Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.178 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Actuele cijfers COVID-19: 11 juni 2020
Positief geteste personen 48.251* (+164)
Ziekenhuisopnames 11.808 (+3)
Overleden personen 6.044** (+2)

Door de definitiekwestie van ziekenhuisopnames van het RIVM beland inmiddels wel iedereen die opgenomen wordt op de IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Hoe moeten we de mortaliteit van COVID-19 nu zien eigenlijk? Elke dode is er natuurlijk één te veel, maar zijn dit nog steeds schokkende of zorgelijke cijfers? Zelf neig ik te zeggen van niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Soccer98 op 11-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:09:
Actuele cijfers COVID-19: 11 juni 2020
Positief geteste personen 48.251* (+164)
Ziekenhuisopnames 11.808 (+3)
Overleden personen 6.044** (+2)

Door de definitiekwestie van ziekenhuisopnames van het RIVM beland inmiddels wel iedereen die opgenomen wordt op de IC.
Die vlieger gaat alleen op als iedereen gelijk na de opname op de ic terecht komt. Maar volgens mij zit hier nog tijd tussen.

@Soccer98 Mortaliteit op zich is niet zo heel erg spannend. Vraag is hoeveel er tegelijk ziek worden, en de restschade die het oplevert natuurlijk.

De testcijfers:
2020-06-08 46 7136 123 1.7%
2020-06-09 41 9019 135 1.5%
2020-06-10 36 9297 158 1.7%

Aantal Corona patienten op de IC is inmiddels gedaald naar 112.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 11-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Gevoelsmatig denk ik dat de perfect storm voor het virus de (angst voor) mortaliteit goed in het zadel geholpen heeft.
1) Chinees nieuwjaar << veel mensen bij elkaar, veel contacten gevolgd door 2) Krokusvakantie met apres-skiërs en 3) Carnaval in katholieke smaldeel, wederom dicht op elkaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

Bloodclot

Jawier!

Soccer98 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:14:
Hoe moeten we de mortaliteit van COVID-19 nu zien eigenlijk? Elke dode is er natuurlijk één te veel, maar zijn dit nog steeds schokkende of zorgelijke cijfers? Zelf neig ik te zeggen van niet.
Niet schokkend of zorgelijk, wel bemoedigend.
Gaat erom dat je de virus in toom houd, we hebben geen vaccin, een tweede golf is echt funest, dan moet alles weer op slot.....

Edit:
2 doden vandaag, deze zijn geregistreerd op 10 juni (had eerst verkeerde grafiek erbij). De dag dat er geen doden meer geregistreerd worden komt er aan.... (hoewel daarna vast nog wel doden zijn, maar één dag geen geregistreerde doden is toch wel een nieuw mijlpaal)

[ Voor 24% gewijzigd door Bloodclot op 11-06-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:35
We kunnen denk ik wel vaststellen dat het protest op de dam van 1 juni geen merkbare gevolgen heeft. De tijd dat het duurt voor je ziek wordt is nog steeds tussen de 2 en 14 dagen met een gemiddelde van 5-6 dagen. Met die getallen in gedachten durf ik wel te stellen dat er niet veel verspreid is op de Dam. Anders hadden we nu echt wel iets moeten merken na 10 dagen.

Wat voor mij de vraag oproept, zijn buiten evenementen met mondkapjes misschien toch niet zo'n probleem als we denken? Zouden voetbalstadions niet gevuld kunnen worden met tot zeg 60% aan supporters met mondkapjes?

En hoewel ik nog steeds sceptisch ben over mondkapjes moet ik mijzelf toch afvragen of er niet toch echt wel een (beperkt) nut voor is. Al houd je maar 30 of 40 procent besmettelijke deeltjes tegen bij een besmet persoon, dat betekent toch dat je veel minder aan het verspreiden bent.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bloodclot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:19:
dan moet alles weer op slot.....
Dat gaat geen tweede keer gebeuren. Dat gaat de economie niet overleven. Dat zal de VVD niet op z'n geweten willen hebben. Genoeg ontkenners, maar op een gegeven moment gaat economisch belang prevaleren.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 11-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Kan ik me allemaal in vinden inderdaad. Senor Sjons theorie acht ik ook heel aannemelijk. Wellicht is er geen ongunstiger moment geweest voor een virusuitbraak dan het moment dat corona om zich heen greep.

Ik stelde de vraag vooral met de coronawet in het achterhoofd. In hoeverre kun je een dergelijke wet verantwoorden naar je bevolking als je ziet hoe gunstig de cijfers worden en dat onderzoeken er steeds meer op wijzen dat a-symptomische besmettingen zeldzaam zijn en dat dat ook geld voor besmettingen in de buitenlucht.

Het zou mooi zijn, en volgens mij gebeurt dat al, dat er vol gefocust wordt door onderzoekers op deze factoren en dat De Jonge maar even wacht met z'n aan de grondrechten tartende wet.

EDIT: Deze universiteit gaat ook de goede kant op met de voorspelling over de dag waarop er geen mensen overlijden aan corona in Nederland: https://www.ad.nl/binnenl...land-op-26-juni~a8f57e26/

[ Voor 15% gewijzigd door Soccer98 op 11-06-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Niet schokkend of zorgelijk, wel bemoedigend, op 3 en 7 juni(tot nu toe) geen doden gevallen.
Gaat erom dat je de virus in toom houd, we hebben geen vaccin, een tweede golf is echt funest, dan moet alles weer op slot.....
Gelukkig is nu bekend wat er op slot moet inclusief onderbouwing.

In plaats van knee-jerk reacties om beter teveel te doen dan te weinig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Gelukkig is nu bekend wat er op slot moet inclusief onderbouwing.
Is dat zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Dan is het aan de onderzoekers/regering/OMT om volop te onderzoeken wat nou écht heeft gewerkt en wat minder. Het achterliggende belang is zo groot, dat je mag verwachten dat dit gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Dan is het aan de onderzoekers/regering/OMT om volop te onderzoeken wat nou écht heeft gewerkt en wat minder. Het achterliggende belang is zo groot, dat je mag verwachten dat dit gedaan wordt.
Ja, alleen wordt hier m.i. onder publieke druk wel een flinke barriere in opgeworpen.
M.i. wordt er te veel tegelijk vrijgegeven om hier gedegen onderzoek naar te kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De scholen zijn op 11 mei begonnen met de 50% economie en dat heeft geen effect gehad op de cijfers. Scholen volledig open maken dan ook geen fluit uit, aangezien de blootstelling vrijwel hetzelfde is. Ik had ook wel een grotere piek verwacht sinds testen op 1 juni vrij beschikbaar zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:33
Soccer98 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:23:
Kan ik me allemaal in vinden inderdaad. Senor Sjons theorie acht ik ook heel aannemelijk. Wellicht is er geen ongunstiger moment geweest voor een virusuitbraak dan het moment dat corona om zich heen greep.
Het lijkt me eerder andersom.

Elk groot evenement is voor corona het gunstige moment om zich heen te grijpen. Als het niet het carnaval was geweest, dan had het bv de grote festivals geweest kunnen zijn, concerten, voetbalstadions/andere grote evenementen.

Als alleen een 'perfect storm' tot een grote corona-uitbraak leidt, dan had niet heel de wereld er immers inmiddels last van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Niet schokkend of zorgelijk, wel bemoedigend, op 3 en 7 juni(tot nu toe) geen doden gevallen.
Een tweede golf blijkt meer en meer een bangmakertje, net als Hemelvaartsdag en het protest op de Dam.

Ik denk dat we ondertussen wel een stuk beter voorbereid zijn op een uitbraak. Als er een nieuwe golf zou komen hoeft echt niet alles dicht.

Mijn inziens zijn het grootste probleem de evenementen geweest als carnaval (zoals ik al 100 keer heb gezegd, sorry dat ik in herhaling val) en de onbekendheid van dat moment.
2 doden vandaag, deze zijn geregistreerd op 26mei en 30 mei. De dag dat er geen doden meer geregistreerd worden komt er aan.... (hoewel daarna vast nog wel doden zijn, maar één dag geen geregistreerde doden is toch wel een nieuw mijlpaal)
Dat is natuurlijk heel erg positief, en hopelijk blijven we lang op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:37:
De scholen zijn op 11 mei begonnen met de 50% economie en dat heeft geen effect gehad op de cijfers. Scholen volledig open maken dan ook geen fluit uit, aangezien de blootstelling vrijwel hetzelfde is. Ik had ook wel een grotere piek verwacht sinds testen op 1 juni vrij beschikbaar zijn gekomen.
Ik roep het in dit topic al maanden, scholen zijn nooit 1 probleem geweest. En dat wordt elke dag weer bevestigd.

En dat is fijn, want scholen zijn ontzettend belangrijk voor onze maatschappij. Fijn dat het goed gaat. En nu langzaam uitbouwen en zien wat de gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daarom vind ik de cijfers in sommige staten van de VS interessant. Het lijkt er op dat bijna alles vrijgegeven is in bijvoorbeeld Arizona. Eens kijken wat dat met het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames gaat doen op de lange termijn. Trump gaat zelf bijvoorbeeld ook weer een rally houden volgende week. Dat soort zaken zijn denk ik wel interessant om te volgen. Beter daar dan hier denk ik er wel bij ;-).

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

Bloodclot

Jawier!

Apache4u schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:44:
Daarom vind ik de cijfers in sommige staten van de VS interessant. Het lijkt er op dat bijna alles vrijgegeven is in bijvoorbeeld Arizona. Eens kijken wat dat met het aantal besmettingen/ziekenhuisopnames gaat doen op de lange termijn. Trump gaat zelf bijvoorbeeld ook weer een rally houden volgende week. Dat soort zaken zijn denk ik wel interessant om te volgen. Beter daar dan hier denk ik er wel bij ;-).
Zweden is ook nog steeds bijna alles open, maar lijkt nog niet echt schot in de zaak te zitten dat het terugloopt...het stijgt niet hard, ook nooit echt gedaan.

edit: https://twitter.com/Datag...71059265344753670/photo/1 (zweden van 15 minuten terug, 62.9cases afgelopen 7 dagen per 100k inwoners. Nederland zit op 7.6 cases per 100k inwonders de afgelopen 7 dagen. Nederland test vanaf 1 juni ook veel meer. (ik weet niet hoe de test verhoudingen in juni zijn met zweden vs nederland)

[ Voor 19% gewijzigd door Bloodclot op 11-06-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De amerikaans getallen lijken niet heel positief maar ik heb het idee dat de getallen daar allemaal politieg gekleurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Een tweede golf blijkt meer en meer een bangmakertje, net als Hemelvaartsdag en het protest op de Dam.

Ik denk dat we ondertussen wel een stuk beter voorbereid zijn op een uitbraak. Als er een nieuwe golf zou komen hoeft echt niet alles dicht.

Mijn inziens zijn het grootste probleem de evenementen geweest als carnaval (zoals ik al 100 keer heb gezegd, sorry dat ik in herhaling val) en de onbekendheid van dat moment.
Vergeet niet dat het weer ook extreem heeft mee gezeten de afgelopen weken.
Misschien niet zo zeer de directe invloed hiervan op het virus, maar wel het meer buiten leven.

@TrailBlazer De amerikaanse cijfers worden vooral erg beinvloed door de verschillen tussen de staten.Als je New York uit de cijfers haalt, zit er nog steeds een forse stijgende lijn in.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 11-06-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Apache4u schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:44:
Het probleem is dat elk land uniek is. Wat hier effect A heeft kan in een ander land effect B hebben, dit komt door bijvoorbeeld de bevolkingssamenstelling. Maar je kan wel de ervaringen van meerdere landen gebruiken om een algemene tendens te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Vergeet niet dat het weer ook extreem heeft mee gezeten de afgelopen weken.
Misschien niet zo zeer de directe invloed hiervan op het virus, maar wel het meer buiten leven.
Maar dat was voor/tijdens het hoogtepunt de uitbraak toch niet anders? We hebben een prima maart gehad.

Het is overigens op dat gebied wel vergelijkbaar met de normale griep, hopelijk kunnen we het zover wegdrukken dat het in november niet weer een probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Maar dat was voor/tijdens het hoogtepunt de uitbraak toch niet anders? We hebben een prima maart gehad.

Het is overigens op dat gebied wel vergelijkbaar met de normale griep, hopelijk kunnen we het zover wegdrukken dat het in november niet weer een probleem wordt.
Nou, de weken voor karnaval was het volgens mij vrij slecht weer hier toch? Zijn nog wat evenementen gecanceld ook.

Punt is; ik sluit niet uit dat er een reëel risico is op een piek in september/oktober, al we na een rustige periode weer gezellig met z'n allen binnen verder gaan feesten. Kan dit niet direct bangmakerij noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 11-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-10 18:26
MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Nou, de weken voor karnaval was het volgens mij vrij slecht weer hier toch? Zijn nog wat evenementen gecanceld ook.

Punt is; ik sluit niet uit dat er een reëel risico is op een piek in september/oktober.
Als je nu naar Brazilie kijkt waar de uitbraak echt toeneemt. Het is daar vrijwel heel de tijd ongeveer 25 graden tot 30 graden overdag afhankelijk van waar je bent.

Hoe kan het virus dan zo snel om zich heen slaan als je denkt dat het gerelateerd is aan de temperatuur. Of heeft de luchtvochtigheid er ook nog wat mee te maken? Het is daar nu regenseizoen volgens mij dus het regent er flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vlassie1980 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Als je nu naar Brazilie kijkt waar de uitbraak echt toeneemt. Het is daar vrijwel heel de tijd ongeveer 25 graden tot 30 graden overdag afhankelijk van waar je bent.

Hoe kan het virus dan zo snel om zich heen slaan als je denkt dat het gerelateerd is aan de temperatuur. Of heeft de luchtvochtigheid er ook nog wat mee te maken? Het is daar nu regenseizoen volgens mij dus het regent er flink.
Er zijn meerdere redenen hoe weer invloed kan hebben op een virus:
- Directe invloed van temperatuur
- Directe invloed van licht/UV
- Minder hoesten en proesten
- Andere leefgewoontes, minder binnen bij elkaar op een kluitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02

Agent47

I always close my contracts.

Hopen dat de lichte cijfers zo blijven en er wonder boven wonder snel een vaccin is / komt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Ervoor was het slecht weer, maar toen ging het virus nog niet los.
Punt is; ik sluit niet uit dat er een reëel risico is op een piek in september/oktober, al we na een rustige periode weer gezellig met z'n allen binnen verder gaan feesten. Kan dit niet direct bangmakerij noemen.
Het binnen feesten zal dan ook nog wel langere tijd verboden blijven. Een gevulde Ziggo Dome zie ik niet zo snel gebeuren dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10 15:57

Tourniquet

Hiya, fellas!

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:22:
We kunnen denk ik wel vaststellen dat het protest op de dam van 1 juni geen merkbare gevolgen heeft. De tijd dat het duurt voor je ziek wordt is nog steeds tussen de 2 en 14 dagen met een gemiddelde van 5-6 dagen. Met die getallen in gedachten durf ik wel te stellen dat er niet veel verspreid is op de Dam. Anders hadden we nu echt wel iets moeten merken na 10 dagen.

Wat voor mij de vraag oproept, zijn buiten evenementen met mondkapjes misschien toch niet zo'n probleem als we denken? Zouden voetbalstadions niet gevuld kunnen worden met tot zeg 60% aan supporters met mondkapjes?

En hoewel ik nog steeds sceptisch ben over mondkapjes moet ik mijzelf toch afvragen of er niet toch echt wel een (beperkt) nut voor is. Al houd je maar 30 of 40 procent besmettelijke deeltjes tegen bij een besmet persoon, dat betekent toch dat je veel minder aan het verspreiden bent.
Het vervelende is natuurlijk dat dat misschien 9 van de 10 keer goed gaat, maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je hebt gelijk weer een probleem. Ik denk dat zo'n wedstrijd opzich wel kan als gebleken is dat het bron- en contactonderzoek echt goed op stoom is gekomen. En dan alleen evenementen waarbij de bezoekers en de plaats waar ze hebben gezeten bekend is zodat het bron- en contactonderzoek snel kan plaatsvinden mocht er toch een besmetting zijn. En zolang iedereen trouw de algemene regels opvolgt zoals thuisblijven en je snel laten testen bij klachten.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:22:
Hoeft nog niet perse, verreweg de meeste demonstranten waren jonge, waarschijnlijk gezonde mensen.
Die zie je niet snel terug in de opnames en doden. En de vraag is of ze zich laten testen, dus het aantal besmettingen hoeft ook niet perse omhoog te gaan.

Mochten veel aanwezigen toch besmet zijn, dan moeten we nog een kleine 2 weken afwachten om te zien of ze niet de besmetting doorgeven (gezin, vrienden etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:37:
[...]

Dat kun je je afvragen. De start, waarbij je nog geen grote hoeveelheden besmettingen hebt, was al ruim eerder ingezet dan eerder bekend:
https://www.ad.nl/binnenl...ri-in-nederland~a27ef0fb/
[...]

Het binnen feesten zal dan ook nog wel langere tijd verboden blijven. Een gevulde Ziggo Dome zie ik niet zo snel gebeuren dit jaar.
Ik doelde meer op de bruiloften, inhaalkarnavals en andere 100-mans bijeenkomsten.
Die hele grootschalige evenementen zullen inderdaad nog wel even weg blijven.
Helaas, want mijn concertagenda was redelijk gevuld voor dit jaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:43:
[...]
Dat kun je je afvragen. De start, waarbij je nog geen grote hoeveelheden besmettingen hebt, was al ruim eerder ingezet dan eerder bekend:

[...]
Ik doelde meer op de bruiloften, inhaalkarnavals en andere 100-mans bijeenkomsten.
Denk dat het hogere bewustzijn positief werkt en dat men minder snel naar een feest gaat als men zich niet 100% voelt. Bovendien verwacht ik dat de meerdaagse festivals nog wel even weg zullen blijven. Het zijn natuurlijk potentiële super spreaders. Dat je je in de ochtend daarna brak voelt komt natuurlijk door de hoeveelheid alcohol en andere troep. En je hebt al een kaartje voor dag twee en drie.....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tourniquet schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Het vervelende is natuurlijk dat dat misschien 9 van de 10 keer goed gaat, maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je hebt gelijk weer een probleem. Ik denk dat zo'n wedstrijd opzich wel kan als gebleken is dat het bron- en contactonderzoek echt goed op stoom is gekomen. En dan alleen evenementen waarbij de bezoekers en de plaats waar ze hebben gezeten bekend is zodat het bron- en contactonderzoek snel kan plaatsvinden mocht er toch een besmetting zijn. En zolang iedereen trouw de algemene regels opvolgt zoals thuisblijven en je snel laten testen bij klachten.
Het grote probleem met de voetbalwedstrijden is in mijn ogen het stadion inkomen. Voor ik op mijn stoel zit loop ik eerst met duizenden anderen richting het stadion, vervolgens moet ik voor een paar tourniquets wachten met honderden mensen. Dan loop ik met tientallen mensen de trappen op, waarbij iedereen hijgt en de leuning vast heeft. Daarna nog een end binnendoor door een afgesloten gang, daar kom ik ook weer in contact met honderden zo niet duizenden mensen....

Ik zou prima op mijn stoel durven gaan zitten en een wedstrijd volgen, eventueel met mondkapje. Daar ben ik echt totaal niet bang voor, maar het naar het stoeltje komen durf ik niet ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Dat blijft gissen, in China lijkt het al in augustus te zijn geweest. Met zekerheid weet je het nooit, al weten we elke dag meer gelukkig.
Ik schaar ook de 100 man onder grootschalig, ik denk dat de grens van 100 of lang behouden blijft of weer naar beneden gaat.

Mocht er een tweede golf(je) komen dan zal dat ook direct weer verboden worden, dan gaan we weer naar maximaal 30 man op 1,5 meter. De rest van de maatregelen zullen dan wel achterwege blijven, omdat er nu wel gebleken is dat het geen snars uitmaakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Fly-guy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Hoeft nog niet perse, verreweg de meeste demonstranten waren jonge, waarschijnlijk gezonde mensen.
Die zie je niet snel terug in de opnames en doden. En de vraag is of ze zich laten testen, dus het aantal besmettingen hoeft ook niet perse omhoog te gaan.

Mochten veel aanwezigen toch besmet zijn, dan moeten we nog een kleine 2 weken afwachten om te zien of ze niet de besmetting doorgeven (gezin, vrienden etc).
Over 2 weken hebben we absoluut nog meer duidelijkheid. Vergeet echter niet dat de laatste schattingen zijn dat er 10.000 man waren en ook jongeren worden getroffen. De enige groep die echt buiten schot lijkt te blijven is de jeugd onder de 15.

Maar we zijn het toch wel eens dat we dan nu in met name Amsterdam een (lichte) stijging hadden moeten zien. En die blijft vooralsnog uit. Net als met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-10 08:54
Fly-guy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Volgens het corona dashboard is 1 op de 10.000 mensen besmettelijk.
Er dus statistisch gezien dus hooguit 1 besmettelijk persoon op de hele dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:29
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:19:
Gevoelsmatig denk ik dat de perfect storm voor het virus de (angst voor) mortaliteit goed in het zadel geholpen heeft.
1) Chinees nieuwjaar << veel mensen bij elkaar, veel contacten gevolgd door 2) Krokusvakantie met apres-skiërs en 3) Carnaval in katholieke smaldeel, wederom dicht op elkaar.
Dat verklaart het wel voor ons.... Maar niet voor andere landen en andere provincies dan Brabant en Limburg toch...
Waarom gaat het zo mis in Zweden nu, en gb en Amerika?
Ik denk dat er een andere factor is. Temperatuur luchtvochtigheid luchtdruk weet ik veel. Die we nu nog niet weten alleen...

[ Voor 9% gewijzigd door Snowhite0901 op 11-06-2020 16:48 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Ik zou prima op mijn stoel durven gaan zitten en een wedstrijd volgen, eventueel met mondkapje. Daar ben ik echt totaal niet bang voor, maar het naar het stoeltje komen durf ik niet ;(
Vlak de juichende menigtes en spreekkoren natuurlijk ook niet uit. Daar zit je met concerten net zo goed mee.

Voor mij net zo goed klote, want een groot deel van mijn sociale agenda bestond ook uit festivals, want mijn hele vriendenkring is meubilair op veel festivals aan beide kanten van de barrier...

[ Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 11-06-2020 17:54 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:37:
[...]

[...]

Dat kun je ook niet klakkeloos verbieden tot er een vaccin is over een paar jaar, want dat gaan de Ziggo Dome, Mojo als concertpromotor, en de platenmaatschappijen, allemaal niet accepteren. Er gaan echt enorme massa's met geld in die industrie om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:27

codex

Geen OpenAI agent :)

Stoney3K schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Dat kun je ook niet klakkeloos verbieden tot er een vaccin is over een paar jaar, want dat gaan de Ziggo Dome, Mojo als concertpromotor, en de platenmaatschappijen, allemaal niet accepteren. Er gaan echt enorme massa's met geld in die industrie om.
Als er geen schrikbarende toename is in de winterperiode verwacht ik dat het nachtleven en de festivals vanaf 2021 weer van start gaan. Je gaat niet wachten op een vaccin als er geen sprake meer is van een aanzienlijk risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
Snowhite0901 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Dat verklaart het wel voor ons.... Maar niet voor andere landen en andere provincies dan Brabant en Limburg toch...
Waarom gaat het zo mis in Zweden nu, en gb en Amerika?
Ik denk dat er een andere factor is. Temperatuur luchtvochtigheid luchtdruk weet ik veel. Die we nu nog niet weten alleen...
Ik denk dat de besmettelijkheid van t virus nog steeds onderschat wordt en de mortaliteit zolang de zorg t aankan overschat wordt; Maar t verspreid dan wel makkelijker, met name in drukker bevolkte gebieden/ in binnen-/ drukke locaties

Als de zorg instort gaat de mortaliteit best we omhoog, met name bij een wat oudere bevolking. zie Bergamo waar 120k inwoners zijn, ca 30k gepensioneerden, 60% heeft antistoffen en 6k Corona-doden; Daar heeft t virus zich snel verspreid en ik vermoed onder m.n. de oudere bevolking hard toegeslagen;

Ik verwacht ook geen 2e piek trouwens, hoogstens een golfbeweging; We zijn een stuk hygiënischer dan een paar maanden geleden en houden meer afstand/ er is minder groepsvorming en we hebben t sneller door; Een snelle stijging op de IC met 100-200 plekken zie ik nog wel gebeuren maar veel meer zou mij echt verrassen (en teleurstellen in de medeNederlanders...) want dat kan alleen als we en teug naar t oude normaal gaan en en verkoudheid als geen belemmering zien om er op uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou ben net terug van de kroeg. Daar zijn de regels niet meer te vinden hoor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:06
Cyberpope schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:50:
Nou ben net terug van de kroeg. Daar zijn de regels niet meer te vinden hoor.
Hoop dat het gezellig was want het lijkt erop dat de pret van korte duur was...
Woedende cafébazen gooien stapgebied Eindhoven dicht: ‘Coronaregels zijn niet te handhaven’

Cafébazen zijn woedend over de manier waarop de horeca wordt aangepakt door de gemeente. ,,Van de gebiedsbeheerder heb ik begrepen dat de eerste ondernemers morgen al per post een waarschuwing krijgen”, aldus Tom van Brussel, voorzitter van de ondernemersvereniging. ,,Gaan ze nog een keer de fout in dan volgt een boete van ruim 4.000 euro. Dat kunnen we er nu echt niet bij hebben.”

Volgens Van Brussel doen de ondernemers op Stratumseind er alles aan om zich aan de regels te houden. ,,We sluiten eerder, zetten mensen aan tafeltjes en hebben de staantafels van de terrassen gehaald. Probleem is echter dat het publiek zich van de regels weinig aantrekt. Ze zijn klaar met alle beperkingen en gaan gewoon gezellig bij elkaar zitten. Als ondernemer loop je de hele avond als politieagent door je zaak en dan nog krijg je straks een boete van de gemeente.”

Dat de huidige maatregelen in de horeca onwerkbaar zijn blijkt volgens Ruud Bakker uit een enquête onder Bredase horeca-ondernemers. ,,Daaruit bleek dat slechts 7 procent van de bezoekers zich aan de afspraken houdt. Mensen zijn best welwillend om enige afstand te bewaren maar de strikte anderhalve meter is onwerkbaar in de horeca. Het valt ook niet meer uit te leggen. In een vliegtuig met driehonderd man mag wel, maar op het terras moet je dan weer uit elkaar gaan zitten.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
rik86 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:31:
Als de zorg instort gaat de mortaliteit best we omhoog, met name bij een wat oudere bevolking. zie Bergamo waar 120k inwoners zijn, ca 30k gepensioneerden, 60% heeft antistoffen en 6k Corona-doden;
Dat is 5% populatiesterfte (PFR), heb je hier een bron voor? Bergamo is wel een ernstig bevatbare bevolking gebleken en heeft relatief veel ouderen, maar zo erg was het ook weer niet. Uit mijn hoofd: Ik denk dat je een factor 10 te hoog zit omdat je de inwoners van de stad hebt gepakt, en de totale oversterfte, waaronder corona, van de provincie.. En die 60% is als ik het goed heb geen random sample geweest maar gewoon van iedereen die in de provincie getest is. Wat evengoed nog goed zou kunnen duiden op groepsimmuniteit.

Echte getallen: 0.58% PFR in provincie Bergamo, en dat lijkt me meer een bovengrens geven van een zeer bevattelijke populatie met overbelast zorgsysteem. Een normale IFR, zonder overbelast zorgsysteem, is meer 0.28% en dan krijg je een PFR van zeg 0.28*0.6=0.17%. In die zin is er wel verschil, maar corona is niet het dodelijke virus dat we ooit dachten dat het was. 0.17% is trouwens zo'n 3x de griep-oversterfte in Nederland van winter 2018 (9.444 doden).
Snowhite0901 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:47:
Waarom gaat het zo mis in Zweden nu
Wat er mis gaat is de Nederlandse media, in Zweden gaat het niet zo erg mis. Voor de Zweden acceptabele sterfte, dalende lijn: https://adamaltmejd.se/covid/ Ter indicatie: In Zweden zijn Anders Tegnell T-shirts populair, zoek maar, genoeg aanbod, en de berichten in Nederland over hem ('van gedachten veranderd') zijn vaak frames van de media die niet kloppen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:53:
[...]

[...]
Dat zat er aan te komen. Stratumseind is simpelweg niet geschikt voor de regelgeving.
zacht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Stoney3k kent het dik 200 meter lange Stratumseind in 040 ook wel, en weet dat je daar lang moet zoeken naar gezond verstand in de weekenden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:53:
[...]

[...]
Wat een artikel zeg... :X

Ik snap de frustratie wel, maar de maatregel de schuld geven van het niet gehoorzamen? Does not compute.

Word ook een beetje moe van dat gejank over die anderhalve meter. Zo'n uitdaging is het nou ook weer niet. Het is niet alsof je een nier moet afstaan ofzo. Is het een must om overal pik aan kont te staan? Hou toch op.

Op veel plaatsen lukt het gewoon prima.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MikeyMan schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Ja, alleen wordt hier m.i. onder publieke druk wel een flinke barriere in opgeworpen.
M.i. wordt er te veel tegelijk vrijgegeven om hier gedegen onderzoek naar te kunnen doen...
De hoeveelheid besmettingen is nu dusdanig laag dat het sowieso moeilijk wordt om betrouwbaar te meten, zelfs als je dingen stap voor stap vrijgeeft. Individuele events gaan nu de richting bepalen, en zijn geen statistische ruis meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:41:
Word ook een beetje moe van dat gejank over die anderhalve meter. Zo'n uitdaging is het nou ook weer niet. Het is niet alsof je een nier moet afstaan ofzo. Is het een must om overal pik aan kont te staan? Hou toch op.

Op veel plaatsen lukt het gewoon prima.
Op veel plaatsen wel (al zie je overduidelijk veel verslapping). Maar voor horecaondernemers is het wel een probleem c.q uitdaging. Zij zijn verantwoordelijk uiteindelijk voor het gedrag van hun bezoekers dus ik begrijp de ondernemers wel die dan liever weer dicht gaan en dat doen ze echt niet met plezier.

Horeca wil van 1,5 meterregel af

Als de regels in andere landen soepeler zijn moeten we dat in Nederland ook overwegen. Ook verschillen binnen veiligheidsregio helpen natuurlijk ook niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 17:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik hoorde net op het nieuws dat de reproductiewaarde (de R-waarde) weer langzaam stijgt. Volgens het RIVM dreigt deze boven de 1 te komen.

https://www.volkskrant.nl...A%2F%2Fnews.google.com%2F

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 12-06-2020 09:09 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Op veel plaatsen wel (al zie je overduidelijk veel verslapping). Maar voor horecaondernemers is het wel een probleem c.q uitdaging. Zij zijn verantwoordelijk uiteindelijk voor het gedrag van hun bezoekers dus ik begrijp de ondernemers wel die dan liever weer dicht gaan en dat doen ze echt niet met plezier.

Horeca wil van 1,5 meterregel af

Als de regels in andere landen soepeler zijn moeten we dat in Nederland ook overwegen. Ook verschillen binnen veiligheidsregio helpen natuurlijk ook niet mee.
Prima om over de regels te discussieren uiteraard. Maar in plaats van constant dat "ik moet er vanaf" zou er ook een beetje meegedacht kunnen worden over hoe de ondernemer dit zelf gaat regelen.
Ik zie geen agenten met meetlint op straat, dus die anderhalve meter zal in de praktijk vast vaak een meter of nog wat minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Prima om over de regels te discussieren uiteraard. Maar in plaats van constant dat "ik moet er vanaf" zou er ook een beetje meegedacht kunnen worden over hoe de ondernemer dit zelf gaat regelen.
Ik lees van elke horecazaak die ik volg dat er de afgelopen tijd heel hard is gewerkt om aan de richtlijnen te voldoen. Maar als je klanten zich niet houden aan de regels (bijvoorbeeld dat je als je niet tot hetzelfde huishouden behoort je 1,5 meter uit elkaar moet zitten want dat zel het probleem wel zijn) dan snap ik wel dat je geen zin hebt om de hele avond als eigenaar politieagent moet spelen en ook nog eens kans loopt een torenhoge boete te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 15:23

basvn

Breezand - NHN

AW_Bos schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:05:
Ik hoorde net op het nieuws dat de reproductiewaarde (de R-waarde) weer langzaam stijgt. Volgens het RIVM dreigt deze boven de 1 te komen.

Volgens dashboard nog 0.85.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

loopt blijkbaar tot 4 juni

@MikeyMan thx aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door basvn op 12-06-2020 09:20 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Ik lees van elke horecazaak die ik volg dat er de afgelopen tijd heel hard is gewerkt om aan de richtlijnen te voldoen. Maar als je klanten zich niet houden aan de regels (bijvoorbeeld dat je als je niet tot hetzelfde huishouden behoort je 1,5 meter uit elkaar moet zitten want dat zel het probleem wel zijn) dan snap ik wel dat je geen zin hebt om de hele avond als eigenaar politieagent moet spelen en ook nog eens kans loopt een torenhoge boete te krijgen.
Prima, dan gooi je de tent weer dicht. Ligt dat aan de regels of aan je klanten?

@AW_Bos nogal speculatief artikel wat de volkskrant daarvan maakt:
Modelleur RIVM waarschuwt voor hogere R-waarde
De reproductiefactor van het corona-virus, de zogenoemde R-waarde, dreigt in Nederland boven de 1 uit te komen. Dat betekent dat het aantal mensen met het virus zal toenemen. Daarvoor waarschuwt Jacco Wallinga, hoofd-modelleur van het RIVM, in Trouw.

Sinds de lockdown begon half maart bevond dat getal zich onder de 1, een teken dat de epidemie in kracht afnam. Nu veel maatregelen zijn versoepeld, en de discipline van mensen om zich aan de maatregelen te houden verslapt, komt de grens van de 1 weer nadrukkelijk in beeld. Wallinga: ‘Onze hoop is dat het bron- en contactonderzoek van de GGD's goed gaat lopen. Daarmee kunnen we de R er weer onder krijgen. Zo niet, dan zie ik het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames weer toenemen deze zomer.’

Dat betekent niet dat nu binnenkort de ic’s weer vol liggen. Op dit moment draagt slechts 1 op de tienduizend Nederlanders het virus bij zich. Een R van net boven de één zal dan ook niet onmiddellijk voor problemen zorgen. Toch, zegt Wallinga, kunnen we ‘zo'n opleving niet op zijn beloop laten. Maar we hebben voldoende geleerd van deze eerste golf om te weten wanneer we moeten bijsturen.’
Het achterliggende artikel van Trouw is een stuk genuanceerder:
https://www.trouw.nl/wete...-in-petto-heeft~b5c4b652/

@basvn dashboard loopt tot 4 juni.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:16:
[...]

Prima, dan gooi je de tent weer dicht. Ligt dat aan de regels of aan je klanten?
Aan de klanten natuurlijk. Maar daarom begrijp ik de wens van de versoepeling wel. Die ervaar ik ook heel sterk en ik ben niet eens horecaondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 17:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

basvn schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Volgens dashboard nog 0.85.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

loopt blijkbaar tot 4 juni

@MikeyMan thx aangepast.
Huh?
Hier staat
Laatst bijgewerkt: 14:50, 11 juni 2020

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 16:16
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Het probleem is vergelijkbaar met de handhaving van roken in de horeca. Ook daar wordt de ondernemer veel harder bestraft dan degene die de feitelijke overtreding begaat.

Het is toch volstrekt bezopen dat de boete voor degene die de Corona overtreding begaat slechts 10% bedraagt van de boete voor degene op wiens grond de overtreding wordt begaan?

Dat is bij boetes voor roken net zo. De overtreder is met een paar tientjes klaar, terwijl de ondernemer met boetes van duizenden euro's tot zelfs gedwongen sluiting van z'n onderneming bedreigd wordt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Huh?
Hier staat
Laatst bijgewerkt: 14:50, 11 juni 2020
Onder “meer uitleg en data” zie je een grafiek inclusief de bandbreedte. R0 is daarop gebaseerd.

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:31
ik word wel wat moe van de horeca te schreeuwen en janken. Eerst dreigen da men gewoon open gaat.... Dan mogen ze open, dan moet het een weekend eerder. Dan zeuren dat ze niet afgeladen vol mogen zitten. Dan wordt personeel niet meegerekend en dan moet de 1,5 meter regel niet meer gehandhaaft worden.

In de horeca werk je met mensen. Dat wist je toen je begon. Ben al een paar keer uit eten geweest, en daar ging het prima. Geen gedoe, iedereen houd zich netjes aan de regels. Maar volksgezondheid gaat voor de horeca-uitbaters...

Met de huidige regelgeving hebben de kleine, knusse restaurants met passie sowieso nu weinig last meer van de regels. Vooral de grote vreetschuren met 200 zitplaatsen hebben het lastig. Dar heb ik persoonlijk wat minder moeite mee. Aangezien dat toch vaak toko's zijn waar de eigenaar al meerdere restaurants heeft en het enkel om omzet draait....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:46:
ik word wel wat moe van de horeca te schreeuwen en janken. Eerst dreigen da men gewoon open gaat.... Dan mogen ze open, dan moet het een weekend eerder. Dan zeuren dat ze niet afgeladen vol mogen zitten.
Dat is wel erg makkelijk. Dat eerste ging om enkele strandtenthouders in Den Haag/Scheveningen. Dat is geen goede afspiegeling van de mening van de gemiddelde horecaondernemer die zich netjes heeft geconformeerd omdat ook zij echt wel begrip hebben voor de gezondheidsrisico's die toen bekend waren.
Waah schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:46:
Met de huidige regelgeving hebben de kleine, knusse restaurants met passie sowieso nu weinig last meer van de regels.
Praktisch gezien wel maar er zijn genoeg ondernemers die dichtblijven niet vanwege het niet kunnen handhaven van de 1,5m maar omdat het niet rendabel is. Ik neem aan dat jij ook niet voor je werkgever gaat werken als je dat per saldo een verlies zal opleveren?

[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2020 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Dat is wel erg makkelijk. Dat eerste ging om enkele strandtenthouders in Den Haag/Scheveningen. Dat is geen goede afspiegeling van de mening van de gemiddelde horecaondernemer die zich netjes heeft geconformeerd omdat ook zij echt wel begrip hebben voor de gezondheidsrisico's die toen bekend waren.
De vertegenwoordiger van de horeca was anders ook vrij duidelijk :9 en die spreekt toch namens de horeca. Ik heb ook een horeca-ondernemer binnen de familie en die gun ik zeker zijn brood. Maar de horeca gedraagd zich als een klein kind in een supermarkt die zijn lolly niet mag hebben. En dat helpt niet in de publieke opinie....

En hoe kan je 1,5 meter niet handhaven in een restaurant, en toch geen winst draaien? zitten die mensen normaal bij elkaar op schoot ofzo? 8)7 .

Voor bars en uitgaansgelegenheden snap ik het. Maar dat is nu precies waar de risico's veel groter zijn en wat je dus níét wilt. https://www.businessinsid...5?international=true&r=US

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 12-06-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:51:
En hoe kan je 1,5 meter niet handhaven in een restaurant, en toch geen winst draaien? zitten die mensen normaal bij elkaar op schoot ofzo? 8)7 .
Op de plekken waar ik inmiddels geweest ben zijn de zitplaatsen zodanig gereduceerd dat ik me wel voorstellen dat het moeilijk is om rendabel te opereren. Uiteindelijk blijven veel van hun kosten wel gelijk en hebben ze de afgelopen maanden ook niet veel kunnen omzetten. Verder komen veel mensen voor de 'gezelligheid' (een van de weinige redenen om de hoge horecaprijzen te accepteren immers) en dat is door alle regels bijna niet meer aanwezig.
Maar de horeca gedraagd zich als een klein kind in een supermarkt die zijn lolly niet mag hebben. En dat helpt niet in de publieke opinie....
Mwoh ik heb er wel begrip voor eerlijk gezegd.

[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10 22:09

Nox

Noxiuz

alexbl69 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Het probleem is vergelijkbaar met de handhaving van roken in de horeca. Ook daar wordt de ondernemer veel harder bestraft dan degene die de feitelijke overtreding begaat.

Het is toch volstrekt bezopen dat de boete voor degene die de Corona overtreding begaat slechts 10% bedraagt van de boete voor degene op wiens grond de overtreding wordt begaan?

Dat is bij boetes voor roken net zo. De overtreder is met een paar tientjes klaar, terwijl de ondernemer met boetes van duizenden euro's tot zelfs gedwongen sluiting van z'n onderneming bedreigd wordt.
Als gewone sterveling is de boete bijna 400 euro én een aantekening op het strafblad. Dat is ook niet mis hoor.

Maar de horeca-ondernemer wordt geacht een stukje sociale hygiëne toe te passen, volgens mij zijn er nog geen boetes uitgedeeld en het is momenteel zo dat je of open gaat met een beperkte bezetting of dicht blijft. Je zal - als het niet lukt de 1,5m te handhaven - je tent moeten sluiten. Voor een kroegbaas is 400 euro namelijk een stuk milder. Persoonlijk ben ik ook voor om de overtreders zelf te beboeten, maar begin daar maar eens aan in een kroeg....
[...]

De vertegenwoordiger van de horeca was anders ook vrij duidelijk :9 en die spreekt toch namens de horeca. Ik heb ook een horeca-ondernemer binnen de familie en die gun ik zeker zijn brood. Maar de horeca gedraagd zich als een klein kind in een supermarkt die zijn lolly niet mag hebben. En dat helpt niet in de publieke opinie....

Voor bars en uitgaansgelegenheden snap ik het. Maar dat is nu precies waar de risico's veel groter zijn en wat je dus níét wilt. https://www.businessinsid...5?international=true&r=US
Omdat je bezetting fors lager is en je wel de kosten hebt voor personeel e.d. Het is niet zo dat je een halve ober en een halve kok kan inhuren bijvoorbeeld.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Op de plekken waar ik inmiddels geweest ben zijn de zitplaatsen zodanig gereduceerd dat ik me wel voorstellen dat het moeilijk is om rendabel te opereren. Uiteindelijk blijven veel van hun kosten wel gelijk en hebben ze de afgelopen maanden ook niet veel kunnen omzetten. Verder komen veel mensen voor de 'gezelligheid' (een van de weinige redenen om de hoge horecaprijzen te accepteren immers) en dat is door alle regels bijna niet meer aanwezig.

[...]

Mwoh ik heb er wel begrip voor eerlijk gezegd.
Kosten voor huur etc hebben ze sowieso, ook als ze dicht blijven. Enkel het personeel wordt in het slechtste geval 90% doorbetaald.

In het restaurantje waar ik was, zitten misschien 12 tafels. Dat is nu 10, en dat kan prima met 1,5 meter. Daar werken ze met 5 mensen. En dat kan óók uit. En dat is géén duur restaurant.
Nox schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:01:

Omdat je bezetting fors lager is en je wel de kosten hebt voor personeel e.d. Het is niet zo dat je een halve ober en een halve kok kan inhuren bijvoorbeeld.
Met 1 kok en 1 ober kan je best wat mensen helpen. Maar 1 iemand die bediening doet voor 12 tafels, dat is hard doorlopen... Dus tenzij je nog maar 6 tafeltjes kwijt kan (als dat vroeger het dubbele was zat je écht bij elkaar op schoot) heb je sowieso wel 1 kok en 1 ober nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Je hebt in de horeca nou eenmaal de verantwoordelijkheid voor je klanten gasten.
Dat houd onder andere in dat je niet door mag blijven schenken aan duidelijk bezopen klanten, rookverbod handhaven, zorgen voor veiligheid met portiers/beveiliging, niet aan minderjarigen schenken en ja, nu dus ook de afstand handhaven.
Wil je dat niet dan moet je gewoon niet lopen janken en een ander beroep zoeken.

Je hoort cafés ook nooit klagen wanneer er met carnaval 300 man in een kroeg passen die een vergunning heeft voor 200. Dat is alleen wat moeilijker te controleren dan een kroeg waar max 30 personen op gepaste afstand binnen mogen zitten. De risico's voor de volksgezondheid zijn nu ff van een wat bredere orde en daar heeft die bedrijfstak zich ook maar bij neer te leggen, hoe graag we het allemaal ook anders zouden willen.

Zolang er in een compleet zwembad maar 30 man inclusief personeel binnen mogen zijn dan mag de horeca zich gelukkig prijzen dat ze bij mooi weer nog de mogelijkheid hebben hun omzet uit een terrasje te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10 22:09

Nox

Noxiuz

Waah schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Kosten voor huur etc hebben ze sowieso, ook als ze dicht blijven. Enkel het personeel wordt in het slechtste geval 90% doorbetaald.

In het restaurantje waar ik was, zitten misschien 12 tafels. Dat is nu 10, en dat kan prima met 1,5 meter. Daar werken ze met 5 mensen. En dat kan óók uit. En dat is géén duur restaurant.

[...]

Met 1 kok en 1 ober kan je best wat mensen helpen. Maar 1 iemand die bediening doet voor 12 tafels, dat is hard doorlopen... Dus tenzij je nog maar 6 tafeltjes kwijt kan (als dat vroeger het dubbele was zat je écht bij elkaar op schoot) heb je sowieso wel 1 kok en 1 ober nodig.
Uiteraard, ik ken de exacte aantallen niet maar er zijn ook beperkingen aan tafeltjes e.d. en veel van de winst wordt uit drank gehaald. Ik weet niet of er een horeca-ondernemer is die wat licht kan schijnen hierop? Het is mij bekend dat bezettingsgraad nodig is om een goedlopend restaurant te hebben wat nu minder is, maar of dat echt zo'n ramp is nu is ook maar de vraag.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Op oa Facebook word ik tijdens m'n wekelijkse uitje aldaar verwend met een vrij uitgebreid assortiment van pagina's en berichten van mensen die 'NEE tegen de 1,5 meter samenleving' roepen en een oproep om een petitie tegen wetgeving rondom de 1,5 meter regels te tekenen.

Ik probeer te snappen waar het ze om gaat en heb misschien wat genuanceerde hulp nodig om te begrijpen wat er gebeurt :)

- mensen willen op vakantie, uit eten, concerten, festivals, etc.
- cijfers zijn nu heel laag (al ziet de oplettende tweaker dat ze tóch oplopen en besmettingen gaan nu eenmaal van 1, naar 2, van 2 naar 3, etc. Tis niet alsof we nu van 1 naar 1.000 gaan in 1 week) dus geen reden voor regeltjes
- mensen begrijpen het verschil tussen noodverordeningen en maatregelen en een reguliere (tijdelijke) wet niet
- mensen vinden dat je maatregelen niet wettelijk moet vastleggen, want dat is te streng en weegt niet op tegen wat het moet voorkomen

Ik heb de parachute-metafoor al een paar keer gebruikt en die lijkt een klein beetje begrepen te worden, maar de weerstand tegen nu volhouden en zorgen dat we niet afglijden in een tweede piek is enorm zo lijkt het in ieder geval. Men wil er niet aan dat er zoiets kan bestaan. Want dat het nu niet zo is, komt door de zomer. En buiten verspreid het niet. En zo nog meer statisch redelijk goed te onderbouwen fabeltjes. Voor mij is het zo dat we nu geen grote verspreidingen hebben, omdat we ons (deels) nog aan regels houden, er sowieso weinig besmette mensen zijn én we nog steeds niet massaal in muffe kroegen staan te schreeuwen tot 05:00 's nachts, enzovoorts.

Maargoed, ik mis dan ook niet zoveel als deze mensen wellicht wel missen - zomervakantie heb ik verplaatst en andere plannen gemaakt, festival seizoen is voor ons geen ding en ook een bioscoopje of etentje kunnen we nog wel even zonder. Misschien drijft dat deze groep mensen tot wanhoop en is dat wat ik moet lezen? Ook Maurice de Hond, Jort Kelder, de voorzitters van de tegenpartijen (PVV/FvD) en andere aanwezige tegenstanders doen hier schepjes bovenop natuurlijk.
Ik ben voor rustige opbouw zodat we nu niet in een nieuwe lockdown vervallen, vertrouwen kunnen opbouwen en ik gewoon door kan gaan met m'n bedrijf te redden, bijvoorbeeld. Dat is voor andere ondernemers natuurlijk 'minder regels' ipv de situatie nu. Ik heb meer aan stabiliteit. Allemaal preken voor eigen parochie?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dat is erg fijn voor ze. Dat restaurant kan het dus anderen moeten het ook kunnen. zo simpel is het niet denk ik.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:12:
Allemaal preken voor eigen parochie?
Ja maar dat is ook logisch toch?

[ Voor 19% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

[...]

Als je eerst 12 tafels met 4 zitplaatsen had, dan zijn dat nu nog 10 met 2. Idem voor een terras. Je gaat dus van 48 naar 20 klanten capaciteit om te voldoen. Tel daarbij op dat groepen vrienden opeens ver uit elkaar moeten zitten terwijl ze thuis bij elkaar wel op bezoek komen en de motivatie om ergens uit eten te gaan verdwijnt ook wel. Horeca worden de meeste uitbaters niet superrijk van en dan nog eens op 40% capaciteit draaien is wel de nekslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Als je eerst 12 tafels met 4 zitplaatsen had, dan zijn dat nu nog 10 met 2. Idem voor een terras. Je gaat dus van 48 naar 20 klanten capaciteit om te voldoen. Tel daarbij op dat groepen vrienden opeens ver uit elkaar moeten zitten terwijl ze thuis bij elkaar wel op bezoek komen en de motivatie om ergens uit eten te gaan verdwijnt ook wel. Horeca worden de meeste uitbaters niet superrijk van en dan nog eens op 40% capaciteit draaien is wel de nekslag.
Tsjah, als het dan zo druk in de kroeg is dat er geen afstand gehouden kan worden gooi je de prijzen omhoog. Er komt een moment dat vraag en aanbod met elkaar in balans zijn.

De restaurants die ik hier in de buurt geregeld bezoek doen het eigenlijk allemaal prima. Bieden stuk voor stuk afhaal aan in een of andere vorm, en zeggen het er voorlopig wel mee vol te houden. Her en der zie je wat prijzen omhoog gaan, maar dat lijkt me ook niet onlogisch.

@NiGeLaToR Ik weet ook niet precies waarom het zo gaat als het gaat. Maar ergens kan ik me het gevoel wel voorstellen. Had zelf de eerste paar weken een opgesloten gevoel omdat ik niks mocht. Het pure feit dat je niet stel op sprong iets kunt ondernemen waar je zin in hebt voelde een beetje beklemmend.

Voeg daarbij een 'anti overheid' sentiment en de punten die je noemt en het is compleet.

Als Mark Rutte vanmiddag in de persconferentie aankondigt dat we allemaal verplicht naar de kroeg moeten gaat er acuut geklaagd worden dat we niet thuis mogen zitten :+

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
AW_Bos schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:05:

Ik geloof er niet zo in, als je kijkt naar het aantal besmettingen is het onmogelijk dat de R0 boven de 1 zou zitten (mijn mening).

Voor mijn gevoel is dit het volgende bericht in de lijn Pasen - Hemelvaartsdag - Pinksteren - Protest op de Dam en de daardoor komende 2e golf. Het is een stukje bangmakerij om te zorgen dat men de regels in acht blijft nemen.

Daar heb ik overigens geen moeite mee, we zouden best wat strenger mogen zijn met zijn allen. Hoe strenger we zijn op simpele en weinig ingrijpende maatregelen als 1,5 meter, thuisblijven bij ziekte en hoesten in de elleboog hoe sneller we meer ingrijpende maatregelen kunnen versoepelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Nou, ze krijgen voortdurend wel hun zin. Dus is toch redelijk succesvol.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cyberpope schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Nou, ze krijgen voortdurend wel hun zin. Dus is toch redelijk succesvol.
Geldt toch voor iedereen die een beetje dramt? Zag je gisteren ook bij de kermisexploitanten.

Maar net zo goed dat protest op de Dam. Halsema liegt dat ze barst met dat ze dacht dat er maar 250 man kwamen. Ze heeft dat, samen met de organisatie, gewoon perse zo willen doen. Dat de rest van Nederland daar een risico door loopt, dat interesseerde ze geen reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Geldt toch voor iedereen die een beetje dramt? Zag je gisteren ook bij de kermisexploitanten.
Hebben die hun zin dan gekregen?

Gisteravond was zelfs Gommers duidelijk dat hij 'geen verschil zag tussen pretparken en kermissen'

(vind opkomen voor je broodwinning geen drammen overigens)
Drardollan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:59:
Maar net zo goed dat protest op de Dam. Halsema liegt dat ze barst met dat ze dacht dat er maar 250 man kwamen. Ze heeft dat, samen met de organisatie, gewoon perse zo willen doen. Dat de rest van Nederland daar een risico door loopt, dat interesseerde ze geen reet.
Ja, en ze komt er nog mee weg ook.

[ Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Gisteravond was zelfs Gommers duidelijk dat hij 'geen verschil zag tussen pretparken en kermissen'

[...]

Daarmee geeft gommers de kermisexploitanten eigenlijk gelijk.
Vind overigens dat ie daar beter helemaal geen uitspraken over kan doen.

Zat daar vandeweek nog over te denken. Zelfs als de ene branche vergelijkbaar is met een andere; zul je toch moeten sturen in pure aantallen contactmomenten. Dus ja, soms valt dat rottig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, als je wel uren opgepropt in een rijk gevulde aluminium buis mag zitten, dan verlies je heel snel draagkracht voor de rest van de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:10:
Tsja, als je wel uren opgepropt in een rijk gevulde aluminium buis mag zitten, dan verlies je heel snel draagkracht voor de rest van de maatregelen.
Waar overigens ook nog eten en drinken wordt geserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Misschien niet, maar aan de andere kant is het wel verfrissend om ook eens uit die hoek eens wat te horen als het gaat om opkomen voor bepaalde beroepsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-10 08:54
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Zat daar vandeweek nog over te denken. Zelfs als de ene branche vergelijkbaar is met een andere; zul je toch moeten sturen in pure aantallen contactmomenten. Dus ja, soms valt dat rottig uit.
Inderdaad. Ik vind het toch best een groot verschil.
Waar pretparken permanent zijn is er dus meer tijd/ruimte om goede plannen en routes te maken, bij te sturen waar nodig. De attracties staan verder uit elkaar en vaak zijn er al faciliteiten voor wachtrijen.
Bij een kermis die 5 dagen staat is dat toch wat anders.Het lokale plein of de markt leent zich vaak lastiger voor goede routes, wachtrijen en in-/uitstroom van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
T7D_Sneezy schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Inderdaad. Ik vind het toch best een groot verschil.
Waar pretparken permanent zijn is er dus meer tijd/ruimte om goede plannen en routes te maken, bij te sturen waar nodig. De attracties staan verder uit elkaar en vaak zijn er al faciliteiten voor wachtrijen.
Bij een kermis die 5 dagen staat is dat toch wat anders.Het lokale plein of de markt leent zich vaak lastiger voor goede routes, wachtrijen en in-/uitstroom van mensen.
Valt toch wel mee? Je kan alles zo plaatsen met goede routes ipv aan vastgebeitelde posities te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Ze hebben in zoverre hun zin gekregen dat Gommers dat gezegd heeft en Hugo de Jonge aangekondigd heeft te kijken of ze inderdaad al snel open kunnen met bijvoorbeeld kleine kermissen.

Het is ook niet echt drammen, dat ben ik met je eens. Ik nam dat over in de quote. Ik vind het terecht dat ze opkomen voor zichzelf. Al denk ik dat de overheid gewoon even na moet denken en ze schadeloos moet stellen, beter dan het risico op een hele volksoploop op een kermis. Er gaan miljarden naar KLM, er is vast nog ergens 200 miljoen beschikbaar voor de kermisbranche.
[...]

Helaas wel, te schandalig voor woorden. De zoveelste op het pluche die maar kan doen en laten wat ze zelf goed dunkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 12-06-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Valt toch wel mee? Je kan alles zo plaatsen met goede routes ipv aan vastgebeitelde posities te zitten.
Alleen al het rondtrekken zelf is een additioneel risico. Hoe groot? I dunno, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:10:
Hele slechte vergelijking. Vliegtuigen zijn bij uitstek geschikt voor deze situatie dankzij de zeer geavanceerde luchtfiltering. Tevens zit je in principe rustig zonder te roepen, gillen of zingen en dragen de mensen mondkapjes.

De angst zal ook niet voor de attracties zijn, in een Booster of Botsauto buiten loop je echt geen noemenswaardig risico.
Maar een kenmerk van de kermis is dat er veel mensen dicht op elkaar gaan staan, en dat is op de openbare weg nu eenmaal ontzettend lastig te reguleren. Daarbij is er ook vaak geen ruimte om een fatsoenlijke wachtrij te maken. Daar waar bijvoorbeeld de Efteling zijn grote grondoppervlak kan gebruiken (ook door de wachtrij achter de schermen te laten lopen) kan je dat op de kleine kermisterreinen niet te verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 12-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drardollan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Hele slechte vergelijking. Vliegtuigen zijn bij uitstek geschikt voor deze situatie dankzij de zeer geavanceerde luchtfiltering.

De angst zal ook niet voor de attracties zijn, in een Booster of Botsauto buiten loop je echt geen noemenswaardig risico.
Maar een kenmerk van de kermis is dat er veel mensen dicht op elkaar gaan staan, en dat is op de openbare weg nu eenmaal ontzettend lastig te reguleren. Daarbij is er ook vaak geen ruimte om een fatsoenlijke wachtrij te maken. Daar waar bijvoorbeeld de Efteling zijn grote grondoppervlak kan gebruiken (ook door de wachtrij achter de schermen te laten lopen) kan je dat op de kleine kermisterreinen niet te verwachten.
Als iemand in je nek niest, dan helpt er geen luchtfilter tegen. Het eigenbelang van de overheid in Schiphol en KLM spreekt hier eerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Als iemand in je nek niest, dan helpt er geen luchtfilter tegen. Het eigenbelang van de overheid in Schiphol en KLM spreekt hier eerder uit.
Nouja, vlak ook het feit dat andere landen wel vliegen niet uit. Het is wat naiëf om als Nederland als enige niet te vliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Door je nek heen krijg je geen Corona.

Ten eerste heeft een vliegtuig een ventilatie die van boven naar beneden werkt, dat betekent dat eventuele besmettelijke druppels direct naar beneden gestuurd worden.
Ten tweede zit er een redelijke afstand tussen de hoofdsteunen. En heb je dus ook nog een barrière door de hoofdsteun.
Ten derde heeft iedereen een mondkapje op, dat zorgt ervoor dat als je niest dat er stukken minder besmettelijke druppels vrijkomen.
Ten vierde is het niet zo dat 1 nies gelijk zorgt voor een ziek vliegtuig.
Ten vijfde is er in het verleden gevlogen met bijvoorbeeld Mexicaanse Griep en Ebola, allebei hoogst besmettelijk, en dat leverde geen problemen op.

Ik zou eerder in een vliegtuig gaan zitten dan in een stadion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:22:
[...]

Nouja, vlak ook het feit dat andere landen wel vliegen niet uit. Het is wat naiëf om als Nederland als enige niet te vliegen.
Die gedachtengang volgende kunnen we dan ook wel versoepelen zoals omliggende landen dat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:24:

Ja maar dat is ook logisch toch?
Ik zou eerder zeggen 'begrijpelijk'. Wat in Vietnam gebeurt, vind ik logisch. Wat hier gebeurt is tamelijk wispelturig en irrationeel.

Maargoed, tis een vrij land en daar hebben we soms last van :)
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:34:
[...]

@NiGeLaToR Ik weet ook niet precies waarom het zo gaat als het gaat. Maar ergens kan ik me het gevoel wel voorstellen. Had zelf de eerste paar weken een opgesloten gevoel omdat ik niks mocht. Het pure feit dat je niet stel op sprong iets kunt ondernemen waar je zin in hebt voelde een beetje beklemmend.

Voeg daarbij een 'anti overheid' sentiment en de punten die je noemt en het is compleet.

Als Mark Rutte vanmiddag in de persconferentie aankondigt dat we allemaal verplicht naar de kroeg moeten gaat er acuut geklaagd worden dat we niet thuis mogen zitten :+
Het is niet alsof we geen voorbeelden hebben van landen waar het een chaos is. De VS voorop. Is dat dan wat we willen, of nemen we de random beurscrashes, werkloosheid ups and downs en regelmatige (lokale) uitbraken en lockdowns of paniek voor lief nemen?

Maargoed, volgens die nee tegen 1,5 meter samenleving is dat allemaal niet waar. Er zit dus ook veel selectiviteit in de keuze wat je acceptabel vindt blijkbaar. Ergens hebben we dus weer even een fikse uitbraak nodig ergens om met de neus op de feiten gedrukt te worden. Ofzo.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RodeStabilo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Die gedachtengang volgende kunnen we dan ook wel versoepelen zoals omliggende landen dat doen ;)
Om heel eerlijk te zijn, dat zul je vroeg of laat wel moeten, het wordt óf versoepelen óf de grenzen weer potdicht, want anders gaan mensen gewoon naar België om een biertje te gaan doen. En groot gelijk, het bier is daar nou eenmaal beter. :X

Met alle secundaire gevolgen van dien, zoals met alcohol op achter het stuur stappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Van de week was daar een leuke factcheck op bij BNR, maar vliegtuigen hadden toch wel stiekem een hoge besmettingsgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

En dat is nu net wat er constant gebeurd.

Nederland volgt alle andere landen, de keuzes die hier gemaakt worden zijn mede gebaseerd op ervaringen uit andere landen. Zo is Denemarken een groot voorbeeld. En je ziet bijvoorbeeld dat alle landen de grenzen openstellen behalve voor oa. Zweden. Nederland volgt dat voorbeeld.

Nederland is op zijn beurt ook weer een voorbeeld voor andere landen.

Tevens worden er Europees afspraken gemaakt, bijvoorbeeld de 15 juni weer beperkt kunnen reizen. Onze overheid gaat daarin mee en besluit op basis van dat besluit dat de toiletgebouwen op de campings weer open kunnen.

Het sluiten van alles in maart was op de noodrem trappen, net als vele andere landen gedaan hebben. Er was toen weinig bekend. Nu is het een samenspel tussen veel landen om de boel weer leefbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:40:
Van de week was daar een leuke factcheck op bij BNR, maar vliegtuigen hadden toch wel stiekem een hoge besmettingsgraad.
Niemand zal beweren dat het 100% veilig is, ook ik niet.

Maar je moet het risico ook niet overdrijven. Zolang iedereen tracht alle maatregelen in acht te nemen is het verwaarloosbaar. En mensen die zeggen: "Vliegen mag, dus ik mag nu ook alles" zijn niet al te snugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Met het subtiele verschil dat een vliegtuig twee landen nodig heeft om zijn ding te doen.

Stond overigens ook niet echt te springen toen mijn ouders gisteren weer in het vliegtuig naar de VS moesten. Ik mocht ze niet weg brengen (want max 2 in de auto), maar vervolgens gaan ze wel dicht bij elkaar zitten in dat vliegtuig.

Alwaar overigens de KLM de maatregelen ook aangrijpt om gelijk wat te bezuinigen. Een van tevoren neergelegd broodje kaas en een mandarijn was alles op een 8 uur durende vlucht. En dat voor een ticket van 5k.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:52:
Ik mocht ze niet weg brengen (want max 2 in de auto), maar vervolgens gaan ze wel dicht bij elkaar zitten in dat vliegtuig.
Houdt iemand zich nog aan die regel? Als het je ouders zijn zie ik er niet zoveel problemen meer mee.

Zelfs de eerder meest strikte mensen in mijn omgeving geven gaan weer samen in de tuin eten of een biertje drinken. Zie ook de relatieve rust in deze draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Houdt iemand zich nog aan die regel? Als het je ouders zijn zie ik er niet zoveel problemen meer mee.

Zelfs de eerder meest strikte mensen in mijn omgeving geven gaan weer samen in de tuin eten of een biertje drinken. Zie ook de relatieve rust in deze draadjes.
Tsjah, op een trip van 2x 50km ben je er wel makkelijk uit te pikken natuurlijk...

Gezien ze niet op hetzelfde adres of uberhaupt hetzelfde land wonen, leek mij het risico iets te groot. Zeker omdat je Mareschaussee land in rijdt daar. En die zijn nog wat fanatieker dan de gemiddelde agent.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:18:
Vliegtuigen zijn bij uitstek geschikt voor deze situatie dankzij de zeer geavanceerde luchtfiltering.
Transmission of the Severe Acute Respiratory Syndrome on Aircraft
Wat helpt dat toch goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vrNFCsjaoW2XjX4emVROJVfWe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uiHZNdEh1Hh3FGwGYNgOfIE5.png?f=user_large

Wellicht is de stelling dat vliegtuigen niet besmettelijk zijn een compensatie voor de bangmakerij rond het krijgen/hebben van corona, maar ik zie er maar weinig bewijs voor..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:10:
Tsjah, op een trip van 2x 50km ben je er wel makkelijk uit te pikken natuurlijk...
Heb het gevoel dat je echt niet de enige bent, handhaving heeft tegenwoordig wel wat anders aan z'n hoofd dan mensen staande houden om te vragen of ze een gezin vormen. Na alle beelden van de horeca, demonstraties, het OV, het vliegtuig, etc. is de geen drie mensen in de auto regel wel heel krom. Mijn dochter gaat voor haar alternatieve examenvakantie met 4 vriendinnen de ook geen 3 auto's regelen, los van het feit dat ze de enige van de groep met een rijbewijs is.

(formeel ben je in jouw geval alleen op de heenweg in overtreding... ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:34:
[...]
Maargoed, volgens die nee tegen 1,5 meter samenleving is dat allemaal niet waar. Er zit dus ook veel selectiviteit in de keuze wat je acceptabel vindt blijkbaar. Ergens hebben we dus weer even een fikse uitbraak nodig ergens om met de neus op de feiten gedrukt te worden. Ofzo.
Ergens hebben ze een punt, in specifieke situaties (zie horeca) maar het wordt compleet overstemd door alle schreeuwers, complotgekkies en Jensen-kijkers die vinden dat alles het liefste morgen weer met volle capaciteit open moet.

Het probleem nu is dat de handhaving niet consequent is. Aannemersbusjes worden niet staande gehouden, de personenauto met 3 man er in wel. Cafés worden aangesproken op het niet handhaven van de 1,5 meter terwijl er geen controle is op die handhaving tijdens een grote demonstratie op de Dam.

Daar gaat een noodwet niets aan veranderen, het enige wat die noodwet gaat doen is een orgaan wat in het verleden al bewezen niet competent is (BOA's) verstrekkende bevoegdheden geven die niet zomaar kunnen worden ingetrokken. Want reken maar dat die bevoegdheid om ongevraagd, zonder tussenkomst van een rechter, een woning binnen te mogen dringen, enorm handig is als er het vermoeden is van een wietplantage maar daar geen bewijs voor te vinden is en je dus geen huiszoekingsbevel krijgt...

De horeca kan ik ook wel begrijpen, als je met een groepje van 4 uit eten wil voor iemands verjaardag en je moet allemaal aan een ander tafeltje gaan zitten, dan is er natuurlijk geen lol meer aan. Kermissen en evenementen/concerten/theaters staan voorlopig helemaal stil en die krijgen niet of amper steun van de overheid om overeind te blijven, dus daar kan ik ook wel van begrijpen dat ze protesteren.

Waarom er zo compleet blind gestaard wordt op die anderhalve meter begrijp ik ergens niet. Prima dat je dat kan in de buitenlucht, maar achter gesloten deuren kun je misschien beter op capaciteit gaan sturen, die valt ook veel beter te controleren. Vooral nu het aantal besmettingen zo ontzettend laag is dat je je af moet vragen of die noodwet niet enorm uit proportie is.

Theaters en bioscopen kunnen toch prima aan de gang met stoelen die 'om en om' vrij blijven (dus een schaakbord-patroon)? Dan kunnen ook concerten weer opstarten, geen Ziggo Dome maar wel een concertgebouw bijvoorbeeld. Zelfde met OV -- dat de NS nu vraagt om iedereen bij het raam te laten zitten is misschien juist niet de handigste keuze, want ik zit dan dichter op mijn voorbuurman dan wanneer ik schuin achter iemand zou gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
https://www.nu.nl/coronav...die-thuis-herstelden.html
Bijna de helft van de 1.622 ondervraagden laat weten na een coronabesmetting niet meer te kunnen sporten en meer dan zes op de tien ex-patiënten hebben problemen met lopen. Ruim 90 procent zegt problemen te hebben met simpele dagelijkse activiteiten.
Dus of weinig tot geen klachten en dan niets aan de hand of ziek worden en achterblijven met potentieel flinke klachten waarvan niet duidelijk is of ze ooit over gaan.

Ook dat is nog een ding voor de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind overigens wel dat verschillende partijen een punt hebben m.b.t. het aantal mensen per vierkante meter ipv een max van 30 of straks 100. Als je met voldoende afstand 500 man kwijt kunt, ook best.

Maar denk dat het uiteindelijk wel goed is geweest om nu een maandje te oefenen voordat er opgeschaald wordt.

Australie gaat binnenkort stadions tot 10.000 man vullen. Ook een mooie test case ;)
Vervelende daarmee is alleen dat je pas een goede test hebt als je zeker weet dat er besmettingen bij zijn geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:20:
Vind overigens wel dat verschillende partijen een punt hebben m.b.t. het aantal mensen per vierkante meter ipv een max van 30 of straks 100. Als je met voldoende afstand 500 man kwijt kunt, ook best.
Jep, het is gewoon absurd dat de kleine kroeg van 4 bij 12 meter maximaal 30 of straks 100 (dus volle bak) zou mogen hebben, terwijl het grand café van een half voetbalveld ook maximaal 100 mensen mag huisvesten die dan bij wijze van een kilometer uit elkaar zitten.

Ik bedoel, als je zou rekenen met 1 persoon per 2 vierkante meter, dan kan dat kleine kroegje 24 man kwijt -- of 20 klanten plus personeel. Lijkt me niet eens een verkeerde maatstaf.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:23:
[...]

Jep, het is gewoon absurd dat de kleine kroeg van 4 bij 12 meter maximaal 30 of straks 100 (dus volle bak) zou mogen hebben, terwijl het grand café van een half voetbalveld ook maximaal 100 mensen mag huisvesten die dan bij wijze van een kilometer uit elkaar zitten.

Ik bedoel, als je zou rekenen met 1 persoon per 2 vierkante meter, dan kan dat kleine kroegje 24 man kwijt -- of 20 klanten plus personeel. Lijkt me niet eens een verkeerde maatstaf.
Nou, dat is niet helemaal waar. Als je geen afstand kunt houden mag je ook geen 30 man kwijt ;)

Reden om het niet te doen was overigens de handhaafbaarheid omdat je dan van elk pand zou moeten weten hoeveel m2 het is. Maargoed, even kijken hoeveel afstand er gehouden wordt lijkt me net zo effectief.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2020 12:26 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs