autje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:38:
Kijkend naar de R-waarde heb ik het idee dat hij toch vanaf eind april heel langzaam aan het stijgen is. Nu nog te behappen, maar gezien het stijgend aantal besmettingen afgelopen week zegt mijn gevoel dat sommige versoepelingen beter weer even teruggedraaid kunnen worden. Dan denk ik met name aan café's en restaurants, waarvan (anecdotisch, ik weet het) toch het beeld bestaat dat mensen het daar niet zo nauw meer nemen met het afstand houden.
De R is met deze aantallen besmettingen en manier van testen gewoon niet betrouwbaar. Aangezien het aantal ziekenhuisopnames zo ontzettend laag is, zijn ze dus geswitched van R op basis van zh naar R op basis van besmettingen.
Zolang het aantal ziekenhuismeldingen, IC meldingen en percentage getesten die positief zijn niet enorm gaan stijgen, is er weinig aan de hand.
Oorspronkelijk was het doel namelijk dat de zorg het aankan, dat is nu ruimschoots het geval, het is er zelfs enorm rustig.
Dus we kunnen wel wat "lijen".
Ik geloof niet meer in overbelasting van de zorg gezien alle maatregelen overal en misschien nog wel veel meer de bewustwording bij de mensen zelf.
Zolang ziekere mensen thuisblijven, is er weinig aan de hand. En van die zieken die toch uit huis gaan, heeft hoogstens zo'n 0,6% corona, en vermoedelijk veel minder. En dan is de kans op overdracht nog heel stuk kleiner.
Dus ik ben een beetje allergisch voor koppen in 't nieuws van x meer besmettingen gemeld dan vorige week (ja duh, meer mensen getest), terwijl aantal overledenen en ziekenhuisopnames nog nooit zo laag is geweest.
De signaalwaarde voor IC ligt op 10 nieuwe per dag (nu liggen er 20 in totaal) en voor zh opnames 40, terwijl er afgelopen maand maar enkele tientallen opnames geweest zijn.
Kortom, volgens mij is er geen enkele reden tot zorg.