Drardollan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:58:
[...]
Als Corona het verzorgingshuis bereikte ging het door het hele tehuis. Er waren geen mondkapjes en ook geen scheiding van patiënten en verzorgend personeel. Pas veel te laat werden er maatregelen ingevoerd, toen was het leed al geschied.
De meeste verzorgingstehuizen hebben geen corona gehad. En van de tehuizen die het wel gehad hebben, lang niet op alle afdelingen. Daarbij wonen lang niet alle zwakke en oudere mensen in verzorgingsthuizen.
Ik heb overigens nooit "alle ouderen" gezegd.
Laten we eens kijken:
Drardollan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:16:
[...]
Het dorre hout is al gekapt, dat klinkt hard maar in de verzorgingstehuizen zijn simpelweg alle zwakkeren overleden. Dat waren overigens veelal mensen die toch al niet heel lang meer hadden. De overige mensen in de tehuizen zijn nu grotendeels immuun geworden.
Letterlijk? Nee dus. Maar dit komt wel erg dicht in de buurt van een dergelijke bewering.
Je ziet het virus nu juist door de jongere generatie gaan, die hebben er relatief weinig last van. Dat zorgt voor meer zieken maar amper opnames. Natuurlijk zijn er ook jongeren die wel naar het ziekenhuis en de IC gaan, maar dat zijn er zo weinig dat dit sowieso geen problemen oplevert.
Zeker met een vervolg als dit kun je dan oppakken dat het eerst door de oudere generatie is gegaan en nu dus door de jongeren gaat..
Terwijl beiden niet in de buurt van de feiten is
- Lang niet alle verzorgingstehuizen hebben een besmetting gehad
- Lang niet alle verzorgingstehuizen met besmetting zijn alle bewoners besmet geraakt (vaak beperkt tot afdelingen)
- Virus gaat niet rond bij jongeren, maar vooral bij mensen met veel sociale contacten (en dat zijn primair jongeren, maar niet exclusief)
- En jongeren is ook relatief, want dit treft ook 30/40 jarigen die zou ik niet onder jongeren scharen.
- Het is onmogelijk dat als het rond gaat onder jongeren die sociaal meer actief zijn, dat dit niet gaat leiden tot een stijging bij aantal besmettingen bij ouderen en andere zwakkeren. We hebben immers geen volledig gesegregeerde samenleving.
Ergo dood hout is nog zeker niet allemaal geruimd en het virus zal ze zeker niet beperken tot de jongeren omdat de zwakkeren al immuun zijn en/of overdeden. Zelfs van die groep heeft <10% het gehad naar alle waarschijnlijkheid.
Of te wel, dit is waarschijnlijk het effect. NIet mijn kennis, maar iemand die volgens mij er meer van weet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......