Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.552 views

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 08:24
iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie 11 doden op 1 dag te betreuren. In Nederland waren dat er 10 op 13 maart. Dat heb ik op elkaar gelegd. Waarom? Omdat Nederland een langere aanloop kende, ziet het er zo uit (eerder plaatje, bovenste grafiek). En natuurlijk kun je daar aanmerkingen op hebben zoals Italië telt niet alle doden, maar dat doen ze nog steeds niet. Toch vind ik dit de beste indicatie die er is (...)

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat wel een goede indicatie is, zeker omdat de andere cijfers toch ook heel voorzichtig een trend laten zien die er op lijkt dat ook het aantal besmettingen in Nederland minder snel toeneemt. Dit gecombineerd met het feit dat we al relatief veel eerder stevige maatregelen genomen hebben om verspreiding tegen te gaan stemt mij heel voorzichtig positief.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Luke_msx
In Noord-Brabant begonnen de serieuze maatregelen ook al een paar dagen eerder.

Daarbij is het isoleren van een enkele stad/dorp helaas niet zo effectief gebleken.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
YakuzA schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Het is gewoon manipulatie van statistiek.
Je kan net zolang zoeken totdat je een arbitrair beginpunt hebt waar het lijntje NL boven of onder IT ligt afhankelijk van welke indruk je wil maken en daar wordt een plaatje van gepost.
Waarom 10 en niet 1 of 15 of 100 of 1000?
Klopt, omdat vanaf 10 Nederland begint uit te lopen. Hoe je het lijntje ook schuift, de laatste 9 dagen is de grafiek van Nederland steiler. Maar dat zie je niet als je vanaf 1 kijkt.

It Ne
1 2
5 8
4 4
8 19
12 15
11 18
27 30
28 30
41 43

• Luke_msx
iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Klopt, omdat vanaf 10 Nederland begint uit te lopen. Hoe je het lijntje ook schuift, de laatste 9 dagen is de grafiek van Nederland steiler. Maar dat zie je niet als je vanaf 1 kijkt.

It Ne
1 2
5 8
4 4
8 19
12 15
11 18
27 30
28 30
41 43
Maar dit rijtje zegt bijzonder weinig, helaas. Omdat de manier van meten niet gelijk is. Hoeveelheid testen, wanneer beschouwen we corona als doodsoorzaak ja/nee. De data is volstrekt niet genormaliseerd.

Hetzelfde probleem zie je ook als je gaat vergelijken met Duitsland, bv.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke_msx op 22-03-2020 15:33 ]

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:16:
Norjee, interessant.

Maar daar zal toch wel al over nagedacht worden?
Ongetwijfeld, maar ik vind het zo jammer dat je er weinig over hoort uit officiële Nederlandse bronnen, de hele focus lijkt op "ic bedden" / "social distancing". Ook wordt vaak vermeld hoe zuid-korea het zoveel beter doet, door test test test en social disstancing, maar daar is hydroxychloroquine deel van het geadviseerde behandelprotocol.
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:17:
[...]
https://www.farmacotherap...sten/h/hydroxychloroquine

1-10% van de mensen krijgt anorexie (geen anorexia), maar een gebrek aan eetust. Nee dank je, handig als je moet aansterken. Malaria middelen hebben vreselijk veel bijwerking. Soms zelfs blijvend.
[...]
Dat is absurd veel als je het op een grote populatie wil toepassen.
Duidelijk, verre van ideaal dus. Toch vind ik het ten opzichte van het gegeven dat 10% tot 20% van de corona patiënten ziekenhuisopname nodig hebben met minstens 5% ic, dan is zelfs die 0.1% verre van absurd.

• ANdrode
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:42:
[...]
Zie het zelfde als wat jij ziet; Zonder grote daling in het aantal nieuwe patiënten is er over een dag of 4 geen (extra) IC bed meer vrij. Zo lastig is dat toch niet uit de cijfers op te maken zou je zeggen? maar toch hoor je overal 'we hebben nog voldoende capaciteit', de echte boodschap is; op deze manier liggen er over 4 dagen mensen te sterven omdat we ze niet de zorg kunnen bieden die nodig is.
Het is een zeer ongewenste boodschap. En één waarbij je de negatieve gevolgen voor de economie niet meer langer kan ontlopen. De andere conclusie "het gaat wel goed" is opportuun.

Ik ben net bij een winkel geweest waar 50 auto's stonden en binnen meerdere groepen duitse bezoekers liepen. Bij de kassa merk je dan dat de compliance met de maatregelen ondanks de strepen op de vloer erg laag is.

Zelfopoffering voor het collectief zit niet in de Nederlandse aard. Het afwentelen van de implementatie van maatregelen op anderen wel :+
De hoop dat 'de maatregelen effect hebben' vind ik nogal naïef, natuurlijk heeft het effect maar als we naar andere landen kijken die eerder vergelijkbare maatregelen namen denk ik; hoe kan je zo dom zijn om grossomodo het zelfde te doen en een ander resultaat te verwachten?
Je hebt een iets andere populatie (minder ouderen) waardoor er mogelijk wat minder zieken zijn. Dus je kan de hoop hebben dat we door de maatregelen meer naar lineaire groei of zelfs constante instroom toe gaan.
offtopic:
Met inderdaad nog steeds oversterfte door triage.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 22-03-2020 15:35 ]

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Luke_msx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:20:
[...]
In Noord-Brabant begonnen de serieuze maatregelen ook al een paar dagen eerder.

Daarbij is het isoleren van een enkele stad/dorp helaas niet zo effectief gebleken.
Dat heeft te maken met de mate van isoleren. Volgens mij is er geen enkel dorp of stad op slot gegaan.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Norjee schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:32:
[...]

Ongetwijfeld, maar ik vind het zo jammer dat je er weinig over hoort uit officiële Nederlandse bronnen, de hele focus lijkt op "ic bedden" / "social distancing". Ook wordt vaak vermeld hoe zuid-korea het zoveel beter doet, door test test test en social disstancing, maar daar is hydroxychloroquine deel van het geadviseerde behandelprotocol.

[...]

Duidelijk, verre van ideaal dus. Toch vind ik het ten opzichte van het gegeven dat 10% tot 20% van de corona patiënten ziekenhuisopname nodig hebben waarvan minstens 5% ic, dan is zelfs die 0.1% verre van absurd.
Klopt helemaal. Dus aan afweging voor de professionals. Ik zoek ook maar wat op op internet :). Echter, we zitten pas een paar weekjes in deze crisis en ik denk dat men allemaal knetterhard bezig is voor verlichting en uiteindelijk een echte oplossing. Maar je moet heeeeeel zeker zijn als je zwakke mensen een toch al zwaar medicijn gaat geven.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het Rode Kruis is een centrale inzamelingsactie gestart om het tekort aan medische hulpmiddelen en beschermmiddelen tegen te gaan. Te denken valt aan handschoenen, schorten, chirurgische maskers en beschermingsbrillen. De volledige lijst is te zien op de website van het Rode Kruis. Daar is ook meer informatie te vinden over hoe mensen kunnen bijdragen.
De lijst is te vinden op https://www.rodekruis.nl/...smiddelen-coronavirus-in/
- Ffp2 maskers
- Schorten
- Handschoenen
- Beschermingsbrillen
- FFP1 en 3 maskers
- Chirurgische maskers
- Desinfectantia
- Diagnostische testen (inclusief PCR-materiaal, swabs en media)
- Beademingsapparatuur

Virussen? Scan ze hier!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ANdrode schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Het is een zeer ongewenste boodschap. En één waarbij je de negatieve gevolgen voor de economie niet meer langer kan ontlopen. De andere conclusie "het gaat wel goed" is opportuun.

Ik ben net bij een winkel geweest waar 50 auto's stonden en binnen meerdere groepen duitse bezoekers liepen. Bij de kassa merk je dan dat de compliance met de maatregelen ondanks de strepen op de vloer erg laag is.

Zelfopoffering voor het collectief zit niet in de Nederlandse aard. Het afwentelen van de implementatie van maatregelen op anderen wel :+

[...]

Je hebt een iets andere populatie (minder ouderen) waardoor er mogelijk wat minder zieken zijn. Dus je kan de hoop hebben dat we door de maatregelen meer naar lineaire groei of zelfs constante instroom toe gaan.
offtopic:
Met inderdaad nog steeds oversterfte door triage.
Echt ik hoop dat ik natuurlijk ongelijk heb maar dingen als 'In Nederland hebben we minder contact dan de zoenende Italianen' en de 'minder ouderen' zijn natuurlijk druppels op de gloeiende plaat en kun je net zo makkelijk counteren met dingen als 'Nederland is veel dichter bevolkt'. Ik blijf met verbazing zitten kijken naar allerlei 'maatregelen' en 'oproepen' om mensen dingen niet te laten doen, deze werken, net als in alle landen om ons heen, maar erg beperkt.

Als je mensen niet massaal op het strand wilt hebben, hoezo verbied je dan niet gewoon om naar het strand te gaan als je niet minder dan Xkm er vandaan woont? Ipv tevergeefs oproepen doen, vervolgens verbaasd zijn dat het strand vol is en dan de parkeerplaatsen sluiten. Idem met restaurants/cafés ruim een week terug en 'social distancing' nu. Leg gewoon een samenscholingsverbod op voor 'groepen' groter dan 2 tenzij het een gezin betreft (en dan nog..)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Norjee schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:14:
Wat ik niet begrijp, en dat zal zijn omdat ik geen arts ben, is dat uit verschillende verschillende hoeken vermeld wordt dat hydroxychloroquine in meer of mindere mate werkt eventueel met een antibiotica. Het is een bekend middel, grootste probleem lijkt bijwerkingen, enerzijds door verzwakking, anderzijds door dat in bepaalde situatie mensen er niet goed op reageren, maar dat laatste zou af te vangen zijn door mensen te testen op contra-indicaties. Dus het panacee is dit niet, maar als een probleem is "te verzwakt door covid19" zou je niet ipv een beleid van "thuis uitzieken tot je herstelt of naar het ziekenhuis moet" niet in een veel eerder stadium dit kunnen voorschrijven aan de risico groepen zodat in elk geval een (groot?) deel van de geïnfecteerden geen ziekenhuisopname nodig heeft, dan heb je ook een "flatten the curve" vanuit een heel andere richting dan "vermijd contact" dus in potentie meer effectief dan nog meer "social distancing". En ja, ik denk (te) makkelijk over medicijnen gebruiken voor iets waar geen indicatie voor is, en het overslaan normale toetsingstraject dat hier aan vooraf gaat, maar nood breekt wet lijkt mij, vooral omdat dit geen nieuw onbekend en gevaarlijk middel is.
Ja het werkt heel goed... https://twitter.com/JesseYisachar/status/1241385187008811008

Zit ook nog een mooie longfoto bij, misschien kan je daar iets mee als niet-afgestudeerd arts?

Overigens heb ik meer vertrouwen in Wikipedia: Remdesivir (waar die arts ook om vraagt

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 22-03-2020 15:56 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:30:

Volgens de RIVM cijfers is er weinig aan de hand hier, qua besmettingen.
Moest ik wel om lachen. China was al een dag bezig met de bouw van hun noodziekenhuis, de hele wereld kon meegenieten via de livestream, terwijl het RIVM lekker aan het twitteren was: "De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet zo heel besmettelijk." :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• ANdrode
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:47:
[...]
Echt ik hoop dat ik natuurlijk ongelijk heb maar dingen als 'In Nederland hebben we minder contact dan de zoenende Italianen' en de 'minder ouderen' zijn natuurlijk druppels op de gloeiende plaat en kun je net zo makkelijk counteren met dingen als 'Nederland is veel dichter bevolkt'. Ik blijf met verbazing zitten kijken naar allerlei 'maatregelen' en 'oproepen' om mensen dingen niet te laten doen, deze werken, net als in alle landen om ons heen, maar erg beperkt.
Stereotypes die dmv confirmation bias gebruikt worden.
Als je mensen niet massaal op het strand wilt hebben, hoezo verbied je dan niet gewoon om naar het strand te gaan als je niet minder dan Xkm er vandaan woont? Ipv tevergeefs oproepen doen, vervolgens verbaasd zijn dat het strand vol is en dan de parkeerplaatsen sluiten. Idem met restaurants/cafés ruim een week terug en 'social distancing' nu. Leg gewoon een samenscholingsverbod op voor 'groepen' groter dan 2 tenzij het een gezin betreft (en dan nog..)
Een VVD minister-president kan bedrijven dit niet opleggen. Scholen (en studenten) een verloren jaar geven is een keuze die hij onder sociale druk kan nemen. Voor bedrijven sluiten gaat een dergelijke externe druk totdat alles escaleert niet ontstaan.

Ik hoop dat deze serieuze non-compliance overeenkomt met de modelaannames. Zo niet: Dan vraag ik mij af waarom er niet afgelopen donderdag een samenscholingsverbod en sluiting van niet essentiële diensten is opgelegd.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

leecher schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Moest ik wel om lachen. China was al een dag bezig met de bouw van hun noodziekenhuis, de hele wereld kon meegenieten via de livestream, terwijl het RIVM lekker aan het twitteren was: "De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet zo heel besmettelijk." :P
Let vooral op de kritieke passage, die ik even vet gemaakt hebt.

Een koe in de kont kijken is altijd makkelijk. Daar hebben we nu niet zoveel aan. Hindsight enzo,

Virussen? Scan ze hier!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
leecher schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:55:
"De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet zo heel besmettelijk." :P
Die bewering kan nog steeds correct zijn, hoe is bv de besmetting verlopen van de vorige seizoensgriepen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-11 20:34
wildhagen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Een koe in de kont kijken is altijd makkelijk. Daar hebben we nu niet zoveel aan. Hindsight enzo,
En toch vindt ik dat wel lastig. Er waren ten tijde dat het RIVM zei dat de kans nihil was dat Covid19 naar NL zou komen al meerdere internationale experts die aangaven dat men serieuze stappen moest gaan nemen. Ook toen werd stellig hier vermeld dat het RIVM volgen correct is, dat zij het wel beter weten. Dat er toen dus mensen andere experts geloofden en vonden dat het RIVM te laks was, was dus voor velen onzin. Dan nu melden "ja dat weten we nu" is dan wel lastig te slikken als andere experts het dus al "toen" wisten en voor waarschuwden. Iets met een gewaarschuwd mens?

Even los van het feit dat ik er uiteraard ook vanuit ga dat het RIVM met veel expertise de beste bedoelingen heeft en meest juiste handelingen wil ondernemen.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
DeKoetsier schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:07:
[...]
Even los van het feit dat ik er uiteraard ook vanuit ga dat het RIVM met veel expertise de beste bedoelingen heeft en meest juiste handelingen wil ondernemen.
Vergeet niet dat het RIVM een regie-organisatie is. Dat wil zeggen dat ze de verzamelde meningen uit het praktijkveld inventariseren en op basis daarvan advies geven. Het is niet dat het RIVM zelf dit soort onderzoek doet of zo.

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Heel pragmatisch:

Volgens de gegevens die we nu hebben, is de totale sterfte in het gunstigste geval 0.9%. Als we niets doen, wordt minstens de helft van de mensen ziek, totdat er enige immuniteit is opgebouwd ("herd immunity"). Dat is dus 17,4 miljoen * 0.0045 = 78.300 Nederlanders. Maar dan moeten er ook minstens 10% van die mensen het ziekenhuis in (870.000) en komt minstens 5% daarvan (435.000) op de intensive care terecht. De mensen waarvoor geen plaats is op de IC gaan gewoon dood. Dat geeft dus een aantal van tussen de 78 duizend en 435 duizend dode Nederlanders.

Nou gaan er natuurlijk om allerlei redenen meer mensen dan Coronapatiënten naar het ziekenhuis, en werkt die "herd immunity" alleen als tussen de 50 en 60% van de bevolking al genezen is van de ziekte. De enige andere optie is vaccinatie, maar dat gaat nog minstens een jaar duren.

Nou ja, dat willen we natuurlijk niet, dus proberen we het effect te beperken ("flattening the curve") zodat de IC bedden niet vol raken voordat we dat vaccin hebben, en hopelijk in de tussentijd wat geneesmiddelen.

Maar dan moeten we gaan kijken naar het enige land waarvan we goede cijfers hebben en ze de zaak onder controle hebben gekregen: Zuid Korea. Ze testen daar iedereen en als iemand positief is gaat deze persoon, samen met alle aanhang direct in quarantaine. En ondertussen zijn er natuurlijk een heleboel andere maatregelen.

Je ziet in de statistieken dat ze daar twee keer zoveel zieken hebben dan hier in Nederland, maar minder doden, terwijl er 2,5 keer zoveel mensen wonen. Hoe komt dat?

Hier in Nederland testen we mensen alleen als ze bij het ziekenhuis staan en de kans groot is dat ze inderdaad Corona hebben. Het echte aantal besmettingen is daarom in Nederland veel groter dan de officiële cijfers laten zien. Met een incubatietijd van 5 dagen, de zeer beperkte hoeveelheid testen en de korte dataset is het erg moeilijk om het actuele aantal besmettingen te bepalen. De vuistregel is: minstens 10 keer zoveel. Dat geeft een schatting van 42 duizend gevallen, oftewel 5 keer zoveel als in Zuid Korea. En het einde is nog zeker niet in zicht.

Dus, wat zouden we dan moeten doen?

- Binnenblijven.
- Zo weinig mogelijk naar de winkel.
- Zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen testen.
- Positieve mensen met aanhang in quarantaine plaatsen.

Maar, dat gaat dus pas over (op zijn minst) een week enig effect hebben. En ondertussen hebben we honderdduizenden besmette mensen. Daar valt niet tegenop te testen, laat staan isoleren en verplegen. We zijn dus al te laat.

Wat we dus minimaal moeten doen is zorgen dat we zo veel mogelijk ziekenhuisbedden, beschermingsmiddelen, beademingsapparatuur en verplegend personeel creëren. En hoeveel het ook is, het gaat niet genoeg zijn.

Als we kijken naar de huidige, beschikbare capaciteit, dan lopen de genoemde getallen uiteen van 575 tot 1850 beschikbare IC bedden. Daar de officiële cijfers vorige week 575 waren en de regering het nog niet nodig heeft gevonden deze uit te breiden, zijn het alleen de initiatieven van de ziekenhuizen zelf die dat verbeterd hebben. Maar zij hebben een schrijnend gebrek aan personeel, beschermingsmiddelen en beademingsapparatuur. Dus welke getallen je ook gelooft, uiterlijk eind volgende week is alles vol.

Het is dus heel vreemd, dat iedereen het zo berustend aankijkt. Als we niet met zijn allen hard gaan werken aan het oplossen van dit probleem, gaan er mogelijk honderdduizenden Nederlanders onnodig dood.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Norjee schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:14:
Wat ik niet begrijp, en dat zal zijn omdat ik geen arts ben, is dat uit En ja, ik denk (te) makkelijk over medicijnen gebruiken voor iets waar geen indicatie voor is, en het overslaan normale toetsingstraject dat hier aan vooraf gaat, maar nood breekt wet lijkt mij, vooral omdat dit geen nieuw onbekend en gevaarlijk middel is.
Over heel de wereld word dit al gebruikt maar het is niet zo eenvoudig en volgens sommige niet zo doeltreffend en met nadelige verschijnselen .

Men zal hier ongetwijfeld verder naar onderzoeken/experimentern.

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:28:
[Afbeelding]

Ook hier een een upate: we stijgen nog altijd harder dan Italie als je kijkt vanaf 10 doden.
[...]

Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie 11 doden op 1 dag te betreuren. In Nederland waren dat er 10 op 13 maart. Dat heb ik op elkaar gelegd. Waarom? Omdat Nederland een langere aanloop kende, ziet het er zo uit (eerder plaatje, bovenste grafiek). En natuurlijk kun je daar aanmerkingen op hebben zoals Italië telt niet alle doden, maar dat doen ze nog steeds niet. Toch vind ik dit de beste indicatie die er is omdat aantal besmettingen helemaal niets zegt. Aantal mensen in het ziekenhuis is misschien een beter indicatie, maar die cijfers heb ik niet.

[Afbeelding]
Stop alsjeblieft op met zulke bullshit grafieken. Er zitten veel te veel onzekerheden in die gegevens.

Die Italiaanse cijfers geven niet de werkelijkheid weer, het is een onderschatting van het aantal doden. De eerste officiële corona-dode in Italië was op 21 februari, terwijl het virus al sinds begin januari in Italië rondging. In januari en februari waren er al verdacht veel longonstekingen én sterfgevallen in de zwaarst getroffen Noord-Italiaanse gebieden. Dus wie weet hoeveel Italianen er zijn gestorven vanwege corona voor 21 februari.

Ook van daarna zijn er meldingen van vele ongeteste doden in onder meer verpleeghuizen die waarschijnlijk wel aan corona zijn gestorven, maar dus niet in die officiële gegevens zijn meegeteld.

De Nederlandse cijfers zijn veel minder onzeker. En hopeloze gevallen mogen hier eerder sterven dan in Italië. Er zijn zoveel onzekerheden in de gegevens en (toevallige) verschillen tussen beide situaties dat een simplistische vergelijking met zo'n geknutseld grafiekje echt nergens op slaat.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31
[...]

Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie
Grappig, stukjes die beginnen met zo'n zin. Het is dan nl. wel pure paniekmakerij.

Even ; cijfers zijn cijfers en niet de waarheid.

Cijfers liegen niet en veretellen niet de waarheid. Cijfers zet je in om te liegen of om de waarheid te vertellen.
Zo ook met deze grafiek

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32

drooger

Falen is ook een kunst.

GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Zie het zelfde als wat jij ziet; Zonder grote daling in het aantal nieuwe patiënten is er over een dag of 4 geen (extra) IC bed meer vrij. Zo lastig is dat toch niet uit de cijfers op te maken zou je zeggen? maar toch hoor je overal 'we hebben nog voldoende capaciteit', de echte boodschap is; op deze manier liggen er over 4 dagen mensen te sterven omdat we ze niet de zorg kunnen bieden die nodig is.
Ben je dan heel selectief nieuws aan het volgen?
Het signaal dat de bedden op gaan raken wordt gewoon gecommuniceerd:
Normaal gesproken zijn er 1150 IC-bedden beschikbaar. De helft daarvan moet beschikbaar blijven voor niet-coronapatiënten. Volgende week worden 800 ziekenhuisopnamen verwacht. "Dan komen we naar verwachting op een piek van 1400 patiënten op de IC", zegt voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care Diederik Gommers. "Dat is eigenlijk wat we aankunnen. Daarna moet het dalen."
Bron: https://nos.nl/artikel/23...nnen-we-maximaal-aan.html

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• gws24
  • Laatst online: 16:18

gws24

Thinking is hard!

Over chloroquine en andere middelen die geprobeerd worden:
https://www.ad.nl/binnenl...el-bijwerkingen~a21b9548/
Sommigen richten wellicht zelfs meer schade aan dan dat ze goed doen. ,,In de praktijk zien we in Brabant tot nu toe niet veel effect van die medicijnen, maar hebben patiënten wel last van bijwerkingen.’’

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Elektronicagigant Huawei heeft liefst 800.000 mondkapjes aan Nederland gedoneerd. De eerste 200.00 zijn al binnen en worden verdeeld over het land. Dat liet minister Hugo de Jonge vandaag weten via Twitter.

(AD Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Ter info: Qua behandelopties wordt in Nederlandse ziekenhuizen doorgaans aangehouden aan de SWAB-richtlijnen (stichting werkgroep antibiotica).

Link: https://swab.nl/nl/covid-19

[ Voor 9% gewijzigd door boe.i op 22-03-2020 16:32 ]

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
ANdrode schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:56:

Ik hoop dat deze serieuze non-compliance overeenkomt met de modelaannames. Zo niet: Dan vraag ik mij af waarom er niet afgelopen donderdag een samenscholingsverbod en sluiting van niet essentiële diensten is opgelegd.
Dat vraag ik me al langer af.

RIVM cijfers zeggen me niets meer. Wel of niet getest en zo krijg je per dag verschillen die niets zeggen over het werkelijk aantal besmettingen.

Naast twee andere sites volg ik deze die met niet al te ingewikkelde grafieken laat zien hoe besmetting zich ontwikkelt. Ook per plaats overzichtelijk. Cijfers van het RIVM ;)

Rechts onder is een grafiek waar je vergelijkingen kunt maken per dag van opnames, overledenen enz.

Zo zie je een daling van 64 besmettingen t.o.v. gisteren maar een stijging van 30 naar 43 overledenen.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
boe.i schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:31:
Ter info: Qua behandelopties wordt in Nederlandse ziekenhuizen doorgaans aangehouden aan de SWAB-richtlijnen (stichting werkgroep antibiotica).

Link: https://swab.nl/nl/covid-19
Wat wel duidelijk daaruit te halen valt is dat de 3 benoemde middelen effectief zijn in een toestand voor IC opname.
Omdat voor al deze middelen nog geen bewezen therapeutisch effect bij COVID-19 is vastgesteld, kan geen gericht medicamenteus therapieadvies gegevens worden totdat meer klinische data beschikbaar komen. Optimale supportieve zorg is daarom het meest belangrijk. Als er een plek voor zou zijn, is waarschijnlijk toediening bij patiënten die opgenomen zijn vanwege pneumonie vóór het optreden van ernstige complicaties het meest gunstig.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

offtopic:
Dat zal zeker 'helemaal niets te maken hebben' met het enorme voorbehoud dat in (o.a.) Nederland wordt gemaakt bij het toewijzen van 5G orders aan Chinese leveranciers?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 22:27
Ramzzz schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:05:
[...]

Dat zal zeker 'helemaal niets te maken hebben' met het enorme voorbehoud dat in (o.a.) Nederland wordt gemaakt bij het toewijzen van 5G orders aan Chinese leveranciers?
Alles kan, zullen we ze maar terugsturen dan?

Memento mori

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Wil je echt een discussie over 5G en Huawei in dit topic starten?

• Artjuh
  • Niet online
[...]

Impliceer je dat Nederland toezeggingen heeft gedaan voor die mondkapjes, of dat het onvoorwaardelijke gift is met Chinese bijbedoelingen? Dat eerste proberen lijkt me diplomatiek nogal risicovol voor beide landen, als Nederland al geen woekerprijzen wilt betalen voor mondkapjes enzo.

Naast het 5G gedoe zullen er al genoeg bijbedoelingen zijn. China laat weer eens duidelijk zien hoe afhankelijk de wereld van ze is. Voor elk land en bedrijf heeft het nu nut om landen te helpen, als ze dat kunnen, om zo een wit voetje te halen. Zoals de hulp uit Rusland en Cuba voor Italië. Daarvoor hoeven ze echt geen tegenprestatie te vragen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Oh, ik weet zeker dat de complot-liefhebbers er vast wel een complot achter kunnen vinden, als ze maar negatief genoeg zijn. Die vinden overal wel een complot, ook op de meest rare plaatsen.

Virussen? Scan ze hier!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:01
GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Dat kussen is wel een ding. Ben 1,5 week geleden nog in Madrid en Vitoria geweest. Daar groetten hele groepen op straat nog door te kussen.

Gelukkig 10 dagen na terugkomst zelf nog geheel klachtenvrij. Achteraf was ik liever thuis gebleven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• leecher
wildhagen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Ja daar heb je wel een punt. Maar toch he, hoeveel it's-just-a-flu-bro griepjes heeft de RIVM op hun lijst staan waarbij er steden dicht gingen en men in notime ziekenhuizen uit de grond stampt? Volgens mij hebben ze bij het RIVM tegenwoordig ook internet en youtube. Van beroepswege (beetje bouwen enzo) heb ik de livestream met interesse gevolgd, het RIVM blijkbaar niet. Ik snap ook wel dat je geen overheidsbeleid gaat baseren op 240p videos waarin Chinezen spontaan dood neervallen op straat zogenaamd door corona, maar dat het wel wat meer was dan 'niet zo besmettelijk' op het moment dat het RIVM twitterde 'het lijkt niet zo besmettelijk' hadden ze best kunnen weten.

Die trend is nog niet echt gebroken want vorige week was men nog erg content met hun 250 IC bedden, afgelopen week met de 575 vrijgemaakte stuks en de ambitie om in enkele dagen op de schalen naar 1500. Als ik zo de 240p filmpjes uit Italie bekijk ben ik blij dat ik al een tijdje thuis zit want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het RIVM nog met 56k in zit te bellen.

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 21:19

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Artjuh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Impliceer je dat Nederland toezeggingen heeft gedaan voor die mondkapjes, of dat het onvoorwaardelijke gift is met Chinese bijbedoelingen? Dat eerste proberen lijkt me diplomatiek nogal risicovol voor beide landen, als Nederland al geen woekerprijzen wilt betalen voor mondkapjes enzo.
Laten we 'm in ieder geval in het grote boek opschrijven en dan over een jaar kijken hoe het staat met de 5G uitrol en welke partijen daarbij zijn betrokken ;) Een slimme marketingstunt is het wel.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NOS: 405 coronapatienten op de intensive care
Er liggen op dit moment 405 coronapatiënten op de intensive care. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Een week geleden ging het nog om 96 personen, gisteren waren het er 354.

Er zijn in heel Nederland zo'n 600 plekken beschikbaar voor coronapatiënten op de IC. Vanwege de verwachte stijging wordt er nu aan gewerkt om dat uit te breiden naar 1000. Ook worden de laatste dagen patiënten uit Noord-Brabant verplaatst naar de rest van Nederland, om zo ruimte te creëren voor nieuwe patiënten op de IC.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@leecher Geef het RIVM aub wat meer credit. Het is niet zo dat ze alles op hun eigen houtje bedenken ofzo en totaal niet luisteren naar andere landen of het who. zie bijvoorbeeld dit interwview met van Dissel.
In januari meldde het RIVM dat de kans klein was dat het coronavirus naar Nederland zou komen en dat de ziekte niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar leek. Bijna twee maanden later bevinden we ons in een crisissituatie.

"Ja, het kan verkeren. In het begin waren we volledig afhankelijk van de informatie van China. De situatie daar kantelde ook steeds, dat is nou eenmaal zo. Op dat moment meende China ook dat de kans dat het zich daar intern zou verspreiden heel klein was."

"Het Europees Centrum voor ziektepreventie en ‑bestrijding (ECDC, red.) heeft beoordelingen gegeven voor scenario's die op dat moment het meest waarschijnlijk waren: het risico op verspreiding naar Europa leek klein. Het is niet zo dat wij in Nederland een heel andere positie innamen dan andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Dit was een standpunt van het ECDC en, naar mijn weten, ook Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, red.)."

"Nadat er verspreiding plaatsvond, zijn die risicobeoordelingen natuurlijk aangepast. Die reflecteren immers de situatie en voorspellen niet de toekomst."
bron: https://www.nu.nl/coronav...anden-bij-ons-houden.html

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

NL lijkt wel het enige land te zijn waar niemand geneest van corona. De cijfers die ik voorbij zie komen gaan zelfs omlaag. Opvallend.
Als 90 tot 95 van al die corona patienten 'milde klachten' zou hebben, waarom zijn al die ziekenhuis dan al (bijna) vol? Het een klopt niet met het ander.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Omdat we van de 80% die milde klachten krijgen niet eens weten dat ze klachten hadden, en dus ook niet dat ze weer genezen zijn. En omdat we genezen patiënten vanuit het ziekenhuis niet registreren, vraag me niet waarom niet.

Ik ben toch malle pietje niet!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:15:
NL lijkt wel het enige land te zijn waar niemand geneest van corona. De cijfers die ik voorbij zie komen gaan zelfs omlaag. Opvallend.
Als 90 tot 95 van al die corona patienten 'milde klachten' zou hebben, waarom zijn al die ziekenhuis dan al (bijna) vol? Het een klopt niet met het ander.
Het is in Nederland niet verplicht om te melden als iemand genezen is.

Daarom heeft RIVM daarover dus geeen betrouwbare cijfers.

Is al een paar keer besproken hier

Virussen? Scan ze hier!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17
In ieder geval zien we dat er mensen van de IC af zijn gekomen. Dat lijkt mij een indicatie van herstel. Daarnaast geldt dat de niet geteste gevallen ook wel lijken te genezen, want als die niet zouden genezen, zouden ze alsnog in behandeling komen, toch?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• leecher
gws24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:05:
@leecher Geef het RIVM aub wat meer credit. Het is niet zo dat ze alles op hun eigen houtje bedenken ofzo en totaal niet luisteren naar andere landen of het who. zie bijvoorbeeld dit interwview met van Dissel.
Graag, maar waarom dan nog steeds dingen roepen als dat we echt in control zijn met 250 bedden op het moment dat elke halve tamme ziet dat dat niet zo is? Zeg dan gewoon niks.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ondertussen dus meer dan 400 mensen op de IC, waarvan meer dan 200 in de afgelopen vier dagen (alleen gisteren bijna 70). Je moet wel heel hard hopen dat dit tempo niet doorzet.

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 17:30
Ik denk dat ze achter de schermen al lang weten dat het niet te houden is. Zie ook de post van @SymbolicFrank. Iedereen die kan rekenen weet dat er linksom of rechtsom heel veel doden gaan vallen. Maar dat uitspreken is ook weer zo wat. Het is pas zo als het zo is.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

DeKoetsier schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:07:
[...]

En toch vindt ik dat wel lastig. Er waren ten tijde dat het RIVM zei dat de kans nihil was dat Covid19 naar NL zou komen al meerdere internationale experts die aangaven dat men serieuze stappen moest gaan nemen. Ook toen werd stellig hier vermeld dat het RIVM volgen correct is, dat zij het wel beter weten. Dat er toen dus mensen andere experts geloofden en vonden dat het RIVM te laks was, was dus voor velen onzin. Dan nu melden "ja dat weten we nu" is dan wel lastig te slikken als andere experts het dus al "toen" wisten en voor waarschuwden. Iets met een gewaarschuwd mens?

Halve context?

RIVM heeft dat inderdaad gezegd. Ze doelden op China. Dat had redelijk contained kunnen worden.

Het gevaar kwam uit Italie. met duizenden wintersporters te gelijk

Verwijderd

The Legend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:17:
Omdat we van de 80% die milde klachten krijgen niet eens weten dat ze klachten hadden, en dus ook niet dat ze weer genezen zijn. En omdat we genezen patiënten vanuit het ziekenhuis niet registreren, vraag me niet waarom niet.
*Edit* Ik merk dat je hier verplicht alles moet slikken wat het RIVM ons voorschotelt. Dat ben ik niet van plan. Bye.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2020 18:31 ]

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begrijp ik dit nu goed, en was het virus eind januari al in Zuid-Holland?

https://nextstrain.org/nc...therlands&label=clade:A2a

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Als 90 tot 95 van al die corona patienten 'milde klachten' zou hebben, waarom zijn al die ziekenhuis dan al (bijna) vol?
Heel grof gezien is de verdeling als volgt.
80% heeft milde klachten
15% ernstige klachten (ziekenhuis opname)
5% levensbedreigend (ic opname bij een goed functionerend zorg systeem overleeft van deze groep ~ 8/9)

400 ic opnames zou overeenkomen met minimaal 8000 besmettingen ongeveer 14 dagen geleden. En met een verdubbeling van het aantal besmettingen iedere 2 tot 3 dagen zit je nu in Ieder geval ruim over de 30000 besmettingen heen. Dit zijn nog erg terughoudende cijfers. Maar er wordt weinig getest dus we weten het exacte aantal niet.

Helaas kunnen we nu niks anders doen dan het aantal ernstige gevallen en overledenen dat er per dag bij komt volgen en hopen dat zich op z'n vroegst eind volgende week de groei daarin gestopt is. Dan hebben we een aanwijzing dat de maatregelen voldoende werken. Anders zullen in de week daar op volgend verdere maatregelen moeten volgen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

leecher schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Graag, maar waarom dan nog steeds dingen roepen als dat we echt in control zijn met 250 bedden op het moment dat elke halve tamme ziet dat dat niet zo is? Zeg dan gewoon niks.
Je weet dat het RIVM niet over het aantal bedden gaat?
Dan zou je eerder bij het NVIC moeten zijn en bij onwetendheid kan je beter gewoon het OMT (Outbreak Management Team) noemen.

Informatie over wel/niet genoeg bedden zul je doorgaans horen van Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) en hoofd ic van het Erasmus MC.
Gommers geeft aan dat de situatie op de IC's op dit moment onder controle is. Er wordt gewerkt aan het opschalen van het aantal bedden naar tweeduizend. Het kan dat er naar drieduizend bedden moet worden gegaan, dan moet wel de bijbehorende medische apparatuur worden ingekocht. "Het is iedere dag spannend of we genoeg bedden hebben, maar door de reserve zijn we nog in controle."

Gommers ziet dat er jaarbasis 100.000 mensen op de IC kunnen worden opgevangen, "maar die moeten niet op hetzelfde moment komen". Wat de effecten van de kabinetsmaatregelen op de druk op de zorg zullen zijn, is pas over twee weken te zien, zegt Gommers. "Mijn idee is dat het kabinet het goed gedaan heeft."
Bron: ergens hierin https://www.nu.nl/coronav...voor-zorg.html?redirect=1

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het een sluit het ander toch juist helemaal niet uit? In Nederland hebben we gewoon heel veel mensen die wel besmet zijn, maar niet getest worden. In Nederland testen we alleen mensen die het al erger hebben en vooral ziekenhuispersoneel. Even een voorbeeldje (met wat uit de lucht gegrepen cijfers):
We hebben nu 4000 positief geteste gevallen. Dit zijn dus vooral mensen die het al erger hebben, ergo misschien maar 20% (uit de lucht gegrepen percentage) van het geheel. Dat betekent dus dat er 20.000 mensen besmet zijn in Nederland. Het gros van deze mensen heeft lichte symptomen (maar kunnen het wel overdragen met die lichte symptomen, hence het social distancing verhaal).

Maar, 20k besmettingen. 150 doden, 400 mensen op de IC. 850 mensen in het ziekenhuis (geweest). Dan krijg je percentages die opeens logischer lijken:
5% moet naar het ziekenhuis
2% naar de IC
0,75% overlijdt

Dat klopt dan niet helemaal, want het duurt even voor je naar het ziekenhuis / IC moet, dus de percentages kunnen hoger worden (en die 20k is uit de lucht gegrepen door mij).

edit: en voor de duidelijkheid, ik wil het concept aantonen, niet de getallen ;)

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:25:
Ondertussen dus meer dan 400 mensen op de IC, waarvan meer dan 200 in de afgelopen vier dagen (alleen gisteren bijna 70). Je moet wel heel hard hopen dat dit tempo niet doorzet.
https://nos.nl/artikel/23...aatregelen-gaan-zien.html

Meneer Wallinga zit iig heel hard te hopen :p

In Italië vandaag iig flink minder doden en nieuwe besmettingen dan gisteren, dus daar zou een afvlakking aan kunnen zitten te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 22-03-2020 18:46 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:31

steveman

Comfortabel ten onder

https://www.nu.nl/coronav...er-dan-twee-personen.html

Duitsland scherpt de maateregelen nog verder aan.

Ik ben benieuwd of dat hier ook nog gaat komen.

[ Voor 14% gewijzigd door steveman op 22-03-2020 18:52 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Hij denkt nu al een afvlakking te zien. Maar ik denk dat hij iets te vroeg is met die claim.

Met een incubatietijd van gemiddeld 6,2 dagen lijkt het nog iets te vroeg te zijn om aan de hand van het aantal ziekenhuisopnames iets te zeggen over het aantal besmettingen. Ik ga er vanuit dat ziekenhuisopname niet gebeurt op de dag van de eerste symptomen dus dan zou je het nu hebben over waarschijnlijk 7-9 dagen eerder. Dat is dus nog voor de meeste maatregelen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
Alle nieuwe besmettingen staan op de kaart. Naam van de gemeente alleen bij meer dan vijf nieuwe besmettingen of bij gemeente die voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQHq4EPA4IjzErQlx1V0dVNYLkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/030n8DRw3AZDXCvikHq58i7j.png?f=fotoalbum_large

• SymbolicFrank
Ik denk niet, dat de regering weet wat ze moeten doen. Alle betrokken beleidslieden zeggen dat ze goed bezig zijn, maar zijn altijd verrast als iemand met een goed idee komt, of een realistisch scenario. En daar doen ze dan verder niets mee. Rutte heeft al een paar keer aangegeven dat hij het ook niet weet en dat iedereen wacht op de ontwikkelingen.

Ja, ze gaan voor maximaal een half jaar de economie redden (alhoewel het aantal mensen dat tegen die tijd moet leven van een uitkering veel groter is dan hun meest rampzalige scenario). En dat is het. Alleen de zuidelijke ziekenhuizen en een paar bedrijven hebben tot nu toe initiatief getoond.

Ja, ik zit ook maar thuis (en vanaf volgende maand in de bijstand) en heb een grote mond, maar ik ben wel bezig om te kijken of we binnen een week werkende beademingsapparatuur kunnen maken. En dat kan best.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

SymbolicFrank schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:01:
Ik denk niet, dat de regering weet wat ze moeten doen. Alle betrokken beleidslieden zeggen dat ze goed bezig zijn, maar zijn altijd verrast als iemand met een goed idee komt, of een realistisch scenario. En daar doen ze dan verder niets mee. Rutte heeft al een paar keer aangegeven dat hij het ook niet weet en dat iedereen wacht op de ontwikkelingen.

Ja, ze gaan voor maximaal een half jaar de economie redden (alhoewel het aantal mensen dat tegen die tijd moet leven van een uitkering veel groter is dan hun meest rampzalige scenario). En dat is het. Alleen de zuidelijke ziekenhuizen en een paar bedrijven hebben tot nu toe initiatief getoond.

Ja, ik zit ook maar thuis (en vanaf volgende maand in de bijstand) en heb een grote mond, maar ik ben wel bezig om te kijken of we binnen een week werkende beademingsapparatuur kunnen maken. En dat kan best.
Heb je ook bronnen voor je beweringen, of is dit voor een groot deel onderbuikgevoel?
De regering maakt keuzes op basis van de adviezen van het OMT.

Mocht je daar nog enigszins onbekend mee zijn, hier kan je zo'n advies vinden:
https://www.rijksoverheid...vies-nav-60e-omt-covid-19

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13
https://castbox.fm/vb/240991230

Interessante podcast over de aanpak van andere landen tov Nederland.

Vooral aanpak Zuid Korea lijkt top:

Eigen testkit ontwikkeld en vervolgens maximaal geproduceerd.
Via gsm masten uitgelezen waar de persoon in kwestie is geweest en actie ondernomen.

Openbare leven is nooit stop gezet. Het vele testen heeft zijn vruchten afgeworpen.

In China werken ze veel met het scannen van QR codes. Zo is te zien in welke stad iemand is geweest. Verder werken ze we met centrale quarantaine locaties. Als iemand uit een besmet gebied is geweest, moet die verplicht een x aantal dagen hier zitten.

Vooral jammer dat er in Nederland geen van deze maatregelen zijn gebruikt.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:41

Vos

AFCA

Wackmack schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:06:
https://castbox.fm/vb/240991230

Interessante podcast over de aanpak van andere landen tov Nederland.

Vooral aanpak Zuid Korea lijkt top:

Eigen testkit ontwikkeld en vervolgens maximaal geproduceerd.
Via gsm masten uitgelezen waar de persoon in kwestie is geweest en actie ondernomen.

Openbare leven is nooit stop gezet. Het vele testen heeft zijn vruchten afgeworpen.

In China werken ze veel met het scannen van QR codes. Zo is te zien in welke stad iemand is geweest. Verder werken ze we met centrale quarantaine locaties. Als iemand uit een besmet gebied is geweest, moet die verplicht een x aantal dagen hier zitten.

Vooral jammer dat er in Nederland geen van deze maatregelen zijn gebruikt.
Door onze privacy regels grotendeels.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:21:
[...]

[...]

Concrete maatregelen door Defensie
Het calamiteitenhospitaal openen, kazernes omtoveren tot quarantainelocaties, mobiele intensive cares beschikbaar stellen, transport- en bevoorradingsschepen gebruiken om besmette patiënten te behandelen...Tal van scenario’s hebben intussen bij de defensietop de revue gepasseerd.
"En het gaat verder dan medische steun. We kunnen kazernes beschikbaar stellen voor bijvoorbeeld mensen die in quarantaine moeten. Militairen kunnen helpen bij bijvoorbeeld transport en distributie, bij ondersteuning van de politie of het realiseren van noodvoorzieningen."
Er wordt aan gewerkt :) (edit: Wellicht. "De revue gepasseerd" =/= groen licht).
[...]

Misschien dat er voor die mondkapjes dan betaalt moet worden?

Edit: Ook Apple doneert mondkapjes aan Europese landen. Waar zal dat mee te maken hebben?

Volgens mij is het in alle gevallen goed bedoelt met een hintje reklame. (Anders doe je het anoniem, als je echt geen aandacht wilt).

[ Voor 24% gewijzigd door Ra5a op 22-03-2020 19:21 . Reden: Reactie op Ramzzz ]

Imperfectionist.

• SymbolicFrank
drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:06:
[...]

Heb je ook bronnen voor je beweringen, of is dit voor een groot deel onderbuikgevoel?
De regering maakt keuzes op basis van de adviezen van het OMT.

Mocht je daar nog enigszins onbekend mee zijn, hier kan je zo'n advies vinden:
https://www.rijksoverheid...vies-nav-60e-omt-covid-19
Ik zit al twee weken Corona te kijken en lezen. Ik ben goed op de hoogte. Ik wilde ook een mailtje naar Rutte sturen, maar die mailt niet, die belt alleen. Dus heb ik er een paar naar Hugo de Jonge gestuurd, maar daar verwacht ik ook niets van. En voor de zekerheid ook maar naar Wilders, die doet tenminste zijn mond open.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

SymbolicFrank schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:10:
[...]

Ik zit al twee weken Corona te kijken en lezen. Ik ben goed op de hoogte. Ik wilde ook een mailtje naar Rutte sturen, maar die mailt niet, die belt alleen. Dus heb ik er een paar naar Hugo de Jonge gestuurd, maar daar verwacht ik ook niets van. En voor de zekerheid ook maar naar Wilders, die doet tenminste zijn mond open.
Goed dat je op de hoogte bent, maar als je zaken zegt zoals:
Ja, ze gaan voor maximaal een half jaar de economie redden
Dan ben ik benieuwd of dat inderdaad gezegd is, want het is akelig specifiek en zo 1,2,3 vind ik nergens een bron dat hij inderdaad een termijn heeft genoemd of dat dit "de economie redden" is.

Er wordt inderdaad gekozen voor om de maatschappij nog enigszins draaiende te houden, maar dat is imho toch een heel andere benadering en benoeming dan wat jij aangeeft.

• codex
  • Laatst online: 07:09

codex

Geen OpenAI agent :)

ZieMaar! schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:37:
[...]

Het een sluit het ander toch juist helemaal niet uit? In Nederland hebben we gewoon heel veel mensen die wel besmet zijn, maar niet getest worden. In Nederland testen we alleen mensen die het al erger hebben en vooral ziekenhuispersoneel. Even een voorbeeldje (met wat uit de lucht gegrepen cijfers):
We hebben nu 4000 positief geteste gevallen. Dit zijn dus vooral mensen die het al erger hebben, ergo misschien maar 20% (uit de lucht gegrepen percentage) van het geheel. Dat betekent dus dat er 20.000 mensen besmet zijn in Nederland. Het gros van deze mensen heeft lichte symptomen (maar kunnen het wel overdragen met die lichte symptomen, hence het social distancing verhaal).

Maar, 20k besmettingen. 150 doden, 400 mensen op de IC. 850 mensen in het ziekenhuis (geweest). Dan krijg je percentages die opeens logischer lijken:
5% moet naar het ziekenhuis
2% naar de IC
0,75% overlijdt

Dat klopt dan niet helemaal, want het duurt even voor je naar het ziekenhuis / IC moet, dus de percentages kunnen hoger worden (en die 20k is uit de lucht gegrepen door mij).

edit: en voor de duidelijkheid, ik wil het concept aantonen, niet de getallen ;)
Ik denk dat het aantal besmettingen rond de 50.000 ligt in Nederland. Als je besmetting cijfers vanuit andere landen extrapoleert kan je niet anders concluderen.

• AOC
  • Niet online

AOC

Hoe zit het nou qua mogelijkheden qua besmet worden. We hebben nu de 1,5 meter afstand maar betekend dit dat puur het in/uit ademen ook besmettelijk is of gaat het erom dat mocht iemand niezen dat je dan op veilige afstand bent?

Zat overigens vandaag in de auto met een vriend maar achteraf begin ik mij dan toch zorgen te maken qua kans op besmetting ondanks dat we klachten vrij zijn en erg letten op hygiene

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:56
Ik zag net de cijfers die vandaag zijn vrijgegeven in België. Een mooi rapport met allerhande cijfers en grafieken, en op het einde een korte vergelijking met andere landen
Wat me trouwens opvalt in de cijfers, hier op het forum wordt regelmatig aangehaald dat een 1/3 van de opnomen patiënten in Nederland op IC liggen. In België is dit iets meer dan een 1/5 (290 op 1380). Gaat men dan in Nederland veel sneller over om mensen op te nemen op IC (terwijl jullie minder bedden beschikbaar hebben dan wij), of treft het jullie veel harder (en dat kan ik me moeilijk inbeelden, leefomstandigheden zijn nu toch niet zo verschillend)?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Jean-Bob
Waterkoker schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:26:
Hoe zit het nou qua mogelijkheden qua besmet worden. We hebben nu de 1,5 meter afstand maar betekend dit dat puur het in/uit ademen ook besmettelijk is of gaat het erom dat mocht iemand niezen dat je dan op veilige afstand bent?

Zat overigens vandaag in de auto met een vriend maar achteraf begin ik mij dan toch zorgen te maken qua kans op besmetting ondanks dat we klachten vrij zijn en erg letten op hygiene
Uit dit stuk: https://decorrespondent.n...oen/779015402352-a0fedac2

Het gaat via druppeltjes?

‘Ja, als je niest maak je een spray aan druppeltjes. Dat zijn over het algemeen grotere druppeltjes die vrij snel naar beneden vallen. Daar komt die maat vandaan: houd twee meter afstand, dat is zeker, een meter is waarschijnlijk al genoeg. En sowieso uit de buurt blijven als iemand hoest of niest.’

‘De tweede besmettingsroute is dat die druppeltjes op je handen terechtkomen. Als je tenminste niet hoest en niest in je elleboog. Met de druppeltjes op je handen kun je een deurklink besmetten. Een volgende persoon pikt daar iets van op en zit vervolgens aan zijn eigen gezicht. Er zijn studies gedaan waarin je precies kunt zien hoe vaak we ongemerkt aan de haren zitten, de neus, de ogen, de mond. Zo inoculeer je jezelf ongemerkt. Dus: was je handen als je ergens geweest bent, dat heeft echt zin.’

Waarschijnlijk is het wel goed gegaan in die auto maar het zijn wel situaties die je beter kan voorkomen als het niet echt nodig is.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Arator schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:32:
Ik zag net de cijfers die vandaag zijn vrijgegeven in België. Een mooi rapport met allerhande cijfers en grafieken, en op het einde een korte vergelijking met andere landen
Wat me trouwens opvalt in de cijfers, hier op het forum wordt regelmatig aangehaald dat een 1/3 van de opnomen patiënten in Nederland op IC liggen. In België is dit iets meer dan een 1/5 (290 op 1380). Gaat men dan in Nederland veel sneller over om mensen op te nemen op IC (terwijl jullie minder bedden beschikbaar hebben dan wij), of treft het jullie veel harder (en dat kan ik me moeilijk inbeelden, leefomstandigheden zijn nu toch niet zo verschillend)?
Bij ons wordt er alleen maar getest als de symptomen al erg genoeg zijn om naar het ziekenhuis te moeten. Dat vertekent het beeld gewoon aanzienlijk.

• AOC
  • Niet online

AOC

Jean-Bob schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:37:
[...]

Uit dit stuk: https://decorrespondent.n...oen/779015402352-a0fedac2

Het gaat via druppeltjes?

‘Ja, als je niest maak je een spray aan druppeltjes. Dat zijn over het algemeen grotere druppeltjes die vrij snel naar beneden vallen. Daar komt die maat vandaan: houd twee meter afstand, dat is zeker, een meter is waarschijnlijk al genoeg. En sowieso uit de buurt blijven als iemand hoest of niest.’

‘De tweede besmettingsroute is dat die druppeltjes op je handen terechtkomen. Als je tenminste niet hoest en niest in je elleboog. Met de druppeltjes op je handen kun je een deurklink besmetten. Een volgende persoon pikt daar iets van op en zit vervolgens aan zijn eigen gezicht. Er zijn studies gedaan waarin je precies kunt zien hoe vaak we ongemerkt aan de haren zitten, de neus, de ogen, de mond. Zo inoculeer je jezelf ongemerkt. Dus: was je handen als je ergens geweest bent, dat heeft echt zin.’

Waarschijnlijk is het wel goed gegaan in die auto maar het zijn wel situaties die je beter kan voorkomen als het niet echt nodig is.
Maar hoe zit het dan met een artikel als dit https://www.scientias.nl/...den-simpelweg-adem-halen/

Er is zoveel informatie over virussen/griep dat ik beetje door het bomen het bos niet meer zie.

• Arator
anboni schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Bij ons wordt er alleen maar getest als de symptomen al erg genoeg zijn om naar het ziekenhuis te moeten. Dat vertekent het beeld gewoon aanzienlijk.
Maar bij ons wordt ook alleen nog maar getest bij mensen die het ziekenhuis binnenkomen, of zorgverleners die koorts krijgen. Mijn vraag ging zelfs niet over het aantal zieken, maar puur het aantal dat op IC binnenkomt.

Als je dan op het einde van rapport kijkt, zie je ook dat jullie bijna een maand later pas de eerste bevestigde besmetting hadden dan ons, maar qua slachtoffers zijn jullie ons al vlot voorbij.

Wat dergelijke cijfers nog kan verklaren, is dat in Nederland de mensen pas echt de hulp gaan zoeken, wanneer het bijna te laat is. Dit zou het hogere aantal IC én overlijdens kunnen verklaren. (dergelijke cijfers geven, mijn inziens, niet aan welke strategie van de overheid het beste is)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Ben ik dan de negatieveling die denkt dat dit niet z'n enorm verschil maakt? Als je nu naar de Italiaanse cijfers kijkt van de afgelopen week, 2 weken terug had men daar ook echt wel door dat een wangkus misschien niet helemaal het top idee was.
[...]

[...]

'Daarna moet het dalen'. Er is werkelijk waar _niets_ dat er op wijst dat het aantal patiënten op de IC daarna stabiel blijft. Wat ik raar vind is dat dit wel in het artikel staat maar men niet de overall conclusie die je dan moet trekken duidelijk deelt; 'Waarschijnlijk tekort aan IC bedden komende week met 'onnodige' doden tot gevolg'.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat gebeurt er eigenlijk in Nederland om de testcapaciteit op orde te krijgen? Wanneer kunnen we tienduizenden tests per dag doen?

Mij bekruipt zo’n beetje het gevoel dat we hele goede experts hebben bij het RIVM, maar dat ze met veel betere test coverage nog veel meer zouden kunnen bereiken.

Het voelt een beetje alsof wij de Olympische roeiploeg zijn, terwijl de rest met motorboten vaart.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Ben ik dan de negatieveling die denkt dat dit niet z'n enorm verschil maakt? Als je nu naar de Italiaanse cijfers kijkt van de afgelopen week, 2 weken terug had men daar ook echt wel door dat een wangkus misschien niet helemaal het top idee was.

[...]

[...]

'Daarna moet het dalen'. Er is werkelijk waar _niets_ dat er op wijst dat het aantal patiënten op de IC daarna stabiel blijft. Wat ik raar vind is dat dit wel in het artikel staat maar men niet de overall conclusie die je dan moet trekken duidelijk deelt; 'Waarschijnlijk tekort aan IC bedden komende week met 'onnodige' doden tot gevolg'.
Daar ben ik het ook gewoon met je eens hoor, maar wat ik probeer aan te tonen is dat er niet enkel gecommuniceerd wordt dat men in controle is.

Uiteindelijk is het aan het volk geweest (vrij liberaal) om een grote invloed te hebben of het genoeg zal zijn of niet.
Een groot deel van de bevolking heeft zich aan de adviezen en maatregelen gehouden, maar ook een groot deel niet.

Dus ja, ik vrees met je mee dat we mid/eind volgende week te horen krijgen dat het aantal te hoog zal worden.

• anandus
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Er zijn (theoretische) scenario's waar dit het geval is:
Wallinga verwacht dat in het meest positieve scenario er begin april 1000 mensen met corona op de intensive care zullen liggen, en het aantal daarna langzaam zal afnemen.
Ik denk dat we hoe dan ook aan het eind van deze week een stuk beter weten hoe we ervoor staan en waar we heen gaan. Blijft het zo of wordt het strenger.

We moeten nog even wachten, we kunnen nu nog echt nul conclusies trekken of voorspellingen doen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Jean-Bob
Waterkoker schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Maar hoe zit het dan met een artikel als dit https://www.scientias.nl/...den-simpelweg-adem-halen/

Er is zoveel informatie over virussen/griep dat ik beetje door het bomen het bos niet meer zie.
Griep lijkt veel besmettelijker te zijn, geloof dat het ongeveer factor 13 (influenza/griep) 2,5 (SARS-CoV2/corona) 1 (SARS) is.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:03
Jean-Bob schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Griep lijkt veel besmettelijker te zijn, geloof dat het ongeveer factor 13 (influenza/griep) 2,5 (SARS-CoV2/corona) 1 (SARS) is.
Is dat nog wel goed te meten met alle lockdown maatregelen die met corona genomen worden? Natuurlijk zal de besmetting lager zijn maar het is ook geen normale situatie meer.

• anandus
  • Niet online
Jean-Bob schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Griep is ongeveer 1.5
Wikipedia: Basic reproduction number

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 22-03-2020 20:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HallonRubus
  • Nu online
Aanklikken voor de animatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS99bXj74o58fcYvoF7Oe8E--W4=/f/image/S8XvwTgmu7GjKr9W1E2llQUo.jpg

Deprimerend dat er zo weinig afname in verkeer is, en mensen juist extra naar buiten gaan.

• Jean-Bob
Batavia schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Is dat nog wel goed te meten met alle lockdown maatregelen die met corona genomen worden? Natuurlijk zal de besmetting lager zijn maar het is ook geen normale situatie meer.
Ja dat waren cijfers uit China en Italië waar de experts mee rekenen, het virus is natuurlijk ook nog maar een maand of vier oud dus het wordt steeds bijgesteld.

• Jean-Bob
Hier blijkt SARS ook veel besmettelijker.

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
In Duitsland neemt het aantal nieuwe besmettingen af. Hoe ze dat voor elkaar krijgen?

Met de Zuid Koreaanse methode. Heel veel en snel testen en contacten in quarantaine plaatsen.
De overheid moet tests produceren en een screening netwerk opzetten.

En nee, het is nog niet te laat in Nederland, en nee we hebben nog lang geen kudde immuniteit, er is nog geen 1% van de Nederlanders besmet.

Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat de waanzin hier in Nederland ophoud?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Arator schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Maar bij ons wordt ook alleen nog maar getest bij mensen die het ziekenhuis binnenkomen, of zorgverleners die koorts krijgen.
Ah, dat wist ik niet eens. Op basis van de spastische reacties op GoT over het niet volgen van de WHO adviezen over uitgebreid testen, ging ik ervan uit dat Nederland het enige land was wat niet uitgebreid test.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Arator schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:32:
Of in Nederland gaan mensen minder snel naar het ziekenhuis.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:33:
In Duitsland neemt het aantal nieuwe besmettingen af. Hoe ze dat voor elkaar krijgen?

Met de Zuid Koreaanse methode. Heel veel en snel testen en contacten in quarantaine plaatsen.
De overheid moet tests produceren en een screening netwerk opzetten.

En nee, het is nog niet te laat in Nederland, en nee we hebben nog lang geen kudde immuniteit, er is nog geen 1% van de Nederlanders besmet.

Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat de waanzin hier in Nederland ophoud?
Misschien helpt het als je wat minder politiek gekleurde berichten leest?
Woorden zoals waanzin zijn niet nodig als men valide argumenten heeft. ;)

Verder maakt 1 zwaluw nog geen zomer:

Afbeeldingslocatie: https://de.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/COVID-19-Pandemie_in_Deutschland/0/ff2ff6655ad4f36e24d529aa69e543d31398b9af.png

In Nederland zijn de stijgingen op zondagen tot nu toe ook lager dan op andere dagen, dus vooralsnog kan je hier echt nog niet van een daling spreken.

Veel testen en screenings klinkt heel mooi, maar beschikken wij op het moment over voldoende materiaal en personeel om dat uit te voeren?
Ik durf het niet te zeggen, maar neig naar nee.

Houd er ook rekening mee dat de bevolking in landen zoals Zuid-Korea en Singapore veel volgzamer zijn dan in West-Europa.
Zelfs als wij vanaf dag 1 konden testen zoals Zuid-Korea dat deed, dan nog hadden wij grote problemen. Ons volk is te eigenwijs/nuchter, zelfs nu zijn ze dat nog.

• psychodude
  • Nu online
drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Misschien helpt het als je wat minder politiek gekleurde berichten leest?
Woorden zoals waanzin zijn niet nodig als men valide argumenten heeft. ;)

Verder maakt 1 zwaluw nog geen zomer:

[Afbeelding]

In Nederland zijn de stijgingen op zondagen tot nu toe ook lager dan op andere dagen, dus vooralsnog kan je hier echt nog niet van een daling spreken.
Sterker nog, ook in Nederland zijn vandaag dus wederom ook op deze zondag, net als in Duitsland, vandaag minder mensen positief getest.

Laten we inderdaad gewoon de komende dagen afwachten en vooral niet te vroeg juichen. De oosterburen hebben echt hun eigen maatregelen vandaag niet aangescherpt omdat met het huidige beleid de kentering overduidelijk ingezet leek te zijn. Nee, ook daar speelt nog altijd een reëel probleem.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11
psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:14:
[...]
Sterker nog, ook in Nederland zijn vandaag dus wederom ook op deze zondag, net als in Duitsland, vandaag minder mensen positief getest.

Laten we inderdaad gewoon de komende dagen afwachten en vooral niet te vroeg juichen. De oosterburen hebben echt hun eigen maatregelen vandaag niet aangescherpt omdat met het huidige beleid de kentering overduidelijk ingezet leek te zijn. Nee, ook daar speelt nog altijd een reëel probleem.
Aantal geïnfecteerden zegt niet zoveel. Het aantal IC opnames in Nederland daalt echter, en dat is positief. Al was het alleen maar omdat het niet (exponentieel) stijgt.

Duitsland heeft nu voor de 2e dag op rij minder overledenen. Kan me niet voorstellen dat er doordat het weekend is cijfers niet door worden gegeven, dus dat zal wel kloppen.

Het nemen van strengere maatregelen aldaar kan zijn omdat ze zien dat de aanpak goed is en dat ze er nog een schepje bovenop doen om het monster zo snel mogelijk te temmen. Ook moet niet uitgesloten worden dat het feit dat Merkel nu zelf wellicht geïnfecteerd is van invloed is op haar beslissingen.

Wat mij bevreemd is dat Duitsland alle grenzen voor personenvervoer heeft dicht gegooid, behalve die met Nederland. Dat terwijl ons land vooralsnog veel minder verregaande maatregelen neemt dan sommige andere landen rond Duitsland. Het aantal overledenen is hier ook het tienvoudige van Duitsland: 1,14 per miljoen voor Duitsland versus 10,47 per miljoen voor ons.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Testen is de key in deze crisis. Kijk maar naar landen als Zuid-Korea, Singapore en Hongkong waar het in verhouding goed gaat. Hoe wil je als Nederland zijnde het virus door de bevolking laten gaan om zodoende groepsimmuniteit op te bouwen, als je geeneens weet of je corona gehad hebt of niet?

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
De economieën van Nederland en Duitsland steunen ontzettend op elkaar. Dat is de reden daarvan. Een kleine motor laten draaien.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
StevenK schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:18:
[...]

In ieder geval zien we dat er mensen van de IC af zijn gekomen. Dat lijkt mij een indicatie van herstel.
Nee, dat is een teken van stabilisatie. Dat kan de eerste stap naar herstel zijn, maar hoeft niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Arrne
  • Laatst online: 15-11 23:30
Soccer98 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:35:
Testen is de key in deze crisis. Kijk maar naar landen als Zuid-Korea, Singapore en Hongkong waar het in verhouding goed gaat. Hoe wil je als Nederland zijnde het virus door de bevolking laten gaan om zodoende groepsimmuniteit op te bouwen, als je geeneens weet of je corona gehad hebt of niet?
Volgens mij is inmiddels al wel lang duidelijk gemaakt dat dat geen doel op zich is.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:14:
[...]

Weet je wat je inmiddels moet doen om hier een test te krijgen? Alleen als je echt erg ziek bent dan wordt je mogelijk getest. Een topje van de ijsberg dus aangezien de grootste groep met milde klachten of erger nog geen klachten voorlopig niet worden getest. Een groot deel van de mensen zonder klachten zullen afgelopen weekend erop uit zijn getrokken omdat ze geen zin hadden binnen te zitten. Ik denk dat we snel meer maatregelen hier zien.

Daarnaast wordt nog steeds een groot deel van de tests voor zorgmedewerkers gebruikt dus als het getal hoog zou opgelopen zou dat niet al te best zijn.

• psychodude
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Aantal geïnfecteerden zegt niet zoveel. Het aantal IC opnames in Nederland daalt echter, en dat is positief. Al was het alleen maar omdat het niet (exponentieel) stijgt.

Duitsland heeft nu voor de 2e dag op rij minder overledenen. Kan me niet voorstellen dat er doordat het weekend is cijfers niet door worden gegeven, dus dat zal wel kloppen.
De IC cijfers haal je vermoedelijk van stichting NICE, let wel op de volgende disclaimer:
"Wegens drukte op de IC is er mogelijk een vertraging van 2 a 3 dagen in de data-aanlevering."

De cijfers van enkele dagen terug zijn ook op eerdere dagen achteraf nog naar boven bijgesteld. Op basis van de huidige data aldaar stellen dat er een daling is binnen de dagelijkse IC opnames is vooralsnog mogelijk optimistisch voorbarig.

Dit kan voor de mortaliteitscijfers bij de oosterburen uiteraard een soortgelijk probleem kennen. Ik kan me juist zeker wel voorstellen dat binnen het weekend er minder personeel aanwezig is om dit soort administratieve handelingen af te kaarten. Het is nu niet alsof we binnen de zorg overlopen van het personeel in het weekend.
alexbl69 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:32:
Wat mij bevreemd is dat Duitsland alle grenzen voor personenvervoer heeft dicht gegooid, behalve die met Nederland. Dat terwijl ons land vooralsnog veel minder verregaande maatregelen neemt dan sommige andere landen rond Duitsland. Het aantal overledenen is hier ook het tienvoudige van Duitsland: 1,14 per miljoen voor Duitsland versus 10,47 per miljoen voor ons.
Zo vreemd vind ik dat niet. Juist doordat wij in vergelijking met Duitsland geen striktere maatregelen hebben, is er voor Nederlandse dagjesmensen dus minder aanleiding om de grens over te steken. Duitsland had net als Nederland met Belgen, namelijk ook vrij rap te kampen met mensen uit landen met strengere maatregelen die de grenzen oversteken om aldaar in ruime aantallen lekker hun ding te gaan doen.

Vanuit Nederland zullen ze op dit moment eigenlijk alleen hooguit de standaard grensbewoner tegenkomen die net als voorheen goedkoop boodschappen komt scoren.
bloodlynx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Weet je wat je inmiddels moet doen om hier een test te krijgen? Alleen als je echt erg ziek bent dan wordt je mogelijk getest. Een topje van de ijsberg dus aangezien de grootste groep met milde klachten of erger nog geen klachten voorlopig niet worden getest. Een groot deel van de mensen zonder klachten zullen afgelopen weekend erop uit zijn getrokken omdat ze geen zin hadden binnen te zitten. Ik denk dat we snel meer maatregelen hier zien.

Daarnaast wordt nog steeds een groot deel van de tests voor zorgmedewerkers gebruikt dus als het getal hoog zou opgelopen zou dat niet al te best zijn.
Hoewel de indicatie tot testen verschilt tussen de twee landen, en daarmee de totale aantallen niet vergelijkbaar zijn, geldt voor beide landen wel dat de indicatie tot testen in de afgelopen periode relatief stabiel gebleven is. Dus binnen het land vergelijken met de voorgaande dag geeft daarmee nog wel een indicatie over het aantal dat in aanmerking komt voor testen.

Maarja, zoals al aangegeven, ben ik er in ieder geval nog niet direct van overtuigd dat er in Nederland of Duitsland vandaag een reële daling heeft plaatsgevonden in de snelheid van toename.

[ Voor 22% gewijzigd door psychodude op 22-03-2020 21:53 ]

• HallonRubus
  • Nu online
Corona-expert van het UMCG (Groningen) lijkt kritisch te zijn op vrijwel alle beslissingen van het RIVM. Ik zou het hele interview zowat willen quoten, maar lees het maar gewoon.

Noordelijke provincies laten landelijk beleid los en testen massaal

• Arator
YakuzA schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Of in Nederland gaan mensen minder snel naar het ziekenhuis.
Tot die conclusie was ik later ook gekomen :9
Dit zou ook het hogere sterftecijfer op kortere tijd verklaren.

• Indoubt

Indoubt

HallonRubus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:59:
Corona-expert van het UMCG (Groningen) lijkt kritisch te zijn op vrijwel alle beslissingen van het RIVM. Ik zou het hele interview zowat willen quoten, maar lees het maar gewoon.

Noordelijke provincies laten landelijk beleid los en testen massaal
Volgens mij was die al ontkracht. Deze website schijnt zich ook nogal wat artistieke vrijheid te veroorloven in hun weergave

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:35
Denken jullie dat we de komende maanden nog thuis werken? En daardoor veel bedrijven nog op hun gat liggen?

Ik heb iig dat we allemaal zo snel mogelijk weer gezond zijn en het hedendaagse werkritme weer kunnen oppakken.

[ Voor 34% gewijzigd door hotymoty op 22-03-2020 23:41 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:40
hotymoty schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:41:
Denken jullie dat we de komende maanden nog thuis werken? En daardoor veel bedrijven nog op hun gat liggen?[...]
tenzij de overheid met nieuwe maatregelen of een verlenging komt zal ik, ben ik bang, over twee weken weer op kantoor zitten, ondanks dat remote werken prima werkt voor mij en het team.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

Mfpower

In dubio

Indoubt schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Volgens mij was die al ontkracht. Deze website schijnt zich ook nogal wat artistieke vrijheid te veroorloven in hun weergave
Artikel is van vandaag zonder rectificatie. Als je zoiets noemt dan graag een bron erbij. De groene Amsterdammer is niet per se een flut blad (hooguit hebben ze niet je politieke kleur)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12

Garyu

WW

Caelorum schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:43:
[...]

tenzij de overheid met nieuwe maatregelen of een verlenging komt zal ik, ben ik bang, over twee weken weer op kantoor zitten, ondanks dat remote werken prima werkt voor mij en het team.
Een verlenging gaat vrij zeker komen. Kijk maar even naar de landen om ons heen.

De vraag is hoe lang. Ik schat dat er er met drie maanden zijn en weer aan het werk kunnen. Als er nog werk is tenminste.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Indoubt

Indoubt

Mfpower schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:44:
[...]

Artikel is van vandaag zonder rectificatie. Als je zoiets noemt dan graag een bron erbij. De groene Amsterdammer is niet per se een flut blad (hooguit hebben ze niet je politieke kleur)
Onder andere in het slowchat corona topic door de topicstarter zelf.

Coronavirus Slowchat

er zijn meer posts daarover maar als je niet de moeite wilt nemen om dat door te lezen reageer dan niet

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Over dat artikel van de Groene hier een reactie van een virologe van het LUMC (en geretweet door Marion koopmans van het Erasmus):

Verder haal ik uit het artikel dat ze voor het grootste gedeelte de LCI richtlijn (https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19) voor testen volgen waar de focus op zorgpersoneel en risico groepen licht. Misschien dat ze iets meer kunnen doen omdat, zoals de tweet stelt, ze nu nog in de luwte zitten maar dat is een luxe positie.

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs