Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Volgend jaar in mass production voor automotive, dus dat zal nog zeker tot 2025 duren voordat de model 3 daarvan kan genieten. En tegen die tijd is er wel weer iets anders dat ineens veel beter isMeilu schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:18:
Was aan het kijken naar een model 3 RWD, maar begin door dit bericht toch te twijfelen om nog even te wachten. 2 keer zoveel capaciteit? https://thedriven.io/2023...utm_source=tldrnewsletter
Dat soort berichten zijn er altijd.Meilu schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:18:
Was aan het kijken naar een model 3 RWD, maar begin door dit bericht toch te twijfelen om nog even te wachten. 2 keer zoveel capaciteit? https://thedriven.io/2023...utm_source=tldrnewsletter
En in een ‘instapper’ zoals de M3 RWD gaat toch vooral om de kosten. En wanneer is zoiets goedkoop en op schaal te produceren.
Kreeg een MY LR mee in grijs met 20inch ind.velgen.
Prima auto (uiteraard).
Stukje snelweg gepakt, N weg en wat binnendoor door de randen van Utrecht.
Vermogen genoeg. Ik had vooraf het idee dat een P leuk zou zijn, maar een LR is leuk zat.
De auto is wel een stuk harder geveerd dan mijn huidige Volvo XC70. Ik mis wel een bepaald gevoel in een MY.
De stoelbekleding vind ik eigenlijk niet erg mooi in het echt. Stoelsteun wel redelijk. Zit positie wel goed.
Audio systeem wel ok'e. Hoe wel m'n huidige audio wel fijner klinkt.
Al met al wel prima rit, maar niet extreem overtuigd.
Precies. En in een instapper met deze accu zullen ze gewoon dezelfde capaciteit als nu stoppen voor een lager totaal gewicht en lagere kosten. Een 1000 km accu is voor personenwagens volslagen nutteloos (hoogstens om verstokte anti-EV mensen ('ik kan met m'n huidige diesel in 1 keer naar Zuid-Frankijk') over de streep te trekken).Sethro schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:23:
[...]
Dat soort berichten zijn er altijd.
En in een ‘instapper’ zoals de M3 RWD gaat toch vooral om de kosten. En wanneer is zoiets goedkoop en op schaal te produceren.
Zo te zien hebben die mudflaps die ik vanmorgen zag wel schroefgaten; ik kwam ook nog deze tegen (mogelijk ook eerder gepost hier): https://nl.aliexpress.com/item/1005003684291733.html ik houdt het nu nog even bij de standaard wieldoppen, staan best oké met de blauwe lak kleur.Xecuter NL schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:08:
[...]
Die van mij komt vrijdag als het goed is. Heb alleen zwarte wieldoppen bij Ali besteld. Deze mudflaps lijken mij wel handig, zeker voor mijn witte versie. Zijn deze makkelijk te (de)monteren? Zijn de schroefgaten hiervoor al aanwezig bijvoorbeeld?
Enige dat ik nog wil is een all-weather vloermat voor de achterbak (ga veel naar strand, dus zand) en zonnescherm voor het dak. Had met al mijn eerdere auto's met pano dak vaak het zonnescherm dicht. Lijkt mij ook beter voor het audio systeem, meer privacy en minder warm.
All-weather voor in de kofferbak is ook wel interesant, zonnescherm zijn veel opties voor maar niet direct een prio voor mij. Eerste keer pano dak. :-)
Naast de kofferbak zijn deze misschien ook handig op den duur voor naast de achterbank in jouw geval: https://nl.aliexpress.com/item/1005004329542687.html ?
Ik was in de veronderstelling dat de MY al voorbereid was om een trekhaak erop te zetten achter de zwarte klep onderin de bumper. Had mij beter moeten verdiepen. Er moet dus eerst nog een balk geïnstalleerd worden.bilgy_no1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:48:
[...]
Dat lijkt me een onzalig plan. Waarom zou je dat überhaupt willen?
De balk die erop wordt gezet zal niet passen, want moet precies uitlijnen met het onderstel, carrosserie en bumper. En als je de balk laat installeren krijg je de haak erbij.
Misschien iets meer context geven?
Tesla maakt daar bij ons geen onderscheid in. Bij de dealer waar ik ga, kon je tot voor kort enkel maar de M3P testen.PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:04:Ik snap het als Tesla er niet heel happig op is als er een (jong) nieuw iemand een proefrit met een P wil maken (want plezierritjes ipv echte proefrit), maar aangezien ik al een Tesla heb hoop ik dat ze het wel gewoon doen.
De enige factor waar ik weet van heb is dat je je rijbewijs al x aantal jaar moet hebben, maar dat dateert nog uit de tijd dat de Model S nieuw was. Dus al eventjes geleden
Het zou wel kunnen dat er een snelheidslimiet op zit, ik herinner me daar wel iets van. Al heb ik het nooit getest.
En bij ons is dat ook nooit met iemand er bij, daar hebben ze ook geen tijd voor volgens mij.
De snelste ga je wellicht ook al zijn met de SR+. Zelfs met een wagen die 12sec doet over 0-100 ben je 9 van de 10 keren nog altijd de snelste als je plankgas geeft.bokkow schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:00:
[...]
![]()
Na 2 jaar in de lease een SR+ gereden te hebben, hebben we nu een P gekocht. De SR+ was niet langzaam maar de P is wel veel sneller. Zoals Taro ook zegt, als je dat accelereren leuk vindt dan heb je er ook meermaals per dag plezier van. Altijd de snelste vanaf het stoplicht en altijd on-demand achtbaan gevoel. Dus ja, omdat het kan eigenlijk.
Dat 100km/h de officiele bovengrens is, och, meeste van het plezier is toch tussen 0 en 100, die keer dat je 130 mag of meer dan 200 op de autobahn, heb je daar echt veel plezier aan?
Ik rij zelf een LR en voor mij hoeft die acceleratie eigenlijk niet zo snel te zijn. Ik vind vooral de hernemingen zalig.
Maar voor de 0-100 vind ik het eigenlijk een beetje te snel. Ik kan er precies niet lang genoeg van genieten, voor je het weet zit je al aan 100 en mag je het pedaal loslaten.
Dat lijkt me leuker met een auto die er wat langer over doet (niet te lang natuurlijk, want dan wordt het weer saai
Smaken verschillen maar de gemini doppen zijn wellicht een van de lelijskte in mn ogen.njiwedu0b schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:09:
[...]
Zo te zien hebben die mudflaps die ik vanmorgen zag wel schroefgaten; ik kwam ook nog deze tegen (mogelijk ook eerder gepost hier): https://nl.aliexpress.com/item/1005003684291733.html ik houdt het nu nog even bij de standaard wieldoppen, staan best oké met de blauwe lak kleur.
All-weather voor in de kofferbak is ook wel interesant, zonnescherm zijn veel opties voor maar niet direct een prio voor mij. Eerste keer pano dak. :-)
Naast de kofferbak zijn deze misschien ook handig op den duur voor naast de achterbank in jouw geval: https://nl.aliexpress.com/item/1005004329542687.html ?
Ik zou dus gelijk vervangen met een turbine stijl van ali.
Maar goed, ieder zijn eigen voorkeeur.
Life is too short to drive boring cars
Ik twijfel ook of ik in 2026 mijn M3P gaat vervangen met nog een M3P, want in 2027 komt ie misschien met een tri-motor net als de plaid, en in 2028 komt ie misschien met raket van spaceX.Meilu schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:18:
Ten eerst het zijn vliegtuigbatterijen en ten tweede ga je niet zo twee keer zo veel range krijgen. Eerder minder batterijen. Eerder is al eens aangegeven dat ze de model S wel richting de 600 miles (965km) konden krijgen. Maar dat doen ze niet omdat de meeste mensen het niet gaan gebruiken.Meilu schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:18:
We could’ve made a 600 mile Model S 12 months ago, but that would’ve made the product worse imo, as 99.9% of time you’d be carrying unneeded battery mass, which makes acceleration, handling & efficiency worse. Even our 400+ mile range car is more than almost anyone will use.
— Elon Musk (@elonmusk) 2 maart 2022
Het is misschien iets voor de Roadster maar zeker niet voor een RWD.
[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 24-04-2023 15:00 ]
Vliegtuigbatterijen zijn toch ook gewoon batterijen? Of waarom zou dat uitmaken?jip_86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
[...]
Ten eerst het zijn vliegtuigbatterijen en ten tweede ga je niet zo twee keer zo veel range krijgen. Eerder minder batterijen. Eerder is al eens aangegeven dat ze de model S wel richting de 600 miles (965km) konden krijgen. Maar dat doen ze niet omdat de meeste mensen het niet gaan gebruiken.
[Embed]
Tweede punt heb je wel gelijk. Ik hoop dat geen enkele fabrikant meegaat in een race naar het maximale bereik als je daarvoor extra batterij resources gaat verspillen.
De Model Y LR heeft voor mij op lange ritten capaciteit over. Hij kan in 3 etappes van 3 uur een dag rijden, maar zelf knip ik het liever al op in kortere stukken. Maximale etappe-lengte is persoonlijk natuurlijk, maar kan met niet voorstellen dat er heel veel mensen zijn die iedere etappe 3+ uur willen rijden.jip_86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
[...]
Ten eerst het zijn vliegtuigbatterijen en ten tweede ga je niet zo twee keer zo veel range krijgen. Eerder minder batterijen. Eerder is al eens aangegeven dat ze de model S wel richting de 600 miles (965km) konden krijgen. Maar dat doen ze niet omdat de meeste mensen het niet gaan gebruiken.
[...]
Als je langere etappes wilt, is er eerder nog wat te winnen met de laadsnelheid. Om na 3+ uur rijden vanaf 10% weer voldoende op te laden voor de volgende 3+ uur etappe gaat nu nog richting de 50 minuten laden.
Dat is waar maar daar zal ook wel een kostenplaatje bij horen. Maar zo te zien komt de automotive variant er vlak achteraan.this schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:01:
[...]
Vliegtuigbatterijen zijn toch ook gewoon batterijen? Of waarom zou dat uitmaken?
...
Al met al zou ik voor de Model 3 eerder op Project Highland wachten dan op dit soort batterijen
Ik denk dat bij vliegtuigbatterijnen het verschil tussen de continue last, en de last die je een paar minuten moet aanhouden om te vertrekken en op te stijgen niet zo groot is als bij een auto waar je op continue snelheid amper 15kW gebruikt, en dan bij een acceleratie 300kW gedurende een paar seconden. Dat is wel fundamenteel anders.this schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:01:
[...]
Vliegtuigbatterijen zijn toch ook gewoon batterijen? Of waarom zou dat uitmaken?
Tweede punt heb je wel gelijk. Ik hoop dat geen enkele fabrikant meegaat in een race naar het maximale bereik als je daarvoor extra batterij resources gaat verspillen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een vliegtuig zal de energie ook slechts 12 uur nodig hebben terwijl je bij een auto toch wilt dat er de volgende dag ook nog prik in zit. De accu is misschien verder te persen wanneer die slechts minimaal op 100% geladen zou staan, een beetje zoals de "roadtrip mode" van Tesla (standaard laden tot 90%). Een accu laad tenslotte niet in procenten maar enkel in procenten die BMS beschikbaar stelt.Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:32:
[...]
Ik denk dat bij vliegtuigbatterijnen het verschil tussen de continue last, en de last die je een paar minuten moet aanhouden om te vertrekken en op te stijgen niet zo groot is als bij een auto waar je op continue snelheid amper 15kW gebruikt, en dan bij een acceleratie 300kW gedurende een paar seconden. Dat is wel fundamenteel anders.
Het is lastig om de vergelijking te maken maar vergeet niet dat met elektrisch vliegen en enorme onderhoudskosten bespaard worden tov brandstof. Veel onderdelen hoeven niet preventief vervangen te worden en je zag al een beweging voor piloten in opleiding omdat deze toch geen uren lang vliegen. De vraag naar deze batterij zal dus enorm zijn (ook VTOL's/drones) waardoor het voor auto's niet betaalbaar wordt ten opzichte van de huidige technieken die al op schaal geproduceerd worden. Tesla laat namelijk al zien dat de huidige batterij meer dan genoeg kunnen bieden, de uitdaging blijft de prijs.
Ik zou eigenlijk veel meer kijken naar laadsnelheid en bestendigheid tegen zo'n supercharging.jip_86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
[...]
[Embed]
Het is misschien iets voor de Roadster maar zeker niet voor een RWD.
Ik vind huidige batterij tech (in combi met tesla efficiency) eigenlijk goed genoeg.
En voor mijn persoonlijke use-case is de laadsnelheid van de Model 3 met 250kW is ook meer dan voldoende.
Maar ik zeg het vaker, het is (nog) niet voor mensen die qua voorkeur in 1x doorknalen naar zuid frankrijk.
Die wil dus in 1x 500km, en kleine wc stop, daarna weer 500km knallen. Dat gaat nog niet met EV.
Niet de 500km met een batterij (als je echt je best doet haalt Model 3 LR/P wel 500km), maar de kleine wc stop is geen 5 min, is zomaar 50min om van 5% naar 100% te gaan.
Eigenlijk als Tesla de volgende generatie Model 3 (na highland) met:
- 15% meer capaciteit (energie dichtheid) met gelijk/ minder gewicht
- zonder extra degradatie richting de 400kW kan laden met vlakker laadcurves
Dan heeft anti-EV clubs toch echt niets meer te klagen?
[ Voor 15% gewijzigd door SirLct op 24-04-2023 16:13 ]
Een Golf als voorbeeld noemen is dan ook niet bijster slim 😉Eddos schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:27:
[...]
Maar komt dat ook niet (deels) door het hoge(re) gewicht van de Model 3?
Ik vergelijk het maar met de Golf 1.4 en Golf GTE die ik daarna reed:
Met die GTE kon ik op het rechte stuk veel harder rijden met stabiliteit (door het hogere gewicht) maar de eerste keer dat ik hem terug naar huis reed en een afslag nam met dezelfde snelheid als met de 1.4 (dus non-PHEV) daarvoor moest ik nog aardig aan de bak om hem niet rechtdoor te laten gaan.
Echt een onderstuurd monster. In vergelijking tot een Focus zwabbert een Golf de bochten door.
Ze geven zelf aan volgend jaar met massaproductie voor automotive te beginnen. De batterijen zijn zeker van belang voor de vliegindustrie, maar de fabrikant noemt in het persbericht nadrukkelijk, "sea, air and land" als target.
Dus ja, uiteindelijk beland dit ook wel in een Tesla Model 3 in een hoedanigheid, maar ik denk niet dat het binnen twee jaar gebeurd.
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 24-04-2023 16:09 ]
Vliegtuigbatterijen zijn waarschijnlijk enorm 'over engineered' voor andere toepassingen. Probleem bij vliegtuigen is het gewicht van de batterijen in relatie tot het maximale gewicht van het toestel. Vandaar dat 500 Wh/kg daar als een soort minimale energiedichtheid is gedefinieerd. Maar los van de cel maakt ook iedere kg op het systeem uit. Dan moet een pack dus anders gebouwd met lichtere materialen enz. Verder nog de extreme veiligheidseisen en alles wat erbij komt kijken om dat gecertificeerd te krijgen. Iets wat airspace grade is zal veel te duur zijn voor automotive.this schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:01:
[...]
"Land" zou ook iets anders kunnen betekenen dan personenauto's. Zaken waar gewicht echt een grote rol speelt en/of veel vermogen nodig is, zoals lange afstand transport, werktuigen, etc.Caelorum schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:08:
[...]
Ze geven zelf aan volgend jaar met massaproductie voor automotive te beginnen. De batterijen zijn zeker van belang voor de vliegindustrie, maar de fabrikant noemt in het persbericht nadrukkelijk, "sea, air and land" als target.
Dus ja, uiteindelijk beland dit ook wel in een Tesla Model 3 in een hoedanigheid, maar ik denk niet dat het binnen twee jaar gebeurd.
Yep. Kun je bij Tesla laten doen (EUR 1500 after market) of bij onafhankelijke trekhaakbedrijven.mortadelo schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:28:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat de MY al voorbereid was om een trekhaak erop te zetten achter de zwarte klep onderin de bumper. Had mij beter moeten verdiepen. Er moet dus eerst nog een balk geïnstalleerd worden.
Iemand een idee wat het is, kan ook nog niet ontdekken of het veel energie heeft gebruikt. Geen idee of het 10 minuten of een uur staat te blazen. Meestal was het binnen 5-10 minuten na parkeren dat mij opviel.
Zelfs als je dat oplost, dan vinden ze wel iets nieuw.SirLct schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:53:
[...]
Dan heeft anti-EV clubs toch echt niets meer te klagen?
Er zijn mensen die voor elke oplossing een nieuw probleem zoeken.
Degene die ik ken die bij de anti-ev club horen zijn mensen die niet onder hun kerktoren uit komen, maar toch moet die auto 1000km kunnen doen.
Bij de transitie naar EV moet je je vooral bezig houden met de early adopters en de fast followers, dat worden dan ambassadeurs die wel in contact komen met de ‘eerst zien en dan geloven’ mensen en de sceptici.
De zwartkijkers kan je rustig negeren, dat is een kleine groep die je met argumenten toch nooit kan overtuigen.
In een bedrijf zijn dat de mensen die gaan tegenwerken bij een verandering, en die je gewoon er uit moet flikkeren.
Anti-ev ers zullen wel zien wannneer hun benzine auto duur wordt en wanneer benzine terug in de apotheek verkocht wordt aan 20€ per liter.
Dan zullen ze wel vergeten dat ze tegen EV waren.
Heb hier precies het zelfde en zat al met de App te stoeien of ik per ongeluk iets aan had gezet ofzo? Blijft tot nu toe een mysterie.dimi_v schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:22:
Ik dacht het hier al eens gelezen te hebben maar kan niet terugvinden: ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat de blower van (naar het lijkt) het interieur me toch een partij staat te blazen nadat ik een (klein) ritje gemaakt heb. Stap ik uit en als ik dan een paar minuten later langs de auto loop lijkt het net of deze het interieur aan het voorverwarmen is ofzo. Trek ik de deur open dan is het meteen 'stil'. In de app zie ik niet dat per ongeluk bv climate control aangezet is, en gisteren heb ik het wel 3 keer geconstateerd na een boodschappenritje. Afkoelen van iets lijkt me niet aan de orde.
Iemand een idee wat het is, kan ook nog niet ontdekken of het veel energie heeft gebruikt. Geen idee of het 10 minuten of een uur staat te blazen. Meestal was het binnen 5-10 minuten na parkeren dat mij opviel.
Dat stond er ook bij inderdaad, maar dan nog lijkt het me iets voor de Roadster die naar verluid een 200kWh batterij zou gaan krijgen. Daarmee kun je een flinke pak gewicht afsnoepen van het accupakket.Caelorum schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:08:
[...]
Vandaag het VIN nummer ontvangen van mijn MY RWD en daaruit kunnen afleiden dat het een in Shanghai geproduceerde zal worden.
Zijn er vandaag de dag nog verschillen tussen de Berlin en Shanghai productievoertuigen? Ik vind er online alleen enigszins gedateerde berichten over terug.
ik zit via brink.eu te kijken, die hebben montagepartners in nederland zitten en de prijzen verschillen enorm (tussen de 707 bij s v.d. weide autobedrijf in sleen en 1055 euro bij vakgarage oostburg)bilgy_no1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:15:
[...]
Yep. Kun je bij Tesla laten doen (EUR 1500 after market) of bij onafhankelijke trekhaakbedrijven.

Zojuist toen ik de bestuurdersportier opende, ging de achter portier ook open. Echt uit het slot zeg maar. Een aantal keer achter elkaar geprobeerd en na een stuk of 10x bleef de achter portier dicht bij het openen van de bestuurdersportier.
Iemand enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet meer gebeurt?
Wat is het verschil met de badges van Fulli?
Meestal: Schoon en droog blazen van de condensor (zodat interieur filter niet snel kan gaan stinken)R2L schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:24:
[...]
Heb hier precies het zelfde en zat al met de App te stoeien of ik per ongeluk iets aan had gezet ofzo? Blijft tot nu toe een mysterie.
Soms is het ook lichtjes verwarmen batterij bij groot verschil buitentemperatuur en batterij
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
https://www.instagram.com...M1z-/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Hoe voeg ik die elektrische korting toe?Mackeessie schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:11:
[...]
Bij Bip&Go is de batch goedkoper en per maand betaal je ook minder. Tevens 5% korting voor elektrische auto's op trajecten in Frankrijk en 1 jaar geen maandkosten bij gebruik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Om hierop eens terug te komen... Ik had wel nog navigatie-instructies op dat moment. Hoe is dat in zo'n geval verklaarbaar ?noo schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:14:
[...]
Als je LTE verbinding weg is krijgt Teslamate geen data van je auto. ... grens oversteken tussen Duitsland en Oostenrijk ... incommunicado ... dataverbiding met de provider in het nieuwe land ...
Model 3 LR (model 2023)
Dat klopt dat dit met de smart action kan en volledig automatisch. Het kan sinds de software-update 2023.12.1 ook terwijl je in AP bent om op de knop van de linkerrichtingaanwijzer te klikken en dan via de linkerscrollwieltje de ruitenwissers af te zetten.Marcopano schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:17:
Enhauto (s3xy buttons) geeft op instagram aan de ruitenwissers uit te kunnen zetten in AP;
https://www.instagram.com...M1z-/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Ik ging het ook gelijk opzoeken, maar het lijkt alleen mogelijk met een nieuwe abo.Hooglander1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:21:
[...]
Hoe voeg ik die elektrische korting toe?Ik heb Bip&Go al namelijk, maar weet niks van die korting.
Prijs per gebruikte maand gaat namelijk wel met €0,20 omhoog. En het geldt alleen in Noord-Frankrijk. Ik vind het de moeite niet waard.
Daar kwam ik ook achter inderdaad. Nu rijd ik delen daar wel regelmatig, maar is het gedoe niet waard inderdaad.teslagroningen schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:23:
[...]
Ik ging het ook gelijk opzoeken, maar het lijkt alleen mogelijk met een nieuwe abo.
Prijs per gebruikte maand gaat namelijk wel met €0,20 omhoog. En het geldt alleen in Noord-Frankrijk. Ik vind het de moeite niet waard.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Je auto heeft de route al berekend en waarschijnlijk een deel van de kaarten gecached dus dat blijft werken (positie gaat via GPS, niet via LTE), pas als je de kaart 'af' rijdt of een nieuwe route wil instellen heb je een probleem (dat had ik dus in Oostenrijk, nieuwe route was niet mogelijk tot ik weer een dataverbinding had).flupp schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:27:
[...]
Om hierop eens terug te komen... Ik had wel nog navigatie-instructies op dat moment. Hoe is dat in zo'n geval verklaarbaar ?
Ook nog een gratis ingebruiksstelling. Wij gaan in augustus met de auto naar Portugal, dit is volgens mij een prima aankoopMackeessie schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:11:
[...]
Bij Bip&Go is de batch goedkoper en per maand betaal je ook minder. Tevens 5% korting voor elektrische auto's op trajecten in Frankrijk en 1 jaar geen maandkosten bij gebruik.
Voor de huidige gebruikers, is het dan nu handiger om direct die van Italië ook te kopen of wellicht als we volgend jaar of jaar er na (more likely) naar Italië gaan dan de abbo voor Italië kopen? Snap de kosten niet direct helemaal behalve dat de kosten pas in werking gaan als je er doorheen rijdt. Wat dat betreft wel handiger wellicht als je Italië al wel er bij doet?Elektrisch+-abonnement
5% korting op tol
Abonnement gratis het eerste jaar + 5% korting op tol in Noord-Frankrijk (Sanef Sapn). gratis ingebruikstelling!
[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 24-04-2023 20:46 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat staat er inderdaad, maar bij aanmelden komen de totale kosten toch op €24 uit (inclusief €14 activeringskosten).
Ik heb mij gisteren aangemeld en er zal €14,- worden afgeschreven voor de badge en houder.coelho schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:52:
[...]
Dat staat er inderdaad, maar bij aanmelden komen de totale kosten toch op €24 uit (inclusief €14 activeringskosten).
Knock yourself out ;)FNight schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:27:
Zijn er vandaag de dag nog verschillen tussen de Berlin en Shanghai productievoertuigen? Ik vind er online alleen enigszins gedateerde berichten over terug.
EDIT: ook relatief gedateerd volgens mij. 2 punten die mij te binnen schoten waren de iets hardere veren en de rubbers bij de achterklep.
[ Voor 37% gewijzigd door Card Nox op 24-04-2023 21:25 ]
Volgens mij mis je het punt. Niet zo bijster slimTweak_ers schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:08:
[...]
Een Golf als voorbeeld noemen is dan ook niet bijster slim 😉
Echt een onderstuurd monster. In vergelijking tot een Focus zwabbert een Golf de bochten door.
Alle RWDs komen uit Shanghai. Tussen Berlijn en Shanghai zijn volgens mij geen noemenswaardige verschillen op dit moment.FNight schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:27:
In de (recente) geschiedenis kon ik niet terugvinden, dus bij deze;
Vandaag het VIN nummer ontvangen van mijn MY RWD en daaruit kunnen afleiden dat het een in Shanghai geproduceerde zal worden.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat wist ik niet, zojuist de voorraad modellen gechecked en idd allemaal Shanghai VIN. Thnx.Inspired schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:18:
[...]Alle RWDs komen uit Shanghai.
Ben je tevreden over de spatlappen van Tesla? Ik lees ook dat ze de weg raken bij verkeersdrempels.-bulletje- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:35:
[...]
Heb zelf de originele spatlappen van Tesla, maar het zal ongetwijfeld dezelfde manier van monteren zijn. Je drukt de schroeven vast in de pluggen. Misschien helpt dit (even snel op YouTube gevonden) filmpje:
YouTube: Tesla Model Y - Mud Flaps Install
Heb deze op mijn MYP en erg tevreden van. Nog niet aan de hand gehad ivm weg rakenHONDOW schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:23:
[...]
Ben je tevreden over de spatlappen van Tesla? Ik lees ook dat ze de weg raken bij verkeersdrempels.
Begrijp ik het goed, kan de ruitenwisser nu UIT met AP aan? Dat kon tot op heden niet. Soms gaat mijn ruitenwisser spontaan wissen met prachtig weer, voor mij de reden om de S3XY buttons te overwegen.LucLey schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:18:
[...]
Dat klopt dat dit met de smart action kan en volledig automatisch. Het kan sinds de software-update 2023.12.1 ook terwijl je in AP bent om op de knop van de linkerrichtingaanwijzer te klikken en dan via de linkerscrollwieltje de ruitenwissers af te zetten.
Volgens mij wel, ik heb wel de S3XY buttons geïnstalleerd doch ik denk niet dat dit invloed had op de test die ik gisteren deed. Ik heb de auto op AP gezet, vervolgens knop gedrukt op de linkerrichtingaanwijzer en dan met het scrollwieltje de ruitenwisser op diverse snelheden gezet en gezien dat deze idd werkten, inclusief op off. Wel moet je de laatste software versie geïnstalleerd hebben daar het werken met de scrollwieltje pas tevoorschijn is gekomen. Test het even uit, duurt 30sec om het zelf te ondervinden lijkt me.The__Virus schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:44:
[...]
Begrijp ik het goed, kan de ruitenwisser nu UIT met AP aan? Dat kon tot op heden niet. Soms gaat mijn ruitenwisser spontaan wissen met prachtig weer, voor mij de reden om de S3XY buttons te overwegen.
Dit soort berichten zijn er niet altijd hoor, dit lijkt toch echt wel een game-changer.Sethro schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:23:
[...]
Dat soort berichten zijn er altijd.
Maar moet je erop wachten? Ik denk het niet.
Ik gok dat 2025 wel erg optimistisch is.
Tot op heden nog geen succesvolle reparatie. De warmtepomp is vervangen. Foutmelding is er nog steeds. Nu wacht men op een vervanging van een temperatuur sensor. Die is niet op voorraad. Onduidelijk wanneer die vervanging wordt gedaan. Ik rij dadelijk de loaner al langer dan m’n eigen auto.
Maar tot mijn verbazing zie ik dat deze vestiging mijn auto 2 x mee heeft genomen savonds en 45 kilometer verderop, midden in een stad heeft overnacht en de volgende ochtend de auto weer naar de garage is gereden.
Nu snap ik best dat je om te testen erin moet rijden. Maar dit lijkt mij toch zeker niet de bedoeling.
Reageer ik dan “emotioneel” of moet ik tesla eens gaan bellen dat dit toch echt niet kan?
Voor mij is dit “not done” en heeft dit niets met testen te maken. Ik zou al snel een belletje doen denk ik doch vermoedelijk zou ik het niet eens doorhebben dat dit gebeurt :-)mexxer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:
Even een advies vraagje. Vooor degene die mijn eerdere berichten gelezen hebben weten dat mijn auto 31-3 is geleverd. Na 1000 kilometer op de teller is op 14 april deze gestrand bij tesla in Frankrijk met een foutmelding.
Tot op heden nog geen succesvolle reparatie. De warmtepomp is vervangen. Foutmelding is er nog steeds. Nu wacht men op een vervanging van een temperatuur sensor. Die is niet op voorraad. Onduidelijk wanneer die vervanging wordt gedaan. Ik rij dadelijk de loaner al langer dan m’n eigen auto.
Maar tot mijn verbazing zie ik dat deze vestiging mijn auto 2 x mee heeft genomen savonds en 45 kilometer verderop, midden in een stad heeft overnacht en de volgende ochtend de auto weer naar de garage is gereden.
Nu snap ik best dat je om te testen erin moet rijden. Maar dit lijkt mij toch zeker niet de bedoeling.
Reageer is dan “emotioneel” of moet ik tesla eens gaan bellen dat dit toch echt niet kan?
Staat deze in Nederland? Ik zou dat niet accepteren. Kan echt niet. Zou wel eerst vragen wat de reden hiervan is. Wellicht hebben ze een goede verklaring.mexxer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:
Even een advies vraagje. Vooor degene die mijn eerdere berichten gelezen hebben weten dat mijn auto 31-3 is geleverd. Na 1000 kilometer op de teller is op 14 april deze gestrand bij tesla in Frankrijk met een foutmelding.
Reageer is dan “emotioneel” of moet ik tesla eens gaan bellen dat dit toch echt niet kan?
Helaas herkenbaar, ik zou het echt melden en vragen om uitleg. Service is echt bedroevend is mijn ervaring. In mijn geval voor een kraakje heeft de auto twee weken bij een servicecenter gestaan en is er ruim 150 km mee gereden. Allerlei pieken te zien in het energiescherm….mexxer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:
Wordt doodleuk gezegd dat ze er wel mee moeten rijden om het te kunnen testen.
Kennis van me is monteur en neemt geregeld auto's mee als test. Geen idee of dit normaal is maar kan me best voorstellen dat het handig is voor de garage, met name bij wat vagere issues. Dat is echter wel bij ICE waar je wellicht wat eerder wat vagere problemen hebt. Als er gewoon een error melding is hoeven ze niet te rijden lijkt me. Snap ook wel dat jij het niet echt fijn vindt. Vind het eigenlijk wel wat gek dat ze hem niet gewoon naar NL transporteren en daar fixen. Of moet jij hem straks weer in Frankrijk gaan ophalen?mexxer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:
Als hij niet bekend is in de handleding dan zal hij er niet zijn. Of wellicht alleen in Denemarken? Zoiets zou ik wel aandurven met TMC op 10A. (https://www.voelkner.de/p...1508642-Reiseadapter.html) De TMC heeft in de schuko een temp sensor zitten dus mocht het warm worden met die verloop dan schakelt hij wel uit.Bigs schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:54:
Deze zomer gaan we op vakantie in Denemarken en verblijven dan o.a. in een vakantiehuisje in the middle of nowhere. Ik hoop daar eigenlijk met de granny op te kunnen laden (we betalen voor het €0,71/kWh voor het stroomverbruik dus etisch is het ok) maar alle stopcontacten die ik op foto's van het huisje zie zijn 'type K' en ik kan daar nergens een UMC opzetstukje voor vinden. Weet iemand of die bestaan (hebben)? Ik ga liever niet met 10A reisstekkers aan de gang en publieke laadpalen zijn er niet op het eiland.
Een andere optie is zelf een verloop maken met een stukje 3x2,5mm kabel, een schuko contra en een type k stekker. Al weet ik even niet of je in NL een losse type k stekker kunt krijgen. Deze laatste optie zou mijn voorkeur hebben.
Kan je bij een Tesla Service Center laten bestellen. Een paar jaar geleden was zo'n "pigtail" €135... dus vriendelijk bedankt. Misschien dat je ook nog een Deense Tesla SeC kan mailen en dat ze hem daar wat goedkoper kunnen krijgen.Bigs schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:54:
Deze zomer gaan we op vakantie in Denemarken en verblijven dan o.a. in een vakantiehuisje in the middle of nowhere. Ik hoop daar eigenlijk met de granny op te kunnen laden (we betalen voor het €0,71/kWh voor het stroomverbruik dus etisch is het ok) maar alle stopcontacten die ik op foto's van het huisje zie zijn 'type K' en ik kan daar nergens een UMC opzetstukje voor vinden. Weet iemand of die bestaan (hebben)? Ik ga liever niet met 10A reisstekkers aan de gang en publieke laadpalen zijn er niet op het eiland.
Ik zou zelf absoluut voor de 2e optie gaan.Inspired schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:05:
[...]
Als hij niet bekend is in de handleding dan zal hij er niet zijn. Of wellicht alleen in Denemarken? Zoiets zou ik wel aandurven met TMC op 10A. (https://www.voelkner.de/p...1508642-Reiseadapter.html) De TMC heeft in de schuko een temp sensor zitten dus mocht het warm worden met die verloop dan schakelt hij wel uit.
Een andere optie is zelf een verloop maken met een stukje 3x2,5mm kabel, een schuko contra en een type k stekker. Al weet ik even niet of je in NL een losse type k stekker kunt krijgen. Deze laatste optie zou mijn voorkeur hebben.
Die reisstekker heb ik gebruikt in Italie, ruim 1,5 week. Iedere dag. Dat ging goed. Werd lauw warm op 10A. Begonnen op 8A (werd niet warm).Inspired schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:05:
[...]
Als hij niet bekend is in de handleding dan zal hij er niet zijn. Of wellicht alleen in Denemarken? Zoiets zou ik wel aandurven met TMC op 10A. (https://www.voelkner.de/p...1508642-Reiseadapter.html) De TMC heeft in de schuko een temp sensor zitten dus mocht het warm worden met die verloop dan schakelt hij wel uit.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Die mute optie ga ik ook eens proberen.BDelamontagne schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:38:
Als ik iemand bel vanuit mijn wagen hoort de andere persoon altijd zichzelf, wat enorm storend is. Het probleem lost zich pas op als ik op mute druk (zowel op telefoon als Tesla) en weer unmute. Daarna komt het niet meer terug.
Iemand enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet meer gebeurt?
Bij mij hebben we het nooit voor, maar als mijn partner met de auto rijdt en ik bel er naar, dan hoor ik mezelf soms ook dubbel.
Het komt wel niet altijd voor, wat het ook weer lastiger maakt.
Ik heb dit ook sinds enige weken/maanden nu denk ik in de Model 3. In het begin nooit gehad, dus wellicht software issue oid. Nu is er bijna niet fatsoenlijk te bellen in de auto. Maar goed, officieel mogen wij het ook niet meer dus dat scheelt.this schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:19:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Die mute optie ga ik ook eens proberen.
Bij mij hebben we het nooit voor, maar als mijn partner met de auto rijdt en ik bel er naar, dan hoor ik mezelf soms ook dubbel.
Het komt wel niet altijd voor, wat het ook weer lastiger maakt.
staat in frankrijk, heb een loaner meegekregen naar nederland. Na reparatie zou ik zelf terug moeten rijden om de auto's om te ruilenSTIMPPYYY schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:52:
[...]
Staat deze in Nederland? Ik zou dat niet accepteren. Kan echt niet. Zou wel eerst vragen wat de reden hiervan is. Wellicht hebben ze een goede verklaring.
Ik heb tesla nederland gebeld. Die vroegen me om wat bewijslast mee te sturen op de mail en dan gaan ze het uitzoeken en komen dan terug bij me in de lucht. Bal ligt nu even daar
[ Voor 6% gewijzigd door mexxer op 25-04-2023 10:30 ]
Normaal?
Retour duurde bij mij 3 weken, maar kwam venzelf terug.jmignolet schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:35:
Gekke vraag misschien maar ik heb nog steeds een creditnota van 250 euro tegoed bij de bestelling. Echter, na 1 week met de MY te rijden besef ik dat dat geld nog steeds niet op mijn rekening is.
Normaal?
ik heb dat nu in de Skoda Karoq en gebruik ze enorm veel om (Action) tassen met boodschappen rechtop te houden
@Tesla Model 3/Y: windshield wiper speed selection from the wheel! First, push the dedicated wiper button, then push the left scroll to the right or left to adjust the speed. v2023.12.1 pic.twitter.com/0pWIysJR6E
— laplasz (@laplasz) 20 april 2023
Ja, zit in de nieuwe update. Mooie aanvulling voor touchscreen.
Het linkerwieletje heeft hiermee extra functies gekregen, denk bijvoorbeeld ook aan de temperatuur.
Als ik het goed begrepen heb, zijn beiden na levering ook nog aan te schaffen, omdat het alleen een softwarematige upgrade is, correct? Vraag ik me meteen af of ze niet in abonnementsvorm zijn te activeren. Wat is nou prettiger dan hiervoor te kunnen kiezen voor alleen de looptijd van een leasecontract, of als je in de zomervakantie naar zuid-Europa rijdt? Als de hardware er toch al zit, dan zou dit toch mogelijk moeten zijn en wellicht ook een groep mensen over de streep trekken die anders niet de volledige aanschaf doen?
Klopt, en nee, alleen in de US in abo-vorm.coelho schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:39:
Als ik het goed begrepen heb, zijn beiden na levering ook nog aan te schaffen, omdat het alleen een softwarematige upgrade is, correct? Vraag ik me meteen af of ze niet in abonnementsvorm zijn te activeren.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb ze van ome Ali gehaald en ze bevallen echt prima. Nagenoeg clones van de originele Tesla flapjes, en uiteraard lekker goedkoop.HONDOW schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:23:
[...]
Ben je tevreden over de spatlappen van Tesla? Ik lees ook dat ze de weg raken bij verkeersdrempels.
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 9% gewijzigd door Damian op 25-04-2023 13:12 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Waarom trekken ze dit niet gewoon van de prijs af?jmignolet schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:35:
Gekke vraag misschien maar ik heb nog steeds een creditnota van 250 euro tegoed bij de bestelling. Echter, na 1 week met de MY te rijden besef ik dat dat geld nog steeds niet op mijn rekening is.
Normaal?
De aanbetaling? Is dat niet bij je aankoop verrekend?jmignolet schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:35:
Normaal?
En thuis laden met 22kW? Valt dat dan onder snelladen, theoretisch gezien?Tommie12 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:52:
[...]
Alles tot ca 11kW is traag laden bij een batterij van 40 kWh en meer (0,25c).
Voor de levensduur van de batterij maakt dat geen verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door PSP123 op 25-04-2023 14:01 ]
Zijn deze aan de voorkant niet korter t.o.v. de originele van Tesla?Damian schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
[...]
Ik heb ze van ome Ali gehaald en ze bevallen echt prima. Nagenoeg clones van de originele Tesla flapjes, en uiteraard lekker goedkoop.
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Vanaf 50kW wordt volgens mij als snelladen gezienPSP123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:48:
[...]
En thuis laden met 22kW? Valt dat dan onder snelladen, theoretisch gezien?
Ik zou zeggen, alles wat als DC je auto in gaat;Oekol schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:39:
[...]
Vanaf 50kW wordt volgens mij als snelladen gezien
Ik heb deze ook en zien er veel beter uit dan die lange flappen van Tesla en werken uitermate goed en kunnen goed gemonteerd worden.PSP123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:37:
[...]
Zijn deze aan de voorkant niet korter t.o.v. de originele van Tesla?
J-M-T schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:31:
[...]
De aanbetaling? Is dat niet bij je aankoop verrekend?
Omdat het over een zakelijke aankoop gaat en de leasing houdt geen rekening met de aanbetaling.jorgen83 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:24:
[...]
Waarom trekken ze dit niet gewoon van de prijs af?
Ik heb geen verschil ontdekt dus ik heb die inc. Italië besteld. Was een paar euro duurder in aanschaf, maar qua abonnement geen verschil.Oekol schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:23:
[...]
Voor de huidige gebruikers, is het dan nu handiger om direct die van Italië ook te kopen of wellicht als we volgend jaar of jaar er na (more likely) naar Italië gaan dan de abbo voor Italië kopen? Snap de kosten niet direct helemaal behalve dat de kosten pas in werking gaan als je er doorheen rijdt. Wat dat betreft wel handiger wellicht als je Italië al wel er bij doet?
Ik kom ook van een Skoda (superb) en ik mis deze haken echt! De Tesla is perfect, maar boodschappenhaken zou een top-upgrade zijn.Marcopano schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:48:
Heeft iemand ervaring met fatsoenlijk sterke boodschappentas haken voor in de achterbak van een MY?
ik heb dat nu in de Skoda Karoq en gebruik ze enorm veel om (Action) tassen met boodschappen rechtop te houden
Ik heb deze: https://www.amazon.fr/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1emil_406 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:13:
[...]
Ik kom ook van een Skoda (superb) en ik mis deze haken echt! De Tesla is perfect, maar boodschappenhaken zou een top-upgrade zijn.
Dat maakt het inhalen wel makkelijker. Ik las ook dat er bij de SEXY buttons een update komt dat je bij het gebruik van die buttons, na het uitschakelen bij inhalen, de Autopilot weer vanzelf aan gaat. Dat zou prima zijn en goedkoper dan EAP.
En nogmaals een vraagje over de Midnight Cherry Red Model Y, heeft iemand daar al nieuws over of recent gezien? Ik heb hem besteld maar wil de kleur graag in het echt zien.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik heb een recente MY LR met EAP en vind toch dat het uit AP trekken toch vrij zwaar is en met een schok gaat. Ben dus blij met de EAP die me ook bevalt. Ik vermoed dat met de S3XY buttons (die ik ook bezit nu en een knop voor AP te activeren gebruik) binnenkort er wel een soort smart action gaat komen zodat na baanwissel deze automatisch terug zal aangaan. Maar ik vrees dat dat verdomde geluid van AP opzetten gaat blijven daar ze de api’s van tesla gebruiken.Mackeessie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:14:
Ik heb nu EAP in mijn Model 3 LR 2019 en op zich bevalt dat goed, maar ik heb een Model Y LR besteld en ben dan dus mijn EAP kwijt. Ik twijfel of ik het weer zal aanschaffen omdat ik nu alleen mijn Auto Lane Change gebruik. Ik merk dat sinds de laatste updates het weinig moeite kost om hem uit autopilot te krijgen door aan het stuur te draaien. Is dat ook zo als je geen EAP hebt?
Dat maakt het inhalen wel makkelijker. Ik las ook dat er bij de SEXY buttons een update komt dat je bij het gebruik van die buttons, na het uitschakelen bij inhalen, de Autopilot weer vanzelf aan gaat. Dat zou prima zijn en goedkoper dan EAP.
En nogmaals een vraagje over de Midnight Cherry Red Model Y, heeft iemand daar al nieuws over of recent gezien? Ik heb hem besteld maar wil de kleur graag in het echt zien.
Tijdens mijn proefrit half maart werd me verteld dat die 15 april verwacht werd. Net ervoor gebeld, maar te horen gekregen dat ze nog niet weten wanneer dat de Cherry Red geleverd gaat worden. Ik zou een berichtje krijgen maar heb nog niks gehoord.Mackeessie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:14:
edit: De foto's die ik op Twitter voorbij zie komen zijn nog niet heel hoopvol. Eerder aubergine dan het rood van de stockfoto's.
[ Voor 11% gewijzigd door coelho op 25-04-2023 17:31 ]
https://scontent-ams2-1.x...skgMAYSuptm4Q&oe=644DBB9E
Dat is een Model S met de nieuwe Ultra Red kleur.monica66 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:10:
Ik zie dit net op Facebook. Als dit Cherry red is, dan zijn ze al in Nederland..
https://scontent-ams2-1.x...skgMAYSuptm4Q&oe=644DBB9E
Als je geen EAP hebt werkt de handmatige wissel vele malen beter dan met EAP. Je hoeft uberhaupt niet door een weerstand te drukken als je het goed doet. Voor mij de reden om geen EAP te willen al kreeg ik geld toe. (Ik heb EAP een maand op proef gehad)Mackeessie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:14:
Ik heb nu EAP in mijn Model 3 LR 2019 en op zich bevalt dat goed, maar ik heb een Model Y LR besteld en ben dan dus mijn EAP kwijt. Ik twijfel of ik het weer zal aanschaffen omdat ik nu alleen mijn Auto Lane Change gebruik. Ik merk dat sinds de laatste updates het weinig moeite kost om hem uit autopilot te krijgen door aan het stuur te draaien. Is dat ook zo als je geen EAP hebt?
Hier de originele spatlappen van Tesla besteld en bevestigd, nog nooit een drempel oid mee geraakt.HONDOW schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:23:
[...]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik ben benieuwd hoe je het goed doet. Het is mij nog niet gelukt :-)Pierz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:29:
[...]
Als je geen EAP hebt werkt de handmatige wissel vele malen beter dan met EAP. Je hoeft uberhaupt niet door een weerstand te drukken als je het goed doet. Voor mij de reden om geen EAP te willen al kreeg ik geld toe. (Ik heb EAP een maand op proef gehad)
Toch maar een weblog?
Ik had wat angst voor de zetels, maar het valt me wel mee. Voor mij zouden ze iets lager mogen, en de zit mocht iets langer om meer steun te geven over het volledige bovenbeen.
Verbruik viel echt wel mee. Ik heb op de heenrit zowat continu 123 kmh gereden (waar het kon), en zat dan aan 175 Wh/km, de terugweg was iets hoger, maar wind tegen. Gezien de snelheid en wat regen, en temperaturen rond 6-10 graden vind ik dat verbruik echt wel goed.
Autosteer en rijstrookwissels (EAP) gaan toch regelmatig fout. Ik heb 2 fantoomremmingen gehad, en een paar keer een stevige ruk aan mijn stuur gehad bij een rijstrookwissel. Als de weg niet mooi belijnd is, of er zijn werken, dan is het amper bruikbaar. Soms word het maneuver afgebroken omdat het lijkt alsof de auto die je wil inhalen versnelt. Of… die heeft enorm veel,plaats nodig.
Ik vind autosteer enkel bruikbaar bij weinig verkeer (en dan kan je al eens een rijstrookwissel doen), of bij file, maar dan moet je sowieso manueel van baanvak wisselen. Gewoon volgen lukt wel prima.
De aangegeven maximumsnelheid klopt nogal regelmatig niet. Je kan daar echt niet op vertrouwen.
Snelladen tijdens de lunch ging gewoon te snel. (En het was goedkoop met 30ct/kWh).
Wat me ook meevalt is de goede werking van de spraakherkenning. Het lukt gewoon en dat motiveert om het meer te gebruiken.
Ik hoop echt dat dei EAP nog wat bijgespijkerd wordt, dat moet echt beter worden.
Je moet eigenlijk zorgen dat de auto niet twijfelt dat je je handen aan het stuur hebt.tomic schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:04:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je het goed doet. Het is mij nog niet gelukt :-)
En dan gaat de auto zelf beoordelen wanneer het kan, en dan zelf het stuur bedienen om de rijstrookwissel te doen. Maar als het te lang duurt voor er plaats is, of tijdens het maneuver is er een auto die versnelt of vertraagt zodat je minder plaats krijgt, dan klapt ie er ui, en soms is dat nogal hardhandig.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.