Soccer98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:48:
Ik hoop niet dat de besmettingshaard in Hillegom een soort opstap gaat zijn naar een periode van nieuwe maatregelen. Dat zou bij veel mensen, ook die zich aan regels houden, echt als een klap komen.
Het zal niet te ontkomen zijn dat er bepaalde maatregelen genomen zullen moeten worden...
Maar, het is waarschijnlijk niet nodig om zoals in maart gelijk alomvattende lockdown-maatregelen te nemen...
toen was er veel meer onduidelijk, en moest men veel breder en harder ingrijpen ook door gebrek aan kennis en mogelijkheden.
Wat ik vermoed is dat men veel gerichter maatregelen kan opleggen, dus lokaal gericht of op specifieke activiteiten...
ook bv harder en strenger controleren en dan bv bedrijven die regels overtreden een tijdelijke sluiting opleggen, wat het voor hen ook zinnig maakt zich zelf ook goed aan de regels te houden...
Doordat men nu veel meer tracing-mogelijkheden, meer testing-capaciteit en ook kennis over besmettingsverloop heeft kan men veel beter en sneller reageren op een lokaal verloop van besmettingen.
Een volgende 'Lockdown-achtige landelijke sluiting lijkt me onwaarschijnlijk, ook omdat uit analyse achteraf bleek dat er een aantal twijfels over het extra nut van zulke zware maatregelen bestaat (maar men in maart eigenlijk weinig andere keuzes open had en vooral snel en doortastend moest optreden nadat er al een relatief onbekende verspreiding twee weken was opgetreden en men bv geen goede schattingen had hoeveel onontdekte besmette mensen er rondliepen).
In de huidige situatie is dat wel mogelijk en dat schept ook mogelijkheden om de maatregelen die men zal moeten nemen veel beter toe te spitsen op effectivieit.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen