Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.559 views

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Inderdaad.. ik herken dit 100% aan mijn jarenlange angststoornissen. Afstand nemen van vooral de online-berichtgeving zou mijn advies zijn.

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
edit [off topic]

[ Voor 98% gewijzigd door ledog op 23-03-2020 17:19 ]

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ledog schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Hoewel ik me dan weer afvraag hoe iemand ondanks alle maatregelen dan wel aan die verkoudheid is gekomen.
Had afgelopen winter een verkoudheid te pakken die mij weken lang liet blaffen. Volgens de huisarts was er niets aan de hand, er heerste namelijk een verkoudheid die wel 6 weken kon aanhouden. Uiteindelijk iets van 5 weken in meer of mindere mate last van gehad.

edit: Excuses, dacht dat ik in het slowchat topic was beland.

[ Voor 6% gewijzigd door Robertdj op 23-03-2020 17:23 ]

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Net op de radio: de regering staat het niet toe dat ziekenhuizen zelf meer gaan testen dan toegestaan. Volgens Alex Friedrich is er geen enkel tekort aan testmiddelen, volgens de Jonge wel. Maar die wil dat ook allemaal centraal geregeld hebben.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Bizar!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22
SymbolicFrank schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:25:
Net op de radio: de regering staat het niet toe dat ziekenhuizen zelf meer gaan testen dan toegestaan. Volgens Alex Friedrich is er geen enkel tekort aan testmiddelen, volgens de Jonge wel. Maar die wil dat ook allemaal centraal geregeld hebben.
Ergens was het ooit toch ook wel fijn dat niet elk menigsverschil breeduit gemeten werd in de media. Het is namelijk heel goed dat mensen het niet met elkaar eens zijn en soms andere keuzes maken op basis van hun situatie. Het is ook prima dat men daarover in conclaaf blijft.

Het is alleen voor de mensen die vertrouwen moeten hebben dat er uiteindelijk het juiste wordt gedaan wel zo fijn als je de eindconclusie krijgt en niet de hele route erheen.

Volgens mij neem je ingewikkelde besluiten namelijk nooit zonder even goed alle argumenten te reflecteren enzovoorts.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54

gws24

Thinking is hard!

Bij de status update van het RIVM van vandaag staat ook een link naar 'Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland 23 maart 2020' (https://www.rivm.nl/docum...nederland-23-maart-2020-0 ). Hier de tabellen en grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrDouJljmGfCndN4jEN6HYa2eqc=/f/image/lrupa9f8yLIkZAmb4weS7T9q.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPqTP0SUeCVvrDHm6CpP4ssr_T0=/f/image/nuaC3kkRWNQlKPj586kB0gJV.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_DfcSTiDzyBGHJbTxn_wJeTnY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1A6Tfkm55Ydi8p3zSEReUh6n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfSTJj1jqtAJ0iGhxx3hMWGr9WA=/f/image/UaysOk5le3ZRKQ8mBdPjdkYW.png

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:38

basvn

Breezand - NHN

gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:40:
Bij de status update van het RIVM van vandaag staat ook een link naar 'Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland 23 maart 2020' (https://www.rivm.nl/docum...nederland-23-maart-2020-0 ). Hier de tabellen en grafiekjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
eerste afbeelding, onderaan :

1230 mensen opgenomen. waarvan er 213 zijn overleden.. :|
17%

edit: @gws24
er van uit gaand, dat alle overledenen in het ziekenhuis zijn opgenomen

[ Voor 4% gewijzigd door basvn op 23-03-2020 17:49 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
Alle nieuwe besmettingen staan op de kaart. Naam van de gemeente alleen bij meer dan vijf nieuwe besmettingen of bij gemeente die voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjKgFD-MVFylTsJ-EuUFsAdZiRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxzEhwZn17wFcMjxo9C7ZTHZ.png?f=fotoalbum_large

• gws24

gws24

Thinking is hard!

basvn schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:44:
[...]
eerste afbeelding, onderaan :

1230 mensen opgenomen. waarvan er 213 zijn overleden.. :|
17%
Niet alle overledenen worden opgenomen in het ziekenhuis dus volgens mij kan je die rekensom zo niet maken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet niet of het statistisch significant is, maar de percentages ziekenhuis opnames verschillen flink tussen man en vrouw :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Flow

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opvallend dat bij comorbiditeit er maar liefst een factor 10 tussen "Ja" en "Geen onderliggende aandoening" zit qua sterftepercentage: grofweg 10% vs. 1%). Vooral diabetes (30% overleden) is hoog, al moet je dit natuurlijk wel lezen i.c.m. leeftijd (aangezien er nog niemand onder de 50 is overleden en er vast wel mensen met diabetes onder de 50 met Corona zijn gediagnosticeerd).
YakuzA schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:56:
[...]

Weet niet of het statistisch significant is, maar de percentages ziekenhuis opnames verschillen flink tussen man en vrouw :?
Dat de sterfte hoger is bij mannen dan bij vrouwen kwam al eerder naar voren, bijvoorbeeld hier: https://www.worldometers....rus-age-sex-demographics/. Niet onwaarschijnlijk dat alleen mensen met erge klachten in ziekenhuis worden opgenomen (lees: voornamelijk mannen die in een later stadium overlijden) en mensen met lichtere klachten thuis moeten uitzieken.

[ Voor 20% gewijzigd door Flow op 23-03-2020 17:59 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

YakuzA schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:56:
[...]
Dat mannen meer last hebben van dit virus ben ik ook in de statistieken van andere landen tegengekomen dus dat lijkt mij wel te kloppen.
Flow schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:56:
[...]
Opvallend dat bij comorbiditeit er maar liefst een factor 10 tussen "Ja" en "Geen onderliggende aandoening" zit qua sterftepercentage: grofweg 10% vs. 1%). Vooral diabetes (30% overleden) is hoog, al moet je dit natuurlijk wel lezen i.c.m. leeftijd (aangezien er nog niemand onder de 50 is overleden en er vast wel mensen met diabetes onder de 50 met Corona zijn gediagnosticeerd).
Klopt, ook dit is wat je bijvoorbeeld uit Italie hoort dat een groot gedeelte één of meerdere onderliggende morbiditeiten had.

Uit de cijfers haal ik ook nog dat in de lagere leeftijdsgroepen (<25 jaar) het percentage positieven significant lager is dan in de hogere groepen. Scholen weer open? :P

PS De eerste grafieken van gevallen en ziekenhuisopnamen lopen volgens mij niet synchroon met de status update die het RIVM steeds geeft. Sowieso is de laatste staaf in die twee grafieken denk ik nog niet compleet bijgewerkt.

• psychodude
  • Laatst online: 22:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een interessante dataset, mooi dat het RIVM dit deelt. De eerste figuren zien er een soort hoopgevend uit, maar zien of het doorzet. Registratie bias speelt vermoedelijk namelijk nog een rol.

Man:vrouw verdeling wat betreft opname en sterfte soortgelijk als wat we weten uit bijv. Italië. Qua leeftijdsgroepen opvallend het aantal <65 dat opgenomen is, circa 33% valt binnen deze leeftijdsgroep. Ik hoop dat dat toch een beetje een wake up call is voor de niet senioren in het land die hier laks mee omgaan.

Eveneens als voor wat betreft comorbiditeit, sowieso bij bijna 16% is geen comorbiditeit. En bij een nog redelijk deel niet bekend.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:10

Vrijdag

De Zwarte

'Philips bang voor Amerikaanse vordering beademingsapparatuur'

Philips vreest dat de VS met strenge wetgeving beademingsapparatuur bestemd voor de Europese markt zullen vorderen, meldt NRC. De Nederlandse producent van zorgapparatuur is bang dat Philips Respironics in de Amerikaanse stad Pittsburgh onder de werking wordt gebracht van de Defense Production Act. Met deze wet uit 1950, de tijd van de Koreaanse oorlog, kan president Trump productie en voorraden van beademingsapparatuur vorderen. Philips wordt zo gedwongen alleen nog aan de Amerikaanse markt te leveren.
Nou, dat zou wat worden zeg. Ik hoop dat hij het niet doet, maar het zou me niks verbazen als hij het wel doet.

https://www.nrc.nl/nieuws...emingsapparatuur-a3994610

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Vrijdag schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Nou, dat zou wat worden zeg. Ik hoop dat hij het niet doet, maar het zou me niks verbazen als hij het wel doet.

https://www.nrc.nl/nieuws...emingsapparatuur-a3994610
Slechte zaak. Typisch Trump, dus veel kans.

• Flow
Makers van beademingsapparaten zijn afhankelijk van onderdelen uit de hele wereld – ook Philips in Pittsburgh kan niet zonder onderdelen die gemaakt worden in Europa. Om de Amerikanen onder druk te zetten, kunnen Europese bedrijven hun toelevering staken. Dat scenario wil niemand, zeggen betrokkenen.
Gelukkig is er dan nog wel een pressiemiddel. Zou treurig zijn om een handelsoorlog te starten in deze moeilijke tijden, maar we hoeven dus niet over ons heen te laten lopen. Al is die optie dus ook verre van ideaal.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:44
Ik was benieuwd naar het percentage ziekenhuisopnamen en slachtoffers per leeftijdsgroep. 'Ernstig' heb ik dus als som opnames en doden genomen.

(overleden en ziekenhuis staan verkeerd om zie ik, maar maakt hier niet uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIpnoLC7cW4dfTEmL1dDn5ojXAE=/f/image/TqSN0hxqbtoGZzujXRDTQniw.jpg
Kans op complicaties is dus vrij klein, mag aannemen dat dat voor mensen onder de 50 allemaal uit een al gecompromitteerde gezondheid vloeit. Gezien alle niet meegetelde besmettingen bij mensen die zelf alle bekende symptomen (koorts gevolgd door benauwdheid en pijnlijke spieren) hebben en zonder doktersbezoek thuis uitzieken is er inderdaad voor jonge mensen weinig risico. Al vermijd ik zelf liever wel die 2 weken ziek zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HallonRubus op 23-03-2020 19:18 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ben benieuwd wat de scholen nu gaan doen. Mijn vrouw heeft nog een achtergrond van voor de klas staan en redt het net. Maar de heren van 6 en 8 zijn niet de beste studenten, het is duwen en trekken af en toe. Maar dit nog tot na de zomer is geen doen. Denk dat de leraren nu wel echt virtueel les moeten gaan geven.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De eerste maatregel van het kabinet is tot 1 juni alle evenementen verbieden.

Wat is hier nieuws aan? Afaik is alles al afgelast.

Het enige nieuwe is 1 juni.

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-11 22:03
Dat dus.

En boetes.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:13
PWM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:22:
Ben benieuwd wat de scholen nu gaan doen. Mijn vrouw heeft nog een achtergrond van voor de klas staan en redt het net. Maar de heren van 6 en 8 zijn niet de beste studenten, het is duwen en trekken af en toe. Maar dit nog tot na de zomer is geen doen. Denk dat de leraren nu wel echt virtueel les moeten gaan geven.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Velen gaan het echt niet trekken. M'n vrouw zit ook in 't onderwijs en ondervindt het aan den lijve.
Leerkrachten doen voor zover ik dat kan bepalen al heel veel. Voor hen is ook het wennen om om te schakelen.
Wellicht zit er nog ruimte om leerdoelen/lesstof door te schuiven naar een volgend jaar. In het ergste geval zal het voor een bepaald aantal leerlingen een 'verloren' jaar worden.

Maak me ook zorgen over welzijn en veiligheid in gezinnen. Onzekerheid qua werk/inkomen, flink extra takenpakket (velen hebben geen/weinig affiniteit met onderwijs) en dan nog de rest van de consequenties van de virusuitbraak en daarmee samenhangende regels.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:16
Wat een lulkoek, alle samenkomsten (ongeacht aantal personen) tot 1 juni verbieden maar wel winkels openlaten? Dus in bouwmarkten en kledingwinkels kunnen mensen nog heen gaan? Gooi die bijzaken (tov mensenlevens) gewoon dicht.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 20:57

Rannasha

Does not compute.

PWM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:22:
We horen het hier in de communicatie met de docenten (kinderen zijn 4 en 7 en gaan elk naar 2 scholen, FR & NL, dus we hebben nogal wat docenten). Veel ouders hebben moeite om het volledige programma goed in te passen. En dat al na de eerste week. Hoe langer de scholen dichtblijven, hoe lastiger het zal zijn.

Voor ons is het prima te doen, want mij vrouw werkt niet en hoewel ze geen onderwijsachtergrond heeft, zijn onze kinderen vrij leergierig, dus de combinatie van voldoende tijd & gemotiveerde kinderen werkt goed. Maar ik hoor van veel kanten dat het elders lang niet zo soepel loopt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 10:32

drooger

Falen is ook een kunst.

dennis_rsb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:31:
Wat een lulkoek, alle samenkomsten (ongeacht aantal personen) tot 1 juni verbieden maar wel winkels openlaten? Dus in bouwmarkten en kledingwinkels kunnen mensen nog heen gaan? Gooi die bijzaken (tov mensenlevens) gewoon dicht.
Samenkomsten van 3 of meer, niet 'ongeacht aantal personen' ;)

Als die winkels op een verantwoorde manier open kunnen blijven, dan kan ik er mij prima in vinden dat ze nog open blijven.
Prima als jij alles zoveel mogelijk dicht wil hebben, maar dat wordt gewoon (nog) niet nodig geacht.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Flow
HallonRubus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Ik was benieuwd naar het percentage ziekenhuisopnamen en slachtoffers per leeftijdsgroep. 'Ernstig' heb ik dus als som opnames en doden genomen.

(overleden en ziekenhuis staan verkeerd om zie ik, maar maakt hier niet uit)

[Afbeelding]
Kans op complicaties is dus vrij klein, mag aannemen dat dat voor mensen onder de 50 allemaal uit een al gecompromitteerde gezondheid vloeit. Gezien alle niet meegetelde besmettingen bij mensen die zelf alle bekende symptomen (koorts gevolgd door benauwdheid en pijnlijke spieren) hebben en zonder doktersbezoek thuis uitzieken is er inderdaad voor jonge mensen weinig risico. Al vermijd ik zelf liever wel die 2 weken ziek zijn.
Ik denk dat je heel veel dubbeltellingen hebt omdat de meeste mensen die overlijden waarschijnlijk ook waren opgenomen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Misschien ook eens tijd om te kijken naar een soort Mini "PC Privé" regeling. Mijn kinderen hebben elke een laptop + tablet nodig voor een combinatie van hun leer apps en sites.

Ik ga zo even 2 Chromebooks halen, maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is om zomaar te doen.

• dennis_rsb
@drooger hoe zie je dat voor je? Max 3 mensen tegelijk in een winkel toelaten met politie of boa’s voor de deur? Was die 3 mensen max niet voor thuis? En bij bedrijven zijn toch ook meer dan 3 man aan het werk. Vind dit niet echt duidelijk. Kwam allemaal een beetje chaotisch over.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
dennis_rsb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:39:
@drooger hoe zie je dat voor je? Max 3 mensen tegelijk in een winkel toelaten met politie of boa’s voor de deur? Was die 3 mensen max niet voor thuis? En bij bedrijven zijn toch ook meer dan 3 man aan het werk. Vind dit niet echt duidelijk. Kwam allemaal een beetje chaotisch over.
Thuis wordt afgeraden maar mag in principe zolang je 1,5 meter afstand kunt voorzien.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Grapperhaus kondigde verder aan dat burgemeesters de mogelijkheid krijgen om op specifieke locaties als op stranden en in parken een verbod op groepsvorming in te voeren. Daarbij kunnen "forse boetes" worden uitgedeeld, als blijkt dat drie of meer personen niet anderhalve meter afstand tot elkaar houden en geen gezin zijn.
Toch vrij helder? Uiteindelijk is het aan de burgemeesters om situaties in/omtrent winkels te bepalen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:38
Vriendin en ik hadden hetzelfde. Het was enigszins chaotisch en onduidelijk.

Volgens mij kan ik zometeen nog wel in m'n eentje gaan hardlopen, buitenaf in een rustige omgeving.

• dennis_rsb
@drooger da’s waar. En bedrijven? Ik bedoel er zijn mensen die niet kunnen thuiswerken en toch met een man of 30/40 bv in een bedrijf aan het werk zijn.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:49
Bartjeee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:41:
[...]

Thuis wordt afgeraden maar mag in principe zolang je 1,5 meter afstand kunt voorzien.
Thuis mag sowieso, maar ze raden t wel af;

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dennis_rsb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:42:
@drooger da’s waar. En bedrijven? Ik bedoel er zijn mensen die niet kunnen thuiswerken en toch met een man of 30/40 bv in een bedrijf aan het werk zijn.
Dan geldt nog steeds de 1,5 meter afstand.
Ja, dit kan onmogelijk zijn in bepaalde situaties (bijv. ziekenhuizen), maar dat is misschien eerder uitzondering dan regel.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:31

Mfpower

In dubio

Het blijft me verbazen dat kinderen worden uitgezonderd. Kleine kinderen? Is mijn kind van 7 klein? Nu het steeds duidelijker lijkt te worden dat asymptomatische mensen kunnen verspreiden vind ik dat echt gek. Daarnaast heb ik al gezien dat verschillende mensen het niet zo nauw nemen (mijn buren: ach hij heeft altijd een snotneus...). Voorsorteren op de scholen weer open 6 april.

• dennis_rsb
drooger schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Dan geldt nog steeds de 1,5 meter afstand.
Ja, dit kan onmogelijk zijn in bepaalde situaties (bijv. ziekenhuizen), maar dat is misschien eerder uitzondering dan regel.
Op teletekst staat toch echt dat samenkomsten verboden zijn tot 1 juni. Ik ga er vanuit dat die ‘’wat valt onder 1 juni’’ definitie de komende dagen nog wel helderder wordt en uitgelegd op tv/krant/internet.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

dennis_rsb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Op teletekst staat toch echt dat samenkomsten verboden zijn tot 1 juni. Ik ga er vanuit dat die ‘’wat valt onder 1 juni’’ definitie de komende dagen nog wel helderder wordt en uitgelegd op tv/krant/internet.
Hij had het volgens mij in de persconferentie kort toegelicht, definitie van samenkomst is op basis van een wetsartikel.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:45
drooger schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Hij had het volgens mij in de persconferentie kort toegelicht, definitie van samenkomst is op basis van een wetsartikel.
Inderdaad, artikel 174 Gemeentewet. Daar staat alleen niet zoveel in.
1. De burgemeester is belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven.
2. De burgemeester is bevoegd bij de uitoefening van het toezicht, bedoeld in het eerste lid, de bevelen te geven die met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid nodig zijn.
3. De burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het in het eerste lid bedoelde toezicht.
Wat ik in de slowchat al schreef, is dat er duidelijkheid is zodra de aanwijzing van de minister aan de veiligheidsregio's op papier staat en de burgemeesters de noodverordeningen afkondigen. De definitie die Grapperhaus voorlas, leek overigens heel sterk op de formulering zoals die tot op heden in de noodverordeningen staat, maar dan zonder het aantal personen (en daarnaast komt er kennelijk nog een uitzondering voor uitvaarten en kerkelijke bruiloften):
Het is verboden om openbare samenkomsten en vermakelijkheden als bedoeld in artikel 174 van
de Gemeentewet, samenkomsten in voor het publiek toegankelijke gebouwen en bijbehorende
erven en samenkomsten in besloten sfeer te laten plaatsvinden, te (laten) organiseren dan wel te
laten ontstaan waar meer dan honderd personen gelijktijdig samenkomen, dan wel aan dergelijke
samenkomsten deel te nemen. Dit verbod is niet van toepassing op de dagelijkse gang van zaken
in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van overheidsinstellingen en
zorginstellingen.

Be yourself, no matter what they say ...

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
begreep ik nu dat ze aan de slag zijn gegaan om 20.000 beademingsapparaten te verkrijgen of had ik dat verkeerd gehoord?

Dat betekent, stam + t .

• voske
En nu in tekstversie de aangekondigde maatregelen:
Aangescherpte maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen
Nieuwsbericht | 23-03-2020 | 19:23

Maandag 23 maart heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus. Minister-president Rutte en de ministers De Jonge, Grapperhaus en Van Rijn lichtten de maatregelen (gebaseerd op advies van het RIVM) maandag 23 maart 2020 toe tijdens een persbijeenkomst.

De aangescherpte en nieuwe maatregelen zijn:
  • Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen. Ook thuis: maximaal drie mensen op bezoek en hou ook dan afstand tot elkaar.
  • Als u kucht, hoest en/of verkouden bent, gold al: blijf thuis. Krijgt u daar ook koorts bij, dan moet vanaf nu iedereen in het huishouden thuisblijven. Mensen in cruciale beroepen en vitale processen zijn hiervan uitgezonderd, tenzij zij zelf ziek worden.
  • Alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 juni (in plaats van 1 april), ook met minder dan 100 mensen. Voor begrafenissen en kerkelijke bruiloften geldt een uitzondering, waarover later meer informatie komt.
  • Winkels en het openbaar vervoer worden verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid.
  • Voor kappers, schoonheidsspecialisten en andere in zogenoemde contactberoepen op het gebied van uiterlijke verzorging geldt tot 6 april dat zij helaas hun vak niet meer mogen uitoefenen. Voor bijvoorbeeld fysiotherapeuten geldt: werk zoveel mogelijk via beeldbellen.
  • Casino’s vallen vanaf nu onder dezelfde maatregel als eet- en drinkgelegenheden en sluiten per 24 maart 2020.
  • Op locaties zoals vakantieparken gaat gelden dat men maatregelen moet treffen om mensen 1,5 meter afstand te laten houden. Als men hiertoe niet in staat is dan mogen gemeenten deze locaties sluiten.
  • Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd. Personen in hetzelfde huishouden, zoals gezinnen, en kinderen zijn hiervan uitgezonderd.
  • Markten zijn hiervan uitgesloten omdat deze op sommige plekken in het land een essentieel onderdeel van de voedselketen zijn. Wel moeten gemeenten en marktmeesters kijken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat voldoende afstand gewaarborgd is.
  • De bestaande maatregelen wil de overheid ook beter kunnen handhaven. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid om via een noodverordening makkelijker en sneller op te kunnen treden. Burgemeesters kunnen specifieke locaties sluiten, zoals parken, stranden en campings. Er kunnen ook boetes worden opgelegd.
]Eerder afgekondigde maatregelen blijven van kracht. Kijk op de pagina met meer informatie over de aanpak van het coronavirus voor meer informatie.

De maatregelen passen in de Nederlandse aanpak van het coronavirus, dat erop gericht is om de zorgcapaciteit niet te overbelasten en de mensen te kunnen helpen die het meest kwetsbaar zijn. De aanpak en de maatregelen zijn gebaseerd op adviezen van de experts, die samenkomen in het Outbreak Management Team onder voorzitterschap van Jaap van Dissel, de directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 21:37
Apache4u schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:04:
begreep ik nu dat ze aan de slag zijn gegaan om 20.000 beademingsapparaten te verkrijgen of had ik dat verkeerd gehoord?
Ze hebben er 2000 besteld als ik het goed verstond.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mfpower schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:46:
Het blijft me verbazen dat kinderen worden uitgezonderd. Kleine kinderen? Is mijn kind van 7 klein? Nu het steeds duidelijker lijkt te worden dat asymptomatische mensen kunnen verspreiden vind ik dat echt gek. Daarnaast heb ik al gezien dat verschillende mensen het niet zo nauw nemen (mijn buren: ach hij heeft altijd een snotneus...). Voorsorteren op de scholen weer open 6 april.
Idd. Straks is pa ziek, heeft het overgegeven aan dochter, die fijn met 4 kinderen in de straat aan het spelen is. Voor je het weet is de hele straat ziek. Kinderen moeten juist niet meer met elkaar spelen, ook omdat je hun niet kan uitleggen wat er aan de hand is. Wellicht vervelend, maar als je sociale contacten wilt vermijden moet je geen uitzondering maken voor kinderen die overal in en uit lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 23-03-2020 20:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 21:34
Net via via in de wandelgangen gehoord dat het Aafje zorghotel naast het Maasstadziekenhuis in Rotterdam een centraal corona zorgcentrum gaat worden voor mensen die stervende zijn en niet meer behandeld gaan worden samen met mensen die aan het verbeteren zijn.. Als het goed is eind van de week.

Edit: ik zou me echt ondergepist voelen als je van verpleegkundig werk van (niet besmet met virus) stervende mensen oppeens te maken krijgt met tikkende tijdbommen.

De groep werkenden daar gaan dan ook helemaal uit hun dak over het besluit dat is genomen zonder raadpleging met uitvoerend personeel. Crisis crisis.

[ Voor 36% gewijzigd door dindr op 23-03-2020 20:27 ]

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:04
Dussss voor de duidelijkheid, want ze braken het belangrijkste van de conferentie af voor.... de wereld draait door! Ontzettend irritant zeg.

Het is niet zo dat de maatregelen voor sportclubs/horeca/scholen zijn verlengd tot 1 juni toch hè!?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Microkid schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:16:
[...]

