Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.043 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Zonder dat concept heb je überhaupt geen economie en wordt een samenleving zoals wij kennen ook onmogelijk. Het speelt ook in het verkeer, bij de uitstoot van fijnstof, medische behandelingen, ongezond eten, etc. Ergens moet je een balans vinden in het aantal doden en hoeveel geld je er tegen aan gooit. Een mensenleven is heilig, meerdere levens is statistiek. Om het maar cru te zeggen.
Tsjah... Uiteindelijk is het voor iedereen een financiële keuze.
- Vind je een medicijn van 10k per jaar acceptebel? 100k per jaar ook nog? 500k per jaar?
- Vind je dat het leven van je moeder 100k waard? En van de buurman? Van een onbekende?
- Vind je 1000 euro per jaar zorgpremie acceptabel? En 2000? 5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Tsjah... Uiteindelijk is het voor iedereen een financiële keuze.
- Vind je een medicijn van 10k per jaar acceptebel? 100k per jaar ook nog? 500k per jaar?
- Vind je dat het leven van je moeder 100k waard? En van de buurman? Van een onbekende?
- Vind je 1000 euro per jaar zorgpremie acceptabel? En 2000? 5000?
Gelukkig is het geen persoonlijke keuze die iedereen hoeft te maken. Gelukkig hebben we een overheid die de keuze maakt, wat een ongelofelijk lastige taak is. En als ik zo naar de rest van de wereld kijk, mogen we daar best blij mee zijn :)

En ja, er is een hele hoop op aan te merken en lang niet alles is goed (of gewoon ronduit k*t), maar relatief gezien hebben we weinig te klagen

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:11:
[...]

Gelukkig is het geen persoonlijke keuze die iedereen hoeft te maken. Gelukkig hebben we een overheid die de keuze maakt, wat een ongelofelijk lastige taak is. En als ik zo naar de rest van de wereld kijk, mogen we daar best blij mee zijn :)

En ja, er is een hele hoop op aan te merken en lang niet alles is goed (of gewoon ronduit k*t), maar relatief gezien hebben we weinig te klagen
Ja helemaal eens... Probeer alleen aan te geven dat onderbuikgevoelens als 'iedereen verdient zorg', 'de overheid kijkt alleen naar de economie' en alles wat daarop lijkt vaak nogal wat nuance mist ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2020 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Deathchant schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:47:
...
Misschien is dat gewoon iets wat ik zelf echt onacceptabel vind dat een regerig kiest voor "een aantal mensenlevens" ten gunste van de economie. Dat concept kan ik moeilijk verkroppen, ...
Het is ook een beetje een rare redenering zou ik denken, de zorguitgaven zijn net zo goed onderdeel van de economie als het landmijnenbudget van Noord-Korea, de kroket die ik koop, of dat ik in het weekend heb gestofzuigd en dat de kinderen onkruid tussen de stenen uit hebben gekrabt. Het economische optimum wordt bereikt als alle middelen (grondstoffen, arbeid) zodanig worden ingezet dat het rendement (bijvoorbeeld menselijke behoeftebevrediging) zo groot mogelijk is.

Iets, bijvoorbeeld corona-zorg, gaat dus ook niet direct ten koste van de economie, binnen de economie wordt een andere verdeling gekozen. Of dat ten koste van de economie in de zin van dat die minder optimaal is gaat, is vaak lastig te zeggen (vanwege gebrek aan inzicht, en ook alleen al omdat wat optimaal is niet door iedereen hetzelfde wordt gezien (misschien ook gebrek aan inzicht dus)).

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 20-07-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
+185 er bij vandaag. Voor de maandag-rapportage is dat aardig wat. Ik ben benieuwd morgen om te zien hoeveel erg getest is de afgelopen week.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Tja, het beeld verschilt niet heel erg van andere landen om ons heen. Die lopen hooguit een paar dagen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
Apache4u schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:53:
+185 er bij vandaag. Voor de maandag-rapportage is dat aardig wat. Ik ben benieuwd morgen om te zien hoeveel erg getest is de afgelopen week.
Volgens de GGD is er inderdaad meer getest. Vergeleken met een week eerder 17% meer.

Maar het verschil in besmettingen tussen de week ervoor (6 t/m 12 juli) en deze week (13 t/m 19 juli)
is veel groter: Van 436 naar afgelopen week 817 besmettingen. Stijging van 87%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

begintmeta schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Het is ook een beetje een rare redenering zou ik denken, de zorguitgaven zijn net zo goed onderdeel van de economie als het landmijnenbudget van Noord-Korea, de kroket die ik koop, of dat ik in het weekend heb gestofzuigd en dat de kinderen onkruid tussen de stenen uit hebben gekrabt. Het economische optimum wordt bereikt als alle middelen (grondstoffen, arbeid) zodanig worden ingezet dat het rendement (bijvoorbeeld menselijke behoeftebevrediging) zo groot mogelijk is.

Iets, bijvoorbeeld corona-zorg, gaat dus ook niet direct ten koste van de economie, binnen de economie wordt een andere verdeling gekozen. Of dat ten koste van de economie in de zin van dat die minder optimaal is gaat, is vaak lastig te zeggen (vanwege gebrek aan inzicht, en ook alleen al omdat wat optimaal is niet door iedereen hetzelfde wordt gezien (misschien ook gebrek aan inzicht dus)).
Klopt, vreemd eigenlijk dat we ziekenhuizen als winstgevende bedrijven zijn gaan behandelen. Daarom ben ik altijd tegen privatisering van de zorg geweest. Jazeker moet de zorg betaald worden, maar we zijn inmiddels als burger gewend om begrip te moeten tonen voor hoe scheef ons systeem in elkaar zit en dat zijn de enige kaders waarin gediscussieerd wordt, zowel in politiek als ook onder de bevolking omdat we alles napapegaaien (lees: we zijn geindoctrineerd). Het systeem zelf zou ter discussie zou moeten staan, zeker na dit corona debacle, maar ik voorzie dat "we" ons lesje nog steeds niet hebben geleerd. We proberen om een ouderwets systeem dat gebaseerd is op een illusie (lees: een altijd-groeiend-model) nog steeds met man en macht overheid te houden.
Zorgverzekeraars hebben in theorie geld genoeg, en wij betalen zoveel premie en nóg moeten we veel zorg zelf betalen. Ergens stinkt het, en volgens mij voelen veel mensen van binnen wel iets dat er iets niet klopt aan "het systeem". Maar goed. Blijkbaar zijn we nog (steeds) niet zover en heeft het nóg meer dan corona nodig om écht anders te denken.

Ik hoop echt voor iedereen dat een 2e golf uitblijft en ik hoop dat mensen bij zichzelf nagaan hoe ze hun leven willen inrichten, ookal mag vanalles nu gewoon weer, en dat ze ook nadenken over wat hun beslissing betekent voor anderen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Jovatov schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Volgens de GGD is er inderdaad meer getest. Vergeleken met een week eerder 17% meer.

Maar het verschil in besmettingen tussen de week ervoor (6 t/m 12 juli) en deze week (13 t/m 19 juli)
Je ziet ook de groep qua leeftijdsverdeling alweer opschuiven naar de groep 40-60.

Zoals ik gisteren al zei: misschien moet Rutte weer eens een persconferentie houden om mensen nog eens op het hart te drukken de afstand te bewaren. Als hij nu, na twee maanden, weer zo'n persconferentie inlast maakt dat wel indruk. Niet op iedereen, maar de meeste mensen gaan er dan toch weer meer op letten.

En persoonlijk ben ik ervoor om café's weer iets meer in te perken (situatie van voor 1 juli terug), want het is vragen om problemen. Natuurlijk, allemaal erg lokaal, maar dat wat het in Brabant in eerste instantie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

Jovatov schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Het is met name Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. 45 procent van alle besmettingen vinden daar plaats. Sommige plekken, zoals Drenthe, Groningen maar ook hier in Flevoland, hebben nihil besmettingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:20
Apache4u schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:53:
62% meer getest de afgelopen dagen.
https://www.parool.nl/ned...n-met-62-procent~b7c37b40

Qua stijging valt het dus meer dan mee, je verwacht meer besmettingen te vinden bij meer testen. En dat klopt, dat gebeurd ook.

In het begin van de Corona verdubbelde het aantal nieuwe besmettingen per dag terwijl het aantal testen laag was. Nu stijgt het aantal testen met tientallen procenten en blijven de nieuwe besmettingen laag. Precies andersom dus.

Dit soort getallen zijn geen enkele reden tot zorg wat mij betreft, zeker niet omdat het aantal ziekenhuisopnames (2), IC opnames (0) en doden (0) niet oplopen. We vinden nu vooral lichte en milde gevallen die normaal niet eens getest zouden worden, we testen en vinden ze nu omdat we testen in overvloed hebben en mensen met een snotneus al naar de GGD gaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:14:
[...]
En persoonlijk ben ik ervoor om café's weer iets meer in te perken (situatie van voor 1 juli terug), want het is vragen om problemen. Natuurlijk, allemaal erg lokaal, maar dat wat het in Brabant in eerste instantie ook.
Want? Jij hebt bronnen dat het in de cafés helemaal mis gaat? Er is 1 gevalletje bekend in Hillegom en dat was het dan ook wel. En de cafés zijn al 3 weken goed open en al langer in beperkte mate. Totaal niet zorgwekkend.

De meeste besmettingen lijken in huiselijke kring voor te komen, dat is een plek waar mensen veel en dicht op elkaar leven. Het slechte weer van de afgelopen weken heeft gezinnen naar binnen gejaagd. Dat is eerder een aanstichter voor nieuwe besmettingen dan een café.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 20-07-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:26:
[...]

62% meer getest de afgelopen dagen.
https://www.parool.nl/ned...n-met-62-procent~b7c37b40

Qua stijging valt het dus meer dan mee, je verwacht meer besmettingen te vinden bij meer testen. En dat klopt, dat gebeurd ook.

In het begin van de Corona verdubbelde het aantal nieuwe besmettingen per dag terwijl het aantal testen laag was. Nu stijgt het aantal testen met tientallen procenten en blijven de nieuwe besmettingen laag. Precies andersom dus.

Dit soort getallen zijn geen enkele reden tot zorg wat mij betreft, zeker niet omdat het aantal ziekenhuisopnames (2), IC opnames (0) en doden (0) niet oplopen. We vinden nu vooral lichte en milde gevallen die normaal niet eens getest zouden worden, we testen en vinden ze nu omdat we testen in overvloed hebben en mensen met een snotneus al naar de GGD gaan.
Officiële GGD cijfers zoals hierboven door Jovatov aangegeven laten een stijging van 17% zien, dus waar die 62% vandaan komt is mij een raadsel.

Ik vind het frappant dat we de lijnen weer omhoog zien lopen sinds 1 juli, en dat de lijn van besmettingen daarbij harder stijgt dan het aantal afgenomen testen. Je zou bijna zeggen dat er op 1 juli iets gebeurd is qua versoepelingen wat niet zo'n goede uitwerking heeft. Misschien zijn het de sportscholen wel. Maar dat is niet waar grote groepen mensen lange tijd dicht op elkaar zitten. En verschillende gemeentes hebben al aangegeven dat het op sommige horeca locaties de spuigaten uitloopt. 1 + 1 = 2, lijkt mij dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stoney3K schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:24:
Je zit vooral met het probleem dat je eigenlijk een maatregel instelt waarvan je van iedereen uit de goedheid van zijn hart uit gaat om het te doen, terwijl het wel een maatregel is die lijnrecht tegen de menselijke natuur (sociaal gedrag) in gaat,

Op grote schaal afdwingen gaat namelijk niet op een manier waarop het nog sociaal wenselijk is en de rechtsstaat niet in gevaar komt. Je kan hooguit in beperkte mate afdwingen en daarnaast een bepaalde hoeveelheid collateral damage accepteren.

Lokale lockdowns ga je namelijk ook niet 100% dicht krijgen, want kilometers aan bouwhekken om een gemeente heen gaan zetten met bewapende wachtposten is natuurlijk ook niet te doen.
Dat is allemaal leuk als het gaat om afstand houden of geen sociaal contact, maar er zijn wel meer dingen waar men met de pet naar gooit en wat niets met sociaal gedrag te maken heeft.

Weigeren je handen te wassen voor of na toiletbezoek, weigeren een mandje of karretje te pakken, weigeren gewoon achter de streep te achten in plaats van in de nek van je voorganger, weigeren je te laten testen bij klachten, etc. etc. Heel veel kleine dingen die in principe helemaal niet zo lastig zouden moeten zijn, maar waar men pertinent geen zin in heeft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Officiële GGD cijfers zoals hierboven door Jovatov aangegeven laten een stijging van 17% zien, dus waar die 62% vandaan komt is mij een raadsel.
Parool noemt het aantal aanvragen, GGD meldt de afgenomen testen. In theorie zou dat de komende dagen dus gelijk moeten gaan lopen.
Ik vind het frappant dat we de lijnen weer omhoog zien lopen sinds 1 juli, en dat de lijn van besmettingen daarbij harder stijgt dan het aantal afgenomen testen. Je zou bijna zeggen dat er op 1 juli iets gebeurd is qua versoepelingen wat niet zo'n goede uitwerking heeft. Misschien zijn het de sportscholen wel. Maar dat is niet waar grote groepen mensen lange tijd dicht op elkaar zitten. En verschillende gemeentes hebben al aangegeven dat het op sommige horeca locaties de spuigaten uitloopt. 1 + 1 = 2, lijkt mij dan.
Ik denk eerder dat mensen sneller naar een test gaan. Kregen er eerst alleen de zwaar zieken (die bij de triage tent kwamen) een test, nu krijgt iedereen die als hij of zij wil. Met een snotneus was je in maart thuisgebleven zonder test, nu ga je naar een test. Het is logisch dat je dan meer (lichte) besmettingen vindt. Een van de dingen die per 1 juli ook uitgebreid is, is het aantal testen.

Die gemeentes moeten niet melden maar ingrijpen als het zo erg is.

Het doel van het RIVM en de overheid is nooit geweest om 0 besmettingen te hebben. We moesten de curve afvlakken, dat is gebeurd. We zitten precies in de situatie die we willen, veel testen en isoleren en pieken voorkomen. Tot op heden hoor ik enkel wat clusters opduiken in specifieke locaties zoals op de Roompot in Goes. Dat beperkt zich dan tot 1 familie die veel met elkaar binnen zijn geweest.

Het is ondenkbaar om nu weer de boel op slot te gooien. Niet alleen is het niet nodig, het schaadt de economie nog veel harder. Als je dan toch weer iets dicht moet gooien, dan kan je het beter in de winter moeten doen. Nu kan men lekker buiten zijn, en juist buiten is het aantal besmettingen zeer laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Want? Jij hebt bronnen dat het in de cafés helemaal mis gaat? Er is 1 gevalletje bekend in Hillegom en dat was het dan ook wel. En de cafés zijn al 3 weken goed open en al langer in beperkte mate. Totaal niet zorgwekkend.

De meeste besmettingen lijken in huiselijke kring voor te komen, dat is een plek waar mensen veel en dicht op elkaar leven. Het slechte weer van de afgelopen weken heeft gezinnen naar binnen gejaagd. Dat is eerder een aanstichter voor nieuwe besmettingen dan een café.
Pas op; de meeste herleidbare besmettingen komen voor in huiselijke kring. Vraag is of iemand die vijf kroegen bezoekt in een weekend tot een herleidbaar geval leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Gonadan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:40:
[...]Weigeren je handen te wassen voor of na toiletbezoek, weigeren een mandje of karretje te pakken, weigeren gewoon achter de streep te achten in plaats van in de nek van je voorganger, weigeren je te laten testen bij klachten, etc. etc. Heel veel kleine dingen die in principe helemaal niet zo lastig zouden moeten zijn, maar waar men pertinent geen zin in heeft.
En hoe denk je daar precies verandering in te kunnen brengen? Tenzij je bij elke openbare plaats een hele club politieagenten neerzet met een wijzend vingertje, wordt dat toch best een moeilijke opgave.

Mensen zijn de Postbus 51-spotjes op een gegeven moment ook beu, en dan komt voorlichting niet meer binnen. Dan zul je moeten gaan afdwingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2020 15:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Pas op; de meeste herleidbare besmettingen komen voor in huiselijke kring. Vraag is of iemand die vijf kroegen bezoekt in een weekend tot een herleidbaar geval leidt.
Ik hoor de GGD niet zeggen dat we zoveel niet herleidbare gevallen hebben. Dat valt dus goed mee lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:49:
En hoe denk je daar precies verandering in te kunnen brengen? Tenzij je bij elke openbare plaats een hele club politieagenten neerzet met een wijzend vingertje, wordt dat toch best een moeilijke opgave.
Waarom zou ik daar de oplossing voor moeten bedenken voor je? Je citeert juist een stuk post van mij waarin ik aan geef de hoop juist op te geven omdat het te veel mensen gewoon niet interesseert.

Als iedereen die op sociale media af geeft op z'n medemens ook in het echt daadwerkelijk (vriendelijk) een opmerking zou plaatsen dan zouden we de aloude sociale controle weer een beetje terug hebben. Dat zou heel veel schelen, maar daar is de maatschappij te laf voor geworden helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Ik ben een beetje voorzichtig met m'n persoonlijke observaties, maar ziet iemand in supermarkten nog iets dat ook maar in de verte op 1,5 meter lijkt? Het lijkt namelijk niet meer een kwestie van "niet iedereen houdt zich er meer aan" maar meer "zelfs met een zaklampje vind je niemand meer die het wel doet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Ik hoor de GGD niet zeggen dat we zoveel niet herleidbare gevallen hebben. Dat valt dus goed mee lijkt me.
Kan geen recente cijfers terug vinden, maar de laatste keer was het ongeveer de helft die niet te herleiden was.

https://www.trouw.nl/binn...het-coronavirus~bef04572/

M.b.t. Handhaving. We hebben rond de 6200 supermarkten in Nederland, en met een beetje goede wil hooguit 13000 agenten tegelijk op straat (40.000 / 3 shifts wat waarschijnlijk al ruim meer is dan de praktijk)... Prettige wedstrijd met de handhaving bij supermarkten alleen al. Laat staan als je nog verder wilt gaan dan dat.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Parool noemt het aantal aanvragen, GGD meldt de afgenomen testen. In theorie zou dat de komende dagen dus gelijk moeten gaan lopen.

[...]

Ik denk eerder dat mensen sneller naar een test gaan. Kregen er eerst alleen de zwaar zieken (die bij de triage tent kwamen) een test, nu krijgt iedereen die als hij of zij wil. Met een snotneus was je in maart thuisgebleven zonder test, nu ga je naar een test. Het is logisch dat je dan meer (lichte) besmettingen vindt. Een van de dingen die per 1 juli ook uitgebreid is, is het aantal testen.

Die gemeentes moeten niet melden maar ingrijpen als het zo erg is.

Het doel van het RIVM en de overheid is nooit geweest om 0 besmettingen te hebben. We moesten de curve afvlakken, dat is gebeurd. We zitten precies in de situatie die we willen, veel testen en isoleren en pieken voorkomen. Tot op heden hoor ik enkel wat clusters opduiken in specifieke locaties zoals op de Roompot in Goes. Dat beperkt zich dan tot 1 familie die veel met elkaar binnen zijn geweest.

Het is ondenkbaar om nu weer de boel op slot te gooien. Niet alleen is het niet nodig, het schaadt de economie nog veel harder. Als je dan toch weer iets dicht moet gooien, dan kan je het beter in de winter moeten doen. Nu kan men lekker buiten zijn, en juist buiten is het aantal besmettingen zeer laag.
De openstelling van testen voor iedereen is sinds 1 juni. Die eerste week van juni zagen we ook een absolute stijging van het aantal besmettingen, maar procentueel gezien daalde het aantal positieve testen nog steeds doordat het aantal testen toenam.

Deze week/vorige week zien we dat beeld verschuiven. Vanaf laatste week maart tot nu zagen we elke week het procentueel aantal positieve testen alleen maar dalen, van 29% tot 0.6%. Afgelopen week ligt dat op 0.9%.

Daarmee hoeft niet direct alles op slot, maar we kruipen (heel langzaam) weer uit een dal.
Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Zie het RIVM-rapport pagina 15. Men is sinds 1 juli structureel gaan vragen/noteren op welke plek de besmetting (waarschijnlijk) is opgelopen. Vorige week twee weken terug was dat in 35% van de gevallen in 60% de thuissituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Zie het RIVM-rapport pagina 15. Men is sinds 1 juli gaan vragen/noteren op welke plek de besmetting (waarschijnlijk) is opgelopen. Vorige week twee weken terug was dat in 35% van de gevallen in 60% de thuissituatie.
Met andere woorden, dat zijn gevallen waar je weinig tegen kan beginnen tenzij je achter de voordeur gaat handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Met andere woorden, dat zijn gevallen waar je weinig tegen kan beginnen tenzij je achter de voordeur gaat handhaven.
Klopt.
De maatregelen dienen er dan ook voor dat er buiten de deur zo min mogelijk besmettingen plaats vinden. Daarom: Blijf thuis als je ziek bent, laat je testen, houd afstand, ga niet naar de kroeg/bioscoop als je ziek bent enzovoorts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het valt en staat allemaal gewoon bij mensen die met klachten alsnog hun ding blijven doen. Als daar nou eens vol op ingezet wordt, scheelt het al een hele slok op de borrel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yucon schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:53:
Ik ben een beetje voorzichtig met m'n persoonlijke observaties, maar ziet iemand in supermarkten nog iets dat ook maar in de verte op 1,5 meter lijkt? Het lijkt namelijk niet meer een kwestie van "niet iedereen houdt zich er meer aan" maar meer "zelfs met een zaklampje vind je niemand meer die het wel doet".
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het heel lastig is om afstand te houden op plekken waar afstandhouders in de minderheid zijn. De rest zal dan namelijk alsnog gewoon binnen je zone komen. Je hebt dan vaak alleen maar de keuze tussen het accepteren en zo kort mogelijk houden, of gewoon niet meer op dat soort plekken komen. Helaas worden die plekken wel steeds talrijker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Je krijgt het ook niet als je langs iemand loopt maar als je genoeg virusdeeltjes binnen haalt. Echt strikte anderhalve meter is nooit mogelijk geweest in een supermarkt aangezien de meeste paden ongeveer 2,5-3 winkelwagentje breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Kan geen recente cijfers terug vinden, maar de laatste keer was het ongeveer de helft die niet te herleiden was.

https://www.trouw.nl/binn...het-coronavirus~bef04572/

M.b.t. Handhaving. We hebben rond de 6200 supermarkten in Nederland, en met een beetje goede wil hooguit 13000 agenten tegelijk op straat (40.000 / 3 shifts wat waarschijnlijk al ruim meer is dan de praktijk)... Prettige wedstrijd met de handhaving bij supermarkten alleen al. Laat staan als je nog verder wilt gaan dan dat.
Handhaven kan prima. Als een gemeente kan alarmeren dat het te druk is in de kroegen, dan kunnen ze de kroegen ook sluiten. Zo moeilijk is dat niet.

Als mensen geen gezond verstand willen gebruiken en de kroegbazen niet adequaat ingrijpen. Dan moet je de deur dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Handhaven kan prima. Als een gemeente kan alarmeren dat het te druk is in de kroegen, dan kunnen ze de kroegen ook sluiten. Zo moeilijk is dat niet.
Alleen gaat het nu niet om kroegen maar om supermarkten. Wil je alle supermarkten gewoon sluiten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Alleen gaat het nu niet om kroegen maar om supermarkten. Wil je alle supermarkten gewoon sluiten dan?
Ìk zou liever hebben dat jij je een keer bij de discussie hield. Daar hebben we allemaal meer aan. Het ging over horeca, en jij maakt er supermarkten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ìk zou liever hebben dat jij je een keer bij de discussie hield. Daar hebben we allemaal meer aan. Het ging over horeca, en jij maakt er supermarkten van.
Gonadan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Weigeren je handen te wassen voor of na toiletbezoek, weigeren een mandje of karretje te pakken, weigeren gewoon achter de streep te achten in plaats van in de nek van je voorganger, weigeren je te laten testen bij klachten, etc. etc. Heel veel kleine dingen die in principe helemaal niet zo lastig zouden moeten zijn, maar waar men pertinent geen zin in heeft.
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Volgens mij klinkt dat toch echt als 'handhaving bij supermarkten'.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:40:
[...]

[...]

[...]

Lees deze post van mij dan maar: Drardollan in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, slecht voorbeeld misschien. Was meer bedoeld om verhouding in handhavingscapaciteit VS locaties te duiden. Hoewel er ongetwijfeld nog meer kroegen dan supermarkten zijn houdt hard handhaven gewoon ergens op. En dat ergens is een stuk sneller in zicht dan we misschien verwachten.

Anders dan een moreel appel op het volk zit er dus weinig anders op dan stapsgewijs zaken sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:50:
Anders dan een moreel appel op het volk zit er dus weinig anders op dan stapsgewijs zaken sluiten.
En ook dat houdt ergens op want je hebt nog altijd een bepaalde economische omzet nodig om de kosten van het land te kunnen dragen.

Kroegen sluiten kun je dan nog lijden, maar supermarkten sluiten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:40:
Geen idee hoe jij dat vindt klinken, maar ook geen idee wat je punt nu eigenlijk is. Je lijkt wat ad hoc verschillende mensen te citeren en die dan oplossingen in de mond te leggen.
Met welke gedachte citeerde je mij initieel? Want ik volg je niet. Sowieso heb ik nergens iets gezegd of gesuggereerd over 'handhaving bij supermarkten'. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gonadan nee die supermarkten kwam bij mij vandaan. Vooral omdat ik zelf benieuwd was hoe de verhouding aantal winkels VS agenten ligt... Mes culpa ;)

Zeker 23 besmettingen met coronavirus gelinkt aan Hillegoms café https://www.nu.nl/coronav...t-aan-hillegoms-cafe.html (via @NUnl)

1 kroeg, 23 besmettingen. Zo snel kan het gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:55:
Zeker 23 besmettingen met coronavirus gelinkt aan Hillegoms café https://www.nu.nl/coronav...t-aan-hillegoms-cafe.html (via @NUnl)

Eerste en enige geval in maanden. 23 van totaal 51.910. Sorry, maar ik vind het echt totaal niet noemenswaardig. Snap niet dat dit er zo uitgelicht wordt door iedereen.

Als het echt een probleem was die horeca, dan hadden we honderden zo niet duizenden besmettingen gehad ondertussen. Vanuit het hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:55:
@Gonadan nee die supermarkten kwam bij mij vandaan. Vooral omdat ik zelf benieuwd was hoe de verhouding aantal winkels VS agenten ligt... Mes culpa ;)

Behalve het feit dat dit om een café gaat is het verder niet bijzonder nieuws. Er staat ook nergens dat de besmette mensen zich niet aan de 1,5 meter afstand hebben gehouden.

Dus het is niet eens zo zeer nieuws, maar eerder stemmingmakerij om de horeca de schuld in de schoenen te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Eerste en enige geval in maanden. 23 van totaal 51.910. Sorry, maar ik vind het echt totaal niet noemenswaardig. Snap niet dat dit er zo uitgelicht wordt door iedereen.

Als het echt een probleem was die horeca, dan hadden we honderden zo niet duizenden besmettingen gehad ondertussen. Vanuit het hele land.
Dat dit nu het eerste geval in maanden is, is omdat de de café's pas sinds juni open zijn. In maart hadden we eigenlijk geen enkel idee waar de besmettingen plaats vonden, toen ging het zo razendsnel.

Welke duiding je daar aan geeft is aan een ieder (het nieuwsbericht zelf lijkt mij tamelijk feitelijk/to-the-point).

Dat we voor het eerst nu zo'n haard zien en in de gaten hebben lijkt mij vooral goed nieuws: teken dat het testbeleid enigszins werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:00:
[...]

Behalve het feit dat dit om een café gaat is het verder niet bijzonder nieuws. Er staat ook nergens dat de besmette mensen zich niet aan de 1,5 meter afstand hebben gehouden.

Dus het is niet eens zo zeer nieuws, maar eerder stemmingmakerij om de horeca de schuld in de schoenen te schuiven.
Ik lees ‘m anders: mensen zaten binnen en besmetten elkaar. 2 bier in de m/v en 1,5 cm voelt al als 1,5 m. Ik zie in de wijk, op terrassen, in restaurants alleen maar zelfde beeld: mensen die gewoon feestjes hebben en uit gaan als voorheen. Elkaars drinken drinken, sigaretten delen. 1 iemand die besmettelijk is en 23 besmettingen valt nog mee.

Is het een personeelslid, dan nog makkelijker. Horeca gaat open, dit gebeurt. Ingecalculeerd risico lijkt me: remedie als je dit risico niet wilt lopen? Niet daar heen gaan. Heb nog geen terras of restaurant gezien waar het personeel bijvoorbeeld afstand houdt. Maar vanmiddag bij een dierenarts zelfde verhaal: bezoekers zien bordje ‘max 3 mensen binnen’ en vervolgens staan er 8 binnen. Wel beetje ongemakkelijk afstand houden, dat wel.

En zodra het kouder is en we allemaal binnen zitten. Dan wordt het spannender.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Ik lees ‘m anders: mensen zaten binnen en besmetten elkaar. 2 bier in de m/v en 1,5 cm voelt al als 1,5 m. Ik zie in de wijk, op terrassen, in restaurants alleen maar zelfde beeld: mensen die gewoon feestjes hebben en uit gaan als voorheen. Elkaars drinken drinken, sigaretten delen. 1 iemand die besmettelijk is en 23 besmettingen valt nog mee.
Dat is dus niet iets wat in het nieuwsbericht staat maar wat je tussen de regels door leest en extrapoleert van wat je in je eigen omgeving ziet.

Bovendien zeggen die 23 besmettingen nog niks over het aantal ziekenhuisopnames of overleden personen. Blijft dat allemaal op nul, dan heeft het dus weinig impact gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het geeft m.i. vooral aan dat de kans groot is dat er mensen zijn geweest die zich niet aan de regels hebben gehouden. Of geen afstand, of niet thuis gebleven bij krachten. M.i. is het belangrijk om dit soort verhalen te blijven herhalen.

Er is naar mijn mening ook geen reden om te denken dat dit een uniek geval is.

Maar toont inderdaad wel aan dat in dit geval het onderzoek zijn waarde bewijst. Hoop dat de bezoekers zich nu wel even gedeisd houden en lekker thuis blijven.

@Stoney3K als die 23 inderdaad niemand verder besmetten heb je een punt. Gaan ze op zondag bij oma op bezoek is het een ander verhaal

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:23:
@Stoney3K als die 23 inderdaad niemand verder besmetten heb je een punt. Gaan ze op zondag bij oma op bezoek is het een ander verhaal
Maar zijn die indirecte besmettingen aan de kroeg te wijten? Dat zou je ook hebben als ze ergens anders zijn besmet, bijvoorbeeld in de supermarkt of op de werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Maar zijn die indirecte besmettingen aan de kroeg te wijten? Dat zou je ook hebben als ze ergens anders zijn besmet, bijvoorbeeld in de supermarkt of op de werkplek.
Je bent weleens in een kroeg geweest neem ik aan? Gaat er daar gemiddeld genomen anders aan toe dan in de supermarkt of op de werkplek. Zeker met een stuk in je kraag.

Zo kun je alles wel downplayen.

Overigens absoluut geen pleidooi om de horeca maar weer dicht te doen, maar wel de hoop dat dit bijdraagt aan het nadenken over gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Je bent weleens in een kroeg geweest neem ik aan? Gaat er daar gemiddeld genomen anders aan toe dan in de supermarkt of op de werkplek. Zeker met een stuk in je kraag.
Dat is niet waar ik op reageerde. Wat ik vroeg was, in hoeverre kun je het café verantwoordelijk houden voor mensen die in dat café een besmetting hebben opgelopen en dan weer anderen besmetten wanneer ze te weinig afstand houden of niet thuis blijven met klachten.

Immers als iedereen zich netjes aan die 1,5 meter houdt dan zou de kans dat een besmetting 'doorzet' klein zijn, en zijn die 23 besmettingen op zichzelf staand en geen drama. Want die 23 besmettingen kunnen ook van een asymptomatische verspreider af komen, zelfs als er netjes afstand wordt gehouden.

Je kan mensen aanspreken op één schakel in de ketting, niet op de hele keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stoney3K je vraagt letterlijk of het aan de kroeg te wijten is. En of ze elders ook niet besmet zouden worden.

De kans dat als die mensen naar de supermarkt in plaats van de kroeg waren geweest er minder besmet waren geweest. Dus in die zin; ja het is aan de kroeg te wijten.

Of de kroeg verantwoordelijk of zelfs aansprakelijk is is weer een andere discussie. Maar nogmaals; ik hoop vooral dat ervan geleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:58:
@Stoney3K je vraagt letterlijk of het aan de kroeg te wijten is. En of ze elders ook niet besmet zouden worden.
Nee, ik merk vooral op dat de informatie 'kroeg' relevant is want als er gewoon afstand is gehouden maakt dat helemaal niet uit.

En anders is de 'kroeg' niet de oorzaak, maar het niet afstand houden of het gebrek aan handhaving daarop. Of afstand houden werkt in zijn geheel niet.

En daarnaast dat die 23 besmettingen op zichzelf staan, en dus één getal zijn: 23. Niet '23 plus alles wat iedereen daar nog indirect mee besmet'. Want dat gebeurt alleen als mensen zich consequent niet houden aan het afstand houden en thuis blijven bij klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
NiGeLaToR schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:14:
Heb nog geen terras of restaurant gezien waar het personeel bijvoorbeeld afstand houdt.
Een van mijn favorieten lukt het redelijk goed; maar er zijn er veel die de regels niet al te nauw nemen. Of het echt altijd en overal 1.5 m is, kan je je afvragen; dat is sowieso meer dan de meeste mensen denken...

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 20-07-2020 18:46 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:17:
[...]

Dat is dus niet iets wat in het nieuwsbericht staat maar wat je tussen de regels door leest en extrapoleert van wat je in je eigen omgeving ziet.

Bovendien zeggen die 23 besmettingen nog niks over het aantal ziekenhuisopnames of overleden personen. Blijft dat allemaal op nul, dan heeft het dus weinig impact gehad.
‘Horeca de schuld geven’ zie ik ook nergens staan. Zo zie je maar dat iedereen een eigen perceptie heeft ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
De Regio Rotterdam-Rijnmond heeft weer erg veel besmetingen (47 mensen positief in 1 dag).

Denk dat ze regionaal wel even de broekriem moeten gaan aanhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Nog even over dat café...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En als ze nu geen klachten hebben? Dan kunnen ze moeilijk weten dat ze besmet zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:54:
[...]

En als ze nu geen klachten hebben? Dan kunnen ze moeilijk weten dat ze besmet zijn natuurlijk.
En dat is dus exact het hele probleem.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Osxy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:57:
[...]

En dat is dus exact het hele probleem.
Daar kun je alleen weinig tegen doen. Je kan niet iedereen die ergens naartoe is geweest (niet alleen een café, maar ook een restaurant of een bioscoop) verplichten om zich te laten testen of om 14 dagen in quarantaine te blijven.

Testen schiet je ook niets mee op want mensen die geen symptomen hebben testen vaak negatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Ook geluisterd naar het fragment? Want hij zegt dat er mensen met lichte klachten daarna gewoon aan het werk zijn gegaan. Dat zit nou eenmaal in onze Nederlandse aard. En dat kan lijden tot honderden gevallen.

Het probleem is dat dit soort gelegenheden een groot risico vormen omdat je in één keer veel mensen kunt besmetten. Geen afstand houden, hard praten. Dat soort situaties moet vermeden worden. Dan kun je misschien het café niet de schuld geven (al moeten die ook toezien op die afstand en dicht gaan als dat niet lukt), maar daar gaat het niet om. Je moet gewoon de mogelijkheid niet bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Daar kun je alleen weinig tegen doen. Je kan niet iedereen die ergens naartoe is geweest (niet alleen een café, maar ook een restaurant of een bioscoop) verplichten om zich te laten testen of om 14 dagen in quarantaine te blijven.

Testen schiet je ook niets mee op want mensen die geen symptomen hebben testen vaak negatief.
Naast het feit dat er dus mensen met symptomen waren is de kans groot dat men zich in dat café niet aan de regels hebben gehouden en daardoor een compleet nieuwe haard is ontstaan inclusief verdere verspreiding op werk, sport etc.

Zeker als ik de quote van hun site zie
Het lijkt wel of de geest uit de fles is. Nederland is corona-moe en dat maakt het binnen een café extra lastig om te handhaven. Een zaak vol verbodsborden, gele pijlen, ‘HOUD AFSTAND’ knipperlichten en overal uitgeprinte a4tjes werkt bovendien niet sfeerverhogend. Dus daar doen we ook niet aan. Wij weten wat we doen, we zijn gezond en voorbereid op veel, dat is ons vak. Kom als je gezond bent gerust naar ons toe, we hebben de ruimte.
https://www.ad.nl/binnenl...ona-in-hillegom~a1a2277e/

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:02:
[...]Je moet gewoon de mogelijkheid niet bieden.
Dan zou je dus gewoon alle cafés (en restaurants) moeten sluiten tot er een betrouwbaar vaccin is. Ga jij dat even uitleggen aan de mensen die hun dagtaak hebben aan het runnen van hun café?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Dan zou je dus gewoon alle cafés (en restaurants) moeten sluiten tot er een betrouwbaar vaccin is. Ga jij dat even uitleggen aan de mensen die hun dagtaak hebben aan het runnen van hun café?
Als er in die gelegenheden geen mogelijkheid tot afstand houden is (bij veel restaurants nog wel te doen, ook met trucs als schermen), dan wel ja. Ik begrijp dat dat een klap is voor caféhouders, maar de volksgezondheid is iets belangrijker dan hun zaak. Uiteraard moet je hen daarin wel zoveel mogelijk financieel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:11:
[...]
Uiteraard moet je hen daarin wel zoveel mogelijk financieel ondersteunen.
En dat is dus het moeilijke, want die capaciteit is er dus (met name voor lange termijn) niet. En verhuurders van horeca-panden werken ook niet mee om de huren op te schorten. De overheid kan ze niet eens dwingen, want het zijn vaak buitenlandse partijen.

Wat er dan gebeurt is dat niet alleen cafés failliet gaan maar er veel personeel zonder werk komt te zitten, en die zul je als overheid ook moeten steunen. Ze kunnen immers nu niet zo maar even nieuw werk vinden.

Dan is open houden en het extra risico op besmettingen accepteren nog altijd een "goedkopere" optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2020 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Het is tot nu toe gelukkig maar een kroeg waar het zo mis is gegaan. Nu maar hopen dat het een wakeup call is voor mensen om het serieus te blijven nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Osxy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Naast het feit dat er dus mensen met symptomen waren is de kans groot dat men zich in dat café niet aan de regels hebben gehouden en daardoor een compleet nieuwe haard is ontstaan inclusief verdere verspreiding op werk, sport etc.

Zeker als ik de quote van hun site zie

[...]

https://www.ad.nl/binnenl...ona-in-hillegom~a1a2277e/
Mijn dochter leert door haar dingen uit te leggen en haar de tijd te geven het te begrijpen. Mijn zoon leert door te doen.

We hebben dus café’s nodig zoals deze in Hillegom om mensen die zo leren als mijn zoontje te laten zien dat het inderdaad nog steeds nodig is om je aan de regels te houden
(Mijn zoon is 5 en ik ga er vanuit dat ik hem tijdig kan leren ook dingen te ontdekken zonder te proberen, maar om het verschil in hoe mensen functioneren maar aan te geven).

Ook het NIMBY effect speelt een rol: al maanden niets in je eigen omgeving meegemaakt? Dan valt het vast mee!
"We cared for a 30-year-old patient at Methodist Hospital who told their nurse that they had attended a 'COVID party.' ... Just before the patient died, they looked at their nurse and said 'I think I made a mistake. I thought this was a hoax, but it's not,'" said Dr. Jane Appleby in a video statement obtained by USA TODAY.
Het doet me hier aan denken in ieder geval.

https://eu.usatoday.com/s...y-doctor-says/5422175002/

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-07-2020 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:14:
[...]

En dat is dus het moeilijke, want die capaciteit is er dus (met name voor lange termijn) niet. En verhuurders van horeca-panden werken ook niet mee om de huren op te schorten. De overheid kan ze niet eens dwingen, want het zijn vaak buitenlandse partijen.

Wat er dan gebeurt is dat niet alleen cafés failliet gaan maar er veel personeel zonder werk komt te zitten, en die zul je als overheid ook moeten steunen. Ze kunnen immers nu niet zo maar even nieuw werk vinden.

Dan is open houden en het extra risico op besmettingen accepteren nog altijd een "goedkopere" optie.
Allemaal schromelijk overdreven. Het klinkt mij meer in de oren alsof je koste wat koste alle café's open wilt houden, en ik begrijp niet waarom. Maar goed, als jij het een goed idee vindt om alles open te houden zodat de kans op dat soort situaties als in Hillegom vergroot wordt, met een vlek aan besmettingen tot gevolg, mag jij dat gerust vinden. Ik vind het dom. Zijn we vergeten hoe het hier ooit is misgegaan? Iets met carnaval en zo, ook een hoop mensen in café's en een paar besmettingen ertussen.

Kortzichtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Allemaal schromelijk overdreven.
Is dat echt zo? Stel je zou alle cafés in een gemeente per direct sluiten tot er een vaccin is. Dat kan nog makkelijk een jaar duren, dus dan gaan die cafés allemaal failliet.

Goed, dat is heel jammer maar niet het einde van de wereld.

Waar je dan wel mee zit is dat er enerzijds een stuk minder omzetbelasting en accijns binnen komt van die cafés uit, en aan de andere kant ga je wel duizenden mensen krijgen die ineens WW en bijstand aanvragen. En die pot is niet onbeperkt, waar ga je precies dat geld vandaan halen? Hoe lang ga je die mensen van een uitkering voorzien? Wat doe je precies met hun sollicitatieplicht? Als we onbeperkt geld hadden dan was het makkelijk, dan zeg ik zelf ook "Sluit de boel voorlopig maar".

Dat is vooral wat ik ermee wil zeggen: Er is best een economisch argument om de cafés (of andere bedrijven) open te houden waar het mogelijk is. Want anders hadden we beter alles kunnen sluiten omwille van de volksgezondheid, maar die luxe hebben we niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Maar stel, nu worden die café's brandhaarden en het loopt weer helemaal uit de hand. Gevolg: die café's moeten alsnog dicht en we zijn weer terug bij af. Een flink aantal zal op dat moment alsnog failliet gaan, want die lopen nu al op hun laatste financiële benen. Maar het verschil is wel dat we weer een hoop besmettingen en doden erbij hebben.

Geen afstand kunnen garanderen / bewerkstelligen = tent sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:32:
Maar nu worden die café's brandhaarden en het loopt weer helemaal uit de hand.
Beetje voorbarige uitspraak na 1 melding van besmettingen van een enkel café in Hillegom, terwijl de cafés wel al bijna 2 maanden open zijn.

Wat dat betreft maak ik me meer zorgen over de kermis in Tilburg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jezus... Ergens verdient de mensheid het ook wel om heel snel uit te sterven... En nog een bed bezet houden ook :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Beetje voorbarige uitspraak na 1 melding van besmettingen van een enkel café in Hillegom, terwijl de cafés wel al bijna 2 maanden open zijn.

Wat dat betreft maak ik me meer zorgen over de kermis in Tilburg...
Ik heb mijn post aangepast, want het was mijn bedoeling om mijn verwachting weer te geven, niet de huidige situatie.

Let ook op: na 1 juni was er een maximum van 30 personen, na 1 juli 100 personen. Vooral dat laatste is mij een doorn in het oog.

Kermis in Tilburg zou wat mij betreft ook niet door moeten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door autje op 20-07-2020 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Let ook op: na 1 juni was er een maximum van 30 personen, na 1 juli 100 personen. Vooral dat laatste is mij een doorn in het oog.
Dat maximum hadden ze gewoon per gelegenheid moeten bepalen aan de hand van het wel of niet kunnen garanderen van de 1,5 meter. In een grand café of restaurant waar je een voetbalveld hebt kun je prima 100 mensen kwijt met ieder hun eigen tafeltje.

In twijfelgevallen of situaties waar je dat niet goed kan bepalen kun je dan de default op 30 man houden, wil je meer, dan zorg je maar dat je daarvoor een ontheffing aanvraagt bij de gemeente en dan komt er een inspecteur kijken of je het wel goed voor elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Vanochtend klaagde er iemand in dit draadje dat de regels hier zo onduidelijk waren, en dan ga jij dit voorstellen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:44:
Vanochtend klaagde er iemand in dit draadje dat de regels hier zo onduidelijk waren, en dan ga jij dit voorstellen :P.
Gewoon een bordje op de deur van je kroeg met "MAXIMUM xxx PERSONEN" lijkt me toch niet heel gek.

Hangt er geen bordje, dan maximum 30.

Als bezoeker lijkt me dat alles behalve onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:15
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Gewoon een bordje op de deur van je kroeg met "MAXIMUM xxx PERSONEN" lijkt me toch niet heel gek.

Hangt er geen bordje, dan maximum 30.

Als bezoeker lijkt me dat alles behalve onduidelijk.
Als bezoeker lijkt me dat volstrekt onduidelijk, omdat ik geen idee heb hoeveel mensen er binnen zitten ;) Het personeel moet mij gewoon weigeren of binnen laten en anders op reservering werken. Dan hoeft de bezoeker zich niet bezig te houden met maximale aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vickypollard schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Als bezoeker lijkt me dat volstrekt onduidelijk, omdat ik geen idee heb hoeveel mensen er binnen zitten ;)
Uiteraard, maar daarvoor hadden we ook zonder COVID het beroep 'horecaportier' uitgevonden natuurlijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Ik hoop niet dat de besmettingshaard in Hillegom een soort opstap gaat zijn naar een periode van nieuwe maatregelen. Dat zou bij veel mensen, ook die zich aan regels houden, echt als een klap komen.

Laat het echter wel een goed voorbeeld zijn van wat er kan gebeuren als je ondanks klachten gewoon er op uit gaat of gaat werken. Daar snap ik echt helemaal niets van en ik merk dat ik mijn eerste reactie er één van ergenis is, al zouden er ongetwijfeld nuancerende omstandigheden zijn. Ik kan me goed voorstellen dat als je even hoest, je niet gelijk aan corona denkt. Zat rokers in mijn omgeving die de hele dag door hoesten en dat al een jaar of tien lang.

Aan de overheid of SIRE (om maar wat te noemen) om écht constant op te roepen thuis te blijven bij klachten. Alleen zo los je het op.

[ Voor 14% gewijzigd door Soccer98 op 20-07-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Soccer98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:48:
Ik hoop niet dat de besmettingshaard in Hillegom een soort opstap gaat zijn naar een periode van nieuwe maatregelen. Dat zou bij veel mensen, ook die zich aan regels houden, echt als een klap komen.

Laat het echter wel een goed voorbeeld zijn van wat er kan gebeuren als je ondanks klachten gewoon er op uit gaat of gaat werken. Daar snap ik echt helemaal niets van en ik merk dat ik mijn eerste reactie er één van ergenis is, al zouden er ongetwijfeld nuancerende omstandigheden zijn. Ik kan me goed voorstellen dat als je even hoest, je niet gelijk aan corona denkt. Zat rokers in mijn omgeving die de hele dag door hoesten en dat al een jaar of tien lang.

Aan de overheid of SIRE (om maar wat te noemen) om écht constant op te roepen thuis te blijven bij klachten. Alleen zo los je het op.
Aanvulling vanuit de GGD daar: deze besmetting kan potentieel enkele honderden nieuwe besmetting tot gevolg hebben door de koppigheid van mensen (dat parafraseer ik). Stukje daarover: https://mobile.twitter.co...tatus/1285249943108759558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14
Stoney3K schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Uiteraard, maar daarvoor hadden we ook zonder COVID het beroep 'horecaportier' uitgevonden natuurlijk ;)
Dan hadden ze die speciaal voor corona moeten aannemen in dit geval en vele anderen. De Kleine Beurs is een bruin cafe zonder uitsmijter zoals er velen zijn tenzij ze er de afgelopen jaren eentje aangenomen hebben. Een cafe dat al heel wat jaren bekend staat als een gezellige kroeg waar vele Engelse en Poolse seizoensarbeiders graag een biertje doen en waar ook veel locals komen.
Voor mij alweer een jaar of 25 geleden dat ik daar regelmatig kwam en honderd man gaat daar niet lukken met 1,5 meter wat ook aangegeven wordt door de eigenaren, die hebben het over max vijftig onder de huidige omstandigheden. Begreep ook dat de eigenaar en enkele personeelsleden besmet zijn.

Beetje flauw, ook wel een vooroordeel maar ergens ben ik niet verrast dat het in een kroeg gebeurt waar veel seizoensarbeiders komen. Ik las al eerder dat er klachten zijn dat men steken laat vallen qua voorlichting in andere talen en vraag me af hoe men seizoensarbeiders bereikt die toch regelmatig met velen op campings staan of samengepakt in vakantieparken wonen. Ook bij uitbraken in slachthuizen werd al verwezen naar de omstandigheden waaronder arbeidsmigranten moeten werken, wonen en vervoerd worden in kleine volle busjes naar het werk maar dat raakte ondergesneeuwd door de aerosolen discussie.
Heb er volgens mij relatief weinig over gehoord maar dat was toch precies waar Roemer onderzoek naar gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:35:
[...]
Beetje flauw, ook wel een vooroordeel maar ergens ben ik niet verrast dat het in een kroeg gebeurt waar veel seizoensarbeiders komen. Ik las al eerder dat er klachten zijn dat men steken laat vallen qua voorlichting in andere talen en vraag me af hoe men seizoensarbeiders bereikt die toch regelmatig met velen op campings staan of samengepakt in vakantieparken wonen. Ook bij uitbraken in slachthuizen werd al verwezen naar de omstandigheden waaronder arbeidsmigranten moeten werken, wonen en vervoerd worden in kleine volle busjes naar het werk maar dat raakte ondergesneeuwd door de aerosolen discussie.
Heb er volgens mij relatief weinig over gehoord maar dat was toch precies waar Roemer onderzoek naar gedaan heeft?
Misschien een vooroordeel, maar ik vind het een terecht en niet te onderschatten punt wat je aanhaalt. In Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn bijvoorbeeld uitbraakjes geconstateerd in slachthuizen waar veel arbeidsmigranten werken. In Duitsland gebeurde dat ook in de huizen van de arbeidsmigranten. In Singapore, dat lang geprezen werd om haar Corona-aanpak, steeg het aantal besmettingen ook opeens heel erg en daarbij bleek ook een heel complex vol arbeidsmigranten een brandhaard te zijn.

Die mensen leven vaak ook in bizarre omstandigheden, in te kleine huizen met veel te veel mensen waar de hygiëne zeker lang niet altijd goed is. Hopelijk wordt hier serieus naar gekeken en kunnen die mensen ook beter voorgelicht en geholpen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:32:
Maar stel, nu worden die café's brandhaarden en het loopt weer helemaal uit de hand. Gevolg: die café's moeten alsnog dicht en we zijn weer terug bij af. Een flink aantal zal op dat moment alsnog failliet gaan, want die lopen nu al op hun laatste financiële benen. Maar het verschil is wel dat we weer een hoop besmettingen en doden erbij hebben.

Geen afstand kunnen garanderen / bewerkstelligen = tent sluiten.
Cafés hoeven helemaal niet dicht bij meer besmettingen. Meer besmettingen betekend niet automatisch meer doden/ziekenhuisopnamen. Dat laatste is waar je naar moet kijken.

Zolang er 9 miljoen mensen het virus hebben en maar 1000 ziekenhuisbedden zijn is dat positiever dan 2 miljoen besmettingen en ook 2 miljoen ziekenhuisbedden.

Daarnaast zullen er altijd corona besmettingen bij blijven komen, dat is nu eenmaal hoe een virus werkt. Alleen slaan we met dit virus helemaal door in onze gedachten dat niemand meer ziek mag worden en we maximaal lang moeten leven. Als je 80 jaar wordt is dat niet genoeg, met miljoeneneuros kunnen we dat misschien ook wel rekken naar 81 jaar. Want er wordt verwacht dat je zou oud mogelijk wordt. Accepteren dat niet iedereen de maximaal haalbare leeftijd bereikt zit er tegenwoordig niet meer in.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2020 07:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:47:
[...]

Cafés hoeven helemaal niet dicht bij meer besmettingen. Meer besmettingen betekend niet automatisch meer doden/ziekenhuisopnamen. Dat laatste is waar je naar moet kijken.

Zolang er 9 miljoen mensen het virus hebben en maar 1000 ziekenhuisbedden zijn is dat positiever dan 2 miljoen besmettingen en ook 2 miljoen ziekenhuisbedden.
Uiteraard, maar denken dat bij aanzienlijk meer besmettingen niet ook automatisch het aantal ziekenhuisopnames gaat stijgen is tamelijk naïef. Jongeren raken nu vooral besmet (vanwege onveilig gedrag), maar die komen vanzelf weer met ouderen in contact, en die komen dan vanzelf weer in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

autje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:52:
[...]

Uiteraard, maar denken dat bij aanzienlijk meer besmettingen niet ook automatisch het aantal ziekenhuisopnames gaat stijgen is tamelijk naïef. Jongeren raken nu vooral besmet (vanwege onveilig gedrag), maar die komen vanzelf weer met ouderen in contact, en die komen dan vanzelf weer in het ziekenhuis.
Dat hoeft niet. Er komen ook steeds meer auto's. Toch durf ik er zeker van te zijn dat het relatief aantal slachtoffers daalt. Mede doordat we bij auto's nu een gordel dragen, airbags hebben, etc. Rijden we nooit te hard? Nee, maar overal is het veiliger dan in het begin.

Vergelijk dit met het virus. In het begin wisten we niet wat te verwachten. Het viel mee, etc. Maar nu weten we: handen wassen bij thuiskomt, mondkapje op in het ov, etc. Daarnaast verwacht ik niet dat zieken op bezoek gaan bij hun oma nu ze dit weten. Wordt er altijd afstand gehouden? Nee, maar overal leven we aangepaster dan in het begin van corona.

Ik ga ook niet mijn hele leven aanpassen. Corona is een virus en van virusses worden mensen ziek. Daarnaast gaan er ook altijd mensen dood. Niet iedereen moet 100 te worden, soms is 90 ook genoeg.

Jaarlijks laten we duizenden mensen ziek zijn, sterven en pijnlijden omdat hun medicijn of behandeling niet vergoed wordt. Omdat de overheid het medicijn te duur vindt. Maar aan corona hangt geen limiet qua kosten. Hypocrisie van de hoogste plank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Ik denk dat de kern van je verhaal in de eerste zin van de derde alinea zit. En daar laat ik het maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd hoopvolle boodschap, en ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Maar ik zie met de huidige compliance en het feit dat het percentage mensen met klachten dat zich laat testen of desnoods thuis blijft geen enkele reden om aan te nemen dat er niet weer een flinke verspreiding ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
autje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:09:
Ik denk dat de kern van je verhaal in de eerste zin van de derde alinea zit. En daar laat ik het maar bij.
Dat klinkt als een verwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:19:
@Verwijderd hoopvolle boodschap, en ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Maar ik zie met de huidige compliance en het feit dat het percentage mensen met klachten dat zich laat testen of desnoods thuis blijft geen enkele reden om aan te nemen dat er niet weer een flinke verspreiding ontstaat.
Ik twijfel er ook niet aan dat er een flinke verspreiding ontstaat. Die komt er ook wel. Maar ik denk wel dat we er beter mee om zullen gaan. In het begin merkte ik dat veel mensen met een 'hoestje' toch bij oma en oma langs gingen. Corona was nog ver weg van Nederland en uiteindelijk reageerden we te laat.

Toch denk ik dat mensen nu niet snel met een hoestje naar opa en oma zullen gaan. Ze laten zich misschien niet testen en gaan gewoon naar de winkel, maar dat is iets anders dan met het virus een bejaardentehuis binnenlopen. Iets wat in het begin gewoon gedaan werd, omdat we de impact niet wisten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
Ik denk dat de overheid er goed aan zou doen om, mocht de stijgende trend zich doorzetten, (eenmalig) weer een persconferentie te beleggen en dat het RIVM weer dagelijks cijfers presenteert, al is het alleen al voor de bühne. Dan breng je toch weer het gevoel van urgentie terug bij de bevolking en dat kan geen kwaad, denk ik. Die persconferenties en de dagelijkse cijfers stopten ook om juist het crisisgevoel weg te nemen.

Dat mensen wat meer losjes worden, kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Niemand is een heilig boontje en als je ziet dat de crisissfeer weg is en de cijfers gunstiger worden, dan vind ik het niet raar dat men zelf ook wat losser wordt, al moet dat wel binnen acceptabele perken blijven vind ik.

Ik kan me ook best wel ergeren aan dit soort berichten merk ik. Ik snap de boodschap wel, maar ik proef een wijzend vingertje en die vind ik tot op zekere hoogte misplaatst. De afgelopen maanden werd de tweede golf en/of een nieuwe corona-uitbraak steevast als stok om mee te slaan gebruikt met Hemelvaart, pasen, pinksteren, koningsdag en bijvoorbeeld ook de demonstratie op de Dam en telkens bleek het mee te vallen. Ik vind het dan ook niet raar dat men dit soort waarschuwingen minder serieus neemt. Ik denk dat een andere manier van benaderen beter zou helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Soccer98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:48:
Het zal niet te ontkomen zijn dat er bepaalde maatregelen genomen zullen moeten worden...

Maar, het is waarschijnlijk niet nodig om zoals in maart gelijk alomvattende lockdown-maatregelen te nemen...
toen was er veel meer onduidelijk, en moest men veel breder en harder ingrijpen ook door gebrek aan kennis en mogelijkheden.

Wat ik vermoed is dat men veel gerichter maatregelen kan opleggen, dus lokaal gericht of op specifieke activiteiten...
ook bv harder en strenger controleren en dan bv bedrijven die regels overtreden een tijdelijke sluiting opleggen, wat het voor hen ook zinnig maakt zich zelf ook goed aan de regels te houden...

Doordat men nu veel meer tracing-mogelijkheden, meer testing-capaciteit en ook kennis over besmettingsverloop heeft kan men veel beter en sneller reageren op een lokaal verloop van besmettingen.
Een volgende 'Lockdown-achtige landelijke sluiting lijkt me onwaarschijnlijk, ook omdat uit analyse achteraf bleek dat er een aantal twijfels over het extra nut van zulke zware maatregelen bestaat (maar men in maart eigenlijk weinig andere keuzes open had en vooral snel en doortastend moest optreden nadat er al een relatief onbekende verspreiding twee weken was opgetreden en men bv geen goede schattingen had hoeveel onontdekte besmette mensen er rondliepen).

In de huidige situatie is dat wel mogelijk en dat schept ook mogelijkheden om de maatregelen die men zal moeten nemen veel beter toe te spitsen op effectivieit.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Laatst online: 19-09 16:51

codex

Geen OpenAI agent :)

Wat ik mij afvraag, je ziet dat de stijging in het aantal besmettingen de afgelopen 10 dagen geen stijging tot gevolg heeft in het aantal opnames en sterftegevallen. Misschien is het te kort om daar een oordeel over te geven, maar heeft dit een oorzaak? Is het aantal gevallen onder jongeren groter en worden minder ouderen besmet? Of is het virus minder krachtig in de huidige weersomstandigheden? Heeft het met viral load te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

reemprive schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:25:
Wat ik mij afvraag, je ziet dat de stijging in het aantal besmettingen de afgelopen 10 dagen geen stijging tot gevolg heeft in het aantal opnames en sterftegevallen. Misschien is het te kort om daar een oordeel over te geven, maar heeft dit een oorzaak? Is het aantal gevallen onder jongeren groter en worden minder ouderen besmet? Of is het virus minder krachtig in de huidige weersomstandigheden? Heeft het met viral load te maken?
Ik denk dat dat nu nog te kort dag is om er een conclusie over te trekken. Als het een maand lang aanhoudt, dan zou je daar wat over kunnen zeggen, maar 10 dagen is nog relatief kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat ik mij afvraag, je ziet dat de stijging in het aantal besmettingen de afgelopen 10 dagen geen stijging tot gevolg heeft in het aantal opnames en sterftegevallen. Misschien is het te kort om daar een oordeel over te geven, maar heeft dit een oorzaak? Is het aantal gevallen onder jongeren groter en worden minder ouderen besmet?
van wat bekend is uit de situatie in Luxemburg, waar de 'aanstijging van besmettingen' ongeveer al een maand bekend is (daar test men op een bevolking van 25x kleiner ongeveer tweemaal zoveel als in NL)
is het aantal jongeren dat besmet raakt substantieel groter..

Dr. Jean-Claude Schmit, Director of Health, meldde dat de gemiddelde leeftijd van besmette personen ongeveer 10 jaar lager lag dan in maart/april...
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1549781.html
Luxembourg is currently recording most new infections per capita in Europe. Dr Jean-Claude Schmit stressed that 18% of the positive cases can be attributed to cross-border workers. 12% of the cases were detected in the context of the large-scale testing project. He also highlighted that each patient displaying very minor symptoms can get tested. This approach to testing, he said, unfortunately leads to unenviable statistics and potential travel restrictions for Luxembourg residents.

Despite the extensive testing, the threat of a second wave is very real. Numbers of patients consulting GPs because they display symptoms are on the rise and hospitalisations have increased to 47.

The contact tracing teams are extremely busy, he explained. 1,150 infected patients have been placed in self-isolation and another 6,600 people were quarantined due to contact tracing. He lamented that in some cases the quarantine rule was disregarded.

The new wave of infections primarily consists of young adults. The average age lies at 35 (as opposed to 46 during the first wave of infections). The drop in the average age also explains the comparatively low number of hospitalisations. People who were placed in quarantine are also belonging to the younger generations. Only 5% of the individuals in question are over 60.

New infections often occur in clusters. This means that there are often at least three infections in one given location. In some cases, one virus cluster can affect a higher number of people. Dr Jean-Claude Schmit explained that this has been the case for private parties, individual companies, schools, shelters, and people who live together.
tevens is de groei van het aantal besmettingen duidelijk langzamer dan in maart... in ongeveer 4 weken is het van dagelijks 5-10 gevallen gestegen naar 165 per dag... maar in maart gebeurde een nog scherpere stijging in ongeveer 10 dagen.
(waarbij je ook moet afwegen dat de test-capaciteit eind maart ook veel lager was en dat getal toen vermoedelijk veel hoger kan hebben gelegen, maar een aantal symptomatische mensen niet getest werden, iets dat nu wel het geval is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:10:
[...]
Het zal niet te ontkomen zijn dat er bepaalde maatregelen genomen zullen moeten worden...
Maar, het is waarschijnlijk niet nodig om zoals in maart gelijk alomvattende lockdown-maatregelen te nemen...
toen was er veel meer onduidelijk, en moest men veel breder en harder ingrijpen ook door gebrek aan kennis en mogelijkheden.
De lockdownmaatregelen zijn tot nu toe altijd expliciet gekoppeld geweest aan een dreigende overbelasting van de IC's in de ziekenhuizen. Daarvan is nu in de verste verte geen sprake en ik zie ook helemaal geen aanwijzingen dat die overbelasting dreigt.
Het draagvlak onder de bevolking voor nieuwe beperkende maatregelen zonder dat de zorg overbelast dreigt te raken is volgens mij ook nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Een groot deel van de besmettingen vindt inderdaad onder jongeren plaats, waar het virus over het algemeen minder impact heeft. Maar dat maakt het niet positief natuurlijk, want het laat ook zien (en dit zie ik ook in praktijk) dat het veel jongeren allemaal geen reet interesseert.

Verder kunnen die jongeren wel weer anderen besmetten, dus er zullen onvermijdelijk wel weer ziekenhuisopnamen aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:36:
[...]
Kermis in Tilburg zou wat mij betreft ook niet door moeten gaan.
Ben je er geweest? Of reageer je vanuit de onderbuik omdat de Telegraaf iets roept en iemand bewust een foto vanuit een bepaalde hoek maakt?

[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 21-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vickypollard schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:03:
Een groot deel van de besmettingen vindt inderdaad onder jongeren plaats, waar het virus over het algemeen minder impact heeft. Maar dat maakt het niet positief natuurlijk, want het laat ook zien (en dit zie ik ook in praktijk) dat het veel jongeren allemaal geen reet interesseert.

Verder kunnen die jongeren wel weer anderen besmetten, dus er zullen onvermijdelijk wel weer ziekenhuisopnamen aankomen.
En wat is precies het probleem? Dat is precies het beleid wat de overheden wensen. De curve is afgevlakt, het is nu zaak om het virus gecontroleerd door de samenleving te laten gaan totdat er een medicijn, vaccin of natuurlijke immuniteit is.

Er is simpelweg geen andere optie. Je kan landen niet 2 jaar op slot gooien, dan moeten we weer een berenvel aantrekken en zelf op bizons gaan jagen. En dan na 2 jaar als de boel opstart krijg je alsnog een giga-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Het dorre hout is al gekapt, dat klinkt hard maar in de verzorgingstehuizen zijn simpelweg alle zwakkeren overleden. Dat waren overigens veelal mensen die toch al niet heel lang meer hadden. De overige mensen in de tehuizen zijn nu grotendeels immuun geworden.

Je ziet het virus nu juist door de jongere generatie gaan, die hebben er relatief weinig last van. Dat zorgt voor meer zieken maar amper opnames. Natuurlijk zijn er ook jongeren die wel naar het ziekenhuis en de IC gaan, maar dat zijn er zo weinig dat dit sowieso geen problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 18-09 18:48
Drardollan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:13:
[...]

En wat is precies het probleem? Dat is precies het beleid wat de overheden wensen. De curve is afgevlakt, het is nu zaak om het virus gecontroleerd door de samenleving te laten gaan totdat er een medicijn of vaccin is.

Er is simpelweg geen andere optie. Je kan landen niet 2 jaar op slot gooien, dan moeten we weer een berenvel aantrekken en zelf op bizons gaan jagen. En dan na 2 jaar als de boel opstart krijg je alsnog een giga-golf.
Dat ben ik zeker met je eens, dat is altijd het beleid geweest, flatten the curve.
Wel goed blijven monitoren of al deze jongeren (als dat al zo is, dat er veel meer jongeren besmet worden, of dat dit vooral een hype van de media is) niet de kwetsbare ouderen weer besmetten. Niet nu in de zomervakantie, maar vooral straks als het groepseizoen weer begint..

misschien bewust zoveel mogelijk mensen besmetten in deze zomer, als de weerstand het sterkst is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens, dat is altijd het beleid geweest, flatten the curve.
Wel goed blijven monitoren of al deze jongeren (als dat al zo is, dat er veel meer jongeren besmet worden, of dat dit vooral een hype van de media is) niet de kwetsbare ouderen weer besmetten. Niet nu in de zomervakantie, maar vooral straks als het groepseizoen weer begint..

misschien bewust zoveel mogelijk mensen besmetten in deze zomer, als de weerstand het sterkst is ;)
Hoe meer mensen er nu besmet raken en milde tot geen klachten hebben, hoe beter dat is voor het najaar en de winter. Ook al zitten we nog lang niet op het niveau dat we groepsimmuniteit hebben, er zal hierdoor sowieso een barrière ontstaan die het virus af gaat remmen tegen die tijd. Dat samen de huidige maatregelen, en wellicht enkele versoepelingen die terug gedraaid worden, zal hopelijk zorgen dat we het dan ook nog kunnen controleren.

Er wordt ook vaak vergeten dat we nu zoveel meer weten dan eind februari. Al die kennis kunnen we inzetten om controle te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We komen nu inderdaad in de fase dat het virus er gewoon is en dat we continue moeten blijven opletten en bijsturen. Ik denk dat een hoop mensen gewoon te hoopvol zijn geworden van de cijfers van de afgelopen maanden. De cijfers zijn nu slechter maar bij lange na niet zo slecht als in maart. Het lijkt misschien wel zo maar de signalering is gewoon veel beter geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Het dorre hout is al gekapt, dat klinkt hard maar in de verzorgingstehuizen zijn simpelweg alle zwakkeren overleden. Dat waren overigens veelal mensen die toch al niet heel lang meer hadden. De overige mensen in de tehuizen zijn nu grotendeels immuun geworden.

Je ziet het virus nu juist door de jongere generatie gaan, die hebben er relatief weinig last van. Dat zorgt voor meer zieken maar amper opnames. Natuurlijk zijn er ook jongeren die wel naar het ziekenhuis en de IC gaan, maar dat zijn er zo weinig dat dit sowieso geen problemen oplevert.
Ik vind dit wel een boud statement. Er zijn inderdaad flink wat verzorgingstehuizen geraakt, maar lang niet allemaal.
Als écht alle mensen die 'toch al niet heel lang meer hadden' zijn overleden zou er nu al een aantal weken sprake zijn van ondersterfte. Maar dat is niet het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6hBTECKJ_Tsp7OddT-oPecp7wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ywVJLkgvnzrX2FF9pyKhasak.png?f=user_large

De lijn in de grafiek is immers niet ónder de gele band gekomen (de te verwachten sterfte).

Ik ben het met je eens dat de situatie op dit moment nog niet alarmerend is. Maar dat corona inmiddels alle oudjes die 'toch al binnen een paar maanden doodgingen' heeft doen sterven en dat de rest van de oudjes nu immuun zijn vind ik wel een gevaarlijke uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Drardollan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:13:
[...]

En wat is precies het probleem? Dat is precies het beleid wat de overheden wensen. De curve is afgevlakt, het is nu zaak om het virus gecontroleerd door de samenleving te laten gaan totdat er een medicijn, vaccin of natuurlijke immuniteit is.

Ik zou het fijn vinden als je niet zo aangevallen en semi-agressief reageert op een doodnormale comment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
TrailBlazer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:21:
We komen nu inderdaad in de fase dat het virus er gewoon is en dat we continue moeten blijven opletten en bijsturen. Ik denk dat een hoop mensen gewoon te hoopvol zijn geworden van de cijfers van de afgelopen maanden. De cijfers zijn nu slechter maar bij lange na niet zo slecht als in maart. Het lijkt misschien wel zo maar de signalering is gewoon veel beter geworden.
De journalisten maken graag van de gelegenheid gebruik om enkel het aantal nieuwe besmettingen breed uit te meten. Angst verkoopt. Ze geven geen duiding aan de getallen door het aantal testen mee te nemen, iets wat het RIVM helaas ook nog maar 1x per week bekend maakt.

De situatie is totaal onvergelijkbaar met maart. We hebben nu inzicht, controle en zelfs wat behandelingen die helpen. We moeten zoals je zegt blijven opletten, maar het is echt een totaal andere wereld geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vickypollard schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Ik zou het fijn vinden als je niet zo aangevallen en semi-agressief reageert op een doodnormale comment.
Ik reageer niet aangevallen of aggresief, het spijt mij als jij dat zo opvat.

Pagina: 1 ... 117 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs