of huwelijk, wat bij kerkdiensten wel het geval is. Puur en alleen al de frequentie is anders waardoor het appels met peren vergelijken is.
Nu was ik gisteravond per toeval naar de Nederlandse televisie aan het kijken, en men ging daar langs in een dorpje in Noord-Brabant (dacht ik toch), ik ben de naam kwijt, blijkbaar het zwaarst getroffen dorp van geheel Nederland. Die pastoor was toch echt aan het zeggen dat hij volgende week elke dag een begrafenis had, en terwijl ging de telefoon om de volgende vast te leggen.

Er mogen trouwens maar 29 mensen bij die diensten zijn. De voorganger/pastoor is nummer 30.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Broers (29 en 31) uit Beek en Donk beiden in coma op ic met corona: https://www.ed.nl/de-peel...iet-te-bevatten~a9c8de07/
Misschien genetisch
Voor Cathelijne is het een raadsel waarom beide broers zo ziek zijn geworden. „Ik had bij Bram al zoiets dat hij de laatste was van wie je dat zou verwachten. Hij rookt niet, heeft geen longaandoening, is nooit ziek. Dus het lijkt volstrekt willekeurig wie er heel ziek wordt van corona. Maar toen ook zijn broer in het ziekenhuis terechtkwam, vraag je je af of het misschien genetisch is. We hebben geen idee.”
Hier heb ik zelf ook al over zitten denken. Voor de originele SARS zijn al SNPs gevonden die mogelijk een slecht verloop voorspellen. Ik hoop dat hier ook onderzoek naar wordt gedaan.

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:29
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OG6ll5T.png

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BlackMonkey schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:24:
[...]

Duitsland heeft zoals eerder vermeld de meeste IC bedden. De twijfel is alleen of ze daar voldoende personeel voor hebben, zoals ik geloof @psychodude benoemde. En hier ook wordt beschreven linkje. Ze hebben niet alleen patiënten uit Nederland over genomen maar ook uit Italië. Zou het niet logischer zijn als we hun nu met spoed verzoeken om apparatuur?
Nee. Je mag blij zijn dat ze wat patienten van ons willen overnemen. Ik denk dat het teveel gevraagd is om te verwachten dat zij ons hun apparatuur sturen terwijl de kans bestaat dat de spullen straks in eigen land even hard nodig zijn.

• BlackMonkey
downtime schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:09:
[...]

Nee. Je mag blij zijn dat ze wat patienten van ons willen overnemen. Ik denk dat het teveel gevraagd is om te verwachten dat zij ons hun apparatuur sturen terwijl de kans bestaat dat de spullen straks in eigen land even hard nodig zijn.
Dat ligt natuurlijk wel iets genuanceerder. Het is niet alsof ze de Nederlanders die ze overnemen als eerste bij een volle IC uit het ziekenhuis worden gezet. Ook is er dus twijfel of ze überhaupt alle middelen kunnen inzetten door de tekorten in personeel. Het lijkt mij dat ze dat zelf ook wel kunnen doorrekenen bij een dergelijk verzoek. De hoeveelheid die we kunnen gebruiken valt relatief gezien namelijk mee (we kunnen zelf max een verdubbeling aan waarvan een deel al is gebeurd).

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BlackMonkey schreef op maandag 30 maart 2020 @ 01:26:
[...]

Dat ligt natuurlijk wel iets genuanceerder. Het is niet alsof ze de Nederlanders die ze overnemen als eerste bij een volle IC uit het ziekenhuis worden gezet.
Dat weet ik. Maar die bedden komen na een paar weken weer vrij en kunnen dan alsnog naar een Duitser.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Arator schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:26:
[...]

Nu was ik gisteravond per toeval naar de Nederlandse televisie aan het kijken, en men ging daar langs in een dorpje in Noord-Brabant (dacht ik toch), ik ben de naam kwijt, blijkbaar het zwaarst getroffen dorp van geheel Nederland. Die pastoor was toch echt aan het zeggen dat hij volgende week elke dag een begrafenis had, en terwijl ging de telefoon om de volgende vast te leggen.

Er mogen trouwens maar 29 mensen bij die diensten zijn. De voorganger/pastoor is nummer 30.
Ik bedoelde dat een gemiddelde familie niet elke dag naar de kerk gaat voor zo'n begrafenis of huwelijk. In normale tijden waarin er meer dan 29 mensen naar zo'n begrafenis mogen komen zou dat misschien anders kunnen zijn bij het aantal sterfgevallen in die gemeente, maar nu zal alleen directe familie aanwezig zijn bij elk van die begrafenissen. De pastoor kan er wel heel veel hebben natuurlijk, maar dat is met wisselende bezetting, zullen we maar zeggen.

Het lijkt me daarmee wel belangrijk dat de pastoor er alles aan doet om de hygiëne te bewaken zodat hij niet besmet raakt of anderen besmet.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
https://www.ad.nl/dossier...un-is-voor-virus~ad67714f
Dit klinkt in eerste instantie heel logisch: testen wie immuun, want die kunnen dan probleemloos aan het werk. Maar even los van de vraag of die immuniteit dan ook betekent dat je het niet over kunt dragen, dreigt hiermee een veel fundamenteler gevaar: onderscheid maken naar fysieke eigenschap en ruimte voor werkgevers om te selecteren op gezondheid.
Dat laatste is iets dat voor werkgevers altijd al aanlokkelijk klinkt, maar het wordt algemeen als een onaanvaardbare inbreuk op de persoonlijke levenssfeer gezien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

FreakNL

Well do ya punk?

StevenK schreef op maandag 30 maart 2020 @ 05:07:
https://www.ad.nl/dossier...un-is-voor-virus~ad67714f
Dit klinkt in eerste instantie heel logisch: testen wie immuun, want die kunnen dan probleemloos aan het werk. Maar even los van de vraag of die immuniteit dan ook betekent dat je het niet over kunt dragen, dreigt hiermee een veel fundamenteler gevaar: onderscheid maken naar fysieke eigenschap en ruimte voor werkgevers om te selecteren op gezondheid.
Dat laatste is iets dat voor werkgevers altijd al aanlokkelijk klinkt, maar het wordt algemeen als een onaanvaardbare inbreuk op de persoonlijke levenssfeer gezien.
Ik snap wel wat je zegt maar in dit geval weet de WG alleen of iemand al dan niet Corona gehad heeft, wat we uiteindelijk bijna allemaal gaan krijgen... Nood breekt wet?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:58

Je kan niet zomaar naar een veel minder dicht bevolkt land met toch een andere cultuur kijken en zeggen; "zie daar werkt het wel".

Tevens, ook in Zweden loopt het op, het aantal doden is zelfs redelijk hoog in vergelijking met hun buurland(en) en tot op heden hebben ze daar zeer weinig getest.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:53

drooger

Falen is ook een kunst.

TecTo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Ze kunnen zonder problemen en zonder enige vorm van testen gewoon Nederland in. :? 8)7 Heeft weinig te maken met het beleid in de USA maar de slappe en halfzachte maatregelen in NL.

Wel zuur voor al diegene die al twee weken in quarantaine thuis zitten op basis van advies en ondernemers die hun zaak hebben moeten sluiten.

Het voorbije weekend feestjes door jongeheren die hotelkamers hadden afgehuurd. Niets bekend over handhaving of opgelegde sancties.
Het meten van koorts en vragen of mensen klachten hebben bij vluchten enkel vanuit New York is schijnveiligheid.

Er roept namelijk niemand dat dit ook moet gebeuren voor mensen die vanuit bijvoorbeeld Nordrhein-Westfalen Nederland binnenkomen.

Of mensen die vanuit Noord-Brabant naar Zeeland gaan.

Uiteindelijk moeten de mensen die Nederland binnenkomen zich houden aan exact dezelfde maatregelen als de rest van Nederland, simpel zat.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:57

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even een cross-post:

En in het kader van opschalen:

https://www.rijnmond.nl/n...enten-half-april-verwacht
Het Eurovisie Songfestival gaat dan voorlopig niet door, maar dat betekent niet dat het bij Rotterdam Ahoy stil wordt. Meerdere hallen van de evenementenlocatie worden deze week ingericht als tijdelijke zorglocatie voor patiënten. "Als alles volledig bezet is, hebben we een kleine zevenhonderd plekken", zegt Arjen Littooij, directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ach, het reisadvies voor Nederland in de VS is negatief. Ik heb geen enkel zicht op hoe vol die vliegtuigen zijn, of iedereen in Nederland blijft (of juist doorreist), of er vakantiegangers bijzitten of juist Nederlanders die naar huis komen, etcetera.

Als iedereen zich, net als in de rest van Nederland, gewoon aan de hier geldende maatregel houdt, dan zal het extra risico wel meevallen toch?

Het is niet dat we duizenden auto's deze kant op laten komen die zijn wezen (apres)skiën in brandhaarden waarvan pas later de ernst duidelijk werd (zoals Oostenrijk en Italië), toch?

Koorts meten voegt weinig toe, tenzij je dan ook controle doet of mensen daadwerkelijk in quarantaine blijven. Of je nu bij iemand koorts meet en zegt: blijft thuis of je zegt: blijf thuis als je koorts hebt, dat is natuurlijk een beetje lood om oud ijzer.

Je zou kunnen testen, als daar testcapaciteit voor zou zijn. Maar dan nog vraag ik me af of dat de beste inzet van die testcapaciteit is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
ZieMaar! schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:30:
Koorts meten voegt weinig toe, tenzij je dan ook controle doet of mensen daadwerkelijk in quarantaine blijven. Of je nu bij iemand koorts meet en zegt: blijft thuis of je zegt: blijf thuis als je koorts hebt, dat is natuurlijk een beetje lood om oud ijzer.
Je zou ook iedereen die uit de VS of andere risicogebieden komt verplicht twee weken in thuis-quarantaine kunnen plaatsen, Noorwegen doet al zoiets.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Je zou ook iedereen die uit de VS of andere risicogebieden komt verplicht twee weken in thuis-quarantaine kunnen plaatsen, Noorwegen doet al zoiets.
Dan ben je al wel snel terug bij de discussie hoe groot het aandeel asymptomatische verspreiding nu is tov de symptomatische verspreiding. Afhankelijk van de inschatting hoe groot dat is, zou je maatregel kunnen inzetten (of niet).

Het lastige blijft (ook voor de targeted lockdown): hoeveel mensen gaan in thuisisolatie en hoeveel hebben daadwerkelijk corona?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Gesloten voor onderhoud.

Dit is niet het 'slowchattopic', dit is niet de HK, en dit is al helemaal niet het 'offtopic-topic'.

In dit topic hebben we het over Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België.

Niet over complotten, zogenaamde helderzienden, allerlei geleuter of je N=1 mening of waarneming die schijnbaar velen triggert om het hier maar neer te plempen.

Alles dat offtopic is - en dat is heel veel - gaat rücksichtslos de trashcan in.

En voor het geval het nog niet duideliijk was, voor de zoveelste keer, wanneer je een reactie beoordeelt als troll, rant, flame, of anderszins verstorende reactie, maak gewoon een Topic Report aan.

>> Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand_handled.gif <<

En reageer er dan dus niet op.

Dat scheelt iedereen een hoop tijd.

En vooral ons moderatoren, die het weer allemaal mogen opruimen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• k995
Belgie :
+1063 besmettingen (totaal 11899), +536 in zieknhuis (totaal 4674), +60 in IC (totaal 927), +82 doden (totaal 513)

Alles blijft gewoon stijgen zoals voorgaande dagen, weinig tot geen sprake van een afvlakking.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

k995 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:54:
Belgie :
+1063 besmettingen (totaal 11899), +536 in zieknhuis (totaal 4674), +60 in IC (totaal 927), +82 doden (totaal 513)

Alles blijft gewoon stijgen zoals voorgaande dagen, weinig tot geen sprake van een afvlakking.
1850 -> 1702 -> 1063 daily increase vind ik toch wel een aardige daling/afvlakking voor Belgie?
March 30 (GMT)
1063 new cases and 82 new deaths in Belgium [source]

March 29 (GMT)
alert 1702 new cases and 78 new deaths in Belgium [source]

March 28 (GMT)
alert 1850 new cases and 64 new deaths in Belgium [source]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
k995 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:54:
Dat lijkt te pessimistisch, er zou duidelijk sprake zijn van een afvlakking:
536 bijkomende opnames in ziekenhuis, 'Kracht van epidemie neemt duidelijk af'

Viroloog Steven Van Gucht concludeert dat het aantal bevestigde gevallen en hospitalisaties 'hoog blijft, en wellicht nog zal toenemen'. De piek is dus nog niet bereikt: we blijven nog in de stijgende fase. Maar tegelijk stelt hij dat de kracht van de epidemie afneemt. De mate waarin de epidemie stijgt, wordt minder fors. 'We moeten blijven volhouden, nu en de komende weken, om te verhinderen dat er een nieuwe stijging zou opduiken.'
Verder wat iedereen al voelde aankomen: 7 april mogen we niet naar school, het sportveld of de kroeg.
Haagse bronnen: maatregelen tegen coronavirus verlengd

Onduidelijk is nog tot wanneer het ’6 april-pakket’ wordt verlengd. Maandag wordt daarover door specialisten en ambtenaren overlegd. Dinsdag hakken betrokken ministers aan het eind van de middag een knoop door, waarna het besluit aan het begin van de avond wereldkundig wordt gemaakt.

Er wordt nog een slag om de arm gehouden voor als specialisten, verzameld in het zogeheten Outbreak Management Team (OMT), adviseren dat er verdergaande maatregelen nodig zijn. De vraag is volgens betrokkenen of dat wat oplevert omdat veel mensen nu al thuis blijven. De Tweede Kamer opperde al om coronamaatregelen langer te laten gelden. VVD, PVV, CDA, SP en 50Plus zijn daarvoor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:00:
[...]

1850 -> 1702 -> 1063 daily increase vind ik toch wel een aardige daling/afvlakking voor Belgie?

[...]
Ook hiervoor geldt: aantal zegt meer over aantal tests. Vooral positief te nomen is dat de hoeveelheid opnames zelfs licht daalt. (535 vs 575 vs 629).. en het aantal toename op de IC van rond de 80 per dag. Dat betekent dat Belgie met 2600 IC bedden het wel gaat redden. (doden zullen toch vallen).

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

De afvlakking in Belgie zou eigenlijk wat sterker moeten inzetten. Als de afvlakking doorzet tenminste, voorlopig is het een meting van 1 dag die lager is als de voorgaande dagen. Ik hoop voor onze zuiderburen dat het doorzet. De eerste meting na het weekend (of die in het weekend) vertrouw ik altijd net iets minder. Soms zijn in het verleden achteraf nog correcties uitgevoerd

Belgie is iets eerder begonnen met strenge maatregelen dan NL. Misschien dat we later in de week kunnen verwachten dat ook in NL maatregelen effect beginnen te krijgen.

Transavia houd nu ook alle vliegtuigen aan de grond tot 6 mei (bron: NOS) met uitzondering van door de overheid gevraagde repatriëring.

Ik heb nog een vlucht staan op 9 mei, daar kan ik nog geen duidelijkheid over krijgen bij Transavia. Voorlopig handelen ze eerst alle vluchten af die nu gecancelled zijn. Ik ga er vanuit dat die van 9 mei ook gecancelled gaat worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:15:

Ik heb nog een vlucht staan op 9 mei, daar kan ik nog geen duidelijkheid over krijgen bij Transavia. Voorlopig handelen ze eerst alle vluchten af die nu gecancelled zijn. Ik ga er vanuit dat die van 9 mei ook gecancelled gaat worden.
Denk dat je niet anders moet willen ook...

Verwijderd

Indoubt schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:15:
De afvlakking in Belgie zou eigenlijk wat sterker moeten inzetten. Als de afvlakking doorzet tenminste, voorlopig is het een meting van 1 dag die lager is als de voorgaande dagen. Ik hoop voor onze zuiderburen dat het doorzet. De eerste meting na het weekend (of die in het weekend) vertrouw ik altijd net iets minder. Soms zijn in het verleden achteraf nog correcties uitgevoerd

Belgie is iets eerder begonnen met strenge maatregelen dan NL. Misschien dat we later in de week kunnen verwachten dat ook in NL maatregelen effect beginnen te krijgen.

Transavia houd nu ook alle vliegtuigen aan de grond tot 6 mei (bron: NOS) met uitzondering van door de overheid gevraagde repatriëring.

Eng om te bedenken dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om de verspreiding in toom te houden (lees Ro=1). Het is niet zo dat het aantal besmettingen nu snel uitdooft... iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat terug naar "normaal" dit jaar niet meer gaat gebeuren. Lichte vrijheden zullen er wel komen, maar evenementen voor dit jaar kan je echt schrappen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Ook hiervoor geldt: aantal zegt meer over aantal tests. Vooral positief te nomen is dat de hoeveelheid opnames zelfs licht daalt. (535 vs 575 vs 629).. en het aantal toename op de IC van rond de 80 per dag. Dat betekent dat Belgie met 2600 IC bedden het wel gaat redden. (doden zullen toch vallen).
Hoeveel testen zijn er dan gedaan?
Als je dit niet weet kun je dit ook niet zo stellen.

PSN

• k995
YakuzA schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:00:
[...]

[...]
Aantal besmettingen zegt weinig, ze gingen het aantal tests opdrijven dus normaal zou je deze week een verhoging van dat zien, zal ook weinig betekenen.
hoevenpe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Dat lijkt te pessimistisch, er zou duidelijk sprake zijn van een afvlakking:
"De mate waarin de epidemie stijgt, wordt minder fors. "
aka de steeds maar snellere toename is er niet meer, je hebt nu nog gewoon een lineaire toename, maar het stijgt nog steeds.

[ Voor 40% gewijzigd door k995 op 30-03-2020 13:34 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Eng om te bedenken dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om de verspreiding in toom te houden (lees Ro=1). Het is niet zo dat het aantal besmettingen nu snel uitdooft... iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat terug naar "normaal" dit jaar niet meer gaat gebeuren. Lichte vrijheden zullen er wel komen, maar evenementen voor dit jaar kan je echt schrappen.
Op een gegeven moment zijn er natuurlijk wel een groot aantal mensen besmet geweest en immuun, en dan wordt de kans voor hen die het nog niet gehad hebben kleiner om besmet te raken. Een hoop mensen merken het niet of nauwelijks als ze besmet zijn, en die komen dan ook niet voor in de statistieken. Het zou erg fijn zijn als we een beter beeld hadden van de werkelijke besmettingsgraad.

Wat overigens niet wil zeggen dat zij die op dat moment nog niet besmet zijn het niet meer kunnen krijgen. De kans wordt echter steeds kleiner, en dan kunnen de maatregelen weer wat afgebouwd worden. Dan moeten we wel eerst de piek een flink eind voorbij zijn, maar ik verwacht wel dat we voor het eind van het jaar een significante verlichting van de maatregelen krijgen.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
autje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:35:
[...]

Wat overigens niet wil zeggen dat zij die op dat moment nog niet besmet zijn het niet meer kunnen krijgen. De kans wordt echter steeds kleiner, en dan kunnen de maatregelen weer wat afgebouwd worden. Dan moeten we wel eerst de piek een flink eind voorbij zijn, maar ik verwacht wel dat we voor het eind van het jaar een significante verlichting van de maatregelen krijgen.
Voor het einde van het jaar? Ik mag voor een sector als de horeca toch hopen dat er met de zomer al wat mogelijkheden zijn. Anders ben ik heel erg benieuwd wat er dan nog van die sector overblijft.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
ed1703 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Voor het einde van het jaar? Ik mag voor een sector als de horeca toch hopen dat er met de zomer al wat mogelijkheden zijn. Anders ben ik heel erg benieuwd wat er dan nog van die sector overblijft.
Ik denk niet dat de horeca weer open gaat voor eind juli. Idee gebaseerd op de grafieken van RIVM uit de laatste kamerbriefing (met al die lijntjes als mogelijke scenario's).

• Stoney3K
  • Laatst online: 18:56

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Niet alleen de horeca maar ook alle festivals en concerten in het zomerseizoen, die gaan nu bij elkaar voor miljoenen de boot in.

Horeca kun je nog gefaseerd terug open laten gaan (want met name de kleine tenten hebben weing vlees op de botten) maar met festivals lukt dat natuurlijk niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

autje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:35:
[...]

Op een gegeven moment zijn er natuurlijk wel een groot aantal mensen besmet geweest en immuun, en dan wordt de kans voor hen die het nog niet gehad hebben kleiner om besmet te raken. Een hoop mensen merken het niet of nauwelijks als ze besmet zijn, en die komen dan ook niet voor in de statistieken. Het zou erg fijn zijn als we een beter beeld hadden van de werkelijke besmettingsgraad.

Daar valt of staat alles mee natuurlijk. Hoeveel % is al besmet geweest. Van de mexicaanse griep wisten we toendertijd al snel dat het aantal mensen dat echt zwaar ziek werd relatief klein was. (daarom is ook niet hard ingegrepen, een jaar later kreeg de risicogroep het in het vaccin). Aan alles lijkt te zien dat dit voor Corona minder geldt... (aantal doden italie... % mensen op IC etc. etc.) Ik geloof niet dat in Italie nu al 50%+ de ziekte heeft doorgemaakt.

• BarôZZa
Norjee schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:21:
3 weken IC vs de huidige communicatie "we rekenden op 10 dagen" is in mijn ogen niets meer dan een (imho foute vorm) vorm van crisis beheersing. Het RIVM is niet gek, dat er een tekort aan IC capaciteit is / zou komen was onontkoombaar, maar dat communiceren is een tweede, want overheid acteert in control te zijn, communicatie wordt dus mee gewacht tot het niet meer te ontkennen van (al is er natuurlijk al veel langer sprake van triage, maar ja als in de media is gekomen ~1200 bedden, elke dag komen er 100 bij, dan ziet iedereen dat "numbers don't add up"). Maar ja, hoe kun je nu gaan van "we doen ons best en met de huidige maatregelen verwachten we success" naar "oops" dan is er toch een verklaring nodig, dus RIVM kijkt naar zijn gunstigste model dat niet uit kwam, daar zat 10 dagen in, helaas, dat model klopt niet want 10 dagen, communicatie done. En eigenlijk lijkt die hele nadruk op IC capaciteit een farce op zich (eigenlijk net als het virus de zichtbare / makkelijk te definiëren top), het houdt verdere problemen in de gezondheidszorg in de luwte, al wordt daar in de media langzaam wat meer aandacht aan gegeven.

En ja, ik erger me best wel aan die hele overheids communicatie, voor sommigen zal het werken, maar ik denk veel "maar ik ben toch niet gek", het voelt als een langzaam kokende kikker, steeds een standje erbij (maar die kikker, die springt er uit). Al is het VK qua maatregelen net zo reactief al NL, ik kan het meer respecteren dat daar sinds het begin slechte maar realistische scenario's worden geschetst en ook nu duidelijk gecommuniceerd wordt dat het eerste slechter gaat en dan beter; wat een contrast met de nl campagne van "samen gaan we het managen, oranje boven!".
Ik ben het helemaal eens met je punt over de toon.

Alleen denk ik niet dat het een kwestie is van of het RIVM gek is of niet: het is pure onervarenheid. Dat merk je aan de maatregelen, dat de beademingsapparatuur te laat is besteld, het tekort aan alles, hoe traag er wordt gehandeld, dat er nog steeds geen checks op de vliegvelden etc.

Het is misschien een geruststellende gedachte dat ze precies weten wat er gaande is en anders communiceren, maar ik denk dat je ze overschat. Het is ook niet gek. Normaal is het RIVM een organisatie dat rustig zaken over lange termijn kan onderzoeken en evalueren. Nu moeten ze ineens heel snel handelen en dan kan het niet anders als dat ze fouten maken, zeker als ze gewend zijn om op een bepaalde manier te werken en geen uitgebreid draaiboek hebben zoals in landen die eerder met bijvoorbeeld SARS te maken hebben gehad. Die hebben gewoon een lijst met honderden actiepunten die ze meteen afgaan zodra de eerste melding komt dat er een nieuw virus is in China. Die komen niet met een advies als geen handen schudden om vervolgens weken te wachten of het een effect heeft.

Of als je dit nu leest: https://eenvandaag.avrotr...-voor-op-het-coronavirus/

Is Nederland goed voorbereid?
Volgens het RIVM zijn alle artsen en ziekenhuizen in Nederland goed voorbereid. "Als er iemand uit China komt en zich meldt met verschijnselen van het coronavirus, dan weet elke arts precies wat hij moet doen."

Volgens viroloog Osterhaus heeft Nederland unieke kennis wanneer het gaat om het stellen van de diagnose. "Met het RIVM aan de leiding kunnen snel de nodige maatregelen getroffen worden als ook hier iemand het virus heeft. We zijn er in Nederland goed op ingericht en hebben de beste expertise in huis."

[ Voor 10% gewijzigd door BarôZZa op 30-03-2020 14:07 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]

Wat wellicht interessant leesvoer is voor mensen die een 'educated guess' willen doen naar wanneer we weer vrij mogen bewegen:

NiGeLaToR in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus"

Nu is de Spaanse griep 100 jaar geleden, niet hetzelfde virus en dus in een ander tijdperk, maar de verschillen in genomen maatregelen en het effect op de curve is enorm interessant.

Ook de tijd die verschillende steden in volledige of gedeeltelijke lockdown zaten is interessant. Maar tevens pijnlijk:
In 1918, a San Francisco health officer shot three people when one refused to wear a mandatory face mask.
St. Louis, for example, was so emboldened by its low death rate that the city lifted restrictions on public gatherings less than two months after the outbreak began. A rash of new cases soon followed. Of the cities that kept interventions in place, none experienced a second wave of high death rates.
Dus na een kleine 2 maanden lockdown alsnog een uitbraak oplopen omdat je te snel stopt met de lockdown, bijvoorbeeld. Zie het artikel voor tientallen verschillende voorbeelden.

Toentertijd had men weinig data of middelen om te meten, ik hoop dat het geleidelijker en minder drastisch kan dan toen - maar tegelijkertijd is het besef bij mij er wel dat we nu 2 van de minstens 20 weken erop hebben zitten dat we 'maatregelen' gaan kennen dit jaar. De Spaanse griep epidemie woedde tenminste 24 weken.

• Vorkie
  • Niet online
Nieuwe cijfers:

RIVM meldt 93 nieuwe sterfgevallen, afvlakking nog niet zeker

Er zijn 507 nieuwe coronapatiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Dat meldt het RIVM. Dat zijn minder nieuwe patiënten dan gisteren werd gemeld: toen ging het om 529 nieuwe patiënten. Het totaal aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis is opgenomen of opgenomen is geweest is 3.990.

Volgens het RIVM blijkt uit de cijfers dat het virus zich minder snel aan het verspreiden is, doordat het aantal opnames minder snel toeneemt dan je zou kunnen verwachten als er geen maatregelen waren genomen. Of echt sprake is van een afvlakking, moet later deze week blijken.

Het dodental als gevolg van het coronavirus is gestegen met 93, meldt het RIVM. In totaal zijn nu, voor zover bekend, 864 mensen in Nederland overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat aantal ligt in werkelijkheid hoger, doordat alleen geteste patiënten worden meegerekend als ze overlijden aan de gevolgen van een besmetting.

Het aantal nieuw gemelde besmettingen is 884. In totaal zijn er nu 11.750 besmettingsgevallen bekend. Doordat lang niet iedereen getest wordt, ligt het werkelijke aantal besmettingen hoger.
Bron: NOS liveblog
https://nos.nl/liveblog/2...den-gemeld-in-spanje.html

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 30-03-2020 14:14 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fijn dat het aantal ziekenhuisopnames gedaald is t.o.v. gisteren. 1 zwaluw maakt echter nog geen zomer. Dit is vorige week namelijk ook al een keer gebeurd:
25/03 - 341 nieuw
26/03 - 315 nieuw

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:21:
Fijn dat het aantal ziekenhuisopnames gedaald is t.o.v. gisteren. 1 zwaluw maakt echter nog geen zomer. Dit is vorige week namelijk ook al een keer gebeurd:
25/03 - 341 nieuw
26/03 - 315 nieuw
Het aantal gemelde cases gaan gelukkig wel dagelijks omlaag nu:
March 30 (GMT)
884 new cases and 93 new deaths in the Netherlands
March 29 (GMT)
1104 new cases and 132 new deaths in the Netherlands
March 28 (GMT)
1159 new cases and 93 new deaths in the Netherlands
March 27 (GMT)
1172 new cases and 112 new deaths in the Netherlands

PSN

• SymbolicFrank
YakuzA schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:24:
Hoe meer je test, hoe meer nieuwe gevallen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Alleen denk ik niet dat het een kwestie is van of het RIVM gek is of niet: het is pure onervarenheid. Dat merk je aan de maatregelen, dat de beademingsapparatuur te laat is besteld, het tekort aan alles, hoe traag er wordt gehandeld, dat er nog steeds geen checks op de vliegvelden etc.
Ik vind dat er nogal makkelijk geconcludeerd wordt.
Dit is sowieso de eerste echte pandemie in de recente geschiedenis, dus er is nul ervaring.
Dat beetje ervaring met SARS heeft ons ook niet geholpen, want toen bleef het virus in azië, dus de ervaring die we hadden was verkeerd.

Daarnaast gaat de overheid/RIVM echt niet aan de grote klok hangen dat ze heel druk zijn om apparatuur te bestellen. Dat er nu al geleverd wordt betekend dat we echt niet zo laat waren als sommige mensen denken. Hetzelfde met de mondkapjes. Allemaal 'schande' roepen dat er op aanbiedingen niet ingegaan wordt en ondertussen waren er wel al 600.000 kapjes onderweg.

Begin maart werden 1353 zorgmedewerkers van de twee ziekenhuizen getest. Van hen bleken er 86 besmet. Iedereen had wel klachten (gehad) – hoesten, spierpijn of kortademigheid – maar bij slechts 54 medewerkers zat daar koorts bij, of een koortsachtig gevoel. Twee moesten er in het ziekenhuis worden opgenomen, maar de meerderheid (63 procent) was aan het werk gebleven.
Dat was dus binnen een week na het eerste geval (die na Carnaval bekend was)
Ze zijn gaan kijken wat de bron was door de stammen te onderzoeken en toen was er al geen duidelijke bron meer. De meeste zorgmedewerkers hadden het niet opgelopen in het ziekenhuis.
Nederlanders en Belgen zijn ziek teruggekomen uit gebieden (wintersport) waar niks aan de hand was, waar de eerste patiënt nog moest worden gevonden.

We kunnen achteraf nog wel een keer een tijdlijn maken, maar ik vermoed dat de overheid en het RIVM best snel hebben gereageerd.
En ik kan me ook heel goed voorstellen dat een regering niet over 1 nacht ijs gaat als het gaat om het offeren van de halve economie. Hoeveel mensen zouden hier hun huis direct in brand steken als dat hun leven zou redden?
Apache4u schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:21:
25/03 - 341 nieuw
26/03 - 315 nieuw
Elke 'lage' dag drukt wel de stijging en stelt een eventueel IC probleem een dag uit.
YakuzA schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:24:
Kijk uit voor weekeinden, daarin wordt altijd minder getest en krijg je soms een data achterstand. Dat trekt dan de volgende dag weer bij.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:04
Ik durf hier (voorzichtig) wel een afvlakkende trend in te ontdekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUHN8DXFDZu5L_SXAlHv7Ev53Ks=/f/image/wN3iUcwVtoJdeIQrm7guwQXH.png

Vanaf 20 maart zitten we tegen de 300 ziekenhuisopnames per dag.
Een week later zit 27 maart op dit moment op 350 ziekenhuisopnames. Dat zal ongetwijfeld komende dagen nog verder stijgen richting 400, maar van een verdubbeling in een week tijd is echt geen sprake meer.

Als je die stijging vergelijkt met die van een week eerder: 61 ziekenhuisopnames op 13 maart tot weer de 300 van 20 maart dan is de stijging relatief van zo'n 400% naar 150% gedaald.

Hopelijk is die 50% volgende week nog (veel) verder gedaald.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als ik kijk naat het aantal nieuw gemelde covid patienten bij de GGD lijkt, daar zeker bij de noordelijke provincies wel een goede trend te zijn. Drente, Flevoland, Groningen, Friesland zitten allemaal op minder dan 5% groei ten opzichte van de vorige dag. Er vanuit gaan dat er van de reeds gemelde patienten in die regio al weer een deel hersteld zal zijn is het aantal actieve patienten daar wel stabiel op dit moment.

Verwijderd

Jovatov schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:05:
Ik durf hier (voorzichtig) wel een afvlakkende trend in te ontdekken:

[Afbeelding]

Vanaf 20 maart zitten we tegen de 300 ziekenhuisopnames per dag.
Een week later zit 27 maart op dit moment op 350 ziekenhuisopnames. Dat zal ongetwijfeld komende dagen nog verder stijgen richting 400, maar van een verdubbeling in een week tijd is echt geen sprake meer.

Als je die stijging vergelijkt met die van een week eerder: 61 ziekenhuisopnames op 13 maart tot weer de 300 van 20 maart dan is de stijging relatief van zo'n 400% naar 150% gedaald.

Hopelijk is die 50% volgende week nog (veel) verder gedaald.
jouw getallen stroken dan weer niet met de 500 patienten die vandaag zijn opgenomen waar het rivm over spreekt. Iets kan er gewoon niet kloppen aan de cijfers.
Pagina: 1 ... 34 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs