Leef lekker in het nu, er is niks anders
Gisteren en eergisteren zag de actuele totale opname curve er hetzelfde uit. De laatste dag moet je eigenlijk negeren zou ik zeggen, het lijkt er op dat deze data aangevuld wordt de volgende dag. De piek is er zeker ook nog niet uit bemerk ik ook in de praktijk, het UMCG is zo IC patiënten vanuit de andere kant van het land aan het overnemen. De nood, zeker in Brabant, is nog aanwezig hoog. De berichten van collegae uit het zuiden liegen er dan ook niet om.ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:23:
Ik ben eens op de site van stichting NICE aan het kijken en zie daar de volgende grafieken:
[Afbeelding]
Hier zie je dat de piek (lijkt) te zijn geweest. Dit betekent natuurlijk niet dat de IC's leger worden, mensen liggen er lang. Er zijn 265 mensen opgenomen geweest, waarvan er 19 overleden zijn. Ik kan niet goed uit de cijfers halen of (of eigenlijk vooral hoeveel) mensen levend van de IC zijn afgegaan.
edit: Deze cijfers zijn niet altijd actueel, ze worden regelmatig (wat laat) bijgewerkt. Echt conclusies hieruit trekken is dus heel lastig.
Hopelijk keer het tij natuurlijk snel, maar op dit moment blijft het nog behelpen.
Ik zal morgen rond deze weer eens kijken, het klinkt logisch. En ook al zou het aantal IC opnames zakken, het zijn nog wel opnames die vooral on-top-off zijn dus de totale belasting blijft toenemen.psychodude schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:50:
[...]
Gisteren en eergisteren zag de actuele totale opname curve er hetzelfde uit. De laatste dag moet je eigenlijk negeren zou ik zeggen, het lijkt er op dat deze data aangevuld wordt de volgende dag. De piek is er zeker ook nog niet uit bemerk ik ook in de praktijk, het UMCG is zo IC patiënten vanuit de andere kant van het land aan het overnemen. De nood, zeker in Brabant, is nog aanwezig hoog. De berichten van collegae uit het zuiden liegen er dan ook niet om.
Hopelijk keer het tij natuurlijk snel, maar op dit moment blijft het nog behelpen.
Pfoe het verschil tussen aantal patiënten nu op de IC en totaal op de IC gelegen is ook een heel stuk kleiner dan eerder, wat dat betreft ziet het er zo veel minder goed uit...ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Ik zal morgen rond deze weer eens kijken, het klinkt logisch. En ook al zou het aantal IC opnames zakken, het zijn nog wel opnames die vooral on-top-off zijn dus de totale belasting blijft toenemen.
De mensen blijven lang op de IC liggen, het komt er dus inderdaad bovenop. En indien de IC vol ligt lokaal... kun je er ook niemand opnemen. En hoewel het verspreiden van patiënten gebeurd, is het overplaatsen hiervan niet een eenvoudig klusje.ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Ik zal morgen rond deze weer eens kijken, het klinkt logisch. En ook al zou het aantal IC opnames zakken, het zijn nog wel opnames die vooral on-top-off zijn dus de totale belasting blijft toenemen.
Uiteraard zou ik de 'piek' in opnamen van gisteren ook als piek willen zien, maar ik ga er niet vanuit op dit moment.
Waarom zou het aantal IC opnames dalen als het totaal aantal besmettingen en nieuwe besmettingen nog toeneemt?ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Dit is pas het begin van deze ziekte .
Uiteraard zeker niet te vergeten, maar in tegenstelling tot de IC data hebben we daar geen 'live' inzichtelijkheid in de nationale aantallen.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:11:
Het is ook niet alleen de ICs he, er liggen nog veel meer patienten op niet-IC afdelingen.
Restaurants worden vanaf morgen in Nedersaksen gesloten. Je kunt alleen nog afhalen. Probleem is een beetje dat elke deelstaat zijn eigen beleid er op na houdt... Maakt het niet overzichtelijker.gws24 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:12:
Ach, in Duitsland zijn de restaurants nog open met aangepaste openingstijden in tegenstelling tot Nederland. Er zijn dus tussen landen nuance verschillen maar de grote vraag is of die laatste 10% lockdown maatregelen zo veel meer effect hebben. Persoonlijk denk ik wel dat niet essentiele winkels verplicht zouden moeten sluiten omdat het toch helaas door veel mensen als uitje gezien wordt.
Voorbeeldje, in Nedersaksen mogen er nog groepen van 10 mensen samenkomen, in andere deelstaten maximaal 3.
vanavond borreltje nemen en gaan slapen...
Dit, totdat de cijfers goed 36+ uur oud zijn zegt het weinig. Tot nu toe lijk ik vooral te zien dat we over 3 dagen door de beschikbare (inclusief extra vrijgemaakte) IC capaciteit heen zijn...psychodude schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:50:
[...]
Gisteren en eergisteren zag de actuele totale opname curve er hetzelfde uit. De laatste dag moet je eigenlijk negeren zou ik zeggen, het lijkt er op dat deze data aangevuld wordt de volgende dag. De piek is er zeker ook nog niet uit bemerk ik ook in de praktijk, het UMCG is zo IC patiënten vanuit de andere kant van het land aan het overnemen. De nood, zeker in Brabant, is nog aanwezig hoog. De berichten van collegae uit het zuiden liegen er dan ook niet om.
Ondernemersrisico moet het risico van een ander worden. Klapper echt constant met m'n oren, helemaal hoe multionantionals als de KLM gered moeten worden door de belastingbetaler. Rara wie heeft er de afgelopen 30 jaar amper belasting betaald? Juist...Miki schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:19:
Zojuist een push bericht gekregen dat de kinderdagopvang wordt teruggestort. Ik vind het een mooie geste maar eigenlijk vind ik dat we solidair moeten zijn met alle ondernemingen. Wij hebben er voor gekozen om de sport abonnementen door te laten lopen om zo de ondernemers te ondersteunen. In deze tijden moeten we allemaal even accepteren dat we het met minder moeten doen.
Klopt, waarschijnlijk zondag de landelijke noodtoestand en dan kan het wel op federaal niveau geregeld worden. Gaat afhangen van hoe de bevolking zich aan de adviezen houdt, lijkt me een zekerheidje dus.Zeara schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:20:
[...]
Restaurants worden vanaf morgen in Nedersaksen gesloten. Je kunt alleen nog afhalen. Probleem is een beetje dat elke deelstaat zijn eigen beleid er op na houdt... Maakt het niet overzichtelijker.
Voorbeeldje, in Nedersaksen mogen er nog groepen van 10 mensen samenkomen, in andere deelstaten maximaal 3.
Snap dat overigens echt niet, als je mensen niet in een kroeg wilt hebben, hoezo gooi je die dan niet dicht? Je wilt als overheid dus eigenlijk hebben dat die caféhouder maar een marginale omzet draait maar gaat daar door heel ambitieus uit dat plotsklaps het eigen volk het enige in Europa is dat hier wel gehoor aan geeft?
Kan iemand me overigens helpen met de achterliggende reden waarom de toeristenbelasting tijdelijk is afgeschaft in Nederland?
[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 20-03-2020 20:05 ]
Doet het inderdaad ook nog niet:k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:16:
[...]
Waarom zou het aantal IC opnames dalen als het totaal aantal besmettingen en nieuwe besmettingen nog toeneemt?
De afgelopen dag zijn er 71 coronapatiënten bijgekomen op de intensive cares in de Nederlandse ziekenhuizen, meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Daarmee komt het aantal coronapatiënten op de intensive care op 281.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44213147
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Geen idee. Ik heb alleen aangegeven dat het lijkt of die piek geweest was, ware het niet dat de data achterloopt. Verdere interpretatie lijkt me niet heel zinvol, dus probeer ik weg te blijven.k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:16:
[...]
Waarom zou het aantal IC opnames dalen als het totaal aantal besmettingen en nieuwe besmettingen nog toeneemt?
[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2020 20:15 . Reden: Essentieel woordje vergeten ]
Ten eerste heeft KLM geen andere hulp gekregen dan elk bedrijf in Nederland kan aanvragen.GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]
Ondernemersrisico moet het risico van een ander worden. Klapper echt constant met m'n oren, helemaal hoe multionantionals als de KLM gered moeten worden door de belastingbetaler. Rara wie heeft er de afgelopen 30 jaar amper belasting betaald? Juist...
Ten tweede, KLM betaalt al die tijd al de verschuldigde belastingen. En dat is echt geen klein bedrag, dus vraag me af waar je de term amper vandaan haalt.
Ook deelt KLM(af) al jaren geen dividend meer uit, dus je kan ook niet zeggen dat alle winst naar de grootverdieners met aandelen gaat.
Waarschijnlijk doel je op de accijns op kerosine, wat KLM inderdaad niet betaalt, echter dat geldt voor elke luchtvaartmaatschappij en is wereldwijd geregeld in verdragen waar Nederland ook de handtekening onder gezet heeft.
Multinationals redden is een hele andere discussie dan lokale ondernemers ondersteunen zodat je na deze ellende ook nog een beroep op ze kunt doen.GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]
Ondernemersrisico moet het risico van een ander worden. Klapper echt constant met m'n oren, helemaal hoe multionantionals als de KLM gered moeten worden door de belastingbetaler. Rara wie heeft er de afgelopen 30 jaar amper belasting betaald? Juist...
KLM is wel een precair onderwerp omdat het onze nationale luchtvaartmaatschappij is en enorm veel werkgelegenheid biedt in en rondom Schiphol. Je komt dan in dilemma terecht dat je wellicht het bedrijf niet wilt redden met belastinggeld maar vervolgens alle werknemers die daardoor hun baan verliezen moet gaan helpen met een uitkering en meer. Iets met de kwaal en medicijn.
[ Voor 94% gewijzigd door martijn.s op 20-03-2020 20:39 ]
Zelfs bij geen exponentiële groei maar sterk afvlakken wordt het de komende weken krap (met een gemiddelde duur van drie weken). Ik hoop dat de keuzes over mitigerende maatregelen zonder grote tegendruk van politiek genomen zijn.GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]
Dit, totdat de cijfers goed 36+ uur oud zijn zegt het weinig. Tot nu toe lijk ik vooral te zien dat we over 3 dagen door de beschikbare (inclusief extra vrijgemaakte) IC capaciteit heen zijn...
Dit beslistraject worden waarschijnlijk uitgebreid in de goede kranten en/of een parlementaire enquête besproken in de toekomst.
Ondernemersrisico én risico op leningen moeten risico van iemand anders worden. Het zijn maatregelen die omdat er paniek is genomen kunnen worden. Het zijn ook maatregelen waar we een paar jaar de AOW hadden kunnen betalen.Ondernemersrisico moet het risico van een ander worden. Klapper echt constant met m'n oren, helemaal hoe multionantionals als de KLM gered moeten worden door de belastingbetaler. Rara wie heeft er de afgelopen 30 jaar amper belasting betaald? Juist...
Hier in Limburg zit de sterke stijging van het aantal gevallen (niet alleen relatief, maar nu ook substantieel absoluut) er nu natuurlijk ook aan te komen. Men is hier nu denk ik wel al iets beter voorbereid dan in Brabant, en ik hoop zeer dat de stijging door de maatregelen toch iets zal worden afgezwakt.psychodude schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:17:
...
Uiteraard zeker niet te vergeten, maar in tegenstelling tot de IC data hebben we daar geen 'live' inzichtelijkheid in de nationale aantallen.
Vlak over de grens in Aken willen ze de beademings/IC-capaciteit nu overigens van 200 bedden naar 350 brengen, anticiperend op de ontwikkelingen.
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2020 22:00 ]
Laten we in deze discussie liever niet een "bregmannetje" doen door te suggereren dat klm bijna geen belasting betaald. De belastingdruk in Nederland voor vliegmaatschappijen is boven het Europees gemiddelde en ver boven het wereldwijde gemiddelde.GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]

50% van een ticket naar Boedapest bestaat uit belastingen en heffingen
De luchtvaart in Nederland en haar passagiers betalen jaarlijks 780 miljoen euro per jaar aan belastingen en heffingen. Hoe dit per vlucht wordt verrekend is goed te zien in prijs van een actueel ticket naar Boedapest.
* De luchtvaart in Nederland betaalt 264 miljoen euro aan security (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart in Nederland betaalt 457 miljoen euro aan havengelden (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart betaalt 59 miljoen euro aan luchtverkeersleiding (Bron SEO Benchmark 2018).
Bron
Willen we KLM een eerlijke kans geven om wereldwijd te concurreren is het misschien niet ook een goed idee om de extreme belastingdruk specifiek voor Nederlandse bedrijven in deze sector wat te verlagen. Kunnen boarden in de buurt van A'dam is van nationaal belang voor de economie in de Randstad. Die economische groeimotor moet je de eerste via tax-seeking willen afremmen.
[ Voor 11% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2020 22:14 ]
| live and give like no one else |
Dat zijn geen belastingen, maar is betalen voor afgenomen diensten (die toevallig door overheden uitgevoerd worden).3x3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:58:
[...]
Laten we in deze discussie liever niet een "bregmannetje" doen door te suggereren dat klm bijna geen belasting betaald. De belastingdruk in Nederland voor vliegmaatschappijen is boven het Europees gemiddelde en ver boven het wereldwijde gemiddelde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
50% van een ticket naar Boedapest bestaat uit belastingen en heffingen
De luchtvaart in Nederland en haar passagiers betalen jaarlijks 780 miljoen euro per jaar aan belastingen en heffingen. Hoe dit per vlucht wordt verrekend is goed te zien in prijs van een actueel ticket naar Boedapest.
* De luchtvaart in Nederland betaalt 264 miljoen euro aan security (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart in Nederland betaalt 457 miljoen euro aan havengelden (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart betaalt 59 miljoen euro aan luchtverkeersleiding (Bron SEO Benchmark 2018).
Bron
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Eh, KLM betaalt wel degelijk veel belastingen. Misschien ben je in de war met het feit dat luchtvaartmaatschappijen geen belasting op kerosine betalen, maar er zijn nog veel meer andere belastingen die ze wel betalen.GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]
[ Voor 99% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2020 22:13 ]
| live and give like no one else |
https://datagraver.com/ca...rldwide-covid-19-pandemic
of deze:
[ Voor 45% gewijzigd door gws24 op 20-03-2020 22:57 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Weet ik niet, Het geeft ook een aantal interessante vragen zoals hebben wij een ander virus dan in china en wat doet australie nu echt anders
(En wanneer gaan we afvlakken zoals de curve in china duidelijke gedaan heeft)
Los dat iedere dode er een te veel is, in Q1 2018 hadden we 9444 doden voor griep (Wikipedia: Griep) dat is 555 doden per milioen.
Als we daar niet te hard overheen gaan denk ik dat we heel er blij zijn (en die lijn is nog een eindje weg als ik de grafiek goed lees)
Hij wil.
Lagere bevolkingsdichtheid? Striktere maatregelen? Bevolking die het serieuzer neemt? Hogere temperaturen? Of toch al die pleerollen die zijn gehamsterd?
Japan heeft het wat dat betreft ook nog aardig onder controle. Misschien dan toch het voordeel van een eiland en redelijk uit de buurt liggend, als je dat vergelijkt met de UK.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/20-03-2020/VPWON_1310743
Daar is echt geen zorgsysteem tegen op gewassen. Enige manier om massale triage te voorkomen is als er heel snel heel veel beademingsapparaten bijkomen.
Hopelijk was dit alleen ter demonstratie voor de Nieuwsuur camera, maar ze zet het masker verkeerd op, de bril onder het masker en de clip niet aangedrukt.
[ Voor 26% gewijzigd door HallonRubus op 21-03-2020 00:27 ]
https://www.volkskrant.nl...ten-moet-lukken~b6eb4313/
Dat betekent, stam + t .
ik geef het je te doen als ambtenaar om het kaf van het koren te scheiden. En daarna zoiets te certificeren. Ze zullen veel emails krijgen, en veel ook van allerhande idioten. Stel je voor dat een garage-hobbyist iets in elkaar draait en het blijft dodelijker dan het hele virus. Dan krijg je de wind van voren. Dus je moet wel iets doen aan verificatie en certificatie. En dat met deze tijdsdruk ...Apache4u schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:28:
Een artikel in de Volkskrant over een Nederlands bedrijf dat voor minimaal 500 beademingsaparaten gaat zorgen. Jammer dat het allemaal zo lang duurt..
https://www.volkskrant.nl...ten-moet-lukken~b6eb4313/
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Je neemt een bedrijf met een goede reputatie, een steekproef van 1 op de 100 en je gaat er van uit dat het alleen gebruikt word bij mensen die overleiden zonder dit apparaatBasszje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:36:
[...]
ik geef het je te doen als ambtenaar om het kaf van het koren te scheiden. En daarna zoiets te certificeren. Ze zullen veel emails krijgen, en veel ook van allerhande idioten. Stel je voor dat een garage-hobbyist iets in elkaar draait en het blijft dodelijker dan het hele virus. Dan krijg je de wind van voren. Dus je moet wel iets doen aan verificatie en certificatie. En dat met deze tijdsdruk ...
Helemaal mee eens, die plaatjes geven een indicatie maar er zitten heel veel mitsen en maren aan. Zelf heb ik bv de gedachte bij het aantal doden dat omdat wij kansloze patienten niet op de ic leggen wij in het begin meer sterfte hebben terwijl die in Italie pas later er bij kwamen.klaaas schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:45:
Ik wil het niet rooskleuriger voorstellen dan het is, maar de plaatjes laten echt niet het hele verhaal zien. In de 2e grafiek lijkt China het prima te doen, maar dat is natuurlijk enkel vanwege het hoge inwoneraantal (ok, plus het feit dat ze een hele stad/provincie konden afsluiten). Daarnaast is de curve van NL nog steeds de curve zonder de maatregelen die deze week zijn ingegaan. De hoop is natuurlijk dat die de curve doen afvlakken. Dat zou in Italië al moeten gebeuren, omdat ze al een tijd maatregelen genomen hebben, maar die zijn in zekere zin volkomen verrast geweest. Dat geldt voor ons niet. Dat wil niet per definitie zeggen dat wij 'het beter gaan doen' maar wel dat we op basis van de huidige stand van zaken bar weinig conclusies uit de grafieken kunnen trekken.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
https://www.ad.nl/dossier...b-geen-internet~ae51f38a/
Nederlanders komen nog steeds over de grens tanken
Uit het liveblog: https://www.bndestem.nl/d...et-zorg-te-hulp~a3523299/Buitenlandse artsen die in Nederland wonen, bieden zich aan om ziekenhuizen te helpen met patiënten die zijn besmet met het coronavirus, meldt de NOS. Probleem is alleen dat zij niet als arts mogen werken als ze niet in het zogeheten BIG-register staan.
De Vereniging voor Buitenlandse Gediplomeerde Artsen (VBGA) vraagt het ministerie van Volksgezondheid om die eis te verruimen; dat is al gebeurd voor Nederlandse artsen die met pensioen zijn.
De buitenlandse artsen wonen hier bijvoorbeeld omdat ze vluchteling zijn, of omdat hun partner in Nederland werkt. De VBGA riep donderdagavond haar achterban op zich te melden en inmiddels hebben al ruim dertig artsen dat gedaan.
Nederlandse mensen met een zorgverleden die niet meer in het BIG-register staan en misschien al 20 jaar niet meer in de zorg werken mochten eerder wel direct bijspringen, maar artsen die zich vrijwillig aanmelden mogen dat niet.
En dan maar roepen dat er een tekort aan zorgpersoneel is. Go figure.
Hopelijk wordt deze fuck-up snel ongedaan gemaakt en mogen ze gewoon helpen.
Virussen? Scan ze hier!
En Belgen in de Nederlandse AH, die lockdown in omliggende landen stelt geen reet voor maar het is slechts een stoer woord voor de bühne.XWB schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:11:
De zogenaamde grenscontrole van België is een lachertje:
https://www.ad.nl/dossier...b-geen-internet~ae51f38a/
Nederlanders komen nog steeds over de grens tanken
[ Voor 99% gewijzigd door JB op 21-03-2020 08:07 ]
Mijn boefje is liev!
Alle landen doen hun best om mensen minder in contact te laten komen. De bevolking in Europa luistert niet en daarom zal de impact hier groter worden dan in China. Zeker ook omdat onze bevolking extreem veel ouder is dan in China.D.deJong schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:31:
[...]
En Belgen in de Nederlandse AH, die lockdown in omliggende landen stelt geen reet voor maar het is slechts een stoer woord voor de bühne.
Bron: 'Ziekenhuizen buiten Brabant weigerden coronapatiënten uit die regio'Ziekenhuizen buiten Brabant hebben de laatste dagen geweigerd om coronapatiënten over te nemen van Brabantse ziekenhuizen, schrijft de Volkskrant zaterdagochtend.
Bestuursvoorzitter Berd Berden van het Elisabeth TweeSteden-ziekenhuis in Tilburg en voorzitter van Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) in Brabant haalt in gesprek met het dagblad enkele schrijnende gevallen aan. Zo zou een patiënt zijn geweigerd omdat "het hier geen academische patiënt betrof" en eiste een ander ziekenhuis dat de overgedragen patiënt eerst coronavrij moest zijn.
De weigeringen zadelen de al drukke Brabantse ziekenhuizen op met een probleem. Ziekenhuis Bernhoven in Uden zou tevergeefs geprobeerd hebben om een spoedoperatie van een niet-coronapatiënt te verplaatsen. Dat moest uiteindelijk toch in het eigen gebouw gebeuren, doordat collega's hem weigerde over te nemen, aldus de Volkskrant.
Lekker dan, goede solidariteit ook.
Virussen? Scan ze hier!
Ik snap je reactie, maar ken ook de andere kant.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:17:
[...]
Bron: 'Ziekenhuizen buiten Brabant weigerden coronapatiënten uit die regio'
Lekker dan, goede solidariteit ook.
Ten eerste ontbreekt het overal aan materiaal: komt zo’n patient en je kunt jezelf en de andere patiënten niet beschermen waar ben je dan mee bezig? En elke regio krijgt de eigen vloedgolf nog, dus als je al vol ligt met patienten uit andere regio's dan kun je je eigen rol niet meer vervullen.
It’s coming and we’re not ready.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En dan staat er straks een ‘arts’ die in het buitenland nooit arts is geweest, maar een te grote duim had?wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:18:
De bureaucratie moet natuurlijk ook door blijven werken.....
[...]
Uit het liveblog: https://www.bndestem.nl/d...et-zorg-te-hulp~a3523299/
Nederlandse mensen met een zorgverleden die niet meer in het BIG-register staan en misschien al 20 jaar niet meer in de zorg werken mochten eerder wel direct bijspringen, maar artsen die zich vrijwillig aanmelden mogen dat niet.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Alleen waren de gegeven redenen djus niet de door jou genoemde, maar "het was geen academische patient" of "de coronapatient moet eerst corona-vrij zijn" (like doh....), en dat vind ik op zijn zachtst gezegd nogal onsmakelijke toestanden.NiGeLaToR schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:29:
[...]
Ik snap je reactie, maar ken ook de andere kant.
Ten eerste ontbreekt het overal aan materiaal: komt zo’n patient en je kunt jezelf en de andere patiënten niet beschermen waar ben je dan mee bezig? En elke regio krijgt de eigen vloedgolf nog, dus als je al vol ligt met patienten uit andere regio's dan kun je je eigen rol niet meer vervullen.
It’s coming and we’re not ready.
"Eigen volk/regio eerst" is volgens mij een mentaliteit die we ook niet heel erg zouden moeten willen in de zorg. Ik dacht dat een arts objectief zou moeten zijn, en niet zou moeten kijken waar een patient vandaan kwam.
Ehm... heb je wel gekeken wat de VBGA is? De leden van die VBGA moeten een assessment ondergaan op hun kennis: https://www.vbga.nl/het-assessmentYakuzA schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:30:
[...]
En dan staat er straks een ‘arts’ die in het buitenland nooit arts is geweest, maar een te grote duim had?
Dus er wordt wel degelijk gekeken of mensen het juiste niveau hebben voor hun functie.
Daarnaast heb ik liever iemand die in het buitenland zijn medische opleiding gehad heeft, dan iemand die dat hier ooit gehad heeft maar al 20 jaar niet meer in de zorg heeft gewerkt. Irets met uptodate zijn van de kennis enzo.
Virussen? Scan ze hier!
Het gaat mij om de roep om en benaming lockdown vergelijkbaar als in omliggende landen terwijl als je je er in verdiept er eigenlijk marginale verschillen zijn.giantgiantus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:17:
[...]
Alle landen doen hun best om mensen minder in contact te laten komen. De bevolking in Europa luistert niet en daarom zal de impact hier groter worden dan in China. Zeker ook omdat onze bevolking extreem veel ouder is dan in China.
Commentaar vanuit België over tankende Hollanders terwijl de Belgen ook gewoon in NL boodschappen komen doen en nog niet zo lang geleden massaal de grens over kwamen voor een dagje uit.
Commentaar vanuit Duitsland omdat de regels in NL te soepel zijn terwijl er in sommige deelstaten gewoon nog café’s open zijn.
Commentaar vanuit Frankrijk terwijl ze het niet voor elkaar krijgen om het volk in de achterstandswijken binnen te houden en er heel simpel afgeweken kan worden van de regels door een zelf ingevuld A4tje.
Heel veel van dit geblèr en wijzen in de media is slechts voor de bühne en symboolpolitiek.
Dat er wat moet gebeuren en dat sommigen niet genoeg doen om verspreiding te voorkomen is geen discussie maar een totale lockdown zoals in China moeten wij als vrij land zijnde echt niet willen.
Ik ben het in de basis eens met je natuurlijk, maar na een week lang vrienden en familie elke avond aangeslagen na hun corona zorg ervaringen zakt de moed mij me wel wat in de schoenen. Die grafiekjes en cijfers spreken boekdelen.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:38:
[...]
Alleen waren de gegeven redenen djus niet de door jou genoemde, maar "het was geen academische patient" of "de coronapatient moet eerst corona-vrij zijn" (like doh....), en dat vind ik op zijn zachtst gezegd nogal onsmakelijke toestanden.
"Eigen volk/regio eerst" is volgens mij een mentaliteit die we ook niet heel erg zouden moeten willen in de zorg. Ik dacht dat een arts objectief zou moeten zijn, en niet zou moeten kijken waar een patient vandaan kwam.
Dus verplaats je bij dit soort berichten ook in de schoenen van mensen in het ziekenhuis - dingen zijn niet normaal, reacties zijn dat dus ook niet per se. EVen los van welk argument erop geplakt wordt.
Maargoed, signaal zoveel dat de nood aan de man is.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als je dit draadje leest, onderbouwt met cijfers, zijn eind volgende week de ic bedden op. Gevolg is natuurlijk dat corona patiënten niet aan de beademing kunnen dus niet eens kunnen worden geholpen.
Ziet iemand het anders? Denk dit namelijk ook al weken. De samenleving lijkt er weinig van aan te trekken.
Zijn hier nog (veel) Tweakers die denken dat wij genoeg bedden hebben?
Ik heb geen enkele medische training of achtergrond.
Behalve mij braaf aan de maatregelen te houden, hebben mensen nog ideeën op welke manier ik tijd zou kunnen inzetten of mezelf nuttig kan maken in de context van de coronacrisis?
Als het goed is gaat dit niet gebeuren door de genomen maatregelen. Dat is in ieder geval het doel.Wackmack schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:26:
https://twitter.com/jaaps.../1241078328146178055?s=12
Als je dit draadje leest, onderbouwt met cijfers, zijn eind volgende week de ic bedden op. Gevolg is natuurlijk dat corona patiënten niet aan de beademing kunnen dus niet eens kunnen worden geholpen.
Ziet iemand het anders? Denk dit namelijk ook al weken. De samenleving lijkt er weinig van aan te trekken.
Zijn hier nog (veel) Tweakers die denken dat wij genoeg bedden hebben?
Tja, zo komt het nepnieuws de wereld in.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:18:
Wat je zegt is feitelijk onjuist. De BIG registratie mag maar heel kort verlopen zijn met als grens 1 januari 2018. Overigs is dat juist een teken dat de bureaucratie aan de kant geschoven wordt aangezien het juist bij zo'n kleine overschrijding relatief onbelangrijk is.
https://www.rijksoverheid...erpleegkundigen-en-artsen
Voormalige verpleegkundigen en artsen van wie de registratie in het BIG-register is verlopen na 1 januari 2018, mogen bij uitzondering weer aan de slag in de zorg, zonder dat zij zich opnieuw in het register inschrijven. Dit heeft minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport) besloten.
[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 21-03-2020 09:36 ]
Binnenkort kunnen we denk ik wel ergens mondkapjes naaien.Bio schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:28:
Simpele vraag.
Behalve mij braaf aan de maatregelen te houden, hebben mensen nog ideeën op welke manier ik tijd zou kunnen inzetten of mezelf nuttig kan maken in de context van de coronacrisis?
https://www.dvhn.nl/drent...pjesfabriek-25485861.html
Dat ze nog in het BIG-register staan wil nog niet zeggen dat ze nog steeds in de zorg werken. Men kan gewoon de BIG-registratie vernieuwen terwijl men iets anders doet.Yucon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Tja, zo komt het nepnieuws de wereld in.![]()
Wat je zegt is feitelijk onjuist. De BIG registratie mag maar heel kort verlopen zijn met als grens 1 januari 2018. Overigs is dat juist een teken dat de bureaucratie aan de kant geschoven wordt aangezien het juist bij zo'n kleine overschrijding relatief onbelangrijk is.
https://www.rijksoverheid...erpleegkundigen-en-artsen
[...]
Of men werkt in de commerciele/administratieve kant van de zorg, dus niet 'handjes aan bed'.
Dat iemand in de BIG-registratie staat wil nog niet zeggen dat ze ook actief in de zorg werken, alleen dat ze daar mogen werken.
In de lokale krant hebben de laatste dagen al meer verhalen gestaan van verpleegkundigen die al jaren iets anders deden, en toch nu met deze crisis weer zich hebben aangemeld om te helpen.
Virussen? Scan ze hier!
Je geeft er een mooie draai aan. Die registratie verlengen is meer dan een administratieve handeling.. Je moet ofwel vlieguren, ofwel scholing hebben gehad om te verlengen.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:39:
[...]
Dat ze nog in het BIG-register staan wil nog niet zeggen dat ze nog steeds in de zorg werken. Men kan gewoon de BIG-registratie vernieuwen terwijl men iets anders doet.
Of men werkt in de commerciele/administratieve kant van de zorg, dus niet 'handjes aan bed'.
Dat iemand in de BIG-registratie staat wil nog niet zeggen dat ze ook actief in de zorg werken, alleen dat ze daar mogen werken.
In de lokale krant hebben de laatste dagen al meer verhalen gestaan van verpleegkundigen die al jaren iets anders deden, en toch nu met deze crisis weer zich hebben aangemeld om te helpen.
en het gaat om een serieuze hoeveelheid vliegurenHerregistratie is mogelijk op grond van relevante werkervaring of op basis van scholing. Welke werkervaring mag meetellen is uitgewerkt in het zogenoemde beoordelingskader voor artsen. Ook voor herregistratie op basis van scholing gelden voor artsen specifieke regels.
Bron: https://www.knmg.nl/oplei...istratie/big-register.htmIn een periode van 5 jaar moet u 2.080 uur als verpleegkundige hebben gewerkt. Werkervaring telt alleen mee als deze voldoet aan de eisen van het beoordelingskader verpleegkundigen.
Ik denk dat je eerder je vraagtekens bij die lokale krant zou moeten zetten dan bij de regels of de uitvoering daarvan.
[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 21-03-2020 09:47 ]
Je hebt gelijk als er abrupt geen mensen meer opgenomen moeten worden. Mensen liggen doorgaans 3-4 weken op de IC. Die ICs gaan vol. Is het niet eind volgende week, dan wel in de 2 weken daarna. Daarna gaan pas de eerste mensen weer weg en dat proces verloopt trager dan de aanvoer.BekSide schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:33:
[...]
Als het goed is gaat dit niet gebeuren door de genomen maatregelen. Dat is in ieder geval het doel.
Dat zal best, maar bevestigt wel dat je niet in de zorg hoef te werken. Alleen dat je je dus kunbt bijscholen en dus je registratie verlengen. Of werkervaring. Je quote geeft al aan dat het of-of is en niet en-en.Yucon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:45:
[...]
Je geeft er een mooie draai aan. Die registratie verlengen is meer dan een administratieve handeling.. Je moet ofwel vlieguren, ofwel scholing hebben gehad om te verlengen.
[...]
Bron: https://www.knmg.nl/oplei...istratie/big-register.htm
Ik heb jaren terug bij AKZO Nobel in Oss/Schaijk gewerkt (dit is wel jaren terug, nog van ver voor de overname door Merck/MCD, toen het nog Organon/Diosynth heette), als ICT-er voor een aantal afdelingen (primair R&D, Marketing en produktie). Daar liepen ook zat mensen met BIG-registratie rond bij R&D die BIG-nummers hadden. Hoe komen die daar dan aan? Bij AZKO worden afaik geen patienten geopereerd of verpleegd.
Ook mijn bedrijfsarts heeft bijvoorbeeld een BIG-registratie, maar ook die verpleegt toch echt geen patienten.
Edit: maargoed, laten we het niet op semantische discussies houden, maar gewoon over actuele corona-onderwerpen hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2020 09:59 ]
Virussen? Scan ze hier!
Kom op. BIG-registratie is echt heel streng. Niet zonder dat je er verstand van hebt onzin vertellen. Dat helpt niks. Als je niet aan de werkervaringseis voldoet moet je heel veel scholing doen om weer in aanmerking te komen. Je doet nu net alsof je met een online cursus weer terug mag komen. Dat is niet zo.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:52:
[...]
Dat zal best, maar bevestigt wel dat je niet in de zorg hoef te werken. Alleen dat je je dus kunbt bijscholen en dus je registratie verlengen. Of werkervaring. Je quote geeft al aan dat het of-of is en niet en-en.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Interessant dat je nog steeds een griep erbij haalt die niet de IC`s doet/deed overstromen en wat minder besmettelijk is. En dus iedereen behandeld kon. Het aantal doden was toen "onvermijdelijk", ondanks griepvaccins, waar nu waarschijnlijk onnodige doden gaan vallen door gebrek aan plaats (en dat er eigenlijk alleen beademt kan, en wat andere symptoombestrijding).Batavia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:41:
[...]
Weet ik niet, Het geeft ook een aantal interessante vragen zoals hebben wij een ander virus dan in china en wat doet australie nu echt anders
(En wanneer gaan we afvlakken zoals de curve in china duidelijke gedaan heeft)
Los dat iedere dode er een te veel is, in Q1 2018 hadden we 9444 doden voor griep (Wikipedia: Griep) dat is 555 doden per milioen.
Als we daar niet te hard overheen gaan denk ik dat we heel er blij zijn (en die lijn is nog een eindje weg als ik de grafiek goed lees)
De mooie curve van China en Korea kwamen door strikte vrij snelle maatregelen? (China bij een toename van 400 op de hele bevolking, Korea nadat het na patiënt 31 explodeerde) Daar komen wij voorlopig niet aan verwacht ik, dat punt lag voor ons, omgerekend naar bevolkingsaantal, al een stukje terug.
Daar is strikt toezicht gehouden op de verspreiding door veel te testen, hier is de verspreiding totaal onduidelijk.
Een link hoe het virus/genoom zich muteert en verspreidt is al vaak geplaatst.
Je kan zoeken op jouw plaats en hulp, je kan ook een lokaal whatsapp-groepje maken, en verspreiden, waarin mensen om hulp kunnen vragen. (Niet discussiëren, dat gaat eindeloos door anders en dan raken de hulpvragen al snel ondergesneeuwd.Bio schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:28:
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2020 10:18 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Je kan je aanmelden bij het Rode Kruis: https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/Bio schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:28:
Simpele vraag.
Je imiteert me mateloos.
We gaan het helaas mee maken. Ik hoop dat het klopt, maar vrees het ergste op basis van hoe de cijfers in Italië zich ontwikkelen en wij daar dicht op zitten.BekSide schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:33:
[...]
Als het goed is gaat dit niet gebeuren door de genomen maatregelen. Dat is in ieder geval het doel.
Ik weet dat hier in Brabant ook diverse ziekenhuizen zelf direct benaderd kunnen worden. In ieder geval weet ik het van het Bravis (Roosendaal en Bergen op Zoom) en het ETZ TweeSteden in Tilburg, maar ik neem aam ook andere ziekenhuizen.Tank80 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Je kan je aanmelden bij het Rode Kruis: https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/
Die hebben al diverse keren om hulp gevraagd, zowel medisch als niet-medisch personeel. Weet alleen niet of ze inmiddels genoeg mensen hebben of nog steeds mensen zoeken, dat zou je ze zelf moeten vragen.
Voor Bravis kan het via wijhelpenbravis@bravis.nl
Voor ETZ kan het voor medisch personeel via spoedflex@etz.nl, voor niet-medisch personeel kan ik even geen adres vinden (wellicht al voldoende hulp?)
Virussen? Scan ze hier!
How will we know when we’re through this?
The world is not going to begin to look normal until three things have happened. One, we figure out whether the distribution of this virus looks like an iceberg, which is one-seventh above the water, or a pyramid, where we see everything. If we're only seeing right now one-seventh of the actual disease because we're not testing enough, and we're just blind to it, then we're in a world of hurt. Two, we have a treatment that works, a vaccine or antiviral. And three, maybe most important, we begin to see large numbers of people—in particular nurses, home health care providers, doctors, policemen, firemen, and teachers who have had the disease—are immune, and we have tested them to know that they are not infectious any longer. And we have a system that identifies them, either a concert wristband or a card with their photograph and some kind of a stamp on it. Then we can be comfortable sending our children back to school, because we know the teacher is not infectious.
And instead of saying "No, you can't visit anybody in nursing home," we have a group of people who are certified that they work with elderly and vulnerable people, and nurses who can go back into the hospitals and dentists who can open your mouth and look in your mouth and not be giving you the virus. When those three things happen, that's when normalcy will return.
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
[ Voor 90% gewijzigd door _the_crow_ op 21-03-2020 11:05 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Er was toch ook een organisatie die zich bezighield met het verspreiden van middelen? Kan me alleen niet meer herinneren hoe dat heette. Kwam voorbij in een van de debatten. Niet het ministerie, maar een aparte orgnaisatie...wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:47:
[...]
Ik weet dat hier in Brabant ook diverse ziekenhuizen zelf direct benaderd kunnen worden. In ieder geval weet ik het van het Bravis (Roosendaal en Bergen op Zoom) en het ETZ TweeSteden in Tilburg, maar ik neem aam ook andere ziekenhuizen.
Die hebben al diverse keren om hulp gevraagd, zowel medisch als niet-medisch personeel. Weet alleen niet of ze inmiddels genoeg mensen hebben of nog steeds mensen zoeken, dat zou je ze zelf moeten vragen.
Voor Bravis kan het via wijhelpenbravis@bravis.nl
Voor ETZ kan het voor medisch personeel via spoedflex@etz.nl, voor niet-medisch personeel kan ik even geen adres vinden (wellicht al voldoende hulp?)
Ja, herinner ik me ook, maar heb hetzelfde probleem als jou: ik kom ff niet op de naam ervanMikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:05:
[...]
Er was toch ook een organisatie die zich bezighield met het verspreiden van middelen? Kan me alleen niet meer herinneren hoe dat heette. Kwam voorbij in een van de debatten. Niet het ministerie, maar een aparte orgnaisatie...
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb er serieus geen zin in om weer 15 uur debat te gaan zitten bekijken eerlijk gezegdwildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Ja, herinner ik me ook, maar heb hetzelfde probleem als jou: ik kom ff niet op de naam ervan![]()
Rode kruis....wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Ja, herinner ik me ook, maar heb hetzelfde probleem als jou: ik kom ff niet op de naam ervan![]()
Nee die was het niet, was een aparte toko... Frustrerend dit...
Vind wel dit terug:
Als bijlage bij:Inzicht in tekorten en distributie
• Binnen de ROAZ structuur werken GGD’en en ROAZ samen om de distributie voor bovenstaande hulpmiddelen zo goed mogelijk te faciliteren, zodat de partijen die dit het hardst nodig hebben er beschikking over krijgen.
• Hiervoor zijn regionaal 12 coördinatoren (er zijn 11 ROAZ regio’s + 1 voor het Caribisch gebied) aangewezen. Voor de namen en contactgegevens zie dit bestand.
• Dit zijn de contactpunten voor alle partijen die zijn aangesloten bij de reguliere ROAZ structuur.
• Andere zorgaanbieders die te maken hebben met acute problemen (zoals een besmette patiënt en geen persoonlijke beschermingsmiddelen) moeten zich ook melden bij deze regionale coördinatoren.
• Naast de distributie brengen deze coördinatoren voor hun regio in kaart welke behoefte er is en geven dit door aan het landelijke inkoopteam, dus ook in acute situaties. Landelijk overzicht over de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)) ligt bij het PBM team van GGD GHOR Nederland. Zij bepalen ook hoe de beschikbare middelen landelijk verdeeld worden op basis van de behoefte / tekorten in de verschillende regio’s.
• De regionale coördinatoren worden vanuit de centrale aansturing geïnformeerd over de te verwachten aanvoer.
• Contacten met zorgverleners gaan in principe via de regionale coördinatoren.
https://www.rijksoverheid...aken-bestrijding-covid-19
[ Voor 81% gewijzigd door MikeyMan op 21-03-2020 11:17 ]
Protocol is (in een aantal ziekenhuizen waarvan ik het weet) dat je alleen als arts of verpleegkundige wordt ingezet als je een BIG-registratie hebt die niet langer verlopen is dan 2 jaar (of die gewoon geldig is natuurlijk). Heb je dat niet dan wordt je niet ingezet als arts of verpleegkundige maar als zorgondersteuner, daarvoor kan in principe iedereen zich aanmelden en dan wordt per persoon bekeken wat je kunt.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:18:
[...]
Uit het liveblog: https://www.bndestem.nl/d...et-zorg-te-hulp~a3523299/
Als je al 20 jaar niet meer in de zorg werkt dan lijkt inspringen als arts/verpleegkundige me echt voor iedereen een slecht idee, in ieder geval totdat we op echt apocalyptische niveau's van ziekte zitten.
Sanquin misschien?MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Nee die was het niet, was een aparte toko... Frustrerend dit...
Vind wel dit terug:
[...]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Sanquin is de Nederlandse bloedbank, afaik doen die alleen distributie van bloed en aanverwante artikelen. Geen zaken als mondkapjes etc?
Virussen? Scan ze hier!
Fake news. Voor een actieve BIG-registratie dien je aan te tonen dat je je expertise op orde hebt, dat kan door aantoonbare werkervaring of door het afleggen van een herexamen.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:39:
[...]
Dat ze nog in het BIG-register staan wil nog niet zeggen dat ze nog steeds in de zorg werken. Men kan gewoon de BIG-registratie vernieuwen terwijl men iets anders doet.
Lees nou eerst eens de rest van de posts, voor we 10x dezelfde discussie gaan voeren....migchiell schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Fake news. Voor een actieve BIG-registratie dien je aan te tonen dat je je expertise op orde hebt, dat kan door aantoonbare werkervaring of door het afleggen van een herexamen.
Virussen? Scan ze hier!
Je kunt ze nu misschien nog een beetje iets bijbrengen en wat ervaring op laten doen.
Als het topdrukte is, wordt dat al lastig.
Ja sorry, maar als ik, keer op keer, aantoonbare onwaarheden en paniekzaaierij lees dan wil ik die ontkrachten en lees ik niet eerst 2 pagina's (want dit topic gaat heel hard) door of dat mogelijk al eerder is gebeurd.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Lees nou eerst eens de rest van de posts, voor we 10x dezelfde discussie gaan voeren....
Iedereen kan helpen, met of zonder medische achtergrond. Neem contact op met je plaatselijke ziekenhuis/zorginstelling, ze kunnen je vertellen of ze je kunnen gebruiken.
Heb je een medische achtergrond en een actieve (of minder dan 2 jaar verlopen) BIG-registratie: dan kun je worden ingezet in je eigen vak.
Heb je geen medische achtergrond, of is je BIG-registratie al langer verlopen: dan kun je worden ingezet voor van alles. Daardoor kunnen zorgprofessionals weer worden ontlast.
Dat gebeurt dus al, er wordt al volop geinventariseerd wie er kan/wil helpen en waarvoor die ingezet kan worden.MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:19:
@migchiell kun je niet beter nu mensen bij schakelen voordat het echt uit de klauwen loopt overal?
Je kunt ze nu misschien nog een beetje iets bijbrengen en wat ervaring op laten doen.
Als het topdrukte is, wordt dat al lastig.
Bijscholen lijkt me niet haalbaar, het is niet voor niets dat medische/verpleegkundige studies jaren duren, dat kun je niet in een paar dagen aanleren. Bovendien gaat die bijscholing ook weer ten koste van de artsen/verpleegkundigen die die scholing moeten geven. Mensen zonder medische achtergrond worden ingezet voor werkzaamheden die geen medische training vergen.
[ Voor 31% gewijzigd door migchiell op 21-03-2020 11:28 ]
Overigens wordt hier in Nederland vanaf gisteren (of was het al eerder?) ook het ministerie van Defensie (lees: het leger) ingezet voor logistieke zaken (transporteren van patienten, maar ook van middelen etc).In België zijn nog dertig patiënten bezweken aan de gevolgen van het coronavirus. Het is bijna een verdubbeling van het aantal sterfgevallen in 24 uur. Het totaal aantal sterfgevallen als gevolg van het virus staat in België nu op 67.
Het land heeft 558 nieuwe besmettingen vastgesteld. Dat brengt het totaal op 2815, meldden de gezondheidsautoriteiten vandaag.
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad ze hopen dat tegen volgende week met de maatregelen het begint af te zwakken.wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:30:
In België gaat het opeens wel heel hard, in één dag een (bijna) verdubbeling van het aantal doden...
Maar gezien dat in italie met veel strengere maatregelen het nog steeds niet op een piek is ...
bron: https://www.nu.nl/coronav...et-gedrag-van-mensen.html"Ik hóóp dat het daarbij blijft. Ik herhaal maar weer: of er maatregelen bij komen, hangt nu vooral af van het gedrag van mensen. En ja, soms is het moeilijk, maar dan moet je toch voor de veilige keuze kiezen, voor jou en de ander. Als je kucht, niet denken: het zal wel niks zijn, maar gewoon thuisblijven, omdat je dan geen risico bent voor anderen."
Ik hoop dat de mensen het een beetje door hebben en we niet massaal op een kluitje gaan shoppen of in het park gaan/blijven rondhangen maar ik vermoed dat het bij een deel van de bevolking pas door dringt als er in hun eigen omgeving mensen op de ic belanden of dood gaan.
Dat je het niet wil betekend niet dat het niet nodig zal zijn.D.deJong schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:45:
[...]
Dat er wat moet gebeuren en dat sommigen niet genoeg doen om verspreiding te voorkomen is geen discussie maar een totale lockdown zoals in China moeten wij als vrij land zijnde echt niet willen.
Chineese dokters merken op dat zelfs de heel strenge maatregelen in italie nu absoluut niet voldoende zijn wegens nog steeds teveel contact en dus verspreiding.
Dat is dus in italie, laat staan landen waar het minder streng is zoals belgie/duitsland en nog minder streng zoals nederland en VK.
Ik snap echt niet die landen die denken dat hun land blijkbaar anders is dan italie en hopen(?) dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Die zitten ook nog niet twee weken in de strengere lock down.....k995 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:35:
[...]
Inderdaad ze hopen dat tegen volgende week met de maatregelen het begint af te zwakken.
Maar gezien dat in italie met veel strengere maatregelen het nog steeds niet op een piek is ...
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Binnen! Afgelopen weken hebben inkopers van het @ErasmusMC en het ministerie gewerkt aan een toelevering van FFP2-maskers voor NL. Eerste lading van zo'n 690.000 mondkapjes is net binnen en wordt zo snel mogelijk gedistribueerd naar de plekken waar de nood het hoogst is. 😷🦠💪 pic.twitter.com/QorC90A4tv
— Hugo de Jonge (@hugodejonge) 21 maart 2020
[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2020 11:50 ]
Virussen? Scan ze hier!
10 maart was de eerste maatregel (wat nederland nu heeft)wontcachme schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:40:
[...]
Die zitten ook nog niet twee weken in de strengere lock down.....
13 maart verstrengd dus ergens tegen eind volgende week is dat 2 weken.
Dat hopen en denken die landen niet, maar ze maken bewust een andere afweging als het om beperking van de bewegingsvrijheid gaat. In Nederland gelden vooralsnog andere normen voor wat acceptabel is dan in China of Italië of Spanje. Een afweging dus tussen totaal platleggen van de economie met maximale bescherming en nog enigszins economische activiteit met iets minder maximale bescherming.k995 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:39:
[...]
Dat je het niet wil betekend niet dat het niet nodig zal zijn.
Chineese dokters merken op dat zelfs de heel strenge maatregelen in italie nu absoluut niet voldoende zijn wegens nog steeds teveel contact en dus verspreiding.
Dat is dus in italie, laat staan landen waar het minder streng is zoals belgie/duitsland en nog minder streng zoals nederland en VK.
Ik snap echt niet die landen die denken dat hun land blijkbaar anders is dan italie en hopen(?) dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Het bewijs dat de piek niet is geweest is inmiddels geleverd:ZieMaar! schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:23:
Ik ben eens op de site van stichting NICE aan het kijken en zie daar de volgende grafieken:
[Afbeelding]
Hier zie je dat de piek (lijkt) te zijn geweest. Dit betekent natuurlijk niet dat de IC's leger worden, mensen liggen er lang. Er zijn 265 mensen opgenomen geweest, waarvan er 19 overleden zijn. Ik kan niet goed uit de cijfers halen of (of eigenlijk vooral hoeveel) mensen levend van de IC zijn afgegaan.
edit: Deze cijfers zijn niet altijd actueel, ze worden regelmatig (wat laat) bijgewerkt. Echt conclusies hieruit trekken is dus heel lastig.
18 maart - 42 nieuwe IC gevallen
19 maart - 38 nieuwe IC gevallen
20 maart - 41 nieuwe IC gevallen
21 maart - 12 nieuwe IC gevallen om 12.13 uur
https://www.stichting-nice.nl/
281 totaal nu. Een verdubbeling ten opzichte van woensdag. Totaal aantal cumulatieve gevallen is 305, actuele gevallen is 281. Dus zijn er vanaf het begin van de uitbraak nog maar 24 gevallen die de IC hebben verlaten? Daarvan zijn er 21 op de IC overleden.
[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 21-03-2020 12:24 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Nou ja, de piek van nieuwe gevallen lijkt toch geweest te zijn met 42 donderdagThe Legend schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Het bewijs dat de piek niet is geweest is inmiddels geleverd:
18 maart - 42 nieuwe IC gevallen
19 maart - 38 nieuwe IC gevallen
20 maart - 41 nieuwe IC gevallen
21 maart - 12 nieuwe IC gevallen om 12.13 uur
https://www.stichting-nice.nl/
281 totaal nu. Een verdubbeling ten opzichte van woensdag. Totaal aantal cumulatieve gevallen is 305, actuele gevallen is 281. Dus zijn er vanaf het begin van de uitbraak nog maar 24 gevallen die de IC hebben verlaten? Daarvan zijn er 21 op de IC overleden.
Maar je ziet inderdaad dat de gegevens best wat achterlopen, dus we zullen elke keer wat verder terug moeten kijken om trends te kunnen zien. Ik had gisteren overigens dezelfde interpretatie als jij, namelijk dat er heel weinig mensen de IC verlaten, maar 3 is wel extreem weinig, ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Heel veel grafiekjes inderdaad, maar ik weet niet heel goed wat ik hier nu uit zou moeten halen:Ainnir schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:23:
Mocht deze nog niet voorbij gekomen zijn: grafiekjes van NIVEL https://www.nivel.nl/site...rveillance_2020_wk11b.pdf
- Is de Corona angst nu veel groter en melden zich daardoor veel mensen uit de groep die normaal gewoon uitziekt, zich met griep (of corana) achtige klachten bij de huisarts?
- 9 van de ca 115 gevallen waren toch Coronabesmettingen, vooral in Noord Brabant
- Qua klachten lijkt bijna alles eigenlijk hetzelfde als andere jaren, behalve koorts. De vraag is er dus meer koorts is of dat mensen zich door de Corona crisis eerder melden, denk ik? Zeker omdat er een enorme piek is bij 'angst voor andere ziekte'....
Ik vind dit dus heel lastig om te interpreteren...
Het probleem is dan dat de politiek zich laat leiden door populisme en niet door wetenschap.prijk schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Dat hopen en denken die landen niet, maar ze maken bewust een andere afweging als het om beperking van de bewegingsvrijheid gaat. In Nederland gelden vooralsnog andere normen voor wat acceptabel is dan in China of Italië of Spanje. Een afweging dus tussen totaal platleggen van de economie met maximale bescherming en nog enigszins economische activiteit met iets minder maximale bescherming.
Dat een maatregel onpopulair is betekend niet dat die niet nodig is. Het is makkelijker voor iedereen, nu nog, echter is er een grote kans dat de afrekening later komt en dat de gevolgen en beperkingen nog veel zwaarder zullen zijn.
Het gaat dus wel degelijk om hoop, het is ene beetke naief te denken dat landen zoals frankrijk, italie en belgie zo andere normen hebben.
Ik heb terug gezocht in dit topic en op 18 maart waren de getallen (gws24 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"): 142 opgenomen zonder ontslagdatum, 185 totaal opgenomen en 14 doden. Toen was de rekensom dus dat 185-142-14=29 mensen de ic levend hadden verlaten maar als ik dat sommetje op dit moment doe kom ik op 8 uit. Dus ik snap ook niet goed hoe we die getallen in de tekst nu moeten interpreteren op de site.ZieMaar! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Ik had gisteren overigens dezelfde interpretatie als jij, namelijk dat er heel weinig mensen de IC verlaten, maar 3 is wel extreem weinig, ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Als je in Nederland kijkt zijn nu juist de populisten (Wilders, Baudet) degenen die het liefst per direct iedereen in huis op zouden sluiten.k995 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:58:
[...]
Het probleem is dan dat de politiek zich laat leiden door populisme en niet door wetenschap.
Dat een maatregel onpopulair is betekend niet dat die niet nodig is. Het is makkelijker voor iedereen, nu nog, echter is er een grote kans dat de afrekening later komt en dat de gevolgen en beperkingen nog veel zwaarder zullen zijn.
Het gaat dus wel degelijk om hoop, het is ene beetke naief te denken dat landen zoals frankrijk, italie en belgie zo andere normen hebben.
Als het er toen al 29 waren, dan kunnen het er eigenlijk nu nooit 8 zijn, tenzij er 21 weer terug gaan maar dat lijkt me niet.gws24 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:08:
[...]
Ik heb terug gezocht in dit topic en op 18 maart waren de getallen (gws24 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"): 142 opgenomen zonder ontslagdatum, 185 totaal opgenomen en 14 doden. Toen was de rekensom dus dat 185-142-14=29 mensen de ic levend hadden verlaten maar als ik dat sommetje op dit moment doe kom ik op 8 uit. Dus ik snap ook niet goed hoe we die getallen in de tekst nu moeten interpreteren op de site.
Inmiddels zijn de cijfers alweer bijgewerkt: 43, 42 en 43 nieuwe opnames de afgelopen drie dagen. Vandaag staat de teller op 15.ZieMaar! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Nou ja, de piek van nieuwe gevallen lijkt toch geweest te zijn met 42 donderdag.
Maar je ziet inderdaad dat de gegevens best wat achterlopen, dus we zullen elke keer wat verder terug moeten kijken om trends te kunnen zien. Ik had gisteren overigens dezelfde interpretatie als jij, namelijk dat er heel weinig mensen de IC verlaten, maar 3 is wel extreem weinig, ik kan me dat bijna niet voorstellen.
[...]
Heel veel grafiekjes inderdaad, maar ik weet niet heel goed wat ik hier nu uit zou moeten halen:
- Is de Corona angst nu veel groter en melden zich daardoor veel mensen uit de groep die normaal gewoon uitziekt, zich met griep (of corana) achtige klachten bij de huisarts?
- 9 van de ca 115 gevallen waren toch Coronabesmettingen, vooral in Noord Brabant
- Qua klachten lijkt bijna alles eigenlijk hetzelfde als andere jaren, behalve koorts. De vraag is er dus meer koorts is of dat mensen zich door de Corona crisis eerder melden, denk ik? Zeker omdat er een enorme piek is bij 'angst voor andere ziekte'....
Ik vind dit dus heel lastig om te interpreteren...
Ik ben toch malle pietje niet!
Hoe graag ik het ook anders zou willen zien, maar ik vrees dat de gegevens hoe die er nu op staan beter kloppen dan een paar dagen geleden, ook afgaande op het commentaar van dhr. Gommers dat patiënten over het algemeen lang (3-4 weken) de IC op gaangws24 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:08:
[...]
Ik heb terug gezocht in dit topic en op 18 maart waren de getallen (gws24 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"): 142 opgenomen zonder ontslagdatum, 185 totaal opgenomen en 14 doden. Toen was de rekensom dus dat 185-142-14=29 mensen de ic levend hadden verlaten maar als ik dat sommetje op dit moment doe kom ik op 8 uit. Dus ik snap ook niet goed hoe we die getallen in de tekst nu moeten interpreteren op de site.
[ Voor 3% gewijzigd door TorpedoX_88 op 21-03-2020 13:51 ]
Als ik de foto op het NOS blog bekijk is 'drukte' toch ook enigszins overdreven. Lijkt me een stuk rustiger dan anders.tweakje-2018 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:45:
Het gedrag van mensen is echt raar, ondanks het advies zo veel mogelijk grote groepen mensen te vermijden is het wel druk in de bouwmarkten en bij de marktkramen in de steden volgens het blog van de NOS. Helaas dringen de voorbeelden uit Italie niet tot de mensen door.
Hij wil.
Bron: https://www.luchtvaartnie...mondkapjes-naar-nederlandNa de zending mondkapjes en handschoenen eerder deze week van Xiamen Airlines, is er vandaag en gisteren een tweede en derde levering aangekomen op Schiphol. KLM’s partners China Eastern uit Shanghai en China Southern uit Guangzhou hebben samen nog eens zo’n 150.000 mondkapjes en 100.000 handschoenen gedoneerd.
Deze leveringen worden deels gebruikt door KLM zelf om de zo belangrijke repatriëringenoperatie met KLM-vluchten voor Nederlanders over de gehele wereld draaiende te houden. Het overige deel gaat naar Nederlandse ziekenhuizen waar deze middelen momenteel hard nodig zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Bron:rivm.nl30 patiënten overleden, 637 nieuwe patiënten, in totaal 3631 positief geteste personen
Sinds gisteren zijn 637 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 3631. Onder hen zijn 836 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).
[ Voor 3% gewijzigd door Alfisti op 21-03-2020 14:05 ]
5/03 onbekend (+3)
6/03 onbekend (+5)
7/03 24
8/03 36 (+12)
9/03 onbekend (+?)
10/03 onbekend (+?)
11/03 onbekend (+?)
12/03 86 (+?)
13/03 115 (+29)
14/03 136 (+21)
15/03 162 (+26)
16/03 205 (+43)
17/03 314 (+109)
18/03 408 (+94)
19/03 489 (+81)
20/03 643 (+154)
21/03 836 (+193)
Dat betekent, stam + t .
Dat maakt +21%. Dit is overigens ook nu 2 weken nadat de maatregelen voor Brabant zijn ingevoerd. Wat mogen we concluderen hieruit?
Komt een groot deel van de besmettingen uit Brabant?JeroenNietDoen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:12:
[...]
Dat maakt +21%. Dit is overigens ook nu 2 weken nadat de maatregelen voor Brabant zijn ingevoerd. Wat mogen we concluderen hieruit?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
• Coronavirus Slowchat #2
• De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
• De wereld na corona - maatschappij en economie
• De corona tracking app
• Corona en het volgen van onderwijs