alexbl69 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:32:
[...]
Aantal geïnfecteerden zegt niet zoveel. Het aantal IC opnames in Nederland daalt echter, en dat is positief. Al was het alleen maar omdat het niet (exponentieel) stijgt.
Duitsland heeft nu voor de 2e dag op rij minder overledenen. Kan me niet voorstellen dat er doordat het weekend is cijfers niet door worden gegeven, dus dat zal wel kloppen.
De IC cijfers haal je vermoedelijk van stichting NICE, let wel op de volgende disclaimer:
"Wegens drukte op de IC is er mogelijk een vertraging van 2 a 3 dagen in de data-aanlevering."
De cijfers van enkele dagen terug zijn ook op eerdere dagen achteraf nog naar boven bijgesteld. Op basis van de huidige data aldaar stellen dat er een daling is binnen de dagelijkse IC opnames is vooralsnog mogelijk optimistisch voorbarig.
Dit kan voor de mortaliteitscijfers bij de oosterburen uiteraard een soortgelijk probleem kennen. Ik kan me juist zeker wel voorstellen dat binnen het weekend er minder personeel aanwezig is om dit soort administratieve handelingen af te kaarten. Het is nu niet alsof we binnen de zorg overlopen van het personeel in het weekend.
alexbl69 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:32:
Wat mij bevreemd is dat Duitsland alle grenzen voor personenvervoer heeft dicht gegooid, behalve die met Nederland. Dat terwijl ons land vooralsnog veel minder verregaande maatregelen neemt dan sommige andere landen rond Duitsland. Het aantal overledenen is hier ook het tienvoudige van Duitsland: 1,14 per miljoen voor Duitsland versus 10,47 per miljoen voor ons.
Zo vreemd vind ik dat niet. Juist doordat wij in vergelijking met Duitsland geen striktere maatregelen hebben, is er voor Nederlandse dagjesmensen dus minder aanleiding om de grens over te steken. Duitsland had net als Nederland met Belgen, namelijk ook vrij rap te kampen met mensen uit landen met strengere maatregelen die de grenzen oversteken om aldaar in ruime aantallen lekker hun ding te gaan doen.
Vanuit Nederland zullen ze op dit moment eigenlijk alleen hooguit de standaard grensbewoner tegenkomen die net als voorheen goedkoop boodschappen komt scoren.
bloodlynx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:49:
[...]
Weet je wat je inmiddels moet doen om hier een test te krijgen? Alleen als je echt erg ziek bent dan wordt je mogelijk getest. Een topje van de ijsberg dus aangezien de grootste groep met milde klachten of erger nog geen klachten voorlopig niet worden getest. Een groot deel van de mensen zonder klachten zullen afgelopen weekend erop uit zijn getrokken omdat ze geen zin hadden binnen te zitten. Ik denk dat we snel meer maatregelen hier zien.
Daarnaast wordt nog steeds een groot deel van de tests voor zorgmedewerkers gebruikt dus als het getal hoog zou opgelopen zou dat niet al te best zijn.
Hoewel de indicatie tot testen verschilt tussen de twee landen, en daarmee de totale aantallen niet vergelijkbaar zijn, geldt voor beide landen wel dat de indicatie tot testen in de afgelopen periode relatief stabiel gebleven is. Dus binnen het land vergelijken met de voorgaande dag geeft daarmee nog wel een indicatie over het aantal dat in aanmerking komt voor testen.
Maarja, zoals al aangegeven, ben ik er in ieder geval nog niet direct van overtuigd dat er in Nederland of Duitsland vandaag een reële daling heeft plaatsgevonden in de snelheid van toename.
[
Voor 22% gewijzigd door
psychodude op 22-03-2020 21:53
]