Ik vind het niet zo'n sterk artikel. Ik denk dat een belangrijk kernargument is dat er geen bewijs is voor het invoeren van de regel van 1,5 meter. Dan lijkt het me logisch als de Volkskrant met dat bewijs aan komt zetten (wat het gezaghebbende CEBM van de universiteit van Oxford niet kent). In werkelijkheid komt er een cultureel antropoloog (Maarten Keulemans) met een artikel waarin blijkt dat hij niet 2 getallen kan vermenigvuldigen om op een IFR van 0.26% te komen. Op zich maakt mij de bron niet uit, maar recht daarboven wordt er iets over Maurice de Hond gezegd en nu is Maarten Keulemans opeens een goede bron...NiGeLaToR schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:21:
De Volkskrant heeft een artikel met onderbouwing waarom de virus waanzin beweging geen valide argumenten gebruikt om hun verhaal mee te onderbouwen:
https://www.volkskrant.nl...n-de-argumenten~b53de685/
Samenvatting: het één sluit het ander niet uit.
Maarten Keulemans is wat mij betreft ook aan het cherry picken, en dan vooral voor de verspreiding van dodelijke angst vanwege het nocebo-effect. Een goede andere bron was het CEBM geweest, die denken dat de IFR 0.28% is en waarschijnlijk lager. En op basis van CBS cijfers kan iedereen zien dat er onder de 65 dit jaar minder oversterfte is dan in 2016, 2017, en 2018, het is vreemd om alleen met het afwijkende jaar 2019 te vergelijken. Je hoeft zo'n linkje met '2.900 mensen' maar te volgen om te zien dat er gecherrypicked is in plaats van dat er eerlijk een verhaal wordt verteld.
Dan over punt 2: Sigarettenrook lijkt me inderdaad een erg goede vergelijking en komt ook niet zo makkelijk onder een deur door in een hoeveelheid die genoeg is om er echt last van te krijgen. De rest is daarmee helaas inconsistent. Over punt 3: In een lift blijft kennelijk de lucht niet hangen zoals ik gewend ben. Maar handenwassen is sowieso geen hoofdpunt lijkt me, want ik zie daar weinig economische schade van. Het helpt volgens mij ook niet tegen het coronavirus, want ik ken vooral bewijs dat het dan niet daadwerkelijk kon vermenigvuldigen, maar het helpt wel tegen andere zaken die covid kunnen verergeren. Het is vreemd trouwens dat het argument qua R die dan veels te laag zou zijn niet op gaat voor aanraking als liftknopjes besmettelijk zouden zijn.
En ik vind niet dat iets mag worden ingevoerd op basis van meer dan 3 maanden aan 'nood' waar geen enkel bewijs voor kan worden gegeven. Dan is de grondwet effectief dood als dat zou mogen. 3 maanden is meer dan genoeg tijd om tenminste enig bewijs te verzamelen of een wet in te voeren, is niet gebeurd. En qua correlaties zie ik dat Wit-Rusland maar 346 coronadoden heeft, misschien moeten we dan maar invoeren wat ze daar doen tegen corona (wodka drinken
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten