Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 513 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.778 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

DanielAlm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:11:
Best wel leuke feature die ik in de app tegenkwam (na lezen noteapp). Bij locatie routeplannen met instelbaar vertrekpercentage en aankomst percentage. In andere apps natuurlijk al mogelijk, maar toch.
Hoe stel je het aankomstpercentage in? Ik zei alleen een optie om het vertrekpercentage in te stellen.

(en als Rupsje Nooitgenoeg zou ik eigenlijk ook waypoints willen hebben :) )
DaMightyWackO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:35:
[...]

Zit in app versie 4.20.69 (ja echt :P )
https://www.notateslaapp....ion/4.20.69/release-notes
Ik twijfel of je ook 2023.12.x nodig hebt om de auto de bijhorende API's te geven.
Het werkt bij mij met 2023.6.11. Althans het vertrekprecentage (zie boven).
bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:28:
[...]

Dit zou een update van de app zijn. Ik neem aan dat je de route dan vervolgens naar de auto kunt sturen.
Yep, 'send to car' optie zit erin.

[ Voor 41% gewijzigd door noo op 21-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
DaMightyWackO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:35:
[...]

Zit in app versie 4.20.69 (ja echt :P )
https://www.notateslaapp....ion/4.20.69/release-notes
Ik twijfel of je ook 2023.12.x nodig hebt om de auto de bijhorende API's te geven.
Had het gevonden inderdaad, wist niet dat Not a Tesla App dit ook bij hield. Wel leuk.
Denk het laatste niet aangezien @DanielAlm op dezelfde versie zit als ik met de auto.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaMightyWackO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:34:
Iemand bekend met de situatie hier en of AP hier wel eens 'de kluts kwijt is'?
https://www.nhnieuws.nl/n...trokken-bij-ongeluk-op-n9

[...]
:'(
Dit is journalistiek waarvan ik een vieze smaak in mijn mond krijg. Er zijn geen details bekend, maar wel lekker lopen speculeren. Allerlei andere auto's hebben ook soortgelijke functies, maar als een VW, Hyundai of BMW crasht komt het niet eens in het nieuws, laat staan dat ze gaan speculeren over Travel Assist, Highway Drive Assist etc. Dit zijn geen journalisten, maar click-h***en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 04:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:51:
[...]

Dit is journalistiek waarvan ik een vieze smaak in mijn mond krijg. Er zijn geen details bekend, maar wel lekker lopen speculeren. Allerlei andere auto's hebben ook soortgelijke functies, maar als een VW, Hyundai of BMW crasht komt het niet eens in het nieuws, laat staan dat ze gaan speculeren over Travel Assist, Highway Drive Assist etc. Dit zijn geen journalisten, maar click-h***en.
Volgens een agent ter plaatse reed de Tesla op automatische piloot en zat de bestuurder een bakje
kwark te eten. Of dit de aanleiding voor het ongeluk is geweest, is vooralsnog niet bekend.
https://alkmaarcentraal.n...ed-op-automatische-piloot

Een agent weet te vertellen dat AP aan stond.... (Aangenomen dat het waar is. Bijzonder dat een agent direct zo een uitspraak doet).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 19:24

Nosch

MYLR Blue

Denyo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:01:
Als je toch iets gaat 3D printen dan kun je ook deze knopjes printen. Is iets minder strak, maar valt ook niet echt op. Is natuurlijk wel super praktisch.

https://www.thingiverse.com/thing:5343427

[Afbeelding]
Dit is wel handig zeg. Lijkt er trouwens ook op dat hij veel van de klipjes heeft weggehaald, daar zat ik ook al naar te kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:07

Kiwi

Gadgetfreak

[...]
Ik weet wel dat AP daar altijd om een of andere reden een snelheidslimiet van 50 aanhield waar je 80 mag (en die ook forceerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Denyo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:01:
Als je toch iets gaat 3D printen dan kun je ook deze knopjes printen. Is iets minder strak, maar valt ook niet echt op. Is natuurlijk wel super praktisch.

https://www.thingiverse.com/thing:5343427

[Afbeelding]
Dan beter twee lijnen ipv knopjes. Ziet er nog een beetje "diffuser" achtig.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaMightyWackO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:00:
[...]

[...]

Een agent weet te vertellen dat AP aan stond.... (Aangenomen dat het waar is. Bijzonder dat een agent direct zo een uitspraak doet).
Mag hopen dat de persoon zelf de schade kan gaan betalen als het waar is. Wellicht dat Tesla ook nog wat interieur snaps kan delen. Autosteer op dit soort wegen is sowieso al niet de bedoeling. Laat staan dat je dan ff kwark gaat eten met msischien ook nog wel een AP buddy aan het stuur. Maar goed, dit is allemaal hypothetisch op dit moment.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Inspired schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:54:
[...]

Mag hopen dat de persoon zelf de schade kan gaan betalen als het waar is. Wellicht dat Tesla ook nog wat interieur snaps kan delen. Autosteer op dit soort wegen is sowieso al niet de bedoeling. Laat staan dat je dan ff kwark gaat eten met msischien ook nog wel een AP buddy aan het stuur. Maar goed, dit is allemaal hypothetisch op dit moment.
Nou, een 80-weg met zeer nette lijnen waar mooie losse rijstroken zijn, is nu juist perfect AP te gebruiken. Ik gebruik het op dit soort wegen dagelijks, maar ben dan geen kwark aan het eten :)

Maar er is nog helemaal niks bewezen wat er precies heeft gespeeld. Misschien was het wel de vrachtwagen die over de lijn is gekomen. Met foto's achteraf natuurlijk moeilijk te bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door adjego op 21-04-2023 14:01 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 23:15
adjego schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:59:
[...]

Nou, een 80-weg met zeer nette lijnen waar mooie losse rijstroken zijn, is nu juist perfect AP te gebruiken. Ik gebruik het op dit soort wegen dagelijks, maar ben dan geen kwark aan het eten :)
Dat het werkt wil nog niet zeggen dat het ervoor gebouwd is. De handleiding geeft aan dat het alleen voor snelwegen geschikt is echter is het alleen maar prettig dat het ook werkt op 80km wegen en soms zelfs in de bebouwde kom. Als je je er maar van bewust bent dat het misschien anders kan reageren dan dat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 18-09 20:44
Myrdhin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:03:
[...]

Dat het werkt wil nog niet zeggen dat het ervoor gebouwd is. De handleiding geeft aan dat het alleen voor snelwegen geschikt is echter is het alleen maar prettig dat het ook werkt op 80km wegen en soms zelfs in de bebouwde kom. Als je je er maar van bewust bent dat het misschien anders kan reageren dan dat je zou verwachten.
Dat altijd, alert blijven hoort bij autorijden ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15
Makkelijk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:01:
[...]

Wat raar. Ik rij gewoon door en haal dat gemakkelijk. Dan hebben we het over ~115km/u voornamelijk snelweg 360km lang wat ik al meerdere keren heb gedaan en altijd rond de 8% thuis (MY RWD)
In warm weer/voorverwarmd en wind van achter dan?
Ik heb een M3 LR en ik haal makkelijk 360km. Voor meer moet ik al beginnen opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
this schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb een M3 LR en ik haal makkelijk 360km. Voor meer moet ik al beginnen opletten.
Nee hoor, heen en weer van Voorschoten naar Dedemsvaart. Maar wel warm weer ja, in de winter moest ik me op de terugweg een beetje inhouden.

Maar dat is toch niet zo gek? Ik rij dan 150Wh/km.

Er zit wel de N11 bij, dus dat is nog wel een aardig stuk 100 (trajectcontrole). Tevens zo’n 2x20km autoweg richting Dedemsvaart. Met puur snelweg zou ik tegen de 0% aankomen of het net niet halen, maar ik denk dat bijna iedereen wel over een stukje provinciale weg naar de snelweg moet?.

[ Voor 31% gewijzigd door Makkelijk op 21-04-2023 14:26 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11

[...]
Wat een slecht stuk zeg. Beginnen met 'het is onduidelijk wie de veroorzaker is' en vervolgens nog een verhandeling over de 'discussie rondom autopilot' die er volgens mij helemaal niet is. Waarschijnlijk is het enige feit dat er een open bakje kwark aanwezig was.

Hopelijk had de bestuurder de dashcam aan en zien we ooit de beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
this schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:20:
[...]

Dat is toch wel een serieuze afwijking van de opgegeven 602km WLTP, schrik ik wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Fire69 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:24:
[...]

Dat is toch wel een serieuze afwijking van de opgegeven 602km WLTP, schrik ik wel wat van.
Maar is er een reden dat je aanneemt dat je in de praktijk de WLTP rijdt?

Mijn vorige benzineauto reed 4L/100KM, volgens specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Je moet je realiseren dat WLTP een bepaalde testcyclus is, waardoor je auto’s onderling goed kan vergelijken. Het is geen realistische inschatting van het daadwerkelijke bereik. Zeker boven de ~90 km/u wijkt het echte verbruik gigantisch af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:15
[...]

Ik spreek wel over 120km/u. WLTP bevat maar een stukje autostrade afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:18
this schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:46:
[...]

Ik spreek wel over 120km/u. WLTP bevat maar een stukje autostrade afaik.
WLTP is een 30 minuten durende testcycle, daarvan is grofweg 4-5 minuten boven de 100 km. Grofweg 20 minuten is onder de 60 km/h

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Gaat het nu weer over WLTP en de verwachte ranges? Dat is nu onderhand al wel heulll vaak voorbijgekomen. Voor iedere nieuwe Tesla rijder die in dit topic zit: typ wat steekwoorden in en lees de voorgaande discussies hieromtrent terug...

Voor alle modellen geeft deze website een redelijk goed inzicht in de praktische range van EV's. Voor de Model Y RWD wordt dan op het volgende gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctcy7LN6_UMtPgPR-eVhaDRgiGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Murg9HglZxNucCAyPng9m5Iw.png?f=fotoalbum_large

https://ev-database.org/nl/auto/1743/Tesla-Model-Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:21
[...]

In aanvulling op het bovenstaande overwegingen over WLTP; weersomstandigheden (naast temperatuur) hebben echt significant invloed.

Ter vergelijking: ik heb laatst ook met een M3LR 459km gereden, waarvan 90% snelweg. Gemiddelde snelheid overall net geen 89km/u. Maakt 160Wh/km. Maar het was 17 graden en prachtig weer. Als je het zo bekijkt moet in de zomer 602km met weinig snelweg ook nog wel kunnen lukken..?
Maar dezelfde route een maand eerder met constant regen, 8 graden, 15km/u hogere gemiddelde snelheid en winterbanden was het verbruik een procent of 30 hoger!

WLTP is inderdaad vooral handig voor het vergelijken van auto's, niet zozeer een getal waar je het hele jaar door betrouwbaar mee kunt rekenen. Dan kan je beter ABRP gebruiken (en natuurlijk de navigatie in de auto zelf).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
Requiem19 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:06:
Gaat het nu weer over WLTP en de verwachte ranges? Dat is nu onderhand al wel heulll vaak voorbijgekomen. Voor iedere nieuwe Tesla rijder die in dit topic zit: typ wat steekwoorden in en lees de voorgaande discussies hieromtrent terug...

Voor alle modellen geeft deze website een redelijk goed inzicht in de praktische range van EV's. Voor de Model Y RWD wordt dan op het volgende gekomen:

[Afbeelding]

Je hoopt toch altijd dat het beter was he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
jip_86 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:10:
[...]

Je hoopt toch altijd dat het beter was he :+
Maar men heeft natuurlijk wel een punt. Adverteer dan met 300 en zet in de kleine lettertjes dat het ook 400 kan zijn in een perfecte wereld.

Maar ja blijkbaar vindt men dat te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Blik1984 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:51:
[...]

WLTP is een 30 minuten durende testcycle, daarvan is grofweg 4-5 minuten boven de 100 km. Grofweg 20 minuten is onder de 60 km/h
Maw, compleet nutteloze test IMO.
Ja, goed als vergelijking tussen merken/modellen. Maar waarom ze dan range in km gebruiken...

[Afbeelding]

Sorry hoor :P
(Nog) geen nieuwe Tesla rijder, hopelijk later dit jaar :)

Na hier die 360 te zien was ik al naar de ev-database gaan kijken. Ook omdat mijn vader toevallig net over de 600km range vertelde van de toekomstige Polestar 4. Maar die komt niet veel verder met een veel grotere accu. Niet schitterend dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Daarom ga ik voor een EV uit: worst case winter snelweg, best case zomer snelweg. Kan het alleen maar meevallen als je vooral veel provinciale wegen pakt of in de stad rijd. Wltp zie ik net als de fabrieksopgave bij auto's. Ik zou 4.5/100 moeten halen, nou ik heb welgeteld 1 maal 4.6/100 gezien op mijn boordcomputer. Toen ik 20km lang op een 60km weg rondtufte. Draai een autoweg of snelweg op aaaaand it's gone. Gemiddeld kwam ik uit op 5.5/100.

Ik ben benieuwd of Tesla ook in Europa / NL de AWD variant van de model Y off menu beschikbaar heeft of dat enkel een dingetje in Amerika is. En als mobile rangers rondrijden in rwd made in Germany wanneer QS en MNC ook een optie is voor andere uitvoeringen dan de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 16:07

[Afbeelding]

Die verwachte range in de zomer lijkt wel héél optimistisch. Het zou wel mooi zijn als dit klopt :o
We zullen het binnenkort weten wanneer al die RWD LFP modellen hun eerste zomer inrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:27
Ter vergelijking.
eNiro (MY20)
WLTP 455km
Gemiddeld verbruik 14.4kwh/100km (= 444km) over 30.000km over bijna 2 jaar.

Zeker alleen maar N wegen? Nee hoor.

Datum: vandaag
Ritje: Luxemburg naar Venlo
Verbruik: 14.5kWh/100km
Afstand: 323km
Tijd: 3u30min
Gemiddelde snelheid: 92kmph (weg werkzaamheden etc)
Snelheid: Wanneer mogelijk tussen de 120 en 130 kmph (-7 voor GPS snelheid) in Belgie en 110 a 115 kmph in NL. Geen verwarming want was lekker weertje. Ik probeer wel altijd iemand te volgen, dat scheelt volgens mij een bak.

Voor zo'n oude non dedicated EV vrij netjes. Ben benieuwd hoeveel ik met een Tesla zou doen.

Is er ergens onderzocht wat de impact van volgen is? Bv 110kmph open lucht vs 120kmph volgen van auto?

Ps. Ik heb met al mijn auto's altijd fabriek specificaties gehaald. Nissan 100NX, VW Golf 5 2.0 TDI en Mazda 6 SW. Ben wel een conservatieve rijder dus snap dat de meeste het niet halen.

EDIT: Weinig Teslas in Luxemburg trouwens, ook in België is het niet zo veel als in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 21-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
noo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:41:
[...]
Het werkt bij mij met 2023.6.11. Althans het vertrekprecentage (zie boven).
Hier 2023.6.11, Tesla app op iOS net ge-update, maar niks geen vertrekpercentage. Krijg alleen maar superchargers te zien. Android-only feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Card Nox schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:44:
Ben benieuwd hoeveel ik met een Tesla zou doen.
Een stuk minder, vrees ik. Dat rechterpedaal in een Tesla geeft een heel ander gevoel in je buik dan in zo'n Niro :+

(ik kan het weten, heb twee testritjes gedaan, in e-Niro en Niro EV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Laatst online: 19:04
TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:53:
[...]

Hier 2023.6.11, Tesla app op iOS net ge-update, maar niks geen vertrekpercentage. Krijg alleen maar superchargers te zien. Android-only feature?
Hier ook iOS, maar vertrekpercentage wel instelbaar. Zit op 2023.6.8. App versie 4.20.69
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_edU8tF724bDUSTNMvfZg37W0C8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0rffQpo3tFhTtcZakiaAyJAN.png?f=fotoalbum_large

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:53:
[...]

Plaatje van mijn iPhone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ET8vaVpc4QXO8UEulsVSH4d73c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QdLHBe1hFZinf56EZU3USzb8.png?f=fotoalbum_large

'Set battery percentage' om het vertrekpercentage in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 14:27
TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:00:
[...]

Een stuk minder, vrees ik. Dat rechterpedaal in een Tesla geeft een heel ander gevoel in je buik dan in zo'n Niro :+

Challenge accepted... Wanneer ruilen we :+

Dat geloof ik, maar racen doe ik wel op de SIM. Ik gebruik zelden 50% van het vermogen van de eNiro. Zoals ik zei, ik ben vrij conservatief in mijn rijstijl.

Ik speel al lang met de Tesla gedachte maar kan het financieel gezien niet rechtvaardigen. Rij nu een eNiro met 15.000km pj voor €513 per maand private lease maandelijks kostenloos opzegbaar. Zelfs als ZZPer kom ik maandelijks hoger uit met een Tesla (kopen of leasen). Zal eens het Tesla leveringstopic en Leasebak uitkiezen topics gaan doorspitten. Wellicht kloppen mijn berekeningen gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Hoge acceleratie gebruikt amper energie dan rustige acceleratie net als dat uitrollen versus terugwinnen geen enorm verschil maakt. Belangrijkste factor blijft snelheid (en bij hoge acceleratie rij je eerder harder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05
Myrdhin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:03:
[...]

Ben benieuwd waar dat staat. En wat er precies in de Engelstalige(US) handleiding staat.

Ik kom het nergens meer tegen onder autopilot, behalve eenn zinnetje onder TACC, dat TACC vooral bedoeld is voor rechte wegen zoals snelwegen..
Maar als de Amerikaanse handleiding dan ‘highways’ noemt, zijn onze 80-wegen ook prima geschikt..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ligt helemaal aan je rijstijl. Met een oude 2019 M3 LR haal ik met 110 op de TACC ook gewoon de rated EPA range (480km). Rij ik 130 dan keldert dan natuurlijk keihard naar 350 of minder.

Continu dezelfde (lage) snelheid rijden vinden EV's erg prettig. Continu afremmen, optrekken, regen of tegenwind of hoge snelheden zijn funest voor je bereik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:54:
[...]

Ben benieuwd waar dat staat. En wat er precies in de Engelstalige(US) handleiding staat.

Ik kom het nergens meer tegen onder autopilot, behalve eenn zinnetje onder TACC, dat TACC vooral bedoeld is voor rechte wegen zoals snelwegen..
Maar als de Amerikaanse handleiding dan ‘highways’ noemt, zijn onze 80-wegen ook prima geschikt..
In de Nederlandse staat bii autosteer het volgende.
Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder.
Ook zijn highways wel wat anders van onze enkelbaans 80-wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:09:
[...]

Plaatje van mijn iPhone:

[Afbeelding]

'Set battery percentage' om het vertrekpercentage in te stellen.
Op zich leuk dat ze eraan werken maar nu nog wel redelijk basic. Helemaal als je door Duitsland gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Zijn er nog mensen die TeslaUSB (https://github.com/marcone/teslausb) in gebruik hebben? Laatste bericht hier is 3 jaar geleden en heb er verder niemand meer over gehoord.

Ik zit eraan te denken om een van m’n RPi’s ervoor in te gaan zetten. Ik heb nu weinig zicht op m’n sentry beelden (mede omdat ik te lui ben om elke keer met die USB stick te lopen zeulen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05
Inspired schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:16:
[...]

In de Nederlandse staat bii autosteer het volgende.

[...]

Ook zijn highways wel wat anders van onze enkelbaans 80-wegen.
Aha, gevonden.
Verder -kunnen- highways iets anders zijn dan onze 80kmh wegen, maar het hoeft zeker niet.
California Highway 41 is echt niet zo anders, om maar een voorbeeld te noemen. Vele US highways hetzelfde laken een pak.
https://maps.app.goo.gl/2HgvyXRom8Y3Q7CPA?g_st=ic

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:34

ScreamGT

joejoe

Nu 3 weken de MY RWD in bezit en het bevalt mij meer dan prima. Range let ik eigenlijk niet op, één keer geprobeerd er zoveel mogelijk uit te persen. Resultaat was uiteindelijk 370KM op een lading met 5% over. In mijn situatie is de range niet eens zo belangrijk. Woon werk is 50km. Op werk zijn voldoende laadmogelijkheden waardoor ik thuis of überhaupt nooit aan een publieke laadpaal hoef te laden.

Ik merk wel dat er naderhand her en der wat lichte krassen te zien zijn, welke ik niet bij aflevering zag. Wellicht een keer goed poetsen met wax, kijken of ik het meeste wegkrijg. Over schoonmaken gesproken: iemand een tip om de stoelen goed te onderhouden?

Voor wat betreft de rij beleving: top. Stilte in de cabine, het zicht vooruit door de grote voorruit en de iets hogere zit positie. Minpunt is inpakeren, de inductie velgen zijn binnen no time aan gort (als je niet uitkijkt) en ik mis toch wel parkeersensoren.. Tesla Vision is nog steeds niet foolproof, dus dat is echt opletten geblazen.

Laadruimte is geweldig. Recent 50 mobile workstations moeten verplaatsen (nieuw in doos). Dat paste er met gemak in! Durf ook wel te stellen dat ik op dat moment de meest waardevolle tesla van het land bestuurde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 15:52
SirLct schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:00:
[...]

Kan je die nog cancellen?
Ze komen uit china (levertijd in mei), dus kan je net zo goed direct van ali bestellen. helft van de prijs.
Vaak komt ie sneller ook met de snelle verzending optie (binnen 12 dagen als je meer dan 10 euro order)
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=hcTdH1YtOBvr
Ik vind het er niet mooier op worden. Beetje teveel blingbling imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Morpheus2003 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:35:
[...]

Ik vind het er niet mooier op worden. Beetje teveel blingbling imo.
Even goed lezen aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ter vergelijking.
eNiro (MY20)
WLTP 455km

Luxemburg naar hier is wel bergaf he? ;) Met de Prius deed ik dat ook met 3 l/100 km gemiddeld (okee, dat was dan wel achter vrachtwagens hangen).

Met de model 3 uit 2019 deed ik 14.7 kWh/100 km van Rotterdam naar Venlo, maar dat was met Nederlandse snelheden, 105 op de cruisecontrol. Een nieuwe model 3 zal dat ook zuiniger doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:30
Ninjetsu NL schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:41:
[...]

Nee ik heb sowieso geen FSD, mocht de Amerikaanse versie van FSD hier gaan werken dan ga ik er wel naar kijken 8)

Ik zal de volgende keer dat ik op de autosnelweg zit eens nadrukkelijk de scenarios uitproberen en dan hier terugkoppelen (y)
Ik heb ook verder zitten testen. Enkel richtingaanwijzer aanzetten zonder stuur vast te houden, lees hand erop laten rusten met wat weerstand, dan gaat hij geen baanwissel doen. De lichte continue druk houden die je ook nodig hebt om de blauwe waarschuwing niet te krijgen is en dan richtingaanwijzer aanzetten is voldoende om de baanwissel te initiëren. De uitgeoefende druk mag zelfs naar rechts zijn als je baanwissel naar links wil doen. Dat lukt ook perfect. Richting van de druk is dus totaal niet van belang.
Zo lukken de baanwissels zonder onderbrekingen en vrij zacht. Werkt top nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Deveon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:48:
[...]
Hoge acceleratie gebruikt amper energie dan rustige acceleratie
De (rode) verbruiksgrafiek in de "Energy"-app laat bij mij toch wel iets heeeel anders zien dan wat jij hier beschrijft...

Ik geneer me soms voor die pieken die ik in die grafiek zet, maar ik kan het niet (altijd) laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 21:23
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:06:
[...]

Hier ook iOS, maar vertrekpercentage wel instelbaar. Zit op 2023.6.8. App versie 4.20.69
[Afbeelding]
Mischien zoek ik totaal verkeerd, maar ik zie in de "Locatie" alleen maar superchargers staan. Ook als ik zoek op Rome oid kan ik alleen navigeren naar SuC's. Android hier misschien ligt het daar aan, of ik kijk ergens overheen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:06:
[...]
Oké, thanks. Geen idee waarom ik 4.19.5 vandaag als update aangeboden kreeg. Draai gewoon iOS 16.3.1 (krijg blijkbaar 16.4.1 (nog) niet aangeboden?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:24
TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:16:
Mogelijk een onnozele vraag (en hoort misschien in thuisladen topic), maar ik kon even geen antwoord vinden: is het vanwege gunstige(re) batterij-temperatuur aan te raden om je Tesla meteen op te laden wanneer je thuiskomt na een (langere) rit?
Bij een SuC maakt het verschil als de accu warm is, maar ik laad thuis met max 11kW. Dat is natuurlijk peanuts in vergelijking, maar ik vroeg me af of ook bij zo'n lage laadstroom de accu toch blijer wordt als ie warmer is.
Ik probeer dit ook altijd te doen, maar wat me wel opvalt zoals gister bijvoorbeeld dat ik de auto na aankomst rond 17:00 tot 70% oplaad hij de volgende ochtend op 63% staat. In de energie app in de auto staat dan ook nog 5 % verlies tijdens parkeren. Ik vind dit raar, ik wil de auto op 70% hebben , niet op 63, dit komt puur door afkoeling, maar waarom dan niet bijladen als de accu weer afgekoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
vahazabe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:41:
[...]

Ik probeer dit ook altijd te doen, maar wat me wel opvalt zoals gister bijvoorbeeld dat ik de auto na aankomst rond 17:00 tot 70% oplaad hij de volgende ochtend op 63% staat. In de energie app in de auto staat dan ook nog 5 % verlies tijdens parkeren. Ik vind dit raar, ik wil de auto op 70% hebben , niet op 63, dit komt puur door afkoeling, maar waarom dan niet bijladen als de accu weer afgekoeld is?
Camera's aan?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:24
Nee hoor, sentry staat thuis altijd uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deveon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:48:
[...]

Hoge acceleratie gebruikt amper energie dan rustige acceleratie net als dat uitrollen versus terugwinnen geen enorm verschil maakt. Belangrijkste factor blijft snelheid (en bij hoge acceleratie rij je eerder harder).
Sorry, maar dit klopt beide niet.

Bij accelereren:
Stel dat snel accelereren tot 100 km/h 100 kW trekt en langzaam accelereren de helft, oftewel 50 kW.
Snel gaat in 5 seconden, langzaam gaat in 10 seconden.

Snel accelereren kost 5 sec x 100 kW = 500 kJ
Langzaam kost 10 sec x 50 kW = 500 kJ

Als je nu zegt dat kost dus evenveel energie, dan klopt dat. Sommige online bronnen stellen daarom dat het niet uitmaakt, maar...

Bij het accelereren heb je de volgende afstand overbrugd:
Snel: 5 sec x 13.9 m/s ≈ 70 meter
Langzaam: 10 sec x 13.9 ≈ 140 meter
(Tijdsduur x gemiddelde snelheid. 50 km/h = 13,9 m/s).

Oftewel: zelfde energie, dubbele afstand afgelegd = half verbruik per meter.

Bij uitrollen is het zo:
Stel je ziet 500 meter vooruit een file. Met regenereren moet je nog 400 meter doorrijden met verbruik omdat je anders te vroeg stilstaat. Daarna regenereer je de resterende energie.

Uitrollen: je rolt 400 meter zonder energieverbruik en verliest iets aan snelheid. Daarna regenereer je alsnog, maar een klein beetje minder kinetische energie omdat je iets aan snelheid hebt verloren.

Echter, dat verlies aan snelheid is heel weinig en je hebt dus 400 meters gratis gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:55:

Oftewel: zelfde energie, dubbele afstand afgelegd = half verbruik per meter.
Die laatste 70 meter hoef je na het snel acceleren amper energie toe te voegen, dus over 140m is het zeker geen verdubbeling. Gemiddelde snelheid is natuurlijk ook hoger, dus daar gaat je vergelijking ook mank
Als afstand binnen x tijd je doel is, kun je bij snel acceleren bij 80 of 90 al stoppen (doe je natuurlijk niet), ben je wellicht zelfs zuiniger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaMightyWackO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:00:
[...]

[...]

Dat is dan lekker onprofessioneel van die agent. Overigens was er een tijd geleden in de VS een ongeluk waarbij agenten hetzelfde claimden. Alleen bleek onlangs dat dat niet klopte. Daar worden dan weer geen grote koppen aan gewijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:55:
[...]
Gezien je geen rekening houdt met weerstand kost die 70 meter geen energie, en wat is 70 meter op rit van 20-25 km? Verwaarloosbaar. Als je continu vol vermogen wegrijdt en weer terugwint zal je flink verschil merken maar de meeste energie verbruik je op constante snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mitsumark schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:01:
[...]
Die laatste 70 meter hoef je na het snel acceleren amper energie toe te voegen, dus over 140m is het zeker geen verdubbeling. Gemiddelde snelheid is natuurlijk ook hoger, dus daar gaat je vergelijking ook mank
Als afstand binnen x tijd je doel is, kun je bij snel acceleren bij 80 of 90 al stoppen (doe je natuurlijk niet), ben je wellicht zelfs zuiniger uit.
100 km/h aanhouden kost 20 kW.
70 meter extra kost dan 2,5 seconden x 20 kW = 50 kJ

Dus voor dezelfde afstand
Snel accelereren: 550 kJ
Langzaam: 500 kJ
Verschil: 10% meer

Zeker in verkeer met veel optrekken kan dit oplopen op het totaal.

Over die gemiddelde snelheid: beide gevallen beginnen op 0 km/h en eindigen op 100 km/h. Hoe lang je daarover doet maakt voor het gemiddelde dus niet uit. Ben wel uitgegaan van perfect lineaire acceleratie, want het is vrijdagavond en ik ben moe... :Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Na 2400 km eens een keer in standaard nodus opgetrokken in plaats van chill.

Jeetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:11:
[...]

Gezien je geen rekening houdt met weerstand kost die 70 meter geen energie, en wat is 70 meter op rit van 20-25 km? Verwaarloosbaar. Als je continu vol vermogen wegrijdt en weer terugwint zal je flink verschil merken maar de meeste energie verbruik je op constante snelheid.
Nee, dat klopt gewoon niet. Als je versnelt zie je de energiestreep in je scherm uitschieten en bij constante snelheid is die veel korter. Daar kun je het al aan zien.

En uiteraard is er wel weerstand en dus energieverbruik om die 70 meter te overbruggen. 1 keer optrekken maakt niet het verschil, maar op een hele batterij aan ritjes zijn het al snel honderden acceleraties.

Je brengt als het goed is wel meer tijd door op kruissnelheid, maar dat betekent niet dat op constante snelheid rijden onzuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Als je S3XY button app heeft kan je trouwens zien dat acceleratie meer energie kost dan dat de auto terug kan winnen. Weet niet precies het getal maar behoorlijk verschil. Acceleratie bijna 400kW en regen iets van 100kW.
Dus ik denk dat rustig acceleratie zeker zuiniger is dan harde acceleratie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:41
Nu ook 2023.12.1 op mijn M3RWD 2023. Dan zal dat voor velen gelden, de vorige keer ook onderdeel van de stortvloed.

Blijft leuk, in 4 weken eigenaarschap 3 updates met nieuwe functionaliteiten. In 12 maanden Audi Q4 niet eens een toezegging dat de niet-functionerende software überhaupt ooit een update zou gaan krijgen (waar je, toegegeven, inmiddels bij Gods gratie in mei/juni/juli uitgenodigd wordt bij de dealer voor 6 uur lang bekabeld te updaten om niet meer als "gast" in je eigen auto te zitten). Ik wens VAG heel veel succes met de inhaalslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
SirLct schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:51:
[...] Dus ik denk dat rustig acceleratie zeker zuiniger is dan harde acceleratie.
Wat dus ook echt niemand hier beweerde. De vraag is echter of het heel veel is of verwaarloosbaar. Persoonlijk denk ik dat het op enige rit langer dan een kwartier al snel verwaarloosbaar is vergeleken met andere factoren zoals weer en gemiddelde snelheid van de rit.

Ik zou het vast ook wel kunnen staven met data uit Teslamate, maar geen zin in dit nu op te zoeken, dus het blijft bij een mening :P

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 22-04-2023 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:47:
Nu na een maand rijden vind ik de actieradius toch een beetje tegenvallen. Woensdag in Ridderkerk tot 79% snel geladen en na 247 km nog 1% bereik over vanmorgen, met een gemiddelde van 158 Wh/km. Dan zou ik met een volle batterij maximaal 300 km rijden. Is dit een beetje wat ik mag verwachten van een RWD batterij of is dit abnormaal?

Het is zeker niet het geval dat ik zonder stroom kom te staan onderweg, laadpalen te over. Maar voor m'n gevoel zou ik toch minimaal 375 km moeten kunnen rijden op een volle batterij conform de specificaties van Tesla.
Gisteren 360km uit een accu gehaald met 5% over. Met name terug gewoon overal 120 gereden in België en NL (na 1900) omdat ik anders met 12% (schatting auto) terug thuis gekomen was. Heen 146 Wh/km, terug 164 Wh/km. Wel nodige files etc maar ook niet bewust zuinig gereden oid.

Maar denk dat bereik ook vrij relatief is afhankelijk van situatie thuis met laden. Als je voor de deur kan laden dan is het dagelijkse verkeer natuurlijk makkelijker omdat je veel minder oplet wanneer je bijlaadt. in 4500km nog niet buiten de deur geladen maar dus ook nog niet verder dan 180km retour weg geweest 😂

[ Voor 19% gewijzigd door Sander op 22-04-2023 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Inspired schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:16:
[...]
Tesla manual: "Automatisch sturen is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen door een volledig opmerkzame bestuurder."
En zo loopt het dan af, als je het toch doet, en de auto reageert verkeerd:

https://arstechnica.com/t...ects-crash-victims-claim/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 16:34

BEVEL

s9.BeVeL

Ik sta op het punt een tesla MY te bestellen.
Kort vraagje. Zijn er verschillen tussen de GPU en koplampen tussen de long range en de performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
BEVEL schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:52:
Ik sta op het punt een tesla MY te bestellen.
Kort vraagje. Zijn er verschillen tussen de GPU en koplampen tussen de long range en de performance?
Nee. Is afgelopen week nog voorbij gekomen. Met foto's en al. De zoekbalk gebruiken had ook geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
SirLct schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:51:
Als je S3XY button app heeft kan je trouwens zien dat acceleratie meer energie kost dan dat de auto terug kan winnen. Weet niet precies het getal maar behoorlijk verschil. Acceleratie bijna 400kW en regen iets van 100kW.
Dus ik denk dat rustig acceleratie zeker zuiniger is dan harde acceleratie.
Dat staat los van zuinigheid. Je hebt het over vermogen, niet energie.
De reden is heel simpel. De auto zou het theoretisch prima kunnen om net zoveel vermogen te regenereren als bij optrekken. Dan sta je met je one pedal drive dus ook binnen 5 sec stil vanaf 100km/u. Ofwel je auto remt minstens net zo snel als je acceleratie en vlieg je je gordel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
In mijn M3 is een voorwerp klem komen te zitten tussen de passagiersstoel en de deur, waardoor het kapje van de speaker aan de rechterzijde voordeur nu gescheurd is. Is dit makkelijk te vervangen, en heeft iemand tips voor een webshop? Heb wel wat sites gevonden die zoiets aanbieden, maar het is mij niet helder of ik dit zelf (eenvoudig) kan vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:29:
In mijn M3 is een voorwerp klem komen te zitten tussen de passagiersstoel en de deur, waardoor het kapje van de speaker aan de rechterzijde voordeur nu gescheurd is. Is dit makkelijk te vervangen, en heeft iemand tips voor een webshop? Heb wel wat sites gevonden die zoiets aanbieden, maar het is mij niet helder of ik dit zelf (eenvoudig) kan vervangen.
Dit is ook een grap toch? Dit is gisteren nog langsgekomen? _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:43
Wolly schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:29:
[...]

Dat is standaard zo bij zomer/wintertijd. Geef het een paar weken en het is weer opgelost.
Nog even een update:

Voorgaande jaren heb ik dit probleem niet gehad. Na overleg met Tesla service hebben zij de instellingen gecontroleerd en gaven het advies om de tijdzone te controleren/corrigeren mocht die niet goed staan. Tijdzone keuze(?) zou in beeld moeten komen wanneer je de tijd op het scherm langer dan 3 seconden vast houdt. In eerste instantie had dit geen effect anders dan dat na 3 seconden er even een 'blink' rondom de tijd weergegeven wordt. Daarna in de instellingen alles gecontroleerd en voor de zekerheid een 'double scrollwheel reset' gedaan. Een half uur later werd ik gebeld door Tesla service en ze gaven aan dat alles nu leek te kloppen. De volgende morgen keurig netjes de juiste snelheid weer in beeld en alles lijkt weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:02
De mijn is ook stuk, denk zelf tegen geschopt. Dit is optie gaat er overheen als ik het goed zie. (En ja dit kwam gisteren ook voorbij inderdaad)
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=hcTdH1YtOBvr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Oekol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:33:
[...]

Dit is ook een grap toch? Dit is gisteren nog langsgekomen? _O-
Ik kijk geen pagina’s terug, maar zoek op woorden :) bedankt voor je bijdrage, zal volgende keer wat beter zoeken.

@jheerink14 Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ik kijk geen pagina’s terug, maar zoek op woorden :) bedankt voor je bijdrage, zal volgende keer wat beter zoeken.

@jheerink14 Thanks!
Blijkbaar heb je gisteren ook hetzelfde gepost en is daar op gereageerd. Nu vanmorgen weer eenzelfde bericht, die snap ik niet ff. Na even zoeken kom ik namelijk jouw eigen bericht van gisteren tegen.

Orangelights23 in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Orangelights23 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:02:
VS
Gewoon hetzelfde bericht _O-

[ Voor 46% gewijzigd door Oekol op 22-04-2023 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vechtdal
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-03 12:53
TCMR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:29:
[...]

Oké, thanks. Geen idee waarom ik 4.19.5 vandaag als update aangeboden kreeg. Draai gewoon iOS 16.3.1 (krijg blijkbaar 16.4.1 (nog) niet aangeboden?).
Het is mij gelukt via de Apple Store: ga naar de Tesla app en klik op “werk bij” om de meest recente versie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 23:42
Heeft iemand hier goed passende mudflaps voor een 2023 Tesla Model 3 gevonden?
Ik had een setje via Ali besteld maar de gaten komen helaas niet overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:47
Iemand al ervaring met deze koelkast voor de model Y?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
tim.w schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:41:
Zijn die van tesla zelf niet goed?

Ik moet ook echt mudflaps hebben en heb er spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb. Heb met mijn 3 weken oude auto een trip naar zweden gemaakt en een mooie hap steenslag als cadeau gekregen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Jesper.B schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:13:
[...]

Zijn die van tesla zelf niet goed?

Ik moet ook echt mudflaps hebben en heb er spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb. Heb met mijn 3 weken oude auto een trip naar zweden gemaakt en een mooie hap steenslag als cadeau gekregen :/
Ik heb die van Tesla en die zijn opzich ok, alleen slepen ze vrij snel over de grond als je met passagiers in de auto zit (bij drempels enzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:02
tim.w schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:41:
Wij hebben deze besteld voor onze Model 3 2023: ibetyouibetyou
€ 16,38 25%OFF | 4Pcs Tpe Wiel Onzichtbare Spatlappen Voor Tesla Model 3 Y 2021 2022 Pp Spatlappen Spatbord Splash Fender Guards fit Auto Accessoires
https://a.aliexpress.com/_EjRYDKf

Supermakkelijk te bevestigen en ze werken als een tierelier. De auto blijft veel schoner en ze geven geen problemen bij drempels, omdat ze niet lang zijn en van een flexibel materiaal gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Orangelights23 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:02:
[mbr]1 keer je vraag stellen is wel genoeg.[/]
… ik stel mijn vraag 1 keer, dus wat is hier aan de hand? Ik stelde gisteren de vraag toen ik voor het eerst sinds lange tijd in dit topic kaam, later op de dag dat een instructie niet werkte en vanochtend reageerde ik op een AliExpress link. Je moet wel een fout maken, want ik stelde de vraag maar 1 keer, niet in de war met iemand anders? Heel apart.

Hoe dan ook… heb het via AliExpres besteld, ben heel benieuwd of het aankomt. Overigens recentelijk een Model Y besteld, ik woon in een wat kouder land dus ik ben heel benieuwd wat deze doet qua bereik. Toevallig mensen ervaring met Noorwegen en Zweden qua langere stukken rijden?0

[ Voor 20% gewijzigd door Orangelights23 op 22-04-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:29:
[...]

… ik stel mijn vraag 1 keer, dus wat is hier aan de hand? Ik stelde gisteren de vraag toen ik voor het eerst sinds lange tijd in dit topic kaam, later op de dag dat een instructie niet werkte en vanochtend reageerde ik op een AliExpress link. Je moet wel een fout maken, want ik stelde de vraag maar 1 keer, niet in de war met iemand anders? Heel apart.

Hoe dan ook… heb het via AliExpres besteld, ben heel benieuwd of het aankomt. Overigens recentelijk een Model Y besteld, ik woon in een wat kouder land dus ik ben heel benieuwd wat deze doet qua bereik. Toevallig mensen ervaring met Noorwegen en Zweden qua langere stukken rijden?0
offtopic:
Lees even hierboven je post stond er bewust of onbewust echt twee keer identiek

Maar lees even wat meer in het topic, het gaat veel over ene Bjorn, die min of meer de autoriteit is op gebied van EV reviews met range etc. Bijv: YouTube: Tesla Model Y LR winter range test

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 22-04-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Net voor de eerste keer mijn trekhaak proberen te monteren. Plaatje weghalen en trekhaak monteren gaat prima. Bij het eraf halen kom ik niet verder dan de stand op onderstaande foto’s. Ik krijg de trekhaak er weer makkelijk af, maar dan krijg ik de ‘knop’ met sleutel niet meer goed. Zit geen beweging in en sleutel krijg ik er niet meer uit. Wat doe ik fout?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1CLfU_olANtZdwCFK7ZZKauiWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1kOFJd2h37cnlIhfTJWbWHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZXcHU_XzaUxC_mqjD_rtF7vW6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPEdRgRteclJN73xlQthdMaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sjors123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:42:
Net voor de eerste keer mijn trekhaak proberen te monteren. Plaatje weghalen en trekhaak monteren gaat prima. Bij het eraf halen kom ik niet verder dan de stand op onderstaande foto’s. Ik krijg de trekhaak er weer makkelijk af, maar dan krijg ik de ‘knop’ met sleutel niet meer goed. Zit geen beweging in en sleutel krijg ik er niet meer uit. Wat doe ik fout?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niks, in de niet vaste stand hoort de sleutel er niet uit te kunnen. Staat ook in de handleiding als ik mij niet vergis.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Hooglander1 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:48:
[...]

Niks, in de niet vaste stand hoort de sleutel er niet uit te kunnen. Staat ook in de handleiding als ik mij niet vergis.
Ok, dus gewoon sleuteltje erin laten zitten? Toch ook vreemd. Namelijk ook gekocht zonder dat de sleutel erin zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sjors123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:52:
[...]

Ok, dus gewoon sleuteltje erin laten zitten? Toch ook vreemd. Namelijk ook gekocht zonder dat de sleutel erin zat
Zoals ik zei, kijk in de handleiding:

https://www.tesla.com/own...2750F3.html#CONNECTINGTOW

De opmerking na punt 8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
sjors123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:52:
[...]

Sleuteltje kan er gewoon weer uit als je hem weer opbergt, tenminste die van mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Ik wil niet eigenwijs zijn, maar de opmerkingen na punt 8 zijn bij het vastzetten van de trekhaak aan de auto😉. Het gaat mij erom wanneer de trekhaak eraf is. Maar zie dat maharens hem er wel uit krijgt. Ik ga nog even puzzelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

maharens schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:17:
[...]

Sleuteltje kan er gewoon weer uit als je hem weer opbergt, tenminste die van mij wel.
Als je hem weer in de vergrendelde stand geklikt krijgt wel, maar anders niet.

Maar ik zou hem er lekker in laten zitten, kan je het sleuteltje ook niet kwijt raken. Waarom zou je hem er uit willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-09 09:21
sjors123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:42:
Net voor de eerste keer mijn trekhaak proberen te monteren. Plaatje weghalen en trekhaak monteren gaat prima. Bij het eraf halen kom ik niet verder dan de stand op onderstaande foto’s. Ik krijg de trekhaak er weer makkelijk af, maar dan krijg ik de ‘knop’ met sleutel niet meer goed. Zit geen beweging in en sleutel krijg ik er niet meer uit. Wat doe ik fout?[
de oplossing:
Bij het losdraaien niet helemaal door te draaien. Dus sleutel erin, sleutel draaien, knop 'uittrekken' en draaien maar niet helemaal doordraaien. Je moet stoppen op het moment dat de trekhaak los komt. Daarna kun je de knop weer terugdraaien en de sleutel er uit krijgen

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:28
Ter vergelijking.
eNiro (MY20)
WLTP 455km

Afstand: 323km
Tijd: 3u30min
Gemiddelde snelheid: 92kmph (weg werkzaamheden etc)
Snelheid: Wanneer mogelijk tussen de 120 en 130 kmph (-7 voor GPS snelheid) in Belgie en 110 a 115 kmph in NL. Geen verwarming want was lekker weertje. Ik probeer wel altijd iemand te volgen, dat scheelt volgens mij een bak.

Voor zo'n oude non dedicated EV vrij netjes. Ben benieuwd hoeveel ik met een Tesla zou doen.

Is er ergens onderzocht wat de impact van volgen is? Bv 110kmph open lucht vs 120kmph volgen van auto?

Ps. Ik heb met al mijn auto's altijd fabriek specificaties gehaald. Nissan 100NX, VW Golf 5 2.0 TDI en Mazda 6 SW. Ben wel een conservatieve rijder dus snap dat de meeste het niet halen.

EDIT: Weinig Teslas in Luxemburg trouwens, ook in België is het niet zo veel als in NL.
Voor een “oude” Niro erg netjes. Ik weet niet of je hoopt op een lager verbruik bij Tesla, maar ik zou je zinnen er niet op zetten als ik jou was. Vooral niet bij 120/130km/h.

Verder komt de RWD volgens mij een heel eind.

Toen ik in 2019 voor de 3 koos, was er een test die real life bereik vergeleek met WLTP bereik en toen was de conclusie al dat de Niro het dichts bij de wltp zat met werkelijk bereik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
Naar fontainebleu gereden. Eerste langere rit met 3 stops. Auto kiest best matige laadopties. Net rond Parijs waardoor je flexibiliteit vervalt bijvoorbeeld. Zelfde bij Lille. Aankomst werd later en later. Dus na Lille de supercharger maar gelaten en ABRP gepakt. Gaat toch beter. Het is fijn dat auto kan nadenken, maar als je snel van A naar B wilt, neem dan fastned. Dus terug wordt het ABRP met waarschijnlijk 2 fastned stops en tesla lokeren.

Wel goeie rit verder. Verbruik met een crashpad op fietsendrager viel alles mee. 176 bij 110kmu aldus abrp.d En dat is dus met een dicht blok van 100x150x40 cm achterop.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 23-04-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Ben gisteren stevig teleurgesteld door de navigatie van de Y.

In Mechelen hebben ze maanden geleden zowat alle straten veranderd van toegant, en de ring er rond half gesloten.
Mijn auto stuurde me continu verkeerd, en ik heb waze terug moeten aan zetten.

Waar haalt Tesla zijn kaartgegevens?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:13:

In Mechelen hebben ze maanden geleden zowat alle straten veranderd van toegant, en de ring er rond half gesloten.

Uit de db die in de auto zit. Deze loopt nog wel eens (flink) achter idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:13:

Google Maps dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Google en Waze kennen die situatie wel hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:52:
Naar fontainebleu gereden. Eerste langere rit met 3 stops. Auto kiest best matige laadopties. Net rond Parijs waardoor je flexibiliteit vervalt bijvoorbeeld. Zelfde bij Lille. Aankomst werd later en later. Dus na Lille de supercharger maar gelaten en ABRP gepakt. Gaat toch beter. Het is fijn dat auto kan nadenken, maar als je snel van A naar B wilt, neem dan fastned. Dus terug wordt het ABRP met waarschijnlijk 2 fastned stops en tesla lokeren.

Wel goeie rit verder. Verbruik met een crashpad op fietsendrager viel alles mee. 176 bij 110kmu aldus abrp.d En dat is dus met een dicht blok van 100x150x40 cm achterop.
Ging de auto op trailer mode ivm de fietsendrager? Wellicht heeft dar ook invloed.

Ik zet de ABRP route in de browser op het scherm en vergelijk dan met de route die de auto voorstelt. Vervolgens kies ik de meest logische optie en zet ik de eerstvolgende supercharger in de navigatie.

De routeplanning werkt wel en je hoeft er.niet echt bij na te denken, maar is inderdaad niet altijd de snelste optie.

Ik laad bij voorkeur wel bij Tesla, aangezien dat flink voordeliger is dan de rest. Bijv. Total Energies op de E17 (Nazareth, Kalken) kost tegenwoordig €1 per kWh. Tesla Lokeren is in de daluren minder dan de helft. Fastned, Ionity etc meestal €0,89 per kWh. Dan rijd ik wel even van de snelweg af en neem die 2 x 2 minuten extra wel voor lief.

D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Tommie12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:19:
[...]

Google en Waze kennen die situatie wel hoor.
Welke kaartservice gebruikt Tesla?

Tesla maakt gebruik van Google Maps met de toevoeging van eigen locaties, zoals superchargers. De navigatiegegevens en de routeberekening wordt gedaan door het softwarebedrijf MapBox.
Overigens staat het ook rechtsonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
bilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:27:
[...]

Ging de auto op trailer mode ivm de fietsendrager? Wellicht heeft dar ook invloed.
Nee, dat kun je uitzetten. Anders werkt autosteer ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
bilgy_no1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:27:
[...]

Fastned, Ionity etc meestal €0,89 per kWh. Dan rijd ik wel even van de snelweg af en neem die 2 x 2 minuten extra wel voor lief.
Op vakantie interesseert het me weinig, maar heb bij fastned ‘maar’ 59ct/kwh betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pk1970
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo mede tweakers, wie kan mij hiermee helpen:

Sinds 31 maart heb ik de Y RWD. Zeer tevreden mee. Actieradius voor mij genoeg, zeer zuinig (heb al ritjes gehaald met 125 Wh/km, daarbij wel rustig rijden, 80 km wegen en door bebouwde kom) en vlot genoeg. Verder ruim, stil en zeer goede audio installatie.

2 zaken werken niet goed, ik heb al veel gezocht op dit forum maar geen antwoorden gevonden:
1) de "rijstrook overschrijdingspreventie" (lane departure warning) doet (bijna) nooit iets. Ook bij duidelijk zichtbare belijning, die op het scherm wordt weergegeven, geen enkele reactie van de auto. Zowel niet als ik "waarschuwing" of "assistent" instel. Werkt dit alleen als TACC is ingeschakeld?? (maar ook dan doet deze nauwelijks iets)
2) Ik krijg op mijn telefoon geen sentry meldingen. Dan bedoel ik meldingen als er een voorval heeft plaatsgevonden. Deze kan ik wel in de auto zelf naderhand bekijken, dus ze zijn wel op de USB stick opgeslagen. Meldingen op de telefoon staan aan en als de accu bijvoorbeeld vol is krijg ik dat wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:39:
[...]

[...]

Overigens staat het ook rechtsonder.
Maar hij gebruikt niet live Google Maps zoals je telefoon doet. Zie bv ook https://www.quora.com/Doe...oogle-Maps-for-navigation

Hij gebruikt maps wel voor wat data en visualisatie maar navigatie werkt grotendeels op lokale db die in de auto zit. Vandaar ook dat hij niet up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:44:
[...]

Op vakantie interesseert het me weinig, maar heb bij fastned ‘maar’ 59ct/kwh betaald
Ah OK ik zie inderdaad dat ze hun tarieven weer hebben verlaagd: €0,69 in NL/B/D en €0,59 in F.

En inderdaad voor een vakantie gaat het op de grote hoop. Maar ik vind dan ook wel de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de Superchargers een pluspunt. Veel meer stalls en ze doen het eigenlijk gewoon altijd.

Desondanks goed te weten van die Fastned tarieven in Frankrijk. Ze hebben daar een aantal stations in de planning en juist ook wel in het gebied waar ik vaak kom. Meer opties altijd goed...
Pagina: 1 ... 513 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: