Zit in Duitsland, maar hier ook 0,67c aan de publieke paal. Dat is duurder dan benzine of diesel. Echt gestimuleerd wordt het hier niet heb ik het idee.bilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:40:
[...]
Ah OK ik zie inderdaad dat ze hun tarieven weer hebben verlaagd: €0,69 in NL/B/D en €0,59 in F.
En inderdaad voor een vakantie gaat het op de grote hoop. Maar ik vind dan ook wel de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Superchargers een pluspunt. Veel meer stalls en ze doen het eigenlijk gewoon altijd.
Desondanks goed te weten van die Fastned tarieven in Frankrijk. Ze hebben daar een aantal stations in de planning en juist ook wel in het gebied waar ik vaak kom. Meer opties altijd goed...
Dat is het gevolg als je alle kernreactoren uitschakelt en op andere manieren aan stroom moet komen, dan wordt het vanzelf duurder.STIMPPYYY schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:54:
[...]
Zit in Duitsland, maar hier ook 0,67c aan de publieke paal. Dat is duurder dan benzine of diesel. Echt gestimuleerd wordt het hier niet heb ik het idee.
Maar goed, daarvoor hebben we verder het openbaar laden topic.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Oh is dat wat ik hoorde gisteren bij uitrijden van een parkeerplaats met een beetje rare kuil ervoor. Kon me al niet voorstellen hoe ik iets kon raken aan de onderkant.Pierz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:38:
[...]
Ik heb die van Tesla en die zijn opzich ok, alleen slepen ze vrij snel over de grond als je met passagiers in de auto zit (bij drempels enzo).
Dat gaat Tesla natuurlijk nooit als enige doen. Dan strooit iedereen met 500+ bereik en komen ze aan met 300.Sten2017 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:17:
[...]
Maar men heeft natuurlijk wel een punt. Adverteer dan met 300 en zet in de kleine lettertjes dat het ook 400 kan zijn in een perfecte wereld.
Maar ja blijkbaar vindt men dat te lastig.
Het nadeel bij Tesla is dat ze vaak net wat verder van de snelweg liggen en als ze er wel naast liggen, kost het net wat meer tijd erheen te rijden dan je verwacht.Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:52:
Naar fontainebleu gereden. Eerste langere rit met 3 stops. Auto kiest best matige laadopties. Net rond Parijs waardoor je flexibiliteit vervalt bijvoorbeeld. Zelfde bij Lille. Aankomst werd later en later. Dus na Lille de supercharger maar gelaten en ABRP gepakt. Gaat toch beter. Het is fijn dat auto kan nadenken, maar als je snel van A naar B wilt, neem dan fastned. Dus terug wordt het ABRP met waarschijnlijk 2 fastned stops en tesla lokeren.
Wel goeie rit verder. Verbruik met een crashpad op fietsendrager viel alles mee. 176 bij 110kmu aldus abrp.d En dat is dus met een dicht blok van 100x150x40 cm achterop.
Tijd loopt bij mij ook altijd op en ik pak liever IONITY of fastned op vakanties dan superschargers.
Gaat toch allemaal wat sneller.
Ook moet je voor tesla vaak van de tolwegen af in het buitenland. Dan is het helemaal bagger.
Netjes verbruik, dat lukt mij met fietsen achterop echt niet. Dan zit ik bij 110 rap op de 200+ Watt per km. Maar die steken bij mijn M3 ook een heel stuk boven de achterklep uit.Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:52:
Wel goeie rit verder. Verbruik met een crashpad op fietsendrager viel alles mee. 176 bij 110kmu aldus abrp.d En dat is dus met een dicht blok van 100x150x40 cm achterop.
Maar ik merk wel dat zodra je iets op de trekhaak hebt zitten de navigatie moeite krijgt met plannen, ook als je het handmatig “uit” zet zodat je op autopilot kunt rijden. Ik doe de planning dan ook vaak maar zelf.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Klopt, ongemerkt tikt dat flink aan qua extra tijd. Je moet ook iedere keer afrekenen en weer opnieuw een ticket halen voor de tolwegen. Vorig jaar werd zelfs op een gegeven moment mijn bankpas geweigerd, waarschijnlijk omdat die té vaak was gebruikt.Tweak_ers schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:55:
[...]
Ook moet je voor tesla vaak van de tolwegen af in het buitenland. Dan is het helemaal bagger.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb bij mijn laatste roadtrip naar Spanje ook vaker gekozen voor ionity en Fastned.Tweak_ers schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:55:
[...]
Het nadeel bij Tesla is dat ze vaak net wat verder van de snelweg liggen en als ze er wel naast liggen, kost het net wat meer tijd erheen te rijden dan je verwacht.
Tijd loopt bij mij ook altijd op en ik pak liever IONITY of fastned op vakanties dan superschargers.
Gaat toch allemaal wat sneller.
Scheelt al met al toch nog wel een hoop tijd die op en afritten. En de faciliteiten zijn simpelweg praktischer op een pauzeplaats van de snelweg. Ik koop dan rustig hersenloos 2 koffie met wat lekkers voor 20 euro, dan maakt die paar euro voor het laden ook niks meer uit.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Kan heel goed, wacht maar tot je een zware passagier meeneemt, dan hoor je het in elke bochtjip_86 schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:16:
[...]
Oh is dat wat ik hoorde gisteren bij uitrijden van een parkeerplaats met een beetje rare kuil ervoor. Kon me al niet voorstellen hoe ik iets kon raken aan de onderkant.
Maar het scheelt toch wel veel op een laadbuurt vergeleken met die van Tesla?Hooglander1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:16:
[...]
Ik heb bij mijn laatste roadtrip naar Spanje ook vaker gekozen voor ionity en Fastned.
Scheelt al met al toch nog wel een hoop tijd die op en afritten. En de faciliteiten zijn simpelweg praktischer op een pauzeplaats van de snelweg. Ik koop dan rustig hersenloos 2 koffie met wat lekkers voor 20 euro, dan maakt die paar euro voor het laden ook niks meer uit.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Welnee, sowieso ben ik op vakantie erg makkelijk.carpebios schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:26:
[...]
Maar het scheelt toch wel veel op een laadbuurt vergeleken met die van Tesla?
Als je bijna iedere dat uit eten gaat maakt die paar cent ook niet uit. Die je tevens zakelijk kunt wegschrijven.
Als je een tankpas hebt al helemaal.
40kWh, in het buitenland is Tesla 45c, ionity 59 geloof ik toen.carpebios schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:26:
[...]
Maar het scheelt toch wel veel op een laadbuurt vergeleken met die van Tesla?
Hebben we het over 6 euro per laadbeurt, misschien worst case een keer een tientje...
Je wint er toch al snel een keer een kwartier aan tijd mee, plus comfort en gemak. Daar hoef ik niet lang over na te denken.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Dat is inderdaad niets! Dacht dat het verschil veel groter was.Hooglander1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:48:
[...]
40kWh, in het buitenland is Tesla 45c, ionity 59 geloof ik toen.
Hebben we het over 6 euro per laadbeurt, misschien worst case een keer een tientje...
Je wint er toch al snel een keer een kwartier aan tijd mee, plus comfort en gemak. Daar hoef ik niet lang over na te denken.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
iemand toevallig ook een pixel 6a en een model 3.
Als ik via bluetooth audio stream (google podcast app) onderbreekt de audio soms voor 1-2 seconden. Weet nou niet of het een bluetooth storing is of een notificatie die geen geluid maakt.
Iemand dit ook gehad en een oplossing ?
Als ik via bluetooth audio stream (google podcast app) onderbreekt de audio soms voor 1-2 seconden. Weet nou niet of het een bluetooth storing is of een notificatie die geen geluid maakt.
Iemand dit ook gehad en een oplossing ?
Dat zuigt behoorlijk.Inspired schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:58:
[...]
Maar hij gebruikt niet live Google Maps zoals je telefoon doet. Zie bv ook https://www.quora.com/Doe...oogle-Maps-for-navigation
Hij gebruikt maps wel voor wat data en visualisatie maar navigatie werkt grotendeels op lokale db die in de auto zit. Vandaar ook dat hij niet up-to-date is.
Dat ze dagen achter lopen, ok, maar maanden…
Hier bij mij in de buurt doet de navi ook iets raar. Wil me keer op keer een straat doen in rijden, om dan rechtsomkeer te maken en dan alsnog mijn gebruikelijke weg in te rijden.
Waarom willen ze dat nu terug zelg gaan uitvinden terwijl Waze, Apple en Google het een pak beter kunnen.
Dan moet ik terug om schakelen naar Waze. En misschien ook een telefoonhouder kopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt. Fijn is anders. Zal met geld te maken hebben.Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:25:
[...]
Dat zuigt behoorlijk.
Hier bij mij in de buurt doet de navi ook iets raar. Wil me keer op keer een straat doen in rijden, om dan rechtsomkeer te maken en dan alsnog mijn gebruikelijke weg in te rijden.
Waarom willen ze dat nu terug zelg gaan uitvinden terwijl Waze, Apple en Google het een pak beter kunnen.
Dan moet ik terug om schakelen naar Waze. En misschien ook een telefoonhouder kopen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Is dat nog ergens terug te vinden, welke versie / datum de auto gebruikt voor navigatie?
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Nee hij gebruikt de Tesla servers. Die bieden weer data aan (over superchargers bijv) aan Mapbox of instrueert Mapbox op zo'n manier dat die routing via superchargers doet. Mapbox gebruikt dan weer OSM als bron.Inspired schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:58:
[...]
Maar hij gebruikt niet live Google Maps zoals je telefoon doet. Zie bv ook https://www.quora.com/Doe...oogle-Maps-for-navigation
Hij gebruikt maps wel voor wat data en visualisatie maar navigatie werkt grotendeels op lokale db die in de auto zit. Vandaar ook dat hij niet up-to-date is.
Je gaat dus drie lagen af. OSM moet up to date zijn, Mapbox moet de laatste versie van OSM data gebruiken en Tesla moet niet toevallig iets vaags doen.
En daarnaast is er lokaal nog wat data beschikbaar voor als er geen connectie is, maar diedata is heel beperkt voor routing. Best wel wat lokatie en adressen waar ik heen rij die er niet in staan bijv. en dus geen route opleveren tenzij ik bij mij van de WiFi af ben.
Ik vraag me af of dit zo is. Waarom heb ik bv pas nieuwe wegen na een mapupdate? Er staat dus toch het nodig lokaal. Maar goed, maakt verder ook niet veel hoe ze het doen. Het loopt iig achter en het is geen Google Maps qua navi helaas.Caelorum schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:16:
[...]
Nee hij gebruikt de Tesla servers. Die bieden weer data aan (over superchargers bijv) aan Mapbox of instrueert Mapbox op zo'n manier dat die routing via superchargers doet. Mapbox gebruikt dan weer OSM als bron.
Je gaat dus drie lagen af. OSM moet up to date zijn, Mapbox moet de laatste versie van OSM data gebruiken en Tesla moet niet toevallig iets vaags doen.
En daarnaast is er lokaal nog wat data beschikbaar voor als er geen connectie is, maar diedata is heel beperkt voor routing. Best wel wat lokatie en adressen waar ik heen rij die er niet in staan bijv. en dus geen route opleveren tenzij ik bij mij van de WiFi af ben.
Ja, op de Software pagina waar je ook de softwareversie van de auto kunt vinden.Denyo schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:15:
Is dat nog ergens terug te vinden, welke versie / datum de auto gebruikt voor navigatie?
Dan als tegenpunt: Waarom kon de navigatie me vorig jaar wel ergens heen sturen over een weg die net was aangelegd ondanks dat de straten nog niet op de kaart stonden? (straten waren ook pas gebouwd ruim een half jaar na de laatste kasrtupdate).Inspired schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:21:
[...]
Ik vraag me af of dit zo is. Waarom heb ik bv pas nieuwe wegen na een mapupdate? Er staat dus toch het nodig lokaal. Maar goed, maakt verder ook niet veel hoe ze het doen. Het loopt iig achter en het is geen Google Maps qua navi helaas.
Nog even los van dat dus niet eens alle adressen en POI waar ik heen navigeer überhaupt in de database van de auto voorkomen. Die kan die namelijk steevast niet vinden als ik bij mijn huis geparkeerd sta. Die navigatie communicatie wordt ergens in mijn netwerk geblokkeerd.
[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 23-04-2023 17:40 ]
Ja, dunno. Zal een combi zijn maar routedata lijkt ook (iig in het verleden) van de lokale kaart te komen. Daarom waren er ook zoveel mensen aan het klagen dat de update pas zo laat kwam. Als die kaartdata verder niet gebruikt wordt als je verbinding hebt dan zou dat niet het geval zijn.Caelorum schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:38:
[...]
Dan als tegenpunt: Waarom kon de navigatie me vorig jaar wel ergens heen sturen over een weg die net was aangelegd ondanks dat de straten nog niet op de kaart stonden? (straten waren ook pas gebouwd ruim een half jaar na de laatste kasrtupdate).
Nog even los van dat dus niet eens alle adressen en POI waar ik heen navigeer überhaupt in de database van de auto voorkomen. Die kan die namelijk steevast niet vinden als ik bij mijn huis geparkeerd sta. Die navigatie communicatie wordt ergens in mijn netwerk geblokkeerd.
Ik dacht altijd dat hij Google maps gebruikte voor alle adressen en POI enzo. Vandaar dat je gewoon kan roepen ‘navigeer naar Winkel X in dorp Y’ en dat hij dit dan kent. Of gaat dit dus ook via OSM data?
De file info komt toch ook van Google maps?
Alleen de route wordt door een andere club gemaakt (mapbox?) ivm de SuC’s enzo.
Of klopt bovenstaand dus allemaal niet (meer)?
…
De file info komt toch ook van Google maps?
Alleen de route wordt door een andere club gemaakt (mapbox?) ivm de SuC’s enzo.
Of klopt bovenstaand dus allemaal niet (meer)?
Ionity kost €0,79 per kWh volgens hun website. Dat was vorig jaar ook het tarief zonder abonnement.carpebios schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:48:
[...]
Dat is inderdaad niets! Dacht dat het verschil veel groter was.
Dus met €0,31 per kWh scheelt dat €10 - €15 per laadbeurt. Als je dan heen en terug 10x moet laden begint het aardig aan te tikken.
Ik vind overigens de afstand van de snelweg vaak heel erg meevallen. Vooral in Duitsland en Nederland is het vaak een kwestie van afrit nemen en dan nog een paar honderd meter.
In Frankrijk ga ik het komende zomer verder ervaren, maar degene die ik ken liggen op het parkeerterrein van grote winkelcentra die vlakbij steden liggen. Je zit daar dan nog niet op de Péage of tussen twee stukken Péage in. Maar misschien zijn er ook die onhandiger zijn.
Inderdaad. Die extreme tarieven staan mij mede daarom tegen. In Nederland wordt stroom (per hoeveelheid energie) zwaarder belast dan fossiel. Voor AC-laden is het helemaal schandalig: €0,59 hier om de hoek.STIMPPYYY schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:54:
[...]
Zit in Duitsland, maar hier ook 0,67c aan de publieke paal. Dat is duurder dan benzine of diesel. Echt gestimuleerd wordt het hier niet heb ik het idee.
Voor mij dus goedkoper om bij Tesla te laden dan op straat...
Ik zeg niet dat het niet gebruikt wordt, alleen dat die ook de servers online gebruikt. En zeker ook voor een geplande route. Zover ik heb kunnen bepalen wordt de lokale data gebruikt voor weergave (behalve satelliet) en voor alle functionaliteiten wanneer de auto niet met de API kan communiceren om wat voor reden dan ook.Inspired schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:51:
[...]
Ja, dunno. Zal een combi zijn maar routedata lijkt ook (iig in het verleden) van de lokale kaart te komen. Daarom waren er ook zoveel mensen aan het klagen dat de update pas zo laat kwam. Als die kaartdata verder niet gebruikt wordt als je verbinding hebt dan zou dat niet het geval zijn.
Weet iemand of een trekhaak van een ander model bijv een s of een x ook op de Y zal passen ?
Waarom reken je met 31 cent? Al mijn recente SuC laadbeurten zijn in ieder geval minimal 45 centbilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:20:
[...]
Ionity kost €0,79 per kWh volgens hun website. Dat was vorig jaar ook het tarief zonder abonnement.
Dus met €0,31 per kWh scheelt dat €10 - €15 per laadbeurt. Als je dan heen en terug 10x moet laden begint het aardig aan te tikken.
Ik vind overigens de afstand van de snelweg vaak heel erg meevallen. Vooral in Duitsland en Nederland is het vaak een kwestie van afrit nemen en dan nog een paar honderd meter.
In Frankrijk ga ik het komende zomer verder ervaren, maar degene die ik ken liggen op het parkeerterrein van grote winkelcentra die vlakbij steden liggen. Je zit daar dan nog niet op de Péage of tussen twee stukken Péage in. Maar misschien zijn er ook die onhandiger zijn.
Je bedoelt ongetwijfeld ('enkel') de haak ?mortadelo schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:39:
Weet iemand of een trekhaak van een ander model bijv een s of een x ook op de Y zal passen ?
Model 3 LR (model 2023)
Daarnet een ritje van een dik half uurtje gedaan, en thuisgekomen merk ik dat er een dik kwartiertje aan data niet in Teslamate zitten (gps, drive details, en allicht ook niets anders). Dit WE verhuisde ik Teslamate naar mijn NAS, en zag dit fenomeen nooit eerder toen Teslamate op mijn computer draaide (die ik toen telkens aan had staan). Tijdens de navigatie ontbrak de gedisplayde Google Maps navigatiedata op een gegeven moment (die onderbreking was weliswaar van korte duur), misschien had dat er iets mee te maken ?
Heeft iemand dit al eens meegemaakt, of een idee wat er aan de hand kan zijn geweest ?
Heeft iemand dit al eens meegemaakt, of een idee wat er aan de hand kan zijn geweest ?
Model 3 LR (model 2023)
Er waren daar krankzinnig veel fastned stalls en ziet er betrouwbaar uit. Ionity in het verleden andere ervaringen mee.bilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:40:
[...]
Ah OK ik zie inderdaad dat ze hun tarieven weer hebben verlaagd: €0,69 in NL/B/D en €0,59 in F.
En inderdaad voor een vakantie gaat het op de grote hoop. Maar ik vind dan ook wel de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Superchargers een pluspunt. Veel meer stalls en ze doen het eigenlijk gewoon altijd.
Desondanks goed te weten van die Fastned tarieven in Frankrijk. Ze hebben daar een aantal stations in de planning en juist ook wel in het gebied waar ik vaak kom. Meer opties altijd goed...
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Welke NAS?, hoe draai je teslamate?, heb je de oude instantie uitstaan?, enz?flupp schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:38:
Daarnet een ritje van een dik half uurtje gedaan, en thuisgekomen merk ik dat er een dik kwartiertje aan data niet in Teslamate zitten (gps, drive details, en allicht ook niets anders). Dit WE verhuisde ik Teslamate naar mijn NAS, en zag dit fenomeen nooit eerder toen Teslamate op mijn computer draaide (die ik toen telkens aan had staan). Tijdens de navigatie ontbrak de gedisplayde Google Maps navigatiedata op een gegeven moment (die onderbreking was weliswaar van korte duur), misschien had dat er iets mee te maken ?
Synology 220+ met een SSD schijf - in een docker - oude instantie staat niet (meer) aan - data werd zonder fouten overgezetCaelorum schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:48:
[...]
Welke NAS?, hoe draai je teslamate?, heb je de oude instantie uitstaan?, enz?
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb dezelfde nas en herken het niet. Misschien even een apart topic openen?flupp schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:50:
[...]
Synology 220+ met een SSD schijf - in een docker - oude instantie staat niet (meer) aan - data werd zonder fouten overgezet
Bij mij van Voorschoten naar Den Haag wil hij me vrijwel altijd dwars door Wassenaar sturen. Heel raar. Geen navigatiesysteem die die suggestie ooit zal doen. Ja, het is een sluiproute, maar hij doet het ook als er geen file staat. Als je luistert ben je gewoon zo 10 minuten meer kwijt op een rit van een half uur.Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:25:
[...]
Dat zuigt behoorlijk.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb de laatste tijd als ik op AP rij best regelmatig in 1 keer de rode waarschuwing op het scherm dat ik handen aan het stuur moet houden, zonder eerst de normale melding, blauw knipperen enz.
Camera heb ik afgeplakt dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb het idee dat het komt door slecht zicht (bijv erg felle zon), maar het is wel vervelend want op sommige ritten komt dit dan enkele keren voor en krijg je "straf" omdat je meerdere keren de rode waarschuwing hebt gehad en rest van de rit geen AP meer.
(oftewel, ff tankstation, stoppen en direct doorrijden, maar toch lastig)
Anderen met dezelfde ervaring
Ik heb het idee dat het komt door slecht zicht (bijv erg felle zon), maar het is wel vervelend want op sommige ritten komt dit dan enkele keren voor en krijg je "straf" omdat je meerdere keren de rode waarschuwing hebt gehad en rest van de rit geen AP meer.
Dat vind ik al vanaf het begin, waarom nou niet gewoon CarPlay en Android auto toestaan?Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:25:
[...]
Dat zuigt behoorlijk.
Veel zaken die Tesla verzint zijn halfbakken.
Maar zelf denkt Musk dat hij het beter kan dat Apple. Onterecht uiteraard.
Blijf nou lekker auto’s maken, laat Apple de schermen gebruiken en de apps daarin weergeven. Ideaal met Wazie of Flitsmeister. Maar zelfs de Spotify AP is niet zo intuïtief als op de iPhone. Langere playlisten snapt hij niets van en een intergratie met bijvoorbeeld Shazam is er helemaal niet. Logisch, maar laat CarPlay dat gewoon doen dan.
Vooral als ik weer een keer iets te veel gas bij gaf met inhalen 😅ybos schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:34:
Ik heb de laatste tijd als ik op AP rij best regelmatig in 1 keer de rode waarschuwing op het scherm dat ik handen aan het stuur moet houden, zonder eerst de normale melding, blauw knipperen enz.
Moet ik weer stoppen op de vluchtstrook en weer door rijden als hij weer beschikbaar is.
Dus de methode van straffen werkt totaal niet.
Je kan toch met Bip & Go zo doorrijden.Taro schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:13:
[...]
Klopt, ongemerkt tikt dat flink aan qua extra tijd. Je moet ook iedere keer afrekenen en weer opnieuw een ticket halen voor de tolwegen. Vorig jaar werd zelfs op een gegeven moment mijn bankpas geweigerd, waarschijnlijk omdat die té vaak was gebruikt.
Herkenbaar! Ik kwam vanaf Leiden naar Den Haag en in plaats van gewoon de N44 te volgen wilde hij iedere keer eraf en Wassenaar inrijden.Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:27:
[...]
Bij mij van Voorschoten naar Den Haag wil hij me vrijwel altijd dwars door Wassenaar sturen. Heel raar. Geen navigatiesysteem die die suggestie ooit zal doen. Ja, het is een sluiproute, maar hij doet het ook als er geen file staat. Als je luistert ben je gewoon zo 10 minuten meer kwijt op een rit van een half uur.
Ik dacht nog, waarschijnlijk staat er een file, maar dat was niet het geval.
Dat wist ik destijds nog niet, maar inmiddels welSilversurfer1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:56:
[...]
Je kan toch met Bip & Go zo doorrijden.
Moet zeggen dat ik de Apple Music app wel pheel goed vind werken en ook heel vergelijkbaar met de iPhone app (binnen de eigenaardigheiden van Apple Music dan wel want het blijft een draak van een muziekprogramma). Enige is dat niet mijn gehele library lijkt te downloaden. Meestal knal ik er echter gewoon een album op en daarna speelt die een 'radio' af o.b.v. dat album. Werkt heerlijk en heb regelmatig nieuwe pareltjes voorgeschoteld gekregen.Tweak_ers schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:47:
[...]
Maar zelfs de Spotify AP is niet zo intuïtief als op de iPhone. Langere playlisten snapt hij niets van en een intergratie met bijvoorbeeld Shazam is er helemaal niet.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Geen idee waarom, maar ik kreeg in eerste instantie wel een update van de Tesla app, maar niet de meest recente. iOS update gedaan (staat op "automatisch", maar blijkbaar nooit onder de goede condities geweest de afgelopen twee weken). Daarna zag ik geen update voor Tesla app, maar die verscheen later toch. Beetje vaag allemaal, maar zie nu ook vertrekpercentage.Vechtdal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:13:
[...]
Het is mij gelukt via de Apple Store: ga naar de Tesla app en klik op “werk bij” om de meest recente versie te krijgen.
Helaas nog geen 2023.6.12...
Even een vraag: volgens de internets is "blended braking" al heeeel lang geleden aan 2022.6.0.2 toegevoegd. Maar niet voor M3 en Y? Die setting uit dit filmpje zie ik niet terug. Merk ook een groot verschil in regen tussen volle en lege accu. Geen blended braking voor de instapmodellen, of is het iets Europees?
Yes dit heb ik ook regelmatig gehad richting Zweden en terug. Ik heb het idee dat de auto iets wat onzeker word door bijvoorbeeld wat slechter zichtbare belijning of in een bocht en direct wilt dat je er bij zit om in te grijpen als het nodig is.ybos schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:34:
Wij zijn naar Vaison-La-Romaine gereden, een reis van bijna 1000 km. We hebben er wat langer over gedaan dan gedacht omdat we file hadden onderweg en we een viertal laadstops hebben gemaakt. Van tevoren ABRP laten kijken alsook Tesla's eigen routeplanner laten berekenen maar Tesla laat je vooral lang laden wat wij niet perse van plan waren...Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:52:
Naar fontainebleu gereden. Eerste langere rit met 3 stops. Auto kiest best matige laadopties. Net rond Parijs waardoor je flexibiliteit vervalt bijvoorbeeld. Zelfde bij Lille. Aankomst werd later en later. Dus na Lille de supercharger maar gelaten en ABRP gepakt. Gaat toch beter. Het is fijn dat auto kan nadenken, maar als je snel van A naar B wilt, neem dan fastned. Dus terug wordt het ABRP met waarschijnlijk 2 fastned stops en tesla lokeren.
Uiteindelijk hebben we de eerste stop van ABRP overgeslagen wat een domme zet bleek. De eerste SuC bleek onze auto van max 75 kW te voorzien... weer wat geleerd... de daaropvolgende drie uitgezocht op sneller kunnen laden en daarbij tikte de MY netjes gepreconditioneerd 175 kW aan. Dat gecombineerd met t feit dat we onze kinderen toch uit moesten laten en er bij 3/4 toch een winkeltje/bakker/hypermarche aanwezig was zorgde ervoor dat we meestal langer aan t luchten waren en de auto dus voller kon laden!
Qua verbruik was vooral t eerste stuk wat minder zuinig. De Ardennen met 110/120 kmph was 170/175 wh... daarna 155/160 wh voor het grootste deel van het traject. Ik heb genoten van EAP op de Franse snelwegen, zelfs met het drukkere verkeer. Soms moest ik hem helpen maar over het algemeen ging t top. Sowieso ben ik tevreden over de reis met de Tesla. Ik voelde me gedurende de reis beter uitgerust en relaxter en de beste graadmeter waren wel de kids. Die hebben zich heel content gedaan op de achterbank en tijdens de pauzes.
Enige nadeel op dit moment is de halve voorbereiding voor wat betreft laadpassen. InCharge (Vattenfall) heeft een beperkt aantal plaatsen/mogelijkheden wat dus tegen valt. Zometeen Shell Recharge maar ff aanvragen zodat we wat meer opties hebben. Ionity wellicht ook nog. Ik hoop alleen dat t gaat werken met virtuele passen want de fysieke variant komt te laat. Wat wel handig is, is het voornemen van Lidl om bij elk filiaal een lader te hebben
Al met al erg tevreden!
Geniaal, kende dit niet. Ook voor Portugal en Spanje oa. Klinkt goedkoop als je het alleen die maand gebruikt dan is die paar euro toch peanuts? Ga nog even verdiepen in wat 'de catch' is.Silversurfer1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:56:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je LTE verbinding weg is krijgt Teslamate geen data van je auto. Is mij ook wel eens gebeurd bij het grens oversteken tussen Duitsland en Oostenrijk waarbij de auto een tijdje incommunicado is tot ie de dataverbiding met de provider in het nieuwe land heeft opgebouwd. (symptomen: geen voice commands mogelijk, geen navigatie, SOS systeem errors etc.).flupp schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:38:
Vraagje aan de M3P rijders…. Waarom hebben jullie voor de P gekozen in ons 100km/u kikkerlandje? Omdat het kan? Of omdat hij wezenlijk beter rijdt dan de LR ivm ophanging bijvoorbeeld?
Ik mag volgend jaar een nieuwe lease uitzoeken en de LR en P schelen niet eens heel veel qua netto kosten voor mij. Dus vandaar de vraag
(Heb nu een LR AWD overigens)
Ik mag volgend jaar een nieuwe lease uitzoeken en de LR en P schelen niet eens heel veel qua netto kosten voor mij. Dus vandaar de vraag
Bij mij voor de deur 0.69 per kWu, een paar honderd meter verderop 0.38... De Superchargers 2.4 kilometer hier vandaan is 0.42. En dan heb je het verschil nog tussen de prijzen met verschillende pasjes.bilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:27:
[...]
Inderdaad. Die extreme tarieven staan mij mede daarom tegen. In Nederland wordt stroom (per hoeveelheid energie) zwaarder belast dan fossiel. Voor AC-laden is het helemaal schandalig: €0,59 hier om de hoek.
Voor mij dus goedkoper om bij Tesla te laden dan op straat...
Ik ga elk jaar op vakantie naar Spanje en gebruik dit al 5 jaar. Ik heb zelf nog geen catch gevonden alleszins, werkt prima en alles wordt altijd gewoon netjes afgerekend.Oekol schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:12:
[...]
Geniaal, kende dit niet. Ook voor Portugal en Spanje oa. Klinkt goedkoop als je het alleen die maand gebruikt dan is die paar euro toch peanuts? Ga nog even verdiepen in wat 'de catch' is.
Tesla Model Y Performance 2023 Berlin
Omdat het kan. Ziet er ook dikker uit.PdeBie schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:28:
Vraagje aan de M3P rijders…. Waarom hebben jullie voor de P gekozen in ons 100km/u kikkerlandje? Omdat het kan? Of omdat hij wezenlijk beter rijdt dan de LR ivm ophanging bijvoorbeeld?
Verder heb je meer dan genoeg aan de RWD i.m.o. Alles meer dan dat is voor de lol en looks.
Was dicht tegen Frankrijk (Poperinge), komende vanaf (écht) het grensgebied. Zou wel dit kunnen geweest zijn ...noo schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:14:
[...]
Als je LTE verbinding weg is krijgt Teslamate geen data van je auto. ... grens oversteken tussen Duitsland en Oostenrijk ... incommunicado ... dataverbiding met de provider in het nieuwe land ...
Model 3 LR (model 2023)
Leuke vraag en combinatie: Ik had tussen 2019 en eind 2022 de M3P base/stealth editie, dus LR look & feel, maar P software en acceleratie. En kan hem nu vergelijken met mijn huidige MY LR.PdeBie schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:28:
De acceleratie van de M3P was echt geniaal, gebruikte het iedere dag. Met Dragy ook gemeten op 3,49 seconden van 0-100. Tot vervelens toe van bijrijders, maar af en toe ook op het randje van veiligheid. Elke kans greep ik om in te halen, hard op te trekken, etc. Dat gaf ook onrust, ik reed erg gehaast. Je kunt echt de voordelen van de P 10x per dag gebruiken tov LR of RWD/SR+. Maar het hangt van je persoonlijkheid en rijstijl af of je er daadwerkelijk iets aan hebt en of het meerwaarde biedt.
Heb je de P met verlaagde rijhoogte en grotere velgen (ik had dus 19" en LR rijhoogte met P snelheid en acceleratie), dan heb je ook minder comfort. Het instappen is lager. Persoonlijk vonden mijn vrouw en ik (beide 42 jaar oud) de instap van de M3 al laag, de P is nog lager, dus dat zou niet mijn voorkeur hebben.
Nu ik de MY LR heb en iets ouder ben, vind ik het eigenlijk wel prima zo. Los van de hogere instap is de acceleratie van de LR gewoon voldoende. Een P is wel mooier, maar in de lease destijds maakte TCO mij niet uit, nu ik de MY LR privé heb aangeschaft gaat de TCO meetellen en is de LR een betere keuze ivm lager verbruik, goedkopere banden, etc.
Mijn advies: Ga voor de P als die paar tientjes extra in de maand je niet uitmaken, je geniet van de extra performance en je de lagere instap en minder comfort prima vindt. Heb je de extra range nodig, vind je de lagere instap niets en hecht je weinig waarde aan de extra acceleratie en looks, ga dan voor die paar tientjes minder voor de LR.
100kmpu rijden kost eerder 15kWh (per 100km), maar alsnog is het rekensommetje niet compleet.bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:13:
[...]
100 km/h aanhouden kost 20 kW.
70 meter extra kost dan 2,5 seconden x 20 kW = 50 kJ
Dus voor dezelfde afstand
Snel accelereren: 550 kJ
Langzaam: 500 kJ
Verschil: 10% meer
Zeker in verkeer met veel optrekken kan dit oplopen op het totaal.
Over die gemiddelde snelheid: beide gevallen beginnen op 0 km/h en eindigen op 100 km/h. Hoe lang je daarover doet maakt voor het gemiddelde dus niet uit. Ben wel uitgegaan van perfect lineaire acceleratie, want het is vrijdagavond en ik ben moe...
0-100 in 10 seconde geeft dan die 140m afgelegde weg tegen de tijd dat we 100kmpu rijden.
Dat kost (met een M3) pakweg 60Wh (heb een paar aannames moeten doen)
Willen we diezelfde 140m afleggen in 10 sec, maar met 2x zo snelle acceleratie.
0-60 in 3 seconde, vervolgens 7 seconden lang 60 rijden.
Kost nog lang geen 50Wh, dan ben je ongeveer 25% zuiniger op dezelfde afstand (met dezelfde aankomsttijd).
Het is in dit geval dus beter om snel te accelereren, zodat je daarna op lagere topsnelheid kunt blijven zitten.
Stel je blijft doorgaan tot 70kmpu, dan heb je na 10 seconden evenveel energie verbruikt als bij langzaam optrekken, maar ben je wel 20 meter verder.
Andersom, stel je accelereert tot je 100kmpu rijdt en blijft dan 100 rijden tot je die 140m hebt bereikt zit je op 7,5 seconde, en richting 72Wh, inderdaad 20% meer dan langzaam accelereren.
Hou je jouw voorbeeld aan, dus 0-100 in 5 sec en dan 100 blijven rijden, dan ben je wel 110Wh kwijt, maar inmiddels ben je ook bijna 210m ver, dus 50% verder.
Dat is inderdaad iets minder efficiënt (per meter), maar alleen omdat de gemiddelde snelheid hoger ligt (en je een groter deel op "hoge" snelheid rijdt), geen eerlijke vergelijking dus.
Lang verhaal kort, alles staat of valt met de hoeveelheid die je op "hoge" snelheid rijdt.
Snel accelereren geeft je de mogelijkheid om langzamer te rijden en toch op dezelfde tijd aan te komen, met een energiebesparing tot gevolg.
Ga je alsnog op dezelfde (top) snelheid rijden, win je hooguit wat tijd maar verbruik je ook meer energie dan bij langzaam accelereren.
Dat hangt zo erg van je model en rit af.mitsumark schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:37:
[...]
100kmpu rijden kost eerder 15kWh (per 100km), maar alsnog is het rekensommetje niet compleet.
Ik kom nog steeds niet onder de 200Wh/km.
2019 LR is gewoon niet bijster zuinig.
Dus om op de discussie Supercharger VS IONITY en Fastned terug te komen: als je waarde hecht aan de prijs per kWh die paar laadsessies per jaar, dan kun je beter een RWD kiezen. Scheelt je veel meer aan verbruik het hele jaar door 😉
Ik heb na 1200km een gemiddelde van 204wh/km (MYP)Tweak_ers schreef op maandag 24 april 2023 @ 06:38:
[...]
Dat hangt zo erg van je model en rit af.
Dus om op de discussie Supercharger VS IONITY en Fastned terug te komen: als je waarde hecht aan de prijs per kWh die paar laadsessies per jaar, dan kun je beter een RWD kiezen. Scheelt je veel meer aan verbruik het hele jaar door 😉
Maar ik woon aan een expressweg waar je 120mag en woon werk is maar 6km. Niet echt ideaal om “zuinig” te rijden. Doe ik langere afstanden en dan ook vaker 70/90 wegen (ben Belg) dan zak het verbruik aanzienlijk
Omdat de UI Google is en de backend OSM. Dus als OSM sneller is dan Google (en dat is meestal wel zo) kun je over wegen worden geleid die op de kaart niet zichtbaar zijn.Caelorum schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:38:
[...]
Dan als tegenpunt: Waarom kon de navigatie me vorig jaar wel ergens heen sturen over een weg die net was aangelegd ondanks dat de straten nog niet op de kaart stonden? (straten waren ook pas gebouwd ruim een half jaar na de laatste kasrtupdate).
En @Smobbo, ja adressen komen van Google. Mijn werkadres staat fout in Google waardoor navigatie niet werkt (al een sollicitant gehad die Google volgde en aan de verkeerde kant van het hek stond "hoe kom ik nu bij jullie? Nou, 2 km omrijden dus").
Signatures zijn voor boomers.
Alleen zal niemand dat doen. Want dat tijdsverschil valt echt weg op de totale rit.mitsumark schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:37:
[...]
Het is in dit geval dus beter om snel te accelereren, zodat je daarna op lagere topsnelheid kunt blijven zitten.
Lang verhaal kort, alles staat of valt met de hoeveelheid die je op "hoge" snelheid rijdt.
Snel accelereren geeft je de mogelijkheid om langzamer te rijden en toch op dezelfde tijd aan te komen, met een energiebesparing tot gevolg.
Ik heb het al vaker gezegd: er is iets mis met je auto. Woensdag een lange rit gemaakt, 2x150 km over de autosnelweg, cruisecontrol op 102 km/h, verbruik 156 en 147 Wh/km.Tweak_ers schreef op maandag 24 april 2023 @ 06:38:
[...]
Dat hangt zo erg van je model en rit af.
Ik heb een 2019 LR 19".
Nee geen last van, misschien juist omdat je de cam hebt afgeplakt?ybos schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:34:
Maar je gaat toch niet vol van de streep wegrijden om vervolgens als een natte dweil weer ingehaald te worden door de Dacia Logan die achter je stond? 😱😱😱mitsumark schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:37:
[...]
100kmpu rijden kost eerder 15kWh (per 100km), maar alsnog is het rekensommetje niet compleet.
0-100 in 10 seconde geeft dan die 140m afgelegde weg tegen de tijd dat we 100kmpu rijden.
Dat kost (met een M3) pakweg 60Wh (heb een paar aannames moeten doen)
Willen we diezelfde 140m afleggen in 10 sec, maar met 2x zo snelle acceleratie.
0-60 in 3 seconde, vervolgens 7 seconden lang 60 rijden.
Kost nog lang geen 50Wh, dan ben je ongeveer 25% zuiniger op dezelfde afstand (met dezelfde aankomsttijd).
Stel je blijft doorgaan tot 70kmpu, dan heb je na 10 seconden evenveel energie verbruikt als bij langzaam optrekken, maar ben je wel 20 meter verder.
Andersom, stel je accelereert tot je 100kmpu rijdt en blijft dan 100 rijden tot je die 140m hebt bereikt zit je op 7,5 seconde, en richting 72Wh, inderdaad 20% meer dan langzaam accelereren.
Ik krijg dat ook op wegen waar (door reparaties) de strepen half weg zijn en de auto dus wat onzeker wordt. Dan wil hij extra stuurinput als bevestiging en gaat hij soms gelijk naar rood.ybos schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:34:
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Exact mijn punt. Overigens is alleen de sattelietweergave van Google toch? AFAIK is de normale kaartweergave ook mapbox. Die het mogelijk weer bij Google betrekt. Dit omdat Google in 2020 de prijzen had verhoogd en Tesla daar niet in mee wilde gaan.Maasluip schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:17:
[...]
Omdat de UI Google is en de backend OSM. Dus als OSM sneller is dan Google (en dat is meestal wel zo) kun je over wegen worden geleid die op de kaart niet zichtbaar zijn.[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 24-04-2023 08:07 ]
Gemiddelde verbruik m3 lr awd 2019 ...191 wh/km over 65000km...in de zomer een paar keer 530 km range kunnen halen maar dan snelweg ni boven 100km/h..verbruik rond de 130wh/km
In de winter is compleet ander verhaal en veel korte afstanden ook. Elke keer als je de auto "start" gaat de verwarming aan en word de batterij actief opgewarmd alleen de interieurverwarming kan al 6kw stroom trekken dus als je veel korte ritjes maakt en vaak in de auto blijft zitten verbruikt de verwarming soms meer dan het rijden zelf omdat de auto telkens opnieuw aan het opwarmen is. Voor de echte hypermilers kan je wel de verwarming uitzetten en stoelverwarming gebruiken want die gebruikt maar 0,25 kw 😅
Geen eigen laadpaal en voornamelijk superchargen...opladen tot 80% duurt ongeveer 30min en 100% 60min.... als je 60% accu en ff wil bijladen tot 80% kost je gewoon 30min omdat de tesla niet de batterij verwarming forceert en zal maar tot 40kw/h opladen..pas onder 50% zal die actief de batterij verwarmen om hogere oplaadsnelheid te forceren... en van 80% tot 100% is altijd wat langzamer en duurt ook 30min..
In de winter is compleet ander verhaal en veel korte afstanden ook. Elke keer als je de auto "start" gaat de verwarming aan en word de batterij actief opgewarmd alleen de interieurverwarming kan al 6kw stroom trekken dus als je veel korte ritjes maakt en vaak in de auto blijft zitten verbruikt de verwarming soms meer dan het rijden zelf omdat de auto telkens opnieuw aan het opwarmen is. Voor de echte hypermilers kan je wel de verwarming uitzetten en stoelverwarming gebruiken want die gebruikt maar 0,25 kw 😅
Geen eigen laadpaal en voornamelijk superchargen...opladen tot 80% duurt ongeveer 30min en 100% 60min.... als je 60% accu en ff wil bijladen tot 80% kost je gewoon 30min omdat de tesla niet de batterij verwarming forceert en zal maar tot 40kw/h opladen..pas onder 50% zal die actief de batterij verwarmen om hogere oplaadsnelheid te forceren... en van 80% tot 100% is altijd wat langzamer en duurt ook 30min..
[ Voor 22% gewijzigd door Ikbenjelly op 24-04-2023 08:45 ]
Ach die 2019 modellen he. Ik zit op 176 voor een sr+ nu over de afgelopen 45k. Efficiency dus tussen de 60% bij - 5 graden en 86% bij 40 graden.
Niet de beste scores, maar ik ben opgehouden netjes te rijden om zoveel mogelijk range te krijgen.
Niet de beste scores, maar ik ben opgehouden netjes te rijden om zoveel mogelijk range te krijgen.
Gast om alle fabrikanten, natuurlijk niet alleen Tesla.DaCoTa schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:24:
[...]
Dat gaat Tesla natuurlijk nooit als enige doen. Dan strooit iedereen met 500+ bereik en komen ze aan met 300.
Hier 2019 M3P met 83k 200wh/km. Afgelopen winter reed ik 270-290km op 100% (nijmegen amsterdam meerdere malen per week ging net). Zomer haal ik met gemak 450km.Ikbenjelly schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:28:
Gemiddelde verbruik m3 lr awd 2019 ...191 wh/km over 65000km...in de zomer een paar keer 530 km range kunnen halen maar dan snelweg ni boven 100km/h..verbruik rond de 130wh/km
Volgepakte auto, kids en dakkoffer rit van 300km afgelopen week. Paar procent over bij aankomst. Afgelopen zomer was dat rond de 360km.
Overigens boeit dat voor mij niet, nu ze nog wat kleiner zijn moeten ze al vaker eerder eruit dan we moeten laden en dan zit de auto bij terugkomst alweer vol. Die V3 dingen laden zo achterlijk snel met preheat.
Fabrikanten willen allemaal hun auto op de beste manier tonen, dus heb je normen nodig.Sten2017 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:46:
[...]
Gast om alle fabrikanten, natuurlijk niet alleen Tesla.
Of dat nu EPA of WTLP is, het is een vergelijkingsbasis tussen voertuigen, en dus gaat elke fabrikant tijdens zo'n test alles doen wat legaal is om zo goed mogelijk te scoren.
@Taro dank voor de uitgebreide reactie.
Nu profiteer ik nog van de 4% LR AWD en het verschil tussen de LR en de P kan er straks met 22% ook nog wel bij dat is tientjes werk.
Ben zelf 41, maar vind de LR niet onprettig laag. Vind het wel fijn juist.
Ben zelf wel van het sportieve rijden, maar de LR vind ik niet heel strak in de bochten. Hoop dat dat met de P beter is. Misschien een keer een proefrit aanvragen om het te vergelijken.
Ik snap het als Tesla er niet heel happig op is als er een (jong) nieuw iemand een proefrit met een P wil maken (want plezierritjes ipv echte proefrit), maar aangezien ik al een Tesla heb hoop ik dat ze het wel gewoon doen.
Nu profiteer ik nog van de 4% LR AWD en het verschil tussen de LR en de P kan er straks met 22% ook nog wel bij dat is tientjes werk.
Ben zelf wel van het sportieve rijden, maar de LR vind ik niet heel strak in de bochten. Hoop dat dat met de P beter is. Misschien een keer een proefrit aanvragen om het te vergelijken.
Ik snap het als Tesla er niet heel happig op is als er een (jong) nieuw iemand een proefrit met een P wil maken (want plezierritjes ipv echte proefrit), maar aangezien ik al een Tesla heb hoop ik dat ze het wel gewoon doen.
Niet strak?? Dat ding kan echt ongegeneerd hard de hoek om en helt bijna niet over. Ik heb deze week Polestar 2 mee als vervangend vervoer en weet opeens m'n Model 3 LR AWD weer enorm te waardenPdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:04:
@Taro
Ben zelf wel van het sportieve rijden, maar de LR vind ik niet heel strak in de bochten.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
@DennusB het is niet slecht, maar als je een Ford Focus onderstel gewend bent (zat onder mijn Volvo V40) dan is de M3 echt wel een stukje minder.
Ik vraag me toch af waar jij dat onderstel tegen de limieten kan testen op een manier die je rijbewijs niet in gevaar brengt.PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:09:
@DennusB het is niet slecht, maar als je een Ford Focus onderstel gewend bent (zat onder mijn Volvo V40) dan is de M3 echt wel een stukje minder.
Ik vind de Y LR al bijzonder strak rijden.
Maar komt dat ook niet (deels) door het hoge(re) gewicht van de Model 3?PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:09:
Ik vergelijk het maar met de Golf 1.4 en Golf GTE die ik daarna reed:
Met die GTE kon ik op het rechte stuk veel harder rijden met stabiliteit (door het hogere gewicht) maar de eerste keer dat ik hem terug naar huis reed en een afslag nam met dezelfde snelheid als met de 1.4 (dus non-PHEV) daarvoor moest ik nog aardig aan de bak om hem niet rechtdoor te laten gaan.
Op de gemidde in of uitvoegstrook is dat prima mogelijk buiten de randstad.Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:23:
[...]
Ik vraag me toch af waar jij dat onderstel tegen de limieten kan testen op een manier die je rijbewijs niet in gevaar brengt.
Acceleratie... ja, maar daarvoor is een onderstel niet zo bepalend.Pierz schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:30:
[...]
Op de gemidde in of uitvoegstrook is dat prima mogelijk buiten de randstad.
Ik bedoel bochtgedrag, lastwissels, slalom, acceleratie tijdens het uitrijden van een bocht...
Kan je enkel op een circuit.
€0,79 (Ionity) - €0,48 (Tesla) = €0,31 verschilJohanB schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:24:
[...]
Waarom reken je met 31 cent? Al mijn recente SuC laadbeurten zijn in ieder geval minimal 45 cent
Dat lijkt me een onzalig plan. Waarom zou je dat überhaupt willen?mortadelo schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:39:
De balk die erop wordt gezet zal niet passen, want moet precies uitlijnen met het onderstel, carrosserie en bumper. En als je de balk laat installeren krijg je de haak erbij.
Misschien iets meer context geven?
Ik gebruik al jaren TeslaUSB, maar begreep wel dat bij nieuwere modellen er soms wel issues zijn en dat de "stick" niet meer zichtbaar is na bepaalde tijd.rutger7435 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:23:
Zijn er nog mensen die TeslaUSB (https://github.com/marcone/teslausb) in gebruik hebben? Laatste bericht hier is 3 jaar geleden en heb er verder niemand meer over gehoord.
Ik zit eraan te denken om een van m’n RPi’s ervoor in te gaan zetten. Ik heb nu weinig zicht op m’n sentry beelden (mede omdat ik te lui ben om elke keer met die USB stick te lopen zeulen).
2) Meldingen van Sentry krijg je niet op je telefoon, alleen alarm meldingen.pk1970 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:51:
Hallo mede tweakers, wie kan mij hiermee helpen:
Sinds 31 maart heb ik de Y RWD. Zeer tevreden mee. Actieradius voor mij genoeg, zeer zuinig (heb al ritjes gehaald met 125 Wh/km, daarbij wel rustig rijden, 80 km wegen en door bebouwde kom) en vlot genoeg. Verder ruim, stil en zeer goede audio installatie.
2 zaken werken niet goed, ik heb al veel gezocht op dit forum maar geen antwoorden gevonden:
1) de "rijstrook overschrijdingspreventie" (lane departure warning) doet (bijna) nooit iets. Ook bij duidelijk zichtbare belijning, die op het scherm wordt weergegeven, geen enkele reactie van de auto. Zowel niet als ik "waarschuwing" of "assistent" instel. Werkt dit alleen als TACC is ingeschakeld?? (maar ook dan doet deze nauwelijks iets)
2) Ik krijg op mijn telefoon geen sentry meldingen. Dan bedoel ik meldingen als er een voorval heeft plaatsgevonden. Deze kan ik wel in de auto zelf naderhand bekijken, dus ze zijn wel op de USB stick opgeslagen. Meldingen op de telefoon staan aan en als de accu bijvoorbeeld vol is krijg ik dat wel door.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
PdeBie schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:28:

Na 2 jaar in de lease een SR+ gereden te hebben, hebben we nu een P gekocht. De SR+ was niet langzaam maar de P is wel veel sneller. Zoals Taro ook zegt, als je dat accelereren leuk vindt dan heb je er ook meermaals per dag plezier van. Altijd de snelste vanaf het stoplicht en altijd on-demand achtbaan gevoel. Dus ja, omdat het kan eigenlijk
Dat 100km/h de officiele bovengrens is, och, meeste van het plezier is toch tussen 0 en 100, die keer dat je 130 mag of meer dan 200 op de autobahn, heb je daar echt veel plezier aan? Ik vind boven 200km/h eigenlijk helemaal niet leuker, het risico dat je in je achterhoofd houdt en wat je laatst ook zag met het treurige ongeval met Porsches net over de grens... Brrr
Dan LR vs P, ook omdat het kon eigenlijk, misschien een andere situatie bij ons omdat we m hebben gekocht maar prijsverschil was niet enorm en dan zijn de mooie velgen en het idee dat je de snelste rijdt toch wel aanlokkelijk. Afgezaagd maar; YOLO speelde wel een factor.
Die van ons is zowaar nog lager dan de standaard P

Als conclusie sluit ik me aan bij die van Taro; als je de extra performance en andere looks kan waarderen en het maakt financieel niet zoveel uit ga dan voor de P
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Een P deint niet, het veert ‘enigszins’ mee. Overigens vind ik de M3 sowieso niet deinen.bokkow schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:00:
[...]
![]()
Na 2 jaar in de lease een SR+ gereden te hebben, hebben we nu een P gekocht. De SR+ was niet langzaam maar de P is wel veel sneller. Zoals Taro ook zegt, als je dat accelereren leuk vindt dan heb je er ook meermaals per dag plezier van. Altijd de snelste vanaf het stoplicht en altijd on-demand achtbaan gevoel. Dus ja, omdat het kan eigenlijk.
Dat 100km/h de officiele bovengrens is, och, meeste van het plezier is toch tussen 0 en 100, die keer dat je 130 mag of meer dan 200 op de autobahn, heb je daar echt veel plezier aan? Ik vind boven 200km/h eigenlijk helemaal niet leuker, het risico dat je in je achterhoofd houdt en wat je laatst ook zag met het treurige ongeval met Porsches net over de grens... Brrr
Dan LR vs P, ook omdat het kon eigenlijk, misschien een andere situatie bij ons omdat we m hebben gekocht maar prijsverschil was niet enorm en dan zijn de mooie velgen en het idee dat je de snelste rijdt toch wel aanlokkelijk. Afgezaagd maar; YOLO speelde wel een factor.
Die van ons is zowaar nog lager dan de standaard Pmet een KW V3 coilover set en ja het is hard maar het deint ook veel minder de vele lage drempels die ons land rijk is. Ik vind het niet oncomfortabel, juist sportief en strak maar misschien denk ik daar over een jaar anders over.
Als conclusie sluit ik me aan bij die van Taro; als je de extra performance en andere looks kan waarderen en het maakt financieel niet zoveel uit ga dan voor de P
De MY RWD in het blauw is als keuze doorgegeven aan de leasemaatschappij!
De doorslag kwam toch echt nadat ik de M3 RWD (van levering begin april-2023) mee kon testen; afwerkingen zijn zeker beter dan de eerdere 2019 modellen. Maar voelt onpraktisch gezien ik er minimaal 5 jaar (lease) mee mag doen; kofferbak en achterbank net niet lekker toegankelijk met een kleine en hoop zooi af en toe.
Tijdens een testrit paar maand geleden beviel de MYP me verrassend goed, nu met de prijsverlaging toch weer serieus de M3 RWD overwogen, maar het gevoel wilde meer en het verschil in kosten neem ik dan wel voorlief voor een prettiger gevoel (hoop ik).
Afijn, voorpret is dus begonnen en qua accessoires heb ik al veel voorbij zien komen in dit topic. Echter, de must voor zo snel mogelijk bij/na levering zijn denk ik de mud-flaps na van o.a. Ali (https://nl.aliexpress.com/item/1005003303209702.html) - blijf het jammer vinden dat die niet (meer) standaard zijn - zijn er nog andere goed aan te merken accessoires die ik niet mag missen?
(Kon ook geen lijstje vinden voor de MY in de topic-start)
De doorslag kwam toch echt nadat ik de M3 RWD (van levering begin april-2023) mee kon testen; afwerkingen zijn zeker beter dan de eerdere 2019 modellen. Maar voelt onpraktisch gezien ik er minimaal 5 jaar (lease) mee mag doen; kofferbak en achterbank net niet lekker toegankelijk met een kleine en hoop zooi af en toe.
Tijdens een testrit paar maand geleden beviel de MYP me verrassend goed, nu met de prijsverlaging toch weer serieus de M3 RWD overwogen, maar het gevoel wilde meer en het verschil in kosten neem ik dan wel voorlief voor een prettiger gevoel (hoop ik).
Afijn, voorpret is dus begonnen en qua accessoires heb ik al veel voorbij zien komen in dit topic. Echter, de must voor zo snel mogelijk bij/na levering zijn denk ik de mud-flaps na van o.a. Ali (https://nl.aliexpress.com/item/1005003303209702.html) - blijf het jammer vinden dat die niet (meer) standaard zijn - zijn er nog andere goed aan te merken accessoires die ik niet mag missen?
Gaat niet om limieten. Ook in alledaags gebruik is de LR gewoon minder strak als de eerder genoemde Focus onderstellen.Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:23:
[...]
Ik vraag me toch af waar jij dat onderstel tegen de limieten kan testen op een manier die je rijbewijs niet in gevaar brengt.
En nogmaals, de M3 rijdt alles behalve slecht.
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 24-04-2023 10:29 ]
Ja dat inderdaad, ik vind (zeker in vergelijk) de SR+ wel meer deinen/reageren/meebewegen/nethoejehetwilnoemen dan de P met oneffenheden of drempels. Tijdje terug heb ik het wat uitgebreider benoemd:STIMPPYYY schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:11:
[...]
Een P deint niet, het veert ‘enigszins’ mee. Overigens vind ik de M3 sowieso niet deinen.
bokkow schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:59:
[...]
Voor wat het waard is; ik kom van een s-line Audi A4 en een met andere veren verlaagde Scirocco, daarna 2 jaar SR+ gereden en nu dus een Performance met KW V3 coilovers (verlaagd).
De SR+ reed hetzelfde als de Audi in vering; enige deining over drempels en hellend door snelle bochten
De Scirocco was misschien wat te stug daardoor voelde je drempels behoorlijk maar wel strak door snelle bochten.
De Performance met KW coilovers lijkt het ideaal voor mij te combineren; kleine drempels merk ik minder dan in het deinen van de SR+ / Audi en komen zeker niet zo hard binnen als de Scirocco en strak door de bochten. Ik was op voorhand wel wat bang voor de stugheid en of het oncomfortabel zou zijn maar dat is me dus 100% meegevallen het rijdt zoals het zou moeten; sportief, het past bij de auto zonder een stuiterbak te zijn.
Your mileage may vary, dus ik zou zeker een proefrit boeken met een Performance en een woonwijk er mee in rijden
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dit heb ik vaker bij het begin van wegwerkzaamheden. Maar ik ben nooit gestraft dat ik daarna geen AP meer heb.ybos schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:34:
Als dit gebeurd kan het de moeite zijn om bij een andere paal te gaan staan. Sowieso altijd een V3 kiezen als die er zijn. Zie heel veel mensen laden bij V2 palen terwijl er ook V3's zijn, dus een boel mensen weten dit niet.Ninjetsu NL schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:48:
[...]
Uiteindelijk hebben we de eerste stop van ABRP overgeslagen wat een domme zet bleek. De eerste SuC bleek onze auto van max 75 kW te voorzien... weer wat geleerd...
[...]
Als het alleen V2 is, kijken of er een vrij paar is, dan heb je iig de volledige snelheid. V2 palen hebben een nummer met A/B, deze horen bij elkaar.
Als je al een Tesla hebt, laten ze je iig gewoon alleen rijden. (We even document tekenen en Id laten zien. Ik ben zelf 35j)PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:04:
Ik ben onaangekondigd (wachtend op service) gaan kijken en kon gelijk de rwd/P rijden (model Y)
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 24-04-2023 12:34 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik heb jaren geleden Focus gereden (ja die ene met de V40 onderstel van je) en vond het scherp maar ook denk ik door de gewicht en FWD setup. Vond het iig niet bijzonder genoeg te danken aan speciale onderstel oid. Heb daarna Audi A3 S-line, die is knetterhard qua onderstel. Daarna de Alfa Giulia.. Ja.. Dit is de kroonjuweel van autorijden. Heb ook niet de grootste velgen dus prima qua onevenheden, maar wat stuurt dat ding! Ik heb nu een M3P en:PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:04:
- Stuurt niet zo strak als de Giulia
- Heel snel vervang je het genot van bochtenwerk naar het genot van uitacceleratie uit de bocht
Conclusie is dus als je het gaat vergelijken met een leuk sturen benzine auto dat je qua stuurgedrag nooit op die niveau zou komen, maar de genot kan je enigszins compeseren door de acceleratie.
Ik denk dat de LR dan voor jou niet genoeg compenseert qua acceleratie (vooral de eerste 1-2s bang!, want daarna is een P niet super veel sneller dan LR), en de feit dat de P net wat harder is afgesteld. Het is wel randje oncomfortabel als je niet gewend bent, be aware.
Betr proefrit, ze doen nooit moeilijk mee met mij. Ik had perse een P willen proefritten en kan gewoon. Zelf meegewerkt aan waar nu een demo P staan. Tip: zet je linkedin openbaar
[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 24-04-2023 11:33 ]
Life is too short to drive boring cars
Hard afgeveerd ben ik wel gewend. Dit was mijn 207 ooitSirLct schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:30:
[...]
en de feit dat de P net wat harder is afgesteld. Het is wel randje oncomfortabel als je niet gewend bent, be aware.
:strip_exif()/f/image/QtF5dhidwgENZP4r0mzDnJpR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je ANWB lid bent kun je de tolbadge daar ook met korting kopen: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadgeOekol schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:12:
[...]
Geniaal, kende dit niet. Ook voor Portugal en Spanje oa. Klinkt goedkoop als je het alleen die maand gebruikt dan is die paar euro toch peanuts? Ga nog even verdiepen in wat 'de catch' is.
Ook te gebruiken in Spanje, Portugal en eventueel Italië.
Ik kan het onderstel van de SR+ echt wel waarderen qua mix tussen comfort en sportiviteit, hierbij heb ik wel een kritisch noot over de vering aan de voorzijde, deze is echt wel iets te zacht als je een beetje gaat pushen.bokkow schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:49:
[...]
Ja dat inderdaad, ik vind (zeker in vergelijk) de SR+ wel meer deinen/reageren/meebewegen/nethoejehetwilnoemen dan de P met oneffenheden of drempels. Tijdje terug heb ik het wat uitgebreider benoemd:
[...]
Verbruik over 100.000km is 162wh/100km met mijn 2019 SR+
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Er is geen catch. Enige extra kosten zijn een maandelijks bedrag (< 2 euro als ik me niet vergis), maar alleen in de maanden dat je hem daadwerkelijk gebruikt. Ideaal, scheelt heel veel gedoe aan poortjes met wisselgeld of betaalpassen die niet werken.Oekol schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:12:
[...]
De WLTP of enige andere standaard is er juist om te verzekeren dat fabrikanten een vergelijkbaar getal noemen; niet dat het als een absolute waarheid geldt. Het bereik is zo afhankelijk van factoren buiten de controle van de fabrikant dat het ook niet echt mogelijk is een absoluut getal te noemen.Sten2017 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:46:
[...]
Gast om alle fabrikanten, natuurlijk niet alleen Tesla.
Voorheen werd de NEDC gebruikt, die had nog veel grotere afwijkingen. Die wordt overigens nog wel vaak in China gebruikt, dus claims over auto's et 1000 km bereik moet je daar met een korrel zou nemen... In de VS hebben ze de EPA-rating, die is weer wat strenger dan WLTP.
Wat volgens mij de oplossing is, is dat fabrikanten gedwongen worden om meer data uit de WLTP-tests te publiceren. Niet een gemengd bereik, maar aparte getallen voor Stad, Snelweg en Gemengd. Dat geeft al veel meer houvast bij het vergelijken van auto's voor echt gebruik. Uiteraard maakt het dan bij Snelweg nog enorm uit of het gaat om 100, 120 of 13 km/h, dus dat moeten ze dan ook definiëren. En dan ook voor die scenario's het verbruik van de auto (als er al een norm-verbruik wordt gecommuniceerd is dat weer Gemiddeld en inclusief laadverliezen. Daardoor kun je er nog niet echt op rekenen en de laadverliezen hangen nogal af van de wijze van laden).
En overigens is het bij de meeste auto's echt wel mogelijk om de WLTP te behalen, alleen dan wel met de juiste omstandigheden, een heel rustige rijstijl en zeker niet op hoge snelheid.
Als je het 2 jaar niet gebruikt, dan komen er wel kosten bij om te heractiveren.DaCoTa schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:14:
[...]
Er is geen catch. Enige extra kosten zijn een maandelijks bedrag (< 2 euro als ik me niet vergis), maar alleen in de maanden dat je hem daadwerkelijk gebruikt. Ideaal, scheelt heel veel gedoe aan poortjes met wisselgeld of betaalpassen die niet werken.
Ik heb overigens nog nooit een probleem gehad met een creditcard om te betalen.
Ah ok, wij rijden vaker dan dat naar of door Frankrijk, dus die kende ik nog niet.Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
[...]
Als je het 2 jaar niet gebruikt, dan komen er wel kosten bij om te heractiveren.
Ik heb overigens nog nooit een probleem gehad met een creditcard om te betalen.
Ik mocht ook gewoon alleen een proefrit maken. De auto is gelimiteerd op 140km/h en dat is het...PdeBie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:04:
Hoi.
Nee hoor, hier hebben we genoeg invoeg stroken met leuke bochten. Misschien heb je de pech dat er bij jouw gebruikelijke routes geen liggen, maar ze zijn er wel. Maargoed we dwalen af...Tommie12 schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:40:
[...]
Acceleratie... ja, maar daarvoor is een onderstel niet zo bepalend.
Ik bedoel bochtgedrag, lastwissels, slalom, acceleratie tijdens het uitrijden van een bocht...
Kan je enkel op een circuit.
Offtopic: Thanks, dit kende ik nog niet. Rij zaterdag naar Italie en 2 weken daarna naar Frankrijk dus dit net besteld, thanks!Silversurfer1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:56:
[...]
[ Tesla MIG MYP ]
Die van mij komt vrijdag als het goed is. Heb alleen zwarte wieldoppen bij Ali besteld. Deze mudflaps lijken mij wel handig, zeker voor mijn witte versie. Zijn deze makkelijk te (de)monteren? Zijn de schroefgaten hiervoor al aanwezig bijvoorbeeld?njiwedu0b schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:18:
De MY RWD in het blauw is als keuze doorgegeven aan de leasemaatschappij!![]()
Enige dat ik nog wil is een all-weather vloermat voor de achterbak (ga veel naar strand, dus zand) en zonnescherm voor het dak. Had met al mijn eerdere auto's met pano dak vaak het zonnescherm dicht. Lijkt mij ook beter voor het audio systeem, meer privacy en minder warm.
Bij Bip&Go is de badge goedkoper en per maand betaal je ook minder. Tevens 5% korting voor elektrische auto's op trajecten in Frankrijk en 1 jaar geen maandkosten bij gebruik.mkrmr schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:54:
[...]
Als je ANWB lid bent kun je de tolbadge daar ook met korting kopen: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge
Ook te gebruiken in Spanje, Portugal en eventueel Italië.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.