Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mesa57 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Dat hebben ze Italie al eens gedaan. En jullie weten hoe het daar gegaan is.
Behoorlijk succesvol. Dat waren de eerste gebieden na de uitbraak die weer helemaal coronavrij waren.

Maar als je doelt op dat het zich door Italië verspreid heeft, dat was omdat het virus al rondwaarde buiten die dorpjes, maar dat men zich dat nog niet besefte. Die afgesloten dorpjes hadden daar verder weinig mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 14-07-2020 14:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

anandus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Afsluiten van gebieden met politie en leger zie ik niet nodig. Het hoeft niet hermetisch dicht, gewoon de brandhaard dimmen.
Als je lokale brandhaarden hermetisch dicht kan houden dan zijn er in de rest van het land geen maatregelen meer nodig. Is even vervelend voor de mensen die daar wonen, maar ook tijdelijk omdat een brandhaard dan uitdooft.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wekelijkse update is ook weer geplaatst:
Update 8 juli t/m 14 juli 2020
Afgelopen week zijn er 534 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Er zijn 16 patiënten gemeld die vanwege COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Er zijn 8 personen als overleden gemeld. Deze patiënten zijn niet allemaal in de afgelopen week positief getest, in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van afgelopen weken soms nog aangevuld.
De afgelopen week is het aantal meldingen van COVID-19 besmettingen gestegen met 102 ten opzichte van de week ervoor. Toen werden er 432 nieuwe COVID-19 besmettingen gemeld.
Sinds 1 juni 2020 kan iedereen in Nederland met (milde) klachten zich laten testen op COVID-19. Mensen kunnen zichzelf aanmelden voor een test in de GGD
Gemeentelijke Gezondheidsdienst
teststraten. Ook worden mensen getest vanwege bron- en contactonderzoek. Omdat het aannemelijk is dat niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen, zullen de werkelijke aantallen in Nederland waarschijnlijk hoger zijn dan de aantallen die hier genoemd worden.
Kleine lokale uitbraken
Verspreid door het land zijn een aantal kleine lokale uitbraken (clusters) met besmettingen zichtbaar. Deze kleine clusters van drie of meer besmettingen zijn nu beter zichtbaar doordat het aantal besmettingen aanmerkelijk minder is dan in de maanden maart tot en met mei. Meestal vinden we deze clusters in de huishoud- en familiesetting. Daarnaast zijn ook lokale uitbraken zichtbaar in bijvoorbeeld bedrijven, verpleeghuizen, in een studentenhuis of bij een sportclub.

Met de versoepelingen en het vakantieseizoen voor de deur komt ook het internationale reisverkeer weer op gang. De reishistorie wordt vanaf deze week vermeld in de wekelijkse epidemiologische rapportage.

In het bron- en contactonderzoek van de GGD’en worden rond de 100 besmettingen per week opgespoord.
Resultaten teststraten
Tussen 1 juni en 12 juli zijn 369.287 testen afgenomen door de GGD’en waarvan een uitslag bekend is. Hiervan was 1.0% positief. Tussen 1 juni en 12 juli is het aantal afgenomen testen gestegen en het percentage positief gedaald van 2% in weeknummer 23 naar 0,6% in weeknummer 28. Er zijn regionale verschillen in het totaal aantal afgenomen testen per 100.000 inwoners en het percentage positieve testen.
Het is en blijft belangrijk dat mensen zich aan de maatregelen houden over verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen. Afstand houden, handen wassen, niezen en hoesten in de elleboog en het gebruik van papieren zakdoekjes. Dat geldt ook voor het thuisblijven en testen bij de eerste klachten. Zo houden we het nieuwe coronavirus onder controle.
De cijfers laten zien dat van de mensen met reishistorie een vrij fors percentage in Belgie of Duitsland is geweest. Maar dat is volgens mij meer correlatie dan causaliteit.
Overigens staan hier nog best een aantal landen in waar je volgens mij gewoon geen reizen naartoe moet accepteren. Iran, Verenigde Staten, Brazië, India... Het loopt zwaar uit de klauwen daar.

R0 lijkt nog onder de 1 te zitten, en licht te fluctueren.

@Stoney3K Je wilt in die regionale lockdown toch geen Boa's gaan inzetten en thuis gaan controleren zeker? :+

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:39:

[...]

@Stoney3K Je wilt in die regionale lockdown toch geen Boa's gaan inzetten en thuis gaan controleren zeker? :+
Wanneer dat op regionaal niveau gebeurt heb ik daar weinig moeite mee eigenlijk. Als ik in zo'n gebied zou zitten en ik de zekerheid zou hebben dat het na 2 weken lockdown voorbij is, mogen ze voor mijn part de deur dicht lassen.

Waar ik nu moeite mee heb is dat er een maatregel op landelijk niveau wordt toegepast waar de noodzaak steeds meer ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

[...]

De cijfers laten zien dat van de mensen met reishistorie een vrij fors percentage in Belgie of Duitsland is geweest. Maar dat is volgens mij meer correlatie dan causaliteit.
Overigens staan hier nog best een aantal landen in waar je volgens mij gewoon geen reizen naartoe moet accepteren. Iran, Verenigde Staten, Brazië, India... Het loopt zwaar uit de klauwen daar.

R0 lijkt nog onder de 1 te zitten, en licht te fluctueren.

Veel mensen uit Kazachstan ook, maar zonder verhaal erbij is het wat lastig helemaal goed te plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wekelijkse update is ook weer geplaatst
Dus zo'n 23% meer gevallen dan vorige week, 1,6% groei per dag.

Geen flauw idee of het überhaupt iets zegt (met zulke aantallen).
Maar ik wilde even met de rekenmachine frutten :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
ZieMaar! schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:26:
Ik ben daar echt verbaasd over, dat er al zo veel mensen die prima thuis kunnen werken weer elke dag naar kantoor gaan.

Ik werk bij een groot bedrijf en wij werken sowieso tot 1/9 allemaal thuis. Bij vrienden die bij grote bedrijven werken zie ik precies hetzelfde.
Ik werk bij een multinational. In principe werkt iedereen vanuit huis. Mensen die naar kantoor willen komen, mogen naar kantoor. Op vrijwillige basis dus. Voor de coronacrisis zaten wij met 1400 mensen op kantoor, nu met max 350.

Na 3 maanden full-time thuiswerken is het toch fijn om collega's weer te zien. Ik had nog het geluk een goede setup thuis te hebben (bureau+stoel, twee schermen en dergelijke). Veel collega's moesten nog een scherm, toetsenbord, muis en zelfs stoel van werk meenemen om thuis effectief te kunnen werken. :+

Wij mogen nu max 3 dagen per week naar kantoor. Wel dienen we ons vooraf aan te melden zodat het maximum aantal mensen op kantoor niet wordt overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Vind het verder geen schokkende cijfers die van afgelopen week. Dit zijn een beetje de getallen die je krijgt als je de samenleving dusdanig geopend hebt zoals dat nu is gebeurd. Natuurlijk harstikke klote voor de mensen die zijn opgenomen en overleden. Ik lees op het AD dat 60 procent van de besmettingen thuis gebeurd zijn. Ik ben wel benieuwd naar het percentage positieve testen, maar die kan ik nog niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:31
Soccer98 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:55:
Vind het verder geen schokkende cijfers die van afgelopen week. Dit zijn een beetje de getallen die je krijgt als je de samenleving dusdanig geopend hebt zoals dat nu is gebeurd. Natuurlijk harstikke klote voor de mensen die zijn opgenomen en overleden. Ik lees op het AD dat 60 procent van de besmettingen thuis gebeurd zijn. Ik ben wel benieuwd naar het percentage positieve testen, maar die kan ik nog niet vinden.
Is onveranderd 0.6% gebleven. Zie de pdf, daar staat ook de plek van besmetting in.

Dan blijkt ook dat het AD kennelijk iets beter moet lezen. 60% van de gevallen waarbij men een setting kan noemen van besmetting, is dat de thuissituatie. Maar van alle besmettingen afgelopen twee weken kan men maar in 35% van de gevallen een setting noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
Heb ik het nu mis of was er gisteren ergens op de radio dat er sinds donderdag al weer 27 opnames bij waren? Dat je dan vandaag leest dat het er maar 16 (netto 6) zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
jip_86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:27:
Heb ik het nu mis of was er gisteren ergens op de radio dat er sinds donderdag al weer 27 opnames bij waren? Dat je dan vandaag leest dat het er maar 16 (netto 6) zijn geweest?
Klik ff het linkje één post boven je aan en je vindt het :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
ZieMaar! schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Klik ff het linkje één post boven je aan en je vindt het :).
Ja daar staat 16 in maar maar gisteren op de radio zaten ze iets anders te vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:43:
[...]

Ja daar staat 16 in maar maar gisteren op de radio zaten ze iets anders te vertellen...
Dat is een definitie-kwestie. Het rivm rekent alleen mensen die anders niet in het ziekenhuis hadden gekomen (ja heel erg arbitrair). Dus niet mensen die al erg ziek zijn.. en dan door corona in het ziekenhuis belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@Verwijderd Die groep wordt vziw wel degelijk geteld. Het gaat om opnames wegens Corona, niet mensen die voor (bij wijze van) wegens een blindedarmonsteking opgenomen worden en Corona blijken te hebben.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Dat is een definitie-kwestie. Het rivm rekent alleen mensen die anders niet in het ziekenhuis hadden gekomen (ja heel erg arbitrair). Dus niet mensen die al erg ziek zijn.. en dan door corona in het ziekenhuis belanden.
Vziw rekent het rivm de Corona positief geteste mensen die in het ziekenhuis komen/opgenomen worden.

/edit: definitie voor in zkh opgenomen is idd anders:
Deze grafiek toont het aantal bij de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst gemelde patiënten dat vanwege COVID-19 in het ziekenhuis is opgenomen per dag.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2020 19:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit interesse eens door de besmetting-cijfers van vandaag gebrowsed en een lijstje gemaakt van alle gemeenten met een stijging van 5 of meer t.o.v. gisteren , nu het woord "corona-haard" hip begint te worden.
Voor wat het waard is:
Amsterdam +5
Nijmegen +6
Goes +7
Den Haag +9
Utrecht +10
Rotterdam +20

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apache4u schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:48:
Uit interesse eens door de besmetting-cijfers van vandaag gebrowsed en een lijstje gemaakt van alle gemeenten met een stijging van 5 of meer t.o.v. gisteren , nu het woord "corona-haard" hip begint te worden.
Voor wat het waard is:
Amsterdam +5
Nijmegen +6
Goes +7
Den Haag +9
Utrecht +10
Rotterdam +20
Daar zitten wel een paar grote steden bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16
Kijkend naar de R-waarde heb ik het idee dat hij toch vanaf eind april heel langzaam aan het stijgen is. Nu nog te behappen, maar gezien het stijgend aantal besmettingen afgelopen week zegt mijn gevoel dat sommige versoepelingen beter weer even teruggedraaid kunnen worden. Dan denk ik met name aan café's en restaurants, waarvan (anecdotisch, ik weet het) toch het beeld bestaat dat mensen het daar niet zo nauw meer nemen met het afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:06
autje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:38:
Kijkend naar de R-waarde heb ik het idee dat hij toch vanaf eind april heel langzaam aan het stijgen is. Nu nog te behappen, maar gezien het stijgend aantal besmettingen afgelopen week zegt mijn gevoel dat sommige versoepelingen beter weer even teruggedraaid kunnen worden. Dan denk ik met name aan café's en restaurants, waarvan (anecdotisch, ik weet het) toch het beeld bestaat dat mensen het daar niet zo nauw meer nemen met het afstand houden.
Dat over die café's kan kloppen.

Weet dat een aantal uitbaters liever vandaag dan morgen dicht zouden gaan. De zaken zijn meestal correct ingericht, maar zodra de alcohol in de mens zit vervagen de grenzen. Men is het inmiddels wel zat om de stamgasten telkens belerend toe te moeten spreken.

De huidige regels zijn praktisch niet werkbaar voor café's. Het is nog vol te houden zolang de gemeente sommige situaties op z'n Oud-Hollandsch gedoogd (wat nu veelal gebeurt), maar zodra men de letter van de wet gaat volgen en met boetes van €5300 gaat strooien zullen flink wat café's dicht gaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
autje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:38:
De R is met deze aantallen besmettingen en manier van testen gewoon niet betrouwbaar. Aangezien het aantal ziekenhuisopnames zo ontzettend laag is, zijn ze dus geswitched van R op basis van zh naar R op basis van besmettingen.
Zolang het aantal ziekenhuismeldingen, IC meldingen en percentage getesten die positief zijn niet enorm gaan stijgen, is er weinig aan de hand.
Oorspronkelijk was het doel namelijk dat de zorg het aankan, dat is nu ruimschoots het geval, het is er zelfs enorm rustig.
Dus we kunnen wel wat "lijen".
Ik geloof niet meer in overbelasting van de zorg gezien alle maatregelen overal en misschien nog wel veel meer de bewustwording bij de mensen zelf.
Zolang ziekere mensen thuisblijven, is er weinig aan de hand. En van die zieken die toch uit huis gaan, heeft hoogstens zo'n 0,6% corona, en vermoedelijk veel minder. En dan is de kans op overdracht nog heel stuk kleiner.
Dus ik ben een beetje allergisch voor koppen in 't nieuws van x meer besmettingen gemeld dan vorige week (ja duh, meer mensen getest), terwijl aantal overledenen en ziekenhuisopnames nog nooit zo laag is geweest.
De signaalwaarde voor IC ligt op 10 nieuwe per dag (nu liggen er 20 in totaal) en voor zh opnames 40, terwijl er afgelopen maand maar enkele tientallen opnames geweest zijn.
Kortom, volgens mij is er geen enkele reden tot zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
geenstijl schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:39:
[...]

De R is met deze aantallen besmettingen en manier van testen gewoon niet betrouwbaar. Aangezien het aantal ziekenhuisopnames zo ontzettend laag is, zijn ze dus geswitched van R op basis van zh naar R op basis van besmettingen.
Op zich weet ik dat de R-waarde minder betrouwbaar is bij lage aantallen, maar ik kijk ook naar de trend. Die zie ik heel langzaam oplopen.

Wanneer hebben ze die switch gemaakt?

ETA: is ergens te zien hoeveel testen er per dag zijn afgenomen?

[ Voor 6% gewijzigd door autje op 15-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
autje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Op zich weet ik dat de R-waarde minder betrouwbaar is bij lage aantallen, maar ik kijk ook naar de trend. Die zie ik heel langzaam oplopen.

Wanneer hebben ze die switch gemaakt?

ETA: is ergens te zien hoeveel testen er per dag zijn afgenomen?
https://www.rivm.nl/sites...kelijks_20200714_1040.pdf

Respectievelijk blz 22 (R op besmettingen vanaf 11 juni) en 24 (virologische dagstaten)

Welke trend zie je oplopen? Op basis waarvan concludeer je dat? Ik haal het namelijk nog nergens uit.

[ Voor 7% gewijzigd door geenstijl op 15-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
geenstijl schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:17:
[...]

https://www.rivm.nl/sites...kelijks_20200714_1040.pdf

Respectievelijk blz 22 (R op besmettingen vanaf 11 juni) en 24 (virologische dagstaten)

Welke trend zie je oplopen? Op basis waarvan concludeer je dat? Ik haal het namelijk nog nergens uit.
LOL, ik dacht dat dat rapport alleen gegevens over de laatste week gaf. Thanks!

Ik kijk vooral naar de grafiek op pag. 22. Daar zie ik de trend van eind maart tot eind april eigenlijk compleet vlak, maar daarna loopt het heel licht omhoog.

Daarnaast zie ik in de week 6 t/m 12 juli zo'n 9% meer tests dan de week ervoor, maar wel bijna 18% meer positieve resultaten. Normaliter zouden die percentages gelijk moeten zijn als alles hetzelfde blijft.

Nogmaals, het is allemaal minimaal, maar toch iets om scherp op te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Een kleine verhoging is niet zo erg. Vooral als je bedenkt dat de maatregelen zijn versoepeld, waardoor er ineens snel weer wat mensen besmet kunnen worden.
Daarnaast moet je rekening houden dat de tests niet evenredig verdeeld zijn over de gehele bevolking. Mensen die zich ziek voelen, in een risicogroep vallen of mensen die in de buurt zijn geweest van patiënt zullen nu zichzelf sneller laten testen dan een paar weken geleden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RIVM: slechts 12 procent van de mensen met coronasymptomen laat zich daadwerkelijk testen en slechts 20% van de mensen blijven thuis bij klachten

In mijn eigen ervaring is de drempel voor testen ook te hoog. Nu moet je bij de mildste klachten eigenlijk kiezen tussen óf wegwuiven óf doen alsof je besmet bent en je dagelijkse leven overhoopgooien voor onbepaalde tijd.

Als je de voorlichting volgt, moet je eerst zelf inschatten of je klachten passen bij het coronavirus:
Maak alleen een afspraak voor een test als u klachten heeft die passen bij het coronavirus. Zonder klachten heeft de coronatest geen zin.
Dat laat dus al ruimte voor interpretatie en twijfel. Terwijl je de afweging maakt zie je de vervolgstappen:
Bel voor een afspraak. Houd je burgerservicenummer (BSN) bij de hand.
Blijf thuis. Ga alleen naar buiten om je te laten testen.
Blijf thuis tot de uitslag bekend is.
Schrijf alvast op met wie je de afgelopen dagen contact hebt gehad.
Dat is best veel gevraagd als je opeens wat milde klachten hebt en twijfelt over een test. Je moet thuisblijven en voor hoe lang dan? Ze geven niet aan hoe snel je je waar kan laten testen en hoe lang je vervolgens op de uitslag moet wachten. Terwijl de kans vrij klein is dat je echt besmet bent. Dan is bellen best een stap.

Dat kan toch veel laagdrempeliger. Waarom is een afspraak per se nodig en waarom moet je daarvoor per se bellen? Waarom niet ook digitaal afspreken via een testlocaties-kaart met beschikbare tijden? Zou men zich eerder laten testen als je bij de mildste klachten niet meteen thuis moet blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
Artjuh schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:41:
RIVM: slechts 12 procent van de mensen met coronasymptomen laat zich daadwerkelijk testen en slechts 20% van de mensen blijven thuis bij klachten

In mijn eigen ervaring is de drempel voor testen ook te hoog. Nu moet je bij de mildste klachten eigenlijk kiezen tussen óf wegwuiven óf doen alsof je besmet bent en je dagelijkse leven overhoopgooien voor onbepaalde tijd.

Als je de voorlichting volgt, moet je eerst zelf inschatten of je klachten passen bij het coronavirus:

[...]

Dat laat dus al ruimte voor interpretatie en twijfel. Terwijl je de afweging maakt zie je de vervolgstappen:

[...]

Dat is best veel gevraagd als je opeens wat milde klachten hebt en twijfelt over een test. Je moet thuisblijven en voor hoe lang dan? Ze geven niet aan hoe snel je je waar kan laten testen en hoe lang je vervolgens op de uitslag moet wachten. Terwijl de kans vrij klein is dat je echt besmet bent. Dan is bellen best een stap.

Dat kan toch veel laagdrempeliger. Waarom is een afspraak per se nodig en waarom moet je daarvoor per se bellen? Waarom niet ook digitaal afspreken via een testlocaties-kaart met beschikbare tijden? Zou men zich eerder laten testen als je bij de mildste klachten niet meteen thuis moet blijven?
Lekker overdreven..
Hier was het Maandagavond 18u gebeld.
Dinsdag 8:30 ingepland en getest
Woensdag 15:20 uitslag..

Lijkt me snel zat

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje

[...]

[...]

Wachtperiode is max. 48 uur (althans dat is het streven). Het plaatje in onderstaande link vind ik toch vrij duidelijk.

https://www.ggdru.nl/over...cht/testen-op-corona.html

Bellen is voor veel mensen een stuk laagdrempeliger dan via internet. We zijn niet allemaal Tweakers ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Het maken van de afspraak is vreselijk simpel. Zondag afspraak gemaakt, maar dan zijn niet alle testlocaties geopend. Kon kiezen uit zondag ver weg, of maandag dicht bij huis.
Maandag ochtend test gedaan
Woensdag middag uitslag via telefoon
56 uur -O-

Die test is niet de fijnste, maar jezelf drie dagen in de badkamer opsluiten ook niet. Vanaf het moment dat je belt ben je radioactief tot het tegendeel bewezen is. :P Geen werk, kinderen niet naar bed brengen, koken of de vuilnisbak ophalen. Daarnaast kan je geen afspraken meer maken omdat er mogelijk twee weken verlening aan zit te komen. De test zelf is dan wel gratis, de gevolgen er van zijn voor eigen rekening. Aan de andere kant heb je het risico dat je wel besmet bent en het halve dorp ziek maakt. Voor mij was dat voldoende maar ik snap volledig dat niet iedereen die drie dagen(of meer) kan veroorloven. Zeker niet omdat de ziekteverschijnselen passen bij alles wat de afgelopen 100 jaar niemand interesseerde.
Regenachtig dagje in de tuin werken en je kan met druppelende neus weer een paar dagen naar de mancave. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

autje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:37:

Bellen is voor veel mensen een stuk laagdrempeliger dan via internet. We zijn niet allemaal Tweakers ;) .
Daar denk ik echt anders over (waarom doen ze niet beiden?). Een afspraak via internet is zo gemaakt tov van een gesprek met triage-vragen. "Belangst" komt vaak voor, dat is heel persoonlijk. Een mail vs bellen.. Een grote groep vind het eerste veel makkelijker. Vergeet niet dat een groot gedeelte van nl slecht Nederlands praat.. Die komen in combinatie met googletranslate er wel makkelijk uitkomen. (en dan spreek ik niet alleen over de groep somaliers, maar half eindhoven bestaat uit indische expats waar een telefoonconversatie een nachtmerrie kan zijn).

Daar staat tegenover een grote groep digi, maar ook analfabeten. Daarvoor is bellen sowieso beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:29
Tsja had zelf ook graag via internet gehad, maar heb iemand anders maar laten bellen en diegene haar telefoonnummer laten geven.
Alleen bsn en klachten doorgeven is dan wel wat lastiger. Net als dat je niet persoonlijk de uitslag krijgt.

Ook op testlocatie is het extreem lastig want je mag eigenlijk niemand meenemen. Spraak afzien kan niet want iedereen draagt mondkapjes. Maar goed, ik heb het overleefd

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
GAIAjohan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 07:51:
Ook op testlocatie is het extreem lastig want je mag eigenlijk niemand meenemen. Spraak afzien kan niet want iedereen draagt mondkapjes. Maar goed, ik heb het overleefd
Dat is wel extreem slecht geregeld. Waarom hebben ze geen spatkappen voor dergelijke situaties? Of doorzichtige mondkapjes. Bestaat allemaal. Snap dat ze dat niet standaard gebruiken, maar als iemand aangeeft slechthorend cq. doof te zijn dan moet je net wat verder denken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Werkgevers moeten daarin natuurlijk ook mee werken. Als het je vakantiedagen kost omdat je thuis moet blijven of je 2 weken onbetaald in quarantaine mag als je positief test (want je bent niet 'ziek genoeg' om jezelf ziek te melden, Kees staat ook met een snotneus aan de lopende band, dus waarom jij niet?) dan zien mensen er toch eerder vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Snap dat ze dat niet standaard gebruiken, maar als iemand aangeeft slechthorend cq. doof te zijn dan moet je net wat verder denken.
Hoe doen ze dat dan met blinden met een geleidehond of mensen die anders gehandicapt zijn en zonder begeleider niet eens het huis uit kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39

[...]

[...]

Eigen ervaring: ik werd opeens heel erg verkouden. Dat is een symptoom. Dus laten testen (zo ingewikkeld is het écht niet. De symptomen staan op een lijst).

Als je belt vragen ze naar je symptomen. Dus dan kunnen ze alsnog zeggen dat het geen zin heeft. Dus gewoon even bellen bij twijfel.

Ik kon 2 uur later al terecht. Dus hoezo "dagen onzekerheid"?

Dat bellen is juist zodat even de symptomen kunnen worden besproken. En zodat men een goede testlocatie kan vinden. Zelf kon ik kiezen uit 2 testlocaties. Aangezien de afstand tussen die 2 niet zo groot was. Digitaal inschrijven is IMHO meer gedoe dan even bellen.

Maar als mensen al beren op de weg zien voor ze überhaupt het huis uit gaan....

Wat betreft werkgevers: júíst daarom laten testen. Als de test positief is heb je een valide reden om thuis te blijven. Als die negatief is mag je gewoon aan het werk.... Zolang je de test niet hebt moet je thuis blijven, dat is gewoon wettelijk geregeld momenteel....

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 16-07-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15
Waah schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Wat betreft werkgevers: júíst daarom laten testen. Als de test positief is heb je een valide reden om thuis te blijven. Als die negatief is mag je gewoon aan het werk.... Zolang je de test niet hebt moet je thuis blijven, dat is gewoon wettelijk geregeld momenteel....
Volgens mij is er wettelijk nog helemaal niks geregeld toch? Die corona spoedwet is er niet dus tsja wat houdt je tegen om gewoon lekker op pad te gaan? (anders dan je burgerplicht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De wrijving komt juist dorodat er wettelijk niets geregeld is. Er wordt een beroep gedaan op je gezond verstand dat je thuis blijft indien je klachten hebt maar er is niets dat je weerhoudt om toch op pad te gaan. Datzelfde was het geval met "enkel noodzakelijke reizen". Dat was niet wettelijk afgedekt maar puur een verzoek naar zowel de burger als de werkgevers, als de werkgever je op locatie verwachte moest je alsnog gewoon op komen draven.

Of je moet de wet hebben waarin we dat kunnen zien natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dracula schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Volgens mij is er wettelijk nog helemaal niks geregeld toch? Die corona spoedwet is er niet dus tsja wat houdt je tegen om gewoon lekker op pad te gaan? (anders dan je burgerplicht?)
En wat houdt je werkgever tegen om gewoon van je te eisen dat je naar het werk komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Hoe doen ze dat dan met blinden met een geleidehond of mensen die anders gehandicapt zijn en zonder begeleider niet eens het huis uit kunnen?
In geval van medische noodzaak (en daar kan dit voorbeeld ook onder vallen) komen ze bij je thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar hoe zorg je dat meer mensen zich laten testen? Nu doen blijkbaar veel te weinig mensen dat.
GAIAjohan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:48:
[...]

Lekker overdreven..
Hier was het Maandagavond 18u gebeld.
Dinsdag 8:30 ingepland en getest
Woensdag 15:20 uitslag..

Lijkt me snel zat
autje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:37:
[...]

Wachtperiode is max. 48 uur (althans dat is het streven). Het plaatje in onderstaande link vind ik toch vrij duidelijk.

https://www.ggdru.nl/over...cht/testen-op-corona.html
Ik weet dat het best snel gaat en diezelfde GGD info vond ik ook na wat zoeken. Mijn punt is dat die info ontbreekt bij de eerder gelinkte voorlichting. Als ze duidelijker maken hoe snel en makkelijk het testen gaat neemt dat nog wat onzekerheid weg denk ik, zodat men zich eerder laat testen?
Eigen ervaring: ik werd opeens heel erg verkouden. Dat is een symptoom. Dus laten testen (zo ingewikkeld is het écht niet. De symptomen staan op een lijst).

Als je belt vragen ze naar je symptomen. Dus dan kunnen ze alsnog zeggen dat het geen zin heeft. Dus gewoon even bellen bij twijfel.

Ik kon 2 uur later al terecht. Dus hoezo "dagen onzekerheid"?

Dat bellen is juist zodat even de symptomen kunnen worden besproken. En zodat men een goede testlocatie kan vinden. Zelf kon ik kiezen uit 2 testlocaties. Aangezien de afstand tussen die 2 niet zo groot was. Digitaal inschrijven is IMHO meer gedoe dan even bellen.

Maar als mensen al beren op de weg zien voor ze überhaupt het huis uit gaan....
Die voorlichting zegt niet dat ze naar symptomen vragen, of hoe snel het gaat. Er staat wel dat je alleen bij passende klachten moet afspreken, dat je je BSN bij de hand moet hebben, dat je geen arts aan de telefoon krijgt, dat je geen medisch advies krijgt, en dat ze geen medische vragen beantwoorden. Dus bij twijfel toch bellen lijkt helemaal niet zo logisch?

Ik probeerde me redenen voor te stellen waarom 88% zich niet laat testen. Dan gaat het veelal ook om mildere klachten dan erg verkouden zijn, neem ik aan. Ik mag hopen dat bijna niemand twijfelt bij erge klachten.
jadjong schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 07:12:
[...]
Die test is niet de fijnste, maar jezelf drie dagen in de badkamer opsluiten ook niet. Vanaf het moment dat je belt ben je radioactief tot het tegendeel bewezen is. :P Geen werk, kinderen niet naar bed brengen, koken of de vuilnisbak ophalen. Daarnaast kan je geen afspraken meer maken omdat er mogelijk twee weken verlening aan zit te komen. De test zelf is dan wel gratis, de gevolgen er van zijn voor eigen rekening. Aan de andere kant heb je het risico dat je wel besmet bent en het halve dorp ziek maakt. Voor mij was dat voldoende maar ik snap volledig dat niet iedereen die drie dagen(of meer) kan veroorloven. Zeker niet omdat de ziekteverschijnselen passen bij alles wat de afgelopen 100 jaar niemand interesseerde.
Regenachtig dagje in de tuin werken en je kan met druppelende neus weer een paar dagen naar de mancave. ;w
Kijk, dat bedoel ik, dat twijfelende mensen zich die impact van een paar dagen zelfquarantaine voorstellen en het daardoor onbewust wegwuiven. Niet dat die 88% zich niet laat testen en bewust het risico neemt dat ze wel anderen kunnen besmetten.

Ik ben zelf erg risicomijdend met corona, volg de regels netjes en ben best goed ingelicht. Een paar dagen thuisquarantaine is niet eens een probleem voor mij, ik werk thuis en woon alleen. Testlocatie op 5 minuten fietsen. Dus toen ik een paar keer nieste en me twijfelend ging oriënteren op de test, schrok ik ervan hoe die eerder beschreven voorlichting mij leek te nudgen om het weg te wuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik mag er ook aan geloven. Gisteren eind van de dag voelde ik al een neusverkoudheid aankomen, vanochtend was m'n neus verstopt. Samen met het vaker dan normaal niezen in de afgelopen dagen voor mij voldoende reden om me te laten testen. Vooral omdat ik van het weekend ook op familiebezoek zou gaan.

De testlocatie bij mij de in buurt (15 autominuten) had pas morgenochtend tijd, de testlocatie iets verderop (en in andere richting, 20 autominuten) kan ik vanmiddag al terecht. De telefonist heeft eigenlijk alleen gecontroleerd of ik überhaupt symptomen heb - totaal niet te vergelijken met het maken van een afspraak bij de huisarts ("nee meneer, ziek maar even uit; als u over vier dagen nog steeds klachten heeft dan belt u terug" :P).

Ik kan me overigens goed voorstellen dat mensen zonder auto niet staan te springen om een uurtje te lopen/halfuurtje te fietsen of 15-45 minuten met de bus te reizen (enkele reis) naar de testlocatie. Als je mogelijk besmet bent, dan wil je ook niet je buurman/collega/familielid vragen om je even te brengen. De afstand tot de testlocatie kan het dus wel minder laagdrempelig/toegankelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Zo moeilijk lijkt het me toch allemaal niet. Als je één van de symptomen hebt, gewoon bellen. Als ze dan niet nodig vinden dat je langskomt dan hoor je dat wel. En anders inderdaad testen.

Afstand kan een drempel zijn, maar de meeste mensen vrezen gewoon een verkeerde uitslag te krijgen en twee weken thuis te moeten zitten. Gedeeltelijk snap ik dat wel, maar als je symptomen hebt moet je sowieso thuisblijven. Ja, dat is lastig, maar het eigenbelang is hier ondergeschikt aan het belang van de groep, vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sylvesterrr schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:12:
De afstand tot de testlocatie kan het dus wel minder laagdrempelig/toegankelijk maken.
Begin maar eens met een test te ontwikkelen waarbij je geen "wattenstaafje" in je neusholte of je keel gewroet hoeft te krijgen, dan zouden veel meer mensen zich laten testen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso vraag ik me af hoe je bij sommige testlocaties komt. Voor Zuid-Limburg ligt die bv bij vd Valk Urmond. Daaar sta je dan met goed fatsoen zonder auto. Dan maar met het OV?, buiten dat je dat eigenlijk niet wil.. is het ook nog eens niet zo handig met de bus. Ik heb een auto, maar ik geloof dat +90% van mijn kennisen/collegas die geen auto hebben zich echt niet gaan laten testen bij milde klachten.

Communicatie naar groepen die geen (nederlands) nieuws/tv kijken is sowieso altijd al heel erg lastig. Meeste weten niet eens dat je je kan laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Blinden zijn met een hond gewoon welkom lijkt me. En tegen een blind persoon kan je praten en vertellen wat hij/zij moet doen en jij gaat doen. Lijkt mij een stuk minder lastig dan bij een doof persoon die het moet hebben van liplezen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik lees net in de afspraakbevestiging trouwens dat je niet met het ov naar de testlocatie moet reizen. De dichtstbijzjinde locatie is 17m rijden, 1u4m lopen of 21m fietsen (35m met het ov). Zonder auto zou ik me hoogstwaarschijnlijk niet laten testen. :X
Reis niet met het openbaar vervoer naar de testlocatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mawlana op 16-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• autje
Als je je niet wilt/kunt laten testen, om wat voor reden dan ook, maar je hebt wel symptomen, blijf dan gewoon twee weken thuis en binnen. Het risico bestaat dat je dat voor niets doet, maar dat is je eigen keuze.

Ik hoor alleen maar excuses om je maar niet te hoeven testen. Sommige zijn best wel terecht, maar je mag er ook wel een beetje moeite voor doen. Wil je dat niet, ook goed. Maar dan moet je gewoon in zelf-quarantaine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
sylvesterrr schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:23:
Ik lees net in de afspraakbevestiging trouwens dat je niet met het ov naar de testlocatie moet reizen. De dichtstbijzjinde locatie is 17m rijden, 1u4m lopen of 21m fietsen (35m met het ov). Zonder auto zou ik me hoogstwaarschijnlijk niet laten testen. :X

[...]
van https://www.rijksoverheid...vid-19/testen/testlocatie

Ik heb geen auto, kan ik ook meerijden met iemand anders?
Rij bij voorkeur zelf en dus alleen naar de teststraat. Als u niet zelf kunt rijden, rij dan alleen mee met één van uw huisgenoten. Wordt u gebracht, neem dan plaats links achter de bestuurder. Als u en uw huisgenoten geen auto hebben, probeer dan een auto van iemand te lenen of kom lopend of met de fiets. Als u belt naar 0800-1202 geeft u aan dat u niet met de auto kunt komen en bespreekt u met de telefonist wat de opties zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:19:
Sowieso vraag ik me af hoe je bij sommige testlocaties komt. Voor Zuid-Limburg ligt die bv bij vd Valk Urmond. Daaar sta je dan met goed fatsoen zonder auto. Dan maar met het OV?, buiten dat je dat eigenlijk niet wil.. is het ook nog eens niet zo handig met de bus. Ik heb een auto, maar ik geloof dat +90% van mijn kennisen/collegas die geen auto hebben zich echt niet gaan laten testen bij milde klachten.

Communicatie naar groepen die geen (nederlands) nieuws/tv kijken is sowieso altijd al heel erg lastig. Meeste weten niet eens dat je je kan laten testen.
Hier (Twente) net zo.

Vanochtend ook geweest (lekker die staafjes :X). Met de auto 10 minuten. Heb naar aanleiding van jouw post voor de gein ook even naar het OV gekeken.... 1 uur en 20 minuten 8)7. Kun je net zo goed gaan lopen, is maar 10 minuten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
App is coming.

Nou ja, hij was er al, maar per 1 september landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
sylvesterrr schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:23:

[...]
21 minuten fietsen? Dat is korter dan een enkele reis naar mijn werk, en dat doe ik al een jaar of 10 ondertussen. Een half uur fietsen is echt niks, ook niet met een verkoudheid. Een bijzonder slecht excuus om je niet te laten testen. Ik zou als ik jou was de auto laten staan en de fiets pakken, wellicht is het de laatste buitenlucht die je de komende twee weken zult zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af hoe erg het eigen risico van de zorg en de uitziek-mentaliteit van huisartsen bijdraagt aan het niet laten testen.

Ook al is deze test gratis, wij Nederlanders zijn ondertussen toch enorm geprogrammeerd om zorg zoveel mogelijk te mijden totdat het te laat is, omdat het normaal je eigen risico zou kosten / je toch met paracetamol naar huis wordt gestuurd.

Om nu opeens te laten testen bij een verkoudheid druist gewoon totaal tegen wat ons altijd 'geleerd' is door de overheid. Je vraagt nu opeens mensen hun manier van denken aan te passen.

Daarnaast zou ik tijdens een crisis niet graag 2-3 dagen ziek thuis blijven voor iets dat achteraf gewoon hooikoorts bleek te zijn. Als je een vervelende baas hebt dan weegt dit gewoon mee met het verlengen van je contract/ontslagen die komen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:22:

Daarnaast zou ik tijdens een crisis niet graag 2-3 dagen ziek thuis blijven voor iets dat achteraf gewoon hooikoorts bleek te zijn. Als je een vervelende baas hebt dan weegt dit gewoon mee met het verlengen van je contract/ontslagen die komen gaan.
Daar heeft je werkgever niets mee te maken. Sterker nog, hij mag er niet eens naar vragen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Standeman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Daar heeft je werkgever niets mee te maken. Sterker nog, hij mag er niet eens naar vragen.
Je werkgever hoeft bij een tijdelijk contract ook geen reden op te geven waarom je contract niet wordt verlengd. Te veel ziekteverzuim kan daar één van de redenen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:22:
Ik vraag me af hoe erg het eigen risico van de zorg en de uitziek-mentaliteit van huisartsen bijdraagt aan het niet laten testen.

Daarnaast zou ik tijdens een crisis niet graag 2-3 dagen ziek thuis blijven voor iets dat achteraf gewoon hooikoorts bleek te zijn.
Dat niet alleen. Bij hooikoorts zijn de symptomen blijvend, dus ook als je negatief test, zou je daarna je weer moeten laten testen. Enzovoorts, want het is nu hooikoorts, maar het kán corona zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Een werkgever zal het waarschijnlijk niet interesseren of jij ziek was vanwege hooikoorts/corona of dat je een niertransplantatie had. Ziek = ziek en kost geld. En geld is wat zulke werkgevers interesseert.

Dus het zal hoe dan ook meewegen bij een contractverlenging. Liever een werknemer die nooit ziek was, dan werknemer die vorige week nog 5 dagen thuis zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Werkgevers moeten daarin natuurlijk ook mee werken. Als het je vakantiedagen kost omdat je thuis moet blijven of je 2 weken onbetaald in quarantaine mag als je positief test (want je bent niet 'ziek genoeg' om jezelf ziek te melden, Kees staat ook met een snotneus aan de lopende band, dus waarom jij niet?) dan zien mensen er toch eerder vanaf.
Daar komt nog bij dat veel zorgorganisaties (ook de mijne) nu als beleid hebben dat je zelf voor de quarantaine opdraait als tijdens je vakantie het land van geel naar oranje gaat. Dan moet je maar onbetaald verlof opnemen.

Dat velen dat geld niet kunnen missen gaat er dus toe leiden dat besmette mensen gewoon ouderen gaan verzorgen want ze zitten klem.
Maar straks wel weer afvragen waar die besmettingen vandaan komen en waarom personeel werven zo slecht gaat. 8)7

Echt zo'n kortzichtig beleid.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:11
zacht schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:06:
[...]

21 minuten fietsen? Dat is korter dan een enkele reis naar mijn werk, en dat doe ik al een jaar of 10 ondertussen. Een half uur fietsen is echt niks, ook niet met een verkoudheid. Een bijzonder slecht excuus om je niet te laten testen. Ik zou als ik jou was de auto laten staan en de fiets pakken, wellicht is het de laatste buitenlucht die je de komende twee weken zult zien.
Half uurtje fietsen? Toen ik last had van corona was ik buiten adem voordat ik bij de achterdeur was. (Helaas was er toen nog een we gaan je lekker niet testen policy)

Juist gezien de effecten van corona. Zou ik niet snel fietsen naar een testlocatie. Bij mij ging het ook snel naar beneden. Dus waar ik de dag ervoor de afstand nog gehaald zou hebben zou ik een dag later halverwege gestrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Half uurtje fietsen? Toen ik last had van corona was ik buiten adem voordat ik bij de achterdeur was. (Helaas was er toen nog een we gaan je lekker niet testen policy)

Juist gezien de effecten van corona. Zou ik niet snel fietsen naar een testlocatie. Bij mij ging het ook snel naar beneden. Dus waar ik de dag ervoor de afstand nog gehaald zou hebben zou ik een dag later halverwege gestrand zijn.
Precies. Halfuurtje fietsen is goed te doen, maar niet wanneer ik me niet fit voel.

Na het horen van al die horrorverhalen over een wattenstaafje in de neus was ik ietwat zenuwachtig. Het viel allemaal reuze mee... Het is even een minder fijn gevoel voor 2-3 seconden, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Hoezo ben je niet ziek genoeg om jezelf ziek te melden.

Werkgevers mogen niet eens vragen wat je hebt. En anders meld je je toch bij de arbo arts ("Ik wil graag werken, zeg maar in welke ruimte ik als eerste onder mag niezen"). Ik geloof nooit dat een arbo arts je aan het werk zet met een positieve corona test, ongeacht hoe mild de klachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 16-07-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Hoezo ben je niet ziek genoeg om jezelf ziek te melden.

Werkgevers mogen niet eens vragen wat je hebt. En anders meld je je toch bij de arbo arts ("Ik wil graag werken, zeg maar in welke ruimte ik als eerste onder mag niezen"). Ik geloof nooit dat een arbo arts je aan het werk zet met een positieve corona test, ongeacht hoe mild de klachten.
Bij een positieve test niet.

Maar bij hooikoortsklachten bijvoorbeeld waarbij je thuis moet blijven tot het testresultaat bekend is, en als dat negatief is moet je nog steeds thuis blijven (want klachten) zal een werkgever daar toch anders over denken.

Arbo-arts of niet, als he dan een tijdelijk of uitzendcontract hebt dan heb je gewoon dikke pech want een werkgever zit niet aan jou vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Hij heeft een verstopte neus, en wilde zich niet eens laten testen als hij geen auto had, zo ziek is hij. I call lazy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Bij een positieve test niet.

Maar bij hooikoortsklachten bijvoorbeeld waarbij je thuis moet blijven tot het testresultaat bekend is, en als dat negatief is moet je nog steeds thuis blijven (want klachten) zal een werkgever daar toch anders over denken.

Arbo-arts of niet, als he dan een tijdelijk of uitzendcontract hebt dan heb je gewoon dikke pech want een werkgever zit niet aan jou vast.
Als je ontslagen word op het moment dat je ziek bent helpt inderdaad weinig.

Maar ik (half jaar contract, geen uitzendcontract) zou de wachttijd op testresultaten gewoon rekenen onder ziek melden. Mijn redenatie is dan ik heb gezondheidsklachten waardoor ik echt niet naar het werk kan. En ik ben geen arts om een andere beoordeling te maken. Dus ben ik ziek.

En niet te loslippig zijn over dat ik lekker ben gaan feesten midden in Brazilië of dat je wel of niet corona hebt. Je bent ziek en gaat naar een doctor die zegt dat je thuis moet blijven voor minstens een paar dagen. Meer hoeft je werkgever niet te weten.

Toen ik last van corona verschijnselen had (kon toen niet getest worden) heb me ook ziek gemeld met die mededeling en verder niet te veel op ingaan. "Huisarts zegt dat ik ziek ben"

[ Voor 8% gewijzigd door Batavia op 16-07-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
zacht schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Hij heeft een verstopte neus, en wilde zich niet eens laten testen als hij geen auto had, zo ziek is hij. I call lazy.
Fair enough. Naar de doctor gaan/laten testen lijkt me toch wel een must bij ziek melden.

[ Voor 13% gewijzigd door Batavia op 16-07-2020 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Daar komt nog bij dat veel zorgorganisaties (ook de mijne) nu als beleid hebben dat je zelf voor de quarantaine opdraait als tijdens je vakantie het land van geel naar oranje gaat. Dan moet je maar onbetaald verlof opnemen.

Dat velen dat geld niet kunnen missen gaat er dus toe leiden dat besmette mensen gewoon ouderen gaan verzorgen want ze zitten klem.
Maar straks wel weer afvragen waar die besmettingen vandaan komen en waarom personeel werven zo slecht gaat. 8)7

Dat vind ik dan wel weer volledig logisch. Waarom zou ik er als werkgever voor moeten betalen? Want dit geldt niet alleen in de gezondheidszorg.

Je mag je als werkgever er (terecht) niet mee bemoeien waar je werknemer op vakantie gaat. Maar als iemand besluit om in deze tijd naar Zuid Europa oid te gaan en dat gebied wordt oranje, dan mag diegene wat mij betreft zelf op de blaren zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Dat vind ik dan wel weer volledig logisch. Waarom zou ik er als werkgever voor moeten betalen? Want dit geldt niet alleen in de gezondheidszorg.

Je mag je als werkgever er (terecht) niet mee bemoeien waar je werknemer op vakantie gaat. Maar als iemand besluit om in deze tijd naar Zuid Europa oid te gaan en dat gebied wordt oranje, dan mag diegene wat mij betreft zelf op de blaren zitten.
Dan kun je als werkgever ook wintersport verbieden. En surfsport tijdens de zomer. Sporten, etc.
Gewoon werken, gezond eten, op tijd naar bed. En werken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

alexbl69 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:14:
[...]

In theorie heb je gelijk in de praktijk ben jij als werkgever degene welke op de blaren gaat zitten want mensen gaan zo niet in quarantaine omdat ze het geld niet kunnen missen.

Gevolg besmette afdelingen wat miljoenen gaat kosten.

Penny wise, pound foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

icecreamfarmer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:50:
[...]

In theorie heb je gelijk in de praktijk ben jij als werkgever degene welke op de blaren gaat zitten want mensen gaan zo niet in quarantaine omdat ze het geld niet kunnen missen.
Stilstaande afdelingen omdat de helft zich met een snottertje ziek meldt betkent ook dat je bedrijf failliet gaat natuurlijk. Dus dat blijft kiezen tussen twee kwaden, en veel managers denken dan "na mij de zondvloed" en zorgen er dus vooral voor dat de 'productiviteit' van de afdeling op zijn minst onder hun wacht gemaximaliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Stilstaande afdelingen omdat de helft zich met een snottertje ziek meldt betkent ook dat je bedrijf failliet gaat natuurlijk. Dus dat blijft kiezen tussen twee kwaden, en veel managers denken dan "na mij de zondvloed" en zorgen er dus vooral voor dat de 'productiviteit' van de afdeling op zijn minst onder hun wacht gemaximaliseerd wordt.
Dat blijkt in de praktijk mee te vallen. Dat was trouwens de reden van het rampzalige beleid van de rivm voor de zorg. Ziekenhuizen die het negeerden hadden hetzelfde ziekteverzuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 20:49
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Ikzelf heb redelijk zwaar last van hooikoorts. Normaal "boeit" het mij weinig, alleen dit jaar is het wel heel irritant dat ik hooikoorts heb.

Helaas ken ik ook werkgevers die mensen nu al verplichten om op kantoor te komen. Dus ja lastig wat ik in zo'n situatie moet doen! Heb geen zin om iedere keer als ik hooikoortsklachten heb om zo'n wattenstaafje in mijn neus te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
Lang niet gepost maar wat ik de laatste 2 weken zie baart me zorgen. Ik woon in Vlissingen, Zeeland. Sinds 2 weken zijn de toeristen er weer. Duitsers en Belgen. Hordes dat ik mezelf ook afvraag of de hotels en campings alweer vol open mochten? Ze geven geen fucks om de regels. Weigeren in winkels aan de vastgestelde regels te houden, zijn zelfs onbeschoft wanneer ze erop aangesproken worden. Op straat staan ze met groepen. Gunnen andere ook de ruimte niet, houden nergens rekening mee.

Mijn vrouw werkt in de stad, die is de hele dag bezig politieagentje spelen en toeristen zijn zelfs beledigd als ze aangesproken worden.

Die 2de golf gaat er komen... Nu maar hopen dat die toeristen gewoon in eigen land op de IC gaan liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 16-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze gaan denken om die noodwet te handhaven als er nu al te weinig capaciteit is om te zorgen dat alle toeristen afstand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:57:
Lang niet gepost maar wat ik de laatste 2 weken zie baart me zorgen. Ik woon in Vlissingen, Zeeland. Sinds 2 weken zijn de toeristen er weer. Duitsers en Belgen. Hordes dat ik mezelf ook afvraag of de hotels en campings alweer vol open mochten? Ze geven geen fucks om de regels. Weigeren in winkels aan de vastgestelde regels te houden, zijn zelfs onbeschoft wanneer ze erop aangesproken worden. Op straat staan ze met groepen. Gunnen andere ook de ruimte niet, houden nergens rekening mee.

Mijn vrouw werkt in de stad, die is de hele dag bezig politieagentje spelen en toeristen zijn zelfs beledigd als ze aangesproken worden.

Die 2de golf gaat er komen... Nu maar hopen dat die toeristen gewoon in eigen land op de IC gaan liggen.
Ik ben op dit moment op texel op vakantie. Het is af en toe druk. Ik winkels gaat het best redelijk en verder gebeurt eigenlijk alles buiten. Ik denk wel dat het wek gaat oplopen maar de stijging minder snel zal gaan. De overheden zullen het veel eerder signaleren en ingrijpen deze keer. Gevalletje hope for the best prepare for the worst. Als het voor 2/3 maanden wat relaxter is allemaal is dat mooi meegenomen en hopelijk het draagvlak voor nieuwe maatregelen indien nodig wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:19:

Er zijn kinderen in Afrikaanse landen die uren per dag naar school lopen op een lege maag. Er zijn duizenden vluchtelingen die elke dag in de meest gammele bootjes de oversteek naar Europa wagen. Get real. Er is vast wel een oplossing te vinden om bij een testlocatie tien kilometer verderop te komen. Bijv van het lenen/huren van een scooter of elektrische fiets van een vriend, familielid, collega of iemand die je ff rijden wil met mondkapje op de achterbank en ramen open en ventilatie uit.

De overheid kan niet alles voor je oplossen en hoeft dat ook niet. Put uit je eigen creativiteit en slagvaardigheid.

[ Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 16-07-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyberMania schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Er zijn kinderen in Afrikaanse landen die uren per dag naar school lopen op een lege maag. Er zijn duizenden vluchtelingen die elke dag in de meest gammele bootjes de oversteek naar Europa wagen. Get real. Er is vast wel een oplossing te vinden om bij een testlocatie tien kilometer verderop te komen. Bijv van het lenen/huren van een scooter of elektrische fiets van een vriend, familielid, collega of iemand die je ff rijden wil met mondkapje op de achterbank en ramen open en ventilatie uit.

De overheid kan niet alles voor je oplossen en hoeft dat ook niet. Put uit je eigen creativiteit en slagvaardigheid.
Ga je nu echt je vrijwillig laten testen vergelijken met mensen die in levensbedreigende situaties zitten en je daarom maar niet moet miepen?

Als er geen consequenties aan zitten om je niet te laten testen dan zullen er altijd veel mensen zijn die zich niet laten testen. Waarschijnlijk ook een deel uit pure gemakzucht. De enige 'plicht' die je nu hebt om je te laten testen is sociale druk.

Tenzij je mensen wettelijk gaat verplichten om zich te laten testen (en dat wordt juridisch een beetje lastig) blijf je dat houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Ga je nu echt je vrijwillig laten testen vergelijken met mensen die in levensbedreigende situaties zitten en je daarom maar niet moet miepen?

Als er geen consequenties aan zitten om je niet te laten testen dan zullen er altijd veel mensen zijn die zich niet laten testen. Waarschijnlijk ook een deel uit pure gemakzucht. De enige 'plicht' die je nu hebt om je te laten testen is sociale druk.

Tenzij je mensen wettelijk gaat verplichten om zich te laten testen (en dat wordt juridisch een beetje lastig) blijf je dat houden.
Nee ik zeg als jij je wilt laten testen is er echt wel een oplossing te verzinnen Het is gemakkelijk direct allerlei beren op de weg te zien en dat dan maar te gebruiken om niet te hoeven. Maar kom op, voor wie wil is er altijd wel wat te regelen. Je kan niet verwachten dat de overheid voor elke situatie een oplossing altijd klaar heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 16-07-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:36
JeroenNietDoen schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:57:

Grappig, ik was vorige week in Zeeuws Vlaanderen en je herkende de Duitse toeristen direct: ze hadden allen netjes een mondkapje op in de Appie Heijn en de HEMA en hielden een stuk meer afstand.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Niet alleen sociale druk, ook je eigen geweten. Als je kunt leven met het idee dat je mogelijk besmettelijk bent en dus anderen kunt besmetten, en daarmee mogelijk mede een bijdrage doet aan een tweede golf, prima. Anders moet je niet zeuren en je gewoon laten testen of twee weken binnen blijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:09:
[...]

De oplossing is redelijk simpel: niet op vakantie gaan. Als je het niet kan veroorloven om twee weken extra vakantie op te nemen dan is vakantie(in het buitenland) dit jaar niet mogelijk. Maar dan worden de beperkingen opeens heel persoonlijk en gaat iemand voor zichzelf excuusjes bedenken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21-09 20:31
Zeus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Grappig, ik was vorige week in Zeeuws Vlaanderen en je herkende de Duitse toeristen direct: ze hadden allen netjes een mondkapje op in de Appie Heijn en de HEMA en hielden een stuk meer afstand.
M’n moeder werkt in een museum en wordt er doodziek van: Duitsers die zich nergens aan houden. Aanspreken werkt wel, dus ze weet inmiddels goed in het Duits instructies te geven.

Zo zie je maar, de ene Duitser is de andere niet.

Overigens doen Nederlanders het niet per se beter maar die komen nog niet naar het museum.

Qua vakantie hebben de overheden het top voor elkaar: precies grenzen open voor het vakantie seizoen zodat wij niet meer conform corona regels kunnen annuleren. Betekent dat we er zelf voor kiezen en dus een deel van ons geld kwijt zijn. Maar serieus: rondreis met 2 kleine kinderen door 4 landen die nog wekelijks maatregelen wijzigen, incl bootovertochten? Niet voor m’n plezier nee. We proberen de gehele reis een jaar op te schuiven en dan ze dan aanbetaling nu laten houden. Inmiddels al 1,5 maand mee in de weer ook.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-07-2020 07:55 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Er zijn ook simpele dingen die het risico kunnen verkleinen dat je veel dagen kwijtraakt. Zeker met vliegvakanties gaan veel mensen max 2 weken, terwijl ze vaak drie weken vakantie hebben. Plan dat laatste weekje achter i.p.v. voor de reis. Dan heb je het, in het slechtste geval, over 5 dagen.

@NiGeLaToR Wat waren je plannen dan? Wij willen naar Noorwegen, dus ook boottochten (maar met eigen kamers en volgens de rederijen niet volledig bezet). In Noorwegen merk je weinig van Corona, het grootste risico dat ik zie is dat de boot niet meer terugvaart, maar in de vorige ‘lockdown’ zag je dat terugreizen (als je eigen vervoer hebt) helemaal niet zo lastig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:29:
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze gaan denken om die noodwet te handhaven als er nu al te weinig capaciteit is om te zorgen dat alle toeristen afstand houden.
Nederland is natuurlijk wel kampioen in hun eigen bevolking naaien. Grote kans dat toeristen er zomaar eens mee wegkomen maar de Nederlander direct een strafblad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@ZieMaar! Disneyland, ferry naar Sicilie, diverse stopovers en hotels en weer terug.

Wel met de auto op zich, maar eiland, overtocht, hotels, pretpark en dan het idee dat een van ons ziek wordt of je in lockdown gebied komt. Meh.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Voor het huren van een scooter/fiers/auto moet je dan weer toch vaak in contact komen met de uitlener. En hoe lang mag de persoon vervolgens zelf zijn voertuig niet meer gebruiken ipv virusdeeltjes op het stuur?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
jadjong schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:26:
[...]

De oplossing is redelijk simpel: niet op vakantie gaan. Als je het niet kan veroorloven om twee weken extra vakantie op te nemen dan is vakantie(in het buitenland) dit jaar niet mogelijk. Maar dan worden de beperkingen opeens heel persoonlijk en gaat iemand voor zichzelf excuusjes bedenken. ;)
Dit dus.

Zou ook met 6 personen naar Mallorca met het vliegtuig (eind vorig jaar geboekt). Alles geannuleerd, hotel niet hoeven te betalen maar de vluchten wel (ca. €2.000). Valt bij mij in de categorie eigen verantwoordelijkheid nemen in tijden van crisis.

Kan weinig begrip opbrengen voor mensen die in deze crisistijd er toch recht op menen te hebben om op vakantie te gaan maar als er dan stront aan de knikker komt verwachten dat anderen de consequenties daarvan op zich nemen.

Als je nu op vakantie gaat; be my guest. Maar mocht 'je' gebied oranje worden moet je ook een grote jongen (of meisje) zijn en daar zelf de consequenties van dragen en niet gaan huilen dat je werkgever dat niet voor je betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@alexbl69 wij zitten er ook zo in, al is het toch zuur als je nu de CC afboekingen krijgt voor de vakantie die niet meer is. Maargoed, ook wij vinden dat een acceptabel verlies in plaats van een vakantie waar we tegenop zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:22:
[...]

Als je nu op vakantie gaat; be my guest. Maar mocht 'je' gebied oranje worden moet je ook een grote jongen (of meisje) zijn en daar zelf de consequenties van dragen en niet gaan huilen dat je werkgever dat niet voor je betaalt.
Waarom is dit sinds corona opeens een probleem?
Mensen gaan al jaren op skivakantie. Waarbij je ook door een gebroken been niet meer kan werken. En iedereen die iets ongezonds doet die kan ook sneller ziek worden: roken, overgewicht, zonnen, niet sporten, te veel sporten, etc.

Zieke werknemers hoort nu eenmaal bij het risico dat ondernemen heet. Als je dat risico niet wilt dragen dan moet je geen ondernemer worden.

Code oranje is niet code rood. Dus zolang de overheid je toe staat om te reizen, wie is de werkgever dan om dit te verbieden? Het enige dat je hier mee bereikt is dat mensen niet in quarantaine gaan. Gewoon lekker gaan werken en vervolgens met een beetje pech het hele bedrijf ziek maken.

Daarnaast al eerder aangegeven: waar ligt de grens? Ga je straks als werkgever ook erop toezien dat iedereen optijd naar bed gaat?

Nu het opeens over corona gaat, wordt het opeens misbruik van gemaakt door werkgevers. Terwijl code oranje al heel lang bestaat en ook het risico op ziekte/letsel is tijdens vakanties niet nieuw.

Als ik een werkgever had die mij niet zou doorbetalen tijdens quarantaine, dan verzweeg ik mijn vakantie gewoon en kwam ik werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

jadjong schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:26:
[...]

Of de quarantaine doorbetalen in plaats van je zorgpersoneel te laten stikken. Dat geeft een veel beter signaal af dan dat doelloze klappen en de kraaltjes en spiegeltjes die je krijgt.
En misschien is dat wel verstandig maar ik kan je zeggen dat het merendeel daar geen rekening mee gaat houden en wat de resultaten daar van zullen zijn.Dan kun je het leuk op eigen verantwoordelijkheid blijven gooien maar accepteer dan ook de consequenties daar van.

Even voor de duidelijkheid: het raakt mij niet he. Ik kan het zowel betalen alswel thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Mensen gaan al jaren op skivakantie. Waarbij je ook door een gebroken been niet meer kan werken. En iedereen die iets ongezonds doet die kan ook sneller ziek worden: roken, overgewicht, zonnen, niet sporten, te veel sporten, etc.

Zieke werknemers hoort nu eenmaal bij het risico dat ondernemen heet. Als je dat risico niet wilt dragen dan moet je geen ondernemer worden.

Code oranje is niet code rood. Dus zolang de overheid je toe staat om te reizen, wie is de werkgever dan om dit te verbieden? Het enige dat je hier mee bereikt is dat mensen niet in quarantaine gaan. Gewoon lekker gaan werken en vervolgens met een beetje pech het hele bedrijf ziek maken.

Daarnaast al eerder aangegeven: waar ligt de grens? Ga je straks als werkgever ook erop toezien dat iedereen optijd naar bed gaat?

Nu het opeens over corona gaat, wordt het opeens misbruik van gemaakt door werkgevers. Terwijl code oranje al heel lang bestaat en ook het risico op ziekte/letsel is tijdens vakanties niet nieuw.

Als ik een werkgever had die mij niet zou doorbetalen tijdens quarantaine, dan verzweeg ik mijn vakantie gewoon en kwam ik werken.
Mee eens, je kan wel lekker theoretisch op eigen verantwoordelijkheid gooien maar ik kan je zeggen hoe het in de praktijk gaat aflopen. Die mensen gaan niet janken, die gaan gewoon niet in quarantaine.

Overigens is oranje altijd gevaarlijk geweest, je bedoelt geel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

icecreamfarmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:02:
[...]
Overigens is oranje altijd gevaarlijk geweest, je bedoelt geel.
Echt? De afgelopen 10 jaar hebben we geen WK gewonnen hoor. :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:05:
@ZieMaar! Disneyland, ferry naar Sicilie, diverse stopovers en hotels en weer terug.

Wel met de auto op zich, maar eiland, overtocht, hotels, pretpark en dan het idee dat een van ons ziek wordt of je in lockdown gebied komt. Meh.
Als het niet goed voelt, niet doen uiteraard. Je hebt groot gelijk dan.

Ik weet nog dat ik begin maart mijn skivakantie naar Italië omgeboekt heb, omdat mijn werkgever graag wilde dat ik 2 weken thuis zou werken en ik het echt niet zag zitten om zo lang thuis te werken... :+ . Andersom betekent het, bij ons, dat ik het risico volledig kan mitigeren door mijn laptop mee te nemen op vakantie.

Bang om ziek te worden (in Noorwegen) ben ik niet, wij gaan bijna geen mensen tegen komen en een lockdown waarbij je niet naar huis kan lijkt me onwaarschijnlijk, maar zingen we desnoods wel uit, net als een eventuele quarantaine. We hebben al wel een plan b (en c) gemaakt mocht het helemaal misgaan en we niet weg kunnen.

Maar nogmaals, ik kan me echt voorstellen dat het voor anderen, in iets andere omstandigheden of met iets andere afwegingen, compleet anders is. Wel balen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:09:
[...]

Voor het huren van een scooter/fiers/auto moet je dan weer toch vaak in contact komen met de uitlener. En hoe lang mag de persoon vervolgens zelf zijn voertuig niet meer gebruiken ipv virusdeeltjes op het stuur?
Gewoon handschoenen aan en kom op zeg binnen 48 uur is de uitslag er. Dus die ander kan 'm tegen een hele grote kans weer heel snel gebruiken (aantal positief geteste mensen op de GGD is minder dan 1 op de 100 geteste personen). Je bent echt nu aan het zoeken naar onzin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
En die gesprekken heb ik dus ook wel eens gehad.

Werknemers van 50 jaar elke zondagmiddag dachten dat ze de Champions League finale aan het spelen waren, en zich regelmatig op maandag met verrekte of gescheurde spieren ziek melden.

Of iemand die elk jaar op wintersport ging en 3 jaar achter elkaar met een breuk terugkwam.

Natuurlijk mag je je daar als werkgever formeel niet mee bemoeien, maar het 'grappige' is dat de vraag om iemand daar wel op aan te spreken juist van de overige werknemers komt (in mijn geval). Is ook niet onlogisch, want die zijn in de eerste plaats de sjaak als hun collega weer een paar dagen of weken afwezig is. Hun werkdruk stijgt.

En natuurlijk ontsla je iemand niet om die reden (dat kan niet eens), maar het speelt wel degelijk mee bij promotie of de keuze wie er als eerste moet gaan in tijden van crisis.

Zul jij wel asociaal vinden, maar zo werkt het nu eenmaal.

Een bedrijf (tenminste bij een klein bedrijf zoals het mijne) is niet een wereld van werkgever versus werknemers. En ik denk dat dat voor de meeste kleinere bedrijven geldt.

We plukken samen de vruchten, en dragen samen de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

alexbl69 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:22:
[...]

En natuurlijk ontsla je iemand niet om die reden (dat kan niet eens), maar het speelt wel degelijk mee bij promotie of de keuze wie er als eerste moet gaan in tijden van crisis.
Dat is natuurlijk ook een stukje coulance en redelijkheid die twee richtingen uit werkt. Op het moment dat je je als werkgever soepel opstelt en je het niet erg vindt als een werknemer zich een keer een week ziek meldt, zullen werknemers anders reageren dan een werkgever die bonussen uitdeelt voor mensen die zich niet ziek melden omdat ze ziekteverzuim willen minimaliseren.

Stel je je als werkgever heel star op dan zullen werknemers ook eerder antwoorden met 'gaat je niets aan' als je vraagt wat ze van plan zijn tijdens hun vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@ZieMaar! pretpark in de zomer met mondkapje of de wijde natuur in Noorwegen in is inderdaad wel een relevant verschil. En dan nog hoor, ik heb medewerkers die wel gewoon zodra het kon het vliegtuig in stapten en ik heb collega's die nu die collega's liever even niet op kantoor zien. Allemaal dingen waar je in ene mee bezig bent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Omdat de kans vertienvoudigd is en preventieve quarantaine of vast zitten in het buitenland niet gedekt wordt door werknemersverzekering.
Van de 30% die op wintersport ging kwam er misschien eentje terug met een gebroken poot, als nu de pleuris uit breekt mag je ze allemaal voor minimaal twee weken afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Omdat de kans vertienvoudigd is en preventieve quarantaine of vast zitten in het buitenland niet gedekt wordt door werknemersverzekering.
Van de 30% die op wintersport ging kwam er misschien eentje terug met een gebroken poot, als nu de pleuris uit breekt mag je ze allemaal voor minimaal twee weken afschrijven.
Juist die pleuris breekt uit als je min of meer werknemers dwingt om de quarantaine over te slaan door ze niet door te betalen. Van de 30% van de vakantiegangers die je bedrijf nu heeft is er misschien eentje die terugkomt en in quarantaine moet.
Maar deze ene persoon kan wel je hele bedrijf corona geven, omdat je dacht dat een persoon doorbetalen duurder was dan je hele bedrijf sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Juist die pleuris breekt uit als je min of meer werknemers dwingt om de quarantaine over te slaan door ze niet door te betalen. Van de 30% van de vakantiegangers die je bedrijf nu heeft is er misschien eentje die terugkomt en in quarantaine moet.
Maar deze ene persoon kan wel je hele bedrijf corona geven, omdat je dacht dat een persoon doorbetalen duurder was dan je hele bedrijf sluiten.
Misschien is dit wel gewoon een risico dat de overheid eigenlijk over zou moeten nemen. Er zijn allerlei argumenten te bedenken waarom niet, maar onder de streep is het wel heel duidelijk dat risicogevallen gewoon thuis moeten blijven.. en zo min mogelijk reden moeten hebben de deur uit te gaan.

Het is een beetje hetzelfde als met asbest. Daarvan heeft men gekozen dat je het ondanks de dure verwerking toch gratis mag inleveren om te voorkomen dat mensen het kleingemaakt in de kliko gaan gooien. Dat alternatief is namelijk nog erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Je dwingt mensen niet om quarantaine over te slaan, je dwingt ze om nog een keer na te denken of ze deze zomer wel de deur uit moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:06

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Ik ging er eigenlijk van uit dat mensen extra vakantie moesten opnemen om die 2 weken quarantaine uit te zitten. Je weet van te voren (in de meeste gevallen, tenzij het veranderd terwijl je in het land zit) dat je dit moet doen.

Over het hooikoorts:

Ik heb vrij vroeg Corona gehad (de week voor lock down, enkel op afstand vast gesteld door huisarts, waren toen nog geen testen voor beschikbaar). Laatst herkende ik dat gevoel weer, onprettig gevoel met diep inademen, meteen in isolatie gegaan en test aangevraagd.
Test kwam negatief terug, die van vriendin ook. De dame aan de telefoon (niet GGD, die bellen geloof ik alleen als je het wel hebt) zei dat ik "Alles weer kon doen". Toen nog maar paar dagen in isolatie gebleven en huisarts gevraagd of hij iets kon bedenken wat het was.
Uiteindelijk wilde hij dat we langs kwamen. Zuurstof goed, longen klonken prima, geen koorts.

Al met al lijken het restklachten te zijn van de eerdere aanvaring met Corona, die verergerd worden door de hooikoorts die we beiden hebben.

Zowel huisarts als de dame die terugbelde voor de negatieve test zeiden dat we er gewoon mee mochten werken en dat we wel moesten opletten op veranderingen en symptomen die we niet herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

jadjong schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Je dwingt mensen niet om quarantaine over te slaan, je dwingt ze om nog een keer na te denken of ze deze zomer wel de deur uit moeten gaan.
Ja dat is wederom de theorie. Uiteindelijk gaan ze en besmetten ze je bedrijf.

Pagina: 1 ... 115 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs