Op oa Facebook word ik tijdens m'n wekelijkse uitje aldaar verwend met een vrij uitgebreid assortiment van pagina's en berichten van mensen die 'NEE tegen de 1,5 meter samenleving' roepen en een oproep om een petitie tegen wetgeving rondom de 1,5 meter regels te tekenen.
Ik probeer te snappen waar het ze om gaat en heb misschien wat genuanceerde hulp nodig om te begrijpen wat er gebeurt
- mensen willen op vakantie, uit eten, concerten, festivals, etc.
- cijfers zijn nu heel laag (al ziet de oplettende tweaker dat ze tóch oplopen en besmettingen gaan nu eenmaal van 1, naar 2, van 2 naar 3, etc. Tis niet alsof we nu van 1 naar 1.000 gaan in 1 week) dus geen reden voor regeltjes
- mensen begrijpen het verschil tussen noodverordeningen en maatregelen en een reguliere (tijdelijke) wet niet
- mensen vinden dat je maatregelen niet wettelijk moet vastleggen, want dat is te streng en weegt niet op tegen wat het moet voorkomen
Ik heb de parachute-metafoor al een paar keer gebruikt en die lijkt een klein beetje begrepen te worden, maar de weerstand tegen nu volhouden en zorgen dat we niet afglijden in een tweede piek is enorm zo lijkt het in ieder geval. Men wil er niet aan dat er zoiets kan bestaan. Want dat het nu niet zo is, komt door de zomer. En buiten verspreid het niet. En zo nog meer statisch redelijk goed te onderbouwen fabeltjes. Voor mij is het zo dat we nu geen grote verspreidingen hebben, omdat we ons (deels) nog aan regels houden, er sowieso weinig besmette mensen zijn én we nog steeds niet massaal in muffe kroegen staan te schreeuwen tot 05:00 's nachts, enzovoorts.
Maargoed, ik mis dan ook niet zoveel als deze mensen wellicht wel missen - zomervakantie heb ik verplaatst en andere plannen gemaakt, festival seizoen is voor ons geen ding en ook een bioscoopje of etentje kunnen we nog wel even zonder. Misschien drijft dat deze groep mensen tot wanhoop en is dat wat ik moet lezen? Ook Maurice de Hond, Jort Kelder, de voorzitters van de tegenpartijen (PVV/FvD) en andere aanwezige tegenstanders doen hier schepjes bovenop natuurlijk.
Ik ben voor rustige opbouw zodat we nu niet in een nieuwe lockdown vervallen, vertrouwen kunnen opbouwen en ik gewoon door kan gaan met m'n bedrijf te redden, bijvoorbeeld. Dat is voor andere ondernemers natuurlijk 'minder regels' ipv de situatie nu. Ik heb meer aan stabiliteit. Allemaal preken voor eigen parochie?