Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.019 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Ik denk dat ze een heel theoretische rekensom hebben gemaakt.
Toen ik in Spanje was was het 6 euro voor 10 mondkapjes.
Waarbij één mondkapje goed is voor 4 uur.

Dus de volgende berekening:
8.00 uur de bus pakken (start mondkap-tijd).
8.30 uur op je werk.
14.00 uur siesta (dit kan thuis, dus dan kom je weer met je ov-mondkapje, of met collega's, waar ook weer een mondkapje op moet, dus tijdens je siesta loopt je draagtijd door)
17.00 uur verder werken.
21.00 uur klaar met werken.
21.30 uur de bus nemen.
22.00 uur thuis. (stop-mondkap-tijd)

Is 14 uur mondkap-tijd op één dag.
Doe dit 5 dagen per week zit je al op 70 uur er week.
Wat uit komt op 70 * 52 / 12 += 300 uur per maand.
300 uur / 4 uur mondkapjes-levenstijd / 10 per pak = 7.5 pakje mondkapjes per maand.
7.5 keer 6 euro per pakje = 45 euro.

Dus per persoon 45 euro per maand extra kwijt aan mondkapjes. Dus als vader, moeder en dochter fulltime werken, zou je al over de 120 euro zitten.
Waarbij weekend en vrije tijd nog niet is meegenomen.

Maar de filters die je voor je herbruikbare mondkapjes gebruikt , zijn ook niet gratis neem ik aan? En hoe zit het met de draagtijd van die filters? Want als iedereen zich aan die regels zou houden, denk ik dat je ook duurder bent dan alleen de 4 mondkapjes die je nu noemt om aan te schaffen.
4 uur is bij intensief gebruik, 8 uur bij normaal gebruik. Sowieso kan het virus amper overleven in een mondkapje dus als je hem een tijdje niet op hebt gehad is de kans superklein dat er corona in zit (natuurlijk kunnen er wel ook andere bacterien in komen).

Op mijn werk moet ik ook een mondkapje op als ik rondloop (niet als ik achter mijn eigen bureau zit), maar vanaf maart werk ik eigenlijk al thuis. Dus geen ov, geen rondlopen op het werk.

Die filters zijn gewoon koolstoffilters die je op maat kunt knippen. Maar er zijn ook genoeg herbruikbare mondkapjes waar geen filters in kunnen/hoeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 23-07-2020 09:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Reclame op tv dat het gevaarlijk is voor spelende kinderen en zeer assosiaal zo'n gebruikt mondmasker op de grond te gooien en hoge boetes (500 euro bijvoorbeeld) geven.
Dat gaat averechts werken, want op een gegeven moment is de bevolking gewoon murw en afgestompt van alle voorlichting en Postbus 51-spotjes die ze elke 5 minuten in hun gezicht geslingerd krijgen. En dan komt alle voorlichting niet meer binnen.

Een mondkapjesplicht in NL gaat echt niet effectief werken tenzij je dat hardhandig gaat handhaven. Aboutaleb had het in Rotterdam zelfs al over verplichte quarantaines -- op het moment dat daar sprake van is, dan gaan mensen gewoon liegen over hun gezondheid. De volgende stap zou dan verplicht testen worden, en dat is als het om grondrechten gaat heel moeilijk.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Dat gaat averechts werken, want op een gegeven moment is de bevolking gewoon murw en afgestompt van alle voorlichting en Postbus 51-spotjes die ze elke 5 minuten in hun gezicht geslingerd krijgen. En dan komt alle voorlichting niet meer binnen.

Een mondkapjesplicht in NL gaat echt niet effectief werken tenzij je dat hardhandig gaat handhaven. Aboutaleb had het in Rotterdam zelfs al over verplichte quarantaines -- op het moment dat daar sprake van is, dan gaan mensen gewoon liegen over hun gezondheid. De volgende stap zou dan verplicht testen worden, en dat is als het om grondrechten gaat heel moeilijk.
Dat denk ik niet.

Kijk eens naar het verschil op straat en in winkels hoe mensen doen in Nederland en Belgie. Dat verschil zit vooral in de informatievoorziening en opgelegde regels door de overheid. Ik ben een Nederlander in Belgie, en Belgen vertellen mij regelmatig dat ze worden uitgelachen in Nederland in winkels als ze daar met een mondkapje lopen. Er worden zelfs foto's gemaakt. In Belgie is het andersom en wordt je boos aangekeken en aangesproken als je mondkapje niet goed zit (sommige jongeren doen het niet helemaal over hun neus). Terwijl de situatie rond Corona verder vrij vergelijkbaar is in Nederland en Belgie.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 23-07-2020 09:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Dat denk ik niet.

Kijk eens naar het verschil op straat en in winkels hoe mensen doen in Nederland en Belgie. Dat verschil zit vooral in de informatievoorziening en opgelegde regels door de overheid. Ik ben een Nederlander in Belgie, en Belgen vertellen mij regelmatig dat ze worden uitgelachen in Nederland in winkels als ze daar met een mondkapje lopen. Er worden zelfs foto's gemaakt. In Belgie is het andersom en wordt je boos aangekeken en aangesproken als je mondkapje niet goed zit (sommige jongeren doen het niet helemaal over hun neus). Terwijl de situatie rond Corona verder vrij vergelijkbaar is in Nederland en Belgie.
Ligt dat aan de informatievoorziening of aan het verschil in houding van Nederlanders en Belgen?

Je ziet het ook met de anderhalve meter afstand houden. Je kan nergens kijken of er hangen overal affiches en aanplakbiljetten die je sommeren om toch écht maar afstand te houden, al dan niet opgeleukt door één of ander kek marketing-bureau die denkt dat de vervelende boodschap wel leuk te maken is. Maar op een gegeven moment krijg je dan hetzelfde als met banners op websites: Ze worden onderdeel van de achtergrond en mensen gaan ze niet meer lezen.

Tuurlijk helpt de Nederlandse overheid er ook aan mee, omdat ze twee maanden geleden nog riepen dat mondkapjes (al helemaal in het openbaar) nergens voor nodig zijn. Kom je daar nu op terug dan maak je jezelf ook niet heel geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:59
Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Tuurlijk helpt de Nederlandse overheid er ook aan mee, omdat ze twee maanden geleden nog riepen dat mondkapjes (al helemaal in het openbaar) nergens voor nodig zijn. Kom je daar nu op terug dan maak je jezelf ook niet heel geloofwaardig.
Zoiets heet voortschrijdend inzicht. Al denk ik niet dat het RIVM heel erg van inzicht is veranderd in deze. We moeten wel uitkijken dat mondkapjes geen politiek hangijzer wordt en er gewoon rationeel naar blijven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik ben momenteel op vakantie in België, daar geldt een mondkapjes plicht in winkels. Ik ben zelf niet ziek maar zet dus wel een masker op mocht ik onverhoopt toch ziek zijn zonder het te weten. Officieel zou je na een bezoek het mondkapje weg moeten doen, maar van een kort winkelbezoek is het mondkapje niet nat of overdreven vies. Het is echt niet nodig om in zo'n geval een mondkapje te behandelen als medisch afval en met een pincet in de vuilnis te doen. Die kun je bij een volgend bezoek prima weer dragen, om een een onverhoopte eerste nies of hoestbui op te vangen.
Je mag zelfs een sjaal oid dragen ervoor.

Hoe die dingen aansluiten bij mij met mijn baard of bij andere mensen met een verkeerde maat etc. gaan die absoluut nul komma nul helpen bij het inhaleren. Daarvoor is de mondkapjes plicht ook niet ingevoerd .

Je hoeft ze dus niet na ieder gebruik te vervangen, en thuis blijven als je je ziek voelt blijft het aller belangrijkste.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cobb schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:24:
Je mag zelfs een sjaal oid dragen ervoor.
Dat is dus in Nederland (althans voor de OV-regels) niet het geval. Zelfgemaakt mondkapje mag, maar het moet een mondkapje zijn.

Anders had ik er ook als Joe Dalton bij gelopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Zoiets heet voortschrijdend inzicht. Al denk ik niet dat het RIVM heel erg van inzicht is veranderd in deze. We moeten wel uitkijken dat mondkapjes geen politiek hangijzer wordt en er gewoon rationeel naar blijven kijken.
Ik vraag het me ook af... Vanaf het begin is al gezegd dat de bijdrage van mondkapjes bovenop de ingevoerde maatregelen geen zoden aan de dijk zet. Om OV en vliegverkeer op gang te helpen is hier een concessie aan gedaan.

Zo inconsistent is dat verhaal niet; maar dat maakt het in the end niet minder lastig uit te leggen natuurlijk.
De uitspraak dat mondkapjes nergens voor nodig zijn is een frame die het doel niet helpt m.i.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ben ook van mening dat een mondkapje een vals gevoel van veiligheid geeft. Ik zie in Nederland maar ook hier in België veel mensen er buiten één dragen met het idee dat het ze beschermt tegen het virus maar dat doet het dus niet. Maar goed als die mensen anders niet naar buiten durven is het toch nuttig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cobb schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:29:
Ik ben ook van mening dat een mondkapje een vals gevoel van veiligheid geeft.
Daar ben ik dus ook bang voor, dat er mensen zijn die omdát er een mondkapjesplicht is, dat mondkapje verruilen voor het afstand houden.

En dat werkgevers straks gaan zeggen dat mensen niet meer thuis hoeven te werken en met milde klachten gewoon naar kantoor kunnen komen, want ze hebben toch een mondkapje op op de zaak?

[ Voor 22% gewijzigd door Stoney3K op 23-07-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Daar ben ik dus ook bang voor, dat er mensen zijn die omdát er een mondkapjesplicht is, dat mondkapje verruilen voor het afstand houden.
Ja dat zie je wel gebeuren in winkelpaden. Gisteren bij een grote speelgoedwinkel waren twee medewerkers aan het vullen en iedereen liep er vlak langs omdat ze de ruimte niet 'kregen'. Maar ook bij de vol gestouwen winkels als Action en Kruidvat in Nederland zie je de mensen over elkaar heen buitelen. Maar zolang het gros van de.mensen afstand blijft houden en het gros van de mensen thuis blijft bij de.minste klachten zal het qua uitbraak in een openbare ruimte wel meevallen. De meeste haarden instaan nu toch na innig contact of langer bij elkaar zitten in een binnenruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 23-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:09
Marzman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Dat denk ik niet.

Ik ben een Nederlander in Nederland en zie een groeiend aantal mensen met mondmaskers op straat en in winkels. Dat die mensen uitgelachen en/of gefotografeerd heb ik in ieder geval nog niet gezien, wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet voorkomt. Zelf hebben we standaard een mondkapje bij ons als we de deur uit gaan en hebben deze een enkele keer gebruikt op plekken waar het gewoon niet goed voelde en waar we de eerste keer moeite hadden om deze op te zetten (zit tussen de oren, "schaamte" en "angst" voor reacties en starende mensen) is iedere vorm van reactie vooralsnog uitgebleven.
Kijk nu toevallig naar buiten en daar fietst iemand voorbij met een mondkapje, gezondheidscentrum hier op de hoek staan met enige regelmaat mensen in de rij met een mondkapje op.

Sowieso snap ik dat gedoe om mondkapjes niet zo. Die dingen zijn niet verboden dus als je er zo graag eentje op wilt omdat je je er prettig(er) bij voelt of wat dan ook dan doe je dat toch gewoon?

In Nederland gaat het vooral zo:
Overheid zegt dat je anderhalve meter afstand moet houden en drukke plaatsen moet vermijden.
Veel Nederlanders constateren dat het daar waar ze zijn veel te druk is en gaan dan vooral klagen dat die achterlijke overheid nog steeds geen mondkapjes verplicht heeft gesteld.
Omkeren richting huis of ergens anders heen gaan is kennelijk heel erg ingewikkeld als je zelf al ziet dat het eigenlijk te druk is.
Voor mensen die er zo in zitten doe je het volgens mij nooit goed.

[ Voor 18% gewijzigd door ninjazx9r98 op 23-07-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:53:
[...]Sowieso snap ik dat gedoe om mondkapjes niet zo. Die dingen zijn niet verboden dus als je er zo graag eentje op wilt omdat je je er prettig(er) bij voelt of wat dan ook dan doe je dat toch gewoon?
Dat vind ik ook, alleen denk ik dat een verplichting op grote schaal niet effectief gaat zijn en juist averechts gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:55:
[...]
Dat ligt wel wat genuanceerder. De overheid heeft bijvoorbeeld ook gezegd dat de basischolen en kinderopvang niet dicht moesten maar op aandringen van de bepaalde bevolkingsgroepen hebben ze dat toch gedaan.

De overheid maakt niet alleen regels op basis van wetenschappelijke input maar zeker ook wat er onder de bevolking leeft. Helaas zijn dit vaak, en zeker nu met mondkapjes ook schijnveiligheidsmaatregelen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meanwhile @ AH hoofdkantoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9BGo6-XXU_BX2uAMkSW2aX1E4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJC28iwdIYMfjERcb1GflCPT.png?f=user_large

:F

https://nos.nl/artikel/23...uimtes-is-niet-reeel.html

Bruls als voorzitter veiligheidsregio's niet voor publieke mondkapjes. Met eigenlijk dezelfde redenering die we hier ook zien.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Aan de producten op de afbeelding te zien betreft dit een eenpersoons feestje. Niks mis mee, muziekje aan en gaan in je eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Anderhalve liter cola in je eentje naar binnen tikken is niet echt gezond ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

xzaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Dat ligt wel wat genuanceerder. De overheid heeft bijvoorbeeld ook gezegd dat de basischolen en kinderopvang niet dicht moesten maar op aandringen van de bepaalde bevolkingsgroepen hebben ze dat toch gedaan.

De overheid maakt niet alleen regels op basis van wetenschappelijke input maar zeker ook wat er onder de bevolking leeft. Helaas zijn dit vaak, en zeker nu met mondkapjes ook schijnveiligheidsmaatregelen.
Scholen dicht is absoluut geen schijnveiligheid, het reduceert contact tussen mensen en daarmee het aantal kansen op besmetting. In het scala aan maatregelen is thuis blijven het meest effectief. De vraag is alleen of de schade die deze sluiting doet opweegt tegen het nut ervan. In Maart was het niet bewezen dat kinderen een risico liepen maar ook niet bewezen dat dat niet zo was.

Inmiddels is er veel meer bekend en weten we dat het risico heel laag is (hoewel andere landen daat heel anders over denken) voor de scholieren en iets meer maar nog steeds laag voor leerkrachten

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
We hebben de scholen weer geopend en geen significante stijging in het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames/doden gezien. Daar ligt het dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Daar moet je wel bij beseffen dat daar 'met onze besmettingsgraad' wel een mogelijke factor is. That shit stacks...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
autje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:27:
We hebben de scholen weer geopend en geen significante stijging in het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames/doden gezien. Daar ligt het dus niet aan.
Een aantekening die ik daarbij wil maken is dat het gedrag rond scholen van ouders ook veranderd is. Ik kom werkgerelateerd regelmatig op verschillende scholen, en waar ik na de opening in de eerste paar weken veel afstand onderling tussen ouders zag leek het de laatste weken voor de vakantie wel of er niets meer aan de hand was, en werd er nauwelijks nog afstand gehouden.

Dat zegt uiteraard niet dat scholen bijdragen aan de verspreiding van het virus, maar het sluit het ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
zacht schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Een aantekening die ik daarbij wil maken is dat het gedrag rond scholen van ouders ook veranderd is. Ik kom werkgerelateerd regelmatig op verschillende scholen, en waar ik na de opening in de eerste paar weken veel afstand onderling tussen ouders zag leek het de laatste weken voor de vakantie wel of er niets meer aan de hand was, en werd er nauwelijks nog afstand gehouden.

Dat zegt uiteraard niet dat scholen bijdragen aan de verspreiding van het virus, maar het sluit het ook niet uit.
Op zich een terechte opmerking, al is dat slechts een bijeffect van het feit dat de scholen weer open zijn gegaan, en meer een gevolg van de algemeen laksere houding van Nederland.

Daar kan een school wel wat aan doen trouwens. Een vriendin is lerares op een basisschool, en daar heeft men nu verplicht dat ouders buiten op hun koters moeten wachten. Nog niet geheel ideaal, maar in ieder geval niemand meer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand enig idee of het testen in Belgie is opgeschroefd?
Vandaag worden er 369 nieuwe besmettingen gemeld. Een week geleden waren dat er 167.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

Mfpower

In dubio

IJzerlijm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Scholen dicht is absoluut geen schijnveiligheid, het reduceert contact tussen mensen en daarmee het aantal kansen op besmetting. In het scala aan maatregelen is thuis blijven het meest effectief. De vraag is alleen of de schade die deze sluiting doet opweegt tegen het nut ervan. In Maart was het niet bewezen dat kinderen een risico liepen maar ook niet bewezen dat dat niet zo was.

Inmiddels is er veel meer bekend en weten we dat het risico heel laag is (hoewel andere landen daat heel anders over denken) voor de scholieren en iets meer maar nog steeds laag voor leerkrachten
Er wordt zo verschillend over gedacht omdat er geen wetenschappelijke consensus over is. Deze week kwam er weer een studie uit, een hele grootschalige waarbij zeker tieners gewoon flink bijdragen aan de verspreiding: https://www.nytimes.com/2...rus-children-schools.html

Voor kinderen tot 10 geldt dat de risico op verspreiding zo’n 50 procent lager is en daarna voor iedereen gelijk (volgens die studie). In scholen zijn kinderen hutje mutje dus dan is een halvering van die kans nog groot. En scholen zijn overal al gesloten geweest tijdens de eerste golf en kinderen worden minder getest (want milde/geen symptomen. Ik heb al eerder studies gepost waar o.a. uitbraken op scholen in Zweden en Israël gerapporteerd zijn; het Duitse onderzoek met betrekking tot viral load bij kinderen en nu dus dit Koreaanse onderzoek.

Het lijkt er juist meer op dat de scholen ten koste van alles open moeten. De lage infectiegraad hier nu geeft het idee dat het inderdaad kan gelukkig maar ik houd mijn hart vast voor na de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:15:
Vandaag worden er 369 nieuwe besmettingen gemeld. Een week geleden waren dat er 167.
Hier staan de belgische statistieken, weet niet of daar ook de testhoeveelheden staan.

https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:15:
Nee, Belgie test sowieso allanger veel meer dan Nederland, nog steeds rond de 10K per dag.. aantallen nemen gewoon hard toe in bepaaklde regios. Wel kan die 370 gewoon een utischieter zijn omdatb de dag ervoor heel weinig gerapporteerd waren. (dus achterstand)

https://covid-19.sciensan...st%20recente%20update.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:43
Wat ik zo jammer vind aan de mondkapjes discussie is dat we als Nederland weer achter de feiten aan lopen. Het aantal besmettingen gaan omhoog en nu moet er onderzoek komen naar de effectiviteit en haalbaarheid van mondkapjes. Hadden ze dat niet beter maanden geleden al kunnen onderzoeken? Voor ze daar uit zijn ben je weken verder. En wat weten ze bij het RIVM wat ze in het buitenland niet weten qua mondkapjes? (Niet dat ik het perse oneens ben met het RIVM, met onze intelligente lockdown is onze curve min of meer te vergelijken geweest met veel strengere landen). Vanuit mijn totale leken kennis ben ik niet tegen mondkapjes. Geen mondkapje is uiteraard comfortabeler, maar ik kan echt niet zeggen dat het een grote last is als je ze wel draagt... En deze bekende illustratie klinkt eigenlijk ook wel logisch ;)

Zojuist is in Belgie aangekondigd dat mondkapjes in de horeca (bij verplaatsingen) en op drukke plekken op straat ook verplicht worden. Morgen gaan wij een weekend naar Belgie, misschien nog maar eens extra mondkapjes inslaan (er gingen er sowieso al mee uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
RobbertC schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:
Wat ik zo jammer vind aande mondkapjes discussie is dat we als Nederland weer achter de feiten aan lopen. Het aantal besmettingen gaan omhoog en nu moet er onderzoek komen naar de effectiviteit en haalbaarheid van mondkapjes. Hadden ze dat niet beter maanden geleden al kunnen onderzoeken? Voor ze daar uit zijn ben je weken verder. En wat weten ze bij het RIVM wat ze in het buitenland niet weten qua mondkapjes? (Niet dat ik het perse oneens ben met het RIVM, met onze intelligente lockdown is onze curve min of meer te vergelijken geweest met veel strengere landen). Vanuit mijn totale leken kennis ben ik niet tegen mondkapjes. Geen mondkapje is uiteraard comfortabeler, maar ik kan echt niet zeggen dat het een grote last is als je ze wel draagt... En deze bekende illustratie klinkt eigenlijk ook wel logisch ;)

Zojuist is in Belgie aangekondigd dat mondkapjes in de horeca (bij verplaatsingen) en op drukke plekken op straat ook verplicht worden. Morgen gaan wij een weekend naar Belgie, misschien nog maar eens extra mondkapjes inslaan (er gingen er sowieso al mee uiteraard).
Ik hoor überhaupt vrij weinig vanuit het RIVM de laatste paar maanden, los van de wekelijkse rapportages. Hooguit iets over de aerosols voorbij zien komen, maar ook niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Maar als mondkapjes niet effectief bijdragen aan het verminderen van de besmettingsgraad, dan hebben ze verder geen enkel nut als het om de volksgezondheid gaat.

Dan worden ze puur en alleen een politiek statement om de bevolking mee op de vingers te tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
RobbertC schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:
Wat ik zo jammer vind aande mondkapjes discussie is dat we als Nederland weer achter de feiten aan lopen. Het aantal besmettingen gaan omhoog en nu moet er onderzoek komen naar de effectiviteit en haalbaarheid van mondkapjes. Hadden ze dat niet beter maanden geleden al kunnen onderzoeken? Voor ze daar uit zijn ben je weken verder. En wat weten ze bij het RIVM wat ze in het buitenland niet weten qua mondkapjes? (Niet dat ik het perse oneens ben met het RIVM, met onze intelligente lockdown is onze curve min of meer te vergelijken geweest met veel strengere landen). Vanuit mijn totale leken kennis ben ik niet tegen mondkapjes. Geen mondkapje is uiteraard comfortabeler, maar ik kan echt niet zeggen dat het een grote last is als je ze wel draagt... En deze bekende illustratie klinkt eigenlijk ook wel logisch ;)

Die illustratie klink wel logisch, maar is het niet. "If the guy who pees is also wearing pants, the pee stays with him and you don't get wet." Dat is waar, maar dan hoef ik als niet-plasser niet per se een broek aan te trekken. En dat is ook precies waar die mondkapjes voor bedoeld zijn: als je weet dat je moet plassen, trek een broek aan (het wordt wel een heel vreemd verhaal zo :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
België heeft inmiddels een mondkapjesplicht voor in de horeca, ook voor klanten, ingevoerd:

https://www.rtlnieuws.nl/...metersamenleving-liveblog

Wat een compleet onnozel idee wat enkel voor de bühne geldt. Er is letterlijk 0,0 nut voor mondkapjes in horeca, letterlijk geen enkel nut. Leuk dat je die op moet als je naar de WC moet (of moet roken staat er, wat?), maar als je eet en drinkt en je haalt dat ding er telkens af, heb je er precies niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:02:
[...]

Ik hoor überhaupt vrij weinig vanuit het RIVM de laatste paar maanden, los van de wekelijkse rapportages. Hooguit iets over de aerosols voorbij zien komen, maar ook niet meer dan dat.
Grappig genoeg, als je even verder doorscrollt in de link die je net post, zie je dat het RIVM heeft gezegd dat ze nog steeds het nut van mondkapjes niet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Onderschat die factor 'statement' niet. Regering doet 'iets', het volk doet 'iets'. Het 'iets' is makkelijk te verifieren... (dat staat verder los van de werking)

@autje En in context van Corona, had je uberhaupt thuis moeten blijven als je aandrang voelde...

[ Voor 23% gewijzigd door ijdod op 23-07-2020 14:10 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Soccer98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:05:
België heeft inmiddels een mondkapjesplicht voor in de horeca, ook voor klanten, ingevoerd:

Wat een compleet onnozel idee wat enkel voor de bühne geldt. Er is letterlijk 0,0 nut voor mondkapjes in horeca, letterlijk geen enkel nut. Leuk dat je die op moet als je naar de WC moet (of moet roken staat er, wat?), maar als je eet en drinkt en je haalt dat ding er telkens af, heb je er precies niets aan.
Ik vind het wel logisch, bij verplaatsingen je kapje op, zodra je zit mag hij af. In het algemeen zit je in België aan tafel niet meer dicht tegen personen buiten je bubbel aan.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Die illustratie klink wel logisch, maar is het niet. "If the guy who pees is also wearing pants, the pee stays with him and you don't get wet." Dat is waar, maar dan hoef ik als niet-plasser niet per se een broek aan te trekken. En dat is ook precies waar die mondkapjes voor bedoeld zijn: als je weet dat je moet plassen, trek een broek aan (het wordt wel een heel vreemd verhaal zo :P).
Tja, als je van te voren wist of je moest plassen dan was het makkelijk geweest, als je moet plassen blijf je binnen en wanneer je niet hoeft te plassen kun je alles doen.

Het probleem is nu dat niemand van zichzelf weet of ie wel zindelijk is. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@RobbertC
We zijn gekomen waar we nu zijn (of waren?) zonder mondkapjes dus persoonlijk zie ik niet zo veel toegevoegde waarde in een verplichting. Het is ook allemaal niet zo moeilijk, anderhalve meter afstand houden, werk zoveel mogelijk thuis, blijf thuis bij klachten en vermijd drukke locaties. Dat de besmettingen weer omhoog gaan komt niet door het ontbreken van een mondkapjes gebod maar wel door het schijt hebben aan deze simpele regels door een (groot?) deel van de bevolking.
Als ik vanmorgen ergens lees dat de GGD soms mensen belt die in quarantaine zouden moeten zitten voor een status update en dan letterlijk als antwoord krijgen "mag ik zo terug bellen, ik sta bij de kassa" dan houdt alles een beetje op en willen "we" kennelijk een situatie waarbij een en ander afgedwongen wordt zodat we daarna weer kunnen klagen dat Den Haag ons als kleine kinderen behandelt.

Kijk naar de Kalverstraat en de roep om mondkapjes. Je kunt als bezoeker klagen dat het veel te druk is en een mondkapje verplicht zou moeten zijn (niemand houdt je tegen om deze vrijwillig op te zetten maar ook niet om uberhaupt naar Amsterdam te komen). Je kunt als bezoeker echter ook besluiten dat het daar te druk is en je heil elders zoeken. Toeristen schijnen ook te vragen waarom het niet verplicht is en dat het thuis wel moet. Als je het gewend bent en je van mening bent dat het het beter zou zijn, doe dat ding dan op je bakkes?
Wat is dat toch met al die mensen die hun hersenen niet kunnen/willen gebruiken en de regering nodig hebben om voor ze te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
autje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Precies, je draagt dus een mondkapje niet zozeer om jezelf te beschermen, maar juist om de anderen te beschermen. En als de rest dat ook doet, ben jij ook beschermd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:34
Jovatov schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Ik hoop dat de groei inderdaad verder afvlakt. Maar om nu na één dag te stellen dat de groei is afgevlakt lijkt me wat voorbarig. Dan wacht ik liever de weekcijfers af om te kunnen constateren of de groei van afgelopen twee weken inderdaad is afgevlakt. Op cijfers van 1 dag kan je gewoon geen conclusie trekken. Dat is geen wantrouwen, maar realisme.
Dag 3:
Status 23-07

Positief getest 52.404, toename: 163
Ziekenhuisopnames 11.905 (22,7% van positief getest), toename: 3
IC-opnames 2.935 (5,6% van positief getest)
Overleden 6.139 (11,7% van positief getest), toename: 0

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Tja, als je van te voren wist of je moest plassen dan was het makkelijk geweest, als je moet plassen blijf je binnen en wanneer je niet hoeft te plassen kun je alles doen.

Het probleem is nu dat niemand van zichzelf weet of ie wel zindelijk is. :+
Het uitgangspunt van het RIVM is nog steeds dat mensen die niet weten of ze niet zindelijk zijn hooguit een paar druppels verliezen, en dat vrijwel niemand daar echt nat van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De grap van dat hele in je broek plas verhaal is dat, vanuit de mondkapjes analogie, de helft van de mensen zijn gulp open laat staan en 90 procent van de broeken van kippengaas is en dat die andere 10 procent nog steeds stinkende broeken aan heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:22:
@RobbertC
We zijn gekomen waar we nu zijn (of waren?) zonder mondkapjes dus persoonlijk zie ik niet zo veel toegevoegde waarde in een verplichting. Het is ook allemaal niet zo moeilijk, anderhalve meter afstand houden, werk zoveel mogelijk thuis, blijf thuis bij klachten en vermijd drukke locaties. Dat de besmettingen weer omhoog gaan komt niet door het ontbreken van een mondkapjes gebod maar wel door het schijt hebben aan deze simpele regels door een (groot?) deel van de bevolking.
Als ik vanmorgen ergens lees dat de GGD soms mensen belt die in quarantaine zouden moeten zitten voor een status update en dan letterlijk als antwoord krijgen "mag ik zo terug bellen, ik sta bij de kassa" dan houdt alles een beetje op en willen "we" kennelijk een situatie waarbij een en ander afgedwongen wordt zodat we daarna weer kunnen klagen dat Den Haag ons als kleine kinderen behandelt.
In termen van handhaving kun je als overheid alleen maar beperkt wat doen tot je tegen fundamentele grondrechten aan loopt. Een verplichte/gedwongen quarantaine is in principe vrijheidsberoving, en een verplichte test stuit tegen het grondrecht op lichamelijke integriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:22:
@RobbertC
Eens, we zijn zover gekomen zonder mondkapjes. Maar blijkbaar lukt het afstand houden niet meer (ik doe echt nog m'n best, maar af en toe heb ik het idee dat ik de laatste ben in het land), en als mondkapjes dan helpen: waarom niet? Baat het niet dan schaadt het niet zegt men wel eens, maar dan moeten we wel zeker weten dat het in ieder geval niet schaadt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Ben benieuwd of die afvlakking nog met de vakantie te maken heeft. Men is ergens anders, of ergens anders mee bezig. Maar goed, het blijft lastig te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:34
vickypollard schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Ben benieuwd of die afvlakking nog met de vakantie te maken heeft. Men is ergens anders, of ergens anders mee bezig. Maar goed, het blijft lastig te zeggen :)
Het kan ook zijn omdat Neowise overvloog.

Zoals ik al eerder zei, slecht nieuws wordt overal direct aangenomen en gebruikt om moord en brand te schreeuwen en goed nieuws wordt zo lang mogelijk genegeerd. Angst verkoopt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
vickypollard schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Of omdat je je niet kunt laten testen, omdat je geen afspraak kunt maken.

Op zich wel opvallend natuurlijk. Zijn er meer mensen met klachten, of zijn mensen in actie gekomen omdat er geklaagd werd dat mensen zich te weinig laten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
RobbertC schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Eens, we zijn zover gekomen zonder mondkapjes. Maar blijkbaar lukt het afstand houden niet meer (ik doe echt nog m'n best, maar af en toe heb ik het idee dat ik de laatste ben in het land), en als mondkapjes dan helpen: waarom niet? Baat het niet dan schaadt het niet zegt men wel eens, maar dan moeten we wel zeker weten dat het in ieder geval niet schaadt ;)
Nu lukt afstand houden niet meer, straks lukt fatsoenlijke mondkapjes dragen niet meer of lukt het niet om ze fatsoenlijk te dragen. Wat dat betreft vrees ik dat mondkapjes een excuus worden om je nog minder aan andere regels te houden. Waarom kan ik niet vlak naast je staan en voluit hoesten/niezen het komt toch in m'n mondkapje terecht? We hebben geen last van de drukte in de Kalverstraat want we hebben allemaal een mondkapje op. Enz enz.
Het geeft imho een gevoel van schijnveiligheid en is een niet gewenste vervanging van andere maatregelen, dat is tenminste waar men vooral om roept.

@Stoney3K
Ik zou heel erg voorzichtig zijn met roepen en denken dat verplichte quarantaine, verplicht testen en dergelijke tegen grondrechten aanlopen en niet kunnen.
https://lci.rivm.nl/sites...zoek%20maart%202018_0.pdf
Het is een zwaar middel en zal niet zomaar even ingezet worden maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:48:
[...]
@Stoney3K
Ik zou heel erg voorzichtig zijn met roepen en denken dat verplichte quarantaine, verplicht testen en dergelijke tegen grondrechten aanlopen en niet kunnen.
https://lci.rivm.nl/sites...zoek%20maart%202018_0.pdf
Het is een zwaar middel en zal niet zomaar even ingezet worden maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk.
Het probleem is vooral dat (bestuursrechtelijk) verplichten met alleen boetes, weinig op gaat leveren, want dat moet je ook gaan controleren. Je zal dus aan gedwongen testen en quarantaine moeten gaan denken. Op een landelijke schaal.

Dan is deuren dicht lassen zelfs nog praktischer.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 23-07-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Keiharde groei is niet te zien, maar vergelijken we de cijfers van dinsdag tot en met vandaag met die van vorige week di/wo/do is het een groei van 258 vorige week naar 494 nu.
Wel twee grote mitsen en maren:
- We weten niet hoeveel er deze week getest is (positiviteitsratio)
- We weten niet hoeveel correcties deze week plaats hebben gevonden en onderdeel zijn van deze cijfers.

Gewoon afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Stoney3K schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Het probleem is vooral dat (bestuursrechtelijk) verplichten met alleen boetes, weinig op gaat leveren, want dat moet je ook gaan controleren. Je zal dus aan gedwongen testen en quarantaine moeten gaan denken. Op een landelijke schaal.

Dan is deuren dicht lassen zelfs nog praktischer.
Of je leest heel snel of hebt niet in het document gekeken ;)
Personen met een specifieke infectieziekte, vastgesteld of hiervan ernstig verdacht op basis van ziekteverschijnselen of laboratoriumuitslagen, kunnen een gevaar voor de volkgezondheid opleveren omdat zij deze infectieziekte kunnen verspreiden. Als uiterste middel ter bescherming van de volksgezondheid kunnen dwangmaatregelen worden getroffen.

Isolatie en quarantaine kunnen als gedwongen maatregel worden opgelegd als er ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat en de betrokken persoon niet vrijwillig meewerkt aan infectiepreventiemaatregelen. Tijdens de isolatie of quarantaine kan medisch onderzoek noodzakelijk zijn om een juiste diagnose te stellen. Ook dit onderzoek kan de betrokken persoon worden opgelegd. Gedwongen onderzoek heeft verstrekkende gevolgen voor de lichamelijke integriteit. Deze maatregel mag daarom alleen worden toegepast onder bepaalde voorwaarden als er onmiddellijk gevaar dreigt voor de volksgezondheid.
Dit toepassen zie ik (gelukkig) niet zo snel gebeuren en ik neem aan dat er maar weinig idioten zijn die bij een dringend verzoek tot quarantaine van de GGD dit naast zich neerleggen. Landelijke schaal klinkt dan groter dan het is, ik heb tenminste het vermoeden dat het om incidenten gaat en denk/hoop niet dat het een grootschalig gebeuren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Dit toepassen zie ik (gelukkig) niet zo snel gebeuren en ik neem aan dat er maar weinig idioten zijn die bij een dringend verzoek tot quarantaine van de GGD dit naast zich neerleggen. Landelijke schaal klinkt dan groter dan het is, ik heb tenminste het vermoeden dat het om incidenten gaat en denk/hoop niet dat het een grootschalig gebeuren is.
Correctie: Nog niet. Want je ziet nu al dat mensen het advies "Laat je testen bij klachten" naast zich neer leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
autje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Of omdat je je niet kunt laten testen, omdat je geen afspraak kunt maken.

Op zich wel opvallend natuurlijk. Zijn er meer mensen met klachten, of zijn mensen in actie gekomen omdat er geklaagd werd dat mensen zich te weinig laten testen.
Een combinatie toch. De media had al aandacht voor stijgende cijfers in Nederland en buurlanden. De experimentele coronameting in riool verdubbelde ook al van 6 op 13 juli. Nu flinke media aandacht als waarschuwing voor gedrag en testbereidheid. Dan heb je ook makkelijk meer bellers nu, als eerst 12% zich maar liet testen. Het callcenter zal zo efficiënt mogelijk werken, is verrast, en moet vast even extra flexwerkers oproepen.

Ik ben benieuwd of er ook nog een digitale afspraak mogelijkheid komt, of waarom niet dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Mondkapjes op meer plaatsen verplichten zou ik maar een laffe maatregel vinden. Zoals al is opgemerkt zijn we zover gekomen zonder mondkapjes, en kijkend naar waar nu corona weer opleeft is dat vooral dankzij negeren 1.5 meter. Als er dan een maatregel moet komen lijkt het mij logischer om bijvoorbeeld weer een limiet van 30 man op binnen bijeenkomsten in te stellen, met de mogelijkheid voor ontheffing voor locaties/horeca welke het bewezen hebben wel de 1.5 meter te kunnen/willen handhaven voor grotere groepen.

Zo moeilijk lijkt het mij allemaal niet te wezen, de 1.5 meter wordt nauwelijks meer op gehandhaafd, dan kun je wel zeggen handhaven kan niet overal, en dat is waar, maar nu wordt het niet eens geprobeerd, wat ik vooral lees is "gemeente gaat in gesprek" "gemeente geeft waarschuwing", duidelijk is dat dat voor veel mensen niet werkt (iets met vinger en hand pakken). Dus dan moet je gaan handhaven, kan niet overal, maar al is het maar een beetje dan geef je als overheid een veel sterker signaal (of dreiging, net hoe je er in staat) dat 1.5 meter serieus word genomen.

Uitereaard is dat jammer voor sommige horeca en andere drukke bedrijvigheid, maar dit hele virus is jammer voor iedereen, en juist de horeca zou zich gelukkig mogen prijzen dat ze in dit seizoen hele terassen buiten kunnen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ga het zo (19:00) wel zien.

Ik zit nu namelijk voor werk in België :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog: hoe vaker jij je mondkapje op en af moet zetten, hoe vaker je deze aanraakt en je virusdeeltjes aan je vingers hebt klevende om daarna over de menukaart, armleuning, wc-deurknop en handdroger achter te laten.

Maar het bekt zo lekker voor de nieuwsmedia: 'mondkapjesplicht'. Goedkoop zieltjes scoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:33:
[...]

Sterker nog: hoe vaker jij je mondkapje op en af moet zetten, hoe vaker je deze aanraakt en je virusdeeltjes aan je vingers hebt klevende om daarna over de menukaart, armleuning, wc-deurknop en handdroger achter te laten.

Maar het bekt zo lekker voor de nieuwsmedia: 'mondkapjesplicht'. Goedkoop zieltjes scoren...
Inderdaad in theorie prachtig, maar in de praktijk gebruikt >50% het mondkapje verkeerd.

Zie ook:
Mondkapje dragen maakt risico op besmetting juist groter, zegt deskundige
https://www.rtlnieuws.nl/...ie-viroloog-burgemeesters

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 23-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Dus Femke wil mondmaskers?

Ik herinner nog een foto van Femke tijdens een massademonstratie, actief deelnemend met een button op de borst, terwijl de zorg brandde. Nalatig door niet in te grijpen. Eigen mening boven volksgezondheid. Die Femke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook eens heel benieuwd als er straks mondkapjes verplicht worden, iedereen daar wat mee aan klungelt, en dan wel de 1,5 meter compleet het raam uit gaat "want we hebben toch een mondkapje". Daar gaan mensen echt alleen maar lakser van worden.

Als de besmettingen dan ineens weer toenemen, wat wordt dan de reactie? Terug draaien? Of krijgen we een kliklijn voor mensen die geen mondkapje op hebben en geen afstand houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 23-07-2020 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Ik wil de boel zeker niet bagataliseren, maar is de huidige opleving van Corona niet gewoon een probleem van de randstad? In mijn gemeente, randje Veluwe, zijn de afgelopen twee weken nul coronabesmettingen geconstateerd en dat geldt ook voor omliggende gemeenten. Een grote stad als Zwolle heeft ook slechts twee positieve tests gehad de laatste 14 dagen en Leeuwarden bijvoorbeeld drie. Enkel Steenwijkerland met 18 springt eruit.

Ik vind het goed dat men er nog eens op geattendeerd wordt de boel in de gaten te houden, kan nooit kwaad, maar eventueel nieuwe maatregelen zouden echt alleen op de randstad van toepassing moeten zijn als we alleen de cijfers zoals deze nu zijn aanhouden. Wellicht iets met de drukte meer reguleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Ik ga het zo (19:00) wel zien.

Ik zit nu namelijk voor werk in België :)
Die mondkapjes- en registratieplicht voor de horeca gaan dus zaterdag in.

Ik zit hier al vanaf dinsdag (nationale feestdag hier), dinsdag was het terras dus vol, woensdag wat minder druk bij de zelfde, en gisteren bij een andere weer vol op het terras (wat voor 70% bedekt was met parasols)

Ik ben benieuwd hoe de volgende weken dat ik hier nog zit (weekenden thuis) gaan verlopen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Of je leest heel snel of hebt niet in het document gekeken ;)

[...]

Ach, 1 idioot is genoeg om een brandhaard te veroorzaken.

Ik hoop ook niet dat het virus opnieuw de kop op steekt. Maar vooralsnog staan alle verkeerslichten op (donker) oranje.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Soccer98 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:29:
Ik wil de boel zeker niet bagataliseren, maar is de huidige opleving van Corona niet gewoon een probleem van de randstad? In mijn gemeente, randje Veluwe, zijn de afgelopen twee weken nul coronabesmettingen geconstateerd en dat geldt ook voor omliggende gemeenten. Een grote stad als Zwolle heeft ook slechts twee positieve tests gehad de laatste 14 dagen en Leeuwarden bijvoorbeeld drie. Enkel Steenwijkerland met 18 springt eruit.

Ik vind het goed dat men er nog eens op geattendeerd wordt de boel in de gaten te houden, kan nooit kwaad, maar eventueel nieuwe maatregelen zouden echt alleen op de randstad van toepassing moeten zijn als we alleen de cijfers zoals deze nu zijn aanhouden. Wellicht iets met de drukte meer reguleren?
Dit is zeker een lokaal probleem. Heeft ook vast niet alleen met toerisme te maken, want dat is hier op de Veluwe ook nogal massaal. Volgens mij is de kans op lokale maatregelen ook groter dan de kans op landelijke maatregelen.

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. We hebben 2 burgemeesters in grote steden die niet oproepen om afstand te houden en drukte te vermijden, maar doen alsof dat een niet beïnvloedbaar gegeven is én dus maar om mondkapjes roepen. We hebben medisch experts die mondkapjes in de horeca willen (maar hoe moet dat ooit gaan werken?) en bij contactberoepen (waarvan je niet op basis van openbare data kan zeggen dat daar veel besmettingen zijn). Wellicht is deze massale aandacht wel de wake up call die nodig is?

Als er al nieuwe maatregelen komen, verwacht ik dat met name de cafés getroffen worden, maar rondom de arbeidsmigranten blijft het ook maar mis gaan, net als bij familiefeestjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22

Sorcerer8472

Mens sana?

In Nederland is er een duidelijke stijging te zien, reproductiecijfer 1.29 met fors aantal nieuwe gevallen, maar de NL overheid doet vooralsnog niets. Terwijl er geen enkele aanwijzing is dat het aantal vanzelf weer zal afnemen.

Straks is het te laat om lichte nieuwe maatregelen in te voeren en moeten er weer heftige maatregelen bij met veel weerstand van de bevolking.

Verschillende experts dringen aan toch echt wat te doen, en vooral duidelijker te communiceren:
https://nos.nl/nieuwsuur/...n-nieuwe-maatregelen.html

Ik zie hier weerstand tegen mondkapjes, maar inmiddels is Nederland ongeveer het enige land ter wereld dat die weerstand blijft houden. Tegen zich steeds verder opstapelend bewijs dat erop lijkt te wijzen dat het wel degelijk preventief werkt. Hoewel ik me afvraag of dat nog steeds zo is als je kijkt naar horeca + het continu op/af moeten zetten, maar goed.

Zelf zou ik meer heil zien in een algemene mondkapjesplicht binnen, inclusief ook bijvoorbeeld in de supermarkt. En dan wellicht wat verlichting van maatregelen buiten, aangezien ook in NL bijna niemand in de buitenlucht besmet lijkt te zijn (Trouw of De Volkskrant had hier een mooi grafiekje over, maar kan ik niet terugvinden).

Hoe dan ook, ik voorspel een verergering van de situatie over een week of twee, die nog eens flink versterkt zal worden door het offerfeest volgende week. Uiteraard gaan er dan ineens weer flinke maatregelen komen, ergens begin augustus ofzo, en bovendien zal het weer een extra reden zijn om die corona-spoedwet te pushen. Terwijl het nu allemaal te voorkomen is. *zucht*

Quote me vooral over een paar weken als ik toch niet gelijk heb trouwens, dat zou fijn zijn! :D

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Het hele punt met die mondkapjes is dat te veel mensen het als een vrijbrief zien om niet meer afstand te houden en dan heb je er helemaal niets aan. Je ziet het al in het OV, vooral bij het uit - en instappen. Mensen zitten nog net niet in je nek te hijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is denk ik heel simpel, Nederland heeft nauwelijks de mogelijkheid de regels die de overheid stelt te handhaven en veel andere landen wel. Bij 1,5 meter is er heel veel ruimte voor interpretatie en kan je het meeste gedogen en af en toe ergens een groep mensen met een grote massa politie aanpakken. Als je door een gemiddelde winkelstraat loopt zie je wel groepjes die te dicht bij elkaar zijn maar de meesten zijn alleen of op het eerste gezicht een huishouden.

Bij maskers is het een binaire situatie, je hebt een masker of je hebt het niet met de kleine variatie dat je het misschien niet goed draagt. Als een winkel of cafe nu een maskerplicht wil handhaven moeten ze dat zelf doen, precies waar de overheid al jaren naartoe werkt. Maar als er een algemene maskerplicht komt dan zal de overheid die zelf moeten handhaven. En omdat ze daar de middelen niet voor hebben zal iedereen mensen zonder maskers ongestraft rond zien lopen. Elkaar daarop aanspreken is ook niet iets dat men in Nederland doet, vrijheid blijheid.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 24-07-2020 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik kwam eerder deze grafiek tegen over het gebruik van mondkapjes in andere landen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CeOCrIe.jpg

Wanneer ik het aantal besmettingen vanaf eind juni bekijk van bijvoorbeeld de Filipijnen en Mexico, dan lijkt het er niet op dat het het gebruik van mondkapjes veel zin heeft vanwege de stijgende lijn qua besmettingen in die landen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:58:

Zelf zou ik meer heil zien in een algemene mondkapjesplicht binnen, inclusief ook bijvoorbeeld in de supermarkt.
Denk je werkelijk dat de meerderheid van de mensen de mondjeskapjes op de juiste manier zullen gaan gebruiken? Ik denk het niet. Dat is onwijs veel werk en kost ook nog eens een boel geld. Hoe moeten mensen in de bijstand dat gaan betalen? En nee: katoenen zelfgemaakte mondkapjes zijn niet voldoende.
Wat we wel weten is dat niet-medische mondkapjes de drager zeer beperkt beschermen tegen besmetting. Dit hangt sterk af van de kwaliteit van de materialen. De mate waarin het mondkapje aansluit op het gezicht en het draagcomfort hebben er ook invloed op. Professionele mondkapjes beschermen wel goed. Die sluiten heel goed over neus en mond en ze worden regelmatig gewisseld. Zelfgemaakte mondkapjes verschillen sterk van pasvorm, materiaal en algehele kwaliteit.
Bron: RIVM.

Dus laten we aub de discussie stoppen het is totale onzin. Ja: in theorie is het een prachtig idee met goede mondkapjes die op de perfecte manier gebruikt worden; maar dat gaat in de praktijk gewoon niet gebeuren. Afstand houden is veel veiliger.

[ Voor 61% gewijzigd door CyberMania op 24-07-2020 08:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Vanaf april tot en met juni zijn de besmettingen alleen maar gedaald.
Pas in juli, toen de maximum bezoekers-regel versneld (!) de deur uit ging en opeens alles kon inclusief sportscholen, kermissen en dergelijke is er nu weer een stijging.

Als mondkapjes van maart tot en met juni geen oplossing waren, en ook niet nodig waren, dan voelt het gek om daar nu mee te gaan experimenteren.
Mocht het punt komen dat er echt nieuwe maatregelen nodig zijn (zover zijn we nu, zeker landelijk, nog lang niet), vind ik het veel logischer om terug te grijpen naar wat we kennen: namelijk situatie juni. Dus max 30 binnen en bij evenementen.
Heb ik ook geen zin in, maar om nu opeens mondkapjes te proberen terwijl de werking bij slecht gebruik onbewezen is... Als het dan mis blijft gaan zal je toch weer terugmoeten naar situatie van mei of nog eerder, en dan ben je nog verder van huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jovatov schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:30:
Pas in juli, toen de maximum bezoekers-regel versneld (!) de deur uit ging en opeens alles kon inclusief sportscholen, kermissen en dergelijke is er nu weer een stijging.

Als mondkapjes van maart tot en met juni geen oplossing waren, en ook niet nodig waren, dan voelt het gek om daar nu mee te gaan experimenteren.
Mocht het punt komen dat er echt nieuwe maatregelen nodig zijn (zover zijn we nu, zeker landelijk, nog lang niet), vind ik het veel logischer om terug te grijpen naar wat we kennen: namelijk situatie juni. Dus max 30 binnen en bij evenementen.
Heb ik ook geen zin in, maar om nu opeens mondkapjes te proberen terwijl de werking bij slecht gebruik onbewezen is... Als het dan mis blijft gaan zal je toch weer terugmoeten naar situatie van mei of nog eerder, en dan ben je nog verder van huis...
Vergeet de horeca niet, en de omstandigheden dat er weer veel (te veel) toerisme op gang is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jovatov de gedachte zal zijn dat mondkapjes misschien een deel van het andere verval in compliance kan compenseren. Ik geloof er ook niet in, maarja de anderhalve meter gekkies vinden afstand houden wel een probleem maar de hele dag een mondkapje op je smoel niet. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98

Ik ben het ermee eens dat dat een veel logischer besluit zal zijn. Sowieso is een mondkapjesplicht in de horeca van zo’n ongelofelijk potsierlijk niveau, dat ik er geen woorden voor heb. Net zoals een mondkapjesplicht buiten, zoals in ergens las over een bepaald land. Volgens mij is onderhand wel aangetoond dat besmettingen in de buitenlucht zeer zeldzaam zijn

Maar is er in kaart waar de huidige lokale/regionale groei (want daar hebben we het nog steeds over, in een Zwolle, Deventer of Maastricht is er de afgelopen twee weken geen significante verandering geweest) door komt? Hoeveel procent van de besmettingen vindt überhaupt in de horeca plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Ik ben het ermee eens dat dat een veel logischer besluit zal zijn. Sowieso is een mondkapjesplicht in de horeca van zo’n ongelofelijk potsierlijk niveau, dat ik er geen woorden voor heb. Net zoals een mondkapjesplicht buiten, zoals in ergens las over een bepaald land. Volgens mij is onderhand wel aangetoond dat besmettingen in de buitenlucht zeer zeldzaam zijn

Maar is er in kaart waar de huidige lokale/regionale groei (want daar hebben we het nog steeds over, in een Zwolle, Deventer of Maastricht is er de afgelopen twee weken geen significante verandering geweest) door komt? Hoeveel procent van de besmettingen vindt überhaupt in de horeca plaats?
Je kunt het enigzins zien op deze link. Dan klikken op de desbetreffende regio, en dan doorscrollen naar Clusters. Daar staan wat redenen bij (met datum ook). Bijv. voor Rotterdam: 3 clusters: 1e: familiesfeer (feestjes, religieuze bijeenkomsten), 2e: mensen die taal onmachtig zijn, 3e: contactberoepen zonder 1,5 m afstand (zoals haven en industrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft wel frappant dat de Europese leiders boven de 1.5-meter staan.
Leuk zo'n mondkapje, maar als je vervolgens elkaar gaat aantikken met een elleboog (waar je iets daarvoor nog in geniest hebt...) dan heeft het natuurlijk niet veel zin.
Maar verder is het absoluut veilig om van uit alle landen mensen heel dicht bij elkaar te zetten aan één tafel. 8)7
Sterker nog: ze houden geen enkele afstand, zelfs zonder mondkapjes. En als ze al een mondkapje op zetten, dan zitten ze er voortdurend met hun handen aan, zodat ze zeker weten dat ze het virus verspreiden.
Ook hieruit blijkt dat mondkapjes er juist voor zorgen dat mensen nóg dichter op elkaar gaan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YicZyEThjQlgvFW-caH599j_Jn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7clFDOGLxGBim0BzcfDqjRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En8BU9o9FJ0gFkkuiDMdRk7yMgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsNGdFRsrtWcZAN9ctzS5dHI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOVxsTidALgZK2B5aIFUNuaX2RU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTksaTKiJeCG3udCNCnP8PRa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpXTQC7Y2Tbsf4dtqxbdaLg9TjU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtl4jwhsHvWxUaJiOn73NSZy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm7ztIK1FErSTWgUHIzAwI8HMJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PXnpBCn0vxZGOzmduRK26e8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoqplQRcY0wUU9UKIB34B1uyzSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zDZo754t8Cnn0bsogdkBZ5Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Soccer98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:23:
Het hele punt met die mondkapjes is dat te veel mensen het als een vrijbrief zien om niet meer afstand te houden en dan heb je er helemaal niets aan. Je ziet het al in het OV, vooral bij het uit - en instappen. Mensen zitten nog net niet in je nek te hijgen.
Zonder mondkapje is dat heus niet beter hoor. In de rij bij de supermarkt etc. gebeurt het ook, het is een algemeen probleem.
Standeman schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:29:
Ik kwam eerder deze grafiek tegen over het gebruik van mondkapjes in andere landen.
[Afbeelding]

Wanneer ik het aantal besmettingen vanaf eind juni bekijk van bijvoorbeeld de Filipijnen en Mexico, dan lijkt het er niet op dat het het gebruik van mondkapjes veel zin heeft vanwege de stijgende lijn qua besmettingen in die landen.
Ik weet niet van wanneer deze grafiek is, maar ook in Nederland zou het de thuisbesmettingen (wat het grootste deel was) niet oplossen inderdaad, zeker als het gaat om landen waar men sociaal toch al heel erg dicht op elkaar woont of met grote families in één huis woont. Het is maar een deel van de oplossing. Wat hier ook niet te zien is is of men zich er daadwerkelijk aan houdt.

Het zou idd niet nodig hoeven zijn als mensen zich normaal zouden gedragen, maar wellicht kan dat niet verwacht worden van mensen en zijn mondkapjes het enige alternatief. Het hoeft ook geen 100% oplossing te zijn, als het maar genoeg is om het reproductiegetal voldoende te verlagen. Een combinatie van binnenshuis afstand houden én mondkapjes dragen lijkt me belangrijk. Het zou een onderdeel van een langere tijd houdbare situatie moeten zijn, waarbij het niet de enige maatregel is. Misschien wel een jaar of langer.

Aan de andere kant: als besmetting bij vrienden/familie het grootste probleem is, wellicht is het dan wel helemaal niet op te lossen zonder idd (wat betreft binnenshuis iig) dat te blijven beperken, wellicht voor de komende 12 maanden zelfs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Soccer98 niet per gebied, maar in de vorige update van afgelopen dinsdag werd gesproken van 4,1% van de besmettingen in de horeca.

Sluit niet uit dat dat volgende week verdrievoudigd is.

@Sorcerer8472 thuis en familie was idd bijna 80%, examen feestjes, bbqs en verjaardagen werden genoemd. Prettige wedstrijd met je mondkapje.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 24-07-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 04:58

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:46:
Leuk zo'n mondkapje, maar als je vervolgens elkaar gaat aantikken met een elleboog (waar je iets daarvoor nog in geniest hebt...) dan heeft het natuurlijk niet veel zin.
Maar verder is het absoluut veilig om van uit alle landen mensen heel dicht bij elkaar te zetten aan één tafel. 8)7
Sterker nog: ze houden geen enkele afstand, zelfs zonder mondkapjes. En als ze al een mondkapje op zetten, dan zitten ze er voortdurend met hun handen aan, zodat ze zeker weten dat ze het virus verspreiden.
Ook hieruit blijkt dat mondkapjes er juist voor zorgen dat mensen nóg dichter op elkaar gaan staan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wow, en die mensen hebben toch een voorbeeldfunctie. Je zou het bijna tweeten naar de politie..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Om nog even op mijn eerdere link terug te komen: er staat ook nog op de hoofdpagina een kaartje met 'Clusters' erbij, dat komt nog dichter bij wat jij wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Deruxian schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:02:
Dus Femke wil mondmaskers?

Ik herinner nog een foto van Femke tijdens een massademonstratie, actief deelnemend met een button op de borst, terwijl de zorg brandde. Nalatig door niet in te grijpen. Eigen mening boven volksgezondheid. Die Femke?
Ja, die Femke. Laten vooral mensen verwijten dat ze leren van hun fouten en daarna hun overtuigingen aan passen. Liever politici die als een dolle stier doorgaan op het door hun ingeslagen pad.

(Brazilie en USA komt in gedacht, hoewel zelfs die laatste onder druk van de feiten het licht heeft gezien. Heeft lang geduurd.).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 07:14
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:46:

Je spreekt jezelf tegen:Je geeft aan dat men met of zonder mondkapje geen afstand houd. Dan kan het niet zo zijn dat men met mondkapje nog minder afstand houd. Of mensen houden zonder mondkapje meer afstand dan met, of het maakt geen jota uit. Laat onverlet dat dit natuurlijk geen voorbeeldgedrag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:49:

Ik weet niet van wanneer deze grafiek is, maar ook in Nederland zou het de thuisbesmettingen (wat het grootste deel was) niet oplossen inderdaad, zeker als het gaat om landen waar men sociaal toch al heel erg dicht op elkaar woont of met grote families in één huis woont. Het is maar een deel van de oplossing. Wat hier ook niet te zien is is of men zich er daadwerkelijk aan houdt.
22-28 juni. Staat er onder ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 17:25
Die mondkapjesplicht gaat er wel komen. Al was het maar omdat de aankondiging weer een kans biedt om het gevoel van urgentie terug te brengen.

Daarbij zal natuurlijk benadrukt worden dat 1,5 meter nog steeds van essentieel belang is maar dat dit enige manier is waarop we de horeca etc. niet nog eens op slot hoeven te doen (o.i.d.).

Resultaat: bevolking weer op scherp en ieder resultaat van de mondkapjes zelf, hoe minimaal ook, is meegenomen. En dan hopen dat men die 1,5 meter blijft/weer gaat respecteren. RIVM kan zeggen dat het een politiek besluit is en dat wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit nog altijd grotendeels ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:47
Draai gewoon een week de maatregelen terug in de horeca en laat mensen maar weer even realiseren waar ze mee bezig zijn. Doe dat elke maand en je creëert mijn inziens meer bewustzijn dan die mondkapjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

MikeyMan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:51:
@Soccer98 niet per gebied, maar in de vorige update van afgelopen dinsdag werd gesproken van 4,1% van de besmettingen in de horeca.

Sluit niet uit dat dat volgende week verdrievoudigd is.

@Sorcerer8472 thuis en familie was idd bijna 80%, examen feestjes, bbqs en verjaardagen werden genoemd. Prettige wedstrijd met je mondkapje.
Als 80% situaties zijn waarin mensen het toch niet dragen, tja...

Wat ik me dan wel afvraag is of het in de VS dezelfde soort contacten zijn waar men het oploopt. Daar word je inmiddels als vrij nalatig gezien als je ze niet in het openbaar draagt. De druk is er erg hoog. Maar wellicht loopt men het daar ook vrijwel alleen op in thuissituaties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boinkie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:09:
Draai gewoon een week de maatregelen terug in de horeca en laat mensen maar weer even realiseren waar ze mee bezig zijn. Doe dat elke maand en je creëert mijn inziens meer bewustzijn dan die mondkapjes..
Denk dat de gemiddelde horeca ondernemer hier ook echt blij mee is :X

We moeten een stabiele, acceptabele modus weeten te vinden.

@Sorcerer8472 ben ook benieuwd hoe secundaire besmettingen worden meegenomen in cijfers en beleid. 8 (tot nu toe) secundaire besmettingen in Hillegom waren niet ontstaan als de kroeg geen besmetting had.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 24-07-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
Jean-Bob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:03:
Resultaat: bevolking weer op scherp en ieder resultaat van de mondkapjes zelf, hoe minimaal ook, is meegenomen. En dan hopen dat men die 1,5 meter blijft/weer gaat respecteren. RIVM kan zeggen dat het een politiek besluit is en dat wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit nog altijd grotendeels ontbreekt.
En dit is dus het probleem. Men gaat door de mondkapjes zich (nog) veel minder aan de anderhalve meter houden en dus heb je er precies niets aan. Als je mensen dan alsnog op de anderhalve meter wijst als Rutte zijnde, bevestig je daar tegelijk ook het gebrek aan nu van mondkapjes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:47
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:11:
[...]

We moeten een stabiele, acceptabele modus weeten te vinden.
Begrijp ik, maar ik zie en hoor veel horeca ondernemers ook dat ze geen moeite meer doen om mensen uit elkaar te houden. "Het werkt toch niet".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:11:
[...]

We moeten een stabiele, acceptabele modus weten te vinden.
Die modus hadden we, maar iedereen moet weer zo nodig op elkaar klitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 17:25
Soccer98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:11:
[...]

En dit is dus het probleem. Men gaat door de mondkapjes zich (nog) veel minder aan de anderhalve meter houden en dus heb je er precies niets aan. Als je mensen dan alsnog op de anderhalve meter wijst als Rutte zijnde, bevestig je daar tegelijk ook het gebrek aan nu van mondkapjes aan.
Ja ik zeg ook niet dat het een goede oplossing is, maar ik denk wel dat het inmiddels ongeveer de enige optie is om nog iets van momentum te pakken zonder dat er meteen zwaar ingegrepen wordt. Het volk is het 1,5 meter verhaal moe en op mondkapjes is beter te handhaven door ondernemers en handhavers.

Alternatief is nog langer wachten en daarna de boel te sluiten en dat moet gelijk minstens voor een maand anders heeft het geen zin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• autje
Jean-Bob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Ja ik zeg ook niet dat het een goede oplossing is, maar ik denk wel dat het inmiddels ongeveer de enige optie is om nog iets van momentum te pakken zonder dat er meteen zwaar ingegrepen wordt. Het volk is het 1,5 meter verhaal moe en op mondkapjes is beter te handhaven door ondernemers en handhavers.

Alternatief is nog langer wachten en daarna de boel te sluiten en dat moet gelijk minstens voor een maand anders heeft het geen zin.
Heb jij ook maar enige moeite gezien om te handhaven op de 1.5 meter? Met een paar BOA's hier en daar kom je er niet, en in winkels heb ik nog nooit gezien dat personeel mensen erop wijst afstand te houden. Dat het volk 'moe' is is prima, maar dan moet het volk maar leren. Wat mij betreft worden versoepelingen dus weer teruggedraaid tot 1 juni, en worden evenementen als kermissen bij deze weer verboden. En dan kijken we weer een maand aan hoe het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 09:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Soccer98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Men gaat door de mondkapjes zich (nog) veel minder aan de anderhalve meter houden en dus heb je er precies niets aan.
Kun je dat onderbouwen met bewijzen, of is dat gewoon een vermoeden/gevoel?

Ik heb zelf ervaring met de situatie in duitsland, waar ik inderdaad het gevoel heb dat de mensen in bv supermarkten en winkels steeds minder afstand hielden en gooide dat eerst ook op het dragen van mondmaskers.

Totdat ik dus in Belgie in een winkel zonder maskerplicht kwam en bleek dat dat daar precies hetzelfde is, de afstand breeduit genegeerd werd en 'vergeten' leek te worden... Ik neem ook helemaal niet aan dat mensen lakser worden wegens maskers, maar dat dat gewoon een gevolg is van het 'wennen' aan maatregelen.
Overigens denk ik wel dat ig initieel de plicht een masker te moeten dragen voor mensen die dat niet gewend zijn, wel degelijk initieel een onpretig gevoel zal zijn en deze meer afstand houden.
Daarna zal vermoedelijk dat 'schrik'-effect wel afnemen, maar dat is altijd zo...

In bv Horeca is de plicht een mondkapje te dragen als je je niet op je plaats bevind (als je aan tafel zit mag die af) wel degelijk een merkbaar voordeel, omdat het voorkomt dat mensen veel en makkelijk door elkaar gaan bewegen...
Het gaat samen met een plicht zo veel mogelijk op je plaats te blijven zitten en niet lekker te 'mingelen', in restaurants en cafe's.

Er is veel reden aan te nemen dat de 'superspreader-events' op private feestjes en bepaalde cafe's de laatste dagen/weken vooral voorkomen waar veel mensen samenkomen zonder mondkapjes te dragen als ze door elkaar lopen of met elkaar praten, ook met onbekenden.
Bv in cafe's kan je wel degelijk dat ondervangen dor een hygiene-concept waar de gasten sterk gebonden zijn aan een vaste zitplaats met afstand tussen verschillende groepen, en het drage van mondkapjes als iemand wel van zn plaats opstaat.

'Leuk' is het niet, zeker vor personeel dat tijdens de bediening dan wel continue een mondkapje moet dragn is dat heel rot... maar het andere alternatief om besmettngen via cafe's en zulke groepenverzamelingen te voorkomen is door het algeheel te verbieden en weer lockdown-maatregelen in te voeren, dat lijkt me vele malen minder wenselijk dan een mondkapjesplicht

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vergeet ook niet dat vanaf 1 juli het internationale verkeer enorm is toegenomen.

Ik zou zelf ook eerder zijn voor het sluiten van cafés dan het verplichten van mondkapjes, maar het probleem is dat je daarmee voor veel cafés heel duidelijk het doodvonnis tekent.

Het ironische is dat je dat met een mondkapjesplicht ook doet, maar dan op een minder opvallende manier, als een kroegbaas nu zijn tent moet sluiten omdat er niemand komt, dan is het zijn probleem en niet het probleem van de overheid die hem gedwongen heeft om te sluiten. :X

Die "mondkapjesplicht" wordt dus alleen maar een maatregel om mensen uit het openbare leven weg te treiteren.

[ Voor 39% gewijzigd door Stoney3K op 24-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als mondkapjes buiten verplicht worden zullen er veel minder mensen op straat en in de winkels zijn omdat het klotedingen zijn. Daarmee voorkom je massa's potentiele besmettingen zelfs als de maskers maar 1% van de uitstoot tegen gaan.
(in een hypothetisch Nederland waar de regels worden opgevolgd)

Maar niet meer buiten komen heeft ook weer grote nadelen qua gezondheid.

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 24-07-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:40:
Als mondkapjes buiten verplicht worden zullen er veel minder mensen op straat en in de winkels zijn omdat het klotedingen zijn. Daarmee voorkom je massa's potentiele besmettingen zelfs als de maskers maar 1% van de uitstoot tegen gaan.

Je kunt toch gewoon in je tuin/op je balkon gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Je kunt toch gewoon in je tuin/op je balkon gaan zitten?
Er zijn ook mensen die geen tuin of balkon hebben, zoals ouderen in een verzorgingshuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Er zijn ook mensen die geen tuin of balkon hebben, zoals ouderen in een verzorgingshuis ;)
Ook daar hebben ze vaak wel een balkonnetje, en bovendien komt een hoop van die mensen toch al niet veel op straat. Daarnaast hebben die huizen vaak wel een behoorlijk gedeeld 'buiten', dus dan plant je die oudjes daar een uurtje per dag (op anderhalve meter van elkaar uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Ook daar hebben ze vaak wel een balkonnetje, en bovendien komt een hoop van die mensen toch al niet veel op straat. Daarnaast hebben die huizen vaak wel een behoorlijk gedeeld 'buiten', dus dan plant je die oudjes daar een uurtje per dag (op anderhalve meter van elkaar uiteraard).
En dat is een 'openbare' ruimte dus daar geldt een mondkapjesplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:40:
(in een hypothetisch Nederland waar de regels worden opgevolgd)

een mondkapjesplicht geld waarschijnlijk enkel _binnen_ in winkels/shoppingcentra en restaurants/cafe's... en bij de laatste dan enkel zolang mensen niet aan hun eigen tafel zitten.

enkel waar mensen zich vrij door elkaar bewegen in een afgesloten ruimte, en niet een vaste zitplek op anderhalve meter hebben.

Je kunt probleemloos naar buiten gaan en vrij rondlopen zonder mondkapje, zolang dat maar op een plek is waar je veel afstand tot anderen kunt behouden. (gewoon op straat voldoet al, mogelijk dat bepaalde erg nauwe winkelstraten ook onder de mondkapjesplicht vallen)

[ Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 24-07-2020 09:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Dat is waar uitzonderingen in de verordening voor uitgevonden zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:46:
[...]

tweemaal onzin...

Eerstens, je balkon is géén 'publieke ruimte'...

Maar bovenal is er niemand die een mondkapjesplicht voorstelt in _alle publieke ruimtes....
momenteel ligt bv een voorstel voor van winkeliers die aangeven dat mondkapjes in winkels en in drukke winkelstraten ingevoerd kunnen worden, om te voorkomen dat het wer tot sluitingen komt.

Mogelijk kan dit ook gaan gelden voor restaurants en cafe's (zolang mensen niet op hun zitplaats zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
[...]

én je balkon is géén 'publieke ruimte'...
Ik had het dus over een gedeeld buitenterrein van een verzorgingshuis (want de kwestie ging over mensen die geen balkon of tuin hadden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RM-rf schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Maar bovenal is er niemand die een mondkapjesplicht voorstelt in _alle publieke ruimtes....
momenteel ligt bv een voorstel voor van winkeliers die aangeven dat mondkapjes in winkels en in drukke winkelstraten ingevoerd kunnen worden, om te voorkomen dat het wer tot sluitingen komt.
Dat is toch echt waar de PvdA wel voor aan het pleiten was.

Sowieso heb je er niets aan tenzij je fatsoenlijk toezicht kan houden of mensen zich wel aan de verplichting houden en het mondkapje juist gebruiken.

Pagina: 1 ... 122 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs