“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Verwijderd
Precies. Sluit die markt en het is klaar.anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:29:
[...]
Mustafa Marghadi (welke ik trouwens supergoed z'n werk vind doen, vooral op twitter) zei het zo:
[...]
Goed verwoord, lijkt me.
Dit is precies de reden waarom ik vorige week pleite voor verdere maatregelen zoals een samenscholingsverbod. Maar toen was de consensus hier nog dat dat niet hielp omdat er dan een nieuwe piek zou komen nadat de maatregelen opgeheven werden.
Nu gaan mensen naar het strand en roept de burgemeester op dat niet te doen.
Klaar. Zo simpel is het.
Een markt openhouden op basis van 8 regels?
Natuurlijk, om het makkelijk te houden zeker.
Wie gaat nu 8 regels onthouden.
Ik ben nu idd ook voor een verbod. Mensen zijn blijkbaar te dom om zichzelf volwassen te gedragen...Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:32:
[...]
Precies. Sluit die markt en het is klaar.
Dit is precies de reden waarom ik vorige week pleite voor verdere maatregelen zoals een samenscholingsverbod. Maar toen was de consensus hier nog dat dat niet hielp omdat er dan een nieuwe piek zou komen nadat de maatregelen opgeheven werden.
Ik ben ook voor strengere regels. Toen de scholen nog niet dicht hoefden stuurden onze buren de verkouden kinderen gewoon naar school, tegen advies in. Iedereen pakt gewoon maximale ruimte. Volgens mij speelt de psychologische factor “ontkenning” ook mee. Als je doet alsof er geen probleem is voe je de pijn ook niet.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:32:
[...]
Precies. Sluit die markt en het is klaar.
Maar dit is de realiteit: kijk om je heen en zoek 10 volwassenen uit. 1-2 daarvan wordt zo ziek dat je naar het ziekenhuis moet. Dat kan alleen als er bedden zijn, anders kun je er ook gewoon aan doodgaan. Een ander deel kan gewoon thuisblijven maar wordt kortademig. Wel eens kortademig geweest? Ik wel. Dat betekent dat je niet genoeg lucht krijgt om je zinnen af te maken als je praat.. En ja, er is een deel wat mild verloopt en iedereen denkt dat hij dat wel zal zijn.
Andere reality check: in Italië gaan 800 mensen per dag dood. Tuurlijk vooral ouderen. Hoe oud is jouw moeder/vader? Wil je ze al kwijt? 800 per dag is iets vaker dan elke 2 minuten een dode. Alleen in Italië.
De zwaarste straf die wij opleggen aan criminelen is het ontnemen van de vrijheid. Als we bereid zijn 17 miljoen mensen op te sluiten, dan is dat het allerzwaarste middel wat je kunt opleggen aan je eigen burgers. Als we dit moeten doen omdat wederom een kleine groep zich niet aan de afspraken houd, ben ik daar dus tegen. Richt je dan op die groep mensen.
Overigens heb je hier zelf ook de hand in: als je immers ziet dat het ergens druk is. Ga dan weg.
Heb gister boodschappen doen verschoven naar ander tijdstip ivm drukte bij de winkels.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik drukte me dan verkeerd uit. Ik deel jouw mening van sterkere handhaving. Wellicht ook samenscholen niet langer toestaan in publieke ruimtes.NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:45:
@Mfpower ik ben niet voor totale lockdown. Wel voor handhaving. Ga er maar een boete opzetten en ga mensen maar actief weren van drukke plekken.
De zwaarste straf die wij opleggen aan criminelen is het ontnemen van de vrijheid. Als we bereid zijn 17 miljoen mensen op te sluiten, dan is dat het allerzwaarste middel wat je kunt opleggen aan je eigen burgers. Als we dit moeten doen omdat wederom een kleine groep zich niet aan de afspraken houd, ben ik daar dus tegen. Richt je dan op die groep mensen.
Overigens heb je hier zelf ook de hand in: als je immers ziet dat het ergens druk is. Ga dan weg.
Heb gister boodschappen doen verschoven naar ander tijdstip ivm drukte bij de winkels.
Verwijderd
https://www.rijksoverheid...-coronavirus-in-nederland
Dus, als ik naar de markt wil, dan is het niet altijd mogelijk afstand te bewaren. Of tijdens het boodschappen doen. Of als ik een rondje ga wandelen en iemand passeer. Maar opeens zijn die mensen "dom". Vind dat nogal een claim om te maken. Ze volgen gewoon advies op.Iedereen in Nederland wordt gevraagd om waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen.
Als je wil dat mensen helemaal niet meer buiten komen kun je verdere maatregelen afkondigen, maar dat wil het RIVM expliciet niet.
Dus, we mogen de straat op, waar mogelijk afstand houden. Maar als ik dan naar de markt ga ben ik een asociale die het virus helpt verspreiden. Dat is nou net het doel (of bijgevolg) van het beleid van het RIVM. Beter laat je die mensen lekker naar de markt gaan om groepsimmuniteit op te bouwen.Waarom heeft het geen nut een lock-down in te voeren in Nederland?
Een volledig verbod om de straat op te gaan, heeft geen meerwaarde. Weliswaar kan het nieuwe coronavirus zich dan nog minder gemakkelijk verspreiden, maar ook niemand bouwt dan immuniteit op tegen de ziekte. Aangezien de ziekte wereldwijd verspreid is, is de kans groot dat na het opheffen van een lock-down veel mensen alsnog tegelijk ziek in een korte periode worden en zo een piek veroorzaken. Met een lock-down stel je dus vooral het moment uit dat er veel mensen tegelijkertijd ziek worden, en dat willen we niet.
Wat ik zelf doe om nog enigszins aan beweging te komen:
- Dagelijks twee keer een rondje fietsen van 10 minuten door mijn wijk: kom bijna niemand tegen behalve wat mensen die een hond uitlaten
- Op een dag als vandaag: een rustig gebied zoeken om een uur te wandelen. Geen populair en bekend natuurgebied dus maar wat onbekenders. Gisteren ook gedaan, sociale afstand houden geen enkel probleem.
Het zou jammer zijn als andere mensen niet hun verstand gebruiken en drukte op zoeken. En dat dan maandag strengere regels + handhaving wordt ingevoerd.
Ik denk dan: kies het ene of het andere. Ofwel ga je voor "flatten the curve" en isoleer je idereen zo veel mogelijk en hoop je dat dit voldoende remt, ofwel ga je zo snel mogelijk voor die groepsimmuniteit en beschouw je de overlijdens als "collateral damage".
Ze verhuizen vandaag honderden corona patienten naar het noorden vanuit het zuiden omdat de ziekenhuizen in het zuiden overspoeld zijn. In het noorden moet de uitbraak nog beginnen. We hebben voorlopig onze handen nog wel vol aan wat komen gaat.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Die overbelaste ziekenhuizen zagen de meeste experts twee weken geleden al aankomen. Maar toen waren maatregelen niet nodig want toen waren we "in control":NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:00:
@mathias82 volgens mij is er ook geen sprake van dat herd immunity verhaal. Het is genoemd als optie om naar te streven, in de tussentijd moet de zorg overeind blijven en dus beperkingen.
Ze verhuizen vandaag honderden corona patienten naar het noorden vanuit het zuiden omdat de ziekenhuizen in het zuiden overspoeld zijn. In het noorden moet de uitbraak nog beginnen. We hebben voorlopig onze handen nog wel vol aan wat komen gaat.
https://nos.nl/artikel/23...den-op-jullie-vragen.htmlZijn er nog voldoende IC-bedden beschikbaar?
Ja. Er zijn 1150 bedden beschikbaar, waarvan er tot op heden altijd 200 tot 250 vrij zijn. Diederik Gommers van de Vereniging voor Intensive Care: "Het is vooral druk in Noord-Brabant, maar er is nog veel plek in de rest van Nederland. We zijn echt in control. We komen nooit in de situatie zoals in Italië, waar artsen moeten kiezen wie ze wel en niet behandelen."
Men handelt reactief, niet proactief. Nadeel is dat elke actie 2 a 3 weken nodig heeft om zijn vruchten af te werken.
Dat is dus nadrukkelijk niet het doel. Voor de langere termijn is er wel de hoop dat dat gaat helpen, maar het doel op dit moment is simpelweg de verspreiding te vertragen zodat de ziekenhuizen niet overspoeld raken.mathias82 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:57:
zo snel mogelijk die groepsimmuniteit willen opbouwen,
Er zit wel een verschil tussen op straat gaan en de nodige boodschappen doen of in die volle trein stappen, met 20 man in een groep op het strand liggen en daarna kort op elkaar in de rij voor een visje.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:50:
Ik snap de plotselinge haat tegen mensen die de straat op gaan niet zo goed. De regels van het RIVM zijn duidelijk. Waar mogelijk afstand bewaren, bij klachten niet naar buiten.
[...]
Dus, als ik naar de markt wil, dan is het niet altijd mogelijk afstand te bewaren. Of tijdens het boodschappen doen. Of als ik een rondje ga wandelen en iemand passeer. Maar opeens zijn die mensen "dom". Vind dat nogal een claim om te maken. Ze volgen gewoon advies op.
Als je wil dat mensen helemaal niet meer buiten komen kun je verdere maatregelen afkondigen, maar dat wil het RIVM expliciet niet.
[...]
Dus, we mogen de straat op, waar mogelijk afstand houden. Maar als ik dan naar de markt ga ben ik een asociale die het virus helpt verspreiden. Dat is nou net het doel (of bijgevolg) van het beleid van het RIVM. Beter laat je die mensen lekker naar de markt gaan om groepsimmuniteit op te bouwen.
In de lokale AH lukt het mij ook niet altijd om die 1,5m afstand te houden, al probeer ik het wel.
Maar ziet hand in hand met vreemden in een park lopen is toch echt wel te vermijden en het lijkt mij common sense om dat ook te doen....
Zelfs in het ziekenhuis als mensen met ademnood worden binnengebracht vinden patienten en familie nog steeds 'tis gewoon een griepje'.Fly-guy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:05:
[...]
Er zit wel een verschil tussen op straat gaan en de nodige boodschappen doen of in die volle trein stappen, met 20 man in een groep op het strand liggen en daarna kort op elkaar in de rij voor een visje.
In de lokale AH lukt het mij ook niet altijd om die 1,5m afstand te houden, al probeer ik het wel.
Maar ziet hand in hand met vreemden in een park lopen is toch echt wel te vermijden en het lijkt mij common sense om dat ook te doen....
Die basale reflex van ontkennen wat open en bloot voor je ligt is gewoon super typisch gedrag van ontkenning. Het is niet dat ze het niet kunnen zien, nee, onbewust een kwestie van niet willen zien.
Daarom mis ik het keiharde, confronterende geluid uit de ziekenhuizen enorm. Ik krijg nu al een week dagelijks nachtmerrie verhalen (familie en vrienden in de zorg) van mensen die volledig alleen stierven, hordes die tegelijk worden binnengebracht en personeel wat nu al doet wat ze kunnen. En dat is in noord Nederland, waar het allemaal nog 'mee valt' volgens te veel mensen hier. Het duurt té lang voor dat de urgentie in begint te dalen.
En voor die sukkels die nooit uit die ontkennende fase gaan komen is er maar 1 oplossing: repressie/sancties. Dan niet voor je medemens, maar dan maar omdat je anders straf krijgt.
Een bekende van me, 50, is na twee weken net uit het ziekenhuis ontslagen met Corona (hier in Oostenrijk). Het gaat weer iets beter met hem, maar zijn verhaal is wel echt pittig om te horen. Vooral het feit dat je twee weken lang niemand ziet behalve mensen in beschermende outfits, niemand je mag bezoeken en je niets maar dan ook niets kan doen behalve hopen dat het beter wordt. Een ander op dezelfde kamer hoort vechten tegen de dood. En alleen sterft. Dat wens je niemand toe.
Hij ligt nog steeds op bed en in isolatie, maar nu thuis.
[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 22-03-2020 11:20 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Waar in Noord Nederland precies? Want de cijfers wijzen hier totaal nog niet naar. Dus of men is bezig met een geweldige cover-up, of je bent hier fake news aan het verspreiden.NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:11:
[...]
Zelfs in het ziekenhuis als mensen met ademnood worden binnengebracht vinden patienten en familie nog steeds 'tis gewoon een griepje'.
Die basale reflex van ontkennen wat open en bloot voor je ligt is gewoon super typisch gedrag van ontkenning. Het is niet dat ze het niet kunnen zien, nee, onbewust een kwestie van niet willen zien.
Daarom mis ik het keiharde, confronterende geluid uit de ziekenhuizen enorm. Ik krijg nu al een week dagelijks nachtmerrie verhalen (familie en vrienden in de zorg) van mensen die volledig alleen stierven, hordes die tegelijk worden binnengebracht en personeel wat nu al doet wat ze kunnen. En dat is in noord Nederland, waar het allemaal nog 'mee valt' volgens te veel mensen hier. Het duurt té lang voor dat de urgentie in begint te dalen.
En voor die sukkels die nooit uit die ontkennende fase gaan komen is er maar 1 oplossing: repressie/sancties. Dan niet voor je medemens, maar dan maar omdat je anders straf krijgt.
De feiten: de noordelijke ziekenhuizen ‘importeren’ dit weekend ong. 80 corona patienten uit Brabant, omdat er ruimte voor is op de IC’s.
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Ik snap het wel. Iedereen met internet ziet dat landen als Italië compleet in de fik staan en de berichtgeving hier is dat we echt in control zijn met 200-250 vrije IC bedden. Waar China de deuren van gebouwen dicht aan het lassen was riep het RIVM hier nog dat het er niet zo besmettelijk uit zag.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:50:
Ik snap de plotselinge haat tegen mensen die de straat op gaan niet zo goed. De regels van het RIVM zijn duidelijk. Waar mogelijk afstand bewaren, bij klachten niet naar buiten.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Het is al te optimistisch om te denken dat men daar zelf wel achter komt en discipline zal hebben. Als er een grens is, zoekt men ze op en wil men er af en toe eens over gaan. Ook volwassenen hebben amper meer discipline dan een 3 jarige voor een snoepkast, zo blijkt.
Dan moet je niet naar de markt gaan.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:50:
bla bla markt bla bla
Waarom is een strikt advies (haast een gebod) niet voldoende en moet daar een verbod voor komen?
Naast dat de foto van de markt waarschijnlijk fake news is, gebruik gewoon je gezonde verstand.
We zitten in dezelfde lijn als Italië en Spanje, er gebeuren ongebruikelijke acties zoals toespraken tot het volk, oververmoeide minister, interim minister die niet eens lid is van een partij in de coalitie, grenzen nagenoeg gesloten, allerlei landen op (verschillende vormen van) lockdown etc.
Is dat niet genoeg om tot de realisatie te komen dat het weleens verstandig kan zijn om de herhaalde adviezen serieus te nemen en op te volgen?
En ook voor eind volgende week weten ze ongeveer hoe de vlag erbij hangt.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:04:
[...]
Die overbelaste ziekenhuizen zagen de meeste experts twee weken geleden al aankomen. Maar toen waren maatregelen niet nodig want toen waren we "in control":
[...]
https://nos.nl/artikel/23...den-op-jullie-vragen.html
Men handelt reactief, niet proactief. Nadeel is dat elke actie 2 a 3 weken nodig heeft om zijn vruchten af te werken.
Twee weken geleden waren ze in control, en tot eind volgende week zeer waarschijnlijk ook nog.
Maar daarna... zolang het volk zich niet houdt aan de maatregelen (al dan niet aangevuld met nieuwe maatregelen), is het dweilen met de kraan open.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Blijkbaar niet, getuige het gedrag van onze ontkennende medemens!drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:23:
Is dat niet genoeg om tot de realisatie te komen dat het weleens verstandig kan zijn om de herhaalde adviezen serieus te nemen en op te volgen?
Die fakenews opmerking ervaar ik als enorme intellectuele armoede, maar dat kan door een bepaalde president komen...Luke_msx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Waar in Noord Nederland precies? Want de cijfers wijzen hier totaal nog niet naar. Dus of men is bezig met een geweldige cover-up, of je bent hier fake news aan het verspreiden.
De feiten: de noordelijke ziekenhuizen ‘importeren’ dit weekend ong. 80 corona patienten uit Brabant, omdat er ruimte voor is op de IC’s.
https://www.msn.com/nl-nl...en-van-corona/ar-BB11vd7o
Volgens de RIVM cijfers is er weinig aan de hand hier, qua besmettingen.
Personeel mag natuurlijk niet naar buiten treden met de feitelijke aantallen, plus dat ze sowieso als ze het zeker weten niet meer testen. Die staan niet in de RIVM data. Coverup (nog zo’n woordje btw) of gewoon niet geregistreerd?
Btw krijg Noodmelding op mijn telefoon over 1,5 meter afstand houden. Das een goeie.
[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-03-2020 11:32 ]
Vanwege mijn reactie post ik dit in slowchatVerwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:50:
[...]
Dus, als ik naar de markt wil, dan is het niet altijd mogelijk afstand te bewaren. Of tijdens het boodschappen doen. Of als ik een rondje ga wandelen en iemand passeer. Maar opeens zijn die mensen "dom". Vind dat nogal een claim om te maken. Ze volgen gewoon advies op.
[...]
Dus, we mogen de straat op, waar mogelijk afstand houden. Maar als ik dan naar de markt ga ben ik een asociale die het virus helpt verspreiden. Dat is nou net het doel (of bijgevolg) van het beleid van het RIVM. Beter laat je die mensen lekker naar de markt gaan om groepsimmuniteit op te bouwen.
Ik interpreteer de oproep van sommigen om ons land op slot te gooien ook als een soort gevoel van superioriteit.
Wetenschap gebaseerd op feiten betekent weinig; díé mensen zijn gek; de overheid moet doen wat ik wil want ik weet het beter, en er zijn voorbeelden dat ik het beter weet, kijk maar naar Hong Kong en Zuid-Korea; en die weten het beter dan Nederlandse wetenschappers.
Imperfectionist.
Je kunt over semantiek gaan praten. Of je kunt met verifieerbare bronnen komen.NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Die fakenews opmerking ervaar ik als enorme intellectuele armoede, maar dat kan door een bepaalde president komen...
https://www.msn.com/nl-nl...en-van-corona/ar-BB11vd7o
Volgens de RIVM cijfers is er weinig aan de hand hier, qua besmettingen.
Personeel mag natuurlijk niet naar buiten treden met de feitelijke aantallen, plus dat ze sowieso als ze het zeker weten niet meer testen. Die staan niet in de RIVM data. Coverup (nog zo’n woordje btw) of gewoon niet geregistreerd?
Btw krijg Noodmelding op mijn telefoon over 1,5 meter afstand houden. Das een goeie.
Angst (en paniek) is een hele slechte raadgever.
Een duidelijk signaal dat de gemiddelde mensen zich er niet voldoende aan houdt.Henkes schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:30:
En toen was er een NL-alert met het verzoek om afstand te houden.
Een duidelijk signaal dat de gemiddelde mensen niets verkeerds doen en dat er iets minder geroepen mag worden dat het land op slot moet.honey schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Een duidelijk signaal dat de gemiddelde mensen zich er niet voldoende aan houdt.
Ik kom dagelijks buiten in mijn stad en zie iedereen zich gedragen en zich aan de richtlijnen houden.
Imperfectionist.
Verwijderd
Lekker makkelijk, als de maatregelen niet bleken te werken geef je het volk de schuld. Het volk dat binnen de kaders van de adviezen handelt. Kijk eens kritisch naar diegene die ze opstellen.drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Dan moet je niet naar de markt gaan.
Waarom is een strikt advies (haast een gebod) niet voldoende en moet daar een verbod voor komen?
Naast dat de foto van de markt waarschijnlijk fake news is, gebruik gewoon je gezonde verstand.
We zitten in dezelfde lijn als Italië en Spanje, er gebeuren ongebruikelijke acties zoals toespraken tot het volk, oververmoeide minister, interim minister die niet eens lid is van een partij in de coalitie, grenzen nagenoeg gesloten, allerlei landen op (verschillende vormen van) lockdown etc.
[...]
En ook voor eind volgende week weten ze ongeveer hoe de vlag erbij hangt.
Twee weken geleden waren ze in control, en tot eind volgende week zeer waarschijnlijk ook nog.
Maar daarna... zolang het volk zich niet houdt aan de maatregelen (al dan niet aangevuld met nieuwe maatregelen), is het dweilen met de kraan open.
Ik snap heel goed dat mensen die twee weken geleden te horen gekregen hebben dat niet zieken het virus niet over kunnen dragen nu denken: "anderhalve meter, het zal wel. De ICs worden toch niet overbelast en we moeten allemaal ziek worden. Dan ga ik lekker naar het strand."
Verwijderd
Nee die zijn niet nodig:Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:36:
Ik denk een voorbode van aankondigingen op hardere maatregelen.
Hoogstens dat de adviezen een gebod worden met straffe van een boete.Waarom heeft het geen nut een lock-down in te voeren in Nederland?
Een volledig verbod om de straat op te gaan, heeft geen meerwaarde. Weliswaar kan het nieuwe coronavirus zich dan nog minder gemakkelijk verspreiden, maar ook niemand bouwt dan immuniteit op tegen de ziekte. Aangezien de ziekte wereldwijd verspreid is, is de kans groot dat na het opheffen van een lock-down veel mensen alsnog tegelijk ziek in een korte periode worden en zo een piek veroorzaken. Met een lock-down stel je dus vooral het moment uit dat er veel mensen tegelijkertijd ziek worden, en dat willen we niet.
Voortschrijdend inzicht bestaat niet? Voor mensen die dit niet begrijpen, zou het een vorm van natuurlijke selectie zijn als ze zouden overlijden. Helaas is het hun 80-jarige buurman die gaat door hen.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:37:
[...]
Ik snap heel goed dat mensen die twee weken geleden te horen gekregen hebben dat niet zieken het virus niet over kunnen dragen nu denken: "anderhalve meter, het zal wel. De ICs worden toch niet overbelast en we moeten allemaal ziek worden. Dan ga ik lekker naar het strand."
Dan woon je op een andere plek.Ra5a schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:36:
[...]
Een duidelijk signaal dat de gemiddelde mensen niets verkeerds doen en dat er iets minder geroepen mag worden dat het land op slot moet.
Ik kom dagelijks buiten in mijn stad en zie iedereen zich gedragen en zich aan de richtlijnen houden.
Ik zie groepjes mensen hun coronavakantie vieren. In winkels werken vaak nog mensen die duidelijk ‘alleen een verkoudheid’ hebben. Het is gezellig druk overal.
Als zij niet-noodzakelijke verplaatsingen maken en daardoor binnen 1,5 meter afstand van anderen (buiten je sociale bubbel dus) komen, ja.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:37:
[...]
Lekker makkelijk, als de maatregelen niet bleken te werken geef je het volk de schuld. Het volk dat binnen de kaders van de adviezen handelt. Kijk eens kritisch naar diegene die ze opstellen.
De supermarkt en drogisterij zijn noodzakelijk kwaad, maar de markt of bouwmarkt...
Verwijderd
Ze zullen toch echt nodig zijn als corona niet voldoende afgeremd kan worden. (stoppen kan in ieder geval inde ogen van het RIVM niet lukken, dat kan alleen in Azie). Als het niet voldoende afgeremd kan worden krijg je echt italiaanse toestanden, dan mensen onnodig overlijden door geen goede zorg.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:38:
[...]
Nee die zijn niet nodig:
[...]
Hoogstens dat de adviezen een gebod worden met straffe van een boete.
(AD Liveblog)Boswachters en andere natuurbeheerders zijn boos over wandelaars en fietsers die ondanks alle waarschuwingen toch in groepjes de natuur in trekken. ,,Het lijkt wel zomervakantie zo druk is het in het bos. Iedereen boven op elkaar. Groepen die gezamenlijke activiteiten organiseren. Hoezo coronavirus?", vraagt boswachter Paul Jansen in het Brabantse Erp zich af.
Boswachter Tim Hogenbosch in het Rijk van Nijmegen spreekt van 'asociale Nederlanders die hutjemutje bij elkaar gaan staan.' De boswachter van het Utrechts Landschap constateert dat de stroom bezoekers ook nog eens de restanten van hun zelf meegebrachte etenswaren in de natuur achterlaat.
Zo goed werken adviezen, oproepen en social distancing nou...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Waarom is de markt of bouwmarkt dan niet dicht?drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:41:
[...]
Als zij niet-noodzakelijke verplaatsingen maken en daardoor binnen 1,5 meter afstand van anderen (buiten je sociale bubbel dus) komen, ja.
De supermarkt en drogisterij zijn noodzakelijk kwaad, maar de markt of bouwmarkt...
Of kijk eens kritisch naar mensen die elk fucking woord op een weegschaaltje proberen te wegen. Bij elke maatregel meteen 'ja maar...' gaan roepen.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:37:
[...]
Lekker makkelijk, als de maatregelen niet bleken te werken geef je het volk de schuld. Het volk dat binnen de kaders van de adviezen handelt. Kijk eens kritisch naar diegene die ze opstellen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Luke_msx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Je kunt over semantiek gaan praten. Of je kunt met verifieerbare bronnen komen.
Angst (en paniek) is een hele slechte raadgever.
Vraag me toch af wie die mensen zijn en wat ze bezielt.wildhagen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:41:
[...]
(AD Liveblog)
Zo goed werken adviezen, oproepen en social distancing nou...
Verwijderd
Daar waarschuwden velen al meer dan twee weken geleden voor, maar dat was toen niet aan de orde. Geen handen schudden en thuis blijven met klachten was voldoende. Als je toen van mening was dat er meer nodig was was je een paniekzaaier en naïef om te denken dat je het beter wist dan het RIVM.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:41:
[...]
Ze zullen toch echt nodig zijn als corona niet voldoende afgeremd kan worden. (stoppen kan in ieder geval inde ogen van het RIVM niet lukken, dat kan alleen in Azie). Als het niet voldoende afgeremd kan worden krijg je echt italiaanse toestanden, dan mensen onnodig overlijden door geen goede zorg.
Die Italiaanse toestanden gaan toch wel gebeuren. Dat weet het RIVM ook. Alleen zijn niet de mensen die naar de markt gaan daar schuldig aan. De schade is twee weken geleden al gedaan.
Een lockdown wil niet zeggen dat het een laatste maatregel is he? Het doel is nu om het aantal nieuwe besmettingen te beperken, zodat de mensen die nu op de ic liggen kunnen genezen (of sterven), zodat er over een paar weken weer ruimte is voor 800 nieuwe gevallen. Als dat niet lukt met de maatregelen die nu gelden, maar wel met een lockdown, dan is een lockdown zinvol.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:38:
[...]
Nee die zijn niet nodig:
Waarom heeft het geen nut een lock-down in te voeren in Nederland?
Als de lockdown teneinde komt, zal niet alles weer zoals vanouds zijn, maar zullen de huidige adviezen weer van kracht worden. Dat er dan weer een nieuwe piek komt qua besmettingen is te verwachten, maar dat is dan wel op een moment dat er weer capaciteit is in de ziekenhuizen.
Dus ja, een lockdown kan zinvol zijn, maar ik snap ook dat ze het liever willen voorkomen.
Omdat het OMT besloten heeft ze (nog) niet te sluiten.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:44:
[...]
Waarom is de markt of bouwmarkt dan niet dicht?
Het idee is dat ze open kunnen blijven als men o.a. keurig afstand blijft houden.
Dat jij of een andere Nederlander graag de markt alsnog zou willen bezoeken ook al kan die 1,5 meter afstand dan niet gehouden worden zorgt er uiteindelijk voor dat ze alsnog dicht moeten.
"Dat jij of een andere Nederlander de markt niet willen bezoeken en dat dan ook niet doen zorgt er uiteindelijk voor dat ze gewoon open kunnen blijven voor verantwoordelijke mensen die zich gewoon gedragen"drooger schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:57:
[...]
[...]
Dat jij of een andere Nederlander graag de markt alsnog zou willen bezoeken ook al kan die 1,5 meter afstand dan niet gehouden worden zorgt er uiteindelijk voor dat ze alsnog dicht moeten.
FTFY
Imperfectionist.
Dus praten over intellectuele armoede omdat ik het over ‘fake news’ heb was niet op de man?NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:45:
[...]
en dat door op de man te spelen. Dus geen antwoord.
Jij gooit ‘hear say’ in de discussie om je argumenten kracht bij te zetten(en zelfs, als je hebt over de noordelijke ziekenhuizen, beweringen die door de officiele berichtgeving worden tegengesproken). Ik zou graag zien dat je dat onderbouwt. Geschreeuw in de ruimte hebben we al genoeg.
[ Voor 34% gewijzigd door Luke_msx op 22-03-2020 12:16 ]
Gisteren een Nederlandse vrouw die werd aangehouden bij de Belgische grens wat de reden van haar bezoek was. 'De boodschappen zijn bij jullie goedkoper'.
Vrouw komt net terug van de supermarkt. Lege schappen en mensen die geen afstand houden. Mag zelf niet naar buiten want ophok advies van medici. En maar blijven roepen; 'niet hamsteren'.
Rutte enz.. kunnen blijven roepen tot ze een ons wegen maar zolang ze halfzachte maatregelen nemen zal het straatbeeld niet veranderen. Heb al eerder geschreven dat het een grote naïviteit is.
Nu weer een NL alert. Zucht.
De burgermeesters van sommige badplaatsen nemen nu zelf maatregelen. Zo verschuift de overheid hun verantwoordelijk naar locale bestuurders. Hoef je ook geen verantwoordelijkheid te nemen.
Aanvullende maatregelen (met ruimte voor handhaving) zijn wel nodig als we nu niet de compliance hebben die RIVM had verwacht. Je gaat uit van een bepaald effect van de maatregelen die je neemt. Daarbij neem je waarschijnlijk mee dat de compliance een bepaald niveau heeft.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:38:
[...]
Nee die zijn niet nodig:
[...]
Gaat men veel minder mee in de maatregelen dan je verwacht dan zijn er zwaardere maatreglen nodig.
This is why we can't have nice things.
Vandaag een NL-Alert en waarschijnlijk een aankondiging van de overgang van decentrale verdeling van patiënten naar centrale aansturing door ministerie (icm leger). Dat las je gisteren al maar moet nog officieel aangekondigd worden.
Ik verwacht uiterlijk morgen een melding over volle ziekenhuizen in Brabant (na transport/zonder capaciteit voor opnemen patiënten) en waarschijnlijk afkondiging zwaardere maatregelen omdat de huidige maatregelen het geschatte effect niet hebben [door non-compliance]…
En mijn gok voor IC-opnames op de 21e: 80
Gezond verstand is vermist. Mensen begrijpen niet dat de maatregelen er niet zijn om te zorgen dat zij als individu niet ziek worden, maar dat wij als maatschappij overeind blijven. De logistiek in werking blijft , de druk op het gezondheidssysteem niet ineens bezwijkt door piekbelasting.
Maar mensen denken ach ik ben gezond, ik ga gewoon lekker naar buiten , en dan niet in je eigen straat een beetje heen en weer, nee naar de bekende plekken, en masse. Mensen willen een kleine overheid, minder regels en weinig belasting betalen.
Maar zich houden aan dringende oproepen is ook teveel moeite. Er zit helaas niets anders op dan strenger te worden. We beseffen het gewoon niet met zijn allen.
Ik weet niet waar jij woont dan maar hier in Vlaardingen en omstreken is het uitgestorven overal.honey schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:41:
[...]
Dan woon je op een andere plek.
Ik zie groepjes mensen hun coronavakantie vieren. In winkels werken vaak nog mensen die duidelijk ‘alleen een verkoudheid’ hebben. Het is gezellig druk overal.
Verwijderd
Maar na die twee weken houd het niet ineens op.. Ook de mensen die nu massaal naar de markt of in groepen het bos in gaan zijn verantwoordelijk dat het virus meer en langer door zal spreiden. Alleen dat merk je pas over nog eens twee weken. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:47:
[...]
Die Italiaanse toestanden gaan toch wel gebeuren. Dat weet het RIVM ook. Alleen zijn niet de mensen die naar de markt gaan daar schuldig aan. De schade is twee weken geleden al gedaan.
En dat is nou precies het gevaar van de virus; de incubatietijd van 2 weken. Maar blijkbaar zullen mensen het nooit snappen en kunnen ze het geduld niet opbrengen. Ik kijk voorlopig even de kat uit de boom.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:37:
[...]
Maar na die twee weken houd het niet ineens op.. Ook de mensen die nu massaal naar de markt of in groepen het bos in gaan zijn verantwoordelijk dat het virus meer en langer door zal spreiden. Alleen dat merk je pas over nog eens twee weken. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
2 weken zal gelukkig nog meevallen, gemiddeld liggen de symptomen op 5-7 dagenMonkeydancer schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:47:
[...]
En dat is nou precies het gevaar van de virus; de incubatietijd van 2 weken. Maar blijkbaar zullen mensen het nooit snappen en kunnen ze het geduld niet opbrengen. Ik kijk voorlopig even de kat uit de boom.
Niet langer meer door zal spreiden maar vooral langzamer. Dit is op dit moment het idee achter het beleid. Het is op zich de bedoeling dat een meerderheid van de bevolking in contact komt met het virus en immuniteit opbouwt. Volgens huidig inzicht van het RIVM is het echt tegenhouden onbegonnen werk en geen garantie dat het later niet weer oplaait.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:37:
[...]
de mensen die nu massaal naar de markt of in groepen het bos in gaan zijn verantwoordelijk dat het virus meer en langer door zal spreiden. Alleen dat merk je pas over nog eens twee weken. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen?
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Ziekenhuisopname/IC duurt weer een tijdje. Zit een aardige vertraging in.bvbal79 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:52:
[...]
2 weken zal gelukkig nog meevallen, gemiddeld liggen de symptomen op 5-7 dagen
https://www.omroepflevola...icant-ace-pharmaceuticals
Bijzonder?
Verwachten ze dat irrationele mensen die toko gaan overvallen of zo?
Essentieel leesvoer.
Voorzorgsmaatregel. Standaard procedure in een uitzonderlijke situatie voor een essentieel pand.ehtweak schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:05:
Politiebewaking bij medicijnfabricant Ace Pharmaceuticals
https://www.omroepflevola...icant-ace-pharmaceuticals
Bijzonder?
Verwachten ze dat irrationele mensen die toko gaan overvallen of zo?
[ Voor 62% gewijzigd door Ra5a op 22-03-2020 13:08 ]
Imperfectionist.
Je hebt dan een speciale manier van communiceren maar je bracht me wel op een idee. Btw: die fake news opmerking van je was al op de man.Luke_msx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:13:
[...]
Dus praten over intellectuele armoede omdat ik het over ‘fake news’ heb was niet op de man?
Jij gooit ‘hear say’ in de discussie om je argumenten kracht bij te zetten(en zelfs, als je hebt over de noordelijke ziekenhuizen, beweringen die door de officiele berichtgeving worden tegengesproken). Ik zou graag zien dat je dat onderbouwt. Geschreeuw in de ruimte hebben we al genoeg.
Totaal opgenomen in ziekenhuis:
832
https://www.arcgis.com/ap...2929545eca5bc8f70cb1b8f21
Totaal op de IC
326
^ dit is al vreemd. Zoveel op de IC tov totale opnames?
https://www.stichting-nice.nl/
Er moeten er alleen al uit Brabant 500-700 verplaatst worden komende week.
https://www.metronieuws.n...enhuizen-buiten-provincie
Bronovo ziekenhuis in Den Haag sluit OK ivm instroom:
https://denhaagfm.nl/2020...novo-per-direct-gesloten/
Dijklander P’rend en Hoorn breidt SEH uit ivm toestroom steeds ziekere patienten:
https://www.ad.nl/noord-h...dhulp-flink-uit~af36d2fd/
En zo zijn er meer die capaciteit moeten uitbreiden ivm corona gevallen.
Volgens de data van besmettingen (waarvan we weten dat die niet volledig meer is) kun je uit de hele regio Hoorn maximaal zo’n 20 besmettingen halen. Die hoeven niet allemaal ziek of in het ziekenhuis te zijn. Toch is er al een triage tent voor het ziekenhuis gezet om de stroom patiënten te reguleren.
Ik mis ergens in de data heel veel patiënten. Nu weet ik dat alle niet geteste patiënten wel als corona patient behandeld worden (ivm ziektebeeld) maar niet getest. Zitten die wel bij de opname cijfers?
Ik denk het niet, want als je landelijk 832 opnames hebt en je moet vanwege te grote druk 500-700 van deze verplaatsen dan zijn die ziekenhuizen in Brabant weer leeg.
Verklaart wellicht waarom het druk is in de ziekenhuizen en de aantallen ‘wel mee vallen’.
Hoeveel corona-patiënten liggen er nu in Isala (stand van zaken zaterdagmiddag, red.)?
Dat zijn er 11 op de IC en 34 op de gezamenlijke verpleging in isolatie.
Dus een verhouding IC -opname van ongeveer 1:3
https://www.destentor.nl/...le-hens-aan-dek~a7d87d78/
Ja, dat is dus het funest. Het is ongeveer 1 op 3, geloof ik. Echt bizar veel.NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:30:
[...]
^ dit is al vreemd. Zoveel op de IC tov totale opnames?
Is dat zo?Volgens de data van besmettingen (waarvan we weten dat die niet volledig meer is) kun je uit de hele regio Hoorn maximaal zo’n 20 besmettingen halen. Die hoeven niet allemaal ziek of in het ziekenhuis te zijn. Toch is er al een triage tent voor het ziekenhuis gezet om de stroom patiënten te reguleren.
Ik mis ergens in de data heel veel patiënten.
Om de vier dagen verdubbelen het aantal patiënten, tot nu toe is er een groei van ongeveer 30% per dag geweest in aantallen. Dat is ongelooflijk hoog.
Er zullen nu ongeveer 40.000 besmettingen zijn in Nederland, gok ik (uitgaande van het feit dat 2½ á 3% van de patiënten opgenomen moet worden).
Het is niet vreemd dat er al flink voorbereid wordt, want het gaat heel rap. Over paar dagen schieten we mogelijk al door het Nederlandse IC-limiet heen (en dat is inclusief nood-IC's).
Nu is het natuurlijk hopen dat de maatregelen die we nu hebben die groei flink afremmen. Dat gaan we deze week hopelijk merken. Maar het zal hoogstwaarschijnlijk blijven toenemen (of we hebben echt heel veel geluk!).
Maar als je bijv naar Italië kijkt is dat nog niet heel erg vanzelfsprekend.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Correct maar onvolledig. Met deze maatregelen houd je het niet tegen, dat klopt, maar daar zijn de maatregelen ook niet voor bedoeld. Deze maatregelen zijn er om het virus af te remmen zodat ziekenhuizen niet overladen worden maar belangrijker nog, het geeft ons meer tijd een vaccin te vinden.The Reeferman schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:54:
[...]
Volgens huidig inzicht van het RIVM is het echt tegenhouden onbegonnen werk en geen garantie dat het later niet weer oplaait.
Deze maatregelen gepaard met een vaccin is wat het virus uiteindelijk zal moeten stoppen.
Valt mee. We wisten dat 20% opgenomen moest worden. 5% op IC. Dus dat is 1 op 4 op de IC. Als je het landelijk uitrekent kom je daar vast ongeveer op uit.anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Ja, dat is dus het funest. Het is ongeveer 1 op 3, geloof ik. Echt bizar veel.
Ja, we wisten het al, maar ik vind het persoonlijk nog steeds gewoon echt bizar veel.
Tuurlijk, er zijn talloze ziektes waarbij het veel erger is (Ebola, whatever), maar voor een ziekte die zich zo wijd verspreid onder de bevolking vind ik het flink.
Wat zal het zijn, 2 miljoen Nederland komen in het ziekenhuis terecht als we die cijfers aanhouden? Ik vind dat echt heftig.
We zitten, volgens de officiële cijfers, nu op ~40% van ziekenhuisopnames op de IC (836 en 354).We wisten dat 20% opgenomen moest worden. 5% op IC. Dus dat is 1 op 4 op de IC. Als je het landelijk uitrekent kom je daar vast ongeveer op uit.
Ik zit op 2½ á 3% van totaal in ziekenhuis en ongeveer 1% van totaal in IC (dus iets meer dan 1 op 3).
Maar dat zijn pure schattingen van mij, Excel-extrapolaties waar je niet teveel waarde aan moet hechten.
[ Voor 37% gewijzigd door anandus op 22-03-2020 14:13 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
43 patiënten overleden, 573 nieuwe patiënten, in totaal 4204 positief geteste personen
Ik gok dat er minder nieuwe patienten zijn ivm testen in het weekend.
https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus
[ Voor 16% gewijzigd door Squishie op 22-03-2020 14:18 ]
Bij ons blijft het wel stijgen en die overledene van 57 is volgens mij ook nieuw, dat was tot nu toe 63 als ik het me goed herinner.
[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2020 14:22 ]
Ja, nou ja dat was al 3 maanden terug bekend, en op zich dat het zovelen het krijgen is niet zo erg. Wat verschrikkelijk is als jij straks naar het ziekenhuis moet omdat je het korte lontje van de 5 getrokken hebt en je daar verteld wordt dat je zal moeten wachten omdat er geen plek is. Dat lijkt me verschrikkelijk om te overkomen en dat maakt me echt bang.anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:07:
[...]
Ja, we wisten het al, maar ik vind het persoonlijk nog steeds gewoon echt bizar veel.
Tuurlijk, er zijn talloze ziektes waarbij het veel erger is (Ebola, whatever), maar voor een ziekte die zich zo wijd verspreid onder de bevolking vind ik het flink.
Wat zal het zijn, 2 miljoen Nederland komen in het ziekenhuis terecht als we de cijfers aanhouden? Ik vind dat echt heftig.
Kan dit verschil zitten in het feit dat we het gros van de overledenen niet op de IC danwel opname hadden?anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:07:
[...]
We zitten, volgens de officiële cijfers, nu op ~40% van ziekenhuisopnames op de IC (836 en 354).
Ik zit op 2½ á 3% van totaal in ziekenhuis en ongeveer 1% van totaal in IC (dus iets meer dan 1 op 3).
Maar dat zijn pure schattingen van mij, Excel-extrapolaties waar je niet teveel waarde aan moet hechten.
+16%, dat is 5% minder dan gisteren. Jongste slactoffer is 57 jaar.22-03-2020 | 14.14
43 patiënten overleden, 573 nieuwe patiënten, in totaal 4204 positief geteste personen
Sinds gisteren zijn 573 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4204. Onder hen zijn 988 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).
43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar.
De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1404 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (585) en Noord-Holland (535).
Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenNietDoen op 22-03-2020 14:26 ]
Binnenstad van Breda was gisteren ook uitgestorven.Metro2002 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:34:
[...]
Ik weet niet waar jij woont dan maar hier in Vlaardingen en omstreken is het uitgestorven overal.
DUGG
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik hoor van een vriend dat zijn buurman positief getest is en in thuis quarantaine zit. Dat kan ik eigenlijk niet rijmen, gezien bovenstaand... broodje aap?The Legend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:21:
Wel minder besmettingen dan gisteren. Terwijl we eigenlijk alleen nog maar ziekenhuis klanten testen, dus de kans op positieve testen veel groter lijkt.
Die is groter. Als je die 20% opname wilt aanhouden, mag je het aantal besmettingen * 5 doen om bij het werkelijk aantal besmettingen uit te komen. En dat mag je dan wel met korrel zout nemen.The Legend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:21:
Wel minder besmettingen dan gisteren. Terwijl we eigenlijk alleen nog maar ziekenhuis klanten testen, dus de kans op positieve testen veel groter lijkt.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 22-03-2020 14:24 ]
Dat begrijp ik, maar ik doel op de afname van het aantal nieuwe positieve testen.JeroenNietDoen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Die is groter. Als je die 20% opname wilt aanhouden, mag je het aantal besmettingen * 5 doen om bij het werkelijk aantal besmettingen uit te komen. En dat mag je dan wel met korrel zout nemen.
Tenzij de buurman in de zorg werkt, lijkt me dat niet waarschijnlijk nee.FreakNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:23:
[...]
Ik hoor van een vriend dat zijn buurman positief getest is en in thuis quarantaine zit. Dat kan ik eigenlijk niet rijmen, gezien bovenstaand... broodje aap?
Ik snap inderdaad wat je bedoelt.The Legend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:26:
[...]
Dat begrijp ik, maar ik doel op de afname van het aantal nieuwe positieve testen.
Even voor de duidelijkheid:
- 1.22 vermenigvuldiging = elke 3.5e dag verdubbeling
- 1.21 vermenigvuldiging = elke 3.7e dag verdubbeling
- 1.15 => elke 5e dag verdubbeling
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Ook hier een een upate: we stijgen nog altijd harder dan Italie als je kijkt vanaf 10 doden.
[ Voor 19% gewijzigd door iamcj op 22-03-2020 14:29 ]
Zoals verteld in de Belgische media niet echt absoluut rekening mee houden, het is weekend cijfers komen trager door.FreakNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:17:
België ineens 8 doden. Dat is een aardige trendbreuk. Ik verbind er geen conclusies aan, absoluut niet, maar zoiets hebben we in Italië iig niet gezien.
Bij ons blijft het wel stijgen en die overledene van 57 is volgens mij ook nieuw, dat was tot nu toe 63 als ik het me goed herinner.
België wil ook het aantal geteste personen enorm opschalen daar is nu een task force voor gestart.
[ Voor 9% gewijzigd door Tomsworld op 22-03-2020 14:30 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
We doen dat soort dingen niet in NL, maar ik wed dat van Dissel er liever 100 fictief bij opgeteld had, al is het alleen maar om de urgentie erop te houden... Klootjesvolk kan nu denken; Hey kijk het zakt al! Lekker BBQen!!!1
[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2020 14:32 ]
Zegt ook niet alles, men is hier al vanaf het begin triage aan toepassen.iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:28:
[Afbeelding]
Ook hier een een upate: we stijgen nog altijd harder dan Italie als je kijkt vanaf 10 doden.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Klopt. Daar werd tot een week terug nog alle moeite gestoken in het in leven houden van ouderen met complicaties. Het is al duidelijk gemaakt dat dat hier niet gebeurt omdat het niet haalbaar is en dat ten kostte van anderen gaat.iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:28:
[Afbeelding]
759 extra bedden op intensieve zorg
Ons land had 1.891 bedden op intensieve zorg, maar dankzij het activeren van de noodplannen zijn daar intussen nog eens 759 extra bedden bijgekomen. Dat heeft minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) zonet aangekondigd in "De zevende dag". Zo heeft ons land nu in totaal 2.650 bedden voor intensieve zorgen. En er zullen nog extra bedden bijkomen. Op dit moment zijn er 290 patiënten opgenomen op intensieve zorg.
We hadden in ons land zo'n 1.900 bedden voor intensieve zorg. Dankzij het feit dat we twee weken geleden de noodplannen in gang hebben gezet, zijn al onze ziekenhuizen er tot nu toe in geslaagd om nog eens 759 bedden bij te maken en er blijven nog bedden bijkomen.
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block in "De zevende dag".
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Bron? Ik hoor dit vaker maar heb nergens ook maar iets van cijfers of bronmateriaal gevonden?JeroenNietDoen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Klopt. Daar werd tot een week terug nog alle moeite gestoken in het in leven houden van ouderen met complicaties. Het is al duidelijk gemaakt dat dat hier niet gebeurt omdat het niet haalbaar is en dat ten kostte van anderen gaat.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Diederik Gommers vandeweek bij nieuwsuurGaryu schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:34:
[...]
Bron? Ik hoor dit vaker maar heb nergens ook maar iets van cijfers of bronmateriaal gevonden?
Memento mori
Zie het zelfde als wat jij ziet; Zonder grote daling in het aantal nieuwe patiënten is er over een dag of 4 geen (extra) IC bed meer vrij. Zo lastig is dat toch niet uit de cijfers op te maken zou je zeggen? maar toch hoor je overal 'we hebben nog voldoende capaciteit', de echte boodschap is; op deze manier liggen er over 4 dagen mensen te sterven omdat we ze niet de zorg kunnen bieden die nodig is.anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Ja, dat is dus het funest. Het is ongeveer 1 op 3, geloof ik. Echt bizar veel.
[...]
Is dat zo?
Om de vier dagen verdubbelen het aantal patiënten, tot nu toe is er een groei van ongeveer 30% per dag geweest in aantallen. Dat is ongelooflijk hoog.
Er zullen nu ongeveer 40.000 besmettingen zijn in Nederland, gok ik (uitgaande van het feit dat 2½ á 3% van de patiënten opgenomen moet worden).
Het is niet vreemd dat er al flink voorbereid wordt, want het gaat heel rap. Over paar dagen schieten we mogelijk al door het Nederlandse IC-limiet heen (en dat is inclusief nood-IC's).
Nu is het natuurlijk hopen dat de maatregelen die we nu hebben die groei flink afremmen. Dat gaan we deze week hopelijk merken. Maar het zal hoogstwaarschijnlijk blijven toenemen (of we hebben echt heel veel geluk!).
Maar als je bijv naar Italië kijkt is dat nog niet heel erg vanzelfsprekend.
De hoop dat 'de maatregelen effect hebben' vind ik nogal naïef, natuurlijk heeft het effect maar als we naar andere landen kijken die eerder vergelijkbare maatregelen namen denk ik; hoe kan je zo dom zijn om grossomodo het zelfde te doen en een ander resultaat te verwachten?
Tja dit sommetje had ik zelf gemaakt op het moment dat Rutte klaar was met z'n toespraaak op TV; The numbers don't match.anandus schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:07:
[...]
Wat zal het zijn, 2 miljoen Nederland komen in het ziekenhuis terecht als we die cijfers aanhouden? Ik vind dat echt heftig.
[...]
We zitten, volgens de officiële cijfers, nu op ~40% van ziekenhuisopnames op de IC (836 en 354).
Dit lijkt heel erg op nepnieuws en paniekzaaierij, maar vooruit, leg dat grafiekje dat uitgaat van absolute aantallen en maar loopt tot begin maart eens uit, wellicht mis ik iets. Gisteren in Italie 800 doden en in Nederland 45, je stelling lijkt mij niet te kunnen kloppen.iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:28:
[Afbeelding]
Ik heb Nieuwsuur zelf niet gezien maar volgens mij is er niet over triage gesproken. Hij zei, als ik het goed begrepen heb, dat veel ouderen de IC niet eens bereiken omdat ze daar zelf geen zin meer in hebben.
De mensen die de IC overleven zijn vaak fysiek behoorlijk beschadigd, met maanden of jaren herstel voor de boeg, en die oudjes hebben daar vaak geen zin meer in. Die gaan liever in hun eigen bed dood.
Het is een overlay van beide cijfers vanaf aantal doden=10. Dat is geen nepnieuws; het lijkt me dat het punt is dat we een steilere grafiek hebben dan Italie vooralsnog, en dat we dus over een aantal weken ook op 800 doden zitten per dag. Tenzij de huidige interventies werken natuurlijk.Philpend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:46:
[...]
Dit lijkt heel erg op nepnieuws en paniekzaaierij, maar vooruit, leg dat grafiekje dat uitgaat van absolute aantallen en maar loopt tot begin maart eens uit, wellicht mis ik iets. Gisteren in Italie 800 doden en in Nederland 45, je stelling lijkt mij niet te kunnen kloppen.
Je vergelijkt het begin van de locale epidemie met elkaar. Wij zijn later begonnen dan Italië.Philpend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:46:
[...]
Dit lijkt heel erg op nepnieuws en paniekzaaierij, maar vooruit, leg dat grafiekje dat uitgaat van absolute aantallen en maar loopt tot begin maart eens uit, wellicht mis ik iets. Gisteren in Italie 800 doden en in Nederland 45, je stelling lijkt mij niet te kunnen kloppen.
Dan zie je die de overeenkomst met Italië, en dat het bij ons zelfs sneller gaat dan in Italië in het begin, en dat wij minder rigoureus zijn dan Italië in onze aanpak (geen full lock down, scholen pas later dicht).
Ergo we zijn misschien wel slechter gepostioneerd dan Italië omdat we een compacter land zijn met misschien meer reis bewegingen (OV, Werk).
American Express vraagbaak
Wij zijn wél relatief eerder begonnen met maatregelen. Scheelt een dag of 5, uit mijn hoofd.Stinger_Ventura schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:52:
[...]
Je vergelijkt het begin van de locale epidemie met elkaar. Wij zijn later begonnen dan Italië.
Dan zie je die de overeenkomst met Italië, en dat het bij ons zelfs sneller gaat dan in Italië in het begin, en dat wij minder rigoureus zijn dan Italië in onze aanpak (geen full lock down, scholen pas later dicht).
Ergo we zijn misschien wel slechter gepostioneerd dan Italië omdat we een compacter land zijn met misschien meer reis bewegingen (OV, Werk).
Er zijn cultureel wel meer verschillen: Italianen eten lunch en diner veel vaker buiten de deur. Opa en oma wonen vaker in bij de kinderen en kleinkinderen, het sociale leven is daar veel hechter dan bij ons.Stinger_Ventura schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:52:
[...]
Je vergelijkt het begin van de locale epidemie met elkaar. Wij zijn later begonnen dan Italië.
In theorie zouden wij onze ouderen doordat we ze toch al in aparte tehuizen laten wonen beter kunnen beschermen. In theorie.
We gaan meemaken wat de verschillen zijn, maar het wordt kwaad of erger zeg maar.
Goed punt.Luke_msx schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:55:
[...]
Wij zijn wél relatief eerder begonnen met maatregelen. Scheelt een dag of 5, uit mijn hoofd.
Italy op maandag 9 maart
Wikipedia: 2020 Italy coronavirus lockdown
Wij op zondag 15 maart.
Dus 6 dagen later. Kan uit de grafiek hier boven niet opmaken wanneer IT 10 doden bereikte en wanneer NL dat deed, en of daar dan ook 6 dagen tussen zaten of meer/minder.
[ Voor 0% gewijzigd door Stinger_Ventura op 22-03-2020 15:02 . Reden: Typo van 19 naar 9 maart ]
En die 10 doden die je zoekt kun je terugvinden;
alexbl69 in "Coronavirus Slowchat"
[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2020 15:03 ]
Thanks! Dan heb ik denk in hoopgevend feitje.FreakNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:01:
Je bedoelt 9 maart.
Wij gingen 6 dagen later dan Italië in lockdown, maar er zitten 18 dagen tussen het begin (10 doden in beide landen) van Italy en Nederland. Dan hebben we 12 dagen eerder serieuze maatregelen genomen.
9 maart zat Italië al op ruim 9000 besmettingen. Dat alleen al maakt de situatie in Nederland volstrekt onvergelijkbaar. Op de dag dat NL begon met serieuze maatregelen zaten we hier op ruim 1100 besmettingen.FreakNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:01:
Je bedoelt 9 maart.
Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie 11 doden op 1 dag te betreuren. In Nederland waren dat er 10 op 13 maart. Dat heb ik op elkaar gelegd. Waarom? Omdat Nederland een langere aanloop kende, ziet het er zo uit (eerder plaatje, bovenste grafiek). En natuurlijk kun je daar aanmerkingen op hebben zoals Italië telt niet alle doden, maar dat doen ze nog steeds niet. Toch vind ik dit de beste indicatie die er is omdat aantal besmettingen helemaal niets zegt. Aantal mensen in het ziekenhuis is misschien een beter indicatie, maar die cijfers heb ik niet.Philpend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:46:
[...]
Maar daar zal toch wel al over nagedacht worden?
Ehm, 23 februari namen ze al serieuze maatregelenStinger_Ventura schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Thanks! Dan heb ik denk in hoopgevend feitje.
Wij gingen 6 dagen later dan Italië in lockdown, maar er zitten 18 dagen tussen het begin (10 doden in beide landen) van Italy en Nederland. Dan hebben we 12 dagen eerder serieuze maatregelen genomen.
https://www.ft.com/conten...21-11ea-abe5-8e03987b7b20
https://www.farmacotherap...sten/h/hydroxychloroquineNorjee schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:14:
Wat ik niet begrijp, en dat zal zijn omdat ik geen arts ben, is dat uit verschillende verschillende hoeken vermeld wordt dat hydroxychloroquine in meer of mindere mate werkt eventueel met een antibiotica. Het is een bekend middel, grootste probleem lijkt bijwerkingen, enerzijds door verzwakking, anderzijds door dat in bepaalde situatie mensen er niet goed op reageren, maar dat laatste zou af te vangen zijn door mensen te testen op contra-indicaties. Dus het panacee is dit niet, maar als een probleem is "te verzwakt door covid19" zou je niet ipv een beleid van "thuis uitzieken tot je herstelt of naar het ziekenhuis moet" niet in een veel eerder stadium dit kunnen voorschrijven aan de risico groepen zodat in elk geval een (groot?) deel van de geïnfecteerden geen ziekenhuisopname nodig heeft, dan heb je ook een "flatten the curve" vanuit een heel andere richting dan "vermijd contact" dus in potentie meer effectief dan nog meer "social distancing". En ja, ik denk (te) makkelijk over medicijnen gebruiken voor iets waar geen indicatie voor is, en het overslaan normale toetsingstraject dat hier aan vooraf gaat, maar nood breekt wet lijkt mij, vooral omdat dit geen nieuw onbekend en gevaarlijk middel is.
1-10% van de mensen krijgt anorexie (geen anorexia), maar een gebrek aan eetust. Nee dank je, handig als je moet aansterken. Malaria middelen hebben vreselijk veel bijwerking. Soms zelfs blijvend.
Dat is absurd veel als je het op een grote populatie wil toepassen.Zelden (0,01–0,1%): braken. Retinopathie met veranderingen in pigmentatie en gezichtsveldsdefecten. Psychose. Beenmergdepressie. Convulsies. Cardiomyopathie eventueel resulterend in (fataal) hartfalen, T-top-afwijkingen in het ECG.
[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 22-03-2020 15:20 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Het is gewoon manipulatie van statistiek.iamcj schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie 11 doden op 1 dag te betreuren. In Nederland waren dat er 10 op 13 maart. Dat heb ik op elkaar gelegd. Waarom? Omdat Nederland een langere aanloop kende, ziet het er zo uit (eerder plaatje, bovenste grafiek). En natuurlijk kun je daar aanmerkingen op hebben zoals Italië telt niet alle doden, maar dat doen ze nog steeds niet. Toch vind ik dit de beste indicatie die er is omdat aantal besmettingen helemaal niets zegt. Aantal mensen in het ziekenhuis is misschien een beter indicatie, maar die cijfers heb ik niet.
[Afbeelding]
Je kan net zolang zoeken totdat je een arbitrair beginpunt hebt waar het lijntje NL boven of onder IT ligt afhankelijk van welke indruk je wil maken en daar wordt een plaatje van gepost.
Waarom 10 en niet 1 of 15 of 100 of 1000?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs
/f/image/SmbVuw6waVNcqO9wdnyAonXp.png?f=fotoalbum_large)