Idd. Straks is pa ziek, heeft het overgegeven aan dochter, die fijn met 4 kinderen in de straat aan het spelen is. Voor je het weet is de hele straat ziek. Kinderen moeten juist niet meer met elkaar spelen, ook omdat je hun niet kan uitleggen wat er aan de hand is.
Zelfs mijn 5yo accepteert het dat 'ie niet met andere kinderen mag spelen vanwege corona. Nu scheelt het ook dat er hier in de buurt niet zoveel kids wonen en hij eindeloos met 11yo kan skelteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:30
StevenK schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:23:
[...]

Zelfs mijn 5yo accepteert het dat 'ie niet met andere kinderen mag spelen vanwege corona. Nu scheelt het ook dat er hier in de buurt niet zoveel kids wonen en hij eindeloos met 11yo kan skelteren.
Ik moet hier zeggen dat ze het 1 week wel accepteren (2 ook), maar op een gegeven moment houd het ook weer op. Juist dat beetje contact heeft zelfs een introvert gewoon nodig.

• voske
BekSide schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:23:
Het is niet zo dat de maatregelen voor sportclubs/horeca/scholen zijn verlengd tot 1 juni toch hè!?
Nee, daarover zal naar verwachting volgende week duidelijkheid komen.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-11 20:05
BekSide schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:23:
Dussss voor de duidelijkheid, want ze braken het belangrijkste van de conferentie af voor.... de wereld draait door! Ontzettend irritant zeg.

Volgensmij is dat niet specifiek genoemd.

Maar "Alle bijeenkomsten zijn tot 1 juni verboden" rijmt natuurlijk niet met volle terrassen, sportscholen en restaurants?

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-11 10:50
dindr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:19:
Net via via in de wandelgangen gehoord dat het Aafje zorghotel naast het Maasstadziekenhuis in Rotterdam een centraal corona zorgcentrum gaat worden voor mensen die stervende zijn en niet meer behandeld gaan worden samen met mensen die aan het verbeteren zijn.. Als het goed is eind van de week.

Edit: ik zou me echt ondergepist voelen als je van verpleegkundig werk van (niet besmet met virus) stervende mensen oppeens te maken krijgt met tikkende tijdbommen.

De groep werkenden daar gaan dan ook helemaal uit hun dak over het besluit dat is genomen zonder raadpleging met uitvoerend personeel. Crisis crisis.
Dat is een maatregel om voor te sorteren op nog meer triage. Mensen die afvallen kunnen/gaan daar naar toe.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• StevenK
voske schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:27:
[...]

Nee, daarover zal naar verwachting volgende week duidelijkheid komen.
Die sportclubs vallen imho direct onder de werking van de 174 Gw.

• voske
StevenK schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Die sportclubs vallen imho direct onder de werking van de 174 Gw.
Nu de beperking van honderd personen weg is, zou je dat inderdaad wel ergens onder "openbare samenkomsten en vermakelijkheden als bedoeld in artikel 174 van de Gemeentewet, samenkomsten in voor het publiek toegankelijke gebouwen en bijbehorende erven en samenkomsten in besloten sfeer" moeten kunnen scharen. Tot nu toe was de sluiting van sport- en fitnessclubs (sportaccommodaties en sportinrichtingen), waaronder zwembaden, sporthallen en sportvelden, een afzonderlijke maatregel en daarover hebben ze gezegd dat die ongewijzigd van kracht bleven.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
voske schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:07:
En nu in tekstversie de aangekondigde maatregelen:

[...]
Seems like too little too late.

Ik heb nog steeds geen idee waarom nederland zo lang gewacht heeft .

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
k995 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Omdat het kon en men iets meer algemene common sense had verwacht.

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Microkid schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:16:
[...]

Idd. Straks is pa ziek, heeft het overgegeven aan dochter, die fijn met 4 kinderen in de straat aan het spelen is. Voor je het weet is de hele straat ziek. Kinderen moeten juist niet meer met elkaar spelen, ook omdat je hun niet kan uitleggen wat er aan de hand is. Wellicht vervelend, maar als je sociale contacten wilt vermijden moet je geen uitzondering maken voor kinderen die overal in en uit lopen.
Tja maargoed, als die pa ziek is neemt ie z'n kind niet meer mee naar buiten natuurlijk. Dan is er wel nog een (aanzienlijk kleiner) deel van de besmettingen die plaats vindt door personen zonder symptomen. Het RIVM zegt op basis van hun beschikbare informatie dat kinderen weinig risico lopen en door de mildheid van de symptomen elkaar minder snel en minder heftig besmetten. Natuurlijk zal er een keer een kindje een ander kindje aansteken, die een ouder aansteekt, maar dit zijn voor het grootste gedeelte allemaal mensen die het wel kunnen hebben. Mensen in risicogroepen zullen natuurlijk wel extra moeten oppassen met wie ze hun kinderen in aanraking laten komen.

Als je een maand geleden had gehoord over ouders die hun kinderen niet naar school sturen en niet buiten laten spelen had je het kindermishandeling genoemd. Het is gewoon niet goed voor kinderen om 24 uur per dag binnen te zitten en hun vriendjes niet te spreken. Al helemaal in zo'n gekke tijd. Dit kan nog maanden doorgaan.
En ja, dan zullen er ergens een paar ouders een praatje staan te maken. Zo lang ze dit in groepjes van slechts 2 à 3 doen, anderhalve meter afstand houden, niet met verschijnselen opdagen is dit relatief veilig.

Een maatregel als kinderen niet naar buiten zou voor veel meer leed zorgen dan het virus onder deze groep zou doen. Kan er echt niet bij dat mensen zulke draconische maatregelen graag zouden zien, zo veel leed.

• NiGeLaToR
Eens met @Sebastiaannn
Welzijn draait overuren. Het is een sociale ramp in wording.

We zijn in week twee en de lol voor mijn kinderen is eraf. En wij wonen ruim en landelijk. Ik heb het te doen met mensen in de stad waar het leven zich vooral buiten afspeelt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• k995
NiGeLaToR schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:49:
Eens met @Sebastiaannn
Welzijn draait overuren. Het is een sociale ramp in wording.

We zijn in week twee en de lol voor mijn kinderen is eraf. En wij wonen ruim en landelijk. Ik heb het te doen met mensen in de stad waar het leven zich vooral buiten afspeelt.
Het is al een medische ramp, denk dat de medische zoveel mogelijk inperken boven de sociale gaat.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 21:17
Mensen die pleiten dat kinderen maar thuis moeten zitten en niet met vriendjes mogen spelen, hebben duidelijk zelf geen kind. Ik vind het ook goed dat we niet voor een totale lockdown gaan, even wat lopen of fietsen moet kunnen i.v.m. verveling thuis. Als we ons allen gewoon een beetje normaal gedragen komt het wel goed, zo moeilijk is het niet om wat afstand te houden en thuis te blijven als je ziek bent. Hier in de stad werkt het gelukkig wel, mensen komen wel buiten maar mondjesmaat en met grote bogen om elkaar heen.

• k995
Sebastiaannn schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:42:

En ja, dan zullen er ergens een paar ouders een praatje staan te maken. Zo lang ze dit in groepjes van slechts 2 à 3 doen, anderhalve meter afstand houden, niet met verschijnselen opdagen is dit relatief veilig.
Dat mensen dit nog steeds denken is toch onvoorstelbaar, neen dat is niet veilig.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mister_S schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:52:
Mensen die pleiten dat kinderen maar thuis moeten zitten en niet met vriendjes mogen spelen, hebben duidelijk zelf geen kind. Ik vind het ook goed dat we niet voor een totale lockdown gaan, even wat lopen of fietsen moet kunnen i.v.m. verveling thuis. Als we ons allen gewoon een beetje normaal gedragen komt het wel goed, zo moeilijk is et niet om wat afstand te houden en thuis te blijven als je ziek bent. Hier in de stand werkt het gelukkig wel, mensen komen wel buiten maar mondjesmaat en met grote bogen om elkaar heen.
Ik heb er drie en ze mogen geenszins met andere kinderen spelen. Ze mogen met ons mee naar buiten en anders in de tuin. Wij zijn de ouders en wij bepalen. Overigens begrijpt de oudste het prima en gelukkig hebben ze elkaar. We maken dagelijks een wandeling met ze (nu ff niet, want ziek) maar de Ernst van de situatie is wel zo dat Dergelijke risico’s niet genomen moeten worden.

Net als de met voeten getreden 1.5m regel wordt hier in de buurt de “niet naar buiten wanneer snotterig” gewoon met voeten getreden. Want ja werk hè Ondertussen passen de opa’s en oma’s gewoon op zodat pa en ma rustig thuis kunnen werken. Beter te strikt dan teveel risico’s lopen. Wees blij dat je je kroost tenminste eens ziet (ben ik wel).

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 21:17
@Mfpower Ik heb een meisje van 6, behalve twee nichtjes speelt ze ook niet met anderen vooral nu scholen gesloten zijn. Ik zou zelf ook niet willen dat 10 kinderen samen door het park rennen, maar dat gebeurt ook niet. Misschien is dit een gehoorzame stad. Er zijn hooguit 3-4 kinderen in het park en ik ben ook nog geen ouders tegengekomen die ook maar bij even elkaar in de buurt komen. Wat betreft grootouders die oppassen, helaas is daar geen ontkomen aan. Wij werken bijvoorbeeld allebei in vitale beroepen, en hoewel we vrije uren/dagen opnemen en ik met mijn werkuren kan spelen, ontkom je er toch niet aan dat oma een paar uurtjes oppast. We komen in aanmerking voor de kinderopvang, maar die draait ook volle bak nu dus daar gaat ons kind niet heen. Tenzij je alles platlegt en je hele economie verkloot, kun je geen 100% social distancing eisen.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11 16:26
k995 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:36:
[...]

We hadden er meteen bovenop moeten zitten in plaats van een slappe algemene 'proportionele' aanpak. Dus; inbraak inperken (ook vanwege test + kapjes tekort voor een grote uitbraak), toespraak Rutte/regering met specifieke harde maatregelen qua opsporing en quarantaine van verdachte gevallen, hele gezin + vrienden testen en in gedwongen quarantaine, niet thuis. Mensen uit risicogebieden uit Italie desnoods verbieden terug te komen binnen een maand, de rest verbieden te gaan op straffe van strafrechtelijke vervolging en boetes, evenementen als carnaval hadden prima afgelast kunnen worden, handhaven met politie + ME zoals bij onzinnige voetbalwedstrijden zo vaak gedaan is. lockdown was niet nuttig geweest, maar krachtige maatregelen en een opsporing en beboeting van mensen die quarantaines negeerden had de rest van de bevolking er wel van overtuigd dat dit geen grap is, zoals Rutte (en baas RIVM) het wel deed lijken met z'n domme handdruk. Heeft nu weken geduurd voordat mensen zich aan eenvoudige regels gingen houden. Dat hadden we heel anders voor elkaar kunnen krijgen + de weinige testen die we hebben (hopelijk hadden binnenkort) nuttig kunnen gebruiken om gericht de gevallen eruit te snipen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mister_S schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:02:
@Mfpower Ik heb een meisje van 6, behalve twee nichtjes speelt ze ook niet met anderen vooral nu scholen gesloten zijn. Ik zou zelf ook niet willen dat 10 kinderen samen door het park rennen, maar dat gebeurt ook niet. Misschien is dit een gehoorzame stad. Er zijn hooguit 3-4 kinderen in het park en ik ben ook nog geen ouders tegengekomen die ook maar bij even elkaar in de buurt komen. Wat betreft grootouders die oppassen, helaas is daar geen ontkomen aan. Wij werken bijvoorbeeld allebei in vitale beroepen, en hoewel we vrije uren/dagen opnemen en ik met mijn werkuren kan spelen, ontkom je er toch niet aan dat oma een paar uurtjes oppast. We komen in aanmerking voor de kinderopvang, maar die draait ook volle bak nu dus daar gaat ons kind niet heen. Tenzij je alles platlegt en je hele economie verkloot, kun je geen 100% social distancing eisen.
Ik vind ook als ik je zo hoor dat je hele redelijke afwegingen maakt. Maar ik wilde maar zeggen dat je opmerking “Dan heb je geen kinderen” niet altijd opgaat.

Ook hier in de buurt gaat het redelijk goed maar er zijn er gewoon een paar die vanaf dag 1 overal nonchalant over blijven doen. En nog steeds. En dat zijn echt geen tokkies, dat verbaast me nog het meeste. Hoogopgeleide weldenkende mensen die nu ineens dat doordachte in alles kwijt lijken te zijn.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cobb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Dat is een maatregel om voor te sorteren op nog meer triage. Mensen die afvallen kunnen/gaan daar naar toe.
Zover mij bekend is er in Nederlandse ziekenhuizen nog lang geen sprake van triage.

Dit lijkt mij eerder een maatregel om te voorkomen dat bv bejaarden met Corona, die niet meer behandeld willen worden, terug gaan naar "huis" (vaak een bejaarden- of verzorgingstehuis) en daar een gevaar vormen voor andere mensen in de risicogroep. Via verplegend personeel kan een heel tehuis ziek worden.
Veel mensen in die leeftijdsgroep schijnen gewoon niet naar IC te willen. Als ik de berichten mag geloven komen de mensen die de IC overleven daar niet schadevrij vandaan. De schade is langdurig of permanent en daar hebben die oudjes geen zin meer in.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bartjeee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:41:
[...]

Samenkomsten thuis, valt dat ook onder de "besloten bijeenkomsten' van art. 174 Gemeentewet? Ik betwijfel het. En sowieso die 1,5 meter thuis en drie bezoekers kan alleen maar een dringend advies zijn toch? Of mag de politie je huis binnendringen als ze zien dat je een feestje voor tien mensen houdt? Kun je nu je buren gaan verraden en 112 bellen als die een feestje houden met een clubje vrienden? Zijn we in zo'n samenleving beland?

• incaz
Maar tussen de regels door is de boodschap: blijf thuis en hou afstand. Zoek dus niet naar gaten in de regels, ga niet stiekem toch feestjes geven, maar probeer juist zo goed mogelijk mee te werken. Dan is de eerste zorg toch niet of je de politie op je buren afstuurt, zorg gewoon dat het niet nodig is. We zijn niet in oorlog, dus je hoeft ook geen clandestiene verzetsbijeenkomsten te houden.

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 14:55
prijk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:24:
[...]
Kun je nu je buren gaan verraden en 112 bellen als die een feestje houden met een clubje vrienden? Zijn we in zo'n samenleving beland?
Ik zou dan die buren er op aanspreken, want juist die houding zorgd ervoor dat die strengere maatregelen nodig zijn.

Nu hebben we in mijn omgeving nog geen officiele Covid gevallen. (Stadskanaal) en als het even kan willen we dat voorlopig zo houden....

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• Mastermind
  • Laatst online: 13-11 20:20
Ik ben blij dat het UMCG tegen de richtlijnen van het RIVM in toch medewerkers met lichte klachten die patientcontacten hebben test op het nieuwe coronavirus.
Totaal aantal besmette UMCG-medewerkers is nu 53
Het totaal aantal medewerkers dat besmet is met het coronavirus is sinds gister (22 maart) toegenomen met 2. Het totaal is nu 53. We hebben op dit moment ongeveer 1215 medewerkers getest.
https://www.umcg.nl/-/het...s-hoe-gaan-wij-daarmee-om

Moet je nagaan wat er mogelijk gebeurd was als de medewerkers die het coronavirus dragen niet wisten dat ze besmet waren.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
incaz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:27:
Maar tussen de regels door is de boodschap: blijf thuis en hou afstand. Zoek dus niet naar gaten in de regels, ga niet stiekem toch feestjes geven, maar probeer juist zo goed mogelijk mee te werken. Dan is de eerste zorg toch niet of je de politie op je buren afstuurt, zorg gewoon dat het niet nodig is. We zijn niet in oorlog, dus je hoeft ook geen clandestiene verzetsbijeenkomsten te houden.
Je gaat ervan uit dat iedereen redelijk is, maar helaas... Volgens mij dienen regels eenduidig en helder te zijn omdat anders misbruik voor de hand ligt. Zeker nu er strafbepalingen aan verbonden zijn, wringt dat des te meer.

• horizon1978
Mastermind schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:30:
Ik ben blij dat het UMCG tegen de richtlijnen van het RIVM in toch medewerkers met lichte klachten die patientcontacten hebben test op het nieuwe coronavirus.

[...]

Moet je nagaan wat er mogelijk gebeurd was als de medewerkers die het coronavirus dragen niet wisten dat ze besmet waren.
Eerlijk gezegd zou iemand die in de zorg werkt en 'lichte klachten' heeft sowieso niet met patiënten in aanraking moeten komen. Of de klachten nu corona of een bekende griep zijn.

Dus testen voegt niets toe als er getest wordt op basis van lichte klachten.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 21:37

[...]

Dat doen ze allemaal. Zorgmedewerkers worden bewust veel vaker gecontroleerd en in de gaten gehouden. Al hoorde ik ironische genoeg dat ze vaak besmet zijn buiten het ziekenhuis.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08

[...]

Dat gebeurt op meer plekken; en is vziw ook niet afwijkend...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KleineJoop schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:04:
[...]

We hadden er meteen bovenop moeten zitten in plaats van een slappe algemene 'proportionele' aanpak. Dus; inbraak inperken (ook vanwege test + kapjes tekort voor een grote uitbraak), toespraak Rutte/regering met specifieke harde maatregelen qua opsporing en quarantaine van verdachte gevallen, hele gezin + vrienden testen en in gedwongen quarantaine, niet thuis.
Leuk verzonnen. En waar sluit je die duizenden mensen op? En ook nog op zo'n manier dat de zieken onder hen de gezonde mensen in quarantaine niet aansteken?
Potentieel creëer je juist een Corona cluster, met duizenden mensen die in quarantaine besmet zijn, hoewel ze voor die tijd nog niks hadden. Mensen thuis isoleren was de enige manier die kon werken.

• k995
downtime schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Leuk verzonnen. En waar sluit je die duizenden mensen op? En ook nog op zo'n manier dat de zieken onder hen de gezonde mensen in quarantaine niet aansteken?
Potentieel creëer je juist een Corona cluster, met duizenden mensen die in quarantaine besmet zijn, hoewel ze voor die tijd nog niks hadden. Mensen thuis isoleren was de enige manier die kon werken.
Doe het dan thuis, zat simpel.
HIj heeft gewoon gelijk, belgie was al laks en slecht om deze crisis aan te pakken maar nederland is nog een veel grotere ramp precies. Alsof ze te bang zijn om de maatregelen te nemen dat iedereen weet er zullen komen. EN waarom? Om wat geleuter op fora zoals dit van "oh maar de kindjes" "de economie" en "ach we zijn toch niet zo'n maatschappij"

• incaz
prijk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:30:
[...]

Je gaat ervan uit dat iedereen redelijk is, maar helaas...
Nee. Ik reageer hier omdat het alle kanten opzwabbert behalve richting 'hoe blijf ikzelf thuis.'
Volgens mij dienen regels eenduidig en helder te zijn omdat anders misbruik voor de hand ligt.
Dat is een manier van denken die je eerst in jezelf moet ombuigen voor het naar anderen werkt: denk vanuit wat je zelf kunt doen, en niet hoe je je buurman erbij gaat lappen (/hoe zij dat bij jou gaan doen.)

Blijf gewoon thuis, en laat het daarbij.
Zeker nu er strafbepalingen aan verbonden zijn, wringt dat des te meer.
De regels zijn duidelijk genoeg. Als je in het grijze gebied zit ben je al te ver. Ga geen uitzonderingen of trucs verzinnen... Want volgens mij is dat uiteindelijk iets wat nog voor het meeste problemen zorgt: hoe makkelijk mensen (en zeker op Tweakers kom ik die houding veel tegen, veel meer eigenlijk nog dan op andere plekken) het voor zichzelf ok vinden om dingen te doen waarvan ze wel weten dat het de bedoeling niet is maar.

Doe het gewoon niet, en blijf thuis.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:47

[...]

Ik ben er helemaal niet blij mee. Die testen zijn schaars en zijn op andere plekken veel harder nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NiGeLaToR
k995 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:51:
[...]

Het is al een medische ramp, denk dat de medische zoveel mogelijk inperken boven de sociale gaat.
Als je die sociale impact lang genoeg ontkent wordt dat vanzelf medisch van aard. Welzijn is er juist om de escalatie naar medische zorg te vermijden.

Maar uiteraard gaat het beheersbaar maken van de corona pandemie nu voor alles, ik lijk me alleen als een van de weinig te realiseren dat de wereld zoals we die tot een week of 2 geleden hadden niet meer bestaat. We moeten ons terwijl we Netflix kijken, gamen of onze kinderen lesgeven ook gaan bedenken hoe we die nieuwe wereld willen vorm geven. Niet alles kan meer.

Volledige beroepsgroepen gaan er aan onderdoor. De NOW regeling is nu al achterhaald. Vrijwel geen restauranthouder, winkelier, fysio, kapper, nagelstudio of talloze andere MKB'er kan rondkomen van alleen een gedeeltelijke vergoeding van personeelskosten de komende 2 maanden.

• incaz
Joris748 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Ik ben er helemaal niet blij mee. Die testen zijn schaars en zijn op andere plekken veel harder nodig.
Het UMCG zegt zelf van niet, en daarbij lijkt het mij echt waanzin om de zorg zelf een bron van besmetting te laten worden.

• Mastermind
ijdod schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Dat gebeurt op meer plekken; en is vziw ook niet afwijkend...
Minister Hugo de Jonge is er nogal boos over.

https://www.dvhn.nl/binne...n-Groningen-25493731.html

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
[...]

Op deze manier ongefundeerd ranten draagt niks bij aan de discussie en laten we achterwege

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 23-03-2020 22:18 ]

• k995
NiGeLaToR schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:37:
[...]

Als je die sociale impact lang genoeg ontkent wordt dat vanzelf medisch van aard. Welzijn is er juist om de escalatie naar medische zorg te vermijden.
Hoe lang je wacht om de epidemie aan te pakken hoe langer je de andere gevolgen zal hebben.
Dat is luidop en veel gezegd al maanden aan een stuk.

Sorry voor die sociale druk maar het overgrote meerderheid van mensen/gezinnen heeft hier geen blijvende last van en voor de enkelingen waar dit wel is kan je gerust andere oplossingen zoeken.
Maar uiteraard gaat het beheersbaar maken van de corona pandemie nu voor alles, ik lijk me alleen als een van de weinig te realiseren dat de wereld zoals we die tot een week of 2 geleden hadden niet meer bestaat. We moeten ons terwijl we Netflix kijken, gamen of onze kinderen lesgeven ook gaan bedenken hoe we die nieuwe wereld willen vorm geven. Niet alles kan meer.
Dat lijkt mij dan onzin, eens deze gepasseerd is en de bevolking immuniteit opbouwt is dat zoals een erge seizoensgriep.
Volledige beroepsgroepen gaan er aan onderdoor. De NOW regeling is nu al achterhaald. Vrijwel geen restauranthouder, winkelier, fysio, kapper, nagelstudio of talloze andere MKB'er kan rondkomen van alleen een gedeeltelijke vergoeding van personeelskosten de komende 2 maanden.
Economische kan je gerust er genoeg geld impompen om die boven water te houden.

• StevenK
Michielgb schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:39:
Veiligheid boven alles. Geen risico nemen. Dit kosten mensenlevens. Rutte speelt met mensenlevens.
Veiligheid boven leven? Het leven is niet veilig. Leven is risico en het leven eindigt met de dood.
Ik word het toch zo zat he dat dit kabinet de economie belangrijker vindt dan mensenlevens.
Teken eens even uit wat er dan gebeurt bij zo'n full lockdown. En dan vooral de financiële kant. Wie betaalt jouw eten, jouw (medische) verzorging, jouw infrastructuur?

[ Voor 29% gewijzigd door StevenK op 23-03-2020 21:46 ]

• Mastermind
Joris748 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Friedrich reageert, nog wat hoesterig omdat hij zelf corona heeft, dat er geen sprake van is dat het UMCG alleen voor zichzelf testen uitvoert.

,,We testen ook voor anderen. we kregen bijvoorbeeld ook honderd testen uit Nijmegen die we erbij hebben gedaan.''

Verder is het volgens hem juist in het algemeen belang om veel zorgpersoneel te testen. ,,Iedere arts die besmet is kan meerdere patienten en collega's besmetten.''
Ik ben het wel met Friedrich eens. In het ziekenhuis liggen mensen die over het algemeen al kwetsbaar zijn, je wil dus absoluut voorkomen dat zij besmet raken met het coronavirus.

• horizon1978
Mastermind schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:43:
[...]

[...]

Ik ben het wel met Friedrich eens. In het ziekenhuis liggen mensen die over het algemeen al kwetsbaar zijn, je wil dus absoluut voorkomen dat zij besmet raken met het coronavirus.

Zoals ik al aangaf wil je kwetsbare patiënten ook niet met de gewone griep besmetten...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
Ik heb die artikelen nu al een paar keer gezien, het is me nog steeds niet duidelijk waarin hun beleid afwijkt van dat van jet UMC waar ik zelf werkzaam ben.

@horizon1978 Daar is al sinds jaar en dag een protocol voor

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 23-03-2020 21:46 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• horizon1978
[...]

Nee nee je snapt het niet. Als we nu gewoon keiharde maatregelen nemen zonder enige onderbouwing van cijfers of modellen en dan zeggen tegen mensen "we gaan er keihard tegenin en doen alles wat mogelijk is" dan is dat natuurlijk wat je moet doen. Veiligheid boven alles. Geen risico nemen. Dit kosten mensenlevens. Rutte speelt met mensenlevens. Lockdown nu. Ik word het toch zo zat he dat dit kabinet de economie belangrijker vindt dan mensenlevens. En dan het RIVM met die boef aan het hoofd, die man op de zwarte lijst. Ik hoorde ook dat ibuprofen giftig is. En hoe zit dat met Duitsland? Daar zijn veel minder doden met veel meer besmettingen. We doen iets verkeerd hier. Als ik twee lijntjes teken op een bierviltje, eentje van NL en eentje van Italie, dan lopen ze precies gelijk. Precies. Waarom doet het kabinet niet eerder iets. Lockdown nu.
Sociale verschillen in hoe om te gaan met einde van het leven veroorzaken dezelfde lijn tussen Italië en Nederland. Niet de aanpak.

• Mastermind
ijdod schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:45:
Ik heb die artikelen nu al een paar keer gezien, het is me nog steeds niet duidelijk waarin hun beleid afwijkt van dat van jet UMC waar ik zelf werkzaam ben.

@horizon1978 Daar is al sinds jaar en dag een protocol voor
https://www.dvhn.nl/groni...-uit-waarom-25490267.html

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

horizon1978 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Zoals ik al aangaf wil je kwetsbare patiënten ook niet met de gewone griep besmetten...
Zoals terug te lezen in de aankondiging van de betreffende maatregel is ook aangegeven waarom zorgpersoneel een uitzondering krijgt.
Er moet namelijk nog wel voldoende zorgpersoneel overblijven om voor de zieken te zorgen.

Kwestie van kiezen tussen twee kwaden.
Zouden we een overschot aan zorgpersoneel hebben, dan was er waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

• KleineJoop
[...]

Die mensen sluit je op in leegstaande kantoren, ziekenhuizen, etc. Maar toen waren het nog geen duizenden positief geteste personen, een aantal dat je overigens ook wel kwijt kan als het moet. En onder hen zijn geen niet zieken, want je test iedereen, oké verdachte, op dat moment negatief geteste, had je ook in een andere locatie samen doch gescheiden (elkaar niet kunnen besmetten, dus kapjes op + afstand/schermen) kunnen opvangen en iedere dag kunnen testten. Nu kunnen we helemaal niets, en de bevolking neemt de maatregelen pas een paar dagen serieus, ben je een maand verder... Mensen thuis isoleren heeft niet gewerkt.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:47
Mastermind schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:43:
[...]

[...]

Toch zijn die testen voorlopig nog schaars, zover ik weet dat er op dit moment vooral op DNA niveau getest wordt.
Sneltesten beginnen nu mondjesmaat beschikbaar te komen, maar die moeten eerst gevalideerd worden.

Voorlopig zijn testen nog op rantsoen. Ik denk dat het RIVM daar een beter beeld van heeft dan UMCG.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• NiGeLaToR
k995 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:42:
[...]

Hoe lang je wacht om de epidemie aan te pakken hoe langer je de andere gevolgen zal hebben.
Dat is luidop en veel gezegd al maanden aan een stuk.

Sorry voor die sociale druk maar het overgrote meerderheid van mensen/gezinnen heeft hier geen blijvende last van en voor de enkelingen waar dit wel is kan je gerust andere oplossingen zoeken.
Je blijft hangen in je retoriek van de Chinese aanpak. We hebben hier een volledige lockdown, maar met nog een paar % eigen inbreng.

Je weet toch ook dat de Chinese aanpak 60 miljoen mensen gevangen houdt tot corona de wereld uit is? Dat ze dit daar voor die regio hebben kunnen doen is mooi, maar hoe zie je dat in NL dan? 17 miljoen mensen isoleren de komende jaren?
Dat lijkt mij dan onzin, eens deze gepasseerd is en de bevolking immuniteit opbouwt is dat zoals een erge seizoensgriep.
China zet 60 miljoen van de 1100 miljoen mensen 2 maanden vast en ze lijden 10% economische schade in diezelfde tijd. Wij zetten het hele land praktisch vast voor 2 maanden. Hoe kan de economische schade hier dan mee vallen en m'n opmerking onzin zijn?

Even los van dat het virus overal ter wereld nog zal woeden na die 2 maanden en wellicht hier ook nog. Dit achtervolgt ons allen nog wel een tijdje.
Economische kan je gerust er genoeg geld impompen om die boven water te houden.
Dat is niet wat ze nu doen. Even los van dat jouw en mijn kinderen dat nog moeten gaan terugbetalen uiteraard. De naïviteit van 'even dit' en 'even dat' raakt me enorm. Alles wat je doet en bedenkt heeft enorme consequenties. Een financiële crisis heeft ons bijna 10 jaar gekost om te boven te komen en daar kromp de economie in de gehele crisis met 22 miljard euro. De staatsschuld steeg in 7 jaar met 200 miljard euro. Ze voorspellen dat alleen het stukje personeelslasten opvangen 20 miljard gaat kosten, vorige week uitgaande van 6 april als einddatum.

Vandaar, dat ik iets sceptischer ben, over die wereld na corona.

• incaz
Als we het nou eerst bij het nu houden en de gevolgen daar zoveel mogelijk proberen te voorkomen (dat wil zeggen dat we nu proberen de verspreiding in te dammen, maar ook dat iedereen te eten heeft) en dan gaan we daarna samen kijken hoe verder. Al doende leert men, en te ver vooruit kijken gaat daar soms juist tegenin.

• NiGeLaToR
@incaz wel lastig als alles wat je nu doet impact heeft op wat je later nog wel of niet hebt natuurlijk.
Heb oa door dit artikel nog meer vertrouwen gekregen in het RIVM, dat we in de aanpak in ieder geval de juiste dingen doen en niet op basis van sociale druk handelen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

NiGeLaToR schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Je blijft hangen in je retoriek van de Chinese aanpak. We hebben hier een volledige lockdown, maar met nog een paar % eigen inbreng.

Je weet toch ook dat de Chinese aanpak 60 miljoen mensen gevangen houdt tot corona de wereld uit is? Dat ze dit daar voor die regio hebben kunnen doen is mooi, maar hoe zie je dat in NL dan? 17 miljoen mensen isoleren de komende jaren?

[...]

China zet 60 miljoen van de 1100 miljoen mensen 2 maanden vast en ze lijden 10% economische schade in diezelfde tijd. Wij zetten het hele land praktisch vast voor 2 maanden. Hoe kan de economische schade hier dan mee vallen en m'n opmerking onzin zijn?

Even los van dat het virus overal ter wereld nog zal woeden na die 2 maanden en wellicht hier ook nog. Dit achtervolgt ons allen nog wel een tijdje.

[...]

Dat is niet wat ze nu doen. Even los van dat jouw en mijn kinderen dat nog moeten gaan terugbetalen uiteraard. De naïviteit van 'even dit' en 'even dat' raakt me enorm. Alles wat je doet en bedenkt heeft enorme consequenties. Een financiële crisis heeft ons bijna 10 jaar gekost om te boven te komen en daar kromp de economie in de gehele crisis met 22 miljard euro. De staatsschuld steeg in 7 jaar met 200 miljard euro. Ze voorspellen dat alleen het stukje personeelslasten opvangen 20 miljard gaat kosten, vorige week uitgaande van 6 april als einddatum.

Het is geen oplossing maar imho ligt het probleem van de wereld na Corona in de wereld voor Corona. Door de wereld zoals ie is met al z’n economische activiteiten kon deze pandemie überhaupt ontstaan. Wat echt belangrijk is, goed eten, wonen, gezondheid stond al niet op de hoogste prioriteitenlijst. In plaats daarvan is alles gebaseerd op groei en schuld en moeten er nog mensen naar de voedselbank. Om over de vs nog maar niet te spreken.

Ondertussen blijft de ecb QE toepassen en komt het geld niet waar het het hardst nodig is.

Ik deel je zorgen, echt, maar ik hoop (geen verwachting) dat we het hele systeem eens ter sprake gaan stellen zodat onze kinderen en kleinkinderen niet alleen maar schuld hoeven terug te betalen. Minder werken, minder bullshit jobs, minder kapitaal, betere verdeling en waardering voor andere zaken dan economisch werk (bv ouderschap). Daar zitten de oplossingen.

Zoals ik al zei, mijn verwachtingen zijn zero hierover dus ik maak me ook zorgen over de tijd na Corona.

• Mastermind
De ontwikkelingen in het noorden van het land zijn volgens Prof. dr. Alex Friedrich nog te behapstukken.
UMCG-microbioloog Alex Friedrich denkt dat de coronamaatregelen voor Noord-Nederland nog op tijd zijn, in tegenstelling tot voor het zuiden. In een interview op de site van de Rijksuniversiteit zet hij zijn lessen over de uitbraak van het virus uiteen.
Omdat het UMCG en GGD pro-actief te werk gaat, en het search and contain principe toepast denkt de professor dat de coronamaatregelen voor ons hier in het noorden nog op tijd zijn.

Lees verder: https://www.dvhn.nl/groni...nog-op-tijd-25483974.html

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:33

codex

Geen OpenAI agent :)

mister_S schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:52:
Mensen die pleiten dat kinderen maar thuis moeten zitten en niet met vriendjes mogen spelen, hebben duidelijk zelf geen kind. Ik vind het ook goed dat we niet voor een totale lockdown gaan, even wat lopen of fietsen moet kunnen i.v.m. verveling thuis. Als we ons allen gewoon een beetje normaal gedragen komt het wel goed, zo moeilijk is het niet om wat afstand te houden en thuis te blijven als je ziek bent. Hier in de stad werkt het gelukkig wel, mensen komen wel buiten maar mondjesmaat en met grote bogen om elkaar heen.
Ik weet niet hoor, zo moeilijk is dat niet. Een kind kan zichzelf, met wat hulp van zijn ouders, prima vermaken. Mijn dochter is net iets ouder, maar zit nu 24/7 thuis zonder piepen.

• KleineJoop

We kunnen nu niets anders meer omdat het hele land al besmet is geraakt, wat dat betreft was China er snel bij met 'slechts' een deel van het land geïnfecteerd waardoor ze er ook hopelijk weer relatief snel vanaf/beheersbaar/werkbaar zijn. Wij hadden die honderden geïnfecteerden op dezelfde manier moeten vastzetten, opsporen desnoods aan de hand van vliegtickets en/of camera's en gedwongen in quarantaine. Maar nu kunnen we niets meer nee, ja hopen op miljoenen vaccins binnen recordtime.

Een volledige lockdown is geen optie nee, nooit geweest eigenlijk, we kunnen alleen maar hopen dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid neemt en niet het risico loopt om besmet te raken, laat staan te verspreidden.....

En een economische crisis, tja, ik ben ook sceptisch. Maar we vergeten dat we als Nederland al (weer of nog steeds, na 2008) heel welvarend zijn, dat is een luxe en geen noodzaak om te kunnen (over)leven. Dat is in andere Europese landen wel anders. Daarnaast leven we niet altijd gezond en nemen we risico's waardoor we onze goede gezondheidszorg (en andere 'luxe' voorzieningen vergeleken met 90+% andere landen) nog hard nodig hebben ook. Iedereen wil uit eten, auto rijden, etc Sporten en gezond eten schiet er bij in, want carrière, geen tijd, etc. Zuid-Europese landen doen dat anders, mensen in Griekenland werken voor minder dan het minimumloon maar hebben/ervaren welvaart in bijv. elke dag biologische verse groenten en fruit uit eigen tuin, elke avond eten met de hele familie in plaats van fabriekszakjes van Knor of magnetronmaaltijden opwarmen. Maar als we dit achter de rug hebben kunnen we het best doen met x% horeca, kappers, etc zaken minder. Dan maar een gekrompen economie, niet het einde van de wereld hoor en hoeft echt geen einde van onze levens te betekenen. Ga maar ander werk zoeken waar op dat moment veel vraag naar is, je zult toch moeten als er x aantal banen in bepaalde/alle sectoren verloren gaan, we hebben tegen die tijd geen keuze.
EDIT: Mfpower vat het precies samen.

[ Voor 3% gewijzigd door KleineJoop op 23-03-2020 22:19 ]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Nee nee je snapt het niet. Als we nu gewoon keiharde maatregelen nemen zonder enige onderbouwing van cijfers of modellen en dan zeggen tegen mensen "we gaan er keihard tegenin en doen alles wat mogelijk is" dan is dat natuurlijk wat je moet doen. Veiligheid boven alles. Geen risico nemen. Dit kosten mensenlevens. Rutte speelt met mensenlevens. Lockdown nu. Ik word het toch zo zat he dat dit kabinet de economie belangrijker vindt dan mensenlevens. En dan het RIVM met die boef aan het hoofd, die man op de zwarte lijst. Ik hoorde ook dat ibuprofen giftig is. En hoe zit dat met Duitsland? Daar zijn veel minder doden met veel meer besmettingen. We doen iets verkeerd hier. Als ik twee lijntjes teken op een bierviltje, eentje van NL en eentje van Italie, dan lopen ze precies gelijk. Precies. Waarom doet het kabinet niet eerder iets. Lockdown nu.
Er bestaat niet zoiets als een lockdown. Dit soort simpliciteit is gewoon te gek voor woorden.

Dit is complexe problematiek, meervoudig samengestelde uitdaging. Daar zijn geen magische oplossingen voor.

Lockdown is een politieke term. Geen realiteit. En politiek is beheersing / gebruik van perceptie. Met andere woorden, gebruik van het begrip is doelgerichte manipulatie van perceptie.

Zelfs in China bestaat er in deze geen lockdown. Zeker, China kent toepassing van absolute beperking in specifieke definitie van "lockdown". Dat heeft echter niets te maken met Covid-19, de Oeigoeren zitten daar in. Heel iets anders.

Dit heeft zelfs niets te maken met open samenleving of autoritarisme. Lockdown is gewoon een makkelijke term om ergens tegen aan te gooien om vooral niet over de wel aanwezige complexiteit én realiteit na te denken. Door de bank genomen om gebruik te maken van het sentiment van mensen.

Wat je ziet is een gelaagde conditionele structuur van maatregelen die op elke variabele gedragsafhankelijk is omdat het hier om mensen gaat. En mensen zijn maar een diersoort, en dan nog een best eigenaardige.

Wat Nederland doet kun je binnen specifieke definities aanmerken als een intelligente lockdown omdat er a) niet zoiets bestaat in deze als een magische lockdown en b) er geen magische knop is om uit te zetten én c) we te maken hebben met rimpeleffecten die op elkaar in werken ongeacht of we dat nu leuk vinden of zelfs maar begrijpen of willen horen.

En ja, zo hard ook, er is zoiets als "na de crisis". Er is ook zoiets als vereisten van continuïteit om de crisis zelfs maar tijdens de crisis te kunnen dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 23-03-2020 22:22 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:40
prijk schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Samenkomsten thuis, valt dat ook onder de "besloten bijeenkomsten' van art. 174 Gemeentewet? Ik betwijfel het. En sowieso die 1,5 meter thuis en drie bezoekers kan alleen maar een dringend advies zijn toch? Of mag de politie je huis binnendringen als ze zien dat je een feestje voor tien mensen houdt? Kun je nu je buren gaan verraden en 112 bellen als die een feestje houden met een clubje vrienden? Zijn we in zo'n samenleving beland?
Jij verraadt in zo'n geval de buren niet, in de huidige omstandigheid zijn het de buren die met zulk gedrag ons verraden.

En trouwens, ze worden niet tegen de muur gezet hé ;) ?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Jij verraadt in zo'n geval de buren niet, in de huidige omstandigheid zijn het de buren die met zulk gedrag ons verraden.

En trouwens, ze worden niet tegen de muur gezet hé ;) ?
And triage takes care of the rest ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• k995
[...]

Nog nergens heb ik gepleit voor " de Chinese aanpak" moeilijk om daarin dus "te blijven hangen" .
Waar ik wel voor pleit is dat nl doet zoals zowat alle andere landen inclusief het VK nu: enkel nog buiten om te gaan werken indien het niet remote kan en voor de rest enkel buiten voor essentiele zaken waarbij je enkel gaat met mensen die onder je eigen dak wonen.
Hoe kan de economische schade hier dan mee vallen en m'n opmerking onzin zijn?
Nergsns zeg ik dan ook de economie stil te leggen noch dat het maar 2 maand zal duren. Je verzint er op los voor een reden die ik niet snap.

Raar dat je niet meer bezorgder bent voor de wereld nu en het bijna louter economisch bekijkt.
Pagina: 1 ... 22 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs